HOTARARE Nr.
110 din 18 februarie 2009
privind organizarea si
functionarea Autoritatii Nationale a Vamilor
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 127 din 2 martie 2009
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 6 alin. (1)şi (2) din Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al României,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Autoritatea Naţională a Vămilor se
organizează şi funcţionează ca organ de specialitate al administraţiei publice
centrale, cu personalitate juridică, cu buget şi patrimoniu proprii, în
subordinea Ministerului Finanţelor Publice, în cadrul Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală.
(2) Autoritatea Naţională a Vămilor asigură aplicarea
politicii vamale şi în domeniul accizelor şi exercită atribuţiile stabilite
prin lege.
(3) Sediul Autorităţii
Naţionale a Vămilor este în municipiul Bucureşti, str. Matei Millo nr. 13,
sectorul 1.
Art. 2. -Autoritatea Naţională a Vămilor asigură
aplicarea legislaţiei în domeniul vamal şi pentru accize, în mod uniform,
imparţial, transparent şi nediscriminatoriu, tuturor persoanelor fizice şi
juridice, indiferent de statutul lor juridic şi de forma de organizare şi
funcţionare a acestora.
Art. 3. - Modelul şi caracteristicile siglei
Autorităţii Naţionale a Vămilor sunt prevăzute în anexa nr. 1.
Art. 4. - (1) Autoritatea
Naţională a Vămilor are, în principal, următoarele atribuţii:
1. aplică în domeniul vamal şi pentru accize măsurile
specifice rezultate din programele guvernamentale şi din reglementările vamale
şi pentru accize şi alte dispoziţii aplicabile mărfurilor aflate sub
supraveghere vamală şi fiscală pentru accize sau supuse controlului vamal şi
fiscal pentru accize;
2. organizează, îndrumă şi controlează activitatea
direcţiilor regionale pentru accize şi operaţiuni vamale, a direcţiilor
judeţene şi a municipiului Bucureşti pentru accize şi operaţiuni vamale, precum
şi a birourilor vamale din subordine;
3. urmăreşte şi supraveghează respectarea
reglementărilor vamale pe întregul teritoriu al ţării şi exercită controlul
specific, potrivit legislaţiei în vigoare;
4. ia măsuri pentru prevenirea, combaterea şi
sancţionarea contravenţiilor, în conformitate cu reglementările legale în
vigoare;
5. participă împreună cu alte organe de specialitate
ale administraţiei publice centrale la elaborarea proiectelor de acte normative
în domeniul vamal şi al accizelor;
6. aplică prevederile Tarifului vamal şi ale altor
acte normative referitoare la acesta;
7. aplică prevederile legale prin care se transpun
directivele Comisiei Europene privind originea preferenţială şi nepreferenţială
a mărfurilor şi elaborează metodologii pentru aplicarea regulilor de origine
preferenţiale cuprinse în protocoalele de reguli de origine la acordurile
încheiate de Uniunea Europeană;
8. asigură aplicarea prevederilor cu caracter vamal
din acordurile, convenţiile şi tratatele internaţionale la care România este
parte;
9. urmăreşte aplicarea corectă a regulilor generale
de interpretare a Nomenclaturii Sistemului armonizat şi de evaluare în vamă a
mărfurilor, precum şi a prevederilor actelor normative referitoare la taxele
vamale, taxa pe valoarea adăugată, accize şi alte drepturi vamale;
10. elaborează norme metodologice pentru organele
proprii de control şi le supune spre aprobare preşedintelui Agenţiei Naţionale
de Administrare Fiscală;
11. elaborează şi adoptă norme tehnice de aplicare a
prevederilor Regulamentului vamal;
12. elaborează propuneri privind sistematizarea
legislaţiei vamale;
13. acţionează pentru îndeplinirea programelor
privind integrarea vamală europeană;
14. coordonează, îndrumă şi controlează activitatea
direcţiilor regionale pentru accize şi operaţiuni vamale, a direcţiilor judeţene
şi a municipiului Bucureşti pentru accize şi operaţiuni vamale şi a birourilor
vamale pe linia prevenirii şi combaterii traficului ilicit de droguri, arme,
explozivi, alte produse cu regim special, obiecte din patrimoniul cultural
naţional; urmăreşte, în cooperare cu celelalte organe abilitate ale statului,
cazurile de spălare a banilor prin operaţiuni vamale;
15. verifică modul de
