HOTARARE Nr. 16 din 30 iunie 1993 * Republicata
Regulamentul Senatului
ACT EMIS DE: SENAT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 58 din 2 februarie 2001
*) Republicat in temeiul art. II din Hotararea Senatului nr. 5 din 17
ianuarie 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 43 din
25 ianuarie 2001, dandu-se textelor o noua numerotare.
Regulamentul Senatului a fost aprobat prin Hotararea Senatului nr. 16 din
30 iunie 1993, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 178
din 27 iulie 1993, si modificat prin:
- Hotararea Senatului nr. 11 din 29 martie 1994, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 87 din 4 aprilie 1994;
- Hotararea Senatului nr. 18 din 28 iunie 1996, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 136 din 28 iunie 1996;
- Hotararea Senatului nr. 4 din 13 februarie 1997, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 29 din 21 februarie 1997;
- Hotararea Senatului nr. 6 din 16 martie 1999, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 113 din 19 martie 1999;
- Hotararea Senatului nr. 5 din 17 ianuarie 2001, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 43 din 25 ianuarie 2001.
CAP. 1
Organizarea Senatului
Sectiunea 1
Constituirea Senatului
Art. 1
Senatul nou-ales se intruneste, potrivit Constitutiei Romaniei, la
convocarea Presedintelui Romaniei, in cel mult 20 de zile de la alegeri.
Art. 2
(1) Pana la alegerea Biroului permanent lucrarile Senatului sunt conduse de
cel mai in varsta senator, asistat de 4 secretari desemnati dintre cei mai
tineri senatori.
(2) Imposibilitatea exercitarii atributiilor de catre presedintele de
varsta sau de catre unul ori mai multi secretari atrage de drept inlocuirea
acestora cu urmatorii senatori, potrivit acelorasi criterii.
(3) Pana la alegerea Biroului permanent pot avea loc dezbateri numai cu
privire la validarea mandatelor de senator.
Art. 3
(1) Pentru validarea mandatelor Senatul alege in prima sa sedinta o comisie
compusa din 12 senatori, care sa reflecte configuratia politica a Senatului
rezultata din alegeri.
(2) Nu pot face parte din comisia de validare senatori impotriva carora au
fost inregistrate sesizari de invalidare a mandatului, anterior constituirii
comisiei.
Art. 4
(1) Numarul senatorilor care vor fi propusi in comisia de validare de catre
fiecare partid sau formatiune politica este in functie de numarul senatorilor
acestora.
(2) Propunerile pentru stabilirea numarului de senatori ce revine fiecarui
partid sau formatiune politica se fac de reprezentantii acestora si se transmit
secretarilor. Presedintele de varsta prezinta Senatului aceste propuneri, in
ordinea numarului de senatori ai fiecarui partid sau ai fiecarei formatiuni
politice. Senatul hotaraste asupra propunerilor cu votul majoritatii
senatorilor prezenti.
(3) Componenta comisiei se aproba de Senat cu votul majoritatii senatorilor
prezenti.
Art. 5
Comisia de validare isi incepe de indata activitatea, isi alege un
presedinte si 2 vicepresedinti, care alcatuiesc biroul comisiei, si se
organizeaza in 3 grupe de lucru cuprinzand cate 3 membri. Alegerea se face prin
vot deschis.
Art. 6
(1) Biroul comisiei de validare repartizeaza grupelor de lucru dosarele
complete primite de la Biroul Electoral Central pentru alegerea senatorilor, cu
exceptia celor referitoare la membrii comisiei.
(2) Verificarea legalitatii alegerii senatorilor care compun grupele de
lucru se face de biroul comisiei de validare, iar a membrilor biroului, de cei
9 membri ai grupelor de lucru.
(3) Biroul comisiei de validare si grupele de lucru sunt obligate sa
prezinte comisiei propunerile privind validarea sau invalidarea mandatelor de
senator, in scris, in termen de cel mult 3 zile de la constituirea acesteia.
Propunerile se adopta cu votul majoritatii membrilor comisiei.
(4) Dupa expirarea termenului de 3 zile discutarea dosarelor nesolutionate
se face in plenul comisiei.
(5) Comisia de validare se pronunta si asupra contestatiilor depuse la
aceasta comisie, in termen de 3 zile de la constituirea sa.
(6) Contestatiile pot fi depuse, sub sanctiunea decaderii, pana la
adoptarea prin vot a raportului de catre comisia de validare. Contestatiile pot
fi formulate de cetateni romani cu drept de vot si de persoanele juridice
romane interesate.
Art. 7
Comisia de validare poate propune invalidarea alegerii unui senator numai
in cazul in care constata existenta, in legatura cu alegerea acestuia, a unor
incalcari ale legii ce nu au facut obiectul contestatiilor solutionate
definitiv, in conformitate cu dispozitiile legii electorale.
Art. 8
Comisia de validare, in cel mult 4 zile de la constituire, intocmeste un
raport in care nominalizeaza senatorii pentru care se propune validarea sau
invalidarea mandatelor, cu motivarea propunerilor de invalidare.
Art. 9
Raportul este aprobat de comisie cu votul majoritatii membrilor acesteia;
in caz de paritate votul presedintelui este hotarator. Opiniile diferite se
consemneaza si fac parte din raport.
Art. 10
Senatul se intruneste in a 5-a zi de la constituirea comisiei de validare
pentru dezbaterea raportului prezentat de presedintele comisiei.
Art. 11
(1) Senatul se pronunta printr-un singur vot asupra listei cuprinzand
numele si prenumele senatorilor propusi pentru validare. Senatul dezbate si se
pronunta prin vot cu privire la fiecare senator propus pentru invalidarea
mandatului.
(2) Validarea sau invalidarea mandatelor de senator se face cu votul
majoritatii senatorilor prezenti.
Art. 12
Senatul este legal constituit dupa validarea a doua treimi din mandatele de
senator.
Art. 13
Dupa validare senatorii depun juramantul in conditiile legii.
Art. 14
Dupa incheierea activitatii comisiei de validare competentele acesteia
revin Comisiei juridice, de numiri, disciplina, imunitati si validari.
Sectiunea a 2-a
Grupurile parlamentare
Art. 15
(1) Dupa validare senatorii se pot organiza in grupuri parlamentare.
(2) Un grup parlamentar poate fi constituit si poate functiona pe toata
durata legislaturii dintr-un numar de cel putin 7 senatori, care au fost alesi
pe listele aceluiasi partid sau ale aceleiasi formatiuni politice.
(3) Senatorii care au candidat pe listele unei coalitii electorale si care
fac parte din partide sau formatiuni politice diferite se pot constitui in
grupuri parlamentare proprii ale partidelor sau formatiunilor respective, in
conditiile alin. (2).
(4) Un senator poate face parte dintr-un singur grup parlamentar.
Art. 16
(1) Senatorii alesi ca independenti se pot afilia unuia dintre grupurile
parlamentare constituite potrivit art. 15 alin. (1) si (2).
(2) Trecerea de la un grup parlamentar la altul, precum si constituirea de
grupuri parlamentare ale unui partid sau unei formatiuni politice care nu a
participat la alegeri sau care nu a obtinut locuri in Senat in urma alegerilor
sunt interzise.
(3) Senatorii care parasesc un grup parlamentar constituit potrivit art. 15
alin. (1) si (2) nu se pot afilia altui grup parlamentar si nu pot reprezenta
partide sau formatiuni politice care nu au obtinut mandate in Senat in urma
alegerilor sau nu au participat la aceste alegeri.
(4) Senatorii alesi ca independenti sau deveniti independenti prin
parasirea grupurilor parlamentare nu se pot asocia intre ei pentru constituirea
unui grup parlamentar.
Art. 17
Grupurile parlamentare isi aleg un presedinte, unul sau 2 vicepresedinti si
un secretar inainte de sedinta de constituire a Senatului nou-ales.
Art. 18
(1) Presedintele grupului are urmatoarele atributii:
a) propune Senatului reprezentantii grupului in comisia de validare;
b) prezinta Senatului componenta nominala a grupului parlamentar;
c) reprezinta grupul in negocierile pentru compunerea Biroului permanent,
pentru compunerea birourilor comisiilor permanente, precum si pentru compunerea
comisiilor Senatului;
d) propune candidatii grupului pentru functiile din Biroul permanent;
e) participa la sedintele Biroului permanent ori de cate ori este invitat;
f) poate cere incheierea dezbaterilor in Senat;
g) poate cere revocarea membrilor Biroului permanent sau a membrilor
birourilor comisiilor permanente propusi de grupul pe care il reprezinta;
h) informeaza membrii grupului asupra activitatilor Senatului si ale
comisiilor Senatului;
i) reprezinta grupul ori de cate ori este nevoie in activitatea Senatului;
j) da mandat unuia dintre vicepresedinti pentru inlocuirea sa.
(2) Vicepresedintele grupului il inlocuieste pe presedinte in lipsa
acestuia sau ori de cate ori este nevoie, in baza mandatului.
(3) Secretarul grupului tine evidenta prezentei si asigura redactarea proceselor-verbale.
Art. 19
(1) Presedintele grupului prezinta Senatului denumirea acestuia, precum si
componenta lui numerica si nominala.
(2) Succesiunea prezentarilor se stabileste de presedintele de varsta al
Senatului, in ordinea marimii grupurilor parlamentare.
Art. 20
(1) Orice modificare intervenita in componenta unui grup parlamentar se
aduce la cunostinta in scris presedintelui Senatului.
(2) Presedintele Senatului informeaza senatorii in sedinta publica asupra
modificarilor intervenite in componenta grupurilor parlamentare.
Art. 21
(1) Grupurile parlamentare, in functie de marimea lor, isi constituie un
secretariat tehnic a carui structura se stabileste de Biroul permanent. Numirea
si salarizarea membrilor acestuia se fac prin ordin al secretarului general al
Senatului, cu contract de munca pe durata determinata, corespunzatoare
legislaturii. Numirea in si revocarea din functie se fac la propunerea grupului
parlamentar respectiv.
(2) Grupurile parlamentare dispun, de asemenea, de logistica necesara in
vederea desfasurarii activitatii, precum si de mijloacele de transport,
stabilite de Biroul permanent in functie de marimea grupurilor.
Sectiunea a 3-a
Biroul permanent al Senatului
Art. 22
(1) Dupa constituirea legala a Senatului se aleg presedintele Senatului si
ceilalti membri ai Biroului permanent al acestuia.
(2) Biroul permanent al Senatului se compune din: presedintele Senatului, 4
vicepresedinti, 4 secretari si 2 chestori. Presedintele Senatului este si
presedintele Biroului permanent.
(3) Repartizarea functiilor in Biroul permanent se stabileste prin
negocieri intre reprezentantii grupurilor parlamentare, respectandu-se
configuratia politica a Senatului asa cum rezulta din constituirea initiala a
grupurilor parlamentare. In cazul in care nu se ajunge la un acord, problema se
supune votului Senatului.
Art. 23
(1) Presedintele Senatului este ales, prin vot secret, cu buletine de vot
pe care sunt inscrise numele si prenumele tuturor candidatilor propusi de
grupurile parlamentare. Fiecare grup parlamentar poate face o singura
propunere.
(2) Este declarat ales presedinte al Senatului candidatul care a intrunit
la primul tur de scrutin votul majoritatii senatorilor.
(3) Daca nici un candidat nu a intrunit numarul de voturi necesar, se
organizeaza un al doilea tur de scrutin, la care participa primii 2 candidati
care au obtinut cel mai mare numar de voturi sau, dupa caz, primul clasat si
candidatii care s-au clasat pe locul al doilea cu un numar egal de voturi; va
fi declarat presedinte al Senatului candidatul care a obtinut cel mai mare
numar de voturi din totalul voturilor exprimate.
(4) In caz de egalitate de voturi se organizeaza un nou tur de scrutin.
Art. 24
Presedintele Senatului este ales pe durata mandatului acestei Camere a
Parlamentului.
Art. 25
O data cu alegerea presedintelui Senatului activitatea presedintelui de
varsta inceteaza.
Art. 26
(1) Alegerea vicepresedintilor, secretarilor si chestorilor care compun
Biroul permanent se face la propunerea grupurilor parlamentare.
(2) In vederea depunerii propunerilor Senatul stabileste numarul de locuri
din Biroul permanent care revine fiecarui grup parlamentar in conditiile art.
22 alin. (3). Propunerile se transmit presedintelui Senatului.
(3) Propunerile nominale pentru functiile prevazute la alin. (1) si
repartizate conform alin. (2) se fac de presedintii grupurilor parlamentare.
