HOTARARE Nr. 20 din 18 noiembrie 2003
privind modificarea si completarea Regulamentului Senatului, republicat
ACT EMIS DE: SENAT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 834 din 24 noiembrie 2003
Senatul adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Regulamentul Senatului, aprobat prin Hotararea Senatului nr. 16/1993,
republicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 58 din 2 februarie
2001, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza
dupa cum urmeaza:
1. Articolul 17 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 17
Grupurile parlamentare isi aleg un lider, unul sau 2 vicelideri si un
secretar."
2. La articolul 18 alineatul (1) partea introductiva va avea urmatorul cuprins:
"Art. 18
(1) Liderul grupului are urmatoarele atributii:"
3. La articolul 18 alineatul (1), litera a) se abroga.
4. La articolul 18 alineatul (1), litera e) va avea urmatorul cuprins:
"e) participa la sedintele Biroului permanent, fara drept de
vot;"
5. La articolul 18 alineatul (1), litera j) se abroga.
6. La articolul 18, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) Viceliderul grupului il inlocuieste pe lider in lipsa acestuia
sau ori de cate ori este nevoie, in baza mandatului."
7. La articolul 19, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 19
(1) Liderul grupului prezinta Senatului denumirea acestuia, precum si
componenta lui numerica si nominala."
8. La articolul 26, alineatele (2) si (3) vor avea urmatorul cuprins:
"(2) In vederea depunerii propunerilor, Senatul stabileste numarul de
locuri din Biroul permanent care revine fiecarui grup parlamentar.
(3) Propunerile nominale pentru functiile prevazute la alin. (1) si
repartizate conform alin. (2) se fac de liderii grupurilor parlamentare.
Propunerile se inainteaza presedintelui Senatului, care le va supune votului.
Alegerea se face prin vot secret cu buletine."
9. La articolul 32 alineatul (1), litera e) va avea urmatorul cuprins:
"e) primeste proiectele de legi si propunerile legislative si decide:
- retinerea proiectului si sesizarea comisiilor permanente competente in
vederea intocmirii rapoartelor sau avizelor in cazul in care Senatul este
competent sa dezbata si sa adopte ca prima Camera sesizata, precum si in cazul
in care Senatul este sesizat de catre Camera Deputatilor;
- transmiterea proiectelor de legi si a propunerilor legislative Camerei
Deputatilor, in cazul in care aceasta este competenta sa le dezbata si sa le adopte
ca prima Camera sesizata;"
10. La articolul 32 alineatul (1), dupa litera e) se introduce o litera
noua, litera e^1), care va avea urmatorul cuprins:
"e^1) dispune difuzarea proiectelor de legi, a propunerilor
legislative si a rapoartelor tuturor senatorilor, dupa indeplinirea cerintei
prevazute la lit. e);"
11. La articolul 32 alineatul (1), litera f) va avea urmatorul cuprins:
"f) intocmeste proiectul ordinii de zi a sedintelor Senatului si
programul de activitate, cu participarea liderilor grupurilor parlamentare, a
presedintilor comisiilor permanente si cu consultarea reprezentantului
Guvernului pentru relatia cu Parlamentul;"
12. La articolul 32 alineatul (1), litera h) se abroga.
13. La articolul 32 alineatul (1), litera n) va avea urmatorul cuprins:
"n) aproba statul de functii si regulamente pentru buna desfasurare a
activitatii serviciilor Senatului, la propunerea secretarului general al
Senatului."
14. Articolul 34 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 34
Biroul permanent va invita la lucrarile sale presedintii comisiilor
parlamentare ori de cate ori considera necesar."
15. La articolul 35 alineatul (1), litera h) va avea urmatorul cuprins:
"h) poate sesiza Curtea Constitutionala in conditiile prevazute la
art. 146 lit. a), b), c) si e) din Constitutie*);"
------------
*) Constitutia Romaniei a fost republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 767 din 31 octombrie 2003.
16. Articolul 36 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 36
(1) Vicepresedintii indeplinesc atributiile stabilite de Biroul permanent
sau incredintate de presedintele Senatului si raspund, dupa caz, in fata
acestora si de activitatea desfasurata de comisiile permanente repartizate.
(2) Vicepresedintii conduc activitatea Biroului permanent si a Senatului,
la solicitarea presedintelui sau, in absenta acestuia, prin decizie.
(3) In perioada in care presedintele Senatului asigura interimatul functiei
de Presedinte al Romaniei, atributiile presedintelui Senatului se exercita de
unul dintre vicepresedinti, desemnat la propunerea presedintelui."
17. Articolul 37 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 37
(1) Secretarii indeplinesc urmatoarele atributii, stabilite de Biroul
permanent sau de Senat:
a) participa la conducerea operativa a sedintelor in plen, alaturi de
presedintele Senatului, si intocmesc lista inscrierilor la cuvant in ordinea in
care au fost facute; prezinta presedintelui propunerile, amendamentele si orice
alte comunicari adresate Senatului; tin evidenta prezentei senatorilor la
lucrari; verifica cvorumul de sedinta si efectueaza apelul nominal din
dispozitia presedintelui de sedinta; prezinta Senatului rezultatul votului
atunci cand acest lucru se impune;
b) raspund de evidenta hotararilor adoptate;
c) supravegheaza intocmirea stenogramelor si verifica transmiterea lor spre
publicare in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a II-a;
d) tin evidenta situatiei proiectelor de legi si a propunerilor legislative
inregistrate la Senat;
e) tin evidenta avizelor necesare pentru propunerile legislative;
f) urmaresc evidenta proiectelor de legi si a propunerilor legislative
retransmise de Camera Deputatilor, pentru care Senatul decide in mod definitiv.
(2) Atributiile prevazute la alin. (1) lit. b) - f) se indeplinesc prin
serviciile Senatului."
