HOTARARE Nr. 1226 din 20 noiembrie 1996
privind infiintarea Institutului National de Cercetare-Dezvoltare Turbomotoare
- COMOTI Bucuresti
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 319 din 29 noiembrie 1996
In temeiul Ordonantei Guvernului nr. 25/1995, aprobata si modificata prin
Legea nr. 51/1996,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se infiinteaza Institutul National de Cercetare-Dezvoltare Turbomotoare -
COMOTI Bucuresti, persoana juridica aflata in coordonarea Ministerului
Cercetarii si Tehnologiei, care functioneaza dupa modelul regiilor autonome,
conform Legii nr. 51/1996, prin reorganizarea Societatii Comerciale
"COMOTI" - S.A., care se desfiinteaza.
Art. 2
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare Turbomotoare - COMOTI are
sediul in municipiul Bucuresti, bd Iuliu Maniu nr. 220, sectorul 6.
Art. 3
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare Turbomotoare - COMOTI Bucuresti
are ca obiect principal de activitate efectuarea de cercetari fundamentale si
aplicative si dezvoltarea tehnologica, de interes national, in domeniul
turbomotoarelor.
Art. 4
Structura organizatorica a institutului National de Cercetare-Dezvoltare
Turbomotoare - COMOTI Bucuresti este prevazuta in anexa nr. 1.
Art. 5
Patrimoniul Institutului National de Cercetare-Dezvoltare Turbomotoare -
COMOTI Bucuresti este, conform bilantului contabil de la data de 30 septembrie
1996, de 15.791.175 mii lei, din care: imobilizari corporale si necorporale
14.626.937 mii lei, active circulante 1.164.238 mii lei si 133.215 mii lei in
patrimoniul productiei de aparare, care se preia pe baza de protocol de
predare-preluare de la societatea comerciala care se reorganizeaza.
Art. 6
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare Turbomotoare - COMOTI Bucuresti
isi desfasoara activitatea in conformitate cu reglementarile legale in vigoare,
precum si cu regulamentul de organizare si functionare prevazut in anexa nr. 2.
Art. 7
Personalul Institutului National de Cercetare-Dezvoltare Turbomotoare -
COMOTI Bucuresti se preia prin transfer de la societatea comerciala care se
reorganizeaza si isi pastreaza drepturile salariale avute la data
reorganizarii, pana la negocierea noului contract colectiv de munca.
Art. 8
Ministerul Cercetarii si Tehnologiei, in calitate de minister coordonator,
va cuprinde in bugetul de venituri si cheltuieli fondurile necesare realizarii
unor investitii, dotari, aparatura, echipamente si instalatii.
Art. 9
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministrul cercetarii si
tehnologiei,
Doru Dumitru Palade
Ministrul industriilor,
Alexandru Stanescu
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
ANEXA 1
INSTITUTUL NATIONAL
DE CERCETARE-DEZVOLTARE
TURBOMOTOARE - COMOTI
BUCURESTI
STRUCTURA ORGANIZATORICA
--------------- ----------- ------------
| Consiliul | |Director | |Consiliul |
| de |-------| general |-------|stiintific|
|administratie| |(manager)| | |
--------------- ----------- ------------
|
---------------------------------------------------------------
| | | | | | |
---------- ---------- ---------- ---------- ---------- ---------- |
|Director| |Director| |Director| |Director| |Director| |Director| |
---------- ---------- ---------- ---------- ---------- ---------- |
| | | | | | |
_ _ _ _ _ _ _
----- ----- ----- ----- ----- ----- -----
| | | | | | | | | | | | | |
| 1 | | 2 | | 3 | | 4 | | 5 | | 6 | | 7 |
|-----| | | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | |-----| | | | |
|-----| | | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | | | |
----- ----- ----- ----- ----- ----- -----
NOTA:
1 = Masini paletate, echipamente, calcul, experimentare si programe
------
Baza experimentala Sfantu Gheorghe
------
Centre de cercetare in universitati
2 = Calitate, controlul documentatiei, protectia muncii si a mediului
3 = Automatica, tehnologii de montaj si service
4 = Tehnologii de fabricatie, prototipuri si microproductie
5 = Tehnologii si produse pentru aparare
------
Sectia Magurele
6 = Financiar, contabilitate, patrimoniu, planificare si urmarire
7 = Servicii functionale direct subordonate (control, juridic, consilieri)
ANEXA 2
REGULAMENTUL DE ORGANIZARE SI FUNCTIONARE
a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare Turbomotoare COMOTI Bucuresti
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare Turbomotoare COMOTI Bucuresti,
denumit in continuare institut, este persoana juridica aflata in coordonarea
Ministerului Cercetarii si Tehnologiei, functioneaza dupa modelul regiilor
autonome, conform Legii nr. 51/1996, si isi desfasoara activitatea pe baza
prevederilor legale in vigoare si a prezentului regulament de organizare si
functionare.
