HOTARARE Nr.
1226 din 10 octombrie 2007
pentru aprobarea
Regulamentului privind procedurile, la nivelul Guvernului, pentru elaborarea,
avizarea si prezentarea proiectelor de documente de politici publice, a
proiectelor de acte normative, precum si a altor documente, in vederea
adoptarii/aprobarii
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 716 din 23 octombrie 2007
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, al art. 82 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică
legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare, şi al art. 11 şi art. 26 alin. (2) teza finală din
Legea nr.90/2001 privind organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a
ministerelor, cu modificările şi completările ulterioare,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul privind procedurile,
la nivelul Guvernului, pentru elaborarea, avizarea şi prezentarea proiectelor
de documente de politici publice, a proiectelor de acte normative, precum şi a
altor documente, în vederea adoptării/aprobării, prevăzut în anexa care face
parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Ministerele şi celelalte organe de
specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi instituţiile
prefectului vor duce la îndeplinire prevederile prezentei hotărâri.
Art. 3. - La data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă:
a) Hotărârea Guvernului nr. 50/2005 pentru aprobarea
Regulamentului privind procedurile, la nivelul Guvernului, pentru elaborarea, avizarea şi prezentarea
proiectelor de acte normative spre adoptare, republicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 243
din 17 martie 2006, cu modificările şi completările ulterioare;
b) art. 2, lit. a), b), c) şi f) ale art. 4, alin. (1)
al art. 13, art. 14, 15 şi 16 din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 775/2005
pentru aprobarea Regulamentului privind procedurile de elaborare, monitorizare
şi evaluare a politicilor publice la nivel central, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 685 din 29 iulie
2005.
Art. 4. - Prezenta hotărâre
intră în vigoare la data de 1 februarie 2008.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Secretarul general al Guvernului,
Ilie Gavril Bolojan
Ministrul justiţiei,
Tudor-Alexandru Chiuariu
Ministrul internelor şi reformei
administrative,
Cristian David
p. Departamentul pentru Afaceri Europene,
Aurel Ciobanu Dordea,
subsecretar de stat
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXĂ
REGULAMENT
privind procedurile, la nivelul Guvernului, pentru
elaborarea, avizarea şi prezentarea proiectelor
de documente de politici publice, a proiectelor de acte normative, precum şi a
altor documente, în vederea adoptării/aprobării
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. -Au dreptul să iniţieze
proiecte de documente de politici publice şi proiecte de acte normative, în
vederea adoptării/aprobării de către Guvern, conform atribuţiilor şi domeniului
lor de activitate, următoarele autorităţi publice:
a) ministerele şi celelalte organe de specialitate
ale administraţiei publice centrale, aflate în subordinea Guvernului, precum şi
autorităţile administrative autonome;
b) organele de specialitate ale administraţiei publice
centrale aflate în subordinea sau în coordonarea ministerelor, prin ministerele
în a căror subordine sau coordonare se află;
c) prefecţii, consiliile judeţene, Consiliul General al
Municipiului Bucureşti, potrivit legii, prin Ministerul Internelor şi Reformei
Administrative.
Art. 2. - Circuitul procesului decizional al proiectelor
de documente de politici publice şi al proiectelor de
acte normative este structurat în două etape:
a) reuniunea pregătitoare şedinţei Guvernului care
asigură coordonarea procesului de elaborare, consultare şi avizare pentru
documentele de politici publice şi acte normative la nivel interministerial;
b) şedinţa Guvernului care marchează încheierea
procesului decizional, prin adoptarea/aprobarea sau respingerea acestor
proiecte.
CAPITOLUL II
Documentele de politici publice
Art. 3. - (1) Documentele de politici publice sunt
instrumentele de decizie prin intermediul cărora sunt
identificate posibilele soluţii pentru rezolvarea problemelor de politici
publice, astfel cum sunt definite în Hotărârea Guvernului nr. 870/2006 privind
aprobarea Strategiei pentru îmbunătăţirea sistemului de elaborare, coordonare
şi planificare a politicilor publice la nivelul administraţiei publice
centrale.
(2) Documentele de politici publice includ şi
informaţii cu privire la evaluarea impactului, măsurile de monitorizare,
evaluare şi implementare a soluţiilor identificate.
(3) Documentele de politici publice, definite şi
structurate conform dispoziţiilor Hotărârii Guvernului nr. 870/2006 şi ale
Hotărârii Guvernului nr. 775/2005 pentru aprobarea Regulamentului privind
procedurile de elaborare, monitorizare şi evaluare a politicilor publice la
nivel central, sunt:
a) strategia;
b) planul;
c) propunerea de politici publice.
Art. 4. - (1) Documentele de politici publice se
iniţiază, se elaborează, se adoptă şi se aplică în conformitate cu dispoziţiile
Legii nr. 90/2001 privind organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a
ministerelor, cu modificările şi completările ulterioare, ale Hotărârii
Guvernului nr. 870/2006, ale Hotărârii Guvernului nr. 775/2005, precum şi ale
prezentului regulament.
(2) In vederea elaborării
proiectelor de documente de politici publice, în cadrul fiecărei autorităţi
publice prevăzute la art. 1 se constituie, prin dispoziţie a conducătorilor
acestora, grupuri de lucru în componenţa cărora sunt desemnaţi jurişti,
specialişti in domeniul afacerilor europene, specialişti în domeniul
politicilor publice, precum şi specialişti din compartimentele corespunzătoare
profilului propunerilor de reglementare. Grupul de lucru va fi coordonat de un
secretar de stat, respectiv de secretarul general.
(3) Grupul de lucru prevăzut la alin. (2) întocmeşte o
primă formă a proiectului de document de politici publice, care este prezentată
conducătorului autorităţii publice iniţiatoare ori persoanei desemnate prin
dispoziţie a acestuia.
CAPITOLUL III
Actele normative
Art. 5. - Proiectele de acte normative se iniţiază, se
elaborează, se adoptă şi se aplică în conformitate cu Constituţia României,
republicată, cu dispoziţiile Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnică
legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare, ale Legii nr. 90/2001, cu modificările şi
completările ulterioare, ale Hotărârii Guvernului nr. 1.361/2006 privind
conţinutul instrumentului de prezentare şi motivare a proiectelor de acte
normative supuse aprobării Guvernului, cu principiile ordinii de drept, precum
şi cu prevederile prezentului regulament.
Art. 6. - (1) Potrivit Constituţiei României, Guvernul
adoptă hotărâri şi ordonanţe.
(2) Hotărârile Guvernului se emit pentru organizarea
executării legilor.
(3) Ordonanţele emise în domenii care nu fac obiectul
legilor organice se adoptă numai în temeiul unei legi speciale de abilitare a
Guvernului, în limitele şi în condiţiile prevăzute de aceasta.
(4) Ordonanţele de urgenţă se adoptă în condiţiile
prevăzute de art. 115 alin. (4) şi (6) din Constituţia României, republicată.
(5) Guvernul îşi exercită iniţiativa legislativă
potrivit Constituţiei României, prin însuşirea proiectelor de lege elaborate de
ministere sau de alte autorităţi ale administraţiei publice şi transmiterea
acestora spre dezbatere şi adoptare Parlamentului.
Art. 7. - (1) In vederea elaborării proiectelor de acte
normative, în cadrul fiecărei autorităţi publice prevăzute la art. 1 se
constituie, prin dispoziţie a conducătorilor acestora, grupuri de lucru în
componenţa cărora sunt desemnaţi jurişti, specialişti în domeniul afacerilor
europene, specialişti în domeniul politicilor publice, precum şi specialişti
din compartimentele corespunzătoare profilului propunerilor de reglementare. Grupul de lucru va fi coordonat de un secretar de
stat, respectiv de secretarul general.
(2) Grupul de lucru prevăzut la alin. (1) întocmeşte o
primă formă a proiectului de act normativ, care este prezentată conducătorului
autorităţii publice iniţiatoare ori persoanei desemnate prin dispoziţie a
acestuia.
(3) In procesul de elaborare a proiectelor de acte
normative, autorităţile publice iniţiatoare au obligaţia să respecte regulile
procedurale aplicabile pentru asigurarea transparenţei decizionale, prevăzute
de Legea nr. 52/2003 privind transparenţa decizionala în administraţia publică.
(4) Pentru asigurarea consultărilor preliminare cu
partenerii sociali, autorităţile publice iniţiatoare au obligaţia să supună
proiectele de acte normative cu caracter economico-social analizei comisiilor
de dialog social, constituite în cadrul acestora în conformitate cu prevederile
Hotărârii Guvernului nr. 314/2001 privind înfiinţarea, organizarea şi
funcţionarea comisiilor de dialog social în cadrul unor ministere şi al
prefecturilor, cu modificările şi completările ulterioare.
(5) Pentru asigurarea consultărilor preliminare cu
structurile asociative ale autorităţilor administraţiei publice locale,
autorităţile publice iniţiatoare au obligaţia transmiterii proiectelor de acte
normative preşedinţilor structurilor asociative, în conformitate cu
dispoziţiile Hotărârii Guvernului nr. 521/2005 privind procedura de consultare
a structurilor asociative ale autorităţilor administraţiei publice locale la
elaborarea proiectelor de acte normative.
Art. 8. - Proiectele de acte normative trebuie însoţite
de instrumentele de prezentare şi motivare elaborate conform prevederilor legale
în vigoare.
Art. 9. - (1) Proiectele de acte normative cu impact
asupra domeniilor social, economic şi de mediu, asupra
bugetului general consolidat sau asupra legislaţiei în vigoare se elaborează pe
baza unor documente de politici publice aprobate de Parlament sau Guvern.