Propunerile se inainteaza presedintelui Senatului, care le va supune votului.
Alegerea se face prin vot secret cu buletine.
(4) La primul tur de scrutin este declarat ales candidatul care a obtinut
votul majoritatii senatorilor.
(5) Daca un candidat nu a obtinut numarul de voturi necesar, se organizeaza
un al doilea tur de scrutin, candidatul urmand sa fie declarat ales daca a
obtinut votul majoritatii senatorilor prezenti.
(6) In cazul in care un candidat nu a obtinut nici dupa cel de-al doilea
tur de scrutin numarul necesar de voturi, grupul parlamentar in cauza va face o
alta propunere, care se supune aceleiasi proceduri de vot. Procedura se repeta
pana la alegerea unui reprezentant al acelui grup parlamentar in functia
stabilita in Biroul permanent al Senatului.
Art. 27
Vicepresedintii, secretarii si chestorii sunt alesi la inceputul fiecarei
sesiuni ordinare a Senatului.
Art. 28
Pentru constatarea rezultatelor votului si incheierea procesului-verbal se
alege o comisie formata din cate un reprezentant al grupurilor parlamentare din
Senat.
Art. 29
(1) Membrii Biroului permanent pot fi revocati inainte de expirarea
mandatului, la cererea grupului parlamentar pe care il reprezinta, prin votul
majoritatii senatorilor. Votul este secret si se exprima prin bile.
(2) Cererea de revocare se supune aprobarii Senatului dupa 3 zile de la
inregistrare, dar nu mai tarziu de 10 zile.
Art. 30
O data cu alegerea Biroului permanent activitatea secretarilor desemnati in
conditiile art. 2 inceteaza.
Art. 31
Functiile din Biroul permanent, devenite vacante in timpul sesiunii, se
ocupa la propunerea grupului parlamentar caruia i-a fost repartizata functia
respectiva, in conditiile prevazute la art. 26.
Art. 32
(1) Biroul permanent al Senatului are urmatoarele atributii:
a) propune Senatului datele de incepere si de terminare ale fiecarei
sesiuni a Senatului, conform art. 63 din Constitutie;
b) solicita presedintelui Senatului convocarea in sesiune extraordinara;
c) supune aprobarii plenului Regulamentul Senatului, precum si propunerile
de modificare a acestuia;
d) pregateste si asigura desfasurarea in bune conditii a lucrarilor
Senatului;
e) primeste proiectele de lege si propunerile legislative si sesizeaza
comisiile permanente in vederea intocmirii rapoartelor si a elaborarii
avizelor, dispune difuzarea proiectelor de lege, a propunerilor legislative si
a rapoartelor tuturor senatorilor;
f) intocmeste proiectul ordinii de zi a sedintelor Senatului si programul
de activitate, cu participarea presedintilor grupurilor parlamentare, a
presedintilor comisiilor permanente si cu consultarea reprezentantului
Guvernului pentru relatia cu Parlamentul;
g) organizeaza relatiile Senatului cu parlamentele altor state si cu
organizatiile parlamentare, stabileste componenta nominala a delegatiilor;
h) analizeaza si supune dezbaterii Senatului propunerile Comisiei de
politica externa privind orientarile generale ale politicii externe a Romaniei
sau programele de politica externa;
i) supune spre aprobare Senatului componenta delegatiilor permanente la
organizatiile parlamentare mondiale, europene sau regionale, pe baza
consultarii grupurilor parlamentare;
j) prezinta Senatului proiectul de buget al acestuia si contul de incheiere
a exercitiului bugetar;
k) exercita controlul financiar-contabil si ia hotararile ce se impun in
acest domeniu;
l) supune aprobarii Senatului structura serviciilor acestuia;
m) propune Senatului numirea secretarului general;
n) aproba statul de functii si regulamentul de organizare si functionare a
serviciilor Senatului, la propunerea secretarului general, precum si
regulamente privind desfasurarea activitatii serviciilor Senatului;
o) controleaza serviciile Senatului;
p) aproba regulamentul privind paza, accesul si serviciul de permanenta in
sediul Senatului;
r) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege, de prezentul
regulament sau insarcinari date de Senat.
(2) Dezbaterile Biroului permanent al Senatului se consemneaza in
procese-verbale si in stenograme.
Art. 33
Biroul permanent se convoaca la cererea presedintelui Senatului sau la
cererea a cel putin 4 membri ai sai.
Art. 34
Biroul permanent va invita la lucrarile sale presedintii grupurilor
parlamentare si presedintii comisiilor parlamentare ori de cate ori considera
necesar.
Art. 35
(1) Presedintele Senatului are urmatoarele atributii:
a) convoaca Senatul in sesiuni ordinare si extraordinare;
b) conduce lucrarile Senatului, asistat de 2 secretari;
c) acorda cuvantul, modereaza discutiile, sintetizeaza problemele supuse
dezbaterii, stabileste ordinea votarii, anunta rezultatul acesteia si proclama
rezultatul votului;
d) asigura mentinerea ordinii in timpul dezbaterilor si respectarea
regulamentului;
e) conduce lucrarile Biroului permanent;
f) reprezinta Senatul in relatiile cu Presedintele Romaniei, Camera
Deputatilor, Guvernul si Curtea Constitutionala;
g) reprezinta Senatul in relatiile interne si externe;
h) poate sesiza Curtea Constitutionala in conditiile prevazute la art. 144
lit. a) si b) din Constitutie;
i) dispune de fondul presedintelui, conform legii si in limitele
prevederilor bugetare;
j) aproba decontarea cheltuielilor pentru deplasarile in strainatate pe
care le-a dispus;
k) aproba indemnizatiile persoanelor utilizate in cadrul Senatului in
calitate de colaborator, precum si decontarea cheltuielilor suportate de
persoanele invitate pentru audieri la Senat;
l) indeplineste si alte atributii prevazute de prezentul regulament sau
insarcinari date de Senat.
(2) Presedintele Senatului asigura interimatul functiei de Presedinte al
Romaniei, conform art. 97 din Constitutie.
Art. 36
(1) Vicepresedintii indeplinesc, in ordinea stabilita de Biroul permanent,
atributii ale presedintelui, la solicitarea sau in absenta acestuia.
(2) In perioada in care presedintele Senatului asigura interimatul functiei
de Presedinte al Romaniei atributiile presedintelui Senatului se exercita de
unul dintre vicepresedinti, ales prin vot secret, cu majoritatea voturilor
senatorilor.
Art. 37
Secretarii intocmesc lista cuprinzand inscrierile la cuvant in ordinea in
care au fost facute, prezinta presedintelui propunerile, amendamentele si orice
alte comunicari adresate Senatului, efectueaza apelul nominal, consemneaza
rezultatul votului, raspund de evidenta hotararilor adoptate, vegheaza la
intocmirea stenogramelor, il asista pe presedinte in realizarea atributiilor ce
ii revin, in ordinea stabilita de Biroul permanent, si indeplinesc orice alte
sarcini care le sunt incredintate de acesta sau de Biroul permanent.
Art. 38
(1) Chestorii verifica modul de gestionare a patrimoniului Senatului,
exercita controlul financiar asupra cheltuielilor efectuate, prezinta Senatului
proiectul de buget si incheierea exercitiului bugetar anual, asigura mentinerea
ordinii in sediul Senatului si indeplinesc orice alte sarcini, in conformitate
cu dispozitiile presedintelui Senatului si ale Biroului permanent.
(2) La sfarsitul fiecarei sesiuni chestorii prezinta Senatului un raport cu
privire la rezultatele controalelor efectuate.
Sectiunea a 4-a
Comisiile Senatului
1. Dispozitii comune
Art. 39
Comisiile sunt organe de lucru ale Senatului, constituite pentru pregatirea
activitatii de legiferare, precum si pentru realizarea functiei de control
parlamentar.
Art. 40
(1) Senatul isi constituie comisii permanente si poate institui comisii de
ancheta sau alte comisii speciale.
(2) Senatul constituie, de asemenea, comisii de mediere sau alte comisii
comune cu Camera Deputatilor.
(3) Numarul, denumirea si competenta fiecarei comisii, precum si numarul
membrilor acestora se hotarasc de catre Senat, la propunerea Biroului
permanent.
Art. 41
(1) Componenta comisiilor se stabileste potrivit configuratiei politice a
Senatului rezultate din constituirea initiala a grupurilor parlamentare sau
prin negocieri intre reprezentantii grupurilor parlamentare.
(2) Optiunile senatorilor se prezinta de grupurile parlamentare in termenul
stabilit de Biroul permanent. Propunerile de membri ai comisiilor se fac de
presedintii grupurilor parlamentare, cu respectarea prevederilor alin. (1). In
cazul in care nu se ajunge la un acord Senatul hotaraste prin vot deschis.
(3) Senatul aproba componenta nominala a fiecarei comisii cu votul deschis
al majoritatii senatorilor prezenti.
(4) In aceleasi conditii se aproba si revocarea unor membri ai comisiei, la
solicitarea grupurilor parlamentare care i-au propus initial.
Art. 42
(1) In prima lor sedinta, convocata de presedintele Senatului, comisiile
isi aleg birourile, compuse dintr-un presedinte, 1 - 2 vicepresedinti si 1 - 2
secretari. In componenta de ansamblu a birourilor se va urmari pe cat posibil
respectarea configuratiei politice a Senatului.
(2) Membrii birourilor comisiilor pot fi revocati inainte de expirarea
mandatului, la cererea grupului parlamentar pe care il reprezinta, prin votul
majoritatii membrilor comisiei. Grupul parlamentar care a cerut revocarea poate
solicita inlocuirea senatorului revocat din functie cu un alt membru al
grupului parlamentar care face parte din comisie.
Art. 43
Comisiile adopta propriul regulament de organizare si functionare, care se
supune aprobarii Biroului permanent.
Art. 44
Biroul fiecarei comisii propune:
a) ordinea de zi a fiecarei sedinte;
b) sarcinile ce revin fiecarui senator in cadrul comisiei;
c) constituirea de subcomisii, cu votul majoritatii membrilor comisiei,
stabilindu-le componenta si sarcinile;
d) alte masuri ce intereseaza bunul mers al activitatilor comisiei.
Art. 45
Presedintele comisiei are urmatoarele atributii:
a) asigura reprezentarea acesteia in raporturile cu Biroul permanent si cu
celelalte comisii;
b) conduce sedintele comisiei;
c) invita, din proprie initiativa sau la solicitarea membrilor comisiei, sa
participe la lucrarile comisiei si persoane din afara ei, daca interesele
lucrarilor respective o cer;
d) are acces sau poate desemna un alt reprezentant al comisiei la sedintele
altor comisii care examineaza lucrari ce prezinta importanta pentru comisia pe
care o conduce;
e) indeplineste alte atributii prevazute de regulamentul propriu de
organizare si functionare.
Art. 46
Vicepresedintele indeplineste, in lipsa sau la cererea presedintelui,
atributiile acestuia.
Art. 47
Secretarul comisiei are urmatoarele atributii:
a) tine evidenta prezentei senatorilor la sedintele comisiei;
b) asigura redactarea tuturor actelor comisiei;
c) numara voturile exprimate in sedintele comisiei;
d) urmareste intocmirea proceselor-verbale ale sedintelor comisiei;
e) indeplineste orice alte atributii necesare bunului mers al activitatilor
comisiei.
Art. 48
(1) Convocarea sedintelor comisiei se face de presedintele acesteia sau, in
lipsa sa, de un vicepresedinte care il inlocuieste, potrivit programului de
lucru al Senatului.
(2) In timpul sesiunii sedintele comisiilor pot avea loc in acelasi timp cu
cele ale plenului, cu incuviintarea acestuia.
(3) In afara programului de lucru, in cadrul sesiunii, comisiile pot fi
convocate si pot tine sedinte cu aprobarea sau din dispozitia Biroului
permanent.
Art. 49
(1) Sedintele comisiilor nu sunt publice.
(2) In interesul desfasurarii lucrarilor comisiile pot invita sa participe
la dezbateri specialisti sau reprezentanti ai autoritatilor publice si ai unor
organizatii neguvernamentale.
(3) Conditiile in care reprezentantii mijloacelor de informare in masa au
acces la lucrarile comisiilor se stabilesc de plenul acestora.
Art. 50
(1) Reprezentantii Guvernului au acces la lucrarile comisiilor. Comisiile
pot solicita participarea la lucrarile lor a unor membri ai Guvernului sau a
conducatorilor unor institutii publice, situatie in care prezenta acestora este
obligatorie; data la care are loc sedinta comisiei va fi adusa la cunostinta
invitatilor cu cel putin 3 zile inainte.
