HOTARARE Nr. 1330 din 14 decembrie 2000
pentru modificarea Hotararii Guvernului nr. 936/1998 privind infiintarea
Institutului National de Cercetare-Dezvoltare in Informatica - ICI Bucuresti
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 698 din 27 decembrie 2000
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Hotararea Guvernului nr. 936/1998 privind infiintarea Institutului National
de Cercetare-Dezvoltare in Informatica - ICI Bucuresti, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 509 din 29 decembrie 1998, se modifica dupa
cum urmeaza:
1. Alineatul (2) al articolului 1 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Informatica - ICI
Bucuresti este persoana juridica romana, cu sediul in municipiul Bucuresti, bd
Maresal Averescu nr. 8 - 10, sectorul 1, si functioneaza dupa modelul regiilor
autonome, conform Ordonantei Guvernului nr. 25/1995 privind reglementarea
organizarii si finantarii activitatii de cercetare-dezvoltare, aprobata si
modificata prin Legea nr. 51/1996, cu modificarile ulterioare, in coordonarea
Ministerului Educatiei Nationale."
2. Articolul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Informatica - ICI Bucuresti
are ca obiect principal de activitate efectuarea de cercetari stiintifice si
dezvoltari tehnologice in domeniul tehnologiilor informatiei si comunicatiei de
date, suport al dezvoltarii societatii informationale. Institutul desfasoara
activitati de informatizare a administratiei publice, a sectoarelor economiei
nationale si a societatii in ansamblu, precum si activitati de formare si
specializare profesionala in domeniul sau de activitate, de comert interior, de
import-export, marketing, servicii cu valoare adaugata in domeniul
tehnologiilor informatiei si comunicatiei de date."
3. Articolul 6 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 6
(1) Activul si pasivul Institutului National de Cercetare-Dezvoltare in
Informatica - ICI Bucuresti, stabilite pe baza situatiei patrimoniului la data
de 30 iunie 2000, sunt in suma de 70.487.990 mii lei.
(2) Patrimoniul Institutului National de Cercetare-Dezvoltare in
Informatica - ICI Bucuresti, stabilit la data de 30 iunie 2000, este de
62.676.309 mii lei."
4. Articolul 8 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8
Ministerul Educatiei Nationale, in calitate de minister coordonator, va
cuprinde in bugetul sau de venituri si cheltuieli fondurile necesare realizarii
unor investitii, dotari, aparatura, echipamente si instalatii."
5. Anexa nr. 2 "Regulamentul de organizare si functionare a
Institutului National de Cercetare-Dezvoltare in Informatica - ICI
Bucuresti" se inlocuieste cu anexa la prezenta hotarare.
Art. 2
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga pozitia nr. 1
din anexa nr. 2 "Unitatile care functioneaza in coordonarea Agentiei
Nationale pentru Comunicatii si Informatica" la Hotararea Guvernului nr.
973/1998 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru
Comunicatii si Informatica, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 527 din 31 decembrie 1998.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
Ministrul educatiei nationale,
Andrei Marga
Presedintele Agentiei Nationale
pentru Comunicatii si Informatica,
Sergiu Stelian Iliescu
Presedintele Agentiei Nationale
pentru Stiinta, Tehnologie si Inovare,
Lanyi Szabolcs
p. Ministrul muncii si protectiei sociale,
Alexandru Gheorghe Man,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor,
Valentin Lazea,
secretar de stat
ANEXA 1
(Anexa nr. 2 la Hotararea Guvernului nr. 936/1998)
REGULAMENTUL
de organizare si functionare a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare in
Informatica - ICI Bucuresti
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Informatica - ICI Bucuresti,
denumit in continuare institut, este persoana juridica romana aflata in
coordonarea Ministerului Educatiei Nationale, care functioneaza dupa modelul
regiilor autonome, conform Ordonantei Guvernului nr. 25/1995, aprobata si
modificata prin Legea nr. 51/1996, cu modificarile ulterioare, si isi
desfasoara activitatea pe baza prevederilor legale in vigoare si a prezentului
regulament.