(2) Dispoziţiile alin. (1) nu se aplică:
a) actelor cu caracter individual care au ca obiect
exclusiv:
- numiri şi revocări din funcţie;
- stabilirea unor date;
- aprobarea de indicatori tehnico-economici de
investiţii;
- aprobarea bugetelor de venituri şi cheltuieli ale
operatorilor economici şi ale instituţiilor publice, a rectificării acestora,
precum şi a normativelor de cheltuieli, pentru cazurile prevăzute de lege;
- acordarea de ajutoare financiare şi de urgenţă;
- alocarea de fonduri de la bugetul de stat, din Fondul
de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, din Fondul de intervenţie la
dispoziţia Guvernului, precum şi din Fondul Naţional de Dezvoltare;
- aprobarea finanţării de proiecte şi acţiuni din
fondurile pentru promovarea imaginii externe a României;
- aprobarea stemelor pentru judeţe, municipii, oraşe
şi comune;
- schimbarea regimului juridic al unor imobile;
b) legii speciale de abilitare a Guvernului pentru a
emite ordonanţe în domenii care nu fac obiectul legilor organice;
c) actelor normative prin intermediul cărora se
asigură compatibilizarea legislaţiei naţionale cu legislaţia comunitară;
d) actelor normative iniţiate ca urmare a aprobării de
către Guvern a tezelor prealabile elaborate în condiţiile art. 26 din Legea nr.
24/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
e) actelor normative prin care
se ratifică, aprobă, aderă sau acceptă un tratat, în conformitate cu Legea nr.
590/2003 privind tratatele;
f) actelor normative prin care se aprobă norme
metodologice prevăzute prin lege.
CAPITOLUL IV
Alte documente
Art. 10. - Pentru a exprima
punctul de vedere oficial al României în faţa instituţiilor Uniunii Europene,
iniţiatorul elaborează un document de poziţie naţională.
Art. 11. - Tratatele internaţionale se negociază şi se
semnează de către persoanele desemnate în acest scop, în conformitate cu
dispoziţiile Legii nr. 590/2003 privind tratatele.
Art. 12. - (1) Memorandumul este instrumentul prin care
se supune spre aprobare iniţierea negocierii şi/sau semnării unui tratat
internaţional, respectiv suspendarea aplicării unui tratat, în conformitate cu prevederile Legii nr. 590/2003.
(2) Memorandumul poate fi elaborat şi în cazul în care
este necesară o decizie a Guvernului într-o anumită problematică. Memorandumul
va fi avizat de instituţiile implicate şi va cuprinde descrierea respectivei
probleme şi propuneri pentru rezolvarea acesteia.
(3) Memorandumul este un act intern al Guvernului, care
nu se publică în Monitorul Oficial al României.
Art. 13. - (1) Pentru proiectele de coduri sau alte
proiecte de legi complexe, pentru care s-au constituit
comisii de specialitate, în condiţiile art. 26 şi următoarele din Legea
nr.24/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se
elaborează şi se aprobă teze prealabile, conform structurii prevăzute la art.
14.
(2) Pentru proiectele de coduri
sau alte proiecte de legi complexe, pentru care nu s-au constituit comisii de
specialitate, în condiţiile art. 26 din Legea nr. 24/2000, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, se elaborează documente de politici
publice, astfel cum sunt acestea definite de prezentul
regulament.
Art. 14. - Tezele prealabile, supuse aprobării
Guvernului, se referă în principal la:
a) informaţii generale relevante;
b) rezultatele cercetărilor, studiilor şi
documentărilor ştiinţifice efectuate;
c) componenţa comisiei de elaborare conform
dispoziţiilor art. 26 din Legea nr. 24/2000, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare;
d) descrierea succintă a soluţiilor şi a variantelor
propuse de actul normativ preconizat;
e) descrierea impactului social
şi economic asupra mediului de afaceri sau asupra mediului înconjurător, după
caz;
f) prezentarea succintă a conţinutului proiectului de
cod propus sau al altor proiecte de legi complexe;
g) descrierea, în funcţie de specificul prevederilor
incluse, a capitolelor sau a secţiunilor de prevederi legale propuse, a
aspectelor care urmează să fie reglementate;
h) descrierea activităţilor planificate pentru
desfăşurarea discuţiilor publice;
i) prezentarea informaţiilor privind estimările financiare;
j) concordanţa cu legislaţia comunitară şi cu cea
naţională;
k) măsuri de implementare a modificărilor propuse;
l) rezultate aşteptate în urma
implementării modificărilor propuse.
Art. 15. - (1) Notase elaborează şi se transmite
Guvernului de către iniţiator în scopul raportării şi al informării cu privire
la evoluţia procesului de soluţionare a unor probleme specifice, la stadiul
implementării documentelor de politici publice şi/sau a actelor normative.
(2) Inaintea prezentării notei în cadrul şedinţei
Guvernului, aceasta se transmite de către iniţiator Cabinetului
Primului-Ministru.
Art. 16. - (1) Proiectul punctului de vedere al
Guvernului asupra propunerilor legislative parlamentare este elaborat şi supus
Guvernului spre aprobare de către Departamentul pentru Relaţia cu Parlamentul,
în condiţiile prevăzute de Hotărârea Guvernului nr. 411/2007 privind
organizarea şi funcţionarea Departamentului pentru Relaţia cu Parlamentul.
(2) După aprobarea în şedinţa Guvernului, Departamentul
pentru Relaţia cu Parlamentul transmite punctul de vedere la Camera Deputaţilor
sau la Senat, după caz.
CAPITOLUL V
Statutul, componenţa, organizarea şi desfăşurarea
reuniunii de lucru pregătitoare şedinţei Guvernului
Art. 17. - (1) Reuniunea de lucru pregătitoare şedinţei
Guvernului este organizată de Secretariatul General al Guvernului şi condusă de
secretarul general al Guvernului sau de un reprezentant desemnat de acesta.
(2) Reuniunea de lucru pregătitoare are loc săptămânal.
Agenda de lucru a reuniunii pregătitoare este elaborată de Secretariatul
General al Guvernului.
Art. 18. - (1) La reuniunea de lucru pregătitoare
şedinţei Guvernului participă reprezentanţi, la nivel de secretar de stat sau
secretar general, ai Secretariatului General al Guvernului, miniştrilor,
miniştrilor de stat, miniştrilor-delegaţi cu însărcinări speciale pe lângă
primul-ministru, prevăzuţi în lista Guvernului pentru care Parlamentul a acordat
votul de încredere, precum şi consilieri de stat ai primului-ministru, denumiţi
în continuare membri permanenţi.
(2) La reuniunea de lucru pregătitoare şedinţei
Guvernului participă, în calitate de membri permanenţi, şi reprezentanţii
structurilor organizatorice din cadrul aparatului de lucru al Guvernului ai
căror conducători nu au calitatea de membri ai Guvernului.
(3) Secretarul general al Guvernului poate invita la
reuniunea de lucru pregătitoare şi alte persoane în vederea participării la
dezbateri.
Art. 19. - (1) Hotărârile din cadrul reuniunii
pregătitoare se iau de secretarul general al Guvernului sau reprezentantul
acestuia care conduce şedinţa.
(2) In cadrul reuniunii de lucru pregătitoare şedinţei
Guvernului se discută şi se iau hotărâri privind:
a) aprobarea listei proiectelor pentru care au fost
obţinute toate avizele, precum şi a celorlalte documente care urmează a fi
înscrise în proiectul agendei de lucru a şedinţei Guvernului;
b) stabilirea unei forme finale a proiectelor de acte
normative şi a proiectelor de documente de politici publice asupra cărora nu s-a ajuns la un acord în cadrul procesului
de consultare şi avizare;
c) reformularea sau retragerea proiectelor de acte
normative care au fost avizate negativ în condiţiile art. 33 alin. (11), art.
41 alin. (5) şi art. 42 alin. (5);
d) analizarea situaţiei proiectelor de acte normative
adoptate de Guvern şi nefinalizate, precum şi a proiectelor de documente de
politici publice care nu au fost reformulate ca urmare a modificărilor aprobate
de Guvern;
e) anunţarea proiectelor de documente de politici
publice şi a proiectelor de acte normative, în vederea demarării procedurii de
consultare;
f) desemnarea instituţiilor a căror consultare şi al
căror aviz sunt obligatorii, altele decât cele prevăzute în art. 25 şi 26;
g) stabilirea perioadei pentru consultare, în
condiţiile dispoziţiilor art. 28, şi a termenului de avizare, în cazul
proiectelor de ordonanţă de urgenţă;
h) analizarea şi luarea unei hotărâri cu privire la
necesitatea întocmirii instrumentului de prezentare şi motivare în conformitate
cu structura prevăzută de Hotărârea Guvernului nr. 1.361/2006;
i) retragerea proiectelor de documente de politici
publice şi a proiectelor de acte normative al căror termen de consultare sau
avizare a expirat;
j) alte aspecte.
Art. 20. -Agenda reuniunii de lucru pregătitoare
şedinţei Guvernului este structurată astfel:
a) partea A:
- punctul I - proiectul
agendei de lucru a şedinţei Guvernului cuprinzând: lista proiectelor de acte
normative, a proiectelor de documente de politici publice avizate şi a altor
documente;
- punctul II - lista proiectelor de acte normative şi alte documente transmise la Secretariatul General al
Guvernului şi neincluse în proiectul agendei de lucru a şedinţei Guvernului;
- punctul III - lista proiectelor de acte normative şi
a proiectelor de documente de politici publice asupra cărora nu s-a ajuns la un
acord în cadrul procesului de consultare şi avizare;
- punctul IV - lista
proiectelor de acte normative care au fost avizate negativ conform art. 33
alin. (11), art. 41 alin. (5) şi art. 42 alin. (5);
- punctul V - lista proiectelor
de acte normative adoptate de Guvern şi nefinalizate, precum şi a proiectelor
de documente de politici publice care nu au fost reformulate ca urmare a
modificărilor aprobate de Guvern;
- punctul VI - alte aspecte, inclusiv informarea
privind sarcinile încredinţate ministerelor şi altor
autorităţi publice;
b) partea B:
- punctul I - lista proiectelor
de documente de politici publice şi a proiectelor de acte normative care
urmează să fie anunţate;
- punctul II - lista proiectelor de documente de
politici publice şi acte normative aflate încă pe
circuitul de consultare sau avizare la expirarea termenelor stabilite prin
prezentul regulament.
