HOTARARE Nr. 1016 din 25 iunie 2004
privind masurile pentru organizarea si realizarea schimbului de informatii in
domeniul standardelor si reglementarilor tehnice, precum si al regulilor
referitoare la serviciile societatii informationale intre Romania si statele
membre ale Uniunii Europene, precum si Comisia Europeana
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 664 din 23 iulie 2004
In temeiul art. 108 din Constitutie, republicata, si avand in vedere art.
70 din Acordul european instituind o asociere intre Romania, pe de o parte, si
Comunitatile Europene si statele membre ale acestora, pe de alta parte, semnat
la Bruxelles la 1 februarie 1993, ratificat prin Legea nr. 20/1993,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Prezenta hotarare stabileste masurile pentru organizarea si realizarea
schimbului de informatii in domeniul standardelor si reglementarilor tehnice,
precum si al regulilor referitoare la serviciile societatii informationale
intre Romania si statele membre ale Uniunii Europene, precum si Comisia
Europeana, denumita in continuare Comisia.
Art. 2
Schimbul de informatii prevazut la art. 1 se realizeaza pentru:
a) temele de standarde din programele nationale de standardizare intocmite
de catre organismele de standardizare nationale ale statelor membre ale Uniunii
Europene, prevazute in anexa nr. 1, si de catre Asociatia de Standardizare din
Romania (ASRO), in vederea elaborarii unui standard nou sau a modificarii unui
standard, cu exceptia situatiei in care standardul reprezinta o transpunere
identica sau echivalenta a unui standard international ori european;
b) proiectele de reglementari tehnice, cu exceptia situatiei in care
acestea transpun integral textul unui standard international sau european.
Art. 3
Prevederile prezentei hotarari nu se aplica:
a) serviciilor de difuzare a programelor de radio;
b) serviciilor de difuzare a programelor de televiziune, definite conform
art. 1 lit. a) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificarile si
completarile ulterioare;
c) regulilor referitoare la servicii care privesc subiecte ce intra sub
incidenta legislatiei din domeniul serviciilor de telecomunicatii, definite conform
prevederilor legislatiei armonizate in vigoare;
d) regulilor referitoare la servicii care privesc subiecte ce intra sub
incidenta legislatiei armonizate din domeniul serviciilor financiare; lista
nonexhaustiva a serviciilor financiare este prevazuta in anexa nr. 2;
e) masurilor considerate necesare pentru a proteja persoanele si, in
special, muncitorii care utilizeaza produse in procesul muncii, cu conditia ca
aceste masuri sa nu afecteze produsele respective;
f) regulilor stabilite de catre sau pentru piete reglementate in sensul
prevazut de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/2002 privind valorile
mobiliare, serviciile de investitii financiare si pietele reglementate,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 525/2002, cu modificarile
si completarile ulterioare, precum si regulilor stabilite de catre sau pentru
alte piete ori organisme care desfasoara activitati de compensare sau de
decontare pentru acele piete, pentru care exista doar obligatia comunicarii la
Comisie a textului definitiv.
Art. 4
(1) In sensul prezentei hotarari, urmatorii termeni se definesc astfel:
1. produs - orice produs fabricat industrial si orice produs agricol,
inclusiv produsele din peste;
2. serviciu - serviciu al societatii informationale, respectiv serviciul
furnizat in mod normal contra cost, la distanta, prin mijloace electronice si
la solicitarea individuala a destinatarului serviciului. In sensul acestei
definitii, prin urmatorii termeni se intelege:
a) serviciu furnizat la distanta - serviciu furnizat fara ca partile sa fie
simultan prezente;
b) serviciu furnizat prin mijloace electronice - serviciu transmis initial
si primit la destinatie prin intermediul echipamentului electronic pentru
procesarea, inclusiv arhivarea digitala si depozitarea datelor, si care este
integral transmis, transferat si receptionat prin cablu, prin unde radio, prin
mijloace optice sau prin alte mijloace electromagnetice;
c) serviciu furnizat la solicitarea individuala a destinatarului serviciului
- serviciu furnizat prin transmiterea datelor ca urmare a unei cereri
individuale.
