HOTARARE Nr. 13 din 26 iunie 1990
privind Regulamentul Senatului
ACT EMIS DE: SENAT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 87 din 28 iunie 1990
Senatul Romaniei adopta prezenta hotarare.
CAP. 1
Biroul provizoriu si validarea alegerii senatorilor
Art. 1
Pana la alegerea biroului permanent, lucrarile Senatului sunt conduse,
potrivit Decretului-lege nr. 92/1990 pentru alegerea parlamentului si a
Presedintelui Romaniei, de cel mai in varsta senator, asistat de 4 secretari,
stabiliti din randul celor mai tineri senatori.
Imposibilitatea exercitarii atributiilor de catre presedintele de varsta
sau de catre unul ori mai multi secretari prevazuti la alin. 1 atrage, de
drept, inlocuirea acestora cu senatorul cel mai in varsta sau, dupa caz, cu cei
mai tineri senatori din randul celor prezenti.
Art. 2
In vederea formarii organelor de lucru si desfasurarii activitatii
Senatului, senatorii se constituie in grupuri parlamentare alcatuite din cel
putin 10 senatori.
Senatorii partidelor sau formatiunilor politice care nu intrunesc numarul
necesar pentru a constitui un grup parlamentar se pot reuni, pentru a constitui
un asemenea grup, sau se pot afilia la alte grupuri parlamentare constituite
potrivit alin. 1.
Grupurile parlamentare astfel constituite isi aleg un presedinte si, dupa
caz, unul sau mai multi vicepresedinti.
Presedintele grupului comunica Senatului numarul senatorilor si componenta
nominala a grupului parlamentar pe care il conduce.
Sesiunea comunicarilor se stabileste de catre presedintele de varsta al
Senatului, in ordinea marimii grupurilor parlamentare.
Art. 3
Pentru validarea mandatelor, Senatul alege, in prima sa sedinta, o comisie
compusa din 12 senatori, care sa reflecte configuratia politica a Senatului,
asa cum aceasta rezulta din constituirea grupurilor parlamentare.
Comisia de validare functioneaza pana la intrarea in vigoare a
Regulamentului Senatului.
Art. 4
Numarul senatorilor ce vor fi desemnati in comisia de validare de catre
fiecare grup parlamentar este in functie de proportia membrilor fiecarui grup
in totalul senatorilor.
Propunerile pentru stabilirea numarului de senatori ce revine fiecarui grup
parlamentar se fac de presedintii acestor grupuri si se transmit secretarilor.
Presedintele de varsta prezinta Senatului aceste propuneri in ordinea
marimii grupurilor parlamentare, iar Senatul hotaraste asupra lor cu votul a
cel putin jumatate plus unu din numarul membrilor sai.
Componenta comisiei este aprobata de Senat cu votul a cel putin jumatate
plus unu din membrii sai.
Art. 5
Comisia de validare isi alege un presedinte si doi vicepresedinti, care
alcatuiesc biroul comisiei, si se organizeaza in trei grupe de lucru, alcatuite
din 3 membri. Alegerea se face prin vot deschis.
Art. 6
Biroul comisiei repartizeaza grupelor de lucru dosarele primite de la
Biroul Electoral Central pentru alegerea senatorilor, cu exceptia celor privind
membrii grupelor de lucru.
Verificarea legalitatii alegerii senatorilor care compun grupele de lucru
se face de catre biroul comisiei de validare.
Biroul comisiei de validare si grupele de lucru sunt obligate sa prezinte
comisiei propunerile privind validarea sau invalidarea mandatelor de senatori,
in scris, in termen de cel mult 3 zile de la constituirea comisiei.
Aceste propuneri se adopta cu votul majoritatii membrilor.
Dupa expirarea termenului de 3 zile, discutarea dosarelor nesolutionate se
face in plenul comisiei.
Art. 7
Comisia de validare poate propune invalidarea alegerii unui senator numai
in cazul in care constata ca alegerea senatorului s-a facut prin frauda
electorala.
Art. 8
Comisia, in cel mult 4 zile de la constituire, intocmeste un raport in care
vor fi precizati senatorii pentru care se propune validarea sau invalidarea
mandatelor, cu motivarea pe scurt a propunerilor de invalidare.
Art. 9
Raportul este aprobat de comisie cu votul a jumatate plus unu din membrii
acesteia; in caz de paritate, votul presedintelui este hotarator.
Art. 10
Raportul comisiei de validare se prezinta Senatului de presedintele
comisiei, a doua zi dupa aprobarea acestuia.
Senatul se convoaca de drept, in a 5-a zi de la constituirea comisiei de
validare, pentru dezbaterea raportului acesteia.
Art. 11
In cazul senatorilor pentru care nu exista motive de invalidare, potrivit
art. 7, se intocmeste o lista cu numele si prenumele acestora, asupra careia
Senatul se pronunta printr-un singur vot. In cazul senatorilor la care a fost
propusa invalidarea mandatului, Senatul dezbate si se pronunta prin vot pentru
fiecare caz in parte.
Validarea sau invalidarea mandatelor de senatori se face cu votul a cel
putin jumatate plus unu din numarul membrilor Senatului.
Art. 12
Senatul este legal constituit dupa validarea a doua treimi din mandatele de
senator.
CAP. 2
Organizarea si functionarea Senatului
Art. 13
SECTIUNEA 1
Biroul permanent al Senatului
Dupa constituirea legala a senatului se alege presedintele Senatului si
biroul permanent al acestuia.
Presedintele Senatului este si presedintele biroului permanent, din care
mai fac parte 4 vicepresedinti, 4 secretari si 2 chestori.
Compunerea biroului permanent se stabileste in functie de configuratia
politica a Senatului, asa cum rezulta ea din constituirea grupurilor
parlamentare sau prin negocieri intre reprezentantii acestora.
In cazul in care nu se ajunge la un acord, problema se va supune votului
Senatului.
Art. 14
Presedintele Senatului este ales, prin vot secret, cu buletine de vot pe
care sunt inscrise numele si prenumele tuturor candidatilor propusi in
grupurile parlamentare. Fiecare grup parlamentar poate face o singura
propunere.
Este declarat ales presedinte al Senatului candidatul care a intrunit, la
primul tur de scrutin, votul a cel putin jumatate plus unu din voturile tuturor
senatorilor.
Daca nici un candidat nu a intrunit numarul de voturi necesar, se
organizeaza un al doilea tur de scrutin, in cadrul caruia va fi declarat
presedinte al Senatului candidatul care a obtinut cel mai mare numar de voturi
din totalul voturilor exprimate.
In caz de egalitate de voturi se organizeaza un nou tur de scrutin, la care
vor participa candidatii aflati in balotaj.
Art. 15
O data cu alegerea presedintelui Senatului, activitatea presedintelui in
varsta inceteaza.
Art. 16
Alegerea vicepresedintilor, secretarilor si chestorilor care compun biroul
permanent se face la propunerea grupurilor parlamentare.
In vederea depunerii propunerilor, Senatul stabileste numarul de locuri din
biroul permanent care revine fiecarui grup parlamentar in conditiile art. 4.
Propunerile se transmit presedintelui Senatului.
Propunerile nominale pentru functiile prevazute la alin. 1 se fac de
presedintii grupurilor parlamentare, in cadrul numarului de locuri stabilit
potrivit alin. 2. Propunerile se inainteaza presedintelui Senatului, care le va
supune votului Senatului in conditiile art. 14.
Art. 17
O data cu alegerea biroului permanent, activitatea secretarilor desemnati
in conditiile art. 1 alin. 1 inceteaza.
Art. 18
Biroul permanent al Senatului are urmatoarele atributii:
a) propune Senatului perioada in care se va desfasura sesiunea, iar la
terminarea acesteia, data la care Senatul isi va relua lucrarile;
b) supune aprobarii Regulamentul Senatului, precum si propunerile de
modificare a acestuia;
c) pregateste si asigura desfasurarea, in bune conditii, a lucrarilor
Senatului;
d) supune votului senatorilor, la propunerea grupurilor parlamentare,
componenta nominala a comisiilor permanente;
e) primeste si distribuie proiectele si propunerile de legi, precum si
rapoartele comisiilor;
f) intocmeste, cu consultarea presedintilor grupurilor parlamentare si ai
comisiilor permanente, proiectul ordinii de zi a sedintelor parlamentare;
g) conduce si controleaza serviciile Senatului;
h) indeplineste orice alte atributii prevazute de prezentul regulament sau
insarcinari date de Senat.
