HOTARARE Nr. 16 din 30 iunie 1993
privind Regulamentul Senatului
ACT EMIS DE: SENAT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 178 din 27 iulie 1993
In temeiul art. 61 alin. (1) din Constitutia Romaniei,
Senatul adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Regulamentul Senatului prevazut in anexa, care face parte
integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Pe data prezentei hotarari, Hotararea Senatului nr. 13/1990 privind
Regulamentul Senatului, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 87 bis din 28 iunie 1990, isi inceteaza aplicabilitatea.
Aceasta hotarare a fost adoptata de Senat in sedinta din 30 iunie 1993, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
prof. univ. dr. OLIVIU GHERMAN
ANEXA 1
REGULAMENTUL SENATUI
CAP. 1
Organizarea Senatului
SECTIUNEA 1
Norme privind constituirea Senatului
Art. 1
Senatul nou-ales se intruneste, potrivit Constitutiei Romaniei, la
convocarea Presedintelui Romaniei, in cel mult 20 de zile de la alegeri.
Art. 2
Pana la alegerea Biroului permanent, lucrarile Senatului sunt prezidate de
cel mai in varsta senator, asistat de 4 secretari, cei mai tineri dintre
senatori. Imposibilitatea exercitarii atributiilor de catre presedintele de
varsta sau de catre unul ori mai multi secretari, atrage, de drept, inlocuirea
acestora cu urmatorii senatori, potrivit acelorasi criterii.
Art. 3
Pentru validarea mandatelor, Senatul alege, in prima sa sedinta, o comisie
compusa din 12 senatori, care sa reflecte configuratia politica a Senatului
rezultata din alegeri.
Art. 4
Numarul senatorilor ce vor fi propusi in comisia de validare de catre
fiecare partid sau formatiune politica este in functie de numarul senatorilor
acestora.
Propunerile pentru stabilirea numarului de senatori ce revine fiecarui
partid sau formatiune politica se fac de reprezentantii acestora si se transmit
secretarilor. Presedintele de varsta prezinta Senatului aceste propuneri, in
ordinea numarului de senatori ai fiecarui partid sau formatiune politica.
Senatul hotaraste asupra propunerilor cu votul majoritatii senatorilor
prezenti.
Componenta comisiei se aproba de Senat cu votul majoritatii senatorilor
prezenti.
Art. 5
Comisia de validare isi incepe de indata activitatea, isi alege un
presedinte si doi vicepresedinti care alcatuiesc biroul comisiei, si se
organizeaza in trei grupe de lucru cuprinzand cate 3 membri. Alegerea se face
prin vot deschis.
Art. 6
Biroul comisiei de validare repartizeaza grupelor de lucru dosarele primite
de la Biroul Electoral Central pentru alegerea senatorilor.
Verificarea legalitatii alegerii senatorilor care compun grupele de lucru
se face de catre biroul comisiei de validare.
Biroul comisiei de validare si grupele de lucru sunt obligate sa prezinte
comisiei propunerile privind validarea sau invalidarea mandatelor de senator,
in scris, in termen de cel mult 3 zile de la constituirea acesteia. Propunerile
se adopta cu votul majoritatii membrilor comisiei.
Dupa expirarea termenului de 3 zile, discutarea dosarelor nesolutionate se
face in plenul comisiei.
Art. 7
Comisia de validare poate propune invalidarea alegerii unui senator numai
in cazul in care constata ca alegerea acestuia s-a facut prin frauda
electorala.
Art. 8
Comisia de validare, in cel mult 4 zile de la constituire, intocmeste un raport
in care vor fi nominalizati senatorii pentru care se propune validarea sau
invalidarea mandatelor, cu motivarea propunerilor de invalidare.
Art. 9
Raportul este aprobat de comisie cu votul majoritatii membrilor acesteia;
in caz de paritate, votul presedintelui este hotarator. Opiniile diferite se
consemneaza si fac parte din raport.
Art. 10
Senatul se intruneste in a 5-a zi de la constituirea comisiei de validare
pentru dezbaterea raportului prezentat de presedintele comisiei.
Art. 11
Senatul se pronunta printr-un singur vot asupra listei cuprinzand numele si
prenumele senatorilor propusi pentru validare. Senatul dezbate si se pronunta
prin vot pentru fiecare senator propus pentru invalidarea mandatului.
Validarea sau invalidarea mandatelor de senator se face cu votul
majoritatii senatorilor prezenti.
Art. 12
Senatul este legal constituit dupa validarea a doua treimi din mandatele de
senator.
SECTIUNEA a 2-a
Norme privind constituirea grupurilor parlamentare si a Biroului permanent
al Senatului
Art. 13
In vederea formarii organelor de lucru si desfasurarii activitatii
Senatului, senatorii se pot constitui in grupuri parlamentare.
Un grup parlamentar poate fi constituit dintr-un numar de cel putin 5
senatori, care au fost alesi pe listele aceluiasi partid sau ale aceleiasi
formatiuni politice.
Un senator poate face parte dintr-un singur grup parlamentar.
Senatorii alesi pe listele aceluiasi partid sau ale aceleiasi formatiuni
politice nu pot constitui decat un singur grup parlamentar.
Art. 14
Senatorii alesi ca independenti se pot afilia unuia dintre grupurile
parlamentare constituite potrivit art. 13 alin. 1 si 2.
Trecerea de la un grup parlamentar la altul, precum si constituirea de
grupuri parlamentare ale unui partid sau unei formatiuni politice care nu a
participat la alegeri sau care nu a obtinut locuri in Senat in urma alegerilor
este interzisa.
Senatorii care parasesc un grup parlamentar constituit potrivit art. 13
alin. 1 si 2 nu se pot afilia altui grup parlamentar si nu pot reprezenta
partide sau formatiuni politice care nu au obtinut mandate in Senat in urma
alegerilor sau nu au participat la aceste alegeri.
Senatorii alesi ca independenti sau deveniti independenti prin parasirea
grupurilor parlamentare nu se pot asocia intre ei pentru constituirea unui grup
parlamentar.
Art. 15
Grupurile parlamentare constituite potrivit art. 13 isi aleg un presedinte,
1 - 2 vicepresedinti si un secretar.
Presedintele grupului prezinta Senatului numarul senatorilor si componenta
nominala a grupului parlamentar pe care il conduce.
Succesiunea prezentarilor se stabileste de catre presedintele de varsta al
Senatului, in ordinea marimii grupurilor parlamentare.
La grupurile parlamentare, in functie de numarul membrilor acestora, pot fi
incadrati 1 - 5 experti, precum si un sef de cabinet.
Art. 16
Dupa constituirea legala a Senatului se aleg presedintele Senatului si
ceilalti membri ai Biroului permanent al acestuia.
Presedintele Senatului este si presedintele Biroului permanent, din care
mai fac parte 4 vicepresedinti, 4 secretari si 2 chestori.
Compunerea Biroului permanent se stabileste, prin negocieri intre
reprezentantii grupurilor parlamentare, potrivit configuratiei politice a
Senatului rezultata din alegeri. In cazul in care nu se ajunge la un acord,
problema se supune votului Senatului.
Art. 17
Presedintele Senatului este ales, prin vot secret, cu buletine de vot pe
care sunt inscrise numele si prenumele tuturor candidatilor propusi de
grupurile parlamentare. Fiecare grup parlamentar poate face o singura
propunere.
Este declarat ales presedinte al Senatului candidatul care a intrunit, la
primul tur de scrutin, votul majoritatii senatorilor.
Daca nici un candidat nu a intrunit numarul de voturi necesar se
organizeaza un al doilea tur de scrutin, la care participa primii doi candidati
care au obtinut cel mai mare numar de voturi, cat si, dupa caz, candidatii care
au obtinut un numar egal de voturi care ii claseaza pe locul al doilea; va fi
declarat presedinte al Senatului candidatul care a obtinut cel mai mare numar
de voturi din totalul voturilor exprimate.
In caz de egalitate de voturi se organizeaza un nou tur de scrutin.
Art. 18
Presedintele Senatului este ales pe durata mandatului acestei Camere a
Parlamentului.
Art. 19
O data cu alegerea presedintelui Senatului activitatea presedintelui de
varsta inceteaza.
Art. 20
Alegerea vicepresedintilor, secretarilor si chestorilor care compun Biroul
permanent se face la propunerea grupurilor parlamentare.
In vederea depunerii propunerilor, Senatul stabileste numarul de locuri din
Biroul permanent care revine fiecarui grup parlamentar in conditiile art. 16
alin 3. Propunerile se transmit presedintelui Senatului.
Propunerile nominale pentru functiile prevazute la alin. 1 se fac de
presedintii grupurilor parlamentare, in cadrul numarului de locuri stabilit
potrivit alin. 2. Propunerile se inainteaza presedintelui Senatului, care le va
supune votului. Alegerea se face prin vot secret cu buletine.
La primul tur de scrutin este declarat ales candidatul care a obtinut votul
majoritatii senatorilor.
Daca un candidat nu a obtinut numarul de voturi necesar, se organizeaza un
al doilea tur de scrutin, candidatul urmand a fi declarat ales daca a obtinut
votul majoritatii senatorilor prezenti.
In cazul in care un candidat nu a obtinut nici dupa cel de-al doilea tur de
scrutin numarul necesar de voturi, grupul parlamentar in cauza va face o alta
propunere, care se supune aceleiasi proceduri de vot. Procedura se repeta pana
la alegerea unui reprezentant al acelui grup parlamentar in functia propusa din
Biroul permanent al Senatului.
Art. 21
Vicepresedintii, secretarii si chestorii sunt alesi la inceputul fiecarei
sesiuni ordinare a Senatului.
Art. 22
Membrii Biroului permanent pot fi revocati, la cererea unui grup
parlamentar, inainte de expirarea mandatului, prin votul majoritatii
senatorilor.
Cererea de revocare se supune de indata Senatului.
Art. 23
O data cu alegerea Biroului permanent, activitatea secretarilor desemnati
in conditiile art. 2 inceteaza.