Lista serviciilor, altele decat cele definite mai sus, este prevazuta in
anexa nr. 3;
3. specificatie tehnica - cerinta continuta intr-un document, care stabileste
caracteristicile unui produs, cum ar fi nivel de calitate, performanta,
securitate sau dimensiuni, inclusiv cerinte care se aplica produsului cu
privire la numele sub care acesta este comercializat, terminologie, simboluri,
testare si metode de testare, ambalare, marcare sau etichetare si proceduri
pentru evaluarea conformitatii; termenul se refera inclusiv la metode de
fabricatie si procese utilizate pentru produse agricole, pentru produse
destinate consumului uman si animal, pentru produse medicale definite conform
legislatiei in vigoare, precum si la metode de fabricatie si procese utilizate
la alte produse, atunci cand acestea au efect asupra caracteristicilor lor;
4. alta cerinta - o cerinta, alta decat o specificatie tehnica, impusa unui
produs in scopul protejarii in special a consumatorilor sau mediului si care
afecteaza ciclul de viata al produsului dupa introducerea acestuia pe piata,
cum ar fi cerinta de utilizare, reciclare, reutilizare sau eliminare a
produsului, atunci cand aceste conditii pot influenta semnificativ compozitia
sau natura produsului ori comercializarea sa;
5. regula referitoare la servicii - cerinta de natura generala referitoare
la initierea si desfasurarea activitatilor de furnizare a serviciilor definite
la pct. 2, in special prevederile referitoare la furnizorul de servicii, la
servicii si destinatarul serviciilor, exclusiv regulile care nu vizeaza in mod
specific serviciile definite la pct. 2.
In sensul acestei definitii, se considera ca o regula vizeaza in mod
specific serviciile societatii informationale daca, avand in vedere expunerea
de motive si partea sa operativa, scopul si obiectul specifice ale tuturor sau
ale unei parti a prevederilor sale sunt de a reglementa astfel de servicii
intr-o maniera explicita si directionata. O regula nu se considera ca vizeaza
in mod specific serviciile societatii informationale daca afecteaza asemenea
servicii numai intr-o maniera implicita sau in mod accidental;
6. reglementare tehnica - specificatie tehnica sau alta cerinta ori regula
referitoare la servicii, inclusiv dispozitii administrative relevante a caror
respectare este obligatorie pentru comercializarea, furnizarea unui serviciu,
stabilirea unui operator pentru un serviciu sau utilizarea in Romania ori intr-un
stat membru al Uniunii Europene sau intr-o importanta parte a acestui stat,
precum si prevederile legale si administrative care interzic fabricarea,
importul, comercializarea sau utilizarea unui produs ori prestarea sau
utilizarea unui serviciu ori infiintarea ca furnizor de servicii, cu exceptia
celor prevazute la art. 8. Constituie, de asemenea, reglementari tehnice
urmatoarele:
a) prevederile legale si administrative care se refera fie la specificatii
tehnice sau la alte cerinte ori reguli privitoare la servicii, fie la coduri
profesionale ori de practica, daca acestea se refera la specificatii tehnice
sau la alte cerinte ori reguli privitoare la servicii, si a caror respectare
confera prezumtia de conformitate cu obligatiile impuse de prevederile legale
si administrative;
b) acordurile voluntare in care o autoritate publica este parte
contractanta si care vizeaza, in interes general, respectarea specificatiilor
tehnice sau a altor cerinte ori reguli referitoare la servicii, cu exceptia
caietelor de sarcini pentru achizitii publice;
c) specificatiile tehnice sau alte cerinte ori reguli referitoare la
servicii care sunt legate de masuri fiscale sau financiare ce afecteaza
utilizarea produselor sau serviciilor prin incurajarea respectarii unor asemenea
specificatii tehnice sau altor cerinte ori reguli referitoare la servicii; sunt
excluse specificatiile tehnice sau alte cerinte ori reguli referitoare la
servicii in legatura cu regimurile nationale de securitate sociala;
7. proiect de reglementare tehnica - textul unei specificatii tehnice sau
al altei cerinte ori al unei reguli referitoare la servicii, inclusiv al unei
dispozitii administrative, formulat in scopul adoptarii sale ca reglementare
tehnica, textul fiind intr-un stadiu de pregatire in care pot fi inca facute
modificari substantiale;
8. organizatie europeana de standardizare - o organizatie de standardizare
dintre cele prevazute in anexa nr. 4;
9. piata interna europeana - spatiul economic al statelor membre ale
Uniunii Europene unde marfurile, serviciile, capitalul si forta de munca pot
circula liber.
(2) Reglementarile tehnice se stabilesc de catre autoritatile publice
centrale si alte autoritati cu functie de reglementare desemnate de catre
statele membre ale Uniunii Europene, care sunt cuprinse in lista elaborata de
catre Comisie, in cadrul Comitetului permanent prevazut la art. 13 alin. (1).
(3) In vederea actualizarii de catre Comisie a listei prevazute la alin.
(2), prin cuprinderea autoritatilor romane, la data aderarii Romaniei la
Uniunea Europeana vor fi desemnate autoritatile cu functie de reglementare,
altele decat cele ale administratiei publice centrale.
(4) Termenii standard, proiect de standard, standard international,
standard european, standard national, program de standardizare si organism
national de standardizare se definesc conform prevederilor Ordonantei
Guvernului nr. 39/1998 privind activitatea de standardizare nationala in
Romania, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 355/2002.
Art. 5
(1) Primirea, transmiterea si solicitarea informatiilor si documentelor ce
fac obiectul schimbului de informatii in domeniul standardelor intre Romania si
statele membre ale Uniunii Europene, precum si Comisie, conform prevederilor
prezentei hotarari, sunt in responsabilitatea Asociatiei de Standardizare din
Romania (ASRO).