declarare de către titularul operaţiunii vamale sau de către reprezentantul său
a drepturilor de import şi a altor drepturi legal datorate reprezentând
impozite şi taxe care, potrivit legii, sunt în atribuţia autorităţii vamale;
încasează şi virează aceste drepturi; stabileşte, prin controlul ulterior al
declaraţiilor, diferenţele şi asigură încasarea sau, după caz, rambursarea ori
remiterea acestora; aplică formele şi instrumentele de plată şi de garantare a
drepturilor de import şi a altor impozite şi taxe aflate în competenţa sa;
16. controlează mijloacele de transport încărcate cu
mărfuri de import, export sau aflate în tranzit, precum şi bagajele însoţite
ori neînsoţite ale călătorilor care trec frontiera de stat a României şi
verifică legalitatea şi regimul vamal ale acestora, potrivit reglementărilor
vamale în vigoare; reţine, în vederea confiscării, mărfurile care fac obiectul
unor abateri de la legislaţia vamală şi pentru care legea prevede o astfel de
sancţiune;
17. verifică, potrivit reglementărilor vamale în
vigoare, pe timp de zi şi de noapte, clădiri, depozite, terenuri, sedii şi alte
obiective şi poate preleva, în condiţiile legii, probe pe care le analizează în
laboratoarele proprii sau agreate în vederea identificării şi expertizării
mărfurilor supuse vămuirii;
18. efectuează investigaţii, supravegheri şi
verificări, potrivit reglementărilor legale în vigoare, în cazurile în care
sunt semnalate situaţii de încălcare a legislaţiei vamale de către persoane
fizice şi juridice; verifică registre, corespondenţa şi alte forme de evidenţă
şi are dreptul de a cere oricărei persoane fizice sau juridice să prezinte, fără
plată, documentaţia şi informaţiile privind operaţiunile vamale;
19. exercită controlul ulterior, conform reglementărilor vamale;
20. asigură sistemul informatic integrat vamal, datele
şi prelucrările acestora pentru statistica vamală şi de comerţ exterior;
gestionează informaţiile cu privire la colectarea datoriei vamale;
21. reprezintă în faţa instanţelor, direct sau prin
organele teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice, interesele statului
în cazurile de încălcare a normelor vamale;
22. asigură, prin intermediul Biroului central,
înfiinţat conform art. 202 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul
de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
transmiterea şi/sau primirea pe cale electronică a informaţiilor privind
acordarea asistenţei pentru recuperarea în România a unor creanţe stabilite
într-un alt stat membru al Uniunii Europene, precum şi pentru recuperarea
într-un alt stat membru al Uniunii Europene a creanţelor stabilite în România,
potrivit competenţelor legale;
23. asigură aplicarea prevederilor legale privind
recuperarea în România a unor creanţe stabilite într-un alt stat membru al
Uniunii Europene, precum şi a celor privind recuperarea într-un alt stat membru
al Uniunii Europene a creanţelor stabilite în România, pentru creanţele pe care
le administrează potrivit legii;
24. întocmeşte studii, analize şi elaborează proiecte
de acte normative privind organizarea activităţii proprii, pe care le supune
preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală pentru a fi
valorificate şi promovate;
25. face propuneri de avizare a proiectelor de acte
normative elaborate de alte ministere şi instituţii
centrale, care cuprind măsuri referitoare la domeniul vamal;
26. aplică legislaţia în ceea ce priveşte raporturile
de serviciu şi raporturile de muncă ale personalului propriu;
27. organizează, prin Şcoala de Finanţe Publice şi
Vamă, programe de formare, pregătire şi perfecţionare profesională a
personalului vamal;
28. elaborează şi fundamentează proiectul bugetului de
venituri şi cheltuieli propriu, precum şi programul de investiţii, pe care le
transmite Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală în vederea cuprinderii în
bugetul centralizat al acesteia; asigură execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli;
29. organizează şi asigură alocarea, mişcarea,
evidenţa şi controlul mijloacelor şi echipamentelor din dotare;
30. colaborează, pe bază de
protocol, cu structurile abilitate ale Ministerului Administraţiei şi