SECTIUNEA a 3-a
Biroul permanent al Senatului
Art. 24
Biroul permanent al Senatului are urmatoarele atributii:
a) propune Senatului datele de incepere si de terminare ale fiecarei
sesiuni a Senatului, conform art. 63 din Constitutie;
b) solicita presedintelui Senatului convocarea in sesiuni extraordinare, in
conformitate cu art. 63 alin. (2) din Constitutie;
c) supune aprobarii Regulamentul Senatului, precum si propunerile de
modificare a acestuia;
d) pregateste si asigura desfasurarea in bune conditii a lucrarilor
Senatului;
e) la propunerea grupurilor parlamentare, supune votului senatorilor
componenta nominala a comisiilor permanente;
f) primeste proiectele de legi si propunerile legislative si sesizeaza
comisiile permanente in vederea intocmirii rapoartelor si elaborarii avizelor;
dispune difuzarea rapoartelor;
g) intocmeste, cu consultarea presedintilor grupurilor parlamentare si ai
comisiilor permanente, proiectul ordinii de zi a sedintelor Senatului si
programul de lucru;
h) analizeaza si supune dezbaterii Senatului propunerile Comisiei de
politica externa privind orientarile generale ale politicii externe a Romaniei
sau programele de politica externa;
i) analizeaza si stabileste problemele privind dialogul cu parlamentele
altor state, pe baza propunerilor Comisiei de politica externa, ale grupurilor
parlamentare sau ale grupurilor de prietenie cu alte parlamente, infiintate pe
baza de reciprocitate;
j) supune spre aprobare Senatului componenta delegatiilor permanente la
organizatiile parlamentare mondiale, europene sau regionale, pe baza
consultarii grupurilor parlamentare;
k) prezinta Senatului proiectul de buget al acestuia si contul de incheiere
a exercitiului bugetar;
l) exercita controlul financiar-contabil si ia hotararile ce se impun in
acest domeniu;
m) aproba regulamentul de organizare si functionare a serviciilor
Senatului, la propunerea secretarului general;
n) controleaza serviciile Senatului;
o) propune Senatului numirea secretarului general al aparatului;
p) aproba regulamentul privind paza, accesul si serviciul de permanenta in
sediul Senatului, intocmit de chestori;
r) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege, de prezentul
regulament sau insarcinari date de Senat.
Dezbaterile Biroului permanent al Senatului se consemneaza in
procesele-verbale sau stenogramele sedintelor.
Art. 25
Presedintele Senatului are urmatoarele atributii:
a) convoaca Senatul in sesiuni ordinare si extraordinare;
b) conduce lucrarile Senatului, fiind asistat de 2 secretari;
c) conduce lucrarile Biroului permanent;
d) asigura mentinerea ordinii in timpul dezbaterilor si respectarea
regulamentului;
e) anunta rezultatul votarii si hotararile adoptate;
f) asigura legatura Senatului cu Presedintele Romaniei, Camera Deputatilor,
Guvernul, Curtea Constitutionala si Curtea Suprema de Justitie;
g) asigura interimatul functiei de Presedinte al Romaniei, conform art. 97
din Constitutie;
h) reprezinta Senatul in relatiile interne si externe;
i) poate sesiza Curtea Constitutionala pentru ca aceasta sa se pronunte
asupra constitutionalitatii legilor sau a Regulamentului Senatului, potrivit
art. 17 si 21 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale;
j) indeplineste si alte atributii prevazute de prezentul regulament sau
insarcinari date de Senat.
Art. 26
Vicepresedintii indeplinesc, in ordinea stabilita de Biroul permanent,
atributii ale presedintelui, la solicitarea sau in absenta acestuia.
In perioada in care presedintele Senatului asigura interimatul functiei de
Presedinte al Romaniei, atributiile presedintelui Senatului se exercita de unul
dintre vicepresedinti, ales prin vot secret cu majoritatea voturilor
senatorilor.
Art. 27
Secretarii intocmesc lista inscrierilor la cuvant in ordinea in care au
fost facute, prezinta propunerile, amendamentele si orice alte comunicari
adresate Senatului, efectueaza apelul nominal, consemneaza rezultatul votului,
tin evidenta hotararilor adoptate, vegheaza la intocmirea stenogramelor, il
asista pe presedinte in realizarea atributiilor ce-i revin in ordinea stabilita
de Biroul permanent si indeplinesc orice alte sarcini care le sunt incredintate
de acesta sau de Biroul permanent.
Art. 28
Chestorii verifica modul de gestionare a patrimoniului Senatului, exercita
controlul financiar asupra cheltuielilor efectuate, prezinta Senatului
proiectul de buget si incheierea exercitiului bugetar anual, asigura mentinerea
ordinii in sediul Senatului si indeplinesc orice alte sarcini, in conformitate
cu dispozitiile presedintelui Senatului si ale Biroului permanent.
SECTIUNEA a 4-a
Comisiile Senatului
1. Dispozitii comune
Art. 29
Comisiile sunt organe de lucru ale Senatului, infiintate cu scopul de a
indeplini insarcinarile ce le sunt incredintate in vederea pregatirii
lucrarilor Senatului.
Art. 30
Senatul isi constituie comisii permanente si poate institui comisii de
ancheta sau alte comisii speciale.
Senatul constituie, de asemenea, comisii de mediere sau alte comisii comune
cu Camera Deputatilor.
Numarul, denumirea si competenta fiecarei comisii, precum si numarul
membrilor acestora se vor hotari de Senat, la propunerea Biroului permanent.
Art. 31
Componenta comisiilor se stabileste potrivit configuratiei politice a
Senatului rezultata din alegeri sau prin negocieri intre reprezentantii
grupurilor parlamentare.
Optiunile senatorilor se prezinta de grupurile parlamentare in termenul
stabilit de Biroul permanent, iar acesta, potrivit principiului de mai sus si
tinand seama de optiunea fiecarui senator, propune Senatului, pentru fiecare
comisie, lista nominala a membrilor acesteia. In cazul in care nu se ajunge la
un acord, Senatul hotaraste prin vot deschis.
Senatul aproba componenta nominala a fiecarei comisii cu votul deschis al
majoritatii senatorilor prezenti.
Art. 32
In prima lor sedinta, convocata de presedintele Senatului, comisiile isi
aleg birourile, compuse dintr-un presedinte, 1 - 2 vicepresedinti si 1 - 2
secretari. In componenta de ansamblu a birourilor se va urmari respectarea
configuratiei politice a Senatului si a negocierilor dintre reprezentantii
grupurilor parlamentare.
Comisiile isi adopta regulamentul de organizare si functionare.
Art. 33
Biroul fiecarei comisii propune:
a) ordinea de zi a fiecarei sedinte;
b) sarcinile ce revin fiecarui senator in cadrul comisiei;
c) alte masuri ce intereseaza bunul mers al activitatii comisiei.
La propunerea biroului sau, comisia poate constitui, cu votul majoritatii
membrilor, subcomisii, stabilindu-le componenta si sarcinile.
Art. 34
Presedintele comisiei asigura reprezentarea acesteia in raporturile cu
Biroul permanent si cu celelalte comisii. El conduce sedintele comisiei; poate
propune ca la lucrarile acesteia sa participe si alte persoane din afara ei,
daca interesele efectuarii lucrarii respective o cer; are acces sau poate
desemna un alt reprezentant al comisiei la sedintele altor comisii care
examineaza lucrari ce prezinta importanta pentru comisia pe care o conduce;
indeplineste alte atributii prevazute de prezentul regulament.
Vicepresedintele indeplineste, in lipsa sau la cererea presedintelui,
atributiile acestuia.
Secretarul tine evidenta prezentei senatorilor la sedintele comisiei,
asigura redactarea rapoartelor, avizelor si a celorlalte acte ale comisiei si
numara voturile exprimate.
Art. 35
Convocarea sedintelor comisiei se face de presedintele acesteia.
Participarea senatorilor la sedintele comisiilor este obligatorie.
Art. 36
Sedintele comisiilor nu sunt publice.
In interesul desfasurarii lucrarilor, comisiile pot invita sa participe la
dezbateri specialisti sau reprezentanti ai autoritatilor publice.
Comisiile hotarasc conditiile in care lucrarile lor pot fi transmise prin
mass-media, daca acest lucru nu aduce atingere intereselor de stat.
Art. 37
Membrii Guvernului au acces la lucrarile comisiilor. Comisiile pot solicita
participarea la lucrarile lor a unor membri ai Guvernului sau a conducatorilor
unor institutii centrale de stat, situatie in care prezenta acestora este
obligatorie; asupra datei la care are loc sedinta comisiei, invitatii vor fi
instiintati de presedintele acesteia, cu cel putin 3 zile inainte.
La sedintele comisiilor au dreptul sa participe si senatori din alte
comisii.
Art. 38
Comisiile lucreaza legal in prezenta majoritatii membrilor lor.
Hotararile comisiilor se adopta cu votul majoritatii membrilor prezenti.
Art. 39
Dupa incheierea dezbaterilor sau efectuarea lucrarii aflate in examinare,
comisia desemneaza, la propunerea presedintelui, unul sau mai multi raportori
dintre membrii sai.
Raportorii vor intocmi raportul sau avizul comisiei, care va fi supus
aprobarii acesteia prin vot.
Rapoartele si avizele vor cuprinde, pe langa opinia majoritatii membrilor
comisiei, si parerile contrare, motivate, ale celorlalti senatori din comisie,
la cererea expresa a acestora.
Art. 40
Votul in comisie este deschis. Comisia poate decide ca anumite hotarari sa
fie luate prin vot secret.
Art. 41
Lucrarile comisiilor pot fi stenografiate sau consemnate in
procese-verbale.
Oricare senator poate lua cunostinta de actele si documentele remise
comisiilor, cu incuviintarea biroului comisiei, fara stramutarea lor si fara ca
lucrarile comisiei sa fie stanjenite.
Acte si documente ale comisiilor pot fi consultate de alte persoane
interesate decat membrii Senatului, numai cu aprobarea biroului comisiei, daca
acest lucru nu aduce atingere intereselor de stat.
Toate actele si documentele emise de comisie vor fi semnate de presedinte
si secretar.