Art. 19
Presedintele Senatului are urmatoarele atributii:
a) conduce lucrarile Senatului, fiind asistat de 2 secretari;
b) conduce lucrarile biroului permanent, asistat de 2 secretari, dintre
care unul va intocmi procesul-verbal al sedintei;
c) asigura mentinerea ordinii in timpul dezbaterilor si respectarea
regulamentului;
d) anunta rezultatul votarii si hotararile adoptate;
e) asigura legatura Senatului cu Presedintele Romaniei, cu Adunarea
Deputatilor si cu guvernul;
f) reprezinta Senatul in relatiile interne si externe;
g) indeplineste oricare alte atributii prevazute de prezentul regulament
sau insarcinari date de Senat.
Art. 20
Vicepresedintii indeplinesc, in ordinea stabilita de biroul permanent,
atributii ale presedintelui, la solicitarea sau in absenta acestuia.
Art. 21
Secretarii intocmesc lista inscrierilor la cuvant, in ordinea in care au
fost facute, prezinta propunerile, amendamentele si orice alte comunicari
adresate Senatului, efectueaza apelul nominal, noteaza rezultatul votului, tin
evidenta hotararilor adoptate, vegheaza la intocmirea stenogramelor si
proceselor-verbale, asista presedintele in realizarea atributiilor ce-i revin
si indeplinesc orice alte sarcini trasate de acesta.
Art. 22
Chestorii verifica modul de gestionare a patrimoniului Senatului, exercita
controlul financiar asupra cheltuielilor efectuate, prezinta Senatului
proiectul de buget si incheierea exercitiului bugetar anual, asigura mentinerea
ordinii in localul Senatului si indeplinesc alte atributii, in conformitate cu
dispozitiile presedintelui Senatului si ale biroului permanent.
SECTIUNEA a 2-a
Comisiile Senatului
1. Dispozitii comune
Art. 23
Comisiile sunt organe de lucru ale Senatului, infiintate cu scopul de a
indeplini insarcinarile ce le sunt incredintate in vederea pregatirii
lucrarilor Senatului.
Art. 24
Senatul organizeaza comisii permanente si poate constitui comisii speciale,
de ancheta sau de mediere.
Numarul, denumirea si competenta fiecarei comisii permanente se va hotari
de Senat, la propunerea biroului permanent, in prima sedinta ce urmeaza
adoptarii regulamentului sau. Cu acelasi prilej se va stabili si numarul de
senatori ce trebuie sa faca parte din fiecare comisie permanenta.
Art. 25
Compunerea comisiilor se stabileste in functie de configuratia politica a
Senatului, asa cum rezulta ea din constituirea grupurilor parlamentare sau prin
negocieri intre reprezentantii acestora.
Biroul permanent, potrivit principiului de mai sus si tinand seama de
optiunea fiecarui senator, propune Senatului, pentru fiecare comisie, lista
nominala a membrilor acestora.
In cazul in care nu se ajunge la un acord, problema se va supune votului
Senatului. Depunerea candidaturilor urmeaza sa se faca de grupurile
parlamentare in termenul stabilit de presedintele Senatului.
Senatul va aproba, pentru fiecare situatie in parte, componenta comisiilor,
cu votul deschis al majoritatii membrilor sai.
Art. 26
In prima lor sedinta, convocata de Presedintele Senatului, comisiile isi
aleg birourile, compuse, de regula, dintr-un presedinte, un vicepresedinte si
un secretar. In componenta birourilor se va urmari respectarea, pe cat posibil,
a configuratiei politice a Senatului, precum si a specializarii senatorilor.
Art. 27
Biroul fiecarei comisii propune ordinea de zi a sedintelor; propune
constituirea, daca este cazul, de subcomisii, desemnindu-le componenta,
sarcinile si conducerea; stabileste sarcinile ce revin senatorilor in cadrul
comisiilor si ia hotarari in toate problemele ce intereseaza bunul mers al
activitatii comisiilor. Ordinea de zi se aproba de comisie prin votul
majoritatii membrilor sai.
Art. 28
Presedintele comisiei asigura reprezentarea acesteia in raporturile ei cu
biroul permanent si cu celelalte comisii. El conduce sedintele comisiei, poate
propune ca la lucrarile acesteia sa participe si alte persoane din afara ei
daca interesele efectuarii lucrarii respective o cer; are acces, ca
reprezentant al comisiei, la lucrarile altor comisii care examineaza lucrari ce
prezinta importanta pentru comisia pe care o conduce; indeplineste alte
atributii prevazute de prezentul Regulament.
Vicepresedintele indeplineste, in lipsa presedintelui, atributiile
acestuia.
Secretarul asigura redactarea actelor comisiei (rapoarte, avize,
procese-verbale etc.) si efectueaza numararea voturilor exprimate in cadrul
sedintelor comisiei.
Art. 29
Convocarea sedintelor comisiei se face cu cel putin 3 zile inainte, de
catre presedintele acesteia sau, in lipsa lui, de vicepresedinte.
Participarea senatorilor la sedintele comisiilor este obligatorie.
In caz de absenta nemotivata la 3 sedinte consecutive ale comisiei,
senatorului in cauza i se reduce indemnizatia cu pana la 1/4 pe o luna, iar
daca absentele continua, comisia apreciaza asupra altor sanctiuni. In cazul
cand un membru al comisiei lipseste nemotivat la mai mult de 6 sedinte intr-o
sesiune, el se considera demisionat din comisie, iar grupul parlamentar care
l-a propus va putea desemna un alt reprezentant in locul lui.
Art. 30
Sedintele comisiilor nu sunt publice. In mod exceptional, comisiile pot
hotari ca la dezbaterile lor sa fie invitati delegati ai presei si, dupa caz,
sa fie transmise de radio sau televiziune, daca acest lucru nu aduce atingere
unor interese de stat care recomanda pastrarea secretului acestor dezbateri.
Art. 31
Comisia, in functie de problemele ce le analizeaza, poate invita la lucrarile
sale membri ai guvernului. Guvernul trebuie instiintat, prin presedintele
Senatului, de data la care au loc sedintele comisiilor respective.
Membrii guvernului pot lua cuvantul, raspund la intrebari, dar nu pot fi
prezenti in timpul votarii.
Art. 32
Comisia poate invita sa participe la sedintele sale si alte persoane
interesate, specialisti calificati din partea unor organe de stat sau a altor
organisme specializate.
La sedintele comisiilor au dreptul sa participe senatorii care au facut propuneri
ce stau la baza lucrarilor acestora (autori de propuneri legislative,
amendamente, de ancheta parlamentara etc.), precum si, la cererea presedintelui
comisiei, specialisti din compartimentul tehnic-legislativ.
Persoanele prevazute in prezentul articol pot fi ascultate in sedinta
comisiei, dar nu pot fi prezente in timpul votarii.
Art. 33
Pentru ca sedintele comisiilor sa aiba loc in mod legal, este necesar sa
participe cel putin jumatate plus unu din numarul membrilor lor.
Hotararile comisiilor se adopta cu votul a cel putin jumatate plus unu din
numarul membrilor lor.
Art. 34
Presedintii comisiilor, in acord cu presedintele Senatului, vor stabili
zilele consacrate activitatii in comisii.
Art. 35
Dupa incheierea dezbaterilor sau efectuarea lucrarii aflate in examinarea
comisiei, aceasta desemneaza, la propunerea presedintelui, unul sau mai multi
raportori dintre membrii sai.
Raportorii vor redacta raportul sau avizul comisiei, care va fi supus
aprobarii acesteia prin vot.
Rapoartele si avizele vor cuprinde, in mod obligatoriu, pe langa opinia
majoritatii membrilor comisiei, si parerea contrara, motivata, a celorlalti
senatori din comisie.
Art. 36
Votul in comisie este, de regula, deschis, dar in anumite situatii,
hotarate prin vot de membrii acesteia, se poate recurge si la vot secret.
Art. 37
Cu privire la desfasurarea sedintelor comisiilor se incheie
procese-verbale; acestea pot fi puse la dispozitia altor persoane decat
membrilor Senatului numai cu incuviintarea presedintelui comisiei, afara de
cazul in care sedintele comisiei au fost publice. Orice membru al Senatului
poate lua cunostinta de actele si documentele remise comisiilor, fara
stramutarea lor si fara ca lucrarile comisiilor sa fie stinjenite.
Presedintele comisiei va putea hotari stenografierea dezbaterilor acesteia.
2. Comisiile permanente
Art. 38
Comisiile permanente sunt alese pe toata durata legislaturii. Denumirea,
domeniile de activitate si numarul membrilor comisiilor permanente se stabilesc
potrivit art. 24 alin. 2
Art. 39
Un senator poate face parte din cel mult doua comisii permanente.
Calitatea de membru al comisiei inceteaza daca grupul parlamentar care l-a
propus hotaraste astfel. In acest caz, se poate propune un alt membru.
Art. 40
Comisiile permanente avizeaza proiecte si propuneri legislative, pot
efectua anchete parlamentare, dezbat si hotarasc asupra altor probleme trimise
de biroul permanent.
