HOTARARE Nr. 1054 din 28 decembrie 1999
privind unele masuri in legatura cu asigurarea obligatorie de raspundere civila
pentru pagube produse tertilor prin accidente de autovehicule
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 640 din 29 decembrie 1999
In temeiul prevederilor art. 53 si 67 din Legea nr. 136/1995 privind
asigurarile si reasigurarile in Romania, cu modificarile ulterioare,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Nivelul primelor de asigurare pentru anul 2000 este cel prevazut in anexa
nr. 1 care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
In cazul persoanelor care detin autovehicule inmatriculate in Romania,
primele de asigurare se platesc astfel:
a) la data eliberarii autorizatiei provizorii de circulatie;
b) la data inmatricularii autovehiculului in circulatie, pentru
autovehiculele care se inmatriculeaza in perioada 1 ianuarie - 31 decembrie
2000;
c) pentru autovehiculele care sunt deja inmatriculate la data de 31
decembrie 1999 primele se platesc pentru intregul an 2000 sau fractionat,
aferent perioadelor:
- 1 ianuarie - 31 decembrie 2000, pana la data de 31 decembrie 1999;
- 1 ianuarie - 31 mai 2000, pana la data de 31 decembrie 1999;
- 1 iunie - 31 decembrie 2000, pana la data de 31 mai 2000.
In cazul platii anticipate si integrale pana la data de 31 ianuarie 2000 a
primelor de asigurare aferente perioadei 1 ianuarie - 31 decembrie 2000,
asiguratul beneficiaza de o reducere cu 10% a primelor de asigurare.
In cazul neachitarii la scadenta a primelor de asigurare prevazute la art.
1, detinatorul autovehiculului este neasigurat pana in momentul incheierii
asigurarii.
Art. 3
Pentru autovehiculele care se inmatriculeaza temporar (cele care urmeaza sa
fie scoase definitiv din tara), precum si in cazul eliberarii unei autorizatii
provizorii de circulatie, primele de asigurare se calculeaza lunar si
reprezinta 1/12 din prima de asigurare anuala prevazuta in anexa nr. 1.
Art. 4
Pentru autovehiculele care se inmatriculeaza permanent in perioada 1
ianuarie - 31 decembrie 2000, prima de asigurare pentru fiecare luna sau
fractiune de luna cuprinsa intre data inceperii raspunderii asiguratorului si
data de 31 decembrie 2000 reprezinta 1/12 din prima de asigurare anuala
prevazuta in anexa nr. 1.
Art. 5
Pentru autovehiculele apartinand agentilor economici care desfasoara o
activitate sezoniera (agricultura sau constructii) si care nu sunt utilizate
timp de cel putin 3 luni consecutive, primele de asigurare se calculeaza lunar
si reprezinta 1/12 din prima de asigurare anuala prevazuta in anexa nr. 1.
Detinatorii de parcuri auto formate din cel putin 20 de autovehicule
inmatriculate pot negocia cu societatile comerciale de asigurare autorizate
plata fractionata a primelor de asigurare prevazute in anexa nr. 1.
Art. 6
In cazul persoanelor care intra pe teritoriul Romaniei cu autovehicule
inmatriculate in strainatate, dar neasigurate sau ale caror asigurari expira in
timpul in care se afla pe teritoriul Romaniei, primele de asigurare aferente
perioadei in care autovehiculul neasigurat se afla in Romania se platesc
anticipat si integral, astfel:
a) in mod obligatoriu, la intrarea autovehiculului pe teritoriul Romaniei,
la punctele de trecere a frontierei, in cazul persoanelor care intra pe
teritoriul Romaniei cu autovehicule inmatriculate in strainatate, dar
neasigurate;
b) cel mai tarziu in ultima zi de valabilitate a documentelor de asigurare,
la unitatile teritoriale ale asiguratorilor autorizati, in cazul persoanelor
care se afla pe teritoriul Romaniei cu autovehicule inmatriculate in
strainatate si ale caror asigurari expira in perioada in care se afla in
Romania.
Art. 7
Raspunderea asiguratorului incepe:
a) dupa 24 de ore de la expirarea zilei in care:
- s-a platit asiguratorului prima de asigurare in numerar, respectiv s-a
prezentat ordinul de plata vizat de banca la care asiguratul are deschis contul
de disponibil; si
- s-a eliberat documentul care atesta incheierea asigurarii pentru
asiguratul care nu si-a indeplinit obligatiile de plata a primei de asigurare
prevazute la art. 2 si 6 sau pentru asiguratul care nu a platit la scadenta
prima de asigurare aferenta perioadei respective;
b) din momentul platii primei de asigurare in numerar, respectiv al
prezentarii ordinului de plata vizat de banca la care asiguratul are deschis
contul de disponibil si al eliberarii documentului de asigurare, dar nu mai
devreme de data intrarii in vigoare a asigurarii, inscrisa in document, pentru
asiguratul care isi indeplineste obligatiile de plata a primei de asigurare
prevazute la art. 2 lit. c) si la art. 6 sau pentru asiguratul care a platit la
scadenta prima de asigurare aferenta perioadei respective;
c) din momentul platii primei de asigurare in numerar, respectiv al
prezentarii ordinului de plata vizat de banca la care asiguratul are deschis
contul de disponibil si al eliberarii documentului de asigurare, dar nu mai
devreme de data intrarii in vigoare a asigurarii, inscrisa in document, si de
data eliberarii autorizatiei provizorii de circulatie sau a inmatricularii
autovehiculului, pentru asiguratul care isi indeplineste obligatiile de plata a
primei de asigurare prevazute la art. 2 lit. a) si b).
Art. 8
Raspunderea asiguratorului inceteaza la ora 24,00 a ultimei zile de
valabilitate inscrise in tichetul de asigurare pentru care s-a platit prima de
asigurare datorata sau, anterior acestei date, in momentul radierii autovehiculului.
Dovada platii primelor de asigurare revine asiguratului, inscrisul
constatator fiind chitanta, ordinul de plata sau alt document probator al
platii.
Nu este angajata raspunderea asiguratorului in cazul documentelor de
asigurare sau de incasare falsificate ori care au fost sustrase din gestiunea
acestuia.
Art. 9
Pentru autovehiculele care se radiaza din circulatie in perioada 1 ianuarie
- 31 decembrie 2000 prima de asigurare pentru fiecare luna sau fractiune de
luna cuprinsa intre data inceperii si data incetarii raspunderii asiguratorului
reprezinta 1/12 din prima de asigurare anuala.
Diferenta dintre prima de asigurare platita si cea calculata conform alin.