(2) La sedintele comisiilor pot participa si senatori din alte comisii, fara
a avea drept de vot.
(3) Biroul comisiei hotaraste conditiile si limitele participarii
personalului de specialitate al Senatului la sedintele comisiilor.
Art. 51
La propunerea presedintelui, a biroului comisiei sau a unui senator comisia
poate hotari limitarea duratei luarilor de cuvant.
Art. 52
(1) Comisiile lucreaza legal in prezenta majoritatii membrilor lor.
(2) Hotararile comisiilor se adopta cu votul majoritatii membrilor
prezenti. In caz de paritate votul presedintelui sau, dupa caz, al
inlocuitorului acestuia este hotarator.
Art. 53
(1) Dupa incheierea dezbaterilor sau a efectuarii lucrarii aflate in
examinare comisia desemneaza dintre membrii sai, la propunerea presedintelui,
unul sau mai multi raportori.
(2) Raportorii se vor ingriji de intocmirea raportului sau avizului
comisiei, care va fi supus aprobarii acesteia prin vot.
(3) Rapoartele si avizele vor cuprinde, pe langa opinia majoritatii
membrilor comisiei, si parerile contrare, motivate, ale celorlalti senatori din
comisie, la cererea expresa a acestora.
Art. 54
Votul in comisie este deschis. Comisia poate decide ca anumite hotarari sa
fie luate prin vot secret.
Art. 55
(1) Lucrarile comisiilor se consemneaza in procese-verbale si pot fi
stenografiate.
(2) Senatorii care nu sunt membri ai comisiei pot consulta la sediul
comisiei actele si documentele acesteia, cu incuviintarea biroului comisiei,
fara stramutarea lor si fara ca lucrarile comisiei sa fie stanjenite.
(3) Acte si documente ale comisiilor pot fi consultate si de alte persoane
interesate decat membrii Senatului, numai cu aprobarea biroului comisiei.
(4) Toate actele si documentele emise de comisie vor fi semnate de
presedinte si de secretar.
(5) Secretarul comisiei supravegheaza evidenta si pastrarea tuturor actelor
si documentelor comisiei de personalul de specialitate al acesteia.
2. Comisiile permanente
Art. 56
(1) Comisiile permanente sunt alese pe toata durata mandatului Senatului.
(2) Comisiile permanente sunt urmatoarele:
I. Comisia juridica, de numiri, disciplina, imunitati si validari;
II. Comisia economica;
III. Comisia pentru privatizare;
IV. Comisia pentru buget, finante si banci;
V. Comisia pentru agricultura, industrie alimentara si silvicultura;
VI. Comisia pentru politica externa;
VII. Comisia pentru aparare, ordine publica si siguranta nationala;
VIII. Comisia pentru drepturile omului si minoritati;
IX. Comisia pentru munca si protectie sociala;
X. Comisia pentru invatamant si stiinta;
XI. Comisia pentru cultura, culte, arta si mijloace de informare in masa;
XII. Comisia pentru administratia publica si organizarea teritoriului;
XIII. Comisia pentru cercetarea abuzurilor si petitii;
XIV. Comisia pentru sanatate, ecologie, tineret si sport.
(3) In termen de 30 de zile*) de la data intrarii in vigoare a prezentului
regulament comisiile permanente isi elaboreaza regulamente proprii, care se
aproba de Biroul permanent al Senatului. Acestea vor preciza si domeniile lor
de activitate.
------------
*) Termenul curge incepand cu data intrarii in vigoare a Hotararii
Senatului nr. 5/2001.
Art. 57
(1) Fiecare senator este obligat sa faca parte dintr-o singura comisie
permanenta. Acelasi senator poate face parte dintr-o a doua comisie permanenta.
Pe durata mandatului orice senator isi poate schimba optiunea.
(2) Presedintele Senatului si senatorii, membri ai Guvernului, nu fac parte
din comisiile permanente pe durata exercitarii acestor functii.
(3) Calitatea de membru al comisiei poate inceta la propunerea grupului
parlamentar din care face parte senatorul. In acest caz acelasi grup
parlamentar poate propune un alt senator pentru a fi ales membru al comisiei.
Art. 58
Comisiile permanente au urmatoarele atributii:
a) examineaza proiecte si propuneri legislative, in vederea elaborarii
rapoartelor sau avizelor;
b) solicita rapoarte, informatii si documente de la autoritatile publice;
c) efectueaza anchete parlamentare, atunci cand considera necesar, si
prezinta rapoarte Biroului permanent;
d) controleaza modul in care ministerele si celelalte organe ale
administratiei publice indeplinesc Programul de guvernare aprobat de Parlament
in domeniile lor specifice de activitate;
e) dezbat si hotarasc asupra altor probleme transmise de Biroul permanent;
f) rezolva si alte sarcini potrivit regulamentului propriu.
Art. 59
Biroul permanent trimite proiectele de lege, propunerile legislative si amendamentele
comisiilor in competenta carora intra materia reglementata prin acestea, spre
dezbaterea si elaborarea rapoartelor sau avizelor.
Art. 60
(1) Orice comisie permanenta care se considera competenta cu privire la un
proiect de lege, o propunere legislativa sau un amendament, trimise de Biroul
permanent altei comisii, poate solicita Biroului permanent sa ii fie transmise
spre avizare.
(2) In caz de refuz din partea Biroului permanent Senatul hotaraste asupra
solicitarii comisiei prin votul majoritatii senatorilor prezenti.
Art. 61
(1) Daca o comisie permanenta considera ca un proiect de lege sau o
propunere legislativa este de competenta in fond a altei comisii, poate cere
Biroului permanent transmiterea lor catre acea comisie, in termen de cel mult
10 zile de la inregistrare.
(2) In caz de refuz din partea acestuia se procedeaza potrivit art. 60
alin. (2).
(3) La fel se procedeaza si in caz de conflict de competenta intre comisii.
Art. 62
(1) Comisia permanenta sesizata in fond comunica in scris celorlalte
comisii care examineaza proiectul sau propunerea legislativa termenul in care
sa ii fie remise avizele acestora.
(2) In cazul nerespectarii acestui termen comisia sesizata in fond poate
redacta raportul fara sa mai astepte avizul sau avizele respective.
Art. 63
La sedintele comisiei sesizate in fond pot participa la dezbateri
raportorii comisiilor sesizate pentru avize.
Art. 64
(1) In raportul comisiilor sesizate in fond se fac referiri la avizele
celorlalte comisii care au examinat proiectul, la avizul Consiliului Legislativ
si la toate amendamentele primite. In cazul propunerilor respinse se
mentioneaza motivele avute in vedere.
(2) Raportul cuprinde propuneri motivate privind admiterea fara modificari
a actului examinat, respingerea acestuia sau admiterea lui cu modificari si se
inainteaza Biroului permanent.
Art. 65
Raportul comisiei sesizate in fond se depune la Biroul permanent in
termenul stabilit de acesta. Termenul poate fi modificat la cererea motivata a
comisiei.
Art. 66
(1) Avizarea amendamentelor scrise, depuse de senatori, se face de catre
comisia sesizata in fond si, numai daca aceasta considera necesar, si de o alta
comisie.
(2) Pentru observatiile formulate in plen cu privire la probleme de
redactare avizarea se face oral de catre raportorul comisiei sesizate in fond.
(3) Data amendamentului este data inregistrarii sale la comisie, care va
tine o evidenta speciala a tuturor amendamentelor depuse.
Art. 67
Daca in urma dezbaterilor in plen sunt necesare modificari importante ale
continutului proiectului sau propunerii legislative, presedintele Senatului, la
cererea oricarui senator sau a unui grup parlamentar, supune votului Senatului
suspendarea dezbaterilor si trimiterea proiectului spre reexaminare comisiei
sesizate in fond.
Art. 68
Comisiile permanente pot tine sedinte comune. In asemenea situatii
comisiile pot conveni ca raportul sau avizul lor sa fie comun.
Art. 69
(1) Orice comisie permanenta poate initia o ancheta parlamentara, in
limitele competentelor sale materiale, privitoare la activitatea desfasurata de
un minister sau de alta autoritate publica.
(2) Pentru a obtine incuviintarea comisia permanenta va prezenta o cerere
scrisa, temeinic motivata, adoptata cu votul majoritatii membrilor sai, in care
vor fi enuntate obiectivele si scopul anchetei, mijloacele necesare de
realizare si termenul de depunere a raportului.
(3) Biroul permanent al Senatului va decide asupra cererii, precum si daca
raportul se supune dezbaterii si aprobarii Senatului.
(4) Persoanele invitate pentru audiere vor fi instiintate despre aceasta cu
cel putin 5 zile inainte. Cheltuielile de deplasare si, eventual, de cazare vor
fi suportate din bugetul Senatului.
(5) Prezenta la audieri este obligatorie.
(6) Procedura audierii este cea prevazuta in regulamentul comisiei
permanente.
3. Comisii speciale
Art. 70
(1) La propunerea Biroului permanent Senatul poate constitui, prin hotarare,
comisii speciale pentru avizarea unor proiecte de lege complexe, pentru
elaborarea unor propuneri legislative sau pentru alte scopuri, indicate in
hotararea de infiintare a comisiei. Proiectele de lege astfel avizate si
propunerile legislative elaborate de comisie nu vor mai fi supuse examinarii
altor comisii.
(2) Prin aceeasi hotarare se vor preciza senatorii care compun comisia si
biroul acesteia, la propunerea Biroului permanent, precum si termenul in care
va fi depus raportul comisiei.
(3) Membrii comisiilor speciale isi pastreaza si calitatea de membri ai
comisiilor permanente.
(4) Celelalte probleme legate de organizarea si functionarea comisiei vor
fi reglementate de biroul acesteia, in masura in care prevederile art. 39 - 55
nu sunt indestulatoare.
4. Comisii de ancheta
Art. 71
(1) La cererea unei treimi din numarul membrilor sai Senatul va putea
hotari infiintarea unei comisii de ancheta, fiind aplicabile prevederile art.
39 - 55, 69 si ale art. 70 alin. (2) si (4).
(2) La cererea motivata a comisiei Senatul poate aproba prelungirea
termenului stabilit pentru depunerea raportului. In acest caz comisia este
obligata sa prezinte un raport preliminar.
(3) Raportul comisiei este depus la Biroul permanent, care va asigura
includerea lui in proiectul ordinii de zi, in termen de cel mult 15 zile de la
data depunerii.
(4) Dupa dezbaterea raportului Senatul adopta o hotarare cu privire la
acesta.
5. Comisii de mediere
Art. 72
(1) Daca una dintre Camere adopta un proiect de lege sau o propunere
legislativa intr-o redactare diferita de cea adoptata de cealalta Camera,
presedintele Senatului, impreuna cu presedintele Camerei Deputatilor, prin
intermediul unei comisii paritare, initiaza procedura de mediere.
(2) In acest scop Biroul permanent va propune Senatului un numar de 7
senatori, urmarindu-se respectarea principiilor prevazute la art. 41.
(3) Senatorii stabiliti de Senat prin votul deschis al majoritatii
senatorilor prezenti, impreuna cu cei 7 deputati desemnati de Camera
Deputatilor, formeaza comisia de mediere.
(4) Cvorumul regulamentar al sedintei este asigurat de prezenta a cel putin
4 senatori dintre membrii comisiei de mediere a Senatului.
Art. 73
(1) Comisia de mediere se reuneste la sediul uneia dintre Camere, la
convocarea presedintelui comisiei sesizate in fond de la Camera care a adoptat
ultima proiectul, si stabileste regulile dupa care isi va desfasura
activitatea, inclusiv termenul in care urmeaza sa prezinte raportul.
(2) Reprezentantii Senatului in comisia de mediere au competenta de a
examina si de a hotari, impreuna cu cei ai Camerei Deputatilor, numai asupra
redactarilor diferite adoptate de Camera Deputatilor la textele adoptate de
Senat si se vor pronunta, in aceste limite, asupra redactarilor diferite,
putand adopta fie una, fie cealalta dintre redactari sau un text comun.
(3) Conducerea lucrarilor comisiei se realizeaza prin rotatie de catre un
senator si un deputat, stabiliti de comisie.
Art. 74
Hotararile comisiei se iau cu acordul majoritatii membrilor acesteia. In
caz de egalitate la 7 voturi, decide votul presedintelui care conduce sedinta
comisiei in momentul votarii.