Art. 41
Biroul permanent inainteaza, spre dezbatere si avizare, proiectele de lege,
propunerile legislative si amendamentele comisiei permanente sesizata in fond,
in competenta careia intra materia reglementata prin proiectul sau propunerea
respectiva. El poate sesiza si alte comisii pentru a-si da avizul cu privire la
lucrarea respectiva.
Art. 42
Orice comisie permanenta care se socoteste competenta pentru a-si da avizul
asupra asupra unui proiect de lege, propunerea legislativa sau amendament
trimis de biroul permanent altei comisii, informeaza pe presedintele acestuia
ca intentioneaza sa-si dea avizul.
In caz de refuz din partea biroului, Senatul hotaraste prin vot.
Art. 43
Daca o comisie permanenta considera ca un proiect de lege sau o propunere
legislativa este de competenta in fond a altei comisii, ea poate cere biroului
permanent trimiterea lor catre acea comisie.
In caz de refuz din partea acestuia, se va proceda potrivit art. 42 alin.
2.
La fel se va proceda si in caz de conflict de competenta intre comisii.
Art. 44
Comisia permanenta sesizata in fond va putea stabili un termen in care sa-i
fie remise avizul sau avizele celorlalte comisii care examineaza proiectul sau
propunerea legislativa.
In caz de nerespectare a acestui termen, comisia sesizata in fond isi va
putea redacta raportul fara a mai astepta avizul sau avizele respective.
Art. 45
La cererea comisiilor sesizate pentru avize, comisia sesizata in fond va
putea incuviinta ca la lucrarile ei sa participe, cu vot consultativ, raportorul
sau raportorii comisiilor sesizate pentru avize.
Art. 46
In raportul comisiilor sesizate in fond se va face referire la avizele
celorlalte comisii care au examinat proiectul sau propunerea respectiva.
Raportul va cuprinde propuneri motivate privind admiterea fara modificari a
actului examinat, respingerea acestuia sau admiterea lui cu modificari si se
inainteaza biroului permanent.
Art. 47
Daca biroul permanent stabileste un termen inauntrul caruia comisia
sesizata in fond trebuie sa-si depuna raportul, modificarea acestui termen
poate fi aprobata numai de Senat.
Raportul va fi imprimat si distribuit senatorilor cu cel putin 3 zile
inainte de data stabilita pentru dezbaterea proiectului sau propunerii
legislative in plenul Senatului.
Art. 48
Avizarea amendamentelor scrise, depuse de senatori cu cel putin 7 zile
inainte de data dezbaterii in plen, se va face de catre comisia sesizata in
fond si, numai daca aceasta considera necesar, si de alta comisie.
Pentru amendamente orale prezentate in plen cu privire la probleme de
redactare sau alte aspecte mai putin insemnate, avizarea se va putea face oral
de catre raportorul comisiei sesizate in fond, la solicitarea presedintelui
Senatului.
Art. 49
Daca in urma dezbaterilor in plen intervin modificari importante pentru
continutul proiectului sau propunerii legislative, presedintele Senatului
apreciaza asupra necesitatii supunerii proiectului spre reexaminare comisiei
sesizate in fond si solicita Senatul sa se pronunte prin vot.
Art. 50
Comisiile permanente pot tine sedinte comune cu aprobarea presedintelui
Senatului, care va statua, cu acest prilej, in ce mod se va asigura conducerea
lucrarilor comisiilor reunite. In asemenea situatii, comisiile pot conveni ca
raportul sau avizul lor sa fie comun.
Art. 51
Orice comisie permanenta poate porni o ancheta in cadrul competentei sale,
privitoare la activitatea desfasurata de guvern, cu incuviintarea biroului
permanent.
Pentru a obtine incuviintarea, comisia va prezenta o cerere scrisa,
adoptata cu votul majoritatii membrilor comisiei, in care vor fi enuntate
materiile ce formeaza obiectul anchetei, scopul ei, mijloacele necesare si
termenul in care raportul comisiei urmeaza a fi prezentat Senatului.
Presedintele Senatului va supune cererea aprobarii biroului permanent si va
comunica incuviintarea ei, daca majoritatea membrilor acestuia este de acord
sau, dupa caz, respingerea cererii.
In vederea desfasurarii anchetei, comisia permanenta va putea invita,
pentru a da relatii, orice persoana care are o calitate oficiala, cu exceptia
Presedintelui Romaniei, a presedintilor celor doua camere parlamentare, a
judecatorilor Curtii Supreme de Justitie si a procurorului general.
Persoanele invitate pentru audiere vor fi instiintate despre aceasta cu cel
putin 10 zile inainte, iar cheltuielile de deplasare si eventual, cazare, se
vor suporta din fondurile Senatului.
Prezenta la audieri este obligatorie.
In cadrul audierilor, persoanele invitate pot refuza sa dea relatii in
cazul in care intrebarile ce le sunt adresate privesc, in conditiile prevazute
de lege, secrete de stat referitoare la apararea tarii sau secrete de stat de
importanta deosebita. Refuzul celui invitat poate fi adus la cunostinta Senatului,
care va decide in sedinta secreta.
Nu pot fi puse intrebari privind viata personala a celui audiat sau a
familiei acestuia.
Daca dezbaterile asupra raportului comisiei releva existenta unor abateri
grave in activitatea unui membru al guvernului, Senatul poate cere
primului-ministru destituirea acestuia.
In ipoteza in care dezbaterile asupra raportului comisiei dezvaluie abuzuri
si ilegalitati in activitatea guvernului, Senatul poate inainta Adunarii
Deputatilor o motiune de cenzura asupra activitatii guvernului; Adunarea
Deputatilor va proceda potrivit propriului regulament.
3. Comisii speciale
Art. 52
Senatul isi va putea constitui comisii speciale pentru avizarea unor acte
legislative complexe, pentru elaborarea unor propuneri legislative sau pentru
alte obiective, indicate in hotararea de infiintare a comisiei. Propunerile
legislative astfel elaborate nu se mai supun examinarii altor comisii.
Prin aceeasi hotarare se vor preciza senatorii ce compun comisia si biroul
acesteia, la propunerea biroului permanent al Senatului, precum si termenul in
care va fi depus raportul comisiei.
Celelalte probleme legate de organizarea si functionarea comisiei vor fi
reglementate de biroul comisiei, in masura in care prevederile art. 23-37 din
prezentul capitol nu sunt indestulatoare.
4. Comisii de ancheta
Art. 53
La cererea unei treimi din membrii sai, Senatul va putea hotari infiintarea
unei comisii de ancheta, fiind aplicabile prevederile art. 23-37, art. 51 alin.
4-6 si art. 52 alin. 2 si 3.
5. Comisii de mediere
Art. 54
In situatia in care una din camere adopta un proiect de lege sau propunere
legislativa cu modificari fata de textul adoptat de cealalta camera,
presedintele Senatului, de acord cu presedintele Adunarii Deputatilor, va
initia, daca este cazul, procedura de mediere.
In acest scop, biroul permanent va desemna, la propunerea grupurilor
parlamentare, un numar de 7 senatori care vor face parte din comisia de mediere
a celor doua camere, urmarindu-se respectarea principiilor prevazute de art. 25
Senatorii stabiliti de biroul permanent, impreuna cu 7 deputati desemnati
de organul de lucru similar al Adunarii Deputatilor, formeaza comisia de
mediere.
Art. 55
Comisia de mediere se reuneste, la convocarea celui mai in varsta senator
sau deputat, la sediul camerei din care el face parte, alege un birou si
stabileste regulile dupa care isi va desfasura activitatea, inclusiv termenul
in care urmeaza sa prezinte raportul.
Conducerea lucrarilor comisiei se realizeaza prin rotatie de catre un
senator sau un deputat, stabiliti de comisie.
Art. 56
Hotararile comisiei se iau cu acordul majoritatii membrilor acestuia. In
caz de paritate, decide votul presedintelui care conduce sedinta comisiei, in
ziua cand are loc punerea la vot.
Art. 57
Activitatea comisiei inceteaza o data cu depunerea raportului a carui
aprobare are loc in conditiile art. 56.
In cazul in care comisia de mediere nu ajunge la un acord cu privire la
problemele aflate in divergenta, in termenul stabilit potrivit art. 55 alin. 1,
textele in divergenta se supun dezbaterii in sedinta comuna a celor doua
camere, sub conducerea succesiva a presedintelui Adunarii Deputatilor,
respectiv a presedintelui Senatului.
Hotararea se adopta cu votul majoritatii membrilor prezenti.
SECTIUNEA a 3-a
Alte dispozitii
Art. 58
Prevederile art. 24-26 se aplica si pentru alegerea altor organe de lucru
constituite de Senat.