Secretarul raspunde de evidenta si pastrarea tuturor actelor si
documentelor comisiei.
2. Comisiile permanente
Art. 42
Comisiile permanente sunt alese pe toata durata mandatului Senatului.
Membrii birourilor comisiilor permanente sunt alesi la inceputul fiecarei
sesiuni ordinare.
Art. 43
Fiecare senator este obligat sa faca parte dintr-o comisie permanenta.
Acelasi senator poate face parte dintr-o a doua comisie permanenta. Pe durata
mandatului, oricare senator isi poate schimba optiunea.
Presedintele Senatului si senatorii, membri ai Guvernului, nu fac parte din
comisiile permanente, pe durata exercitarii acestor functii.
Calitatea de membru al comisiei poate inceta la propunerea grupului
parlamentar din care face parte senatorul. In acest caz, acelasi grup
parlamentar poate propune un alt senator pentru a fi ales ca membru al
comisiei.
Art. 44
Comisiile permanente examineaza proiecte si propuneri legislative in
vederea elaborarii rapoartelor sau avizelor; pot solicita rapoarte, informari
si documentatii de la autoritatile publice a caror activitate intra in sfera
lor de competenta; pot efectua anchete parlamentare; dezbat si hotarasc asupra
altor probleme transmise de Biroul permanent.
Art. 45
Biroul permanent trimite proiectele de legi, propunerile legislative si
amendamentele comisiilor in competenta carora intra materia reglementata prin
acestea, spre dezbaterea si elaborarea rapoartelor sau avizelor.
Art. 46
Orice comisie permanenta care se considera competenta cu privire la un
proiect de lege, o propunere legislativa sau un amendament, trimise de Biroul
permanent altei comisii, informeaza pe presedintele acestuia ca solicita sa-si
dea avizul.
In caz de refuz din partea Biroului permanent, Senatul hotaraste asupra
solicitarii comisiei prin votul majoritatii senatorilor prezenti.
Art. 47
Daca o comisie permanenta considera ca un proiect de lege sau o propunere
legislativa este de competenta in fond a altei comisii poate cere Biroului
permanent transmiterea lor catre acea comisie.
In caz de refuz din partea acestuia, se procedeaza potrivit art. 46 alin.
2.
La fel se procedeaza si in caz de conflict de competenta intre comisii.
Art. 48
Comisia permanenta sesizata in fond poate stabili un termen in care sa-i
fie remise avizul sau avizele celorlalte comisii care examineaza proiectul sau
propunerea legislativa.
In cazul nerespectarii acestui termen, comisia sesizata in fond poate
redacta raportul fara a mai astepta avizul sau avizele respective.
Art. 49
La cererea comisiilor sesizate pentru avize, comisia sesizata in fond poate
incuviinta ca la lucrarile ei sa participe, cu vot consultativ, raportorul sau
raportorii comisiilor sesizate pentru avize.
Art. 50
In raportul comisiilor sesizate in fond se va face referire la avizele
celorlalte comisii care au examinat proiectul, mentionandu-se, in cazul
propunerilor respinse, motivele avute in vedere.
Raportul va cuprinde propuneri motivate privind admiterea fara modificari a
actului examinat, respingerea acestuia sau admiterea lui cu modificari si se
inainteaza Biroului permanent.
Art. 51
Daca Biroul permanent stabileste un termen inauntrul caruia comisia
sesizata in fond trebuie sa depuna raportul, modificarea acestui termen poate
fi aprobata numai de Senat.
Art. 52
Avizarea amendamentelor scrise, depuse de senatori, se face de catre
comisia sesizata in fond si, numai daca aceasta considera necesar, si de o alta
comisie.
Pentru amendamente orale prezentate in plen cu privire la probleme de
redactare sau care nu aduc atingere fondului problemei discutate, avizarea se
poate face oral, de catre raportorul comisiei sesizate in fond.
Art. 53
Daca in urma dezbaterilor in plen sunt necesare modificari importante ale
continutului proiectului sau propunerii legislative, presedintele Senatului, la
cererea oricarui senator, supune votului Senatului trimiterea proiectului spre
reexaminare comisiei sesizate in fond.
Art. 54
Comisiile permanente pot tine sedinte comune. In asemenea situatii,
comisiile pot conveni ca raportul sau avizul lor sa fie comun.
Art. 55
Orice comisie permanenta poate initia, cu incuviintarea Senatului, o
ancheta, in cadrul competentei sale, privitoare la activitatea desfasurata de
Guvern sau de administratia publica.
Pentru a obtine incuviintarea, comisia va prezenta o cerere scrisa,
adoptata cu votul majoritatii membrilor sai, in care vor fi enuntate materiile
ce formeaza obiectul anchetei, scopul acesteia, mijloacele necesare si termenul
in care raportul comisiei urmeaza a fi prezentat Senatului.
Presedintele Senatului supune cererea aprobarii acestuia, care se pronunta
cu votul majoritatii membrilor sai.
In vederea desfasurarii anchetei, comisia permanenta poate invita, pentru a
da relatii, orice persoana care are o calitate oficiala, cu exceptia
Presedintelui Romaniei, a presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, a
Avocatului Poporului, a membrilor Curtii Constitutionale si ai Curtii de
Conturi, a judecatorilor Curtii Supreme de Justitie si a procurorului general.
Persoanele invitate pentru audiere vor fi instiintate despre aceasta cu cel
putin 5 zile inainte, iar cheltuielile de deplasare si eventual de cazare se
vor suporta din bugetul Senatului.
Prezenta la audieri este obligatorie.
In cadrul audierilor, persoanele invitate pot refuza sa dea relatii in
cazul in care intrebarile ce le sunt adresate privesc, in conditiile prevazute
de lege, secrete de stat referitoare la apararea tarii sau secrete de stat de
importanta deosebita. Refuzul celui invitat poate fi adus la cunostinta
Senatului, care va decide in sedinta secreta.
Nu pot fi puse intrebari privind viata personala a celui audiat sau a
familiei acestuia.
Daca dezbaterile asupra raportului comisiei releva existenta unor abateri
grave in activitatea unui membru al Guvernului, Senatul instiinteaza
Presedintele Romaniei si, dupa caz, pe primul-ministru, pentru a se lua masuri
potrivit Constitutiei si legii privind responsabilitatea ministeriala.
In ipoteza in care dezbaterile asupra raportului comisiei dezvaluie abuzuri
si ilegalitati in activitatea Guvernului, de natura sa justifice retragerea
increderii acordate acestuia, se poate initia motiunea de cenzura, in
conditiile prevazute in Constitutie si in Regulamentul sedintelor comune ale
Camerei Deputatilor si Senatului.
3. Comisii speciale
Art. 56
Senatul poate constitui, prin hotarare, comisii speciale pentru avizarea
unor proiecte de legi complexe, pentru elaborarea unor propuneri legislative
sau pentru alte scopuri, indicate in hotararea de infiintare a comisiei.
Proiectele de legi astfel avizate si propunerile legislative elaborate de
comisie nu se mai supun examinarii altor comisii.
Prin aceeasi hotarare se vor preciza senatorii ce compun comisia si biroul
acesteia, la propunerea Biroului permanent, precum si termenul in care va fi
depus raportul comisiei.
Celelalte probleme legate de organizarea si functionarea comisiei vor fi
reglementate de biroul acesteia, in masura in care prevederile art. 29 - 41 nu
sunt indestulatoare.
4. Comisii de ancheta
Art. 57
La cererea unei treimi din membrii sai, Senatul va putea hotari infiintarea
unei comisii de ancheta, fiind aplicabile prevederile art. 29 - 41, art. 55
alin. 5 si alin. 7 - 10, art. 56 alin. 2 si 3.
La cererea motivata a comisiei, Senatul poate aproba prelungirea termenului
stabilit pentru depunerea raportului. In acest caz, comisia este obligata sa
prezinte un raport preliminar.
Comisia de ancheta poate invita pentru audiere orice persoana, care este
obligata sa se prezinte. De asemenea, comisia poate solicita relatii sau
documente de la orice persoana fizica sau juridica, precum si de la
autoritatile publice, care sunt obligate sa le trimita ori sa le puna la
dispozitie, in termenul stabilit de comisie.
Raportul comisiei va fi depus la Biroul permanent, care va asigura
difuzarea sa tuturor senatorilor si va stabili dezbaterea in plenul Senatului,
in termen de cel mult 15 zile de la data depunerii.
Dupa dezbaterea raportului, Senatul adopta o hotarare cu privire la acesta.
5. Comisii de mediere
Art. 58
Daca una din Camere adopta un proiect de lege sau o propunere legislativa
intr-o redactare diferita de cea aprobata de cealalta Camera, presedintele
Senatului, impreuna cu presedintele Camerei Deputatilor, prin intermediul unei
comisii paritare, initiaza procedura de mediere.
In acest scop, Biroul permanent va propune Senatului un numar de 7
senatori, urmarindu-se respectarea principiilor prevazute de art. 31.
Senatorii stabiliti de Senat prin votul majoritatii senatorilor prezenti,
impreuna cu cei 7 deputati desemnati de Camera Deputatilor, formeaza comisia de
mediere.
Art. 59
Comisia de mediere se reuneste la sediul uneia din Camere, la convocarea
presedintelui comisiei sesizate in fond de la Camera care a adoptat ultima
proiectul, si stabileste regulile dupa care isi va desfasura activitatea,
inclusiv termenul in care urmeaza sa prezinte raportul.
Conducerea lucrarilor comisiei se realizeaza prin rotatie de catre un
senator si un deputat, stabiliti de comisie.
Art. 60
Hotararile comisiei se iau cu acordul majoritatii membrilor acesteia. In
caz de egalitate la 7 voturi, decide votul presedintelui care conduce sedinta
comisiei in momentul votarii.
Art. 61
Activitatea comisiei inceteaza o data cu depunerea raportului, precum si in
cazul in care comisia nu ajunge la un acord asupra raportului in termenul
stabilit.
In cazul in care comisia de mediere nu ajunge, in termenul stabilit
potrivit art. 59 alin. 1, la un acord cu privire la textele aflate in
divergenta sau daca una din Camere nu aproba raportul comisiei de mediere,
textele aflate in divergenta se supun dezbaterii in sedinta comuna a celor doua
Camere, potrivit regulamentului acestor sedinte.