Art. 21. - (1) Secretariatul General al Guvernului
transmite agenda reuniunii de lucru pregătitoare membrilor permanenţi şi
participanţilor cu cel puţin 24 de ore înainte de reuniunea pregătitoare.
(2) Agenda reuniunii de lucru pregătitoare este
aprobată de secretarul general al Guvernului.
CAPITOLUL VI
Procedura de anunţare
Art. 22. - (1) Anunţarea proiectelor de documente de
politici publice şi/sau a proiectelor de acte normative marchează începutul
etapei de consultare.
(2) Pentru a anunţa un proiect de document de politici
publice sau un proiect de act normativ, iniţiatorul transmite Secretariatului
General al Guvernului, atât în original, cât şi în format electronic/PDF, o
cerere, conform formularului prevăzut în anexa nr. 1, numai după însuşirea
acestuia, prin semnare, de către conducătorul autorităţii publice iniţiatoare
şi, după caz, de către ministrul de stat coordonator.
(3) Cererea va fi însoţită de următoarele documente,
după caz:
a) proiectul de document de politici publice sau
proiectul de act normativ;
b) instrumentul de prezentare şi motivare întocmit
conform prevederilor legale în vigoare;
c) tabelul de concordanţă între
actul comunitar propus să fie transpus şi proiectul de act normativ care îl
transpune, întocmit conform prevederilor legale în vigoare;
d) tabelul comparativ cuprinzând reglementarea în
vigoare şi reglementarea propusă, în situaţia în care proiectele de acte
normative conţin modificări şi/sau completări ale actelor normative în vigoare.
(4) Proiectele sunt transmise pentru a fi înregistrate
la Secretariatul General al Guvernului cu cel puţin 4 zile lucrătoare înainte
de reuniunea de lucru pregătitoare şedinţei Guvernului.
(5) Secretariatul General al Guvernului verifică
respectarea prevederilor art. 9, în vederea înscrierii proiectului de act
normativ în partea B, punctul I al agendei reuniunii de lucru pregătitoare a şedinţei Guvernului.
(6) Nerespectarea
dispoziţiilor art. 9 se constată de către Secretariatul General al Guvernului
şi se comunică iniţiatorului în cadrul reuniunii de lucru pregătitoare şedinţei
Guvernului.
(7) Proiectele de acte normative şi proiectele de
documente de politici publice care nu corespund condiţiilor de formă prevăzute
de reglementările în vigoare vor fi restituite iniţiatorilor de către
Secretariatul General al Guvernului, în vederea refacerii lor.
(8) Cererea prevăzută la alin. (2), primită de
Secretariatul General al Guvernului după termenul de 4 zile lucrătoare înainte
de reuniunea de lucru pregătitoare, va fi inclusă în proiectul agendei
reuniunii de lucru pregătitoare din următoarea săptămână.
(9) Secretariatul General al Guvernului publică
proiectele de documente de politici publice şi proiectele de acte normative
înscrise în cererea de anunţare, precum şi documentele care le însoţesc pe
pagina de internet a Secretariatului General al Guvernului, cu cel puţin două
zile lucrătoare înainte de reuniunea de lucru pregătitoare în care urmează să
fie anunţate.
Art. 23. - Un proiect de document de politici publice
sau un proiect de act normativ anunţat anterior poate fi retras în cadrul
reuniunii de lucru pregătitoare, la solicitarea autorităţii publice
iniţiatoare, urmând să fie eliminate de pe pagina de internet a Secretariatului
General al Guvernului în termen de două zile lucrătoare de la data retragerii.
CAPITOLUL VII
Procedura de consultare
Art. 24. - (1) După anunţare, proiectele de documente
de politici publice şi proiectele de acte normative, însoţite de instrumentele
de prezentare şi motivare întocmite, dacă este cazul, conform Hotărârii
Guvernului nr. 1.361/2006, sunt supuse procedurii de consultare de către
iniţiator.
(2) Prin grija iniţiatorului, proiectele de documente
de politici publice şi proiectele de acte normative sunt transmise
instituţiilor ce urmează a fi consultate, însoţite de o adresă de înaintare,
elaborată conform modelului prevăzut în anexa nr. 2.
Art. 25. - Iniţiatorul are obligaţia de a se consulta
cu următoarele ministere şi instituţii publice cu privire la proiectele de documente de politici publice şi
proiectele de acte normative anunţate:
a) Ministerul Economiei şi Finanţelor - pentru toate
proiectele de documente de politici publice şi acte normative cu impact
financiar;
b) Secretariatul General al Guvernului - pentru toate
proiectele de documente de politici publice şi proiectele de acte normative
care necesită instrument de prezentare şi motivare conform Hotărârii Guvernului
nr. 1.361/2006;
c) Ministerul Afacerilor Externe - pentru toate
tratatele internaţionale sau proiectele de astfel de tratate, precum şi pentru
memorandumurile elaborate în condiţiile Legii nr. 590/2003;
d) Departamentul pentru Afaceri Europene - pentru proiectele de acte normative care transpun în legislaţia naţională
actele normative comunitare;
e) Curtea de Conturi, conform art. 140 din Constituţia
României, republicată, referitor la proiectele de acte normative privind modul
de formare, de administrare şi întrebuinţare a resurselor financiare ale
statului şi ale sectorului public, şi conform art. 11 lit. o) şi art. 42 din
Legea nr. 90/2001, cu modificările şi completările ulterioare, în cazurile în
care Guvernul şi ministerele propun înfiinţarea unor organe
de specialitate în subordinea lor;
f) Consiliul Concurenţei - pentru toate proiectele de
documente de politici publice şi de acte normative cu impact în domeniul
concurenţei sau al ajutorului de stat;
g) aparatele de lucru ale miniştrilor de stat,
ministere şi alte autorităţi publice desemnate în condiţiile art. 19 alin. (2)
lit. f).
Art. 26. - Iniţiatorul are obligaţia de a supune
consultării şi instrumentul de prezentare şi motivare întocmit conform
Hotărârii Guvernului nr. 1.361/2006 pentru proiectele de acte normative
anunţate. La examinarea instrumentului de prezentare şi motivare care însoţeşte
un proiect de act normativ, autorităţile publice prezintă un punct de vedere,
în funcţie de competenţele care le revin, în ceea ce priveşte părţile
instrumentului de prezentare şi motivare, după cum urmează:
a) Secretariatul General al Guvernului - pe ansamblul
secţiunilor, în special secţiunea a 2-a, a 6-a şi a 8-a;
b) Ministerul Economiei şi Finanţelor, atunci când
este consultat - secţiunea a 3-a şi secţiunea a 4-a;
c) Ministerul Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse
şi Ministerul Sănătăţii Publice, atunci când sunt consultate - secţiunea a 3-a
pct. 3;
d) Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile, atunci
când este consultat - secţiunea a 3-a pct. 4;
e) Departamentul pentru Afaceri Europene, atunci când
este consultat - secţiunea a 5-a pct. 2, 3, 4;
f) Ministerul Afacerilor Externe, atunci când este
consultat - secţiunea a 5-a pct. 5;
g) Ministerul Internelor şi Reformei Administrative,
atunci când este consultat - secţiunea a 6-a pct. 3 şi secţiunea a 8-a.
Art. 27. - (1) Pentru fiecare proiect de document de
politici publice sau proiect de act normativ, precum şi pentru structura şi
conţinutul instrumentului de prezentare şi motivare aferent, autorităţile
publice consultate prezintă iniţiatorului un punct de vedere în scris.
(2) Punctul de vedere constă în observaţii şi propuneri
care privesc aspectele de fond din aria proprie de competenţă.
(3) Punctul de vedere este semnat de conducătorul
instituţiei, de un secretar de stat sau de către secretarul general. Adresa de
înaintare a punctului de vedere cuprinde şi datele persoanei de contact
desemnate.
Art. 28. - (1) Perioada pentru consultare este de 15
zile lucrătoare de la data reuniunii de lucru pregătitoare în cadrul căreia
proiectul a fost anunţat, dacă în cadrul reuniunii nu se stabileşte un alt termen, la solicitarea
iniţiatorului, termen care nu poate fi mai mare de 3 luni.
(2) Perioada de consultare se desfăşoară în două
etape, după cum urmează:
a) în prima etapă, iniţiatorul primeşte şi analizează
toate punctele de vedere prezentate şi întocmeşte declaraţia de obiecţii,
conform modelului prevăzut în anexa nr. 3.
b) în a doua etapă, declaraţia de obiecţii este
retransmisă instituţiilor a căror consultare este obligatorie pentru formularea
punctelor de vedere finale, iniţiatorul având obligaţia de a actualiza
declaraţia de obiecţii.
(3) Durata celor două etape se propune de către
iniţiator şi se decide în cadrul reuniunii de lucru pregătitoare în care
proiectul a fost anunţat.
(4) După expirarea perioadei de consultare şi dacă nu
există niciun răspuns din partea autorităţilor publice consultate, se consideră
că instituţia în cauză nu are de formulat observaţii sau propuneri privind
proiectele trimise spre consultare.
Art. 29. - (1) In cazul în care iniţiatorul nu este de
acord total/parţial cu punctul de vedere exprimat de autorităţile publice
consultate, acesta va convoca şi va conduce o şedinţă de consultare
interinstituţională. Şedinţa de consultare interinstituţională se poate
desfăşura şi în cadrul consiliului interministerial din domeniul respectiv.
(2) Şedinţa de consultare interinstituţională va fi
organizată în termen de 5 zile lucrătoare de la expirarea perioadei de
consultare.
(3) Iniţiatorul convoacă cu cel puţin 3 zile lucrătoare
înainte de şedinţă toate autorităţile publice care au transmis puncte de
vedere. Convocarea este însoţită de proiectul de document de politici publice
actualizat sau de proiectul de act normativ actualizat şi instrumentul de
prezentare şi motivare al acestuia, precum şi de declaraţia de obiecţii.
(4) Procesul-verbal al şedinţei de consultare
interinstituţională este întocmit potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 4 şi
este semnat de participanţi.
(5) Absenţa de la şedinţa de consultare
interministerială se consideră refuz de a-şi susţine punctul de vedere,
instituţia în cauză nemaiputând să avizeze proiectele cu observaţii.
Art. 30. - După şedinţa de consultare
interinstituţională iniţiatorul:
a) transmite spre avizare
proiectul de document de politici publice sau proiectul de act normativ
actualizate, împreună cu setul de documente însoţitoare, dacă în cadrul
şedinţei interinstituţionale s-a ajuns la un acord;
b) transmite Secretariatului General al Guvernului pentru discutarea în cadrul primei reuniuni de lucru
pregătitoare proiectul de document de politici publice sau proiectul de act
normativ actualizate, împreună cu setul de documente însoţitoare, dacă în
cadrul şedinţei interinstituţionale nu s-a ajuns la un
acord.
CAPITOLUL VIII
Procedura de avizare
SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale
Art. 31. - Dacă în urma procesului de consultare
niciuna dintre autorităţile publice consultate nu a avut observaţii şi/sau
propuneri, iniţiatorul transmite spre avizare proiectul de document de politici
publice sau proiectul de act normativ, însoţit de instrumentul de prezentare şi
motivare, în termen de 3 zile lucrătoare de la data expirării perioadei de
consultare.
Art. 32. -In cazul în care pe parcursul consultărilor
au fost formulate observaţii şi/sau propuneri, iar iniţiatorul le ia în
considerare în totalitate, acesta va trimite proiectul de document de politici publice sau proiectul de act
normativ, însoţit de instrumentul de prezentare şi motivare şi de declaraţia de
obiecţii, în termen de 3 zile lucrătoare de la data expirării termenului de
consultare, spre avizare.
Art. 33. - (1) Instituţiile publice avizatoare trebuie
să transmită proiectul de document de politici publice sau proiectul de act
normativ avizat, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la primirea
acestuia. Termenul de avizare pentru Ministerul Justiţiei, Departamentul pentru
Afaceri Europene şi Ministerul Economiei şi Finanţelor este de 7 zile
lucrătoare de la primirea acestuia.
(2) Dacă în cursul procesului de consultare
autorităţile publice avizatoare nu au formulat observaţii şi/sau propuneri,
acestea nu pot da aviz cu observaţii, cu excepţia Ministerului Justiţiei,
Departamentului pentru Afaceri Europene şi Ministerului Economiei şi
Finanţelor. In acest caz se va preciza în instrumentul de prezentare şi
motivare „Aviz cu observaţii", proiectul fiind restituit iniţiatorului
însoţit de argumentaţia necesară.
(3) Depăşirea termenelor prevăzute la alin. (1) sau
restituirea proiectului fără semnarea instrumentului de prezentare şi motivare
sau fără precizarea în cadrul acestuia „Aviz cu observaţii" sau „Aviz
negativ", potrivit alin. (2) şi alin. (9) lit. b) şi c), reprezintă aviz
tacit, fără îndeplinirea vreunei alte formalităţi de către iniţiator.
(4) Proiectele de documente de
politici publice se transmit Secretariatului General al Guvernului în original,
împreună cu o copie, numai după obţinerea tuturor avizelor autorităţilor
publice interesate. Secretariatul General al Guvernului emite un aviz conform
cu privire la respectarea standardelor şi procedurilor prevăzute de legislaţia
în vigoare pentru elaborarea documentelor de politici publice, încheind
operaţiunile din etapa de avizare.
(5) Secretariatul General al Guvernului emite avizul
conform prevăzut la alin. (4), în termen de 5 zile lucrătoare de la primirea
proiectului de document de politici publice. Depăşirea termenului sau
restituirea proiectului de document de politici publice fără precizarea „Aviz
cu observaţii" sau „Aviz negativ", reprezintă aviz tacit, fără
îndeplinirea vreunei formalităţi de către iniţiator.
(6) După primirea avizelor solicitate în condiţiile
prezentului articol, proiectele de acte normative ce transpun prevederi
comunitare se transmit spre avizare Departamentului pentru Afaceri Europene, ca
penultimă instituţie avizatoare, însoţite de tabelul de concordanţă între actul
comunitar propus să fie transpus şi proiectul de act normativ care îl
transpune, întocmit conform prevederilor legale în vigoare.
(7) Proiectele de acte normative
se transmit Ministerului Justiţiei în original, împreună cu o copie, numai după
obţinerea tuturor avizelor autorităţilor publice interesate în aplicare.
Ministerul Justiţiei avizează proiectele exclusiv din punctul de vedere al
legalităţii, încheind operaţiunile din etapa de avizare. Proiectele de acte
normative vor fi însoţite de toate documentele necesare, inclusiv de tabelul de
concordanţă şi tabelul comparativ, dacă este cazul.
(8) Avizul Ministerului Justiţiei nu este obligatoriu
în cazul actelor cu caracter individual ce au ca obiect
exclusiv:
a) numiri şi revocări din funcţie;
b) stabilirea unor date;
c) aprobarea de indicatori tehnico-economici de
investiţii;
d) aprobarea bugetelor de venituri şi cheltuieli ale
operatorilor economici şi ale instituţiilor publice, pentru cazurile prevăzute
de lege, şi a rectificării acestora;
e) acordarea de ajutoare financiare şi de urgenţă;
f) alocarea de fonduri de la bugetul de stat,
suplimentarea bugetelor instituţiilor publice din Fondul de rezervă bugetară la
dispoziţia Guvernului, din Fondul de intervenţie la dispoziţia Guvernului,
precum şi din Fondul Naţional de Dezvoltare;
g) aprobarea finanţării de proiecte şi acţiuni din
fondurile pentru promovarea imaginii externe a României;
h) aprobarea stemelor pentru
judeţe, municipii, oraşe şi comune.
(9) In urma analizării proiectului de act normativ
potrivit alin. (7), Ministerul Justiţiei poate transmite iniţiatorului
proiectul:
a) avizat favorabil, fără observaţii;
b) avizat favorabil cu observaţii şi propuneri, în
situaţia în care, deşi au fost comunicate observaţiile şi propunerile la
proiect, acestea nu au fost însuşite de iniţiator;
c) avizat negativ, în situaţia în care proiectul
încalcă principiile şi/sau prevederile constituţionale, ordinea de drept,
tratatele la care România este parte, acquis-ul comunitar, precum şi în cazul
depăşirii limitelor legii privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe.
In aceste situaţii, proiectul se va restitui cu argumentaţia corespunzătoare,
precizându-se în instrumentul de prezentare şi motivare „Aviz negativ".
(10) In situaţia în care Ministerul Justiţiei,
Departamentul pentru Afaceri Europene sau Ministerul Economiei şi Finanţelor
avizează proiectul de act normativ cu observaţii, iniţiatorul îl transmite
Secretariatului General al Guvernului însoţit de o notă justificativă care
cuprinde modalitatea însuşirii sau, după caz, argumentele care au condus la
neînsuşirea observaţiilor. O copie a notei justificative se transmite de iniţiator
instituţiei care a avizat proiectul cu observaţii.
(11) In situaţia avizului negativ prevăzut de alin. (9)
lit. c), proiectul de act normativ va fi inclus pe agenda reuniunii de lucru
pregătitoare, în vederea modificării sau retragerii acestuia.
Art. 34. - (1) Iniţiatorul are obligaţia de a transmite
Secretariatului General al Guvernului proiectele de documente de politici
publice şi proiectele de acte normative, semnate, în original, pe suport
hârtie, în copie certificată, însoţite de o adresă care să cuprindă
proprietăţile documentelor referitoare la numărul de caractere şi data ultimei
salvări, precum şi pe e-mail, în fişier electronic certificat.
(2) Certificarea se realizează prin aplicarea
ştampilei iniţiatorului, pe fiecare pagină, fără a se suprapune pe text, iar
pentru forma electronică, prin semnătură electronică.
(3) Pentru transmiterea formei electronice se vor
desemna anumite persoane din cadrul autorităţii publice iniţiatoare, care vor
avea dreptul la semnătură electronică.
(4) Iniţiatorul este responsabil pentru corectitudinea
datelor transmise în condiţiile prevăzute la alin. (1), precum şi pentru
concordanţa dintre informaţiile prezentate în formă scrisă şi în formă
electronică certificată.
(5) Proiectele de acte normative pentru care, potrivit
legii, este necesar avizul Consiliului Concurenţei se
transmit Secretariatului General al Guvernului numai după obţinerea acestui
aviz de către iniţiator.
(6) Pentru proiectele de acte normative,
Secretariatul General al Guvernului va solicita de îndată următoarele avize:
a) avizul Consiliului Legislativ, ce urmează să fie
emis potrivit legii, în termenul solicitat de Guvern, care nu poate fi mai mic
de:
- 24 de ore pentru proiectele de ordonanţe de urgenţă;
- 2 zile, pentru proiectele de legi care urmează să fie
transmise Parlamentului cu solicitarea dezbaterii în procedură de urgenţă;
- 10 zile pentru celelalte proiecte de acte normative;
b) avizul Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, în
cazul proiectelor de acte normative pentru care potrivit legii este necesar
avizul acestei instituţii;
c) avizul Consiliului Economic şi Social, în cazul
proiectelor de acte normative care privesc domeniile prevăzute de art. 5 din
Legea nr. 109/1997 privind organizarea şi funcţionarea
Consiliului Economic şi Social, cu modificările şi
completările ulterioare, care va fi emis, potrivit legii, în termen de:
- 10 zile calendaristice de la primirea solicitării,
în cazul proiectelor de hotărâri, de ordonanţe şi de legi ordinare;
- 20 de zile calendaristice de la primirea solicitării,
în cazul proiectelor de legi organice.
(7) Pentru proiectele de documente de politici
publice, Secretariatul General al Guvernului solicită de îndată analizarea şi
avizarea acestora de la:
a) Consiliul Suprem de Apărare a Ţării, în condiţiile
Legii nr. 415/2002 privind organizarea şi funcţionarea Consiliului Suprem de
Apărare a Ţării;
b) Consiliul Economic şi Social, în condiţiile Legii
nr. 109/1997, cu modificările şi completările ulterioare.
(8) Secretariatul General al Guvernului verifică
îndeplinirea condiţiilor de formă ale fiecărui proiect de act normativ sau
document de politici publice, inclusiv respectarea normelor de tehnică
legislativă prevăzute de Legea nr. 24/2000, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare.
(9) Dacă în urma examinării proiectelor de documente
de politici publice şi a proiectelor de acte normative se constată
nerespectarea cerinţelor de formă, Secretariatul General al Guvernului
întocmeşte o notă cuprinzând observaţii şi propuneri, pe care o supune atenţiei
iniţiatorului.
Art. 35. -Autorităţile publice, inclusiv Secretariatul
General al Guvernului, sunt obligate să furnizeze Consiliului Legislativ
informaţiile necesare privind avizarea proiectelor de acte normative, în
termenele şi în condiţiile stabilite de Legea nr. 73/1993 pentru înfiinţarea,
organizarea şi funcţionarea Consiliului Legislativ, republicată.
Art. 36. - (1) După parcurgerea etapelor prevăzute la
art. 34, Secretariatul General al Guvernului transmite iniţiatorului, după caz,
următoarele documente:
a) avizul Consiliului Legislativ;
b) avizul Consiliului Suprem de Apărare al Ţării;
c) avizul Consiliului Economic şi Social;
d) nota prevăzută la art. 34 alin. (9).
(2) Pe baza documentelor menţionate la alin. (1), iniţiatorul
are obligaţia de a reanaliza şi, după caz, de a reface proiectul de document de
politică publică sau de act normativ. Forma refăcută a proiectului se transmite
Secretariatului General al Guvernului, pe suport hârtie, în copie certificată,
însoţită de o adresă care să cuprindă proprietăţile documentelor referitoare la
numărul de caractere şi data ultimei salvări, precum şi pe e-mail, în fişier
electronic certificat, cu cel puţin două zile înainte de data şedinţei
Guvernului, pe a cărei agendă de lucru se solicită să fie înscrisă.
(3) In situaţia în care iniţiatorul nu acceptă total
sau parţial observaţiile şi propunerile formulate în documentele prevăzute la
alin. (1), acesta va transmite Secretariatului General al Guvernului forma
proiectului de document de politici publice sau a proiectului de act normativ
ce urmează a fi supus spre aprobare Guvernului, însoţit de o notă justificativă
cuprinzând argumentele care au condus la neacceptarea observaţiilor şi
propunerilor respective.
Art. 37. - Proiectul de document de politici publice
finalizat conform dispoziţiilor prezentului regulament
este transmis Secretariatului General al Guvernului în vederea includerii pe
agenda reuniunii de lucru pregătitoare, partea A, punctul I, fiind însoţit, după caz, de:
a) adresa de înaintare, care va cuprinde lista documentelor anexate, precum şi datele persoanei de contact
desemnate;
b) procesul-verbal al şedinţei consiliului
interministerial, desfăşurată în condiţiile Hotărârii Guvernului nr. 750/2005
privind constituirea consiliilor interministeriale permanente, dacă proiectul
de document de politici publice a fost analizat de oricare dintre acestea;
c) declaraţia de obiecţii;
d) procesul-verbal al şedinţei de consultare
interinstituţionale, după caz.
Art. 38. - Proiectul de act normativ întocmit conform
dispoziţiilor prezentului regulament este transmis Secretariatului General al
Guvernului, în original, pe suport hârtie, în copie certificată, precum şi pe
e-mail, în fişier electronic certificat, în vederea includerii pe agenda
reuniunii de lucru pregătitoare, partea A, punctul I, fiind însoţit, după caz, de:
a) adresa de înaintare, care va cuprinde, în mod
obligatoriu: lista documentelor anexate, proprietăţile documentelor referitoare
la numărul de caractere şi data ultimei salvări, datele persoanei de contact
desemnate, menţionarea documentului de politică publică la care se referă
proiectul de act normativ, aprobat de Guvern;
b) instrumentul de prezentare şi motivare;
c) avizul de oportunitate pentru proiectele de ordonanţă
de urgenţă sau avizul privind încadrarea în domeniile în care Guvernul este
abilitat să emită ordonanţe, pentru proiectele de ordonanţă elaborate în
temeiul legilor de abilitare;
d) tabelul de concordanţă;
e) în cazul tratatelor internaţionale şi a contractelor
de stat - memorandum;
f) procesul-verbal al şedinţei
consiliului interministerial, desfăşurată în condiţiile Hotărârii Guvernului
nr. 750/2005, dacă proiectul de act normativ a fost analizat de oricare dintre
acestea;
g) declaraţia de obiecţii;
h) fişa circuitului de avizare, conform modelului
prevăzut în anexa nr. 5;
i) procesul-verbal al şedinţei de consultare
interinstituţionale, după caz;
j) documente relevante care atestă valabilitatea
relaţiilor de ordin juridic reglementate de proiectul de act normativ
(documente care certifică dreptul de proprietate, extrase de carte funciară,
hotărâri ale autorităţilor administraţiei publice locale prin care se solicită
trecerea unor bunuri în domeniul public sau privat al respectivelor unităţi
administrativ-teritoriale etc);
k) tabelul comparativ, în
situaţia în care proiectele de acte normative conţin modificări şi/sau
completări ale actelor normative în vigoare.
Art. 39. - Proiectul de act cu caracter individual
întocmit conform dispoziţiilor prezentului regulament este transmis
Secretariatului General al Guvernului, în original, pe suport hârtie, în copie
certificată, precum şi pe e-mail, în fişier electronic certificat, în vederea
includerii pe agenda reuniunii de lucru pregătitoare, partea A, punctul I, fiind însoţit, după caz, de:
a) adresa de înaintare, care va
cuprinde, în mod obligatoriu: lista documentelor anexate, proprietăţile
documentelor referitoare la numărul de caractere şi data ultimei salvări,
datele persoanei de contact desemnate;
b) instrumentul de prezentare şi motivare;
c) declaraţia de obiecţii;
d) fişa circuitului de avizare, conform modelului
prevăzut în anexa nr. 5;
e) documente relevante care atestă valabilitatea
relaţiilor de ordin juridic reglementate de proiectul de act normativ
(documente care atestă dreptul de proprietate, extrase de carte funciară,
hotărâri ale autorităţilor administraţiei publice locale prin care se solicită
trecerea unor bunuri în domeniul public sau privat al respectivelor unităţi
administrativ-teritoriale etc);
f) tabelul comparativ, în situaţia în care proiectele
de acte normative conţin modificări şi/sau completări ale actelor normative în
vigoare.
Art. 40. -In situaţia în care se constată lipsa
documentelor însoţitoare obligatorii conform prezentului regulament, Secretariatul General al Guvernului
restituie iniţiatorului documentul împreună cu materialele anexate pentru
completarea acestora.
SECŢIUNEA a 2-a
Dispoziţii speciale cu privire la avizarea
ordonanţelor de urgenţă şi a ordonanţelor Guvernului
Art. 41. - (1) Proiectele de ordonanţă de urgenţă sunt
avizate, în prealabil începerii procedurii de consultare prevăzute la art. 24,
de către Departamentul pentru Relaţia cu Parlamentul, din punctul de vedere al
oportunităţii promovării acestora, în sensul motivării situaţiei extraordinare
a cărei reglementare nu poate fi amânată, precum şi a prezentării consecinţelor
neadoptării proiectului de act normativ în regim de urgenţă.
(2) La primirea avizului de oportunitate din partea
Departamentului pentru Relaţia cu Parlamentul, iniţiatorul prezintă proiectul
de ordonanţă de urgenţă în cadrul reuniunii de lucru pregătitoare, în vederea
anunţării.
(3) După anunţarea în reuniunea de lucru pregătitoare
iniţiatorul demarează procedura de consultare cu ministerele şi cu alte
instituţii definite în art. 25 şi 26, precum şi procedura de avizare în
termenele stabilite în reuniunea de lucru pregătitoare.
(4) După obţinerea tuturor avizelor, ordonanţele de
urgenţă vor fi prezentate în reuniunea de lucru pregătitoare, iar apoi vor fi
incluse pe agenda de lucru a şedinţei Guvernului.
(5) In situaţia în care avizul prevăzut la alin. (1)
este nefavorabil, proiectul de ordonanţă de urgenţă va putea fi refăcut sub
forma unui proiect de lege şi va fi promovat ca atare, cu îndeplinirea tuturor
procedurilor prevăzute în prezentul regulament.
(6) Dacă autoritatea care a elaborat proiectul de
ordonanţă de urgenţă susţine necesitatea promovării lui în această formă, chiar
după obţinerea unui aviz nefavorabil, acordat în conformitate cu prevederile
alin. (1), proiectul, însoţit de o notă explicativă privind motivele
neacceptării avizului nefavorabil, se înscrie pe agenda de lucru a şedinţei
Guvernului unde se va adopta o hotărâre finală.
(7) Avizul de oportunitate prevăzut la alin. (1) este
valabil pentru o perioadă de 45 de zile calendaristice
de la data emiterii.
Art. 42. - (1) Proiectele de ordonanţe, elaborate în
temeiul legilor de abilitare a Guvernului adoptate în temeiul art. 115 alin.
(1) din Constituţie, vor fi avizate, în prealabil începerii procedurii de
consultare prevăzute la art. 24, de către Departamentul pentru Relaţia cu
Parlamentul din punctul de vedere al încadrării în domeniile pentru care
Guvernul este abilitat să emită ordonanţe.
(2) La primirea avizului prevăzut la alin. (1),
iniţiatorul va prezenta proiectul de ordonanţă în cadrul reuniunii de lucru
pregătitoare, în vederea anunţării.
(3) După anunţarea în reuniunea de lucru pregătitoare
iniţiatorul demarează procedura de consultare cu ministerele şi cu alte instituţii
definite în art. 25 şi 26, precum şi procedura de avizare în termenele
stabilite în reuniunea de lucru pregătitoare, care nu pot fi mai mari de 7 zile
lucrătoare pentru procedura de consultare.
(4) In cazul în care avizul prevăzut la alin. (1) este favorabil
cu amendamente, iniţiatorii transmit proiectele spre avizare, potrivit art. 33,
numai după refacerea acestora conform avizului.
(5) In situaţia în care avizul prevăzut la alin. (1)
este nefavorabil, proiectul va putea fi refăcut sub forma unui proiect de lege
şi va fi promovat ca atare, cu îndeplinirea tuturor procedurilor prevăzute în
prezentul regulament.
(6) Proiectele de ordonanţă elaborate în temeiul unei
legi de abilitare a Guvernului nu pot fi incluse pe agenda de lucru a
Guvernului fără avizul favorabil al Departamentului pentru Relaţia cu
Parlamentul.
(7) Avizul prevăzut la alin. (1) este valabil numai pe
perioada de abilitare prevăzută în legea de abilitare a Guvernului în temeiul
căreia se elaborează respectivul proiect de ordonanţă.
CAPITOLUL IX
Dispoziţii privind analiza, supunerea spre adoptare în cadrul
şedinţei Guvernului a proiectelor de documente de politici publice şi a proiectelor de acte normative, precum şi procedura ulterioară
adoptării acestora
Art. 43. - (1) Primul-ministru stabileşte data, ora şi
locul desfăşurării şedinţei Guvernului pe care o conduce.
(2) Proiectul agendei de lucru a şedinţei Guvernului
este avizat de secretarul general al Guvernului şi prezentat spre aprobare
primului-ministru.
(3) Agenda de lucru a şedinţei Guvernului se comunică
de către Secretariatul General al Guvernului, împreună cu proiectele de
documente de politici publice, proiectele de acte normative sau alte documente,
precum şi documentele însoţitoare respective, tuturor membrilor Guvernului,
conducătorilor altor autorităţi publice interesate, precum şi altor
participanţi la şedinţa Guvernului, cu cel puţin 24 de ore înainte de ziua
şedinţei Guvernului.
Art. 44. - (1) Inainte de începerea dezbaterilor sau în
cursul acestora iniţiatorii pot solicita primului-ministru, motivat, retragerea
sau amânarea proiectelor de documente de politici publice, proiectelor de acte
normative sau a altor documente aflate pe agenda de lucru a şedinţei
Guvernului.
(2) In cazuri excepţionale primul-ministru poate aproba
ca pe durata desfăşurării şedinţei Guvernului să fie luate în discuţie şi
proiecte de documente de politici publice, proiecte de acte normative sau alte
documente neînscrise pe agenda de lucru, dacă acestea reclamă o decizie urgentă
a Guvernului.
(3) In cazul acestor chestiuni urgente, iniţiatorul are
obligaţia să îşi însuşească observaţiile şi propunerile cu privire la forma şi
legalitatea acestor proiecte cuprinse în documentele prevăzute la art. 36.
alin. (1).
Art. 45. - (1) Decizia Guvernului cu privire la fiecare
proiect de document de politici publice, proiect de
act normativ sau alt document, luată ca urmare a rezultatului dezbaterilor,
este marcată prin anunţul primului-ministru privind adoptarea/ aprobarea,
amânarea, respingerea sau retragerea acestuia, după caz.
(2) Secretariatul General al
Guvernului întocmeşte stenograma şedinţei Guvernului, care reflectă hotărârile
luate, punctele de vedere, persoanele care au luat cuvântul, sarcinile şi
termenele de implementare a sarcinilor. Stenogramele şedinţelor Guvernului sunt
certificate de secretarul general al Guvernului.
Art. 46. - (1) După adoptare, Secretariatul General al
Guvernului finalizează proiectul de act normativ prin operarea observaţiilor de
tehnică legislativă.
(2) Dacă proiectul de document de politici publice sau
proiectul de act normativ este aprobat cu modificări în şedinţa Guvernului,
iniţiatorul are obligaţia să modifice textul respectivului proiect de document
de politici publice sau de act normativ şi să îl transmită Secretariatului
General al Guvernului.
(3) In situaţia în care iniţiatorul nu operează
modificările aprobate de Guvern, proiectul de act normativ va fi repus în mod
obligatoriu pe agenda reuniunii de lucru pregătitoare în vederea modificării
sau retragerii acestuia.
Art. 47. - (1) Proiectele de acte normative cărora li s-au adus modificări de fond ca urmare a discutării şi
adoptării lor în şedinţa Guvernului vor fi supuse unei noi avizări a
Consiliului Legislativ, a Consiliului Suprem de Apărare a Ţării şi a
Consiliului Economic şi Social, după caz. In situaţia în care, ca urmare a noii
avizări de către aceste autorităţi, este necesară operarea unor modificări de
fond ori avizul respectiv este negativ, proiectul de act normativ va fi repus în mod obligatoriu pe agenda de lucru a
şedinţei Guvernului.
(2) Repunerea pe agenda de
lucru a şedinţei Guvernului este obligatorie şi în cazul proiectelor de acte
normative adoptate potrivit art. 44, dacă:
a) acceptarea ulterioară a observaţiilor cuprinse în
documentele prevăzute la art. 36 alin. (1) determină modificări de fond ale proiectului;
b) avizul Consiliului Legislativ şi/sau avizul
Consiliului Economic şi Social sunt negative, după transmiterea de către
iniţiator a punctului său de vedere la Secretariatul General al Guvernului.
(3) In toate cazurile, dacă ulterior adoptării
iniţiatorul solicită operarea altor modificări care nu au fost aprobate de
Guvern, Secretariatul General al Guvernului are obligaţia să repună respectivul
proiect de act normativ pe agenda de lucru.
Art. 48. - Iniţiatorul are obligaţia de a transmite
Secretariatului General al Guvernului formele refăcute ale proiectelor de acte
normative atât pe suport hârtie, în copie certificată, însoţite de o adresă
care să cuprindă proprietăţile documentelor referitoare la numărul de caractere
şi data ultimei salvări, cât şi pe e-mail, în fişier electronic certificat.
Art. 49. - (1) După şedinţa Guvernului, Secretariatul
General al Guvernului va proceda la:
a) definitivarea actului normativ adoptat, în
condiţiile art. 46 şi art. 47;
b) prezentarea actului normativ
adoptat primului-ministru, în vederea semnării, şi miniştrilor care au
obligaţia punerii lui în executare, în vederea contrasemnării. Contrasemnarea
unui act normativ adoptat de Guvern este obligatorie în termen de cel mult 24
de ore de la data semnării lui de către primul-ministru;
c) numerotarea actelor normative în cadrul anului
calendaristic; actele Guvernului vor purta data şedinţei Guvernului în care
acestea au fost adoptate;
d) transmiterea la Camera Deputaţilor, la Senat sau,
după caz, la Administraţia Prezidenţială a proiectelor de legi, însoţite de
expunerile de motive ale acestora şi de hotărârile de supunere a lor spre
adoptare, semnate de primul-ministru;
e) transmiterea către secretarul general al Camerei
Deputaţilor, cu solicitarea publicării în Monitorul Oficial al României, Partea
I, a hotărârilor şi
ordonanţelor Guvernului, însoţite, după caz, de instrumentele de prezentare şi
motivare ale acestora, semnate de ministrul sau miniştrii iniţiatori. Sunt
exceptate de la publicare hotărârile Guvernului şi/sau anexele acestora care
intră sub incidenţa art. 108 alin. (4) ultima teză din Constituţia României,
republicată, sau a art. 2 alin. (2), art. 15 lit. e) şi f), art. 17, 18, 23 şi
art. 31 alin. (1) din Legea nr. 182/2002 privind protecţia informaţiilor
clasificate, cu modificările şi completările ulterioare, hotărâri şi/sau anexe
care se trimit numai instituţiilor interesate. Declasificarea hotărârilor
Guvernului şi/sau a anexelor acestora se face la solicitarea motivată a
iniţiatorului, prin hotărâre a Guvernului, în temeiul art. 24 alin. (4) din
Legea nr. 182/2002, cu modificările şi completările ulterioare, al art. 19 din
Standardele naţionale de protecţie a informaţiilor clasificate în România,
aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 585/2002, cu modificările ulterioare, şi
al art. 1 lit. a) din Hotărârea Guvernului nr. 781/2002 privind protecţia
informaţiilor secrete de serviciu;
f) publicarea instrumentelor de prezentare şi motivare
pe pagina de internet a Secretariatului General al Guvernului;
g) transmiterea la Senat, Camera Deputaţilor sau, după
caz, la Administraţia Prezidenţială a ordonanţelor şi a ordonanţelor de urgenţă
ale Guvernului, însoţite de expunerea de motive a proiectelor de legi pentru
aprobarea acestora şi de hotărârile de adoptare,
semnate de primul-ministru.
(2) Secretariatul General al Guvernului transmite
secretarului general al Camerei Deputaţilor actele normative adoptate de Guvern, în vederea publicării, pe suport
hârtie, în copie certificată, însoţite de o pagină care să cuprindă
proprietăţile documentului referitoare la numărul de caractere şi data ultimei
salvări, precum şi pe e-mail, în fişier electronic certificat.
(3) Certificarea se realizează prin aplicarea ştampilei
Secretariatului General al Guvernului, pe fiecare pagină, fără a se suprapune
pe text, iar pentru forma electronică, prin semnătură electronică. Pentru
transmiterea formei electronice se vor desemna anumite persoane din cadrul
Secretariatului General al Guvernului care vor avea dreptul la semnătură
electronică.
(4) In procesul de publicare, Secretariatul General al
Guvernului şi iniţiatorii actelor normative adoptate de Guvern au obligaţia de
a comunica neîntârziat, în scris, secretarului general al Camerei Deputaţilor
date, informaţii şi precizări, solicitate de acesta sau, în mod nemijlocit, de
Regia Autonomă "Monitorul Oficial", necesare îndeplinirii cerinţelor
legale de publicare. In cazul în care solicitarea de date, informaţii şi
precizări se face pe cale electronică, răspunsul se va face tot pe cale
electronică, prin semnătură electronică.
(5) Transmiterea către Senat şi Camera Deputaţilor a
proiectelor de legi, respectiv a ordonanţelor şi ordonanţelor de urgenţă
potrivit alin. (1) lit. d) şi g), se face de către Secretariatul General al
Guvernului, acesta comunicând Departamentului pentru Relaţia cu Parlamentul
copii ale tuturor acestor documente, în vederea monitorizării procesului
legislativ parlamentar.
(6) In vederea publicării pe pagina de internet a
Secretariatului General al Guvernului sau, după caz, în Monitorul Oficial al
României, Partea I, iniţiatorilor
le revine obligaţia să transmită Secretariatului General al Guvernului, imediat
după adoptare, instrumentul de prezentare şi motivare, semnat numai de
conducătorul/conducătorii autorităţii/ autorităţilor publice iniţiatoare, care
să se refere la forma finală a actului normativ, precum şi la avizul
Consiliului Legislativ.
(7) In conformitate cu dispoziţiile art. 75 din
Constituţia României, republicată, se supun spre dezbatere şi adoptare:
a) Camerei Deputaţilor, ca primă Cameră sesizată,
proiectele de legi prevăzute la art. 92 alin. (8) din Regulamentul Camerei
Deputaţilor, aprobat prin Hotărârea Camerei Deputaţilor nr. 8/1994, republicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 35 din 16 ianuarie 2006, cu modificările ulterioare;
b) Senatului, ca primă Cameră sesizată, proiectele de
legi prevăzute la art. 88 alin. (7) din Regulamentul Senatului, aprobat prin
Hotărârea Senatului nr. 28/2005, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 948 din 25 octombrie 2005.
Art. 50. - Instrumentele de prezentare şi motivare,
variantele şi formele succesive ale proiectelor de acte normative, originalul
actului normativ adoptat, precum şi documentele de politici publice se
păstrează de Secretariatul General al Guvernului, astfel încât să se asigure
cunoaşterea întregului proces de elaborare a actului normativ respectiv.
CAPITOLUL X
Dispoziţii privind deciziile primului-ministru
Art. 51. - (1) Deciziile primului-ministru se emit pe baza şi în executarea legilor, a ordonanţelor şi a hotărârilor
Guvernului.
(2) Deciziile primului-ministru se elaborează, se
iniţiază, se emit şi se aplică în conformitate cu prevederile Constituţiei
României, republicată, cu dispoziţiile Legii nr. 24/2000, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, ale Legii nr. 90/2001, cu modificările
şi completările ulterioare, precum şi cu principiile ordinii de drept.
(3) Autorităţile publice prevăzute la art. 1 lit. a) şi
b) pot iniţia proiecte de decizii ale
primului-ministru.
Art. 52. - Proiectul de decizie se transmite de către
iniţiatorul acestuia Secretariatului General al Guvernului sau, în cazul
prevăzut la art. 53 alin. (4), Cancelariei Primului-Ministru, pe suport hârtie,
în copie certificată, însoţite de o adresă care să cuprindă proprietăţile
documentelor referitoare la numărul de caractere şi data ultimei salvări,
precum şi pe e-mail, în fişier electronic certificat.
Art. 53. - (1) Secretariatul General al Guvernului
examinează proiectul de decizie a primului-ministru din punctul de vedere al
conformităţii cu dispoziţiile actelor normative în vigoare şi cu normele de
tehnică legislativă. Dacă Secretariatul General al Guvernului nu are obiecţii
privind proiectul de decizie, acesta este finalizat şi definitivat.
(2) Proiectul de decizie care nu corespunde
condiţiilor de formă prevăzute în prezentul capitol este restituit
iniţiatorului de către Secretariatul General al Guvernului, în vederea
refacerii lui. Iniţiatorii au obligaţia de a comunica Secretariatului General
al Guvernului, în termen de 3 zile lucrătoare de la data solicitării, toate
informaţiile şi documentele necesare definitivării proiectelor de decizie.
(3) Secretariatul General al Guvernului transmite
proiectele de decizie Cancelariei Primului-Ministru
pentru a fi prezentate primului-ministru, în vederea semnării. Deciziile
primului-ministru sunt contrasemnate de Şeful Cancelariei Primului-Ministru.
(4) Prin excepţie de la prevederile alin. (1),
proiectele deciziilor primului-ministru având ca obiect organizarea şi
funcţionarea Cancelariei Primului-Ministru şi a compartimentelor din structura
acesteia, precum şi cele elaborate de instituţiile publice şi organele de
specialitate ale administraţiei publice centrale coordonate de primul-ministru,
direct sau prin Cancelaria Primului-Ministru, se examinează din punctul de
vedere al conformităţii cu dispoziţiile actelor normative în vigoare şi cu
normele de tehnică legislativă de către Cancelaria Primului-Ministru, care
finalizează aceste proiecte de decizie, le prezintă primului-ministru, în
vederea semnării, şi şefului Cancelariei Primului-Ministru, în vederea
contrasemnării.
Art. 54. - (1) După semnarea deciziilor de către
primul-ministru, Cancelaria Primului-Ministru va proceda la transmiterea
acestora în 24 de ore, către Secretariatul General al Guvernului.
(2) Secretariatul General al Guvernului asigură:
a) numerotarea deciziilor în cadrul anului
calendaristic şi arhivarea acestora, în original;
b) transmiterea deciziilor către secretarul general al
Camerei Deputaţilor, pe suport hârtie, în copie certificată, însoţite de o
pagină care să cuprindă proprietăţile documentului referitoare la numărul de
caractere şi data ultimei salvări, precum şi pe e-mail, în fişier electronic
certificat, cu solicitarea publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I;
c) comunicarea deciziilor către autorităţile publice
care au obligaţia punerii lor în aplicare, după publicarea acestora în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 55. - (1) Deciziile
primului-ministru se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, în termen de cel mult 7 zile de la data
emiterii lor. Nepublicarea atrage inexistenţa deciziilor.
(2) Nu sunt supuse regimului de publicare în Monitorul
Oficial al României, Partea I, deciziile primului-ministru clasificate potrivit
legii.
(3) Deciziile primului-ministru produc efecte de la
data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, dacă în cuprinsul lor nu este prevăzută
o dată ulterioară.
Art. 56. - Cheltuielile determinate de publicarea în
Monitorul Oficial al României, Partea I, a deciziilor
primului-ministru se suportă de la bugetul de stat, prin bugetul Cancelariei
Primului-Ministru.
CAPITOLUL XI
Dispoziţii privind ordinele, instrucţiunile şi
celelalte acte normative
emise de conducătorii ministerelor şi ai celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi de prefecţi
Art. 57. - (1) Ordinele cu caracter normativ,
instrucţiunile şi alte asemenea acte ale conducătorilor ministerelor şi ai
celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum
şi cele ale prefecţilor se emit pe baza şi în executarea legilor, a
ordonanţelor, a hotărârilor Guvernului şi a legislaţiei comunitare.
(2) Ordinele, instrucţiunile şi alte asemenea acte se
emit cu încadrarea în termenul stabilit şi cu indicarea expresă a temeiului
legal.
(3) Ordinele, instrucţiunile şi alte asemenea acte vor
fi elaborate respectându-se normele de tehnică legislativă prevăzute de Legea
nr. 24/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, cu
consultarea compartimentelor de specialitate din cadrul autorităţii publice
respective, şi vor fi avizate în mod obligatoriu de compartimentul juridic
propriu.
(4) Actele prevăzute la alin. (1) se semnează numai de
către conducătorii autorităţilor publice emitente.
Art. 58. - (1) Ordinele, instrucţiunile şi alte
asemenea acte cu caracter normativ ale miniştrilor şi conducătorilor celorlalte
organe de specialitate ale administraţiei publice centrale se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I, prin grija
acestora.
(2) Prefecţii vor dispune publicarea ordinelor emise în
monitoarele oficiale ale judeţelor sau al municipiului Bucureşti, potrivit
reglementărilor în vigoare.
(3) Nu sunt supuse regimului de publicare în Monitorul
Oficial al României, Partea I, ordinele,
instrucţiunile şi alte acte cu caracter normativ clasificate potrivit legii,
precum şi cele cu caracter individual.
CAPITOLUL XII
Monitorizarea sarcinilor încredinţate autorităţilor publice de către Guvern
Art. 59. - (1) Secretariatul General al Guvernului
monitorizează îndeplinirea sarcinilor încredinţate autorităţilor administraţiei
publice în actele adoptate de Guvern.
(2) La expirarea termenului de îndeplinire a sarcinii,
Secretariatul General al Guvernului solicită
ministerelor şi celorlalte autorităţi ale administraţiei publice informaţii cu
privire la stadiul îndeplinirii sarcinii. Ministerele şi celelalte autorităţi
ale administraţiei publice informează Secretariatul General al Guvernului cu
privire la progresul înregistrat în îndeplinirea sarcinii sau comunică motivele
pentru întârzierea îndeplinirii sarcinii, precum şi termenul în care se va
îndeplinii sarcina, în termen de 10 zile de la primirea solicitării.
(3) Secretariatul General al
Guvernului prezintă în reuniunea de lucru pregătitoare stadiul sarcinilor.
Art. 60. - (1) Secretariatul General al Guvernului
monitorizează sarcinile rezultate din şedinţa Guvernului şi le comunică
ministerelor şi autorităţilor publice.
(2) Dacă nu se dispune altfel, termenul de îndeplinire
a sarcinilor rezultate din şedinţa Guvernului este de 30 de zile.
(3) La expirarea termenului de îndeplinire a sarcinii,
Secretariatul General al Guvernului solicită ministerelor şi celorlalte
autorităţi ale administraţiei publice informaţii cu privire la stadiul
îndeplinirii sarcinii. Ministerele şi celelalte autorităţi ale administraţiei
publice informează Secretariatul General al Guvernului cu privire la progresul
înregistrat în îndeplinirea sarcinii sau comunică motivele pentru întârzierea
îndeplinirii sarcinii, precum
şi termenul în care se va îndeplini sarcina, în termen de 10 zile de la
primirea solicitării.
(4) Secretariatul General al Guvernului prezintă în
reuniunea de lucru pregătitoare stadiul sarcinilor.
CAPITOLUL XIII
Republicarea şi rectificarea actelor normative
adoptate de Guvern
Art. 61. -Actul normativ modificat sau completat în mod
substanţial va fi republicat, conform dispoziţiilor art. 68 din Legea nr.
24/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 62. - (1) In cazul în care după publicarea actelor
normative adoptate de Guvern se descoperă erori materiale în cuprinsul
acestora, se procedează la publicarea unei note cuprinzând rectificările
necesare.
(2) Rectificarea textelor
actelor normative adoptate de Guvern se face cu avizul Consiliului Legislativ,
la cererea Secretariatului General al Guvernului adresată secretarului general
al Camerei Deputaţilor. In acest sens, autorităţile publice iniţiatoare ale
proiectelor de acte normative, care conţin erori materiale, au obligaţia de a
transmite Secretariatului General al Guvernului textele vizate, în forma
rectificabilă, justificând necesitatea îndreptării erorii materiale, cu
solicitarea de a se dispune rectificarea necesară în conformitate cu
dispoziţiile Legii nr. 24/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
CAPITOLUL XIV
Dispoziţii privind plângerile prealabile formulate
împotriva unui act al Guvernului sau a unei decizii a primului-ministru
Art. 63. - (1) Guvernul României, în condiţiile
prevederilor legale privind contenciosul administrativ, poate să
revoce/modifice actele adoptate/aprobate, numai dacă acestea nu au produs
efecte juridice.
(2) Plângerea prealabilă se adresează Guvernului şi se
înregistrează la Secretariatul General al Guvernului şi se comunică de îndată
iniţiatorului actului atacat.
(3) Iniţiatorul are obligaţia să reanalizeze actul şi
să propună Guvernului, în termen de 7 zile de la primirea plângerii,
menţinerea, modificarea sau revocarea actului atacat.
(4) In situaţia în care propune modificarea sau
revocarea actului atacat, iniţiatorul va întocmi o notă care va fi supusă
aprobării Guvernului.
(5) Soluţia adoptată de Guvern se comunică
contestatorului în termenul legal, de către Secretariatul General al Guvernului.
Art. 64. - (1) In situaţia în care împotriva unei
decizii a primului-ministru se formulează o plângere prealabilă în condiţiile
prevederilor legale privind contenciosul administrativ, Cancelaria
Primului-Ministru comunică de îndată iniţiatorului, care are obligaţia să
reanalizeze actul respectiv şi să comunice Cancelariei Primului-Ministru, în
termen de 7 zile de la solicitare, propuneri de menţinere, de modificare ori de
revocare a acestuia, numai dacă acesta nu a produs
efecte juridice.
(2) In situaţia în care iniţiatorul propune menţinerea
deciziei primului-ministru, Cancelaria Primului-Ministru comunică reclamantului
soluţia de respingere a plângerii prealabile.
(3) In situaţia în care iniţiatorul propune admiterea
plângerii prealabile, acesta are obligaţia de a promova un proiect de
modificare sau de revocare, după caz, a deciziei primului-ministru contestate,
respectând dispoziţiile prezentului regulament şi ale legislaţiei privind
contenciosul administrativ.
CAPITOLUL XV
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 65. - (1) Secretariatul General al Guvernului
publică documentele de politici publice aprobate de Guvern pe pagina de
internet a Secretariatului General al Guvernului, în baza de date a
documentelor de politici publice, în termen de 5 zile lucrătoare de la
aprobare.
(2) Documentele de politică publică aprobate de Guvern
sunt publicate şi de către iniţiator pe pagina de internet proprie, în termen
de 5 zile lucrătoare de la aprobare.
(3) Documentele prevăzute la
alin. (1) şi (2) sunt menţinute pe pagina de internet pe toată durata
valabilităţii acestora.
Art. 66. - Proiectele de documente de politici publice
sau proiectele de acte normative aflate pe circuitul de avizare la momentul
intrării în vigoare a prezentului regulament se adoptă conform dispoziţiilor
legale în vigoare la momentul iniţierii lor.
Art. 67. - Următoarele anexe constituie parte
integrantă din prezentul regulament:
a) anexa nr. 1, cuprinzând modelul cererii pentru
anunţarea proiectului de document de politici publice sau a proiectului de act
normativ în cadrul reuniunii de lucru pregătitoare, redactată de instituţia
iniţiatoare;
b) anexa nr. 2, cuprinzând modelul adresei de înaintare
pentru consultare a proiectului de document de politici
publice sau a proiectului de act normativ, redactată de instituţia iniţiatoare;
c) anexa nr. 3, cuprinzând modelul declaraţiei de
obiecţii;
d) anexa nr. 4, cuprinzând modelul procesului-verbal al
şedinţei de consultare interinstituţionale;
e) anexa nr. 5, cuprinzând
modelul fişei circuitului de avizare.
ANEXA Nr. 1 la regulament
Cererea (denumirea
instituţiei)..........................................
către reuniunea de lucru pregătitoare din data de(data
şedinţei)...........................200....
Proiectele înscrise pentru a fi anunţate în
reuniunea de lucru pregătitoare
Nr.
|
Tipul proiectului
|
Titlul proiectului
|
Coordonatele persoanei de contact
desemnate
|
Numele fişierului (pentru format
electronic)
|
Lista instituţiilor care vor fi
consultate
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Conducătorul instituţiei............................................................
(numele,
prenumele şi semnătura)
Cererea a fost redactată
de.....................................................................................
(numele,
prenumele, funcţia şi numărul de telefon)
ANEXA Nr. 2 la regulament
ADRESA DE ÎNAINTARE
pentru consultare
Iniţiator.................................................
Titlul proiectului.....................................
Vă transmitem alăturat
proiectul........................................................................................................,în
vederea declanşării procedurii de consultare.
Termenul de consultare stabilit în cadrul reuniunii de
lucru pregătitoare şedinţei Guvernului, desfăşurată în data
de..............................................., este de.................zile
lucrătoare.
Conform dispoziţiilor art. 28 din Regulamentul privind
procedurile, la nivelul Guvernului, pentru elaborarea, avizarea şi prezentarea
proiectelor de documente de politici publice, a proiectelor de acte normative,
precum şi a altor documente, în vederea adoptării/aprobării, aprobat prin
Hotărârea Guvernului nr. 1.226/2007, termenul de consultare este împărţit după
cum urmează:
• etapa 1 -de la data
de.........................................până la data
de.....................................;
• etapa a 2-a - de la data
de........................................până la data
de...............................
Documentul în format electronic poate fi consultat atât
pe site-ul instituţiei noastre, cât pe cel al Secretariatului General al Guvernului.
Punctele de vedere formulate vor fi transmise şi în
format electronic domnului/doamnei.........................................., în termenele sus-menţionate.
Conducătorul instituţiei.............................................................
(numele,
prenumele şi semnătura)
Adresa a fost redactată
de...............................................................................
(numele,
prenumele, funcţia şi numărul de telefon)
ANEXA Nr. 3 la regulament
DECLARAŢIA DE OBIECŢII
........................................................................................................
(tipul şi titlul documentului)
Nr.
|
Formularea textului
proiectului supus
consultării (formularea textului articol cu articol)
|
Formularea obiecţiei exprimate în punctul de vedere al ministerului sau al altei instituţii
|
Stadiul obiecţiei
(adică identificarea situaţiei
acesteia, dacă a fost luată în
considerare, dacă s-a ajuns sau nu la un acord
în cadrul
şedinţei de consultare
interinstituţionale)
|
Formularea finală a articolului respectiv din proiect sau o trimitere la punctul din procesul-verbal al şedinţei de consultare interinstituţionale
în care s-a definit formularea
articolului respectiv sau diferite
puncte de vedere cu privire
la acest articol
|
Data transmiterii
spre consultare
|
Data primirii
punctelor
de vedere
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Conducătorul instituţiei..............................................................
(numele,
prenumele şi semnătura)
Persoana responsabilă cu
elaborarea...........................................................................
(nume, prenume, funcţia şi numărul de telefon)
ANEXA Nr. 4 la regulament
PROCES-VERBAL
al şedinţei de consultare interinstituţionale
La Bucureşti,
nr............... ....................200......
Privind
........................................................................................................................................................................ ............................................,
(tipul şi titlul proiectului de document)
elaborat de
........................................................................................................................................................................ .......................................
(numele
autorităţii publice)
Participanţi la
şedinţă:..................................................................................................................................................................................................
Participanţii la şedinţă au discutat observaţiile exprimate de .........................................................................................................................................
(numele autorităţii publice care a formulat obiecţii)
1. S-a ajuns la un
acord privind următoarele aspecte:
Nr.
|
Formularea textului proiectului
supus consultării (formularea textului articol cu articol)
|
Formularea observaţiei exprimate în
punctul de vedere al autorităţii publice
|
Formularea finală a articolului
respectiv în cadrul proiectului
|
|
|
|
|
2. Nu s-a ajuns la un acord privind următoarele
aspecte:
Nr.
|
Formularea textului
proiectului supus consultării
(formularea textului
articol cu articol)
|
Formularea observaţiei
exprimate în punctul
de vedere al autorităţii
publice
|
Formularea finală a articolului
respectiv în cadrul proiectului
|
Argumentaţia autorităţii publice
iniţiatoare
|
Argumentaţia autorităţilor
publice care si-au exprimat
punctul de vedere
|
|
|
|
|
|
|
Preşedintele şedinţei:(numele, prenumele şi semnătura)........................................................................................................................................
Participanţii la şedinţă:(numele, prenumele şi
semnătura)......................................................................................................................................
Autorităţile publice care nu au participat la
şedinţă:..............................................................................................................................................
ANEXA Nr. 5 la regulament
FIŞA
circuitului de avizare
Titlul proiectului
|
Iniţiatorul
|
Avizatorii
|
Data solicitării avizului
|
Data obţinerii avizului
|
Data transmiterii la Secretariatul
General al Guvernului pentru includerea pe agenda de lucru a şedinţei Guvernului
|
|
|
|
|
|
|
Ministru/Secretar de
Stat......................................................................................
(numele, prenumele şi semnătura)
Persoana responsabilă cu elaborarea
proiectului.............................................................................
(nume,
prenume, funcţia şi numărul de telefon)