(2) Pentru indeplinirea dispozitiilor prevazute la alin. (1), ASRO
organizeaza in cadrul sau o structura specifica, denumita Centrul pentru schimb
de informatii pentru standarde.
(3) Primirea, transmiterea si solicitarea informatiilor si documentelor ce
fac obiectul schimbului de informatii in domeniul reglementarilor tehnice intre
Romania si statele membre ale Uniunii Europene, precum si Comisie sunt in
responsabilitatea Ministerului Economiei si Comertului.
(4) Pentru indeplinirea dispozitiilor prevazute la alin. (3), Ministerul
Economiei si Comertului organizeaza in cadrul sau, in limita numarului de
posturi aprobate, Compartimentul pentru schimb de informatii pentru
reglementari tehnice.
Art. 6
(1) Centrul pentru schimb de informatii pentru standarde are urmatoarele
atributii principale:
a) transmite Comisiei, organismelor si organizatiilor de standardizare
prevazute in anexele nr. 1 si 4 informatii cu privire la temele noi de
standarde ce fac obiectul programului national de standardizare, in vederea
elaborarii unui standard nou sau a modificarii unui standard, cu exceptia
situatiei in care standardul reprezinta o transpunere identica sau echivalenta
a unui standard international ori european;
b) primeste de la organismele de standardizare prevazute in anexa nr. 1
informatii cu privire la temele noi de standarde ce fac obiectul programului
national de standardizare, in vederea elaborarii unui standard nou sau a
modificarii unui standard, cu exceptia situatiei in care standardul reprezinta
o transpunere identica ori echivalenta a unui standard international sau
european;
c) transmite informatiile prevazute la lit. b) persoanelor desemnate potrivit
art. 9 alin. (1) lit. b);
d) transmite, la solicitare, Comisiei intregul program national de
standardizare sau numai anumite parti ale acestuia;
e) solicita Comisiei transmiterea in intregime sau in parte a programelor
nationale de standardizare din tari membre ale Uniunii Europene, in situatia in
care este necesara o evaluare a acestora ori o comparare cu programul ASRO;
f) transmite Comisiei, organismelor si organizatiilor de standardizare
prevazute in anexele nr. 1 si 4, la solicitarea acestora, proiectele
standardelor si informeaza Comisia si organismele de standardizare respective
cu privire la actiunile intreprinse in urma observatiilor primite la un proiect
de standard;
g) solicita, daca este cazul, organismelor de standardizare prevazute in
anexa nr. 1 proiectele de standarde si transmite acestor organisme observatiile
formulate in legatura cu aceste proiecte.
(2) Compartimentul pentru schimb de informatii pentru reglementari tehnice
are urmatoarele atributii principale:
a) comunica imediat Comisiei, cu respectarea prevederilor prezentei
hotarari, orice proiect de reglementare tehnica si motivele care au impus
elaborarea sa, daca acestea nu sunt suficient de clar specificate in proiect;
exceptie face situatia in care proiectul de reglementare tehnica transpune
integral textul unui standard international sau european, caz in care este
suficient a se comunica informatia referitoare la standardul in cauza. In
situatia in care proiectul are ca obiect limitarea comercializarii sau
utilizarii unei substante chimice, a unui proces sau produs care poate aduce
prejudicii legate de sanatatea publica, de protectia consumatorilor sau a
mediului, transmite, de asemenea, un rezumat sau referinte la datele relevante
referitoare la substanta, procesul ori produsul in cauza, inclusiv
substituentii disponibili, atunci cand asemenea informatii exista, si comunica
efectele anticipate ale masurilor referitoare la sanatatea publica, la
protectia consumatorilor si a mediului, impreuna cu o analiza a evaluarii
riscului, realizata conform principiilor generale de evaluare a riscului
referitor la substante chimice existente sau, dupa caz, substante noi,
prevazute in legislatia armonizata in vigoare;
b) transmite, o data cu comunicarea prevazuta la lit. a), textul
prevederilor legale si al dispozitiilor de reglementare de referinta, la care
se raporteaza in principal si direct proiectul, in situatia in care pentru
evaluarea implicatiilor proiectului de reglementare tehnica este necesara
cunoasterea acestora si daca acest text nu a fost transmis anterior;
c) retransmite proiectul de reglementare tehnica prevazut la lit. a) in
aceleasi conditii, daca acesta a suferit modificari care conduc la: schimbarea
semnificativa a obiectului proiectului, scurtarea programului de implementare
prevazut initial, adaugarea de specificatii sau cerinte noi ori transformarea
acestora in specificatii sau cerinte mai restrictive;
d) primeste observatiile formulate de catre Comisie si statele membre ale
Uniunii Europene in legatura cu proiectele de reglementari tehnice inaintate
pentru analiza, conform prevederilor lit. a) - c), si transmite observatiile
respective persoanelor de contact desemnate de catre autoritatea responsabila
