HOTARARE Nr. 1462 din 9 septembrie 2004
pentru aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Institutului
National de Cercetare-Dezvoltare Turbomotoare - COMOTI Bucuresti
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 861 din 21 septembrie 2004
In temeiul art. 108 din Constitutie, republicata, si al art. 19 din
Ordonanta Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica si dezvoltarea
tehnologica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 324/2003, cu
modificarile si completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Regulamentul de organizare si functionare a Institutului National
de Cercetare-Dezvoltare Turbomotoare - COMOTI Bucuresti, persoana juridica
romana, cu sediul in municipiul Bucuresti, bd. Iuliu Maniu nr. 220, sectorul 6,
aflat in coordonarea Ministerului Educatiei si Cercetarii, prevazut in anexa
care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Prezenta hotarare intra in vigoare la 30 de zile de la publicarea in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 3
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga prevederile art.
4, anexa nr. 1 "Structura organizatorica" si anexa nr. 2
"Regulamentul de organizare si functionare a Institutului National de
Cercetare-Dezvoltare Turbomotoare - COMOTI Bucuresti" la Hotararea
Guvernului nr. 1.226/1996 privind infiintarea Institutului National de
Cercetare-Dezvoltare Turbomotoare - COMOTI Bucuresti, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 319 din 29 noiembrie 1996, cu modificarile
ulterioare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul educatiei si cercetarii,
Alexandru Athanasiu
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Dan Mircea Popescu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
REGULAMENT
de organizare si functionare a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare -
COMOTI Bucuresti
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Institutul National de Cercetare-Dezvoltare Turbomotoare - COMOTI
Bucuresti, cu sediul in municipiul Bucuresti, bd. Iuliu Maniu nr. 220, sectorul
6, denumit in continuare institut national, este persoana juridica romana, este
infiintat prin Hotararea Guvernului nr. 1.226/1996, are reinnoit statutul de
institut national de cercetare-dezvoltare prin Ordinul ministrului delegat la
Ministerul Educatiei si Cercetarii - pentru activitatea de cercetare nr.
7.293/2001 si este in coordonarea Ministerului Educatiei si Cercetarii, denumit
in continuare minister coordonator.
(2) Institutul national functioneaza pe baza de gestiune economica si
autonomie financiara, calculeaza amortismente, conduce evidenta contabila in
regim economic si isi desfasoara activitatea in conformitate cu prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica si dezvoltarea
tehnologica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 324/2003, cu
modificarile ulterioare, precum si ale prezentului regulament.
Art. 2
(1) Institutul national este infiintat in scopul desfasurarii activitatii
de cercetare fundamentala si aplicativa si dezvoltare tehnologica de interes
national in domeniul turbomotoarelor.
(2) Institutul national contribuie, in principal, la elaborarea strategiei
de dezvoltare a domeniului stiintific si la realizarea cu prioritate a
obiectivelor stiintifice si tehnologice cuprinse in programele nationale de
cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica.
CAP. 2
Obiectul de activitate
Art. 3
(1) Obiectul de activitate al institutului national cuprinde in principal:
A. Activitati de cercetare-dezvoltare:
a) In cadrul Planului national pentru cercetare-dezvoltare si inovare, in
cadrul programelor europene de cercetare-dezvoltare si cooperare
internationala:
I. cercetari aplicative si fundamentale de baza si orientate pentru
dezvoltarea stiintei, in special in domeniul gazodinamicii, masinilor paletate
cu gaze, fenomenelor de combustie, transferului de caldura si conversiei de
energie in domeniile industrial, aeronautic si marin;
II. cercetari aplicative, de interes national si international, care
privesc asigurarea cerintelor fundamentale impuse pentru conceptia si
tehnologiile de realizare a turbomotoarelor si a instalatiilor in care acestea
sunt utilizate, cum ar fi:
II.1. tehnologii generice competitive;
II.2. produse industriale noi, competitive;
