HOTARARE Nr. 906 din 16 decembrie 1998
privind unele masuri in legatura cu asigurarea obligatorie de raspundere civila
pentru pagube produse tertilor prin accidente de autovehicule
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 491 din 21 decembrie 1998
In aplicarea art. 53 din Legea nr. 136/1995 privind asigurarile si
reasigurarile in Romania,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Nivelul primelor de asigurare pentru anul 1999 este prevazut in anexa nr. 1
care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
In cazul persoanelor care detin autovehicule inmatriculate in Romania,
primele de asigurare se platesc astfel:
a) la data eliberarii autorizatiei provizorii de circulatie;
b) la data inmatricularii autovehiculului in circulatie pentru
autovehiculele care se inmatriculeaza in perioada 1 ianuarie - 31 decembrie
1999;
c) pentru autovehiculele care sunt deja inmatriculate la data de 31
decembrie 1998 primele de asigurare se platesc pentru intregul an 1999 sau
fractionat, aferent perioadelor:
- 1 ianuarie - 31 decembrie 1999, pana la data de 31 decembrie 1998;
- 1 ianuarie - 31 mai 1999, pana la data de 31 decembrie 1998;
- 1 iunie - 31 decembrie 1999, pana la data de 31 mai 1999.
In cazul platii anticipate si integrale pana la data de 31 decembrie 1998 a
primelor de asigurare aferente perioadei 1 ianuarie - 31 decembrie 1999,
asiguratul beneficiaza de o reducere cu 10% a primelor de asigurare.
In cazul neachitarii la scadenta a primelor de asigurare prevazute la art.
1, detinatorul autovehiculului este neasigurat pana in momentul incheierii
asigurarii.
Art. 3
Pentru autovehiculele care se inmatriculeaza temporar (cele care urmeaza sa
fie scoase definitiv din tara), precum si in cazul eliberarii unei autorizatii
provizorii de circulatie, primele de asigurare se calculeaza lunar si
reprezinta 1/12 din prima de asigurare anuala prevazuta in tarif.
Art. 4
Pentru autovehiculele care se inmatriculeaza permanent in perioada 1
ianuarie - 31 decembrie 1999, prima de asigurare pentru fiecare luna sau
fractiune de luna cuprinsa intre data inceperii raspunderii asiguratorului si
data de 31 decembrie 1999 reprezinta 1/12 din prima de asigurare anuala
prevazuta in tarif.
Art. 5
In cazul persoanelor care intra pe teritoriul Romaniei cu autovehicule
inmatriculate in strainatate, dar neasigurate sau ale caror asigurari expira in
timpul cat se afla pe teritoriul Romaniei, primele de asigurare aferente
perioadei cat autovehiculul neasigurat se afla in Romania se platesc anticipat
si integral, astfel:
a) in mod obligatoriu, la intrarea autovehiculului pe teritoriul Romaniei,
la punctele de trecere a frontierei, in cazul persoanelor care intra pe
teritoriul Romaniei cu autovehicule inmatriculate in strainatate, dar
neasigurate;
b) cel mai tarziu in ultima zi de valabilitate a documentelor de asigurare,
la unitatile teritoriale ale asiguratorilor autorizati, in cazul persoanelor
care se afla pe teritoriul Romaniei cu autovehicule inmatriculate in
strainatate si ale caror asigurari expira in perioada in care se afla in
Romania.
Art. 6
Raspunderea asiguratorului incepe:
a) dupa 24 de ore de la expirarea zilei in care:
- s-a platit asiguratorului prima de asigurare in numerar, respectiv s-a
prezentat ordinul de plata vizat de banca la care asiguratul are deschis contul
de disponibil; si
- s-a eliberat documentul care atesta incheierea asigurarii pentru
asiguratul care nu si-a indeplinit obligatiile de plata a primei de asigurare
prevazute la art. 2 si 5 sau pentru asiguratul care nu a platit la scadenta
prima de asigurare aferenta perioadei respective;
b) din momentul platii primei de asigurare in numerar, respectiv al
prezentarii ordinului de plata vizat de banca la care asiguratul are deschis
contul de disponibil si al eliberarii documentului de asigurare, dar nu mai
devreme de data intrarii in vigoare a asigurarii inscrisa in document, pentru
asiguratul care isi indeplineste obligatiile de plata a primei de asigurare
prevazute la art. 2 lit. c) si la art. 5 sau pentru asiguratul care a platit la
scadenta prima de asigurare aferenta perioadei respective;
c) din momentul platii primei de asigurare in numerar, respectiv al
prezentarii ordinului de plata vizat de banca la care asiguratul are deschis
contul de disponibil si al eliberarii documentului de asigurare, dar nu mai
devreme de data intrarii in vigoare a asigurarii inscrisa in document si de
data eliberarii autorizatiei provizorii de circulatie sau a inmatricularii
autovehiculului, pentru asiguratul care isi indeplineste obligatiile de plata a
primei de asigurare prevazute la art. 2 lit. a) si b).
Art. 7
Raspunderea asiguratorului inceteaza la ora 24,00 a ultimei zile de
valabilitate inscrise in tichetul de asigurare pentru care s-a platit prima de
asigurare datorata sau, anterior acestei date, in momentul radierii
autovehiculului.
Dovada platii primelor de asigurare revine asiguratului, inscrisul
constatator fiind chitanta, dispozitia de plata sau alt document probator al
platii.
Art. 8
Pentru autovehiculele care se radiaza din circulatie in perioada 1 ianuarie
- 31 decembrie 1999 prima de asigurare pentru fiecare luna sau fractiune de
luna cuprinsa intre data inceperii si data incetarii raspunderii asiguratorului
reprezinta 1/12 din prima de asigurare anuala.
Diferenta dintre prima de asigurare platita si cea calculata conform alin.
1 se restituie asiguratului, la cererea scrisa a acestuia, insotita de
documentele doveditoare.
Art. 9
In unul si acelasi accident, indiferent de numarul persoanelor
raspunzatoare de producerea pagubelor, asiguratorul acorda despagubiri,
inclusiv pentru cheltuielile facute de asigurati in procesul civil, in
urmatoarele limite:
a) de la 500.000 lei pana la maximum 110.000.000 lei, indiferent de numarul
persoanelor pagubite, in caz de avariere ori de distrugere a bunurilor, pentru
pagube materiale directe si indirecte de peste 500.000 lei;
b) pana la 40.000.000 lei pentru fiecare persoana, dar nu mai mult de
110.000.000 lei, indiferent de numarul persoanelor accidentate, in caz de
vatamari corporale sau de deces, inclusiv pentru prejudicii fara caracter
patrimonial.
Limitele despagubirilor prevazute la alin. 1 se aplica in cazul daunelor,
consecinta a accidentelor de autovehicule survenite in anul 1999.
Art. 10
Dovada existentei asigurarii obligatorii de raspundere civila pentru pagube
produse prin accidente de autovehicule, in cazul controalelor efectuate de
catre ofiterii si subofiterii de politie, in conformitate cu prevederile art.