pentru elaborarea si promovarea proiectului de reglementare tehnica, pentru ca
elaboratorul sa tina cont, in masura posibilitatilor, de acestea la
definitivarea reglementarii tehnice;
e) comunica fara intarziere Comisiei textul definitiv al reglementarii
tehnice;
f) transmite Comisiei, in legatura cu proiectele de reguli referitoare la
servicii, informatii cu privire la actiunile propuse a se intreprinde ca urmare
a primirii unor opinii detaliate formulate de catre Comisie si statele membre
ale Uniunii Europene si, daca este cazul, informeaza Comisia cu privire la
motivele pentru care o opinie detaliata nu poate fi luata in considerare;
g) transmite organelor administratiei publice centrale, precum si
autoritatilor cu functie de reglementare din domeniu opiniile detaliate
formulate de catre Comisie si statele membre ale Uniunii Europene in legatura
cu proiectele de reglementari tehnice elaborate de Romania;
h) informeaza Comisia cu privire la motivele ce determina situatiile de
urgenta, prevazute de prezenta hotarare, care impun adoptarea imediata si
aplicarea de urgenta a unor reglementari tehnice sau reguli referitoare la
servicii si pentru care nu se pot respecta termenele stabilite prin prezenta
hotarare;
i) primeste de la statele membre ale Uniunii Europene informatii de tipul
celor prevazute la lit. a) - c);
j) solicita organelor administratiei publice sau, dupa caz, autoritatilor
cu functie de reglementare din domeniu, prin reprezentantii lor desemnati
conform prevederilor prezentei hotarari, sa formuleze observatii si opinii
detaliate in legatura cu proiectele prevazute la lit. i) si transmite
observatiile si opiniile detaliate formulate in legatura cu acestea Comisiei si
statului membru al Uniunii Europene elaborator al proiectului.
(3) Informarea prevazuta la alin. (1) lit. a) se realizeaza conform
regulilor pentru prezentarea unitara a informatiei, a planului si criteriilor
pentru prezentarea acesteia si trebuie sa precizeze daca tema standardului in
cauza:
a) transpune un standard international fara a fi echivalent cu acesta;
b) este un standard national nou;
c) modifica un standard national.
(4) Observatiile sau punctele de vedere in legatura cu specificatiile
tehnice sau cu alte cerinte ori cu regulile referitoare la servicii, asa cum
sunt definite la art. 4 alin. (1) pct. 6 lit. c), vor avea in vedere numai
aspectele care pot obstructiona comertul sau regulile referitoare la servicii,
libera circulatie a serviciilor ori libertatea de stabilire a prestatorilor de
servicii; observatiile nu vor avea in vedere aspectele fiscale sau financiare
ale masurii.
(5) In situatia in care un proiect de reglementare tehnica este parte a
unor masuri ce trebuie comunicate Comisiei in stadiu de proiect, conform
prevederilor unor alte acte normative, comunicarea prevazuta la alin. (2) lit.
a) - c) poate fi facuta in baza prevederilor acestora, cu mentionarea faptului
ca aceasta comunicare constituie, de asemenea, o informare in intelesul
prezentei hotarari. Pentru aceasta categorie de proiecte de reglementari
tehnice absenta unui raspuns, formulat de catre Comisie ca urmare a
transmiterii proiectului, nu afecteaza deciziile care ar putea fi luate in
conformitate cu alte acte normative.
Art. 7
(1) In scopul armonizarii punctelor de vedere cu cele ale Comisiei si
statelor membre ale Uniunii Europene in legatura cu un proiect de reglementare
tehnica, organele administratiei publice si celelalte autoritati cu functie de
reglementare trebuie:
a) sa amane adoptarea unui proiect de reglementare tehnica pentru o
perioada de 3 luni de la data la care acesta a fost primit de catre Comisie, ca
urmare a comunicarii prevazute la art. 6 alin. (2) lit. a) - c);
b) sa amane adoptarea unui proiect de reglementare tehnica, avand forma
unui acord, definit conform prevederilor art. 4 alin. (1) pct. 6 lit. b),
pentru o perioada de 4 luni de la data la care Comisia a primit comunicarea
prevazuta la art. 6 alin. (2) lit. a) - c), daca Comisia sau un stat membru al
Uniunii Europene transmite o opinie detaliata, in termen de 3 luni de la data
aceleiasi comunicari, in sensul ca masura avuta in vedere poate crea obstacole
in calea liberei circulatii a marfurilor in cadrul pietei interne europene;
c) sa amane cu 6 luni de la data la care Comisia a primit comunicarea prevazuta
la art. 6 alin. (2) lit. a) - c) adoptarea oricaror proiecte de reglementari
tehnice, fara a se incalca prevederile lit. e) - g), cu exceptia proiectelor de
reguli referitoare la servicii, daca in termen de 3 luni de la data aceleiasi
comunicari Comisia sau un stat membru al Uniunii Europene transmite o opinie
detaliata in sensul ca masura avuta in vedere poate crea obstacole in calea
liberei circulatii a marfurilor in cadrul pietei interne europene;
d) sa amane cu 4 luni de la data la care Comisia a primit comunicarea
prevazuta la art. 6 alin. (2) lit. a) - c), fara incalcarea prevederilor lit.