18. La capitolul I, dupa sectiunea a 3-a se introduce o sectiune noua,
sectiunea a 3^1-a, cu urmatorul cuprins:
"SECTIUNEA a 3^1-a
Competenta Senatului
Art. 38^1
Senatul, ca prima Camera sesizata, are in competenta spre dezbatere si
adoptare proiectele de legi si propunerile legislative, in domeniile stabilite
de art. 75 din Constitutie, dupa cum urmeaza:
1. toate proiectele de legi si propunerile legislative de nivelul legilor
ordinare;
2. proiectele legilor organice prevazute la:
a) art. 3 alin. (2) - Teritoriul;
b) art. 5 alin. (1) - Cetatenia;
c) art. 12 alin. (4) - Simboluri nationale;
d) art. 16 alin. (4) - Egalitatea in drepturi;
e) art. 44 alin. (2) - Dreptul de proprietate privata;
f) art. 52 alin. (2) - Dreptul persoanei vatamate de o autoritate publica;
g) art. 55 alin. (3) - Apararea tarii - incorporarea;
h) art. 73 alin. (3) - Categorii de legi - lit. a), b), d), f), g), h), i),
j), m), p), r) si s);
i) art. 83 alin. (3) - Presedintele Romaniei - prelungirea mandatului;
j) art. 136 alin. (3), (4) si (5) - Proprietatea;
k) art. 141 - Consiliul Economic si Social.
Art. 38^2
Senatul ia in dezbatere si adoptare, in calitate de Camera decizionala,
proiectele de legi si propunerile legislative adoptate de Camera Deputatilor,
la sesizarea acesteia, in domeniile stabilite la art. 75 din Constitutie, dupa
cum urmeaza:
1. proiectele de legi si propunerile legislative pentru ratificarea
tratatelor sau a altor acorduri internationale si a masurilor legislative ce
rezulta din aplicarea acestor tratate ori acorduri;
2. proiectele legilor organice prevazute la:
a) art. 31 alin. (5) - Dreptul la informatie;
b) art. 40 alin. (3) - Dreptul de asociere;
c) art. 55 alin. (2) - Apararea tarii - indatoriri militare;
d) art. 58 alin. (3) - Avocatul Poporului - numirea si rolul;
e) art. 73 alin. (3) - Categorii de legi - lit. e), k), l), n) si o);
f) art. 79 alin. (2) - Consiliul Legislativ;
g) art. 102 alin. (3) - Guvernul - rolul si structura;
h) art. 105 alin. (2) - Guvernul - incompatibilitati;
i) art. 117 alin. (3) - Infiintarea de autoritati administrative autonome;
j) art. 118 alin. (2) si (3) - Sistemul de aparare;
k) art. 120 alin. (2) - Administratia publica locala - principii de baza;
l) art. 123 alin. (3) - Prefectul;
m) art. 125 alin. (2) - Statutul judecatorilor;
n) art. 126 alin. (4) si (5) - Instantele judecatoresti;
o) art. 128 alin. (2) - Folosirea limbii materne si a interpretului in
justitie;
p) art. 134 alin. (2) si (4) - Consiliul Superior al Magistraturii -
atributii;
r) art. 140 alin. (1) - Curtea de Conturi;
s) art. 142 alin. (5) - Curtea Constitutionala - structura.
Art. 38^3
Senatul desfasoara lucrari impreuna cu Camera Deputatilor, in sedinta
comuna, potrivit Regulamentului sedintelor comune, privind urmatoarele
activitati ce sunt in conformitate cu competentele prevazute de Constitutie:
a) primirea mesajului Presedintelui Romaniei; aprobarea bugetului de stat
si a bugetului asigurarilor sociale de stat; declararea mobilizarii totale sau
partiale; declararea starii de razboi; suspendarea sau incetarea ostilitatilor
militare; aprobarea strategiei nationale de aparare a tarii; examinarea
rapoartelor Consiliului Suprem de Aparare a Tarii; numirea, la propunerea
Presedintelui Romaniei, a directorilor serviciilor de informatii si exercitarea
controlului asupra activitatii acestor servicii; numirea Avocatului Poporului;
stabilirea statutului deputatilor si al senatorilor, stabilirea indemnizatiei
si a celorlalte drepturi ale acestora; indeplinirea altor atributii care se
exercita in sedinta comuna - art. 65 alin. (2) din Constitutie;
b) recunoasterea circulatiei si inlocuirea monedei nationale cu aceea a
Uniunii Europene - art. 137 alin. (2) din Constitutie;
c) innoirea cu o treime din consilierii de conturi numiti de Parlament -
art. 140 alin. (5) din Constitutie;
d) aderarea Romaniei la tratatele constitutive ale Uniunii Europene - art.
148 alin. (1) din Constitutie;
e) aderarea Romaniei la Tratatul Atlanticului de Nord - art. 149 din
Constitutie."
19. La articolul 45, litera b) va avea urmatorul cuprins:
"b) conduce sedintele comisiei, conform normelor stabilite in
Regulamentul Senatului si in regulamentul comisiei;"
20. La articolul 53, alineatul (3) va avea urmatorul cuprins:
"(3) Rapoartele si avizele vor cuprinde, pe langa opinia majoritatii
membrilor comisiei, si parerile contrare, motivate, ale celorlalti senatori din
comisie, la cererea expresa a acestora, rezultatul votului si mentionarea
amendamentelor admise sau respinse in anexe separate."
21. La articolul 56 alineatul (2), punctele VII, VIII, IX, X, XI si XIV vor
avea urmatorul cuprins:
"VII. Comisia pentru aparare, ordine publica si securitate nationala;
VIII. Comisia pentru drepturile omului, culte si minoritati;
IX. Comisia pentru munca, familie si protectie sociala;
X. Comisia pentru invatamant, stiinta si tineret;
XI. Comisia pentru cultura, arta si mijloace de informare in masa;
...........................................................................
XIV. Comisia pentru sanatate, ecologie si sport."
22. La articolul 56, alineatul (3) va avea urmatorul cuprins:
"(3) Comisiile permanente elaboreaza regulamente proprii, care se
aproba de Biroul permanent. Acestea vor preciza si domeniile lor de
activitate."
23. La articolul 57, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) Presedintele Senatului si senatorii, membri ai Guvernului, pot
face parte din comisiile permanente pe durata exercitarii acestor
functii."
24. La articolul 60, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 60
(1) Orice comisie permanenta care se considera competenta cu privire la un
proiect de lege, o propunere legislativa sau un amendament, trimise de Biroul
permanent altei comisii, poate solicita Biroului permanent, cu cel putin 5 zile
inainte de termenul stabilit pentru depunerea raportului, sa-i fie transmise
spre avizare."
25. La articolul 61, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 61
(1) Daca o comisie permanenta considera ca un proiect de lege sau o
propunere legislativa este de competenta in fond a altei comisii, poate cere
Biroului permanent transmiterea proiectului de lege sau a propunerii
legislative catre acea comisie, in termen de cel mult 5 zile de la
inregistrarea la comisie."
