HOTARARE Nr. 367 din 18 aprilie 2002
privind aprobarea Statutului de organizare si functionare a Administratiei
Rezervatiei Biosferei "Delta Dunarii" si a componentei nominale a
Consiliului stiintific
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 282 din 25 aprilie 2002
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 4
alin. 2 din Legea nr. 82/1993 privind constituirea Rezervatiei Biosferei
"Delta Dunarii", cu modificarile si completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Statutul de organizare si functionare a Administratiei
Rezervatiei Biosferei "Delta Dunarii", prevazut in anexa nr. 1.
Art. 2
Se aproba componenta nominala a Consiliului stiintific al Administratiei
Rezervatiei Biosferei "Delta Dunarii", prevazuta in anexa nr. 2.
Art. 3
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga art. 2 si 3,
precum si anexele nr. 2 si 3 din Hotararea Guvernului nr. 248/1994 pentru
adoptarea unor masuri in vederea aplicarii Legii nr. 82/1993 privind
constituirea Rezervatiei Biosferei "Delta Dunarii", publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 168 din 4 iulie 1994, cu modificarile
ulterioare.
Art. 4
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul apelor si protectiei mediului,
Petru Lificiu
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Ministrul muncii si solidaritatii sociale,
Marian Sarbu
ANEXA 1
STATUTUL
de organizare si functionare a Administratiei Rezervatiei Biosferei "Delta
Dunarii"
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Activitatea Administratiei Rezervatiei Biosferei "Delta Dunarii",
denumita in continuare Administratia Rezervatiei, se desfasoara in temeiul
prevederilor Legii nr. 82/1993 privind constituirea Rezervatiei Biosferei
"Delta Dunarii", cu modificarile si completarile ulterioare, precum
si pe baza prevederilor prezentului statut.
Art. 2
(1) Teritoriul Rezervatiei Biosferei "Delta Dunarii", denumita in
continuare Rezervatie, cuprinde: Delta Dunarii, Complexul lagunar Razim -
Sinoie, Dunarea maritima pana la Cotul Pisicii, sectorul Isaccea - Tulcea cu
zona inundabila, saraturile Murighiol - Plopu si litoralul Marii Negre de la
bratul Chilia pana la Capul Midia, inclusiv marea teritoriala pana la izobata
de 20 m.
(2) Limita vestica continentala a Rezervatiei este reprezentata de
contactul Podisului Dobrogean cu zonele umede si palustre.
(3) Din punct de vedere al organizarii administrativ-teritoriale Rezervatia
este extinsa pe teritoriile a 3 judete: Tulcea, Constanta si Galati.
Art. 3
Valoarea patrimoniului natural al Rezervatiei este recunoscuta prin
includerea acesteia in reteaua internationala a rezervatiilor biosferei, in
cadrul programului "Omul si Biosfera" (1980), prin declararea ei ca
zona umeda de importanta internationala, in special ca habitat al pasarilor de
apa, Conventia Ramsar (septembrie 1991), si prin includerea ei pe Lista
patrimoniului natural mondial - UNESCO (decembrie 1991).
Art. 4
(1) Patrimoniul natural al Rezervatiei, domeniul public de interes
national, este constituit din suprafetele terestre si acvatice din perimetrul
Rezervatiei impreuna cu resursele naturale pe care le genereaza.
(2) Sunt exceptate de la prevederile alin. (1):
a) terenurile din perimetrul Rezervatiei care, potrivit legii, sunt
proprietate privata a persoanelor fizice;
b) terenurile din perimetrul Rezervatiei care, potrivit legii, sunt
proprietate publica sau privata a unitatilor administrativ-teritoriale;
c) terenurile din perimetrul Rezervatiei, ocupate de amenajarile agricole
si piscicole, care, potrivit legii, constituie domeniu public de interes
judetean si care sunt in administrarea Consiliului Judetean Tulcea.
(3) Persoanele fizice si juridice care desfasoara activitati in perimetrul
Rezervatiei sunt obligate sa foloseasca numai mijloace ecologice admise, atat
traditionale, cat si noi, in conditiile de reglementare si autorizare stabilite
de Administratia Rezervatiei.
Art. 5
Patrimoniul Administratiei Rezervatiei se compune din patrimoniul natural
definit la art. 4, aflat in administrarea Administratiei Rezervatiei, si din
patrimoniul propriu al Administratiei Rezervatiei.
Art. 6
(1) Administratia Rezervatiei detine in patrimoniul sau cladiri, mijloace
de transport pe apa si pe uscat, alte mijloace fixe si fonduri circulante, care
ii permit desfasurarea intregii activitati.
(2) Obiectul de activitate al Administratiei Rezervatiei il constituie
crearea si aplicarea unui regim special de administrare pentru conservarea si
protectia diversitatii biologice din ecosistemele naturale ale Rezervatiei,
pentru dezvoltarea asezarilor umane si organizarea activitatilor economice in
corelatie cu capacitatea de suport a acestor ecosisteme. In realizarea
obiectului sau de activitate Administratia Rezervatiei indeplineste functia de
autoritate de mediu, in conditiile legii, pe intregul teritoriu al Rezervatiei.
