HOTARARE Nr. 1306 din 25 noiembrie 1996
privind infiintarea Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru
Biotehnologie
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 329 din 9 decembrie 1996
In temeiul Ordonantei Guvernului nr. 25/1995, aprobata si modificata prin
Legea nr. 51/1996,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se infiinteaza Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru
Biotehnologie, unitate cu personalitate juridica, care desfasoara activitati de
cercetare fundamentala, cercetare aplicativa si activitati de dezvoltare
tehnologica in domeniul biotehnologiei.
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Biotehnologie se
infiinteaza prin reorganizarea Sectorului de cercetare-dezvoltare al Societatii
Comerciale "Biotehnos" - S.A., functioneaza dupa modelul regiilor
autonome, conform Legii nr. 51/1996, si se afla in coordonarea Ministerului
Cercetarii si Tehnologiei.
Art. 2
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Biotehnologie are sediul
in municipiul Bucuresti, sos. Oltenitei nr. 105, sectorul 4.
Art. 3
Structura organizatorica a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare
pentru Biotehnologie este prevazuta in anexa nr. 1.
Art. 4
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Biotehnologie isi
desfasoara activitatea in conformitate cu reglementarile legale in vigoare,
precum si cu regulamentul de organizare si functionare prevazut in anexa nr. 2.
Art. 5
Patrimoniul Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru
Biotehnologie, stabilit pe baza bilantului contabil la 30 septembrie 1996, este
de 107.666 mii lei, din care imobilizari corporale 107.666 mii lei, si se preia
pe baza de protocol de predare-preluare de la Societatea Comerciala
"Biotehnos" - S.A.
Art. 6
Personalul sectorului de cercetare-dezvoltare se preia de catre Institutul
National de Cercetare-Dezvoltare pentru Biotehnologie, prin transfer de la
Societatea Comerciala "Biotehnos" - S.A., si isi pastreaza salariile
avute la data desprinderii din aceasta societate comerciala, pana la negocierea
noului contract colectiv de munca.
Art. 7
Tematica de cercetare-dezvoltare in executie se preia de catre Institutul
National de Cercetare-Dezvoltare pentru Biotehnologie, cu valoarea contractata
pe anul 1996, ramasa la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
Art. 8
Ministerul Cercetarii si Tehnologiei, in calitate de minister coordonator,
va cuprinde in bugetul sau de venituri si cheltuieli fondurile necesare
institutului pentru realizarea unor investitii, dotari, aparatura, echipamente
si instalatii.
Art. 9
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministrul cercetarii
si tehnologiei,
Doru Dumitru Palade
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
ANEXA 1
INSTITUTUL NATIONAL DE CERCETARE-DEZVOLTARE PENTRU BIOTEHNOLOGIE
STRUCTURA ORGANIZATORICA
______________________ __________________ ____________________________
| CONSILIUL STIINTIFIC |__| DIRECTOR GENERAL |__| CONSILIUL DE ADMINISTRATIE |
|______________________| |__________________| |____________________________|
____________________________|_______________________________
____|____ __________|__________ _________|_________
|CONSILIER| __| DIRECTOR STIINTIFIC |__ | DIRECTOR ECONOMIC |
|DIRECTOR | | |_____________________| | |___________________|
|GENERAL | ____|____ | _____|___ |
|_________| ___|___ ___|___ | ___|___ ___|___ ______|________
|FILIALA| |FILIALA| | |FILIALA| |FILIALA| | COMPARTIMENT |
| 1 | | 2 | | | 3 | | 4 | | ADMINISTRATIV |
|_______| |_______| | |_______| |_______| |_______________|
_______________________________|________________________________________
| | | | | | | | | | |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Semnificatia coloanelor din schema de mai sus este urmatoarea:
1 - DEPARTAMENT BIOTEHNOLOGII ANIMALE
2 - DEPARTAMENT BIOTEHNOLOGII VEGETALE
3 - DEPARTAMENT BIOTEHNOLOGII MICROBIENE SI IMUNOLOGICE
4 - DEPARTAMENT BIOTEHNOLOGII MEDICALE
5 - DEPARTAMENT BIOTEHNOLOGII INDUSTRIALE
6 - DEPARTAMENT GENETICA, BIOLOGIE MOLECULARA SI INGINERIE GENETICA IN
BIOTEHNOLOGII
7 - DEPARTAMENT ENZIMOLOGIE BIOTEHNOLOGICA
8 - DEPARTAMENT TESTARI PRODUSE BIOTEHNOLOGICE SI FORMULARI PRODUSE NOI
9 - DEPARTAMENT ECHIPAMENTE, SENZORI SI INFORMATICA BIOTEHNOLOGICA
10 - COMPARTIMENT SERVICE STIINTIFIC
11 - ATELIER PROTOTIPURI
ANEXA 2
REGULAMENTUL DE ORGANIZARE SI FUNCTIONARE
a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Biotehnologie
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Biotehnologie, denumit
in continuare institut, functioneaza potrivit prevederilor art. 20 alin. (1)
din Ordonanta Guvernului nr. 25/1995 privind reglementarea organizarii si
finantarii activitatii de cercetare-dezvoltare, aprobata si modificata prin
Legea nr. 51/1996, precum si altor prevederi legale in vigoare.