II.3. tehnologii pentru recuperarea si reciclarea materiilor prime si a
produselor la sfarsitul ciclului de viata, inclusiv de reconversie a tehnicii
militare;
II.4. rezistenta, stabilitatea si fiabilitatea instalatiilor;
II.5. protectia mecanica, termica, acustica si siguranta in exploatare;
II.6. economia de energie;
II.7. reducerea noxelor si protectia mediului;
II.8. automatizarea si informatizarea proceselor;
III. cercetari aplicative, de interes national, care privesc realizarea si
dezvoltarea tehnologiilor specifice de producere a turbomasinilor cu gaze,
agregatelor aferente si a instalatiilor de utilizare, inclusiv realizarea de
modele experimentale, functionale si prototipuri, standuri, platforme si
statii-pilot, incercari si experimentari, pentru domeniile:
III.1. sisteme de propulsie pentru transport aerian, terestru si marin;
III.2. tehnologii de mediu si ingineria mediului;
III.3. folosirea rationala a surselor de energie;
III.4. surse de energie regenerabile, conventionale si neconventionale;
III.5. suport tehnic pentru restructurarea si dezvoltarea sistemelor de
exploatare a resurselor naturale;
III.6. dezvoltarea sistemului de standarde, masura si testare;
III.7. aeronautica, inclusiv aparate de zbor ultrausoare, cu si fara motor;
tehnologii de explorare a spatiului cosmic;
III.8. aparare nationala;
IV. studii si cercetari privind:
IV.1. strategia sectorului, restructurarea, retehnologizarea si
modernizarea;
IV.2. diagnoza si prognoza privind dezvoltarea domeniului;
IV.3. sinteze tehnico-stiintifice;
IV.4. informatizarea aplicatiilor.
b) Alte activitati de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica ce
concura la realizarea si solutionarea problemelor din domeniul sau de
activitate, si anume:
I. dezvoltarea tehnicilor experimentale si a masuratorilor in laboratoare
si in situ in domeniul turbomasinilor, combustiei, surselor si conversiei de
energie, schimbului de caldura, tribologiei si vibratiilor pentru sectoarele
industrial, aeronautic si marin;
II. dezvoltarea si implementarea tehnologiilor specifice in aeronautica, in
industrie, transporturi, marina si constructii;
III. cercetarea-dezvoltarea de produse si tehnologii pentru aparare;
IV. elaborarea reglementarilor tehnice si economice care stau la baza
activitatilor de proiectare, executie, exploatare postutilizare a
turbomotoarelor in domeniile industrial, aeronautic si marin;
V. metodologii si laboratoare de incercari pentru activitati proprii si
pentru terti.
c) Realizarea planurilor sectoriale si a programelor-nucleu
d) In cadrul programelor internationale de cercetare-dezvoltare, in
concordanta cu domeniul de activitate al institutului national
B. Activitati conexe activitatii de cercetare-dezvoltare, desfasurate in
domeniul propriu de activitate, cu aprobarea ministerului coordonator si cu
avizul autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare si, dupa caz, cu
autorizarea institutiilor abilitate, constand in:
a) inginerie, consultanta, expertizare si asistenta tehnica pentru
proiectarea, executia, montarea si exploatarea instalatiilor cu masini paletate
si in domeniul calitatii;
b) solutii tehnice, programe de calcul, machete, metodologii de
experimentare, proiectare si executie de laboratoare, standuri, instalatii,
echipamente, aparatura, scule si dispozitive;
c) proiecte si tehnologii pentru executia turbomasinilor, instalatiilor,
produselor si echipamentelor aferente, a instalatiilor in care acestea sunt
utilizate, precum si a sistemelor de comanda si control, prelucrare informatica
a datelor, elaborarea de programe software specifice, consultanta si furnizare
de alte produse software;
d) verificari, atestari, calificari si certificari pentru materiale,
produse, echipamente si tehnologii, specifice obiectului de activitate.
C. Activitati de formare si specializare profesionala in domeniul de
activitate al institutului national, si anume:
a) pregatire profesionala si specializare de nivel mediu;
b) pregatire profesionala de nivel universitar, postuniversitar si doctorantura,
potrivit legii.
D. Activitati de prezentare, editare si tiparire a lucrarilor de
specialitate, si anume:
a) conferinta anuala "Turbo";
b) revista "Turbo";
c) studii, rapoarte, sinteze si alte publicatii in domeniul propriu de
activitate.