Art. 2
Sediul central al institutului este in Bucuresti, bd. Iuliu Maniu nr. 220,
sectorul 6 si are in compunere urmatoarele subunitati fara personalitate
juridica:
- Sectia Magurele, situata in comuna Magurele, str. Atomistilor nr. 1,
judetul Ilfov;
- Baza, experimentala Sfantu Gheorghe, judetul Tulcea;
- Centre de cercetare in universitati:
- Universitatea Politehnica Bucuresti, splaiul Independentei nr. 313,
sectorul 6;
- Universitatea Tehnica Iasi, str. Horia nr. 5, judetul Iasi.
CAP. 2
Scopul si obiectul de activitate
Art. 3
Scopul institutului este desfasurarea activitatii de cercetare stiintifica
si dezvoltare tehnologica in domeniul turbomotoarelor, participarea la
elaborarea strategiei de dezvoltare a domeniului si realizarea cu prioritate a
obiectivelor stiintifice si tehnologice cuprinse in Programul national de
cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica.
Art. 4
(1) Obiectul de activitate al institutului cuprinde:
A. Activitati de cercetare-dezvoltare:
a) In cadrul Programului national de cercetare stiintifica si dezvoltare
tehnologica:
1. cercetari aplicative si fundamentale de baza si orientate, pentru
dezvoltarea stiintei, in special in domeniul gazodinamicii, masinilor paletate
cu gaze, fenomenelor de combustie, transfer de caldura si conversie de energie;
2. cercetari aplicative, de interes national, care privesc asigurarea
cerintelor fundamentale impuse, pentru conceptia si tehnologiile de realizare a
turbomotoarelor si a instalatiilor in care acestea sunt utilizate, precum:
- tehnologii generice competitive;
- produse industriale noi, competitive;
- tehnologii pentru recuperarea si reciclarea materiilor prime si a
produselor, la sfarsitul ciclului lor de viata, inclusiv de reconversie a
tehnicii militare;
- rezistenta, stabilitatea si fiabilitatea instalatiilor;
- protectia mecanica, termica, acustica si siguranta in exploatare;
- economia de energie;
- reducerea noxelor si protectia mediului;
- automatizarea si informatizarea proceselor;
3. cercetari aplicative, de interes national, care privesc realizarea si
dezvoltarea tehnologiilor specifice de producere a turbomasinilor cu gaze,
agregatelor aferente si a instalatiilor de utilizare, inclusiv realizarea de
modele experimentale, functionale si prototipuri, standuri, platforme si
statii-pilot, incercari si experimentari, pentru domeniile:
- sisteme de propulsie pentru transport;
- tehnologii de mediu si ingineria mediului;
- folosirea rationala a surselor energetice;
- surse de energie regenerabile, conventionale si neconventionale;
- suport tehnologic pentru restructurarea si dezvoltarea sistemelor de
exploatare a resurselor naturale;
- dezvoltarea sistemului de standarde, masura si testare;
- aeronautica, inclusiv aparate de zbor ultrausoare, cu si fara motor;
- tehnologii de explorare a spatiului cosmic;
- aparare nationala;
4. studii si cercetari privind:
- strategia sectorului, restructurarea, retehnologizarea si modernizarea;
- diagnoza si prognoza privind dezvoltarea domeniului;
- sinteze tehnico-stiintifice.
- informatizarea aplicatiilor.
- b) In afara Programului national de cercetare stiintifica si dezvoltare
tehnologica, institutul efectueaza cercetari aplicative pentru solutionarea
problemelor din domeniul sau de activitate, si anume:
- dezvoltarea tehnicilor experimentale si a masuratorilor in laboratoare si
in situ, in domeniul turbomasinilor, combustiei, surselor si conversiei de
energie, schimbului de caldura, tribologiei si vibratiilor.