26. La articolul 62, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 62
(1) Comisia permanenta sesizata in fond primeste si analizeaza avizele
celorlalte comisii care examineaza proiectul de lege sau propunerea legislativa
in termenul stabilit de Biroul permanent."
27. Articolul 63 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 63
(1) La sedintele comisiei, alaturi de membrii acesteia, au dreptul sa
participe senatorii si deputatii, in calitate de initiatori ai propunerilor
legislative sau, in cazul in care comisia considera necesar, si autorii unor
amendamente la proiecte de legi sau propuneri legislative aflate pe ordinea de
zi a comisiei.
(2) La sedintele comisiei sesizate in fond pot participa la dezbateri atat
reprezentantii comisiilor sesizate pentru avize, cat si senatorii interesati.
(3) Numai membrii comisiilor permanente au drept de vot.
(4) Membrii Guvernului sau reprezentantii acestora au acces la lucrarile
comisiilor. Daca li se solicita participarea, prezenta este obligatorie.
Presedintele comisiei va instiinta Guvernul, in termen util, despre data
sedintei si ordinea de zi."
28. La articolul 64, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 64
(1) In raportul comisiilor sesizate in fond se fac referiri motivate la
avizele celorlalte comisii care au examinat proiectul, la avizul Consiliului
Legislativ, al Consiliului Economic si Social ori al altor institutii sau
organisme care, potrivit legii, sunt competente sa avizeze un proiect sau o
propunere legislativa, precum si la toate amendamentele din avizele primite,
inclusiv cele prevazute in punctul de vedere al Guvernului. In cazul
propunerilor respinse se mentioneaza motivele avute in vedere."
29. La articolul 64, dupa alineatul (2) se introduc 4 alineate noi,
alineatele (3) - (6), cu urmatorul cuprins:
"(3) In toate cazurile raportul va cuprinde, in anexe distincte,
amendamentele admise si cele respinse de comisie, cu motivarea corespunzatoare,
precizand Camera decizionala pentru fiecare amendament admis sau respins.
(4) In cazul in care o comisie examineaza in fond mai multe proiecte de
legi si propuneri legislative, care au acelasi obiect de reglementare, se
intocmeste un singur raport de admitere, cu respectarea prevederilor alin. (1)
- (3).
(5) Pentru fiecare dintre celelalte proiecte de legi sau propuneri
legislative se intocmeste raport de respingere.
(6) Prevederile alineatelor precedente se aplica si ordonantelor
Guvernului, cu obligatia de a fi prevazute in raport si masurile necesare cu
privire la efectele juridice produse pe perioada de aplicare a ordonantelor
solutionate."
30. Articolul 65 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 65
Raportul comisiei sesizate in fond se depune la Biroul permanent in
termenul stabilit de acesta. Termenul poate fi modificat, la cererea motivata a
comisiei, fara a depasi 15 zile de la data sesizarii sale de catre Biroul
permanent in cazul ordonantelor de urgenta si in cazul in care Senatul este
prima Camera sesizata."
31. Articolul 67 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 67
(1) Daca in urma dezbaterilor in plen sunt necesare modificari importante
ale continutului proiectului sau propunerii legislative, presedintele
Senatului, la cererea oricarui senator sau a unui grup parlamentar, supune
votului Senatului suspendarea dezbaterilor si trimiterea proiectului spre
reexaminare comisiei sesizate in fond, cu stabilirea termenului in care Comisia
urmeaza sa se pronunte si sa adopte raport suplimentar.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica si in cazul in care Senatul dezbate
prevederi ce intra in competenta sa decizionala, in conditiile art. 75 alin.
(4) si (5) din Constitutie."
32. Articolul 68 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 68
(1) Comisiile permanente pot tine sedinte comune. In asemenea situatii
comisiile dezbat si adopta raport sau aviz comun.
(2) Biroul permanent poate stabili ca doua sau mai multe comisii sa dezbata
si sa adopte raport comun asupra unui proiect de lege ori unei propuneri
legislative."
33. La articolul 69, alineatele (1) si (5) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 69
(1) Orice comisie permanenta poate initia o ancheta parlamentara, in
limitele competentelor sale materiale, privitoare la activitatea desfasurata de
un minister sau de alta autoritate publica centrala ori institutii de sub
autoritatea acestora.
...........................................................................
(5) Prezenta la audieri este obligatorie. Persoanele care, cu rea-credinta,
nu raspund solicitarilor comisiilor Senatului vor fi sanctionate potrivit
legii."
34. Articolul 78 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 78
(1) In timpul sesiunilor senatorii lucreaza in sedinte in plen, in comisii
si in grupuri parlamentare, precum si in circumscriptiile electorale ori
indeplinesc alte activitati dispuse de Senat.
(2) In afara sesiunilor, senatorii isi pot desfasura activitatea, din
dispozitia sau cu aprobarea Biroului permanent, in comisii permanente ori
speciale, in grupuri parlamentare, in circumscriptiile electorale sau
indeplinesc alte sarcini dispuse de Senat."
35. Articolul 81 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 81
(1) Proiectul ordinii de zi cuprinde proiecte de legi, propuneri
legislative, rapoarte, informari si alte acte prevazute de lege pentru a fi
dezbatute de Senat, precum si, dupa caz, intrebari, interpelari, declaratii sau
alte probleme propuse de Biroul permanent, de senatori ori de Guvern.
(2) La intocmirea si aprobarea ordinii de zi in domeniul legislativ se va
asigura prioritate dezbaterii ordonantelor de urgenta ale Guvernului, proiectelor
de legi si propunerilor legislative in procedura de urgenta, proiectelor de
legi si propunerilor legislative care sunt in competenta Senatului, ca prima
Camera sesizata, si rapoartelor intocmite de comisiile de mediere."
36. La articolul 82, alineatul (3) va avea urmatorul cuprins:
"(3) Ordinea de zi si programul de lucru se definitiveaza si se adopta
la inceputul fiecarei sedinte, la propunerea Biroului permanent."
37. Articolul 83 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 83
Proiectele de legi pentru ratificarea tratatelor internationale, precum si
rapoartele sau declaratiile primului ministru cu privire la politica Guvernului
se inscriu in proiectul ordinii de zi si se dezbat cu prioritate."
38. La articolul 84, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 84
(1) Ordinea de zi poate fi modificata la propunerea Biroului permanent, la
solicitarea unui grup parlamentar sau a unei comisii permanente, precum si la
cererea Guvernului pentru motive intemeiate si urgente."
39. La capitolul II, titlul sectiunii a 3-a va avea urmatorul cuprins:
"Procedura legislativa a Senatului"
40. Articolul 85 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 85
(1) Initiativa legislativa apartine, dupa caz, Guvernului, deputatilor,
senatorilor sau unui numar de cel putin 100.000 de cetateni cu drept de vot, in
conformitate cu art. 74 din Constitutie.
(2) Proiectele de legi initiate de Guvern si propunerile legislative
initiate de senatori, de deputati si cetatenii care exercita dreptul la initiativa
legislativa trebuie sa fie insotite de expunere de motive si trebuie sa fie
redactate in forma proprie unui act normativ, pe articole si, dupa caz, pe
capitole si sectiuni.
(3) Guvernul isi exercita initiativa legislativa prin transmiterea catre
Senat a proiectului de lege ce intra in competenta sa de adoptare, ca prima
Camera sesizata.
(4) Senatorii, deputatii si cetatenii isi exercita dreptul la initiativa
legislativa prin transmiterea catre Camera competenta a propunerii legislative,
in scopul de a o dezbate si adopta ca prima Camera sesizata.
(5) Legile constitutionale pot fi initiate in conditiile art. 150 si 151
din Constitutie.
(6) Propunerile legislative formulate de senatori si deputati, care implica
modificarea bugetului de stat sau a bugetului asigurarilor sociale de stat,
trebuie sa fie insotite de dovada solicitarii informarii Guvernului, inaintata
prin presedintele Senatului, in conformitate cu dispozitiile art. 111 din
Constitutie."
41. Dupa articolul 85 se introduc doua articole noi, articolele 85^1 si
85^2, care vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 85^1
(1) Proiectele de legi si propunerile legislative se supun spre dezbatere
si adoptare Senatului, ca prima Camera sesizata, in conditiile prevazute la
art. 75 din Constitutie. In cazul propunerilor legislative care sunt depuse la
Senat, ca prima Camera sesizata, acestea se inregistreaza si se tin in
evidenta. Acestea vor intra in procesul legislativ numai dupa primirea avizelor
legale de la: Consiliul Legislativ, Guvern, Consiliul Economic si Social si
Curtea Constitutionala.
(2) Pentru celelalte proiecte de legi si propuneri legislative care se
dezbat si se adopta, potrivit art. 75 alin. (1) din Constitutie, mai intai de
Camera Deputatilor, ca prima Camera sesizata, competenta decizionala apartine
Senatului.
(3) Senatul, ca prima Camera sesizata, se pronunta asupra proiectelor de
legi si propunerilor legislative cu care este sesizat, in termen de 45 de zile
de la data prezentarii acestora in Biroul permanent. Pentru coduri si alte legi
de complexitate deosebita, termenul este de 60 de zile de la data prezentarii
in Biroul permanent.
(4) Dupa adoptarea ori respingerea de catre Senat, ca prima Camera
sesizata, a proiectului de lege sau a propunerii legislative, acestea se trimit
Camerei Deputatilor, care va decide definitiv.
(5) In cazul depasirii termenelor prevazute la alin. (3), proiectul de lege
sau propunerea legislativa se considera ca a fost adoptata si se inainteaza
Camerei Deputatilor, care va decide definitiv.
Art. 85^2
(1) In vederea incadrarii in termenele prevazute la art. 85^1 alin. (3) si
la art. 103, 103^1 si 103^2, proiectele de legi si propunerile legislative se
inainteaza Biroului permanent al Senatului, care dispune:
a) sesizarea comisiilor permanente competente pentru intocmirea avizelor
sau a raportului, stabilind si termenele de depunere a acestora;
b) transmiterea proiectului de lege sau a propunerii legislative Camerei
Deputatilor, in cazul in care o comisie permanenta apreciaza ca Senatul nu este
competent sa dezbata si sa adopte proiectul ca prima Camera sesizata. In aceste
cazuri, avizul Comisiei juridice, de numiri, disciplina, imunitati si validari
este obligatoriu;
c) solicitarea avizului Consiliului Legislativ, al Consiliului Economic si
Social si al altor institutii sau organisme care, potrivit legii, au competenta
de avizare, daca acesta nu a fost dat;
d) distribuirea catre senatori a proiectelor sau propunerilor legislative,
a avizului Consiliului Legislativ, al Consiliului Economic si Social si al
altor institutii ori organisme care, potrivit legii, au competenta de avizare,
a hotararii Curtii Constitutionale, in cazurile prevazute de Constitutie, si a
punctului de vedere al Guvernului, in cazurile cerute de lege, pentru
propunerile legislative, stabilind si termenul de depunere a amendamentelor de
catre senatori, sub sanctiunea decaderii.
(2) Conflictul negativ si conflictul pozitiv de competente intre Senat si
Camera Deputatilor, ca prima Camera sesizata, potrivit solutiilor date de
birourile permanente ale Camerelor, se rezolva in conformitate cu prevederile
regulamentului sedintelor comune.
(3) Masurile hotarate de Biroul permanent se duc la indeplinire de
secretarul general, prin serviciile Senatului. Termenele prevazute pentru toate
operatiunile reglementate in acest articol se stabilesc de catre Biroul
permanent, in functie de procedura ordinara sau procedura de urgenta.
(4) In cazul in care Biroul permanent al Senatului constata ca este
competent sa dezbata, secretarul general al Senatului trimite propunerea
legislativa prevazuta la alin. (2) Curtii Constitutionale, pentru a proceda
potrivit legii. Propunerile legislative facute de cetateni se distribuie
senatorilor si sunt transmise comisiilor permanente competente, impreuna cu
hotararea Curtii Constitutionale privind indeplinirea conditiilor pentru
exercitarea initiativei legislative de catre cetateni. In cazul in care Biroul
permanent al Senatului hotaraste ca Senatul nu este competent sa o dezbata ca
prima Camera sesizata, propunerea legislativa respectiva este transmisa Camerei
Deputatilor.
(5) Termenele prevazute la alin. (1) - (3), precum si cele prevazute la
art. 85 si 85^1, pentru avize, rapoarte si amendamente nu pot fi mai scurte de
5 zile calendaristice pentru procedura ordinara si de 3 zile calendaristice
pentru procedura de urgenta."
42. Dupa alineatul (1) al articolului 88 se introduce un alineat nou,
alineatul (1^1), care va avea urmatorul cuprins:
"(1^1) Initiatorul propunerii legislative poate sa renunte la aceasta
pana la inscrierea sa pe ordinea de zi a plenului Senatului. Biroul permanent
ia act de renuntare."
43. Articolul 90 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 90
Proiectele si propunerile legislative, avizate potrivit art. 87 si 89, se
supun dezbaterii Senatului in succesiunea prevazuta pe ordinea de zi aprobata
de acesta. Inscrierea pe ordinea de zi a proiectelor de legi si a propunerilor
legislative se face in cel mult 5 zile de la depunerea raportului comisiei
permanente sesizate in fond, in cazul in care Senatul este prima Camera
sesizata, si in cel mult 10 zile, in celelalte situatii prevazute la art. 75
din Constitutie."
44. Dupa articolul 101 se introduce, in cadrul sectiunii a 4-a a capitolului
II, un articol nou, articolul 101^1, care va avea urmatorul cuprins:
"Art. 101^1
Proiectele de legi si propunerile legislative se dezbat si se adopta cu
procedura de urgenta, de drept, in urmatoarele situatii:
a) ordonante de urgenta;
b) Senatul a adoptat, ca prima Camera sesizata, o prevedere din proiectul
de lege care intra in competenta sa decizionala, neinsusita de Camera
Deputatilor si intoarsa pentru o noua dezbatere;
c) Camera Deputatilor a adoptat un proiect de lege, in calitate de Camera
decizionala, dar anumite prevederi din proiectul de lege adoptat sunt de
competenta decizionala a Senatului."
45. La articolul 102, alineatele (2) si (3) vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Cererea pentru procedura de urgenta se analizeaza de Biroul
permanent si, daca este cazul, se supune aprobarii Senatului in prima sedinta
de plen dupa inregistrarea acesteia. Aprobarea procedurii de urgenta se face cu
votul majoritatii senatorilor prezenti.
(3) Proiectele de legi referitoare la armonizarea legislatiei nationale cu
cea a Uniunii Europene si a Consiliului Europei se dezbat si se adopta de Senat
in procedura de urgenta."
46. La articolul 103, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 103
(1) Senatorii, grupurile parlamentare, comisiile permanente sau Guvernul
pot prezenta amendamente in scris, motivate, care se trimit comisiei sesizate
in fond, in termenele stabilite de Biroul permanent. In acelasi interval de
timp, avizul Consiliului Legislativ, al Consiliului Economic si Social sau al
altor autoritati ori organisme care, potrivit legii, au competente de avizare
se va trimite comisiei sesizate in fond."
47. La articolul 103, alineatul (5) se abroga.
48. Dupa articolul 103 se introduc doua articole noi, articolele 103^1 si
103^2, care vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 103^1
Senatul se pronunta in termen de 30 de zile asupra proiectelor de legi sau
propunerilor legislative prevazute la art. 101^1 lit. a) si art. 102.
Art. 103^2
In cazul ordonantei de urgenta, daca Senatul nu se pronunta in termen de
cel mult 30 de zile de la depunere, aceasta este considerata adoptata si se
trimite Camerei Deputatilor."
49. La capitolul II, dupa sectiunea a 4-a se introduce o sectiune noua,
sectiunea a 4^1-a, cu urmatorul cuprins:
"SECTIUNEA a 4^1-a
Termene procedurale
Art. 104^1
In perioadele de vacanta parlamentara a Senatului proiectele de legi si
propunerile legislative se inregistreaza la data depunerii lor, iar termenele
procedurale de legiferare incep sa curga de la data reluarii activitatii
Senatului.
Art. 104^2
Pentru propunerile legislative termenele de legiferare curg de la data
inregistrarii acestora la Biroul permanent, insotite de avizele necesare.
Art. 104^3
Termenele procedurale ale procesului legislativ curg pe zile lucratoare in
plen si in comisiile permanente ale Senatului."
50. La articolul 106, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 106
(1) Deputatii, in calitate de initiatori ai propunerilor legislative aflate
pe ordinea de zi, precum si membrii Guvernului sau reprezentantii acestora au
acces la lucrarile Senatului. Daca li se solicita participarea, prezenta
membrilor Guvernului este obligatorie."
51. Dupa alineatul (2) al articolului 107, se introduce un alineat nou,
alineatul (3), cu urmatorul cuprins:
"(3) Senatorilor absenti nemotivat de la activitatile Senatului li se
vor retine din indemnizatia lunara cota-parte corespunzatoare absentei, precum
si diurna de deplasare corespunzatoare zilelor de absente. Retinerea se va face
pe baza evidentei intocmite de departamentul de specialitate al serviciilor
Senatului, avizata de secretarul Biroului permanent, insarcinat cu aceasta
atributie."
52. Articolul 110 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 110
(1) Senatul adopta legi, hotarari, motiuni simple si alte acte cu caracter
politic, in prezenta majoritatii senatorilor.
(2) Inainte de votare liderii grupurilor parlamentare pot cere
presedintelui Senatului verificarea intrunirii cvorumului de sedinta.
(3) In cazul in care cvorumul legal de sedinta nu este intrunit,
presedintele Senatului suspenda sedinta si anunta ziua si ora de reluare a
lucrarilor."
53. La articolul 117, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 117
(1) Senatorii si celelalte persoane care iau cuvantul sunt obligati sa se
refere exclusiv la chestiunea in dezbatere pentru care s-au inscris la cuvant
si sa respecte regulile deontologiei parlamentare. In caz contrar, presedintele
le atrage atentia si, daca nu se conformeaza, le retrage cuvantul."
54. La articolul 120, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 120
(1) Legile, hotararile, motiunile simple, precum si celelalte acte cu
caracter politic se adopta de catre Senat prin vot."
55. La articolul 121, alineatul (5) va avea urmatorul cuprins:
"(5) In cazul in care prin regulament nu se stabileste o anumita
procedura de vot obligatorie, procedura de vot se va hotari de Senat, la
propunerea presedintelui."
56. La articolul 122, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) Dupa terminarea apelului se repeta numele si prenumele
senatorilor care nu au raspuns la primul apel."
57. Articolul 123 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 123
Votul prin bile se desfasoara astfel: in fata presedintelui Senatului se
asaza o urna alba si alta neagra. Senatorii vin in ordinea apelului la urne,
dupa ce primesc de la secretari cate doua bile, dintre care una alba si una
neagra, pe care le introduc in cele doua urne. Bila alba introdusa in urna alba
si bila neagra introdusa in urna neagra inseamna <<vot pentru>>,
iar bila neagra introdusa in urna alba si bila alba introdusa in urna neagra
inseamna <<vot contra>>."
58. La articolul 129, alineatul (4) va avea urmatorul cuprins:
"(4) In cazul legilor constitutionale si al legilor organice, cand
presedintele constata, inainte de vot, ca prezenta senatorilor nu este
asiguratorie pentru cvorumul de vot, amana votul, stabilind ziua si ora
desfasurarii acestuia. O noua amanare a votului nu poate depasi 30 de
zile."
59. Articolul 133 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 133
Proiectele de legi si propunerile legislative adoptate sau respinse de
Senat, ca prima Camera sesizata, se semneaza de presedintele Senatului si se
inainteaza Camerei Deputatilor, Camera decizionala. Guvernul va fi instiintat
despre aceasta."
60. Dupa articolul 133 se introduce un articol nou, articolul 133^1, care
va avea urmatorul cuprins:
"Art. 133^1
(1) Senatul se pronunta asupra proiectelor de legi si propunerilor
legislative ce intra in competenta sa, ca prima Camera sesizata, in termen de
45 de zile. Pentru coduri sau alte legi de complexitate deosebita termenul este
de 60 de zile. Asupra ordonantelor de urgenta Senatul se pronunta in termen de
30 de zile de la depunere.
(2) In cazul depasirii termenelor prevazute la alin. (1) se considera ca
proiectul de lege sau propunerea legislativa a fost adoptata in forma inaintata
de initiator. In acest caz, adoptarea se anunta in plenul Senatului, iar
proiectul de lege sau propunerea legislativa se transmite, sub semnatura
presedintelui Senatului, catre Camera Deputatilor, care va decide definitiv.
(3) In cazurile prevazute la alin. (2), daca s-a adoptat raport si s-au dat
avize ori amendamente, acestea se inainteaza anexat proiectului de lege sau
propunerii legislative, ca material documentar."
61. La articolul 134, alineatele (1) si (3) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 134
(1) In cazul in care Senatul, in calitate de Camera decizionala, a adoptat
fara modificari un proiect de lege sau o propunere legislativa primita de la
Camera Deputatilor, aceasta va fi semnata de presedintele Senatului, va fi
depusa la secretarul general al Senatului in vederea exercitarii dreptului de
sesizare a Curtii Constitutionale si va fi transmisa Camerei Deputatilor pentru
indeplinirea formalitatilor de promulgare.
...........................................................................
(3) Depunerea legii la secretarul general al Senatului se face numai in
zilele in care Senatul lucreaza in plen si se aduce la cunostinta senatorilor
in aceeasi zi, prin prezentare in sedinta de plen si prin afisare datata si
certificata la avizierul general de la sala de sedinta. Senatorii isi pot exercita
dreptul de sesizare a Curtii Constitutionale, potrivit legii."
62. Articolul 135 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 135
(1) In cazul in care Senatul, ca prima Camera sesizata, adopta o prevedere
care, potrivit dispozitiilor Constitutiei, intra in competenta sa decizionala,
prevederea este definitiv adoptata daca si Camera Deputatilor este de acord. In
caz contrar, numai pentru prevederea respectiva legea se intoarce la Senat,
care va decide definitiv, in procedura de urgenta.
(2) Dispozitiile alin. (1) referitoare la intoarcerea legii se aplica in
mod corespunzator si in cazul in care Senatul, in calitate de Camera
decizionala, adopta o prevedere pentru care competenta decizionala apartine
Camerei Deputatilor, ca prima Camera sesizata."
63. Dupa articolul 135 se introduce un articol nou, articolul 135^1, care
va avea urmatorul cuprins:
"Art. 135^1
In cazul in care Senatul respinge un proiect de lege sau o propunere
legislativa, respinsa anterior de Camera Deputatilor, respingerea este
definitiva, iar proiectul de lege sau propunerea legislativa nu mai poate fi
readusa in discutia acestuia in cursul aceleiasi sesiuni parlamentare."
64. Articolul 136 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 136
(1) In cazurile de neconstitutionalitate constatate potrivit art. 146 lit.
a) din Constitutie, Senatul reexamineaza prevederile respective pentru punerea
lor de acord cu decizia Curtii Constitutionale. Senatul dezbate, pe baza
raportului Comisiei juridice, de numiri, disciplina, imunitati si validari,
obiectia de neconstitutionalitate si hotaraste asupra acesteia.
(2) Raportul Comisiei juridice, de numiri, disciplina, imunitati si
validari va cuprinde propuneri pentru punerea de acord a prevederilor declarate
neconstitutionale cu decizia Curtii Constitutionale. Raportul comisiei se
dezbate conform prevederilor art. 97 - 101. Cu aprobarea Senatului, in urma
dezbaterii raportului, in cuprinsul legii se opereaza si corelarile
tehnico-legislative necesare.
(3) In cazul unei obiectii de neconstitutionalitate asupra tratatelor sau
altor acorduri internationale, invocate potrivit art. 146 lit. b) din
Constitutie, procedura parlamentara se suspenda si se reia dupa publicarea
deciziei Curtii Constitutionale.
(4) In cazurile de neconstitutionalitate constatate potrivit art. 146 lit.
b) din Constitutie, Senatul nu poate ratifica tratatul sau acordul
international declarat ca fiind neconstitutional.
(5) In cazurile de neconstitutionalitate constatate potrivit art. 147 alin.
(1) din Constitutie, dispozitiile declarate neconstitutionale isi inceteaza
efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curtii
Constitutionale daca, in acest interval, Parlamentul sau Guvernul, dupa caz, nu
pune de acord prevederile declarate neconstitutionale cu prevederile
Constitutiei. Pe durata acestui termen, dispozitiile constatate ca fiind
neconstitutionale sunt suspendate de drept.
(6) Reexaminarea textelor declarate neconstitutionale se face intai de
prima Camera sesizata."
65. La articolul 143, alineatul (3) va avea urmatorul cuprins:
"(3) In acelasi mod se va proceda si cu privire la celelalte acte
adoptate de Parlament - hotarari, motiuni simple, acte cu caracter
politic."
66. Dupa articolul 143 se introduc doua articole noi, articolele 143^1 si
143^2, care vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 143^1
Prevederile din aceasta sectiune, privitoare la procedura de mediere,
astfel cum sunt modificate si completate, sunt aplicabile numai proiectelor de
legi si propunerilor legislative aflate pe ordinea de zi a Parlamentului, pana
la data intrarii in vigoare a Legii de revizuire a Constitutiei - 29 octombrie
2003.
Art. 143^2
Dispozitiile prevazute la art. 137 - 140 se aplica in mod corespunzator
procedurii de revizuire a Constitutiei."
67. Articolul 148 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 148
(1) Motiunea simpla exprima pozitia Senatului intr-o anumita problema de
politica interna sau externa ori, dupa caz, cu privire la o problema ce a facut
obiectul unei interpelari.
(2) Motiunile simple pot fi initiate de cel putin o patrime din numarul
senatorilor.
(3) Motiunile simple trebuie sa fie intocmite corespunzator actelor
juridice ale Senatului si sa cuprinda motivarea si dispozitivul. Motiunile se
depun la presedintele de sedinta, in plenul Senatului."
68. Articolul 149 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 149
(1) Pana la incheierea dezbaterii unei motiuni simple semnatarii nu mai pot
promova o alta motiune in aceeasi problema.
(2) Dupa primirea motiunilor simple, care nu intra sub incidenta art. 150
alin. (2), presedintele Senatului le comunica de indata Guvernului si le aduce
la cunostinta plenului, dupa care dispune afisarea la sediul Senatului si
distribuirea acestora senatorilor."
69. Articolul 150 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 150
(1) Presedintele Senatului stabileste data dezbaterii motiunii simple, care
nu poate depasi 6 zile de la depunerea acesteia, instiintand Guvernul asupra
datei stabilite.
(2) Presedintele Senatului nu va supune dezbaterii motiunile simple care nu
indeplinesc cerintele prevazute la art. 148 si nici pe cele care vizeaza
finalitati specifice motiunii de cenzura, prezentand Senatului motivele
deciziei sale.
(3) Motiunile simple privind probleme de politica externa se supun
dezbaterii numai insotite de avizul Comisiei pentru politica externa si cu
consultarea Ministerului Afacerilor Externe. Aceasta conditie trebuie
indeplinita in termen de 3 zile de la depunerea motiunii."
70. Articolul 151 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 151
(1) Dupa inceperea dezbaterii motiunii simple senatorii semnatari nu isi
pot retrage adeziunea la motiune.
(2) La motiunile simple prezentate nu pot fi propuse amendamente.
(3) Dezbaterea se incheie prin supunerea la vot a motiunii simple in plenul
Senatului.
(4) Nici o motiune simpla nu poate fi supusa votului inainte de dezbaterea
ei."
71. Articolul 152 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 152
(1) Dezbaterea motiunii simple se face cu respectarea dispozitiilor
cuprinse in art. 105 - 119 si se adopta cu votul majoritatii senatorilor.
(2) Motiunile simple adoptate de Senat se publica in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, si sunt obligatorii pentru Guvern si membrii sai, precum si
pentru celelalte persoane vizate."
72. La articolul 153, alineatul (3) va avea urmatorul cuprins:
"(3) In plenul Senatului nu pot fi formulate intrebari care privesc
probleme de interes personal ori particular, care urmaresc in exclusivitate
obtinerea unei consultatii juridice sau tehnice ori care privesc activitatea
unor persoane care nu indeplinesc functii publice."
73. Articolul 169 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 169
Senatorii se bucura de imunitate parlamentara pe toata durata exercitarii
mandatului."
74. Dupa articolul 169 se introduc doua articole noi, articolele 169^1 si
169^2, care vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 169^1
Senatorii nu pot fi trasi la raspundere juridica pentru voturile sau pentru
opiniile politice exprimate in exercitarea mandatului.
Art. 169^2
(1) Senatorii pot fi urmariti si trimisi in judecata penala pentru faptele
care nu au legatura cu voturile sau cu opiniile politice exprimate in
exercitarea mandatului, dar nu pot fi perchezitionati, retinuti ori arestati
fara incuviintarea Camerei din care fac parte, dupa ascultarea lor. Urmarirea
si trimiterea in judecata penala se pot face numai de catre Parchetul de pe
langa Inalta Curte de Casatie si Justitie. Competenta de judecata apartine
Inaltei Curti de Casatie si Justitie.
(2) In caz de infractiune flagranta, deputatii sau senatorii pot fi
retinuti si supusi perchezitiei. Ministrul justitiei il va informa neintarziat
pe presedintele Senatului asupra retinerii si a perchezitiei. In cazul in care
Senatul constata ca nu exista temei pentru retinere, va dispune imediat
revocarea acestei masuri, cu votul secret al majoritatii membrilor sai.
Dispozitia de revocare a retinerii se executa de indata, prin ministrul
justitiei.
(3) Cererea de retinere, arestare sau perchezitie se adreseaza
presedintelui Senatului de ministrul justitiei. Savarsirea ori descoperirea
ulterioara a unor noi fapte penale determina introducerea unei noi cereri de
retinere, arestare sau perchezitie.
(4) Presedintele Senatului aduce cererea la cunostinta senatorilor in
sedinta publica, dupa care o trimite, de indata, Comisiei juridice, de numiri,
disciplina, imunitati si validari spre examinare si intocmirea raportului.
Hotararea comisiei se adopta prin votul secret al majoritatii membrilor
acesteia.
(5) Biroul permanent al Senatului supune spre dezbatere si aprobare
plenului raportul comisiei, temeinic motivat, in termen de 15 zile de la data
depunerii lui.
(6) Senatul hotaraste asupra cererii cu votul secret al majoritatii membrilor
Senatului."
75. Articolul 170 se abroga.
76. Articolul 171 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 171
Cererile de retinere, de arestare sau de perchezitie se inscriu cu
prioritate pe ordinea de zi."
77. La capitolul IV, sectiunea a 2-a - Incompatibilitati, precum si
articolele 172 - 178 se abroga.
78. Articolul 179 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 179
(1) Senatorii intra in exercitiul mandatului la data intrunirii legale a
Senatului, sub conditia validarii si a depunerii juramantului.
(2) Dupa constituirea legala a Senatului, fiecare senator va depune, in
fata plenului Senatului intrunit in sedinta solemna, juramantul de credinta
fata de tara si popor: <<Jur credinta patriei mele, Romania.
Jur sa respect Constitutia si legile tarii.
Jur sa apar democratia, drepturile si libertatile fundamentale ale
cetatenilor, suveranitatea, independenta, unitatea si integritatea teritoriala
a Romaniei.
Jur sa-mi indeplinesc cu onoare si fidelitate mandatul incredintat de
popor.
Asa sa ma ajute Dumnezeu!>>
(3) Juramantul de credinta se poate depune si fara formula religioasa,
aceasta putand fi inlocuita cu formula: <<Jur pe onoare si
constiinta>>, care prefateaza juramantul."
79. Articolul 181 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 181
Pe durata exercitarii mandatului, senatorii si membrii lor de familie
beneficiaza de pasaport diplomatic."
80. Articolul 185 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 185
Comisia juridica, de numiri, disciplina, imunitati si validari, la
sesizare, propune Biroului permanent diminuarea indemnizatiei lunare si a
diurnei de deplasare, in functie de prezenta senatorului la activitatea
Senatului."
81. Articolul 186 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 186
Pe durata exercitarii mandatului de senator, contractul de munca al
persoanei in cauza se suspenda, cu exceptia cazurilor in care Biroul permanent
decide altfel, la cererea senatorului, cu avizul unitatii si al Comisiei
juridice, de numiri, disciplina, imunitati si validari a Senatului."
82. Articolul 187 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 187
Nici un senator nu poate lipsi nemotivat de la sedintele Senatului sau ale
comisiei din care face parte si de la celelalte activitati specifice
indeplinirii mandatului de senator."
83. Articolul 189 se abroga.
84. Articolul 191 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 191
Constituie abateri disciplinare savarsite de senatori urmatoarele fapte,
daca, potrivit legii, nu constituie infractiuni:
a) incalcarea dispozitiilor privind indatoririle senatorului prevazute de
Constitutie si de legea statutului deputatilor si al senatorilor;
b) incalcarea juramantului de credinta;
c) nerespectarea prevederilor Regulamentului Senatului;
d) exercitarea abuziva a mandatului de senator;
e) comportamentul injurios sau calomniator la adresa unui parlamentar ori a
altui demnitar in sedintele de plen, de comisii sau de birou ori in afara
acestora, dar cu privire la exercitarea mandatului de senator."
85. Articolul 192 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 192
Abaterile de la deontologia parlamentara se sanctioneaza cu:
a) atentionare;
b) chemarea la ordine;
c) retragerea cuvantului;
d) indepartarea din sala pe durata sedintei;
e) avertisment public - scris;
f) interzicerea de a participa la lucrarile Senatului pe o perioada de cel
mult 30 de zile calendaristice."
86. La articolul 197, alineatele (1), (2), (4), (6) si (7) vor avea
urmatorul cuprins:
"Art. 197
(1) Abaterile grave sau repetate, care implica aplicarea sanctiunilor
prevazute la art. 192 lit. e) si f), se constata de Comisia juridica, de
numiri, disciplina, imunitati si validari a Senatului, la sesizarea unui grup
parlamentar din Senat sau din Camera Deputatilor, a unui senator ori a unui
deputat. Sesizarea se adreseaza presedintelui Senatului.
(2) Comisia juridica, de numiri, disciplina, imunitati si validari
solutioneaza sesizarea inaintata de presedintele Senatului in termen de 30 de
zile de la data inregistrarii acesteia la comisie. Solutia comisiei se ia cu
votul majoritatii membrilor prezenti, in sedinta secreta.
...........................................................................
(4) Biroul permanent solutioneaza cauza in termen de 7 zile de la data
primirii raportului, impreuna cu dosarul cauzei. Hotararea Biroului permanent
se prezinta in sedinta publica a plenului Senatului.
...........................................................................
(6) Contestatia se solutioneaza de catre plenul Senatului, in termen de 30
de zile de la inregistrarea acesteia, cu votul majoritatii senatorilor
prezenti, in sedinta secreta.
(7) Hotararea plenului Senatului, data asupra contestatiei, este definitiva
si executorie si se aduce la cunostinta publica in sedinta de plen."
87. Articolul 198 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 198
(1) In cazul aplicarii sanctiunii prevazute la art. 192 lit. f), senatorul
in cauza nu beneficiaza de drepturile banesti si materiale ce i s-ar cuveni pe
durata interzicerii participarii la lucrarile Senatului.
(2) Senatorul sanctionat disciplinar in baza prevederilor art. 192 lit. e)
si f) nu poate reprezenta Senatul in relatiile interne si externe ale acestuia,
pe o perioada de 1 an de la data ramanerii definitive a sanctiunii."
88. Titlul capitolului VI va avea urmatorul cuprins:
"Dispozitii tranzitorii si finale"
89. Dupa articolul 205 se introduce un articol nou, articolul 205^1, cu
urmatorul cuprins:
"Art. 205^1
Prevederile articolelor privind medierea, precum si ale articolelor privind
dezbaterea in sedinta comuna a divergentelor existente intre Camere au caracter
tranzitoriu, fiind aplicabile pana la dezbaterea si adoptarea, respectiv
respingerea proiectelor de lege si a propunerilor legislative inscrise pe
ordinea de zi a Senatului si Camerei Deputatilor pana la data de 29 octombrie
2003, data intrarii in vigoare a Legii de revizuire a Constitutiei, cu exceptia
prevederilor art. 143^2."
90. Articolul 206 se abroga.
Art. 2
In tot cuprinsul Regulamentului Senatului, sintagmele: "presedintele
grupului parlamentar", "vicepresedintele grupului parlamentar",
precum si sintagma "motiune" se inlocuiesc cu sintagmele:
"liderul grupului parlamentar", "viceliderul grupului
parlamentar" si "motiune simpla".
Art. 3
In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
hotarari, comisiile permanente isi adapteaza regulamentele proprii, cu
respectarea prevederilor art. 56 alin. (3) din Regulamentul Senatului.
Art. 4
Regulamentul Senatului, republicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 58 din 2 februarie 2001, cu modificarile si completarile ulterioare,
inclusiv cu cele aduse prin prezenta hotarare, va fi republicat in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare.
Aceasta hotarare a fost adoptata de Senat in sedinta din 18 noiembrie 2003,
cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei,
republicata.
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU