HOTARARE Nr. 5 din 17 ianuarie 2001
privind modificarea si completarea Regulamentului Senatului
ACT EMIS DE: SENAT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 43 din 25 ianuarie 2001
Senatul adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Regulamentul Senatului, astfel cum a fost aprobat prin Hotararea Senatului
nr. 16/1993, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 178 din
27 iulie 1993, cu modificarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa
cum urmeaza:
1. Titlul sectiunii 1 din capitolul I va avea urmatorul cuprins:
"Constituirea Senatului"
2. Articolul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2
Pana la alegerea Biroului permanent lucrarile Senatului sunt conduse de cel
mai in varsta senator, asistat de 4 secretari desemnati dintre cei mai tineri
senatori.
Imposibilitatea exercitarii atributiilor de catre presedintele de varsta
sau de catre unul ori mai multi secretari atrage de drept inlocuirea acestora
cu urmatorii senatori, potrivit acelorasi criterii.
Pana la alegerea Biroului permanent pot avea loc dezbateri numai cu privire
la validarea mandatelor de senator."
3. La articolul 3 se introduce alineatul 2 cu urmatorul cuprins:
"Nu pot face parte din comisia de validare senatori impotriva carora
au fost inregistrate sesizari de invalidare a mandatului anterior constituirii
comisiei."
4. La articolul 6, alineatele 1 si 2 vor avea urmatorul cuprins:
"Biroul comisiei de validare repartizeaza grupelor de lucru dosarele
complete primite de la Biroul Electoral Central pentru alegerea senatorilor, cu
exceptia celor referitoare la membrii comisiei.
Verificarea legalitatii alegerii senatorilor care compun grupele de lucru
se face de catre biroul comisiei de validare, iar a membrilor biroului, de
catre cei 9 membri ai grupelor de lucru."
5. La articolul 6, dupa alineatul 4 se introduc alineatele 5 si 6 cu
urmatorul cuprins:
"Comisia de validare se pronunta si asupra contestatiilor depuse la
aceasta comisie, in termen de 3 zile de la constituirea sa.
Contestatiile pot fi depuse, sub sanctiunea decaderii, pana la adoptarea
prin vot a raportului de catre comisia de validare. Contestatiile pot fi
formulate de cetateni romani cu drept de vot si de persoanele juridice romane
interesate."
6. Articolul 7 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 7
Comisia de validare poate propune invalidarea alegerii unui senator numai
in cazul in care constata existenta, in legatura cu alegerea acestuia, a unor
incalcari ale legii ce nu au facut obiectul contestatiilor solutionate
definitiv in conformitate cu dispozitiile legii electorale."
7. Articolul 8 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8
Comisia de validare, in cel mult 4 zile de la constituire, intocmeste un
raport in care nominalizeaza senatorii pentru care se propune validarea sau
invalidarea mandatelor, cu motivarea propunerilor de invalidare."
8. La articolul 11, alineatul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Senatul se pronunta printr-un singur vot asupra listei cuprinzand
numele si prenumele senatorilor propusi pentru validare. Senatul dezbate si se
pronunta prin vot cu privire la fiecare senator propus pentru invalidarea
mandatului."
9. Dupa articolul 12 se introduc articolele 12^1 si 12^2 cu urmatorul
cuprins:
"Art. 12^1
Dupa validare senatorii depun juramantul in conditiile legii.
Art. 12^2
Dupa incheierea activitatii comisiei de validare competentele acesteia
revin Comisiei juridice, de numiri, disciplina, imunitati si validari."
10. Titlul sectiunii a 2-a din capitolul I va avea urmatorul cuprins:
"Grupurile parlamentare"
11. Articolul 13 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 13
Dupa validare senatorii se pot organiza in grupuri parlamentare.
Un grup parlamentar poate fi constituit si poate functiona pe toata durata
legislaturii dintr-un numar de cel putin 7 senatori care au fost alesi pe
listele aceluiasi partid sau ale aceleiasi formatiuni politice.
Senatorii care au candidat pe listele unei coalitii electorale si care fac
parte din partide sau formatiuni politice diferite se pot constitui in grupuri
parlamentare proprii ale partidelor sau formatiunilor respective, in conditiile
alin. 2.
Un senator poate face parte dintr-un singur grup parlamentar."
12. Articolul 15 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 15
Grupurile parlamentare isi aleg un presedinte, unul sau 2 vicepresedinti si
un secretar inainte de sedinta de constituire a Senatului nou-ales."
13. Dupa articolul 15 se introduc articolele 15^1 - 15^4 cu urmatorul
cuprins:
"Art. 15^1
Presedintele grupului are urmatoarele atributii:
a) propune Senatului reprezentantii grupului in comisia de validare;
b) prezinta Senatului componenta nominala a grupului parlamentar;
c) reprezinta grupul in negocierile pentru compunerea Biroului permanent si
pentru birourile comisiilor permanente, precum si pentru compunerea comisiilor
Senatului;
d) propune candidatii grupului pentru functiile din Biroul permanent;
e) participa la sedintele Biroului permanent ori de cate ori este invitat;
f) poate cere incheierea dezbaterilor in Senat;
g) poate cere revocarea membrilor Biroului permanent sau a membrilor
birourilor comisiilor permanente propusi de grupul pe care il reprezinta;
h) informeaza membrii grupului asupra activitatilor Senatului si ale
comisiilor Senatului;
i) reprezinta grupul ori de cate ori este nevoie in activitatea Senatului;
j) da mandat unuia dintre vicepresedinti pentru inlocuirea sa.
Vicepresedintele grupului il inlocuieste pe presedinte in lipsa acestuia
sau ori de cate ori este nevoie, in baza mandatului.
Secretarul grupului tine evidenta prezentei si asigura redactarea
proceselor-verbale.
Art. 15^2
Presedintele grupului prezinta Senatului denumirea acestuia, precum si
componenta lui numerica si nominala.
Succesiunea prezentarilor se stabileste de catre presedintele de varsta al
Senatului, in ordinea marimii grupurilor parlamentare.
Art. 15^3
Orice modificare intervenita in componenta unui grup parlamentar se aduce
la cunostinta in scris presedintelui Senatului.
Presedintele Senatului informeaza senatorii, in sedinta publica, asupra
modificarilor intervenite in componenta grupurilor parlamentare.
Art. 15^4
Grupurile parlamentare, in functie de marimea lor, isi constituie un
secretariat tehnic a carui structura se stabileste de Biroul permanent. Numirea
si salarizarea membrilor acestuia se fac prin ordin al secretarului general al
Senatului, cu contract de munca pe durata determinata corespunzatoare
legislaturii. Numirea in si revocarea din functie se fac la propunerea grupului
parlamentar respectiv.
Grupurile parlamentare dispun, de asemenea, de logistica necesara in
vederea desfasurarii activitatii, precum si de mijloacele de transport,
stabilite de Biroul permanent in functie de marimea grupurilor."
14. Dupa articolul 15^4 se introduce sectiunea 2^1 cu urmatorul cuprins:
"SECTIUNEA 2^1
Biroul permanent al Senatului"
15. La articolul 16, alineatele 2 si 3 vor avea urmatorul cuprins:
"Biroul permanent al Senatului se compune din: presedintele Senatului,
4 vicepresedinti, 4 secretari si 2 chestori. Presedintele Senatului este si
presedintele Biroului permanent.
Repartizarea functiilor in Biroul permanent se stabileste prin negocieri
intre reprezentantii grupurilor parlamentare, respectandu-se configuratia
politica a Senatului asa cum rezulta din constituirea initiala a grupurilor
parlamentare. In cazul in care nu se ajunge la un acord problema se supune
votului Senatului."
16. La articolul 17, alineatul 3 va avea urmatorul cuprins:
"Daca nici un candidat nu a intrunit numarul de voturi necesar se
organizeaza un al doilea tur de scrutin, la care participa primii 2 candidati
care au obtinut cel mai mare numar de voturi sau, dupa caz, primul clasat si
candidatii care s-au clasat pe locul al doilea cu un numar egal de voturi; va
fi declarat presedinte al Senatului candidatul care a obtinut cel mai mare
numar de voturi din totalul voturilor exprimate."
17. La articolul 20, alineatele 3 si 6 vor avea urmatorul cuprins:
"Propunerile nominale pentru functiile prevazute la alin. 1 si
repartizate conform alin. 2 se fac de presedintii grupurilor parlamentare.
Propunerile se inainteaza presedintelui Senatului, care le va supune votului.
Alegerea se face prin vot secret cu buletine.
........................................................................
In cazul in care un candidat nu a obtinut nici dupa cel de-al doilea tur de
scrutin numarul necesar de voturi, grupul parlamentar in cauza va face o alta
propunere, care se supune aceleiasi proceduri de vot. Procedura se repeta pana
la alegerea unui reprezentant al acelui grup parlamentar in functia stabilita
in Biroul permanent al Senatului."