CAP. 2
Desfasurarea lucrarilor Senatului
SECTIUNEA 1
Sesiunile si actele Senatului
Art. 62
Senatul se intruneste in doua sesiuni ordinare pe an. Prima sesiune incepe
in luna februarie si nu poate depasi sfarsitul lunii iunie. A doua sesiune
incepe in luna septembrie si nu poate depasi sfarsitul lunii decembrie.
Senatul se intruneste si in sesiuni extraordinare, la cererea Presedintelui
Romaniei, a Biroului permanent ori a cel putin o treime din numarul
senatorilor.
Convocarea Senatului se face de presedintele acestuia.
Art. 63
Senatul adopta legi, hotarari si motiuni.
Senatul poate adopta mesaje si declaratii, cu caracter politic, prin
hotarare.
SECTIUNEA a 2-a
Ordinea de zi
Art. 64
Proiectul ordinii de zi a sedintelor Senatului se intocmeste de Biroul
permanent, in conditiile prevazute de art. 24 lit. g).
Presedintele Senatului poate invita un reprezentant al Guvernului la
sedinta de stabilire a proiectului ordinii de zi.
Materialele care se supun Senatului se transmit Biroului permanent pentru a
se inscrie pe ordinea de zi, cu cel putin 10 zile inainte de dezbaterea
acestora in plen, in afara de cazul in care prin lege sau prezentul regulament
se prevede un termen mai scurt.
Art. 65
Proiectul ordinii de zi cuprinde proiecte de legi, propuneri legislative,
precum si, dupa caz, interpelari, petitii sau alte probleme propuse de Guvern,
de Biroul permanent ori de senatori.
Art. 66
Proiectul ordinii de zi pentru saptamana urmatoare este supus spre aprobare
Senatului, se adopta cu votul majoritatii senatorilor prezenti, se distribuie
senatorilor si se afiseaza la sediul Senatului.
Art. 67
La solicitarea Presedintelui Romaniei, Biroul permanent inscrie cu
prioritate in proiectul ordinii de zi sau, dupa caz, la data solicitata,
prezentarea mesajelor, precum si dezbaterea altor cereri adresate Senatului.
Decretele Presedintelui Romaniei pentru ratificarea tratatelor
internationale, precum si rapoartele sau declaratiile primului-ministru cu
privire la politica Guvernului se inscriu in proiectul ordinii de zi si se
dezbat cu prioritate.
Art. 68
Ordinea de zi poate fi modificata numai la cererea Biroului permanent, a
unui grup parlamentar sau a unei comisii a Senatului.
Motivarea cererii de modificare a ordinii de zi se face printr-o singura
luare de cuvant, limitata in timp. In cazul in care exista opozitie, se va da
cuvantul unui singur vorbitor pentru fiecare grup parlamentar, dupa care se va
trece la vot.
SECTIUNEA a 3-a
Procedura legislativa
Art. 69
Initiativa legislativa apartine Guvernului, senatorilor si unui numar de
cel putin 250.000 cetateni cu drept de vot, in conformitate cu art. 73 din
Constitutie. Senatul dezbate si proiectele de legi sau propunerile legislative
transmise de Camera Deputatilor.
In exercitarea dreptului de initiativa legislativa, Guvernul inainteaza
Senatului proiecte de legi, iar senatorii si cetatenii, propuneri legislative.
Acestea trebuie sa fie insotite de expunere de motive si redactate in forma
proprie unui act normativ, pe articole si, dupa caz, pe capitole si sectiuni.
Propunerile legislative formulate de senatori, care implica modificarea
bugetului de stat sau a bugetului asigurarilor sociale de stat, trebuie sa se
fundamenteze pe informarea ceruta, in mod obligatoriu, Guvernului, in
conditiile art. 110 din Constitutie.
Proiectele de legi si propunerile legislative se inainteaza Biroului
permanent al Senatului, care va solicita avizul consultativ al Consiliului
Legislativ.
In cazul propunerilor legislative initiate de cetateni, presedintele
Senatului, inainte de distribuirea acestora senatorilor si de sesizarea in fond
a comisiei permanente competente, va solicita Curtii Constitutionale
verificarea indeplinirii conditiilor constitutionale pentru exercitarea
initiativei legislative.
Art. 70
Toate proiectele si propunerile legislative se inregistreaza la Senat in
ordinea prezentarii lor, se distribuie senatorilor, dar nu pot fi inscrise pe
ordinea de zi decat dupa trecerea unui termen de cel putin 10 zile.
Art. 71
Proiectele si propunerile legislative se trimit, sub semnatura
presedintelui Senatului, spre dezbatere si avizare, comisiilor permanente
competente.
Examinarea proiectelor si propunerilor legislative se poate face si la
cererea altei comisii care se considera competenta, in conditiile art. 46.
Art. 72
Initiatorul proiectului sau al propunerii legislative poate sa-si retraga
proiectul sau propunerea pana la inscrierea acestora pe ordinea de zi.
Art. 73
Dupa examinarea proiectului sau propunerii legislative, comisia permanenta
sesizata in fond intocmeste un raport, care va cuprinde propuneri cu privire la
adoptarea sau, dupa caz, modificarea ori respingerea proiectului sau a
propunerii legislative examinate.
Raportul se difuzeaza senatorilor si, dupa caz, Guvernului ori altor
autoritati publice indreptatite, cu cel putin 3 zile inainte de data dezbaterii
in plen.
Art. 74
Proiectele si propunerile legislative, avizate potrivit art. 71 si 73, se
supun dezbaterii Senatului in succesiunea prevazuta pe ordinea de zi aprobata
de acesta. Inscrierea pe ordinea de zi a proiectelor de legi si a propunerilor
legislative se face in cel mult 30 de zile de la depunerea raportului comisiei
permanente sesizate in fond.
Art. 75
Senatorii sau Guvernul pot prezenta amendamente motivate in scris, care se
transmit comisiei permanente sesizate in fond, in cel mult 7 zile de la data
distribuirii catre senatori a proiectului sau a propunerii legislative.
Concluziile examinarii amendamentelor se includ in raportul comisiei sau se
adauga la acesta daca raportul a fost intocmit anterior primirii
amendamentelor.
Art. 76
Dezbaterea generala a proiectului sau a propunerii legislative este
precedata de prezentarea, de catre initiator sau, dupa caz, de reprezentantul
acestuia, a motivelor care au condus la promovarea proiectului. Guvernul este
reprezentat in mod obligatoriu de un membru al sau.
Dezbaterea continua cu prezentarea raportului comisiei permanente sesizate
in fond de presedintele acesteia sau de un raportor desemnat de comisie.
Art. 77
Pentru dezbaterea generala a proiectului sau a propunerii legislative,
presedintele Senatului da cuvantul senatorilor in ordinea inscrierii la cuvant.
Art. 78
Initiatorul proiectului ori propunerii legislative sau, dupa caz,
reprezentantul acestuia, are dreptul sa ia cuvantul inainte de incheierea
dezbaterii generale.
Art. 79
In faza dezbaterii generale a proiectului sau a propunerii legislative nu
pot fi propuse amendamente.
Art. 80
Daca prin raportul comisiei sesizate in fond se propune respingerea
proiectului sau a propunerii legislative, dupa incheierea dezbaterii generale
presedintele cere Senatului sa se pronunte prin vot.
Art. 81
Senatul trece la dezbaterea pe articole a proiectului sau a propunerii
legislative, cu modificarile propuse de comisii, potrivit raportului comisiei
sesizate in fond.
Art. 82
La discutarea fiecarui articol, senatorii pot lua cuvantul pentru a exprima
punctul de vedere al grupului parlamentar din care fac parte sau punctul lor de
vedere.
De asemenea, va putea lua cuvantul si reprezentantul Guvernului sau al
initiatorului.
Prin luarile de cuvant pot fi facute amendamente privind probleme de
redactare sau care nu aduc atingere fondului problemei discutate.
Art. 83
Discutarea articolelor incepe cu amendamentele.
In cursul dezbaterilor, senatorii sau Guvernul pot propune amendamente
scrise la modificarile intervenite in urma examinarii textului in comisii.
Amendamentele trebuie sa se refere la continutul unui singur articol.
Plenul Senatului poate hotari, in cazuri exceptionale, sa fie propuse si
amendamente de fond orale.
Art. 84
In cazul in care amendamentul are consecinte importante asupra proiectului
sau propunerii legislative, Senatul poate hotari trimiterea spre avizare
comisiilor competente, putand suspenda dezbaterile. In acest caz, autorul
amendamentului are dreptul de a fi ascultat in cadrul comisiilor. Acelasi drept
il au si reprezentantii Guvernului.
Art. 85
Discutarea amendamentelor incepe cu cele prin care se propune eliminarea
unora din textele cuprinse in articolul supus dezbaterii si continua cu cele
privind modificarea sau completarea acestora. In cazul in care exista mai multe
amendamente de acelasi fel, ele se supun la vot in ordinea in care au fost
prezentate.
Senatul se va pronunta prin vot distinct asupra fiecarui amendament, afara
de cazul in care, prin adoptarea unuia, se exclude acceptarea celorlalte.
Fiecare articol se supune votului Senatului.
Art. 86
La cererea Guvernului sau din proprie initiativa, Senatul poate adopta o
procedura de urgenta pentru examinarea si dezbaterea unor proiecte de legi sau
propuneri legislative, prin inscrierea acestora cu prioritate pe ordinea de zi,
scurtarea termenelor prevazute in prezentul capitol si prin adaptarea
corespunzatoare a programului de lucru in comisii si in plen.
Art. 87
Dispozitiile art. 71 - 86 sunt aplicabile si pentru proiectele sau propunerile
legislative primite din partea Camerei Deputatilor.
SECTIUNEA a 4-a
Desfasurarea sedintelor Senatului
Art. 88
Sedintele Senatului sunt publice, in afara cazurilor in care, la cererea
presedintelui sau a cel putin 20 de senatori, se hotaraste, cu votul
majoritatii senatorilor prezenti, ca acestea sa fie secrete.
