HOTARARE Nr.
1000 din 2 august 2006
privind organizarea si
functionarea Agentiei Nationale a Functionarilor Publici
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 698 din 15 august 2006
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Agenţia Naţională a Funcţionarilor
Publici se organizează şi funcţionează în subordinea Ministerului Administraţiei
şi Internelor, ca organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu
personalitate juridică.
(2) Sediul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici
este în municipiul Bucureşti, str. Smârdan nr. 3, sectorul 3.
CAPITOLUL II
Atribuţiile Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor
Publici
Art. 2. - (1) Agenţia Naţională a Funcţionarilor
Publici, denumită în continuare Agenţia, asigură aplicarea strategiei şi
a Programului de guvernare în domeniul managementului funcţiei publice şi al
funcţionarilor publici.
(2) Agenţia îndeplineşte atribuţii în următoarele
domenii:
a) reglementarea funcţiei publice;
b) managementul funcţiei publice şi al funcţionarilor
publici;
c) perfecţionarea profesională a funcţionarilor
publici;
d) gestionarea de programe în domeniul funcţiei
publice;
e) monitorizarea şi controlul activităţilor
referitoare la funcţia publică şi la funcţionarii publici;
f) reprezentare.
(3) Agenţia îndeplineşte orice alte atribuţii
prevăzute de lege.
(4) In exercitarea atribuţiilor sale Agenţia
colaborează direct cu compartimentele specializate în managementul resurselor
umane din structura autorităţilor şi instituţiilor publice.
Art. 3. - In domeniul reglementării funcţiei publice
Agenţia îndeplineşte următoarele atribuţii principale:
a) elaborează proiecte de acte normative privind
funcţia publică şi funcţionarii publici, pe care le supune spre aprobare
Guvernului prin Ministerul Administraţiei şi Internelor;
b) elaborează norme metodologice, proceduri şi
instrucţiuni cu caracter normativ privind funcţia publică şi funcţionarii
publici;
c) analizează şi avizează proiectele de acte
normative care conţin prevederi referitoare la funcţia publică şi la
funcţionarii publici, elaborate de alte autorităţi sau instituţii publice;
d) elaborează reglementări comune autorităţilor şi
instituţiilor publice privind funcţiile publice, evaluarea, gradarea şi
clasificarea posturilor, cu consultarea asociaţiilor profesionale şi a
organizaţiilor sindicale reprezentative ale funcţionarilor publici;
e) elaborează proiectul legii privind stabilirea
sistemului unitar de salarizare a funcţionarilor publici, precum şi alte
reglementări privind salarizarea funcţionarilor publici;
f) elaborează normele de organizare, utilizare şi
prelucrare a informaţiilor cuprinse în baza de date referitoare la funcţiile
publice şi funcţionarii publici;
g) coordonează şi sprijină procesul de adaptare a
statutelor aprobate prin legi speciale la prevederile Legii nr. 188/1999 privind Statutul
funcţionarilor publici, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare;
h) elaborează proiectele de acte normative pentru
armonizarea legislaţiei din domeniul funcţiei publice cu reglementările Uniunii
Europene şi alte acte cu caracter internaţional pe care România Ie-a ratificat;
i) urmăreşte ca proiectele de acte normative elaborate
de ministere şi de alte autorităţi sau instituţii publice, care conţin
prevederi referitoare la funcţiile publice şi la funcţionarii publici, să fie
în concordanţă cu reglementările interne şi europene existente în acest
domeniu.
