HOTARARE Nr. 1194 din 29 noiembrie 2000
privind unele masuri in legatura cu asigurarea obligatorie de raspundere civila
pentru pagube produse tertilor prin accidente de autovehicule
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 628 din 5 decembrie 2000
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 53 si
67 din Legea nr. 136/1995 privind asigurarile si reasigurarile in Romania, cu
modificarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Nivelul primelor de asigurare pentru anul 2001 este cel prevazut in anexa
nr. 1.
Art. 2
(1) In cazul persoanelor care detin autovehicule inmatriculate sau supuse
inmatricularii in Romania primele de asigurare se platesc astfel:
a) la data eliberarii autorizatiei provizorii de circulatie;
b) la data inmatricularii autovehiculului in circulatie, pentru
autovehiculele care se inmatriculeaza/reinmatriculeaza in perioada 1 ianuarie -
31 decembrie 2001;
c) pentru autovehiculele care sunt deja inmatriculate la data de 31
decembrie 2000 primele se platesc pentru intregul an 2001 sau fractionat,
aferent perioadelor:
- 1 ianuarie - 31 decembrie 2001, pana la data de 31 decembrie 2000;
- 1 ianuarie - 31 mai 2001, pana la data de 31 decembrie 2000;
- 1 iunie - 31 decembrie 2001, pana la data de 31 mai 2001.
(2) In cazul platii anticipate si integrale pana la data de 31 decembrie
2000 a primelor de asigurare aferente perioadei 1 ianuarie - 31 decembrie 2001
toate categoriile de asigurati beneficiaza de o reducere cu 10% a primelor de
asigurare.
(3) In cazul neachitarii la scadenta a primelor de asigurare prevazute la
art. 1 detinatorul autovehiculului este neasigurat pana in momentul incheierii
asigurarii.
Art. 3
Pentru autovehiculele care se inmatriculeaza temporar, respectiv cele ce
urmeaza sa fie scoase definitiv din tara, pentru cele la care s-a operat
transferul dreptului de proprietate si sunt neinmatriculate pe numele noilor
proprietari, precum si in cazul eliberarii unei autorizatii provizorii de
circulatie primele de asigurare se calculeaza lunar si reprezinta 1/12 din
prima de asigurare anuala prevazuta in anexa nr. 1.
Art. 4
Pentru autovehiculele care se inmatriculeaza/reinmatriculeaza permanent in
perioada 1 ianuarie - 31 decembrie 2001 prima de asigurare pentru fiecare luna
sau fractiune de luna cuprinsa intre data inceperii raspunderii asiguratorului
si data de 31 decembrie 2001 reprezinta 1/12 din prima de asigurare anuala
prevazuta in anexa nr. 1.
Art. 5
(1) Pentru autovehiculele apartinand agentilor economici care desfasoara o
activitate sezoniera in agricultura sau constructii si care nu sunt utilizate
timp de cel putin 3 luni consecutive, primele de asigurare se calculeaza lunar
si reprezinta 1/12 din prima de asigurare anuala prevazuta in anexa nr. 1.
(2) Detinatorii de parcuri auto formate din cel putin 20 de autovehicule
inmatriculate pot negocia cu societatile comerciale de asigurare autorizate
plata fractionata a primelor de asigurare prevazute in anexa nr. 1.
Art. 6
In cazul persoanelor care intra pe teritoriul Romaniei cu autovehicule
inmatriculate in strainatate, dar neasigurate sau ale caror asigurari expira in
timpul in care se afla pe teritoriul Romaniei, primele de asigurare aferente
perioadei in care autovehiculul neasigurat se afla in Romania se platesc
anticipat si integral, astfel:
a) in mod obligatoriu, la intrarea autovehiculului pe teritoriul Romaniei,
la punctele de trecere a frontierei, in cazul persoanelor care intra pe
teritoriul Romaniei cu autovehicule inmatriculate in strainatate, dar
neasigurate;
b) cel mai tarziu in ultima zi de valabilitate a documentelor de asigurare,
la unitatile teritoriale ale asiguratorilor autorizati, in cazul persoanelor
care se afla pe teritoriul Romaniei cu autovehicule inmatriculate in
strainatate si ale caror asigurari expira in perioada in care se afla in
Romania.
Art. 7
Raspunderea asiguratorului incepe:
a) dupa 48 de ore de la expirarea zilei in care s-a platit asiguratorului
prima de asigurare in numerar, respectiv s-a prezentat ordinul de plata vizat
de banca la care asiguratul are deschis contul de disponibil si s-a eliberat
documentul care atesta incheierea asigurarii, pentru asiguratul care nu si-a
indeplinit obligatiile de plata a primei de asigurare prevazute la art. 2 si 6,
respectiv pentru asiguratul care nu a platit la scadenta prima de asigurare
aferenta perioadei respective;
b) din momentul platii primei de asigurare in numerar, respectiv al
prezentarii ordinului de plata vizat de banca la care asiguratul are deschis
contul de disponibil si al eliberarii documentului de asigurare, dar nu mai
devreme de data intrarii in vigoare a asigurarii, inscrisa in document, pentru
asiguratul care isi indeplineste obligatiile de plata a primei de asigurare
prevazute la art. 2 alin. (1) lit. c) si la art. 6 sau pentru asiguratul care a
platit la scadenta prima de asigurare aferenta perioadei respective;
c) din momentul platii primei de asigurare in numerar, respectiv al
prezentarii ordinului de plata vizat de banca la care asiguratul are deschis
contul de disponibil si al eliberarii documentului de asigurare, dar nu mai
devreme de data intrarii in vigoare a asigurarii, inscrisa in document, si de
data eliberarii autorizatiei provizorii de circulatie sau a
inmatricularii/reinmatricularii autovehiculului pe numele detinatorului, pentru
asiguratul care isi indeplineste obligatiile de plata a primei de asigurare
prevazute la art. 2 alin. (1) lit. a) si b).
Art. 8
(1) Raspunderea asiguratorului inceteaza la ora 24,00 a ultimei zile de
valabilitate inscrise in tichetul de asigurare pentru care s-a platit prima de
asigurare datorata sau, anterior acestei date, in momentul radierii
autovehiculului.
(2) Dovada platii primelor de asigurare revine asiguratului, inscrisul
constatator fiind chitanta, ordinul de plata sau alt document probator al
platii.
(3) Nu este angajata raspunderea asiguratorului in cazul documentelor de
asigurare sau de incasare falsificate ori care au fost sustrase din gestiunea
acestuia.
Art. 9
(1) Pentru autovehiculele care se radiaza din circulatie in perioada 1
ianuarie - 31 decembrie 2001 prima de asigurare pentru fiecare luna sau
fractiune de luna cuprinsa intre data inceperii si data incetarii raspunderii
asiguratorului reprezinta 1/12 din prima de asigurare anuala.
(2) Diferenta dintre prima de asigurare platita si cea calculata conform
alin. (1) se restituie asiguratului, la cererea scrisa a acestuia, insotita de
documentele doveditoare, si numai in cazurile in care nu s-au platit sau nu se
datoreaza despagubiri pentru evenimente produse in perioada de valabilitate a
asigurarii.
Art. 10
(1) In unul si acelasi accident, indiferent de numarul persoanelor
raspunzatoare de producerea pagubelor, asiguratorul acorda despagubiri,
inclusiv pentru cheltuielile facute de asigurati in procesul civil, in
urmatoarele limite:
a) de la 900.000 lei pana la maximum 300.000.000 lei, indiferent de numarul
persoanelor pagubite, in caz de avariere ori de distrugere a bunurilor, pentru
pagube materiale directe si indirecte de peste 900.000 lei;
b) pana la 80.000.000 lei pentru fiecare persoana, dar nu mai mult de 400.000.000
lei, indiferent de numarul persoanelor accidentate, in caz de vatamari
corporale sau de deces, inclusiv pentru prejudicii fara caracter patrimonial.
(2) Limitele despagubirilor mentionate mai sus se aplica in cazul daunelor,
drept consecinta a accidentelor de autovehicule survenite in anul 2001.
Art. 11
(1) Dovada existentei asigurarii obligatorii de raspundere civila pentru
pagube produse tertilor prin accidente de autovehicule, in cazul controalelor
efectuate de ofiterii si subofiterii de politie, in conformitate cu prevederile
art. 64 din Legea nr. 136/1995, o constituie tichetul de asigurare emis de
asiguratorii autorizati sa practice aceasta asigurare in Romania sau
documentele internationale de asigurare de raspundere civila auto, eliberate de
societati de asigurare din strainatate, cu valabilitate pe teritoriul Romaniei
si numai pentru perioada mentionata in acestea.
(2) In vederea identificarii de catre organele abilitate a autovehiculelor
pentru care a fost incheiata asigurarea obligatorie de raspundere civila pentru
pagube produse tertilor prin accidente de autovehicule, asiguratorii vor
elibera o vinieta de aceeasi culoare cu tichetul de asigurare, care va fi
aplicata pe parbrizul autovehiculului.
Art. 12
Nivelul amenzilor stabilite la art. 63 si 64 din Legea nr. 136/1995 se
actualizeaza dupa cum urmeaza:
a) refuzul societatii comerciale autorizate de a incheia asigurarea
obligatorie se sanctioneaza cu amenda de la 5.000.000 lei la 20.000.000 lei;
b) incalcarea de catre persoanele fizice si juridice a obligatiei de
asigurare prevazute la art. 48 si 56 din lege se sanctioneaza cu amenda de la
1.000.000 lei la 2.000.000 lei.
Art. 13
Pentru obtinerea autorizatiei de a practica asigurarea obligatorie de raspundere
civila pentru pagube produse tertilor prin accidente de autovehicule, in
conformitate cu prevederile Legii nr. 136/1995, asiguratorii solicitanti
trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:
a) sa dispuna de un capital social varsat de cel putin 22 miliarde lei;
b) sa dispuna de o retea teritoriala formata din cel putin o unitate:
sucursala, reprezentanta, agentie, punct de lucru etc., in fiecare judet si in
municipiul Bucuresti;
c) sa dispuna la fiecare sucursala sau reprezentanta de personal propriu
specializat in activitatea de constatare si de lichidare a daunelor auto,
respectiv ingineri, subingineri, tehnicieni cu pregatire profesionala de
profil;
d) sa practice de cel putin 2 ani asigurari facultative de autovehicule;
e) sa dispuna de rezerve de daune suficiente pentru indeplinirea
obligatiilor asumate prin activitatea de asigurare desfasurata in anii
anteriori celui pentru care se solicita autorizatia respectiva.
Art. 14
(1) In cadrul activitatii desfasurate pentru contractarea asigurarii
obligatorii de raspundere civila pentru pagube produse tertilor prin accidente
de autovehicule, cuantumul comisionului, precum si al altor facilitati
financiare oferite asiguratilor, agentilor de intermediere ori agentilor de
asigurare, persoane fizice sau juridice, nu va putea fi mai mare de 10% din
volumul primelor efectiv incasate pentru fiecare autovehicul, respectiv parc de
autovehicule cuprins in asigurare.
(2) Nerespectarea dispozitiilor alineatului precedent se va sanctiona cu
retragerea autorizatiei de a practica asigurarea obligatorie de raspundere
civila auto pe o perioada de 3 ani.
Art. 15
Se aproba Normele cu privire la aplicarea asigurarii obligatorii de
raspundere civila pentru pagube produse tertilor prin accidente de
autovehicule, prevazute in anexa nr. 2.
Art. 16
Pe data de 31 decembrie 2000 se abroga Hotararea Guvernului nr. 1.054/1999
privind unele masuri in legatura cu asigurarea obligatorie de raspundere civila
pentru pagube produse tertilor prin accidente de autovehicule, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 640 din 29 decembrie 1999.
Art. 17
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
ANEXA 1
Nivelul primelor de asigurare obligatorie de raspundere civila pentru
pagube produse tertilor prin accidente de autovehicule pentru anul 2001
I.*) In cazul persoanelor care detin autovehicule inmatriculate in Romania:
- lei -
________________________________________________________________________________
1 ianuarie - 1 ianuarie - 1 iunie -
31 decembrie 31 mai 31 decembrie
Felul ___________________________________________________________
autovehiculului persoane persoane persoane persoane persoane persoane
fizice juridice fizice juridice fizice juridice
________________________________________________________________________________
1. Autoturisme
(inclusiv
autoturisme de
teren si
automobile mixte
a caror masa
totala maxima
autorizata nu
depaseste 3,5 t),
autosanitare,
autorulote,
avand capacitatea
cilindrica:
a) pana la 500.000 595.000 213.000 252.000 287.000
343.000
1.200 cm^3
b) intre 1.201 - 572.000 740.000 239.000 311.000 333.000
429.000
1.400 cm^3
c) intre 1.401 - 683.000 999.000 292.000 425.000 391.000
574.000
1.600 cm^3
d) intre 1.601 - 742.000 1.082.000 317.000 460.000 425.000
622.000
1.800 cm^3
e) intre 1.801 - 956.000 1.303.000 397.000 548.000 559.000
755.000
2.000 cm^3
f) peste 2.000 cm^3 1.143.000 1.578.000 480.000 668.000 663.000
910.000
2. Autovehicule
pentru transport
de persoane
(inclusiv
autospecializate
pentru transport
de persoane):
a) avand cel putin
10, dar nu mai
mult de 17
locuri exclusiv
pe scaune,
inclusiv cel al
conducatorului 1.515.000 1.795.000 635.000 748.000 880.000
1.047.000
b) avand cel putin
18 locuri pe
scaune, inclusiv
cel al
conducatorului 1.957.000 3.254.000 818.000 1.360.000 1.139.000
1.894.000
c) tramvaie, 0 2.608.000 0 1.086.000 0
1.522.000
troleibuze
3. Motocicluri cu 399.000 652.000 170.000 268.000 229.000
384.000
sau fara atas
4. Tractoare rutiere
avand puterea
motorului:
a) pana la 45 CP 336.000 336.000 139.000 136.000 197.000
197.000
inclusiv
b) peste 45 CP 1.628.000 1.628.000 685.000 685.000 943.000
943.000
5. Alte autovehicule
decat cele
mentionate la
pct. 1 - 4, a
caror masa totala
maxima autorizata
este de:
a) pana la 2.300 kg 988.000 1.423.000 417.000 596.000 571.000
827.000
b) intre 1.554.000 1.957.000 652.000 818.000 902.000
1.139.000
2.301 - 3.500 kg
c) intre 2.124.000 2.446.000 902.000 1.019.000 1.222.000
1.427.000
3.501 - 7.500 kg
d) intre 2.608.000 3.254.000 1.086.000 1.360.000 1.522.000
1.894.000
7.501 - 16.000 kg
e) peste 16.000 kg 3.254.000 4.232.000 1.360.000 1.771.000 1.894.000
2.461.000
________________________________________________________________________________
*) a) Primele de asigurare se platesc numai pentru autovehicule. Pentru
remorci, semiremorci si atase nu se platesc prime de asigurare.