- dezvoltarea si implementarea tehnologiilor specifice, aeronautice, in
industrie, transporturi si constructii;
- cercetarea-dezvoltarea de produse si tehnologii pentru aparare;
- elaborarea reglementarilor tehnice si economice care stau la baza
activitatilor de proiectare, executie, exploatare si postutilizare a
turbomotoarelor.
B. Activitati conexe activitatii de cercetare-dezvoltare:
- inginerie, consultanta, expertizare si asistenta tehnica pentru
proiectarea, executia, montarea si exploatarea instalatiilor cu masini paletate
si in domeniul calitatii;
- solutii tehnice, programe de calcul, machete, metodologii de
experimentare proiectare si executie de laboratoare, standuri, instalatii,
echipamente, aparatura, scule si dispozitive;
- proiecte si tehnologii pentru executia turbomasinilor, instalatiilor,
produselor si echipamentelor aferente, a instalatiilor in care acestea sunt
utilizate, cat si a sistemelor de comanda si control;
- verificari, atestari, omologari si certificari pentru materiale, produse,
echipamente si tehnologii, specifice obiectului de activitate.
C. Activitati de formare si specializare profesionala in domeniul de
activitate al institutului:
- pregatire profesionala si specializare de nivel mediu;
- pregatire profesionala de nivel universitar, postuniversitar si
doctorantura, potrivit legii.
D. Activitati de prezentare, editare si tiparire a lucrarilor de
specialitate:
- conferinta anuala "Turbo";
- revista "Turbo";
- studii, rapoarte, sinteze si alte publicatii in domeniul propriu de
activitate.
E. Activitati de transfer tehnologic al rezultatelor cercetarii.
F. Activitati de marketing, organizare de expozitii, reprezentare
tehnico-economica si intermediere in scopul valorificarii rezultatelor
cercetarilor din domeniu.
G. Activitati de executie in vederea sustinerii cercetarii si dezvoltarii
tehnologice in domeniu, prin unicate, serii mici de produse si microproductie,
pentru valorificarea cercetarilor elaborate.
H. Executia experimentala de lucrari, urmarirea comportarii in timp si
service.
I. Activitati de comert interior si exterior, inclusiv de import-export,
pentru realizarea obiectului de activitate, potrivit legii.
(2) Toate activitatile institutului pot fi efectuate si in cadrul unor
contracte externe.
CAP. 3
Patrimoniul
Art. 5.
Conform bilantului contabil la data de 30 septembrie 1996, institutul are
un patrimoniu de 15.791.175 mii lei, din care: imobilizari corporale si
necorporale 14.626.937 mii lei, active circulante 1.164.238 mii lei si 133.215
mii lei in patrimoniul productiei de aparare.
Art. 6
(1) Institutul administreaza, cu diligenta unui bun proprietar, bunuri proprietate
publica, precum si alte bunuri dobandite in conditiile legii. Bunurile
proprietate publica, precum si cele dobandite se afla in administrarea
institutului si se evidentiaza distinct in patrimoniul acestuia.
(2) Rezultatele cercetarilor concretizate in active corporale si
necorporale, efectuate si finalizate din fonduri publice sau din alte fonduri,
sunt bunuri dobandite, daca prin contract nu se prevede altfel, si se
inregistreaza in evidenta contabila a institutului.
(3) In exercitarea drepturilor sale, institutul poseda si foloseste
bunurile aflate in patrimoniul sau si, dupa caz, dispune de acestea, in
conditiile legii, in scopul realizarii obiectului sau de activitate,
beneficiind de rezultatele utilizarii acestora.
(4) Concesionarea sau inchirierea unor subunitati, servicii sau activitati
se poate face numai in scopul stimularii transferului rezultatelor activitatii
de cercetare-dezvoltare, in conditiile prevederilor legale corespunzatoare si
cu aprobarea Ministerului Cercetarii si Tehnologiei.
(5) Patrimoniul institutului poate fi modificat conform prevederilor
legale.
CAP. 4
Structura organizatorica si functionala
Art. 7
(1) Institutul poate avea in structura subunitati, directii, centre,
sectii, laboratoare si alte structuri organizatorice necesare obiectului sau de
activitate.
(2) In functie de specificul activitatii, se pot organiza si alte structuri
necesare, precum: colective de program, de proiect, de produs sau
interdisciplinare etc.
