HOTARARE Nr. 114 din 28 iunie 1984
modificarea si completarea Regulamentului pentru aplicarea Decretului 328/66
privind circulatia pe drumurile publice si pentru stabilirea si sanctionarea
contraventiilor in acest sector, aprobat prin H.C.M. 772/1966
ACT EMIS DE: CONSILIUL DE STAT AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMANIA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 49 din 28 iunie 1984
Art. 1
Regulamentul pentru aplicarea Decretului nr. 328/1966 privind circulatia pe
drumurile publice si pentru stabilirea si sanctionarea contraventiilor in acest
sector, aprobat prin Hotararea Consiliului de Ministri nr. 772/1966, republicat
in Buletinul Oficial al Republicii Socialiste Romania, Partea I, nr 46-47 din
15 mai 1970, cu modificarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum
urmeaza:
Art. 2
Titlul sectiunii I de la capitolul II va avea urmatorul cuprins:
"Sectiunea I - Mijloacele de semnalizare rutiera, semnalele agentului de
circulatie si ale conducatorilor de vehicule".
Art. 3
Articolul 9 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 9. - Persoanele care folosesc drumurile publice trebuie sa se
conformeze semnificatiei mijloacelor de semnalizare rutiera, semnalelor
agentului de circulatie si ale conducatorilor de vehicule."
Art. 4
Titlul paragrafului A de la sectiunea I, capitolul II, va avea urmatorul
cuprins:
"A. Indicatoare"
Art. 5
Articolul 10 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 10. - Indicatoarele instalate pe drumurile publice sunt:
a) de avertizare;
b) de reglementare, care pot fi:
- de prioritate;
- de interzicere sau restrictie;
- de obligare;
c) de orientare si informare.
Indicatoarele pot fi insotite de semne aditionale."
Art. 6
Articolul 11 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 11. - Marcajele aplicate pe drumurile publice sunt:
a) longitudinale, care pot fi:
- de separare a sensurilor de circulatie;
- de delimitare a benzilor de circulatie;
- de delimitare a partii carosabile;
b) transversale, care pot fi:
- de oprire;
- de cedare a trecerii;
- de traversare pentru pietoni;
- de traversare pentru biciclisti;
c) alte marcaje, care pot fi:
1. diverse:
- de ghidare;
- pentru spatii inguste;
- pentru spatii interzise;
- pentru interzicerea stationarii;
- pentru statii de autobuze, troleibuze, taximetre;
- pentru locurile de parcare;
2. laterale:
- pe lucrari de arta (poduri, pasaje denivelate, ziduri de sprijin etc.)
- pe parapete;
- pe stalpi si copaci aflati pe platforma drumului;
- pe borduri."
Art. 7
Titlul paragrafului C de la sectiunea I, capitolul II, va avea urmatorul
cuprins:
" C. Semnalele luminoase "
Art. 8
Articolul 12 va avea urmatorul cuprins:
" Art. 12. - Semnalele luminoase pentru dirijarea circulatiei in
intersectii au urmatoarele semnificatii:
a) semnalul de culoare verde permite trecerea.
In cazul in care pe semnalul de culoare verde sunt aplicate sageti directionale,
conducatorii de vehicule vor circula numai in directia sau directiile indicate.
Aceeasi obligatie revine conducatorilor de vehicule si atunci cand sagetile
directionale sunt aplicate sub semnal, pe o tablita aditionala;
b) semnalul de culoare rosie interzice trecerea.
La aparitia acestui semnal, conducatorii de vehicule vor opri inaintea
marcajului de oprire sau, dupa caz, de traversare pentru pietoni, iar in lipsa
acestuia, in dreptul semaforului.
Daca semnalul este instalat deasupra sau de cealalta parte a intersectiei
si nu exista marcaje, de oprire, conducatorii de vehicule vor opri inainte de
coltul intersectiei, respectand regulile de circulatie aplicabile pentru
intersectii.
Pietonul surprins, in timpul traversarii, de semnalul de culoare rosie va
continua traversarea, iar daca strada este prevazuta cu refugiu, va astepta pe
acest loc semnalul de culoare verde;
c) semnalul de culoare galbena, impreuna cu cel de culoare rosie, interzic
trecerea.
La acest semnal, conducatorii de vehicule vor opri, dupa caz, in locurile
prevazute la lit. b) alin. 2.
Daca semnalul de culoare galbena apare dupa cel de culoare verde, iar
vehiculul se afla atat de aproape de semnal incat nu poate fi oprit in conditii
de siguranta inainte de a fi depasit semnalul, acesta poate sa treaca.