1 se restituie asiguratului, la cererea scrisa a acestuia, insotita de
documentele doveditoare, si numai in cazurile in care nu s-au platit sau nu se
datoreaza despagubiri pentru evenimente produse in perioada de valabilitate a
asigurarii.
Art. 10
In unul si acelasi accident, indiferent de numarul persoanelor raspunzatoare
de producerea pagubelor, asiguratorul acorda despagubiri, inclusiv pentru
cheltuielile facute de asigurati in procesul civil, in urmatoarele limite:
a) de la 600.000 lei pana la maximum 200.000.000 lei, indiferent de numarul
persoanelor pagubite, in caz de avariere ori de distrugere a bunurilor, pentru
pagube materiale directe si indirecte de peste 600.000 lei;
b) pana la 60.000.000 lei pentru fiecare persoana, dar nu mai mult de
300.000.000 lei, indiferent de numarul persoanelor accidentate, in caz de
vatamari corporale sau de deces, inclusiv pentru prejudicii fara caracter
patrimonial.
Limitele despagubirilor mai sus mentionate se aplica in cazul daunelor,
consecinta a accidentelor de autovehicule survenite in anul 2000.
Art. 11
Dovada existentei asigurarii obligatorii de raspundere civila pentru pagube
produse prin accidente de autovehicule, in cazul controalelor efectuate de
catre ofiterii si subofiterii de politie, in conformitate cu prevederile art.
64 din Legea nr. 136/1995, o constituie tichetul de asigurare emis de
asiguratorii autorizati sa practice aceasta asigurare in Romania sau
documentele internationale de asigurare de raspundere civila auto, eliberate de
societati de asigurare din strainatate, cu valabilitate pe teritoriul Romaniei
si numai pentru perioada mentionata in acestea.
Art. 12
Nivelul amenzilor stabilite la art. 63 si 64 din Legea nr. 136/1995 se
actualizeaza dupa cum urmeaza:
- refuzul societatii comerciale autorizate de a incheia asigurarea
obligatorie se sanctioneaza cu amenda de la 5.000.000 lei la 20.000.000 lei;
- incalcarea de catre persoanele fizice si juridice a obligatiei de
asigurare prevazute la art. 48 si 56 din lege se sanctioneaza cu amenda de la
500.000 lei la 2.000.000 lei.
Art. 13
Pentru obtinerea autorizatiei de a practica asigurarea obligatorie de
raspundere civila pentru pagube produse prin accidente de autovehicule, in
conformitate cu prevederile Legii nr. 136/1995, asiguratorii solicitanti
trebuie sa indeplineasca, cumulativ, urmatoarele conditii:
a) sa dispuna de un capital social varsat de cel putin 20 miliarde lei;
b) sa dispuna de o retea teritoriala formata din cel putin doua unitati
(sucursale, reprezentante, agentii, puncte de lucru etc.) in fiecare judet;
c) sa dispuna la fiecare sucursala (reprezentanta) de personal propriu
specializat in activitatea de constatare si de lichidare a daunelor auto
(ingineri, subingineri, tehnicieni cu pregatire profesionala de profil);
d) sa practice de cel putin 2 ani asigurari facultative de autovehicule;
e) sa dispuna de rezerve de prime si de rezerve de daune suficiente pentru
indeplinirea obligatiilor asumate prin activitatea de asigurare desfasurata in
anii anteriori celui pentru care se solicita autorizatia respectiva.
Art. 14
Se aproba Normele cu privire la aplicarea asigurarii obligatorii de
raspundere civila pentru pagube produse tertilor prin accidente de
autovehicule, prevazute in anexa nr. 2 care face parte integranta din prezenta
hotarare.
Art. 15
Pe data de 31 decembrie 1999 se abroga Hotararea Guvernului nr. 906/1998,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 491 din 21 decembrie
1998.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Ministrul transporturilor,
Traian Basescu
ANEXA 1
NIVELUL
primelor de asigurare obligatorie de raspundere civila pentru pagube produse
tertilor prin accidente de autovehicule pentru anul 2000
I.*) In cazul persoanelor care detin autovehicule inmatriculate in Romania:
- lei -
________________________________________________________________________________
1 ianuarie - 1 ianuarie - 1 iunie -
31 decembrie 31 mai 31 decembrie
_________________________________________________________
persoane persoane persoane persoane persoane
persoane
fizice juridice fizice juridice fizice
juridice
________________________________________________________________________________
1. Autoturisme
(inclusiv autoturisme
de teren si
automobile mixte a
caror masa totala
maxima autorizata nu
depaseste 3,5 t),
autosanitare,
autorulote, avand
capacitatea
cilindrica:
a) pana la 1.200 cmc 341.000 406.000 145.000 172.000 196.000
234.000
b) intre 1.201 -
1.400 cmc 390.000 505.000 163.000 212.000 227.000
293.000
c) intre 1.401 -
1.600 cmc 466.000 682.000 199.000 290.000 267.000
392.000
d) intre 1.601 -
1.800 cmc 506.000 739.000 216.000 314.000 290.000
425.000
e) intre 1.801 -
2.000 cmc 653.000 890.000 271.000 374.000 382.000
516.000
f) peste 2.000 cmc 781.000 1.078.000 328.000 456.000 453.000
622.000
2. Autovehicule pentru
transport de persoane
(inclusiv
autospecializate
pentru transport de
persoane):
a) avand cel putin
10, dar nu mai mult
de 17 locuri exclusiv
pe scaune, inclusiv
cel al conducatorului 1.035.000 1.226.000 434.000 511.000 601.000
715.000
b) avand cel putin 18
locuri pe scaune,
inclusiv cel al
conducatorului 1.337.000 2.223.000 559.000 929.000 778.000
1.294.000
c) tramvaie,
troleibuze 0 1.782.000 0 742.000 0
1.040.000
3. Motocicluri cu sau
fara atas 272.000 445.000 116.000 183.000 156.000
262.000
4. Tractoare rutiere
avand puterea
motorului:
a) pana la 45 CP
inclusiv 229.000 229.000 95.000 95.000 134.000
134.000
b) peste 45 CP 1.112.000 1.112.000 468.000 468.000 644.000
644.000
5. Alte autovehicule
decat cele mentionate
la pct. 1 - 4, a caror
masa totala maxima
autorizata este de:
a) pana la 2.300 kg 675.000 972.000 285.000 407.000 390.000
565.000
b) intre 2.301 -
3.500 kg 1.061.000 1.337.000 445.000 559.000 616.000
778.000
c) intre 3.501 -
7.500 kg 1.451.000 1.671.000 616.000 696.000 835.000
975.000
d) intre 7.501 -
16.000 kg 1.782.000 2.223.000 742.000 929.000 1.040.000
1.294.000
e) peste 16.000 kg 2.223.000 2.892.000 929.000 1.210.000 1.294.000
1.682.000
________________________________________________________________________________
*) a) Primele de asigurare se platesc numai pentru autovehicule. Pentru
remorci, semiremorci si atase nu se platesc prime de asigurare.