Art. 4. - (1) In domeniul managementului funcţiei
publice şi al funcţionarilor publici, Agenţia îndeplineşte următoarele
atribuţii principale:
a) elaborează principiile, politicile şi strategiile
privind managementul funcţiei publice şi al funcţionarilor publici, pe care le
prezintă ministrului administraţiei şi internelor pentru a fi însuşite şi
supuse spre aprobare Guvernului;
b) urmăreşte modul de aplicare a strategiilor,
politicilor şi programelor referitoare la funcţia publică şi funcţionarii
publici;
c) elaborează studii, analize şi prognoze privind
structura şi dinamica corpului funcţionarilor publici;
d) organizează şi gestionează concursurile pentru
ocuparea funcţiilor publice vacante, în condiţiile legii;
e) aprobă condiţiile de participare şi procedura de
organizare a recrutării şi promovării pentru funcţiile publice pentru care
organizează concurs;
f) avizează sau, după caz, verifică condiţiile
stabilite pentru organizarea şi desfăşurarea concursurilor de către alte
autorităţi şi instituţii publice;
g) monitorizează derularea procedurilor de recrutare
şi promovare a funcţionarilor publici, în condiţiile legii;
h) dispune amânarea sau suspendarea organizării şi
desfăşurării concursurilor, dacă constată că nu sunt îndeplinite condiţiile
legale în domeniu;
i) avizează sau solicită modificarea raporturilor de
serviciu, dacă mobilitatea funcţionarilor publici se dispune în interes public,
în condiţiile legii;
j) asigură secretariatul tehnic pentru Comisia de
disciplină pentru înalţii funcţionari publici, Comisia de evaluare a înalţilor
funcţionari publici şi pentru Comisia de recrutare a înalţilor funcţionari
publici;
k) acordă aviz, în condiţiile legii, pentru stabilirea
de către autorităţi şi instituţii publice a funcţiilor publice;
l) urmăreşte situaţia
funcţiilor publice şi monitorizează ocuparea acestora;
m) gestionează corpul de rezervă al funcţionarilor
publici şi asigură redistribuirea funcţionarilor publici, în condiţiile legii;
n) elaborează, cu consultarea sindicatelor
reprezentative ale funcţionarilor publici, pe baza propunerilor ordonatorilor
principali de credite, planul de ocupare a funcţiilor publice pentru
autorităţile şi instituţiile publice din administraţia publică centrală, în
condiţiile legii; formulează observaţii în cazul în care constată
neregularitati în elaborarea planului de ocupare a funcţiilor publice pentru autorităţile şi instituţiile din
administraţia publică locală;
o) stabileşte criteriile generale de performanţă
profesională pe baza cărora se face evaluarea performanţelor profesionale
individuale ale funcţionarilor publici;
p) acordă sprijin şi îndrumare metodologică
autorităţilor administraţiei publice, în scopul aplicării uniforme şi corecte a
legislaţiei din domeniul funcţiei publice şi al funcţionarilor publici;
q) coordonează metodologic şi acordă sprijin de
specialitate compartimentelor de resurse umane din cadrul autorităţilor şi
instituţiilor publice centrale şi locale;
r) sprijină autorităţile administraţiei publice
centrale şi locale şi le acordă asistenţă tehnică de specialitate pentru
elaborarea şi aprobarea unor norme specifice în acest
domeniu.
(2) Condiţiile în care Agenţia poate delega
autorităţilor sau instituţiilor publice competenţa de a organiza concursuri de
recrutare pentru ocuparea funcţiilor publice de conducere generale şi specifice
se stabilesc prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor
Publici.
Art. 5. - In domeniul perfecţionării pregătirii
profesionale a funcţionarilor publici, Agenţia are următoarele atribuţii
principale:
a) stabileşte domeniile prioritare pentru
perfecţionarea pregătirii profesionale a funcţionarilor publici;
b) avizează strategiile sectoriale privind formarea
continuă a funcţionarilor publici;
c) colaborează cu Institutul Naţional de Administraţie
la stabilirea tematicii specifice programelor de formare specializată în
administraţia publică şi de perfecţionare a funcţionarilor publici;
d) centralizează planurile de perfecţionare profesională
a funcţionarilor publici, întocmite de autorităţile şi instituţiile publice,
precum şi fondurile prevăzute în bugetul anual al acestora pentru acoperirea
cheltuielilor de perfecţionare profesională a funcţionarilor publici,
organizate la iniţiativa ori în interesul autorităţii sau instituţiei publice;
e) sprijină autorităţile administraţiei publice
pentru derularea unor programe de perfecţionare a pregătirii profesionale a
personalului în domeniul funcţiei publice şi al funcţionarilor publici, participând
la programe de pregătire profesională în vederea aplicării corecte şi unitare a
legislaţiei privind funcţia publică şi funcţionarii publici;
f) conlucrează cu Institutul Naţional de
Administraţie şi cu centrele regionale de perfecţionare pentru derularea
programelor de formare şi perfecţionare a funcţionarilor publici;
g) sprijină instituţiile care organizează programe de
perfecţionare a pregătirii profesionale a funcţionarilor publici cu personal de
predare.
Art. 6. - In domeniul gestiunii de programe, Agenţia
are următoarele atribuţii principale:
a) fundamentează, elaborează şi prezintă spre aprobare
ministrului administraţiei şi internelor programe pentru dezvoltarea
managementului funcţiei publice şi al funcţionarilor publici;
b) gestionează programele privind funcţia publică şi
funcţionarii publici, urmăreşte îndeplinirea acestora şi prezintă periodic
ministrului administraţiei şi internelor rapoarte privind modul de derulare a
acestora;
c) elaborează şi administrează baza de date cuprinzând
evidenţa naţională a funcţiilor publice şi a funcţionarilor publici, precum şi
a funcţiilor publice vacante.
Art. 7. - In domeniul monitorizării şi controlului
activităţii referitoare la funcţia publică şi la funcţionarii publici, Agenţia
are următoarele atribuţii principale:
a) monitorizează şi controlează aplicarea legislaţiei
privind funcţia publică şi funcţionarii publici, precum şi respectarea
principiilor care stau la baza exercitării funcţiei publice;
b) monitorizează modul în care sunt asigurate şi
respectate de către autorităţile şi instituţiile publice condiţiile de muncă
pentru funcţionarii publici; în acest scop conlucrează cu organizaţiile
sindicale şi cu asociaţiile profesionale ale funcţionarilor publici;
c) controlează modul de respectare de către
conducătorii autorităţilor şi instituţiilor publice a drepturilor legale
cuvenite funcţionarilor publici, precum şi aplicarea măsurilor privind
respectarea egalităţii de şanse şi tratament în domeniul relaţiilor de
serviciu;
d) coordonează metodologic, monitorizează, verifică
şi controlează aplicarea şi respectarea prevederilor legale privind normele de
conduită a funcţionarilor publici, organizarea şi funcţionarea comisiilor
paritare şi a comisiilor de disciplină, organizarea şi desfăşurarea
concursurilor, organizarea perioadei de stagiu, evaluarea performanţelor
profesionale ale funcţionarilor publici;
e) sesizează instanţa de contencios administrativ, în
condiţiile legii;
f) constată contravenţii şi aplică sancţiuni, în
condiţiile legii;
g) întocmeşte rapoarte anuale cu privire la
managementul funcţiilor publice şi al funcţionarilor publici, la gradul de
ocupare a posturilor, precum şi cu privire la respectarea legislaţiei
specifice, pe care le prezintă Guvernului, prin ministrul administraţiei şi
internelor, pentru a fi înaintate pentru dezbatere şi aprobare Parlamentului.
Art. 8. - In domeniul
reprezentării, Agenţia are următoarele atribuţii principale:
a) reprezintă autorităţile administraţiei publice
centrale şi locale în raporturile cu persoanele juridice şi fizice, române şi
străine, în domeniul managementului funcţiei publice şi al funcţionarilor
publici;
b) colaborează cu ministerele şi cu alte autorităţi
publice în îndeplinirea atribuţiilor ce îi revin;
c) colaborează cu instituţii şi organisme similare din
ţară şi din străinătate în domeniul său de activitate;
d) conlucrează cu organizaţiile asociative ale
funcţionarilor publici, din ţară şi din străinătate, precum şi cu organizaţiile
neguvernamentale cu atribuţii în domeniul său de activitate;
e) participă la negocierile dintre organizaţiile
sindicale reprezentative ale funcţionarilor publici şi Ministerul
Administraţiei şi Internelor;
f) negociază, cu acordul ministrului administraţiei
şi internelor, încheierea unor acorduri şi proiecte de colaborare
internaţională în domeniul funcţiei publice, al funcţionarilor publici şi al
managementului resurselor umane; prezintă acordurile convenite ministrului
administraţiei şi internelor pentru a fi aprobate de acesta sau, după caz,
însuşite şi supuse spre aprobare Guvernului.
Art. 9. - (1) In exercitarea atribuţiilor sale Agenţia
colaborează cu ministerele, cu celelalte autorităţi ale administraţiei publice
centrale sau locale, precum şi cu alte persoane juridice de drept public sau
privat, române ori străine.
(2) Autorităţile şi instituţiile publice sunt obligate
să comunice Agenţiei, la termenele stabilite, informaţiile solicitate referitoare la funcţiile
publice şi la funcţionarii publici, în condiţiile legii.
(3) Agenţia va comunica persoanelor interesate
informaţii de interes public referitoare la funcţiile publice şi la
funcţionarii publici, în condiţiile legii.
(4) Agenţia poate edita buletine informative şi alte
publicaţii de specialitate.
Art. 10. - (1) Orice modificare apărută în evidenţa
funcţiilor publice din cadrul autorităţii sau instituţiei publice se comunică
Agenţiei în termen de cel mult 10 zile lucrătoare de la data producerii ei.
(2) In prima lună a fiecărui an autorităţile şi
instituţiile publice vor transmite Agenţiei modificările intervenite în
situaţia funcţionarilor publici, precum şi situaţia privind salarizarea
funcţionarilor publici.
(3) Informaţiile privind funcţiile publice şi
funcţionarii publici vor fi transmise pe suport magnetic, în formatul standard
stabilit de Agenţie.
CAPITOLUL III
Organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale a
Funcţionarilor Publici
Art. 11. - (1) Agenţia este condusă de un preşedinte,
cu rang de secretar de stat, ajutat de un vicepreşedinte, cu rang de subsecretar
de stat.
(2) Preşedintele şi vicepreşedintele sunt numiţi prin
decizie a primului-ministru, la propunerea ministrului administraţiei şi
internelor.
(3) Preşedintele Agenţiei conduce aparatul propriu al
Agenţiei, stabilit prin prezenta hotărâre, numeşte şi eliberează din funcţie
personalul acesteia, în condiţiile legii.
(4) Preşedintele reprezintă Agenţia în raporturile cu
ministerele, cu celelalte autorităţi ale administraţiei publice centrale, cu
autorităţile administraţiei publice locale, cu alte autorităţi şi instituţii
publice centrale şi locale, cu persoane juridice şi fizice române sau străine,
precum şi în justiţie.
(5) In exercitarea atribuţiilor sale preşedintele
emite ordine cu caracter normativ şi individual.
(6) Vicepreşedintele îndeplineşte atribuţiile şi
sarcinile care îi sunt delegate de preşedinte prin ordin.
Art. 12. - (1) Agenţia are un secretar general, care
face parte din categoria înalţilor funcţionari publici şi este numit în
condiţiile legii.
(2) Atribuţiile secretarului general se stabilesc, în
condiţiile legii, prin ordin al preşedintelui Agenţiei.
Art. 13. - (1) Pe lângă preşedintele Agenţiei se
organizează şi funcţionează Colegiul Agenţiei, ca organ consultativ.
(2) Componenţa şi regulamentul de organizare şi funcţionare
ale Colegiului Agenţiei se aprobă prin ordin al ministrului administraţiei şi internelor, la propunerea
preşedintelui Agenţiei.
(3) Colegiul Agenţiei se întruneşte anual sau ori de
câte ori este necesar. Şedinţele sunt prezidate de preşedintele Agenţiei.
Art. 14. - (1) Numărul maxim de posturi în aparatul
propriu al Agenţiei este de 105, exclusiv demnitarii.
(2) Structura organizatorică a Agenţiei este prevăzută
în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
(3) Prin ordin al preşedintelui Agenţiei, în cadrul
direcţiilor generale şi direcţiilor pot fi constituite compartimente, în
condiţiile legii.
Art. 15. - (1) Atribuţiile compartimentelor,
atribuţiile şi responsabilităţile personalului, precum şi circuitul intern al
documentelor se stabilesc prin regulamentul de organizare şi funcţionare, care
se aprobă prin ordin al preşedintelui Agenţiei, precum şi prin fişa postului.
(2) Statul de funcţii al Agenţiei se aprobă prin ordin
al ministrului administraţiei şi internelor, la propunerea preşedintelui
Agenţiei, în limita numărului de posturi aprobat.
Art. 16. - Stabilirea numărului de autoturisme şi a
consumului lunar de carburanţi se face potrivit prevederilor legale în vigoare.
Art. 17. - (1) Sumele necesare în vederea funcţionării
Agenţiei se asigură de la bugetul de stat.
(2) In scopul realizării rolului şi atribuţiilor ce îi
revin, Agenţia poate beneficia de consultanţă şi asistenţă din străinătate,
precum şi de programe de formare şi perfecţionare a pregătirii funcţionarilor
publici, în limita fondurilor bugetare alocate sau a altor surse atrase din
ţară sau din străinătate, potrivit legii.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 18. - Agenţia se reorganizează în conformitate cu
prevederile prezentei hotărâri, în termen de 30 de zile de la data intrării în
vigoare a acesteia.
Art. 19. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 624/2003 pentru aprobarea
Regulamentului de organizare şi funcţionare a Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor
Publici, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 410 din 11 iunie 2003, cu
modificările şi completările ulterioare, precum şi orice alte prevederi
contrare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga
Preşedintele Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor
Publici,
Jozsef Birtalan
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
ANEXĂ1)
STRUCTURA ORGANIZATORICĂ
a Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici
*) se organizează la nivel de compartiment
**) în cadrul Direcţiei politici, strategii şi
reglementare se organizează Compartimentul politici şi strategii şi Serviciul
reglementare
***) în cadrul Direcţiei gestionarea procedurilor administrative
se organizează Compartimentul gestionarea carierei şi Serviciul avizare
****) in cadrul Direcţiei economic, administrativ si
protocol se organizează si Serviciul administrativ si protocol
*****) in cadrul Serviciului integrare europeană,
relaţii internaţionale şi programe cu asistenta externa funcţionează Unitatea
de Implementare a Proiectelor
******) inclusiv purtătorul de
cuvânt
1) Anexa este
reprodusă în facsimil.