HOTARARE Nr.
368 din 25 aprilie 2007
privind organizarea si
functionarea Ministerului Mediului si Dezvoltarii Durabile
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 284 din 27 aprilie 2007
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 12 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
24/2007 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul administraţiei
publice centrale,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Ministerul Mediului şi Dezvoltării
Durabile se organizează şi funcţionează ca organ de specialitate al
administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea
Guvernului, cu sediul în municipiul Bucureşti, Bd. Libertăţii nr. 12, sectorul
5.
(2) Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile aplică
strategia şi Programul Guvernului, în vederea promovării politicilor în
domeniile mediului, gospodăririi apelor şi dezvoltării durabile.
(3) Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile
realizează politica în domeniile mediului şi gospodăririi apelor la nivel
naţional, elaborează strategia şi reglementările specifice de dezvoltare şi
armonizare a acestor activităţi în cadrul politicii generale a Guvernului,
asigură şi coordonează aplicarea strategiei Guvernului în domeniile sale de
competenţă, îndeplinind rolul
de autoritate de stat, de sinteză, coordonare şi control în aceste domenii.
(4) Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile asigură
coordonarea interministerială a procesului de elaborare a Strategiei naţionale
de dezvoltare durabilă, propune adoptarea şi urmăreşte implementarea acesteia.
(5) Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile
coordonează activitatea de integrare a cerinţelor privind protecţia mediului în
celelalte politici sectoriale, în concordanţă cu cerinţele şi standardele
europene şi internaţionale.
(6) Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile este
desemnat ca autoritate de management pentru Programul operaţional sectorial
pentru infrastructura de mediu.
Art. 2. - Pentru realizarea obiectivelor din domeniile
sale de activitate, Ministerul Mediului şi Dezvoltării
Durabile exercită următoarele funcţii:
a) de strategie, prin care se elaborează, în
conformitate cu politica Guvernului, strategia de dezvoltare durabilă şi
strategia în domeniul mediului şi gospodăririi apelor;
b) de reglementare, prin care se asigură dezvoltarea
cadrului normativ şi a celui instituţional pentru realizarea obiectivelor din
domeniile sale de activitate;
c) de administrare, prin care se asigură
administrarea proprietăţii publice şi private a statului, precum şi gestionarea
serviciilor pentru care statul este responsabil, în domeniile sale de
activitate;
d) de reprezentare, prin care se asigură, în numele
statului sau al Guvernului, reprezentarea pe plan intern şi extern, în
domeniile sale de activitate;
e) de autoritate de stat, prin care se asigură
aplicarea şi respectarea reglementărilor legale privind organizarea şi
funcţionarea instituţiilor care îşi desfăşoară activitatea în subordinea, sub
autoritatea şi în coordonarea sa;
f) de coordonare a
utilizării asistenţei financiare nerambursabile acordate României de Uniunea
Europeană în domeniul mediului;
g) de gestionare a creditelor externe, altele decât
cele comunitare, în domeniile sale de activitate.
CAPITOLUL II
Atribuţii
Art. 3. - (1) In exercitarea
funcţiilor sale, Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile are următoarele
atribuţii principale:
1. asigură implementarea politicilor guvernamentale
în domeniile sale de activitate, potrivit reglementărilor în vigoare;
2. elaborează strategii şi
politici în domeniile mediului, gospodăririi apelor şi dezvoltării durabile, pe
care le supune Guvernului spre adoptare;
3. propune autorităţilor competente sau, după caz,
stabileşte, în condiţiile legii, instrumentele juridice, instituţionale,
administrative şi economico-financiare pentru stimularea şi accelerarea
integrării principiilor şi obiectivelor de mediu în celelalte politici
sectoriale;
4. propune şi recomandă autorităţilor competente sau,
după caz, stabileşte măsuri care să asigure conformarea politicilor şi
programelor de dezvoltare regională şi locală cu Strategia naţională de
dezvoltare durabilă şi cu obiectivele stabilite prin strategiile pentru
protecţia mediului şi gospodărirea apelor;
5. elaborează documentele de politică publică în
domeniile sale de activitate;
6. elaborează proiecte de acte normative şi avizează
proiecte de acte normative elaborate de alte ministere şi autorităţi ale
administraţiei publice centrale şi locale, care privesc sfera sa de competenţă;
7. emite acte de reglementare
în domeniul său de activitate, potrivit prevederilor legale;
8. raportează sau, după caz, informează Comisia
Europeană asupra măsurilor legislative adoptate în domeniile reglementate de
acquis-ul comunitar de mediu, potrivit domeniilor sale de responsabilitate,
suplimentar faţă de procesul de notificare a măsurilor naţionale care transpun
acest acquis;
9. coordonează activitatea de avizare, promovare,
realizare şi monitorizare a investiţiilor de protecţie a mediului şi de
gospodărire a apelor;
10. coordonează activitatea de administrare a
patrimoniului unităţilor aflate în subordinea, în coordonarea sau sub
autoritatea sa, aferent domeniului public al statului;
11. fundamentează şi elaborează programe privind
protecţia mediului şi gospodărirea apelor, în scopul asigurării dezvoltării
durabile;
12. asigură, la nivel naţional, controlul respectării
de către persoanele juridice şi fizice a reglementărilor din domeniile mediului
şi gospodăririi apelor;
13. reprezintă Guvernul în relaţiile cu organisme
interne şi internaţionale din domeniile mediului, gospodăririi apelor şi
dezvoltării durabile;
14. asigură organizarea şi dezvoltarea activităţii de
cercetare ştiinţifică şi inginerie tehnologică şi stabileşte conţinutul şi
priorităţile programelor de dezvoltare şi cercetare în domeniile sale de
activitate;
15. asigură, în condiţiile legii, elaborarea de studii
şi cercetări necesare domeniilor sale de activitate şi acţionează pentru
valorificarea rezultatelor acestora;
16. asigură, prin compartimentele proprii sau
unităţile subordonate, controlul respectării legislaţiei în domeniile
protecţiei mediului, gospodăririi apelor şi siguranţei în exploatare a
barajelor şi constată contravenţiile pentru nerespectarea acesteia, aplică
sancţiunile şi, după caz, sesizează organele de urmărire penală, potrivit
prevederilor legale;
17. organizează evenimente, elaborează şi sprijină
editarea publicaţiilor de specialitate şi de informare din domeniile sale de
activitate;
18. organizează şi coordonează elaborarea de studii
şi proiecte pentru investiţii în domeniile mediului, gospodăririi apelor,
meteorologiei, hidrologiei şi hidrogeologiei;
19. identifică şi propune indicatori privind
dezvoltarea durabilă, mediul şi gospodărirea apelor şi colaborează cu
Institutul Naţional de Statistică în scopul adaptării continue a statisticii la
cerinţele naţionale şi al corelării cu datele statistice internaţionale;
20. iniţiază, direct sau prin unităţile aflate în
coordonarea ori sub autoritatea sa, proiecte de parteneriat public-privat,
negociază, semnează şi realizează contractele de parteneriat public-privat, în
conformitate cu prevederile legale în domeniu;
21. iniţiază, negociază şi asigură punerea în
aplicare a prevederilor tratatelor internaţionale din sfera sa de competenţă,
reprezintă interesele statului în diferite instituţii şi organisme bilaterale
şi internaţionale şi dezvoltă relaţii de cooperare cu instituţii şi organizaţii
similare din alte state, în condiţiile legii;
22. Intreprinde acţiuni şi iniţiative, potrivit
competenţelor stabilite de lege, pentru participarea României la acţiunile de
cooperare bilaterală şi multilaterală, la nivel subregional, regional şi
global, pentru valorificarea oportunităţilor şi facilităţilor de asistenţă
financiară, tehnică, tehnologică şi ştiinţifică;
23. exercită şi alte responsabilităţi, în
conformitate cu prevederile legislaţiei naţionale şi ale actelor juridice
internaţionale la care România este parte;
24. asigură cadrul juridic şi instituţional pentru
facilitarea şi stimularea dialogului asupra politicilor, strategiilor şi
deciziilor privind mediul şi dezvoltarea durabilă;
25. coordonează elaborarea formei finale a poziţiei
României în promovarea noului acquis de mediu la nivelul Uniunii Europene;
26. programează, coordonează
şi monitorizează utilizarea asistenţei financiare nerambursabile acordate
României de Uniunea Europeană în domeniile sale de activitate;
27. asigură accesul publicului la informaţiile de
mediu, consultarea şi participarea acestuia la luarea
deciziilor privind mediul;
28. iniţiază şi dezvoltă programe de educaţie şi de
instruire a specialiştilor în domeniul său de activitate, colaborează cu
ministerele, cu celelalte autorităţi ale administraţiei publice centrale şi
locale, cu instituţiile de învăţământ, ştiinţă şi cultură, cu reprezentanţii
mijloacelor de informare a publicului;
29. asigură relaţia cu Parlamentul României, cu
sindicatele şi patronatele din sfera sa de activitate, precum şi cu mass-media.
(2) Ministerul Mediului şi
Dezvoltării Durabile îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de legile în
vigoare.
(3) In exercitarea atribuţiilor sale, Ministerul
Mediului şi Dezvoltării Durabile colaborează cu celelalte autorităţi şi
instituţii ale administraţiei publice centrale şi locale.
Art. 4. - Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile,
ca organ de specialitate al administraţiei publice centrale, indeplineşte şi
următoarele atribuţii specifice:
1. solicită autorităţilor şi instituţiilor din cadrul
administraţiei publice centrale informaţii necesare elaborării Strategiei
naţionale de dezvoltare durabilă în acord cu politica europeană în materie, elaborează strategia, pe care o supune
Guvernului spre adoptare;
2. solicită autorităţilor administraţiei publice
centrale rapoarte cu privire la realizarea obiectivelor Strategiei naţionale de
dezvoltare durabilă pe domeniile de responsabilitate ale acestora şi propune,
după caz, revizuirea planurilor de acţiune în scopul atingerii ţintelor
stabilite prin strategie;
3. coordonează şi urmăreşte
implementarea legislaţiei naţionale armonizate cu prevederile şi cerinţele
legislaţiei comunitare de mediu;
4. coordonează elaborarea şi supune aprobării
Guvernului Planul naţional de acţiune pentru protecţia mediului;
5. urmăreşte implementarea Planului naţional de
acţiune pentru protecţia mediului;
6. aprobă instrucţiuni privind elaborarea planurilor
locale şi regionale de acţiune pentru protecţia mediului;
7. asigură raportarea indicatorilor de mediu din
sistemul indicatorilor de dezvoltare durabilă la organismele internaţionale, pe
baza datelor furnizate de celelalte autorităţi responsabile de implementarea
strategiilor sectoriale;
8. elaborează, actualizează şi urmăreşte aplicarea
strategiilor, planurilor şi programelor naţionale sectoriale în domeniile
protecţiei mediului şi gospodăririi apelor, după cum urmează:
a) Strategia naţională şi Planul naţional de acţiune
privind protecţia atmosferei;
b) Strategia naţională şi Planul naţional de acţiune
în domeniul schimbărilor climatice;
c) Strategia naţională şi Planul naţional de gestiune
a deşeurilor;
d) strategiile şi planurile naţionale privind
gestionarea substanţelor şi preparatelor periculoase;
e) Strategia naţională şi Planul naţional pentru
conservarea biodiversităţii;
f) Strategia naţională şi Planul naţional privind
biosecuritatea;
g) Strategia naţională de management al riscului la
inundaţii;
h) Strategia naţională şi Planul naţional de acţiune
pentru gospodărirea
resurselor de apă;
i) Strategia de management
integrat al zonei costiere şi Planul strategic de acţiune pentru reabilitarea
şi protecţia Mării Negre;
j) Programul naţional de reducere progresivă a
emisiilor de SO2, NOx, COV şi NH3;
k) Programul naţional de
reducere a emisiilor de S02, NOx şi pulberi provenite din
instalaţiile mari de ardere;
l) Programul operaţional
sectorial pentru infrastructura de mediu;
9. coordonează activităţile în domeniul schimbărilor
climatice în ceea ce priveşte reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră şi
adaptarea la efectele schimbărilor climatice;
10. coordonează şi monitorizează procesul de
implementare a Schemei de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu
efect de seră;
11. coordonează actualizarea anuală a Registrului
naţional privind inventarul instalaţiilor care intră sub incidenţa prevederilor
legale privind prevenirea şi controlul integrat al poluării şi elaborează
raportările solicitate de instituţiile europene şi internaţionale;
12. Indeplineşte funcţiile de secretariat tehnic şi
administrativ pentru tratatele, convenţiile şi acordurile internaţionale din
domeniile sale de responsabilitate, precum şi de punct focal naţional şi/sau de
autoritate naţională competentă pentru activităţile aflate în coordonarea unor
instituţii, organisme şi organizaţii internaţionale, în conformitate cu
prevederile tratatelor internaţionale la care România este parte;
13. asigură secretariatele comisiilor mixte în
domeniul mediului şi gospodăririi apelor, înfiinţate pentru implementarea
acordurilor şi convenţiilor bilaterale;
14. elaborează şi promovează acte normative necesare
punerii în aplicare â prevederilor procedurii de organizare şi coordonare a
Schemei de management şi audit de mediu (EMAS), care permite participarea
voluntară a organizaţiilor la această schemă;
15. asigură elaborarea de cercetări, studii,
prognoze, politici şi strategii în domeniul protecţiei mediului, în scopul
obţinerii datelor şi informaţiilor necesare în vederea fundamentării deciziilor
privind mediul şi dezvoltarea durabilă, precum şi al promovării programelor de
dezvoltare în domeniul mediului;
16. coordonează activităţile privind evaluarea şi
gestionarea zgomotului ambiental;
17. coordonează activităţile privind evaluarea şi
gestionarea calităţii aerului;
18. atestă persoanele fizice şi juridice pentru
elaborarea studiilor de evaluare a impactului asupra mediului şi a bilanţurilor
de mediu;
19. coordonează şi supraveghează respectarea
prevederilor privind substanţele şi preparatele periculoase, în colaborare cu
celelalte autorităţi competente, potrivit legii;
20. coordonează şi supraveghează respectarea
prevederilor privind solul, subsolul şi gestionarea deşeurilor, în colaborare
cu celelalte autorităţi competente, potrivit legii;
21. organizează şi coordonează activitatea
referitoare la protecţia naturii şi conservarea diversităţii biologice, a
habitatelor naturale, a speciilor de floră şi faună sălbatică, în scopul
utilizării durabile a acestora, dezvoltarea şi buna administrare a reţelei
naţionale de arii protejate, în acord cu politicile şi practicile specifice
aplicate la nivel european şi global, prin crearea structurilor de administrare
proprii pentru ariile protejate care necesită constituirea acestora, aprobă
regimul de administrare a tuturor ariilor naturale protejate şi executarea
controlului privind respectarea legislaţiei specifice;
22. avizează programele de exploatare a resurselor
naturale, corelate cu capacitatea de suport a ecosistemelor, în raport cu
obiectivele dezvoltării durabile;
23. asigură cadrul naţional privind biosecuritatea;
24. organizează sistemul naţional de monitorizare
integrată a calităţii şi radioactivităţii mediului, coordonează activitatea
acestuia şi aprobă raportul anual privind starea mediului;
25. asigură, prin compartimentele proprii, prin
unităţile subordonate sau prin cele aflate sub autoritatea sa, secretariatele
tehnice specifice activităţilor de protecţie a mediului şi gospodărire a
apelor;
26. stabileşte regimul de utilizare a resurselor de
apă şi asigură elaborarea de cercetări, studii, prognoze şi strategii pentru
domeniul gospodăririi cantitative şi calitative a apelor, precum şi elaborarea
programelor de dezvoltare a lucrărilor, instalaţiilor şi amenajărilor de
gospodărire a apelor;
27. colaborează cu celelalte autorităţi ale
administraţiei publice centrale şi locale pentru amenajarea complexă a
bazinelor hidrografice, valorificarea de noi surse de apă în concordanţă cu
dezvoltarea economico-socială a ţării, protecţia apelor împotriva epuizării şi
degradării, precum şi pentru apărarea împotriva efectelor distructive ale
apelor;
28. coordonează elaborarea şi reactualizarea
schemelor directoare de management şi amenajare a bazinelor hidrografice şi
desfăşurarea activităţilor de interes public din domeniul meteorologiei şi
hidrologiei;
29. coordonează, prin Inspecţia de Stat a Apelor,
aplicarea prevederilor legale în domeniul gospodăririi apelor;
30. asigură baza metodologică şi atestă persoanele
juridice şi fizice pentru întocmirea studiilor de meteorologie, hidrologie şi
hidrogeologie, a studiilor şi proiectelor de gospodărire a apelor, pentru
evaluarea stării de siguranţă în exploatare a barajelor şi a altor lucrări
hidrotehnice;
31. coordonează activitatea de avizare şi de
autorizare, din punct de vedere al gospodăririi apelor, â lucrărilor care se
construiesc pe ape sau în legătură cu apele, activitatea de avizare a
documentaţiilor de evaluare a stării de siguranţă în exploatare a barajelor
existente şi a proiectelor barajelor noi, precum şi activitatea de emitere a
autorizaţiilor de funcţionare în condiţii de siguranţă a barajelor aflate în
exploatare şi a acordurilor de funcţionare în siguranţă pentru barajele noi;
32. organizează sistemul informaţional specific
domeniului gospodăririi apelor şi evidenţei dreptului de folosire cantitativă
şi calitativă a apelor;
33. asigură documentaţiile necesare pentru
concesionarea resurselor de apă şi a lucrărilor de gospodărire a apelor care
aparţin domeniului public sau, după caz, pentru darea în administrare a
acestora şi urmăreşte îndeplinirea de către concesionar, respectiv administrator,
a sarcinilor ce îi revin;
34. stabileşte strategia organizării la nivel
naţional a activităţilor de meteorologie, hidrologie şi hidrogeologie, a
sistemului de informare, prognoză şi avertizare asupra fenomenelor
hidrometeorologice periculoase şi a sistemului de avertizare în caz de accident
la construcţiile hidrotehnice;
35. coordonează realizarea
Planului de management al fluviului Dunărea pentru teritoriul României;
36. organizează periodic acţiuni de verificare a
stării tehnice si funcţionale a lucrărilor hidrotehnice cu rol de apărare
Impotriva inundaţiilor, indiferent de deţinător, şi stabileşte măsurile ce se
impun;
37. stabileşte metodologia de fundamentare a
sistemului de plăţi în domeniul apelor, precum şi procedura de elaborare a
acesteia;
38. dispune măsuri de instituire a unui regim de
supraveghere specială sau de oprire a activităţii poluatorului ori a
instalaţiei care provoacă poluarea apelor;
39. elaborează şi urmăreşte aplicarea Programului de
eliminare treptată â emisiilor şi pierderilor de substanţe periculoase în ape;
40. elaborează şi promovează, potrivit legii, proiecte
de acte normative, regulamente, instrucţiuni şi norme tehnice specifice
domeniilor meteorologiei, hidrologiei, hidrogeologiei, gospodăririi apelor şi
siguranţei în exploatare a barajelor;
41. coordonează activitatea de elaborare a planurilor
de apărare împotriva inundaţiilor;
42. organizează şi certifică corpul de experţi pentru
evaluarea stării de siguranţă în exploatare a barajelor încadrate în categoriile
de importanţă A şi B, precum şi activitatea de avizare a specialiştilor pentru
asigurarea stării de siguranţă în exploatare a barajelor încadrate în
categoriile de importanţă C şi D;
43. aprobă lista definitivă a barajelor, cu declararea
publică a caracteristicilor generale, a categoriei de importanţă şi a gradului
de risc asociat acestora, lista barajelor cu risc sporit şi a celor din
categoria de importanţă majoră, precum şi fişele de evidenţă a barajelor
administrate de deţinătorii cu orice titlu;
44. certifică personalul de conducere şi coordonare a
activităţii de urmărire în timp a barajelor şi controlează activitatea
acestuia;
45. dispune expertizarea lucrărilor hidrotehnice cu
risc crescut de avarie şi stabileşte, împreună cu autoritatea publică centrală
din domeniul lucrărilor publice, măsurile operative imediate şi de perspectivă
pentru evitarea accidentelor;
46. elaborează lista de specificaţii tehnice şi
metode standardizate pentru analiza şi monitorizarea stării apelor;
47. elaborează şi promovează normele de calitate a
resurselor de apă legate de funcţiile apei privind calitatea apei brute pentru
apa potabilă, calitatea apei necesare susţinerii vieţii peştilor şi
crustaceelor;
48. coordonează activitatea comitetelor de bazin;
49. coordonează activitatea de elaborare a politicilor
publice în domeniul protecţiei mediului şi gospodăririi apelor.
CAPITOLUL III
Conducerea ministerului
Art. 5. - (1) Conducerea Ministerului Mediului şi
Dezvoltării Durabile se exercită de către ministru.
(2) Ministrul mediului şi dezvoltării durabile
reprezintă ministerul în raporturile cu celelalte autorităţi publice, cu
persoanele juridice şi fizice din ţară şi din străinătate.
(3) Ministrul mediului şi dezvoltării durabile
răspunde de întreaga activitate a ministerului în faţa Guvernului, precum şi,
în calitate de membru al Guvernului, în faţa Parlamentului.
(4) Ministrul mediului şi dezvoltării durabile
îndeplineşte în domeniul de activitate al ministerului atribuţiile generale
prevăzute la art. 53 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a
ministerelor, cu modificările şi completările ulterioare.
(5) Ministrul mediului şi dezvoltării durabile
îndeplineşte şi alte atribuţii specifice, stabilite prin alte acte normative.
(6) Ministrul mediului şi dezvoltării durabile conduce
întreaga activitate a aparatului propriu al Ministerului Mediului şi
Dezvoltării Durabile şi exercită întreaga autoritate asupra unităţilor aflate
în subordinea, sub autoritatea sau în coordonarea ministerului.
(7) In exercitarea atribuţiilor ce îi revin, ministrul
mediului şi dezvoltării durabile emite ordine şi instrucţiuni, în condiţiile
legii.
(8) Ministrul mediului şi dezvoltării durabile îndeplineşte,
conform legii, funcţia de ordonator principal de credite.
Art. 6. - (1) In activitatea de conducere a
ministerului, ministrul mediului şi dezvoltării
durabile este ajutat de 2 secretari de stat.
(2) Secretarii de stat exercită atribuţiile delegate,
prin ordin, de ministrul mediului şi dezvoltării durabile.
Art. 7. - In cazul în care ministrul mediului şi
dezvoltării durabile, din diferite motive, nu îşi poate exercita atribuţiile
curente, desemnează secretarul de stat care să exercite aceste atribuţii,
înştiinţându-l pe primul-ministru despre aceasta.
Art. 8. - (1) Secretarul general este înalt funcţionar
public, numit pe criterii de profesionalism, în condiţiile legii.
(2) Secretarul general îndeplineşte atribuţiile şi
responsabilităţile prevăzute la art. 49 alin. (2) din Legea nr. 90/2001, cu
modificările şi completările ulterioare.
(3) Secretarul general îndeplineşte şi alte atribuţii
prevăzute în regulamentul de organizare şi funcţionare al ministerului ori
încredinţate de ministrul mediului şi dezvoltării durabile.
(4) In realizarea atribuţiilor ce îi revin, secretarul
general este ajutat de un secretar general adjunct care este înalt funcţionar
public, numit pe criterii de profesionalism, în condiţiile legii.
Art. 9. - (1) Pe lângă ministrul mediului şi
dezvoltării durabile funcţionează, ca organ consultativ, colegiul ministerului.
(2) Componenţa şi regulamentul de funcţionare ale
colegiului ministerului se aprobă prin ordin al ministrului mediului şi
dezvoltării durabile.
CAPITOLUL IV
Structura organizatorică
Art. 10. - (1) Structura organizatorică a Ministerului Mediului şi Dezvoltării Durabile este
prevăzută în anexa nr. 1. In cadrul structurii organizatorice, prin ordin al
ministrului mediului şi dezvoltării durabile, se pot organiza direcţii,
servicii, birouri, compartimente şi colective temporare, stabilindu-se numărul
posturilor de conducere, potrivit legii.
(2) In structura organizatorică a Ministerului
Mediului şi Dezvoltării Durabile se organizează şi funcţionează, în subordinea
ministrului şi a secretarilor de stat, cabinetele demnitarilor.
(3) Atribuţiile şi responsabilităţile
compartimentelor din aparatul propriu al Ministerului Mediului şi Dezvoltării
Durabile se stabilesc, în conformitate cu structura organizatorică, prin regulamentul
de organizare şi funcţionare al ministerului, aprobat prin ordin al ministrului
mediului şi dezvoltării durabile.
(4) Statul de funcţii,
structura posturilor pe compartimente, precum şi încadrarea, modificarea,
suspendarea sau încetarea raporturilor de serviciu ori, după caz, a
raporturilor de muncă pentru personalul din aparatul propriu al Ministerului
Mediului şi Dezvoltării Durabile se aprobă prin ordin al ministrului mediului
şi dezvoltării durabile.
(5) Numărul maxim de posturi este de 544, exclusiv
demnitarii şi cabinetul ministrului.
(6) Personalul necesar desfăşurării activităţilor
Ministerului Mediului şi Dezvoltării Durabile este format din funcţionari
publici şi personal contractual.
(7) Numărul de posturi aferent fostului Minister al
Mediului şi Gospodăririi Apelor se preia, împreună cu fondurile
corespunzătoare, de Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile.
(8) Personalul încadrat pe posturile prevăzute la
alin. (7) se preia de Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile, potrivit
dispoziţiilor art. 11 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2007 privind
stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul administraţiei publice
centrale.
(9) Salarizarea personalului din aparatul propriu şi
din instituţiile subordonate se realizează potrivit legii.
(10) Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile
preia toate drepturile şi obligaţiile fostului Minister al Mediului şi
Gospodăririi Apelor, inclusiv bunurile mobile şi imobile aflate în
administrarea sau, după caz, în proprietatea acestuia.
Art. 11. - (1) In cadrul Ministerului Mediului şi
Dezvoltării Durabile funcţionează Direcţia generală pentru managementul
instrumentelor structurale, care îndeplineşte funcţia de autoritate de
management pentru Programul operaţional sectorial pentru infrastructura de
mediu.
(2) Autoritatea de management pentru Programul
operaţional sectorial pentru infrastructura de mediu coordonează metodologic
structurile desemnate ca organisme intermediare pentru Programul operaţional
sectorial pentru infrastructura de mediu, organizate la nivelul celor 8 regiuni
de dezvoltare stabilite prin Legea nr. 315/2004 privind dezvoltarea regională
în România, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Organismele intermediare prevăzute la alin. (2)
sunt conduse de câte un director executiv şi funcţionează cu un număr total de
176 de posturi. Numărul şi structura posturilor pe fiecare unitate regională se
stabilesc prin ordin al ministrului mediului şi dezvoltării durabile.
(4) Organismele intermediare pentru Programul
operaţional sectorial pentru infrastructura de mediu îndeplinesc atribuţiile
delegate de autoritatea de management pentru Programul operaţional sectorial
pentru infrastructura de mediu şi răspund pentru îndeplinirea acestora.
Art. 12. - Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile
are în subordine, sub autoritate sau în coordonare, după caz, unităţile
prevăzute în anexa nr. 2.
Art. 13. - Structura organizatorică, regulamentele de
organizare şi funcţionare, statele de funcţii, numărul de posturi şi încadrarea
personalului din unităţile bugetare care funcţionează în subordinea
Ministerului Mediului şi Dezvoltării Durabile, prevăzute în anexa nr. 2, se
aprobă prin ordin al ministrului mediului şi dezvoltării durabile, în limita
numărului maxim de posturi şi a fondurilor aprobate prin bugetul de stat.
Art. 14. - (1) In subordinea Ministerului Mediului şi
Dezvoltării Durabile se organizează şi funcţionează, în condiţiile legii,
unităţi de management al proiectului şi unităţi de implementare a proiectelor,
conduse de câte un director de proiect, în vederea asigurării unui cadru unitar
pentru managementul şi implementarea proiectelor finanţate prin împrumuturi
externe rambursabile sau nerambursabile.
(2) Structura organizatorică, numărul de personal şi
regulamentul de organizare şi funcţionare ale acestor unităţi se stabilesc prin
ordin al ministrului mediului şi dezvoltării durabile.
(3) Ministrul mediului şi dezvoltării durabile
numeşte personalul unităţilor şi stabileşte competenţele directorului de
proiect.
Art. 15. - Ministrul mediului şi dezvoltării durabile
numeşte si eliberează din funcţie conducătorii instituţiilor subordonate si unităţilor din coordonarea şi de
sub autoritatea ministerului, în condiţiile legii.
Art. 16. - (1) Pe lângă Ministerul Mediului şi
Dezvoltării Durabile funcţionează următoarele organisme consultative:
a) Comitetul interministerial pentru coordonarea integrării domeniului protecţiei mediului în politicile şi
strategiile sectoriale la nivel naţional;
b) Comitetul ministerial pentru situaţii de urgenţă
(CMSU);
c) Comisia naţională pentru siguranţa barajelor si a
altor lucrări hidrotehnice' (CONSIB);
d) Comitetul naţional român pentru Programul
hidrologic internaţional;
e) Comisia naţională de acordare a etichetei
ecologice;
f) Comitetul consultativ de organizare şi coordonare
a schemelor de management de mediu şi audit;
g) Comisia tehnico-economică;
h) Centrul român pentru reconstrucţia ecologică a
râurilor şi lacurilor;
i) Comisia naţională privind schimbările climatice; j)
Consiliul interministerial al apelor.
(2) Membrii organismelor prevăzute la alin. (1) sunt
salarizaţi de unităţile la care sunt angajaţi, iar secretariatele tehnice
permanente ale acestor organisme se asigură de Ministerul Mediului şi
Dezvoltării Durabile sau de unităţile desemnate dintre cele prevăzute în anexa
nr. 2, în cadrul numărului de posturi aprobat.
(3) Regulamentele de
organizare şi funcţionare ale organismelor consultative prevăzute la alin. (1)
lit. a)-i), precum şi componenţa acestora se aprobă prin ordin al ministrului
mediului şi dezvoltării durabile.
CAPITOLUL V
Dispoziţii finale
Art. 17. - (1) Ministerul
Mediului şi Dezvoltării Durabile are în dotare pentru transportul persoanelor
din aparatul propriu un număr de autoturisme stabilit potrivit actelor
normative în vigoare.
(2) Pentru activităţi specifice de control la unităţile
din subordine, pentru deplasări în caz de poluare, accidente industriale,
apărare împotriva inundaţiilor şi fenomenelor meteorologice periculoase, pentru
realizarea atribuţiilor ce revin organismelor intermediare pentru Programul
operaţional sectorial pentru infrastructura de mediu, precum şi în caz de alte
urgenţe de mediu şi de gospodărire a apelor se utilizează un număr de 12
autovehicule cu un consum lunar de 300 litri/autovehicul.
Art. 18. - Numărul autoturismelor pentru transportul
personalului şi pentru alte utilizări speciale, precum şi cota de consum lunar
alocată pentru unităţile subordonate se stabilesc prin ordin al ministrului
mediului şi dezvoltării durabile, în conformitate cu normativele în vigoare.
Art. 19. - Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 20. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 408/2004 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Mediului şi Gospodăririi Apelor, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 285 din 31 martie 2004, cu modificările şi completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul mediului şi dezvoltării durabile,
Lucia Ana Varga,
secretar de stat
Ministrul muncii, familiei şi egalităţii de şanse,
Paul Păcuraru
p. Ministrul economiei şi finanţelor,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu,
secretar de stat
ANEXA Nr. 11)
STRUCTURA ORGANIZATORICA
a Ministerului Mediului şi Dezvoltării Durabile
*) SE ORGANIZEAZA LA NIVEL DE SERVICIU
**) SE ORGANIZEAZĂ LA NIVEL DE
COMPARTIMENT
1) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 2
1. Unităţi care funcţionează în subordinea
Ministerului Mediului şi Dezvoltării Durabile
Nr. crt.
|
Denumirea unităţii
|
I.
|
Instituţii publice cu personalitate
juridică finanţate integral din bugetul de
stat
|
1.
|
Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului
|
2.
|
Administraţia Rezervaţiei Biosferei „Delta Dunării"
|
3.
|
Garda Naţională de Mediu
|
II.
|
Unităţi fără personalitate juridică
finanţate integral din bugetul de stat
|
1.
|
Organismul intermediar pentru Programul
operaţional sectorial pentru infrastructura de mediu Bucureşti pentru
Regiunea 8 - Bucureşti -Ilfov
|
2.
|
Organismul intermediar pentru Programul operaţional sectorial
pentru infrastructura de mediu Piteşti pentru Regiunea 3 - Sud-Muntenia
|
3.
|
Organismul intermediar pentru Programul operaţional sectorial
pentru infrastructura de mediu Sibiu pentru Regiunea 7 -- Centru
|
4.
|
Organismul intermediar pentru Programul operaţional sectorial
pentru infrastructura de mediu Bacău pentru Regiunea
1 - Nord-Est
|
5.
|
Organismul intermediar pentru Programul operaţional sectorial
pentru infrastructura de mediu Cluj-Napoca pentru Regiunea 6 - Nord-Vest
|
6.
|
Organismul intermediar pentru Programul operaţional sectorial
pentru infrastructura de mediu Timişoara pentru Regiunea 5 - Vest
|
7.
|
Organismul intermediar pentru Programul operaţional sectorial
pentru infrastructura de mediu Craiova pentru Regiunea 4 - Sud-Vest Oltenia
|
8.
|
Organismul intermediar pentru Programul operaţional sectorial
pentru infrastructura de mediu Galaţi pentru Regiunea 2 - Sud-Est
|
III.
|
Unităţi cu finanţare externă şi de
la bugetul de stat
|
1.
|
Unităţi de management al proiectului (UMP)
|
2.
|
Unităţi de implementare a proiectului (UIP)
|
IV.
|
Instituţii publice finanţate din
venituri proprii şi de la bugetul de stat
|
1.
|
Agenţia Naţională pentru Substanţe şi Preparate Chimice
Periculoase
|
NOTĂ:
Numărul maxim de posturi finanţate de la bugetul de
stat pentru instituţiile prevăzute la cap. I şi II este de
3.699, din care un număr maxim de 249 de posturi pentru aparatul propriu al
Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului.
2. Unităţi care
funcţionează sub autoritatea Ministerului Mediului şi Dezvoltării Durabile
Nr. crt.
|
Denumirea unităţii
|
1.
|
Administraţia Naţională de Meteorologie
|
3. Unităţi care funcţionează în coordonarea
Ministerului Mediului şi Dezvoltării Durabile
Nr. crt.
|
Denumirea unităţii
|
I.
|
Unităţi finanţate din venituri
proprii
|
1.
|
Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Protecţia
Mediului -- ICIM Bucureşti
|
2.
|
Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare Marină „Grigore
Antipa" - I.N.C.D.M. Constanţa
|
3.
|
Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare „Delta Dunării"
- I.N.C.D.D.D. Tulcea
|
4.
|
Administraţia Fondului pentru Mediu
|
5.
|
Administraţia Naţională „Apele
Române"
|