Cand semnalul de culoare galbena functioneaza singur, intermitent,
conducatorii de vehicule care se apropie de acest semnal sunt obligati sa
reduca viteza pana la limita evitarii oricarui pericol si sa respecte regulile
de circulatie aplicabile pentru acea zona".
Art. 9
Articolul 14 alineatele 1 si 2 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 14. - Autovehiculele destinate stingerii incendiilor si
autosalvarile care se gasesc in actiuni de interventie, precum si
autovehiculele militiei aflate in misiuni care impun urgenta, pot circula prin
intersectie, in cazul cand exista spatiul necesar, chiar daca semnalele
luminoase in functiune interzic trecerea sau indicatoarele intalnite obliga la
acordarea prioritatii ori interzic accesul.
Conducatorii autovehiculelor prevazute la alin. 1 sunt obligati ca, la
apropierea de intersectie, sa foloseasca mijloacele speciale de avertizare
sonora si luminoasa si sa reduca viteza pana la limita care sa asigure evitarea
accidentului."
Art. 10
Titlul paragrafului D de la sectiunea I, capitolul II, va avea urmatorul
cuprins:
"D. Semnalele agentului de circulatie "
Art. 11
Articolul 15 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 15. - Semnalele agentului de circulatie au urmatoarele
semnificatii:
a) bratul ridicat vertical inseamna "Atentie, oprire" pentru
toate persoanele ce se apropie, cu exceptia conducatorilor de vehicule care nu
mai pot opri in conditii de siguranta;
b) bratul sau bratele intinse orizontal inseamna "Oprire" pentru
toate persoanele care, indiferent de directia lor de mers, circula din sensul
sau sensurile intersectate de bratul sau bratele intinse; dupa ce a facut acest
semnal, agentul de circulatie poate cobori bratul sau bratele; pentru
persoanele care se gasesc in fata sau in spatele agentului de circulatie
pozitia corpului acestuia inseamna, de asemenea "Oprire".
Dispozitiile prevazute la art. 12 lit. b) alin. 2 se aplica in mod
corespunzator;
c) balansarea in plan vertical a unei lumini rosii pe timp de noapte
inseamna "Oprire" pentru conducatorii de vehicule si pietonii spre
care se indreapta aceasta lumina;
d) miscarea bratului in plan vertical inseamna reducerea vitezei
autovehiculului;
e) rotirea vioaie a bratului inseamna marirea vitezei autovehiculului, iar
pentru pietoni, grabirea traversarii strazii.
Pentru oprirea persoanei careia i s-a adresat unul din semnalele prevazute
la alin. 1 lit. a), b), si c), agentul de circulatie poate folosi si fluierul.
Agentul de circulatie poate face semn cu bratul ca vehiculul sa avanseze,
sa treaca prin fata sau prin spatele sau, prin partea sa stinga sau dreapta,
iar pietonii sa traverseze strada.
Semnalele sau indicatiile agentului de circulatie vor fi respectate cu
precadere, atat fata de semnificatia oricarui mijloc de semnalizare rutiera,
cat si fata de regulile de circulatie.
Pentru a semnaliza pe timpul noptii, agentii de circulatie vor folosi
bastoane de circulatie iluminate sau reflectorizante."
Art. 12
Articolul 16 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 16. - La semnalul dat din autovehicul, prin balansarea
bastonului de circulatie in plan vertical, de catre un ofiter sau subofiter de
militie care insoteste o coloana oficiala de autovehicule, ori prin folosirea
prelungita a mijloacelor speciale de avertizare sonora si luminoasa,
conducatorii de vehicule sunt obligati sa opreasca, de indata, vehiculele in
afara partii carosabile sau cat mai aproape de bordura ori acostament, pana la
trecerea coloanei.
Cand semnalul de oprire se adreseaza unui anume conducator de vehicul,
acesta este obligat sa opreasca pe partea dreapta a drumului, cat mai aproape
de trotuar sau acostament ori, daca este posibil, in afara partii carosabile
Aceeasi obligatie revine conducatorului de vehicul si la semnalul luminos
intermitent cu inscriptia "Stop, Militia", instalat pe un autovehicul
al militiei, ori cu bastonul de circulatie sau bratul intins orizontal de catre
un ofiter sau subofiter de militie.