CAP. 2
Atributiile, organizarea si functionarea Administratiei Rezervatiei
Art. 7
Administratia Rezervatiei este institutie publica cu personalitate juridica
si functioneaza in subordinea Ministerului Apelor si Protectiei Mediului, avand
regimul juridic de serviciu descentralizat al acestuia, cu sediul in municipiul
Tulcea.
Art. 8
(1) Administratia Rezervatiei are urmatoarele atributii principale:
a) evalueaza starea ecologica a patrimoniului natural, organizand
cercetarea stiintifica, elaboreaza strategia de conservare si redresare si,
dupa aprobarea acesteia de catre Consiliul stiintific al Administratiei
Rezervatiei, asigura masurile necesare pentru conservarea si protectia
biodiversitatii;
b) stabileste si aplica masurile de reconstructie ecologica a ecosistemelor
deltaice si dispune masurile legale corespunzatoare pentru protectia,
ameliorarea si refacerea starii de calitate a mediului, acolo unde a fost
deteriorat;
c) administreaza in mod direct domeniul public de interes national din
perimetrul Rezervatiei si ia masuri pentru refacerea si protectia unitatilor
fizico-geografice componente; organizeaza si exercita supravegherea si
controlul modului in care sunt puse in aplicare si respectate dispozitiile
legale in vigoare privind masurile de protectie stabilite in statutul
Administratiei Rezervatiei si alte aspecte care, potrivit legii, sunt de
competenta Administratiei Rezervatiei;
d) in exercitarea atributiilor sale Administratia Rezervatiei poate
solicita institutiilor statului cu atributii in combaterea practicilor ilegale
sprijin pentru controlul si sanctionarea, potrivit legii, a faptelor savarsite
pe teritoriul Rezervatiei, ce contravin reglementarilor legale in vigoare.
Institutiile solicitate au obligatia de a raspunde cererii Administratiei
Rezervatiei;
e) stabileste, impreuna cu Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor
si Locuintei, regulile de circulatie si acces pe bratele Dunarii pentru barci,
salupe, nave fluviale si maritime, iar pentru canalele si lacurile interioare
din perimetrul Rezervatiei propune spre aprobare Ministerului Apelor si
Protectiei Mediului regulile de acces si circulatie, exercitand controlul
asupra modului de respectare a acestora. Capitania Portului Tulcea si
Inspectoratul Politiei de Frontiera, prin subunitatile din teritoriu, vor
asigura, la solicitarea Administratiei Rezervatiei, sprijin pentru aplicarea
masurilor legale asupra navelor care au produs poluari ale apelor, in
conformitate cu legislatia in vigoare;
f) in cooperare cu serviciile descentralizate ale celorlalte autoritati de
specialitate ale administratiei publice centrale, cu autoritatile
administratiei publice locale si in parteneriat cu alte institutii publice
locale si cu sectorul privat:
- elaboreaza obiectivele de management pentru conservarea biodiversitatii
si dezvoltarea durabila in Rezervatie (Planul de management al Administratiei
Rezervatiei), prin care se promoveaza realizarea obiectivelor prioritare pentru
mediu si dezvoltare durabila, in conformitate cu obiectivele Strategiei
nationale pentru protectia mediului, ale Strategiei nationale pentru dezvoltare
durabila si ale Planului national de aderare la Uniunea Europeana;
- elaboreaza si pune in aplicare strategii locale pentru mediu si
dezvoltare durabila, in conformitate cu obiectivele si recomandarile Agendei
21, ale strategiilor si programelor de actiuni elaborate si puse in aplicare in
cadrul Procesului Mediu pentru Europa;
- participa la elaborarea si punerea in aplicare a planurilor de amenajare
a teritoriului si a planurilor de amenajare a teritoriului si de urbanism,
asigurand integritatea dimensiunii de mediu si a cerintelor ecologice in
politicile si strategiile zonale si locale privind planificarea utilizarii,
organizarea si amenajarea teritoriului si a asezarilor umane, cu luarea in
considerare a structurii si valorii capitalului natural din teritoriu si
utilizarea acestuia pe principiile dezvoltarii durabile;
- participa la elaborarea si punerea in aplicare a planurilor si a
programelor pentru protejarea intereselor populatiei locale, pentru conservarea
patrimoniului cultural, precum si pentru cresterea calitatii vietii si a
standardului de civilizatie;
- participa la elaborarea si punerea in aplicare a planurilor si
programelor pentru apararea impotriva inundatiilor si a catastrofelor;
g) emite acordul si autorizatia de mediu pentru desfasurarea activitatilor
in perimetrul Rezervatiei de catre persoanele fizice si juridice, in conditiile
legii si in concordanta cu cerintele conservarii biodiversitatii si a
structurilor ecologice specifice, incluzand si procedurile de stabilire a
obligatiilor de mediu in procesul de privatizare;
h) evalueaza starea resurselor naturale si a nivelului de valorificare a
acestora, in acord cu potentialul lor de regenerare si cu capacitatea de suport
a ecosistemelor, scop in care elaboreaza si pune in aplicare reglementari
privind valorificarea resurselor naturale regenerabile si a tuturor celorlalte
resurse din Rezervatie;
i) poate concesiona, in conditiile legii, activitatile de valorificare a
resurselor naturale regenerabile si de utilizare a terenurilor, in scopul
desfasurarii de activitati economice;
j) colaboreaza cu autoritatile administratiei publice pentru protejarea
intereselor localnicilor, precum si pentru cresterea calitatii vietii si a
standardului de civilizatie;
k) sustine si impune prin mijloacele prevazute de lege, in special prin aplicarea
procedurilor de autorizare, promovarea tehnologiilor curate, schimbarea
modelelor de productie si de consum, in sensul utilizarii durabile a resurselor
materiale si energetice si al reducerii impactului negativ asupra mediului;
l) participa, potrivit atributiilor si competentelor legale, la elaborarea
si punerea in aplicare a programelor si proiectelor de cooperare cu organismele
interne si internationale in context transfrontier, regional si international;
m) elaboreaza si publica rapoarte periodice privind starea mediului la
nivelul Rezervatiei;
n) actioneaza prin toate mijloacele prevazute de lege si pe intregul
teritoriu al Rezervatiei pentru protectia si ameliorarea starii mediului si a
calitatii vietii, cu luarea in considerare a necesitatii punerii in aplicare pe
plan local a prevederilor conventiilor si acordurilor internationale la care
Romania este parte, precum si pentru realizarea obiectivelor, programelor si
planurilor de actiune dezvoltate in baza acestor conventii si acorduri;
o) incurajeaza si dezvolta parteneriatul cu toate sectoarele societatii
civile, cu organizatiile neguvernamentale, precum si cu institutiile publice
sau private care militeaza in interesul sustinerii si atingerii obiectivelor
pentru mediu si dezvoltare durabila;
p) organizeaza activitati cu scop instructiv, formativ si educational,
asigura informarea curenta a populatiei si a autoritatilor locale cu privire la
starea si evolutia calitatii mediului in Rezervatie, dezvolta cooperarea cu
mass-media si publica materiale avand ca scop sensibilizarea opiniei publice,
angajarea populatiei si a comunitatilor locale in sustinerea si aplicarea
masurilor privind protectia mediului, conservarea naturii si a diversitatii
biologice, reconstructia ecologica a zonelor deteriorate si ameliorarea
calitatii vietii, combaterea actiunilor de capturare, detinere si ucidere a
faunei salbatice in perioadele de prohibitie;
q) identifica, delimiteaza si propune declararea zonelor functionale ale
rezervatiei si introduce marcaje si semnale avertizoare pentru limitarea
actiunilor perturbatoare;
r) avizeaza, sub raportul protectiei ecosistemelor, planurile de amenajare
a teritoriului si de urbanism de pe teritoriul Rezervatiei, elaborate potrivit
legii;
s) conlucreaza cu Compania Nationala "Apele Romane" - S.A. in
vederea gospodaririi apelor si efectuarii lucrarilor hidrotehnice necesare.
(2) In cadrul activitatilor pe care le desfasoara in limitele competentelor
legale Administratia Rezervatiei incaseaza sume provenite din tarife pentru
lucrarile si serviciile prestate la solicitarea persoanelor fizice si juridice,
sume care se gestioneaza in regim extrabugetar; nivelul tarifelor se aproba
prin ordin al ministrului apelor si protectiei mediului.
Art. 9
Administratia Rezervatiei este condusa de Consiliul stiintific in
subordinea caruia se afla Colegiul executiv ca organ de aplicare a hotararilor
Consiliului stiintific. Presedintele Consiliului stiintific si al Colegiului
executiv este guvernatorul Administratiei Rezervatiei, numit de Guvern la
propunerea Ministerului Apelor si Protectiei Mediului, cu avizul prefectului
judetului Tulcea.
Art. 10
Activitatea Consiliului stiintific se desfasoara in baza prezentului statut
si a regulamentului propriu de functionare aprobat in prima sedinta a
consiliului.
Art. 11
Consiliul stiintific are 15 membri, dupa cum urmeaza:
- presedinte, guvernatorul Administratiei Rezervatiei;
- membru, reprezentant al Ministerului Apelor si Protectiei Mediului;
- 2 membri, reprezentanti ai Academiei Romane;
- membru, reprezentant al Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si
Padurilor;
- membru, reprezentant al Universitatii "Spiru Haret" Bucuresti;
- membru, reprezentant al Consiliului Judetean Tulcea;
- membru, reprezentant al Consiliului Judetean Constanta;
- membru, reprezentant al Prefecturii Judetului Tulcea;
- membru, reprezentant al Companiei Nationale "Apele Romane" -
S.A.;
- membru, reprezentant al Regiei Nationale a Padurilor;
- membru, reprezentant al Institutului National de Cercetare-Dezvoltare
pentru Protectia Mediului;
- membru, reprezentant al Institutului National de Cercetare-Dezvoltare
"Delta Dunarii" Tulcea;
- membru, reprezentant al Institutului National de Cercetare-Dezvoltare
Marina "Grigore Antipa" Constanta;
- membru, reprezentant al societatii civile.
Art. 12
Membrii Consiliului stiintific sunt numiti de Guvern, la propunerea
organelor din care fac parte.
Art. 13
Calitatea de membru al Consiliului stiintific se poate pierde prin demisia
titularului sau prin revocarea sa de catre Guvern.
Art. 14
Consiliul stiintific se reuneste semestrial in sedinte ordinare, iar
guvernatorul Administratiei Rezervatiei poate convoca sedinte extraordinare ale
Consiliului stiintific ori de cate ori este nevoie. Sedintele extraordinare ale
Consiliului stiintific pot fi convocate si la solicitarea unei treimi din
numarul membrilor acestuia.
Art. 15
Consiliul stiintific al Administratiei Rezervatiei are urmatoarele
atributii:
a) aproba programele de conservare a genofondului (biodiversitatii) si
ecofondului;
b) propune modificarea perimetrelor zonelor cu regim de protectie
integrala, ale zonelor tampon si ale zonelor economice;
c) aproba programul de realizare a reconstructiei ecologice si a lucrarilor
de investitii necesare a fi realizate in acest scop;
d) aproba strategia stiintifica privitoare la administrarea Rezervatiei;
e) stabileste speciile de plante si animale ce necesita protectie totala pe
teritoriul Rezervatiei;
f) analizeaza periodic modul de administrare a patrimoniului natural,
gradul de valorificare a resurselor regenerabile pe zone de districte si
stabileste masuri de respectare a criteriilor de valorificare a acestora;
g) aproba nivelurile anuale de valorificare a resurselor naturale
regenerabile, tehnologiile, ca modalitati si mijloace tehnice de valorificare a
acestora, precum si zonele de valorificare;
h) aproba, in conditiile legii, cerintele de cercetare pentru cunoasterea
mediului deltaic, precum si realizarea temelor de cercetare, indiferent de
institutia care le efectueaza si de sursa de finantare;
i) receptioneaza, analizeaza si stabileste modul de valorificare a
rezultatelor cercetarilor desfasurate, in scopul indeplinirii obiectivelor
Administratiei Rezervatiei;
j) aproba programul unitar de cercetare stiintifica a fenomenelor deltaice;
k) analizeaza modul de respectare si de aplicare a prevederilor
acordurilor, protocoalelor, programelor si ale altor documente incheiate intre
Administratia Rezervatiei si organismele guvernamentale si neguvernamentale
interne si externe cu care colaboreaza in realizarea unor obiective de interes
comun;
l) aproba raportul anual de activitate si programul de activitate pentru
anul urmator ale Administratiei Rezervatiei si avizeaza proiectul bugetului de
venituri si cheltuieli pentru anul urmator, care se aproba de Ministerul Apelor
si Protectiei Mediului;
m) aproba norme interne de consumuri si normative care nu sunt in
competenta de aprobare a altor organe;
n) face propuneri de norme tehnice privind desfasurarea activitatilor
economico-productive, de turism si agrement pe teritoriul Rezervatiei si le
supune aprobarii Ministerului Apelor si Protectiei Mediului;
o) aproba programul de realizare a lucrarilor de reconstructie ecologica si
a lucrarilor de investitii necesare a fi realizate in acest scop.
Art. 16
Sedintele de lucru ale Consiliului stiintific se convoaca de catre
presedintele acestuia cu cel putin 15 zile inainte de data stabilita, prin
scrisoare, telex sau fax care contine informatii privind ordinea de zi, data,
locul, ora inceperii sedintei si modul in care se pot consulta documentele
supuse dezbaterii.
Art. 17
Consiliul stiintific este legal constituit si poate adopta hotarari daca
numarul membrilor prezenti este de cel putin doua treimi din numarul total al
membrilor.
Art. 18
(1) Consiliul stiintific adopta hotarari cu votul favorabil al majoritatii
simple a membrilor sai.
(2) Hotararile cu privire la propunerile de modificare a perimetrelor
zonelor cu regim de protectie integrala si a zonelor tampon se iau cu votul
favorabil a doua treimi din numarul membrilor Consiliului stiintific.
Art. 19
Colegiul executiv al Administratiei Rezervatiei este format din 5 membri
numiti prin ordin al ministrului apelor si protectiei mediului.
