HOTARARE Nr.
561 din 10 mai 2009
pentru aprobarea
Regulamentului privind procedurile, la nivelul Guvernului, pentru elaborarea,
avizarea si prezentarea proiectelor de documente de politici publice, a
proiectelor de acte normative, precum si a altor documente, în vederea
adoptarii/aprobarii
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 319 din 14 mai 2009
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, al art. 82 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică
legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare, al art. 11 şi al art. 26 alin. (2) teza finală din
Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a
ministerelor, cu modificările şi completările ulterioare,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul privind procedurile,
la nivelul Guvernului, pentru elaborarea, avizarea şi prezentarea proiectelor
de documente de politici publice, a proiectelor de acte normative, precum şi a
altor documente, în vederea adoptării/aprobării, prevăzut în anexa care face
parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Ministerele şi celelalte organe de
specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi instituţia
prefectului vor duce la îndeplinire prevederile prezentei hotărâri.
Art. 3. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 1.226/2007 pentru aprobarea
Regulamentului privind procedurile, la nivelul Guvernului, pentru elaborarea,
avizarea şi prezentarea proiectelor de documente de politici publice, a
proiectelor de acte normative, precum şi a altor documente, în vederea
adoptării/aprobării, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 716 din 23 octombrie 2007, cu
modificările şi completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
p. Secretarul general al Guvernului,
Ion Moraru
Viceprim-ministru, ministrul administraţiei şi
internelor,
Dan Nica
Şeful Departamentului pentru Afaceri Europene,
Vasile Puşcaş
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea
ANEXĂ
REGULAMENT
privind procedurile, la nivelul Guvernului, pentru
elaborarea, avizarea şi prezentarea proiectelor de documente de politici
publice, a proiectelor de acte normative, precum si a altor documente, în
vederea adoptării/aprobării
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art.1. -Au dreptul să
iniţieze proiecte de documente de politici publice şi proiecte de acte
normative, în vederea adoptării/aprobării de către Guvern, conform atribuţiilor
şi domeniului lor de activitate, următoarele autorităţi publice:
a) ministerele şi celelalte organe de specialitate
ale administraţiei publice centrale, aflate în subordinea Guvernului, precum şi
autorităţile administrative autonome;
b) organele de specialitate ale administraţiei publice
centrale aflate în subordinea sau în coordonarea ministerelor, prin ministerele
în a căror subordine sau coordonare se află;
c) prefecţii, consiliile judeţene, Consiliul General
al Municipiului Bucureşti, potrivit legii, prin Ministerul Administraţiei şi
Internelor.
Art. 2. - (1) Potrivit
Constituţiei României, republicată, Guvernul adoptă hotărâri şi ordonanţe.
(2) Hotărârile Guvernului se emit pentru organizarea
executării legilor.
(3) Ordonanţele emise în domenii care nu fac obiectul
legilor organice se adoptă numai în temeiul unei legi speciale de abilitare a
Guvernului, în limitele şi în condiţiile prevăzute de aceasta.
(4) Ordonanţele de urgenţă se adoptă în condiţiile
prevăzute de art. 115 alin. (4) şi (6) din Constituţia României, republicată.
(5) Guvernul îşi exercită iniţiativa legislativă
potrivit Constituţiei României, republicată, prin însuşirea proiectelor de lege
elaborate de ministere sau de alte autorităţi ale administraţiei publice şi
transmiterea acestora spre dezbatere şi adoptare Parlamentului.
CAPITOLUL II
Documentele de politici publice şi actele normative
Art. 3. - (1) Documentele de politici publice sunt
instrumentele de decizie prin intermediul cărora sunt identificate posibilele
soluţii pentru rezolvarea problemelor de politici publice, astfel cum sunt
definite în Hotărârea Guvernului nr. 870/2006 privind aprobarea Strategiei
pentru îmbunătăţirea sistemului de elaborare, coordonare şi planificare a
politicilor publice la nivelul administraţiei publice centrale.
(2) Documentele de politici publice includ şi informaţii cu privire la evaluarea impactului, măsurile
de monitorizare, evaluare şi implementare a soluţiilor identificate.
(3) Documentele de politici publice, definite şi
structurate conform dispoziţiilor Hotărârii Guvernului nr. 870/2006 şi ale
Hotărârii Guvernului nr. 775/2005 pentru aprobarea Regulamentului privind
procedurile de elaborare, monitorizare şi evaluare a politicilor publice la
nivel central, cu modificările ulterioare, sunt:
a) strategia;
b) planul;
c) propunerea de politici publice.
Art. 4. - Documentele de politici publice se iniţiază,
se elaborează, se adoptă şi se aplică în conformitate cu dispoziţiile Legii nr.
90/2001 privind organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a
ministerelor, cu modificările şi completările ulterioare, ale Hotărârii
Guvernului nr. 870/2006, ale Hotărârii Guvernului nr. 775/2005, cu modificările
ulterioare, precum şi ale prezentului regulament.
Art. 5. - Actele normative se iniţiază, se elaborează,
se adoptă şi se aplică în conformitate cu Constituţia României, republicată, cu
dispoziţiile Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru
elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, ale Legii nr. 90/2001, cu modificările şi completările ulterioare,
ale Hotărârii Guvernului nr. 1.361/2006 privind conţinutul instrumentului de prezentare
şi motivare a proiectelor de acte normative supuse aprobării Guvernului, cu
principiile ordinii de drept, precum şi cu prevederile prezentului regulament.
Art. 6. - (1) Actele normative cu impact asupra
domeniilor social, economic şi de mediu, asupra bugetului general consolidat
sau asupra legislaţiei în vigoare se elaborează pe baza unor documente de
politici publice aprobate de Parlament sau Guvern.
(2) Dispoziţiile alin. (1) nu
se aplică:
a) actelor cu caracter individual care au ca obiect exclusiv:
- numiri şi revocări din funcţie;
- stabilirea unor date;
- aprobarea de indicatori tehnico-economici de
investiţii;
- aprobarea bugetelor de venituri şi cheltuieli ale
operatorilor economici şi ale instituţiilor publice, a rectificării acestora, precum
şi a normativelor de cheltuieli, pentru cazurile prevăzute de lege;
- acordarea de ajutoare financiare şi de urgenţă;
- alocarea de fonduri de la bugetul de stat, din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, din
Fondul de intervenţie la dispoziţia Guvernului, precum şi din Fondul naţional
de dezvoltare;
- aprobarea finanţării de proiecte şi acţiuni din
fondurile pentru promovarea imaginii externe a României;
- aprobarea stemelor pentru judeţe, municipii, oraşe
şi comune;
- schimbarea regimului juridic al unor imobile;
- atestarea domeniilor publice ale unităţilor
administrativ-teritoriale;
- transferurile de imobile;
- încadrarea în categoria funcţională a drumurilor
judeţene a unor drumuri sau a unor sectoare de drumuri;
- darea în folosinţă gratuită a unor imobile;
b) legii speciale de abilitare a Guvernului pentru a
emite ordonanţe în domenii care nu fac obiectul legilor organice;
c) actelor normative care
transpun legislaţia comunitară sau care creează cadrul juridic necesar aplicării
acesteia;
d) actelor normative iniţiate ca urmare a aprobării de
către Guvern a tezelor prealabile elaborate în condiţiile art. 26 din Legea nr.
24/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
e) actelor normative prin care se ratifică, aprobă,
aderă sau acceptă un tratat, în conformitate cu Legea nr. 590/2003 privind
tratatele;
f) actelor normative prin care se aprobă norme
metodologice prevăzute prin lege.
Art. 7. - (1) In procesul de elaborare a proiectelor de
acte normative, autorităţile publice iniţiatoare au obligaţia să respecte
regulile procedurale aplicabile pentru asigurarea transparenţei decizionale,
prevăzute de Legea nr. 52/2003 privind transparenţa decizională în
administraţia publică.
(2) Pentru asigurarea consultărilor preliminare cu
partenerii sociali, autorităţile publice iniţiatoare au obligaţia să supună
proiectele de acte normative cu caracter economico-social analizei comisiilor
de dialog social, constituite în cadrul acestora în conformitate cu prevederile
Hotărârii Guvernului nr. 369/2009 privind constituirea şi funcţionarea
comisiilor de dialog social la nivelul administraţiei publice centrale şi la
nivel teritorial.
(3) Pentru asigurarea
consultărilor preliminare cu structurile asociative ale autorităţilor
administraţiei publice locale, autorităţile publice iniţiatoare au obligaţia
transmiterii proiectelor de acte normative preşedinţilor structurilor
asociative, în conformitate cu dispoziţiile Hotărârii Guvernului nr. 521/2005
privind procedura de consultare a structurilor asociative ale autorităţilor
administraţiei publice locale la elaborarea proiectelor de acte normative.