b) Primele de asigurare prevazute mai sus se platesc si pentru fiecare
numar de circulatie de proba.
c) Pentru persoanele cu deficiente locomotorii, detinatori de motocicluri
si de autoturisme adaptate infirmitatii lor, inclusiv pentru cele primite de
acestea in folosinta, primele de asigurare se reduc cu 50% .
d) Primele de asigurare aferente perioadelor stabilite mai sus se incaseaza
in cuantumul prevazut, fara a fi posibila fractionarea acestuia, cu exceptia
cazurilor prevazute la art. 5 alin. 2 din hotarare.
e) Pentru toate autovehiculele care nu sunt mentionate expres la pct. 1 se
vor aplica tarifele de la pct. 5 (autoutilitare, autofurgoane, autocamioane,
autospeciale).
II.*) In cazul persoanelor care intra pe teritoriul Romaniei cu
autovehicule inmatriculate in strainatate, dar neasigurate sau ale caror
asigurari expira in perioada in care se afla pe teritoriul Romaniei:
- lei -
____________________________________________________________
1 ianuarie - 31 decembrie
____________________________________________________________
1. Autoturisme 919.000
2. Motocicluri 354.000
3. Alte autovehicule decat
autoturisme si motocicluri 2.262.000
____________________________________________________________
*) Primele de asigurare se platesc numai pentru autovehicule. Pentru
remorci, semiremorci si atase nu se platesc prime de asigurare.
ANEXA 2
NORME
cu privire la aplicarea asigurarii obligatorii de raspundere civila pentru
pagube produse tertilor prin accidente de autovehicule
I. Generalitati
1. - Asiguratorii autorizati de Oficiul de Supraveghere a Activitatii de
Asigurare si Reasigurare din cadrul Ministerului Finantelor sa practice
asigurarea obligatorie de raspundere civila pentru pagube cauzate tertilor prin
accidente de autovehicule acorda, in baza primelor de asigurare platite,
despagubiri pentru prejudiciile de care asiguratii acestora raspund, in baza
legii, fata de terte persoane pagubite prin accidente de autovehicule, care au
loc pe teritoriul Romaniei, precum si pentru cheltuielile facute de asigurati
in procesul civil.
2. - Asiguratorii acorda despagubiri:
(1) indiferent de locul in care a fost produs accidentul de autovehicul (pe
drumuri publice, pe drumuri care nu sunt deschise circulatiei publice, in
incinte si in oricare alte locuri), atat in timpul deplasarii, cat si in timpul
stationarii autovehiculului asigurat;
(2) pentru pagubele produse de dispozitivele sau instalatiile montate pe autovehicule,
dar numai atata timp cat acestea sunt montate pe autovehicul, precum si pentru
pagubele cauzate de remorci, semiremorci ori atase, dar numai in timpul cat
acestea sunt atasate unui autovehicul asigurat, inclusiv pentru pagubele
produse din cauza desprinderii accidentale a acestora de autovehicule;
(3) daca paguba a fost cauzata: din vina conducatorului autovehiculului;
prin fapta lucrului; prin intermediul altui lucru antrenat de deplasarea
autovehiculului; prin scurgerea, risipirea ori caderea accidentala a
substantelor sau produselor transportate.
3. - (1) In situatia in care cel pagubit a contribuit din culpa la
producerea accidentului sau la marirea pagubei, cel chemat sa raspunda va fi
tinut raspunzator numai pentru partea din paguba pe care a produs-o. In astfel
de situatii intinderea raspunderii fiecarei persoane va fi cea rezultata din
probele administrate.
(2) In cazul in care din acte nu rezulta masura raspunderii fiecarei
persoane, aceasta se va stabili in cote egale, in raport cu numarul partilor
implicate in accident.
4. - Asiguratorii nu acorda despagubiri pentru:
(1) cazurile in care detinatorul sau conducatorul autovehiculului asigurat
nu are raspundere civila, daca accidentul a fost produs:
a) dintr-un caz de forta majora;
b) din culpa exclusiva a persoanei pagubite;
c) din culpa exclusiva a unei terte persoane;
(2) pagubele cauzate bunurilor apartinand aceleiasi persoane fizice sau
persoane juridice, daca au fost produse de un alt autovehicul apartinand
aceleiasi persoane fizice sau juridice, condus de un prepus al aceleiasi
persoane juridice ori de o alta persoana pentru care raspunde persoana fizica
sau persoana juridica asigurata;
(3) pagubele cauzate in cazul in care detinatorul autovehiculului nu face
dovada valabilitatii asigurarii obligatorii de raspundere civila pentru pagube
cauzate tertilor prin accidente de autovehicule, la data accidentului;
(4) pagubele situate sub limita minima a despagubirilor de asigurare
prevazute in hotararea Guvernului in vigoare la data producerii accidentului,
pentru avarierea ori distrugerea bunurilor in unul si acelasi accident,
indiferent de numarul persoanelor pagubite si de numarul persoanelor
raspunzatoare de producerea pagubei;
(5) partea din prejudiciu care depaseste limitele maxime ale despagubirilor
de asigurare prevazute in hotararea Guvernului in vigoare la data producerii
accidentului, produs in unul si in acelasi accident, indiferent de numarul
persoanelor pagubite si de numarul persoanelor raspunzatoare de producerea
pagubei;
(6) amenzile de orice fel si cheltuielile penale la care ar fi obligat
detinatorul sau conducatorul autovehiculului asigurat, raspunzator de
producerea pagubei, precum si cheltuielile de executare a hotararilor penale
privind plata despagubirilor;
(7) cheltuielile facute in procesul penal de detinatorul sau conducatorul
autovehiculului asigurat, raspunzator de producerea pagubei, chiar daca in
cadrul procesului penal s-a solutionat si latura civila;
(8) sumele pe care conducatorul autovehiculului, raspunzator de producerea
pagubei, este obligat sa le plateasca detinatorului care i-a incredintat
autovehiculul asigurat, pentru avarierea ori distrugerea acestui autovehicul;
(9) pagubele produse persoanelor sau bunurilor transportate, daca intre
detinatorul autovehiculului care a cauzat accidentul sau conducatorul auto
raspunzator si persoanele pagubite a existat un raport contractual (civil,
comercial, de munca etc., cu titlu oneros sau gratuit);
(10) pagubele produse la locul de munca de dispozitivele sau instalatiile
montate pe autovehicule, atunci cand acestea sunt utilizate ca utilaje sau
instalatii de lucru;
(11) pagubele cauzate prin accidente survenite in timpul operatiunilor de
incarcare si de descarcare, acestea constituind riscuri ale activitatii
profesionale;
(12) pagubele cauzate ca urmare a transportului de produse periculoase
(radioactive, ionizante, inflamabile, explozive, corosive, combustibile), cu
ocazia caruia aceste produse au determinat sau au agravat producerea pagubei;
(13) pretentiile referitoare la reducerea valorii bunurilor dupa reparatie.