Art. 8
Directorul general stabileste relatiile dintre subunitatile aflate in
structura institutului, precum si relatiile acestora cu tertii si le poate
acorda conducatorilor acestor subunitati imputerniciri de reprezentare in
numele institutului, cu avizul consiliului de administratie.
Art. 9
Conducatorii subunitatilor din structura institutului raspund in fata
consiliului de administratie si a directorului general pentru indeplinirea
tuturor atributiilor, responsabilitatilor si competentelor incredintate de
catre acestia.
CAP. 5
Organele de conducere
Art. 10
(1) Conducerea institutului este asigurata de catre:
- consiliul de administratie;
- comitetul de directie;
- directorul general.
(2) Orientarea si coordonarea activitatii tehnico-stiintifice din institut
sunt asigurate de catre consiliul stiintific.
Art. 11
Consiliul de administratie este format din 11 membri, numiti pentru un
mandat de 4 ani, care poate fi reinnoit.
Structura consiliului de administratie este alcatuita din:
- 1 presedinte;
- 1 vicepresedinte;
- 9 membri.
Art. 12
(1) Din consiliul de administratie fac parte, in mod obligatoriu:
- directorul general al institutului - presedinte;
- un reprezentant al Ministerului Cercetarii si Tehnologiei;
- un reprezentant al Ministerului Industriilor;
- un reprezentant al Ministerului Finantelor;
- un reprezentant al Ministerului Muncii si Protectiei Sociale;
- presedintele consiliului stiintific.
(2) Ceilalti membri ai consiliului de administratie pot fi ingineri,
economisti, juristi, alti specialisti din institut, din unitati bancare sau
agenti economici de profil, cadre didactice universitare, academicieni.
(3) Consiliul de administratie isi desemneaza vicepresedintele.
(4) Numirea membrilor consiliului de administratie se face prin ordin al
ministrului cercetarii si tehnologiei, la propunerea directorului general.
(5) Revocarea membrilor consiliului de administratie pentru abateri grave
sau pentru lipsa de activitate in executarea mandatului se face de catre
acelasi organ care a facut numirea.
Art. 13
Membrii consiliului de administratie sunt cetateni romani si:
a) isi pastreaza calitatea de angajati la institutia sau la unitatea de la care
provin si toate drepturile si obligatiile ce deriva din aceasta calitate;
b) sunt platiti pentru activitatea desfasurata in aceasta calitate cu o
indemnizatie lunara stabilita de catre consiliul de administratie;
c) nu pot face parte din mai mult de doua consilii de administratie si nu
pot participa, in aceeasi calitate, la societatile comerciale cu care
institutul are relatii contractuale sau interese contrare;
d) sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de
administratie cei care, personal ori sotul, sotia, copiii sau rudele pana la
gradul al doilea inclusiv, sunt, in acelasi timp, patroni sau asociati la
societati comerciale cu capital privat cu acelasi profil sau cu care institutul
se afla in relatii comerciale directe.
Art. 14
Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in baza
regulamentului propriu de functionare si cu respectarea legislatiei in vigoare.
El hotaraste in problemele privind activitatea institutului, cu exceptia celor
care, potrivit legii, sunt in competenta altor organe.
Art. 15
(1) Consiliul de administratie se intruneste o data pe luna si ori de cate
ori interesele institutului o cer, convocarea acestuia facandu-se de catre
presedinte sau la solicitarea a cel putin o treime din numarul membrilor
consiliului de administratie.
(2) Dezbaterile consiliului de administratie sunt conduse de presedintele
consiliului, iar in lipsa acestuia, de catre vicepresedinte.
Art. 16
(1) Consiliul de administratie isi poate desfasura activitatea in prezenta
a cel putin doua treimi din numarul membrilor sai. Daca nu este indeplinita
aceasta conditie, sedinta consiliului de administratie se poate reprograma
intr-un interval de cel mult 15 zile, avand aceeasi ordine de zi.
(2) Hotararile consiliului de administratie se iau cu majoritatea voturilor
membrilor prezenti, dar nu mai putin de jumatate plus unul din numarul total al
membrilor.
Art. 17
La sedintele consiliului de administratie sunt invitati si reprezentantii
sindicatelor, conform legii.
Art. 18
Pentru luarea unor decizii complexe, consiliul de administratie poate
atrage in activitatea de analiza consilieri si consultanti din diferite
sectoare de activitate. Activitatea acestora va fi compensata material, conform
prevederilor legale.
Art. 19
(1) Membrii consiliului de administratie sunt raspunzatori, in conditiile
legii, pentru indeplinirea atributiilor ce le revin.
(2) Membrii consiliului de administratie care s-au impotrivit luarii unei
decizii care s-a dovedit pagubitoare pentru institut nu raspund, daca au
consemnat expres punctul lor de vedere in registrul de sedinte al consiliului
de administratie si au anuntat in scris, despre aceasta, organul coordonator.
(3) Membrii consiliului de administratie care nu au respectat prevederile
art. 13 lit. c) raspund pentru daunele cauzate institutului ca urmare a acestui
fapt.
Art. 20
Consiliul de administratie are, in principal, urmatoarele atributii:
a) aproba modificarea structurii organizatorice si functionale a
institutului, infiintarea, desfiintarea si comasarea de subunitati din
structura institutului;
b) aproba, la propunerea consiliului stiintific, strategia si programele
concrete de dezvoltare a institutului, de introducere a unor tehnologii de varf
si de modernizare a celor existente, in concordanta cu strategia generala a
domeniului propriu;
c) propune programul anual de cercetare-dezvoltare, pe care il inainteaza
Colegiului Consultativ pentru Cercetare Stiintifica si Dezvoltare Tehnologica;
d) analizeaza si avizeaza proiectul bugetului de venituri si cheltuieli si
il depune la organul coordonator, in vederea aprobarii prin hotarare a
Guvernului;
e) analizeaza si avizeaza bilantul contabil si contul de profit si pierderi
pe care le supune aprobarii Ministerului Finantelor si aproba raportul de
gestiune asupra activitatii desfasurate de institut in anul precedent;
f) analizeaza raportarea trimestriala privind activitatea realizata de
institut, aproba masuri pentru desfasurarea acesteia in conditii de echilibru
al bugetului de venituri si cheltuieli;
g) analizeaza, aproba sau, dupa caz, propune spre aprobare, potrivit
prevederilor legale, investitiile care urmeaza a fi realizate de institut;
h) propune spre aprobare, in conditiile legii, majorarea sau diminuarea
patrimoniului, concesionarea, inchirierea sau locatia de gestiune a unor
bunuri, servicii si subunitati de productie din patrimoniul institutului;
i) aproba asocierea institutului cu terte persoane juridice, in vederea
realizarii de activitati comune care prezinta interes pentru asociati si care
se incadreaza in obiectul de activitate al institutului, cu respectarea
prevederilor legale;
j) aproba valorificarea bunurilor dobandite, cu respectarea prevederilor
legale;
k) fundamenteaza si prezinta Ministerului Cercetarii si Tehnologiei
propuneri pentru asigurarea de fonduri prin bugetul de venituri si cheltuieli
al acestuia, pentru finantarea obiectivelor de interes public specifice
activitatii institutului;
l) aproba volumul creditelor bancare prevazute la art. 35 si stabileste
modul de rambursare a acestora;
m) aproba utilizarea disponibilitatilor in valuta;
n) aproba contractul colectiv de munca;
o) executa orice alte atributii, stabilite potrivit prevederilor legale.
Art. 21
In primul trimestru al fiecarui an, consiliul de administratie prezinta
Ministerului Cercetarii si Tehnologiei un raport asupra activitatii desfasurate
in anul precedent si asupra programului de activitate pentru anul in curs.
Art. 22
Secretariatul consiliului de administratie este asigurat de catre institut;
atributiile secretariatului sunt prevazute in regulamentul de functionare a
consiliului de administratie.
Art. 23
Conducerea operativa a institutului este asigurata de un comitet de
directie, compus din directorul general si directorii din structura
organizatorica a institutului.
Art. 24
Comitetul de directie stabileste actiunile concrete necesare pentru
realizarea obiectivelor rezultate din:
- strategia si programele de dezvoltare a institutului;
- programul anual de cercetare-dezvoltare;
- bugetul de venituri si cheltuieli;
- programul de investitii;
- sistemul calitatii;
- alte obligatii.
Art. 25
Comitetul de directie se intruneste saptamanal sau ori de cate ori
interesele institutului o impun.
Art. 26
(1) La nivelul subunitatilor din institut se organizeaza si functioneaza
comitetul de conducere, care isi desfasoara activitatea in conformitate cu
propriul regulament de organizare si functionare, aprobat de consiliul de
administratie al institutului, si este prezidat de directorul subunitatii
respective.
(2) Comitetul de conducere exercita atributii si are raspunderi in limita
competentelor stabilite de directorul general al institutului si aprobate de
consiliul de administratie.
Art. 27
Activitatea curenta a institutului este condusa de directorul general,
numit prin ordin al ministrului cercetarii si tehnologiei, la propunerea Colegiului
Consultativ pentru Cercetare stiintifica si Dezvoltare Tehnologica, dintre
cercetatorii stiintifici principali care lucreaza in domeniu si au pregatire
manageriala.
Art. 28
Directorul general are, in principal, urmatoarele atributii si responsabilitati:
a) reprezinta, personal sau prin delegat, interesele institutului in
relatiile cu celelalte organe, organizatii si agenti economici, precum si cu
persoane fizice din tara si din strainatate.
b) stabileste atributiile, competentele si relatiile compartimentelor de la
toate nivelurile organizatorice ale institutului, precum si relatiile acestora
cu tertii;
c) asigura negocierea contractului colectiv de munca la nivelul
institutului si aproba salariile personalului din institut, prin negociere
directa sau prin delegare;
d) numeste si revoca pe conducatorii compartimentelor de munca din aparatul
propriu, precum si pe directorii din structura organizatorica a institutului,
cu avizul consiliului de administratie;
e) angajeaza si concediaza personalul propriu;
f) aproba comisiile de concurs pentru promovarea pe functiile de cercetator
principal gradul I, II si III si cercetator stiintific, la propunerea
consiliului stiintific;
g) are atributii si raspunderi similare unui ordonator de credite pentru
sumele alocate institutului de la bugetul de stat, in conditiile art. 21 alin.
(1) din Ordonanta Guvernului nr. 25/1995, aprobata si modificata prin Legea nr.
51/1996;
h) raspunde de administrarea intregului patrimoniu, cu respectarea
prevederilor legale;
i) adopta masuri si urmareste realizarea operatiunilor de comert exterior,
prin compartimentele proprii specializate;
j) exercita atributiile si are raspunderile care ii revin din prevederile
legale, aproba si ia masuri privind activitatea institutului, cu exceptia celor
date, potrivit reglementarilor legale, in competenta altor organe;
k) exercita orice alte atributii ce-i sunt delegate de consiliul de
administratie;
l) poate delega, in conditiile legii, o parte dintre atributiile sale
celorlalte persoane din conducerea institutului.
Art. 29
(1) Consiliul stiintific este format din 27 de membri, reprezentand toate
directiile stiintifice din cadrul institutului.
(2) Consiliul stiintific este alcatuit din cercetatori cu realizari
deosebite, cu capacitate de sinteza si de prospectare, academicieni, cadre
didactice din invatamantul superior, salariati ai institutului si din afara
acestuia, alesi, prin vot secret, de catre personalul de cercetare cu studii
superioare din institut.
(3) Consiliul stiintific este condus de un presedinte, un vicepresedinte si
un secretar, alesi pe timp de 2 ani, prin vot secret, de catre membrii
consiliului stiintific. Din consiliul stiintific fac parte, de drept, directorul
general si directorii directiilor stiintifice ale institutului.
(4) Consiliul stiintific se organizeaza si functioneaza in conformitate cu
statutul propriu.
Art. 30
Atributiile principale ale consiliului stiintific sunt urmatoarele:
a) participa la elaborarea strategiei de dezvoltare a activitatii de
cercetare-dezvoltare si la elaborarea Programului national de cercetare
stiintifica si dezvoltare tehnologica, in domeniul propriu de activitate;
b) contribuie la realizarea obiectivelor stiintifice si tehnologice ale
Programului national de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica;
c) examineaza si avizeaza proiectele de cercetare stiintifica, precum si
realizarea acestora;
d) avizeaza hotararile care implica politica de cercetare a institutului si
a ramurii de cercetare-dezvoltare;
e) propune masuri pentru perfectionare profesionala si pentru incadrarea
personalului de cercetare in grade profesionale, stiintifice si academice;
f) face propuneri privind modul de organizare a concursurilor de incadrare
si promovare a personalului de cercetare;
g) propune comisiile de concurs pentru promovarea pe functiile atestabile
si confirma rezultatele concursurilor pentru functiile de cercetator stiintific
principal gradul I, II si III si cercetator stiintific;
h) organizeaza si coordoneaza desfasurarea actiunilor cu caracter
stiintific;
i) avizeaza actiunile de cooperare, interne si internationale, cu scop
stiintific;
j) avizeaza acordarea de burse de studii si stagii de perfectionare in tara
si in strainatate.