Internelor, precum şi cu alte organe ale statului sau cu asociaţii patronale,
cu atribuţii în aplicarea legii ori interesate în realizarea politicii vamale;
31. cooperează, pe bază de
reciprocitate, cu autorităţile vamale ale altor state, precum şi cu organismele
internaţionale de specialitate, în vederea prevenirii, cercetării şi combaterii
fraudelor vamale;
32. organizează şi execută controlul respectării
prevederilor legale privind supravegherea mişcării produselor accizabile pe
teritoriul naţional;
33. propune măsuri cu privire la îmbunătăţirea
activităţii de colectare şi încasare a accizelor şi de întărire a capacităţii
de control în închiderea circuitelor mişcării produselor accizabile;
34. organizează şi acordă asistenţă de specialitate
contribuabililor în domeniul mişcării produselor accizabile;
35. adoptă măsurile necesare pentru asigurarea
aplicării prevederilor Convenţiei privind utilizarea tehnologiei informaţiilor
de către serviciile vamale, încheiată la 26 iulie 1995, în temeiul art. K.3 din
Tratatul privind Uniunea Europeană (JO C 316 din 27 noiembrie 1995, p. 34), şi
ale Convenţiei cu privire la asistenţa reciprocă şi cooperarea între
administraţiile vamale, încheiată la 18 decembrie 1997, în temeiul art. K.3 din
Tratatul privind Uniunea Europeană (JO C 24 din 23 ianuarie 1998, p. 2);
36. administrează şi gestionează, în cooperare cu
autorităţile vamale ale statelor membre ale Uniunii Europene, aspectele vamale ce decurg din aplicarea aranjamentului administrativ
privind sistemul cotelor tarifare comunitare;
37. îndeplineşte atribuţiile legate de realizarea
controalelor Fondului European de Garantare Agricolă, delegate de Agenţia de
Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, în calitate de organism responsabil în plan naţional de
derularea şi gestionarea fondurilor europene pentru agricultură;
38. efectuează gestionarea riscurilor pe bază de surse
şi de strategii naţionale şi internaţionale;
39. raportează Comisiei
Europene cazurile de fraudă şi neregularităţi privind drepturile vamale mai
mari de 10.000 euro;
40. încasează şi contabilizează resursele proprii
tradiţionale (taxe vamale, contribuţii agricole, taxe antidumping) ale
bugetului comunitar;
41. întreprinde măsurile speciale privind
supravegherea producţiei, importului şi circulaţiei produselor accizabile,
conform prevederilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările
şi completările ulterioare;
42. îndeplineşte atribuţiile şi sarcinile prevăzute de
lege în domeniul autorizării, atestării, avizării persoanelor juridice şi
fizice care desfăşoară activităţi de producţie, îmbuteliere, ambalare, primire,
deţinere, depozitare şi/sau expediere, comercializare, utilizare finală a produselor accizabile;
43. controlează, în condiţiile legii, mijloacele de
transport încărcate sau susceptibile a fi încărcate cu produse accizabile
aflate în mişcare intracomunitară, verifică îndeplinirea condiţiilor legale cu
privire la circulaţia intracomunitară de produse accizabile, verifică, în
condiţiile legii, pe timp de zi şi de noapte, clădiri, depozite, terenuri,
sedii şi alte obiective şi poate preleva, în condiţiile legii, probe pe care le
analizează în laboratoarele proprii sau agreate, în vederea identificării şi
expertizării produselor accizabile;
44. constată şi sancţionează faptele care constituie
contravenţii potrivit reglementărilor fiscale referitoare la regimul produselor
accizabile şi reţine, în vederea confiscării, mărfurile care fac obiectul
contravenţiei, pentru care legea prevede o astfel de sancţiune;
45. efectuează investigaţii, supravegheri şi verificări,
potrivit reglementărilor legale în vigoare, în cazurile în care sunt semnalate
situaţii de încălcare a legislaţiei fiscale privind accizele de către persoane
fizice şi juridice;
46. efectuează inspecţia fiscală, în condiţiile
Codului de procedură fiscală, în domeniul produselor accizabile;
47. emite decizii de impunere în urma inspecţiei
fiscale, în condiţiile Codului de procedură fiscală, în domeniul produselor
accizabile;
48. asigură cooperarea administrativă în domeniul
accizelor, în conformitate cu dispoziţiile Regulamentului Consiliului (CE) nr.
2.073/2004 privind cooperarea administrativă în domeniul accizelor;
49. organizează şi aplică
măsuri de supraveghere fiscală şi efectuează controlul respectării prevederilor
legale, naţionale şi comunitare, în cazul deplasării pe teritoriul naţional a
produselor accizabile; îndeplineşte atribuţiile prevăzute de reglementările
fiscale privind procedura de gestionare a documentelor administrative de
însoţire, întocmite în cazul deplasării produselor accizabile în regim
suspensiv;
50. colaborează cu instituţiile abilitate pentru
transpunerea în practică a măsurilor ce se impun în vederea îndeplinirii
atribuţiilor asumate prin Planul de acţiune Schengen;
51. realizează, prin intermediul direcţiilor regionale
pentru accize şi operaţiuni vamale, executarea silită a drepturilor de import
sau de export, a altor taxe şi impozite datorate statului, potrivit legii, în
cadrul operaţiunilor vamale, a accesoriilor aferente acestora, a amenzilor şi a
oricăror altor sume datorate bugetului general consolidat în temeiul unor
titluri executorii, precum şi, în cazurile prevăzute de lege, a creanţelor
stabilite într-un alt stat membru al Uniunii Europene, potrivit competenţelor
legale;
52. îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de
reglementările fiscale privind accizele.
(2) Autoritatea Naţională a Vămilor îndeplineşte toate
atribuţiile şi are toate competenţele conferite prin legi sau prin alte acte
normative în vigoare.
Art. 5. - (1) Autoritatea Naţională a Vămilor este
condusă de un vicepreşedinte al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu
rang de subsecretar de stat, numit prin decizie a primului-ministru. In
subordinea vicepreşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală care
conduce Autoritatea Naţională a Vămilor se organizează şi funcţionează,
potrivit legii, cabinetul demnitarului.
(2) Vicepreşedintele Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală care conduce Autoritatea Naţională a Vămilor reprezintă
autoritatea vamală în raporturile cu autorităţile şi instituţiile publice, cu
operatorii economici, cu celelalte persoane juridice şi fizice, precum şi cu
orice alte organisme din ţară sau din străinătate şi răspunde în faţa
preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală sau a ministrului finanţelor
publice, după caz, pentru întreaga activitate a sistemului vamal.
(3) In exercitarea atribuţiilor sale, vicepreşedintele
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală care conduce Autoritatea Naţională a
Vămilor emite, în condiţiile legii, ordine cu caracter individual sau normativ
şi instrucţiuni de aplicare a reglementărilor vamale.
(4) Ordinele cu caracter normativ şi instrucţiunile de
aplicare a reglementărilor vamale se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
(5) Vicepreşedintele Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală care conduce Autoritatea Naţională a Vămilor are calitatea
de ordonator terţiar de credite şi poate delega această calitate altor persoane
împuternicite în acest scop. Prin actul de delegare se precizează limitele şi condiţiile
delegării.
Art. 6. - (1) Vicepreşedintele Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală care conduce Autoritatea Naţională a Vămilor poate delega
unele competenţe ce îi revin în calitate de conducător al instituţiei altor
funcţionari publici de conducere din cadrul Autorităţii Naţionale a Vămilor.
(2) In cazul în care, din motive întemeiate,
vicepreşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală care conduce
Autoritatea Naţională a Vămilor nu îşi poate exercita atribuţiile prevăzute în
actele normative în vigoare, delegarea competenţelor ca înlocuitor al acestuia
se stabileşte prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală, la propunerea vicepreşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală care conduce Autoritatea Naţională a Vămilor.
Art. 7. - (1) Structura
organizatorică a Autorităţii Naţionale a Vămilor este prevăzută în anexa nr. 2.
Aparatul central şi unităţile subordonate, respectiv direcţiile regionale
pentru accize şi operaţiuni vamale, direcţiile judeţene pentru accize şi
operaţiuni vamale, birourile vamale de frontieră şi de interior şi punctele
vamale, inclusiv serviciile, birourile şi alte compartimente funcţionale
organizate în directa subordine a vicepreşedintelui, precum şi numărul
posturilor de conducere se stabilesc prin ordin al preşedintelui Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală, la propunerea vicepreşedintelui Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală care conduce Autoritatea Naţională a Vămilor,
cu respectarea reglementărilor legale în vigoare.
(2) Directorii şi directorii adjuncţi din aparatul
central al Autorităţii Naţionale a Vămilor sunt numiţi, în condiţiile legii,
prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu
avizul conform al ministrului finanţelor publice.
(3) Şefii de servicii, şefii de birouri şi ai altor
compartimente funcţionale din aparatul central al Autorităţii Naţionale a
Vămilor sunt numiţi prin ordin al vicepreşedintelui Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală care conduce Autoritatea Naţională a Vămilor, în
condiţiile legii, cu avizul conform al preşedintelui Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală.
(4) Personalul de execuţie din aparatul central al
Autorităţii Naţionale a Vămilor este numit prin ordin al vicepreşedintelui
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală care conduce Autoritatea Naţională a
Vămilor, în condiţiile legii.
(5) Numărul maxim de posturi pentru Autoritatea
Naţională a Vămilor şi unităţile subordonate acesteia este de 4.586, inclusiv
postul de demnitar şi cabinetul acestuia.
(6) Repartizarea numărului
maxim de posturi pe aparatul central şi pe unităţile subordonate Autorităţii
Naţionale a Vămilor se face prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală, la propunerea vicepreşedintelui Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală care conduce Autoritatea Naţională a Vămilor, cu
încadrarea în numărul maxim de posturi aprobat pentru aceste unităţi conform
alin. (5).
(7) Preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală poate redistribui prin ordin, între aparatul central, direcţiile
regionale pentru accize şi operaţiuni vamale, direcţiile judeţene şi a
municipiului Bucureşti pentru accize şi operaţiuni vamale, birourile vamale şi
punctele vamale, posturile repartizate, la propunerea vicepreşedintelui
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală care conduce Autoritatea Naţională a
Vămilor, cu încadrarea în numărul de posturi aprobat pentru aceste unităţi
conform alin. (6).
(8) Autoritatea Naţională a Vămilor are reprezentanţi
permanenţi la Misiunea României pe lângă Uniunea Europeană sau în cadrul altor
organisme internaţionale care asigură legătura operativă pe probleme vamale.
Desemnarea acestora se face prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală, la propunerea vicepreşedintelui Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală care conduce Autoritatea Naţională a Vămilor, cu
încadrarea în numărul maxim de posturi aprobat.
Art. 8. - (1) Structura organizatorică a direcţiilor,
inclusiv serviciile, birourile şi alte compartimente funcţionale organizate în
directa subordine a vicepreşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală care conduce Autoritatea Naţională a Vămilor, şi numărul posturilor de
conducere din cadrul aparatului central al Autorităţii Naţionale a Vămilor,
precum şi structura organizatorică a direcţiilor regionale pentru accize şi
operaţiuni vamale, a direcţiilor judeţene pentru accize şi operaţiuni vamale şi
a birourilor vamale, unităţi subordonate Autorităţii Naţionale a Vămilor, se
aprobă prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală,
la propunerea vicepreşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală care
conduce Autoritatea Naţională a Vămilor, cu respectarea reglementărilor legale
în vigoare.
(2) Directorii executivi ai direcţiilor regionale
pentru accize şi operaţiuni vamale şi directorii executivi ai direcţiilor
judeţene şi a municipiului Bucureşti pentru accize şi operaţiuni vamale sunt
numiţi, în condiţiile legii, prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală, cu avizul conform al ministrului finanţelor publice.
(3) Directorii executivi adjuncţi ai direcţiilor
regionale pentru accize şi operaţiuni vamale, directorii executivi adjuncţi ai
direcţiilor judeţene şi a municipiului Bucureşti pentru accize şi operaţiuni
vamale, şefii de servicii, şefii de birouri şi ai altor compartimente
funcţionale din structura direcţiilor regionale pentru accize şi operaţiuni
vamale şi din structura direcţiilor judeţene şi a municipiului Bucureşti pentru
accize şi operaţiuni vamale sunt numiţi prin ordin al vicepreşedintelui
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală care conduce Autoritatea Naţională a
Vămilor, în condiţiile legii, cu avizul conform al preşedintelui Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală.
(4) Vicepreşedintele Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală care conduce Autoritatea Naţională a Vămilor poate delega
directorilor executivi ai direcţiilor regionale pentru accize şi operaţiuni
vamale calitatea de ordonatori terţiari de credite atât pentru activitatea proprie, cât şi pentru cea a direcţiilor
judeţene şi a municipiului Bucureşti pentru accize şi operaţiuni vamale şi
birourile vamale subordonate.
(5) Şefii birourilor vamale şi adjuncţii acestora sunt
numiţi prin ordin al vicepreşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală care conduce Autoritatea Naţională a Vămilor, cu avizul conform al
preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, în condiţiile legii.
Art. 9. - (1) Statul de funcţii pentru aparatul central
al Autorităţii Naţionale a Vămilor se aprobă de către preşedintele Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală, la propunerea vicepreşedintelui Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală care conduce Autoritatea Naţională a Vămilor.
(2) Statele de funcţii pentru direcţiile regionale
pentru accize şi operaţiuni vamale, pentru direcţiile judeţene şi a
municipiului Bucureşti pentru accize şi operaţiuni vamale, precum şi pentru
birourile vamale se aprobă de către preşedintele Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală, la propunerea vicepreşedintelui Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală care conduce Autoritatea Naţională a Vămilor.
Art. 10. - (1) Atribuţiile şi sarcinile structurilor
funcţionale din aparatul central, precum şi din unităţile subordonate ale
Autorităţii Naţionale a Vămilor se stabilesc prin regulamentul de organizare şi
funcţionare aprobat de preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală,
la propunerea vicepreşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală care
conduce Autoritatea Naţională a Vămilor.
(2) Atribuţiile şi răspunderile individuale ale
funcţionarilor publici şi ale personalului contractual din structura
Autorităţii Naţionale a Vămilor se stabilesc prin fişa postului, în
conformitate cu regulamentul de organizare şi funcţionare şi cu legislaţia în
vigoare.
(3) Răspunderea personalului Autorităţii Naţionale a
Vămilor este cea prevăzută de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 10/2004
privind Statutul personalului vamal, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 243/2004, cu modificările ulterioare, de Ordonanţa Guvernului nr.
92/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, de Legea nr.
188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare, sau, după caz, de Legea nr. 53/2003 - Codul muncii,
cu modificările şi completările ulterioare.
(4) Mobilitatea funcţionarilor publici din cadrul
Autorităţii Naţionale a Vămilor se realizează, în condiţiile Legii nr.
188/1999, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 11. - (1) Autoritatea
Naţională a Vămilor are în dotare mijloace de transport auto şi navale, pentru
activităţi specifice, având structura, numărul şi consumul de carburanţi
prevăzute la pct. I din anexa nr. 3.
(2) Repartizarea sau, după caz, redistribuirea pe
structuri ale Autorităţii Naţionale a Vămilor a mijloacelor de transport se
face prin ordin al vicepreşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală
care conduce Autoritatea Naţională a Vămilor, cu încadrarea în normativele
prevăzute la pct. I din anexa nr. 3.
(3) Pentru îndeplinirea atribuţiilor în domeniul
controlului antidrog şi al materialelor explozive, Autoritatea Naţională a
Vămilor are în dotare câini dresaţi, potrivit pct. II
din anexa nr. 3.
Art. 12. - Formarea şi perfecţionarea personalului
vamal se realizează prin cursuri de pregătire specifice domeniului de
activitate, organizate la nivel central şi teritorial, prin Şcoala de Finanţe
Publice şi Vamă, precum şi de alţi furnizori de formare, în condiţiile legii. Pregătirea
profesională va fi efectuată ca urmare a unei analize a necesarului,
acordându-se prioritate formării de formatori. Intreaga pregătire profesională
a personalului vamal este coordonată la nivel central, fiind organizată o
evidenţă a pregătirii profesionale.
Art. 13. - (1) Sumele necesare
în vederea funcţionării Autorităţii Naţionale a Vămilor se asigură de la
bugetul de stat.
(2) In scopul realizării rolului şi atribuţiilor ce îi
revin, Autoritatea Naţională a Vămilor poate beneficia de consultanţă şi
asistenţă din străinătate, precum şi de programe de formare şi perfecţionare a
pregătirii personalului, în limita fondurilor bugetare alocate sau a altor
surse atrase din ţară ori din străinătate, potrivit legii.
Art. 14. - (1) Consiliul General al Municipiului
Bucureşti, consiliile judeţene şi consiliile locale asigură, la cererea
autorităţii vamale, spaţiile corespunzătoare pentru desfăşurarea activităţii
instituţiei vamale din desfăşurarea activităţii instituţiei vamale din
teritoriu sau, după caz, terenuri pentru construirea de sedii proprii, în
condiţiile legii.
(2) Autoritatea Naţională a Vămilor va propune, în
programul propriu de investiţii, fondurile necesare pentru construirea de sedii
proprii.
Art. 15. - (1) Actele normative emise în temeiul Hotărârii
Guvernului nr. 495/2007 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale
de Administrare Fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, continuă
să îşi producă efectele în măsura în care nu contravin prevederilor prezentei
hotărâri.
(2) Trimiterile făcute prin alte acte normative la
Hotărârea Guvernului nr. 495/2007, cu modificările şi completările ulterioare,
se consideră a fi făcute la prezenta hotărâre.
Art. 16. -Toate formularele şi imprimatele cu regim
special, emise sub antetul Ministerul Economiei şi Finanţelor - Agenţia
Naţională de Administrare Fiscală -Autoritatea Naţională a Vămilor, pot fi
utilizate în continuare până la epuizarea stocurilor, dar nu mai târziu de 31
decembrie 2009.
Art. 17. -Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 18. - Incadrarea în
numărul de posturi şi în noua structură organizatorică se aprobă prin ordin al
preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, la propunerea
vicepreşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală care conduce
Autoritatea Naţională a Vămilor, în termen de 30 de zile de la data intrării in
vigoare a prezentei hotărâri.
Art. 19. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr.532/2007 privind organizarea şi
funcţionarea Autorităţii Naţionale a Vămilor, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 405
din 18 iunie 2007, cu modificările şi completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea
Ministrul muncii, familiei şi
protecţiei sociale,
Marian Sârbu
ANEXA Nr. 1
SIGLA*)
AUTORITĂŢII NAŢIONALE A VĂMILOR
Are următoarele caracteristici: are formă ovală, fondul
este albastru, cu margine galbenă. In partea superioară este redată stema
României, în culorile oficiale. Deasupra acesteia apare, pe fondul alb al unui
drapel, inscripţia „ROMÂNIA", în culoare albastră. In partea inferioară a
siglei apare inscripţia „VAMA", imprimată în alb, iar dedesubt, simbolul
„Mercur", inscripţionat în galben. Marginea de jos a ovalului este
prezentată în fald de drapel, cu fond alb, pe care sunt scrise cuvintele
„DOUANE" şi „CUSTOMS".