E. Activitati de transfer tehnologic al rezultatelor cercetarii
F. Activitati de marketing, organizare de expozitii, reprezentare
tehnico-economica si intermediere in scopul valorificarii rezultatelor
cercetarilor din domeniu
G. Activitati de executie in vederea sustinerii cercetarii si dezvoltarii
tehnologice in domeniu prin unicate, serii mici de produse si microproductie,
pentru valorificarea cercetarilor elaborate
H. Executia experimentala de lucrari, urmarirea comportarii in timp si
service
I. Activitati de comert interior si exterior, inclusiv de import-export,
pentru realizarea obiectului de activitate, potrivit legii
(2) In cadrul obiectului sau de activitate, institutul national poate
colabora si la realizarea unor activitati de cercetare-dezvoltare privind
domeniile strategice si de aparare nationala, inclusiv in alte activitati
conexe, cu persoane fizice si/sau juridice din tara si din strainatate, in
functie de necesitatile programelor ce trebuie derulate, cu aprobarea
ministerului coordonator.
(3) Toate activitatile institutului national pot fi efectuate si in cadrul
unor contracte externe.
CAP. 3
Patrimoniul
Art. 4
(1) Patrimoniul institutului national, stabilit pe baza situatiilor
financiare anuale la 31 decembrie 2003, este de 17.917.467 mii lei, din care:
imobilizari corporale si necorporale 15.753.900 mii lei si active circulante
67.116.904 mii lei.
(2) Institutul national administreaza, cu diligenta unui bun proprietar,
bunuri proprietate publica si privata a statului, precum si bunurile proprii
dobandite in conditiile legii sau realizate din venituri proprii. Bunurile
proprietate publica si privata a statului administrate de institutul national,
precum si bunurile proprii dobandite in conditiile legii sau realizate din
venituri proprii, dupa caz, se inregistreaza distinct in patrimoniul acestuia.
(3) Rezultatele cercetarilor obtinute in baza derularii unui contract
finantat din fonduri publice apartin institutului national, in calitate de
persoana juridica executanta, si ordonatorului principal de credite, in egala
masura, daca prin contract nu s-a prevazut altfel. Administrarea, inregistrarea
in evidenta contabila a institutului national, precum si instrainarea,
inchirierea sau concesionarea si casarea rezultatelor cercetarilor obtinute in
baza derularii unui contract finantat din fonduri publice se fac potrivit
Ordonantei Guvernului nr. 57/2002, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 324/2003, cu modificarile ulterioare.
(4) In exercitarea drepturilor sale, institutul national poseda si
foloseste bunurile aflate in patrimoniul sau si, dupa caz, dispune de acestea
in conditiile legii, in scopul realizarii obiectului sau de activitate.
(5) Institutul national poate realiza servicii sau activitati de
microproductie prin asociere in participatiune, in scopul stimularii
valorificarii rezultatelor cercetarii, cu aprobarea ministerului coordonator.
(6) Patrimoniul institutului national poate fi modificat conform prevederilor
legale in vigoare.
CAP. 4
Structura organizatorica si functionala
Art. 5
(1) Institutul national are in compunere urmatoarele subunitati fara
personalitate juridica:
a) Baza experimentala Magurele, situata in comuna Magurele, Str.
Atomistilor nr. 1, judetul Ilfov;
b) Baza experimentala Sfantu Gheorghe, judetul Tulcea;
c) Centrul de cercetare stiintifica, in colaborare cu Universitatea
Politehnica Bucuresti, municipiul Bucuresti, Splaiul Independentei nr. 313,
sectorul 6 - punct de lucru;
d) Centrul de cercetare stiintifica, in colaborare cu Universitatea Tehnica
"Gheorghe Asachi", municipiul Iasi, str. Horia nr. 9 - 11, judetul
Iasi - punct de lucru.
(2) Structura organizatorica a institutului national se aproba prin ordin
al conducatorului ministerului coordonator, in termen de 30 de zile de la
intrarea in vigoare a prezentei hotarari.
(3) In functie de specificul activitatii, prin decizie a directorului
general, cu aprobarea consiliului de administratie, se pot organiza colective
specializate sau colective interdisciplinare proprii ori in colaborare cu alte
unitati din tara sau din strainatate.
CAP. 5
Organele de conducere
Art. 6
Conducerea institutului national este asigurata de:
a) consiliul de administratie;
b) comitetul de directie;
c) directorul general.
Art. 7
Orientarea si coordonarea activitatii tehnico-stiintifice din institutul
national sunt asigurate de consiliul stiintific.
Art. 8
(1) Relatiile dintre subunitatile aflate in structura institutului
national, precum si relatiile acestora cu tertii sunt stabilite de directorul
general, care poate acorda imputerniciri de reprezentare in numele institutului
national, cu avizul consiliului de administratie.
(2) Conducatorii subunitatilor din structura institutului national raspund
in fata consiliului de administratie si a directorului general de indeplinirea
tuturor atributiilor, responsabilitatilor si competentelor incredintate de
acestia.
SUBCAPITOLUL 1
Consiliul de administratie
Art. 9
(1) Consiliul de administratie este format din 7 membri, cetateni romani,
numiti prin ordin al conducatorului ministerului coordonator, la propunerea
conducerii autoritatii de la care acestia provin, pentru un mandat de 4 ani,
care poate fi reinnoit.
(2) Din consiliul de administratie fac parte in mod obligatoriu:
a) directorul general al institutului national - presedinte;
b) presedintele Consiliului stiintific al institutului national;
c) un reprezentant al autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare;
d) un reprezentant al Ministerului Finantelor Publice;
e) un reprezentant al Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si
Familiei;
f) 2 specialisti din domeniu, propusi de ministerul coordonator.
(3) Revocarea membrilor consiliului de administratie se face de ministerul
coordonator care a facut numirea, in caz de abateri sau de nerespectare a
indatoririlor ce le revin.
Art. 10
(1) Membrii consiliului de administratie isi pastreaza calitatea de angajat
la institutia sau la unitatea de la care provin, precum si toate drepturile si
obligatiile care deriva din aceasta calitate.
(2) Pentru activitatea desfasurata in calitate de membru al Consiliului de
administratie al institutului national, acestia beneficiaza de o indemnizatie
lunara stabilita de consiliul de administratie, dar nu mai mult de 20% din
salariul de baza al directorului general al institutului national.
(3) Persoanele numite ca membri in consiliul de administratie nu pot face
parte din mai mult de doua consilii de administratie ale institutelor nationale
si nu pot participa in aceeasi calitate la alte unitati cu care institutul
national are relatii contractuale sau interese concurente.
(4) Sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de
administratie cei care, personal, sotul/sotia ori rudele pana la gradul al
doilea inclusiv, sunt in acelasi timp patroni sau asociati la alte unitati cu
acelasi profil sau cu care institutul national se afla in relatii comerciale
directe.
Art. 11
(1) Consiliul de administratie are, in principal, urmatoarele atributii:
a) aproba, la propunerea consiliului stiintific, strategia si programele
concrete de dezvoltare a institutului national, de introducere a unor
tehnologii de varf si de modernizare a celor existente, in concordanta cu
strategia generala a domeniului propriu de activitate;
b) propune modificarea structurii organizatorice si functionale a
institutului national, infiintarea, desfiintarea si comasarea subunitatilor din
structura acestuia;
c) analizeaza si avizeaza proiectul bugetului de venituri si cheltuieli,
care se depune la ministerul coordonator in vederea aprobarii conform
reglementarilor legale;
d) analizeaza si avizeaza situatiile financiare anuale, pe care le supune
spre aprobare ministerului coordonator, si aproba raportul de gestiune asupra
activitatii desfasurate de institutul national in anul precedent;
e) analizeaza realizarea criteriilor de performanta si raportarea
trimestriala privind activitatea realizata de institutul national si aproba
masuri pentru desfasurarea acesteia in conditii de echilibru al bugetului de
venituri si cheltuieli;
f) analizeaza, aproba sau, dupa caz, propune spre aprobare, potrivit
prevederilor legale, investitiile care urmeaza a fi realizate de institutul
national;
g) propune spre aprobare majorarea sau diminuarea patrimoniului, precum si
concesionarea sau inchirierea unor bunuri din patrimoniul institutului
national, in conditiile legii;
h) aproba valorificarea bunurilor proprii dobandite, cu respectarea
prevederilor legale;
i) aproba volumul creditelor bancare prevazute si stabileste modul de
rambursare a acestora;
j) aproba utilizarea disponibilitatilor in valuta;
k) aproba mandatul pentru negocierea contractului colectiv de munca;
l) aproba criteriile si comisiile de concurs pentru ocuparea posturilor
vacante din cadrul institutului national.
