HOTARARE Nr. 222 din 1 februarie 2001
privind infiintarea, organizarea si functionarea Departamentului de Control si
Anticoruptie al Guvernului
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 71 din 9 februarie 2001
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se infiinteaza Departamentul de Control si Anticoruptie al Guvernului,
denumit in continuare departament, care se organizeaza si functioneaza ca
structura in aparatul de lucru al Guvernului, subordonat direct
primului-ministru, prin reorganizarea Departamentului de Control al Guvernului,
care se desfiinteaza.
Art. 2
(1) Departamentul are competenta sa constate orice incalcare a prevederilor
actelor normative in vigoare, in cadrul aparatului de lucru al Guvernului, in
ministere, la alte organe de specialitate ale administratiei publice centrale
din subordinea Guvernului, a ministerelor sau in coordonarea ori sub
autoritatea acestora, precum si la autoritati administrative autonome.
(2) Atributiile principale ale departamentului sunt urmatoarele:
a) verifica respectarea legislatiei privind reforma economica si
administrativa, procesul de privatizare si postprivatizare, precum si aplicarea
mecanismelor economiei de piata;
b) controleaza si verifica activitatile si actiunile care pot avea legatura
cu criminalitatea organizata, cu coruptia si care pot afecta siguranta
nationala;
c) verifica modul de derulare a unor operatiuni financiar-bancare si de
asigurari aflate in neconcordanta cu prevederile legale si care sunt in
legatura cu fapte savarsite de functionari publici;
d) controleaza modul de constituire si de administrare a stocurilor rezerva
de stat, inclusiv a resurselor alocate acesteia;
e) controleaza modul de utilizare a creditelor guvernamentale, a celor
garantate de Guvern, precum si a celor acordate institutiilor din subordinea
Guvernului de catre organismele financiare internationale;
f) verifica utilizarea alocatiilor si subventiilor bugetare;
g) controleaza realizarea investitiilor finantate integral sau partial de
la bugetul de stat;
h) verifica modul de administrare a patrimoniului institutiilor publice;
i) verifica cauzele producerii avariilor la obiectivele economice de stat
sau care pun in pericol asemenea obiective;
j) controleaza modul de asigurare a protectiei economico-sociale si a
sanatatii populatiei;
k) analizeaza si verifica activitatea organelor de control din ministere si
din institutiile subordonate Guvernului;
l) verifica si solutioneaza sesizarile adresate primului-ministru si
Guvernului, care se refera la aspectele din domeniul de activitate al
departamentului.
(3) Departamentul indeplineste orice alte dispozitii primite din partea
primului-ministru.
(4) In exercitarea atributiilor sale departamentul nu se substituie
activitatilor specifice atribuite prin dispozitii legale in competenta altor
autoritati.
Art. 3
(1) Pentru realizarea atributiilor departamentului personalul sau
efectueaza controale directe sau in colaborare cu reprezentantii altor
institutii de specialitate si intocmeste procese-verbale, note de control si
sinteze.
(2) Pentru verificarea sesizarilor primite declansarea actiunilor de
control se face cu aprobarea primului-ministru, iar imputernicirea de control
este semnata de seful departamentului. In cazul in care controlul este condus
direct de seful departamentului imputernicirea este semnata de primul-ministru.
(3) Verificarea tuturor sesizarilor care privesc persoane cu functii de
demnitate publica se va efectua numai cu aprobarea primului-ministru, notele de
control si sintezele avand regim confidential.
(4) Sinteza notei de control este prezentata spre aprobare
primului-ministru.
(5) Sinteza notei de control a departamentului, in forma aprobata de
primul-ministru, se transmite de indata institutiilor vizate. In cazul unor
incalcari grave ale prevederilor legale nota de control, anexele si documentele
care justifica constatarile si masurile aprobate de primul-ministru se transmit
Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie - Sectia de combatere a
coruptiei si criminalitatii organizate. Procesele-verbale intocmite de personalul
departamentului pot constitui, potrivit legii, mijloace de proba.
(6) In termen de 30 de zile de la primirea sintezei sau a notei de control
institutiile vizate au obligatia sa prezinte in scris primului-ministru
masurile luate. In cazul in care aceasta obligatie nu a fost indeplinita seful
departamentului il informeaza pe primul-ministru.
