HOTARARE Nr.
1037 din 13 octombrie 2010
privind deseurile de
echipamente electrice si electronice
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 728 din 2 noiembrie 2010
In temeiul art. 108 din Constitutia României,
republicata, si al art. 54 lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
78/2000 privind regimul deseurilor, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 426/2001, cu modificarile si completarile ulterioare,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
ARTICOLUL 1
Obiective
(1) Prezenta hotărâre are ca
obiectiv prevenirea producerii deşeurilor de echipamente electrice şi
electronice, denumite în continuare DEEE, precum şi reutilizarea, reciclarea şi alte forme de valorificare a
acestora, astfel încât să se reducă volumul de deşeuri eliminate.
(2) Prezenta hotărâre urmăreşte
îmbunătăţirea performanţelor privind protecţia mediului şi sănătatea populaţiei
ale tuturor celor implicaţi în ciclul de viaţă al echipamentelor electrice şi
electronice, ca de exemplu: producători, importatori, distribuitori,
consumatori şi, în mod deosebit, ale acelor operatori economici care sunt
direct implicaţi în colectarea, tratarea, reciclarea, valorificarea şi
eliminarea nepoluantă a deşeurilor de echipamente electrice şi electronice.
ARTICOLUL 2
Domeniul de aplicare
(1) Prezenta hotărâre se aplică
echipamentelor electrice şi electronice aparţinând categoriilor prevăzute în
anexa nr. 1 A, cu condiţia ca acestea să nu fie parte componentă a unui alt tip
de echipament care nu intră sub incidenţa prezentei hotărâri.
(2) In anexa nr. 1B este prevăzută lista cu produsele
care trebuie luate în considerare în sensul prezentei hotărâri şi care sunt
cuprinse în categoriile enumerate în anexa nr. 1A.
(3) Prezenta hotărâre se aplică
fără a se aduce atingere legislaţiei naţionale privind cerinţele de securitate
şi sănătate, precum şi legislaţiei naţionale privind gestionarea deşeurilor.
(4) Fac excepţie de la
prevederile prezentei hotărâri echipamentele care au legătură cu protecţia
intereselor privind securitatea naţională, armele, muniţiile şi materialele de
război.
(5) Echipamentele similare celor prevăzute la alin.
(4), care nu sunt destinate scopurilor cu specific militar, se supun
prevederilor prezentei hotărâri.
ARTICOLUL 3
Definiţii
In sensul prezentei hotărâri, termenii şi expresiile de
mai jos au următoarele semnificaţii:
a) echipamente electrice şi
electronice sau EEE - echipamentele a căror funcţionare corespunzătoare depinde de
curenţi electrici sau câmpuri electromagnetice şi echipamentele de generare,
transport şi de măsurare a acestor curenţi şi câmpuri, din categoriile
prevăzute în anexa nr. 1A şi proiectate pentru a fi utilizate la o tensiune mai
mică sau egală cu 1.000 volţi curent alternativ sau 1.500 volţi curent
continuu;
b) deşeuri de echipamente
electrice şi electronice sau DEEE- echipamentele electrice şi electronice care constituie deşeuri potrivit
prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 78/2000 privind regimul
deşeurilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 426/2001, cu modificările şi completările
ulterioare, inclusiv toate componentele, subansamblurile şi produsele
consumabile, parte integrantă a echipamentelor în momentul în care acestea
devin deşeuri;
c) prevenire - măsurile
care urmăresc reducerea cantităţii şi nocivităţii pentru mediu a DEEE şi a
materialelor şi substanţelor pe care acestea le conţin;
d) reutilizare - orice
operaţiune prin care DEEE sau componentele acestora sunt utilizate în acelaşi
scop pentru care au fost concepute, inclusiv utilizarea în continuare a
echipamentelor sau componentelor acestora predate la punctele de colectare, la
distribuitori, la reciclatori ori la producători;
e) reciclare - reprelucrarea,
într-un proces de producţie, a materialelor conţinute în deşeuri, în scop
similar celui iniţial sau în alte scopuri, cu excepţia valorificării
energetice. Prin valorificarea de energie se înţelege utilizarea deşeurilor combustibile pentru producerea de
energie prin incinerare directă, împreună cu alte deşeuri sau separat, dar cu
valorificarea căldurii;
f) valorificare - oricare dintre operaţiunile aplicabile prevăzute în anexa nr. 2B la Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 78/2000, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 426/2001, cu modificările şi completările ulterioare;
g) eliminare - oricare
dintre operaţiunile aplicabile prevăzute în anexa nr. 2Ala Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 78/2000, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
426/2001, cu modificările şi completările ulterioare;
h) tratare - orice
operaţiune efectuată după predarea DEEE unei instalaţii pentru depoluare,
demontare, sfărâmare, valorificare sau pregătire pentru eliminare, precum şi
orice altă operaţiune efectuată pentru valorificarea si/sau eliminarea DEEE;
i) producător - orice persoană, indiferent de tehnica de vânzare utilizată,
inclusiv prin comunicare la distanţă potrivit prevederilor Ordonanţei
Guvernului nr. 130/2000 privind protecţia consumatorilor la încheierea şi
executarea contractelor la distanţă, republicată, cu modificările ulterioare,
care:
1. fabrică şi vinde echipamente
electrice şi electronice sub propria marcă;
2. revinde sub propria marcă
echipamente produse de alţi furnizori, un revânzător nefiind considerat
„producător", atunci când marca producătorului figurează pe echipament
conform pct. 1; sau
3. importă ori exportă EEE, cu
titlu profesional, în sau din România ori un alt stat membru al Uniunii
Europene. Persoana fizică sau juridică ce asigură exclusiv o finanţare în
cadrul ori ca urmare a unui acord de finanţare nu este considerată
„producător" decât dacă desfăşoară totodată una dintre activităţile
prevăzute la lit. i);
j) distribuitor - orice
persoană care furnizează cu titlu comercial echipamente electrice şi
electronice părţii care urmează să le utilizeze;
k) DEEE provenite de la
gospodării particulare - DEEE provenite de la gospodării particulare şi din surse comerciale,
industriale, instituţionale şi din alte surse, care, datorită naturii şi
cantităţii lor, sunt similare celor provenite de la gospodării particulare;
l) substanţă sau amestec
periculos - orice
substanţă sau amestec care trebuie considerată/considerat periculoasă/periculos
potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 937/2010 privind clasificarea,
ambalarea şi etichetarea la introducerea pe piaţă a preparatelor periculoase;
m) contract de finanţare
- orice acord sau contract de împrumut, leasing,
închiriere ori vânzare referitor la orice echipament, indiferent de faptul că
acordul ori contractul respectiv sau orice acord ori contract colateral prevede
sau nu efectuarea ori posibilitatea efectuării unui transfer de proprietate
privind echipamentul în cauză;
n) introducere pe piaţa
naţională a unui echipament electric sau electronic - acţiunea de a face disponibil pe piaţă, pentru prima dată, contra
cost sau gratuit, un echipament electric ori electronic în vederea distribuirii
şi/sau utilizării. Echipamentele fabricate exclusiv pentru un operator economic
care îşi aplică denumirea/marca pe echipament se consideră a fi introduse pe
piaţa naţională de către acesta;
o) sistemul unul la unul - sistem prin care, la achiziţionarea unui EEE, se preia un DEEE de tip
echivalent, îndeplinind aceleaşi funcţii ca echipamentul furnizat;
p) perioada de garantare - intervalul de timp, stabilit în documente tehnice normative sau
declarat de către producător, în cadrul căruia produsele de folosinţă
îndelungată trebuie să îşi menţină caracteristicile funcţionale, dacă au fost
respectate condiţiile de transport, manipulare, depozitare şi exploatare, la
sfârşitul căruia se consideră că un echipament electric şi electronic devine
deşeu;
q) organizaţie colectivă - operator economic constituit în conformitate cu prevederile art.
1 alin. (1) din Legea societăţilor comerciale nr. 31/1990, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, sau în conformitate cu prevederile
art. 1 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii
şi fundaţii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 246/2005, cu
modificările şi completările ulterioare, autorizat de către Ministerul Mediului
şi Pădurilor potrivit prevederilor art. 7 alin. (7) cu scopul preluării şi
ducerii la îndeplinire a obligaţiilor producătorilor de echipamente electrice
şi electronice sau ale reprezentanţilor autorizaţi care acţionează în numele
producătorilor cu privire la gestionarea deşeurilor din echipamente electrice
şi electronice;
r) deşeuri istorice - DEEE provenite de la echipamentele electrice şi electronice
introduse pe piaţa naţională înainte de 1 ianuarie 2007;
s) echipamente electrice şi
electronice destinate folosinţei în cadrul gospodăriilor particulare - EEE destinate folosinţei în cadrul gospodăriilor particulare, EEE
destinate utilizatorilor comerciali, industriali, instituţionali, dar şi altor
utilizatori, atunci când cantitatea şi natura acestora sunt similare cu cele
ale EEE destinate folosinţei în cadrul gospodăriilor particulare, precum şi EEE
care, datorită cantităţii, nu sunt similare EEE destinate folosinţei în cadrul
gospodăriilor particulare la data introducerii acestora pe piaţă, dar a căror
cantitate devine comparabilă cu aceea a DEEE provenite din gospodăriile
particulare din punctul de vedere al potenţialului de generare a deşeurilor.
ARTICOLUL 4
Proiectarea produsului
(1) Producătorii introduc în fabricaţie acele EEE ale
căror proiecte iau în consideraţie următoarele aspecte:
a) să faciliteze operaţiunile de demontare şi
valorificare a componentelor;
b) să prevadă posibilităţi de reutilizare şi reciclare
a DEEE, a componentelor şi materialelor lor.
(2) Este interzis producătorilor să obstrucţioneze
reutilizarea DEEE prin impunerea unor caracteristici specifice de proiectare
sau prin procedee specifice de fabricare, cu excepţia cazului în care aceste
caracteristici specifice de proiectare ori procedee specifice de fabricare
prezintă avantaje determinante în ceea ce priveşte protecţia mediului şi/sau
cerinţele de securitate.
ARTICOLUL 5
Colectarea selectivă
(1) In vederea colectării selective a DEEE provenite de
la gospodăriile particulare, autorităţile executive ale unităţilor
administrativ-teritoriale au următoarele obligaţii:
a) de a organiza, de a gestiona şi de a coordona
colectarea separată a deşeurilor de echipamente electrice şi electronice de la
gospodăriile particulare, inclusiv a celor care nu conţin componentele
esenţiale sau a celor care conţin alte deşeuri decât DEEE, şi transportul
acestora la punctele de colectare prin intermediul serviciului public de
salubrizare, în conformitate cu prevederile Legii serviciului de salubrizare a
localităţilor nr. 101/2006, cu modificările şi completările ulterioare, ca
deşeuri municipale cod 20.01, sau prin încredinţarea colectării DEEE, dacă nu
fac obiectul colectării prin serviciul de salubrizare, către un operator
economic colector autorizat de către agenţia judeţeană pentru protecţia
mediului, ca deşeuri de la echipamente electrice şi electronice cod 16.02, cu
respectarea prevederilor legale în vigoare;
b) de a stabili şi de a
comunica agenţiei judeţene pentru protecţia mediului modalitatea şi frecvenţa
de colectare a DEEE de la gospodăriile particulare, prin intermediul
operatorului de salubritate sau prin intermediul unui alt operator economic
autorizat pentru colectarea de DEEE, în termen de 30 de zile de la intrarea în
vigoare a prezentei hotărâri şi atunci când apar modificări. Frecvenţa de
colectare trebuie să fie de cel puţin o dată pe trimestru;
c) de a preda DEEE colectate
către producătorii sau organizaţiile colective ale acestora în vederea
realizării tratării/reciclării DEEE colectate în conformitate cu prevederile
prezentei hotărâri. Autorităţile executive ale unităţilor
administrativ-teritoriale pot solicita producătorilor/organizaţiilor colective
acoperirea costurilor reale de colectare, transport până la punctele de
colectare şi stocare temporară a DEEE, dar nu mai mult decât taxa/tariful
unitar stabilită/stabilit pentru serviciul de salubritate pentru populaţie;
d) de a asigura existenţa şi
funcţionarea cel puţin a unui punct de colectare selectivă a DEEE provenite de
la gospodăriile particulare la 50.000 de locuitori, dar nu mai puţin de un punct de colectare în fiecare localitate;
e) de a asigura evidenţa DEEE intrate şi ieşite din
punctele de colectare prevăzute la lit. d) şi de a raporta anual datele
agenţiilor judeţene pentru protecţia mediului. Modul de evidenţă şi de
raportare a informaţiilor se stabileşte prin ordin al ministrului mediului şi
pădurilor, în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri.
(2) Se interzice eliminarea prin depozitare finală a
DEEE.
(3) Punctele de colectare
prevăzute la alin. (1) lit. d) se amplasează în locuri şi la distanţe care să
asigure un acces uşor, ţinându-se seama în special de densitatea populaţiei.
(4) Punctele de colectare
prevăzute la alin. (1) lit. d) au obligaţia de a prelua, cel puţin gratuit,
deşeurile de echipamente electrice şi electronice de la deţinători şi
distribuitori.
(5) La furnizarea unui produs
nou, la solicitarea cumpărătorului, distribuitorii sunt obligaţi să preia DEEE
în sistem unul la unul, fără a solicita plata, în aceleaşi condiţii precum cele
de livrare a produsului nou, dacă echipamentul este de tip echivalent şi a îndeplinit aceleaşi funcţii ca şi echipamentul
nou furnizat.
(6) Obligaţia prevăzută la
alin. (5) nu se aplică dacă echipamentul nu conţine componentele esenţiale sau
în cazul în care echipamentul conţine alte deşeuri decât DEEE.
(7) DEEE preluate potrivit alin. (5) pot fi ulterior
predate către punctele municipale de colectare, cel puţin gratuit, ori către
producători sau către organizaţiile colective ale acestora pentru tratare şi
reciclare, cu excepţia cazului în care aparatele sunt reutilizate în întregime.
(8) Fără a prejudicia aplicarea
prevederilor alin. (1) lit. d) şi alin. (5), producătorii pot organiza şi
exploata sisteme individuale sau colective de preluare a DEEE provenite de la
gospodăriile particulare, în scopul respectării obiectivelor prezentei
hotărâri.
(9) Luându-se în consideraţie normele în materie de
sănătate şi securitate, DEEE care prezintă riscuri prin contaminare pentru
securitatea şi sănătatea personalului din punctele de
colectare pot fi refuzate la colectare.
(10) Pentru categoria de DEEE prevăzute la alin. (9)
trebuie respectate prevederile Ordinului ministrului mediului şi gospodăririi
apelor nr. 901/SB/2005 privind aprobarea măsurilor specifice pentru colectarea
deşeurilor de echipamente electrice şi electronice care prezintă riscuri prin
contaminare pentru securitatea şi sănătatea personalului din punctele de
colectare.
(11) Pentru alte tipuri de DEEE
decât cele provenite de la gospodăriile particulare şi fără să fie prejudiciată
aplicarea dispoziţiilor art. 9, producătorii sunt obligaţi să asigure
colectarea acestor deşeuri.
(12) Producătorii sunt obligaţi să urmărească ca toate
DEEE colectate potrivit prevederilor alin. (1) lit. d), alin. (5) şi (8) să fie
transportate la instalaţiile de tratare autorizate potrivit art. 6, cu excepţia
cazului în care aparatele sunt reutilizate în întregime. Producătorii urmăresc
ca reutilizarea preconizată să nu conducă la încălcarea prevederilor prezentei
hotărâri, în special ale art. 5 şi 6. Colectarea şi transportul DEEE colectate
selectiv se efectuează astfel încât să optimizeze reutilizarea şi reciclarea
componentelor sau aparatelor întregi care pot fi reutilizate ori reciclate.
(13) In vederea realizării unei
rate medii de colectare selectivă la nivel naţional de cel puţin 4
kg/locuitor/an, producătorii de EEE şi organizaţiile colective care acţionează
în numele producătorilor vor asigura, anual, colectarea unei cantităţi de DEEE
reprezentând rata procentuală anuală de colectare selectivă de DEEE pe cap de
locuitor provenite de la gospodăriile particulare, stabilită potrivit
prevederilor alin. (14), aplicată cantităţii de EEE introduse pe piaţa
naţională în anul respectiv.
(14) Ministerul Mediului şi
Pădurilor calculează rata anuală exprimată în procente pe baza cantităţilor de
EEE introduse pe piaţa naţională în ultimii 2 ani. Metodologia de calcul al
ratei anuale procentuale se stabileşte prin ordin al ministrului mediului şi
pădurilor în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri.
(15) Operatorii economici
autorizaţi pentru operaţiuni de colectare a DEEE au obligaţia să respecte
cerinţele tehnice prevăzute la pct. 1 din anexa nr. 3, referitoare la
depozitare, inclusiv depozitare temporară, a DEEE
colectate.
ARTICOLUL 6
Tratarea
(1) Pentru a se asigura respectarea prevederilor art. 5
alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 78/2000, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 426/2001, cu modificările şi
completările ulterioare, tratarea DEEE cuprinde cel puţin îndepărtarea tuturor fluidelor, precum şi o tratare
selectivă în conformitate cu prevederile anexei nr. 2.
(2) In scopul asigurării
protecţiei mediului se pot adopta norme de calitate minime pentru tratarea DEEE
colectate. In acest caz, Ministerul Mediului şi Pădurilor informează Comisia
Europeană în vederea publicării lor.
(3) Operatorii economici
efectuează operaţiuni de tratare a DEEE numai dacă deţin autorizaţie de mediu,
potrivit legislaţiei în vigoare, autorizaţie ce va fi obţinută de către aceştia
distinct, pe fiecare categorie de DEEE cuprinsă în anexa nr. 1A, cu indicarea
explicită a tipurilor de DEEE tratate.
(4) Operatorii economici
autorizaţi pentru operaţiuni de tratare a DEEE au obligaţia să respecte
cerinţele tehnice prevăzute în anexa nr. 2, referitoare la tratarea selectivă a
materialelor şi componentelor DEEE colectate, precum şi cerinţele tehnice
prevăzute în anexa nr. 3, referitoare la depozitarea şi tratarea DEEE
colectate.
(5) Operaţiunea de tratare poate fi realizată, de
asemenea, în afara României sau în afara Uniunii Europene, în măsura în care
transportul DEEE respectă prevederile Regulamentului Comisiei (CE) nr.
1.013/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 14 iunie 2006
privind transferurile de deşeuri. DEEE exportate din Uniunea Europeană nu se
iau în calcul pentru îndeplinirea obligaţiilor şi obiectivelor prevăzute la
art. 7 alin. (1) decât dacă exportatorul poate dovedi că operaţiunea de
recuperare, reutilizare şi/sau reciclare s-a desfăşurat în condiţii echivalente
cu cerinţele prevăzute în prezenta hotărâre.
(6) Se recomandă operatorilor
economici care efectuează operaţiuni de tratare a DEEE să aibă în vedere
prevederile Regulamentului (CE) nr. 761/2001 al Parlamentului European şi al
Consiliului din 19 martie 2001 privind participarea voluntară a organizaţiilor
la un sistem comunitar de management de mediu şi audit (EMAS).
ARTICOLUL 7
Valorificarea
(1) Producătorii sau
organizaţiile colective care acţionează în numele producătorilor au obligaţia
să asigure preluarea şi valorificarea DEEE colectate selectiv potrivit
prevederilor art. 5. Producătorii, organizaţiile colective care acţionează în
numele producătorilor şi operatorii economici care deţin autorizaţie de mediu
pentru desfăşurarea de activităţi de tratare şi valorificare a DEEE au
obligaţia de a îndeplini următoarele obiective pentru DEEE tratate potrivit
prevederilor art. 6:
a) pentru DEEE incluse în
categoriile 1 şi 10 din anexa nr. 1A:
1. rata de valorificare de minimum 80% din greutatea
medie pe aparat;
2. rata de reutilizare şi de
reciclare a componentelor, materialelor şi substanţelor de minimum 75% din
greutatea medie pe aparat;
b) pentru DEEE incluse în categoriile 3 şi 4 din anexa
nr. 1 A:
1. rata de valorificare de minimum 75% din greutatea
medie pe aparat;
2. rata de reutilizare şi de
reciclare a componentelor, materialelor şi substanţelor de minimum 65% din
greutatea medie pe aparat;
c) pentru DEEE incluse în categoriile 2, 5, 6, 7 şi 9
din anexa nr. 1A:
1. rata de valorificare trebuie
să crească până la minimum 70% din greutatea medie pe aparat;
2. rata de reutilizare şi de
reciclare a componentelor, materialelor şi substanţelor trebuie să crească până
la minimum 50% din greutatea medie pe aparat;
d) pentru lămpile cu descărcare în gaz rata de
reutilizare şi de reciclare a componentelor, materialelor şi substanţelor
trebuie să crească până la minimum 80% din greutatea lămpilor.
(2) Actele de reglementare în domeniul protecţiei
mediului, emise de către autorităţile competente pentru protecţia mediului
pentru operatorii economici care desfăşoară activităţi de tratare şi
valorificare a DEEE-urilor, prevăd cu titlu de obligativitate îndeplinirea
obiectivelor prevăzute la alin. (1).
(3) Operatorii economici care
deţin autorizaţie de mediu pentru desfăşurarea de activităţi de tratare şi
valorificare a DEEE trebuie ca, în termen de 6 luni de la data intrării în
vigoare a prezentei hotărâri, să solicite revizuirea autorizaţiei de mediu în
conformitate cu prevederile prezentei hotărâri, în vederea îndeplinirii
obiectivelor prevăzute la alin. (1).
(4) Valorificarea DEEE se face
acordându-se prioritate reutilizării echipamentelor întregi.
(5) In scopul urmăririi
realizării obiectivelor prevăzute la alin. (1) producătorii sau organizaţiile
colective care acţionează în numele producătorilor şi operatorii economici
autorizaţi să desfăşoare activităţi economice de tratare, valorificare sau
eliminare finală nepoluantă a DEEE au obligaţia să ţină, într-un registru
constituit special în acest scop, o evidenţă a cantităţii de DEEE, de
componente, materiale şi substanţe ale acestora la intrarea şi ieşirea din
instalaţia de tratare şi/sau la intrarea în instalaţia de valorificare ori de
reciclare. Modul de evidenţă a gestionării şi de raportare a informaţiilor este
stabilit prin ordin al ministrului mediului şi pădurilor, în termen de 90 de
zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
(6) Producătorii sau reprezentanţii autorizaţi care
acţionează în numele lor sunt obligaţi să organizeze colectarea, valorificarea
şi reciclarea DEEE, pentru a îndeplini obligaţiile prevăzute la art. 5 alin.
(13) şi la art. 7 alin. (1), în una dintre următoarele modalităţi:
a) individual, utilizând propriile resurse, în
conformitate cu planul de operare aprobat potrivit prevederilor alin. (7);
b) transferarea acestor responsabilităţi, pe bază de
contract, către operatorul economic legal constituit, denumit în continuare organizaţie
colectivă, autorizată potrivit prevederilor alin. (7).
(7) Procedura şi criteriile de autorizare,
reautorizare, revizuire, avizare anuală şi anulare a licenţei de operare a
organizaţiilor colective şi de avizare a planului de operare pentru sistemele
individuale, precum şi modul de calcul al obligaţiilor de finanţare a
deşeurilor de echipamente electrice şi electronice istorice se stabilesc prin
ordin comun al ministrului mediului şi pădurilor şi al ministrului economiei,
comerţului şi mediului de afaceri, în termen de 90 de zile de la data intrării
în vigoare a prezentei hotărâri.
(8) Ministerul Mediului şi
Pădurilor şi Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri propun
teme de cercetare pentru dezvoltarea de noi tehnologii de valorificare, tratare
şi reciclare a DEEE în cadrul programelor sectoriale de cercetare.
ARTICOLUL 8
Finanţarea gestionării DEEE provenite de la
gospodăriile particulare
(1) Producătorii au obligaţia
să asigure finanţarea colectării, tratării, valorificării şi eliminării
nepoluante a DEEE generate în gospodăriile particulare şi depozitate la
punctele de colectare instituite potrivit dispoziţiilor art. 5 alin. (1) lit.
d) si art. 5 alin. (5) şi (8).
(2) Producătorii pot opta să
îndeplinească obligaţiile prevăzute la art. 5 alin. (13) şi la art. 7 alin. (1)
individual sau prin intermediul organizaţiilor colective.
(3) La introducerea unui EEE pe
piaţă după data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, fiecare producător
trebuie să depună o garanţie care să demonstreze că va fi finanţată gestionarea
tuturor DEEE provenite de la EEE introduse pe piaţa naţională.
(4) Garanţia finanţării
operaţiunilor prevăzute la alin. (1) pentru producătorii de EEE constă, în
condiţiile legii, în:
a) scrisoare de garanţie bancară sau cont bancar blocat
pus la dispoziţia Administraţiei Fondului pentru Mediu, denumită în continuare AFM, pentru perioada de garantare, a
cărei valoare reprezintă costurile reale ale finanţării operaţiunilor prevăzute
la alin. (1) pentru EEE introduse pe piaţa naţională, corectate cu dobânda
ROBOR la lună +5%; sau
b) poliţă de asigurare de
reciclare încheiată cu o societate de asigurări, al cărei beneficiar, la
sfârşitul perioadei de garantare, este AFM, având o valoare care acoperă
costurile reale ale finanţării operaţiunilor prevăzute la alin. (1), corectate
cu dobânda ROBOR la lună +5%; sau
c) aderarea la una dintre
organizaţiile colective care acţionează în numele producătorilor, autorizate
conform art. 7 alin. (7).
(5) Fiecare organizaţie colectivă care acţionează în
numele producătorilor, autorizată conform art. 7 alin. (7), este obligată să
constituie un provizion pentru perioada rămasă din perioada de garantare, care
acoperă sumele necesare finanţării operaţiilor prevăzute la alin. (1), pentru
DEEE provenite de la produsele introduse pe piaţa naţională după data intrării
în vigoare a prezentei hotărâri de către producătorii care au aderat la
organizaţia colectivă care şi-au încetat activitatea.
(6) Sumele constituite potrivit
alin. (5) se folosesc de către organizaţiile colective exclusiv pentru
acoperirea cheltuielilor de gestionare a DEEE provenind din echipamente puse pe
piaţă după data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, ai căror producători
au avut contract de transfer de responsabilitate cu organizaţia colectivă
respectivă şi care şi-au încetat activitatea.
(7) Fiecare organizaţie colectivă
care acţionează în numele producătorilor, autorizată conform art. 7 alin. (7),
este obligată să constituie o garanţie sau, după caz, să actualizeze valoarea
acesteia, până cel târziu la data de 31 decembrie a anului în care a desfăşurat
activitatea, care să acopere provizioanele constituite potrivit alin. (5), care
se încasează de către Administraţia Fondului pentru Mediu, în condiţiile legii,
în caz de încetare a activităţii şi care constă în:
a) scrisoare de garanţie bancară sau cont bancar blocat
pus la dispoziţia AFM; sau
b) poliţă de asigurare de
reciclare încheiată cu o societate de asigurări, al cărei beneficiar este AFM.
(8) Finanţarea deşeurilor istorice provenite de la
gospodăriile particulare se face de către producătorii existenţi pe piaţa naţională,
în cadrul sistemului pentru care a optat potrivit alin. (2), proporţional cu
cota de piaţă, în cadrul categoriei din care face parte EEE introdus pe piaţă,
astfel:
a) organizaţiile colective care
acţionează în numele producătorilor sunt obligate să finanţeze operaţiile
prevăzute la alin. (1) pentru toate deşeurile istorice colectate la punctele de
colectare instituite potrivit dispoziţiilor art. 5 alin. (1) lit. d) si art. 5
alin. (5) şi (8);
b) producătorii care optează să
îndeplinească în mod individual obligaţia prevăzută la alin. (1) trebuie să
finanţeze operaţiile prevăzute la alin. (1) pentru o cantitate de deşeuri
istorice din categoria din care fac parte EEE introduse pe piaţă, care se
stabileşte şi se comunică anual de către Ministerul Mediului şi Pădurilor
potrivit prevederilor ordinului prevăzut la art. 7 alin.' (7).
(9) Metodologia de constituire
şi gestionare a garanţiei prevăzute la alin. (4) lit. a) şi b) şi alin. (7) se
stabileşte potrivit prevederilor art. 91 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul
pentru mediu, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu
modificările şi completările ulterioare.
(10) Costurile de colectare,
tratare şi eliminare nepoluantă nu se evidenţiază separat la momentul vânzării
de noi produse.
(11) Prin excepţie de la prevederile alin. (10), până
la data de 13 februarie 2011, la vânzarea de noi produse, producătorii pot
informa cumpărătorii în legătură cu costurile de colectare, tratare şi
eliminare nepoluantă a DEEE provenite din produsele prevăzute în anexa nr. 1A,
cu excepţia produselor din categoria 1 a aceleiaşi anexe, pentru care data până
la care producătorii pot informa cumpărătorii în legătură cu aceste informaţii
este 13 februarie 2013. Costurile astfel evidenţiate nu trebuie să depăşească
costurile reale generate de operaţiunile de colectare, tratare şi eliminare
nepoluantă.
(12) Sumele colectate de
organizaţiile colective de la producători, reprezentând costurile prevăzute la
alin. (10), se folosesc exclusiv pentru finanţarea operaţiunilor de colectare,
manipulare, transport, tratare, valorificare şi eliminare nepoluantă a DEEE
provenite de la gospodăriile particulare şi pentru finanţarea campaniilor de
educare şi informare a consumatorilor cu privire la operaţiunile de colectare a
DEEE, în condiţiile legii.
(13) Producătorii care
furnizează EEE prin mijloace de comunicare la distanţă sunt obligaţi să
respecte cerinţele prezentului articol pentru echipamentul furnizat în statul
membru al Uniunii Europene în care domiciliază cumpărătorul echipamentului
respectiv.
ARTICOLUL 9
Finanţarea gestionării DEEE provenite de la alţi
utilizatori decât gospodăriile particulare
(1) Incepând cu data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri, costurile legate de colectarea, tratarea, valorificarea şi eliminarea
nepoluantă a DEEE provenite de la utilizatori, alţii decât gospodăriile
particulare, şi generate de produsele introduse pe piaţă se suportă de către
producători.
(2) Pentru deşeurile istorice,
finanţarea costurilor de gestionare trebuie să fie asigurată de către
producători, după cum urmează:
a) în cazul deşeurilor istorice înlocuite cu
echipamente noi echivalente sau cu echipamente noi care îndeplinesc aceeaşi
funcţie, finanţarea costurilor de gestionare trebuie să fie asigurată de
producătorii acestor produse la introducerea lor pe piaţă. Utilizatorii, alţii
decât gospodăriile particulare, pot să participe, parţial sau în totalitate, la
finanţarea costurilor de gestionare a acestei categorii de deşeuri;
b) în cazul altor deşeuri istorice decât cele prevăzute
la lit. a), finanţarea costurilor de gestionare trebuie să fie asigurată de
utilizatori, alţii decât gospodăriile particulare.
(3) Fără să se încalce
prevederile prezentei hotărâri, producătorii şi utilizatorii, alţii decât
gospodăriile particulare, pot încheia acorduri care stabilesc alte metode de
finanţare.
ARTICOLUL 10
Informaţii pentru utilizatori
(1) Producătorii sunt obligaţi
să furnizeze utilizatorilor de EEE din gospodăriile particulare toate
informaţiile necesare în legătură cu:
a) obligaţia de a nu elimina
DEEE ca deşeuri municipale nesortate şi de a colecta selectiv aceste DEEE;
b) sistemele de predare şi colectare puse la dispoziţia
lor;
c) rolul utilizatorilor în
reutilizarea, reciclarea şi celelalte forme de valorificare a DEEE;
d) efectele potenţiale asupra mediului şi sănătăţii
umane ca urmare a prezenţei substanţelor periculoase în echipamentele electrice
şi electronice;
e) semnificaţia simbolului prevăzut în anexa nr. 4.
(2) Ministerul Mediului şi
Pădurilor şi Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, precum şi
autorităţile administraţiei publice locale promovează şi cofinanţează campanii
de informare şi educare a consumatorilor pentru a-i încuraja să faciliteze
procesul de colectare, reutilizare, tratare şi valorificare a DEEE.
(3) In scopul reducerii la minimum
a eliminării DEEE ca deşeuri municipale nesortate şi pentru a facilita
colectarea lor selectivă, producătorii trebuie să aplice simbolul prevăzut în
anexa nr. 4 pe echipamentele electrice şi electronice introduse pe piaţă după
intrarea în vigoare a prezentei hotărâri.
(4) In cazul în care, datorită dimensiunii
echipamentului sau modului de funcţionare a acestuia, aplicarea simbolului pe
echipament nu este posibilă, simbolul respectiv trebuie aplicat pe ambalaj, pe
instrucţiunile de utilizare şi pe certificatul de garanţie al echipamentului
electric şi electronic în cauză.
(5) Toate informaţiile prevăzute la alin. (1) şi (3)
sunt furnizate de către producători şi/sau distribuitori în instrucţiunile de
utilizare sau la punctul de vânzare.
ARTICOLUL 11
Informaţii pentru instalaţiile de tratare
(1) Pentru a facilita
reutilizarea şi tratarea adecvată şi în condiţii de protecţie a mediului a
DEEE, precum şi întreţinerea, îmbunătăţirea, repararea şi reciclarea acestora,
producătorii sunt obligaţi să furnizeze, pentru fiecare tip nou de EEE introdus
pe piaţă, în termen de un an de la introducerea pe piaţă a echipamentului,
informaţii referitoare la reutilizare şi tratare.
(2) Pentru tipurile de EEE noi introduse pe piaţa
naţională de mai mult de un an, producătorii sunt obligaţi să furnizeze, la
cerere, informaţiile prevăzute la alin. (1) centrelor de reutilizare,
instalaţiilor de tratare şi reciclare, sub formă de manuale pe suport hârtie
sau în format electronic.
(3) Informaţiile prevăzute la alin. (1) trebuie să
cuprindă date referitoare la componentele şi materialele ce intră în componenţa
EEE, precum şi localizarea substanţelor şi amestecurilor periculoase conţinute
în aceste echipamente.
(4) Producătorii de EEE au
obligaţia de a pune informaţiile prevăzute la alin. (2) la dispoziţia centrelor
de reutilizare, instalaţiilor de tratare şi de reciclare, sub forma unor
manuale, pe suport hârtie sau în format electronic ori pe pagina proprie de
internet, în termenul prevăzut la alin. (1).
(5) Producătorii care introduc pe piaţă EEE trebuie să
poată fi identificaţi în mod clar prin etichetele aplicate pe echipamente.
(6) Un marcaj specific va
trebui să arate faptul că echipamentele au fost introduse pe piaţă după data de
31 decembrie 2006. Prevederile referitoare la marcajul specific sunt stabilite
de prevederile Ordinului ministrului mediului şi gospodăriri apelor, al
ministrului economiei şi comerţului şi al preşedintelui Autorităţii Naţionale
pentru Protecţia Consumatorilor nr. 556/435/191/2006 privind marcajul specific
aplicat echipamentelor electrice şi electronice introduse pe piaţă după data de
31 decembrie 2006.
ARTICOLUL 12
Informaţii şi întocmirea de rapoarte
(1) Ministerul Mediului şi
Pădurilor întocmeşte un registru al producătorilor, în
care sunt centralizate anual informaţii, inclusiv
estimări, cu privire la:
a) cantităţile şi categoriile
de EEE introduse pe piaţa naţională;
b) cantităţile şi categoriile de EEE care au fost
colectate prin toate mijloacele şi reutilizate, reciclate şi recuperate;
c) greutatea sau numărul
deşeurilor colectate exportate.
(2) Producătorii au obligaţia
de a se înscrie în registrul menţionat la alin. (1), primind un număr de înregistrare
ce va fi comunicat de către aceştia tuturor reţelelor comerciale prin care sunt
distribuite şi vândute EEE.
(3) Pot introduce pe piaţă EEE numai producătorii
înregistraţi în registrul prevăzut la alin. (1).
(4) Producătorii de EEE au
obligaţia să furnizeze informaţii despre cantităţile şi categoriile de EEE
introduse pe piaţa naţională, conform cerinţelor prevăzute la alin. (1).
(5) Producătorii care
furnizează EEE tranzacţionate prin mijloace de comunicare la distanţă transmit
Ministerului Mediului şi Pădurilor informaţii în conformitate cu cerinţele
prevăzute la alin. (4) şi la art. 8 alin. (13).
(6) Ministerul Mediului şi
Pădurilor transmite informaţiile Comisiei Europene o dată la 2 ani, în termen
de 18 luni de la sfârşitul perioadei acoperite de raportare. Sunt avute în
vedere în special operaţiunile de tratare prevăzute la art. 6 alin. (5).
(7) Ministerul Mediului şi
Pădurilor transmite Comisiei Europene, o dată la 3 ani, un raport privind
aplicarea prevederilor prezentei hotărâri. Acest raport se redactează pe baza
Deciziei 2004/249/CE a Comisiei din 11 martie 2004 privind un chestionar pentru
elaborarea rapoartelor statelor membre cu privire la punerea în aplicare a
Directivei 2002/96/CE a Parlamentului European şi a Consiliului privind
deşeurile de echipamente electrice şi electronice (DEEE). Raportul este pus la
dispoziţia Comisiei Europene în termen de 9 luni de la sfârşitul perioadei de 3
ani la care acesta se referă.
(8) Operatorii economici care comercializează sau
cumpără, primesc prin donaţie ori recepţionează prin alte mijloace în vederea
vânzării sau pentru uz propriu echipamente electrice şi electronice, precum şi
instituţiile publice şi private care cumpără, primesc prin donaţie ori
recepţionează prin alte mijloace pentru uz propriu EEE sunt obligaţi/obligate
să solicite producătorilor numărul de înregistrare din registrul producătorilor
şi importatorilor de echipamente electrice şi electronice, constituit potrivit
prevederilor alin. (1).
(9) Sunt interzise comercializarea şi utilizarea EEE
provenite de la producători care nu respectă normele instituite de prezenta
hotărâre.
ARTICOLUL 13
Inspecţia şi controlul. Sancţiuni
(1) Constituie contravenţii şi
se sancţionează după cum urmează:
a) nerespectarea prevederilor art. 5 alin. (1) lit. b)
şi alin. (2), cu amendă de la 500 lei la 1.000 lei pentru persoanele fizice şi
cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei pentru
persoanele juridice;
b) nerespectarea prevederilor
art. 5 alin. (1) lit. a), c)-e), alin. (5), (7) şi (12), art. 7 alin. (5), art.
10 alin. (1), art. 11 alin. (1) şi (2), cu amendă de la 10.000 lei la 20.000
lei;
c) nerespectarea prevederilor
art. 4 alin. (2), art. 7 alin. (3), art. 8 alin. (13), art. 10 alin. (3)-(5),
art. 11 alin. (5) şi (6), art. 12 alin. (8) şi (9), cu amendă de la 20.000 lei
la 40.000 lei;
d) nerespectarea prevederilor art. 5 alin. (13) si (15),
art. 6 alin. (4) şi (5), art. 7 alin. (1) şi (6), art.
8 alin. (1), art. 9 alin. (1) şi (2), cu amendă de la 40.000 lei la 50.000 lei
şi cu suspendarea temporară a activităţii operatorului economic până la
conformarea cu prevederile prezentei hotărâri;
e) nerespectarea prevederilor
art. 8 alin. (3), (5), (7), (8) şi (12), cu amendă de la 40.000 lei la 50.000
lei.
(2) Constatarea contravenţiilor
prevăzute la alin. (1) şi aplicarea sancţiunilor se fac de către personalul
împuternicit al:
a) Gărzii Naţionale de Mediu, pentru nerespectarea
prevederilor art. 4 alin. (2), art. 5 alin. (1) lit. a), b), c), d) si e),
alin. (2), (5), (7), (12) şi (13), art. 6 alin. (4) şi (5), art. 7 alin. (1),
(3), (5) si (6), art. 8 alin. (1), (3), (5), (7), (8),
(12) si (13), art. 9 alin. (1) si (2), art. 10 alin.
(1) si (5), art. 11 alin. (1) si (2), art. 12 alin. (8) şi (9);
b) Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor,
pentru nerespectarea prevederilor art. 10 alin. (3), (4) si (5), art. 11 alin.
(5) şi (6), art. 12 alin. (8).
(3) Dispoziţiile referitoare la contravenţiile
prevăzute la alin. (1) şi (2) se completează cu prevederile Ordonanţei
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi
completările ulterioare.
ARTICOLUL 14
Dispoziţii finale
(1) De la 1 decembrie 2010, la
articolul 3, litera l)se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,l) substanţă sau amestec
periculos - orice amestec care trebuie considerat
periculos în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 937/2010
privind clasificarea, ambalarea şi etichetarea la introducerea pe piaţă a
preparatelor periculoase sau orice substanţă care îndeplineşte criteriile
pentru oricare dintre următoarele clase sau categorii de pericol menţionate în
anexa I la Regulamentul (CE)
nr. 1.272/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 16 decembrie
2008 privind clasificarea, etichetarea şi ambalarea substanţelor şi a
amestecurilor:
1. clasele de pericol
2.1-2.4,2.6, 2.7 şi 2.8 tipurile A şi B, 2.9, 2.10, 2.12, 2.13 categoriile 1 şi
2, 2.14 categoriile 1 şi 2, 2.15 tipurile A-F;
2. clasele de pericol 3.1-3.6, 3.7 - efecte adverse
asupra funcţiei sexuale şi a fertilităţii sau asupra dezvoltării, 3.8 - alte
efecte decât efectele narcotice, 3.9 şi 3.10;
3. clasa de pericol 4.1;
4. clasa de pericol 5.1;".
(2) De la 1 iunie 2015, la articolul 3, litera I) se modifică şi va avea următorul cuprins:
l) substanţă sau amestec
periculos - orice substanţă sau amestec care
îndeplineşte criteriile pentru oricare dintre următoarele clase ori categorii
de pericol stabilite în anexa I la Regulamentul (CE) nr. 1.272/2008 al Parlamentului European şi al
Consiliului din 16 decembrie 2008 privind clasificarea, etichetarea şi
ambalarea substanţelor şi a amestecurilor:
1. clasele de pericol
2.1-2.4,2.6, 2.7 şi 2.8 tipurile A şi B, 2.9, 2.10, 2.12, 2.13 categoriile 1 şi
2, 2.14 categoriile 1 şi 2, 2.15 tipurile A-F;
2. clasele de pericol 3.1-3.6, 3.7 - efecte adverse
asupra funcţiei sexuale şi a fertilităţii sau asupra dezvoltării, 3.8 - alte
efecte decât efectele narcotice, 3.9 şi 3.10;
3. clasa de pericol 4.1;
4. clasa de pericol 5.1;".
(3) Anexele nr. 1A, 1B, 2, 3 şi 4 fac parte integrantă
din prezenta hotărâre.
ARTICOLUL 15
La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se
abrogă Hotărârea Guvernului nr. 448/2005 privind deşeurile de echipamente
electrice şi electronice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 491 din 10 iunie 2005, cu
modificările şi completările ulterioare.
* Prezenta hotărâre transpune
Directiva 2002/96/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 27 ianuarie
2003 privind deşeurile de echipamente electrice şi electronice, publicată în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 37 din 13 februarie 2003,
Directiva 2003/108/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 8 decembrie
2003 de modificare a Directivei 2002/96/CE privind deşeurile de echipamente
electrice şi electronice (DEEE), publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii
Europene, seria L, nr. 345 din 31 decembrie 2003, precum şi prevederile art. 5
din Directiva 2008/112/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 16
decembrie 2008 de modificare a directivelor 76/768/CEE,
88/378/CEE, 1999/13/CE ale Consiliului şi a
directivelor 2000/53/CE, 2002/96/CE şi 2004/42/CE ale'Parlamentului European şi
ale Consiliului, pentru a le adapta Regulamentului (CE) nr. 1.272/2008 privind
clasificarea, etichetarea şi ambalarea substanţelor şi a amestecurilor,
publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria
L, nr. 345 din 23 decembrie 2008.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Constrasemnează:
Ministrul mediului şi pădurilor,
Laszlo Borbely
Ministrul economiei, comerţului şi mediului de afaceri,
Ion Ariton
Şeful Departamentului pentru Afaceri Europene,
Bogdan Mănoiu
Ministrul administraţiei şi internelor,
Constantin-Traian Igaş
Preşedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor,
Angela Toncescu
Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor,
Constantin Cerbulescu
ANEXA Nr. 1A
CATEGORII
de echipamente
electrice si electronice reglementate de hotărâre
1. Aparate de uz casnic de mari dimensiuni
2. Aparate de uz casnic de mici dimensiuni
3. Echipamente informatice şi
de telecomunicaţii
4. Echipamente de larg consum
5. Echipamente de iluminat
6. Unelte electrice şi
electronice (cu excepţia uneltelor industriale fixe de mari dimensiuni)
7. Jucării, echipamente sportive şi de agrement
8. Dispozitive medicale (cu
excepţia tuturor produselor implantate şi infectate)
9. Instrumente de supraveghere
şi control
10. Distribuitoare automate
ANEXA Nr. 1B
LISTA
cuprinzând produsele care trebuie luate în
considerare în sensul hotărârii şi care sunt cuprinse în categoriile enumerate în anexa nr. 1A la
hotărâre
1. Aparate de uz casnic de mari dimensiuni:
a) aparate frigorifice mari;
b) frigidere;
c) congelatoare;
d) alte aparate mari utilizate pentru refrigerarea,
conservarea şi păstrarea produselor alimentare;
e) maşini de spălat rufe;
f) uscătoare de haine;
g) maşini de spălat vase;
h) maşini de gătit;
i) sobe electrice;
j) plite electrice;
k) cuptoare cu microunde;
l) alte aparate de uz casnic de
mari dimensiuni utilizate pentru gătit şi prelucrarea alimentelor;
m) aparate electrice de încălzit;
n) radiatoare electrice;
o) alte aparate de uz casnic de mari dimensiuni utilizate pentru încălzirea camerelor, a paturilor şi a
scaunelor şi fotoliilor;
p) ventilatoare electrice;
q) aparate de aer condiţionat;
r) alte echipamente de ventilare, de ventilare pentru
evacuare şi de climatizare.
2. Aparate de uz casnic de mici dimensiuni:
a) aspiratoare;
b) aparate de curăţat covoare;
c) alte aparate de curăţat;
d) aparate de cusut, tricotat,
ţesut şi alte prelucrări ale textilelor;
e) fiare de călcat şi alte aparate de călcat, calandrat
şi alte forme de întreţinere a îmbrăcămintei;
f) aparate de prăjit pâine;
g) friteuze;
h) maşini de măcinat cafea, filtre de cafea şi
echipamente de deschis sau sigilat recipient ori ambalaje;
i) cuţite electrice;
j) aparate de tuns părul, uscătoare de păr, periuţe de
dinţi, aparate de ras, aparate pentru masaj şi alte aparate de îngrijire
corporală;
k) ceasuri deşteptătoare, ceasuri de mână şi alte
echipamente de măsurat, indicat sau înregistrat timpul;
l) cântare.
3. Echipamente informatice şi
de telecomunicaţii:
3.1. prelucrare centralizată a
datelor:
a) unităţi centrale;
b) minicalculatoare;
c) imprimante;
3.2. informatică personală:
a) calculatoare personale (inclusiv unitate centrală,
mouse, monitor şi tastatură);
b) calculatoare portabile
(inclusiv unitate centrală, mouse, monitor şi tastatură);
c) calculatoare mici portabile (calculatoare foarte
mici, portabile cu ecran sensibil - notebook);
d) calculatoare electronice;
e) imprimante;
f) fotocopiatoare;
g) maşini de scris electrice şi electronice;
h) calculatoare de buzunar şi de birou;
i) alte produse şi echipamente de colectat, stocat,
prelucrat, prezentat sau comunicat informaţii prin mijloace electronice;
3.3. terminale şi sisteme pentru utilizatori:
a) faxuri;
b) telexuri;
c) telefoane;
d) telefoane publice;
e) telefoane fără fir;
f) telefoane celulare;
g) roboţi telefonici;
h) alte produse sau echipamente de transmis sunete,
imagini ori alte informaţii prin telecomunicaţie.
4. Echipamente de larg consum:
a) aparate de radio;
b) televizoare;
c) camere video;
d) aparate video;
e) aparate de înaltă
fidelitate;
f) amplificatoare audio;
g) instrumente muzicale;
h) alte produse ori echipamente de înregistrat sau de
reprodus sunete ori imagini, inclusive semnale sau alte tehnologii de propagare
a sunetului ori imaginii, altfel decât prin
telecomunicaţii.
5. Echipamente de iluminat:
a) aparate de iluminat pentru lămpi fluorescente, cu
excepţia aparatelor casnice de iluminat;
b) lămpi fluorescente drepte;
c) lămpi fluorescente compacte;
d) lămpi cu descărcare în gaze de înaltă intensitate,
inclusiv lămpi cu vapori de sodiu la înaltă presiune şi lămpi cu halogenuri
metalice;
e) lămpi cu vapori de sodiu la joasă presiune;
f) alte materiale de iluminat
sau echipamente de difuzat ori controlat lumina, cu excepţia becurilor cu
filament.
6. Unelte electrice şi
electronice (cu excepţia uneltelor industriale fixe de mari dimensiuni):
a) maşini de găurit;
b) ferăstraie;
c) maşini de cusut;
d) echipamente de strunjit, de
frezat, de şlefuit, de polizat, de tăiat cu ferăstrăul, de tăiat, de forfecat,
de perforat, de găurit, de stanţat, de fălţuit, de îndoit sau destinate altor
operaţiuni de prelucrare a lemnului, metalului ori altor materiale;
e) dispozitive pentru nituit,
pentru fixat cu cuie sau pentru înşurubat ori de extragere a niturilor,
cuielor, şuruburilor sau pentru alte utilizări similare;
f) dispozitive pentru sudură,
pentru lipit sau pentru utilizări similare;
g) echipamente de pulverizat, de împrăştiat, de
dispersat sau alte operaţiuni de tratare a substanţelor lichide ori gazoase
prin alte mijloace;
h) unelte de tuns iarba sau pentru alte activităţi de
grădinărit.
7. Jucării, echipamente sportive şi de agrement:
a) trenuri electrice sau maşini de cursă în miniatură;
b) console portabile de jocuri video;
c) jocuri video;
d) calculatoare pentru ciclism, scufundare, cros,
canotaj etc;
e) echipamente sportive cu componente electrice sau
electronice;
f) automate cu monede.
8. Dispozitive medicale (cu
excepţia tuturor produselor implantate sau infectate):
a) echipamente de radioterapie;
b) echipamente de cardiologie;
c) dializoare;
d) ventilatoare pulmonare;
e) echipamente de medicină nucleară;
f) echipamente de laborator pentru diagnosticare in
vitro;
g) analizoare;
h) aparate frigorifice;
i) teste de fecundare;
j) alte aparate de detectare, prevenire, supraveghere, tratare, alinare a bolilor, rănilor sau
incapacităţilor.
9. Instrumente de supraveghere
şi control:
a) detectoare de fum;
b) regulatoare de căldură;
c) termostate;
d) aparate de măsurat, cântărit
sau reglat de uz casnic ori utilizate ca echipamente de
laborator;
e) alte instrumente de
supraveghere şi control utilizate în instalaţii industriale (de exemplu în
panourile de control).
10. Distribuitoare automate:
a) distribuitoare automate de băuturi calde;
b) distribuitoare automate de sticle sau doze calde ori
reci;
c) distribuitoare automate de produse solide;
d) distribuitoare automate de bani;
e) toate aparatele care furnizează automat o gamă largă
de produse.
ANEXA Nr. 2
TRATAREA SELECTIVĂ
a materialelor şi componentelor deşeurilor de
echipamente electrice şi electronice în conformitate cu art. 6 alin. (1) din hotărâre
1. Se impune îndepărtarea cel puţin a următoarelor
substanţe, preparate şi componente din orice deşeu de echipamente electrice şi
electronice care face obiectul unei colectări selective:
a) condensatoarele care conţin policlorobifenil (PCB),
în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 173/2000 pentru reglementarea regimului special privind
gestiunea şi controlul bifenililor policloruraţi şi ai altor compuşi similari,
cu modificările şi completările ulterioare (PCB/PCT);
b) componentele care conţin mercur, precum întrerupătoarele sau
lămpile cu retroiluminare;
c) bateriile;
d) plăcile de circuit imprimat
ale telefoanelor mobile, în general, şi alte dispozitive, dacă suprafaţa plăcii
de circuit imprimat este mai mare de 10 cm2;
e) cartuşele de toner, lichid sau sub formă de pastă,
precum şi tonerele de culoare;
f) materialele plastice care
conţin materiale bromurate nepropagatoare de flacără;
g) deşeurile de azbest şi componentele care conţin
azbest;
h) tuburile catodice;
i) clorofluorocarburile (CFC), hidroclorofluorocarburile
(HCFC) sau hidrofluorocarburile (HFC), hidrocarburile (HC);
j) lămpile cu descărcare în gaze;
k) ecranele cu cristale lichide (împreună cu carcasa
lor, dacă este cazul) cu o suprafaţă mai mare de 100 cm2 şi toate ecranele retroiluminate cu
lămpi de gaz cu descărcare;
l) cablurile electrice externe;
m) componenţi care conţin fibre ceramice refractare
conform descrierii din partea 3 din anexa VI la
Regulamentul (CE) nr. 1.272/2008;
n) componentele care conţin substanţe radioactive, cu
excepţia componentelor care nu depăşesc în cantitate valorile de scutire
stabilite prin Ordinul preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Controlul
Activităţilor Nucleare nr. 14/2000 pentru aprobarea Normelor fundamentale de
securitate radiologică, cu completările ulterioare, şi Ordinul ministrului
sănătăţii şi familiei nr. 944/2001 pentru aprobarea Normelor privind
supravegherea medicală a
persoanelor expuse profesional la radiaţii ionizante, cu completările
ulterioare;
o) condensatorii electrolitici care conţin substanţe
periculoase (înălţime > 25 mm, diametru > 25 mm sau volum similar în mod
proporţional). Aceste substanţe, amestecuri şi componente sunt eliminate sau
valorificate în conformitate cu art. 5 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 78/2000 privind regimul deşeurilor, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 426/2001, cu modificările şi completările ulterioare.
2. Următoarele componente ale DEEE care fac obiectul
unei colectări selective trebuie să fie tratate în felul următor:
a) tuburile catodice: se îndepărtează învelişul
fluorescent;
b) echipamentele ce conţin gaze
care epuizează stratul de ozon sau care prezintă un potenţial de încălzire
globală a climei (PIGC) mai mare de 15, precum cele din spume sau din
circuitele de refrigerare: gazele se extrag şi se tratează în mod
corespunzător. Gazele care epuizează stratul de ozon se tratează potrivit
dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr. 89/1999 privind regimul comercial şi
introducerea unor restricţii la utilizarea hidrocarburilor halogenate ce
distrug stratul de ozon, aprobată cu modificări prin Legea nr. 159/2000;
c) lămpile de gaz cu descărcare: se îndepărtează
mercurul.
3. Ţinându-se cont de
considerentele ecologice şi de oportunitatea reutilizării şi reciclării,
prevederile pct. 1 şi 2 se aplică astfel încât să nu împiedice reutilizarea şi
reciclarea nepoluantă a componentelor sau a aparatelor întregi.
ANEXA Nr. 3
CERINŢE TEHNICE
în conformitate cu art.
6 alin. (4) din hotărâre
1. Pentru locuri de depozitare, inclusiv depozitare
temporară, a DEEE înainte de tratarea lor, fără să aducă atingere prevederilor
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deşeurilor,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 426/2001, cu modificările
şi completările ulterioare:
a) suprafeţe impermeabile
pentru zonele adecvate, prevăzute cu instalaţii de colectare a pierderilor prin
scurgere şi, dacă este cazul, cu decantoare şi epuratoare-degresatoare;
b) prelate rezistente la intemperii pentru zonele
adecvate.
2. Pentru locuri de tratare a DEEE:
a) cântare de măsurare a greutăţii deşeurilor tratate;
b) suprafeţe impermeabile şi prelate rezistente la
intemperii pentru zonele adecvate, prevăzute cu instalaţii de colectare a
pierderilor prin scurgere şi, dacă este cazul, cu decantoare şi
epuratoare-degresatoare;
c) spaţii de depozitare
adecvată pentru piesele detaşate demontate;
d) containere adecvate pentru depozitarea bateriilor, a
condensatorilor cu conţinut de PCB/PCT şi a altor
deşeuri periculoase precum deşeurile radioactive;
e) echipamente de tratare a apei, potrivit
reglementărilor în materie de sănătate si mediu.
ANEXA Nr. 4
SIMBOL
pentru marcarea echipamentelor electrice şi
electronice
Simbolul care indică faptul că echipamentele electrice
şi electronice fac obiectul unei colectări separate reprezintă o pubelă cu roţi
barată cu două linii în formă de X, ca în imaginea de mai jos. Simbolul trebuie să fie tipărit vizibil,
lizibil şi durabil.