Art. 2
(1) Structura organizatorica a institutului este prevazuta in anexa nr. 1
la hotarare.
(2) Institutul poate infiinta in cadrul structurii sale subunitati fara
personalitate juridica, in scopul realizarii obiectului sau de activitate.
Modalitatea de constituire a acestora si relatiile lor in cadrul institutului
si cu tertii sunt reglementate prin prezentul regulament de organizare si
functionare.
CAP. 2
Scopul si obiectul de activitate
Art. 3
Institutul este infiintat in scopul desfasurarii activitatii de cercetare
stiintifica si dezvoltare tehnologica in domeniul tehnologiei informatiei si
comunicatiilor de date, prin participarea la elaborarea strategiei de
dezvoltare a domeniului si la realizarea cu prioritate a obiectivelor
stiintifice si tehnologice ale programelor nationale pentru
cercetare-dezvoltare si inovare in domeniul tehnologiei informatiei si
comunicatiei de date si a strategiei de informatizare a societatii romanesti.
Art. 4
Obiectul de activitate al institutului cuprinde in principal:
A. Activitati de cercetare-dezvoltare:
- cercetari fundamentale de baza orientate pentru diferite domenii ale
tehnologiei informatiei si comunicatiei de date;
- cercetare avansata si aplicata in informatica;
- diseminarea rezultatelor cercetarii in informatica;
- elaborarea de produse si sisteme informatice pentru diverse domenii de
utilizare, cu prioritate pentru invatamant si sectorul public;
- analiza, proiectarea, programarea si implementarea de sisteme complexe de
informatii pentru invatamant, industrie si organisme ale administratiei
publice;
- elaborarea de propuneri de reglementari, metodologii si standarde in
domeniul tehnologiei informatiei si comunicatiei de date si al produselor si
serviciilor asociate acestora, armonizate cu reglementarile Uniunii Europene;
- consultanta in informatica, control si management automat (studii de
fezabilitate, specificatii tehnice pentru oferte, studii de modernizare etc.);
- livrarea de sisteme "la cheie", dezvoltate pe baza cerintelor
beneficiarilor;
- dezvoltarea de software de aplicatie, cu inalte caracteristici de
generalizare;
- dezvoltarea, in comun cu alte firme, a unor produse software de
aplicatie;
- administrarea Retelei Nationale de Calculatoare (RNC);
- dezvoltarea si implementarea de retele utilizator de calculatoare;
- elaborarea de studii de diagnoza si prognoza privind dezvoltarea
domeniului;
- evaluarea de solutii, proiecte si sisteme informatice, standardizare in
tehnologia informatiei;
- participarea la realizarea lucrarilor in cadrul colaborarii cu alte tari
pe linia academiilor de stiinta, a unor organisme internationale si a unor
institute similare ca profil.
B. Activitati conexe activitatii de cercetare-dezvoltare:
- asistenta tehnica, consultanta in domeniul sau de activitate;
- asistenta tehnica la implementarea de software in institut sau la alte
firme, informare si documentare in informatica;
- organizarea si gestionarea Bibliotecii nationale de programe;
- activitati de productie si servicii in vederea sustinerii cercetarii si
dezvoltarii tehnologice in domeniul tehnologiei informatiei si comunicatiei de
date, precum si expozitii de profil.
C. Activitati de formare si de specializare profesionala in domeniul
propriu de activitate:
- formarea si specializarea personalului din activitatea de
cercetare-dezvoltare;
- pregatire profesionala si specializare de nivel mediu in domeniul
tehnologiei informatiei si comunicatiilor de date;
- pregatire profesionala la nivel postuniversitar prin scoli
postuniversitare, cursuri postuniversitare, studii aprofundate si altele
asemenea, in colaborare cu unitati de invatamant in domeniul propriu de
activitate.