18. Dupa articolul 21 se introduce articolul 21^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 21^1
Pentru constatarea rezultatelor votului si incheierea procesului-verbal se
alege o comisie formata din cate un reprezentant al grupurilor parlamentare din
Senat."
19. Articolul 22 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 22
Membrii Biroului permanent pot fi revocati inainte de expirarea mandatului,
la cererea grupului parlamentar pe care il reprezinta, prin votul majoritatii
senatorilor. Votul este secret si se exprima prin bile.
Cererea de revocare se supune aprobarii Senatului dupa 3 zile de la
inregistrare, dar nu mai tarziu de 10 zile."
20. Dupa articolul 23 se introduce articolul 23^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 23^1
Functiile din Biroul permanent, devenite vacante in timpul sesiunii, se
ocupa la propunerea grupului parlamentar caruia i-a fost repartizata functia
respectiva, in conditiile prevazute la art. 20."
21. Titlul sectiunii a 3-a din capitolul I se elimina.
22. Articolul 24 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 24
Biroul permanent al Senatului are urmatoarele atributii:
a) propune Senatului datele de incepere si de incheiere ale fiecarei
sesiuni a Senatului, conform art. 63 din Constitutie;
b) solicita presedintelui Senatului convocarea in sesiune extraordinara;
c) supune aprobarii plenului Regulamentul Senatului, precum si propunerile
de modificare a acestuia;
d) pregateste si asigura desfasurarea in bune conditii a lucrarilor
Senatului;
e) primeste proiectele de lege si propunerile legislative si sesizeaza
comisiile permanente in vederea intocmirii rapoartelor si a elaborarii
avizelor, dispune difuzarea proiectelor de lege, a propunerilor legislative si
a rapoartelor tuturor senatorilor;
f) intocmeste proiectul ordinii de zi a sedintelor Senatului si programul
de activitate, cu participarea presedintilor grupurilor parlamentare, a
presedintilor comisiilor permanente si cu consultarea reprezentantului
Guvernului pentru relatia cu Parlamentul;
g) organizeaza relatiile Senatului cu parlamentele altor state si cu
organizatiile parlamentare, stabileste componenta nominala a delegatiilor;
h) analizeaza si supune dezbaterii Senatului propunerile Comisiei de
politica externa privind orientarile generale ale politicii externe a Romaniei
sau programele de politica externa;
i) supune spre aprobare Senatului componenta delegatiilor permanente la
organizatiile parlamentare mondiale, europene sau regionale, pe baza
consultarii grupurilor parlamentare;
j) prezinta Senatului proiectul de buget al acestuia si contul de incheiere
a exercitiului bugetar;
k) exercita controlul financiar-contabil si ia hotararile ce se impun in
acest domeniu;
l) supune aprobarii Senatului structura serviciilor acestuia;
m) propune Senatului numirea secretarului general;
n) aproba statul de functii si regulamentul de organizare si functionare a
serviciilor Senatului, la propunerea secretarului general, precum si
regulamente privind desfasurarea activitatii serviciilor Senatului;
o) controleaza serviciile Senatului;
p) aproba Regulamentul privind paza, accesul si serviciul de permanenta in
sediul Senatului;
r) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege, de prezentul
regulament sau insarcinari date de Senat.
Dezbaterile Biroului permanent al Senatului se consemneaza in
procese-verbale si in stenograme."
23. Dupa articolul 24 se introduc articolele 24^1 si 24^2 cu urmatorul
cuprins:
Art. 24^1
Biroul permanent se convoaca la cererea presedintelui Senatului sau la
cererea a cel putin 4 membri ai sai.
Art. 24^2
Biroul permanent va invita la lucrarile sale presedintii grupurilor
parlamentare si presedintii comisiilor parlamentare ori de cate ori considera
necesar."
24. Articolul 25 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 25
Presedintele Senatului are urmatoarele atributii:
a) convoaca Senatul in sesiuni ordinare si extraordinare;
b) conduce lucrarile Senatului, asistat de 2 secretari;
c) acorda cuvantul, modereaza discutiile, sintetizeaza problemele supuse
dezbaterii, stabileste ordinea votarii, anunta rezultatul acesteia si proclama
rezultatul votului;
d) asigura mentinerea ordinii in timpul dezbaterilor si respectarea
regulamentului;
e) conduce lucrarile Biroului permanent;
f) reprezinta Senatul in relatiile cu Presedintele Romaniei, Camera
Deputatilor, Guvernul si Curtea Constitutionala;
g) reprezinta Senatul in relatiile interne si externe;
h) poate sesiza Curtea Constitutionala in conditiile prevazute la art. 144
lit. a) si b) din Constitutie;
i) dispune de fondul presedintelui, conform legii si in limitele
prevederilor bugetare;
j) aproba decontarea cheltuielilor pentru deplasarile in strainatate pe
care le-a dispus;
k) aproba indemnizatiile persoanelor utilizate in cadrul Senatului in
calitate de colaborator, precum si decontarea cheltuielilor suportate de
persoanele invitate pentru audieri la Senat;
l) indeplineste si alte atributii prevazute de prezentul regulament sau
insarcinari date de Senat.
Presedintele Senatului asigura interimatul functiei de Presedinte al
Romaniei, conform art. 97 din Constitutie."
25. Articolul 27 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 27
Secretarii intocmesc lista cuprinzand inscrierile la cuvant in ordinea in
care au fost facute, prezinta presedintelui propunerile, amendamentele si orice
alte comunicari adresate Senatului, efectueaza apelul nominal, consemneaza
rezultatul votului, raspund de evidenta hotararilor adoptate, vegheaza la
intocmirea stenogramelor, il asista pe presedinte in realizarea atributiilor ce
ii revin, in ordinea stabilita de Biroul permanent, si indeplinesc orice alte
sarcini care le sunt incredintate de acesta sau de Biroul permanent."
26. La articolul 28, dupa alineatul 1 se introduce alineatul 2 cu urmatorul
cuprins:
"La sfarsitul fiecarei sesiuni chestorii prezinta Senatului un raport
cu privire la rezultatele controalelor efectuate."
27. Articolul 29 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 29
Comisiile sunt organe de lucru ale Senatului, constituite pentru pregatirea
activitatii de legiferare, precum si pentru realizarea functiei de control
parlamentar."
28. La articolul 30, alineatul 3 va avea urmatorul cuprins:
"Numarul, denumirea si competenta fiecarei comisii, precum si numarul
membrilor acestora se hotarasc de Senat, la propunerea Biroului
permanent."
29. Articolul 31 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 31
Componenta comisiilor se stabileste potrivit configuratiei politice a
Senatului rezultata din constituirea initiala a grupurilor parlamentare sau
prin negocieri intre reprezentantii grupurilor parlamentare.
Optiunile senatorilor se prezinta de grupurile parlamentare in termenul
stabilit de Biroul permanent. Propunerile pentru membrii comisiilor se fac de
presedintii grupurilor parlamentare, cu respectarea prevederilor alin. 1. In
cazul in care nu se ajunge la un acord Senatul hotaraste prin vot deschis.
Senatul aproba componenta nominala a fiecarei comisii cu votul deschis al
majoritatii senatorilor prezenti.
In aceleasi conditii se aproba si revocarea unor membri ai comisiei, la
solicitarea grupurilor parlamentare care i-au propus initial."
30. Articolul 32 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 32
In prima lor sedinta, convocata de presedintele Senatului, comisiile isi
aleg birourile, compuse dintr-un presedinte, 1 - 2 vicepresedinti si 1 - 2
secretari. In componenta de ansamblu a birourilor se va urmari, pe cat posibil,
respectarea configuratiei politice a Senatului.
Membrii birourilor comisiilor pot fi revocati inainte de expirarea
mandatului, la cererea grupului parlamentar pe care il reprezinta, prin votul
majoritatii membrilor comisiei. Grupul parlamentar care a cerut revocarea poate
solicita inlocuirea senatorului revocat din functie cu un alt membru al
grupului parlamentar care face parte din comisie."
31. Dupa articolul 32 se introduce articolul 32^1, cu urmatorul cuprins:
"Art. 32^1
Comisiile adopta propriul regulament de organizare si functionare, care se
supune aprobarii Biroului permanent."
32. Articolul 33 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 33
Biroul fiecarei comisii propune:
a) ordinea de zi a fiecarei sedinte;
b) sarcinile ce revin fiecarui senator in cadrul comisiei;
c) constituirea de subcomisii, cu votul majoritatii membrilor comisiei,
stabilindu-le componenta si sarcinile;
d) alte masuri ce intereseaza bunul mers al activitatilor comisiei."