(2) Consiliul de administratie exercita orice alte atributii stabilite,
potrivit prevederilor legale.
Art. 12
Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea pe baza
regulamentului propriu de organizare si functionare avizat de ministerul
coordonator. Acesta hotaraste in problemele privind activitatea institutului
national, cu exceptia celor care, potrivit legii, sunt date in competenta altor
organe.
Art. 13
(1) Consiliul de administratie se intruneste de regula o data pe luna sau
ori de cate ori interesele institutului national o cer, la convocarea
presedintelui sau, dupa caz, a vicepresedintelui, precum si la solicitarea unei
treimi din numarul membrilor consiliului de administratie.
(2) Dezbaterile consiliului de administratie sunt conduse de presedintele
acestuia, iar in lipsa lui, de vicepresedintele ales de catre membrii
consiliului.
Art. 14
(1) Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in prezenta a cel
putin doua treimi din numarul membrilor sai. Daca nu este indeplinita aceasta
conditie, sedinta consiliului de administratie poate fi reprogramata intr-un
interval de cel mult 15 zile, avand aceeasi ordine de zi.
(2) Hotararile consiliului de administratie se iau cu majoritatea voturilor
membrilor prezenti, dar nu mai putin de jumatate plus unu din numarul total al
membrilor.
Art. 15
La sedintele consiliului de administratie participa, in calitate de invitat
permanent, un reprezentant al sindicatului reprezentativ al institutului
national sau un reprezentant al salariatilor, in cazul in care acestia nu sunt
constituiti in sindicat.
Art. 16
Pentru luarea unor decizii vizand probleme complexe, consiliul de
administratie poate atrage in activitatea de analiza consilieri si consultanti
din diferite sectoare de activitate. Activitatea acestora va fi remunerata
conform prevederilor legale.
Art. 17
(1) Membrii consiliului de administratie sunt raspunzatori, in conditiile
legii, pentru indeplinirea atributiilor ce le revin si raspund solidar pentru
gestionarea patrimoniului institutului national.
(2) Membrii consiliului de administratie care s-au abtinut ori s-au
impotrivit luarii unei decizii ce s-a dovedit pagubitoare pentru institutul
national nu raspund daca au consemnat expres punctul lor de vedere in registrul
de sedinte al consiliului de administratie si daca au anuntat in scris despre
aceasta ministerul coordonator.
(3) Membrii consiliului de administratie care nu respecta prevederile art.
10 alin. (3) si (4) raspund, potrivit legii, pentru daunele cauzate
institutului national ca urmare a acestui fapt.
Art. 18
In primul trimestru al fiecarui an, consiliul de administratie prezinta
ministerului coordonator un raport asupra activitatii desfasurate in anul
precedent si asupra programului de activitate pentru anul in curs.
Art. 19
Secretariatul consiliului de administratie este asigurat de institutul
national. Atributiile secretariatului sunt prevazute in regulamentul de
organizare si functionare a consiliului de administratie.
SUBCAPITOLUL 2
Comitetul de directie
Art. 20
(1) Conducerea operativa a institutului national este asigurata de un
comitet de directie, compus din directorul general si conducatorii
principalelor compartimente din structura organizatorica a institutului
national.
(2) La sedintele comitetului de directie participa, in calitate de invitat
permanent, un reprezentant al sindicatului reprezentativ al institutului
national sau un reprezentant al salariatilor, in cazul in care acestia nu sunt
constituiti in sindicat.
Art. 21
(1) Comitetul de directie exercita atributii si are raspunderi in limita
competentelor propuse de directorul general si aprobate de consiliul de
administratie.
(2) Comitetul de directie stabileste actiunile concrete necesare pentru
realizarea obiectivelor rezultate din:
a) strategia programelor de dezvoltare a institutului national;
b) programul anual de cercetare-dezvoltare;
c) bugetul de venituri si cheltuieli;
d) programul de investitii;
e) sistemul de asigurare a calitatii;
f) alte obligatii.