In cazul in care conducatorul de autovehicul caruia i s-a adresat unul din
semnalele prevazute la alin. 2 nu a oprit, agentul de circulatie poate lua
masurile necesare pentru imobilizarea acestui autovehicul, daca sunt date sau
indicii ca conducatorul autovehiculului sau o alta persoana care se afla in
autovehicul a comis o fapta prevazuta de legea penala.
Art. 13
Articolul 20 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 20. - Conducatorul de autovehicul este obligat ca de la lasarea
serii si pana in zorii zilei, precum si ziua cand ploua torential, ninge
abundent sau este ceata densa, ori in alte conditii meteorologice ce reduc
vizibilitatea pe drum, sa foloseasca sistemul de lumini al autovehiculului
astfel:
a) in timpul opririi sau stationarii pe partea carosabila, luminile de
pozitie sau de stationare;
b) in mers, atat in localitati, cat si in afara acestora sau pe autostrazi
luminile de intalnire sau de drum, dupa gradul de iluminare a drumului public.
In cazul in care, din sens contrar, se apropie un autovehicul, conducatorul
autovehiculului este obligat ca, de la o distanta de cel putin 200 m, sa
foloseasca luminile de intalnire, concomitent cu reducerea vitezei.
Semnalizarea prin schimbarea luminii de intalnire cu lumina de drum se
foloseste pe timp de noapte la intersectii care nu sunt dirijate prin semnale
luminoase sau agent de circulatie."
Art. 14
Articolul 26 alineatul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 26. - Pe drumurile publice pe care sunt aplicate marcaje,
conducatorul de vehicul nu va trece peste linia continua simpla sau dubla, si
nici peste marcajul pentru spatii interzise."
Art. 15
La articolul 28 se adauga un alineat cu urmatorul cuprins:
"In cazul in care tramvaiul este oprit intr-o statie neprevazuta cu
refugiu pentru pietoni, vehiculele vor fi oprite, in ordinea sosirii, in
spatele acestuia, urmand sa fie repuse in miscare numai dupa ce usile
tramvaiului au fost inchise."
Art. 16
Articolul 30 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 30. - Daca in apropierea unei intersectii este instalat un
indicator sau aplicat un marcaj care obliga sa se circule intr-o anumita
directie, vehiculele vor fi conduse numai in directia sau directiile
indicate."
Art. 17
Articolul 32 alineatul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Tramvaiele aflate in mers sau in statie pot fi depasite si pe stinga
atunci cand drumul public este cu sens unic sau cand intre sina din dreapta si
marginea trotuarului nu exista spatiu pentru depasire."
Art. 18
Articolul 33 alineatul 1 litera i) va avea urmatorul cuprins:
"i) in zona de actiune a indicatoarelor cu semnificatia
"Depasirea autovehiculelor, cu exceptia motocicletelor fara atas,
interzisa" sau "Depasirea interzisa autovehiculelor destinate
transportului de marfuri";"
Art. 19
Articolul 34 alineatul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Are, de asemenea, prioritate vehiculul care circula pe un drum public
la inceputul caruia este instalat indicatorul cu semnificatia "Drum cu
prioritate" ori "Prioritate fata de circulatia din sens invers",
sau care se apropie de o intersectie unde este instalat indicatorul cu
semnificatia "Intersectie cu un drum fara prioritate"."
Art. 20
Articolul 34 alineatul 3 va avea urmatorul cuprins:
"Organele de stat care administreaza drumurile publice ce se
intersecteaza cu sectoare de drum cu prioritate sunt obligate sa instaleze,
inainte de intersectie, unul din indicatoarele cu semnificatia "Cedeaza
trecerea" sau "Oprire"."
Art. 21
Articolul 34 alineatul 7 litera b) va avea urmatorul cuprins:
"b) vehiculele care circula pe un drum public unde este instalat unul
din indicatoarele cu semnificatia "Cedeaza trecerea" sau
"Oprire"."
Art. 22
Titlul paragrafului E de la sectiunea a II-a, capitolul II, va avea
urmatorul cuprins:
"E. Trecerea la nivel cu calea ferata"
Art. 23
Articolul 36 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 36. - La apropierea de o trecere la nivel cu calea ferata
nepazita, conducatorul de vehicul este obligat sa opreasca in locul unde are o
vizibilitate maxima asupra caii ferate, fara a trece de linia din dreptul
indicatorului "Trecere la nivel cu calea ferata, simpla, fara
bariere" sau "Trecere la nivel cu calea ferata, dubla, fara
bariere", ori de marcajul de oprire, putand continua sa circule numai dupa
ce s-a asigurat ca nu vine nici un tren ori alt vehicul feroviar."
Art. 24
Articolul 37 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 37. - La apropierea de o trecere la nivel cu calea ferata
prevazuta cu bariere sau semibariere ori cu semnalizare luminoasa, conducatorul
de vehicul va reduce viteza, continuand sa circule numai daca barierele sau
semibarierele sunt deschise, iar semnalele luminoase de culoare rosie sunt
stinse.
Daca barierele sau semibarierele sunt in curs de coborire ori sunt inchise
iar semnalele luminoase de culoare rosie functioneaza intermitent alternativ
conducatorii de vehicule sunt obligati sa opreasca, in ordinea sosirii,
inaintea marcajului de oprire sau, in lipsa acestuia, a instalatiei de
semnalizare luminoasa."
Art. 25
Titlul paragrafului F de la sectiunea a II-a, capitolul II, va avea
urmatorul cuprins:
"F. Oprirea si stationarea voluntara. Parcarea"
Art. 26
Articolul 38 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 38 - Oprirea este imobilizarea voluntara pe drum a unui vehicul
pentru o durata de cel mult 5 minute; peste aceasta durata se considera
stationare voluntara.
Oprirea si stationarea voluntara sunt permise in localitati numai pe partea
dreapta a drumului in sensul de mers.
Pe drumurile cu sens unic, oprirea si stationarea voluntara a vehiculelor
sunt permise si pe partea stinga daca ramane libera cel putin o banda de
circulatie.
Oprirea si stationarea voluntara se fac langa si paralel cu trotuarul,
vehiculele urmand sa fie asezate unul dupa altul, cu exceptia motocicletelor
fara atas ce pot fi oprite sau stationate una langa alta. Oprirea si
stationarea voluntara se pot face total sau partial si pe trotuar, fara sa se
stanjeneasca circulatia pietonilor ori sa-l determine sa circule pe partea
carosabila a drumului.
Pe drumurile din afara localitatilor, vehiculele vor fi oprite sau
stationate voluntar numai in afara partii carosabile, iar cand nu este posibil,
cat mai aproape de marginea din dreapta drumului, paralel cu axa acestuia.
"
Art. 27
Articolul 39 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 39.- Oprirea voluntara este interzisa:
a) in zona de actiune a indicatorului "Oprirea interzisa " si a
marcajului cu semnificatia de interzicere a opririi;
b) la o distanta mai mica de 50 m inainte de o trecere la nivel cu calea
ferata;
c) pe poduri, sub poduri, precum si in tunele rutiere;
d) in curbe si pe sectoare de drum cu vizibilitate redusa;
e) in locul unde este instalat indicatorul "Trecere pentru
pietoni" sau pe marcajul de traversare pentru pietoni;
f) in locuri cu sens giratoriu;
g) in intersectii si in zona de preselectie unde sunt aplicate marcaje
continue, iar in lipsa acestora, la o distanta mai mica de 5 m de coltul
intersectiei;
h) la mai putin de 25 m inainte de indicatorul statiei pentru mijloacele de
transport in comun;
i) in dreptul altui vehicul oprit pe partea carosabila a drumului public,
daca prin aceasta se stinjeneste circulatia a doua vehicule venind din sensuri
opuse, precum si in dreptul marcajului continuu, daca conducatorii celorlalte
vehicule care circula in acelasi sens ar fi determinati, din aceasta cauza, sa
treaca peste acest marcaj;
j) pe sectoarele de drum unde este instalat indicatorul cu semnificatia de
interzicere a depasirii;
k) in locuri unde observarea unui indicator sau a unui semnal luminos ar fi
impiedicata;
l) pe sectoarele de drum unde sunt instalate indicatoarele cu semnificatia
"Drum ingustat", "Prioritate pentru circulatia din sens
invers" sau "Prioritate fata de circulatia din sens invers".
Interdictiile de la alin. 1, cu exceptia celei de la lit. k), nu sunt
aplicabile conducatorilor de autovehicule destinate stingerii incendiilor,
celor ale salvarii si ale militiei, cand sunt in misiune ".