Art. 89
Membrii Guvernului au acces la lucrarile Senatului, iar daca li se solicita
prezenta, participarea lor este obligatorie.
La toate sedintele Senatului este obligatorie prezenta, pe banca
ministeriala, a cel putin unui reprezentant al Guvernului.
La sedintele publice ale Senatului pot asista diplomati, reprezentanti ai
presei, radioului si televiziunii, precum si cetateni, pe baza acreditarii sau
invitatiei emise de secretarul general al aparatului Senatului, in conditiile
stabilite de Biroul permanent.
Persoanele prevazute la alin. 3 trebuie sa pastreze linistea si sa se
abtina de la orice manifestare de aprobare sau dezaprobare, in caz contrar
putand fi evacuate din sala.
Presedintele are dreptul sa atraga atentia reprezentantilor mijloacelor de
informare in masa asupra informatiilor inexacte privind activitatea Senatului.
La cererea presedintelui, mijloacele de informare in masa sunt obligate sa dea
publicitatii cele aratate de presedinte in termen de 3 zile sau, dupa caz, in
numarul urmator al publicatiei periodice. Daca aceasta obligatie nu este
executata sau daca abaterea se repeta, presedintele Senatului supune votului
acestuia retragerea, pe durata determinata, a acreditarii reprezentantului
mijlocului de informare in masa aflat in culpa.
Art. 90
Senatorii sunt obligati sa fie prezenti la lucrarile Senatului. Prezenta
este urmarita de un secretar al Biroului permanent al Senatului.
Senatorul care nu poate lua parte la sedinta, din motive independente de
vointa sa, va anunta Biroul permanent, mentionand cauzele care il impiedica sa
participe.
Art. 91
Senatul isi desfasoara activitatea, in plen si pe comisii, de regula, in
zilele de luni, marti, miercuri si joi.
La propunerea Biroului permanent se vor putea tine sedinte sau efectua
deplasari ale senatorilor in judete si dupa un alt program.
Art. 92
Sedinta Senatului este deschisa de presedinte sau de vicepresedintele care
il inlocuieste.
Presedintele este asistat de 2 secretari.
Persoana care conduce lucrarile Senatului este obligata sa precizeze,
inainte de inceperea lucrarilor, daca este intrunit cvorumul legal si sa anunte
ordinea de zi.
Art. 93
Senatul lucreaza legal in prezenta majoritatii senatorilor.
In timpul sedintelor presedintii grupurilor parlamentare pot cere
presedintelui Senatului verificarea intrunirii cvorumului.
In cazul in care cvorumul legal nu este intrunit, presedintele Senatului
suspenda sedinta si anunta ziua si ora de reluare a lucrarilor.
Secretarii vor informa Senatul, la urmatoarea sedinta, despre cauzele
lipsei senatorilor care nu si-au anuntat absenta.
Art. 94
Presedintele Senatului conduce dezbaterile, vegheaza la respectarea
regulamentului si la mentinerea ordinii in sala de sedinte.
Art. 95
Inainte de inceperea dezbaterilor generale, secretarii intocmesc lista cu
senatorii care se inscriu la cuvant.
Senatorii iau cuvantul in ordinea de pe lista, cu incuviintarea
presedintelui Senatului.
Presedintele poate supune Senatului spre aprobare, ca la discutarea
aceluiasi articol dintr-un proiect sau propunere legislativa sau a unui alt
material ori a unei probleme aflate in dezbaterea Senatului, dupa ce au luat
cuvantul mai multi vorbitori din acelasi grup parlamentar, sa se dea cuvantul
vorbitorilor apartinand altui grup parlamentar. In acest caz ordinea luarii de
cuvant se stabileste de presedinte.
Membrilor Guvernului li se poate da cuvantul in orice faza a dezbaterii si
ori de cate ori solicita acest lucru.
Art. 96
Persoanele care iau cuvantul in Senat vorbesc numai de la tribuna acestuia;
nici o persoana nu poate lua cuvantul decat daca ii este dat de presedinte.
Art. 97
Presedintele are dreptul sa limiteze durata luarilor de cuvant, in functie
de subiectul dezbaterilor, sau sa propuna Senatului sistarea discutiilor.
Senatorii si celelalte persoane care iau cuvantul sunt obligati sa se
refere exclusiv la chestiunea pentru care s-au inscris la cuvant. In caz
contrar, presedintele le atrage atentia si, daca nu se conformeaza, le retrage
cuvantul.
Art. 98
Presedintele Senatului poate da cuvantul oricand unui senator pentru a
raspunde intr-o chestiune de ordin personal care il priveste, limitand timpul
acordat in acest scop.
Prevederile alin. 1 se aplica si in cazul in care se cere cuvantul in
probleme privitoare la regulament.
Art. 99
Presedintele, un grup parlamentar sau cel putin 20 de senatori pot cere
incheierea dezbaterii unei probleme puse in discutia Senatului.
Cererea de incheiere a dezbaterii se adopta cu votul majoritatii
senatorilor prezenti.
Art. 100
Este interzisa proferarea de insulte sau calomnii atat de la tribuna
Senatului, cat si din sala de sedinte.
Se interzice dialogul intre cei aflati la tribuna si persoanele aflate in
sala.
Art. 101
Presedintele cheama la ordine pe senatorii care tulbura dezbaterile sau
creeaza agitatie. El poate intrerupe sedinta cand tulburarea persista si poate
dispune evacuarea din sala a persoanelor care impiedica in orice mod
desfasurarea normala a lucrarilor Senatului.
Art. 102
Dezbaterile din sedintele Senatului se inregistreaza pe banda magnetica si
se stenografiaza.
Stenogramele se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a II-a, cu
exceptia celor privitoare la sedintele secrete.
Senatorii au dreptul sa verifice exactitatea stenogramei prin confruntarea
ei cu banda magnetica, in cel mult 3 zile de la data sedintei, inainte de
publicarea stenogramei in Monitorul Oficial al Romaniei.
SECTIUNEA a 5-a
Procedura de vot
Art. 103
Legile, hotararile si motiunile se adopta de Senat prin vot.
Legile adoptate de Senat pot fi legi constitutionale, legi organice sau
legi ordinare.
Art. 104
Votul senatorului este personal. El poate fi deschis sau secret.
Votul deschis se exprima public prin ridicarea mainii, apel nominal,
ridicare in picioare sau electronic.
Votul secret poate fi exprimat prin buletine de vot, pentru alegerea sau
numirea in unele functii, prin bile sau electronic, in cazul votarii legilor,
hotararilor sau motiunilor.
Senatul hotaraste, la propunerea Biroului permanent, ce modalitati de vot
va folosi, afara de cazul in care prin regulament se stabileste o anumita
procedura de vot.
Art. 105
Votarea prin apel nominal se face in modul urmator: presedintele explica
obiectul votarii si sensul cuvintelor "pentru" si "contra";
unul dintre secretari da citire numelui si prenumelui senatorilor; fiecare
senator raspunde "pentru" sau "contra".
Dupa terminarea apelului se repeta numele si prenumele senatorilor care nu
au raspuns.
Art. 106
Votul prin bile se desfasoara astfel: in fata presedintelui Senatului se
aseaza o urna alba si alta neagra. Senatorii vin pe rand la urne, dupa ce
primesc de la secretari cate doua bile, din care una alba si una neagra, pe
care le introduc in cele doua urne. Bila alba introdusa in urna alba si bila
neagra introdusa in urna neagra inseamna vot "pentru", iar bila
neagra introdusa in urna alba si bila alba introdusa in urna neagra inseamna
vot "contra".
Votul electronic se desfasoara prin conectarea unuia din contactele care
reprezinta vot "pentru", vot "contra" sau
"abtinere". Rezultatul votului electronic se afiseaza la comanda
presedintelui Senatului. In cazul unei defectiuni tehnice, votul se repeta.
Daca defectiunea persista, se recurge, dupa caz, la celelalte sisteme de vot.
Art. 107
In cazul votului cu buletine de vot, pe buletin se trec numarul de ordine,
numele si prenumele candidatului, functia pentru care acesta candideaza si,
dupa caz, grupul parlamentar din care face parte.
Senatorul voteaza "pentru" incercuind pe buletinul de vot numarul
de ordine aflat in fata numelui si prenumelui persoanei propuse.
Buletinele de vot se introduc in urne.
Sunt nule buletinele de vot care nu corespund modelului prezentat, cele
care nu poarta stampila de control si cele pe care s-au incercuit numele si
prenumele candidatilor si care, in acest mod, depasesc numarul functiilor
pentru care se face alegerea.
Art. 108
In cursul votarii nu se acorda senatorilor dreptul de a lua cuvantul.
Art. 109
Constatarea rezultatului in cazul votului cu bile sau cu buletine de vot se
face prin proces-verbal, incheiat in prezenta membrilor Biroului permanent al
Senatului.
Art. 110
Cvorumul necesar pentru adoptarea legilor, hotararilor si motiunilor este
urmatorul:
a) doua treimi din numarul senatorilor, pentru legile constitutionale;
b) majoritatea senatorilor, pentru legi organice si hotarari privind
Regulamentul Senatului;
c) majoritatea senatorilor prezenti, pentru legi ordinare, hotarari si
motiuni.
Daca nu este asigurat cvorumul legal, presedintele amana votarea pana la
intrunirea acestuia.
Art. 111
Numirile, confirmarile sau avizele pentru numiri in functii care, potrivit
legii, se fac de catre Senat, se supun dezbaterii acestuia pe baza raportului
Comisiei juridice, de numiri, disciplina, imunitati si validari.
In vederea intocmirii raportului, comisia va examina propunerile de numiri,
confirmari sau avize, avand dreptul de a chema spre audiere persoanele in
cauza.
SECTIUNEA a 6-a
Procedura pentru medierea, respingerea, reexaminarea si promulgarea legii
Art. 112
Proiectele de legi si propunerile legislative adoptate de Senat se semneaza
de presedintele Senatului si se inainteaza Camerei Deputatilor, in vederea
dezbaterii si adoptarii. Guvernul va fi instiintat despre aceasta.