II. Stabilirea despagubirilor
5. - (1) Stabilirea despagubirilor pe baza conventiei dintre asigurati,
persoanele pagubite si asiguratori se poate face in cazurile in care, din
actele incheiate de organele de politie, unitatile de pompieri sau de celelalte
autoritati publice competente sa constate si sa cerceteze accidentele de
autovehicule, precum si din instiintarea asiguratilor, respectiv a
conducatorilor auto vinovati, rezulta raspunderea civila a detinatorului sau
conducatorului autovehiculului asigurat in producerea pagubei, iar persoana
pagubita face dovada prejudiciului material suferit.
(2) In cazul avarierii sau distrugerii bunurilor, daca autoritatile publice
nu au retinut elemente determinante cu privire la cauzele si la imprejurarile
producerii accidentului de autovehicul ori la pagubele cauzate, acestea pot fi
dovedite prin orice mijloc legal de proba.
(3) La primirea despagubirii pe baza conventiei, persoana pagubita isi ia
un angajament scris, prin care se obliga sa restituie de indata despagubirea
primita, in cazul in care actele incheiate de organele de politie, unitatile de
pompieri sau de alte autoritati competente sa cerceteze accidentele de
autovehicule sunt anulate.
6. - La stabilirea despagubirii, in cazul avarierii sau distrugerii
bunurilor, se iau ca baza de calcul pretentiile formulate de persoanele
pagubite, avandu-se in vedere prevederile legale, acoperirea cuantumului
pagubelor aduse bunurilor, fara a se depasi diferenta dintre valoarea acestora
din momentul producerii accidentului si valoarea ramasa si nici limita maxima a
despagubirilor de asigurare, prevazuta in hotararea Guvernului in vigoare la
data producerii accidentului.
A. In cazul avarierii sau distrugerii autovehiculelor, cu exceptia celor
inmatriculate in strainatate si care apartin persoanelor straine sau
cetatenilor romani cu resedinta in strainatate
7. - (1) Despagubirile pentru autovehicule nu pot depasi cuantumul pagubei
si nici diferenta dintre valoarea autovehiculului la data producerii
accidentului si valoarea ramasa.
(2) Prin valoare ramasa se intelege valoarea acelor parti din autovehicul
neavariate, fara a se putea depasi 25% din valoarea stabilita conform
prevederilor pct. 8 alin. (1).
(3) Cuantumul pagubei la autovehicule este egal cu costul reparatiilor
partilor componente sau pieselor avariate ori cu costul de inlocuire a
acestora, inclusiv cheltuielile pentru materiale, precum si cele de demontare
si montare, aferente reparatiilor si inlocuirilor, necesare ca urmare a
pagubelor produse prin accidentul de autovehicul respectiv, din care se scade
valoarea eventualelor deseuri, stabilita la preturile practicate de unitatile
de achizitie.
(4) La avarierea unui ansamblu sau subansamblu se ia in considerare
inlocuirea numai a partilor componente sau a pieselor care au fost avariate.
(5) Prin parti componente sau piese care necesita inlocuirea se intelege
numai cele a caror reparare sau folosire, chiar reparate, nu mai este posibila
din punct de vedere tehnic datorita gradului de avariere a acestora, ori, cu
toate ca repararea este posibila, costul reparatiei, inclusiv cheltuielile
pentru materiale, precum si cele de demontare si montare aferente, depaseste
valoarea de nou a partii componente sau a piesei respective, inclusiv
cheltuielile pentru materiale, precum si cele de demontare si montare aferente.
(6) Se considera ca a fost necesara revopsirea integrala a autovehiculului
atunci cand partile avariate din cauza accidentului reprezinta cel putin 50%
din suprafata totala exterioara a autovehiculului respectiv.
(7) Preturile partilor componente, ale pieselor inlocuitoare noi si ale
materialelor sunt cele practicate de unitatile de specialitate la data
producerii accidentului. Prin unitati de specialitate se intelege persoanele
juridice (cu exceptia celor in regim de consignatie) care au in obiectul lor de
activitate comercializarea de autovehicule, parti componente, piese
inlocuitoare si materiale pentru autovehicule si/sau executarea lucrarilor de
intretinere si reparatii la autovehicule.
(8) In cazurile in care pentru repararea autovehiculelor a fost necesara
procurarea unor parti componente, piese sau materiale, cu plata in valuta,
costul acestora este cel prevazut in documentele justificative prezentate
(inclusiv cheltuieli de transport si taxe vamale, exclusiv T.V.A. aferenta),
transformat in lei la cursul de schimb valutar in vigoare la Banca Nationala a
Romaniei la data efectuarii platii facturii de catre pagubit, fara a se putea
depasi 90 de zile de la data accidentului. In aceste cazuri costul partilor
componente, al pieselor sau materialelor nu va depasi preturile de vanzare practicate
de unitatile de specialitate din Romania, daca acestea sunt comercializate si
in Romania.
(9) Cheltuielile cu manopera, inclusiv de demontare si de montare, sunt
cele prevazute in tarifele practicate de unitatile de specialitate la data
producerii accidentului.
(10) Costul reparatiilor efectuate la autovehicule, inclusiv costul de
inlocuire al partilor componente si al pieselor avariate, se stabileste pe baza
actelor intocmite de unitatile de specialitate, daca reparatia se executa in
cel mult 60 de zile de la data producerii accidentului.
(11) In cazul in care reparatiile autovehiculului s-au efectuat in regie
proprie sau se solicita plata despagubirii inainte de efectuarea reparatiilor,
costul acestora se stabileste pe baza evaluarii asiguratorului si a
documentelor justificative privind platile efectiv facute. In astfel de cazuri
costul reparatiilor nu poate depasi insa, pentru parti componente, piese sau
materiale, preturile de vanzare practicate de unitatile de specialitate, iar
pentru cheltuielile de manopera care nu se justifica cu acte, potrivit
prevederilor alin. (10), tarifele practicate de aceste unitati.