Art. 28
Articolul 40 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 40. - Stationarea voluntara este interzisa:
a) in cazurile in care este interzisa oprirea voluntara;
b) in zona de actiune a indicatorului cu semnificatia "Stationarea
interzisa" si a marcajului de interzicere a stationarii;
c) pe drumurile publice cu o latime mai mica de 6 m;
d) in dreptul intrarilor in sediile institutiilor sau intreprinderilor, cu
exceptia vehiculelor in care se incarca sau din care se descarca bunuri;
e) pe partea carosabila a drumurilor nationale. In cazul in care nu este
posibila scoaterea vehiculelor in afara partii carosabile, acestea vor stationa
cat mai aproape de marginea drumului;
f) in panta si in rampa;
g) in locul unde este instalat indicatorul cu semnificatia "Stationare
alternanta", in alta zi sau perioada decat cea permisa, sau indicatorul cu
semnificatia "Zona de stationare cu durata limitata", peste durata
stabilita
Interdictiile de la alin. 1 nu sunt aplicabile vehiculelor destinate
stingerii incendiilor, celor ale militiei si ale salvarii, cand sunt in
misiune.
Art. 29
Articolul 45 punctul 2 va avea urmatorul cuprins:
"2. In timpul conducerii, sa aiba asupra lor:
a) permisul de conducere, cu anexa acestuia;
b) certificatul de inmatriculare a autovehiculului;
c) foaia de parcurs, pentru autovehiculele apartinand unitatilor socialiste
d) dovada verificarii tehnice anuale sau, dupa caz, talonul cu reviziile
tehnice ale autovehiculului;"
Art. 30
Articolul 45 punctul 6 litera a) va avea urmatorul cuprins:
"6. sa opreasca imediat autovehiculul:
a) la semnalul regulamentar al ofiterului sau subofiterului de
militie;"
Art. 31
Articolul 45 punctul 10 va avea urmatorul cuprins:
"10. sa prezinte, la cererea ofiterului sau subofiterului de militie,
pentru control, permisul de conducere cu anexa acestuia, certificatul de
inmatriculare a autovehiculului, precum si documentele referitoare la natura si
greutatea bunurilor transportate.
Certificatele de inmatriculare a autovehiculelor apartinand Ministerului
Apararii Nationale si documentele referitoare la natura si greutatea bunurilor
transportate cu aceste autovehicule sunt exceptate de la controlul ofiterului
sau subofiterului de militie."
Art. 32
Articolul 45 punctul 25 va avea urmatorul cuprins:
"25. sa conduca cu atentie sporita cand intilnesc autovehicule
echipate cu lumini giratoare de culoare galbena si autovehicule purtand
inscriptia "Scoala" sau un semn distinctiv in forma de disc galben in
centrul caruia se afla semnul exclamarii."
Art. 33
Titlul paragrafului B de la sectiunea a III-a, capitolul II, va avea
urmatorul cuprins:
"B. Viteza"
Art. 34
Articolul 49 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 49.- Limitele maxime de viteza cu care autovehiculele pot fi
conduse pe drumurile publice sunt:
a) in localitati:
- Autoturisme . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60 km/h
- Autobuze, microbuze (autofurgonete), autocamioane (autocamionete),
autospeciale, motociclete, tramvaie si troleibuze . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . 40 km/h
- Autovehicule care transporta materiale usor inflama- bile sau explozive .
. . . . . . . . . . . . . . . . .30 km/h
- Tractoare rutiere . . . . . . . . . . . . . . . . . .20 km/h
b) in afara localitatilor si pe autostrazi:
- Autoturisme dotate cu motoare peste 1.800 cmc, cu ex- ceptia
autoturismelor Volga, Pobeda, Warszawa . . . . 90 km/h
- Autoturisme Dacia 1300 si cele dotate cu motoare de la 1.100 la 1.800 cmc
. . . . . . . . . . . . . . .80 km/h
- Autoturisme dotate cu motoare sub 1.100 cmc, precum si autoturismele
Volga, Pobeda, Warszawa, autoturisme de teren cu motor cu aprindere prin
scinteie, autobuze si microbuze cu motor Diesel . . . . . . . . . . . . .70
km/h
- Autoturisme de teren cu motor Diesel. . . . . . . . . 60 km/h
- Autobuze, microbuze, autocamionete, autofurgonete, autocamioane cu sau
fara remorca, autotractoare cu sa si semiremorca, autospeciale, motociclete. .
. . . . .50 km/h
- Autovehicule care transporta materiale usor inflama- bile sau explozive,
autobasculante. . . . . . . . . . 40 km/h
- Tractoare rutiere . . . . . . . . . . . . . . . . . .30 km/h
Autovehiculele care fac parte din categoriile pentru care este prevazuta o
viteza maxima inferioara vor fi conduse pe banda de langa bordura sau
acostament, pentru a permite celorlalte autovehicule sa circule cu viteza
maxima admisa."
Art. 35
Articolul 50 alineatul 1 literele j) si o) vor avea urmatorul cuprins:
"j) la depasirea troleibuzelor, autobuzelor si, in conditiile art. 32
alin. 2, a tramvaielor, oprite in statii;"
"o) in locurile unde sunt instalate indicatoare cu semnificatia
"Animale";
Art. 36
Articolul 51 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 51. - Autovehiculele destinate stingerii incendiilor si
autosalvarile aflate in actiuni de interventie, precum si cele ale organelor
Ministerului de Interne si ale Procuraturii aflate in misiune, pot circula cu
viteza impusa de necesitati, conducatorii acestor autovehicule avand obligatia
sa ia toate masurile pentru prevenirea accidentelor."
Art. 37
Articolul 62 alineatul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Biciclistii vor circula numai pe pistele special destinate, cand pe
traseul pe care se deplaseaza intilnesc indicatorul cu semnificatia "Pista
pentru biciclete"."
Art. 38
Articolul 79 litera c) va avea urmatorul cuprins:
"c) sa nu permita conducerea autovehiculelor de catre persoane care nu
poseda permis de conducere sau care poseda permis de conducere necorespunzator
categoriei din care face parte autovehiculul respectiv;"
Art. 39
La articolul se adauga un alineat, cu urmatorul cuprins:
"Autovehiculele, cu exceptia motocicletelor, pot fi prevazute cu doua
lumini de ceata albe sau galben-selectiv."
Art. 40
La articolul 86 alineatul 1 se introduce litera e), cu urmatorul cuprins:
" una sau doua lumini albe, prevazute prin constructiile pentru
semnalizarea mersului inapoi."
Art. 41
Dupa articolul 86 se introduce articolul 86^1, avand urmatorul cuprins:
"Art. 86^1. - Este interzisa montarea la autovehicule, remorci sau
semiremorci, a altor lumini, a luminilor de alta culoare decat cele stabilite
la art. 85 si 86, ori de alta intensitate decat cea prevazuta prin constructie.
Se excepteaza de la dispozitiile alineatului precedent:
a) autovehiculele militiei, care vor fi echipate cu una sau doua lumini
giratoare de culoare albastra si cele apartinand salvarii si Ministerului Apararii
Nationale destinate controlului circulatiei autovehiculelor din parcul propriu,
care vor fi echipate cu lumina giratoare de culoare albastra;
b) autovehiculele destinate stingerii incendiilor, care vor fi echipate cu
lumini giratoare de culoare rosie;
c) autovehiculele cu gabarite sau tonaje depasite ori care insotesc
asemenea autovehicule, cele care transporta substante periculoase, cele
destinate intretinerii, repararii sau executarii unor lucrari de drumuri,
curateniei strazilor, deszapezirii sau tractarii autovehiculelor ramase in
pana, precum si alte autovehicule apartinand unitatilor socialiste autorizate
de organele de militie, care vor fi echipate cu lumini giratoare de culoare
galbena."
Art. 42
La articolul 88 se adauga un nou alineat, avand urmatorul cuprins:
"Este interzisa montarea la autovehicule a altui avertizor sonor decat
cel prevazut prin constructie. Se excepteaza autovehiculele destinate stingerii
incendiilor, cele ale salvarii si ale militiei, care vor fi echipate si cu
mijloace speciale de avertizare sonora."
Art. 43
Articolul 90 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 90. - In cazul in care incarcatura transportata depaseste in
lungime caroseria autovehiculului, a remorcii sau semiremorcii, aceasta va fi semnalizata:
a) ziua cu stegulete rosii, fixate vizibil in partea din urma a incaperii
si cu stegulete albe in fata.
Daca pe traseul pe care circula autovehiculele, remorcile si semiremorcile
ce depasesc gabaritele, greutatea pe osie sau tonajul, stabilite de
dispozitiile legale in vigoare, sunt montate indicatoare rutiere ce interzic
accesul, conducatorii autovehiculelor vor respecta semnificatia acestora, cu
exceptia cazului cand in autorizatia speciala, eliberata de organul competent,
se permite deplasarea pe un astfel de drum."
Art. 44
Articolul 95 alineatul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Inlocuirea motorului la autovehiculele proprietate personala si
schimbarea culorii oricarui autovehicul se pot face numai cu anuntarea
prealabila a organului de militie care le-a inmatriculat."
Art. 45
Articolul 108 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 108 - Permisul de conducere a autovehiculelor se elibereaza de
militia judeteana sau a municipiului Bucuresti, iar pentru motorete, si de
militia oraseneasca ori municipala in raza careia solicitantul isi are
domiciliul.
Pentru absolventii scolilor sau cursurilor de pregatire a conducatorilor de
autovehicule profesionisti, declarati admisi la examen, permisul de conducere
se elibereaza de militia judeteana sau a municipiului Bucuresti la care au fost
examinati."
Art. 46
Articolul 110 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 110.- Permisul de conducere este de culoare roz, avand
dimensiunile 76x112 mm, si cuprinde: denumirea acestuia in limbile romana si
franceza, semnul distinctiv al Republicii Socialiste Romania in circulatia
rutiera internationala, numele, prenumele, data, locul nasterii, domiciliul,
fotografia si semnatura titularului, unitatea de militie care l-a emis, data
eliberarii, termenul de valabilitate, seria si numarul, codul, semnatura
sefului unitatii de militie emitente.
Permisul de conducere este valabil pentru una sau mai multe din urmatoarele
categorii de autovehicule:
CATEGORIA A: Motociclete;
CATEGORIA B: Autovehicule, altele decat motociclete, a caror greutate
maxima autorizata nu depaseste 3.500 kg si cele al caror numar de locuri pe
scaune, in afara locului conducatorului, nu este mai mare de opt;
CATEGORIA C: Autovehicule destinate transportului de bunuri si a caror
greutate maxima autorizata depaseste 3.500 kg;
CATEGORIA D: Autovehicule destinate transportului de persoane avand mai
mult de opt locuri pe scaune, in afara locului conducatorului;
CATEGORIA E: Ansamblu de vehicule al carui autovehicul tragator face parte
din categoriile B, C sau D, pentru care conducatorul de autovehicul poseda
permis, insa impreuna cu remorca nu intra intr-una din aceste categorii;
CATEGORIA F: Tractoare rutiere si autoutilaje cu destinatii diferite, care
dezvolta o viteza redusa;
CATEGORIA G: Motorete;
CATEGORIA H: Troleibuze;
CATEGORIA I: Tramvaie.
Autovehiculelor din categoriile B, C si D li se poate atasa o remorca
usoara fara ca prin aceasta sa se schimbe categoria din care fac parte.
Autovehiculelor din categoria B li se poate atasa o remorca a carei
greutate maxima autorizata depaseste 750 kg, dar care sa nu aiba o greutate mai
mare decat greutatea proprie a autovehiculului tragator, iar impreuna sa nu
depaseasca 3.500 kg.
Posesorii permisului de conducere valabil pentru autovehicule din categoria
A pot conduce si autovehicule din categoria G.
Permisul de conducere valabil pentru autovehicule din categoria C da
dreptul si la conducerea autovehiculelor din categoria F.
Permisul de conducere este insotit de o anexa care cuprinde rubrici pentru
vizele medicale periodice, schimbarea domiciliului, restituiri si alte
mentiuni.
Autovehiculele din categoriile D, E si F apartinand Ministerului Apararii
Nationale sau Ministerului de Interne pot fi conduse si de persoane care poseda
permis de conducere valabil pentru alte categorii de autovehicule, in
conditiile prevazute in instructiunile comune ale conducatorilor acestor
ministere.
Termenul greutate maxima autorizata inseamna greutatea proprie a
autovehiculului si a incarcaturii maxime."
Art. 47
Articolul 111 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 111. - Permisul de conducere se obtine pe baza de examen.
Examinarea persoanelor care vor sa obtina permis de conducere se efectueaza
la militia judeteana sau a municipiului Bucuresti in raza careia isi au
domiciliul. Absolventii scolilor sau cursurilor de pregatire a conducatorilor
de autovehicule profesionisti vor fi examinati la militia judeteana sau a
municipiului Bucuresti in raza careia isi are sediul scoala sau unitatea care
organizeaza cursul.
Pentru admiterea la examen candidatul va prezenta urmatoarele acte:
a) copie legalizata de pe certificatul de nastere din care sa rezulte ca
are varsta de 18 ani impliniti. Absolventii scolilor cursurilor si formelor de
pregatire a conducatorilor de autovehicule profesionisti se vor putea prezenta
la examen si inainte de implinirea varstei de 18 ani;
b) certificat medical din care sa rezulte ca este apt pentru conducerea unui
autovehicul;
c) certificat de absolvire a unei scoli, unui curs sau a altei forme de
pregatire a conducatorilor de autovehicule, organizata potrivit legii.
Candidatilor la examenul pentru obtinerea permisului de conducere a
autovehiculelor din categoria G nu li se cere sa prezinte certificatul de
absolvire a unei scoli sau curs.
Absolventii scolilor, cursurilor si formelor de pregatire a conducatorilor
auto profesionisti au dreptul sa se prezinte la examen in vederea obtinerii
permisului de conducere valabil pentru autovehiculele din categoriile B si C
sau numai C, precum si pentru categoria E.
Absolventii scolilor sau cursurilor de mecanizatori agricoli sau
tractoristi rutieri se pot prezenta la examen in vederea obtinerii permisului
de conducere a autovehiculelor din categoria F.
Absolventii scolilor de conducatori de tramvaie sau troleibuze se pot
prezenta la examen pentru obtinerea permisului de conducere a autovehiculelor
din categoria H, respectiv categoria I.
Absolventii scolilor de pregatire a conducatorilor de autovehicule amatori
au dreptul sa se prezinte la examen in vederea obtinerii permisului de
conducere a autovehiculelor din categoriile A si B numai pentru una din aceste
categorii.
Inspectoratul general al militiei, militiile judetene si Militia
municipiului Bucuresti pot aproba, de la caz la caz, prezentarea la examen si a
altor persoane care nu au absolvit o scoala de pregatire a conducatorilor de
autovehicule, in vederea obtinerii permisului de conducere a autovehiculelor
din categoriile A, B, C, E sau F.
Membrii misiunilor diplomatice si oficiilor consulare se vor prezenta la
examen in conditiile stabilite de Ministerul Afacerilor Externe."
Art. 48
Articolul 112 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 112 - Candidatii la examenul pentru obtinerea permisului de
conducere vor fi examinati la proba teoretica de cunoastere a regulilor de
circulatie si, dupa caz, la mecanica auto, precum si la proba practica de
conducere a autovehiculului, corespunzator categoriei de autovehicule pentru
care solicita permisul.
Persoanele handicapate fizic vor fi examinate la proba de conducere a
autovehiculului adaptat infirmitatii lor.
Candidatii la examenul pentru obtinerea permisului de conducere a
autovehiculelor din categoriile A, B sau G nu se examineaza la proba de
mecanica auto".
Art. 49
Articolul 125 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 125 - Autovehiculele inmatriculate in Republica Socialista
Romania care trec frontiera de stat pentru a circula pe teritoriul altei tari
vor purta la partea din spate a autovehiculului o tablita in forma ovala, in
care sunt inscrise in relief, cu negru pe fond alb, literele "RO".
Tablita va avea lungimea de 175 mm si latimea de 115 mm, iar literele, inaltimea
de 80 mm si grosimea scrisului de 10 mm, fiind plasate in mijlocul tablitei
ovale."
Art. 50
Articolul 127 literele a), b), c), d), f) si g) se completeaza dupa cum
urmeaza:
a) litera a) se completeaza cu art. 12 lit b) alin. 2 si lit. c) alin. 2,
art. 15 lit. b) alin. 2 si art. 28 alin. 1-3;
b) litera b) se completeaza cu art. 12 lit. a) alin. 2 si lit. c) alin. 1,
art. 20 alin. 1 lit a), art. 28 alin. 4 si art. 104;
c) litera c) se completeaza cu art. 12 lit. b) alin. 1, art. 15 alin. 5 si
art. 90 alin. 1;
d) litera d) se completeaza cu art. 15 alin. 1 lit. b), art. 16 alin. 2,
art. 20 alin. 1 lit. b) si alin. 2 si art. 45 pct. 6 lit. b) - d);
e) litera f) se completeaza cu art. 90 alin. 2;
f) litera g) se completeaza cu art. 16 alin. 1.
Art. 51
Dispozitiile art. 13, 21 alin. 2, art. 34 alin. 6, art. 48 lit. a) si b) si
art. 109 se abroga.
De asemenea, din art. 127 se abroga:
a) la lit. a), art. 28;
b) la lit. b), art. 12 lit. b), art. 20 alin. 1 si 2;
c) la lit. c), art. 12 lit. c), art. 16 alin. 1, art. 90 alin. 2 si 5;
d) la lit. d), art. 20 alin. 3, art. 45 pct. 6;
e) la lit. g), art. 34 alin. 6.
Art. 52
Regulamentul pentru aplicarea Decretului nr. 328/1966 privind circulatia pe
drumurile publice si pentru stabilirea si sanctionarea contraventiilor in acest
sector, aprobat prin Hotararea Consiliului de Ministri nr. 772/1966, cu
modificarile si completarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta
hotarare, se va republica, dandu se articolelor o noua numerotare.