HOTARARE Nr. 1061 din 21 mai 1968
pentru stabilirea criteriilor de incadrare a locurilor de munca in grupele I si
II, prevazute de Legea nr. 27/1966 si a organelor care fac aceste incadrari
ACT EMIS DE: CONSILIUL DE MINISTRI
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 68 din 21 mai 1968
Art. 1
Incadrarea locurilor de munca in grupele I si II prevazute de art. 6 din
Legea nr. 27 privind pensiile de asigurari sociale de stat si pensia
suplimentara, publicata in Buletinul Oficial, partea I, nr. 85 din 28 decembrie
1966, se face pe baza urmatoarelor criterii:
In grupa I, locurile de munca cu conditii care provoaca uzura prematura a
organismului, ca o consecinta a:
a) prezentei la locul de munca a unor substante forte vatamatoare care pot
provoca boli profesionale sau de alta natura, foarte grave, ce pot determina o
incapacitate de munca permanenta si totala;
b) unor conditii de munca ce implica un efort fizic foarte mare, in special
la locurile de munca cu temperaturi foarte ridicate.
c) unor conditii de munca ce implica o suprasolicitate nervoasa, ca urmare
a existentei la locul de munca a unui risc deosebit de explozie, de iradiere
sau de infectare.
In grupa a II-a, locurile de munca in care organismul este supus unui grad
de solicitare ridicat, ca o consecinta a:
a) prezentei la locul de munca a unor substante vatamatoare care pot
provoca boli profesionale sau de alta natura, grave, ce pot determina o
incapacitate de munca permanenta si partiala;
b) unor conditii de munca ce implica un efort fizic mare, sau solicitate
nervoasa deosebita, in special la locurile de munca cu temperaturi ridicate,
zgomot intens, concentrare intensa, vibratii sau alte nocivitati;
c) unor conditii de munca ce implica o solicitare marita nervoasa ca urmare
a existentei la locul de munca a unui risc de explozie, de iradiere sau de
infectare.
Art. 2
Stabilirea locurilor de munca ce se incadreaza in grupele I si II se face,
pe baza criteriilor prevazute la art. 1, de Ministerul Muncii, impreuna cu
Ministerul Sanatatii, cu acordul Consiliului Central al Uniunii Generale a
Sindicatelor, la propunerile ministerelor si ale celorlalte organe centrale,
facute cu consultarea uniunilor sindicatelor de ramura.
Art. 3
Anul de munca efectiv lucrat in locuri cu conditii deosebite, in sensul
art. 6, alin. 3 si art. 8, alin. 1 din Legea nr. 27/1966, se stabileste prin
totalizarea - pana la obtinerea unui an complet de munca - a perioadelor in
care un angajat este obligat sa lucreze din programul sau zilnic, saptamanal
sau lunar de munca, in locuri ce se incadreaza in grupele I si II. Perioadele
in care un angajat este obligat sa lucreze din programul sau de munca in astfel
de locuri se stabilesc prin dispozitia conducerii unitatii sau prin alte
prevederi legale care reglementeaza sarcinile de serviciu fiecarui angajat in
raport cu functia indeplinita.
Art. 4
Ministerul Muncii impreuna cu Ministerul Sanatatii, cu acordul Consiliului
Central al Uniunii Generale a Sindicatelor, vor dispune scoaterea locurilor de
munca din grupele in care sunt prevazute, in situatia in care - ca urmare a
masurilor luate - conditiile de munca au incetat sa mai prezinte caracterul
deosebit care a justificat incadrarea lor in grupele I si II de munca.
In toate cazurile cand, ca urmare a masurilor luate, conditiile in care se
presteaza activitatea in anumite locuri de munca din cadrul unor unitati nu mai
prezinta un caracter deosebit, unitatile respective au obligatia sa inceteze a
le mai considera ca incadrandu-se in grupele de munca respective si in
consecinta sa faca mentiunile corespunzatoare in carnetul de munca al
angajatilor in cauza. Masura de a inceta sa se mai considere asemenea locuri ca
avand conditii deosebite de munca se va lua de unitate numai pe baza aprobarii
organului central in subordinea caruia se gaseste data cu acordul uniunii
sindicatelor de ramura.
Art. 5
Incadrarea in grupa de munca in care au lucrat angajatii pana la data
publicarii in Buletinul Oficial a locurilor de munca cu conditii deosebite,
stabilite in baza art. 6 din Legea nr. 27/1966 si inscrierea incadrarii in
carnetul de munca se fac pe baza tabelelor 1 si 2, anexe la Regulamentul pentru
aplicarea Decretului nr. 292/1959 cu completarile ulterioare, republicat in
Buletinul Oficial partea I, nr. 21 din 10 martie 1967.
Art. 6
Ministerul Muncii, impreuna cu Ministerul Sanatatii, cu acordul Consiliului
Central al Uniunii Generale a Sindicatelor, vor emite - in termen de 30 zile de
la publicarea prezentei hotarari - instructiuni de aplicare.
INSTRUCTIUNI
CU PRIVIRE LA EXAMENELE MEDICALE PERIODICE, OBLIGATORII, PENTRU PERSONALUL
EXPUS LA NOCIVITATI PROFESIONALE
aprobate de Ministerul Sanatatii sub nr. 195 din 16 aprilie 1969
1. In conformitate cu "Normele republicane de protectie a
muncii", examinarile medicale periodice sunt obligatorii pentru toti
angajatii care lucreaza in conditii ce pot fi daunatoare sanatorii si se
efectueaza pe baza prevederilor stabilite prin prezentele instructiuni.
2. Examenele medicale periodice au drept scop depistarea imbolnavirilor
profesionale, intr-un stadiu cat mai precoce si prevenirea agravarii unor
afectiuni neprofesionale, preexistente angajarii sau aparute in timpul activitatii.
3. Organizarea si coordonarea actiunilor de examinare periodica a
angajatilor din intreprinderile de pe teritoriul arondat spitalului unificat
teritorial sau de intreprindere constituie sarcina conducerii spitalului
respectiv.
4. Inspectoratele sanitare de stat judetene stabilesc intreprinderile si
locurile de munca cu noxe profesionale si, impreuna cu conducerile
policlinicilor de intreprindere sau teritoriale fixeaza, la inceputul fiecarui
an, felul examinarilor necesare unor categorii de muncitori, in raport cu
noxele specifice dupa indicatiile prevazute in anexa la prezentele
instructiuni.
5. Examenele medicale periodice se efectueaza de catre medicul de
intreprindere sau medicul circumscriptiei teritoriale, la care este arondata intreprinderea,
cu sprijinul medicilor de specialitate din policlinica respectiva, care sunt
obligati sa cunoasca noxele existente si riscurile de imbolnavire profesionala.
6. Periodicitatea examinarilor, examinarile de specialitate prevazute in
lista anexa care se pot efectua in raport cu dotarea unitatii sanitare din
teritoriu, precum si unitatile sanitare (policlinici, laboratoare) care
efectueaza aceste examene de specialitate, se stabilesc la inceputul fiecarui
an, de catre o comisie formata din: directorul policlinicii respective, medicul
care asigura asistenta salariatilor din intreprindere, medicul de laborator al
unitatii sanitare teritoriale si medicii specialisti in igiena muncii de la
Inspectoratul sanitar de stat judetean.
Programarea examinarilor medicale periodice - data, ora, numarul
muncitorilor, locul etc. - se fac de comun acord cu medicul care deserveste
intreprinderea.
In cazurile in care medicul de intreprindere sau medicul de medicina
generala la care este arondata intreprinderea constata, in cursul examinarilor
facute, anumite manifestari patologice, pentru precizarea carora este necesara
o examinare din partea unui medic de specialitate, ca si pentru alte examinari
de specialitate care nu au fost programate la inceputul anului si sunt necesare
stabilirea diagnosticului precoce de imbolnavire profesionala, acestia pot
trimite pe angajati la serviciul de specialitate respectiv, insotiti de
documentarea medicala si profesionala necesara.
7. Cu ocazia examenului medical periodic, se vor avea in vedere conditiile
de munca din perioada anterioara examenului si se va insista asupra simtomelor
si semnelor initiale ale bolii profesionale pe care o poate provoca noxa la
care este expus angajatul.
In cazul depistarii unor dereglari morfofunctionale provocate de noxele
existente sau a unei boli care constituie o contraindicatie pentru munca
respectiva (anexa la Ordinul Ministerului Sanatatii nr. 196/1969) situatia
angajatilor va fi analizata in mod amanuntit de catre o comisie alcatuita din
medicul care deserveste intreprinderea, medicul de specialitate si medicul sef
al policlinicii la care este arondata intreprinderea, avandu-se in vedere
durata si intensitatea expunerii la agentul nociv, conditiile locului de munca,
severitatea si evolutivitatea bolii respective, varsta muncitorului si
calificarea sa profesionala.
In baza avizului acestei comisii, se va decide asupra continuarii
profesiunii pe acelasi loc de munca, recalificarii sau eventualei pensionari
precum si asupra tratamentului de recuperare necesar.
8. Angajatii care lucreaza pe locuri de munca unde exista noxe profesionale
ce nu sunt cuprinse in listele anexa vor fi examinati medical periodic dupa
metodologia obisnuita, investigatiile clinice si de laborator facandu-se asupra
principalelor grupe de sisteme sau aparate care pot fi influentate de noxele
existente la locul de munca.
9. Examinarile medicale periodice ale angajatilor expusi la radiatii
ionizante se vor efectua de catre serviciile medicale care deservesc unitatile
nucleare respective, iar pentru angajatii din unitatile care nu dispun de
servicii medicale proprii, de catre policlinicile teritoriale.
10. Concluziile examenului medical periodic, inclusiv rezultatele
examinarilor clinice si de laborator, se consemneaza in fisa medicala
individuala a angajatului (carnet de consultatie etc.) ca elemente de referinta
pentru examinarile ulterioare.
La nivelul unitatii sanitare care asigura asistenta muncitorilor expusi la
nocivitatii profesionale, se va pastra evidenta individuala a planificarii si
efectuarii examinarilor medicale periodice, in registrul oficial de evidente
speciale.
11. Conducerile spitalelor unificate teritoriale si de intreprindere vor
informa semestrial directiile sanitare judetene asupra numarului muncitorilor
planificati si examinati conform prezentelor instructiuni.
12. Directiile sanitare judetene, prin responsabilul cu asistenta medicala
din intreprinderi si santiere din colectivul directiei, prin conducerile
spitalelor unificate si inspectoratele sanitare de stat judetene, au obligatia
de a urmari, periodic, modul de efectuare a examinarilor medicale periodice.
In cursul sedintelor anuale de analiza a morbiditatii cu incapacitate
temporara de munca, la nivelul directiei sanitare a judetului, se va analiza
modul in care s-au efectuat examinarile medicale periodice, numarul
muncitorilor expusi la nocivitati profesionale si al celor examinati,
rezultatele controlului medical periodic, precum si masurile luate pentru prevenirea
imbolnavirilor profesionale.
INSTRUCTIUNI
PRIVIND EFECTUAREA EXAMENULUI MEDICAL LA ANGAJARE
aprobate de Ministerul Sanatatii sub nr. 196 din 16 aprilie 1969
1. Potrivit prevederilor legale, angajarea salariatilor la organizatiile de
stat, cooperatiste si la celelalte organizatii obstesti se va face pe baza
avizului medical.
2. Avizul medical privind aptitudinea sau inaptitudinea celui care se
angajeaza de a lucra intr-un anumit loc de munca se intocmeste de catre medicul
de intreprindere sau medicul circumscriptiei teritoriale, pe baza examinarilor
clinico-functionale si de laborator efectuate la nivelul dispensarului sau
policlinicii, dupa cum urmeaza:
- pentru unitatile care au organizat asistenta medicala proprie (dispensar,
policlinica etc.) examinarile medicale in vederea angajarii se vor efectua la
nivelul dispensarului si policlinicii de intreprindere sau teritoriale;
- pentru unitatile care nu au organizata asistenta medicala proprie,
examenul medical la angajare va fi efectuat la nivelul dispensarului de
circumscriptie si policlinicii pe teritoriul careia se afla intreprinderea sau
institutia.
3. Persoana care urmeaza a fi angajata va obtine de la intreprindere
"fisa medicala de angajare" tip (conform modelului anexat).
Fisa medicala la angajare cuprinde: anamneza profesionala, antecedentele
eredocolaterale si personale si starea prezenta pe organe si sisteme. Medicul
de intreprindere sau de circumscriptie teritoriala va completa toate rubricile
privind antecedentele profesionale, personale, eredocolaterale si starea
prezenta a solicitantului.
4. Examinarile prevazute in "fisa medicala de angajare" vor fi
efectuate de catre medicul de intreprindere sau de circumscriptie sanitara
teritoriala. In cazul in care medicul intreprinderii considera necesara
efectuarea unor examinari de specialitate, acestea se vor efectua de catre
medicii specialisti din policlinici, care vor acorda prioritate efectuarii lor.
La rubrica "concluzii", medicul de intreprindere sau
circumscriptie teritoriala va aviza asupra aptitudinii sau inaptitudinii
acestuia de a fi angajat la locul de munca propus. Rezultatul examenului R.B.W.
nu conditioneaza angajarea salariatului. In caz de seroreactie pozitiva,
angajatul va fi luat in evidenta si tratament de catre unitatea sanitara
teritoriala. Angajarea celor cu lues florid se va face dupa efectuarea
tratamentului necesar si numai cu avizul medicului de specialitate.
In cazul in care unitatea respectiva nu poate asigura un loc de munca
corespunzator - conform avizului medical -, medicul de intreprindere sau de
circumscriptie teritoriala va indica alte forme si locuri de munca, in raport
cu starea de sanatate a solicitantului si-l va indruma la serviciul de
recrutare si repartizare a fortelor de munca teritoriala.
5. Buletinul detasabil cuprinzand concluziile si avizul medical al
medicului de intreprindere sau de circumscriptie teritoriala se detaseaza si se
inmaneaza solicitantului, pentru a fi prezentat intreprinderii; restul fisei
ramane anexat la fisa medicala individuala de consultatii (carnet de sanatate,
dosar medical etc.).
6. Examinarile cuprinse in "fisa medicala de angajare" sunt
obligatorii.
7. Pentru muncile necalificate care se desfasoara in conditii fara risc
profesional, ca si pentru muncile administrative, examenele medicale de
specialitate vor fi efectuate de la caz la caz, la indicatia medicului de
intreprindere sau de circumscriptie teritoriala, in raport cu starea de
sanatate a persoanei examinate.
De asemenea, pentru muncitorii recrutati prin organele Ministerului Muncii,
examenul medical la angajare va fi efectuat de catre unitatile sanitare
teritoriale de la locul de recrutare si va consta din examinari clinice
generale, R.F.M. si R.B.W. Aceste examinari vor putea fi completate la unitatea
sanitara de la locul de munca si cu alte investigatii clinice sau de laborator,
in raport cu specificul locului de munca.
Pentru cei care urmeaza sa fie angajati in locuri de munca cu risc
silicogen, examenul medical la angajare se va efectua conform Instructiunilor
publicate in Buletinul Ministerului Sanatatii si Prevederilor Sociale nr.
2/1966.
Pentru angajatii care isi desfasoara activitatea profesionala in conditii
deosebite de solicitare (efort fizic, microclimat, trepidatii, munca la
inaltime, la presiune ridicata sau scazuta, substante chimice etc.), medicul de
intreprindere va include si alte investigatii, in raport cu natura si gradul
acestor solicitari (conform anexei la Ordinul nr. 195/1969). Pentru angajarea
la locurile de munca cu conditii deosebite, se va avea in vedere
contraindicatiile prevazute in anexa.