CAP. 6
Activitatea economico-financiara
Art. 31
(1) Institutul intocmeste anual bugetul de venituri si cheltuieli, bilantul
contabil si contul de profit si pierderi, potrivit normelor metodologice
elaborate de Ministerul Finantelor.
(2) Bilantul contabil anual se supune spre aprobare Ministerului Finantelor
si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.
Art. 32
(1) Veniturile si cheltuielile institutului se stabilesc prin buget pentru
fiecare exercitiu financiar.
(2) Bugetul de venituri si cheltuieli se aproba de catre Guvern, la
propunerea Ministerului Cercetarii si Tehnologiei.
Art. 33
Corelat cu contractele incheiate pentru activitatea programata, institutul
determina anual volumul de venituri de realizat si cheltuielile totale de
efectuat.
Art. 34
Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere, conform
reglementarilor cuprinse in contractul colectiv de munca, in limita fondului
total destinat platii salariilor.
Art. 35
(1) Pentru acoperirea cheltuielilor curente, in situatia in care, in cursul
unui an, resursele financiare ale institutului nu sunt suficiente, acesta poate
contracta credite cu societatile comerciale bancare, in valoare de cel mult 20%
din veniturile brute, in termeni reali, realizate in anul precedent.
(2) Contractarea de credite peste plafonul stabilit se face cu aprobarea
Ministerului Finantelor.
Art. 36
(1) Institutul hotaraste cu privire la investitiile ce urmeaza a fi
realizate, potrivit obiectului sau de activitate, finantarea efectuandu-se din
surse proprii si din credite bancare, cu exceptia investitiilor care intra sub
incidenta prevederilor art. 6 si 11 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1993.
(2) In cazul investitiilor, altele decat cele prevazute la art. 6 din
Ordonanta Guvernului nr. 15/1993, finantate integral sau partial de la bugetul
de stat, limita de finantare se aproba o data cu legile de adoptare a acestora,
iar institutul are obligatia ca, in executia bugetului de venituri si
cheltuieli, sa se incadreze in alocatiile bugetare aprobate.
Executia investitiilor prevazute la alin. (1) si (2) se adjudeca pe baza de
licitatie publica, potrivit legislatiei privind achizitiile publice.
Contractarea de credite mai mari de 500 milioane lei la nivelul anului
anterior, in vederea realizarii de investitii de natura celor prevazute la
alin. (1) si (2), se efectueaza cu aprobarea Ministerului Cercetarii si
Tehnologiei, pe baza avizului prealabil al Ministerului Finantelor.
Art. 37
(1) Operatiunile de incasari si plati ale institutului se efectueaza prin
conturi deschise la banci comerciale cu sediul in Romania.
(2) Institutul poate efectua operatiuni de incasari si plati in lei si in
valuta prin casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de casa si a
normativelor de disciplina financiar-valutara, stabilite prin actele normative
in vigoare.
(3) Institutul poate efectua operatiuni de comert exterior potrivit legii.
Operatiunile de incasari si plati cu strainatatea se vor efectua prin conturi
deschise la unitatile bancare specializate, cu sediul in Romania.
Art. 38
Institutul isi va organiza controlul financiar preventiv si controlul
financiar de gestiune, potrivit legii.
CAP. 7
Reglementarea litigiilor
Art. 39
Litigiile institutului cu persoane fizice sau juridice, nesolutionate pe
cale amiabila, sunt supuse spre rezolvare instantelor de judecata romanesti
competente.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 40
(1) Prezentul regulament de organizare si functionare se completeaza cu
celelalte reglementari legale care se refera la activitatea institutelor de
cercetare-dezvoltare.
(2) Modificarile si completarile regulamentului de organizare si
functionare se pot face la propunerea consiliului de administratie, cu
respectarea actelor normative in vigoare, cu aprobarea Ministerului Cercetarii
si Tehnologiei.
Art. 41
Pentru toate aspectele nereglementate prin prezentul regulament se aplica
prevederile care, potrivit dispozitiilor legale, sunt aplicabile regiilor
autonome.
Art. 42
Statutul de institut national de cercetare dezvoltare se reinnoieste prin
reacreditare, care are loc intr un interval de maximum 5 ani.