b) Primele de asigurare prevazute mai sus se platesc si pentru fiecare
numar de circulatie de proba.
c) Pentru persoanele cu deficiente locomotorii, detinatoare de motocicluri
si de autoturisme adaptate infirmitatii lor, inclusiv pentru cele primite de
acestea in folosinta, primele de asigurare se reduc cu 50% .
d) Primele de asigurare aferente perioadelor stabilite mai sus se incaseaza
in cuantumul prevazut fara a fi posibila fractionarea acestuia, cu exceptia
cazurilor prevazute la art. 5 alin. (2).
e) Pentru toate autovehiculele care nu sunt mentionate expres la pct. 1 se
vor aplica tarifele prevazute la pct. 5 (autoutilitare, autofurgoane,
autocamioane, autospeciale).
II. *) In cazul persoanelor care intra pe teritoriul Romaniei cu
autovehicule inmatriculate in strainatate, dar neasigurate sau ale caror
asigurari expira in perioada in care se afla pe teritoriul Romaniei:
- lei -
_____________________________________________________________________________
Prima de asigurare pentru fiecare luna
Felul autovehiculului sau fractiune de luna, in perioada
1 ianuarie - 31 decembrie 2001, pentru fiecare
autovehicul inmatriculat in strainatate
_____________________________________________________________________________
1. Autoturisme 1.345.000
2. Motocicluri 518.000
3. Alte autovehicule decat
autoturisme si motocicluri 3.310.000
_____________________________________________________________________________
*) Primele de asigurare se platesc numai pentru autovehicule. Pentru
remorci, semiremorci si atase nu se platesc prime de asigurare.
ANEXA 2
NORME
cu privire la aplicarea asigurarii obligatorii de raspundere civila pentru
pagube produse tertilor prin accidente de autovehicule
CAP. 1
Generalitati
1. - Asiguratorii autorizati de autoritatea competenta din domeniul
supravegherii activitatii de asigurare si reasigurare sa practice asigurarea
obligatorie de raspundere civila pentru pagube cauzate tertilor prin accidente
de autovehicule acorda, in baza primelor de asigurare platite, despagubiri
pentru prejudiciile de care asiguratii acestora raspund, in baza legii, fata de
terte persoane pagubite prin accidente de autovehicule, care au loc pe
teritoriul Romaniei, precum si pentru cheltuielile facute de asigurati in
procesul civil.
2. - Asiguratorii acorda despagubiri:
(1) indiferent de locul in care a fost produs accidentul de autovehicul (pe
drumuri publice, pe drumuri care nu sunt deschise circulatiei publice, in
incinte si in oricare alte locuri) atat in timpul deplasarii, cat si in timpul
stationarii autovehiculului asigurat;
(2) pentru pagubele produse de dispozitivele sau instalatiile montate pe
autovehicule, dar numai atata timp cat acestea sunt montate pe autovehicul,
precum si pentru pagubele cauzate de remorci, semiremorci ori atase, dar numai
in timpul cat acestea sunt atasate unui autovehicul asigurat, inclusiv pentru
pagubele produse din cauza desprinderii accidentale a acestora de autovehicule;
(3) daca paguba a fost cauzata: din culpa conducatorului autovehiculului;
prin fapta lucrului; prin intermediul altui lucru antrenat de deplasarea
autovehiculului; prin scurgerea, risipirea ori caderea accidentala a
substantelor sau produselor transportate.
3. - (1) In situatia in care producerea accidentului sau marirea pagubei
este imputabila si culpei celui pagubit, cel chemat sa raspunda va fi tinut
numai pentru partea din paguba care este imputabila. In astfel de situatii
intinderea raspunderii fiecarei persoane va fi cea rezultata din probele
administrate.
(2) In cazul in care din acte nu rezulta contributia cauzala a fiecarei
persoane, aceasta se va stabili in cote egale, in raport cu numarul partilor
implicate in accident.
4. - Asiguratorii nu acorda despagubiri pentru:
(1) cazurile in care detinatorul sau conducatorul autovehiculului asigurat
nu are raspundere civila, daca accidentul a fost produs:
a) dintr-un caz de forta majora;
b) din culpa exclusiva a persoanei pagubite;
c) din culpa exclusiva a unei terte persoane;
(2) pagubele cauzate bunurilor apartinand persoanelor fizice sau
persoanelor juridice asigurate, daca au fost produse de un alt autovehicul
apartinand aceleiasi persoane fizice sau juridice, condus de un prepus al
aceleiasi persoane juridice ori de o alta persoana pentru care raspunde
persoana fizica sau persoana juridica asigurata;
(3) pagubele cauzate in cazul in care detinatorul autovehiculului nu face
dovada valabilitatii asigurarii obligatorii de raspundere civila pentru pagube
cauzate tertilor prin accidente de autovehicule, la data accidentului;
(4) pagubele situate sub limita minima a despagubirilor de asigurare
prevazute in hotararea Guvernului in vigoare la data producerii accidentului,
pentru avarierea ori distrugerea bunurilor in unul si acelasi accident,
indiferent de numarul persoanelor pagubite si de numarul persoanelor
raspunzatoare de producerea pagubei;
(5) partea din prejudiciu care depaseste limitele maxime ale despagubirilor
de asigurare prevazute in hotararea Guvernului in vigoare la data producerii
accidentului, produs in unul si acelasi accident, indiferent de numarul
persoanelor pagubite si de numarul persoanelor raspunzatoare de producerea
pagubei;
(6) amenzile de orice fel si cheltuielile penale la care ar fi obligat
detinatorul sau conducatorul autovehiculului asigurat raspunzator de producerea
pagubei, precum si cheltuielile de executare a hotararilor penale privind plata
despagubirilor;
(7) cheltuielile facute in procesul penal de detinatorul sau conducatorul
autovehiculului asigurat, raspunzator de producerea pagubei, chiar daca in
cadrul procesului penal s-a solutionat si latura civila;
(8) sumele pe care conducatorul autovehiculului, raspunzator de producerea
pagubei, este obligat sa le plateasca detinatorului care i-a incredintat
autovehiculul asigurat, pentru avarierea ori distrugerea acestui autovehicul;
(9) pagubele produse persoanelor sau bunurilor transportate, daca intre
detinatorul autovehiculului care a cauzat accidentul sau conducatorul auto
raspunzator si persoanele pagubite a existat un raport contractual (civil,
comercial, de munca etc., cu titlu oneros sau gratuit);
(10) pagubele produse la locul de munca de dispozitivele sau instalatiile
montate pe autovehicule, atunci cand acestea sunt utilizate ca utilaje sau
instalatii de lucru;
(11) pagubele cauzate prin accidente survenite in timpul operatiunilor de
incarcare si de descarcare, acestea constituind riscuri ale activitatii
profesionale;
(12) pagubele cauzate ca urmare a transportului de produse periculoase
(radioactive, ionizante, inflamabile, explozive, corosive, combustibile), cu
ocazia caruia aceste produse au determinat sau au agravat producerea pagubei;
(13) pretentiile referitoare la reducerea valorii bunurilor dupa reparatie.
CAP. 2
Stabilirea despagubirilor
5. - (1) Stabilirea despagubirilor pe baza conventiei dintre asigurati,
persoanele pagubite si asiguratori se poate face in cazurile in care, din
actele incheiate de organele de politie, de unitatile de pompieri sau de
celelalte autoritati publice competente sa constate si sa cerceteze accidentele
de autovehicule, precum si din instiintarea asiguratilor, respectiv a
conducatorilor auto vinovati, rezulta raspunderea civila a detinatorului sau
conducatorului autovehiculului asigurat in producerea pagubei, iar persoana
pagubita face dovada prejudiciului material suferit.
(2) In cazul avarierii sau distrugerii bunurilor, daca autoritatile publice
nu au retinut elemente determinante cu privire la cauzele si la imprejurarile
producerii accidentului de autovehicul ori la pagubele cauzate, acestea pot fi
dovedite prin orice mijloc legal de proba.
(3) La primirea despagubirii pe baza conventiei persoana pagubita isi ia un
angajament scris, prin care se obliga sa restituie de indata despagubirea primita,
in cazul in care actele incheiate de organele de politie, de unitatile de
pompieri sau de alte autoritati competente sa cerceteze accidentele de
autovehicule sunt anulate.
6. - La stabilirea despagubirii, in cazul avarierii sau distrugerii bunurilor,
se iau ca baza de calcul pretentiile formulate de persoanele pagubite,
avandu-se in vedere prevederile legale privind acoperirea cuantumului pagubelor
aduse bunurilor, fara a depasi diferenta dintre valoarea acestora din momentul
producerii accidentului si valoarea ramasa si nici limita maxima a
despagubirilor de asigurare, prevazuta in hotararea Guvernului in vigoare la
data producerii accidentului.
A. In cazul avarierii sau distrugerii autovehiculelor, cu exceptia celor
inmatriculate in strainatate si care apartin persoanelor straine sau
cetatenilor romani cu resedinta in strainatate
7. - (1) Despagubirile pentru autovehicule nu pot depasi cuantumul pagubei
si nici diferenta dintre valoarea autovehiculului la data producerii
accidentului si valoarea ramasa.
(2) Prin valoare ramasa se intelege valoarea acelor parti din autovehicul
neavariate, fara a se putea depasi 25% din valoarea stabilita conform
prevederilor pct. 10 alin. (1).
(3) Cuantumul pagubei la autovehicule este egal cu costul reparatiilor
partilor componente sau pieselor avariate ori cu costul de inlocuire al
acestora, inclusiv cheltuielile pentru materiale, precum si cele de demontare
si montare aferente reparatiilor si inlocuirilor, necesare ca urmare a
pagubelor produse prin accidentul de autovehicul respectiv, din care se scade
valoarea eventualelor deseuri stabilita la preturile practicate de unitatile de
achizitie.
(4) La avarierea unui ansamblu sau subansamblu se ia in considerare
inlocuirea numai a partilor componente sau a pieselor care au fost avariate.
(5) Prin parti componente sau piese care necesita inlocuirea se intelege
numai cele a caror reparare sau folosire, chiar reparate, nu mai este posibila
din punct de vedere tehnic datorita gradului de avariere a acestora ori cu
toate ca repararea este posibila, costul reparatiei, inclusiv cheltuielile
pentru materiale, precum si cele de demontare si montare aferente, depaseste
valoarea de nou a partii componente sau a piesei respective, inclusiv
cheltuielile pentru materiale, precum si cele de demontare si montare aferente.
(6) Se considera ca a fost necesara revopsirea integrala a autovehiculului
atunci cand partile avariate din cauza accidentului reprezinta cel putin 50%
din suprafata totala exterioara a autovehiculului respectiv.
(7) Preturile partilor componente, ale pieselor inlocuitoare noi si ale
materialelor sunt cele practicate de unitatile de specialitate la data
producerii accidentului. Prin unitatile de specialitate se intelege persoanele
juridice (cu exceptia celor in regim de consignatie) care au in obiectul lor de
activitate comercializarea de autovehicule, parti componente, piese
inlocuitoare si materiale pentru autovehicule si/sau executarea lucrarilor de
intretinere si reparatii la autovehicule.
(8) In cazurile in care pentru repararea autovehiculelor a fost necesara
procurarea unor parti componente, piese sau materiale, cu plata in valuta,
costul acestora este cel prevazut in documentele justificative prezentate
(inclusiv cheltuieli de transport si taxe vamale, exclusiv T.V.A. aferenta),
transformat in lei la cursul de schimb valutar al Bancii Nationale a Romaniei
in vigoare la data efectuarii platii facturii de catre pagubit, fara a se putea
depasi 90 de zile de la data accidentului. In aceste cazuri costul partilor
componente, al pieselor sau materialelor nu va depasi preturile de vanzare
practicate de unitatile de specialitate din Romania daca acestea sunt
comercializate si in Romania.
(9) Cheltuielile cu manopera, inclusiv de demontare si montare, sunt cele
prevazute in tarifele practicate de unitatile de specialitate la data
producerii accidentului.
(10) Costul reparatiilor efectuate la autovehicule, inclusiv costul de
inlocuire a partilor componente si a pieselor avariate, se stabileste pe baza
actelor unitatilor de specialitate, daca reparatia se executa in cel mult 60 de
zile de la data producerii accidentului.
(11) In cazul in care reparatiile autovehiculului s-au efectuat in regie
proprie sau se solicita plata despagubirii inainte de efectuarea reparatiilor,
costul acestora se stabileste pe baza evaluarii asiguratorului si a
documentelor justificative privind platile efectiv facute. In astfel de cazuri
costul reparatiilor nu poate depasi insa, pentru parti componente, piese sau
materiale, preturile de vanzare practicate de unitatile de specialitate, iar
pentru cheltuielile de manopera care nu se justifica cu acte, potrivit
prevederilor alin. (10), tarifele practicate de aceste unitati.
(12) Daca pentru unele parti componente sau piese ale autovehiculului nu
exista preturi practicate de unitatile de specialitate, valoarea de nou a
acestora se poate stabili prin asimilare cu preturile de vanzare practicate de
unitatile de specialitate pentru parti componente sau piese ale unor
autovehicule similare ori pe baza preturilor din cataloagele pentru piese de
schimb. In cazul in care preturile din cataloage sunt exprimate in valuta,
acestea se vor transforma in lei la cursul de schimb valutar al Bancii
Nationale a Romaniei in vigoare la data efectuarii platii sumei cu titlu de
despagubire.
(13) In situatiile aplicarii prevederilor alin. (11), daca se prezinta acte
justificative de la unitatile de specialitate pentru cheltuielile efectiv
facute intr-un termen de 60 de zile de la data platii despagubirii, la cererea
persoanei pagubite se va putea acorda diferenta dintre sumele efectiv platite
si preturile avute in vedere la calculul despagubirii pe baza evaluarii
asiguratorului (pentru fiecare element).
8. - (1) Valoarea autovehiculului la data producerii accidentului se
stabileste scazandu-se din valoarea de nou a acestuia uzura corespunzatoare.
(2) Modalitatea de stabilire a valorii de nou si a uzurii corespunzatoare
prevazute de prezentele norme se aplica inclusiv in cazul despagubirii
stabilite prin hotarare judecatoreasca.
9. - Prin valoarea de nou a autovehiculelor avariate se intelege:
a) pentru autovehiculele inmatriculate in Romania, apartinand persoanelor
fizice si persoanelor juridice, romane sau straine, precum si pentru
autovehiculele inmatriculate in strainatate apartinand persoanelor fizice (cu
exceptia cetatenilor romani cu resedinta in strainatate) si persoanelor
juridice romane, care se comercializeaza in Romania, preturile practicate de
unitatile de specialitate la data producerii accidentului;
b) pentru autovehiculele inmatriculate in Romania, apartinand persoanelor
fizice si persoanelor juridice, romane sau straine, precum si pentru
autovehiculele inmatriculate in strainatate apartinand persoanelor fizice (cu
exceptia cetatenilor romani cu resedinta in strainatate) si persoanelor
juridice romane, care nu se comercializeaza in Romania, preturile de vanzare
practicate la data accidentului in tara in care s-a fabricat autovehiculul
respectiv*1), transformate in lei la cursul de schimb valutar al Bancii
Nationale a Romaniei in vigoare la data producerii accidentului;
c) pentru autovehiculele de tipuri la care nu exista preturi stabilite sau
pentru tipuri ori modele care nu se mai fabrica, valorile stabilite prin
asimilare cu preturile de vanzare, practicate la data accidentului, ale unor
autovehicule care au caracteristici tehnice similare, din productie interna sau
externa*1).
------------
*1) In lipsa acestor preturi se pot avea in vedere preturile
corespunzatoare din cataloagele de specialitate.
10. - (1) Uzura autovehiculului avariat se stabileste in raport cu vechimea
si starea de intretinere a acestuia la data producerii accidentului. La
stabilirea uzurii se tine seama de costul reparatiilor curente sau capitale,
inclusiv de inlocuire a partilor componente sau a pieselor executate inainte de
accident, pentru mentinerea starii tehnice corespunzatoare a autovehiculului.
Valoarea acestora se stabileste in baza documentelor justificative privind
costul efectiv al reparatiilor sau al inlocuirilor respective.
(2) Criteriile de stabilire a uzurii in cazul pagubelor produse la
autovehicule sunt prevazute in anexa la prezentele norme.
11. - Se acorda despagubiri si pentru:
(1) acoperirea cheltuielilor facute in vederea limitarii pagubelor, daca
sunt necesare in urma accidentului, justificate cu acte;
(2) acoperirea cheltuielilor de transport al autovehiculului (justificate
cu acte) la atelierul de reparatii din Romania care poate face reparatia si
care este cel mai apropiat de locul accidentului sau pana la adresa mentionata
in certificatul de inmatriculare a autovehiculului.
B. In cazul vatamarii sau pieirii animalelor
12. - Despagubirile pentru animale se stabilesc pe baza valorii pe piata
locala a animalului respectiv la data producerii riscului asigurat.
C. In cazul avarierii sau distrugerii bunurilor, altele decat cele
mentionate la lit. A si B
13. - (1) Despagubirile pentru cladiri, constructii sau alte bunuri se
stabilesc pe baza preturilor in vigoare la data producerii riscului asigurat.
(2) In cazul in care persoanele pagubite prezinta documentatii tehnice
(devize de reparatii sau alte evaluari), acestea pot fi luate in considerare la
stabilirea despagubirii, dupa verificarea prealabila facuta de asigurator.
D. In cazul avarierii sau distrugerii bunurilor apartinand persoanelor
straine sau cetatenilor romani cu resedinta in strainatate
14. - La stabilirea despagubirii pe baza conventiei dintre asigurati,
asiguratori si aceste persoane, in cazul avarierii sau distrugerii bunurilor se
vor avea in vedere:
(1) in cazul autovehiculelor inmatriculate in strainatate despagubirile
acordate de asiguratori nu pot depasi diferenta dintre valoarea acestora la
data producerii accidentului si valoarea ramasa;
(2) in cazul autovehiculelor inmatriculate in strainatate valoarea acestora
la data producerii accidentului se stabileste in baza preturilor practicate in
tara in care este inmatriculat autovehiculul ori in tara unde a fost fabricat
autovehiculul in cauza. In lipsa acestor preturi se vor avea in vedere valorile
reale conform cataloagelor de specialitate;
(3) prin valoare ramasa se intelege valoarea acelor parti din autovehicul
neavariate, fara a se putea depasi 25% din valoarea stabilita conform celor
prevazute la alin. (2);
(4) in cazul in care reparatia se efectueaza in strainatate, despagubirile
urmand sa fie platite in valuta, costul reparatiei este cel prevazut in
documentatia de reparatie, avandu-se in vedere avariile constatate, precum si
eventualele avarii suplimentare stabilite cu ocazia efectuarii reparatiei, daca
producerea acestora se justifica prin dinamica accidentului;
(5) in cazul in care reparatiile nu s-au efectuat in Romania si se solicita
plata in valuta a despagubirii inainte de efectuarea reparatiilor in
strainatate, costul pagubelor se stabileste pe baza evaluarii efectuate de
catre asiguratori, avandu-se in vedere: constatarile retinute de autoritatile
publice competente, cercetarile efectuate de asiguratori in legatura cu
dinamica accidentului si intinderea prejudiciului, precum si documentele
justificative privind platile efectiv facute de cel pagubit;
(6) in cazul autovehiculelor inmatriculate in strainatate si avariate, care
nu se pot deplasa prin forta proprie, se platesc despagubiri si pentru:
a) 75% din cheltuielile de transport al persoanelor care au efectuat
voiajul in autovehiculul avariat, fara a se putea depasi 75% din tariful
prevazut pentru transportul cu avionul clasa "Economic";
b) transportul autovehiculului respectiv, inclusiv al remorcii tractate de
acesta, de la locul accidentului pana la, cel mult, atelierul de reparatii din
tara de domiciliu, cu exceptia cazurilor de dauna totala;
c) 75% din cheltuielile de transport al marfurilor aflate in autovehicul,
inclusiv in remorca tractata de acesta, pana la locul de destinatie;
(7) cheltuielile prevazute la alin. (6) trebuie justificate cu acte de la
societatile de transport specializate;
(8) calcularea in valuta a limitelor privind cuantumul despagubirilor se
face la cursul de schimb valutar al Bancii Nationale a Romaniei in vigoare la
data producerii accidentului.
15. - In cazul in care reparatia s-a facut in Romania si se solicita plata
in valuta, calcularea in valuta a despagubirilor stabilite in lei se face la
cursul de schimb valutar al Bancii Nationale a Romaniei in vigoare la data la
care pagubitul a efectuat plata facturii de reparatii.
16. - In cazurile in care despagubirile urmeaza sa fie recuperate potrivit
art. 58 din Legea nr. 136/1995, suma de recuperat reprezinta:
a) despagubirea stabilita in lei, daca reparatia a fost efectuata total sau
partial in Romania;
b) despagubirea platita in valuta transformata in lei la cursul de schimb
valutar al Bancii Nationale a Romaniei in vigoare la data efectuarii platii
externe, daca reparatia a fost efectuata in strainatate.
E. In cazul vatamarii corporale sau al decesului persoanelor
17. - La stabilirea despagubirilor pe baza conventiei dintre asigurati,
persoanele pagubite si asiguratori, in cazul vatamarii corporale sau al
decesului unor persoane, se au in vedere urmatoarele:
(1) in caz de vatamare corporala:
a) diferenta dintre veniturile salariale nete ale persoanei vatamate si
indemnizatia primita din fondurile persoanei juridice sau fizice la care
salariatul isi desfasoara activitatea si/sau, dupa caz, din fondurile bugetului
asigurarilor sociale de stat, pe perioada spitalizarii si a concediului
medical;
b) venitul mediu lunar net realizat din activitati desfasurate de persoana
vatamata, dovedit cu documente de evidenta fiscala, in cazul persoanelor care
nu au calitatea de salariat;
c) salariul de baza minim lunar pe tara in cazul persoanelor pagubite
aflate la data producerii accidentului in ultimul an de studii sau calificare;
d) eventualele cheltuieli prilejuite de accident (cheltuieli ocazionate de
transportul persoanei accidentate, de tratament, de spitalizare, pentru
recuperare, pentru proteze, pentru alimentatie suplimentara, conform
prescriptiilor medicale), justificate cu acte si care nu sunt suportate din
fondurile de asigurari sociale prevazute de lege;
e) cheltuieli cu ingrijitorii pe perioada incapacitatii de munca, daca prin
certificat medical se recomanda acest lucru, insa nu mai mult de salariul de
baza minim lunar pe tara;
(2) in caz de deces:
a) cheltuielile de inmormantare, inclusiv piatra funerara, precum si cele
efectuate cu ocazia indeplinirii ritualurilor religioase, pe baza inscrisurilor
doveditoare;
b) cheltuielile de transport al cadavrului, inclusiv cele de imbalsamare,
justificate cu acte, de la localitatea unde a avut loc decesul pana la
localitatea in care se face inmormantarea;
c) veniturile nete nerealizate si eventuale alte cheltuieli facute in
perioada de la data producerii accidentului si pana la data decesului,
prevazute la alin. (1) lit. a) - e), daca acestea au fost cauzate de producerea
accidentului.
CAP. 3
Avizarea si constatarea pagubelor
18. - Pentru recuperarea pagubelor produse ca urmare a accidentelor de
autovehicule persoanele pagubite se vor adresa societatii de asigurare la care
detinatorul autovehiculului raspunzator de producerea accidentului are incheiat
un contract de asigurare obligatorie de raspundere civila auto.
19. - (1) In cazul in care cuantumul despagubirilor ca urmare a avarierii
ori distrugerii bunurilor apartinand mai multor persoane, in unul si acelasi
accident de autovehicul, depaseste limita maxima prevazuta in hotararea
Guvernului, in vigoare la data producerii accidentului (in care se cuprind si
cheltuielile facute in procesul civil), indiferent de numarul persoanelor
pagubite si de numarul persoanelor raspunzatoare de producerea pagubei,
despagubirile se acorda, in cadrul acestei limite, fiecarei persoane pagubite,
proportional cu raportul dintre limita maxima si totalul cuantumului
despagubirilor.
(2) In cazul in care cuantumul despagubirilor ca urmare a vatamarilor
corporale sau a decesului mai multor persoane, in unul si acelasi accident de
autovehicul, depaseste limita maxima prevazuta in hotararea Guvernului, in
vigoare la data producerii accidentului (in care se cuprind si cheltuielile
facute in procesul civil), indiferent de numarul persoanelor pagubite si de
numarul persoanelor raspunzatoare de producerea pagubei, despagubirile se
acorda in limita acestei sume, proportional cu prejudiciul suferit de fiecare
persoana pagubita, fara insa a se depasi pentru fiecare persoana vatamata
limita/persoana, prevazuta in hotararea Guvernului, in vigoare la data
producerii accidentului.
20. - (1) Incuviintarea cu privire la stabilirea despagubirii pe baza
conventiei dintre asigurati, persoanele pagubite si asiguratori se da:
a) pe actele eliberate de autoritatile publice competente sa constate si sa
cerceteze accidentele de autovehicule, pe instiintare sau pe procesul-verbal de
constatare a pagubelor intocmit de asigurator, de detinatorul autovehiculului,
iar in cazul in care despagubirile nu urmeaza sa fie recuperate potrivit
prevederilor art. 58 din Legea nr. 136/1995, si de conducatorul auto
raspunzator de producerea pagubei;
b) pe procesul-verbal de constatare a pagubelor intocmit de asigurator, de
catre persoana pagubita (in cazul persoanelor juridice, de reprezentantul
acestora).
(2) In situatiile prevazute la alin. (1), in cazul persoanelor fizice
incuviintarea poate fi data de sotia (sotul) asiguratului, respectiv a (al)
persoanei pagubite, ori, in caz de imposibilitate a ambilor soti (spitalizare,
deces, detentie, lipsa indelungata din localitate etc.), de oricare dintre
urmatoarele persoane majore: copii, parinti, surori sau frati ai asiguratului,
respectiv ai persoanei pagubite ori ai sotiei (sotului) acestora.
21. - Constatarea pagubelor se efectueaza si in cazurile in care nu s-a
primit inca instiintarea de la asiguratul raspunzator de producerea pagubei,
insa persoanele pagubite se prezinta la asiguratorul acestuia cu dovezi privind
raspunderea asiguratului, cauzele si imprejurarile accidentului.
22. - (1) Procesul-verbal de constatare a pagubelor intocmit de asigurator
se semneaza de toate persoanele care iau parte la intocmirea acestuia.
(2) Eventualele obiectii ale partilor cu privire la pagubele constatate vor
fi mentionate in procesul-verbal sau intr-o anexa la acesta.
(3) Eventualele modificari in cuprinsul procesului-verbal trebuie
certificate sub semnatura acelorasi persoane care l-au semnat.
(4) Daca, cu ocazia demontarii sau repararii bunului avariat, au rezultat
si alte pagube produse ca urmare a accidentului, ce nu au putut fi constatate
initial, se va intocmi un proces-verbal suplimentar de constatare a pagubelor,
cu participarea acelorasi persoane care au luat parte la constatarea initiala.
23. - Asiguratorii pot acorda despagubiri si in cazul in care persoana
pagubita a procedat la repararea autovehiculului avariat inainte ca
asiguratorii sa efectueze constatarea pagubei, daca imprejurarile si cauzele
producerii evenimentului asigurat, precum si cuantumul pagubei rezulta din
actele aflate la dosar. In asemenea situatii stabilirea marimii avariilor,
precum si a cuantumului pagubelor se va face in baza datelor consemnate in
actele autoritatilor publice competente, a documentelor justificative privind
costul efectiv al reparatiilor efectuate, a declaratiilor scrise ale
pagubitului si ale martorilor si a altor dovezi prezentate, coroborate cu
propriile constatari ale asiguratorului, rezultate in urma examinarii
reparatiilor executate autovehiculului si, dupa caz, a partilor componente sau
pieselor avariate inlocuite, precum si cu investigatiile in legatura cu
dinamica accidentului, localizarea acestuia etc. Si in aceste cazuri datele
constatate vor fi consemnate in procesul-verbal de constatare a pagubelor la
autovehicule, care va fi semnat de toate persoanele care iau parte la
intocmirea acestuia.
24. - (1) O data cu plata despagubirii persoana pagubita va mentiona, in
scris, ca a fost integral despagubita pentru pagubele suferite si ca nu mai are
nici o pretentie de la asigurator in legatura cu paguba respectiva.
(2) In situatia efectuarii platii de catre asigurator direct in contul
bancar al persoanei pagubite, aceasta se considera a fi integral despagubita
daca, in termen de 30 de zile de la data platii nu a notificat asiguratorului
eventualele obiectii referitoare la cuantumul despagubirii.
CAP. 4
Dispozitii finale
25. - (1) In cazurile in care nu s-a realizat conventia si despagubirile se
stabilesc prin hotarare judecatoreasca asiguratorul va acorda despagubiri fara
a mai fi necesara incuviintarea asiguratului, in baza hotararii judecatoresti
ramase definitive si investite cu formula executorie, cu respectarea
prevederilor Legii nr. 136/1995 si ale prezentelor norme.
(2) In cazul obligarii la prestatii banesti periodice sumele stabilite
potrivit alin. (1) se vor plati pana la reducerea sau incetarea starii de
nevoie sau a incapacitatii de munca, tinandu-se seama de deciziile de
pensionare, certificatele medicale si alte dovezi care stabilesc aceste
situatii, cu respectarea limitelor maxime de indemnizare prevazute de
reglementarile in vigoare la data producerii prejudiciului.
26. - In cazul in care dupa plata despagubirilor pentru vatamari corporale,
stabilite prin hotararea organului de jurisdictie competent, intervine decesul
victimei ca urmare a aceluiasi accident se pot stabili despagubiri pe baza
conventiei dintre parti pentru cheltuielile prevazute la pct. 19 alin. (2).
27. - Conventia dintre asigurati, persoanele pagubite si asiguratori are
caracter total, neconditionat, definitiv si stinge toate pretentiile decurgand
din pagubele care erau sau puteau fi cunoscute la data realizarii conventiei,
pentru pagubele ce s-au acoperit pe aceasta cale, cu exceptia situatiei in care
ulterior platii despagubirii pentru vatamari corporale starea persoanei
pagubite s-a agravat ori a intervenit decesul acesteia ca urmare a aceluiasi
accident.
ANEXA 1
la norme
CRITERII PENTRU STABILIREA UZURII IN CAZUL PAGUBELOR PRODUSE LA
AUTOVEHICULE
1. Pentru stabilirea valorii autovehiculelor la data producerii
evenimentului asigurat din valoarea de nou a acestora se scade uzura valorica.
Uzura valorica se calculeaza prin aplicarea coeficientului de uzura asupra
valorii de nou a autovehiculului la data producerii evenimentului asigurat.
Coeficientul de uzura se stabileste in functie de gradul de intrebuintare
(parcurs) a autovehiculului, exprimat in kilometri, precum si de vechimea in
exploatare, exprimata in unitati de timp (ani), diferentiata pe categorii de
autovehicule, potrivit tabelelor coeficientilor de uzura nr. 1 si 2.
Pentru stabilirea coeficientului de uzura a unui autovehicul sunt necesare:
a) data introducerii in exploatare de nou a autovehiculului respectiv,
mentionata in documentele de identificare ale acestuia (carte de identitate,
certificat de inmatriculare etc.) sau, in lipsa acestora, anul de fabricatie de
pe placa de origine a autovehiculului;
b) parcursul in kilometri realizat de autovehiculul respectiv de la data
introducerii lui in exploatare de nou si pana la data producerii evenimentului
asigurat.
2. Pentru autovehiculele la care se cunosc datele mentionate la pct. 1,
lit. a) si b), pentru stabilirea coeficientului de uzura a autovehiculului
avariat se cauta in tabelul coeficientilor de uzura linia corespunzatoare
vechimii in exploatare (in ani) si coloana corespunzatoare starii de
intretinere medie (determinata pentru un parcurs mediu anual de 10.000 km) la
intersectia carora se va gasi coeficientul de uzura respectiv.
In cazul in care exista diferente intre parcursul real si cel rezultat
utilizand media anuala, coeficientul corespunzator starii de intretinere medie
se va corecta cu 0,6% pentru fiecare 1.000 km*), fara a putea depasi
coeficientii corespunzatori starilor de intretinere buna sau satisfacatoare.
------------
*) Corectia se va face prin adunare, daca parcursul real este mai mare de
10.000 km/an, ori prin scadere, daca este mai mic.
3. Pentru autovehiculele la care nu se cunoaste parcursul (km) realizat
pana la data producerii evenimentului asigurat sau acesta nu este in
concordanta cu starea tehnica a autovehiculului respectiv, coeficientul de
uzura a autovehiculului avariat se stabileste in functie de vechimea in
exploatare si starea de intretinere a acestuia, prevazute in tabelele
coeficientilor de uzura nr. 1 si 2 anexate.
Starea de intretinere a unui autovehicul se clasifica in: buna, medie si
satisfacatoare.
Stabilirea starii de intretinere a autovehiculului se face potrivit starii
acestuia dinainte de producerea evenimentului asigurat, pe baza criteriilor de
mai jos:
a) stare de intretinere buna:
Autovehiculul prezinta: integritatea elementelor caroseriei, a barelor de
protectie si a capacelor de roti; vopseaua intacta, fara exfolieri sau urme
aparente de rugina a tablei; tapiteria fara pete, urme de uzura prematura sau
rupturi; cauciucuri uzate uniform, fara sa prezinte uzuri accentuate pe
flancuri, ca urmare a unui reglaj necorespunzator al directiei; motorul fara
scurgeri de ulei pe partile laterale sau pe capotajele interioare ale spatiului
afectat acestuia;
b) stare de intretinere medie:
Autovehiculul prezinta: deformari ale caroseriei, ale barelor de protectie
sau ale capacelor de roti pana la 10 dm^2 insumat pe intreaga suprafata
exterioara; degradari ale vopselei in ceea ce priveste luciul, cu urme de
rugina aparenta pe o suprafata totala pana la 10 dm^2, cu exfolieri pe o
suprafata totala pana la 0,5 cm^2 sau orice alte zgarieturi; pete pe tapiteria
scaunelor;
c) stare de intretinere satisfacatoare:
Autovehiculul prezinta: deformari ale caroseriei, ale barelor de protectie
si ale capacelor de roti mai mari de 10 dm^2 insumat pe intreaga suprafata exterioara;
degradari ale vopselei, pierderea totala a luciului, cu exfolieri pe o
suprafata totala mai mare de 0,5 cm^2, cu urme pronuntate de rugina aparenta si
zgarieturi; tapiteria deteriorata si murdara; cauciucurile uzate neuniform cu
accentuari pe unul dintre flancuri, ca urmare a unui reglaj necorespunzator al
directiei; motorul cu urme de ulei pe partile superioare si laterale, ca urmare
a scurgerilor la capacul distributiei, al chiulasei sau pe langa garniturile de
etansare; joc mare la volanul directiei.
Cunoscand data introducerii in exploatare de nou si starea sa de
intretinere, justificata tehnic, pentru stabilirea coeficientului de uzura a
autovehiculului avariat se cauta in tabelul coeficientilor de uzura linia
orizontala corespunzatoare vechimii in exploatare (in ani) a acestuia si se
stabileste un coeficient de uzura cuprins intre cei corespunzatori starii de
intretinere buna si satisfacatoare.
4. Pentru autovehiculele care aveau executate inainte de data producerii
evenimentului asigurat reparatii curente, inclusiv inlocuiri ale partilor
componente sau ale pieselor originale, pentru mentinerea starii tehnice
corespunzatoare a autovehiculului stabilirea coeficientului de uzura se face pe
baza relatiei:
Ur = U x K, in care:
Ur = coeficientul de uzura recalculat al autovehiculului;
U = coeficientul de uzura rezultat din tabelele coeficientilor de uzura, in
baza datelor mentionate mai sus;
(A - a)
K = coeficientul de corectie a uzurii -------, in care:
A
A = valoarea de nou a autovehiculului avariat;
a = costul total al reparatiilor curente, inclusiv al inlocuirilor de parti
componente sau de piese originale executate inainte de data producerii
evenimentului asigurat, pentru mentinerea starii tehnice corespunzatoare a
autovehiculului, in baza documentatiilor privind costul efectiv al acestora.
*
* *
In nici un caz nu se pot lua in calcul coeficienti de uzura inferiori
coeficientilor minimali sau superiori celor maximali, pentru vechimea in
exploatare, parcursul realizat si starea de intretinere a autovehiculului
avariat, prevazuti in tabelele coeficientilor de uzura nr. 1 si 2.
TABELUL COEFICIENTILOR DE UZURA Nr. 1
pentru autovehicule a caror masa totala maxima autorizata nu depaseste 3,5 t si
pentru cele al caror numar de locuri pe scaune nu este mai mare de 9
____________________________________________________
| | Coeficient de uzura (%) |
| |____________________________________________|
| | Stare de | Stare de | Stare de |
| Ani | intretinere | intretinere | intretinere |
| | buna | medie | satisfacatoare |
|_______|_____________|_____________|________________|
| | 0 | 7 | 10 |
| 1 |_____________|_____________|________________|
| | 7 | 15 | 20 |
|_______|_____________|_____________|________________|
| | 15 | 23 | 30 |
| 2 |_____________|_____________|________________|
| | 18 | 28 | 35 |
|_______|_____________|_____________|________________|
| | 23 | 33 | 40 |
| 3 |_____________|_____________|________________|
| | 26 | 37 | 45 |
|_______|_____________|_____________|________________|
| | 30 | 42 | 50 |
| 4 |_____________|_____________|________________|
| | 34 | 45 | 53 |
|_______|_____________|_____________|________________|
| | 37 | 48 | 56 |
| 5 |_____________|_____________|________________|
| | 41 | 52 | 59 |
|_______|_____________|_____________|________________|
| | 45 | 55 | 62 |
| 6 |_____________|_____________|________________|
| | 48 | 58 | 65 |
|_______|_____________|_____________|________________|
| | 51 | 62 | 69 |
| 7 |_____________|_____________|________________|
| | 53 | 65 | 72 |
|_______|_____________|_____________|________________|
| | 56 | 67 | 75 |
| 8 |_____________|_____________|________________|
| | 58 | 70 | 78 |
|_______|_____________|_____________|________________|
| | 60 | 72 | 80 |
| 9 |_____________|_____________|________________|
| | 61 | 73 | 82 |
|_______|_____________|_____________|________________|
| | 62 | 74 | 84 |
| 10 |_____________|_____________|________________|
| | 63 | 75 | 85 |
|_______|_____________|_____________|________________|
| peste | | | |
| 10 | 63 | 75 | 85 |
|_______|_____________|_____________|________________|
NOTA:
Coeficientii de uzura din tabel, corespunzatori anilor de vechime, sunt
stabiliti diferentiat pe acesti ani, pentru jumatate de an si pentru un an
intreg de vechime.
TABELUL COEFICIENTILOR DE UZURA Nr. 2
pentru autovehicule a caror masa totala maxima autorizata depaseste 3,5 t si
pentru cele al caror numar de locuri pe scaune este mai mare de 9
____________________________________________________
| | Coeficient de uzura (%) |
| |____________________________________________|
| | Stare de | Stare de | Stare de |
| Ani | intretinere | intretinere | intretinere |
| | buna | medie | satisfacatoare |
|_______|_____________|_____________|________________|
| | 0 | 7 | 10 |
| 1 |_____________|_____________|________________|
| | 8 | 15 | 20 |
|_______|_____________|_____________|________________|
| | 13 | 20 | 27 |
| 2 |_____________|_____________|________________|
| | 18 | 25 | 34 |
|_______|_____________|_____________|________________|
| | 23 | 30 | 39 |
| 3 |_____________|_____________|________________|
| | 28 | 35 | 44 |
|_______|_____________|_____________|________________|
| | 33 | 40 | 48 |
| 4 |_____________|_____________|________________|
| | 37 | 45 | 52 |
|_______|_____________|_____________|________________|
| | 41 | 49 | 56 |
| 5 |_____________|_____________|________________|
| | 44 | 52 | 60 |
|_______|_____________|_____________|________________|
| | 47 | 55 | 63 |
| 6 |_____________|_____________|________________|
| | 50 | 58 | 65 |
|_______|_____________|_____________|________________|
| | 53 | 60 | 68 |
| 7 |_____________|_____________|________________|
| | 55 | 64 | 70 |
|_______|_____________|_____________|________________|
| | 58 | 66 | 72 |
| 8 |_____________|_____________|________________|
| | 60 | 68 | 74 |
|_______|_____________|_____________|________________|
| | 63 | 70 | 76 |
| 9 |_____________|_____________|________________|
| | 65 | 71 | 77 |
|_______|_____________|_____________|________________|
| | 66 | 73 | 79 |
| 10 |_____________|_____________|________________|
| | 67 | 74 | 80 |
|_______|_____________|_____________|________________|
| | 68 | 75 | 82 |
| 11 |_____________|_____________|________________|
| | 69 | 76 | 83 |
|_______|_____________|_____________|________________|
| | 70 | 77 | 84 |
| 12 |_____________|_____________|________________|
| | 71 | 78 | 85 |
|_______|_____________|_____________|________________|
| peste | | | |
| 12 | 71 | 78 | 85 |
|_______|_____________|_____________|________________|
NOTA:
Coeficientii de uzura din tabel, corespunzatori anilor de vechime, sunt
stabiliti diferentiat pe acesti ani, pentru jumatate de an si pentru un an
intreg de vechime.