CAP. 3
Desfasurarea lucrarilor Senatului
SECTIUNEA 1
Ordinea de zi
Art. 59
Proiectul ordinii de zi a sedintelor Senatului se adopta de catre biroul
permanent, de regula, in fiecare zi de miercuri a saptamanii premergatoare
sedintelor parlamentare, in conditiile prevazute de art. 18 lit. f).
Toate materialele care se supun Senatului spre a fi inscrise pe ordinea de
zi se transmit biroului permanent cu cel putin 10 zile inainte de dezbaterea
acestora in plen, in afara de cazul in care prin lege nu se prevede un termen mai
scurt.
Art. 60
Presedintele Senatului poate invita un reprezentant al guvernului la
sedinta de stabilire a ordinii de zi.
Art. 61
Proiectul ordinii de zi cuprinde proiecte de legi, propuneri legislative,
precum si, dupa caz, interpelari, petitii sau alte probleme propuse de guvern,
de biroul permanent ori de senatori.
Prima jumatate de ora a fiecarei sedinte este rezervata eventualelor
intrebari puse de senatori.
Proiectele de legi, avizate de comisii se inscriu pe ordinea de zi in cel
mult 10 zile de la primirea raportului comisiei sesizate in fond.
Art. 62
La cererea Presedintelui Romaniei, biroul permanent inscrie cu prioritate
prezentarea si dezbaterea mesajelor pe care el le adreseaza Senatului.
In mod asemanator se va proceda si cu alte cereri ale Presedintelui
Romaniei, legate de exercitiul atributiilor acestuia.
Art. 63
Proiectul ordinii de zi este supus spre aprobare Senatului in ultima zi din
saptamana de lucru a acestuia ce precede perioada pentru care a fost intocmit.
Proiectul se adopta cu votul a cel putin jumatate plus unu din numarul
senatorilor prezenti si se afiseaza la sediul Senatului.
Art. 64
Modificarea ordinii de zi poate avea loc numai in prima zi a saptamanii de
lucru, la cererea biroului permanent, a unui grup parlamentar sau a unei
comisii a Senatului.
Motivarea cererii de modificare a ordinii de zi se face printr-o singura
luare de cuvant, limitata in timp. In cazul in care exista opozitie, se va da
cuvantul unui singur vorbitor pentru fiecare grup parlamentar, dupa care se va
trece la vot.
In mod exceptional, presedintele Senatului poate propune, in orice sedinta
a Senatului, modificarea ordinii de zi, la cererea biroului permanent sau a
unui grup parlamentar.
Art. 65
La cererea primului-ministru, desemnat de Presedintele Romaniei, Senatul
inscrie pe ordinea de zi aprobarea componentei guvernului.
SECTIUNEA a 2-a
Procedura legislativa
Art. 66
Dreptul de initiativa legislativa apartine guvernului si senatorilor.
Senatul dezbate si proiectele sau propunerile legislative transmise de catre
Adunarea Deputatilor.
In exercitiul dreptului de initiativa legislativa, guvernul inainteaza
Senatului proiecte de legi, iar senatorii, propuneri legislative. Ele trebuie
insotite de expunere de motive si redactate in forma proprie unui act normativ,
in articole si, dupa caz, capitole si sectiuni.
In vederea promovarii de propuneri legislative care privesc desfasurarea
activitatii locale, senatorii sunt obligati sa se consulte cu organele locale
ale administratiei de stat din judetele in care au fost alesi. La redactarea
propunerilor legislative vor tine seama de eventualele propuneri sau sugestii
facute de organele locale, precum si direct de catre alegatori.
O data cu prezentarea propunerii legislative la biroul permanent, senatorul
va face precizari cu privire la modul in care s-a conformat acestei proceduri.
Art. 67
Toate proiectele si propunerile legislative se inregistreaza de catre
biroul permanent in ordinea prezentarii lor si sunt aduse la cunostinta
Senatului la prima sedinta, prin anuntarea titlului si initiatorului acestora.
Ele se imprima si se distribuie senatorilor de indata, dar nu pot fi trecute pe
ordinea de zi decat dupa trecerea unui termen de cel putin 10 zile.
Art. 68
Proiectele si propunerile legislative se trimit de biroul permanent, spre
dezbatere si avizare, comisiilor permanente competente.
De asemenea, aceste propuneri sau proiecte se vor transmite si compartimentului
tehnic-legislativ, spre examinare, care isi va comunica opinia comisiei
sesizate in fond.
Examinarea proiectelor si propunerilor legislative se poate face si la
cererea altei comisii care se considera competenta, in conditiile art. 42.
Art. 69
Initiatorul proiectului sau al propunerii legislative poate sa-si retraga
proiectul sau propunerea pana la inscrierea acestora pe ordinea de zi.
Art. 70
Dupa examinarea proiectului sau propunerii legislative, comisia permanenta
sesizata in fond intocmeste un raport care va cuprinde propuneri cu privire la
adoptarea sau, dupa caz, modificarea ori respingerea proiectului sau propunerii
legislative examinate.
Raportul, insotit de avizele celorlalte comisii care au examinat proiectul
sau propunerea legislativa, se transmite biroului permanent, care va asigura
multiplicarea si difuzarea acestuia catre guvern si senatori, cu respectarea
termenului prevazut la art. 47 alin. 2.
Art. 71
Proiectele si propunerile legislative, avizate potrivit art. 68 si 70, se
supun dezbaterii Senatului in succesiunea prevazuta de ordinea de zi aprobata
de acesta.
Art. 72
Senatorii sau guvernul au dreptul de a prezenta amendamente in scris,
motivate, care se transmit biroului permanent cu cel putin 7 zile inainte de
dezbaterea proiectului sau a propunerii legislative.
Amendamentele se supun examinarii comisiilor competente si concluziilor
acestora se adauga la raportul intocmit anterior.
Art. 73
Dezbaterea proiectului sau a propunerii legislative este precedata de
prezentarea, de catre initiator, a motivelor care au condus la promovarea
proiectului, precum si a raportului comisiei permanente.
Raportul comisiei permanente este prezentat de catre presedintele acesteia
sau un raportor desemnat de comisie.
Art. 74
Pentru dezbaterea generala a proiectului sau propunerii legislative,
presedintele Senatului da cuvantul senatorilor in ordinea inscrierii la cuvant.
Art. 75
Initiatorul proiectului sau propunerii legislative are dreptul sa ia
cuvantul inainte de inchiderea dezbaterii generale.
Art. 76
In faza dezbaterii generale a proiectului sau a propunerii legislative nu
pot fi propuse amendamente.
Art. 77
Daca prin raportul comisiei se propune respingerea proiectului sau a
propunerii legislative, dupa inchiderea dezbaterii generale presedintele poate
cere Senatului sa se pronunte prin vot.
Art. 78
Senatul trece la dezbaterea pe articole a proiectului sau a propunerii
legislative, cu modificarile facute de comisii, potrivit raportului comisiei
sesizate in fond.
Art. 79
La discutarea fiecarui articol senatorii pot lua cuvantul pentru a exprima
punctul de vedere al grupului parlamentar din care fac parte sau punctul lor de
vedere.
De asemenea, va putea lua cuvantul si reprezentantul guvernului.
In cursul luarilor de cuvant pot fi facute amendamente orale privind
probleme de redactare.
Art. 80
Discutarea articolelor incepe cu amendamentele.
In cursul dezbaterilor, senatorii sau guvernul pot propune amendamente
scrise la modificarile intervenite in urma examinarii si definitivarii textului
in comisii.
Amendamentele trebuie sa se refere la continutul unui singur articol.
Art. 81
In cazul in care amendamentul are consecinte importante asupra proiectului
sau propunerii legislative, presedintele Senatului il poate trimite spre
avizare comisiilor competente, suspendand dezbaterile. In acest caz, autorul
amendamentului are dreptul de a fi ascultat in cadrul comisiilor. Acelasi drept
il au si reprezentantii guvernului.
Art. 82
Discutarea amendamentelor incepe cu cele prin care se propune suprimarea
unora din textele cuprinse in articolul supus dezbaterii si, dupa aceea, cu
cele privind modificarea sau completarea acestora.
Senatul se va pronunta prin vot distinct asupra fiecarui amendament, afara
de cazul in care prin adoptarea unuia se exclude acceptarea celorlalte.
Art. 83
La propunerea presedintelui, Senatul va putea stabili o procedura
legislativa speciala pentru dezbaterea unor proiecte de acte normative cu
caracter deosebit (legi financiare, ratificarea unor tratate internationale
etc.)
Art. 84
Dispozitiile art. 68-83 sunt aplicabile si pentru proiectele sau
propunerile legislative primite din partea Adunarii Deputatilor.
SECTIUNEA a 3-a
Procedura de vot
Art. 85
Votul senatorului este personal. El poate fi deschis sau secret.
Votul deschis se exprima public prin ridicare de maini, apel nominal sau
ridicare in picioare.