64 si 65 din Legea nr. 136/1995, o constituie tichetul de asigurare emis de
asiguratorii autorizati sa practice aceasta asigurare in Romania sau documentele
internationale de asigurare de raspundere civila auto, eliberate de societati
de asigurare din strainatate, cu valabilitate pe teritoriul Romaniei si numai
pentru perioada mentionata in acestea.
Art. 11
Nivelul primelor de asigurare prevazute in anexa nr. 1 poate fi majorat
prin hotarare a Guvernului, in cursul anului 1999, daca se inregistreaza o rata
a inflatiei mai mare de 30%, care a fost avuta in vedere la stabilirea
nivelului primelor de asigurare din prezenta hotarare.
Neplata diferentei de prima ce va fi stabilita il obliga pe asigurator
numai la acoperirea proportionala a prejudiciului cauzat de asigurat.
Art. 12
Pentru obtinerea autorizatiei de a practica asigurarea obligatorie de
raspundere civila pentru pagube produse prin accidente de autovehicule, in
conformitate cu prevederile legii, asiguratorii solicitanti trebuie sa
indeplineasca, cumulativ, urmatoarele conditii:
a) sa dispuna de un capital social varsat de cel putin 10 miliarde lei;
b) sa dispuna de o retea teritoriala proprie, formata din cel putin doua
unitati (sucursale, reprezentante, agentii) in fiecare judet;
c) sa dispuna la fiecare sucursala (reprezentanta) de personal propriu
specializat in activitatea de constatare si de lichidare a daunelor auto
(ingineri, subingineri, tehnicieni cu pregatire profesionala de profil);
d) sa practice asigurari facultative de autovehicule;
e) sa dispuna de rezerve de prime si rezerve de daune suficiente pentru
acoperirea datoriilor rezultate din practicarea activitatii de asigurare in
anii anteriori celui pentru care se solicita autorizatia respectiva.
Art. 13
Se aproba Normele tehnice cu privire la aplicarea asigurarii obligatorii de
raspundere civila pentru pagube produse prin accidente de autovehicule,
prevazute in anexa nr. 2 care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 14
Pe data de 31 decembrie 1998 se abroga orice dispozitii contrare prezentei
hotarari.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
ANEXA 1
NIVELUL
primelor de asigurare obligatorie de raspundere civila pentru pagube produse
tertilor prin accidente de autovehicule
I.*) In cazul persoanelor care detin autovehicule inmatriculate in Romania:
- lei -
_______________________________________________________________________________
Nr. Felul Prima de asigurare, pentru fiecare autovehicul
crt. autovehiculului inmatriculat in Romania, aferenta perioadei
_____________________________________________________
1 ianuarie - 1 ianuarie - 1 iunie -
31 decembrie 1999 31 mai 1999 31 decembrie 1999
_____________________________________________________
persoane persoane persoane persoane persoane persoane
fizice juridice fizice juridice fizice juridice
_______________________________________________________________________________
1. Autoturisme
(inclusiv
autoturisme de
teren si
automobile mixte
a caror masa
totala maxima
autorizata nu
depaseste 3,5 t),
autosanitare,
autorulote,
avand capacitatea
cilindrica:
a) pana la
1.200 cmc 240.000 286.000 102.000 121.000 138.000 165.000
b) intre
1.201 - 1.400 cmc 275.000 355.000 115.000 149.000 160.000 206.000
c) intre
1.401 - 1.700 cmc 328.000 480.000 140.000 204.000 188.000 276.000
d) intre
1.701 - 2.000 cmc 424.000 578.000 176.000 243.000 248.000 335.000
e) peste
2.000 cmc 507.000 700.000 213.000 296.000 294.000 404.000
2. Autovehicule
pentru transport
de persoane
(inclusiv
autospecializate
pentru transport
de persoane):
a) avand cel
putin 10, dar nu
mai mult de 17
locuri exclusiv
pe scaune,
inclusiv cel al
conducatorului 672.000 796.000 282.000 332.000 390.000 464.000
b) avand cel putin
18 locuri pe
scaune, inclusiv
cel al
conducatorului 868.000 1.443.000 363.000 603.000 505.000 840.000
c) tramvaie,
troleibuze - 1.157.000 - 482.000 - 675.000
3. Motocicluri cu sau
fara atas 176.000 289.000 75.000 119.000 101.000 170.000
4. Tractoare rutiere
avand puterea
motorului:
a) pana la 45 CP
inclusiv 149.000 149.000 62.000 62.000 87.000 87.000
b) peste 45 CP 722.000 722.000 304.000 304.000 418.000 418.000
5. Alte autovehicule
decat cele
mentionate la
pct. 1 - 4, a
caror masa totala
maxima autorizata
este de:
a) pana la
2.300 kg 438.000 631.000 185.000 264.000 253.000 367.000
b) intre
2.301 - 3.500 kg 689.000 868.000 289.000 363.000 400.000 505.000
c) intre
3.501 - 7.500 kg 942.000 1.085.000 400.000 452.000 542.000 633.000
d) intre
7.501 - 16.000 kg 1.157.000 1.443.000 482.000 603.000 675.000 840.000
e) peste
16.000 kg 1.443.000 1.878.000 603.000 786.00 840.000 1.092.000
_______________________________________________________________________________
*) a) Primele de asigurare se platesc numai pentru autovehicule. Pentru
remorci, semiremorci si atase nu se platesc prime de asigurare.
b) Primele de asigurare prevazute mai sus se platesc si pentru fiecare
numar de circulatie de proba.
c) Pentru persoanele cu deficiente locomotorii, detinatori de motocicluri
si de autoturisme adaptate infirmitatii lor, inclusiv pentru cele primite de
acestia in folosinta, primele de asigurare se reduc cu 50% .
d) Primele de asigurare aferente perioadelor stabilite mai sus se incaseaza
in cuantumul prevazut, fara a fi posibila fractionarea acestuia.
II.*) In cazul persoanelor care intra pe teritoriul Romaniei cu
autovehicule inmatriculate in strainatate, dar neasigurate sau ale caror
asigurari expira in perioada in care se afla pe teritoriul Romaniei:
- lei -
_______________________________________________________________________________
Nr. Prima de asigurare pentru fiecare luna sau
crt. Felul autovehiculului fractiune de luna,
in perioada 1 ianuarie - 31 decembrie 1999,
pentru fiecare autovehicul inmatriculat in
strainatate
_______________________________________________________________________________
1. Autoturisme 597.000
2. Alte autovehicule decat
autoturisme si motocicluri 1.469.000
3. Motocicluri 230.000
_______________________________________________________________________________
*) Primele de asigurare se platesc numai pentru autovehicule. Pentru
remorci, semiremorci si atase nu se platesc prime de asigurare.
III. Persoanele fizice, cetateni ai Republicii Moldova, vor plati primele
de asigurare potrivit acordurilor bilaterale incheiate in acest scop.