Art. 20
Colegiul executiv are urmatoarele atributii:
a) pune in aplicare hotararile Consiliului stiintific;
b) supune avizarii Consiliului stiintific si aprobarii conducerii
Ministerului Apelor si Protectiei Mediului proiectul bugetului de venituri si
cheltuieli pentru anul urmator si propunerile de modificare a prevederilor
bugetare pentru anul in curs;
c) propune reglementari pentru valorificarea resurselor naturale de pe
teritoriul Rezervatiei, precum si conditiile de desfasurare a activitatilor
economice, propuneri pe care le supune aprobarii Consiliului stiintific;
d) coordoneaza procesul de concesionare, in conformitate cu prevederile
legale;
e) propune spre aprobare Ministerului Apelor si Protectiei Mediului
tarifele pentru prestatiile de servicii efectuate de Administratia Rezervatiei;
f) adopta masuri pentru aplicarea programelor de conservare a
ecosistemelor, de marcare si imprejmuire a zonelor cu regim de protectie
integrala, de respectare a normelor de protectie a Rezervatiei;
g) identifica posibilitatile de valorificare a rezultatelor cercetarilor
stiintifice finantate de Administratia Rezervatiei;
h) urmareste indeplinirea programului de realizare a reconstructiei
ecologice si a lucrarilor de investitii necesare a fi realizate in acest scop;
i) urmareste modul de incadrare a activitatilor desfasurate de Administratia
Rezervatiei in prevederile bugetului de venituri si cheltuieli si ia masuri
pentru incadrarea in nivelurile planificate si aprobate;
j) stabileste masuri de organizare si desfasurare a activitatilor din
sistemul informational intern, de organizare a circulatiei documentelor,
gestionare si pastrare a lor;
k) analizeaza periodic modul de respectare si de aplicare a prevederilor
acordurilor, protocoalelor, programelor si ale altor documente incheiate intre
Administratia Rezervatiei si organismele guvernamentale si neguvernamentale
interne si externe cu care colaboreaza in realizarea unor obiective de interes
comun.
Art. 21
(1) Colegiul executiv isi desfasoara activitatea in sedinte de lucru
bilunare, ordinare sau in sedinte extraordinare.
(2) Hotararile Colegiului executiv sunt valabile daca se adopta cu votul
favorabil al majoritatii absolute.
(3) Guvernatorul Administratiei Rezervatiei are drept de veto, acesta
votand ultimul. In cazul in care guvernatorul Administratiei Rezervatiei isi
exercita dreptul de veto, problema supusa dezbaterii Colegiului executiv va fi
inaintata spre dezbatere Consiliului stiintific.
Art. 22
(1) Sedintele Colegiului executiv se organizeaza si se convoaca de
presedintele acestuia pe baza programului trimestrial de lucru.
(2) Sedintele extraordinare se pot convoca la cererea presedintelui sau a
unei treimi din numarul membrilor Colegiului executiv, cu conditia prezentarii
ordinii de zi, a problematicii sau a documentelor ce urmeaza sa fie analizate
si care sunt in competenta de solutionare a Colegiului executiv.
Art. 23
(1) Dezbaterile din cadrul sedintelor ordinare sau extraordinare se
consemneaza in registrul de procese-verbale al Colegiului executiv, care este
tinut de secretarul acestuia, desemnat in prima sedinta a Colegiului executiv
dintre salariatii Administratiei Rezervatiei. Documentele supuse dezbaterii
fiecarei sedinte se pastreaza in copii, in dosarul respectivei sedinte, de
catre secretarul Colegiului executiv.
(2) Hotararile adoptate se comunica celor vizati prin secretarul Colegiului
executiv, iar originalul ramane in pastrare in dosarul de hotarari ale
acestuia.
Art. 24
(1) Guvernatorul Administratiei Rezervatiei are urmatoarele atributii:
a) asigura conducerea curenta a activitatii Administratiei Rezervatiei;
b) reprezinta Administratia Rezervatiei in raporturile acesteia cu persoane
juridice si fizice, cu autoritatile locale si centrale ale autoritatii publice,
cu organizatiile guvernamentale sau neguvernamentale din domeniul propriu de
activitate;
c) are calitatea de ordonator secundar de credite pentru activitatile din
domeniul sau de activitate, finantate de la bugetul de stat;
d) emite dispozitii pentru aplicarea hotararilor Consiliului stiintific si
ale Colegiului executiv;
e) propune modificarea sau imbunatatirea organizarii activitatii, a
organigramei, a statului de functii si a structurii de personal;
f) propune imbunatatirea dotarii Administratiei Rezervatiei cu mijloace fixe
necesare desfasurarii activitatii;
g) analizeaza si urmareste activitatea de contractare, finantare si
realizare a lucrarilor de cercetare stiintifica;
h) face propuneri conducerii Ministerului Apelor si Protectiei Mediului
pentru numiri in functiile de conducere din subordine;
i) analizeaza si propune organelor competente modificarea nivelurilor
taxelor si tarifelor;
j) constata si sanctioneaza contraventii potrivit competentei legale, in
domeniul sau de activitate;
k) controleaza modul in care se respecta regulile de circulatie si accesul
pe bratele Dunarii pentru barci, salupe, nave fluviale si maritime, stabilite
de Administratia Rezervatiei impreuna cu Ministerul Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei; efectueaza impreuna cu organele de politie
controale ale vehiculelor aflate in circulatie, cand exista indicii cu privire
la savarsirea unor infractiuni in domeniul mediului.
(2) Guvernatorul Administratiei Rezervatiei poate delega unele dintre
atributiile sale, pe termen limitat, unor membri ai Colegiului executiv si
altor cadre de conducere sau executie care lucreaza in cadrul Administratiei
Rezervatiei.
Art. 25
Din structura organizatorica a Administratiei Rezervatiei fac parte
urmatoarele directii:
a) management ecologic;
b) relatii externe, informare, educatie;
c) Corpul de inspectie si paza - Comisariatul Garzii de Mediu;
d) economica.
Art. 26
Atributiile directiilor prevazute la art. 25 se stabilesc prin regulament
de organizare si functionare propriu, aprobat de Colegiul executiv al
Administratiei Rezervatiei.
Art. 27
(1) Controlul aplicarii prevederilor acordului si autorizatiilor de mediu,
al modului de valorificare a resurselor, de prestare a serviciilor si de
exercitare a unor drepturi acordate populatiei locale se realizeaza de Corpul
de inspectie si paza - Comisariatul Garzii de Mediu si de alte persoane din
cadrul serviciilor de specialitate, imputernicite de conducerea Administratiei
Rezervatiei.
(2) In exercitarea atributiilor de serviciu personalul imputernicit este
asimilat cu personalul care indeplineste functii ce implica exercitiul
autoritatii de stat.
Art. 28
Personalul Corpului de inspectie si paza - Comisariatul Garzii de Mediu va
purta pe durata exercitarii atributiilor de serviciu uniforma aprobata.
Art. 29
Uniforma se atribuie celor in drept, potrivit legii.
Art. 30
Personalul care are dreptul sa poarte uniforma pe timpul exercitarii
atributiilor de serviciu trebuie sa posede si sa poarte asupra sa legitimatia
de serviciu si/sau de control, dupa caz, eliberate in conformitate cu
reglementarile in vigoare.
CAP. 3
Zonarea Rezervatiei
Art. 31
Teritoriul Rezervatiei este delimitat in 3 categorii de zone: zone cu regim
de protectie integrala, zone tampon si zone economice. Acestea sunt definite si
delimitate conform anexei nr. 1 la Hotararea Guvernului nr. 248/1994 pentru
adoptarea unor masuri in vederea aplicarii Legii nr. 82/1993 privind
constituirea Rezervatiei Biosferei "Delta Dunarii".
Art. 32
Zonele cu regim de protectie integrala de pe teritoriul Rezervatiei
cuprind:
a) formatiunile fizice si biologice sau gruparile de asemenea formatiuni,
care au o valoare universala exceptionala din punct de vedere stiintific sau
estetic;
b) habitatele speciilor de animale si vegetale amenintate, care au o
valoare universala exceptionala din punct de vedere stiintific sau al
conservarii lor;
c) siturile naturale care au o valoare exceptionala din punct de vedere
stiintific, istoric, estetic sau conservativ.
Art. 33
(1) Zonele cu regim de protectie integrala se stabilesc prin hotarare a
Guvernului, la propunerea Consiliului stiintific al Administratiei Rezervatiei,
cu avizul Academiei Romane si al Ministerului Apelor si Protectiei Mediului.
(2) Pentru declararea ca zona cu regim de protectie integrala zona va
trebui sa indeplineasca una dintre conditiile prevazute la art. 32.
(3) Zonele cu regim de protectie integrala sunt in administrarea directa a
Administratiei Rezervatiei.
Art. 34
In cadrul zonelor cu regim de protectie integrala se pot desfasura
activitati care au urmatoarele obiective:
a) cercetarea evolutiei zonei, mentinerea si conservarea calitatilor
acesteia, monitorizarea principalilor parametri ce ii definesc starea de
evolutie;
b) cercetarea biologiei zonei;
c) realizarea actiunilor de paza si control asupra zonei de catre
personalul Administratiei Rezervatiei.
Art. 35
Accesul in interiorul zonelor cu regim de protectie integrala si
desfasurarea activitatilor prevazute in statut se realizeaza in baza
autorizatiei si a permisului emise de Administratia Rezervatiei.
Art. 36
(1) Zonele tampon de pe teritoriul Rezervatiei cuprind suprafete de teren
sau de ape ce inconjoara zonele cu regim de protectie integrala. Zonele tampon
prezinta caracteristici biologice apropiate de cele ale zonei pe care o
inconjoara, indeplinind functia de limitare a impactului activitatilor umane
asupra zonelor cu regim de protectie integrala.
(2) Zonele tampon sunt in administrarea directa a Administratiei
Rezervatiei.
Art. 37
Declararea unei suprafete ca zona tampon aferenta unei zone cu regim de
protectie integrala se realizeaza prin actul de declarare a zonei cu regim de
protectie integrala careia i se asociaza.
Art. 38
Pe teritoriul zonelor tampon se pot desfasura, pe baza autorizatiilor si a
permiselor emise de Administratia Rezervatiei, urmatoarele activitati:
a) valorificarea resurselor vegetale prin aplicarea de tehnologii
nepoluante;
b) pescuitul comercial cu mijloace si tehnologii traditionale;
c) pasunatul animalelor;
d) practicarea turismului;
e) cercetarea stiintifica a fenomenelor deltaice;
f) realizarea de filme.
Art. 39
(1) Accesul in zonele tampon si practicarea activitatilor prevazute la art.
38 se vor face in baza autorizatiilor si a permiselor emise de Administratia
Rezervatiei.
(2) Pentru practicarea activitatilor autorizate in aceste zone se vor
percepe tarife si taxe stabilite prin acte normative in vigoare.
Art. 40
(1) Zonele economice sunt constituite din suprafetele din Rezervatie ramase
dupa delimitarea zonelor cu regim de protectie integrala si a zonelor tampon
aferente acestora.
(2) In cadrul zonelor economice se desfasoara activitati economico-sociale
traditionale, in concordanta cu normele de protectie si conservare a
patrimoniului natural al Rezervatiei.
Art. 41
In zonele economice se pot desfasura, in baza acordurilor, autorizatiilor
de mediu si a permiselor emise de Administratia Rezervatiei, activitati
economice pentru valorificarea resurselor naturale regenerabile (pescuit si
recoltarea altor specii acvatice, recoltarea stufului si a altor specii
vegetale de interes, pescuit sportiv si de recreere, vanatoare, pasunat,
recoltarea fanului, exploatarea masei lemnoase, apicultura, recoltarea
ciupercilor si a plantelor medicinale, cultivarea terenurilor inundabile etc.),
turism, precum si alte activitati economice specifice zonei (piscicultura si
acvacultura, agricultura, silvicultura, zootehnie, transport naval si rutier,
prestari de servicii etc.).
Art. 42
(1) Populatia cu domiciliul stabil in perimetrul Rezervatiei beneficiaza de
prioritate in ocuparea locurilor de munca create prin activitatile economice ce
se desfasoara in perimetrul Rezervatiei.
(2) Pentru acoperirea unor nevoi strict gospodaresti populatia care are
domiciliul stabil in perimetrul Rezervatiei poate recolta gratuit o cantitate
totala de doua tone de stuf si papura de familie pe an, in zone anume stabilite
de Administratia Rezervatiei, zone care nu se vor suprapune zonelor de
valorificare economica a resursei stuficole, in baza permisului eliberat de
Administratia Rezervatiei. Pentru acoperirea unor nevoi strict gospodaresti
persoanele cu domiciliul in localitatile limitrofe Rezervatiei, cu exceptia
municipiului Tulcea, pot recolta contra cost, in baza permisului eliberat de
Administratia Rezervatiei, o cantitate de doua tone de stuf si papura de
familie pe an, in zone stabilite de Administratia Rezervatiei, zone ce nu
trebuie sa se suprapuna zonelor valorificabile economic.
(3) Populatia cu domiciliul in perimetrul Rezervatiei poate sa pescuiasca,
fara taxe, cu mijloace proprii traditionale, in baza permisului eliberat de
Administratia Rezervatiei, o cantitate de peste destinata consumului propriu,
in perioadele si din speciile admise.
(4) In cazul incalcarii conditiilor stabilite in permis pentru desfasurarea
activitatilor mentionate anterior persoana pierde dreptul de a mai beneficia de
facilitatile enumerate pe o perioada de 5 ani.
Art. 43
Zonele de reconstructie ecologica sunt suprafete de teren situate in
teritoriul Rezervatiei in cadrul carora impactul produs de activitatea umana
sau de anumite fenomene naturale au condus la degradarea ecosistemelor
naturale, la aparitia unor dezechilibre sau au determinat pierderea unor
ecosisteme specifice, in cadrul carora Administratia Rezervatiei desfasoara
activitati de refacere a echilibrului ecologic si de renaturare a zonei
afectate, folosind mijloace tehnice si tehnologii adecvate.
Art. 44
Declararea unei zone ca zona de reconstructie ecologica se face de catre
Consiliul stiintific al Administratiei Rezervatiei pe baza rezultatelor cercetarilor
stiintifice, a datelor de monitorizare prelucrate sau a studiilor de impact.