Art. 75
(1) Activitatea comisiei inceteaza o data cu depunerea raportului.
(2) In cazul in care comisia de mediere nu ajunge, in termenul stabilit
potrivit art. 73 alin. (1), la un acord cu privire la textele aflate in
divergenta sau daca una dintre Camere nu aproba raportul comisiei de mediere,
textele aflate in divergenta se supun dezbaterii in sedinta comuna a celor doua
Camere, potrivit regulamentului acestor sedinte.
CAP. 2
Desfasurarea lucrarilor Senatului
Sectiunea 1
Sesiunile si actele Senatului
Art. 76
Senatul se intruneste in doua sesiuni ordinare pe an. Prima sesiune incepe
in luna februarie si nu poate depasi sfarsitul lunii iunie. A doua sesiune
incepe in luna septembrie si nu poate depasi sfarsitul lunii decembrie.
Art. 77
(1) Senatul se intruneste si in sesiuni extraordinare, la cererea
Presedintelui Romaniei, a Biroului permanent ori a cel putin o treime din
numarul senatorilor.
(2) Cererea de convocare a unei sesiuni extraordinare se face in scris si
va cuprinde motivul si durata sesiunii.
(3) Convocarea Senatului se face de presedintele acestuia.
(4) Respingerea de catre Senat a ordinii de zi solicitate impiedica tinerea
sesiunii extraordinare.
Art. 78
(1) In timpul sesiunilor Senatul lucreaza in sedinte in plen, in comisii si
in grupuri parlamentare.
(2) In afara sesiunilor Senatul lucreaza prin Biroul permanent, in grupuri
parlamentare si, cu aprobarea sau din dispozitia Biroului permanent, in comisii
parlamentare.
Art. 79
(1) Senatul adopta legi, hotarari si motiuni.
(2) De asemenea, Senatul poate adopta mesaje, declaratii si alte acte cu
caracter politic.
Sectiunea a 2-a
Ordinea de zi si programul de activitate
Art. 80
(1) Ordinea de zi si programul de activitate ale Senatului se aproba de
plenul Senatului, la propunerea Biroului permanent.
(2) Materialele care se supun dezbaterii Senatului se transmit Biroului
permanent pentru a se intocmi proiectul ordinii de zi si al programului de
activitate ale Senatului.
(3) Propunerile legislative se comunica Guvernului in termen de 3 zile de
la inregistrare, pentru a se pronunta si in ceea ce priveste aplicarea art. 110
din Constitutie.
Art. 81
(1) Proiectul ordinii de zi cuprinde proiecte de lege, propuneri
legislative, rapoarte, informari si alte acte prevazute de lege pentru a fi
dezbatute de Senat, precum si, dupa caz, intrebari, interpelari, declaratii sau
alte probleme propuse de Guvern, de Biroul permanent ori de senatori.
(2) La intocmirea si aprobarea ordinii de zi, in domeniul legislativ se va
asigura prioritate dezbaterii proiectelor de lege in procedura de urgenta,
dezbaterii ordonantelor de urgenta si a rapoartelor intocmite de comisiile de
mediere.
(3) Alte propuneri sau documente decat cele din domeniul legislativ se
transmit Biroului permanent pentru a fi incluse in proiectul ordinii de zi, cu
cel putin doua zile inainte de sedinta Biroului permanent, daca prin lege, prin
prezentul regulament sau prin hotararea Senatului nu se prevede un termen mai
scurt.
Art. 82
(1) Proiectul ordinii de zi pentru saptamana urmatoare este supus spre
aprobare Senatului si se adopta, cu votul majoritatii senatorilor prezenti, in
ultima zi de activitate in plen a saptamanii.
(2) Ordinea de zi si programul de activitate, aprobate pentru saptamana urmatoare,
se distribuie senatorilor si se afiseaza la sediul Senatului.
(3) Ordinea de zi se definitiveaza si se adopta zilnic.
Art. 83
Decretele Presedintelui Romaniei pentru ratificarea tratatelor
internationale, precum si rapoartele sau declaratiile primului-ministru cu
privire la politica Guvernului se inscriu in proiectul ordinii de zi si se
dezbat cu prioritate.
Art. 84
(1) Ordinea de zi poate fi modificata numai la cererea Biroului permanent,
a unui grup parlamentar, a unei comisii a Senatului sau a Guvernului pentru
motive bine intemeiate si urgente.
(2) Motivarea cererii de modificare a ordinii de zi se face printr-o
singura luare de cuvant, limitata in timp. In cazul in care exista opozitie, se
va da cuvantul unui singur vorbitor pentru fiecare grup parlamentar, dupa care
se va trece la vot.
Sectiunea a 3-a
Procedura legislativa
Art. 85
(1) Initiativa legislativa apartine Guvernului, senatorilor si unui numar
de cel putin 250.000 de cetateni cu drept de vot, in conformitate cu art. 73
din Constitutie. Senatul dezbate si proiectele de lege sau propunerile
legislative transmise de Camera Deputatilor.
(2) In exercitarea dreptului de initiativa legislativa Guvernul inainteaza
Senatului proiecte de lege, iar senatorii si cetatenii, propuneri legislative.
Acestea trebuie sa fie insotite de expunere de motive si redactate in forma
proprie unui act normativ, pe articole si, dupa caz, pe capitole si sectiuni.
(3) Legile constitutionale pot fi initiate in conditiile art. 146 si 147
din Constitutie.
(4) Propunerile legislative formulate de senatori, care implica modificarea
bugetului de stat sau a bugetului asigurarilor sociale de stat, trebuie sa fie
insotite de dovada solicitarii informarii Guvernului, inaintata prin
presedintele Senatului, in conformitate cu dispozitiile art. 110 din
Constitutie.
(5) Proiectele de lege si propunerile legislative se inainteaza Biroului
permanent al Senatului, care dispune:
a) sesizarea comisiilor permanente competente pentru intocmirea avizelor
sau a raportului, stabilind si termenele de depunere a acestora;
b) solicitarea avizului Consiliului Legislativ, daca acesta nu a fost dat;
c) distribuirea catre senatori a proiectelor sau propunerilor legislative,
a avizului Consiliului Legislativ, a hotararii Curtii Constitutionale, in
cazurile prevazute de Constitutie, si a punctului de vedere al Guvernului, in
cazurile cerute de lege, pentru propunerile legislative, stabilind si termenul
de depunere a amendamentelor de catre senatori sub sanctiunea decaderii. Aceste
dispozitii se aplica si grupurilor parlamentare.
(6) Masurile hotarate de Biroul permanent se aduc la indeplinire de
secretarul general, prin serviciile Senatului. Termenele prevazute pentru toate
operatiunile reglementate in acest articol se stabilesc de Biroul permanent in
functie de procedura ordinara sau procedura de urgenta.
(7) Propunerile legislative facute de cetateni se distribuie senatorilor si
sunt transmise comisiilor permanente competente, impreuna cu hotararea Curtii
Constitutionale privind indeplinirea conditiilor pentru exercitarea initiativei
legislative de catre cetateni.
(8) Termenele prevazute in prezentul articol pentru avize, rapoarte si
amendamente nu pot sa fie mai scurte de 10 zile calendaristice pentru procedura
ordinara si de 5 zile calendaristice pentru procedura de urgenta.
Art. 86
Toate proiectele si propunerile legislative se inregistreaza la Senat in
ordinea primirii lor, se distribuie senatorilor, dar nu pot fi inscrise pe
ordinea de zi decat dupa trecerea unui termen de cel putin 5 zile.
Art. 87
(1) Proiectele si propunerile legislative se trimit, sub semnatura
presedintelui Senatului, spre dezbatere si avizare comisiilor permanente
competente.
(2) Examinarea proiectelor si propunerilor legislative se poate face si la
cererea altei comisii care se considera competenta, in conditiile art. 60.
Art. 88
(1) Initiatorul proiectului sau al propunerii legislative poate sa isi
retraga proiectul sau propunerea pana la inceperea dezbaterilor generale, cu
aprobarea plenului.
(2) In cazul in care proiectul sau propunerea legislativa a fost adoptata
de Camera Deputatilor, retragerea nu mai poate fi facuta din momentul sesizarii
Senatului.
Art. 89
(1) Dupa examinarea proiectului sau a propunerii legislative comisia
permanenta sesizata in fond intocmeste un raport, care va cuprinde propuneri
motivate cu privire la adoptarea sau, dupa caz, modificarea ori respingerea
proiectului sau a propunerii legislative examinate.
(2) Raportul se transmite Biroului permanent, care dispune si asigura, prin
secretarul general al Senatului, difuzarea acestuia senatorilor, Guvernului si
initiatorului, cu cel putin 3 zile lucratoare inainte de data dezbaterii in
plen.
Art. 90
Proiectele si propunerile legislative, avizate potrivit art. 87 si 89, se
supun dezbaterii Senatului in succesiunea prevazuta pe ordinea de zi aprobata
de acesta. Inscrierea pe ordinea de zi a proiectelor de lege si a propunerilor
legislative se face in cel mult 30 de zile de la depunerea raportului comisiei
permanente sesizate in fond.
Art. 91
(1) Amendamentele care implica modificarea bugetului de stat sau a
bugetului asigurarilor sociale de stat se trimit de presedintele comisiei
sesizate in fond la Guvern, solicitandu-se punctul de vedere al acestuia. In
cazul in care Guvernul nu transmite un punct de vedere pana la data stabilita
de comisie, se considera ca amendamentul a fost acceptat.
(2) Concluziile examinarii amendamentelor se includ in raportul comisiei,
iar amendamentele se anexeaza la acesta.
Art. 92
(1) Dezbaterea generala a proiectului sau a propunerii legislative incepe
cu prezentarea, de catre initiator sau, dupa caz, de reprezentantul acestuia, a
motivelor care au condus la promovarea proiectului sau a propunerii. Guvernul
este reprezentat in mod obligatoriu de un membru al sau.
(2) Dezbaterea continua cu prezentarea raportului comisiei permanente
sesizate in fond, de presedintele acesteia sau de un raportor desemnat de
comisie.
Art. 93
(1) Pentru dezbaterea generala a proiectului sau a propunerii legislative
fiecare grup parlamentar poate sa isi desemneze un singur reprezentant.
(2) In cazuri justificate, la cererea oricarui senator, Senatul poate
aproba, cu votul deschis al majoritatii senatorilor prezenti, sa li se dea
cuvantul la dezbaterile generale si altor senatori din cadrul acelorasi grupuri
parlamentare.
(3) Presedintele Senatului da cuvantul reprezentantilor grupurilor parlamentare
si apoi celorlalti senatori, in ordinea inscrierii lor la cuvant. Presedintele
poate propune Senatului limitarea timpului destinat dezbaterilor generale, si
aceasta se hotaraste de plen, conform alin. (2).
Art. 94
Initiatorul proiectului ori al propunerii legislative sau, dupa caz,
reprezentantul acestuia are dreptul sa ia cuvantul inainte de incheierea
dezbaterii generale. Acelasi drept il are si raportorul comisiei sesizate in
fond.
Art. 95
In faza dezbaterii generale a proiectului sau a propunerii legislative nu
pot fi propuse amendamente.
Art. 96
(1) Daca prin raportul comisiei sesizate in fond se propune respingerea
proiectului sau a propunerii legislative, dupa incheierea dezbaterii generale
presedintele cere Senatului sa se pronunte prin vot.
(2) Daca prin raportul comisiei se propune dezbaterea si adoptarea
proiectului de lege, iar in dezbaterile generale se cere respingerea
proiectului de lege, dupa incheierea acestora cererea de respingere se supune
votului Senatului.
Art. 97
(1) Dupa dezbaterile generale, si daca proiectul de lege nu a fost respins
si se constata ca prin raportul comisiei sesizate in fond nu s-au operat
modificari sau completari la textele proiectului ori propunerii legislative,
proiectul de lege se supune in intregime votului final.
(2) In cazurile in care comisia sesizata in fond a operat modificari sau
completari la textele proiectului sau propunerii legislative cuprinse in
raportul acesteia, presedintele consulta Senatul daca sunt observatii la
acestea si dezbaterile pe texte continua numai asupra acestor observatii, care
se rezolva prin vot. Dupa terminarea dezbaterilor asupra modificarilor si
completarilor operate de comisie raportul in intregime se supune votului si
dupa aceasta proiectul de lege in intregime se supune votului final.