*) Sigla Autorităţii
Naţionale a Vămilor este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 2*)
Numărul maxim de posturi, inclusiv demnitarul si
cabinetul acestuia= 4586
STRUCTURA ORGANIZATORICA
a Autorităţii Naţionale a Vămilor
*) Anexa nr. 2 este
reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 3
DOTĂRI
MIJLOACE DE TRANSPORT
Nr. crt.
|
Unitatea/subunitatea
|
Tipul mijlocului de transport
|
Numărul maxim aprobat (bucăţi)
|
Consumul maxim aprobat (litri)
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
1.
|
AUTORITATEA NAŢIONALĂ A VĂMILOR
|
- Autoturisme
|
8
|
350 l/lună
|
-Autovehicule pentru transport de marfă şi de persoane (activităţi
de aprovizionare, deplasare a personalului operativ, protocol)
|
5
|
350 l/lună
|
- Autoturisme operative (supravegheri,
însoţiri, controale, investigaţii)
|
120
|
350 l/lună
|
- Autovehicule (autoutilitare pentru depistarea
drogurilor, substanţelor cu regim special, prelevări de probe, transportul
câinilor)
|
30
|
350 l/lună
|
- Autoturism operativ (control, inspecţii
- unitate nucleară)
|
9
|
300 l/lună
|
-Autospeciale (laborator mobil pentru control vamal cu raze X,
raze gamma)
|
11
|
1.500 l/lună
|
2.
|
Direcţii regionale pentru accize şi operaţiuni vamale
|
- Autoturisme
|
10
|
350 l/lună
|
- Autovehicule pentru transport de marfă şi de persoane
(activităţi de aprovizionare, deplasare a personalului operativ, protocol)
|
20
|
350 l/lună
|
3.
|
Direcţii judeţene şi a municipiului Bucureşti pentru
accize şi operaţiuni vamale şi birouri vamale
|
- Autoturisme operative
|
100
|
500 l/lună
|
- Autoturisme operative (control pistă - pentru fiecare birou
vamal din aeroporturile internaţionale)
|
13
|
150 l/lună
|
- Autovehicule operative pentru birourile vamale de frontieră
(transport de valori, de bunuri confiscate, al
personalului operativ, supraveghere porturi, zone libere)
|
22
|
900 l/lună
|
- Autovehicule operative pentru birourile vamale cu puncte vamale
între 5-90 km faţă de localitatea de reşedinţă (transport de valori, de
bunuri confiscate, al personalului operativ)
|
22
|
300 l/lună
|
- Şalupe pentru patrulare, control şi supraveghere vamală, în
limitele de competenţă
|
10 3
|
80 l/oră pentru maximum 60 de ore/lună
100 l/oră pentru maximum 60 de
ore/lună
|
II. CÂINI
Nr. crt.
|
Unitatea
|
Denumirea
|
Numărul
maxim
|
1.
|
AUTORITATEA NAŢIONALĂ A VĂMILOR
|
Câini dresaţi pentru Serviciul antidrog şi produse cu regim
special
|
60
|
NOTĂ:
a) Listele cu direcţiile judeţene şi a municipiului
Bucureşti pentru accize şi operaţiuni vamale şi birourile vamale de frontieră
şi de interior (cu puncte vamale între 5-90 km faţă de localităţile de
reşedinţă), care au dreptul la autovehicule operative pentru transportul
valorilor, bunurilor confiscate şi al personalului operativ, se aprobă de
vicepreşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală care conduce
Autoritatea Naţională a Vămilor, la propunerile temeinic justificate ale
directorilor executivi ai direcţiilor regionale pentru accize şi operaţiuni
vamale.
b) Nu se consideră depăşiri la consumul normat la
mijloacele de transport consumul care la nivelul anului se încadrează în limita
carburantului normat în raport cu numărul de mijloace aprobat pentru
Autoritatea Naţională a Vămilor, direcţiile regionale pentru accize şi
operaţiuni vamale, direcţiile judeţene şi a municipiului Bucureşti pentru
accize şi operaţiuni vamale şi/sau birourile vamale.