HOTARARE Nr.
1320 din 14 octombrie 2008
privind organizarea si
functionarea Agentiei Nationale pentru Arii Naturale Protejate
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 728 din 28 octombrie 2008
In temeiul art. 108 din
Constituţia României, republicată, şi al art. 17 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale
protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Agenţia
Naţională pentru Arii Naturale Protejate, denumită în continuare ANAP, este instituţie publică cu
personalitate juridică, finanţată din venituri proprii şi subvenţii acordate de
la bugetul de stat, în subordinea autorităţii publice centrale pentru protecţia
mediului.
(2) ANAP asigură cadrul pentru
realizarea administrării unitare şi eficiente a ariilor naturale protejate la
nivel naţional şi a celorlalte bunuri ale patrimoniului natural din reţeaua
naţională de arii naturale protejate, declarate conform legislaţiei în vigoare,
prin structuri cu personalitate juridică aflate în subordinea sau în
coordonarea sa metodologică.
(3) ANAP are în subordine sau, după caz, în coordonare
metodologică structuri de administrare special constituite, instituţii cu
personalitate juridică, denumite în continuare administraţii.
(4) ANAP are sediul în
municipiul Braşov, bd. M. Kogăiniceanu
nr. 23, bl. C7, judeţul Braşov.
Art. 2. -Administrarea ariilor
naturale protejate şi a celorlalte bunuri ale patrimoniului natural din reţeaua
naţională de arii naturale protejate se face prin:
a) administraţii cu
personalitate juridică, organizate la nivel de direcţii, care funcţionează ca
instituţii publice în subordinea ANAP;
b) administraţii cu personalitate juridică, aflate în
subordinea unor regii autonome, companii şi societăţi naţionale şi comerciale,
autorităţi ale administraţiei publice locale, servicii descentralizate ale
administraţiei publice centrale, instituţii ştiinţifice de cercetare şi de
învăţământ din sectorul public şi privat, muzee, organizaţii neguvernamentale,
constituite potrivit legii şi aflate în coordonarea metodologică a ANAP;
c) servicii regionale din
structura proprie a ANAP, care îşi încep activitatea din anul 2009, pentru
rezervaţiile naturale, monumentele naturii şi, după caz, geoparcurile, siturile
de importanţă comunitară, ariile speciale de conservare, ariile de protecţie
specială avifaunistica şi celelalte bunuri ale patrimoniului natural supuse
unui regim special de protecţie şi care nu au fost preluate în custodie;
d) persoane fizice şi juridice
care au calitatea de custode, aflate în coordonarea metodologică a ANAP.
CAPITOLUL II
Funcţiile şi atribuţiile
Art. 3. -ANAP, ca autoritate de
execuţie şi implementare a autorităţii publice centrale pentru protecţia
mediului în domeniul ariilor naturale protejate, are următoarele funcţii:
a) de coordonare a activităţii administraţiilor ariilor
naturale protejate şi custozilor cărora li s-au încredinţat administrarea
şi/sau custodia;
b) de implementare integrată a
politicii guvernamentale în domeniile conservării diversităţii biologice, conservării habitatelor şi speciilor de floră şi
faună sălbatică şi legislaţiei de mediu în ariile naturale protejate;
c) de asigurare a suportului tehnic pentru fundamentarea
actelor cu caracter normativ, a strategiilor şi
politicilor privind ariile naturale protejate şi conservarea diversităţii
biologice, în concordanţă cu prevederile tratatelor internaţionale la care
România este parte;
d) de reprezentare în domeniul ariilor naturale protejate în relaţiile interne şi externe, conform mandatului acordat
de către autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului.
Art. 4. - (1) In realizarea
funcţiilor sale, ANAP are următoarele atribuţii principale:
a) asigură administrarea ariilor naturale protejate din
reţeaua naţională şi controlul activităţilor desfăşurate în interiorul
acestora, prin administraţii aflate în subordinea şi/sau în coordonarea sa
metodologică;
b) atribuie administrarea
ariilor naturale protejate, pe bază de contracte de administrare sau convenţii
de custodie, după caz, conform legislaţiei în vigoare;
c) stabileşte conţinutul-cadru al planurilor de
management şi al regulamentelor ariilor naturale protejate;
d) elaborează planurile de
management şi regulamentele ariilor naturale protejate care nu au administraţie
proprie sau custode;
e) avizează planurile de management şi regulamentele
ariilor naturale protejate şi propune aprobarea acestora conform legislaţiei în
vigoare;
f) evaluează anual îndeplinirea obligaţiilor asumate de
părţi prin contractele de administrare şi convenţiile de custodie;
g) avizează documentaţiile în vederea instituirii
regimului de arie naturală protejată pentru noi zone, elaborate conform
prevederilor legale din domeniul ariilor naturale protejate;
h) înştiinţează deţinătorii şi administratorii de
terenuri cu privire la propunerile de declarare de noi arii naturale protejate
şi organizează consultări cu toţi factorii interesaţi;
i) propune şi coordonează programe de cercetare pentru
evaluarea stării de conservare a habitatelor naturale, a diversităţii biologice
şi a altor bunuri ale patrimoniului natural, existente pe teritoriul ţării, ce
urmează a fi finanţate din bugetul de stat sau alte surse şi analizează şi
promovează rezultatele obţinute;
j) cooperează cu alte
autorităţi la nivel central, cu Academia Română, cu instituţii ştiinţifice
specializate, cu instituţii de învăţământ, cultură, educaţie şi turism, cu
organizaţii economice, organizaţii neguvernamentale, precum şi cu autorităţile
administraţiei publice locale;
k) dezvoltă şi actualizează bazele de date privind
Reţeaua Naţională de Arii Naturale Protejate, delimitează pe hărţile
topografice limitele ariilor naturale protejate din cadrul reţelei naţionale,
actualizează lista naţională a ariilor protejate;
l) sprijină din punct de vedere
tehnic dezvoltarea de politici şi strategii privind educaţia ecologică şi
conştientizarea publicului în domeniul ariilor protejate;
m) implementează şi/sau sprijină implementarea
politicilor şi strategiilor privind educaţia ecologică şi conştientizarea
publicului în domeniul ariilor protejate;
n) iniţiază, realizează şi sprijină instruirea şi
pregătirea personalului aparţinând administraţiilor ariilor naturale protejate,
pe baza programului anual aprobat de autoritatea publică centrală pentru
protecţia mediului;
o) stabileşte uniforma şi însemnele specifice
obligatorii pentru administraţiile din subordinea sa şi eliberează
legitimaţiile de control;
p) participă la aprobarea studiilor şi analizelor de
impact de mediu pentru principalele lucrări de amenajare a teritoriului, de
investiţii şi de exploatare a unor categorii de resurse naturale, sub aspectul
conservării habitatelor naturale şi a speciilor de floră şi faună sălbatică din
ariile naturale protejate;
(2) ANAP îndeplineşte şi alte
atribuţii prevăzute prin lege.
(3) ANAP furnizează, la cerere, informaţii sau date
privind reţeaua naţională de arii naturale protejate, în conformitate cu
prevederile legale.
(4) In scopul instruirii personalului, ANAP poate constitui, în condiţiile legii, centre de perfecţionare în domeniul
managementului ariilor naturale protejate.
Art. 5. - Operatorii economici,
autorităţile şi instituţiile publice care îşi desfăşoară activitatea pe
teritoriul ariilor naturale protejate sunt obligate să comuniceANAP
informaţiile de mediu solicitate, la termenele stabilite.
Art. 6. - (1) ANAP elaborează
planul de dezvoltare instituţională propriu al agenţiei şi al unităţilor
subordonate, cu obiective pe termen scurt şi mediu, privind resursele
financiare şi umane şi modificările structurale necesare pentru realizarea
atribuţiilor acestora.
(2) Planul de dezvoltare instituţională se aprobă prin
ordin al conducătorului autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului
în termen de 180 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri. Planul de dezvoltare instituţională se
actualizează anual.
CAPITOLUL III
Conducerea şi structura organizatorică
Art. 7. - (1) ANAP este condusă
de un director general, numit prin ordin al conducătorului autorităţii publice
centrale pentru protecţia mediului.
(2) Directorul general conduce
întreaga activitate a ANAP, are calitatea de ordonator secundar de credite
pentru fondurile pe care le gestionează şi exercită atribuţiile legale în
această calitate.
(3) Directorul general reprezintă ANAP în relaţiile cu
terţii.