33. Articolul 34 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 34
Presedintele comisiei are urmatoarele atributii:
a) asigura reprezentarea acesteia in raporturile cu Biroul permanent si cu
celelalte comisii;
b) conduce sedintele comisiei;
c) invita, din proprie initiativa sau la solicitarea membrilor comisiei, sa
participe la lucrarile comisiei si persoane din afara ei, daca interesele
lucrarilor respective o cer;
d) are acces sau poate desemna un alt reprezentant al comisiei la sedintele
altor comisii care examineaza lucrari ce prezinta importanta pentru comisia pe
care o conduce;
e) indeplineste alte atributii prevazute de regulamentul propriu de
organizare si functionare."
34. Dupa articolul 34 se introduc articolele 34^1 si 34^2 cu urmatorul
cuprins:
"Art. 34^1
Vicepresedintele indeplineste, in lipsa sau la cererea presedintelui,
atributiile acestuia.
Art. 34^2
Secretarul comisiei are urmatoarele atributii:
a) tine evidenta prezentei senatorilor la sedintele comisiei;
b) asigura redactarea tuturor actelor comisiei;
c) numara voturile exprimate in sedintele comisiei;
d) urmareste intocmirea proceselor-verbale ale sedintelor comisiei;
e) indeplineste orice alte atributii necesare bunului mers al activitatilor
comisiei."
35. Articolul 35 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 35
Convocarea sedintelor comisiei se face de presedintele acesteia sau, in
lipsa sa, de un vicepresedinte care il inlocuieste, potrivit programului de
lucru al Senatului.
In timpul sesiunii sedintele comisiilor pot avea loc in acelasi timp cu
cele ale plenului, cu incuviintarea acestuia.
In afara programului de lucru, in cadrul sesiunii comisiile pot fi
convocate si pot tine sedinte cu aprobarea sau din dispozitia Biroului
permanent."
36. La articolul 36, alineatele 2 si 3 vor avea urmatorul cuprins:
"In interesul desfasurarii lucrarilor comisiile pot invita sa
participe la dezbateri specialisti sau reprezentanti ai autoritatilor publice
si ai unor organizatii neguvernamentale.
Conditiile in care reprezentantii mijloacelor de informare in masa au acces
la lucrarile comisiilor se stabilesc de plenul acestora."
37. Articolul 37 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 37
Reprezentantii Guvernului au acces la lucrarile comisiilor. Comisiile pot
solicita participarea la lucrarile lor a unor membri ai Guvernului sau a
conducatorilor unor institutii publice, situatie in care prezenta acestora este
obligatorie; data la care are loc sedinta comisiei va fi adusa la cunostinta
invitatilor cu cel putin 3 zile inainte.
La sedintele comisiilor pot participa si senatori din alte comisii, fara a
avea drept de vot.
Biroul comisiei hotaraste conditiile si limitele participarii personalului
de specialitate al Senatului la sedintele comisiilor."
38. Dupa articolul 37 se introduce articolul 37^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 37^1
La propunerea presedintelui, a biroului comisiei sau a unui senator comisia
poate hotari limitarea duratei luarilor de cuvant."
39. La articolul 38, alineatul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Hotararile comisiilor se adopta cu votul majoritatii membrilor
prezenti. In caz de paritate votul presedintelui sau, dupa caz, al
inlocuitorului acestuia este hotarator."
40. La articolul 39, alineatele 1 si 2 vor avea urmatorul cuprins:
"Dupa incheierea dezbaterilor sau a efectuarii lucrarii aflate in
examinare comisia desemneaza, la propunerea presedintelui, unul sau mai multi
raportori dintre membrii sai.
Raportorii se vor ingriji de intocmirea raportului sau avizului comisiei,
care va fi supus aprobarii acesteia prin vot."
41. Articolul 41 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 41
Lucrarile comisiilor se consemneaza in procese-verbale si pot fi
stenografiate.
Senatorii care nu sunt membri ai comisiei pot consulta la sediul comisiei
actele si documentele acesteia, cu incuviintarea biroului comisiei, fara
stramutarea lor si fara ca lucrarile comisiei sa fie stanjenite.
Acte si documente ale comisiilor pot fi consultate si de alte persoane
interesate decat membrii Senatului, numai cu aprobarea biroului comisiei.
Toate actele si documentele emise de comisie vor fi semnate de presedinte
si de secretar.
Secretarul comisiei supravegheaza evidenta si pastrarea tuturor actelor si
documentelor comisiei de catre personalul de specialitate al acesteia."
42. Articolul 42 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 42
Comisiile permanente sunt alese pe toata durata mandatului Senatului.
Comisiile permanente sunt urmatoarele:
I. Comisia juridica, de numiri, disciplina, imunitati si validari;
II. Comisia economica;
III. Comisia pentru privatizare;
IV. Comisia pentru buget, finante si banci;
V. Comisia pentru agricultura, industrie alimentara si silvicultura;
VI. Comisia pentru politica externa;
VII. Comisia pentru aparare, ordine publica si siguranta nationala;
VIII. Comisia pentru drepturile omului si minoritati;
IX. Comisia pentru munca si protectie sociala;
X. Comisia pentru invatamant si stiinta;
XI. Comisia pentru cultura, culte, arta si mijloace de informare in masa;
XII. Comisia pentru administratie publica si organizarea teritoriului;
XIII. Comisia pentru cercetarea abuzurilor si petitii;
XIV. Comisia pentru sanatate, ecologie, tineret si sport.
In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentului
regulament comisiile permanente isi elaboreaza regulamente proprii, care se
aproba de Biroul permanent al Senatului. Acestea vor preciza si domeniile lor
de activitate."
43. La articolul 43, alineatul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Fiecare senator este obligat sa faca parte dintr-o singura comisie
permanenta. Acelasi senator poate face parte dintr-o a doua comisie permanenta.
Pe durata mandatului oricare senator isi poate schimba optiunea."
44. Articolul 44 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 44
Comisiile permanente au urmatoarele atributii:
a) examineaza proiecte si propuneri legislative, in vederea elaborarii
rapoartelor sau avizelor;
b) solicita rapoarte, informatii si documente de la autoritatile publice;
c) efectueaza anchete parlamentare, atunci cand considera necesar, si
prezinta rapoarte Biroului permanent;
d) controleaza modul in care ministerele si celelalte organe ale
administratiei publice indeplinesc Programul de guvernare aprobat de Parlament
in domeniile lor specifice de activitate;
e) dezbat si hotarasc asupra altor probleme transmise de Biroul permanent;
f) rezolva si alte sarcini potrivit regulamentului propriu."
45. La articolul 46, alineatul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Orice comisie permanenta care se considera competenta cu privire la
un proiect de lege, o propunere legislativa sau un amendament, trimise de
Biroul permanent altei comisii, poate solicita Biroului permanent sa ii fie
transmise spre avizare."
46. La articolul 47, alineatul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Daca o comisie permanenta considera ca un proiect de lege sau o
propunere legislativa este de competenta in fond a altei comisii poate cere
Biroului permanent transmiterea lor catre acea comisie, in termen de cel mult
10 zile de la inregistrare."
47. La articolul 48, alineatul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Comisia permanenta sesizata in fond comunica in scris celorlalte
comisii care examineaza proiectul sau propunerea legislativa termenul in care
sa ii fie remise avizele acestora."
48. Articolul 49 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 49
La sedintele comisiei sesizate in fond pot participa la dezbateri
raportorii comisiilor sesizate pentru avize."
49. Articolul 50 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 50
In raportul comisiilor sesizate in fond se fac referiri la avizele
celorlalte comisii care au examinat proiectul, la avizul Consiliului Legislativ
si la toate amendamentele primite. In cazul propunerilor respinse se
mentioneaza motivele avute in vedere.
Raportul cuprinde propuneri motivate privind admiterea fara modificari a
actului examinat, respingerea acestuia sau admiterea lui cu modificari si se
inainteaza Biroului permanent."
50. Articolul 51 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 51
Raportul comisiei sesizate in fond se depune la Biroul permanent in
termenul stabilit de acesta. Termenul poate fi modificat la cererea motivata a
comisiei."
51. Articolul 52 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 52
Avizarea amendamentelor scrise, depuse de senatori, se face de catre
comisia sesizata in fond si, numai daca aceasta considera necesar, si de o alta
comisie.
Pentru observatiile formulate in plen cu privire la probleme de redactare
avizarea se face oral de catre raportorul comisiei sesizate in fond.
Data amendamentului este data inregistrarii sale la comisie, care va tine o
evidenta speciala a tuturor amendamentelor depuse."
52. Articolul 53 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 53
Daca in urma dezbaterilor in plen sunt necesare modificari importante ale
continutului proiectului sau propunerii legislative, presedintele Senatului, la
cererea oricarui senator sau a unui grup parlamentar, supune votului Senatului
suspendarea dezbaterilor si trimiterea proiectului spre reexaminare comisiei
sesizate in fond."
53. Articolul 55 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 55
Orice comisie permanenta poate initia o ancheta parlamentara, in limitele
competentelor sale materiale, privitoare la activitatea desfasurata de un
minister sau de alta autoritate publica.
Pentru a obtine incuviintarea comisia permanenta va prezenta o cerere
scrisa, temeinic motivata, adoptata cu votul majoritatii membrilor sai, in care
vor fi enuntate obiectivele si scopul anchetei, mijloacele necesare de
realizare si termenul de depunere a raportului.
Biroul permanent al Senatului va decide asupra cererii, precum si daca
raportul se supune dezbaterii si aprobarii Senatului.
Persoanele invitate pentru audiere vor fi instiintate despre aceasta cu cel
putin 5 zile inainte. Cheltuielile de deplasare si, eventual, de cazare vor fi
suportate din bugetul Senatului.
Prezenta la audieri este obligatorie.
Procedura audierii este cea prevazuta in regulamentul comisiei
permanente."
54. La articolul 56, alineatul 1 va avea urmatorul cuprins:
"La propunerea Biroului permanent Senatul poate constitui, prin
hotarare, comisii speciale pentru avizarea unor proiecte de lege complexe,
pentru elaborarea unor propuneri legislative sau pentru alte scopuri, indicate
in hotararea de infiintare a comisiei. Proiectele de lege astfel avizate si
propunerile legislative elaborate de comisie nu vor mai fi supuse examinarii
altor comisii."
55. La articolul 56, dupa alineatul 2 se introduce alineatul 2^1 cu
urmatorul cuprins:
"Membrii comisiilor speciale isi pastreaza si calitatea de membri ai
comisiilor permanente."
56. Articolul 57 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 57
La cererea unei treimi din numarul membrilor sai Senatul va putea hotari
infiintarea unei comisii de ancheta, fiind aplicabile prevederile art. 29 - 41,
art. 55 si ale art. 56 alin. 2 si 3.
La cererea motivata a comisiei Senatul poate aproba prelungirea termenului
stabilit pentru depunerea raportului. In acest caz comisia este obligata sa
prezinte un raport preliminar.
Raportul comisiei este depus la Biroul permanent, care va asigura
includerea lui in proiectul ordinii de zi, in termen de cel mult 15 zile de la
data depunerii.
Dupa dezbaterea raportului Senatul adopta o hotarare cu privire la
acesta."
57. Articolul 58 va avea avea urmatorul cuprins:
"Art. 58
Daca una dintre Camere adopta un proiect de lege sau o propunere
legislativa intr-o redactare diferita de cea adoptata de cealalta Camera,
presedintele Senatului impreuna cu presedintele Camerei Deputatilor, prin
intermediul unei comisii paritare, initiaza procedura de mediere.
In acest scop Biroul permanent va propune Senatului un numar de 7 senatori,
urmarindu-se respectarea principiilor prevazute la art. 31.
Senatorii stabiliti de Senat prin votul deschis al majoritatii senatorilor
prezenti, impreuna cu cei 7 deputati desemnati de Camera Deputatilor, formeaza
comisia de mediere.
Cvorumul regulamentar al sedintei este asigurat de prezenta a cel putin 4
senatori dintre membrii comisiei de mediere a Senatului."
58. La articolul 59, dupa alineatul 1 se introduce alineatul 1^1 cu
urmatorul cuprins:
"Reprezentantii Senatului in comisia de mediere au competenta de a
examina si de a hotari, impreuna cu cei ai Camerei Deputatilor, numai asupra
redactarilor diferite adoptate de Camera Deputatilor la textele adoptate de
Senat si se vor pronunta, in aceste limite, asupra redactarilor diferite,
putand adopta fie una, fie cealalta dintre redactari sau un text comun."
59. La articolul 61, alineatul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Activitatea comisiei inceteaza o data cu depunerea raportului."
60. Articolul 62 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 62
Senatul se intruneste in doua sesiuni ordinare pe an. Prima sesiune incepe
in luna februarie si nu poate depasi sfarsitul lunii iunie. A doua sesiune
incepe in luna septembrie si nu poate depasi sfarsitul lunii decembrie."
61. Dupa articolul 62 se introduc articolele 62^1 si 62^2, cu urmatorul
cuprins:
"Art. 62^1
Senatul se intruneste si in sesiuni extraordinare, la cererea Presedintelui
Romaniei, a Biroului permanent ori a cel putin o treime din numarul
senatorilor.
Cererea de convocare a unei sesiuni extraordinare se face in scris si va
cuprinde motivul si durata sesiunii.
Convocarea Senatului se face de presedintele acestuia.
Respingerea de catre Senat a ordinii de zi solicitate impiedica tinerea
sesiunii extraordinare.
Art. 62^2
In timpul sesiunilor Senatul lucreaza in sedinte in plen, in comisii si in
grupuri parlamentare.
In afara sesiunilor Senatul lucreaza prin Biroul permanent, in grupuri
parlamentare si, cu aprobarea sau din dispozitia Biroului permanent, in comisii
parlamentare."
62. La articolul 63, alineatul 2 va avea urmatorul cuprins:
"De asemenea, Senatul poate adopta mesaje, declaratii si alte acte cu
caracter politic."
63. Titlul sectiunii a 2-a din capitolul II va avea urmatorul cuprins:
"Ordinea de zi si programul de activitate"
64. Articolul 64 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 64
Ordinea de zi si programul de activitate ale Senatului se aproba de plenul
Senatului, la propunerea Biroului permanent.
Materialele care se supun dezbaterii Senatului se transmit Biroului
permanent pentru a se intocmi proiectul ordinii de zi si al programului de
activitate ale Senatului.
Propunerile legislative se comunica Guvernului in termen de 3 zile de la
inregistrare, pentru a se pronunta si in ceea ce priveste aplicarea art. 110
din Constitutie."
65. Articolul 65 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 65
Proiectul ordinii de zi cuprinde proiecte de lege, propuneri legislative,
rapoarte, informari si alte acte prevazute de lege pentru a fi dezbatute de
Senat, precum si, dupa caz, intrebari, interpelari, declaratii sau alte
probleme propuse de Guvern, de Biroul permanent ori de senatori.
La intocmirea si aprobarea ordinii de zi in domeniul legislativ se va
asigura prioritate dezbaterii proiectelor de lege in procedura de urgenta,
dezbaterii ordonantelor de urgenta si a rapoartelor intocmite de comisiile de
mediere.
Alte propuneri sau documente decat cele din domeniul legislativ se transmit
Biroului permanent pentru a fi incluse in proiectul ordinii de zi, cu cel putin
doua zile inainte de sedinta Biroului permanent, daca prin lege, prin prezentul
regulament sau prin hotararea Senatului nu se prevede un termen mai
scurt."
66. Articolul 66 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 66
Proiectul ordinii de zi pentru saptamana urmatoare este supus spre aprobare
Senatului, se adopta cu votul majoritatii senatorilor prezenti, in ultima zi de
activitate in plen a saptamanii.
Ordinea de zi si programul de activitate aprobate pentru saptamana
urmatoare se distribuie senatorilor si se afiseaza la sediul Senatului.
Ordinea de zi se definitiveaza si se adopta zilnic."
67. Articolul 67 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 67
Decretele Presedintelui Romaniei pentru ratificarea tratatelor
internationale, precum si rapoartele sau declaratiile primului-ministru cu
privire la politica Guvernului se inscriu in proiectul ordinii de zi si se
dezbat cu prioritate."
68. La articolul 68, alineatul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Ordinea de zi poate fi modificata numai la cererea Biroului
permanent, a unui grup parlamentar, a unei comisii a Senatului sau a
Guvernului, pentru motive bine intemeiate si urgente."
69. Articolul 69 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 69
Initiativa legislativa apartine Guvernului, senatorilor si unui numar de
cel putin 250.000 de cetateni cu drept de vot, in conformitate cu art. 73 din
Constitutie. Senatul dezbate si proiectele de lege sau propunerile legislative
transmise de Camera Deputatilor.
In exercitarea dreptului de initiativa legislativa Guvernul inainteaza
Senatului proiecte de lege, iar senatorii si cetatenii, propuneri legislative.
Acestea trebuie sa fie insotite de expunere de motive si redactate in forma
proprie unui act normativ, pe articole si, dupa caz, pe capitole si sectiuni.
Legile constitutionale pot fi initiate in conditiile art. 146 si 147 din
Constitutie.
Propunerile legislative formulate de senatori, care implica modificarea
bugetului de stat sau a bugetului asigurarilor sociale de stat, trebuie sa fie
insotite de dovada solicitarii informarii Guvernului, inaintata prin
presedintele Senatului, in conformitate cu dispozitiile art. 110 din
Constitutie.
Proiectele de lege si propunerile legislative se inainteaza Biroului
permanent al Senatului, care dispune:
a) sesizarea comisiilor permanente competente, pentru intocmirea avizelor
sau a raportului, stabilind si termenele de depunere a acestora;
b) solicitarea avizului Consiliului Legislativ, daca acesta nu a fost dat;
c) distribuirea catre senatori a proiectelor sau propunerilor legislative,
a avizului Consiliului Legislativ, a hotararii Curtii Constitutionale, in
cazurile prevazute de Constitutie, si a punctului de vedere al Guvernului, in
cazurile cerute de lege, pentru propunerile legislative, stabilind si termenul
de depunere a amendamentelor de catre senatori sub sanctiunea decaderii. Aceste
dispozitii se aplica si grupurilor parlamentare.
Masurile hotarate de Biroul permanent se aduc la indeplinire de secretarul
general prin serviciile Senatului. Termenele prevazute pentru toate
operatiunile reglementate in acest articol se stabilesc de Biroul permanent in
functie de procedura ordinara sau de procedura de urgenta.
Propunerile legislative facute de cetateni se distribuie senatorilor si
sunt transmise comisiilor permanente competente impreuna cu hotararea Curtii
Constitutionale privind indeplinirea conditiilor pentru exercitarea initiativei
legislative de catre cetateni.
Termenele prevazute in prezentul articol pentru avize, rapoarte si
amendamente nu pot fi mai scurte de 10 zile calendaristice pentru procedura
ordinara si de 5 zile calendaristice pentru procedura de urgenta."
70. Articolul 70 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 70
Toate proiectele si propunerile legislative se inregistreaza la Senat in
ordinea primirii lor, se distribuie senatorilor, dar nu pot fi inscrise pe
ordinea de zi decat dupa trecerea unui termen de cel putin 5 zile."
71. Articolul 72 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 72
Initiatorul proiectului sau al propunerii legislative poate sa isi retraga
proiectul sau propunerea pana la inceperea dezbaterilor generale, cu aprobarea
plenului.
In cazul in care proiectul sau propunerea legislativa a fost adoptata de
Camera Deputatilor retragerea nu mai poate fi facuta din momentul sesizarii
Senatului."
72. Articolul 73 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 73
Dupa examinarea proiectului sau a propunerii legislative comisia permanenta
sesizata in fond intocmeste un raport, care va cuprinde propuneri motivate cu
privire la adoptarea sau, dupa caz, modificarea ori respingerea proiectului sau
a propunerii legislative examinate.
Raportul se transmite Biroului permanent, care dispune si asigura, prin
secretarul general al Senatului, difuzarea acestuia senatorilor, Guvernului si
initiatorului, cu cel putin 3 zile lucratoare inainte de data dezbaterii in
plen."
73. Articolul 75 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 75
Amendamentele care implica modificarea bugetului de stat sau a bugetului
asigurarilor sociale de stat se trimit de presedintele comisiei sesizate in
fond la Guvern, solicitandu-se punctul de vedere al acestuia. In cazul in care
Guvernul nu transmite un punct de vedere pana la data stabilita de comisie, se
considera ca amendamentul a fost acceptat.
Concluziile examinarii amendamentelor se includ in raportul comisie, iar
amendamentele se anexeaza la acesta."
74. La articolul 76, alineatul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Dezbaterea generala a proiectului sau a propunerii legislative incepe
cu prezentarea de catre initiator sau, dupa caz, de reprezentantul acestuia a
motivelor care au condus la promovarea proiectului sau a propunerii. Guvernul
este reprezentat in mod obligatoriu de un membru al sau."
75. Articolul 77 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 77
Pentru dezbaterea generala a proiectului sau a propunerii legislative
fiecare grup parlamentar poate sa isi desemneze un singur reprezentant.
In cazuri justificate, la cererea oricarui senator, Senatul poate aproba,
cu votul deschis al majoritatii senatorilor prezenti, sa li se dea cuvantul la
dezbaterile generale si altor senatori din cadrul acelorasi grupuri
parlamentare.
Presedintele Senatului da cuvantul reprezentantilor grupurilor parlamentare
si apoi celorlalti senatori, in ordinea inscrierii lor la cuvant. Presedintele
poate propune Senatului limitarea timpului destinat dezbaterilor generale, si
aceasta se hotaraste de plen, conform alin. 2."
76. Articolul 78 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 78
Initiatorul proiectului ori al propunerii legislative sau, dupa caz,
reprezentantul acestuia are dreptul sa ia cuvantul inainte de incheierea
dezbaterii generale. Acelasi drept il are si raportorul comisiei sesizate in
fond."
77. La articolul 80, dupa alineatul 1 se introduce alineatul 2 cu urmatorul
cuprins:
"Daca prin raportul comisiei se propune dezbaterea si adoptarea
proiectului de lege, iar in dezbaterile generale se cere respingerea
proiectului de lege, dupa incheierea acestora cererea de respingere se supune
votului Senatului."
78. Articolul 81 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 81
Dupa dezbaterile generale, si daca proiectul de lege nu a fost respins si
se constata ca prin raportul comisiei sesizate in fond nu s-au operat
modificari sau completari la textele proiectului sau propunerii legislative,
proiectul de lege se supune in intregime votului final.
In cazurile in care comisia sesizata in fond a operat modificari sau
completari la textele proiectului sau propunerii legislative cuprinse in
raportul acesteia, Presedintele consulta Senatul daca sunt observatii la
acestea si dezbaterile pe texte continua numai asupra acestor observatii, care
se rezolva prin vot. Dupa terminarea dezbaterilor asupra modificarilor si
completarilor operate de comisie raportul in intregime se supune votului si,
dupa aceasta, proiectul de lege in intregime se supune votului final.
In cazurile in care se constata ca sunt si amendamente respinse de comisie
si daca se cere sustinerea acestora in plen, se dezbat numai acestea si se
rezolva prin vot, apoi raportul comisiei se supune in intregime votului, dupa
care proiectul sau propunerea legislativa se supune in intregime votului
final."
79. Articolul 82 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 82
La dezbaterile care au loc in conditiile art. 81 senatorii pot lua cuvantul
pentru a exprima punctul de vedere al grupului parlamentar din care fac parte
sau punctul lor de vedere.
De asemenea, iau cuvantul si reprezentantul Guvernului sau al
initiatorului, precum si reprezentantii comisiei sesizate in fond.
Presedintele Senatului poate supune spre aprobare sistarea discutiilor la
textele aflate in dezbatere."
80. Articolul 83 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 83
In cursul dezbaterilor senatorii, grupurile parlamentare sau Guvernul pot
pune in discutie amendamentele depuse in termen la comisie, in conditiile
procedurii prevazute la art. 81."
81. Articolul 84 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 84
Daca din dezbaterile desfasurate in conditiile art. 81 rezulta necesitatea
reexaminarii de catre comisia sesizata in fond a unor texte, plenul poate
decide prin vot deschis, cu votul majoritatii senatorilor prezenti, suspendarea
dezbaterilor si trimiterea spre reexaminare a textelor in discutie, comisia
pronuntandu-se de urgenta, prin raport suplimentar."
82. La articolul 85, alineatele 1 si 3 vor avea urmatorul cuprins:
"Discutarea textelor in conditiile art. 81 incepe cu cele prin care se
propune eliminarea si continua cu cele privind modificarea sau completarea
acestora. In cazul in care exista mai multe amendamente de acelasi fel, ele se
supun la vot in ordinea in care au fost prezentate.
.....................................................................
Fiecare text se supune votului Senatului."
83. Dupa articolul 85 se introduce sectiunea 3^1 cu urmatorul titlu:
"SECTIUNEA 3^1
Procedura de urgenta"
84. Articolul 86 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 86
La cererea Guvernului sau din proprie initiativa Senatul poate adopta
proiecte de lege sau propuneri legislative cu procedura de urgenta.
Cererea Guvernului si propunerile Biroului permanent, ale grupurilor
parlamentare sau ale comisiilor permanente se supun aprobarii Senatului in ziua
in care au fost inregistrate sau, daca senatorii nu se afla in plen, in prima
sedinta ce urmeaza zilei de inregistrare a acestora. Aprobarea procedurii de
urgenta se face cu votul majoritatii senatorilor prezenti.
Ordonantele emise de Guvern in temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutie
se supun aprobarii Senatului in procedura de urgenta."
85. Dupa articolul 86 se introduc articolele 86^1 si 86^2 cu urmatorul
cuprins:
"Art. 86^1
Senatorii, grupurile parlamentare sau Guvernul pot prezenta amendamente in
scris, motivate, care se trimit comisiei sesizate in fond, in termenele
stabilite de Biroul permanent. In acelasi interval de timp avizul Consiliului
Legislativ se va trimite comisiei sesizate in fond.
Comisia sesizata in fond este obligata sa depuna raportul in termenul
stabilit de Biroul permanent.
Biroul permanent, dupa primirea raportului comisiei sesizate in fond,
inscrie cu prioritate in proiectul ordinii de zi proiectul de lege sau
propunerea legislativa.
Senatul va putea limita durata dezbaterilor generale, dupa care va trece la
dezbaterea proiectului, in conditiile art. 81.
Dezbaterea proiectului se face in conditiile prevazute la art. 81.
Art. 86^2
In cazul proiectelor de lege si al propunerilor legislative primite de la
Camera Deputatilor, daca au fost operate modificari substantiale fata de
proiectul initial, presedintele comisiei permanente sesizate in fond poate
solicita avizul Consiliului Legislativ."
86. Articolul 87 se abroga.
87. Articolul 89 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 89
Membrii Guvernului sau reprezentantii acestora au acces la lucrarile
Senatului. Daca li se solicita participarea, prezenta lor este obligatorie.
La sedintele publice ale Senatului pot asista diplomati, reprezentanti ai
presei, radioului si televiziunii, precum si alti invitati, pe baza acreditarii
sau a invitatiei semnate de Secretarul general al Senatului, in conditiile
stabilite de Biroul permanent. Cetatenii pot asista la lucrarile Senatului pe
baza unor permise de acces distribuite la cerere, in ordinea solicitarii de
catre cei interesati, in limita locurilor disponibile in spatiul destinat
publicului.
Persoanele care asista la sedinta trebuie sa pastreze linistea si sa se abtina
de la orice manifestare de aprobare sau dezaprobare, in caz contrar putand fi
evacuate din sala."
88. Articolul 91 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 91
Senatul isi desfasoara activitatea in plen, pe comisii si pe grupuri
parlamentare, conform programului de activitate propus de Biroul permanent si
aprobat de Senat."
89. La articolul 92, alineatul 3 va avea urmatorul cuprins:
"Inainte de inceperea dezbaterilor presedintele de sedinta anunta daca
este intrunit cvorumul, ordinea de zi si programul de activitate."
90. Articolul 93 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 93
Senatul adopta legi, hotarari, motiuni si alte acte cu caracter politic in
prezenta majoritatii senatorilor. In oricare alta situatie cvorumul este de o
treime din numarul senatorilor.
Inainte de votare presedintii grupurilor parlamentare pot cere
presedintelui Senatului verificarea intrunirii cvorumului.
In cazul in care cvorumul legal nu este intrunit, presedintele Senatului
suspenda sedinta si anunta ziua si ora de reluare a lucrarilor."
91. Articolul 95 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 95
Inainte de inceperea dezbaterilor generale secretarii intocmesc lista cu
senatorii care se inscriu la cuvant.
Senatorii iau cuvantul in ordinea inscrierii pe lista, cu incuviintarea
presedintelui Senatului.
Reprezentantilor Guvernului li se poate da cuvantul in orice faza a
dezbaterii si ori de cate ori solicita acest lucru. Acelasi drept il au si
reprezentantii comisiilor sesizate pentru raport de fond."
92. Articolul 96 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 96
Persoanele care iau cuvantul in Senat vorbesc numai de la tribuna acestuia
sau de la microfoanele special instalate; nici o persoana nu poate lua cuvantul
decat daca ii este dat de presedinte."
93. La articolul 97, alineatul 2 se abroga.
94. La articolul 98, alineatul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Presedintele Senatului va da cuvantul oricand unui senator pentru a
raspunde intr-o chestiune de ordin personal, limitand timpul acordat in acest
scop."
95. La articolul 99, alineatul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Propunerea de incheiere a dezbaterii se adopta cu votul majoritatii
senatorilor prezenti."
96. Articolul 100 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 100
Senatorii si celelalte persoane care iau cuvantul sunt obligate sa se
refere exclusiv la chestiunea pentru care s-au inscris la cuvant si sa respecte
regulile deontologiei parlamentare. In caz contrar presedintele le atrage
atentia si, daca nu se conformeaza, le retrage cuvantul.
Nu se admite dialogul intre vorbitori si celelalte persoane aflate in
sala."
97. Articolul 101 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 101
Presedintele cheama la ordine pe senatorii care tulbura dezbaterile. El
poate intrerupe sedinta cand tulburarea persista si poate dispune evacuarea din
sala a persoanelor care impiedica in orice mod desfasurarea normala a
lucrarilor Senatului."
98. La articolul 103, alineatul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Legile, hotararile, motiunile, precum si celelalte acte cu caracter
politic se adopta de Senat prin vot."
99. La articolul 104, dupa alineatul 2 se introduce alineatul 2^1 cu
urmatorul cuprins:
"Votul prin ridicarea mainii sau prin ridicare in picioare are
urmatoarele semnificatii: pentru, contra sau abtinere. Constatarea rezultatelor
se face de presedinte. Daca presedintele o cere sau daca constatarea sa este
contestata de presedintele unui grup parlamentar, voturile se numara de catre
secretar."
100. La articolul 104, alineatele 3 si 4 vor avea urmatorul cuprins:
"Votul secret poate fi exprimat prin buletine de vot, pentru alegerea
sau numirea in unele functii, ori prin bile sau electronic, in cazul votarii
legilor, hotararilor sau motiunilor.
In cazul in care prin regulament nu se stabileste o anumita procedura de
vot obligatorie, aceasta se va hotari de Senat, la propunerea
presedintelui."
101. La articolul 105, alineatul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Votarea prin apel nominal se desfasoara astfel: presedintele explica
obiectul votarii si sensul cuvintelor <<pentru>> si
<<contra>>; unul dintre secretari da citire numelui si prenumelui
senatorilor, fiecare senator raspunde <<pentru>> sau
<<contra>>."
102. Articolul 106 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 106
Votul prin bile se desfasoara astfel: in fata presedintelui Senatului se
aseaza o urna alba si alta neagra. Senatorii vin pe rand la urne, dupa ce
primesc de la secretari cate doua bile, dintre care una alba si una neagra, pe
care le introduc in cele doua urne. Bila alba introdusa in urna alba si bila
neagra introdusa in urna neagra inseamna vot <<pentru>>, iar bila
neagra introdusa in urna alba si bila alba introdusa in urna neagra inseamna
vot <<contra>>."
103. Dupa articolul 106 se introduce articolul 106^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 106^1
Votul electronic se desfasoara prin conectarea unuia dintre contactele care
reprezinta vot <<pentru>>, vot <<contra>> sau
<<abtinere>>. Rezultatul votului electronic se afiseaza la comanda
presedintelui Senatului. In cazul unei defectiuni tehnice votul se repeta. Daca
defectiunea persista, se recurge, dupa caz, la celelalte modalitati de vot.
Cartela de vot este netransmisibila.
Daca votul este deschis, la solicitarea oricarui grup parlamentar se
elibereaza cate o lista cuprinzand rezultatele votului."
104. La articolul 107, alineatele 2 si 4 vor avea urmatorul cuprins:
"Senatorul voteaza <<pentru>> lasand neatinse pe buletinul
de vot numele si prenumele persoanei propuse; el voteaza <<contra>>
stergand numele si prenumele persoanei propuse.
.....................................................................
Sunt nule buletinele de vot care nu corespund modelului prezentat, cele
care nu poarta stampila de control si cele pe care au fost lasate neatinse
numele si prenumele candidatilor si care, in acest mod, depasesc numarul
functiilor pentru care se face alegerea sau numirea."
105. Dupa articolul 107 se introduce articolul 107^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 107^1
Daca la alegerea sau numirea in anumite functii nu se obtine numarul
necesar de voturi, votul se reia conform reglementarilor specifice. In caz de
paritate de voturi procedura de votare se repeta.
In situatiile in care votul este deschis, presedintele voteaza numai dupa
ce restul senatorilor si-au exprimat votul."
106. Articolul 108 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 108
In cursul votarii nu se acorda dreptul de a lua cuvantul."
107. Articolul 110 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 110
Legile constitutionale se adopta cu votul unei majoritati de cel putin doua
treimi din numarul senatorilor.
Legile organice si hotararile privind regulamentul Senatului se adopta cu
votul majoritatii senatorilor.
Legile ordinare si hotararile luate in procesul legiferarii se adopta cu
votul majoritatii senatorilor prezenti.
In cazul legilor constitutionale, cand presedintele constata in prealabil
imposibilitatea intrunirii majoritatii prevazute, amana votul, stabilind ziua
si ora desfasurarii acestuia. O noua amanare a votului nu poate depasi 30 de
zile.
Daca prezentul regulament nu dispune altfel, celelalte acte ale Senatului
sau masurile luate de acesta se adopta cu votul majoritatii senatorilor
prezenti.
Inainte de votare presedintele poate cere verificarea cvorumului prin apel
nominal sau prin numarare de catre secretari. Senatorii care nu isi exercita
dreptul de vot, dar care au fost prezenti in sala de sedinta intra in numarul
regulamentar de stabilire a cvorumului.
Daca in sala de sedinta nu se afla majoritatea senatorilor, presedintele
amana votarea pana la intrunirea cvorumului legal."
108. Dupa articolul 110 se introduc articolele 110^1 si 110^2 cu urmatorul
cuprins:
"Art. 110^1
Votul final priveste ansamblul reglementarii.
Votul final poate avea loc intr-o sedinta consacrata acestui scop, in
ordinea definitivarii proiectului de lege sau a propunerii legislative.
Art. 110^2
Votul poate fi contestat numai de presedintele unui grup parlamentar,
imediat dupa anuntarea rezultatului votului de catre presedintele Senatului.
Asupra contestatiei Senatul se pronunta prin votul majoritatii senatorilor
prezenti. Contestatia poate fi sustinuta de un singur vorbitor, intr-un
interval de timp rezonabil si, in caz de opozitie, poate lua cuvantul, intr-un
interval de timp egal, de asemenea, un singur vorbitor din partea fiecarui grup
parlamentar.
Admiterea contestatiei are drept consecinta repetarea votului."
109. Articolul 111 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 111
Numirile, confirmarile sau avizele pentru numiri in functii care, potrivit
legii, se fac de catre Senat se supun dezbaterii Senatului pe baza raportului
Comisiei juridice, de numiri, disciplina, imunitati si validari.
In vederea intocmirii raportului comisia va examina propunerile de numiri,
confirmari sau avize, avand dreptul de a chema pentru audiere candidatii.
Candidatii vor fi invitati si la dezbaterea in plen a raportului, iar
Senatul poate hotari audierea lor si in plen."
110. Articolul 112 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 112
Proiectele de lege si propunerile legislative examinate mai intai de Senat
se semneaza, dupa adoptare, de presedintele Senatului si se inainteaza Camerei
Deputatilor, in vederea dezbaterii si adoptarii. Guvernul va fi instiintat
despre aceasta."
111. Dupa articolul 112 se introduc articolele 112^1 si 112^2 cu urmatorul
cuprins:
"Art. 112^1
In cazul in care Senatul a adoptat fara modificari un proiect de lege sau o
propunere legislativa primita de la Camera Deputatilor, aceasta va fi semnata
de presedintele Senatului, va fi depusa la secretarul general al Senatului in
vederea exercitarii dreptului de sesizare a Curtii Constitutionale si va fi
transmisa Camerei Deputatilor pentru indeplinirea formalitatilor de promulgare.
Prevederile alin. 1 se aplica si pentru legile adoptate de Senat in urma
medierii divergentelor cu Camera Deputatilor, cand aceasta din urma a fost
prima sesizata.
Depunerea legii la secretarul general al Senatului se face numai in zilele
in care Senatul lucreaza in plen si se aduce la cunostinta senatorilor in
aceeasi zi. Senatorii isi pot exercita dreptul de sesizare a Curtii
Constitutionale potrivit legii.
Art. 112^2
In cazul in care Senatul respinge un proiect de lege sau o propunere
legislativa adoptata anterior de Camera Deputatilor, aceasta se trimite, pentru
o noua dezbatere, Camerei Deputatilor. Daca proiectul de lege sau propunerea
legislativa este respinsa de Senat si a doua oara, respingerea este definitiva.
In cazul in care Camera Deputatilor respinge un proiect de lege sau o
propunere legislativa adoptata anterior de Senat, Senatul procedeaza la o noua
dezbatere. O noua respingere de catre Camera Deputatilor este definitiva.
In cazul in care Senatul respinge un proiect de lege sau o propunere
legislativa, ca prima Camera sesizata, nu il mai inainteaza Camerei
Deputatilor. Respingerea se comunica initiatorului.
De la prevederile alin. 3 se excepteaza proiectele de lege privind
aprobarea ordonantelor adoptate de Guvern.
Proiectele de lege sau propunerile legislative respinse de Senat nu pot fi
readuse in discutia acestuia in cursul aceleiasi sesiuni."
112. Articolul 113 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 113
In caz de neconstitutionalitate, constatata potrivit art. 144 lit. a) din
Constitutie, Senatul dezbate si hotaraste pe baza raportului Comisiei juridice,
de numiri, disciplina, imunitati si validari asupra obiectiei de
neconstitutionalitate, in termen de 30 de zile de la inregistrarea comunicarii.
In urma dezbaterii legea se supune unui singur vot, daca aceasta a fost
declarata in intregime neconstitutionala. In celelalte cazuri se supun votului
numai prevederile declarate neconstitutionale sau textele propuse de comisie.
Obiectia de neconstitutionalitate este inlaturata numai in cazul in care
atat Senatul, cat si Camera Deputatilor au adoptat legea, in aceeasi forma, cu
o majoritate de cel putin doua treimi din numarul membrilor fiecarei Camere.
In cazul in care in una dintre Camere nu se obtine majoritatea de doua
treimi ceruta de art. 145 alin. (1) din Constitutie, prevederile declarate
neconstitutionale prin decizie a Curtii Constitutionale se inlatura din lege,
iar daca legea in ansamblul sau este declarata neconstitutionala, ea nu se mai
trimite la promulgare Presedintelui Romaniei.
Comisia juridica, de numiri, disciplina, imunitati si validari, pe baza
concluziilor retinute din examinarea continutului deciziei Curtii
Constitutionale, recomanda Senatului, prin raportul ei, admiterea sau
respingerea obiectiei de neconstitutionalitate. Nu pot fi propuse amendamente
la textele considerate neconstitutionale. Comisia poate propune texte
corespunzatoare deciziei Curtii Constitutionale."
113. Articolul 115 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 115
In procedura de adoptare a legilor medierea divergentelor dintre Senat si
Camera Deputatilor se face prin intermediul unei comisii de mediere, potrivit
art. 64 - 86^2.
Raportul comisiei de mediere se inscrie pe ordinea de zi a Senatului,
urmandu-se procedura prevazuta la art. 64 - 86^2 din prezentul regulament sau,
dupa caz, pe ordinea de zi a sedintelor comune ale Camerelor Parlamentului,
potrivit procedurii prevazute in regulamentul sedintelor comune.
Se supun la vot, potrivit procedurii de dezbatere pe articole a legii,
numai solutiile propuse de comisia de mediere diferite de cele adoptate initial
de Senat. In toate cazurile raportul comisiei de mediere se aproba potrivit
procedurii si cu majoritatea de voturi necesara in vederea adoptarii legii in
forma finala."
114. Articolul 116 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 116
Daca ambele Camere ale Parlamentului isi insusesc textul legii in forma
propusa de comisia de mediere, se va proceda conform art. 112."
115. La articolul 117, dupa alineatul 1 se introduce alineatul 2 cu
urmatorul cuprins:
"Dupa finalizarea dezbaterilor in sedinta comuna se procedeaza conform
prevederilor art. 112."
116. Articolul 118 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 118
In cazul in care Presedintele Romaniei cere, inainte de promulgare,
reexaminarea unei legi adoptate prima data de Senat, cererea va fi inscrisa in
termen de cel mult 30 de zile in proiectul ordinii de zi a Senatului.
Reexaminarea legii pe baza cererii Presedintelui Romaniei se face cu
respectarea procedurii legislative."
117. Articolul 121 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 121
Senatul are dreptul sa ceara punerea sub urmarire penala a membrilor
Guvernului, potrivit dispozitiilor Legii nr. 115/1999 privind responsabilitatea
ministeriala."
118. La articolul 122, alineatul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Dezbaterea are loc pe baza raportului intocmit fie de o comisie
permanenta, ca urmare a unei anchete desfasurate in conditiile art. 55, fie de
o comisie de ancheta."
119. Articolul 123 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 123
Daca Senatul hotaraste sa ceara punerea sub urmarire penala a unui membru
al Guvernului, presedintele Senatului va adresa ministrului justitiei o cerere pentru
inceperea urmarii penale potrivit legii. De asemenea, va instiinta Presedintele
Romaniei pentru eventuala suspendare din functie a acestuia."
120. La articolul 125, dupa alineatul 2 se introduce alineatul 3 cu
urmatorul cuprins:
"Motiunile trebuie sa fie intocmite corespunzator actelor juridice ale
Senatului si sa cuprinda motivarea si dispozitivul. Motiunile se depun la
presedinte in plenul Senatului."
121. Articolul 126 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 126
Pana la incheierea dezbaterii unei motiuni semnatarii nu mai pot promova o
alta motiune in aceeasi problema.
Dupa primirea motiunilor care nu intra sub incidenta art. 127 alin. 2
presedintele Senatului le comunica de indata Guvernului si le aduce la
cunostinta plenului, dupa care dispune afisarea lor la sediul Senatului si
distribuirea lor senatorilor."
122. La articolul 127, dupa alineatul 1 se introduc alineatele 2 si 3 cu
urmatorul cuprins:
"Presedintele Senatului nu va supune dezbaterii motiunile care nu
indeplinesc cerintele prevazute la art. 125 si nici pe cele care vizeaza
finalitati specifice motiunii de cenzura, prezentand Senatului motivele
deciziei sale.
Motiunile privind probleme de politica externa se supun dezbaterii numai
insotite de avizul Comisiei pentru politica externa si cu consultarea
Ministerului Afacerilor Externe. Aceasta conditie trebuie indeplinita in termen
de 3 zile de la depunerea motiunii."
123. La articolul 128, alineatul 3 va avea urmatorul cuprins:
"Dezbaterea se incheie prin supunerea la vot a motiunii in plenul
Senatului."
124. La articolul 128, dupa alineatul 3 se introduce alineatul 4 cu
urmatorul cuprins:
"Nici o motiune nu poate fi supusa votului inainte de dezbaterea
ei."
125. La articolul 129, dupa alineatul 1 se introduce alineatul 2 cu
urmatorul cuprins:
"Motiunile adoptate de Senat se publica in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, si sunt obligatorii pentru Guvern si membrii sai, precum si
pentru celelalte persoane vizate."
126. Articolul 130 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 130
Fiecare senator poate adresa intrebari orale sau scrise Guvernului,
membrilor acestuia sau conducerii autoritatilor administrative autonome.
Intrebarea consta in solicitarea de a se raspunde daca un fapt este
adevarat, daca o informatie este exacta, daca Guvernul intelege sa comunice
Senatului documentele ori informatiile solicitate de senator sau daca are
intentia de a lua o hotarare intr-o problema determinata.
In plenul Senatului nu pot fi formulate intrebari care privesc probleme de
interes personal sau particular, care urmaresc in exclusivitate obtinerea unei
consultatii juridice ori care privesc activitatea unor persoane care nu
indeplinesc functii publice.
Cei intrebati, daca sunt prezenti, au obligatia sa raspunda imediat la
fiecare intrebare sau vor declara ca prezinta raspunsul in zilele urmatoare,
indicand data. Pentru cei care nu sunt prezenti Senatul va stabili data la care
acestia sunt obligati sa raspunda intrebarilor, pe care o va comunica celor in
cauza.
Membrul Guvernului poate amana raspunsul la intrebarea orala pentru
saptamana urmatoare numai in cazuri temeinic justificate.
La prezentarea intrebarii senatorul va preciza daca doreste sa primeasca
raspunsul in scris sau oral in sedinta publica."
127. Articolul 131 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 131
Daca raspunsul la o intrebare da nastere unei replici, durata afectata
pentru aceasta este de cel mult 3 minute. Raspunsul la replica va fi dat in
aceleasi conditii in care s-a raspuns la intrebare."
128. Articolul 132 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 132
Nici un senator nu poate adresa mai mult de doua intrebari in aceeasi
sedinta. Durata afectata intrebarilor si raspunsurilor va fi stabilita de
Biroul permanent.
Intrebarile care n-au putut fi prezentate si raspunsurile care n-au putut
fi date in timpul stabilit vor fi reprogramate pentru sedinta urmatoare,
mentinandu-se ordinea inscrierilor."
129. Articolul 134 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 134
Interpelarea consta intr-o cerere adresata Guvernului sau unui membru al
acestuia de catre un senator sau de un grup parlamentar, prin care se solicita
explicatii asupra politicii Guvernului in probleme importante ale activitatii
sale interne sau externe.
Interpelarile se fac in scris, aratandu-se obiectul si motivarea acestora,
si se depun la secretarul desemnat al Senatului."
130. Articolul 135 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 135
Interpelarile se inscriu, in ordinea prezentarii, intr-un registru special,
se afiseaza la sediul Senatului si se comunica celui interpelat.
Interpelarile se prezinta in sedinta publica de catre autor.
Biroul permanent stabileste o zi din saptamana consacrata prezentarii si
dezbaterii interpelarilor.
Guvernul si fiecare dintre membrii sai sunt obligati sa raspunda la
interpelari in cel mult doua saptamani. Pentru motive temeinice Senatul poate
acorda un nou termen."
131. La articolul 136, alineatul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Raspunsurile la interpelarile adresate Guvernului se prezinta de
primul-ministru sau de reprezentantul acestuia. Raspunsul la interpelarile
adresate membrilor Guvernului se prezinta de ministru sau, dupa caz, de un
secretar de stat."
132. Titlul sectiunii a 4-a din capitolul III va avea urmatorul cuprins:
"Informarea Senatului si a senatorilor"
133. Articolul 138 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 138
Presedintele Senatului poate solicita Guvernului si celorlalte organe ale
administratiei publice, in cadrul controlului parlamentar asupra activitatii
acestora, informatiile si documentele necesare.
Presedintii comisiilor permanente pot solicita de la organele prevazute la
alin. 1 informatiile si documentele necesare referitoare la domeniul lor de activitate.
Fiecare senator are dreptul de a cere informatiile si documentele
mentionate prin intermediul presedintelui Senatului sau al presedintilor
comisiilor.
Solicitarea informarii este obligatorie in cazul in care o initiativa
legislativa implica modificarea prevederilor bugetului de stat sau ale
bugetului asigurarilor sociale de stat.
Autoritatile prevazute la alin. 1 sunt obligate sa raspunda in termen de
cel mult 10 zile. In situatii exceptionale in care raspunsul necesita date
suplimentare, acestea au obligatia de a declara in scris ca interesul public nu
le permite sa raspunda la timp si de a cere un termen suplimentar, care nu
poate depasi 30 de zile. In cazul in care autoritatile nu raspund in termenele
prevazute senatorul interesat poate cere invitarea lor in plenul Senatului.
Refuzul nejustificat de a raspunde la solicitarile prevazute in alineatele
precedente atrage, dupa caz, raspunderea juridica potrivit legii. Presedintele
Senatului poate sesiza autoritatile competente, la solicitarea senatorului
interesat."
134. Titlul sectiunii a 5-a din capitolul III se elimina.
135. Articolele 141 - 143 se abroga.
136. La articolul 146, alineatele 1 si 3 vor avea urmatorul cuprins:
"Petitiile inregistrate se repartizeaza spre solutionare de catre unul
dintre vicepresedintii Senatului, desemnat de presedinte, comisiei permanente
competente, potrivit obiectului petitiei, ori senatorilor carora le-au fost
personal adresate.
.......................................................................
Senatorul caruia ii sunt adresate petitii le va transmite spre solutionare
autoritatilor publice competente."
137. Articolul 147 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 147
Comisia va decide care sunt petitiile a caror rezolvare nu sufera amanare,
sesizand de indata autoritatile publice competente, in vederea solutionarii
lor. Pentru celelalte petitii comisia va decide, in cel mult 10 zile de la
inregistrarea lor, daca le va trimite unei autoritati publice competente ori le
va clasa. In cazuri deosebite problema ce face obiectul petitiei se prezinta
Senatului.
Autoritatile publice sesizate au obligatia sa informeze Senatul in scris,
in termen de cel mult 30 de zile, despre solutia adoptata.
Petitionarului i se aduce la cunostinta solutia adoptata."
138. Articolul 148 se abroga.
139. Dupa articolul 148 se introduce sectiunea 6^1 cu urmatorul cuprins:
"SECTIUNEA 6^1
Declaratii politice
Art. 148^1
In fiecare saptamana Biroul permanent aloca o anumita perioada dintr-o zi
de sedinta pentru declaratii politice ale senatorilor.
Declaratiile politice se fac in nume propriu sau in numele grupului
parlamentar.
In raport cu continutul lor declaratiile politice pot da dreptul la replica
senatorilor, grupurilor parlamentare si autoritatilor vizate."
140. Articolul 180 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 180
Serviciile Senatului sunt conduse de secretarul general al Senatului.
Secretarul general este numit de Senat, pe durata mandatului acestuia, la
propunerea presedintelui.
Secretarul general poate fi revocat la propunerea presedintelui Senatului
sau a cel putin 20 de senatori. Propunerea de revocare poate fi formulata o
singura data in cursul aceleiasi sesiuni.
Secretarul general este ordonator principal de credite si, in indeplinirea
atributiilor sale, emite ordine."
141. Articolul 182 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 182
Structura organizatorica a serviciilor Senatului, precum si numarul maxim
de posturi se aproba de plenul Senatului, la propunerea Biroului permanent.
Statul de functii se aproba de Biroul permanent, la propunerea secretarului
general al Senatului."
Art. 2
Regulamentul Senatului, aprobat prin Hotararea Senatului nr. 16/1993,
publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 178 din 27 iulie 1993,
cu modificarile si completarile ulterioare, inclusiv cu cele aduse prin
prezenta hotarare, va fi republicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
dandu-se textelor o noua numerotare.
Aceasta hotarare a fost adoptata de Senat in sedinta din 17 ianuarie 2001,
cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA