HOTARARE Nr.
57 din 5 februarie 2009
privind organizarea si
functionarea Ministerului Mediului
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 75 din 9 februarie 2009
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, al art. 40 alin. (1) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi
funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor, cu modificările şi
completările ulterioare, precum şi al art. 13 şi al art. 19 alin. (1) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 221/2008 pentru stabilirea unor măsuri de
reorganizare în cadrul administraţiei publice centrale,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Ministerul
Mediului se organizează şi funcţionează ca organ de specialitate al
administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea
Guvernului, cu sediul în municipiul Bucureşti, Bd. Libertăţii nr. 12, sectorul
5.
(2) Ministerul Mediului aplică strategia şi Programul
de guvernare 2009-2012, aprobat prin Hotărârea Parlamentului nr. 31/2008 pentru
acordarea încrederii Guvernului, în vederea promovării politicilor în domeniile
mediului, gospodăririi apelor şi dezvoltării durabile.
(3) Ministerul Mediului realizează politica în domeniile
mediului şi gospodăririi apelor la nivel naţional, elaborează strategia şi
reglementările specifice de dezvoltare şi armonizare a acestor activităţi în
cadrul politicii generale a Guvernului, asigură şi coordonează aplicarea
strategiei Guvernului în domeniile sale de competenţă, îndeplinind rolul de
autoritate de stat, de sinteză, coordonare şi control
în aceste domenii.
(4) Ministerul Mediului asigură coordonarea
interministerială a procesului de elaborare a Strategiei naţionale de
dezvoltare durabilă, propune adoptarea şi urmăreşte implementarea acesteia.
(5) Ministerul Mediului coordonează activitatea de
integrare a cerinţelor privind protecţia mediului în celelalte politici
sectoriale, în concordanţă cu cerinţele şi standardele europene şi internaţionale.
(6) Ministerul Mediului este desemnat ca autoritate de
management pentru Programul operaţional sectorial
pentru infrastructura de mediu.
Art. 2. - Pentru realizarea obiectivelor din domeniile
sale de activitate, Ministerul Mediului exercită următoarele funcţii:
a) de strategie, prin care se elaborează, în
conformitate cu politica Guvernului, Strategia naţională de dezvoltare durabilă
şi Strategia în domeniul mediului şi gospodăririi apelor;
b) de reglementare, prin care se asigură dezvoltarea
cadrului normativ şi a celui instituţional pentru realizarea obiectivelor din
domeniile sale de activitate;
c) de administrare, prin care se asigură administrarea
proprietăţii publice şi private a statului, precum şi gestionarea serviciilor
pentru care statul este responsabil, în domeniile sale de activitate;
d) de reprezentare, prin care se asigură, în numele
statului sau al Guvernului, reprezentarea pe plan intern şi extern, în
domeniile sale de activitate;
e) de autoritate de stat, prin care se asigură aplicarea
şi respectarea reglementărilor legale privind organizarea şi funcţionarea
instituţiilor care îşi desfăşoară activitatea în subordinea, sub autoritatea şi
în coordonarea sa;
f) de coordonare a utilizării asistenţei financiare
nerambursabile acordate României de Uniunea Europeană în domeniul mediului;
g) de gestionare a creditelor externe, altele decât
cele comunitare, în domeniile sale de activitate.
CAPITOLUL II
Atribuţii
Art. 3. - (1) In exercitarea funcţiilor sale Ministerul
Mediului are următoarele atribuţii principale:
1. asigură implementarea politicilor guvernamentale
în domeniile sale de activitate, potrivit reglementărilor în vigoare;
2. elaborează strategii şi politici în domeniile
mediului, gospodăririi apelor şi dezvoltării durabile, pe care le supune
Guvernului spre adoptare;
3. propune autorităţilor competente sau, după caz,
stabileşte, în condiţiile legii, instrumentele juridice, instituţionale,
administrative şi economico-financiare pentru stimularea şi accelerarea
integrării principiilor şi obiectivelor de mediu în celelalte politici
sectoriale;
4. propune şi recomandă autorităţilor competente sau,
după caz, stabileşte măsuri care să asigure conformarea politicilor şi
programelor de dezvoltare regională şi locală cu Strategia naţională de
dezvoltare durabilă şi cu obiectivele stabilite prin strategiile pentru
protecţia mediului şi gospodărirea apelor;
5. elaborează documentele de politică publică în
domeniile sale de activitate;
6. elaborează proiecte de acte normative şi avizează
proiecte de acte normative elaborate de alte ministere şi autorităţi ale
administraţiei publice centrale şi locale, care privesc sfera sa de competenţă;
7. emite acte de reglementare în domeniul său de
activitate, potrivit prevederilor legale;
8. raportează sau, după caz, informează Comisia
Europeană asupra măsurilor legislative adoptate în domeniile reglementate de
acquis-ul comunitar de mediu, potrivit domeniilor sale de responsabilitate,
suplimentar faţă de procesul de notificare a măsurilor naţionale care transpun
acest acquis;
9. coordonează activitatea de avizare, promovare,
realizare şi monitorizare a investiţiilor de protecţie a mediului şi de
gospodărire a apelor;
10. coordonează activitatea de administrare a
patrimoniului unităţilor aflate în subordinea, în coordonarea sau sub
autoritatea sa;
11. fundamentează şi elaborează programe privind
protecţia mediului şi gospodărirea apelor, în scopul asigurării dezvoltării
durabile;
12. asigură, la nivel naţional, controlul respectării
de către persoanele juridice şi fizice a reglementărilor din domeniile mediului
şi gospodăririi apelor;
13. reprezintă Guvernul în
relaţiile cu organisme interne şi internaţionale din domeniile mediului,
gospodăririi apelor şi dezvoltării durabile;
14. asigură organizarea şi dezvoltarea activităţii de
cercetare ştiinţifică şi inginerie tehnologică şi stabileşte conţinutul şi
priorităţile programelor de dezvoltare şi cercetare în domeniile sale de
activitate;
15. asigură, în condiţiile legii, elaborarea de studii
şi cercetări necesare domeniilor sale de activitate şi acţionează pentru
valorificarea rezultatelor acestora;
16. asigură, prin compartimentele proprii sau
unităţile subordonate, controlul respectării legislaţiei în domeniile protecţiei
mediului, gospodăririi apelor şi siguranţei în exploatare a barajelor şi
constată contravenţiile pentru nerespectarea acesteia, aplică sancţiunile şi,
după caz, sesizează organele de urmărire penală, potrivit prevederilor legale;
17. organizează evenimente, elaborează şi sprijină
editarea publicaţiilor de specialitate şi de informare din domeniile sale de
activitate;
18. organizează şi coordonează
elaborarea de studii şi proiecte pentru investiţii în domeniile mediului,
gospodăririi apelor, meteorologiei, hidrologiei şi hidrogeologiei;
19. identifică şi propune indicatori privind
dezvoltarea durabilă, mediul şi gospodărirea apelor şi colaborează cu
Institutul Naţional de Statistică în scopul adaptării continue a statisticii la
cerinţele naţionale şi al corelării cu datele statistice internaţionale;
20. iniţiază, direct sau prin unităţile aflate în
coordonarea ori sub autoritatea sa, proiecte de parteneriat public-privat,
negociază, semnează şi realizează contractele de parteneriat public-privat, în
conformitate cu prevederile legale în domeniu;
21. iniţiază, negociază şi asigură punerea în aplicare
a prevederilor tratatelor internaţionale din sfera sa de competenţă, reprezintă
interesele statului în diferite instituţii şi organisme bilaterale şi
internaţionale şi dezvoltă relaţii de cooperare cu instituţii şi organizaţii
similare din alte state, în condiţiile legii;
22. întreprinde acţiuni şi
iniţiative, potrivit competenţelor stabilite de lege, pentru participarea
României la acţiunile de cooperare bilaterală şi multilaterală, la nivel
subregional, regional şi global, pentru valorificarea oportunităţilor şi
facilităţilor de asistenţă financiară, tehnică, tehnologică şi ştiinţifică;
23. exercită şi alte responsabilităţi, în
conformitate cu prevederile legislaţiei naţionale şi ale actelor juridice
internaţionale la care România este parte;
24. asigură cadrul juridic şi instituţional pentru
facilitarea şi stimularea dialogului asupra politicilor, strategiilor şi
deciziilor privind mediul şi dezvoltarea durabilă;
25. coordonează elaborarea formei finale a poziţiei
României în promovarea noului acquis de mediu la nivelul Uniunii Europene;
26. programează, coordonează şi monitorizează
utilizarea asistenţei financiare nerambursabile acordate României de Uniunea
Europeană în domeniile sale de activitate;
27. asigură accesul publicului la informaţiile de
mediu, consultarea şi participarea acestuia la luarea
deciziilor privind mediul;
28. iniţiază şi dezvoltă programe de educaţie şi de
instruire a specialiştilor în domeniul său de activitate, colaborează cu
ministerele, cu celelalte autorităţi ale administraţiei publice centrale şi
locale, cu instituţiile de învăţământ, ştiinţă şi cultură, cu reprezentanţii
mijloacelor de informare a publicului;
29. asigură relaţia cu Parlamentul României, cu
sindicatele şi patronatele din sfera sa de activitate, precum şi cu mass-media.
(2) Ministerul Mediului
îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de actele normative în vigoare.
(3) In exercitarea atribuţiilor sale Ministerul
Mediului colaborează cu celelalte autorităţi şi instituţii ale administraţiei
publice centrale şi locale.
Art. 4. - Ministerul Mediului,
ca organ de specialitate al administraţiei publice centrale, îndeplineşte şi
următoarele atribuţii specifice:
1. solicită autorităţilor şi instituţiilor din cadrul
administraţiei publice centrale informaţii necesare elaborării Strategiei
naţionale de dezvoltare durabilă în acord cu politica europeană în materie,
elaborează strategia, pe care o supune Guvernului spre adoptare;
2. solicită autorităţilor administraţiei publice
centrale rapoarte cu privire la realizarea obiectivelor Strategiei naţionale de
dezvoltare durabilă pe domeniile de responsabilitate ale acestora şi propune,
după caz, revizuirea planurilor de acţiune în scopul atingerii ţintelor
stabilite prin strategie;
3. coordonează şi urmăreşte implementarea legislaţiei
naţionale armonizate cu prevederile şi cerinţele legislaţiei comunitare de
mediu;
4. coordonează elaborarea şi supune aprobării
Guvernului Planul naţional de acţiune pentru protecţia mediului;
5. urmăreşte implementarea Planului naţional de
acţiune pentru protecţia mediului;
6. aprobă instrucţiuni privind elaborarea planurilor
locale şi regionale de acţiune pentru protecţia mediului;
7. asigură raportarea indicatorilor de mediu din
sistemul indicatorilor de dezvoltare durabilă la organismele internaţionale, pe
baza datelor furnizate de celelalte autorităţi responsabile de implementarea
strategiilor sectoriale;
8. elaborează, actualizează şi urmăreşte aplicarea
strategiilor, planurilor şi programelor naţionale sectoriale în domeniile
protecţiei mediului şi gospodăririi apelor, după cum urmează:
a) Strategia naţională şi Planul naţional de acţiune
privind protecţia atmosferei;
b) Strategia naţională şi Planul naţional de acţiune
în domeniul schimbărilor climatice;
c) Strategia naţională şi Planul naţional de gestiune
a deşeurilor;
d) strategiile şi planurile naţionale privind
gestionarea substanţelor şi preparatelor periculoase;
e) Strategia naţională şi Planul naţional pentru
conservarea biodiversităţii;
f) Strategia naţională şi Planul naţional privind biosecuritatea;
g) Strategia naţională de management al riscului la
inundaţii;
h) Strategia naţională şi Planul naţional de acţiune
pentru gospodărirea resurselor de apă;
i) Strategia de management integrat al zonei costiere
şi Planul strategic de acţiune pentru reabilitarea şi protecţia Mării Negre;
j) Programul naţional de reducere progresivă a
emisiilor de S02, NOx, COV şi NH3;
k) Programul naţional de reducere a emisiilor de SO2, NOx şi pulberi provenite din instalaţiile mari de ardere;
l) Programul operaţional
sectorial pentru infrastructura de mediu;
9. coordonează activităţile în domeniul schimbărilor
climatice în ceea ce priveşte reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră şi
adaptarea la efectele schimbărilor climatice;
10. coordonează şi monitorizează procesul de
implementare a Schemei de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu
efect de seră;
11. coordonează actualizarea anuală a Registrului
naţional privind inventarul instalaţiilor care intră sub incidenţa prevederilor
legale privind prevenirea şi controlul integrat al poluării şi elaborează
raportările solicitate de instituţiile europene şi internaţionale;
12. îndeplineşte funcţiile de secretariat tehnic şi
administrativ pentru tratatele, convenţiile şi acordurile internaţionale din
domeniile sale de responsabilitate, precum şi de punct focal naţional şi/sau de
autoritate naţională competentă pentru activităţile aflate în coordonarea unor
instituţii, organisme şi organizaţii internaţionale, în conformitate cu
prevederile tratatelor internaţionale la care România este parte;
13. asigură secretariatele comisiilor mixte în
domeniul mediului şi gospodăririi apelor, înfiinţate pentru implementarea
acordurilor şi convenţiilor bilaterale;
14. elaborează şi promovează acte normative necesare
punerii în aplicare a prevederilor procedurii de organizare şi coordonare a
Schemei de management şi audit de mediu (EMAS), care permite participarea
voluntară a organizaţiilor la această schemă;
15. asigură elaborarea de cercetări, studii, prognoze,
politici şi strategii în domeniul protecţiei mediului, în scopul obţinerii
datelor şi informaţiilor necesare în vederea fundamentării deciziilor privind
mediul şi dezvoltarea durabilă, precum şi al promovării programelor de
dezvoltare în domeniul mediului;
16. coordonează activităţile
privind evaluarea şi gestionarea zgomotului ambiental;
17. coordonează activităţile privind evaluarea şi
gestionarea calităţii aerului;
18. coordonează şi supraveghează respectarea
prevederilor privind substanţele şi preparatele periculoase, în colaborare cu
celelalte autorităţi competente, potrivit legii;
19. coordonează şi supraveghează respectarea
prevederilor privind solul, subsolul şi gestionarea deşeurilor, în colaborare
cu celelalte autorităţi competente, potrivit legii;
20. organizează şi coordonează
activitatea referitoare la protecţia naturii şi conservarea diversităţii
biologice, a habitatelor naturale, a speciilor de floră şi faună sălbatică, în
scopul utilizării durabile a acestora, dezvoltarea şi buna administrare a
reţelei naţionale de arii protejate, în acord cu politicile şi practicile
specifice aplicate la nivel european şi global, prin crearea structurilor de
administrare proprii pentru ariile protejate care necesită constituirea
acestora, aprobă regimul de administrare a tuturor ariilor naturale protejate
şi executarea controlului privind respectarea legislaţiei specifice;
21. avizează programele de exploatare a resurselor
naturale, corelate cu capacitatea de suport a ecosistemelor, în raport cu
obiectivele dezvoltării durabile;
22. asigură cadrul naţional privind biosecuritatea;
23. organizează sistemul naţional de monitorizare
integrată a calităţii şi radioactivităţii mediului, coordonează activitatea
acestuia şi aprobă raportul anual privind starea mediului;
24. asigură, prin
compartimentele proprii, prin unităţile subordonate sau prin cele aflate sub
autoritatea sa, secretariatele tehnice specifice activităţilor de protecţie a
mediului şi gospodărire a apelor;
25. stabileşte regimul de utilizare a resurselor de
apă şi asigură elaborarea de cercetări, studii, prognoze şi strategii pentru
domeniul gospodăririi cantitative şi calitative a apelor, precum şi elaborarea
programelor de dezvoltare a lucrărilor, instalaţiilor şi amenajărilor de
gospodărire a apelor;
26. colaborează cu celelalte autorităţi ale
administraţiei publice centrale şi locale pentru amenajarea complexă a
bazinelor hidrografice, valorificarea de noi surse de apă în concordanţă cu dezvoltarea
economico-socială a ţării, protecţia apelor împotriva epuizării şi degradării,
precum şi pentru apărarea împotriva efectelor distructive ale apelor;
27. coordonează elaborarea şi reactualizarea schemelor
directoare de management şi amenajare a bazinelor hidrografice şi desfăşurarea
activităţilor de interes public din domeniul meteorologiei şi hidrologiei;
28. coordonează, prin Inspecţia de Stat a Apelor,
aplicarea prevederilor legale în domeniul gospodăririi apelor;
29. asigură baza metodologică şi atestă persoanele
juridice şi fizice pentru întocmirea studiilor de meteorologie, hidrologie şi
nidrogeologie, a studiilor şi proiectelor de gospodărire a apelor, pentru evaluarea
stării de siguranţă în exploatare a barajelor şi a altor lucrări hidrotehnice;
30. coordonează activitatea de avizare şi de
autorizare, din punctul de vedere al gospodăririi apelor, a lucrărilor care se
construiesc pe ape sau în legătură cu apele, activitatea de avizare a
documentaţiilor de evaluare a stării de siguranţă în exploatare a barajelor
existente şi a proiectelor barajelor noi, precum şi activitatea de emitere a
autorizaţiilor de funcţionare în condiţii de siguranţă a barajelor aflate în exploatare
şi a acordurilor de funcţionare în siguranţă pentru barajele noi;
31. organizează sistemul informaţional specific
domeniului gospodăririi apelor şi evidenţei dreptului de folosire cantitativă
şi calitativă a apelor;
32. asigură documentaţiile necesare pentru
concesionarea resurselor de apă şi a lucrărilor de gospodărire a apelor care
aparţin domeniului public sau, după caz, pentru darea în administrare a
acestora şi urmăreşte îndeplinirea de către concesionar, respectiv
administrator a sarcinilor ce îi revin;
33. stabileşte strategia organizării la nivel
naţional a activităţilor de meteorologie, hidrologie şi hidrogeologie, a
sistemului de informare, prognoză şi avertizare asupra fenomenelor
hidrometeorologice periculoase şi a sistemului de avertizare în caz de accident
la construcţiile hidrotehnice;
34. coordonează realizarea Planului de management al
fluviului Dunărea pentru teritoriul României;
35. organizează periodic acţiuni de verificare a stării
tehnice şi funcţionale a lucrărilor hidrotehnice cu rol de apărare împotriva
inundaţiilor, indiferent de deţinător, şi stabileşte măsurile ce se impun;
36. stabileşte metodologia de fundamentare a sistemului
de plăţi în domeniul apelor, precum şi procedura de elaborare a acesteia;
37. dispune măsuri de instituire a unui regim de
supraveghere specială sau de oprire a activităţii poluatorului ori a
instalaţiei care provoacă poluarea apelor;
38. elaborează şi urmăreşte aplicarea Programului de
eliminare treptată a emisiilor şi pierderilor de substanţe periculoase în ape;
39. elaborează şi promovează, potrivit legii, proiecte
de acte normative, regulamente, instrucţiuni şi norme tehnice specifice
domeniilor meteorologiei, hidrologiei, hidrogeologiei, gospodăririi apelor şi
siguranţei în exploatare a barajelor;
40. coordonează activitatea de elaborare a planurilor
de apărare împotriva inundaţiilor;
41. organizează şi certifică
corpul de experţi pentru evaluarea stării de siguranţă în exploatare a
barajelor încadrate în categoriile de importanţă Aşi B, precum şi activitatea
de avizare a specialiştilor pentru asigurarea stării de siguranţă în exploatare
a barajelor încadrate în categoriile de importanţă C şi D;
42. aprobă lista definitivă a barajelor, cu declararea
publică a caracteristicilor generale, a categoriei de importanţă şi a gradului de risc asociat acestora, lista
barajelor cu risc sporit şi a celor din categoria de importanţă majoră, precum
şi fişele de evidenţă a barajelor administrate de deţinătorii cu orice titlu;
43. certifică personalul de conducere şi coordonare a
activităţii de urmărire în timp a barajelor şi controlează activitatea acestuia;
44. dispune expertizarea lucrărilor hidrotehnice cu
risc crescut de avarie şi stabileşte, împreună cu autoritatea publică centrală
din domeniul lucrărilor publice, măsurile operative imediate şi de perspectivă
pentru evitarea accidentelor;
45. elaborează lista de
specificaţii tehnice şi metode standardizate pentru analiza şi monitorizarea
stării apelor;
46. elaborează şi promovează normele de calitate a
resurselor de apă legate de funcţiile apei privind calitatea apei brute pentru
apa potabilă, calitatea apei necesare susţinerii vieţii peştilor şi
crustaceelor;
47. coordonează activitatea comitetelor de bazin;
48. coordonează activitatea de elaborare a politicilor
publice în domeniul protecţiei mediului şi gospodăririi apelor.
CAPITOLUL III
Conducerea ministerului
Art. 5. - (1) Conducerea Ministerului Mediului se
exercită de către ministru.
(2) Ministrul mediului reprezintă ministerul în
raporturile cu celelalte autorităţi publice, cu persoanele juridice şi fizice
din ţară şi din străinătate.
(3) Ministrul mediului
răspunde de întreaga activitate a ministerului în faţa Guvernului, precum şi,
în calitate de membru al Guvernului, în faţa Parlamentului.
(4) Ministrul mediului îndeplineşte în domeniul de
activitate al ministerului atribuţiile generale prevăzute la art. 53 din Legea
nr. 90/2001 privind organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a
ministerelor, cu modificările şi completările ulterioare.
(5) Ministrul mediului îndeplineşte şi alte atribuţii
specifice, stabilite prin alte acte normative.
(6) Ministrul mediului conduce activitatea aparatului
propriu al Ministerului Mediului şi exercită întreaga autoritate asupra
unităţilor aflate în subordinea, sub autoritatea sau în coordonarea
ministerului.
(7) In exercitarea atribuţiilor ce îi revin ministrul
mediului emite ordine şi instrucţiuni, în condiţiile legii.
(8) Ministrul mediului îndeplineşte, conform legii,
funcţia de ordonator principal de credite.
Art. 6. - (1) In activitatea de conducere a
ministerului, ministrul mediului este ajutat de 2 secretari de stat.
(2) Secretarii de stat exercită atribuţiile delegate,
prin ordin, de ministrul mediului.
Art. 7. - In cazul în care ministrul mediului, din
diferite motive, nu îşi poate exercita atribuţiile curente, desemnează
secretarul de stat care să exercite aceste atribuţii, înştiinţându-l pe
primul-ministru despre aceasta.
Art. 8. - (1) Secretarul general este înalt funcţionar
public, numit pe criterii de profesionalism, în condiţiile legii.
(2) Secretarul general îndeplineşte atribuţiile şi
responsabilităţile prevăzute la art. 49 alin. (2) din Legea nr. 90/2001, cu
modificările şi completările ulterioare.
(3) Secretarul general îndeplineşte şi alte atribuţii
prevăzute în regulamentul de organizare şi funcţionare a ministerului ori
încredinţate de ministrul mediului.
(4) In realizarea atribuţiilor ce îi revin secretarul
general este ajutat de un secretar general adjunct, care este înalt funcţionar
public, numit pe criterii de profesionalism, în condiţiile legii.
Art. 9. - (1) Pe lângă
ministrul mediului funcţionează, ca entităţi consultative, colegiul ministerial
şi consiliul consultativ.
(2) Componenţa şi regulamentul de funcţionare ale celor
două entităţi consultative se aprobă prin ordin al ministrului mediului.
CAPITOLUL IV
Structura
organizatorică
Art. 10. - (1) Structura organizatorică a Ministerului
Mediului este prevăzută în anexa nr. 1. In cadrul structurii organizatorice,
prin ordin al ministrului mediului, se pot organiza direcţii, servicii, birouri
şi compartimente, stabilindu-se numărul posturilor de conducere, potrivit
legii.
(2) In structura organizatorică a Ministerului
Mediului se organizează şi funcţionează, în subordinea ministrului şi a
secretarilor de stat, cabinetele demnitarilor.
(3) Atribuţiile şi responsabilităţile compartimentelor
din aparatul propriu al Ministerului Mediului se stabilesc, în conformitate cu
structura organizatorică, prin regulamentul de organizare şi funcţionare a
ministerului, aprobat prin ordin al ministrului mediului.
(4) Statul de funcţii,
structura posturilor pe compartimente, precum şi încadrarea, modificarea,
suspendarea sau încetarea raporturilor de serviciu ori, după caz, a
raporturilor de muncă pentru personalul din aparatul propriu al Ministerului
Mediului se aprobă prin ordin al ministrului mediului.
(5) Numărul maxim de posturi este de 533, exclusiv
demnitarii şi posturile aferente cabinetului ministrului.
(6) Personalul necesar desfăşurării activităţilor
Ministerului Mediului este format din funcţionari publici şi personal contractual.
(7) Numărul de posturi aferent fostului Minister al
Mediului şi Dezvoltării Durabile se preia, împreună cu fondurile
corespunzătoare, de Ministerul Mediului.
(8) Personalul încadrat pe posturile prevăzute la alin.
(7) se preia de Ministerul Mediului, potrivit dispoziţiilor art. 21 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 221/2008 pentru stabilirea unor măsuri de
reorganizare în cadrul administraţiei publice centrale.
(9) Salarizarea personalului din aparatul propriu şi
din instituţiile subordonate se face potrivit legii.
(10) Ministerul Mediului preia toate drepturile şi
obligaţiile fostului Minister al Mediului şi Dezvoltării Durabile, inclusiv
bunurile mobile şi imobile aflate în administrarea sau, după caz, în
proprietatea acestuia.
Art. 11. - (1) In cadrul
Ministerului Mediului funcţionează Direcţia generală pentru managementul
instrumentelor structurale, care îndeplineşte funcţia de autoritate de
management pentru Programul operaţional sectorial pentru infrastructura de
mediu.
(2) Autoritatea de management
pentru Programul operaţional sectorial pentru infrastructura de mediu
coordonează metodologic structurile desemnate ca organisme intermediare pentru
Programul operaţional sectorial pentru infrastructura de mediu, organizate la
nivelul celor 8 regiuni de dezvoltare stabilite prin Legea nr. 315/2004 privind
dezvoltarea regională în România, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Organismele intermediare prevăzute la alin. (2)
sunt conduse de câte un director executiv, iar numărul şi structura posturilor
pe fiecare unitate regională se stabilesc prin ordin al ministrului mediului.
(4) Organismele intermediare pentru Programul
operaţional sectorial pentru infrastructura de mediu îndeplinesc atribuţiile
delegate de autoritatea de management pentru Programul operaţional sectorial pentru infrastructura de mediu şi răspund
pentru îndeplinirea acestora.
Art. 12. - Ministerul Mediului are în subordine, sub
autoritate sau în coordonare, după caz, unităţile prevăzute în anexa nr. 2.
Art. 13. - Structura
organizatorică, regulamentele de organizare şi funcţionare, statele de funcţii,
numărul de posturi şi încadrarea personalului din unităţile bugetare care
funcţionează în subordinea Ministerului Mediului, prevăzute în anexa nr. 2, se
aprobă prin ordin al ministrului mediului, în limita numărului maxim de
posturi, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri.
Art. 14. - (1) In subordinea Ministerului Mediului se
organizează şi funcţionează, în condiţiile legii, unităţi de management al
proiectului şi unităţi de implementare a proiectelor, conduse de câte un
director de proiect, în vederea asigurării unui cadru unitar pentru
managementul şi implementarea proiectelor finanţate prin împrumuturi externe
rambursabile sau nerambursabile.
(2) Structura organizatorică, numărul de personal şi
regulamentul de organizare şi funcţionare ale acestor unităţi se stabilesc prin
ordin al ministrului mediului.
(3) Ministrul mediului numeşte personalul unităţilor
şi stabileşte competenţele directorului de proiect.
Art. 15. - Ministrul mediului numeşte şi eliberează din
funcţie conducătorii instituţiilor subordonate şi unităţilor din coordonarea şi
de sub autoritatea ministerului, în condiţiile legii.
Art. 16. - (1) Pe lângă Ministerul Mediului
funcţionează următoarele organisme consultative:
a) Comitetul interministerial pentru coordonarea
integrării domeniului protecţiei mediului în politicile şi strategiile
sectoriale la nivel naţional;
b) Comitetul ministerial pentru situaţii de urgenţă
(CMSU);
c) Comisia naţională pentru siguranţa barajelor şi a
altor lucrări hidrotehnice (CONSIB);
d) Comitetul naţional român pentru Programul
hidrologic internaţional;
e) Comisia naţională de acordare a etichetei ecologice;
f) Comitetul consultativ de
organizare şi coordonare a schemelor de management de mediu şi audit;
g) Comisia tehnico-economică;
h) Centrul român pentru reconstrucţia ecologică a
râurilor şi lacurilor;
i) Comisia naţională privind schimbările climatice;
j) Consiliul interministerial al apelor.
(2) Membrii organismelor prevăzute la alin. (1) sunt
salarizaţi de unităţile la care sunt angajaţi, iar secretariatele tehnice
permanente ale acestor organisme se asigură de Ministerul Mediului sau de
unităţile desemnate dintre cele prevăzute în anexa nr. 2, în cadrul numărului
de posturi aprobat.
(3) Regulamentele de organizare şi funcţionare a
organismelor consultative prevăzute la alin. (1) lit. a)-i), precum şi
componenţa acestora se aprobă prin ordin al ministrului mediului.
CAPITOLUL V
Dispoziţii finale
Art. 17. - (1) Ministerul Mediului are în dotare,
pentru transportul persoanelor din aparatul propriu, un număr de autoturisme
stabilit potrivit actelor normative în vigoare.
(2) Pentru activităţi specifice de control la unităţile
din subordine, pentru deplasări în caz de poluare, accidente industriale,
apărare împotriva inundaţiilor şi fenomenelor meteorologice periculoase, pentru
realizarea atribuţiilor ce revin organismelor intermediare pentru Programul
operaţional sectorial pentru infrastructura de mediu, precum şi în caz de alte
urgenţe de mediu şi de gospodărire a apelor se utilizează un număr de 12
autovehicule cu un consum lunar de 300 litri/autovehicul.
Art. 18. - Numărul autoturismelor pentru transportul
personalului şi pentru alte utilizări speciale, precum şi cota de consum lunar
alocată pentru unităţile subordonate se stabilesc prin ordin al ministrului
mediului, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare.
Art. 19. -Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 20. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă:
a) alineatele (2) şi (5) ale articolului 8 din
Hotărârea Guvernului nr. 459/2005 privind reorganizarea şi funcţionarea
Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
462 din 31 mai 2005, cu modificările ulterioare;
b) alineatul (6) al articolului 7 şi articolul 20 din
Hotărârea Guvernului nr. 1.224/2007 pentru organizarea şi funcţionarea Gărzii
Naţionale de Mediu, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 743 din 1 noiembrie 2007, cu
modificările şi completările ulterioare;
c) articolul 26 din anexa nr. 1 la Hotărârea
Guvernului nr. 367/2002 privind aprobarea Statutului de organizare şi
funcţionare a Administraţiei Rezervaţiei Biosferei „Delta Dunării" şi a
componenţei nominale a Consiliului ştiinţific, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 282
din 25 aprilie 2002, cu modificările ulterioare;
d) Hotărârea Guvernului nr. 368/2007 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului şi Dezvoltării Durabile,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 284 din 27 aprilie 2007, cu modificările şi completările
ulterioare.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul mediului,
Nicolae Nemirschi
Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
Marian Sârbu
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea
ANEXA Nr. V)
STRUCTURA ORGANIZATORICA
a Ministerului Mediului
*) SE ORGANIZEAZA LA NIVEL DE DIRECŢIE
**) SE ORGANIZEAZĂ LA
NIVEL DE SERVICIU
***) SE ORGANIZEAZĂ
LA NIVEL DE COMPARTIMENT
1) Anexa nr. 1 este
reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 2
1. Unităţi care funcţionează în subordinea
Ministerului Mediului
Nr. crt.
|
Denumirea unităţii
|
I.
|
Instituţii publice cu personalitate juridică finanţate integral
din bugetul de stat
|
1.
|
Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului
|
2.
|
Administraţia Rezervaţiei Biosferei „Delta Dunării"
|
3.
|
Garda Naţională de Mediu
|
II.
|
Unităţi fără personalitate juridică finanţate integral din bugetul de stat
|
1.
|
Organismul Intermediar pentru Programul Operaţional Sectorial
„Mediu" Bacău pentru Regiunea 1 - Nord-Est
|
2.
|
Organismul Intermediar pentru Programul Operaţional Sectorial
„Mediu" Galaţi pentru Regiunea 2 - Sud-Est
|
3.
|
Organismul Intermediar pentru Programul
Operaţional Sectorial „Mediu" Piteşti pentru Regiunea 3 - Sud-Muntenia
|
4.
|
Organismul Intermediar pentru Programul Operaţional Sectorial
„Mediu" Craiova pentru Regiunea 4 - Sud-Vest Oltenia
|
5.
|
Organismul Intermediar pentru Programul Operaţional Sectorial „Mediu" Timişoara pentru Regiunea 5 -
Vest
|
6.
|
Organismul Intermediar pentru Programul Operaţional Sectorial
„Mediu" Cluj-Napoca pentru Regiunea 6 - Nord-Vest
|
7.
|
Organismul Intermediar pentru Programul Operaţional Sectorial
„Mediu" Sibiu pentru Regiunea 7 - Centru
|
8.
|
Organismul Intermediar pentru Programul Operaţional Sectorial
„Mediu" Bucureşti pentru Regiunea 8 - Bucureşti-Ilfov
|
III.
|
Unităţi cu finanţare externă şi de la bugetul de stat
|
1.
|
Unităţi de management al proiectului (UMP)
|
2.
|
Unităţi de implementare a proiectului (UIP)
|
IV
|
Instituţii publice finanţate din venituri proprii şi de la
bugetul de stat
|
1.
|
Agenţia Naţională pentru Arii Naturale Protejate
|
Notă:
Numărul maxim de posturi finanţate de la bugetul de
stat pentru instituţiile prevăzute la cap. I, II şi IV este de 3.861.
2. Unităţi care funcţionează
sub autoritatea Ministerului Mediului
Nr. crt.
|
Denumirea unităţii
|
1.
|
Administraţia Naţională de Meteorologie
|
3. Unităţi care funcţionează
în coordonarea Ministerului Mediului
Nr. crt.
|
Denumirea unităţii
|
I.
|
Unităţi finanţate din venituri proprii
|
1.
|
Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Protecţia
Mediului - ICIM Bucureşti
|
2.
|
Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare Marină „Grigore
Antipa" - I.N.C.D.M. Constanţa
|
3.
|
Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare „Delta Dunării"
- I.N.C.D.D.D. Tulcea
|
4.
|
Administraţia Fondului pentru Mediu
|
5.
|
Administraţia Naţională „Apele Române"
|