(12) Daca pentru unele parti componente sau piese ale autovehiculului nu
exista preturi practicate de unitatile de specialitate, valoarea de nou a
acestora se poate stabili prin asimilare cu preturile de vanzare practicate de
unitatile de specialitate pentru parti componente sau piese ale unor
autovehicule similare sau pe baza preturilor din cataloagele pentru piese de
schimb. In cazul in care preturile din cataloage sunt exprimate in valuta,
acestea se vor transforma in lei la cursul de schimb valutar in vigoare la
Banca Nationala a Romaniei la data efectuarii platii sumei de despagubire.
(13) In situatiile aplicarii prevederilor alin. (11), daca se prezinta acte
justificative de la unitatile de specialitate pentru cheltuielile efectiv
facute intr-un termen de 60 de zile de la data platii despagubirii, la cererea
persoanei pagubite, se va putea acorda diferenta dintre sumele efectiv platite
si preturile avute in vedere la calculul despagubirii pe baza evaluarii
asiguratorului (pentru fiecare element in parte).
8. - (1) Valoarea autovehiculului la data producerii accidentului se
stabileste scazandu-se din valoarea de nou a acestuia uzura corespunzatoare.
(2) Modalitatea de stabilire a valorii de nou si a uzurii corespunzatoare
prevazute de prezentele norme se aplica inclusiv in cazul despagubirii prin
hotarare judecatoreasca.
9. - Prin valoarea de nou a autovehiculelor avariate se intelege:
a) pentru autovehiculele inmatriculate in Romania, apartinand persoanelor
fizice si persoanelor juridice, romane sau straine, precum si pentru
autovehiculele inmatriculate in strainatate, apartinand persoanelor fizice (cu
exceptia cetatenilor romani cu resedinta in strainatate) si persoanelor
juridice romane, care se comercializeaza in Romania, preturile practicate de
unitatile de specialitate la data producerii accidentului;
b) pentru autovehiculele inmatriculate in Romania, apartinand persoanelor
fizice si persoanelor juridice, romane sau straine, precum si pentru
autovehiculele inmatriculate in strainatate, apartinand persoanelor fizice (cu
exceptia cetatenilor romani cu resedinta in strainatate) si persoanelor
juridice romane, care nu se comercializeaza in Romania, preturile de vanzare
practicate la data accidentului in tara in care s-a fabricat autovehiculul
respectiv*), transformate in lei la cursul de schimb valutar comunicat de Banca
Nationala a Romaniei, in vigoare la data producerii accidentului;
c) pentru autovehiculele de tipuri la care nu exista preturi stabilite sau
pentru tipuri ori modele care nu se mai fabrica, valorile stabilite prin
asimilare cu preturile de vanzare, practicate la data accidentului, ale unor
autovehicule care au caracteristici tehnice similare, din productie interna sau
externa*).
------------
*) In lipsa acestor preturi se pot avea in vedere preturile corespunzatoare
din cataloagele de specialitate.
10. - (1) Uzura autovehiculului avariat se stabileste in raport cu vechimea
si cu starea de intretinere a acestuia la data producerii accidentului. La
stabilirea uzurii se tine seama de costul reparatiilor curente sau capitale,
inclusiv de inlocuire a partilor componente sau a pieselor executate inainte de
accident, pentru mentinerea starii tehnice corespunzatoare a autovehiculului.
Valoarea acestora se stabileste in baza documentelor justificative privind
costul efectiv al reparatiilor sau al inlocuirilor respective.
(2) Criteriile de stabilire a uzurii in cazul pagubelor produse la
autovehicule sunt cele prevazute in anexa la prezentele norme.
11. - Se acorda despagubiri si pentru:
(1) acoperirea cheltuielilor facute in vederea limitarii pagubelor, daca
sunt necesare in urma accidentului, justificate cu acte;
(2) acoperirea cheltuielilor de transport al autovehiculului (justificate
cu acte) la atelierul de reparatii din Romania, care poate face reparatia si
este cel mai apropiat de locul accidentului, sau pana la adresa mentionata in
certificatul de inmatriculare a autovehiculului.
B. In cazul vatamarii sau pieirii animalelor
12. - Despagubirile pentru animale se stabilesc pe baza valorii pe piata
locala a animalului respectiv la data producerii riscului asigurat.
C. In cazul avarierii sau distrugerii bunurilor, altele decat cele
prevazute la lit. A si B
13. - (1) Despagubirile pentru cladiri, constructii sau pentru alte bunuri
se stabilesc pe baza preturilor in vigoare la data producerii riscului asigurat.
(2) In cazul in care persoanele pagubite prezinta documentatii tehnice
(devize de reparatii sau alte evaluari), acestea pot fi luate in considerare la
stabilirea despagubirii, dupa verificarea prealabila facuta de asigurator.
D. In cazul avarierii sau distrugerii bunurilor apartinand persoanelor
straine sau cetatenilor romani cu resedinta in strainatate
14. - La stabilirea despagubirii pe baza conventiei dintre asigurati,
asiguratori si aceste persoane, in cazul avarierii sau distrugerii bunurilor,
se vor avea in vedere:
(1) in cazul autovehiculelor inmatriculate in strainatate, despagubirile
acordate de asiguratori nu pot depasi diferenta dintre valoarea acestora la
data producerii accidentului si valoarea ramasa;
(2) in cazul autovehiculelor inmatriculate in strainatate, valoarea
acestora la data producerii accidentului se stabileste in baza preturilor
practicate in tara in care este inmatriculat autovehiculul ori in tara unde a
fost fabricat autovehiculul in cauza. In lipsa acestor preturi se vor avea in
vedere valorile reale conform cataloagelor de specialitate;
(3) prin valoare ramasa se intelege valoarea acelor parti din autovehicul
neavariate, fara a se putea depasi 25% din valoarea stabilita conform
prevederilor alin. (2);
(4) in cazul in care reparatia se efectueaza in strainatate, despagubirile
urmand a se plati in valuta, costul reparatiei este cel prevazut in
documentatia de reparatie, avandu-se in vedere avariile constatate, precum si
eventualele avarii suplimentare constatate cu ocazia efectuarii reparatiei,
daca producerea acestora se justifica prin dinamica accidentului;
(5) in cazul in care reparatiile nu s-au efectuat in Romania si se solicita
plata in valuta a despagubirii inainte de efectuarea reparatiilor in
strainatate, costul pagubelor se stabileste pe baza evaluarii efectuate de
catre asiguratori, avandu-se in vedere: constatarile retinute de autoritatile
publice competente, cercetarile efectuate de asiguratori in legatura cu
dinamica accidentului si intinderea prejudiciului, precum si documentele
justificative privind platile efectiv facute de cel pagubit;
(6) in cazul autovehiculelor inmatriculate in strainatate si avariate, care
nu se pot deplasa prin forta proprie, se platesc despagubiri si pentru:
a) 75% din cheltuielile de transport al persoanelor care au efectuat
voiajul in autovehiculul avariat, fara a se putea depasi 75% din tariful
prevazut pentru transportul cu avionul clasa "Economic";
b) transportul autovehiculului respectiv, inclusiv al remorcii tractate de
acesta de la locul accidentului pana la cel mult atelierul de reparatii din
tara de domiciliu, cu exceptia cazurilor de dauna totala;
c) 75% din cheltuielile de transport al marfurilor aflate in autovehicul,
inclusiv in remorca tractata de acesta, pana la locul de destinatie;
(7) cheltuielile prevazute la alin. (6) trebuie justificate cu acte
intocmite de societatile de transport specializate;
(8) calcularea in valuta a limitelor privind cuantumul despagubirilor se
face la cursul de schimb valutar comunicat de Banca Nationala a Romaniei la
data producerii accidentului.
15. In cazul in care reparatia s-a facut in Romania si se solicita plata in
valuta, calcularea in valuta a despagubirilor stabilite in lei se face la cursul
de schimb valutar comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data la care
pagubitul a efectuat plata facturii de reparatii.
16. In cazurile in care despagubirile urmeaza sa se recupereze potrivit
art. 58 din Legea nr. 136/1995, suma de recuperat reprezinta:
a) despagubirea stabilita in lei, daca reparatia a fost efectuata total sau
partial in Romania;
b) despagubirea platita in valuta transformata in lei la cursul de schimb
valutar comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data efectuarii platii
externe, daca reparatia a fost efectuata in strainatate.
E. In cazul vatamarii corporale sau al decesului persoanelor
17. - La stabilirea despagubirilor pe baza conventiei dintre asigurati,
persoanele pagubite si asiguratori, in cazul vatamarii corporale sau al
decesului unor persoane, se au in vedere urmatoarele:
(1) in caz de vatamare corporala:
a) diferenta dintre veniturile salariale nete ale persoanei vatamate si
indemnizatia primita din fondurile persoanei juridice sau fizice la care
salariatul isi desfasoara activitatea si/sau, dupa caz, din fondurile bugetului
asigurarilor sociale de stat, pe perioada spitalizarii si a concediului
medical;
b) venitul mediu lunar net realizat din activitati desfasurate de persoana
vatamata, dovedit cu documente de evidenta fiscala in cazul persoanelor care nu
au calitatea de salariat;
c) salariul de baza minim lunar pe tara, in cazul persoanelor pagubite
aflate la data producerii accidentului in ultimul an de studii sau de
calificare;
d) eventualele cheltuieli prilejuite de accident (cheltuieli ocazionate de
transportul persoanei accidentate, de tratament, de spitalizare, pentru
recuperare, pentru proteze, pentru alimentatie suplimentara, conform
prescriptiilor medicale), justificate cu acte si care nu sunt suportate din
fondurile de asigurari sociale prevazute de lege;
e) cheltuieli cu ingrijitorii pe perioada incapacitatii de munca, daca prin
certificat medical se recomanda acest lucru, insa nu mai mult de salariul de
baza minim lunar pe tara;
(2) in caz de deces:
a) cheltuielile de inmormantare, inclusiv pentru piatra funerara, precum si
cele efectuate cu ocazia indeplinirii ritualurilor religioase, pe baza
inscrisurilor doveditoare;
b) cheltuielile de transport al cadavrului, inclusiv cele de imbalsamare,
justificate cu acte, de la localitatea unde a avut loc decesul pana la
localitatea in care se face inmormantarea;
c) veniturile nete nerealizate si eventuale alte cheltuieli facute in
perioada de la data producerii accidentului si pana la data decesului,
prevazute la alin. (1) lit. a) - e), daca acestea au fost cauzate de producerea
accidentului.
III. Avizarea si constatarea pagubelor
18. - Pentru recuperarea pagubelor produse ca urmare a accidentelor de
autovehicule persoanele pagubite se vor adresa societatii de asigurare la care
detinatorul autovehiculului, raspunzator de producerea accidentului, are
incheiat un contract de asigurare obligatorie de raspundere civila auto.
19. - (1) In cazul in care cuantumul despagubirilor ca urmare a avarierii
ori distrugerii bunurilor apartinand mai multor persoane, in unul si acelasi
accident de autovehicul, depaseste limita maxima prevazuta in hotararea
Guvernului in vigoare la data producerii accidentului (in care se cuprind si
cheltuielile facute in procesul civil), indiferent de numarul persoanelor
pagubite si de numarul persoanelor raspunzatoare de producerea pagubei,
despagubirile se acorda in limita acestei sume fiecarei persoane pagubite,
proportional cu raportul dintre limita maxima si totalul cuantumului
despagubirilor.
(2) In cazul in care cuantumul despagubirilor ca urmare a vatamarilor
corporale sau a decesului mai multor persoane in unul si acelasi accident de
autovehicul depaseste limita maxima prevazuta in hotararea Guvernului in
vigoare la data producerii accidentului (in care se cuprind si cheltuielile
facute in procesul civil), indiferent de numarul persoanelor pagubite si de
numarul persoanelor raspunzatoare de producerea pagubei, despagubirile se
acorda in limita acestei sume, proportional cu prejudiciul suferit de fiecare
persoana pagubita, fara insa a se depasi pentru fiecare persoana vatamata
limita/persoana prevazuta in hotararea Guvernului in vigoare la data producerii
accidentului.
20. - (1) Incuviintarea cu privire la stabilirea despagubirii pe baza
conventiei dintre asigurati, persoane pagubite si asiguratori se da:
a) pe actele eliberate de autoritatile publice competente sa constate si sa
cerceteze accidentele de autovehicule, pe instiintare sau pe procesul-verbal de
constatare a pagubelor, intocmit de asigurator, de detinatorul autovehiculului,
iar in cazul in care despagubirile nu urmeaza sa fie recuperate potrivit
prevederilor art. 58 din Legea nr. 136/1995, si de conducatorul auto
raspunzator de producerea pagubei;
b) pe procesul-verbal de constatare a pagubelor intocmit de asigurator, de
catre persoana pagubita (in cazul persoanelor juridice, de catre reprezentantul
acestora).
(2) In situatiile prevazute la alin. (1), in cazul persoanelor fizice
incuviintarea poate fi data de sotia (sotul) asiguratului, respectiv a (al)
persoanei pagubite, ori, in caz de imposibilitate a ambilor soti (spitalizare,
deces, detentie, lipsa indelungata din localitate etc.), de oricare dintre
urmatoarele persoane majore: copii, parinti, surori sau frati ai asiguratului,
respectiv ai persoanei pagubite ori ai sotiei (sotului) acestora.
21. - Constatarea pagubelor se efectueaza si in cazurile in care nu s-a
primit inca instiintarea de la asiguratul raspunzator de producerea pagubei,
insa persoanele pagubite se prezinta la asiguratorul acestuia cu dovezi privind
raspunderea asiguratului, cauzele si imprejurarile accidentului.
22. - (1) Procesul-verbal de constatare a pagubelor, intocmit de
asigurator, se semneaza de toate persoanele care iau parte la intocmirea
acestuia.
(2) Eventualele obiectii ale partilor cu privire la pagubele constatate vor
fi mentionate in procesul-verbal sau intr-o anexa la acesta.
(3) Eventualele modificari in cuprinsul procesului-verbal trebuie
certificate sub semnatura acelorasi persoane care l-au semnat.
(4) Daca, cu ocazia demontarii sau repararii bunului avariat, au rezultat
si alte pagube produse ca urmare a accidentului ce nu au putut fi constatate
initial, se va intocmi un proces-verbal suplimentar de constatare a pagubelor,
cu participarea acelorasi persoane care au luat parte la constatarea initiala.
23. - Asiguratorii pot acorda despagubiri si in cazul in care persoana
pagubita a procedat la repararea autovehiculului avariat inainte ca
asiguratorii sa efectueze constatarea pagubei, daca imprejurarile si cauzele
producerii evenimentului asigurat, precum si cuantumul pagubei rezulta din
actele aflate la dosar. In asemenea situatii stabilirea marimii avariilor,
precum si a cuantumului pagubelor se va face in baza: datelor consemnate in
actele autoritatilor publice competente, documentelor justificative privind
costul efectiv al reparatiilor efectuate, declaratiilor scrise ale pagubitului si
ale martorilor si a altor dovezi prezentate, coroborate cu propriile constatari
ale asiguratorului, rezultate in urma examinarii reparatiilor executate la
autovehicul si, dupa caz, a partilor componente sau a pieselor avariate
inlocuite, precum si cu investigatiile in legatura cu dinamica accidentului,
localizarea acestuia etc. Si in aceste cazuri datele constatate vor fi
consemnate in procesul-verbal de constatare a pagubelor la autovehicule, care
va fi semnat de toate persoanele care iau parte la intocmirea acestuia.
24. - (1) O data cu plata despagubirii persoana pagubita va mentiona, in
scris, ca a fost integral despagubita pentru pagubele suferite si ca nu mai are
nici o pretentie de la asigurator in legatura cu paguba respectiva.
(2) In situatia efectuarii platii de catre asigurator direct in contul
bancar al persoanei pagubite, aceasta se considera a fi integral despagubita,
daca in termen de 30 de zile de la data platii nu a notificat asiguratorului
eventualele obiectii referitoare la cuantumul despagubirii.
IV. Dispozitii finale
25. - (1) In cazurile in care nu s-a realizat conventia si despagubirile se
stabilesc prin hotarare judecatoreasca, asiguratorul va acorda despagubiri fara
a mai fi necesara incuviintarea asiguratului, in baza hotararii judecatoresti,
ramasa definitiva si investita cu formula executorie, cu respectarea
prevederilor Legii nr. 136/1995 si ale prezentelor norme.
(2) In cazul obligarii la prestatii banesti periodice, sumele stabilite de
organele prevazute la alin. (1) se vor plati pana la reducerea ori incetarea
starii de nevoie sau a incapacitatii de munca, tinandu-se seama de deciziile de
pensionare, certificatele medicale si alte dovezi care stabilesc aceste
situatii
26. - In cazul in care, dupa plata despagubirilor pentru vatamari corporale
stabilite prin hotararea organului de jurisdictie competent, intervine decesul
victimei ca urmare a aceluiasi accident, se pot stabili despagubiri pe baza
conventiei dintre parti pentru cheltuielile prevazute la pct. 17 alin. (2).
27. - Conventia dintre asigurati, persoanele pagubite si asiguratori are
caracter total, neconditionat, definitiv si stinge toate pretentiile ce decurg
din pagubele care erau sau puteau fi cunoscute la data realizarii conventiei
pentru pagubele ce s-au acoperit pe aceasta cale, cu exceptia situatiei in care
ulterior platii despagubirii pentru vatamari corporale starea persoanei
pagubite s-a agravat ori a intervenit decesul acesteia ca urmare a aceluiasi
accident.
ANEXA 1
la norme
STABILIREA UZURII
in cazul pagubelor produse la autovehicule
1. Pentru stabilirea valorii autovehiculelor la data producerii
evenimentului asigurat din valoarea de nou a acestora se scade uzura valorica.
Uzura valorica se calculeaza prin aplicarea coeficientului de uzura asupra
valorii de nou a autovehiculului la data producerii evenimentului asigurat.
Coeficientul de uzura se stabileste in functie de gradul de intrebuintare
(parcurs) a autovehiculului, exprimat in kilometri, precum si de vechimea in
exploatare, exprimata in unitati de timp (ani), diferentiata pe categorii de
autovehicule, potrivit tabelelor nr. 1 si 2 anexate, cuprinzand coeficientii de
uzura.
Pentru stabilirea coeficientului de uzura a unui autovehicul sunt necesare:
a) data introducerii in exploatare de nou a autovehiculului respectiv,
mentionata in documentele de identificare a acestuia (carte de identitate,
certificat de inmatriculare etc.) sau, in lipsa, anul de fabricatie de pe placa
de origine a autovehiculului;
b) parcursul in kilometri realizat de autovehiculul respectiv de la data
introducerii lui in exploatare de nou si pana la data producerii evenimentului
asigurat.
2. Pentru autovehiculele la care se cunosc datele mentionate la pct. 1 lit.
a) si b), pentru stabilirea coeficientului de uzura a autovehiculului avariat
se cauta in tabelul coeficientilor de uzura linia corespunzatoare vechimii in
exploatare (in ani) si coloana corespunzatoare starii de intretinere medie (determinata
pentru un parcurs mediu anual de 10.000 km) la intersectia carora se va gasi
coeficientul de uzura respectiv.
In cazul in care exista diferente intre parcursul real si cel rezultat prin
utilizarea mediei anuale, coeficientul corespunzator starii de intretinere
medie se va corecta cu 0,6% pentru fiecare 1.000 km*), fara a se putea depasi
coeficientii corespunzatori starilor de intretinere buna sau satisfacatoare.
------------
*) Corectia se va face prin adunare, daca parcursul real este mai mare de
10.000 km/an, ori prin scadere, daca este mai mic.
3. Pentru autovehiculele la care nu se cunoaste parcursul (km) realizat
pana la data producerii evenimentului asigurat sau acesta nu este in
concordanta cu starea tehnica a autovehiculului respectiv, coeficientul de
uzura a autovehiculului avariat se stabileste in functie de vechimea in
exploatare si de starea de intretinere a acestuia, prevazute in tabelele nr. 1
si 2 anexate, cuprinzand coeficientii de uzura.
Starea de intretinere a unui autovehicul se clasifica in: buna, medie si
satisfacatoare.
Stabilirea starii de intretinere a autovehiculului se face potrivit starii
acestuia dinainte de producerea evenimentului asigurat, pe baza criteriilor de
mai jos:
a) stare de intretinere buna:
Autovehiculul prezinta: integritatea elementelor caroseriei, barelor de
protectie si capacelor de roti; vopseaua intacta, fara exfolieri sau urme
aparente de rugina pe tabla; tapiteria fara pete, fara urme de uzura prematura
sau rupturi; cauciucuri uzate uniform, fara sa prezinte uzuri accentuate pe
flancuri, ca urmare a unui reglaj necorespunzator al directiei; motorul fara
scurgeri de ulei pe partile laterale sau pe capotajele interioare ale spatiului
afectat acestuia;
b) stare de intretinere medie:
Autovehiculul prezinta: deformari ale caroseriei, barelor de protectie sau
capacelor de roti pana la 10 dmp insumat pe intreaga suprafata exterioara;
degradari ale vopselei in ceea ce priveste luciul, cu urme de rugina aparenta
pe o suprafata totala de pana la 10 dmp, cu exfolieri pe o suprafata totala de
pana la 0,5 cmp sau orice alte zgarieturi; pete pe tapiteria scaunelor;
c) stare de intretinere satisfacatoare:
Autovehiculul prezinta: deformari ale caroseriei, barelor de protectie si capacelor
de roti mai mari de 10 dmp insumat pe intreaga suprafata exterioara; degradari
ale vopselei, pierderea totala a luciului, cu exfolieri pe o suprafata totala
mai mare de 0,5 cmp, cu urme pronuntate de rugina aparenta si zgarieturi;
tapiteria deteriorata si murdara; cauciucurile uzate neuniform, cu accentuari
pe unul din flancuri, ca urmare a unui reglaj necorespunzator al directiei;
motorul cu urme de ulei pe partile superioare si laterale, ca urmare a
scurgerilor la capacul distributiei, al culasei sau pe langa garniturile de
etansare; joc mare la volanul directiei.
Cunoscand data introducerii in exploatare de nou si starea sa de
intretinere, justificata tehnic, pentru stabilirea coeficientului de uzura a
autovehiculului avariat se cauta in tabelul coeficientilor de uzura linia
orizontala corespunzatoare vechimii in exploatare (in ani) a acestuia si se
stabileste un coeficient de uzura cuprins intre cei corespunzatori starii de
intretinere buna si satisfacatoare.
4. Pentru autovehiculele care aveau executate inainte de data producerii
evenimentului asigurat reparatii curente, inclusiv inlocuiri ale partilor
componente sau ale pieselor originale, pentru mentinerea starii tehnice
corespunzatoare a autovehiculului, stabilirea coeficientului de uzura se face
pe baza relatiei:
Ur = U x K, in care:
Ur = coeficient de uzura recalculat al autovehiculului;
U = coeficient de uzura rezultat din tabelele coeficientilor de uzura, in
baza datelor mentionate mai sus;
(A - a)
K = coeficient de corectie a uzurii ---------,
A
in care:
A = valoarea de nou a autovehiculului avariat;
a = costul total al reparatiilor curente, inclusiv al inlocuirilor de parti
componente sau de piese originale, executate inainte de data producerii
evenimentului asigurat, pentru mentinerea starii tehnice corespunzatoare a
autovehiculului, in baza documentatiilor privind costul efectiv al acestora.
*
* *
In nici un caz nu se pot lua in calcul coeficienti de uzura inferiori
coeficientilor minimali sau superiori celor maximali, pentru vechimea in
exploatare, parcursul realizat si starea de intretinere a autovehiculului
avariat, prevazuti in tabelele nr. 1 si 2 anexate, cuprinzand coeficientii de
uzura.
TABELUL COEFICIENTILOR DE UZURA Nr. 1
pentru autovehiculele a caror masa totala maxima autorizata nu depaseste 3,5 t
si pentru cele al caror numar de locuri pe scaune nu este mai mare de 9
____________________________________________________
Coeficient de uzura (%)
Ani __________________________________________
Stare de Stare de Stare de
intretinere intretinere intretinere
buna medie satisfacatoare
____________________________________________________
1 0 7 10
7 15 20
____________________________________________________
2 15 23 30
18 28 35
____________________________________________________
3 23 33 40
26 37 45
____________________________________________________
4 30 42 50
34 45 53
____________________________________________________
5 37 48 56
41 52 59
____________________________________________________
6 45 55 62
48 58 65
____________________________________________________
7 51 62 69
53 65 72
____________________________________________________
8 56 67 75
58 70 78
____________________________________________________
9 60 72 80
61 73 82
____________________________________________________
10 62 74 84
63 75 85
____________________________________________________
peste 10 63 75 85
____________________________________________________
NOTA:
Coeficientii de uzura din tabel, corespunzatori anilor de vechime, sunt
stabiliti diferentiat pe acesti ani, pentru jumatate de an si pentru un an
intreg de vechime.
TABELUL COEFICIENTILOR DE UZURA Nr. 2
pentru autovehiculele a caror masa totala maxima autorizata depaseste 3,5 t si
pentru cele al caror numar de locuri pe scaune este mai mare de 9
____________________________________________________
Coeficient de uzura (%)
Ani __________________________________________
Stare de Stare de Stare de
intretinere intretinere intretinere
buna medie satisfacatoare
____________________________________________________
1 0 7 10
8 15 20
____________________________________________________
2 13 20 27
18 25 34
____________________________________________________
3 23 30 39
28 35 44
____________________________________________________
4 33 40 48
37 45 52
____________________________________________________
5 41 49 56
44 52 60
____________________________________________________
6 47 55 63
50 58 65
____________________________________________________
7 53 60 68
55 64 70
____________________________________________________
8 58 66 72
60 68 74
____________________________________________________
9 63 70 76
65 71 77
____________________________________________________
10 66 73 79
67 74 80
____________________________________________________
11 68 75 82
69 76 83
____________________________________________________
12 70 77 84
71 78 85
____________________________________________________
peste 12 71 78 85
____________________________________________________
NOTA:
Coeficientii de uzura din tabel, corespunzatori anilor de vechime, sunt
stabiliti diferentiat pe acesti ani, pentru jumatate de an si pentru un an
intreg de vechime.