In cazul in care Senatul a adoptat un proiect de lege sau o propunere
legislativa in redactarea adoptata de Camera Deputatilor, acesta va fi semnat
de presedintele Senatului si transmis Camerei Deputatilor, pentru semnare de
catre presedintele acestei Camere. Cu 5 zile inainte de a fi trimisa spre
promulgare, legea se comunica de Camera Deputatilor la Guvern si la Curtea
Suprema de Justitie si se depune la secretarul general al aparatului Senatului,
in vederea exercitarii dreptului de sesizare a Curtii Constitutionale. Daca
legea este adoptata cu procedura de urgenta, termenul este de 2 zile.
Data la care legea a fost depusa la secretarul general al aparatului
Senatului se aduce la cunostinta in sedinta Senatului, in termen de 24 de ore
de la depunere. Depunerea si comunicarea se fac numai in zilele in care Senatul
lucreaza in plen.
Dupa implinirea termenului prevazut la alin. 2, legea se trimite, sub
semnatura presedintelui Camerei Deputatilor, Presedintelui Romaniei, in vederea
promulgarii.
In cazul in care Camera Deputatilor a adoptat un proiect de lege sau o
propunere legislativa si Senatul respinge proiectul de lege sau propunerea
legislativa, acesta se trimite Camerei Deputatilor pentru o noua dezbatere. O
noua respingere este definitiva.
In cazul in care Senatul respinge un proiect de lege sau o propunere
legislativa pe care l-a dezbatut anterior Camerei Deputatilor, acesta nu se mai
trimite Camerei Deputatilor. Respingerea se comunica Guvernului sau, dupa caz,
initiatorului propunerii legislative.
Proiectul de lege sau propunerea legislativa, respinse in conditiile alin.
5 si 6, nu pot fi readuse in discutia Senatului in cursul aceleiasi sesiuni.
Art. 113
In cazurile de neconstitutionalitate, constatate potrivit art. 144 lit. a)
si b) din Constitutia Romaniei, Senatul dezbate, pe baza raportului Comisiei
juridice, de numiri, disciplina, imunitati si validari, obiectiunea de
neconstitutionalitate.
Raportul Comisiei juridice, de numiri, disciplina, imunitati si validari va
cuprinde opinii cu privire la continutul deciziei Curtii Constitutionale si va
recomanda Senatului admiterea sau respingerea obiectiunii de
neconstitutionalitate. In raportul comisiei si in timpul dezbaterii obiectiunii
de neconstitutionalitate nu pot fi formulate amendamente.
In urma dezbaterii, legea se supune unui singur vot, daca aceasta a fost
declarata in intregime neconstitutionala. In celelalte cazuri se supun votului
numai prevederile declarate neconstitutionale.
Obiectiunea de neconstitutionalitate a Curtii este inlaturata numai in
cazul in care atat Senatul, cat si Camera Deputatilor au adoptat legea, in
aceeasi forma, cu o majoritate de cel putin doua treimi din numarul membrilor
fiecarei Camere.
In cazul in care intr-una din Camere nu se obtine majoritatea de doua
treimi ceruta de art. 145 alin. (1) din Constitutia Romaniei, prevederile
declarate neconstitutionale prin decizia Curtii Constitutionale se inlatura din
lege, iar daca legea in ansamblul sau este declarata neconstitutionala, ea nu
se mai trimite spre promulgare Presedintelui Romaniei.
Art. 114
Daca Senatul adopta un proiect de lege sau o propunere legislativa intr-o
redactare diferita de cea adoptata de Camera Deputatilor, presedintele
Senatului, de acord cu presedintele Camerei Deputatilor, initiaza procedura de
mediere. In acelasi mod se procedeaza si in cazul in care Camera Deputatilor
adopta un proiect de lege sau o propunere legislativa intr-o redactare diferita
de cea adoptata de Senat.
Aceasta procedura se desfasoara de o comisie de mediere, care lucreaza
potrivit normelor cuprinse in art. 42 - 54 si art. 58 - 61 din prezentul
regulament.
Art. 115
Raportul comisiei de mediere se inscrie pe ordinea de zi a Senatului,
urmandu-se procedura prevazuta de art. 64 - 87 din prezentul regulament.
Art. 116
Daca Senatul si Camera Deputatilor adopta textul legii in forma propusa de
comisia de mediere, se procedeaza conform art. 112 alin. 2 din prezentul
regulament.
Art. 117
In cazul in care comisia de mediere nu ajunge la un acord sau daca una din
Camere nu aproba, in tot sau in parte, raportul comisiei de mediere, textele
aflate in divergenta se supun dezbaterii Camerei Deputatilor si Senatului, in
sedinta comuna, potrivit regulamentului acestor sedinte.
Art. 118
Presedintele Romaniei are dreptul, inainte de a promulga legea, sa ceara
Parlamentului, o singura data, reexaminarea acesteia.
Reexaminarea poate fi ceruta in cel mult 20 de zile de la primirea legii
spre promulgare, noua deliberare urmand sa inceapa, in cel mult 3 zile, in
Camera care a adoptat prima textul de lege.
Daca ambele Camere, in urma reexaminarii legii, adopta sau resping
obiectiunile Presedintelui Romaniei, acesta este obligat sa procedeze la
promulgarea legii in termen de 10 zile de la primirea legii adoptate dupa
reexaminare.
Art. 119
Pentru legile adoptate, potrivit Constitutiei, in sedinta comuna a celor
doua Camere, noua deliberare se face tot in sedinta comuna, conform
Regulamentului sedintelor comune ale Camerei Deputatilor si Senatului.
Art. 120
Evidenta si pastrarea originalelor tuturor proiectelor de legi adoptate
atat de Senat, cat si de Camera Deputatilor, a legilor promulgate de
Presedintele Romaniei, precum si a formelor proiectelor de legi si propunerilor
legislative, in redactarea initiala, cu care a fost sesizat Parlamentul se fac
de catre Camera Deputatilor.
Camera Deputatilor face, de asemenea, si numerotarea legilor adoptate de
Parlament, in ordinea promulgarii lor, trimitandu-le, spre publicare,
Monitorului Oficial al Romaniei.
In acelasi mod se va proceda si cu privire la celelalte acte adoptate de
Parlament - hotarari, motiuni, acte cu caracter politic.
SECTIUNEA a 7-a
Procedura privind punerea sub urmarire penala a membrilor Guvernului
Art. 121
Senatul are dreptul sa ceara punerea sub urmarire penala a membrilor
Guvernului.
Art. 122
Dezbaterea are loc pe baza raportului intocmit fie de o comisie permanenta
ca urmare a unei anchete desfasurate in conditiile art. 55 din prezentul
regulament, fie de o comisie de ancheta constituita in acest scop.
Raportul comisiei se inscrie cu prioritate in proiectul ordinii de zi.
Hotararea se adopta cu votul majoritatii senatorilor.
Art. 123
Daca Senatul hotaraste sa ceara punerea sub urmarire penala, presedintele
Senatului va adresa ministrului justitiei o cerere pentru inceperea urmaririi
penale potrivit legii. De asemenea, va instiinta Presedintele Romaniei pentru
eventuala suspendare din functie a membrului Guvernului a carui urmarire penala
a fost ceruta.
Art. 124
Dispozitiile art. 88 - 110 din prezentul regulament se aplica in mod
corespunzator.
CAP. 3
Motiuni, intrebari, interpelari, informari, petitii
SECTIUNEA 1
Motiuni
Art. 125
Motiunea exprima pozitia Senatului intr-o anumita problema de politica
interna sau externa.
Motiunile pot fi initiate de cel putin o patrime din numarul senatorilor.
Art. 126
Un senator nu poate semna mai multe motiuni in acelasi timp si in aceeasi
problema.
Motiunile trebuie sa fie motivate si se depun la presedintele Senatului, in
cursul sedintelor in plen.
Dupa primirea motiunii, presedintele o aduce la cunostinta Senatului in
aceeasi sedinta, o comunica de indata Guvernului si dispune afisarea acesteia
la sediul Senatului.
Art. 127
Presedintele Senatului stabileste data dezbaterii motiunii, care nu poate
depasi 6 zile de la depunerea acesteia, instiintand Guvernul asupra datei
stabilite.
Art. 128
Dupa inceperea dezbaterii motiunii, senatorii semnatari nu-si pot retrage
adeziunea la motiune.
La motiunile prezentate nu pot fi propuse amendamente.
Dezbaterea se incheie prin supunerea la vot a motiunii de catre
presedintele Senatului.
Art. 129
Dezbaterea motiunii se face cu respectarea dispozitiilor cuprinse in art.
88 - 102 din prezentul regulament si se adopta cu votul majoritatii
senatorilor.
SECTIUNEA a 2-a
Intrebari
Art. 130
Intrebarea consta in solicitarea de a se raspunde daca un fapt este
adevarat, daca o informatie este exacta, daca Guvernul intelege sa comunice
Senatului documentele ori informatiile solicitate de senator sau daca are
intentia de a lua o hotarare intr-o problema determinata.
Fiecare senator poate adresa intrebari Guvernului, membrilor acestuia sau
conducerii autoritatilor administrative autonome.
Cei intrebati, daca sunt prezenti, au obligatia sa raspunda imediat la
fiecare intrebare sau vor declara ca prezinta raspunsul in zilele urmatoare,
indicand data. Pentru cei care nu sunt prezenti, Senatul va stabili data la
care acestia sunt obligati sa raspunda intrebarilor, pe care o va comunica
celui in cauza.
La prezentarea intrebarii, senatorul va preciza daca doreste sa primeasca
raspunsul in scris sau oral in sedinta publica.
Art. 131
Daca raspunsul la o intrebare da nastere unei replici, durata afectata
pentru aceasta este de cel mult 5 minute. Raspunsul la replica va fi dat in
aceleasi conditii in care s-a raspuns la intrebare.
Art. 132
Nici un senator nu poate adresa mai mult de doua intrebari in aceeasi
sedinta. Durata afectata unei intrebari este de cel mult 3 minute.
Durata afectata intrebarilor si raspunsurilor va fi stabilita prin vot, de
Senat, pentru fiecare sedinta.
Intrebarile care n-au putut fi prezentate si raspunsurile care n-au putut
fi date in timpul stabilit vor fi reprogramate pentru sedinta urmatoare,
mentinandu-se ordinea inscrierilor.
Art. 133
Senatul stabileste o zi din saptamana consacrata intrebarilor si
raspunsurilor la acestea.
SECTIUNEA a 3-a
Interpelari
Art. 134
Interpelarea consta intr-o cerere adresata de un senator Guvernului sau
unui membru al acestuia, prin care se solicita explicatii asupra politicii Guvernului
in probleme ale activitatii sale interne sau externe.
Interpelarile se fac in scris, aratandu-se obiectul si motivarea acestora.
Interpelarile se citesc de catre senator in sedinta publica si se transmit
presedintelui Senatului. Durata prezentarii interpelarii este de cel mult 5
minute.
Art. 135
Interpelarile se inscriu, in ordinea prezentarii, intr-un registru special,
se afiseaza la sediul Senatului si se comunica celui interpelat.
Senatul stabileste o zi din saptamana consacrata prezentarii si dezbaterii
interpelarilor.
Art. 136
In sedinta consacrata dezbaterii interpelarii se da cuvantul autorului si
apoi celui interpelat. Daca raspunsul la interpelare da nastere unei replici se
da cuvantul in aceeasi ordine. Presedintele Senatului poate limita durata
luarilor de cuvant.
In raport cu importanta problemelor dezbatute in cadrul interpelarii,
presedintele consulta Senatul daca dezbaterea continua cu luarea de cuvant si a
altor senatori.
Art. 137
Senatul poate adopta o motiune prin care sa-si exprime pozitia cu privire
la problema ce a facut obiectul interpelarii, cu respectarea conditiilor
prevazute in sectiunea 1 din prezentul capitol.
SECTIUNEA a 4-a
Informarea Senatului
Art. 138
Presedintele Senatului si presedintii comisiilor pot cere Guvernului si
celorlalte organe ale administratiei publice informatii si documente, in cadrul
controlului parlamentar al activitatii acestora exercitat de Senat.
Solicitarea informarii este obligatorie in cazul in care o initiativa
legislativa implica modificarea prevederilor bugetului de stat sau ale
bugetului asigurarilor sociale de stat.
Art. 139
In cazul in care informatiile sau documentele solicitate privesc, potrivit
legii, secrete de stat, Guvernul informeaza Senatul despre aceasta, iar Senatul
decide in sedinta secreta.
Art. 140
Documentele primite se restituie organului respectiv dupa consultare.
SECTIUNEA a 5-a
Informarea senatorului
Art. 141
Fiecare senator are dreptul de a cere, prin intermediul Guvernului, de la
organele centrale ale administratiei publice, printr-o petitie adresata
presedintelui Senatului, orice acte sau dosare, precum si alte informatii utile
pentru activitatea sa.
Guvernul poate refuza satisfacerea petitiei in cazul in care aceasta
priveste, in conditiile prevazute de lege, secrete de stat referitoare la
apararea tarii sau secrete de stat de importanta deosebita.
In acest caz, refuzul Guvernului poate fi adus la cunostinta Senatului,
care va decide in sedinta secreta.
Art. 142
Senatorul are dreptul de a cere in scris sau oral de la autoritatile
publice ale administratiei locale, ale administratiei judetene si ale
serviciilor publice descentralizate in judete sau de interes judetean, din
circumscriptia electorala pe care o reprezinta, acte, dosare, precum si alte
informatii utile pentru activitatea sa.
Autoritatile prevazute la alin. 1 sunt obligate sa satisfaca cererile
senatorului, in termen de cel mult 10 zile.
In caz de refuz, senatorul are dreptul de a se adresa Senatului, care va
proceda conform prevederilor art. 141.
Art. 143
Actele sau dosarele primite se restituie autoritatii respective, dupa ce au
fost consultate.
SECTIUNEA a 6-a
Petitii
Art. 144
Oricine are dreptul de a se adresa cu petitii Senatului. Petitiile vor fi
prezentate in scris si semnate, precizandu-se domiciliul petitionarului sau al
unuia dintre petitionari.
Art. 145
Petitiile se inscriu in registrul general al Senatului, in ordinea
primirii, consemnandu-se numarul de inregistrare, numele, prenumele, domiciliul
petitionarului si obiectul cererii.
Art. 146
Petitiile inregistrate se repartizeaza, spre solutionare, de catre unul
dintre vicepresedintii Senatului, desemnat de presedinte, Comisiei pentru
cercetarea abuzurilor si petitii sau altei comisii permanente competente,
potrivit obiectului petitiei, ori senatorilor carora le-au fost personal
adresate.
Orice membru al Senatului poate lua cunostinta de continutul unei petitii,
adresandu-se in acest scop presedintelui comisiei careia i-a fost repartizata.
Senatorul caruia ii sunt adresate petitii va depune diligentele necesare
pentru solutionarea lor de autoritatile publice competente.
Art. 147
Comisia va decide care sunt petitiile a caror rezolvare nu sufera amanare,
sesizand, de indata, autoritatile publice competente sa le solutioneze. Pentru
celelalte petitii, comisia va decide, in cel mult 10 zile de la inregistrarea
lor, daca le va trimite unei autoritati publice competente ori le va clasa. In
cazuri deosebite petitia se prezinta Senatului.
Autoritatile publice sesizate au obligatia sa informeze Senatul, in scris,
in termen de 10 zile, despre solutia adoptata.
Petitionarului i se aduce la cunostinta ultima decizie adoptata.
Prevederile prezentului articol se aplica in mod corespunzator si
petitiilor adresate direct sau repartizate spre solutionare unui senator.
Art. 148
Trimestrial, Comisia pentru cercetarea abuzurilor si petitii prezinta
Biroului permanent un raport asupra petitiilor primite si a modului de
solutionare a acestora.
In raport se vor face mentiuni cu privire la solutiile date de autoritatile
publice la petitiile care le-au fost trimise spre solutionare.
CAP. 4
Statutul senatorului
SECTIUNEA 1
Imunitatea parlamentara
Art. 149
Senatorii se bucura de imunitate parlamentara.
Imunitatea parlamentara are ca scop protejarea senatorilor impotriva
urmaririlor judiciare si garantarea libertatii de gandire si actiune a
acestora.
Senatorul nu poate fi tras la raspundere juridica pentru voturile sau
opiniile politice exprimate in exercitarea mandatului.
Nici un senator nu poate fi retinut, arestat, perchezitionat sau trimis in
judecata, penala ori contraventionala, fara incuviintarea prealabila a
Senatului, dupa ascultarea senatorului.
Cererea de retinere, arestare, perchezitie sau privind posibilitatea
trimiterii in judecata penala ori contraventionala se adreseaza presedintelui
Senatului de ministrul justitiei. Presedintele Senatului o aduce la cunostinta
senatorilor in sedinta publica, dupa care o trimite de indata Comisiei
juridice, de numiri, disciplina, imunitati si validari, spre examinare, care va
stabili daca exista motive temeinice pentru aprobarea cererii. Hotararea
comisiei se adopta prin votul secret al majoritatii membrilor acesteia.
Ministrul justitiei va inainta comisiei toate documentele pe care aceasta
le solicita; in caz de refuz, comisia va apela la Senat.
Raportul comisiei se supune, in termenul stabilit de Senat, dezbaterii si
aprobarii acestuia.
Senatul decide asupra cererii, prin vot secret, cu majoritatea de doua
treimi din numarul senatorilor prezenti.
Art. 150
Senatorul este considerat, in tot timpul mandatului sau, a fi in exercitiul
functiunii, motiv pentru care orice agresiune indreptata impotriva sa este
asimilata si sanctionata conform dispozitiilor prevazute pentru infractiunea de
ultraj. De aceasta protectie juridica beneficiaza si membrii familiei - sot,
sotie si copii - in cazul in care agresiunea impotriva acestora urmareste
nemijlocit exercitarea de presiuni asupra senatorului in legatura cu
indeplinirea mandatului sau.
Art. 151
In caz de infractiune flagranta, senatorul poate fi retinut si supus
perchezitiei. Ministrul justitiei va informa neintarziat pe presedintele
Senatului asupra retinerii si a perchezitiei. Daca Senatul constata ca nu
exista temei pentru retinere, va dispune imediat revocarea acestei masuri.
Dispozitia de revocare imediata a retinerii se executa de indata prin ministrul
justitiei.
Art. 152
Toate cererile privind ridicarea imunitatii parlamentare se inscriu cu
prioritate pe ordinea de zi.
SECTIUNEA a 2-a
Incompatibilitati
Art. 153
Calitatea de senator este incompatibila cu exercitarea oricarei functii
publice de autoritate, cu exceptia celei de membru al Guvernului. Alte
incompatibilitati sunt cele stabilite prin lege organica.
Art. 154
Exercitarea unor functii conferite de un stat strain sau de catre o
organizatie internationala si salarizate de catre acestea este incompatibila cu
mandatul de senator.
Art. 155
Senatorii carora Guvernul le incredinteaza o misiune temporara de cel mult
6 luni pot cumula exercitarea acestei misiuni cu mandatul de senator o singura
data.
Incredintarea unei misiuni pe o perioada mai mare de 6 luni este
incompatibila cu calitatea de senator.
Art. 156
Senatorul care se afla intr-o incompatibilitate prevazuta in art. 153, 154
si 155 alin. 2 sau in legea organica prevazuta de art. 68 alin. (3) din
Constitutie va demisiona din functiile care sunt incompatibile cu mandatul de
senator, in termen de 30 de zile de la data validarii mandatului.
Dupa expirarea termenului prevazut la alin. 1, senatorul care se afla
intr-un caz de incompatibilitate este declarat demisionat din functia de
senator, de catre Senat, la cererea Biroului permanent al acestuia, pe baza
raportului Comisiei juridice, de numiri, disciplina, imunitati si validari.
Locul vacant va fi ocupat de catre supleantul imediat urmator de pe lista
partidului sau formatiunii politice pentru care a candidat, excluzandu-se
persoanele care nu mai fac parte din partidul sau formatiunea politica
respectiva. Asupra legalitatii alegerii supleantului, Comisia juridica, de
numiri, disciplina, imunitati si validari va prezenta Senatului un raport.
Art. 157
In cursul termenului prevazut la art. 156 alin. 1, senatorul trebuie sa
declare la Biroul permanent al Senatului orice activitate pe care va continua
sa o desfasoare in viitor.
Art. 158
Schimbarile intervenite in activitatea senatorului, in timpul exercitarii
mandatului, se aduc la cunostinta Biroului permanent, in cel mult 10 zile de la
data aparitiei acestora, fiind aplicabile si prevederile art. 156.
Art. 159
Se interzice utilizarea numelui oricarui senator, insotit de aceasta
calitate, in orice actiune publicitara privitoare la o intreprindere
financiara, industriala sau comerciala.
SECTIUNEA a 3-a
Exercitarea mandatului de senator
Art. 160
Senatorii intra in exercitiul mandatului la data intrunirii legale a
Senatului, sub conditia validarii.
Dupa constituirea legala a Senatului, fiecare senator va depune, in fata
plenului Senatului, intrunit in sedinta solemna, juramantul prevazut de art. 82
alin. (2) din Constitutia Romaniei.
Art. 161
Dupa validare, pe durata exercitarii mandatului, senatorilor li se
elibereaza legitimatia de membru al Senatului, semnata de presedintele
acestuia.
De asemenea, senatorii vor avea un insemn distinctiv al calitatii lor de
reprezentanti ai poporului, cu dreptul de a-l purta pe toata durata exercitarii
mandatului. Modelul insemnului se stabileste de Biroul permanent, iar
cheltuielile pentru confectionarea acestuia se suporta din bugetul Senatului.
Legitimatia si insemnul se pot pastra de senator dupa incetarea mandatului,
cu titlu evocativ.
Art. 162
Pe durata exercitarii mandatului, senatorii beneficiaza de pasaport
diplomatic.
Art. 163
Calitatea de senator inceteaza la data intrunirii legale a Senatului
nou-ales, precum si in caz de demisie, de pierdere a drepturilor electorale, de
incompatibilitate ori de deces.
Art. 164
Pentru exercitarea mandatului de senator, in circumscriptiile electorale se
organizeaza, pentru fiecare senator, cate un birou senatorial, avand ca
personal incadrat un sef de birou senatorial, un sofer si o
secretara-dactilografa, personal care face parte din aparatul Senatului.
Personalul respectiv isi desfasoara activitatea pana la incetarea calitatii
de senator a persoanei pentru care a fost angajat.
Pe timpul cat indeplineste aceasta activitate, personalul se considera
detasat sau, dupa caz, transferat in interesul serviciului, in conditiile legislatiei
muncii.
Prin grija Senatului, fiecare birou senatorial va fi dotat cu un autoturism
si i se vor asigura cheltuielile materiale si de servicii.
In vederea exercitarii mandatului, prefecturile, consiliile judetene sau,
dupa caz, consiliile locale vor asigura fiecarui senator spatiul necesar pentru
biroul senatorial si dotarea acestuia cu mobilier.
Art. 165
Senatorii primesc drepturile banesti potrivit Legii salarizarii senatorilor
si deputatilor, precum si personalului din aparatul Parlamentului si
beneficiaza de celelalte drepturi potrivit legii si Regulamentului Senatului.
Senatorii primesc indemnizatia lunara si celelalte drepturi incepand cu
data intrarii in exercitiul mandatului si pana la incetarea acestuia.
Art. 166
Comisia juridica, de numiri, disciplina, imunitati si validari poate
propune Biroului permanent diminuarea indemnizatiei lunare si a diurnei de
sedinta, in functie de prezenta senatorului la lucrarile Senatului.
Art. 167
Pe durata exercitarii mandatului de senator, contractul de munca al
persoanei in cauza se suspenda, cu exceptia cazurilor in care Biroul permanent
decide altfel, la cererea Senatului si cu avizul unitatii.
SECTIUNEA a 4-a
Concedii, absente, demisii
Art. 168
Nici un senator nu poate lipsi de la sedintele Senatului sau ale comisiei
din care face parte, decat in cazul in care i s-a aprobat aceasta.
Art. 169
Concediile se acorda pentru motive de boala sau interese personale.
Concediile de boala se acorda pe baza certificatului medical.
Pentru interese personale se pot acorda, in timpul unei sesiuni, cel mult 8
zile de concediu cu plata indemnizatiei, iar peste aceasta durata concedii fara
plata, care se pot efectua integral sau in mai multe transe. Concediile pana la
4 zile se aproba de presedintele Senatului, iar cele cu o durata mai mare de 4
zile de Biroul permanent.
Fiecare cerere de concediu pentru interese personale va avea mentionat, de
catre unul dintre secretarii Senatului, numarul zilelor de concediu efectuate
de senatorul respectiv.
Art. 170
Senatorul care lipseste de la 8 sedinte consecutive, fara concediu sau
peste concediul acordat, va fi invitat de presedinte sa justifice motivele
absentei.
Daca in termen de 20 de zile de la comunicarea invitatiei senatorul nu se
prezinta sau nu trimite justificarea, pierde toate drepturile prevazute la art.
165 din prezentul regulament.
Art. 171
Senatorii pot demisiona prin cerere scrisa adresata presedintelui.
Presedintele Senatului, in sedinta publica, intreaba senatorul daca staruie
in cererea de demisie si, daca raspunsul este afirmativ, ori, daca senatorul nu
se prezinta pentru a raspunde, declara locul vacant.
SECTIUNEA a 5-a
Politia sedintei
Art. 172
Abaterile de la regulament atrag urmatoarele masuri:
a) avertismentul;
b) chemarea la ordine;
c) retragerea cuvantului;
d) indepartarea din sala pe durata sedintei.
Sanctiunile prevazute la alin. 1 lit. a) - d) se aplica de presedintele
Senatului.
Art. 173
La prima abatere de la regulament, presedintele Senatului avertizeaza
senatorul in culpa si-l invita sa respecte regulamentul.
Art. 174
Senatorii care vor nesocoti avertismentul si invitatia presedintelui si vor
continua sa se abata de la regulament, precum si cei care, chiar pentru prima
data, incalca in mod grav dispozitiile regulamentului, vor fi chemati la
ordine.
Chemarea la ordine se inscrie in stenograma sedintei.
Art. 175
Presedintele Senatului poate, inainte de a chema la ordine un senator, sa-l
invite sa-si retraga sau sa explice cuvantul care a generat incidente si care
ar atrage aplicarea masurii.
Daca expresia intrebuintata a fost retrasa sau regretata ori daca
explicatiile date sunt apreciate de presedinte sau de senatorul vizat ca
satisfacatoare, masura nu se mai aplica.
Art. 176
In cazul in care, dupa chemarea la ordine, senatorul continua sa se abata
de la regulament, presedintele Senatului ii va putea retrage cuvantul, iar daca
persista, il va indeparta din sala.
Masura indepartarii din sala se executa de chestori.
Art. 177
Pentru mentinerea ordinii in sedintele comisiilor, presedintii acestora au
aceleasi drepturi ca si presedintele Senatului si pot aplica masurile prevazute
la art. 172 alin. 1 lit. a) - d).
In cazul in care un senator savarseste abateri deosebit de grave,
presedintele comisiei va suspenda sedinta si va aduce cazul la cunostinta
presedintelui Senatului, care il va supune Biroului permanent.
CAP. 5
Serviciile Senatului
Art. 178
Serviciile Senatului sunt conduse de secretarul general al aparatului
Senatului.
Secretarul general este numit de Senat, pe durata mandatului acestuia, la
propunerea presedintelui. El poate fi revocat la propunerea a cel putin 20 de
senatori. Propunerea de revocare poate fi formulata o singura data in cursul
aceleiasi sesiuni.
Secretarul general al aparatului Senatului este ordonator de credite si
intocmeste, impreuna cu chestorii, proiectul de buget al Senatului.
Art. 179
Pe baza Legii bugetului de stat, Senatul aproba bugetul anual, precum si
executia acestuia, dupa verificarea de catre chestorii Senatului.
Dotarea Senatului cu mijloace de transport auto si modul de utilizare a
acestora, precum si cheltuielile de protocol se stabilesc prin norme aprobate
de Biroul permanent, in limita sumelor prevazute in bugetul anual.
Art. 180
Structura aparatului Senatului si statul de functii al acestuia se aproba
de Senat, la propunerea Biroului permanent.
Art. 181
Folosirea colaboratorilor pentru lucrarile Senatului, ale comisiilor si
pentru unele activitati ale aparatului Senatului se aproba de Biroul permanent.
Indemnizatia colaboratorilor, in limitele stabilite de lege, se propune de
beneficiarul colaborarii si se ordonanteaza de secretarul general al aparatului
Senatului.
CAP. 6
Dispozitii finale
Art. 182
Constitutionalitatea prezentului regulament poate fi verificata de Curtea
Constitutionala, la cererea presedintelui Senatului, a unui grup parlamentar
sau a cel putin 25 de senatori.
Art. 183
Dispozitiile prezentului regulament pot fi modificate cu votul majoritatii
senatorilor.
Art. 184
Prevederile art. 164 referitoare la angajarea unei secretare-dactilografe
si a unui sofer, precum si la dotarea birourilor senatoriale cu cate un
autoturism se vor aplica cel mai tarziu o data cu adoptarea bugetului Senatului
pe anul 1994.
Pana la punerea in aplicare a dispozitiilor alineatului precedent, pentru
exercitarea mandatului de senator, in circumscriptiile electorale, prin grija
prefecturilor si, dupa caz, a consiliilor locale, se va organiza, pentru
fiecare senator, un birou senatorial.
Pentru desfasurarea activitatilor senatoriale, prefecturile si, dupa caz,
consiliile locale vor pune la dispozitia senatorului un mijloc de transport si
o dactilografa.
Biroul permanent al Senatului va face, de indata, demersurile necesare la
Guvernul Romaniei in vederea aducerii la indeplinire a prevederilor acestui
articol.