(4) In exercitarea atribuţiilor, directorul general
emite decizii, aprobă instrucţiuni tehnice sau metodologice, norme de lucru şi
proceduri pentru personalul ANAP.
(5) Directorul general al ANAP
numeşte şi eliberează din funcţie, în condiţiile legii, personalul acesteia.
Art. 8. - (1) Pe lângă
directorul general funcţionează Colegiul ANAP, organism fără personalitate
juridică constituit în cadrul ANAP, cu rol consultativ în procesul de luare a
deciziilor de către conducerea ANAP.
(2) Colegiul ANAP are în
componenţă un reprezentant al autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului,
2 reprezentanţi ai ANAP, 2 reprezentanţi ai serviciilor regionale pentru arii
protejate, după înfiinţarea acestora, 2 reprezentanţi ai administraţiilor
ariilor naturale protejate, desemnaţi prin vot de către acestea, un
reprezentant al Academiei Române, un reprezentant al custozilor ariilor
protejate, desemnat prin vot de către aceştia.
(3) Regulamentul de organizare şi funcţionare şi
componenţa Colegiului ANAP se aprobă prin decizie a directorului general al
ANAP, pe baza propunerilor instituţiilor prevăzute la alin. (2).
(4) Colegiul ANAP este condus de directorul general al
ANAP.
(5) Colegiul ANAP se întruneşte
trimestrial sau, la cererea directorului general al ANAP, ori de câte ori este
nevoie.
Art. 9. - (1) Structura
organizatorică a ANAP este prevăzută în anexa nr. 1.
(2) Organizarea de servicii,
birouri, compartimente şi administraţii de arii naturale protejate în cadrul
structurii organizatorice aprobate, statul de funcţii şi încadrarea
personalului se aprobă prin ordin al conducătorului autorităţii publice
centrale pentru protecţia mediului.
(3) Numărul maxim de posturi al aparatului propriu al ANAP este de 50.
(4) Numărul de posturi se
asigură prin redistribuirea a 10 posturi din cadrul aparatului propriu al
Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile şi a 40 de posturi de la Agenţia
Naţională pentru Protecţia Mediului şi de la unităţile din subordine.
(5) Regulamentul de organizare
şi funcţionare al ANAP se aprobă prin ordin al conducătorului autorităţii
publice centrale pentru protecţia mediului în termen de 30 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
Art. 10. - (1) Personalul din
cadrul ANAP are calitatea de funcţionar public şi personal contractual.
(2) Atribuţiile, sarcinile şi
răspunderile individuale ale personalului se stabilesc prin fişa postului, pe
baza Regulamentului de organizare şi funcţionare al
ANAP.
(3) Incadrarea, salarizarea şi
acordarea altor drepturi personalului ANAP, funcţionari publici şi personal
contractual, se fac în conformitate cu prevederile dispoziţiilor legale în
vigoare, aplicabile personalului din instituţiile subordonate autorităţilor sau
instituţiilor publice centrale.
CAPITOLUL IV
Organizarea şi funcţionarea instituţiilor din subordinea ANAP
Art. 11. - (1) Administraţiile
ariilor naturale protejate din subordinea ANAP se organizează la nivel de
direcţie, ca instituţii publice cu personalitate juridică.
(2) Conducerea administraţiei fiecărei arii naturale
protejate este asigurată de un director executiv, numit prin decizie a
directorului general al ANAP, cu avizul conform al conducătorului autorităţii
publice centrale pentru protecţia mediului.
Art. 12. - Personalul de
conducere şi de execuţie din cadrul structurilor de administrare special
constituite pentru ariile naturale protejate din subordinea ANAP are calitatea
de funcţionar public, cu excepţia personalului care exercită activităţi de
secretariat, administrative, protocol, gospodărire, întreţinere - reparaţii şi
de deservire, care are calitatea de personal contractual.
Art. 13. -Atribuţiile,
sarcinile şi răspunderile individuale ale personalului structurilor de
administrare special constituite se stabilesc prin fişa postului, pe baza
regulamentului de organizare şi funcţionare al acestora, în condiţiile legii.
CAPITOLUL V
Dispoziţii finale
Art. 14. - (1) Finanţarea
cheltuielilor curente şi de capital ale ANAP şi ale unităţilor din subordine se
asigură din venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat, prin
bugetul autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului.
(2) ANAP şi structurile din subordine îşi constituie
veniturile proprii din tarife potrivit art. 30 alin. (3) şi (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale
protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice şi
care sunt utilizate potrivit prevederilor art. 30 alin.
(5) din acelaşi act normativ.
(3) ANAP şi structurile din
subordine pot atrage finanţări extrabugetare din granturi, vărsăminte,
asistenţă financiară din partea unor organisme naţionale sau internaţionale,
precum şi din alte surse.
(4) ANAP şi structurile din subordine pot contracta
servicii şi lucrări necesare realizării activităţilor prevăzute în planurile de
management ale ariilor protejate, în conformitate cu legislaţia în vigoare
referitoare la achiziţiile publice.
(5) ANAP are obligaţia să susţină, în limita bugetului
de stat alocat, realizarea unora dintre activităţile cuprinse în planurile de
management, în baza proiectelor aprobate.
Art. 15. - (1) Spaţiile
necesare desfăşurării activităţii ANAP şi structurilor aflate în subordine se
preiau, în condiţiile legii, pe bază de protocol de predare-primire de la orice
instituţie a administraţiei publice centrale sau locale care le are în
proprietate ori în administrare sau se închiriază în condiţiile legii.
(2) ANAP, în limitele bugetului aprobat pentru fiecare exerciţiu financiar, poate achiziţiona, amenaja sau
construi spaţii şi utilităţi necesare desfăşurării activităţii, cu respectarea
prevederilor legale.
(3) Consiliile locale,
consiliile judeţene şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti sprijină, în
limita posibilităţilor, structurile ANAP pentru asigurarea, în condiţiile
legii, de spaţii pentru sedii sau de amplasamente în vederea construirii de
sedii proprii.
(4) Activele fixe, corporale şi necorporale, care se
procură şi/sau se realizează din fonduri publice, finanţări şi/sau cofinanţări
în cadrul diferitelor proiecte naţionale/internaţionale destinate administrării
ariilor naturale protejate, de către instituţiile/structurile de
administrare/custodie, intră în patrimoniul public al statului administrat de
către structurile de administrare/custozii ariilor naturale protejate, iar în
lipsa acestora, de către ANAP. In cazul schimbării administratorilor/ custozilor, administrarea
acestor active trece în sarcina noilor administratori/custozi.
(5) Numărul de autoturisme şi
normele privind consumul lunar de carburanţi pentru autoturismele care aparţin
ANAP sunt prevăzute în anexa nr. 2.
Art. 16. -Anexele nr. 1 şi 2
fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 17. - La anexa nr. 2 la Hotărârea
Guvernului nr. 368/2007
privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului şi Dezvoltării
Durabile, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 284 din 27 aprilie 2007, cu
completările ulterioare, punctul 1 al capitolului IV „Instituţii publice finanţate din venituri proprii şi de la bugetul
de stat" se modifică şi va avea următorul cuprins:
„1. Agenţia Naţională pentru
Arii Naturale Protejate".
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul mediului si dezvoltării
durabile,
Attila Korodi
Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,
Dacian Cioloş
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David
Ministrul muncii, familiei şi egalităţii de şanse,
Mariana Câmpeanu
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXA Nr. 1
Nr. maxim de posturi: 50
STRUCTURA ORGANIZATORICĂ
a Agenţiei Naţionale pentru Arii Naturale Protejate
ANEXA Nr. 2
NUMĂRUL
de autoturisme şi normele privind consumul lunar de
carburanţi pentru autoturismele care aparţin Agenţiei Naţionale pentru Arii Naturale Protejate Număr de autoturisme
Numar maxim aprobat
|
Consum de carburanţi maxim aprobat
|
10
|
400 litri/lună/autoturism
|
1. Alocarea de drepturi,
repartizarea, detalierea şi transferul mijloacelor de transport, indiferent de
categoria lor, se fac numai cu aprobarea directorului general al Agenţiei Naţionale
pentru Arii Naturale Protejate.
2. Nu se consideră depăşiri la
consumul normat la mijloacele de transport consumul care la nivelul anului se
încadrează în limita carburantului normat în raport cu numărul total de
mijloace de transport aprobat Agenţiei Naţionale pentru Arii Naturale Protejate.