f) si g), adoptarea oricaror proiecte de reguli referitoare la servicii, daca
in termen de 3 luni de la data aceleiasi comunicari Comisia sau un stat membru
al Uniunii Europene transmite o opinie detaliata in sensul ca masura avuta in
vedere poate crea un obstacol in calea liberei circulatii a serviciilor sau a
stabilirii prestatorilor de servicii in cadrul pietei interne europene.
Opiniile detaliate formulate nu pot afecta in nici un fel masurile din domeniul
politicii culturale, in special din domeniul audiovizualului, adoptate in
conformitate cu legislatia comunitara, avand in vedere diversitatea
lingvistica, caracteristicile specifice nationale si regionale, precum si
patrimoniul cultural. Transmiterea informatiilor cu privire la actiunile
propuse pentru luarea in considerare a opiniilor detaliate sau, dupa caz,
motivatia pentru care o opinie detaliata nu este luata in considerare se
comunica conform prevederilor art. 6 alin. (2) lit. f);
e) sa amane adoptarea proiectelor de reglementari tehnice cu 12 luni de la
data la care acestea au fost primite de catre Comisie, ca urmare a comunicarii
prevazute la art. 6 alin. (2) lit. a) - c). Exceptie fac proiectele de reguli
referitoare la servicii, daca in termen de 3 luni de la acea data Comisia
comunica intentia de a propune sau de a adopta o directiva, un regulament ori o
decizie referitoare la subiectul respectiv;
f) sa amane adoptarea proiectelor de reglementari tehnice cu 12 luni de la
data la care au fost primite de catre Comisie, ca urmare a comunicarii
prevazute la art. 6 alin. (2) lit. a) - c), daca in intervalul de 3 luni
calculat de la aceasta data Comisia face cunoscut ca respectivul proiect de reglementare
tehnica face obiectul unei propuneri de directiva, regulament sau decizie,
pentru elaborare si prezentare Consiliului;
g) sa prelungeasca perioada prevazuta la lit. e) si f) la 18 luni, in
situatia in care Consiliul adopta o pozitie comuna, alta decat una dintre cele
prevazute la alin. (2).
(2) Prevederile alin. (1) lit. e) - g) nu se aplica in urmatoarele
situatii:
- Comisia informeaza ca nu mai intentioneaza sa propuna sau sa adopte un
act comunitar obligatoriu;
- Comisia informeaza cu privire la decizia retragerii proiectului sau a
propunerii sale;
- Comisia sau Consiliul a adoptat un act comunitar obligatoriu.
(3) Obligatiile prevazute la alin. (1) nu se aplica in cazurile in care:
a) se impune pregatirea reglementarilor tehnice intr-un interval de timp
foarte scurt pentru adoptare si aplicare de urgenta, nefiind posibile
consultari datorita unor situatii urgente, generate de circumstante grave si
imprevizibile referitoare la protectia sanatatii publice sau a securitatii,
protectia animalelor ori a plantelor, iar pentru regulile referitoare la
servicii si la ordinea publica, in special la protectia minorilor;
b) trebuie sa se adopte si sa se aplice imediat reguli referitoare la
servicii financiare, datorita unor situatii de urgenta, generate de
circumstante grave referitoare la protectia securitatii si integritatii
sistemului financiar, in special la protectia depunatorilor, investitorilor si
a persoanelor asigurate.
(4) In situatiile prevazute la alin. (3) Comisia este informata cu privire
la motivele care au determinat masurile luate, conform prevederilor art. 6
alin. (2) lit. h).
Art. 8
(1) Dispozitiile art. 6 alin. (2), (4) si (5), art. 7 si ale art. 13 alin.
(2) nu se aplica prevederilor legale si administrative sau acordurilor
voluntare in baza carora Romania si, dupa caz, statele membre ale Uniunii
Europene:
a) se supun prevederilor actelor comunitare obligatorii care au ca rezultat
adoptarea de specificatii tehnice sau de reguli referitoare la servicii in
Comunitatea Europeana;
b) indeplinesc obligatiile ce decurg din acorduri internationale care au ca
rezultat adoptarea de specificatii tehnice comune sau de reguli comune
referitoare la servicii in Comunitatea Europeana;
c) fac uz de clauzele de salvgardare prevazute de acte comunitare
obligatorii;
d) aplica prevederile referitoare la schimbul de informatii din legislatia
privind securitatea generala a produsului;
e) se limiteaza la a executa o sentinta a Curtii de Justitie a Comunitatilor
Europene;
f) se limiteaza la a modifica o reglementare tehnica, definita conform
prevederilor art. 4 alin. (1) pct. 6, in baza unei solicitari formulate de
catre Comisie in scopul eliminarii unui obstacol in calea comertului sau, in
cazul regulilor referitoare la servicii, in calea liberei circulatii a
serviciilor ori a libertatii de stabilire a prestatorilor de servicii.
(2) Dispozitiile art. 7 nu se aplica prevederilor legislative si
administrative care privesc interzicerea fabricatiei, atat timp cat ele nu
obstructioneaza libera circulatie a produselor, precum si specificatiilor
tehnice sau altor cerinte ori reguli referitoare la servicii, definite la art.
4 alin. (1) pct. 6 lit. c).
(3) Prevederile art. 7 alin. (1) lit. e) - g) si alin. (2) nu se aplica
acordurilor definite la art. 4 alin. (1) pct. 6 lit. b).
Art. 9
(1) In scopul indeplinirii sarcinilor ce ii revin in calitate de organism
national de standardizare, ASRO are urmatoarele obligatii:
a) sa ia masuri de organizare a activitatii structurilor sale cu
responsabilitati in domeniul standardizarii, pentru a asigura operativ
primirea, transmiterea, solicitarea si prelucrarea informatiilor si
documentelor prevazute la art. 6 alin. (1) de la si catre Centrul pentru schimb
de informatii pentru standarde;
b) sa desemneze si sa comunice Centrului pentru schimb de informatii pentru
standarde persoanele responsabile pentru fiecare dintre activitatile ce decurg
din prevederile art. 6 alin. (1);
c) sa publice proiectele de standarde astfel incat partile interesate,
stabilite conform prevederilor prezentei hotarari, sa poata formula observatii
in legatura cu acestea;
d) sa isi dea acordul ca organismele de standardizare prevazute in anexa
nr. 1 sa participe la activitatile din programul sau de standardizare;
e) sa isi dea acordul ca o tema din programul sau de standardizare sa se
discute la nivel european, conform regulilor stabilite de organizatiile
europene de standardizare, si sa nu ia nici o masura care ar putea sa
prejudicieze o decizie in acest sens.
(2) Este interzis ca in perioada in care se elaboreaza un standard european
ca urmare a solicitarii Comisiei sau dupa aprobarea acestuia sa fie luate
masuri care pot prejudicia armonizarea avuta in vedere la nivel european si, in
special, sa se publice un standard nou sau revizuit care nu este complet
armonizat cu standardul european aprobat in domeniul avut in vedere.
(3) Fac exceptie de la prevederile alin. (2) activitatile desfasurate de
catre ASRO la solicitarea unei autoritati publice, pentru elaborarea unei
specificatii tehnice sau a unui standard pentru produse specifice, daca aceste
activitati se realizeaza in scopul adoptarii unei reglementari tehnice
referitoare la aceste produse. Informatiile cu privire la solicitarile primite,
proiectele de reglementari tehnice si motivele care le-au generat se transmit
Comisiei, conform prevederilor art. 6 alin. (2) lit. a) - c).
Art. 10
Organele administratiei publice centrale, precum si celelalte autoritati cu
functie de reglementare au urmatoarele obligatii:
a) sa se organizeze pentru a asigura operativ primirea, transmiterea,
solicitarea si prelucrarea informatiilor si documentelor prevazute la art. 6
alin. (2) de la si catre Compartimentul pentru schimb de informatii pentru
reglementari tehnice;
b) sa desemneze si sa comunice Compartimentului pentru schimb de informatii
pentru reglementari tehnice persoanele de contact responsabile pentru fiecare
dintre activitatile ce decurg din prevederile art. 6 alin. (2);
c) sa ia in considerare, in cadrul procesului de definitivare a proiectelor
de reglementari tehnice, observatiile primite de la Comisie si de la celelalte
state membre ale Uniunii Europene;
d) sa ia masurile corespunzatoare pentru planificarea elaborarii si
adoptarii reglementarilor tehnice conform prevederilor art. 7.
Art. 11
Reglementarile tehnice adoptate trebuie sa mentioneze in preambul o
referire la prezenta hotarare.
Art. 12
Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, in calitate de organ
de specialitate al administratiei publice centrale, este, in sensul prezentei
hotarari, autoritatea responsabila pentru elaborarea si promovarea
reglementarilor tehnice in domeniul serviciilor societatii informationale.
Art. 13
(1) Reprezentarea Romaniei la lucrarile Comitetului permanent de pe langa
Comisie, infiintat in scopul aplicarii procedurii de furnizare a informatiilor
in domeniul standardelor si reglementarilor tehnice, precum si al regulilor
referitoare la serviciile societatii informationale, este asigurata de catre
reprezentantii ASRO, ai Ministerului Economiei si Comertului si ai Ministerului
Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei.
(2) Reprezentantii Ministerului Economiei si Comertului, ai Ministerului
Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei si ai ASRO la lucrarile Comitetului
permanent de pe langa Comisie, precum si celelalte persoane fizice si/sau
juridice care pot fi consultate in vederea obtinerii unei opinii specializate
in legatura cu informatiile transmise in aplicarea prezentei hotarari au
obligatia asigurarii confidentialitatii in legatura cu procedurile Comitetului
permanent si cu informatiile in cauza. Informatiile care privesc reglementarile
tehnice sunt publice, cu exceptia cazului in care statul membru al Uniunii
Europene care a furnizat informatiile solicita motivat si explicit pastrarea
confidentialitatii acestora.
Art. 14
Metodologia referitoare la circuitul informatiilor la nivel national intre
Compartimentul pentru schimb de informatii pentru reglementari tehnice si
autoritatile administratiei publice centrale si alte autoritati cu functie de
reglementare se aproba prin ordin al ministrului economiei si comertului, al
ministrului comunicatiilor si tehnologiei informatiei si al ministrului
integrarii europene.
Art. 15
Anexele nr. 1 - 4 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 16
Prezenta hotarare intra in vigoare la data aderarii Romaniei la Uniunea
Europeana, cu exceptia prevederilor art. 5 alin. (2) si (4) care intra in
vigoare la data publicarii prezentei hotarari in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.
Art. 17
Pe data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentei
hotarari se abroga Hotararea Guvernului nr. 1.587/2002 privind masurile pentru
organizarea si realizarea schimbului de informatii in domeniul standardelor si
reglementarilor tehnice, precum si al regulilor referitoare la serviciile
societatii informationale intre Romania si statele membre ale Uniunii Europene,
precum si Comisia Europeana, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 52 din 30 ianuarie 2003.
Art. 18
Prezenta hotarare transpune in legislatia nationala Directiva 98/34/CE a
Parlamentului European si a Consiliului, publicata in Jurnalul Oficial nr. L204
din 21 iulie 1998, privind procedura pentru schimb de informatii in domeniul
standardelor si reglementarilor tehnice, amendata prin Directiva 98/48/CE a
Parlamentului European si a Consiliului, publicata in Jurnalul Oficial nr. L204
din 5 august 1998.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministru de stat,
ministrul economiei si comertului,
Dan Ioan Popescu
Ministrul comunicatiilor
si tehnologiei informatiei,
Dan Nica
ANEXA 1*)
*) Anexa nr. 1 este reprodusa in facsimil.
LISTA
organismelor de standardizare ale statelor membre ale Uniunii Europene
______________________________________________________________________________
|Nr. | Tara | Denumirea organismului
|
|crt.| |
|
|____|____________|____________________________________________________________|
| 1.| BELGIA |IBN/BIN| Institut belge de normalisation/Belgisch Instituut
|
| | | | voor Normalisatie
|
| |
|_______|____________________________________________________|
| | |CEB/BEC| Comite electrotechnique belge/Belgisch
|
| | | | Elektrotechnisch Comite
|
|____|____________|_______|____________________________________________________|
| 2.| DANEMARCA |DS | Dansk Standard
|
| | |_______|____________________________________________________|
| | |NTA | Telestyrelsen, National Telecom Agency
|
|____|____________|_______|____________________________________________________|
| 3.| GERMANIA |DIN | Deutsches Institut fur Normung e.V.