Votul secret se exprima prin buletine de vot pentru numiri si prin bile sau
electronic in cazul votarii legilor sau altor hotarari.
Aprobarea nominala a componentei guvernului se face prin vot secret.
Senatul hotaraste, la propunerea biroului, ce modalitati de vot va folosi,
afara de cazul in care prin regulament se stabileste o anumita procedura de
vot.
Art. 86
Votarea prin apel nominal se face in modul urmator: presedintele explica
obiectul votarii si sensul cuvintelor "pentru" si "contra";
unul din secretari da citire numelui si prenumelui senatorilor; fiecare senator
raspunde "pentru" sau "contra".
Dupa terminarea apelului se repeta numele si prenumele senatorilor care nu
au raspuns.
Art. 87
Votul prin bile se desfasoara astfel: in fata presedintelui senatului se
asaza o urna alba si alta neagra. Senatorii vin pe rand la urne, dupa ce
primesc de la secretari cate doua bile, din care una alba si una neagra, pe
care le introduc in cele doua urne. Bila alba introdusa in urna alba si bila neagra
introdusa in urna neagra inseamna vot in favoarea proiectului sau propunerii ce
se voteaza, iar bila neagra introdusa in urna alba si bila alba introdusa in
urna neagra semnifica vot impotriva proiectului sau propunerii.
Art. 88
In cazul votului cu buletine de vot, pe buletin se trec numele si prenumele
candidatului, functia pentru care acesta candideaza si, dupa caz, grupul
parlamentar din care face parte.
Senatorul voteaza "pentru", lasind neatins pe buletinul de vot
numele si prenumele persoanei propuse; el voteaza "contra" stergind
numele si prenumele persoanei propuse.
Buletinele de vot se introduc intr-o singura urna.
La numararea voturilor nu se iau in calcul buletinele pe care nu a fost
sters numele nici unui candidat.
Art. 89
Legile si celelalte propuneri se adopta cu votul a cel putin jumatate plus
unu din numarul senatorilor, daca prin prezentul regulament nu se prevede
altfel.
In cazul in care numirile, confirmarile sau avizele pentru numiri in
functii se fac, potrivit legii de catre Senat, ele se adopta cu votul a cel
putin jumatate plus unu din numarul senatorilor prezenti, la propunerea
presedintelui Senatului.
Numirile, confirmarile sau avizele se supun dezbaterii Senatului, pe baza
raportului Comisiei Juridice, de numiri, disciplina si imunitati.
In vederea intocmirii raportului, comisia va examina propunerile de numiri,
confirmari sau avize, avand dreptul de a chema spre audiere persoanele in
cauza.
Daca in sala Senatului nu sunt prezenti jumatate plus unu din numarul
senatorilor, presedintele amana votarea pana la intrunirea acestui numar.
Art. 90
In caz de paritate de voturi, votul presedintelui Senatului este decisiv.
Art. 91
In cursul votarii nu se poate acorda senatorilor dreptul de a lua cuvantul.
Art. 92
Proiectele de legi si propunerile legislative respinse de Senat nu pot fi
readuse in discutia acestuia in cursul aceleiasi sesiuni.
Art. 93
Proiectele de legi si propunerile legislative adoptate de Senat se semneaza
de presedintele Senatului si se inainteaza Adunarii Deputatilor in vederea
dezbaterii si adoptarii. Guvernul va fi instiintat despre aceasta.
In cazul care Senatul a adoptat un proiect de lege sau propunere
legislativa in redactarea aprobata de Adunarea Deputatilor, acestea vor fi
inaintate sub semnatura presedintelui Senatului, in termen de 10 zile de la
adoptare, Presedintelui Romaniei, in vederea promulgarii legii.
Art. 94
Presedintele Romaniei are dreptul, inainte de a promulga legea, sa ceara
printr-un mesaj motivat o noua deliberare a legii sau a unor articole din lege,
in cazul in care considera ca acestea contravin principiului separatiei
puterilor in stat sau drepturilor fundamentale ale omului ori prevederilor
tratatelor internationale la care Romania este parte.
Reexaminarea poate fi ceruta in cel mult 15 zile de la primirea legii spre
promulgare, noua deliberare urmand sa inceapa, in cel mult 3 zile, in camera
care a aprobat prima textul de lege.
Presedintele Romaniei poate prezenta mesajul personal.
Daca ambele camere, dupa reexaminarea legii, adopta textul legii in forma
sa initiala, Presedintele Romaniei este obligat sa procedeze la promulgarea
legii, in termen de 5 zile de la data la care a primit-o din partea camerei
care s-a pronuntat ultima.
Art. 95
In cazul in care Senatul adopta un proiect de lege sau o propunere
legislativa aprobata anterior de Adunarea Deputatilor, intr-o alta redactare
sau cu unele texte diferite fata de proiectul votat de Adunarea Deputatilor,
presedintele Senatului, de acord cu presedintele Adunarii Deputatilor, va
initia procedura de mediere.
Daca Adunarea Deputatilor adopta un proiect de lege sau o propunere
legislativa aprobata anterior de Senat, intr-o alta redactare sau cu unele
texte diferite in raport cu cel votat de Senat, presedintele acestuia, primind
proiectul legislativ modificat in sensul de mai sus, va initia, de acord cu
presedintele Adunarii Deputatilor, procedura de mediere.
Aceasta activitate se va desfasura prin intermediul unei comisii de
mediere, care va lucra potrivit normelor cuprinse in art. 38-51 si 54-57 din
prezentul regulament.
Raportul comisiei de mediere, precum si textul de conciliere propus, vor fi
inscrise pe ordinea de zi a Senatului, urmandu-se procedura prevazuta de art.
59-84 din prezentul regulament.
Art. 96
Raportul comisiei de mediere se dezbate mai intai in Adunarea Deputatilor
si apoi in Senat.
Daca Adunarea Deputatilor si Senatul isi insusesc textul legii in forma
propusa de comisia de mediere, se va proceda conform art. 93 alin. 2.
In cazul in care fie Adunarea Deputatilor, fie Senatul aduc modificari
textului legii in forma propusa de comisia de mediere, birourile permanente ale
celor doua adunari vor initia procedura de conciliere.
In acest scop, ele se vor reuni, prin acord comun al presedintilor ambelor
adunari, si vor incerca redactarea unui text convenabil acestora, care va
trebui adoptat cu votul a jumatate plus unu din numarul membrilor celor doua
birouri.
Fiecare adunare va lua in dezbatere, separat, textul de conciliere propus
de birouri. Legea se va socoti adoptata daca membrii fiecarei adunari vor
aproba acest text cu votul a jumatate plus unu din numarul membrilor lor.
In caz contrar sau al adoptarii unor modificari neconcordante, indiferent
din partea oricarei adunari ar veni, ori in situatia in care birourile
permanente nu ajung la un acord pentru un text comun, in conditiile alin. 2,
proiectul de lege sau propunerea legislativa se considera respinse.
SECTIUNEA a 4-a
Desfasurarea sedintelor Senatului
Art. 97
Sedintele Senatului sunt publice, in afara cazurilor in care, la cererea
presedintelui sau a 20 de senatori, se hotaraste, cu cel putin jumatate plus
unu din voturile senatorilor prezenti, ca acestea sa fie secrete.
Art. 98
La sedintele publice ale Senatului pot participa diplomati, reprezentanti
ai presei, radioului si televiziunii, precum si cetateni, pe baza autorizatiei
sau invitatiei emise de secretarul general al aparatului Senatului, in
conditiile stabilite de biroul permanent.
La toate sedintele Senatului este obligatorie prezenta, pe banca
ministeriala, a cel putin unui reprezentant al guvernului.
Persoanele aflate in tribune trebuie sa pastreze linistea si sa se abtina
de la orice manifestare de aprobare sau dezaprobare, in caz contrar fiind
eliminate din sala.
Presedintele are dreptul sa atraga atentia ziarelor si celorlalte mijloace
de informare in masa asupra informatiilor vadit inexacte privind lucrarile
Senatului. La cererea presedintelui, mijloacele de informare in masa sunt
obligate sa dea publicatii cele aratate de presedinte. Daca abaterea se repeta,
presedintele Senatului va putea, consultind Senatul, sa retraga pe un timp
anumit, reprezentantului ziarului sau al altui mijloc de informare in masa
aflat in culpa, autorizatia de participare la lucrarile Senatului.
Art. 99
Senatorii sunt obligati sa fie prezenti la lucrarile Senatului si sa se
inscrie pe lista de prezenta, tinuta de unul din secretari.
Senatorul care nu poate lua parte la sedinta, din motive independente de
vointa sa, va trebui sa anunte din timp biroul permanent, mentionand cauzele
care il impiedica sa participe.
Art. 100
Senatul isi desfasoara activitatea, in plen si pe comisii, in zilele de
luni, de la ora 13, marti, miercuri si joi.
La propunerea biroului permanent se vor putea tine sedinte sau efectua
deplasari ale senatorilor in judete si dupa un alt program.
Art. 101
Sedinta Senatului este deschisa de presedinte sau de vicepresedinte care il
inlocuieste.
Presedintele este asistat de 2 secretari.
Persoana care conduce lucrarile Senatului este obligata sa precizeze daca
este intrunit cvorumul legal si sa anunte ordinea de zi.
Art. 102
Senatul lucreaza legal in prezenta a cel putin jumatate plus unu din
numarul senatorilor.
In timpul sedintelor, presedintii grupurilor parlamentare pot cere
presedintelui Senatului verificarea intrunirii cvorumului. Presedintele
Senatului va decide daca acest lucru este necesar.
In cazul in care cvorumul legal nu este intrunit, presedintele Senatului
suspenda sedinta si arata ziua si ora de reluare a lucrarilor.
Secretarii vor informa ulterior Senatul despre cauzele lipsei senatorilor
care nu si-au anuntat absenta.
Art. 103
Presedintele Senatului sau vicepresedintele care il inlocuieste conduce
dezbaterile, vegheaza la respectarea regulamentului si mentinerea ordinii in
sala de sedinte.
Art. 104
Inainte de inceperea lucrarilor, secretarii intocmesc lista cu senatorii
care se inscriu la cuvant.
Senatorii vor lua cuvantul in ordinea de pe lista, cu incuviintarea
presedintelui Senatului.
Presedintele Senatului poate supune acestuia spre aprobare ca la discutarea
aceluiasi articol dintr-un proiect sau propunere legislativa sau a unui alt
material ori a unei probleme aflate in dezbaterea Senatului, dupa ce au luat
cuvantul mai multi vorbitori din acelasi grup parlamentar, sa se dea cuvantul
vorbitorilor apartinand altui grup parlamentar. In acest caz, ordinea luarii
cuvantului se stabileste de presedinte.
Ministrilor prezenti in Senat li se poate da cuvantul in orice faza a
dezbaterii si ori de cate ori solicita acest lucru.
Art. 105
Nimeni nu poate lua cuvantul decat daca ii este dat de presedinte.
Persoanele care iau cuvantul in Senat vorbesc de la tribuna acestuia.
Art. 106
Presedintele are dreptul sa limiteze durata luarilor de cuvant, in functie
de obiectul dezbaterilor.
Vorbitorii sunt obligati ca in cuvantul lor sa se refere exclusiv la
chestiunea pentru discutarea careia s-au inscris la cuvant. In caz contrar,
presedintele le atrage atentia si, daca nu se conformeaza, le retrage cuvantul.
Art. 107
Presedintele Senatului poate da cuvantul oricand unui senator pentru a
raspunde intr-o chestiune de ordin personal care il priveste, limitand timpul
acordat in acest scop.
Prevederile alin. 1 se aplica si in cazul in care se cere cuvantul in
probleme privitoare la regulament.
Art. 108
Presedintele, un grup parlamentar sau 15 senatori pot cere incheierea
dezbaterii unei probleme puse in discutia Senatului.
Cererea de incheiere a dezbaterii se adopta cu votul a cel putin jumatate
plus unu din numarul senatorilor prezenti.
Art. 109
Este interzisa proferarea de insulte sau calomnii atat de la tribuna
Senatului, cat si din sala de sedinte.
Se interzice dialogul intre vorbitorii aflati la tribuna si persoanele
aflate in sala.
Art. 110
Presedintele cheama la ordine pe senatorii care tulbura dezbaterile sau
creeaza agitatie. El poate intrerupe sedinta cand tulburarea persista si poate
dispune eliminarea din sala a persoanelor care impiedica in orice mod
desfasurarea normala a lucrarilor Senatului.
Art. 111
Dezbaterile din sedintele Senatului se inregistreaza pe banda magnetica si
se stenografiaza.
Separat, prin grija secretarilor, se intocmesc procese-verbale pentru
fiecare sedinta a Senatului. Procesele-verbale se semneaza de catre presedinte
si secretarii care l-au asistat la conducerea lucrarilor.
Stenogramele se publica in Monitorul Oficial, Partea a II-a, cu exceptia
celor privitoare la sedintele secrete.
Senatorii au dreptul de a examina exactitatea stenogramei prin confruntarea
ei cu banda magnetica, inainte de publicarea stenogramei in Monitorul Oficial.
CAP. 4
Intrebari, interpelari, petitii
SECTIUNEA 1
Intrebari
Art. 112
Fiecare senator poate adresa intrebari ministrilor sau altor conducatori ai
organelor centrale ale administratiei de stat.
Intrebarea consta intr-o simpla cerere de a raspunde daca un fapt este
adevarat, daca o informatie este exacta, daca guvernul intelege sa comunice
Senatului actele ori informatiile solicitate de senator sau daca are intentia
de a lua o hotarare intr-o problema determinata.
Cei intrebati vor raspunde imediat, la fiecare intrebare in parte sau vor
declara ca nu pot raspunde ori ca vor prezenta raspunsul in zilele urmatoare,
indicand ziua respectiva.
Art. 113
Daca raspunsul la o intrebare da nastere unei replici a celui care a
adresat intrebarea, pentru a declara daca raspunsul primit corespunde
intrebarii, timpul pentru replica este de 10 minute.
Art. 114
La prezentarea intrebarii, senatorul va preciza daca doreste sa primeasca
raspunsul in scris sau oral in sedinta publica.
In cazul in care se solicita un raspuns scris, cel chestionat va declara,
in cel mult 5 zile, ca a dat raspunsul sau scris, fara a face alte precizari.
Art. 115
Nici un senator nu poate adresa mai mult de doua intrebari in aceeasi
sedinta.
Daca timpul afectat intrebarilor si raspunsurilor la acestea depaseste o
jumatate de ora, presedintele Senatului va amana de drept, pentru sedinta
urmatoare, celelalte intrebari si raspunsuri.
SECTIUNEA a 2-a
Interpelari
Art. 116
Interpelarile se fac in scris, aratandu-se obiectul acestora, fara nici o
dezvoltare.
Interpelarea consta intr-o cerere adresata guvernului de un senator, prin
care se solicita explicatii asupra politicii guvernului in probleme ale
activitatii sale interne sau externe.
Ele se citesc de catre senator in sedinta publica si se transmit
presedintelui Senatului.
Art. 117
Interpelarile se inscriu in ordinea prezentarii intr-un registru special si
se afiseaza in sala de sedinta.
La inceputul fiecarei sesiuni, Senatul va stabili o zi a saptamanii
consacrata dezvoltarii interpelarilor.
Art. 118
In sedinta consacrata dezvoltarii interpelarii se da cuvantul
interpelatorului si apoi reprezentantului guvernului sau ministrului. Acestia
din urma pot, dupa dezvoltarea interpelarii, sa raspunda imediat sau sa ceara o
amanare de cel mult 3 zile pentru a raspunde.
SECTIUNEA a 3-a
Informarea senatorilor
Art. 118
Fiecare membru al Senatului are dreptul de a cere, prin intermediul
guvernului, de la organele centrale ale administratiei de stat, printr-o
petitie scrisa adresata presedintelui Senatului, orice acte sau dosare, precum
si alte informatii utile pentru activitatea senatorului.
Guvernul poate refuza satisfacerea petitiei in cazul in care aceasta
priveste, in conditiile prevazute de lege, secrete de stat referitoare la
apararea tarii sau secrete de stat de importanta deosebita.
In acest caz, refuzul guvernului poate fi adus la cunostinta Senatului,
care va decide in sedinta secreta.
De asemenea, senatorii au dreptul de a cere, in scris sau oral, de la
organele locale ale administratiei de stat din circumscriptia electorala pe
care o reprezinta, acte, dosare, precum si alte informatii utile pentru
activitatea lor.
Actele sau dosarele primite se restituie organului respectiv dupa ce au
fost consultate.
SECTIUNEA a 4-a
Petitii
Art. 120
Oricine are dreptul de a se adresa cu petitii Senatului. Petitiile vor fi
prezentate in scris si semnate, precizandu-se domiciliul petitionarului sau al
unuia dintre petitionari.
Art. 121
Petitiile se inscriu intr-un registru, in ordinea primirii, consemnandu-se
numarul de inregistrare, numele, prenumele, domiciliul petitionarului si
obiectul cererii.
Art. 122
Petitiile inregistrate se transmit de catre unul din vicepresedintii
Senatului, desemnat de presedinte, Comisiei de validari si petitii, spre
dezbatere si solutionare.
Orice membru al Senatului poate lua cunostinta de continutul unei petitii,
adresandu-se in acest sens presedintelui comisiei.
Senatorul caruia ii sunt adresate direct petitii are dreptul de a depune
diligentele necesare pentru solutionarea acestora de organele de stat competente,
informand despre aceasta pe presedintele comisiei.
Art. 123
Comisia va decide care sunt petitiile ce nu sufera amanare, sesizand, de
indata, organele competente sa le solutioneze. Pentru celelalte petitii,
comisia va decide, in cel mult 10 zile de la inregistrarea lor, daca le va
trimite unui organ competent ori le va clasa sau, in cazuri deosebite, le va
prezenta Senatului.
Organele de stat sesizate au obligatia de a informa Senatul, in scris, in
termen de 10 zile, despre solutia adoptata.
Petitionarului i se aduce la cunostinta ultima decizie adoptata.
Art. 124
In fiecare luna, Comisia de validari si petitii prezinta Senatului un
raport asupra petitiilor primite si asupra modului de solutionare a acestora.
In raport se vor face mentiuni cu privire la solutiile date de organele de
stat la petitiile care le-au fost trimise spre solutionare.
CAP. 5
Statutul senatorului
SECTIUNEA 1
Imunitatea parlamentara
Art. 125
Imunitatea parlamentara are ca scop protejarea senatorilor impotriva
urmaririlor judiciare si garantarea libertatii de gandire si actiune a
acestora.
Senatorul nu poate fi tras la raspundere juridica, sub nici o forma, pentru
opiniile politice sau voturile exprimate in parlament.
Nici un senator nu poate fi retinut, arestat, perchezitionat sau trimis in
judecata penala ori contraventionala fara incuviintarea prealabila a Senatului.
Cererea de retinere, arestare, perchezitie sau privind posibilitatea trimiterii
in judecata penala ori contraventionala se adreseaza presedintelui Senatului de
catre procurorul general. Presedintele Senatului o aduce la cunostinta
senatorilor in sedinta publica, dupa care o trimite de indata Comisiei
juridice, de numiri, disciplina si imunitati spre examinare, care va stabili
daca exista motive temeinice pentru aprobarea cererii. Hotararea comisiei se
adopta prin votul secret a cel putin jumatate plus unu din membrii comisiei.
Procurorul general va inainta comisiei toate documentele pe care aceasta le
solicita; in caz de refuz, comisia va apela la Senat.
Raportul comisiei se supune, in termenul stabilit de Senat, dezbaterii si
aprobarii acestuia.
Senatul decide, prin vot secret, asupra cererii, cu majoritatea de cel
putin doua treimi din numarul senatorilor prezenti.
Un senator este considerat in tot timpul mandatului sau a fi in exercitiul
functiunii, motiv pentru care orice agresiune indreptata impotriva sa este
asimilata si sanctionata conform dispozitiilor prevazute pentru infractiunea de
ultraj. De aceasta protectie juridica beneficiaza si membrii familiei - sot,
sotie si copii - in cazul in care agresiunea impotriva acestora urmareste
nemijlocit exercitarea de presiuni asupra senatorului cu indeplinirea
mandatului sau.
Art. 126
In caz de infractiune flagranta, senatorul poate fi retinut la domiciliu,
numai cu incuviintarea prealabila a procurorului general. Procurorul general va
informa, neintarziat, presedintele Senatului asupra retinerii.
Daca Senatul considera ca nu exista temei pentru retinere, dispune imediat
revocarea acestei masuri.
Art. 127
Toate cererile privind ridicarea imunitatii parlamentare se inscriu cu
prioritate pe ordinea de zi.
SECTIUNEA a 2-a
Incompatibilitati
Art. 128
Mandatul de senator este incompatibil cu functia de membru al guvernului.
Pe timpul exercitarii acestei functii, mandatul de senator se suspenda.
Art. 129
Mandatul de senator este incompatibil cu functia de Presedinte al Romaniei
si cu calitatea de membru al Adunarii Deputatilor.
Art. 130
Mandatul de senator este incompatibil cu statutul persoanelor care,
potrivit legii, nu pot face parte din partidele politice.
Art. 131
Exercitarea unor functii conferite de un stat strain sau de catre o
organizatie internationala si salarizate de catre acestea este incompatibila cu
mandatul de senator.
Art. 132
Persoanele insarcinate de guvern cu o misiune temporara pot cumula
exercitarea acestei misiuni cu mandatul de senator pe o perioada de cel mult
sase luni.
O misiune pe o perioada mai mare de sase luni este incompatibila cu
calitatea de senator.
Art. 133
Se interzice utilizarea numelui oricarui senator urmat de aceasta calitate
a sa in orice actiune publicitara privitoare la o intreprindere financiara,
industriala sau comerciala.
Art. 134
Senatorul care se afla intr-o incompatibilitate prevazuta in art. 129-132,
in termen de 30 de zile de la data validarii mandatului sau, va demisiona din
functiile care sunt incompatibile cu mandatul de senator.
Dupa expirarea termenului prevazut la alin. 1, senatorul care se afla
intr-un caz de incompatibilitate este declarat ca demisionat din functia de
senator de catre Senat, la cererea biroului permanent al acestuia.
Locul vacant va fi ocupat de catre supleantul imediat urmator de pe lista
partidului sau formatiunii politice pentru care a candidat. Asupra legalitatii
alegerii supleantului, Comisia de validari si petitii va prezenta Senatului un
raport.
Art. 135
In cursul termenului prevazut la art. 134 alin. 1, senatorul trebuie sa
declare la Biroul permanent al Senatului orice activitate pe care va continua
sa o desfasoare in viitor.
Art. 136
Schimbarile survenite in activitatea senatorului, in timpul exercitarii
mandatului, se aduc la cunostinta biroului permanent, in cele mult 10 zile de
la data aparitiei acestora.
SECTIUNEA a 3-a
Exercitarea mandatului de senator
Art. 137
Senatorii intra, de indata, prin simplul fapt al alegerii lor, in dreptul
deplinei exercitari a mandatului, pe baza certificatelor doveditoare a alegerii
in Senat, eliberate de presedintii birourilor electorale de circumscriptie.
Art. 138
Senatorii isi exercita drepturile si isi indeplinesc indatoririle pe toata
durata legislaturii pentru care au fost alesi, in afara de cazurile de demisie
sau pierdere a drepturilor electorale.
Pentru exercitarea mandatului de senator, in circumscriptiile electorale,
prin grija prefecturilor sau primariilor, se organizeaza, pentru fiecare
senator, cate un birou senatorial, unde este incadrat un sef de birou
senatorial, care face parte din aparatul Senatului.
Pentru desfasurarea activitatii senatoriale, prefecturile vor pune la
dispozitia senatorului un mijloc de transport si o dactilografa.
Personalul incadrat la birourile senatoriale, in functia de sef de birou
senatorial, pe timpul cat indeplineste aceasta activitate, se considera detasat
sau, dupa caz, transferat in interesul serviciului, in conditiile legislatiei
muncii.
Art. 139
Senatorii au dreptul la o indemnizatie lunara, precum si la o diurna pe
perioada cat sunt prezenti la lucrarile in plen si in comisii.
De asemenea, senatorilor care nu domiciliaza in municipiul Bucuresti li se
asigura cazarea gratuita sau, la alegere, primesc o indemnizatie de cazare, pe
durata desfasurarii sesiunilor.
Prevederile alin. 2 se aplica si senatorilor care nu domiciliaza in
circumscriptiile electorale pe care le reprezinta, pe timpul deplasarii in
teritoriu.
Senatorii au dreptul la diurne de deplasare si la transport gratuit pe
caile ferate romane si pe liniile auto, navale si aeriene interne si li se
ramburseaza taxele de posta si telecomunicatii, pentru activitatile legate de
exercitarea mandatului.
Indemnizatiile si diurnele prevazute in prezentul articol se stabilesc de
lege.
Senatorii primesc indemnizatia lunara si celelalte drepturi banesti
incepand din ziua cand au fost alesi si pana la incetarea mandatului.
Senatorii au dreptul la un schimb valutar intr-un volum si in conditiile
stabilite de lege.
Senatorii vor avea un semn distinctiv al calitatii lor de reprezentanti ai
natiei, cu dreptul de a-l purta pe toata durata mandatului lor. Natura si forma
acestei distinctii se vor stabili de biroul permanent.
Art. 140
Comisia juridica, de numiri, disciplina si imunitati poate propune
Senatului diminuarea indemnizatiei lunare in raport de timpul afectat de
senator exercitarii indatoririlor sale.
Art. 141
Pe durata exercitarii mandatului de senator, contractul de munca al
persoanei in cauza se suspenda, cu exceptia cazurilor in care biroul permanent,
la cererea senatorului, decide astfel.
Efectele suspendarii contractului de munca, drepturile privind vechimea in
munca pe perioada exercitarii mandatului, precum si regimul juridic al
indemnizatiei de senator, se stabilesc prin lege.
Biroul permanent, la cererea senatorului sau a unitatii la care activeaza,
poate aproba cumulul indemnizatiei de senator cu alte venituri.
SECTIUNEA a 4-a
Concedii, absente, demisii
Art. 142
Nici un senator nu poate lipsi de la sedintele Senatului sau comisiei din
care face parte, decat in cazul in care a obtinut aprobarea unui concediu.
Nu se considera absent senatorul care nu participa la lucrari pentru ca a
primit de la Senat sau de la guvern o insarcinare care-l retine in afara
parlamentului. Senatorul in cauza nu va fi socotit in numarul regulamentar
cerut.
Art. 143
Concediile se acorda pentru motive de boala sau interese personale.
Concediile de boala se acorda pentru cel mult 30 de zile si pot fi
prelungite, daca este cazul, iar cele pentru interese personale nu pot fi mai
mari de 30 de zile in timpul unei sesiuni si se pot lua integral sau in mai
multe transe.
Concediile pana la 5 zile se acorda de presedinte. Cererile de concedii mai
lungi se supun aprobarii biroului permanent.
Fiecare cerere de concediu pentru interese personale va avea notificat pe
margine, de catre unul din secretarii Senatului, numarul de zile de concediu pe
care le-a avut senatorul respectiv.
Art. 144
Orice membru al Senatului care lipseste de la 7 sedinte consecutive fara
concediu sau peste concediul acordat, va fi invitat de presedinte sa justifice
motivele absentei.
Daca in termen de 20 de zile de la comunicarea invitatiei, senatorul nu se
prezinta sau nu trimite justificarea, pierde toate drepturile prevazute la art.
139 din prezentul regulament.
Daca absenta de mai sus se produce de trei ori in aceeasi sesiune,
presedintele este dator sa declare locul vacant, fara alta formalitate.
Art. 145
Senatorii pot demisiona prin cerere scrisa, adresata presedintelui. Acesta,
in sedinta publica, intreaba senatorul respectiv daca staruie in demisie, iar
daca raspunde afirmativ sau nu se prezinta in Senat pentru a raspunde, declara
locul vacant.
Art. 146
La inceputul fiecarei legislatii, Comisia juridica, de numiri, disciplina
si imunitati va examina declaratiile senatorilor privitoare la
incompatibilitati si va intocmi un raport care se aproba de Senat cu votul
majoritatii membrilor sai.
Daca senatorul a facut sa inceteze cazul de incompatibilitate, dupa
sesizarea facuta de comisie, se va lua act despre aceasta in procesul-verbal al
sedintei. Cazurile de acest gen nu se trec in raportul comisiei.
Pentru cazurile de incompatibilitate aparute pe durata unei legislaturi se
va proceda in conformitate cu normele prezentei sectiuni.
SECTIUNEA a 5-a
Sanctiuni
Art. 147
Abaterile de la regulament atrag urmatoarele sanctiuni:
a) avertismentul;
b) chemarea la ordine;
c) retragerea cuvantului;
d) eliminarea din sala de sedinte;
e) interzicerea de a participa la lucrarile Senatului pe timp de maximum 15
zile;
f) excluderea temporara.
Sanctiunile prevazute la lit. a), b), c) si d) se aplica de presedintele
Senatului, iar cele de la lit. e) si f), de catre biroul permanent, la
propunerea presedintelui.
Pentru aplicarea sanctiunii de la lit. e) si f), cazul se va trimite
Comisiei juridice, de numiri, disciplina si imunitati, care va prezenta un
raport asupra cercetarii efectuate.
Art. 148
La prima abatere de la regulament, presedintele Senatului atrage atentia
senatorului in culpa si-l invita sa respecte regulamentul.
Art. 149
Senatorii care vor nesocoti avertismentul si invitatia presedintelui si vor
continua sa se abata de la regulament, precum si cei care, chiar pentru prima
data, incalca in mod grav dispozitiile regulamentului, vor fi chemati la
ordine.
Chemarea la ordine se inscrie in procesul-verbal al sedintei.
Art. 150
Presedintele Senatului poate, inainte de a chema la ordine un senator, sa-l
invite sa-si retraga sau sa explice cuvantul care a generat incidente si care
ar da loc la aplicarea sanctiunii.
Daca expresia intrebuintata a fost retrasa sau regretata ori daca
explicatiile date sunt apreciate de presedinte ca satisfacatoare, sanctiunea nu
se mai aplica.
Art. 151
In cazul in care, dupa chemarea la ordine, un senator continua sa se abata
de la regulament, presedintele Senatului ii va putea retrage cuvantul, iar daca
persista, il va elimina din sala.
Art. 152
In cazul unor abateri deosebit de grave sau al unor abateri grave savarsite
de senator in mod repetat, biroul permanent, la propunerea presedintelui
Senatului, poate aplica sanctiunea interzicerii participarii senatorului la
lucrarile Senatului pe o perioada de maximum 15 zile sau poate cere excluderea
temporara a senatorului in culpa.
Art. 153
Excluderea temporara poate varia de la o sedinta pana la maximum 30 de
sedinte din aceeasi sesiune.
Aplicarea excluderii temporare are urmatoarele consecinte:
a) suspendarea indemnizatiei parlamentare pe timpul excluderii;
b) suspendarea drepturilor ce tin de calitatea de senator, cu exceptia
imunitatii;
c) interzicerea participarii la lucrarile Senatului si ale comisiilor;
d) interzicerea accesului in localul Senatului.
Excluderea se executa de catre chestori.
Art. 154
Pentru mentinerea ordinii in sedintele comisiilor, presedintii acestora au
aceleasi drepturi ca si presedintele Senatului si pot aplica sanctiunile
prevazute la art. 147 alin. 1 lit a)-c).
In cazul in care un senator savarseste abateri deosebit de grave,
presedintele comisiei va suspenda sedinta si va aduce la cunostinta
presedintelui Senatului, care il va supune biroului permanent, spre aplicarea
sanctiunilor prevazute de regulament.
CAP. 6
Serviciile Senatului
Art. 155
Personalul din serviciile Senatului este condus de secretarul general al
aparatului Senatului.
Secretarul general este numit de Senat, la propunerea presedintelui. El
este ordonator de credite si intocmeste, impreuna cu chestorii, proiectul de
buget al Senatului.
Art. 156
Senatul aproba bugetul anual, precum si executarea acestuia, dupa
verificarea de catre chestorii Senatului.
Art. 157
Structura aparatului Senatului, propusa de secretarul general, cu acordul
biroului permanent, este aprobata de Senat.
Art. 158
In cadrul serviciilor Senatului functioneaza compartimentul
tehnic-legislativ, format din specialisti in domeniul juridic, angajati sau,
dupa caz, remunerati cu o indemnizatie fixa lunara.
Compartimentul tehnic-legislativ asigura asistenta tehnica necesara pentru
redactarea proiectelor si propunerilor de lege cu respectarea normelor de
tehnica legislativa, precum si evidenta oficiala a legislatiei.
Art. 159
In cadrul aparatului Senatului functioneaza Oficiul de
informare-documentare parlamentara, care raspunde si de gestionarea
bibliotecii Senatului.
Art. 160
In cazul in care la lucrarile Senatului sau comisiilor acestuia sunt
invitati sa participe specialisti care nu au calitatea de senator, acestia vor
primi o indemnizatie ce va fi stabilita de biroul permanent, la propunerea
senatorului general al aparatului.
CAP. 7
Dispozitii diverse
Art. 161
Dupa alegerea Biroului permanent al Senatului, presedintele Senatului, de
comun acord cu presedintele Adunarii Deputatilor, convoaca sedinta comuna a
Senatului si a Adunarii Deputatilor pentru prezentarea hotararii Curtii Supreme
de Justitie privitoare la validarea alegerii Presedintelui Romaniei.
Art. 162
Lucrarile sedintei comune se desfasoara in prezenta candidatului a carui
alegere a fost validata de Curtea Suprema de Justitie si sunt conduse de
presedintii celor doua camere.
Art. 163
Presedintele Curtii Supreme de Justitie prezinta in sedinta comuna a
Senatului si a Adunarii Deputatilor hotararea Curtii Supreme de Justitie cu
privire la validarea alegerii Presedintelui Romaniei.
Dupa prezentarea hotararii Curtii Supreme de Justitie, presedintele
Senatului declara ca cel ales este Presedintele Romaniei.
Presedintele Romaniei depune juramantul pe baza textului adoptat de parlament.
Art. 164
Dispozitiile prezentului regulament pot fi modificate potrivit procedurii
de elaborare si adoptare a legilor, prevazute de art. 45-97.
Modificarile se adopta cu votul a jumatate plus unu din numarul
senatorilor.
Art. 165
In probleme de organizare, Senatul adopta hotarari potrivit procedurii
prevazute la art. 59-111 din prezentul regulament.
PRESEDINTELE SENATUI