Art. 45
In zonele de reconstructie ecologica se pot desfasura activitatile
specifice zonelor tampon sau economice, in functie de zona de baza in care se
executa lucrarile de reconstructie ecologica, in baza autorizatiei si
permisului emise de Administratia Rezervatiei.
CAP. 4
Finantarea activitatilor Administratiei Rezervatiei
Art. 46
(1) Cheltuielile Administratiei Rezervatiei vor fi acoperite din subventii
de la bugetul de stat, din donatii si din surse proprii. Administratia
Rezervatiei va deschide un cont, in conditiile legii, pentru derularea
fondurilor extrabugetare.
(2) Sursele extrabugetare ale Administratiei Rezervatiei se evidentiaza intr-un
cont distinct, se gestioneaza in regim extrabugetar si se constituie din:
a) tarife pentru lucrari si servicii prestate la solicitarea persoanelor
fizice si juridice in cadrul activitatilor pe care le desfasoara in limitele
competentelor legale;
b) venituri rezultate din comercializarea materialelor de informare,
educatie si prezentare ale Rezervatiei.
Art. 47
(1) Administratia Rezervatiei este abilitata sa deruleze programe si
proiecte referitoare la Rezervatie, ce sunt finantate de institutii financiare
si bancare internationale.
(2) In acest scop Administratia Rezervatiei poate deschide un cont in lei
si unul in valuta, cu respectarea legislatiei in vigoare, pentru constituirea
unor fonduri in vederea finantarii activitatilor de interes pentru rezervatie.
(3) Utilizarea fondurilor astfel constituite va fi aprobata de catre
Colegiul executiv.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 48
Editarea de materiale publicitare sau informationale cu privire la
patrimoniul natural al Rezervatiei, precum si producerea de filme documentare
si a hartilor Rezervatiei sunt permise numai in baza avizului obtinut de la
Administratia Rezervatiei, care va certifica veridicitatea datelor publicate.
Art. 49
(1) Administratia Rezervatiei va institui o diploma de onoare ce va fi
conferita anual persoanelor din afara Administratiei Rezervatiei sau
institutiilor care au contribuit in mod deosebit, voluntar si dezinteresat la
obtinerea unor rezultate de exceptie.
(2) Acordarea diplomei de onoare se va face in sedinta deschisa a
Consiliului stiintific, conform unor criterii speciale aprobate de acesta.
Art. 50
(1) Administratia Rezervatiei are dreptul de a edita unele publicatii si
materiale de informare ce trateaza problemele Rezervatiei. Administratia
Rezervatiei are dreptul de a comercializa materialele de informare produse.
(2) Administratia Rezervatiei elaboreaza si publica rapoarte periodice
privind starea mediului la nivelul Rezervatiei.
Art. 51
Administratia Rezervatiei organizeaza sesiuni de lucru, comunicari
stiintifice si schimburi de experienta cu participare nationala si
internationala in domeniul protectiei si conservarii patrimoniului natural.
ANEXA 2
COMPONENTA
Consiliului stiintific al Administratiei Rezervatiei Biosferei "Delta
Dunarii"
Presedinte: 1. ing. Virgil Munteanu - guvernatorul Administratiei
Rezervatiei
Biosferei "Delta Dunarii"
Membri: 2. prof. dr. Dan Balteanu - Academia Romana, membru corespondent
3. prof. Cristian Herra - Ministerul Agriculturii, Alimentatiei
si Padurilor, membru corespondent al Academiei Romane
4. prof. dr. Marian-Traian Gomoiu - Academia Romana, membru
corespondent
5. ing. Trifon Belacurencu - presedinte, Consiliul Judetean
Tulcea
6. Vladimir Manastireanu - subprefect, Prefectura Judetului
Tulcea
7. prof. dr. doc. Grigore Posea - prorector, Universitatea
"Spiru
Haret" Bucuresti
8. prof. dr. Angheluta Vadineanu - Universitatea Bucuresti,
Departamentul de ecologie sistemica si managementul
capitalului natural
9. Adriana Baz - Ministerul Apelor si Protectiei Mediului,
director Directia protectie si conservare a biodiversitatii,
arii protejate si monumente ale naturii
10. dr. Mircea Staras - director stiintific, Institutul
National
de Cercetare-Dezvoltare "Delta Dunarii" Tulcea
11. dr. ing. Simion Nicolaev - director general, Institutul
National de Cercetare-Dezvoltare Marina "Grigore
Antipa"
Constanta
12. ing. Hristu Uzun - director, Directia apelor Dobrogea -
Litoral, Compania Nationala "Apele Romane" - S.A.
13. ing. Gheorghe Pislaru - director general adjunct, Regia
Nationala a Padurilor
14. dr. ing. Octavian Ciobota - presedinte, Fundatia Ecologista
din Romania
15. Dumitru Bedivan director, Directia urbanism, amenajarea
teritoriului, Consiliul Judetean Constanta.