|
| |
|_______|____________________________________________________|
| | |DKE | Deutsche Elektrotechnische Kommission im DIN und
|
| | | | VDE |
|____|____________|_______|____________________________________________________|
| 4.| GRECIA |ELOT | Ellenichos Organidmos Typopoiedes
|
|____|____________|_______|____________________________________________________|
| 5.| SPANIA |AENOR | Asociacion Espanola de Normalizacion y
|
| | | | Certificacion
|
|____|____________|_______|____________________________________________________|
| 6.| FRANTA | AFNOR | Association francaise de normalisation
|
| |
|_______|____________________________________________________|
| | |UTE | Union technique de l'electricite - Bureau de
|
| | | | normalisation aupres de l'AFNOR
|
|____|____________|_______|____________________________________________________|
| 7.| IRLANDA |NSAI | National Standards Authority of Ireland
|
| | |_______|____________________________________________________|
| | |ETCI | Electrotechnical Council of Ireland
|
|____|____________|_______|____________________________________________________|
| 8.| ITALIA |UNI | Ente nazionale italiano di unificazione
|
| |
|_______|____________________________________________________|
| | |CEI | Comitato elettrotecnico italiano
|
|____|____________|_______|____________________________________________________|
| 9.| LUXEMBURG |ITM | Inspection du travail et des mines
|
| |
|_______|____________________________________________________|
| | |SEE | Service de l'energie de l'Etat
|
|____|____________|_______|____________________________________________________|
| 10.| OLANDA |NNI | Nederlands Normalisatie - instituut
|
| |
|_______|____________________________________________________|
| | |NEC | Nederlands Elektrotechnisch Comite
|
|____|____________|_______|____________________________________________________|
| 11.| AUSTRIA |ON | Osterreichisches Normungsinstitut
|
| | |_______|____________________________________________________|
| | |OVE | Osterreichisches Verband fur Elektrotechnik
|
|____|____________|_______|____________________________________________________|
| 12.| PORTUGALIA |IPQ | Instituto Portugues da Qualidade
|
|____|____________|_______|____________________________________________________|
| 13.| REGATUL |BSI | British Standards Institution
|
| | |_______|____________________________________________________|
| | UNIT |BEC | British Electrotechnical Committee
|
|____|____________|_______|____________________________________________________|
| 14.| FINLANDA |SFS | Suomen Standardisoimisliitto SFS ry Finlands
|
| | | | Standardiseringsforbund SFS rf
|
| |
|_______|____________________________________________________|
| | |THK | Telehallintokeskus
|
| | |/TFC | Teleforvaltningscentralen
|
| |
|_______|____________________________________________________|
| | |SESKO | Suomen Sahkoteknillinen Standardisoimisyhdistys
|
| | | | SESKO ry Finlands Elektrotekniska
|
| | | | Standardiseringsforening SESKO rf
|
|____|____________|_______|____________________________________________________|
| 15.| SUEDIA |SIS | Standardiseringen i Sverige
|
| |
|_______|____________________________________________________|
| | |SEK | Svenska elektriska kommissionen
|
| | |_______|____________________________________________________|
| | |ITS | Informationstekniska standardiseringen
|
|____|____________|_______|____________________________________________________|
ANEXA 2
LISTA
serviciilor financiare
1. Servicii de investitii
2. Operatiuni de asigurare si reasigurare
3. Servicii bancare
4. Operatiuni referitoare la fondurile de pensii
5. Servicii referitoare la tranzactii la termen sau cu optiuni.
ANEXA 3
LISTA
serviciilor care nu sunt cuprinse in definitia prevazuta la art. 4 alin. (1)
pct. 2 din hotarare
1. Servicii care nu sunt furnizate "la distanta"
Serviciile furnizate in prezenta fizica a prestatorului si a
beneficiarului, chiar daca acest lucru presupune utilizarea echipamentului
electronic:
a) examinarea medicala sau tratamentul efectuat cu utilizarea
echipamentului electronic, la cabinetul medicului, in cazul in care pacientul
este prezent fizic;
b) consultarea unui catalog electronic intr-un magazin, clientul fiind la
fata locului;
c) rezervarea biletelor de avion la o agentie, prin intermediul retelei de
computere, in prezenta fizica a clientului;
d) punerea la dispozitie de jocuri electronice intr-un club specializat, in
cazul in care clientul este prezent fizic.
2. Servicii care nu sunt furnizate prin "mijloace electronice"
2.1. Servicii cu continut material, chiar daca sunt furnizate prin intermediul
dispozitivelor electronice, cum sunt:
a) furnizarea prin masini automate de numerar, bancnote sau de bilete,
bilete de transport;
b) accesul la retelele de sosele si parcari auto etc., chiar daca la
intrare/iesire exista dispozitive electronice care controleaza accesul si/sau
asigura corectitudinea platilor;
2.2. Servicii off-line: distribuire de CD-rom sau de soft-uri pe dischete.
2.3. Servicii care nu sunt furnizate prin sisteme electronice de stocare si
prelucrare a datelor;
a) servicii de telefonie vocala;
b) servicii de telefax/telex;
c) servicii prestate via telefonie vocala sau telefax;
d) consultarea unui medic prin telefon/telefax;
e) consultarea unui avocat prin telefon/telefax;
f) comercializare directa prin telefon/telefax.
3. Servicii care nu sunt furnizate "la solicitarea individuala a
destinatarului serviciului".
Servicii furnizate prin transmiterea de date fara solicitare individuala,
in scopul receptiei simultane de catre un numar nelimitat de destinatari
individuali, transmisie punct multipunct:
a) servicii de difuzare a programelor de televiziune, inclusiv servicii de
difuzare a programelor de televiziune locala, la cerere, conform legislatiei in
vigoare;
b) servicii de difuzare a programelor de radio;
c) teletext (televizat).
ANEXA 4
LISTA
organizatiilor europene de standardizare
______________________________________________________________________
Nr. Denumirea organizatiei
crt.
______________________________________________________________________
1. CEN Comitetul European de Standardizare
2. CENELEC Comitetul European de Standardizare in Electrotehnica
3. ETSI Institutul European de Standardizare in Telecomunicatii
______________________________________________________________________