(3) In cazurile in care se constata ca sunt si amendamente respinse de
comisie si daca se cere sustinerea acestora in plen, se dezbat numai acestea si
se rezolva prin vot, apoi raportul comisiei se supune in intregime votului,
dupa care proiectul sau propunerea legislativa se supune in intregime votului
final.
Art. 98
(1) La dezbaterile care au loc in conditiile art. 97 senatorii pot lua
cuvantul pentru a exprima punctul de vedere al grupului parlamentar din care
fac parte sau punctul lor de vedere.
(2) De asemenea, iau cuvantul si reprezentantul Guvernului sau al
initiatorului, precum si reprezentantii comisiei sesizate in fond.
(3) Presedintele Senatului poate supune spre aprobare sistarea discutiilor
la textele aflate in dezbatere.
Art. 99
In cursul dezbaterilor senatorii, grupurile parlamentare sau Guvernul pot
pune in discutie amendamentele depuse in termen la comisie, in conditiile
procedurii prevazute la art. 97.
Art. 100
Daca din dezbaterile desfasurate in conditiile art. 97 rezulta necesitatea
reexaminarii de catre comisia sesizata in fond a unor texte, plenul poate
decide prin vot deschis, cu votul majoritatii senatorilor prezenti, suspendarea
dezbaterilor si trimiterea spre reexaminare a textelor in discutie, comisia
pronuntandu-se de urgenta prin raport suplimentar.
Art. 101
(1) Discutarea textelor in conditiile art. 97 incepe cu cele prin care se
propune eliminarea si continua cu cele privind modificarea sau completarea
acestora. In cazul in care exista mai multe amendamente de acelasi fel, ele se
supun la vot in ordinea in care au fost prezentate.
(2) Senatul se va pronunta prin vot distinct asupra fiecarui amendament, in
afara de cazul in care prin adoptarea unuia se exclude acceptarea celorlalte.
(3) Fiecare text se supune votului Senatului.
Sectiunea a 4-a
Procedura de urgenta
Art. 102
(1) La cererea Guvernului sau din proprie initiativa Senatul poate adopta
proiecte de lege sau propuneri legislative cu procedura de urgenta.
(2) Cererea Guvernului si propunerile Biroului permanent, ale grupurilor
parlamentare sau ale comisiilor permanente se supun aprobarii Senatului in ziua
in care au fost inregistrate sau, daca senatorii nu se afla in plen, in prima
sedinta ce urmeaza zilei de inregistrare a acestora. Aprobarea procedurii de
urgenta se face cu votul majoritatii senatorilor prezenti.
(3) Ordonantele emise de Guvern in temeiul art. 114 alin. (4) din
Constitutie se supun aprobarii Senatului in procedura de urgenta.
Art. 103
(1) Senatorii, grupurile parlamentare sau Guvernul pot prezenta amendamente
in scris, motivate, care se trimit comisiei sesizate in fond, in termenele
stabilite de Biroul permanent. In acelasi interval de timp avizul Consiliului
Legislativ se va trimite comisiei sesizate in fond.
(2) Comisia sesizata in fond este obligata sa depuna raportul in termenul
stabilit de Biroul permanent.
(3) Biroul permanent, dupa primirea raportului comisiei sesizate in fond,
inscrie cu prioritate in proiectul ordinii de zi proiectul de lege sau
propunerea legislativa.
(4) Senatul va putea limita durata dezbaterilor generale, dupa care va
trece la dezbaterea proiectului in conditiile art. 97.
(5) Dezbaterea proiectului se face in conditiile prevazute la art. 97.
Art. 104
In cazul proiectelor de lege si al propunerilor legislative primite de la
Camera Deputatilor, daca au fost operate modificari substantiale fata de
proiectul initial, presedintele comisiei permanente sesizate in fond poate
solicita avizul Consiliului Legislativ.
Sectiunea a 5-a
Desfasurarea sedintelor Senatului
Art. 105
Sedintele Senatului sunt publice, in afara cazurilor in care, la cererea
presedintelui sau a cel putin 20 de senatori, se hotaraste, cu votul
majoritatii senatorilor prezenti, ca acestea sa fie secrete.
Art. 106
(1) Membrii Guvernului sau reprezentantii acestora au acces la lucrarile
Senatului. Daca li se solicita participarea, prezenta lor este obligatorie.
(2) La sedintele publice ale Senatului pot asista diplomati, reprezentanti
ai presei, radioului si televiziunii, precum si alti invitati, pe baza
acreditarii sau a invitatiei semnate de secretarul general al Senatului, in
conditiile stabilite de Biroul permanent. Cetatenii pot asista la lucrarile
Senatului pe baza unor permise de acces distribuite la cerere, in ordinea
solicitarii de catre cei interesati, in limita locurilor disponibile in spatiul
destinat publicului.
(3) Persoanele care asista la sedinta trebuie sa pastreze linistea si sa se
abtina de la orice manifestare de aprobare sau dezaprobare, in caz contrar
putand fi evacuate din sala.
Art. 107
(1) Senatorii sunt obligati sa fie prezenti la lucrarile Senatului.
Prezenta este urmarita de un secretar al Biroului permanent al Senatului.
(2) Senatorul care nu poate lua parte la sedinta din motive independente de
vointa sa va anunta Biroul permanent, mentionand cauzele care il impiedica sa
participe.
Art. 108
Senatul isi desfasoara activitatea in plen, pe comisii si pe grupuri
parlamentare, conform programului de activitate propus de Biroul permanent si
aprobat de Senat.
Art. 109
(1) Sedinta Senatului este deschisa de presedinte sau de vicepresedintele
care il inlocuieste.
(2) Presedintele este asistat de 2 secretari.
(3) Inainte de inceperea dezbaterilor presedintele de sedinta anunta daca
este intrunit cvorumul, ordinea de zi si programul de activitate.
Art. 110
(1) Senatul adopta legi, hotarari, motiuni si alte acte cu caracter
politic, in prezenta majoritatii senatorilor. In orice alta situatie cvorumul
este de o treime din numarul senatorilor.
(2) Inainte de votare presedintii grupurilor parlamentare pot cere
presedintelui Senatului verificarea intrunirii cvorumului.
(3) In cazul in care cvorumul legal nu este intrunit, presedintele
Senatului suspenda sedinta si anunta ziua si ora de reluare a lucrarilor.
Art. 111
Presedintele Senatului conduce dezbaterile, vegheaza la respectarea
regulamentului si la mentinerea ordinii in sala de sedinte.
Art. 112
(1) Inainte de inceperea dezbaterilor generale secretarii intocmesc lista
cuprinzand senatorii care se inscriu la cuvant.
(2) Senatorii iau cuvantul in ordinea inscrierii in lista, cu incuviintarea
presedintelui Senatului.
(3) Reprezentantilor Guvernului li se poate da cuvantul in orice faza a
dezbaterii si ori de cate ori solicita acest lucru. Acelasi drept il au si
reprezentantii comisiilor sesizate pentru raport de fond.
Art. 113
Persoanele care iau cuvantul in Senat vorbesc numai de la tribuna acestuia
sau de la microfoanele special instalate; nici o persoana nu poate lua cuvantul
decat daca ii este dat de presedinte.
Art. 114
Presedintele are dreptul sa limiteze durata luarilor de cuvant in functie
de subiectul dezbaterilor sau sa propuna Senatului sistarea discutiilor.
Art. 115
(1) Presedintele Senatului va da cuvantul oricand unui senator pentru a
raspunde intr-o chestiune de ordin personal, limitand timpul acordat in acest
scop.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica si in cazul in care se cere cuvantul in
probleme privitoare la regulament.
Art. 116
(1) Presedintele, un grup parlamentar sau cel putin 20 de senatori pot cere
incheierea dezbaterii unei probleme puse in discutia Senatului.
(2) Propunerea de incheiere a dezbaterii se adopta cu votul majoritatii
senatorilor prezenti.
Art. 117
(1) Senatorii si celelalte persoane care iau cuvantul sunt obligate sa se
refere exclusiv la chestiunea pentru care s-au inscris la cuvant si sa respecte
regulile deontologiei parlamentare. In caz contrar presedintele le atrage
atentia si, daca nu se conformeaza, le retrage cuvantul.
(2) Nu se admite dialogul intre vorbitori si celelalte persoane aflate in
sala.
Art. 118
Presedintele cheama la ordine pe senatorii care tulbura dezbaterile. El
poate intrerupe sedinta cand tulburarea persista si poate dispune evacuarea din
sala a persoanelor care impiedica in orice mod desfasurarea normala a
lucrarilor Senatului.
Art. 119
(1) Dezbaterile din sedintele Senatului se inregistreaza pe banda magnetica
si se stenografiaza.
(2) Stenogramele se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a
II-a, cu exceptia celor privitoare la sedintele secrete.
(3) Senatorii au dreptul sa verifice exactitatea stenogramei prin
confruntarea ei cu banda magnetica, in cel mult 3 zile de la data sedintei,
inainte de publicarea stenogramei in Monitorul Oficial al Romaniei.
Sectiunea a 6-a
Procedura de vot
Art. 120
(1) Legile, hotararile, motiunile, precum si celelalte acte cu caracter
politic se adopta de catre Senat prin vot.
(2) Legile adoptate de Senat pot fi legi constitutionale, legi organice sau
legi ordinare.
Art. 121
(1) Votul senatorului este personal. El poate fi deschis sau secret.
(2) Votul deschis se exprima public prin ridicarea mainii, apel nominal,
ridicare in picioare sau electronic.
(3) Votul prin ridicarea mainii sau prin ridicare in picioare are
urmatoarele semnificatii: pentru, contra sau abtinere. Constatarea rezultatelor
se face de presedinte. Daca presedintele o cere sau daca constatarea sa este
contestata de presedintele unui grup parlamentar, voturile se numara de secretar.
(4) Votul secret poate fi exprimat prin buletine de vot, pentru alegerea
sau numirea in unele functii, ori prin bile sau electronic, in cazul votarii
legilor, hotararilor sau motiunilor.
(5) In cazul in care prin regulament nu se stabileste o anumita procedura
de vot obligatorie, aceasta se va hotari de Senat, la propunerea presedintelui.
Art. 122
(1) Votarea prin apel nominal se desfasoara astfel: presedintele explica
obiectul votarii si sensul cuvintelor "pentru" si "contra";
unul dintre secretari da citire numelui si prenumelui senatorilor; fiecare
senator raspunde "pentru" sau "contra".
(2) Dupa terminarea apelului se repeta numele si prenumele senatorilor care
nu au raspuns.
Art. 123
Votul prin bile se desfasoara astfel: in fata presedintelui Senatului se
aseaza o urna alba si alta neagra. Senatorii vin pe rand la urne, dupa ce
primesc de la secretari cate doua bile, dintre care una alba si una neagra, pe
care le introduc in cele doua urne. Bila alba introdusa in urna alba si bila
neagra introdusa in urna neagra inseamna vot "pentru", iar bila
neagra introdusa in urna alba si bila alba introdusa in urna neagra inseamna
vot "contra".
Art. 124
(1) Votul electronic se desfasoara prin conectarea unuia dintre contactele
care reprezinta vot "pentru", vot "contra" sau
"abtinere". Rezultatul votului electronic se afiseaza la comanda
presedintelui Senatului. In cazul unei defectiuni tehnice votul se repeta. Daca
defectiunea persista, se recurge, dupa caz, la celelalte modalitati de vot.
(2) Cartela de vot este netransmisibila.
(3) Daca votul este deschis, la solicitarea oricarui grup parlamentar se
elibereaza cate o lista cuprinzand rezultatele votului.
Art. 125
(1) In cazul votului cu buletine de vot, pe buletin se trec numarul de
ordine, numele si prenumele candidatului, functia pentru care acesta candideaza
si, dupa caz, grupul parlamentar din care face parte.
(2) Senatorul voteaza "pentru" lasand neatinse pe buletinul de
vot numele si prenumele persoanei propuse; el voteaza "contra"
stergand numele si prenumele persoanei propuse.
(3) Buletinele de vot se introduc in urne.
(4) Sunt nule buletinele de vot care nu corespund modelului prezentat, cele
care nu poarta stampila de control si cele pe care au fost lasate neatinse
numele si prenumele candidatilor si care, in acest mod, depasesc numarul
functiilor pentru care se face alegerea sau numirea.
Art. 126
(1) Daca la alegerea sau numirea in anumite functii nu se obtine numarul
necesar de voturi, votul se reia conform reglementarilor specifice. In caz de
paritate de voturi procedura de votare se repeta.
(2) In situatiile in care votul este deschis presedintele voteaza numai
dupa ce restul senatorilor si-au exprimat votul.
Art. 127
In cursul votarii nu se acorda dreptul de a lua cuvantul.
Art. 128
Constatarea rezultatului in cazul votului cu bile sau cu buletine de vot se
face prin proces-verbal, incheiat in prezenta membrilor Biroului permanent al
Senatului.
Art. 129
(1) Legile constitutionale se adopta cu votul unei majoritati de cel putin
doua treimi din numarul senatorilor.
(2) Legile organice si hotararile privind Regulamentul Senatului se adopta
cu votul majoritatii senatorilor.
(3) Legile ordinare si hotararile luate in procesul legiferarii se adopta
cu votul majoritatii senatorilor prezenti.
(4) In cazul legilor constitutionale, cand presedintele constata in
prealabil imposibilitatea intrunirii majoritatii prevazute, amana votul,
stabilind ziua si ora desfasurarii acestuia. O noua amanare a votului nu poate
depasi 30 de zile.
(5) Daca prezentul regulament nu dispune altfel, celelalte acte ale
Senatului sau masurile luate de acesta se adopta cu votul majoritatii
senatorilor prezenti.
(6) Inainte de votare presedintele poate cere verificarea cvorumului prin
apel nominal sau prin numarare de catre secretari. Senatorii care nu isi
exercita dreptul de vot, dar care au fost prezenti in sala de sedinta intra in
numarul regulamentar de stabilire a cvorumului.
(7) Daca in sala de sedinta nu se afla majoritatea senatorilor,
presedintele amana votarea pana la intrunirea cvorumului legal.
Art. 130
(1) Votul final priveste ansamblul reglementarii.
(2) Votul final poate avea loc intr-o sedinta consacrata acestui scop, in
ordinea definitivarii proiectului de lege sau a propunerii legislative.
Art. 131
(1) Votul poate fi contestat numai de presedintele unui grup parlamentar,
imediat dupa anuntarea rezultatului votului de presedintele Senatului. Asupra
contestatiei Senatul se pronunta prin votul majoritatii senatorilor prezenti.
Contestatia poate fi sustinuta de un singur vorbitor intr-un interval de timp
rezonabil si, in caz de opozitie, poate lua cuvantul intr-un interval de timp
egal, de asemenea, un singur vorbitor din partea fiecarui grup parlamentar.
(2) Admiterea contestatiei are drept consecinta repetarea votului.
Art. 132
(1) Numirile, confirmarile sau avizele pentru numiri in functii, care,
potrivit legii, se fac de catre Senat, se supun dezbaterii Senatului pe baza
raportului Comisiei juridice, de numiri, disciplina, imunitati si validari.
(2) In vederea intocmirii raportului comisia va examina propunerile de
numiri, confirmari sau avize, avand dreptul de a chema pentru audiere
candidatii.
(3) Candidatii vor fi invitati si la dezbaterea in plen a raportului, iar
Senatul poate hotari audierea lor si in plen.
Sectiunea a 7-a
Procedura pentru medierea, respingerea, reexaminarea si promulgarea legii
Art. 133
Proiectele de lege si propunerile legislative examinate mai intai de Senat
se semneaza, dupa adoptare, de presedintele Senatului si se inainteaza Camerei
Deputatilor, in vederea dezbaterii si adoptarii. Guvernul va fi instiintat
despre aceasta.
Art. 134
(1) In cazul in care Senatul a adoptat fara modificari un proiect de lege
sau o propunere legislativa primita de la Camera Deputatilor, aceasta va fi
semnata de presedintele Senatului, va fi depusa la secretarul general al
Senatului in vederea exercitarii dreptului de sesizare a Curtii Constitutionale
si va fi transmisa Camerei Deputatilor pentru indeplinirea formalitatilor de
promulgare.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica si pentru legile adoptate de Senat in
urma medierii divergentelor cu Camera Deputatilor, cand aceasta din urma a fost
prima sesizata.
(3) Depunerea legii la secretarul general al Senatului se face numai in
zilele in care Senatul lucreaza in plen si se aduce la cunostinta senatorilor
in aceeasi zi. Senatorii isi pot exercita dreptul de sesizare a Curtii
Constitutionale, potrivit legii.
Art. 135
(1) In cazul in care Senatul respinge un proiect de lege sau o propunere
legislativa adoptata anterior de Camera Deputatilor, aceasta se trimite, pentru
o noua dezbatere, Camerei Deputatilor. Daca proiectul de lege sau propunerea
legislativa este respinsa de Senat si a doua oara, respingerea este definitiva.
(2) In cazul in care Camera Deputatilor respinge un proiect de lege sau o
propunere legislativa adoptata anterior de Senat, Senatul procedeaza la o noua
dezbatere. O noua respingere de catre Camera Deputatilor este definitiva.
(3) In cazul in care Senatul respinge un proiect de lege sau o propunere
legislativa, ca prima Camera sesizata, nu le mai inainteaza Camerei
Deputatilor. Respingerea se comunica initiatorului.
(4) De la prevederile alin. (3) se excepteaza proiectele de lege privind
aprobarea ordonantelor adoptate de Guvern.
(5) Proiectele de lege sau propunerile legislative respinse de Senat nu pot
fi readuse in discutia acestuia in cursul aceleiasi sesiuni.
Art. 136
(1) In caz de neconstitutionalitate, constatata potrivit art. 144 lit. a)
din Constitutie, Senatul dezbate si hotaraste pe baza raportului Comisiei
juridice, de numiri, disciplina, imunitati si validari asupra obiectiei de
neconstitutionalitate, in termen de 30 de zile de la inregistrarea comunicarii.
(2) In urma dezbaterii legea se supune unui singur vot, daca aceasta a fost
declarata in intregime neconstitutionala. In celelalte cazuri se supun votului
numai prevederile declarate neconstitutionale sau textele propuse de comisie.
(3) Obiectia de neconstitutionalitate este inlaturata numai in cazul in
care atat Senatul, cat si Camera Deputatilor au adoptat legea, in aceeasi
forma, cu o majoritate de cel putin doua treimi din numarul membrilor fiecarei
Camere.
(4) In cazul in care in una dintre Camere nu se obtine majoritatea de doua
treimi ceruta de art. 145 alin. (1) din Constitutie, prevederile declarate
neconstitutionale prin decizie a Curtii Constitutionale se inlatura din lege,
iar daca legea in ansamblul sau este declarata neconstitutionala, ea nu se mai
trimite la promulgare Presedintelui Romaniei.
(5) Comisia juridica, de numiri, disciplina, imunitati si validari, pe baza
concluziilor retinute din examinarea continutului deciziei Curtii
Constitutionale, recomanda Senatului prin raportul ei admiterea sau respingerea
obiectiei de neconstitutionalitate. Nu pot fi propuse amendamente la textele
considerate neconstitutionale. Comisia poate propune texte corespunzatoare
deciziei Curtii Constitutionale.
Art. 137
(1) Daca Senatul adopta un proiect de lege sau o propunere legislativa
intr-o redactare diferita de cea adoptata de Camera Deputatilor, presedintele
Senatului, de acord cu presedintele Camerei Deputatilor, initiaza procedura de
mediere. In acelasi mod se procedeaza si in cazul in care Camera Deputatilor
adopta un proiect de lege sau o propunere legislativa intr-o redactare diferita
de cea adoptata de Senat.
(2) Aceasta procedura se desfasoara de o comisie de mediere, care lucreaza
potrivit normelor cuprinse in art. 56 - 68 si 72 - 75.
Art. 138
(1) In procedura de adoptare a legilor medierea divergentelor dintre Senat
si Camera Deputatilor se face prin intermediul unei comisii de mediere,
potrivit art. 80 - 104.
(2) Raportul comisiei de mediere se inscrie pe ordinea de zi a Senatului,
urmandu-se procedura prevazuta la art. 80 - 104, sau, dupa caz, pe ordinea de
zi a sedintelor comune ale Camerelor Parlamentului, potrivit procedurii
prevazute in regulamentul sedintelor comune.
(3) Se supun la vot, potrivit procedurii de dezbatere pe articole a legii,
numai solutiile propuse de comisia de mediere diferite de cele adoptate initial
de Senat. In toate cazurile raportul comisiei de mediere se aproba potrivit
procedurii si cu majoritatea de voturi necesara in vederea adoptarii legii in
forma finala.
Art. 139
Daca ambele Camere ale Parlamentului isi insusesc textul legii in forma
propusa de comisia de mediere, se va proceda conform art. 133.
Art. 140
(1) In cazul in care comisia de mediere nu ajunge la un acord sau daca una
dintre Camere nu aproba, in tot sau in parte, raportul comisiei de mediere,
textele aflate in divergenta se supun dezbaterii Camerei Deputatilor si
Senatului in sedinta comuna, potrivit regulamentului acestor sedinte.
(2) Dupa finalizarea dezbaterilor in sedinta comuna se procedeaza conform
prevederilor art. 133.
Art. 141
(1) In cazul in care Presedintele Romaniei cere, inainte de promulgare,
reexaminarea unei legi adoptate prima data de Senat, cererea va fi inscrisa in
termen de cel mult 30 de zile in proiectul ordinii de zi a Senatului.
(2) Reexaminarea legii pe baza cererii Presedintelui Romaniei se face cu
respectarea procedurii legislative.
Art. 142
Pentru legile adoptate, potrivit Constitutiei, in sedinta comuna a celor
doua Camere, noua deliberare se face tot in sedinta comuna, conform
Regulamentului sedintelor comune ale Camerei Deputatilor si Senatului.
Art. 143
(1) Evidenta si pastrarea originalelor tuturor proiectelor de lege adoptate
atat de Senat, cat si de Camera Deputatilor, a legilor promulgate de
Presedintele Romaniei, precum si a formelor proiectelor de lege si propunerilor
legislative, in redactarea initiala, cu care a fost sesizat Parlamentul se fac
de catre Camera Deputatilor.
(2) Camera Deputatilor face, de asemenea, si numerotarea legilor adoptate
de Parlament, in ordinea promulgarii lor, trimitandu-le spre publicare in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(3) In acelasi mod se va proceda si cu privire la celelalte acte adoptate
de Parlament - hotarari, motiuni, acte cu caracter politic.
Sectiunea a 8-a
Procedura privind punerea sub urmarire penala a membrilor Guvernului
Art. 144
Senatul are dreptul sa ceara punerea sub urmarire penala a membrilor
Guvernului, potrivit dispozitiilor Legii nr. 115/1999 privind responsabilitatea
ministeriala.
Art. 145
(1) Dezbaterea are loc pe baza raportului intocmit fie de o comisie
permanenta, ca urmare a unei anchete desfasurate in conditiile art. 69, fie de
o comisie de ancheta.
(2) Raportul comisiei se inscrie cu prioritate in proiectul ordinii de zi.
(3) Hotararea se adopta cu votul majoritatii senatorilor.
Art. 146
Daca Senatul hotaraste sa ceara punerea sub urmarire penala a unui membru
al Guvernului, presedintele Senatului va adresa ministrului justitiei o cerere
pentru inceperea urmaririi penale, potrivit legii. De asemenea, va instiinta
Presedintele Romaniei pentru eventuala suspendare din functie a acestuia.
Art. 147
Dispozitiile art. 105 - 129 se aplica in mod corespunzator.
CAP. 3
Motiuni, intrebari, interpelari, informari, petitii
Sectiunea 1
Motiuni
Art. 148
(1) Motiunea exprima pozitia Senatului intr-o anumita problema de politica
interna sau externa.
(2) Motiunile pot fi initiate de cel putin o patrime din numarul
senatorilor.
(3) Motiunile trebuie sa fie intocmite corespunzator actelor juridice ale
Senatului si sa cuprinda motivarea si dispozitivul. Motiunile se depun la
presedinte, in plenul Senatului.
Art. 149
(1) Pana la incheierea dezbaterii unei motiuni semnatarii nu mai pot
promova o alta motiune in aceeasi problema.
(2) Dupa primirea motiunilor care nu intra sub incidenta art. 150 alin. (2)
presedintele Senatului le comunica de indata Guvernului si le aduce la
cunostinta plenului, dupa care dispune afisarea lor la sediul Senatului si
distribuirea lor senatorilor.
Art. 150
(1) Presedintele Senatului stabileste data dezbaterii motiunii, care nu
poate depasi 6 zile de la depunerea acesteia, instiintand Guvernul asupra datei
stabilite.
(2) Presedintele Senatului nu va supune dezbaterii motiunile care nu
indeplinesc cerintele prevazute la art. 148 si nici pe cele care vizeaza
finalitati specifice motiunii de cenzura, prezentand Senatului motivele
deciziei sale.
(3) Motiunile privind probleme de politica externa se supun dezbaterii
numai insotite de avizul Comisiei pentru politica externa si cu consultarea
Ministerului Afacerilor Externe. Aceasta conditie trebuie indeplinita in termen
de 3 zile de la depunerea motiunii.
Art. 151
(1) Dupa inceperea dezbaterii motiunii senatorii semnatari nu isi pot
retrage adeziunea la motiune.
(2) La motiunile prezentate nu pot fi propuse amendamente.
(3) Dezbaterea se incheie prin supunerea la vot a motiunii in plenul
Senatului.
(4) Nici o motiune nu poate fi supusa votului inainte de dezbaterea ei.
Art. 152
(1) Dezbaterea motiunii se face cu respectarea dispozitiilor cuprinse la
art. 105 - 119 si se adopta cu votul majoritatii senatorilor.
(2) Motiunile adoptate de Senat se publica in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, si sunt obligatorii pentru Guvern si membrii sai, precum si
pentru celelalte persoane vizate.
Sectiunea a 2-a
Intrebari
Art. 153
(1) Fiecare senator poate adresa intrebari orale sau scrise Guvernului,
membrilor acestuia sau conducerii autoritatilor administrative autonome.
(2) Intrebarea consta in solicitarea de a se raspunde daca un fapt este
adevarat, daca o informatie este exacta, daca Guvernul intelege sa comunice
Senatului documentele ori informatiile solicitate de senator sau daca are intentia
de a lua o hotarare intr-o problema determinata.
(3) In plenul Senatului nu pot fi formulate intrebari care privesc probleme
de interes personal sau particular, care urmaresc in exclusivitate obtinerea
unei consultatii juridice ori care privesc activitatea unor persoane care nu
indeplinesc functii publice.
(4) Cei intrebati, daca sunt prezenti, au obligatia sa raspunda imediat la
fiecare intrebare sau vor declara ca prezinta raspunsul in zilele urmatoare,
indicand data. Pentru cei care nu sunt prezenti Senatul va stabili data la care
acestia sunt obligati sa raspunda intrebarilor, pe care o va comunica celor in
cauza.
(5) Membrul Guvernului poate amana raspunsul la intrebarea orala pentru
saptamana urmatoare numai in cazuri temeinic justificate.
(6) La prezentarea intrebarii senatorul va preciza daca doreste sa
primeasca raspunsul in scris sau oral in sedinta publica.
Art. 154
Daca raspunsul la o intrebare da nastere unei replici, durata afectata
pentru aceasta este de cel mult 3 minute. Raspunsul la replica va fi dat in
aceleasi conditii in care s-a raspuns la intrebare.
Art. 155
(1) Nici un senator nu poate adresa mai mult de doua intrebari in aceeasi
sedinta. Durata afectata intrebarilor si raspunsurilor va fi stabilita de
Biroul permanent.
(2) Intrebarile care n-au putut fi prezentate si raspunsurile care n-au
putut fi date in timpul stabilit vor fi reprogramate pentru sedinta urmatoare,
mentinandu-se ordinea inscrierilor.
Art. 156
Senatul stabileste o zi din saptamana consacrata intrebarilor si
raspunsurilor la acestea.
Sectiunea a 3-a
Interpelari
Art. 157
(1) Interpelarea consta intr-o cerere adresata Guvernului sau unui membru
al acestuia de catre un senator sau de un grup parlamentar, prin care se
solicita explicatii asupra politicii Guvernului in probleme importante ale
activitatii sale interne sau externe.
(2) Interpelarile se fac in scris, aratandu-se obiectul si motivarea
acestora, si se depun la secretarul desemnat al Senatului.
Art. 158
(1) Interpelarile se inscriu, in ordinea prezentarii, intr-un registru
special, se afiseaza la sediul Senatului si se comunica celui interpelat.
(2) Interpelarile se prezinta in sedinta publica de catre autor.
(3) Biroul permanent stabileste o zi din saptamana consacrata prezentarii
si dezbaterii interpelarilor.
(4) Guvernul si fiecare dintre membrii sai sunt obligati sa raspunda la
interpelari in cel mult doua saptamani. Pentru motive temeinice Senatul poate
acorda un nou termen.
Art. 159
(1) In sedinta consacrata dezbaterii interpelarii se da cuvantul autorului
si apoi celui interpelat. Daca raspunsul la interpelare da nastere unei
replici, se da cuvantul in aceeasi ordine. Presedintele Senatului poate limita
durata luarilor de cuvant.
(2) Raspunsul la interpelarile adresate Guvernului se prezinta de
primul-ministru sau de reprezentantul acestuia. Raspunsul la interpelarile
adresate membrilor Guvernului se prezinta de ministru sau, dupa caz, de un
secretar de stat.
Art. 160
Senatul poate adopta o motiune prin care sa isi exprime pozitia cu privire
la problema ce a facut obiectul interpelarii, cu respectarea conditiilor
prevazute in sectiunea 1 din prezentul capitol.
Sectiunea a 4-a
Informarea Senatului si a senatorilor
Art. 161
(1) Presedintele Senatului poate solicita Guvernului si celorlalte organe
ale administratiei publice, in cadrul controlului parlamentar asupra
activitatii acestora, informatiile si documentele necesare.
(2) Presedintii comisiilor permanente pot solicita de la organele prevazute
la alin. (1) informatiile si documentele necesare referitoare la domeniul lor
de activitate.
(3) Fiecare senator are dreptul de a cere informatiile si documentele
mentionate prin intermediul presedintelui Senatului sau al presedintilor
comisiilor.
(4) Solicitarea informarii este obligatorie in cazul in care o initiativa
legislativa implica modificarea prevederilor bugetului de stat sau ale
bugetului asigurarilor sociale de stat.
(5) Autoritatile prevazute la alin. (1) sunt obligate sa raspunda in termen
de cel mult 10 zile. In situatii exceptionale in care raspunsul necesita date
suplimentare, acestea au obligatia de a declara in scris ca interesul public nu
le permite sa raspunda la timp si de a cere un termen suplimentar, care nu
poate depasi 30 de zile. In cazul in care autoritatile nu raspund in termenele
prevazute senatorul interesat poate cere invitarea lor in plenul Senatului.
(6) Refuzul nejustificat de a raspunde la solicitarile prevazute in
alineatele precedente atrage, dupa caz, raspunderea juridica potrivit legii.
Presedintele Senatului poate sesiza autoritatile competente, la solicitarea
senatorului interesat.
Art. 162
In cazul in care informatiile sau documentele solicitate privesc, potrivit
legii, secrete de stat, Guvernul informeaza Senatul despre aceasta, iar Senatul
decide in sedinta secreta.
Art. 163
Documentele primite se restituie organului respectiv dupa consultare.
Sectiunea a 5-a
Petitii
Art. 164
Oricine are dreptul de a se adresa cu petitii Senatului. Petitiile vor fi
prezentate in scris si semnate, precizandu-se domiciliul petitionarului sau al
unuia dintre petitionari.
Art. 165
Petitiile se inscriu in registrul general al Senatului, in ordinea
primirii, consemnandu-se numarul de inregistrare, numele, prenumele, domiciliul
petitionarului si obiectul cererii.
Art. 166
(1) Petitiile inregistrate se repartizeaza spre solutionare de catre unul
dintre vicepresedintii Senatului, desemnat de presedinte, comisiei permanente
competente, potrivit obiectului petitiei, ori senatorilor carora le-au fost
adresate personal.
(2) Orice membru al Senatului poate lua cunostinta de continutul unei
petitii, adresandu-se in acest scop presedintelui comisiei careia i-a fost
repartizata.
(3) Senatorul caruia ii sunt adresate petitii le va transmite spre
solutionare autoritatilor publice competente.
Art. 167
(1) Comisia va decide care sunt petitiile a caror rezolvare nu sufera
amanare, sesizand de indata autoritatile publice competente, in vederea
solutionarii lor. Pentru celelalte petitii comisia va decide, in cel mult 10
zile de la inregistrarea lor, daca le va trimite unei autoritati publice
competente ori le va clasa. In cazuri deosebite problema ce face obiectul
petitiei se prezinta Senatului.
(2) Autoritatile publice sesizate au obligatia sa informeze Senatul, in
scris, in termen de cel mult 30 de zile, despre solutia adoptata.
(3) Petitionarului i se aduce la cunostinta solutia adoptata.
Sectiunea a 6-a
Declaratii politice
Art. 168
(1) In fiecare saptamana Biroul permanent aloca o anumita perioada de timp
dintr-o zi de sedinta pentru declaratii politice ale senatorilor.
(2) Declaratiile politice se fac in nume propriu sau in numele grupului
parlamentar.
(3) In raport cu continutul lor declaratiile politice pot da dreptul la
replica senatorilor, grupurilor parlamentare si autoritatilor vizate.
CAP. 4
Statutul senatorului
Sectiunea 1
Imunitatea parlamentara
Art. 169
(1) Senatorii se bucura de imunitate parlamentara.
(2) Imunitatea parlamentara are ca scop garantarea libertatii de exprimare
a senatorului si protejarea acestuia impotriva urmaririlor judiciare represive,
abuzive sau sicanatoare.
(3) Senatorul nu poate fi urmarit pe cale judiciara pentru opinii sau
voturi exprimate in cursul indeplinirii mandatului.
(4) Nici un senator nu poate fi retinut, arestat, perchezitionat sau trimis
in judecata, penala ori contraventionala, pentru fapte straine exercitarii
mandatului, fara incuviintarea prealabila a Senatului si numai dupa ascultarea
sa.
(5) Cererea de autorizare a trimiterii in judecata, penala ori
contraventionala, precum si cererea de retinere, de arestare sau de perchezitie
se adreseaza presedintelui Senatului de ministrul justitiei.
(6) Presedintele Senatului aduce cererea la cunostinta senatorilor in
sedinta publica, dupa care o trimite de indata Comisiei juridice, de numiri,
disciplina, imunitati si validari spre examinare, care va stabili daca a fost
sau nu a fost facuta in scopul de a-l abate pe senator de la exercitiul
functiei sale. Hotararea comisiei se adopta prin votul secret al majoritatii
membrilor acesteia.
(7) Biroul permanent al Senatului supune spre dezbatere si aprobare
plenului raportul comisiei, temeinic motivat, in termen de 15 zile de la data
depunerii lui.
(8) Senatul hotaraste asupra cererii cu votul secret al majoritatii
membrilor Senatului.
Art. 170
In caz de infractiune flagranta senatorul poate fi retinut si supus
perchezitiei. Ministrul justitiei il va informa neintarziat pe presedintele
Senatului asupra retinerii si perchezitiei. In cazul in care Senatul constata
ca nu exista temei pentru retinere va dispune de indata revocarea acestei
masuri cu votul secret al majoritatii membrilor sai. Dispozitia de revocare a
retinerii se executa de indata, prin ministrul justitiei.
Art. 171
Cererile de retinere, de arestare, de perchezitie sau autorizarea
trimiterii in judecata, penala ori contraventionala, se inscriu cu prioritate
pe ordinea de zi.
Sectiunea a 2-a
Incompatibilitati
Art. 172
Calitatea de senator este incompatibila cu exercitarea oricarei functii
publice de autoritate, cu exceptia celei de membru al Guvernului. Alte
incompatibilitati sunt cele stabilite prin lege organica.
Art. 173
Exercitarea unor functii conferite de un stat strain sau de catre o
organizatie internationala si salarizate de catre acestea este incompatibila cu
mandatul de senator.
Art. 174
(1) Senatorii carora Guvernul le incredinteaza o misiune temporara de cel
mult 6 luni pot cumula exercitarea acestei misiuni cu mandatul de senator o
singura data.
(2) Incredintarea unei misiuni pe o perioada mai mare de 6 luni este
incompatibila cu calitatea de senator.
Art. 175
(1) Senatorul care se afla intr-o incompatibilitate prevazuta la art. 172,
173 si art. 174 alin. (2) sau in legea organica prevazuta la art. 68 alin. (3)
din Constitutie va demisiona din functiile care sunt incompatibile cu mandatul
de senator, in termen de 30 de zile de la data validarii mandatului.
(2) Dupa expirarea termenului prevazut la alin. (1) senatorul care se afla
intr-un caz de incompatibilitate este declarat demisionat din functia de
senator de catre Senat, la cererea Biroului permanent al acestuia, pe baza
raportului Comisiei juridice, de numiri, disciplina, imunitati si validari.
(3) Locul vacant va fi ocupat de supleantul imediat urmator de pe lista
partidului sau formatiunii politice pentru care a candidat, excluzandu-se
persoanele care nu mai fac parte din partidul sau formatiunea politica
respectiva. Asupra legalitatii alegerii supleantului Comisia juridica, de
numiri, disciplina, imunitati si validari va prezenta Senatului un raport.
Art. 176
In cursul termenului prevazut la art. 175 alin. (1) senatorul trebuie sa
declare la Biroul permanent al Senatului orice activitate pe care va continua
sa o desfasoare in viitor.
Art. 177
Schimbarile intervenite in activitatea senatorului, in timpul exercitarii
mandatului, se aduc la cunostinta Biroului permanent in cel mult 10 zile de la
data aparitiei acestora, fiind aplicabile si prevederile art. 175.
Art. 178
Se interzice utilizarea numelui oricarui senator, insotit de aceasta
calitate, in orice actiune publicitara privitoare la o intreprindere
financiara, industriala sau comerciala.
Sectiunea a 3-a
Exercitarea mandatului de senator
Art. 179
(1) Senatorii intra in exercitiul mandatului la data intrunirii legale a
Senatului, sub conditia validarii.
(2) Dupa constituirea legala a Senatului fiecare senator va depune in fata
plenului Senatului, intrunit in sedinta solemna, juramantul prevazut la art. 82
alin. (2) din Constitutia Romaniei.
Art. 180
(1) Dupa validare, pe durata exercitarii mandatului senatorilor li se
elibereaza legitimatia de membru al Senatului, semnata de presedintele
acestuia.
(2) De asemenea, senatorii vor avea un insemn distinctiv al calitatii lor
de reprezentant al poporului, cu dreptul de a-l purta pe toata durata
exercitarii mandatului. Modelul insemnului se stabileste de catre Biroul
permanent, iar cheltuielile pentru confectionarea acestuia se suporta din
bugetul Senatului.
(3) Legitimatia si insemnul se pot pastra de senator dupa incetarea
mandatului, cu titlu evocativ.
Art. 181
Pe durata exercitarii mandatului senatorii beneficiaza de pasaport
diplomatic.
Art. 182
Calitatea de senator inceteaza la data intrunirii legale a Senatului
nou-ales, precum si in caz de demisie, de pierdere a drepturilor electorale, de
incompatibilitate ori de deces.
Art. 183
(1) Pentru exercitarea mandatului de senator, in circumscriptiile
electorale se organizeaza, pentru fiecare senator, cate un birou senatorial,
avand ca personal incadrat un sef de birou senatorial, un sofer si o
secretara-dactilografa, personal care face parte din aparatul Senatului.
(2) Incadrarea personalului birourilor senatoriale se face cu contract de
munca pe durata determinata, de secretarul general al Senatului, la propunerea
senatorilor in cauza.
(3) Pe perioada in care indeplineste aceasta activitate personalul angajat
se considera detasat sau, dupa caz, transferat in interesul serviciului, in
conditiile legislatiei muncii.
(4) Contractul de munca al personalului birourilor senatoriale inceteaza
din dispozitia senatorului sau, in cazul in care titularului mandatului ii
inceteaza calitatea de senator, la data la care noul titular dispune aceasta.
Art. 184
(1) Senatorii primesc drepturile banesti potrivit Legii privind
indemnizatiile si celelalte drepturi ale senatorilor si deputatilor, precum si
salarizarea personalului din aparatul Parlamentului Romaniei si beneficiaza de
celelalte drepturi potrivit legii si prezentului regulament.
(2) Senatorii primesc indemnizatia lunara si celelalte drepturi incepand cu
data intrarii in exercitiul mandatului si pana la incetarea acestuia.
Art. 185
Comisia juridica, de numiri, disciplina, imunitati si validari poate
propune Biroului permanent diminuarea indemnizatiei lunare si a diurnei de
sedinta, in functie de prezenta senatorului la lucrarile Senatului.
Art. 186
Pe durata exercitarii mandatului de senator contractul de munca al
persoanei in cauza se suspenda, cu exceptia cazurilor in care Biroul permanent
decide altfel, la cererea Senatului si cu avizul unitatii.
Sectiunea a 4-a
Concedii, absente, demisii
Art. 187
Nici un senator nu poate lipsi de la sedintele Senatului sau ale comisiei
din care face parte decat in cazul in care i s-a aprobat aceasta.
Art. 188
(1) Concediile se acorda pentru motive de boala sau interese personale.
(2) Concediile de boala se acorda pe baza certificatului medical.
(3) Pentru interese personale se pot acorda in timpul unei sesiuni cel mult
8 zile de concediu cu plata indemnizatiei, iar peste aceasta durata, concedii
fara plata, care se pot efectua integral sau in mai multe transe. Concediile
pana la 4 zile se aproba de presedintele Senatului, iar cele cu o durata mai
mare de 4 zile, de catre Biroul permanent.
(4) Fiecare cerere de concediu pentru interese personale va avea mentionat,
de catre unul dintre secretarii Senatului, numarul zilelor de concediu efectuate
de senatorul respectiv.
Art. 189
(1) Senatorul care lipseste de la 8 sedinte consecutive fara a avea
concediu sau peste concediul acordat va fi invitat de presedinte sa justifice
motivele absentei.
(2) Daca in termen de 20 de zile de la comunicarea invitatiei senatorul nu
se prezinta sau nu trimite justificarea, pierde toate drepturile prevazute la
art. 184.
Art. 190
(1) Senatorii pot demisiona prin cerere scrisa adresata presedintelui.
(2) Presedintele Senatului, in sedinta publica, intreaba senatorul daca
staruie in cererea de demisie si, daca raspunsul este afirmativ ori daca
senatorul nu se prezinta pentru a raspunde, declara locul vacant.
Sectiunea a 5-a
Deontologia parlamentara; abateri si sanctiuni
Art. 191
Incalcarea dispozitiilor obligatorii privind indatoririle senatorului
prevazute in Constitutie si in prezentul regulament, exercitarea abuziva a
mandatului de senator, comportamentul injurios sau calomniator la adresa unui
parlamentar sau a altui demnitar in sedintele de plen, de comisii sau de birou
ori in afara acestora, dar cu privire la exercitarea mandatului de senator,
constituie abatere de la deontologia parlamentara.
Art. 192
Abaterile de la deontologia parlamentara se sanctioneaza cu:
a) avertisment;
b) chemarea la ordine;
c) retragerea cuvantului;
d) indepartarea din sala pe durata sedintei;
e) interzicerea de a participa la lucrarile Senatului pe o perioada de
maximum 30 de zile calendaristice.
Art. 193
Abaterile si sanctiunile prevazute la art. 191 si la art. 192 lit. a) - d)
se constata si se aplica de presedintele de sedinta sau, dupa caz, de
presedintele comisiei senatoriale.
Art. 194
(1) Presedintele Senatului poate, inainte de a chema la ordine un senator,
sa il invite sa isi retraga sau sa explice cuvantul care a generat incidente si
care ar atrage aplicarea masurii.
(2) Daca expresia intrebuintata a fost retrasa sau regretata ori daca
explicatiile date sunt apreciate de presedinte sau de senatorul vizat ca
satisfacatoare, masura nu se mai aplica.
Art. 195
In cazul in care, dupa chemarea la ordine, senatorul continua sa se abata
de la regulament, presedintele Senatului ii va putea retrage cuvantul, iar daca
persista, il va indeparta din sala.
Art. 196
(1) Pentru mentinerea ordinii in sedintele comisiilor presedintii acestora
au aceleasi drepturi ca si presedintele Senatului si pot aplica masurile
prevazute la art. 192 lit. a) - d).
(2) In cazul in care un senator savarseste abateri deosebit de grave
presedintele comisiei va suspenda sedinta si va aduce cazul la cunostinta
presedintelui Senatului, care il va supune Biroului permanent.
Art. 197
(1) Abaterile grave sau repetate, care implica aplicarea sanctiunilor
prevazute la art. 192 lit. e), se constata de Comisia juridica, de numiri,
disciplina, imunitati si validari a Senatului, la sesizarea unui grup
parlamentar din Senat sau din Camera Deputatilor, a unui senator ori a unui
deputat. Sesizarea se adreseaza presedintelui Senatului.
(2) Comisia juridica, de numiri, disciplina, imunitati si validari
solutioneaza sesizarea inaintata de presedintele Senatului in termen de 30 de
zile de la data inregistrarii acesteia la comisie. Solutia comisiei se ia cu
votul majoritatii membrilor prezenti.
(3) Raportul comisiei se inainteaza de indata, impreuna cu dosarul cauzei,
Biroului permanent al Senatului.
(4) Biroul permanent solutioneaza cauza in termen de 7 zile de la data
primirii raportului, impreuna cu dosarul cauzei.
(5) Impotriva hotararii Biroului permanent al Senatului petitionarul sau
senatorul sanctionat poate face contestatie in termen de 15 zile de la data
comunicarii acesteia.
(6) Contestatia se solutioneaza de catre plenul Senatului in termen de 30
de zile de la inregistrarea acesteia, cu votul majoritatii senatorilor
prezenti.
(7) Hotararea plenului Senatului este definitiva si executorie.
Art. 198
In cazul aplicarii sanctiunii prevazute la art. 192 lit. e) senatorului in
cauza i se suspenda toate drepturile banesti si materiale ce i s-ar cuveni pe
durata interzicerii participarii la lucrarile Senatului.
Art. 199
Sanctiunile prevazute la art. 192 se aplica pentru fiecare abatere si se
cumuleaza aritmetic.
CAP. 5
Serviciile Senatului
Art. 200
(1) Serviciile Senatului sunt conduse de secretarul general al Senatului.
(2) Secretarul general este numit de catre Senat, pe durata mandatului
acestuia, la propunerea presedintelui.
(3) Secretarul general poate fi revocat la propunerea presedintelui
Senatului sau a cel putin 20 de senatori. Propunerea de revocare poate fi
formulata o singura data in cursul aceleiasi sesiuni.
(4) Secretarul general este ordonator principal de credite si, in
indeplinirea atributiilor sale, emite ordine.
Art. 201
(1) Pe baza legii bugetului de stat Senatul aproba bugetul anual, precum si
executia acestuia, dupa verificarea de catre chestorii Senatului.
(2) Dotarea Senatului cu mijloace de transport auto si modul de utilizare a
acestora, precum si cheltuielile de protocol se stabilesc prin norme aprobate
de Biroul permanent, in limita sumelor prevazute in bugetul anual.
Art. 202
(1) Structura organizatorica a serviciilor Senatului, precum si numarul
maxim de posturi se aproba de plenul Senatului, la propunerea Biroului
permanent.
(2) Statul de functii se aproba de Biroul permanent, la propunerea
secretarului general al Senatului.
Art. 203
(1) Folosirea colaboratorilor pentru lucrarile Senatului, ale comisiilor si
pentru unele activitati ale serviciilor Senatului se aproba de Biroul
permanent.
(2) Indemnizatia colaboratorilor, in limitele stabilite de lege, se propune
de beneficiarul colaborarii si se ordonanteaza de secretarul general al
Senatului.
CAP. 6
Dispozitii finale
Art. 204
Constitutionalitatea prezentului regulament poate fi verificata de Curtea
Constitutionala, la cererea presedintelui Senatului, a unui grup parlamentar
sau a cel putin 25 de senatori.
Art. 205
Dispozitiile prezentului regulament pot fi modificate cu votul majoritatii
senatorilor.
Art. 206
(1) Prevederile art. 183 referitoare la angajarea unei
secretare-dactilografe si a unui sofer, precum si la dotarea birourilor
senatoriale cu cate un autoturism se vor aplica cel mai tarziu o data cu
adoptarea bugetului Senatului pe anul 1994.
(2) Pana la punerea in aplicare a dispozitiilor alineatului precedent,
pentru exercitarea mandatului de senator in circumscriptiile electorale, prin
grija prefecturilor si, dupa caz, a consiliilor locale se va organiza, pentru
fiecare senator, un birou senatorial.
(3) Pentru desfasurarea activitatilor senatoriale prefecturile si, dupa
caz, consiliile locale vor pune la dispozitie senatorului un mijloc de
transport si o dactilografa.
(4) Biroul permanent al Senatului va face de indata demersurile necesare la
Guvernul Romaniei, in vederea aducerii la indeplinire a prevederilor
prezentului articol.