Art. 22
Comitetul de directie se intruneste decadal si ori de cate ori interesele
institutului national o impun, la convocarea directorului general sau, dupa
caz, a inlocuitorului acestuia.
Art. 23
(1) La nivelul subunitatilor din institutul national se organizeaza si
functioneaza comitetul de conducere, care isi desfasoara activitatea in
conformitate cu propriul regulament de organizare si functionare, aprobat de
consiliul de administratie al institutului national, si este prezidat de
directorul subunitatii respective.
(2) Comitetul de directie exercita atributii si are raspunderi in limita
competentelor stabilite de directorul general al institutului national si
aprobate de consiliul de administratie.
SUBCAPITOLUL 3
Directorul general
Art. 24
(1) Activitatea curenta a institutului national este condusa de directorul
general, numit pentru o perioada de 4 ani pe baza rezultatelor concursului de
selectie organizat conform metodologiei elaborate de autoritatea de stat pentru
cercetare-dezvoltare. La expirarea acestui termen, in functie de performantele
realizate, numirea directorului general poate fi prelungita pentru o perioada
de cel mult 4 ani.
(2) Numirea si eliberarea din functie a directorului general se fac prin
ordin al conducatorului ministerului coordonator.
Art. 25
Directorul general are, in principal, urmatoarele atributii si
responsabilitati:
a) reprezinta, personal sau prin delegat, interesele institutului national
in relatiile cu celelalte organe, organizatii si agenti economici, precum si cu
persoane fizice din tara si din strainatate;
b) stabileste atributiile, competentele si relatiile la nivelul
subunitatilor si departamentelor institutului national, precum si relatiile
acestora cu tertii, cu avizul consiliului de administratie;
c) propune consiliului de administratie modificarea structurii
organizatorice si functionale a institutului national;
d) numeste directorii si conducatorii compartimentelor din structura organizatorica
a institutului national, in urma concursului organizat pe baza criteriilor
propuse de comitetul de directie, si ii revoca, dupa caz, cu avizul consiliului
de administratie;
e) angajeaza si concediaza personalul institutului national, conform prevederilor
legale si ale contractului colectiv de munca;
f) asigura negocierea contractului colectiv de munca la nivelul
institutului national si a salariilor personalului acestuia, prin comitetul de
directie; aproba salariile rezultate din negocierea directa;
g) raspunde de administrarea intregului patrimoniu, cu respectarea
prevederilor legale;
h) adopta masuri si urmareste realizarea operatiunilor de comert interior
si de import-export, prin compartimentele proprii specializate;
i) analizeaza lunar stadiul valorificarii rezultatelor cercetarii, inclusiv
activitatea compartimentului de marketing;
j) are atributii si raspunderi similare unui ordonator de credite pentru
sumele alocate institutului national de la bugetul de stat;
k) poate delega, in conditiile legii, o parte din atributiile sale
celorlalte persoane din conducerea institutului national;
l) exercita orice alte atributii ce ii sunt delegate de consiliul de
administratie.
SUBCAPITOLUL 4
Consiliul stiintific
Art. 26
(1) Consiliul stiintific este format din minimum 5 membri, reprezentand
principalele compartimente din cadrul institutului national care desfasoara
activitati de cercetare-dezvoltare.
(2) Consiliul stiintific este alcatuit din cercetatori cu realizari
deosebite in domeniu, salariati ai institutului national, alesi pe 4 ani prin
vot secret de catre cadrele cu studii superioare din institutul national.
(3) Din consiliul stiintific fac parte, de drept, directorul general si
directorul stiintific al institutului national.
(4) Consiliul stiintific este condus de un presedinte si un vicepresedinte,
alesi prin vot secret de catre membrii consiliului stiintific.
(5) Consiliul stiintific se organizeaza si functioneaza in conformitate cu
regulamentul propriu aprobat de consiliul de administratie.
Art. 27
Atributiile principale ale consiliului stiintific sunt urmatoarele:
a) participa la elaborarea strategiei de dezvoltare a activitatii de
cercetare-dezvoltare a domeniului si la elaborarea planurilor proprii de
cercetare-dezvoltare;
b) analizeaza, avizeaza si urmareste realizarea lucrarilor de cercetare
stiintifica;
c) propune spre aprobare consiliului de administratie programul anual de
cercetare-dezvoltare si inovare al institutului national;
d) avizeaza hotararile consiliului de administratie care implica politica
de cercetare a institutului national;
e) propune masuri pentru perfectionarea profesionala, incadrarea
personalului de cercetare in grade profesionale;
f) organizeaza si coordoneaza desfasurarea manifestarilor cu caracter
stiintific;
g) avizeaza actiunile de cooperare, interne si internationale, cu scop
stiintific;
h) avizeaza acordarea de burse de studii si stagii de perfectionare in tara
si in strainatate;
i) contribuie la realizarea obiectivelor stiintifice si tehnologice ale
programului national de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica.
CAP. 6
Bugetul de venituri si cheltuieli si executia acestuia. Relatii financiare
Art. 28
(1) Institutul national intocmeste anual bugetul de venituri si cheltuieli
si situatiile financiare anuale, potrivit reglementarilor in vigoare.
(2) Situatiile financiare se aproba de catre ministerul coordonator, in
conditiile legii.
Art. 29
(1) Veniturile si cheltuielile institutului national se stabilesc prin
buget pentru fiecare exercitiu financiar.
(2) Bugetul de venituri si cheltuieli se intocmeste pe baza indicatorilor
de performanta stabiliti de ministerul coordonator, cu avizul Ministerului
Finantelor Publice si al Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si
Familiei.
Art. 30
Institutul national determina anual volumul de venituri de realizat si de
cheltuieli totale de efectuat, corelat cu contractele incheiate pentru
activitatea programata.
Art. 31
(1) Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere,
conform reglementarilor legale si prevederilor contractului colectiv de munca,
in limita fondului total destinat platii salariilor, prevazut in bugetul de
venituri si cheltuieli stabilit, potrivit legii.
(2) Salariul de baza al directorului general se stabileste prin ordin al
conducatorului ministerului coordonator, potrivit reglementarilor legale in
vigoare.
Art. 32
(1) Pentru acoperirea cheltuielilor curente, in situatia in care, in cursul
unui an, resursele financiare ale institutului national nu sunt suficiente,
acesta poate contracta credite bancare in valoare de cel mult 20% din
veniturile brute realizate in anul precedent.
(2) Contractarea de credite peste plafonul stabilit se efectueaza cu
aprobarea ministerului coordonator, pe baza avizului Ministerului Finantelor
Publice.
Art. 33
(1) Institutul national hotaraste cu privire la investitiile ce urmeaza a
fi realizate, potrivit obiectului sau de activitate, finantarea efectuandu-se
din surse proprii si din credite bancare, precum si din surse bugetare, prin
ministerul coordonator, potrivit legii.
(2) Ministerul coordonator va cuprinde in bugetul sau de venituri si
cheltuieli fondurile necesare realizarii unor investitii, dotari,
achizitionarii de aparatura, echipamente si instalatii pentru institut.
(3) Executia investitiilor prevazute la alin. (1) si (2) se adjudeca
potrivit legii.
Art. 34
(1) Operatiunile de incasari si plati ale institutului national se
efectueaza prin conturi deschise la banci comerciale si prin unitati de
trezorerie, cu sediul in Romania.
(2) Institutul national poate efectua operatiuni de incasari si plati in
lei si in valuta, prin casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de
casa si a normativelor de disciplina financiar-valutara stabilite prin actele
normative in vigoare.
(3) Institutul national poate efectua operatiuni de comert exterior,
aferente obiectului sau de activitate, potrivit legii. Operatiunile de incasari
si plati cu strainatatea se vor efectua prin conturi bancare deschise la
unitati bancare specializate, cu sediul in Romania.
Art. 35
Institutul national isi va organiza controlul financiar preventiv propriu
si auditul financiar, potrivit legii.
CAP. 7
Reglementarea litigiilor
Art. 36
Litigiile institutului national cu persoane fizice sau persoane juridice,
nesolutionate pe cale amiabila, sunt supuse spre rezolvare instantelor
judecatoresti romane de drept comun.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 37
Statutul de institut national se reinnoieste periodic prin reacreditare,
care are loc intr un interval de maximum 5 ani sau la modificarea obiectului de
activitate al institutului national.