CAPITOLUL III
Alte documente
Art. 8. - Pentru a exprima
punctul de vedere oficial al României în faţa instituţiilor Uniunii Europene,
iniţiatorul elaborează un document de poziţie naţională, sub forma unui mandat
sau a unui mandat general, în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului
nr. 115/2008 privind instituirea sistemului naţional de coordonare a afacerilor
europene în vederea participării României la procesul decizional al
instituţiilor Uniunii Europene
Art. 9. - Tratatele internaţionale se negociază şi se
semnează de către persoanele desemnate în acest scop, în conformitate cu
dispoziţiile Legii nr. 590/2003.
Art. 10. - (1) Memorandumul este instrumentul prin care
se supune spre aprobare iniţierea negocierii şi/sau semnarea unui tratat
internaţional, respectiv suspendarea aplicării unui tratat, în conformitate cu prevederile Legii nr. 590/2003.
(2) Memorandumul poate fi elaborat şi în cazul în care
este necesară o decizie a Guvernului într-o anumită problematică. Memorandumul
va fi avizat de instituţiile implicate şi va cuprinde descrierea respectivei
probleme şi propuneri pentru rezolvarea acesteia.
(3) Memorandumul este un act intern al Guvernului, care
nu se publică în Monitorul Oficial al României.
Art. 11. - (1) Pentru proiectele de coduri sau alte
proiecte de legi complexe, pentru care s-au constituit
comisii de specialitate, în condiţiile art. 26 şi următoarele din Legea nr.
24/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se elaborează
şi se aprobă teze prealabile, conform structurii prevăzute la art. 12.
(2) Pentru proiectele de coduri sau alte proiecte de
legi complexe, pentru care nu s-au constituit comisii de specialitate, în condiţiile art. 26 din Legea nr. 24/2000, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, se elaborează documente de politici
publice, astfel cum sunt acestea definite în prezentul
regulament.
Art. 12. - Tezele prealabile, supuse aprobării
Guvernului, se referă în principal la:
a) informaţii generale relevante;
b) rezultatele cercetărilor, studiilor şi
documentărilor ştiinţifice efectuate;
c) componenţa comisiei de elaborare conform dispoziţiilor
art. 26 din Legea nr. 24/2000, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare;
d) descrierea succintă a soluţiilor şi a variantelor
propuse de actul normativ preconizat;
e) descrierea impactului social
şi economic asupra mediului de afaceri sau asupra mediului înconjurător, după
caz;
f) prezentarea succintă a conţinutului proiectului de
cod propus sau al altor proiecte de legi complexe;
g) descrierea, în funcţie de specificul prevederilor
incluse, a capitolelor sau a secţiunilor de prevederi legale propuse, a
aspectelor care urmează să fie reglementate;
h) descrierea activităţilor planificate pentru
desfăşurarea discuţiilor publice;
i) prezentarea informaţiilor privind estimările financiare;
j) concordanţa cu legislaţia comunitară şi cu cea naţională;
k) măsuri de implementare a modificărilor propuse;
l) rezultate aşteptate în urma
implementării modificărilor propuse.
Art. 13. - (1) In scopul exclusiv al raportării şi al
informării cu privire la evoluţia procesului de soluţionare a unor probleme
specifice, la stadiul implementării documentelor de politici publice şi/sau a
actelor normative iniţiatorii elaborează şi transmit Guvernului o notă.
(2) Nota nu poate constitui temei juridic pentru elaborarea, avizarea şi adoptarea unui act normativ.
(3) Inaintea prezentării notei în cadrul şedinţei
Guvernului, aceasta se transmite de către iniţiator Cabinetului
Primului-Ministru.
Art. 14. - (1) Proiectul punctului de vedere al
Guvernului asupra propunerilor legislative
parlamentare este elaborat şi supus Guvernului spre aprobare de către
Departamentul pentru Relaţia cu Parlamentul, în condiţiile prevăzute de
Hotărârea Guvernului nr. 411/2007 privind organizarea şi funcţionarea
Departamentului pentru Relaţia cu Parlamentul.
(2) După aprobarea în şedinţa Guvernului, Departamentul
pentru Relaţia cu Parlamentul transmite punctul de vedere la Camera Deputaţilor
sau la Senat, după caz.
CAPITOLUL IV
Procedura de elaborare şi consultare a proiectelor de acte
normative şi a proiectelor de documente de politici publice
Art. 15. - (1) Iniţiatorul elaborează o formă iniţială
a proiectului de act normativ sau a proiectului de documente de politici
publice, pe care are obligaţia să o supună concomitent atât consultării
publice, în condiţiile Legii nr. 52/2003, cât şi consultării preliminare
interinstituţionale.
(2) Consultarea preliminară interinstituţională se
realizează în urma afişării proiectului de act normativ sau a proiectului de
documente de politici publice, însuşit de conducătorul acestuia, pe site-ul
iniţiatorului, cu respectarea termenului prevăzut de art. 6 alin. (2) din Legea
nr. 52/2003, precum şi prin transmiterea concomitentă, în format
electronic/PDF, către Secretariatul General al Guvernului.
(3) Forma electronică transmisă Secretariatului
General al Guvernului va fi însoţită de o adresă de înaintare al cărei model
este prevăzut în anexa nr. 1.
(4) La primirea formei electronice, Secretariatul
General al Guvernului afişează de îndată, pe site-ul
propriu, proiectul de act normativ sau proiectul de document de politici
publice.
(5) Desfăşurarea întregului proces de consultare, atât
cu cetăţenii şi cu asociaţiile legal constituite, cât şi consultarea
preliminară interinstituţională, cade în sarcina exclusivă a iniţiatorului.
(6) Proiectele de acte normative cu impact asupra
domeniilor social, economic şi de mediu, asupra bugetului general consolidat
sau asupra legislaţiei în vigoare sunt supuse consultării însoţite de
instrumentele de prezentare şi motivare elaborate conform prevederilor legale
în vigoare, precum şi de documentul de politică publică aferent.
(7) Proiectele de hotărâre a Guvernului care nu au
impact asupra domeniilor social, economic şi de mediu, asupra bugetului general
consolidat sau asupra legislaţiei în vigoare, sunt supuse consultării însoţite
de instrumentele de prezentare şi motivare elaborate conform art. 2 alin. (2)
din Hotărârea Guvernului nr. 1.361/2006.
Art. 16. - (1) Pentru fiecare proiect de document de
politici publice sau proiect de act normativ, precum
şi pentru structura şi conţinutul instrumentului de prezentare şi motivare
aferent, autorităţile publice prezintă iniţiatorului un punct de vedere în
scris.
(2) Punctul de vedere constă în observaţii şi
propuneri care privesc aspectele de fond din aria proprie de competenţă.
(3) Punctul de vedere este semnat de conducătorul
instituţiei, de un secretar de stat sau de către secretarul general. Adresa de
înaintare a punctului de vedere cuprinde şi datele persoanei de contact desemnate.
CAPITOLUL V
Procedura de avizare/adoptare a proiectelor de acte normative şi a proiectelor de
documente de politici
publice
Art. 17. - (1) La finalizarea procedurii de elaborare
şi consultare, autoritatea publică iniţiatoare are obligaţia de a transmite
Secretariatului General al Guvernului, atât pe suport hârtie, cât şi în format
electronic/PDF, în vederea înregistrării, proiectele de documente de politici
publice şi proiectele de acte normative însuşite, prin semnare, de către
conducătorul/conducătorii autorităţii/autorităţilor publice iniţiatoare,
împreună cu o adresă de înaintare, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 2.
(2) Adresa de înaintare prevăzută la alin. (1) va fi
însoţită de următoarele documente, după caz:
a) proiectul de document de
politică publică sau proiectul de act normativ;
b) instrumentul de prezentare şi motivare;
c) tabelul de concordanţă între actul normativ
comunitar propus să fie transpus şi proiectul de act normativ naţional care îl
transpune, elaborat conform modelului prevăzut în anexa nr. 3;
d) tabelul comparativ cuprinzând reglementarea în
vigoare şi reglementarea propusă, în situaţia în care proiectele de acte
normative conţin modificări şi/sau completări ale actelor normative în vigoare.
(3) Prin grija autorităţii
publice iniţiatoare, în aceeaşi zi în care au fost înaintate către
Secretariatul General al Guvernului, proiectele de documente de politici
publice şi proiectele de acte normative sunt transmise, în original, şi
instituţiilor ce urmează să avizeze proiectul, însoţite de o adresă de înaintare,
elaborată conform modelului prevăzut în anexa nr. 4.
(4) In această etapă, proiectele de documente de
politici publice şi proiectele de acte normative care urmează să fie avizate de
Ministerul Finanţelor Publice, Departamentul pentru Afaceri Europene,
sau, după caz, Ministerul Justiţiei şi Libertăţilor Cetăţeneşti, vor fi transmise acestor instituţii, în
copie, în vederea analizei.
(5) In această etapă Ministerul Finanţelor Publice,
Departamentul pentru Afaceri Europene sau, după caz, Ministerul Justiţiei şi
Libertăţilor Cetăţeneşti are obligaţia transmiterii unui punct de vedere
iniţiatorului numai în urma sesizării unor probleme de fond din aria proprie de
competenţă.
(6) Iniţiatorul este responsabil pentru corectitudinea
datelor cuprinse în documentele prevăzute la alin. (1), (2) şi (3), precum şi
pentru concordanţa dintre informaţiile prezentate în formă scrisă şi în cea
electronică.
Art. 18. - (1) La nivelul fiecărei autorităţi publice
dintre cele prevăzute la art. 1 se constituie o structură unică, cu atribuţii
de primire şi înregistrare a proiectelor de acte normative sau a proiectelor de
documente de politici publice supuse avizării, precum şi de comunicare a
tuturor datelor necesare pentru urmărirea procesului de avizare.
(2) Din cadrul structurii prevăzute la alin. (1) se
desemnează o singură persoană, care va avea dreptul la semnătură electronică,
având ca atribuţie principală gestionarea tuturor activităţilor legate de
procedura de elaborare şi avizare a proiectelor de documente de politici
publice şi a proiectelor de acte normative.
Art. 19. - (1) La primirea proiectelor de documente de
politici publice sau a proiectelor de acte normative, în forma prevăzută la
art. 17, Secretariatul General al Guvernului procedează de îndată la înregistrarea
acestora, la publicarea pe pagina de internet şi la verificarea îndeplinirii
condiţiilor de formă prevăzute de prezentul regulament.
(2) Nerespectarea condiţiilor cu privire la forma şi
documentele care trebuie să însoţească proiectele de documente de politici
publice şi proiectele de acte normative se constată de către Secretariatul
General al Guvernului şi se comunică autorităţii publice iniţiatoare în cadrul
reuniunii de lucru pregătitoare şedinţei Guvernului.
Art. 20. - (1) Instituţiile publice avizatoare trebuie
să transmită iniţiatorului proiectul de act normativ sau proiectul de document
de politici publice, în original, avizat în termen de maximum 3 zile lucrătoare
de la înregistrarea acestuia la structura unică din cadrul instituţiilor
avizatoare prevăzută la art. 18 alin. (1).
(2) In vederea obţinerii avizului conform, proiectele
de documente de politici publice se transmit Secretariatului General al
Guvernului în original, împreună cu o copie, numai după obţinerea tuturor
avizelor instituţiilor publice interesate. Avizul conform se emite cu privire
la respectarea standardelor şi procedurilor prevăzute de legislaţia în vigoare
pentru elaborarea documentelor de politici publice, încheind operaţiunile din
etapa de avizare.
(3) Termenul pentru avizul conform este de 3 zile
lucrătoare de la înregistrarea acestuia la structura unică prevăzută la art. 18
alin. (1) din cadrul Secretariatul General al Guvernului
(4) După primirea avizelor solicitate în condiţiile
alin. (1), proiectele de acte normative şi/sau documentele de politici publice
se transmit spre avizare, după caz, Ministerului Finanţelor Publice,
Departamentului pentru Afaceri Europene şi Ministerului Justiţiei şi
Libertăţilor Cetăţeneşti.
(5) Termenul de avizare pentru Ministerul Finanţelor
Publice, Departamentul pentru Afaceri Europene şi Ministerul Justiţiei şi
Libertăţilor Cetăţeneşti este de 4 zile lucrătoare de la înregistrarea acestuia
la structura unică prevăzută la art. 18 alin. (1). Termenul se calculează pe
zile libere, neintrând în calcul ziua când începe şi nici cea în care expiră.
(6) Proiectele de acte normative care transpun
prevederi comunitare, creează cadrul juridic necesar aplicării acestora ori
având relevanţă comunitară se transmit spre avizare Departamentului pentru
Afaceri Europene, ca penultimă instituţie avizatoare, însoţite, dacă este cazul, de tabelul de
concordanţă între actul normativ comunitar propus să fie transpus şi proiectul
de act normativ naţional care îl transpune.
(7) Proiectele de acte normative se transmit
Ministerului Justiţiei şi Libertăţilor Cetăţeneşti în original, împreună cu o
copie, numai după obţinerea tuturor avizelor autorităţilor publice interesate
în aplicare. Ministerul Justiţiei şi Libertăţilor Cetăţeneşti avizează proiectele
exclusiv din punctul de vedere al legalităţii, încheind operaţiunile din etapa
de avizare.
(8) Avizul Ministerului Justiţiei şi Libertăţilor
Cetăţeneşti nu este obligatoriu în cazul actelor cu caracter individual ce au ca obiect exclusiv:
a) numiri şi revocări din funcţie;
b) stabilirea unor date;
c) aprobarea de indicatori tehnico-economici de
investiţii;
d) aprobarea bugetelor de venituri şi cheltuieli ale
operatorilor economici şi ale instituţiilor publice, pentru cazurile prevăzute
de lege, şi a rectificării acestora;
e) acordarea de ajutoare financiare şi de urgenţă;
f) alocarea de fonduri de la bugetul de stat,
suplimentarea bugetelor instituţiilor publice din Fondul de rezervă bugetară la
dispoziţia Guvernului, din Fondul de intervenţie la dispoziţia Guvernului,
precum şi din Fondul naţional de dezvoltare;
g) aprobarea finanţării de proiecte şi acţiuni din
fondurile pentru promovarea imaginii externe a României;
h) aprobarea stemelor pentru judeţe, municipii, oraşe
şi comune;
i) atestarea domeniilor publice ale unităţilor
administrativ-teritoriale.
Art. 21. - (1) In urma analizării proiectelor, în
cadrul termenelor pentru avizare prevăzute la art. 20, autorităţile publice
cărora Ie-a fost solicitat avizul pot transmite iniţiatorului proiectul:
a) avizat favorabil, fără observaţii;
b) avizat favorabil, cu observaţii şi propuneri;
c) avizat negativ, caz în care se va preciza în
instrumentul de prezentare şi motivare „Aviz negativ", precum şi motivarea emiterii acestuia.
(2) Depăşirea termenelor pentru avizare prevăzute la
art. 20 reprezintă aviz tacit, fără îndeplinirea vreunei alte formalităţi de
către iniţiator.
(3) In situaţia în care proiectul a fost avizat cu
observaţii şi propuneri sau avizat negativ, iniţiatorul va întocmi o notă
justificativă care să cuprindă modalitatea de însuşire sau, după caz,
argumentele care au condus la neînsuşirea observaţiilor şi propunerilor. O
copie a notei justificative se transmite de către iniţiator instituţiei care a
avizat cu observaţii sau negativ.
Art. 22. - După finalizarea procesului de avizare
interministerială a proiectului de document de politici publice sau, după caz,
a proiectului de act normativ, forma finală însoţită, dacă este cazul, de
observaţiile instituţiilor avizatoare şi de nota justificativă privind
nepreluarea acestora se transmite, prin grija iniţiatorilor, Curţii de Conturi
a României, Consiliului Concurenţei, Consiliului Suprem de Apărare a Ţării,
Consiliului Economic şi Social şi/sau Consiliului Superior al Magistraturii,
după caz, în vederea obţinerii avizelor, dacă obţinerea acestora este
obligatorie, conform dispoziţiilor legale în vigoare.
Art. 23. - După obţinerea avizelor instituţiilor
prevăzute la art. 22, iniţiatorul va transmite Secretariatului General al
Guvernului, în original, forma finală a proiectului de document de politici
publice sau, după caz, a proiectului de act normativ, însoţit de eventualele
observaţii şi propuneri ale tuturor instituţiilor avizatoare, precum şi de nota
justificativă privind însuşirea sau neînsuşirea acestora, dacă este cazul.
Art. 24. - (1) Pentru proiectele de acte normative
primite la Secretariatul General al Guvernului în condiţiile art. 23, acesta
solicită de îndată avizul Consiliului Legislativ, ce urmează să fie emis potrivit legii, în termenul solicitat de Guvern, care nu poate
fi mai mic de:
a) 24 de ore pentru proiectele de ordonanţe de urgenţă;
b) două zile pentru proiectele de legi care urmează să
fie transmise Parlamentului cu solicitarea dezbaterii în procedură de urgenţă;
c) 10 zile pentru celelalte proiecte de acte normative.
(2) Proiectele de ordonanţe şi de hotărâri cu caracter
normativ se supun spre adoptare Guvernului numai cu avizul Consiliului
Legislativ.
Art. 25.- (1) Secretariatul General
al Guvernului verifică îndeplinirea condiţiilor de formă ale fiecărui proiect
de act normativ sau document de politici publice, inclusiv respectarea normelor
de tehnică legislativă prevăzute de Legea nr. 24/2000, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare.
(2) Dacă în urma examinării proiectelor de documente de
politici publice şi a proiectelor de acte normative se constată nerespectarea
cerinţelor de formă, Secretariatul General al Guvernului întocmeşte o notă
cuprinzând observaţii şi propuneri, pe care o supune atenţiei iniţiatorului.
Art. 26. - (1) Secretariatul General al Guvernului
transmite iniţiatorului avizul Consiliului Legislativ şi, după caz, nota
prevăzută la art. 25 alin. (2).
(2) Pe baza documentelor prevăzute la alin. (1),
iniţiatorul are obligaţia de a reanaliza şi, după caz, de a reface proiectul de
document de politică publică sau de act normativ.
(3) In situaţia în care iniţiatorul nu acceptă total
sau parţial observaţiile şi propunerile formulate în documentele prevăzute la
alin. (1), acesta va întocmi o notă justificativă cuprinzând argumentele care
au condus la neînsuşirea observaţiilor şi propunerilor respective.
Art. 27. - Proiectul de document de politică publică
finalizat conform dispoziţiilor prezentului regulament este transmis
Secretariatului General al Guvernului, în original, pe suport hârtie, precum şi
pe e-mail, în vederea includerii la lit. a) a agendei reuniunii de lucru
pregătitoare, fiind însoţit, după caz, de:
a) adresa de înaintare care va cuprinde lista
documentelor anexate;
b) procesul-verbal al şedinţei comitetului
interministerial, desfăşurată în condiţiile Hotărârii Guvernului nr. 750/2005
privind constituirea consiliilor interministeriale permanente, cu modificările
şi completările ulterioare, dacă proiectul a fost analizat în oricare dintre
acestea;
c) observaţiile instituţiilor avizatoare şi nota
justificativă privind însuşirea sau neînsuşirea acestora, după caz.
Art. 28. - Proiectul de act normativ finalizat conform
dispoziţiilor prezentului regulament este transmis Secretariatului General al
Guvernului, în original, pe suport hârtie, în copie certificată, precum şi pe
e-mail, în fişier electronic certificat, în vederea includerii la lit. a) a
agendei reuniunii de lucru pregătitoare, fiind însoţit, după caz, de:
a) adresa de înaintare, care va cuprinde în mod
obligatoriu: lista documentelor anexate, proprietăţile documentelor referitoare
la numărul de caractere şi data ultimei salvări, menţionarea documentului de
politică publică la care se referă proiectul de act normativ aprobat de Guvern;
b) instrumentul de prezentare şi motivare;
c) avizul de oportunitate pentru proiectele de
ordonanţă de urgenţă sau avizul privind încadrarea în domeniile în care
Guvernul este abilitat să emită ordonanţe, pentru proiectele de ordonanţă
elaborate în temeiul legilor de abilitare;
d) avizul Curţii de Conturi a României, al
Consiliului Concurenţei, Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, Consiliului
Economic şi Social şi/sau al Consiliului Superior al Magistraturii, după caz;
e) tabelul de concordanţă;
f) în cazul tratatelor internaţionale şi a contractelor
de stat - memorandum;
g) observaţiile instituţiilor avizatoare şi nota
justificativă privind însuşirea sau neînsuşirea acestora;
h) fişa circuitului de avizare, conform modelului prevăzut
în anexa nr. 5;
i) documente relevante care atestă valabilitatea
relaţiilor de ordin juridic reglementate de proiectul de act normativ
(documente care certifică dreptul de proprietate, extrase de carte funciară,
hotărâri ale autorităţilor administraţiei publice locale prin care se solicită
trecerea unor bunuri în domeniul public sau privat al respectivelor unităţi
administrativ-teritoriale etc);
j) tabelul comparativ, în situaţia în care proiectele
de acte normative conţin modificări şi/sau completări ale actelor normative în
vigoare.
Art. 29. - Proiectul de act cu caracter individual
întocmit conform dispoziţiilor prezentului regulament este transmis
Secretariatului General al Guvernului, în original, pe suport hârtie, în copie
certificată, precum şi pe e-mail, în fişier electronic certificat, în vederea
includerii la lit. a) a agendei reuniunii de lucru pregătitoare, fiind însoţit,
după caz, de:
a) adresa de înaintare, care va cuprinde în mod
obligatoriu: lista documentelor anexate, proprietăţile
documentelor referitoare la numărul de caractere şi data ultimei salvări;
b) instrumentul de prezentare şi motivare;
c) fişa circuitului de avizare, conform modelului
prevăzut în anexa nr. 5;
d) documente relevante care atestă valabilitatea
relaţiilor de ordin juridic reglementate de proiectul de act cu caracter
individual (documente care atestă dreptul de proprietate, extrase de carte
funciară, hotărâri ale autorităţilor administraţiei publice locale prin care se
solicită trecerea unor bunuri în domeniul public sau privat al respectivelor
unităţi administrativ-teritoriale etc);
e) tabelul comparativ, în situaţia în care proiectul de
act cu caracter individual conţine modificări şi/sau completări ale actelor
normative în vigoare;
f) tabelul de concordanţă.
Art. 30. -In situaţia în care se constată lipsa
documentelor însoţitoare obligatorii conform prezentului regulament,
Secretariatul General al Guvernului restituie iniţiatorului documentul împreună
cu materialele anexate pentru completarea acestora.
CAPITOLUL VI
Dispoziţii speciale cu privire la avizarea
ordonanţelor de
urgenţă şi a ordonanţelor Guvernului
Art. 31. - (1) Proiectele de ordonanţă de urgenţă sunt
avizate de către Departamentul pentru Relaţia cu Parlamentul din punctul de
vedere al oportunităţii promovării acestora, în sensul motivării situaţiei
extraordinare a cărei reglementare nu poate fi amânată, precum şi a prezentării
consecinţelor neadoptării proiectului de act normativ în regim de urgenţă.
(2) La primirea avizului de
oportunitate din partea Departamentului pentru Relaţia cu Parlamentul,
iniţiatorul transmite proiectul Secretariatului General al Guvernului, potrivit
art. 17, şi demarează procedura de avizare, în termenele stabilite potrivit
prevederilor prezentului regulament.
(3) După obţinerea tuturor avizelor, ordonanţele de
urgenţă vor fi prezentate în reuniunea de lucru pregătitoare, iar apoi vor fi
incluse pe agenda de lucru a şedinţei Guvernului.
(4) In situaţia în care avizul prevăzut la alin. (1)
este negativ, proiectul de ordonanţă de urgenţă va putea fi refăcut sub forma
unui proiect de lege şi va fi promovat ca atare, cu îndeplinirea tuturor
procedurilor prevăzute în prezentul regulament.
(5) Dacă autoritatea care a elaborat proiectul de
ordonanţă de urgenţă susţine necesitatea promovării lui în această formă, chiar
după obţinerea unui aviz nefavorabil, acordat în conformitate cu prevederile
alin. (1), proiectul, însoţit de o notă explicativă privind motivele
neacceptării avizului nefavorabil, se înscrie pe agenda de lucru a şedinţei
Guvernului în care se va adopta o hotărâre finală.
(6) Avizul de oportunitate prevăzut la alin. (1) este
valabil pentru o perioadă de 20 de zile calendaristice de la data emiterii.
Art. 32. - (1) Proiectele de ordonanţe elaborate în
temeiul legilor de abilitare a Guvernului, adoptate în temeiul art. 115 alin.
(1) din Constituţie României, republicată, vor fi avizate de către
Departamentul pentru Relaţia cu Parlamentul din punctul de vedere al încadrării
în domeniile pentru care Guvernul este abilitat să emită ordonanţe.
(2) La primirea avizului de oportunitate din partea
Departamentului pentru Relaţia cu Parlamentul,
iniţiatorul transmite proiectul Secretariatului General al Guvernului, potrivit
art. 17, şi demarează procedura de avizare, în termenele stabilite potrivit
prevederilor prezentului regulament.
(3) In cazul în care avizul
prevăzut la alin. (1) este favorabil cu amendamente, iniţiatorii transmit
proiectele spre avizare, potrivit art. 17, numai după refacerea acestora
conform avizului.
(4) In situaţia în care avizul prevăzut la alin. (1)
este nefavorabil, proiectul va putea fi refăcut sub forma unui proiect de lege
şi va fi promovat ca atare, cu îndeplinirea tuturor procedurilor prevăzute în
prezentul regulament.
(5) Proiectele de ordonanţă elaborate în temeiul unei
legi de abilitare a Guvernului nu pot fi incluse pe agenda de lucru a
Guvernului fără avizul favorabil al Departamentului pentru Relaţia cu
Parlamentul.
(6) Avizul prevăzut la alin. (1) este valabil numai pe
perioada de abilitare prevăzută în legea de abilitare a Guvernului în temeiul
căreia se elaborează respectivul proiect de ordonanţă.
CAPITOLUL VII
Statutul, componenţa, organizarea şi desfăşurarea reuniunii de lucru pregătitoare
şedinţei Guvernului
Art. 33. - (1) Reuniunea de lucru pregătitoare şedinţei
Guvernului este organizată de Secretariatul General al Guvernului şi condusă de
secretarul general al Guvernului sau, după caz, de secretarul general adjunct,
iar în lipsa acestora, de un reprezentant desemnat în acest scop.
(2) Reuniunea de lucru pregătitoare are loc săptămânal.
Art. 34. - (1) La reuniunea de
lucru pregătitoare şedinţei Guvernului participă reprezentanţi, la nivel de
secretar de stat sau secretar general, ai Secretariatului General al
Guvernului, ai viceprim-ministrului, miniştrilor, miniştrilor de stat,
miniştrilor-delegaţi cu însărcinări speciale pe lângă primul-ministru,
prevăzuţi în lista Guvernului pentru care Parlamentul a acordat votul de încredere,
precum şi consilieri de stat ai primului-ministru, denumiţi în continuare membri
permanenţi.
(2) La reuniunea de lucru pregătitoare şedinţei
Guvernului participă, în calitate de membri permanenţi, şi reprezentanţii
structurilor organizatorice din cadrul aparatului de lucru al Guvernului ai
căror conducători nu au calitatea de membri ai Guvernului.
(3) Secretarul general al Guvernului poate invita la reuniunea de lucru pregătitoare şi alte persoane în
vederea participării la dezbateri.
Art. 35. - Pentru eficientizarea procesului de avizare
a actelor normative, în ziua stabilită pentru desfăşurarea reuniunii de lucru
pregătitoare a şedinţei Guvernului, Secretariatul General al Guvernului asigură
cadrul necesar, inclusiv din punct de vedere logistic, pentru consultări
formale şi informale, la nivel decizional şi de experţi, dintre autorităţile
publice iniţiatoare şi avizatoare, după caz.
Art. 36. - (1) Agenda reuniunii
de lucru pregătitoare este elaborată de Secretariatul General al Guvernului şi
se aprobă de către secretarul general al Guvernului.
(2) Secretariatul General al Guvernului transmite
agenda reuniunii de lucru pregătitoare, împreună cu actele incluse în aceasta,
membrilor permanenţi şi participanţilor, cu cel puţin 24 de ore înainte de
reuniunea pregătitoare.
Art. 37. -Agenda reuniunii de lucru pregătitoare
şedinţei Guvernului cuprinde:
a) proiectul agendei de lucru a şedinţei Guvernului
cuprinzând lista proiectelor de acte normative, a proiectelor de documente de
politici publice avizate şi a altor documente;
b) lista proiectelor de acte normative şi alte
documente transmise la Secretariatul General al Guvernului şi neincluse în
proiectul agendei de lucru a şedinţei Guvernului, inclusiv proiectele de acte
normative avizate negativ din punctul de vedere al legalităţii de Ministerul
Justiţiei şi Libertăţilor Cetăţeneşti;
c) lista proiectelor de acte normative şi a
proiectelor de documente de politici publice pentru care s-a demarat procedura
de avizare cuprinzând menţionarea datei expirării termenelor de avizare,
instituţiile avizatoare şi observaţiile privind îndeplinirea condiţiilor de
formă;
d) lista proiectelor de acte normative şi a proiectelor de documente de politici publice supuse
procedurilor de transparenţă decizională;
e) lista proiectelor de acte normative adoptate de
Guvern şi nefinalizate, precum şi a proiectelor de documente de politici
publice care nu au fost reformulate ca urmare a modificărilor aprobate de
Guvern;
f) alte aspecte, inclusiv informarea privind
sarcinile încredinţate în şedinţa Guvernului ministerelor şi altor autorităţi
publice sau rezultate din acte normative.
Art. 38. - Un proiect de document de politici publice sau un proiect de act normativ poate fi retras
în cadrul reuniunii de lucru pregătitoare, la solicitarea autorităţii publice
iniţiatoare, urmând să fie eliminat de îndată de pe pagina de internet a
Secretariatului General al Guvernului.
CAPITOLUL VIII
Dispoziţii privind analiza, supunerea spre adoptare în cadrul şedinţei Guvernului a
proiectelor de documente de politici publice şi a proiectelor de acte normative, precum şi procedura ulterioară
adoptării acestora
Art. 39. - (1) Primul-ministru
stabileşte data, ora şi locul desfăşurării şedinţei Guvernului pe care o
conduce.
(2) Proiectul agendei de lucru a şedinţei Guvernului
este întocmit de Secretariatul General al Guvernului şi prezentat spre aprobare
primului-ministru.
(3) Agenda de lucru a şedinţei
Guvernului se comunică de către Secretariatul General al Guvernului, împreună
cu proiectele de documente de politici publice, proiectele de acte normative
sau alte documente, precum şi documentele însoţitoare respective, tuturor
membrilor Guvernului, conducătorilor altor autorităţi publice interesate,
precum şi altor participanţi la şedinţa Guvernului, cu cel puţin 24 de ore
înainte de ziua şedinţei Guvernului.
Art. 40. - (1) Inainte de începerea dezbaterilor sau în
cursul acestora iniţiatorii pot solicita primului-ministru, motivat, retragerea
sau amânarea proiectelor de documente de politici publice, proiectelor de acte
normative sau a altor documente aflate pe agenda de lucru a şedinţei
Guvernului.
(2) In cazuri excepţionale, primul-ministru poate
aproba ca pe durata desfăşurării şedinţei Guvernului să fie luate în discuţie
şi proiecte de documente de politici publice, proiecte de acte normative sau
alte documente neînscrise pe agenda de lucru, dacă acestea reclamă o decizie
urgentă a Guvernului.
(3) In cazul acestor chestiuni urgente, iniţiatorul are
obligaţia să îşi însuşească observaţiile şi propunerile cu privire la forma şi
legalitatea acestor proiecte cuprinse în documentele prevăzute la art. 24 şi
25.
Art. 41. - (1) Decizia Guvernului cu privire la fiecare proiect de document de politici publice,
proiect de act normativ sau alt document, luată ca urmare a rezultatului
dezbaterilor, este marcată prin anunţul primului-ministru privind adoptarea/
aprobarea, amânarea, respingerea sau retragerea acestuia, după caz.
(2) Stenograma şedinţei Guvernului se întocmeşte prin
grija Secretariatului General al Guvernului şi se certifică de către secretarul
general al Guvernului. Aceasta reflectă hotărârile luate, punctele de vedere,
persoanele care au luat cuvântul, sarcinile şi termenele de implementare a
sarcinilor.
Art. 42. - (1) După adoptare, Secretariatul General al
Guvernului finalizează proiectul de act normativ prin operarea observaţiilor de
tehnică legislativă.
(2) Dacă proiectul de document de politici publice sau
proiectul de act normativ este aprobat cu modificări de formă în şedinţa
Guvernului, iniţiatorul are obligaţia să modifice textul respectivului proiect
de document de politici publice sau de act normativ şi să îl transmită Secretariatului General al Guvernului.
(3) In situaţia în care iniţiatorul nu operează
modificările aprobate de Guvern, proiectul de act normativ sau proiectul de
document de politici publice va fi repus în mod obligatoriu pe agenda reuniunii
de lucru pregătitoare în vederea modificării sau retragerii acestuia.
Art. 43. - (1) Proiectele de acte normative cărora li
s-au adus modificări de fond ca urmare a discutării şi adoptării lor în şedinţa
Guvernului vor fi supuse unei noi avizări a Consiliului Legislativ, a Curţii de
Conturi a României, a Consiliului Concurenţei, a Consiliului Suprem de Apărare
a Ţării, a Consiliului Economic şi Social şi/sau a Consiliului Superior al
Magistraturii, după caz. In situaţia în care, ca urmare a noii avizări de către
aceste autorităţi, este necesară operarea unor modificări de fond ori avizul
respectiv este negativ, proiectul de act normativ va fi repus în mod
obligatoriu pe agenda de lucru a şedinţei Guvernului.
(2) Repunerea pe agenda de lucru a şedinţei Guvernului
este obligatorie şi în cazul proiectelor de acte normative adoptate potrivit
art. 40, dacă:
a) acceptarea ulterioară a observaţiilor cuprinse în
documentele prevăzute la art. 22 şi 24 determină modificări de fond ale
proiectului;
b) avizele Consiliului Legislativ, Curţii de Conturi a României, Consiliului Concurenţei, Consiliului
Suprem de Apărare a Ţării, Consiliului Economic şi Social şi/sau al Consiliului
Superior al Magistraturii sunt negative, după transmiterea de către iniţiator a
punctului său de vedere la Secretariatul General al
Guvernului.
(3) In toate cazurile, dacă ulterior adoptării
iniţiatorul solicită operarea altor modificări, care nu au fost aprobate de
Guvern, Secretariatul General al Guvernului are obligaţia să repună respectivul
proiect de act normativ pe agenda de lucru.
Art. 44. - Iniţiatorul are obligaţia de a transmite
Secretariatului General al Guvernului formele refăcute ale proiectelor de acte
normative atât pe suport hârtie, în copie certificată, însoţite de o adresă
care să cuprindă proprietăţile documentelor referitoare la numărul de caractere
şi data ultimei salvări, cât şi pe e-mail, în fişier electronic certificat.
Art. 45. - (1) După şedinţa Guvernului, Secretariatul
General al Guvernului va proceda la:
a) definitivarea actului normativ adoptat, în condiţiile art. 42 şi 43;
b) prezentarea actului normativ adoptat
primului-ministru, în vederea semnării, şi miniştrilor care au obligaţia
punerii lui în executare, în vederea contrasemnării. Contrasemnarea unui act normativ adoptat de Guvern este
obligatorie în termen de cel mult 24 de ore de la data semnării acestuia de
către primul-ministru;
c) numerotarea actelor normative în cadrul anului
calendaristic; actele Guvernului vor purta data şedinţei Guvernului în care
acestea au fost adoptate;
d) transmiterea la Senat, la Camera Deputaţilor ori,
după caz, la Administraţia Prezidenţială a proiectelor de legi, însoţite de
expunerile de motive ale acestora, de hotărârile de supunere a lor spre
adoptare, de tabelul comparativ sau de concordanţă, dacă este cazul, semnate de
primul-ministru;
e) transmiterea către secretarul general al Camerei
Deputaţilor, cu solicitarea publicării în Monitorul Oficial al României, Partea
I, a hotărârilor şi
ordonanţelor Guvernului, însoţite, după caz, de instrumentele de prezentare şi
motivare ale acestora, semnate de ministrul sau miniştrii iniţiatori. Sunt
exceptate de la publicare hotărârile Guvernului şi/sau anexele acestora care
intră sub incidenţa art. 108 alin. (4) ultima teză din Constituţia României,
republicată, sau a art. 2 alin. (2), a art. 15 lit. e) şi f), a art. 17, 18, 23
şi a art. 31 alin. (1) din Legea nr. 182/2002 privind protecţia informaţiilor
clasificate, cu modificările şi completările ulterioare, hotărâri şi/sau anexe
care se trimit numai instituţiilor interesate. Declasificarea hotărârilor
Guvernului şi/sau a anexelor acestora se face la solicitarea motivată a
iniţiatorului, prin hotărâre a Guvernului, în temeiul art. 24 alin. (4) din
Legea nr. 182/2002, cu modificările şi completările ulterioare, al art. 19 din
Standardele naţionale de protecţie a informaţiilor clasificate în România,
aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 585/2002, cu modificările şi
completările ulterioare, şi al art. 1 lit. a) din Hotărârea Guvernului nr.
781/2002 privind protecţia informaţiilor secrete de serviciu;
f) publicarea instrumentelor de prezentare şi motivare
pe pagina de internet a Secretariatului General al Guvernului;
g) transmiterea la Senat, la Camera Deputaţilor ori,
după caz, la Administraţia Prezidenţială a ordonanţelor şi a ordonanţelor de
urgenţă ale Guvernului, însoţite de expunerea de motive a proiectelor de legi
pentru aprobarea acestora, de hotărârile de adoptare, de tabelul comparativ sau
de concordanţă, dacă este cazul, şi de avizul Consiliului Legislativ, semnate de primul-ministru.
(2) Secretariatul General al Guvernului transmite
secretarului general al Camerei Deputaţilor actele normative adoptate de
Guvern, în vederea publicării, pe suport hârtie, în copie certificată, însoţite
de o pagină care să cuprindă proprietăţile documentului referitoare la numărul
de caractere şi data ultimei salvări, precum şi pe e-mail, în fişier electronic
certificat.
(3) Certificarea se realizează prin aplicarea
ştampilei Secretariatului General al Guvernului pe fiecare pagină, fără a se
suprapune pe text, iar pentru forma electronică, prin semnătură electronică.
Pentru transmiterea formei electronice se vor desemna anumite persoane din
cadrul Secretariatului General al Guvernului, care vor avea dreptul la
semnătură electronică.
(4) In procesul de publicare, Secretariatul General
al Guvernului şi iniţiatorii actelor normative adoptate de Guvern au obligaţia
de a comunica neîntârziat, în scris, secretarului general al Camerei
Deputaţilor date, informaţii şi precizări, solicitate de acesta sau, în mod
nemijlocit, de Regia Autonomă „Monitorul Oficial", necesare îndeplinirii
cerinţelor legale de publicare. In cazul în care solicitarea de date,
informaţii şi precizări se face pe cale electronică, răspunsul se va face tot
pe cale electronică, prin semnătură electronică.
(5) Transmiterea către Senat şi Camera Deputaţilor a
proiectelor de legi, respectiv a ordonanţelor şi ordonanţelor de urgenţă
potrivit alin. (1) lit. d) şi g) se face de către Secretariatul General al
Guvernului, acesta comunicând Departamentului pentru Relaţia cu
Parlamentul copii ale tuturor acestor documente, în vederea monitorizării procesului legislativ
parlamentar.
(6) In vederea publicării pe pagina de internet a
Secretariatului General al Guvernului sau, după caz, în Monitorul Oficial al
României, Partea I, iniţiatorilor
le revine obligaţia să transmită Secretariatului General al Guvernului, imediat
după adoptare, instrumentul de prezentare şi motivare, semnat numai de
conducătorul/conducătorii autorităţii/ autorităţilor publice iniţiatoare, care
să se refere la forma finală a actului normativ, precum şi la avizul
Consiliului Legislativ.
(7) In conformitate cu dispoziţiile art. 75 din
Constituţia României, republicată, se supun spre dezbatere şi adoptare:
a) Camerei Deputaţilor, ca primă Cameră sesizată,
proiectele de legi prevăzute la art. 92 alin. (8) din Regulamentul Camerei
Deputaţilor, aprobat prin Hotărârea Camerei Deputaţilor nr. 8/1994, republicat
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 35 din 16 ianuarie 2006, cu modificările ulterioare;
b) Senatului, ca primă Cameră sesizată, proiectele de
legi prevăzute la art. 88 alin. (7) din Regulamentul Senatului, aprobat prin
Hotărârea Senatului nr. 28/2005, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 948 din 25
octombrie 2005, cu modificările ulterioare.
Art. 46. - (1) Secretariatul General al Guvernului
publică documentele de politici publice aprobate de Guvern pe pagina de
internet a Secretariatului General al Guvernului, în baza de date a documentelor
de politici publice, în termen de 5 zile lucrătoare de la aprobare.
(2) Documentele de politică publică aprobate de Guvern
sunt publicate şi de către iniţiator pe pagina de internet proprie, în termen
de 5 zile lucrătoare de la aprobare.
(3) Documentele prevăzute la alin. (1) şi (2) sunt
menţinute pe pagina de internet pe toată durata valabilităţii acestora.
Art. 47. - Instrumentele de prezentare şi motivare,
variantele şi formele succesive ale proiectelor de acte normative, originalul
actului normativ adoptat, precum şi documentele de politici publice se
păstrează de Secretariatul General al Guvernului, astfel încât să se asigure
cunoaşterea întregului proces de elaborare a actului normativ respectiv.
CAPITOLUL IX
Dispoziţii privind deciziile primului-ministru
Art. 48. - (1) Deciziile primului-ministru se emit pe
baza şi în executarea legilor, a ordonanţelor şi a hotărârilor Guvernului.
(2) Deciziile primului-ministru se elaborează, se
iniţiază, se emit şi se aplică în conformitate cu prevederile Constituţiei
României, republicată, cu dispoziţiile Legii nr. 24/2000, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, ale Legii nr. 90/2001, cu modificările
şi completările ulterioare, precum şi cu principiile
ordinii de drept.
(3) Autorităţile publice prevăzute la art. 1 lit. a) şi
b) pot iniţia proiecte de decizii ale primului-ministru.
Art. 49. - (1) Secretariatul General al Guvernului
examinează proiectul de decizie a primului-ministru din punctul de vedere al
conformităţii cu dispoziţiile actelor normative în vigoare şi cu normele de
tehnică legislativă. Dacă Secretariatul General al Guvernului nu are obiecţii
privind proiectul de decizie, acesta este finalizat şi definitivat.
(2) Proiectul de decizie care
nu corespunde condiţiilor de formă prevăzute în prezentul capitol este
restituit iniţiatorului de către Secretariatul General al Guvernului, în
vederea refacerii lui. Iniţiatorii au obligaţia de a comunica Secretariatului
General al Guvernului, în termen de 3 zile lucrătoare de la data solicitării,
toate informaţiile şi documentele necesare definitivării proiectelor de
decizie.
(3) Secretariatul General al Guvernului prezintă
proiectele de decizie primului-ministru, în vederea semnării. Deciziile primului-ministru sunt contrasemnate de secretarul
general al Guvernului.
Art. 50. - Proiectul de decizie se transmite de către
iniţiatorul acestuia Secretariatului General al Guvernului, pe suport hârtie,
în copie certificată, însoţit de o adresă care să cuprindă proprietăţile
documentelor referitoare la numărul de caractere şi data ultimei salvări,
precum şi pe e-mail, în fişier electronic certificat.
Art. 51. - După semnarea deciziilor de către
primul-ministru, Secretariatul General al Guvernului procedează la:
a) numerotarea deciziilor în cadrul anului
calendaristic şi arhivarea acestora, în original;
b) transmiterea deciziilor către secretarul general al
Camerei Deputaţilor, pe suport hârtie, în copie certificată, însoţite de o
pagină care să cuprindă proprietăţile documentului referitoare la numărul de
caractere şi data ultimei salvări, precum şi pe e-mail, în fişier electronic
certificat, cu solicitarea publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I;
c) comunicarea deciziilor către autorităţile publice
care au obligaţia punerii lor în aplicare, după publicarea acestora în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 52. - (1) Deciziile primului-ministru se publică
în Monitorul Oficial al României, Partea I, în termen
de cel mult 15 zile lucrătoare de la data emiterii
lor. Nepublicarea atrage inexistenţa deciziilor.
(2) Nu sunt supuse regimului de publicare în Monitorul
Oficial al României, Partea I, deciziile primului-ministru clasificate potrivit
legii.
(3) Deciziile primului-ministru
produc efecte de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, dacă în cuprinsul lor nu este prevăzută
o dată ulterioară.
Art. 53. - Cheltuielile determinate de publicarea în
Monitorul Oficial al României, Partea I, a deciziilor primului-ministru se suportă de Regia Autonomă „Monitorul Oficial",
din bugetul propriu, în conformitate cu prevederile Legii nr. 202/1998 privind
organizarea Monitorului Oficial al României, cu modificările şi completările
ulterioare.
CAPITOLUL X
Dispoziţii privind ordinele, instrucţiunile şi
celelalte acte normative
emise de conducătorii ministerelor şi ai celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi de
prefecţi
Art. 54. - (1) Ordinele cu caracter normativ,
instrucţiunile şi alte asemenea acte ale conducătorilor ministerelor şi ai
celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum
şi cele ale prefecţilor se emit pe baza şi în executarea legilor, a
ordonanţelor, a hotărârilor Guvernului şi a legislaţiei comunitare.
(2) Ordinele cu caracter normativ ale conducătorilor
ministerelor şi ai celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice
centrale care transpun legislaţia comunitară, care creează cadrul juridic
necesar aplicării acesteia sau care prezintă relevanţă comunitară sunt
transmise Departamentului pentru Afaceri Europene în vederea evaluării
compatibilităţii prevederilor acestora cu dreptul comunitar, înaintea semnării
de către conducătorii autorităţilor emitente.
(3) Ordinele, instrucţiunile şi
alte asemenea acte se emit cu încadrarea în termenul stabilit şi cu indicarea
expresă a temeiului legal.
(4) Ordinele, instrucţiunile şi alte asemenea acte vor
fi elaborate respectându-se normele de tehnică legislativă prevăzute de Legea
nr. 24/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, cu
consultarea compartimentelor de specialitate din cadrul autorităţii publice
respective, şi vor fi avizate în mod obligatoriu de compartimentul juridic
propriu.
(5) Actele prevăzute la alin. (1) se semnează numai de
conducătorii autorităţilor publice emitente.
Art. 55. - (1) Ordinele, instrucţiunile şi alte
asemenea acte cu caracter normativ ale miniştrilor şi conducătorilor celorlalte
organe de specialitate ale administraţiei publice centrale se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I, prin grija
acestora.
(2) Prefecţii vor dispune publicarea ordinelor emise
în monitoarele oficiale ale judeţelor sau al municipiului Bucureşti, potrivit
reglementărilor în vigoare.
(3) Nu sunt supuse regimului de publicare în Monitorul
Oficial al României, Partea I, ordinele,
instrucţiunile şi alte acte cu caracter normativ clasificate potrivit legii,
precum şi cele cu caracter individual.
CAPITOLUL XI
Monitorizarea sarcinilor încredinţate autorităţilor
publice de către Guvern
Art. 56. - (1) Secretariatul General al Guvernului
monitorizează îndeplinirea sarcinilor încredinţate autorităţilor administraţiei
publice în actele adoptate de Guvern.
(2) La expirarea termenului de îndeplinire a sarcinii, Secretariatul General al Guvernului solicită ministerelor şi
celorlalte autorităţi ale administraţiei publice informaţii cu privire la
stadiul îndeplinirii sarcinii. Ministerele şi celelalte autorităţi ale
administraţiei publice informează Secretariatul General al Guvernului cu privire
la progresul înregistrat în îndeplinirea sarcinii sau comunică motivele pentru
întârzierea îndeplinirii sarcinii, precum şi termenul în care se va îndeplini
sarcina, în termen de 10 zile de la primirea solicitării.
(3) Secretariatul General al
Guvernului prezintă în reuniunea de lucru pregătitoare stadiul sarcinilor.
Art. 57. - (1) Secretariatul General al Guvernului
monitorizează sarcinile rezultate din şedinţa Guvernului şi le comunică
ministerelor şi autorităţilor publice.
(2) Dacă nu se dispune altfel, termenul de îndeplinire
a sarcinilor rezultate din şedinţa Guvernului este de 30 de zile.
(3) La expirarea termenului de îndeplinire a
sarcinii, Secretariatul General al Guvernului solicită ministerelor şi
celorlalte autorităţi ale administraţiei publice informaţii cu privire la
stadiul îndeplinirii sarcinii. Ministerele şi celelalte autorităţi ale
administraţiei publice informează Secretariatul General al Guvernului cu
privire la progresul înregistrat în îndeplinirea sarcinii sau comunică motivele
pentru întârzierea îndeplinirii sarcinii, precum şi termenul în care se va
îndeplini sarcina, în termen de 10 zile de la primirea solicitării.
(4) Secretariatul General al Guvernului prezintă în
reuniunea de lucru pregătitoare stadiul sarcinilor.
CAPITOLUL XII
Republicarea şi rectificarea actelor normative adoptate de Guvern
Art. 58. -Actul normativ modificat sau completat în mod
substanţial va fi republicat, conform dispoziţiilor art. 68 din Legea nr.
24/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 59. - (1) In cazul în care după publicarea actelor
normative adoptate de Guvern se descoperă erori materiale în cuprinsul
acestora, se procedează la publicarea unei note cuprinzând rectificările
necesare.
(2) Rectificarea textelor actelor
normative adoptate de Guvern se face cu avizul Consiliului Legislativ, la
cererea Secretariatului General al Guvernului adresată secretarului general al
Camerei Deputaţilor. In acest sens, autorităţile publice iniţiatoare ale
proiectelor de acte normative care conţin erori materiale au obligaţia de a
transmite Secretariatului General al Guvernului textele vizate, în forma
rectificabilă, justificând necesitatea
îndreptării erorii materiale, cu solicitarea de a se dispune rectificarea
necesară în conformitate cu dispoziţiile Legii nr. 24/2000, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare.
CAPITOLUL XIII
Dispoziţii privind plângerile prealabile formulate împotriva unui act al Guvernului sau a
unei decizii a primului-ministru
Art. 60. - (1) Guvernul României, în condiţiile
prevederilor legale privind contenciosul administrativ, poate să
revoce/modifice actele adoptate/aprobate numai dacă acestea nu au produs efecte
juridice.
(2) Plângerea prealabilă se adresează Guvernului, se
înregistrează la Secretariatul General al Guvernului şi se comunică de îndată
iniţiatorului actului atacat.
(3) Iniţiatorul are obligaţia să reanalizeze actul şi
să propună Guvernului, în termen de 7 zile de la primirea plângerii,
menţinerea, modificarea sau, după caz, revocarea actului atacat.
(4) In situaţia în care propune modificarea sau
revocarea actului atacat, iniţiatorul va întocmi o notă care va fi supusă
aprobării Guvernului.
(5) Soluţia adoptată de Guvern se comunică
contestatorului, în termenul legal, de către Secretariatul General al
Guvernului.
Art. 61. - (1) In situaţia în care împotriva unei
decizii a primului-ministru se formulează o plângere prealabilă în condiţiile
prevederilor legale privind contenciosul administrativ, Secretariatul General
al Guvernului comunică de îndată iniţiatorului, care are obligaţia să
reanalizeze actul respectiv şi să comunice Secretariatului General al
Guvernului, în termen de 7 zile de la solicitare, propuneri de menţinere, de
modificare ori de revocare a acestuia, numai dacă acesta nu a produs efecte
juridice.
(2) In cazul în care iniţiatorul propune menţinerea
deciziei primului-ministru, Secretariatul General al Guvernului comunică acest
lucru persoanei care a formulat plângerea prealabilă.
(3) Dacă iniţiatorul constată că plângerea prealabilă
este îndreptăţită, acesta are obligaţia de a promova un proiect de modificare
sau de revocare, după caz, a deciziei primului-ministru contestate, respectând
dispoziţiile prezentului regulament şi ale legislaţiei privind
contenciosul administrativ.
CAPITOLUL XIV
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 62. - Proiectele de documente de politici publice
sau proiectele de acte normative aflate pe circuitul de avizare la momentul
intrării în vigoare a prezentului regulament se adoptă conform dispoziţiilor
legale în vigoare la momentul iniţierii lor.
Art. 63. - Următoarele anexe fac parte integrantă din
prezentul regulament:
a) anexa nr. 1, cuprinzând modelul adresei de înaintare
care însoţeşte proiectul de document de politici publice sau proiectul de act
normativ care este supus procedurii de consultare publică şi consultare
preliminară interinstituţională;
b) anexa nr. 2, cuprinzând modelul adresei de înaintare
care însoţeşte proiectul de document de politici publice sau proiectul de act
normativ care se transmite către Secretariatul General al Guvernului la
încheierea procesului de elaborare, redactată de instituţia iniţiatoare;
c) anexa nr. 3, cuprinzând modelul tabelului de
concordanţă;
d) anexa nr. 4, cuprinzând modelul
adresei de înaintare a proiectului de document de politici publice sau a
proiectului de act normativ către instituţiile avizatoare, redactată de
instituţia iniţiatoare;
e) anexa nr. 5, cuprinzând modelul fişei circuitului de
avizare.
ANEXA Nr. 1 la regulament
- model -
Adresă de înaintare
Către Secretariatul General al Guvernului
Iniţiator.........................................
Titlul proiectului............................
Vă transmitem varianta electronică a
proiectului.............., în vederea înscrierii pe agenda reuniunii
pregătitoare, lit. d).
Proiectul de act normativ/document de politici publice
a fost afişat pe site-ul instituţiei noastre la data de........., în vederea consultării publice, în condiţiile Legii
nr. 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică, precum
şi a consultării preliminare interinstituţionale.
Conducătorul instituţiei,
.......................................................
(numele, prenumele şi semnătura)
Adresa a fost redactată de...................................................
(numele,
prenumele şi semnătura)
ANEXA Nr. 2 la regulament
- model -
Adresă de înaintare
Către Secretariatul General al Guvernului
Iniţiator.........................................
Titlul proiectului............................
Vă transmitem alăturat proiectul.............., în
vederea înscrierii pe agenda reuniunii pregătitoare, lit. c).
Proiectul de act normativ/document de politici publice
a fost transmis în vederea avizării către:
- instituţie avizatoare,................................................;
- instituţie
avizatoare,................................................;
- instituţie
avizatoare,.................................................
Documentul în format electronic poate fi consultat atât
pe site-ul instituţiei noastre, cât şi pe cel al Secretariatului General al
Guvernului.
Prin prezenta adresă de înaintare confirmăm faptul ca
textul proiectului de act normativ prezentat pe suport hârtie este identic cu
cel prezentat în varianta electronică la adresa de
e-mail: sgg.pregatitoare@gov.ro, în data de.........................
Conducătorul instituţiei,
.......................................................
(numele, prenumele şi semnătura)
Adresa a fost redactată de...................................................
(numele,
prenumele şi semnătura)
ANEXA Nr. 3 la regulament
- model -
Tabel de concordanţă
Actul normativ comunitar ce urmează a fi transpus în
legislaţia naţională (tipul, nr., data, titlul) Proiectul de act normativ naţional
care transpune actul comunitar (tipul, titlul).....................
Actul normativ comunitar
|
Proiectul de act normativ naţional
|
Diferenţe
|
Observaţii
|
Art./Paragraf
|
Prevederi
|
Art/Alin.
|
Prevederi
|
|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
1. Se va menţiona, în ordine, articolul/paragraful din
actul comunitar ce urmează a fi transpus.
2. Vor fi transcrise prevederile comunitare cuprinse în
articolul/paragraful menţionat în coloana 1.
3. Se va menţiona articolul/alineatul din proiectul de
act normativ naţional care transpune prevederile
comunitare.
4. Vor fi transcrise prevederile naţionale cuprinse în
articolul/alineatul menţionat în coloana 3.
5. Vor fi menţionate diferenţele între prevederile
comunitare şi cele ale proiectului de act normativ (dacă există asemenea
diferenţe).
6. In cazul în care există diferenţe între proiectul de
act normativ naţional şi legislaţia comunitară transpusă, vor fi expuse
motivele pentru care nu au fost transpuse integral prevederile comunitare. Se
vor insera orice alte menţiuni, explicaţii, trimiteri etc.
NOTĂ:
Iniţiatorul/coiniţiatorii actului normativ va/vor
completa tabelul de concordanţă odată cu elaborarea proiectului respectiv, îl
va/vor anexa la expunerea de motive/nota de fundamentare şi îl va/vor transmite
Departamentului pentru Afaceri Europene.
ANEXA Nr. 4 la regulament
- model -
Adresă de înaintare
Către: (instituţia
avizatoare)...........................
Iniţiator:..................................
Titlul proiectului:.....................
Vă transmitem alăturat proiectul............................................................................................,
în vederea avizării acestuia.
Proiectul de act normativ/document de politici publice
a fost transmis în data de...................către Secretariatul General al Guvernului, în vederea includerii
pe agenda reuniunii pregătitoare, lit. c).
Documentul în format electronic poate fi consultat atât
pe site-ul instituţiei noastre, cât şi pe cel al Secretariatului General al
Guvernului.
Conducătorul instituţiei,
.......................................................
(numele, prenumele şi semnătura)
Adresa a fost redactată
de...................................................
(numele, prenumele şi
semnătura)
ANEXA Nr. 5 la regulament
- model -
Fişa circuitului de
avizare
Titlul proiectului
|
Iniţiator
|
Avizatori
|
Data solicitării avizului
|
Data obţinerii avizului
|
Data transmiterii la Secretariatul
General al Guvernului
pentru includerea pe agenda de lucru a şedinţei Guvernului
|
|
|
|
|
|
|
Ministru/Secretar de stat
................................................................................
(numele, prenumele şi semnătura)
Persoana responsabilă cu elaborarea proiectului,
................................................................................
(numele, prenumele, funcţia şi numărul de telefon)