Art. 2
Institutul are in cadrul structurii sale filiale fara personalitate
juridica, ce includ sectii, laboratoare, ateliere, statii-pilot si alte
structuri organizatorice, necesare realizarii obiectului de activitate. Acestea
au acelasi statut cu celelalte laboratoare sau sectii ale institutului.
Institutul are urmatoarele filiale:
1. Filiala Cluj-Napoca, calea Floresti nr. 56, judetul Cluj;
2. Filiala Craiova, str. Libertatii nr. 15, judetul Dolj;
3. Filiala Piatra-Neamt, bd Traian nr. 165, judetul Neamt;
4. Filiala Timisoara, Calea Aradului nr. 119, judetul Timis.
CAP. 2
Scopul si obiectul de activitate
Art. 3
Institutul are drept scop realizarea unor programe de cercetare stiintifica
si dezvoltare tehnologica in domeniul biotehnologiei, prin participarea la
elaborarea strategiei de dezvoltare a domeniului, si la realizarea, cu
prioritate, a obiectivelor stiintifice si tehnologice de profil din Programul
national de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica.
Art. 4
Obiectul de activitate al institutului cuprinde:
A. Activitati de cercetare-dezvoltare:
a) In cadrul Programului national de cercetare stiintifica si dezvoltare
tehnologica, institutul efectueaza cercetari fundamentale avansate si
aplicative de interes prioritar national, care privesc asigurarea cerintelor
fundamentale ale biotehnologiei si disciplinelor conexe.
In acest scop institutul efectueaza:
a.1.) cercetari fundamentale de baza si orientate, pentru dezvoltarea
stiintelor biotehnologice, referitoare la:
- structurile diferitelor tipuri de celule vegetale si animale;
- mecanismele vietii celulare;
- inginerie genetica;
- hibridizarea celulara;
- ADN recombinat si altele;
a.2.) cercetari avansate in domeniile de profil:
- medicatie naturala;
- ameliorarea productiei vegetale si animale;
- transferul de embrioni;
- noi produse antibiotice din ultima generatie;
- valorificarea superioara a productiei agricole si cresterea calitatii
produselor din industria alimentara, prin metode biotehnologice;
- obtinerea de vaccinuri moderne;
- tratamentul unor boli grave, cum ar fi: cancerul, SIDA si unele boli
degenerative;
- banci de celule si gene pentru mentinerea speciilor vii existente in
lumea vegetala si animala;
- fertilizarea solului cu fertilizanti biologici nepoluanti si
antidaunatori biologici de mare eficienta si fara remanenta;
- protectia mediului prin metode si produse biotehnologice in cadrul
ecosistemelor naturale si antropice.
a.3.) cercetari aplicative care se refera la:
- elaborarea tehnologiilor pentru realizarea obiectivelor si produselor
rezultate din activitatea de profil;
- realizarea la nivel de laborator si pilot, testarea, omologarea si
valorificarea de produse biologice, biochimice si farmaceutice din domeniul
biotehnologiei;
- realizarea de modele experimentale, statii-pilot si tehnologii conexe, cu
rol de suport pentru cercetarile aplicative viitoare;
- elaborarea de studii de perspectiva, prognoza si fezabilitate, analize si
documentatii in domeniul biotehnologiei si al disciplinelor conexe;
- realizarea de proiecte si studii de specialitate, precum si programe de
bioinformatica pentru cercetarile, tehnologiile si produsele din domeniile de
profil;
- proiectarea, realizarea, testarea si urmarirea omologarii instalatiilor
tehnologice si a aparaturii specifice rezultate din activitatea de cercetare
din domeniul biotehnologiei;
- realizarea de activitati de consultanta si marketing in domeniul
biotehnologiei;
- realizarea de activitati vizand schimbul de informatii stiintifice in
domeniul de profil (simpozioane, work-shop-uri, publicatii) si conectarea la
banci internationale de date biotehnologice;
- stabilirea de relatii stiintifice cu unitati de cercetare, de invatamant
superior si agenti economici din tara si strainatate pentru desfasurarea de
activitati de cooperare stiintifica si tehnica interna si internationala in
domeniile de activitate mentionate;
- elaborarea de norme nationale de calitate si control pentru produsele si
procesele biotehnologice in acord cu cele existente pe plan international.
b) In afara Programului national de cercetare stiintifica si dezvoltare
tehnologica:
- cercetari aplicative si dezvoltare tehnologica pentru solutionarea unor
probleme concrete in domeniile biotehnologiei, bioindustriei si bioingineriei.
B. Activitati conexe profilului de cercetare-dezvoltare:
- asistenta tehnica, consultanta, furnizare de servicii stiintifice si
tehnologice agentilor economici sau oricaror beneficiari interesati;
- testare si certificare de produse, cu emiterea de buletine oficiale de
analiza si expertiza.
C. Realizarea in cooperare cu institutii de invatamant superior de profil,
de programe de scolarizare la nivel mediu si universitar, cu respectarea
prevederilor legale.
D. Activitati de transfer tehnologic al rezultatelor cercetarilor din
domeniul biotehnologiei, in colaborare cu agenti economici din tara si
strainatate, cu posibilitati de realizare in conditiile legislatiei in vigoare,
a unor societati mixte din domeniile de activitate.
E. Activitati de executie in vederea sustinerii economice si dezvoltarii
tehnologice in domeniu, pentru valorificarea cercetarilor elaborate, prin serii
mici de produse si microproductie, in unitati proprii cu caracter de
statii-pilot, pentru valorificarea acestor produse, precum si expozitii de
profil.
Activitatile mentionate la lit. A - E vor fi efectuate si in cadrul unor
contracte economice pe plan national si international.
Institutul va efectua si activitati de import-export. In cadrul obiectului
sau de activitate, institutul poate colabora si la realizarea unor activitati
de cercetare-dezvoltare privind apararea nationala.
CAP. 3
Patrimoniul
Art. 5
Patrimoniul institutului, stabilit pe baza bilantului contabil la data de
30 septembrie 1996, este de 107.666 mii lei, din care imobilizari corporale
107.666 mii lei, si se preia pe baza de protocol de predare-preluare de la
Societatea Comerciala "Biotehnos" - S.A.
Art. 6
(1) Institutul administreaza, cu diligenta unui bun proprietar, bunuri
proprietate publica, precum si alte bunuri dobandite in conditiile legii.
Bunurile proprietate publica, precum si cele dobandite se afla in administrarea
institutului si se evidentiaza distinct in patrimoniul acestuia.
(2) Rezultatele cercetarilor concretizate in active corporale si
necorporale, efectuate si finalizate din fonduri publice sau din alte fonduri,
sunt bunuri dobandite, daca prin contract nu se prevede altfel, si se
inregistreaza in evidenta contabila a institutului.
(3) In exercitarea drepturilor sale, institutul poseda si foloseste
bunurile aflate in patrimoniul sau si, dupa caz, dispune de acestea, in
conditiile legii, in scopul realizarii obiectului sau de activitate,
beneficiind de rezultatele utilizarii acestora.
(4) Concesionarea unor subunitati, servicii sau activitati se poate face
numai in scopul stimularii transferului rezultatelor activitatii de
cercetare-dezvoltare, in conditiile prevederilor legale corespunzatoare si cu
aprobarea Ministerului Cercetarii si Tehnologiei.
5. Patrimoniul institutului se va dezvolta pentru realizarea obiectului de
activitate cu respectarea dispozitiilor legale prin activitati proprii,
donatii, subventii, transferuri la cerere, precum si alte modalitati legale.
Patrimoniul institutului poate fi modificat conform prevederilor legale in
vigoare.
CAP. 4
Structura organizatorica si functionala
Art. 7
(1) Institutul poate avea in structura sa filiale fara personalitate
juridica, precum si sectii, laboratoare, ateliere, statii-pilot si alte
structuri organizatorice necesare realizarii obiectului sau de activitate.
(2) In functie de specificul activitatii, se pot organiza si colective
specializate si colective interdisciplinare destinate realizarii programelor
specifice.
Art. 8
Directorul general stabileste relatiile dintre subunitatile aflate in
structura institutului, precum si relatiile acestora cu tertii si le poate
acorda conducatorilor acestor subunitati imputerniciri de reprezentare in
numele institutului, cu avizul consiliului de administratie.
Art. 9
Conducatorii subunitatilor din structura institutului raspund in fata
consiliului de administratie si a directorului general pentru indeplinirea
tuturor atributiilor, responsabilitatilor si competentelor incredintate de
catre acestia.
CAP. 5
Organele de conducere
Art. 10
(1) Conducerea institutului este asigurata de catre:
- consiliul de administratie;
- comitetul de directie;
- directorul general.
(2) Orientarea si coordonarea activitatii tehnico-stiintifice din institut
sunt asigurate de catre consiliul stiintific.
Art. 11
(1) Consiliul de administratie este format din 5 membri, numiti pentru un
mandat de 4 ani, care poate fi reinnoit.
(2) Structura consiliului de administratie este alcatuita din:
- 1 presedinte;
- 1 vicepresedinte;
- 3 membri.
Art. 12
(1) Din consiliul de administratie fac parte, in mod obligatoriu:
- directorul general al institutului - presedinte;
- un reprezentant al Ministerului Cercetarii si Tehnologiei;
- un reprezentant al Ministerului Finantelor;
- presedintele consiliului stiintific;
- un specialist din institut sau din afara acestuia.
(2) Ceilalti membri ai consiliului de administratie pot fi: medici,
biologi, agronomi, biofizicieni, biochimisti, ingineri, economisti, juristi, alti
specialisti din institut, sau reprezentanti ai agentilor economici de profil,
dupa caz.
(3) Consiliul de administratie isi desemneaza vicepresedintele.
(4) Numirea membrilor consiliului de administratie se face prin ordin al
ministrului cercetarii si tehnologiei.
(5) Revocarea membrilor consiliului de administratie pentru abateri grave
sau pentru lipsa de activitate in executarea mandatului se face de catre
acelasi organ care a facut numirea.
Art. 13
Membrii consiliului de administratie sunt cetateni romani si:
a) isi pastreaza calitatea de angajati la institutia sau la unitatea de la
care provin si toate drepturile si obligatiile ce deriva din aceasta calitate;
b) sunt platiti pentru activitatea desfasurata in aceasta calitate cu o
indemnizatie lunara stabilita de catre consiliul de administratie;
c) nu pot face parte din mai mult de doua consilii de administratie si nu
pot participa, in aceeasi calitate, la societatile comerciale cu care
institutul are relatii contractuale sau interese contrare;
d) sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de
administratie cei care, personal ori sotul, sotia, copiii sau rudele pana la
gradul al doilea inclusiv, sunt, in acelasi timp, patroni sau asociati la
societati comerciale cu capital privat cu acelasi profil sau cu care institutul
se afla in relatii comerciale directe.
Art. 14
Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in baza
regulamentului propriu de functionare si cu respectarea legislatiei in vigoare.
El hotaraste in problemele privind activitatea institutului, cu exceptia celor
care, potrivit legii, sunt in competenta altor organe.
Art. 15
(1) Consiliul de administratie se intruneste o data pe luna si ori de cate
ori interesele institutului o cer, convocarea acestuia facandu-se de catre
presedinte sau la solicitarea a cel putin o treime din numarul membrilor
consiliului de administratie.
(2) Dezbaterile consiliului de administratie sunt conduse de presedintele
consiliului, iar in lipsa acestuia, de catre vicepresedinte.
Art. 16
(1) Consiliul de administratie isi poate desfasura activitatea in prezenta
a cel putin doua treimi din numarul membrilor sai. Daca nu este indeplinita
aceasta conditie, sedinta consiliului de administratie se poate reprograma
intr-un interval de cel mult 15 zile, avand aceeasi ordine de zi.
(2) Hotararile consiliului de administratie se iau cu majoritatea voturilor
membrilor prezenti, dar nu mai putin de jumatate plus unul din numarul total al
membrilor.
Art. 17
La sedintele consiliului de administratie este invitat si un reprezentant
al salariatilor din institut, cu statut de observator.
Art. 18
Pentru luarea unor decizii complexe, consiliul de administratie poate
atrage in activitatea de analiza consilieri si consultanti din diferite
sectoare de activitate. Activitatea acestora va fi compensata material, conform
prevederilor legale.
Art. 19
Membrii consiliului de administratie raspund fata de institut pentru
prejudiciile rezultate din infractiuni sau abateri de la dispozitiile legale,
pentru abaterile de la regulament sau pentru greseli in administrarea
institutului.
In astfel de situatii ei pot fi revocati prin ordin al organului care a
facut numirea.
Art. 20
(1) Membrii consiliului de administratie sunt raspunzatori, in conditiile
legii, pentru indeplinirea tuturor atributiilor, precum si a obligatiilor ce le
revin.
(2) Membrii consiliului de administratie, care s-au impotrivit luarii unei
decizii care s-a dovedit pagubitoare pentru institut, nu raspund, daca au
consemnat expres punctul lor de vedere in registrul de sedinte al consiliului
de administratie si au anuntat in scris, despre aceasta, organul coordonator.
(3) Membrii consiliului de administratie, care n-au respectat prevederile
art. 13 lit. c), raspund pentru daunele cauzate institutului, ca urmare a
acestui fapt.
Art. 21
Consiliul de administratie are, in principal, urmatoarele atributii:
a) avizeaza modificarea structurii organizatorice si functionale a
institutului, infiintarea, desfiintarea si comasarea de subunitati din
structura acestuia, precum si modul lor de organizare si functionare.
b) aproba, la propunerea Consiliului stiintific, strategia si programele
concrete de dezvoltare a institutului, de introducere a unor tehnologii de varf
si de modernizare a celor existente in concordanta cu strategia generala a
domeniului propriu;
c) analizeaza si avizeaza proiectul bugetului de venituri si cheltuieli si
il depune la organul coordonator in vederea aprobarii prin hotarare a
Guvernului;
d) analizeaza si avizeaza bilantul contabil, contul de profit si pierderi
si aproba raportul de gestiune asupra activitatii desfasurate de institut in
anul precedent;
e) analizeaza raportarea trimestriala privind activitatea desfasurata de
institut, aproba masuri pentru realizarea acesteia in conditii de echilibru al
bugetului de venituri si cheltuieli si informeaza trimestrial organul
coordonator asupra rezultatelor obtinute;
f) analizeaza, aproba sau, dupa caz, propune spre aprobare, potrivit
prevederilor legale, investitiile care urmeaza a fi realizate de institut;
g) stabileste atributiile, competentele si relatiile compartimentelor de la
toate nivelurile organizatorice ale institutului, precum si relatiile acestora
cu terti;
h) propune spre aprobare, in conditiile legii, majorarea sau diminuarea
patrimoniului, concesionarea, inchirierea sau locatia unor servicii si
subunitati de productie din patrimoniul institutului, numai in scopul
stimularii transferului rezultatelor activitatii de cercetare-dezvoltare,
precum si inchirierea unor bunuri;
i) propune volumul creditelor bancare, in limitele prevederilor legale si
stabileste modul de rambursare;
j) aproba utilizarea disponibilitatilor in valuta;
k) adopta sistemul de salarizare si modul de corelare stimulativa a
salariilor cu nivelul studiilor, competentei si cu munca efectiv prestata,
respectandu-se prevederile legale si ale contractului colectiv de munca la
nivel de institut;
l) aproba contractul colectiv de munca, cu respectarea contractului
colectiv de ramura;
m) aproba asocierea institutului cu terte persoane juridice in vederea
realizarii de activitati comune care prezinta interes pentru asociati si care
se incadreaza in obiectul de activitate al institutului, cu respectarea
prevederilor legale;
n) aproba valorificarea bunurilor dobandite cu respectarea prevederilor
legale;
o) executa orice alte atributii stabilite potrivit reglementarilor legale.
Art. 22
In primul trimestru al fiecarui an, consiliul de administratie prezinta
Ministerului Cercetarii si Tehnologiei un raport asupra activitatii desfasurate
in anul precedent si asupra programului de activitate pentru anul in curs.
Art. 23
Secretariatul consiliului de administratie este asigurat de catre institut;
atributiile secretariatului sunt prevazute in regulamentul de functionare a
consiliului de administratie.
Art. 24
Conducerea operativa a institutului este asigurata de un comitet de
directie, compus din directorul general si directorii din structura
organizatorica a institutului.
Art. 25
Comitetul de directie stabileste actiunile concrete necesare pentru
realizarea obiectivelor rezultate din:
- strategia programelor de dezvoltare a institutului;
- programul anual de cercetare-dezvoltare;
- bugetul de venituri si cheltuieli;
- programul de investitii;
- sisteme de asigurare a calitatii;
- alte obligatii.
Art. 26
Comitetul de directie se intruneste decadal sau ori de cate ori interesele
institutului o impun.
Art. 27
La nivelul subunitatilor din institut se organizeaza si functioneaza
comitetul de conducere, care isi desfasoara activitatea in conformitate cu
propriul regulament de organizare si functionare, aprobat de consiliul de
administratie al institutului.
Comitetul de conducere este prezidat de directorul subunitatii respective
si isi exercita atributii si raspunderi in limita competentelor stabilite de
directorul general al institutului si aprobate de consiliul de administratie.
Art. 28
Activitatea curenta a institutului este condusa de directorul general,
numit prin ordin al ministrului cercetarii si tehnologiei, la propunerea
Colegiului Consultativ pentru Cercetare Stiintifica si Dezvoltare Tehnologica,
dintre cercetatorii stiintifici principali din domeniu si cu pregatire
manageriala.
Art. 29
Directorul general are, in principal, urmatoarele responsabilitati:
a) reprezinta, personal sau prin delegat, interesele institutului in
relatii cu celelalte organe, organizatii si agenti economici, precum si cu
persoane fizice din tara si din strainatate;
b) stabileste atributiile, competentele si relatiile compartimentelor de la
toate nivelurile organizatorice ale institutului, precum si relatiile acestora
cu terti;
c) propune modificari in structura organizatorica si functionala a INBT,
infiintarea, desfiintarea si comasarea de subunitati din structura INBT;
d) adopta masuri si urmareste realizarea operatiunilor de comert exterior
prin compartimentele specializate;
e) asigura negocierea contractului colectiv de munca si a salariilor
personalului din INBT prin comitetul de directie;
f) angajeaza si concediaza personalul propriu;
g) numeste si revoca conducatorii compartimentelor de munca din aparatul
propriu, precum si directorii din structura organizatorica a institutului, cu
avizul consiliului de administratie;
h) poate delega, in conditiile legii, parte din atributiile sale celorlalte
persoane din conducerea INBT;
i) are atributii si raspunderi similare unui ordonator de credite pentru
sumele alocate unitatii de la buget, in conditiile art. 21 alin. (1) din
Ordonanta Guvernului nr. 25/1995 aprobata si modificata prin Legea nr. 51/1996;
j) urmareste si raspunde de indeplinirea obiectivelor strategice ale
institutului si ia masuri in cazul in care se constata evolutii
nesatisfacatoare ale programelor de cercetare-dezvoltare;
k) raspunde de administrarea legala si eficienta, cu respectarea
prevederilor legii, a intregului patrimoniu;
l) stabileste sarcinile celorlalti membri ai comitetului de directie;
m) exercita atributiile si are raspunderile care ii revin din prevederile
legale, aproba si ia masuri privind activitatea institutului, cu exceptia celor
date, potrivit reglementarilor legale, in competenta altor organe;
n) exercita orice alte atributii ce ii sunt delegate de consiliul de
administratie.
Art. 30
(1) Consiliul stiintific este format din 19 membri, reprezentand toate
departamentele si directiile stiintifice din cadrul institutului.
(2) Consiliul stiintific este alcatuit din cercetatori cu realizari
deosebite, cu capacitate de sinteza si de prospectare in domeniu, cadre
didactice din invatamantul superior, salariati ai institutului sau din afara
acestuia, alesi, prin vot direct, de catre cadrele cu studii superioare din
institut.
(3) Consiliul stiintific este condus de un presedinte si un vicepresedinte,
alesi pe timp de 2 ani, prin vot direct, de catre membrii consiliului
stiintific. Din consiliul stiintific fac parte, de drept, directorul general si
directorul general adjunct (stiintific).
(4) Consiliul stiintific se organizeaza si functioneaza in conformitate cu
regulamentul propriu.
Art. 31
Atributiile principale ale consiliului stiintific, cu referire la
activitatea institutului, sunt urmatoarele:
a) coordoneaza, prin comisiile sale, elaborarea strategiei de dezvoltare a
activitatii de cercetare-dezvoltare si a Programului national de cercetare
stiintifica si dezvoltare tehnologica, in domeniul biotehnologiei, la sectiunea
ce-i revine institutului;
b) urmareste si evalueaza realizarea obiectivelor stiintifice si
tehnologice ale programului propriu de cercetare stiintifica si dezvoltare
tehnologica;
c) examineaza si avizeaza proiectele si programele de cercetare stiintifica
si urmareste realizarea acestora;
d) avizeaza hotararile care implica politica de cercetare si dezvoltare a
institutului;
e) propune masuri pentru perfectionarea profesionala si pentru incadrarea
personalului de cercetare in grade profesionale;
f) face propuneri privind modul de organizare a concursurilor de incadrare
si promovare a personalului de cercetare;
g) aproba comisiile de concurs pentru functiile atestabile, avizeaza
rezultatele concursurilor de promovare si confirma candidatii admisi in
functiile de cercetatori si cercetatori principali gradele III, II, I.
h) organizeaza si coordoneaza desfasurarea actiunilor cu caracter
stiintific;
i) avizeaza actiunile de cooperare, interne si internationale, cu scop
stiintific;
j) avizeaza acordarea de burse de studii si stagii de perfectionare in
strainatate;
k) stabileste si inainteaza directorului general portofoliul cercetarilor
incheiate spre a fi valorificate, inclusiv prin transfer tehnologic;
l) nominalizeaza anual colegiul de redactie al analelor institutului,
precum si al altor publicatii ale acestuia.
m) consiliul stiintific are un secretariat ce va avea in principal
urmatoarele atributii:
- asigura pregatirea materialelor sedintelor consiliului stiintific si buna
desfasurare a acestora;
- intocmeste procesul-verbal al fiecarei sedinte a consiliului stiintific;
- pastreaza documentele consiliului stiintific;
- se informeaza permanent despre indeplinirea la termenele fixate a
hotararilor consiliului stiintific, in vederea informarii presedintelui
acestuia;
- indeplineste si alte sarcini incredintate de consiliul stiintific.
CAP. 6
Bugetul de venituri si cheltuieli si administrarea acestuia. Relatii
financiare
Art. 32
(1) Institutul intocmeste anual bugetul de venituri si cheltuieli, bilantul
contabil si contul de profit si pierderi, potrivit normelor metodologice elaborate
de Ministerul Finantelor.
(2) Bilantul contabil anual se supune spre aprobare Ministerului Finantelor
si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.
Art. 33
(1) Veniturile si cheltuielile institutului se stabilesc prin buget propriu
pentru fiecare exercitiu financiar.
(2) Bugetul de venituri si cheltuieli se aproba de catre Guvern, la
propunerea Ministerului Cercetarii si Tehnologiei.
Art. 34
Corelat cu contractele de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica,
incheiate pentru activitatea programata, institutul determina anual volumul de
venituri de realizat si cheltuielile totale de efectuat.
Art. 35
Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere, conform
reglementarilor cuprinse in contractul colectiv de munca, in limita fondului
total destinat platii salariilor.
Art. 36
(1) Pentru acoperirea cheltuielilor curente, in situatia in care, in cursul
unui an, resursele financiare ale institutului nu sunt suficiente, acesta poate
contracta credite cu societatile comerciale bancare, in valoare de cel mult 20%
din veniturile brute, in termeni reali, realizate in anul precedent.
(2) Contractarea de credite peste plafonul stabilit se face cu aprobarea
Ministerului Finantelor.
Art. 37
(1) Institutul hotaraste cu privire la investitiile ce urmeaza a fi
realizate, potrivit obiectului sau de activitate, finantarea efectuandu-se din
surse proprii si din credite bancare, cu exceptia investitiilor care intra sub
incidenta prevederilor art. 6 si 11 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1993.
(2) In cazul investitiilor, altele decat cele prevazute la art. 6 din
Ordonanta Guvernului nr. 15/1993, finantate integral sau partial de la bugetul
de stat, limita de finantare se aproba o data cu legile de adoptare a acestora,
iar institutul are obligatia ca, in executia bugetului de venituri si
cheltuieli, sa se incadreze in alocatiile bugetare aprobate.
(3) Executia investitiilor prevazute la alin. (1) si (2) se adjudeca pe
baza de licitatie publica, potrivit legislatiei privind achizitiile publice.
(4) Contractarea de credite mai mari de 500 milioane lei in vederea
realizarii de investitii de natura celor prevazute la alin. (1) si (2), se
efectueaza cu aprobarea Ministerului Cercetarii si Tehnologiei, pe baza
avizului prealabil al Ministerului Finantelor.
Art. 38
(1) Operatiunile de incasari si plati ale institutului se efectueaza prin
conturi deschise la banci comerciale cu sediul in Romania.
(2) Institutul poate efectua operatiuni de incasari si plati in lei si in
valuta prin casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de casa si a
normativelor de disciplina financiar-valutara, stabilite prin actele normative
in vigoare.
(3) Institutul poate efectua operatiuni de comert exterior potrivit legii.
Operatiunile de incasari si plati cu strainatatea se vor efectua prin conturi
deschise la unitatile bancare specializate, cu sediul in Romania.
Art. 39
Institutul isi va organiza compartimentele economice, financiare, comisia
de cenzori, controlul financiar preventiv si controlul financiar de gestiune,
potrivit legii.
CAP. 7
Reglementarea litigiilor
Art. 40
Litigiile institutului cu persoane fizice sau juridice, nesolutionate pe
cale amiabila, sunt supuse spre rezolvare instantelor de judecata romanesti
competente, potrivit legii.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 41
(1) Prezentul regulament de organizare si functionare se completeaza cu
celelalte reglementari legale care se refera la activitatea institutelor de
cercetare-dezvoltare.
(2) Modificarile si completarile regulamentului de organizare si
functionare se pot face la propunerea consiliului de administratie, cu
respectarea actelor normative in vigoare, cu aprobarea Ministerului Cercetarii
si Tehnologiei.
Art. 42
Statutul de institut national de cercetare-dezvoltare se reinnoieste prin
reacreditare, care are loc intr-un interval de maximum 5 ani.
Art. 43
Pentru toate aspectele nereglementate prin prezentul regulament se aplica
prevederile care, potrivit dispozitiilor legale, sunt aplicabile regiilor
autonome.