HOTARARE Nr. 11 din 4 ianuarie 2001
privind organizarea si functionarea Departamentului de Control al Guvernului
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 9 din 9 ianuarie 2001
In temeiul prevederilor art. 107 alin. (2) din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Departamentul de Control al Guvernului, denumit in continuare departament,
este organizat si functioneaza ca structura in aparatul de lucru al Guvernului,
subordonat direct primului-ministru.
Art. 2
(1) Departamentul are competenta sa constate orice incalcare a prevederilor
actelor normative in vigoare, in cadrul aparatului de lucru al Guvernului, in
ministere, la alte organe de specialitate ale administratiei publice centrale
din subordinea Guvernului, a ministerelor sau sub autoritatea acestora, precum
si la autoritati administrative autonome.
(2) Atributiile principale ale departamentului sunt urmatoarele:
a) verifica respectarea legislatiei privind reforma economica si
administrativa, procesul de privatizare si postprivatizare, precum si aplicarea
mecanismelor economiei de piata;
b) controleaza si verifica activitatile si actiunile care pot avea legatura
cu crima organizata, coruptia si care pot afecta siguranta nationala;
c) verifica modul de derulare a unor operatiuni financiar-bancare si de
asigurari aflate in neconcordanta cu prevederile legale rezultate din
hotararile Guvernului si sunt in legatura cu fapte savarsite de functionari
publici;
d) controleaza modul de constituire si de administrare a stocurilor rezerva
de stat, inclusiv a resurselor alocate acesteia;
e) controleaza modul de utilizare a creditelor guvernamentale, a celor garantate
de Guvern, precum si a celor acordate institutiilor din subordinea Guvernului
de catre organismele financiare internationale;
f) verifica fundamentarea si utilizarea alocatiilor si subventiilor
bugetare;
g) controleaza realizarea investitiilor finantate integral sau partial de
la bugetul de stat;
h) verifica modul de administrare a patrimoniului institutiilor publice;
i) verifica cauzele producerii avariilor la obiectivele economice de stat
sau care pun in pericol asemenea obiective;
j) controleaza modul de asigurare a protectiei economico-sociale si a
sanatatii populatiei;
k) analizeaza si verifica activitatea organelor de control din ministere si
din institutiile subordonate Guvernului;
l) verifica si solutioneaza sesizarile adresate primului-ministru si
Guvernului, care se refera la aspectele din domeniul de activitate al
departamentului.
(3) Departamentul indeplineste orice alte dispozitii primite din partea
primului-ministru.
(4) In exercitarea atributiilor sale departamentul nu se substituie
activitatilor specifice atribuite prin dispozitii legale in competenta altor
autoritati.
Art. 3
(1) Pentru realizarea atributiilor departamentului personalul sau
efectueaza controale directe sau in colaborare cu reprezentantii altor
institutii de specialitate si intocmeste note de control sau sinteze.
(2) Pentru verificarea sesizarilor primite declansarea actiunilor de
control se face cu aprobarea primului-ministru, iar imputernicirea de control
este semnata de seful departamentului in cazul in care controlul este condus
direct de seful departamentului, imputernicirea este semnata de
primul-ministru.
(3) Verificarea tuturor sesizarilor care privesc persoane cu functii de
demnitate publica se va efectua numai cu aprobarea primului-ministru, notele de
control avand regim confidential.
(4) Sinteza notei de control este prezentata primului-ministru spre
aprobare.
(5) Sinteza notei de control a departamentului, in forma aprobata de
primul-ministru, se transmite de indata institutiilor vizate.
(6) In termen de 30 de zile de la primirea Sintezei notei de control
institutiile controlate au obligatia sa prezinte primului-ministru, in scris,
masurile luate. In cazul in care aceasta obligatie nu a fost indeplinita, seful
departamentului il informeaza pe primul-ministru.
Art. 4
(1) In baza imputernicirii de control personalul departamentului este
indreptatit sa solicite documente, informatii si date referitoare la aspectele
care fac obiectul actiunii de control.
(2) Institutiile solicitate, inclusiv agentii economici privati, au
obligatia sa puna la dispozitie personalului departamentului documentele,
informatiile si datele necesare in vederea finalizarii controlului exercitat la
organele prevazute la art. 2 alin. (1).
(3) In situatia in care considera necesar, personalul cu atributii de
control procedeaza la preluarea documentelor originale, cu obligatia de a lasa
copii certificate de pe acestea.
Art. 5
(1) In exercitarea controlului personalul departamentului se bucura de
protectia legii si de sprijinul autoritatii publice.
(2) In situatia in care departamentul este actionat in judecata,
reprezentarea juridica este asigurata de Secretariatul General al Guvernului
prin directia de specialitate.
(3) In situatia in care in timpul controlului personalul departamentului ia
cunostinta de fapte care contravin prevederilor legale, acesta are obligatia de
a instiinta conducerea departamentului si de a dispune, in conditiile legii, ca
organele abilitate sa procedeze imediat la verificarea si luarea masurilor de
intrare in legalitate.
(4) In cazul in care asupra personalului departamentului se exercita orice
fel de presiuni, acesta este obligat sa anunte de indata, in scris, conducerea
departamentului pentru a dispune masuri in consecinta.
Art. 6
(1) Conducerea departamentului este exercitata de un secretar de stat, sef
al departamentului, numit prin decizie a primului-ministru.
(2) In exercitarea atributiilor ce ii revin seful departamentului emite
ordine cu caracter intern.
Art. 7
(1) Structura organizatorica a departamentului este prevazuta in anexa care
face parte integranta din prezenta hotarare.
(2) Numarul maxim de posturi ale departamentului, cu specialitatile necesare,
se stabileste prin decizie a primului-ministru, cu incadrarea in maximul total
de posturi aprobat pentru aparatul de lucru al Guvernului.
Art. 8
Resursele financiare necesare in vederea functionarii departamentului sunt
cuprinse in bugetul Secretariatului General al Guvernului.
Art. 9
In termen de cel mult 15 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
hotarari seful departamentului va aproba prin ordin regulamentul de organizare
si functionare.
Art. 10
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 132/2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 81 din 23 februarie 2000, cu modificarile si completarile ulterioare,
precum si orice alte dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministru pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului,
Petru Serban Mihailescu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
ANEXA 1
DEPARTAMENTUL DE CONTROL AL GUVERNULUI
Numarul maxim de posturi = 10
____________________
| |
| SECRETAR DE STAT |
|____________________|
|
_______________|_______________
| |
____________|_____________ _____________|_____________
| Directia de control al | | |
| privatizarii si | | Directia anticoruptie |
| activitatii ministerelor | | |
|__________________________| |___________________________|