In unitatile sanitare in care functioneaza cabinete de medicina a muncii,
examinarile medicale suplimentare, precum si concluziile examenului medical se
stabilesc de catre medicul specialist de medicina a muncii.
8. Pentru angajatii care urmeaza a fi repartizati in sectoarele: alimentar,
instalatii centrale de aprovizionare cu apa potabila, colectivitati de copii si
scolari, se va efectua, in plus, examenul coprologic pentru cercetarea starii
de purtator tific, paratific, dizenteric si paraziti intestinali, precum si
examenul secretiei faringiene, iar avizul de angajare va fi dat conform
normelor sanitara-antiepidemice.
9. Avizul medical este obligatoriu si in cazul schimbarii locului de munca
in cadrul aceleiasi intreprinderi sau al transferarii in alta intreprindere.
Rezultatul examinarilor clinice si al analizelor de laborator efectuate
anterior in cursul altui examen medical sau in cursul controalelor medicale
periodice are o valabilitate de 6 luni de la data efectuarii lor.
10. Cazurile litigioase care nu au putut fi solutionate la nivelul
unitatilor sanitare de intreprindere sau teritoriale vor fi indrumate la
organele de expertiza medicala a capacitatii de munca, pentru a aviza asupra
aptitudinii sau inaptitudinii salariatului de a fi angajat pe locul de munca
respectiv. Avizul organelor de expertiza este obligatoriu pentru unitatile
sanitare.
11. Medicii directori al Directiilor sanitare judetene si conducatorii
unitatilor sanitare vor controla modul in care de desfasoara examenele medicale
la angajare si vor lua masurile necesare pentru efectuarea acestora in
conditiile stabilite prin prezentele instructiuni.
Unitatea care completeaza fisa
FISA MEDICALA LA ANGAJARE NR. ......
(se completeaza de intreprindere)
I. DATE PERSONALE
Numele si prenumele ............................ varsta .... sexul
.........
Domiciliat in strada ........................... nr. ... judetul .............
Urmeaza a fi angajat in profesia ................... functia .................
La intreprinderea (institutia) ..................... locul de munca ..........
II. DATE MEDICO-PROFESIONALE (se completeaza de medic)
1. Anamneza profesionala ..........................
a) ruta profesionala ...........................
b) caracteristicile actualului loc de munca efort energic ................
microclimat .............................. noxe ................
2. Antecedente:
a) eredocolaterale.............................
b) profesionale................................
3. Starea prezenta:
- aparat locomotor: examen clinic:
- aparat respirator: examen clinic:
- aparat cardiovascular: - examen radiologic (R.F.M.):
- examen clinic;
...............plus..........T.A...........de repaus si de efort..............
- aparat digestiv si anexe: examen clinic: ................................
- examen ginecologic: ................................
Unitatea sanitara......................nr. fisei de angajare...........
Concluziile examenului medical
Starea sanatatii tov. ............................... din str. ..............
nr. ....... Judetul .........................
permite
------- exercitarea
impiedica
profesie: (functiei) de ....................................................
la intreprinderea (institutia) ........................ sectia ................
atelierul .......................
Alte forme de locuri de munca indicate (in caz de inaptitudine pentru locul
de munca propus) ..............................................................
Data: ziua ........... luna .................. anul ...........
Semnatura si parafa medicului
- Examen O.R.L.: examen clinic (acuitate auditiva) ..........................
- Examen oftalmologic: examen clinic (acuitate vizuala) ....................
- Examen neuropsihic: (orientare in timp si spatiu, atentia, memoria,
gandirea, afectivitatea)
................................................................................
- Examen neurologic:
...............................................................................
- Examen dermato-venerologic:
...............................................................................
- Alte examinari:
...............................................................................
V.S.H. ............ examen sumar de urina ................... probe hepatice
.......................... R.B.W ..............................................
Data intocmirii fisei: ziua ....... luna .............. anul ..........
Semnatura si parafa medicului:
de intreprindere,
de circumscriptie,