ANEXA 2
NORME TEHNICE
cu privire la aplicarea asigurarii obligatorii de raspundere civila pentru
pagube produse prin accidente de autovehicule
I. Generalitati
1. - Asiguratorii autorizati de Oficiul de supraveghere a activitatii de
asigurare si reasigurare sa practice asigurarea obligatorie de raspundere
civila pentru pagube cauzate tertilor prin accidente de autovehicule acorda, in
baza primelor de asigurare platite, despagubiri pentru prejudiciile de care
asiguratii acestora raspund, in baza legii, fata de terte persoane pagubite
prin accidente de autovehicule, care au loc pe teritoriul Romaniei, precum si
pentru cheltuielile facute de asigurati in procesul civil.
2. - Asiguratorii acorda despagubiri:
(1) indiferent de locul in care a fost produs accidentul de autovehicul (pe
drumuri publice, pe drumuri care nu sunt deschise circulatiei publice, in
incinte si in orice alte locuri), atat in timpul deplasarii, cat si in timpul
stationarii autovehiculului asigurat;
(2) pentru pagubele produse de existenta sau de functionarea dispozitivelor
sau instalatiilor montate pe autovehicule, dar numai atata timp cat acestea
sunt montate pe autovehicul, precum si pentru pagubele cauzate de remorci,
semiremorci ori atase, dar numai atata timp cat acestea sunt atasate la un
autovehicul asigurat, inclusiv pentru pagubele produse din cauza desprinderii
accidentale a acestora de autovehicule;
(3) daca paguba a fost cauzata: din vina conducatorului autovehiculului;
prin fapta lucrului (cand paguba isi are cauza in insusirile, actiunea sau
inactiunea lucrului); prin intermediul altui lucru, antrenat de deplasarea
autovehiculului; prin scurgerea, risipirea ori caderea accidentala a
substantelor sau produselor transportate.
3. - (1) In situatia in care cel pagubit a contribuit din culpa la
producerea accidentului sau la marirea pagubei, cel chemat sa raspunda va fi
tinut raspunzator numai pentru partea din paguba pe care a produs-o. In astfel
de situatii, masura raspunderii fiecarei persoane va fi cea rezultata din acte.
(2) In cazul in care din acte nu rezulta masura raspunderii fiecarei
persoane, aceasta se va stabili in cote egale, in raport cu numarul partilor
implicate in accident.
4. - Asiguratorii nu acorda despagubiri pentru:
(1) cazurile in care detinatorul sau conducatorul autovehiculului asigurat
nu are raspundere civila, daca accidentul a fost produs:
a) dintr-un caz de forta majora (imprejurare externa, imprevizibila,
extraordinara si invincibila, fara relatie cu lucrul care a provocat accidentul
sau cu insusirile sale naturale);
b) din culpa exclusiva a persoanei pagubite;
c) din culpa exclusiva a unei terte persoane;
(2) pagubele cauzate unui autovehicul sau oricarui alt bun apartinand
aceleiasi persoane fizice sau juridice, daca au fost cauzate de un alt
autovehicul apartinand aceleiasi persoane fizice sau juridice, condus de un
prepus al aceleiasi persoane juridice ori de o alta persoana pentru care
raspunde persoana fizica sau persoana juridica asigurata;
(3) pagubele cauzate, in cazul in care detinatorul autovehiculului nu face
dovada valabilitatii asigurarii obligatorii de raspundere civila pentru pagube
cauzate tertilor prin accidente de autovehicule, la data accidentului;
(4) pagubele situate sub limita minima a despagubirilor de asigurare
prevazute in hotararea Guvernului in vigoare la data producerii accidentului,
pentru avarierea ori distrugerea bunurilor in unul si acelasi accident,
indiferent de numarul persoanelor pagubite si de numarul persoanelor
raspunzatoare de producerea pagubei;
(5) partea din prejudiciu care depaseste limitele maxime ale despagubirilor
de asigurare prevazute in hotararea Guvernului in vigoare la data producerii
accidentului, produs in unul si acelasi accident, indiferent de numarul
persoanelor pagubite si de numarul persoanelor raspunzatoare de producerea
pagubei;
(6) amenzile de orice fel si cheltuielile penale la care ar fi obligat
detinatorul sau conducatorul autovehiculului asigurat, raspunzator de
producerea pagubei, precum si cheltuielile de executare a hotararilor penale
privind plata despagubirilor;
(7) cheltuielile facute in procesul penal de detinatorul sau conducatorul
autovehiculului asigurat, raspunzator de producerea pagubei, chiar daca in
cadrul procesului penal s-a solutionat si latura civila;
(8) sumele pe care conducatorul autovehiculului, raspunzator de producerea
pagubei, este obligat sa le plateasca detinatorului care i-a incredintat
autovehiculul asigurat, pentru avarierea ori distrugerea acestui autovehicul;
(9) pagubele produse persoanelor sau bunurilor acestora, daca intre
detinatorul autovehiculului care a cauzat accidentul sau conducatorul auto
raspunzator si persoanele pagubite a existat un raport contractual (civil,
comercial, de munca, cu titlu oneros sau gratuit);
(10) pagubele produse la locul de munca de dispozitivele sau instalatiile
montate pe autovehicule, atunci cand acestea sunt utilizate ca utilaje sau
instalatii de lucru;
(11) pagubele cauzate prin accidente survenite in timpul operatiunilor de
incarcare si de descarcare, acestea constituind riscuri ale activitatii
profesionale;
(12) pagubele cauzate ca urmare a transportului de produse periculoase
(radioactive, ionizante, inflamabile, explozive, corozive, combustibile), cu
ocazia caruia aceste produse au determinat sau au agravat producerea pagubei;
(13) pretentiile referitoare la reducerea valorii bunurilor dupa reparatie.
II. Stabilirea despagubirii pe baza conventiei dintre asigurati, persoanele
pagubite si asiguratori
5. - (1) Stabilirea despagubirilor pe baza conventiei dintre asigurati,
persoanele pagubite si asiguratori se poate face in cazurile in care, din
actele incheiate de organele de politie, de unitatile de pompieri sau de
celelalte autoritati publice competente sa constate si sa cerceteze accidentele
de autovehicule, precum si din instiintarea asiguratilor, respectiv a
conducatorilor auto vinovati, rezulta cu certitudine raspunderea civila a
detinatorului sau a conducatorului autovehiculului asigurat in producerea
pagubei, iar persoana pagubita face dovada prejudiciului material suferit.
(2) In cazul avarierii sau al distrugerii bunurilor, daca autoritatile
publice nu au intocmit acte cu privire la cauzele si la imprejurarile
producerii accidentului de autovehicul ori la pagubele cauzate, acestea pot fi
dovedite prin orice mijloc legal de proba. Pentru stabilirea despagubirii pe
baza conventiei dintre asigurati, persoanele pagubite si asiguratori,
asiguratorii vor face constatari si vor trage concluzii cu privire la persoana
raspunzatoare de producerea pagubei, la cauzele si la imprejurarile producerii
accidentului, in baza declaratiei scrise a asiguratului si a altor dovezi
prezentate, coroborate cu investigatii in legatura cu dinamica accidentului, cu
localizarea acestuia etc., precum si cu privire la cuantumul pagubelor produse.
(3) La primirea despagubirii pe baza conventiei, persoana pagubita isi ia
un angajament scris, care reprezinta titlu executoriu, prin care se obliga sa
restituie de indata despagubirea primita, in cazul in care actele incheiate de
organele de politie, de unitatile de pompieri sau de alte autoritati competente
sa cerceteze accidentele de autovehicule sunt anulate.
6. - Despagubirile nu pot fi stabilite pe baza conventiei dintre asigurati,
persoanele pagubite si asiguratori, in cazul in care:
(1) persoanele care formuleaza pretentii de despagubiri sunt sotul (sotia)
sau persoane care se afla in intretinerea detinatorului sau a conducatorului
autovehiculului asigurat, raspunzator de producerea pagubei;
(2) persoanele care formuleaza pretentii de despagubiri, in cazurile de
vatamari corporale sau de deces, sunt copiii, parintii, fratii sau surorile
detinatorului ori conducatorului autovehiculului asigurat, raspunzatori de
producerea pagubei, si nu se afla in intretinerea acestora;
(3) se formuleaza pretentii de despagubiri ce se cuvin sub forma de
prestatii banesti periodice (pensie de intretinere), precum si in cazul in care
pentru aceste prestatii se solicita o suma globala.
(4) se formuleaza pretentii de despagubiri pentru lipsa de folosinta a
bunului avariat ori distrus, pentru partea respectiva de despagubire, cu
exceptia lipsei de folosinta a mijloacelor de transport avariate apartinand
agentilor economici care au ca obiect de activitate transporturi de marfuri sau
de persoane, cu plata, dar numai pentru timpul normal necesar efectuarii
reparatiei pagubelor produse la mijloacele de transport. Partea de despagubire
aferenta lipsei de folosinta se determina luand in calcul tarifele orare pentru
transporturi de marfuri sau de persoane, practicate de catre pagubit la data
producerii pagubei. Sarcina probei apartine pagubitului si se face cu
inscrisuri doveditoare;
(5) se formuleaza pretentii avand ca obiect daunele morale;
(6) se formuleaza pretentii de despagubiri pentru: hartii de valoare, acte,
manuscrise, bijuterii, pietre pretioase, obiecte de arta, obiecte din platina,
aur sau argint, marci postale, timbre, precum si pentru disparitia sau
distrugerea banilor;
(7) nu se pot trage concluzii cu privire la persoana raspunzatoare de
producerea pagubei, la cauzele si imprejurarile producerii accidentului, precum
si la cuantumul pagubelor produse;
(8) nu a avut loc un contact material intre autovehiculul detinatorului
asigurat si persoana pagubita sau bunurile acesteia, atunci cand cauzele si
imprejurarile accidentului nu au fost consemnate in actele incheiate de
autoritatile publice autorizate.
7. - In cazul in care accidentul de autovehicul face obiectul unui proces
penal, despagubirile pot fi stabilite pe baza conventiei dintre asigurati,
persoanele prejudiciate si asiguratori, in cazul in care:
(1) potrivit legii, actiunea penala poate fi stinsa prin impacarea
partilor;
(2) desi hotararea instantei penale a ramas definitiva, stabilirea
despagubirilor civile ar urma sa se faca ulterior;
(3) desi actiunea penala nu poate fi stinsa prin impacarea partilor, sunt
indeplinite, cumulativ, urmatoarele conditii:
a) s-a dat rechizitoriu de trimitere in judecata sau din actele incheiate
de autoritatile publice, semnate fara obiectii de detinatorul sau conducatorul
autovehiculului asigurat, raspunzatori de producerea pagubei, rezulta cu
certitudine atat raspunderea civila a acestora, pagubele cauzate, cat si
vinovatia penala a conducatorului auto care urmeaza sa fie trimis in judecata
dupa finalizarea cercetarilor aflate in curs;
b) s-a dat acordul pentru stabilirea despagubirii pe baza conventiei dintre
asigurat, persoana pagubita si asigurator;
c) persoana pagubita isi ia un angajament scris, care reprezinta titlu
executoriu, prin care se obliga sa restituie de indata, partial sau total,
despagubirea primita, in functie de hotararea instantei penale in ceea ce
priveste fapta, faptuitorul si vinovatia;
d) conducatorul autovehiculului, raspunzator de producerea pagubei, isi ia
un angajament scris privind recuperarea despagubirii, in cazul aplicarii
prevederilor art. 58 din Legea nr. 136/1995.
8. - La stabilirea despagubirii, in cazul avarierii sau distrugerii bunurilor,
se iau ca baza de calcul pretentiile formulate de persoanele pagubite,
avandu-se in vedere prevederile legale, acoperirea cuantumului pagubelor aduse
bunurilor, fara a depasi valoarea acestora din momentul producerii accidentului
si nici limita maxima a despagubirilor de asigurare, prevazuta in hotararea
Guvernului in vigoare la data producerii accidentului.
A. In cazul avarierii sau distrugerii autovehiculelor, inclusiv a
vehiculelor, cu exceptia celor inmatriculate in strainatate si care apartin persoanelor
straine sau cetatenilor romani cu resedinta in strainatate
9. - (1) Despagubirile pentru autovehicule nu pot depasi cuantumul pagubei
si nici diferenta dintre valoarea autovehiculului la data producerii
accidentului si valoarea ramasa.
(2) Prin valoare ramasa se intelege valoarea acelor parti din autovehicul
ramase neavariate, fara a se putea depasi 25% din valoarea stabilita conform
prevederilor pct. 10.
(3) Cuantumul pagubei produse autovehiculelor este egal cu costul
reparatiilor partilor componente sau ale pieselor avariate ori cu costul de
inlocuire a acestora, inclusiv cheltuielile pentru materiale, precum si cele de
demontare si montare, aferente reparatiilor si inlocuirilor necesare ca urmare
a pagubelor produse prin accidentul de autovehicul respectiv, din care se scade
valoarea eventualelor deseuri, stabilita la preturile practicate de unitatile
de achizitie.
(4) La avarierea unui ansamblu sau subansamblu se ia in considerare
inlocuirea numai a partilor componente sau a pieselor care au fost avariate.
(5) Prin parti componente sau piese care se considera necesar a fi
inlocuite se intelege numai acelea a caror reparare sau folosire, chiar
reparate, nu mai este posibila din punct de vedere tehnic, din cauza gradului
de avariere a acestora, ori, cu toate ca repararea este posibila, costul
reparatiei, inclusiv cheltuielile pentru materiale, precum si cele de demontare
si montare aferente, depasesc valoarea de nou a partii componente sau a piesei
respective, inclusiv cheltuielile pentru materiale, precum si cele de demontare
si montare aferente.
(6) Se considera ca a fost necesara revopsirea integrala a autovehiculului,
atunci cand partile avariate din cauza accidentului reprezinta cel putin 50%
din suprafata totala exterioara a autovehiculului respectiv.
(7) Preturile partilor componente, ale pieselor inlocuitoare noi si ale
materialelor sunt cele practicate de unitatile de specialitate la data
producerii accidentului. Prin unitati de specialitate se intelege persoanele
juridice care au in obiectul lor de activitate comercializarea de autovehicule,
parti componente, piese inlocuitoare si materiale pentru autovehicule (cu
exceptia celor in regim de consignatie) si/sau executarea lucrarilor de
intretinere si de reparatii la autovehicule.
(8) In cazurile in care pentru repararea autovehiculelor a fost necesara
procurarea unor parti componente, piese sau materiale, cu plata in valuta,
costul acestora este egal cu costul prevazut in actele de cheltuieli prezentate
(inclusiv cheltuieli de transport si taxe vamale, exclusiv T.V.A. aferenta
pieselor), transformat in lei la cursurile de schimb valutar in vigoare la
Banca Nationala a Romaniei la data producerii accidentului, fara a se putea
depasi 60 de zile de la data accidentului. In aceste cazuri, costul partilor
componente, ale pieselor sau ale materialelor nu va depasi preturile de vanzare
practicate de unitatile de specialitate din Romania.
(9) Cheltuielile cu manopera, inclusiv cu demontarea si montarea, sunt cele
prevazute in tarifele practicate de unitatile de specialitate la data
producerii accidentului.
(10) Costul reparatiilor efectuate la autovehicule, inclusiv costul de
inlocuire a partilor componente si a pieselor avariate, se stabileste pe baza
actelor de la unitatile de specialitate, daca reparatia se executa in cel mult
60 de zile de la data producerii accidentului.
(11) In cazul in care reparatiile autovehiculului s-au efectuat in regie
proprie sau se solicita plata despagubirii inainte de efectuarea reparatiilor,
costul acestora se stabileste pe baza evaluarii efectuate de asigurator si a
eventualei documentatii privind platile efectiv facute. In astfel de cazuri,
costul reparatiilor nu poate depasi insa, pentru parti componente, piese sau
materiale, preturile de vanzare practicate de unitatile de specialitate, iar
pentru cheltuielile cu manopera care nu se justifica cu acte potrivit
prevederilor alin. (10), tarifele practicate de aceste unitati.
(12) Daca pentru unele parti componente sau piese ale autovehiculului nu
exista preturi practicate de unitatile de specialitate, valoarea de nou a
acestora se poate stabili prin asimilare cu preturile de vanzare practicate de
unitatile de specialitate pentru parti componente sau piese ale unor autovehicule
similare sau pe baza preturilor din cataloagele pentru piese de schimb. In
cazul in care preturile din cataloage sunt exprimate in valuta, acestea vor fi
transformate in lei la cursurile de schimb valutar in vigoare la Banca
Nationala a Romaniei la data producerii accidentului.
(13) In situatiile aplicarii prevederilor alin. (11), daca se prezinta acte
justificative de la unitatile de specialitate pentru cheltuielile efectiv
facute intr-un termen de 60 de zile de la data producerii accidentului, la cererea
persoanei pagubite se va putea acorda diferenta dintre sumele efectiv platite
si preturile avute in vedere la calculul despagubirii, pe baza evaluarii
efectuate de asigurator (pentru fiecare element in parte).
10. - Valoarea autovehiculului la data producerii accidentului se
stabileste scazandu-se din valoarea de nou a acestuia uzura valorica
corespunzatoare.
11. - Prin valoarea de nou a autovehiculului avariat se intelege:
a) pentru autovehiculele inmatriculate in Romania, apartinand persoanelor
fizice si juridice, romane sau straine, precum si pentru autovehiculele
inmatriculate in strainatate apartinand persoanelor fizice (cu exceptia
cetatenilor romani cu resedinta in strainatate) si persoanelor juridice romane,
care se comercializeaza in Romania, preturile practicate de unitatile de
specialitate la data producerii accidentului pentru aceste autovehicule;
b) pentru autovehiculele inmatriculate in Romania, apartinand persoanelor
fizice si juridice, romane sau straine, precum si pentru autovehiculele
inmatriculate in strainatate apartinand persoanelor fizice (cu exceptia
cetatenilor romani cu resedinta in strainatate) si persoanelor juridice romane,
care nu se comercializeaza in Romania, preturile de vanzare practicate la data
producerii accidentului in tara care a fabricat autovehiculul respectiv*),
transformate in lei la cursurile de schimb valutar in vigoare la Banca
Nationala a Romaniei la data accidentului;
c) pentru autovehiculele de tipuri la care nu exista preturi stabilite sau
pentru tipuri ori modele ce nu se mai fabrica, valorile stabilite prin
asimilare cu preturile de vanzare practicate la data accidentului ale unor
autovehicule care au caracteristici tehnice similare, din productie interna sau
externa*), dupa caz, corectate cu un coeficient de similitudine cuprins intre
0,75 - 1,00.
------------
*) In lipsa acestor preturi se pot avea in vedere preturile corespunzatoare
din cataloagele de specialitate.
12. - (1) Uzura autovehiculului avariat se stabileste in raport cu
vechimea, cu intrebuintarea si cu starea de intretinere a acestuia la data
producerii accidentului. La stabilirea uzurii se tine seama de costul
reparatiilor curente sau capitale, inclusiv al inlocuirii partilor componente
sau a pieselor executate inainte de accident, pentru mentinerea starii tehnice
corespunzatoare a autovehiculului. Valoarea acestora se stabileste pe baza
documentatiilor privind costul efectiv al reparatiilor sau al inlocuirilor
respective.
(2) Criteriile de stabilire a uzurii, in cazul pagubelor produse la
autovehicule, sunt prevazute in anexa la prezentele norme.
13. - Se acorda despagubiri si pentru:
(1) acoperirea cheltuielilor facute in vederea limitarii pagubelor, daca
sunt necesare in urma accidentului, justificate cu acte;
(2) acoperirea cheltuielilor de transport al autovehiculului la atelierul
de reparatii din Romania, cel mai apropiat de locul accidentului, care poate
face reparatia sau la locul cel mai apropiat de adapostire a autovehiculului
(daca acesta nu se poate deplasa prin forta proprie), justificate cu acte.
Prin locul de adapostire a autovehiculului se intelege adresa mentionata in
certificatul de inmatriculare a autovehiculului.
B. In cazul vatamarii sau pieirii animalelor
14. - Despagubirile pentru animale se stabilesc pe baza valorii pe piata
locala a animalului respectiv la data producerii riscului asigurat.
C. In cazul avarierii sau distrugerii bunurilor, altele decat cele
prevazute la lit. A si B
15. - (1) Despagubirile pentru cladiri, constructii sau pentru alte bunuri
se stabilesc pe baza preturilor in vigoare la data producerii riscului
asigurat.
(2) In cazul in care persoanele pagubite prezinta documentatii tehnice
(devize de reparatii sau alte evaluari), acestea pot fi luate in considerare la
stabilirea despagubirii, dupa verificarea prealabila facuta de asigurator.
D. In cazul avarierii sau distrugerii bunurilor apartinand persoanelor
straine sau cetatenilor romani cu resedinta in strainatate
16. - La stabilirea despagubirii pe baza conventiei dintre asigurati,
asiguratori si aceste persoane, in cazul avarierii sau distrugerii bunurilor se
vor avea in vedere si urmatoarele:
(1) In cazul autovehiculelor inmatriculate in strainatate, despagubirile
acordate de asiguratori nu pot depasi diferenta dintre valoarea acestora la
data producerii accidentului si valoarea ramasa.
(2) In cazul autovehiculelor inmatriculate in strainatate, valoarea
acestora la data producerii accidentului se stabileste in baza preturilor
practicate in tara in care este inmatriculat autovehiculul ori in tara unde a
fost fabricat autovehiculul in cauza. In lipsa acestor preturi se vor avea in
vedere valorile reale conform cataloagelor de specialitate.
(3) Prin valoare ramasa se intelege valoarea acelor parti din autovehicul
ramase neavariate, fara a se putea depasi 25% din valoarea stabilita conform
prevederilor mentionate la alin. (2);
(4) In cazul in care reparatia se efectueaza in strainatate, despagubirile
urmand a se plati in valuta, costul reparatiei este cel prevazut in
documentatia de reparatie, avandu-se in vedere avariile constatate, precum si
eventualele avarii suplimentare constatate cu ocazia efectuarii reparatiei,
daca producerea acestora se justifica prin dinamica accidentului.
(5) In cazul autovehiculelor inmatriculate in strainatate si avariate, care
nu se pot deplasa prin forta proprie, se platesc despagubiri si pentru:
a) 75% din cheltuielile de transport al acestor persoane care au efectuat
voiajul in autovehiculul avariat, fara a se putea depasi 75% din tariful
prevazut pentru transportul cu avionul clasa "economic";
b) transportul autovehiculului respectiv, inclusiv al remorcii tractate de
acesta de la locul accidentului pana cel mult la atelierul de reparatii din
tara de domiciliu, cu exceptia cazurilor de dauna totala;
c) 75% din cheltuielile de transport al marfurilor aflate in autovehicul,
inclusiv in remorca tractata de acesta pana la locul de destinatie.
(6) Cheltuielile prevazute la alin. (5) trebuie justificate cu acte de la
societatile de transport specializate.
(7) Calcularea in valuta a limitelor privind cuantumul despagubirilor
prevazute in hotararea Guvernului in vigoare la data producerii accidentului se
face la cursurile de schimb valutar comunicate de Banca Nationala a Romaniei la
data producerii accidentului.
17. - Calcularea in valuta a despagubirilor stabilite in lei se face la
cursurile de schimb valutar in vigoare la Banca Nationala a Romaniei la data
propunerii facute de catre asigurator persoanei pagubite si acceptate de catre
aceasta.
18. - In cazurile in care despagubirile urmeaza a se recupera potrivit art.
58 din Legea nr. 136/1995:
a) daca reparatia a fost efectuata in Romania, total sau partial, suma de
recuperat reprezinta despagubirea stabilita in lei;
b) daca reparatia a fost efectuata in strainatate, suma de recuperat
reprezinta despagubirea platita in valuta, transformata in lei la cursurile de
schimb valutar in vigoare la Banca Nationala a Romaniei la data efectuarii
operatiunii.
E. In cazul vatamarii corporale sau al decesului persoanelor
19. - La stabilirea despagubirilor pe baza conventiei dintre asigurati,
persoanele pagubite si asiguratori, in cazul vatamarii corporale sau al decesului
unor persoane se iau ca baza de calcul pretentiile formulate de persoanele
pagubite, avandu-se in vedere urmatoarele:
(1) In caz de vatamare corporala:
a) diferenta dintre veniturile salariale nete ale persoanei vatamate si
indemnizatia primita din fondurile persoanei juridice sau fizice la care
salariatul isi desfasoara activitatea si/sau, dupa caz, din fondurile bugetului
asigurarilor sociale de stat, pe perioada spitalizarii si a concediului
medical;
b) venitul mediu lunar net realizat din alte activitati desfasurate de
catre persoana vatamata, anterior vatamarii, dovedit cu documente de evidenta
fiscala pe ultimele 3 luni - iar in lipsa acestora, pe lunile efectiv lucrate -
inainte de accident, in cazul persoanelor care nu au calitatea de salariat;
c) salariul de baza minim brut lunar pe tara, in cazul persoanelor pagubite
aflate la data producerii accidentului in ultimul an de studii sau de
calificare;
d) eventualele cheltuieli prilejuite de accident (cheltuieli ocazionate de
transportul persoanei accidentate, de tratament, de spitalizare, pentru
recuperare, pentru proteze, pentru alimentatie suplimentara, conform
prescriptiilor medicale), justificate cu acte;
e) cheltuielile cu ingrijitori pe perioada incapacitatii de munca, daca
prin certificat medical se recomanda acest lucru, care sa nu depaseasca
salariul de baza minim brut lunar pe tara.
(2) In caz de deces:
a) cheltuielile de inmormantare, inclusiv piatra funerara, precum si cele
efectuate cu ocazia indeplinirii ritualurilor religioase, insa cel mult suma de
5 milioane lei/decedat, pe baza inscrisurilor doveditoare;
b) cheltuielile de transport al cadavrului, inclusiv cele de imbalsamare,
justificate cu acte, de la localitatea unde a avut loc decesul pana la
localitatea in care se face inmormantarea;
c) veniturile nete nerealizate si eventual alte cheltuieli facute in
perioada de la data producerii accidentului si pana la data decesului,
prevazute la alin. (1) lit. a) - e), daca acestea au fost cauzate de producerea
accidentului.
III. Avizarea si constatarea pagubelor
20. - Pentru recuperarea pagubelor produse ca urmare a accidentelor de
autovehicule, persoanele pagubite se vor adresa societatii de asigurare la care
detinatorul autovehiculului raspunzator de producerea accidentului are incheiat
un contract de asigurare obligatorie de raspundere civila auto.
21. - (1) In cazul in care cuantumul despagubirilor ca urmare a avarierii
ori distrugerii bunurilor apartinand mai multor persoane, in unul si acelasi
accident de autovehicul, depaseste limita maxima prevazuta in hotararea
Guvernului in vigoare la data producerii accidentului (in care se cuprind si
cheltuielile facute in procesul civil), indiferent de numarul persoanelor
pagubite si de numarul persoanelor raspunzatoare de producerea pagubei,
despagubirile se acorda in limita acestei sume, proportional cu prejudiciul
suferit de fiecare persoana pagubita.
(2) In cazul in care cuantumul despagubirilor ca urmare a vatamarilor
corporale sau a decesului mai multor persoane, in unul si acelasi accident de
autovehicul, depaseste limita maxima prevazuta in hotararea Guvernului in
vigoare la data producerii accidentului (in care se cuprind si cheltuielile
facute in procesul civil), indiferent de numarul persoanelor pagubite si de
numarul persoanelor raspunzatoare de producerea pagubei, despagubirile se
acorda in limita acestei sume, proportional cu prejudiciul suferit de fiecare
persoana pagubita, fara insa a se depasi, pentru fiecare persoana vatamata,
limita/persoana prevazuta in hotararea Guvernului in vigoare la data producerii
accidentului.
22. - (1) Incuviintarea cu privire la stabilirea despagubirii pe baza
conventiei dintre asigurati, persoane pagubite si asiguratori se da:
a) pe actele eliberate de autoritatile publice competente sa constate si sa
cerceteze accidentele de autovehicule, pe instiintare sau pe procesul-verbal de
constatare a pagubelor, intocmit de asigurator, de catre detinatorul
autovehiculului, iar in cazul in care despagubirile nu urmeaza sa fie
recuperate potrivit prevederilor art. 58 din Legea nr. 136/1995, si de catre
conducatorul auto raspunzator de producerea pagubei;
b) pe procesul-verbal de constatare a pagubelor, intocmit de asigurator, de
catre persoana pagubita (in cazul persoanelor juridice, reprezentantul
acestora).
(2) In situatiile prevazute la alin. (1), in cazul persoanelor fizice
incuviintarea poate fi data de sotia (sotul) asiguratului, respectiv a (al)
persoanei pagubite, ori, in caz de imposibilitate a ambilor soti (spitalizare,
deces, detentie, lipsa indelungata din localitate etc.), de oricare dintre
urmatoarele persoane majore: copii, parinti, surori sau frati ai asiguratului,
respectiv ai persoanei pagubite ori ai sotiei (sotului) acestora.
23. - Lucrarile de constatare a pagubelor se efectueaza si in cazurile in
care nu s-a primit inca instiintarea de la asiguratul raspunzator de producerea
pagubei, insa persoanele pagubite se prezinta la asiguratorul acestuia cu
dovezi privind raspunderea asiguratului, cauzele si imprejurarile accidentului.
24. - (1) Procesul-verbal de constatare a pagubelor se semneaza de toate
persoanele care iau parte la intocmirea acestuia.
(2) Eventualele obiectii ale partilor cu privire la pagubele constatate vor
fi mentionate in procesul-verbal sau intr-o anexa la acesta.
(3) Eventualele modificari in cuprinsul procesului-verbal trebuie
certificate sub semnatura acelorasi persoane care l-au semnat.
(4) Daca, cu ocazia demontarii sau reparatiei bunului avariat, au rezultat
si alte pagube produse ca urmare a accidentului, ce nu au putut fi constatate
initial, se va intocmi un proces-verbal suplimentar de constatare a pagubelor,
cu participarea acelorasi persoane care au luat parte la constatarea initiala.
25. - Toate persoanele care participa la intocmirea actelor raspund conform
legii pentru inscrierea de date false sau nereale in actele respective.
26. - In situatii justificate, asiguratorii pot acorda despagubiri si in
cazul in care persoana pagubita a procedat la repararea autovehiculului avariat
inainte ca asiguratorii sa efectueze constatarea pagubei, daca imprejurarile si
cauzele producerii evenimentului asigurat, precum si cuantumul pagubei rezulta
din actele aflate la dosar. In asemenea situatii, stabilirea marimii avariilor,
precum si a cuantumului pagubelor se vor face in baza datelor consemnate in
actele autoritatilor publice competente, a documentatiilor privind costul
efectiv al reparatiilor efectuate, a declaratiilor scrise ale pagubitului si
ale martorilor si a altor dovezi prezentate, coroborate cu propriile constatari
ale asiguratorului, rezultate in urma examinarii reparatiilor executate
autovehiculului si, dupa caz, a eventualelor parti componente sau piese
avariate inlocuite, precum si cu investigatiile in legatura cu dinamica
accidentului, localizarea acestuia etc. Si in aceste cazuri, datele constatate
vor fi consemnate in procesul-verbal de constatare a pagubelor la autovehicule,
ce va fi semnat de toate persoanele care iau parte la intocmirea acestuia.
27. - O data cu plata despagubirii, persoana pagubita va mentiona, in
scris, ca a fost integral despagubita pentru pagubele suferite si ca nu mai are
nici o pretentie de la asigurator in legatura cu paguba respectiva.
IV. Dispozitii finale
28. - (1) In cazurile in care nu s-a realizat conventia si despagubirile se
stabilesc prin hotarare judecatoreasca, asiguratorul va acorda despagubiri,
fara a mai fi necesara incuviintarea asiguratului, in baza hotararii judecatoresti,
ramasa definitiva si investita cu formula executorie, cu respectarea
prevederilor Legii nr. 136/1995 si ale cap. I din prezentele norme tehnice.
(2) In cazul obligarii la prestatii banesti periodice, sumele stabilite de
organele prevazute la alin. (1) se vor plati pana la reducerea sau incetarea
starii de nevoie sau a incapacitatii de munca, tinandu-se seama de deciziile de
pensionare, de certificatele medicale si de alte dovezi care stabilesc aceste
situatii.
29. - In cazul in care, dupa plata despagubirilor pentru vatamari
corporale, stabilite prin hotararea organului de jurisdictie competent,
intervine decesul victimei ca urmare a aceluiasi accident, se pot stabili
despagubiri pe baza conventiei dintre parti pentru cheltuielile prevazute la
pct. 19 alin. (2).
30. - Conventia dintre asigurati, persoanele pagubite si asiguratori are
caracter total, neconditionat, definitiv si stinge toate pretentiile decurgand
din pagubele care erau sau puteau fi cunoscute la data realizarii conventiei,
pentru pagubele ce s-au acoperit pe aceasta cale, cu exceptia situatiei
prevazute la pct. 7 alin. (3) si a situatiei in care, ulterior platii
despagubirii pentru vatamari corporale, starea persoanei pagubite s-a agravat
ori a intervenit decesul acesteia ca urmare a aceluiasi accident.
ANEXA
la normele tehnice
STABILIREA
uzurii in cazul pagubelor produse la autovehicule
1. Pentru stabilirea valorii autovehiculelor la data producerii
evenimentului asigurat din valoarea de nou a acestora se scade uzura valorica.
Uzura valorica se calculeaza prin aplicarea coeficientului de uzura asupra
valorii de nou a autovehiculului la data producerii evenimentului asigurat.
Coeficientul de uzura se stabileste in functie de gradul de intrebuintare
(parcurs) a autovehiculului, exprimat in kilometri, precum si de vechimea in
exploatare, exprimata in unitati de timp (ani), diferentiata pe categorii de
autovehicule, potrivit tabelelor nr. 1 si 2 cuprinzand coeficientii de uzura,
anexate.
Pentru stabilirea coeficientului de uzura a unui autovehicul sunt necesare:
a) data introducerii in exploatare de nou a autovehiculului respectiv,
mentionata in documentele de identificare a acestuia (carte de identitate, certificat
de inmatriculare etc.) sau, in lipsa, anul de fabricatie de pe placa de origine
a autovehiculului;
b) parcursul in kilometri realizat de autovehiculul respectiv de la data
introducerii lui in exploatare de nou si pana la data producerii evenimentului
asigurat.
2. Pentru autovehiculele la care se cunosc datele mentionate la pct. 1 lit.
a) si b), pentru stabilirea coeficientului de uzura a autovehiculului avariat
se cauta in tabelul coeficientilor de uzura linia corespunzatoare vechimii in
exploatare (in ani) si coloana corespunzatoare starii de intretinere medie
(determinata pentru un parcurs mediu anual de 10.000 km), la intersectia carora
se va gasi coeficientul de uzura respectiv.
In cazul in care exista diferente intre parcursul real si cel rezultat
utilizand media anuala, coeficientul corespunzator starii de intretinere medie
se va corecta cu 0,6% pentru fiecare 1.000 km*), fara a se putea depasi
coeficientii corespunzatori starilor de intretinere buna sau satisfacatoare.
------------
*) Corectia se va face prin adunare, daca parcursul real este mai mare de
10.000 km/an, ori prin scadere, daca este mai mic.
3. Pentru autovehiculele la care nu se cunoaste parcursul (km) realizat
pana la data producerii evenimentului asigurat sau acesta nu este in
concordanta cu starea tehnica a autovehiculului respectiv, coeficientul de
uzura a autovehiculului avariat se stabileste in functie de vechimea in
exploatare si de starea de intretinere a acestuia, prevazute in tabelele nr. 1
si 2 cuprinzand coeficientii de uzura, anexate.
Starea de intretinere a unui autovehicul se clasifica in: "buna",
"medie" si "satisfacatoare".
Stabilirea starii de intretinere a autovehiculului se face potrivit starii
acestuia inainte de producerea evenimentului asigurat, pe baza criteriilor de
mai jos:
a) stare de intretinere buna:
Autovehiculul prezinta: integritatea elementelor caroseriei, barelor de
protectie si capacelor de roti; vopseaua intacta, fara exfolieri sau urme
aparente de rugina a tablei; tapiteria fara pete, urme de uzura prematura sau
rupturi; cauciucuri uzate uniform, fara sa prezinte uzuri accentuate pe
flancuri, ca urmare a unui reglaj necorespunzator al directiei; motorul fara
scurgeri de ulei pe partile laterale sau pe capotajele interioare ale spatiului
afectat acestuia;
b) stare de intretinere medie:
Autovehiculul prezinta: deformari ale caroseriei, ale barelor de protectie
sau ale capacelor de roti pana la 10 dmp, insumat pe intreaga suprafata
exterioara; degradari ale vopselei in ceea ce priveste luciul, cu urme de
rugina aparenta pe o suprafata totala pana la 10 dmp, cu exfolieri pe o
suprafata totala pana la 0,5 cmp sau orice alte zgarieturi; pete pe tapiteria
scaunelor;
c) stare de intretinere satisfacatoare:
Autovehiculul prezinta: deformari ale caroseriei, ale barelor de protectie
si ale capacelor de roti mai mari de 10 dmp, insumat pe intreaga suprafata
exterioara; degradari ale vopselei, pierderea totala a luciului, cu exfolieri
pe o suprafata totala mai mare de 0,5 cmp, cu urme pronuntate de rugina
aparenta si zgarieturi; tapiteria deteriorata si murdara; cauciucurile uzate
neuniform, cu accentuari pe unul dintre flancuri, ca urmare a unui reglaj
necorespunzator al directiei; motorul cu urme de ulei pe partile superioare si
laterale, ca urmare a scurgerilor la capacul distributiei, al chiulasei sau pe
langa garniturile de etansare; joc mare la volanul directiei.
Cunoscand data introducerii in exploatare de nou si starea sa de
intretinere, justificata tehnic, pentru stabilirea coeficientului de uzura a
autovehiculului avariat se cauta in tabelul coeficientilor de uzura linia
orizontala corespunzatoare vechimii in exploatare (in ani) a acestuia si se
stabileste un coeficient de uzura cuprins intre cei corespunzatori starii de
intretinere buna si satisfacatoare.
4. Pentru autovehiculele care aveau executate inainte de data producerii
evenimentului asigurat reparatii curente, inclusiv inlocuiri ale partilor
componente sau ale pieselor originale, pentru mentinerea starii tehnice
corespunzatoare a autovehiculului, stabilirea coeficientului de uzura se face
pe baza relatiei:
Ur = U x K,
in care:
Ur = coeficientul de uzura recalculat al autovehiculului;
U = coeficientul de uzura rezultat din tabelele coeficientilor de uzura, in
baza datelor mentionate mai sus;
K = coeficientul de corectie a uzurii (A-a)/A,
in care:
A = valoarea de nou a autovehiculului avariat;
a = costul total al reparatiilor curente, inclusiv al inlocuirilor de parti
componente sau de piese originale, executate inainte de data producerii
evenimentului asigurat, pentru mentinerea starii tehnice corespunzatoare a
autovehiculului, in baza documentatiilor privind costul efectiv al acestora.
*
In nici un caz nu se pot lua in calcul coeficientii de uzura inferiori
coeficientilor minimali sau superiori celor maximali, pentru vechimea in
exploatare, parcursul realizat si starea de intretinere a autovehiculului
avariat, prevazuti in tabelele nr. 1 si 2 cuprinzand coeficientii de uzura.
TABELUL Nr. 1
cuprinzand coeficientii de uzura pentru autovehicule a caror masa totala maxima
autorizata nu depaseste 3,5 t si pentru cele al caror numar de locuri pe scaune
nu este mai mare de 9
______________________________________________________________________________
Coeficientul de uzura
Ani (%)
________________________________________________________________
Stare de intretinere Stare de intretinere Stare de intretinere
buna medie satisfacatoare
______________________________________________________________________________
1 0 7 10
7 15 20
2 15 23 30
18 28 35
3 23 33 40
26 37 45
4 30 42 50
34 45 53
5 37 48 56
41 52 59
6 45 55 62
48 58 65
7 51 62 69
53 65 72
8 56 67 75
58 70 78
9 60 72 80
61 73 82
10 62 74 84
63 75 85
peste 10 63 75 85
______________________________________________________________________________
NOTA:
Coeficientii de uzura din tabel, corespunzatori anilor de vechime, sunt
stabiliti diferentiat pe acesti ani, pentru jumatate de an si pentru un an
intreg de vechime.
TABELUL Nr. 2
cuprinzand coeficientii de uzura pentru autovehicule a caror masa totala maxima
autorizata depaseste 3,5 t si pentru cele al caror numar de locuri pe scaune
este mai mare de 9
______________________________________________________________________________
Coeficientul de uzura
Ani (%)
________________________________________________________________
Stare de intretinere Stare de intretinere Stare de intretinere
buna medie satisfacatoare
______________________________________________________________________________
1 0 7 10
8 15 20
2 13 20 27
18 25 34
3 23 30 39
28 35 44
4 33 40 48
37 45 52
5 41 49 56
44 52 60
6 47 55 63
50 58 65
7 53 60 68
55 64 70
8 58 66 72
60 68 74
9 63 70 76
65 71 77
10 66 73 79
67 74 80
11 68 75 82
69 76 83
12 70 77 84
71 78 85
peste 12 71 78 85
______________________________________________________________________________
NOTA:
Coeficientii de uzura din tabel, corespunzatori anilor de vechime, sunt
stabiliti diferentiat pe acesti ani, pentru jumatate de an si pentru un an
intreg de vechime.