Art. 4
In exercitarea controlului personalul departamentului are obligatia sa ia
masurile necesare pentru asigurarea si conservarea mijloacelor de proba si sa
comunice de indata procurorului despre luarea acestor masuri.
Art. 5
(1) In baza imputernicirii de control personalul departamentului este
indreptatit sa solicite documente, informatii si date referitoare la aspectele
care fac obiectul actiunii de control.
(2) Institutiile solicitate, inclusiv agentii economici privati, au
obligatia sa puna la dispozitie personalului departamentului documentele,
informatiile si datele necesare in vederea finalizarii controlului exercitat la
organele prevazute la art. 2 alin. (1).
(3) In situatia in care considera necesar, personalul cu atributii de
control procedeaza la preluarea documentelor originale, cu obligatia de a lasa
copii certificate de pe acestea.
Art. 6
(1) In exercitarea controlului personalul departamentului se bucura de
protectia legii si de sprijinul autoritatii publice.
(2) In situatia in care in timpul controlului personalul departamentului ia
cunostinta de fapte care contravin prevederilor legale, acesta are obligatia de
a instiinta conducerea departamentului si de a sesiza, in conditiile legii,
organele abilitate sa procedeze imediat la verificarea si luarea masurilor de
intrare in legalitate.
(3) In cazul in care asupra personalului departamentului se exercita orice
fel de presiuni, acesta este obligat sa anunte de indata, in scris, conducerea
departamentului pentru a dispune masuri in consecinta.
Art. 7
(1) Conducerea departamentului este exercitata de un secretar de stat, sef
al departamentului, numit prin decizie a primului-ministru.
(2) In exercitarea atributiilor ce ii revin seful departamentului emite
ordine cu caracter intern.
Art. 8
(1) Structura organizatorica a departamentului este prevazuta in anexa care
face parte integranta din prezenta hotarare.
(2) Numarul de posturi ale departamentului, cu specialitatile necesare, se
stabileste prin decizie a primului-ministru, cu incadrarea in numarul maxim de
posturi aprobat pentru aparatul de lucru al Guvernului.
Art. 9
Resursele financiare necesare in vederea functionarii departamentului sunt
cuprinse in bugetul Secretariatului General al Guvernului.
Art. 10
In termen de cel mult 15 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
hotarari seful departamentului va aproba prin ordin regulamentul de organizare
si functionare.
Art. 11
Personalul Departamentului de Control al Guvernului este preluat de
Departamentul de Control si Anticoruptie al Guvernului si isi pastreaza
statutul si drepturile salariale avute.
Art. 12
Hotararea Guvernului nr. 27/2001 privind reorganizarea si functionarea
aparatului de lucru al Guvernului se modifica in sensul ca numarul maxim de
posturi in aparatul de lucru al Guvernului este de 222, exclusiv demnitarii si
posturile aferente cabinetului primului-ministru si cabinetului ministrului
pentru coordonarea Secretariatului General al Guvernului.
Art. 13
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 11/2001 privind organizarea si functionarea Departamentului de
Control al Guvernului, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 9 din 9 ianuarie 2001, precum si orice alte dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului,
Petru Serban Mihailescu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
ANEXA 1
Numarul maxim de posturi = 50,
exclusiv demnitarul
STRUCTURA ORGANIZATORICA
a Departamentului de Control si Anticoruptie al Guvernului
__________________
| SECRETAR DE STAT |
|__________________|
_____________________________|______________________________
| | | | |
_______|________ _____|______ ______|________ ____|_____ ________|_______
| DIRECTIA || || DIRECTIA || DIRECTIA ||DIRECTIA CONTROL|
| CONTROL || DIRECTIA || CONTROL || CONTROL || PROTECTIE |
| PRIVATIZARE- ||ANTICORUPTIE||FINANTE - BANCI||ACTIVITATI||SOCIALA SI MEDIU|
|POSTPRIVATIZARE|| || SI ASIGURARI ||MINISTERE || |
|_______________||____________||_______________||__________||________________|