D. Activitati de editare si tiparire a publicatiilor de specialitate:
- cataloage cu fise de prezentare a rezultatelor cercetarii in domeniu;
- buletine de informare;
- studii, rapoarte, sinteze, cursuri tematice si alte publicatii in
domeniu.
E. Activitati de transfer tehnologic si valorificare a rezultatelor
cercetarii:
- transfer tehnologic al rezultatelor cercetarilor din domeniul tehnologiei
informatiei si comunicatiei de date;
- valorificarea rezultatelor cercetarilor din domeniul tehnologiei
informatiei si comunicatiei de date;
- organizari si participari la expozitii si manifestari tehnico-stiintifice
interne si internationale;
- activitati de cooperare tehnico-stiintifica internationala.
F. Activitati de comert intern si activitati de import-export, potrivit legii,
exclusiv pentru realizarea obiectului sau de activitate.
G. Activitati de cercetare-dezvoltare privind apararea nationala in
domeniul tehnologiilor informatiei si comunicatiei de date.
CAP. 3
Patrimoniul
Art. 5
Conform bilantului contabil la data de 30 iunie 2000 institutul are un
patrimoniu propriu in valoare de 62.676.309 mii lei.
Art. 6
(1) Institutul administreaza cu diligenta unui bun proprietar bunuri
proprietate publica, precum si alte bunuri dobandite in conditiile legii.
Bunurile proprietate publica, precum si cele dobandite se afla in administrarea
institutului si se evidentiaza distinct in patrimoniul acestuia.
(2) Rezultatele cercetarilor, concretizate in active corporale si
necorporale, efectuate si finalizate din fonduri publice sau din alte fonduri,
sunt bunuri dobandite, daca prin contract nu se prevede altfel, si se
inregistreaza in evidenta contabila a institutului.
(3) In exercitarea drepturilor sale institutul poseda si foloseste bunurile
aflate in patrimoniul sau si, dupa caz, dispune de acestea in conditiile legii,
in scopul realizarii obiectului sau de activitate, beneficiind de rezultatele
utilizarii acestora.
(4) Concesionarea unor subunitati, servicii sau activitati se poate face
numai in scopul stimularii transferului rezultatelor activitatii de
cercetare-dezvoltare, in conditiile prevederilor legale corespunzatoare si cu
aprobarea Ministerului Educatiei Nationale si a Agentiei Nationale pentru
Stiinta, Tehnologie si Inovare.
(5) Patrimoniul institutului poate fi modificat conform prevederilor legale
in vigoare.
CAP. 4
Structura organizatorica si functionala
Art. 7
(1) Institutul poate avea in structura subunitati, sectii, laboratoare si
alte structuri organizatorice necesare pentru realizarea obiectului sau de
activitate.
(2) In functie de specificul activitatii se pot organiza colective
specializate sau colective interdisciplinare proprii ori in colaborare cu alte
unitati din tara sau din strainatate.
(3) Modificarile in structura organizatorica si functionala a institutului
sunt propuse de catre directorul general, cu avizul consiliului de
administratie, si sunt aprobate de Ministerul Educatiei Nationale.
Art. 8
Directorul general stabileste relatiile dintre subunitatile aflate in
structura institutului, precum si relatiile acestora cu tertii si poate acorda
conducatorilor acestor subunitati imputerniciri de reprezentare in numele
institutului, cu avizul consiliului de administratie.
Art. 9
Conducatorii subunitatilor din structura institutului raspund fata de
consiliul de administratie si fata de directorul general pentru indeplinirea
tuturor atributiilor, responsabilitatilor si competentelor incredintate de
acestia.
CAP. 5
Organele de conducere
Art. 10
(1) Conducerea institutului este asigurata de:
- consiliul de administratie;
- comitetul de directie;
- directorul general.
(2) Orientarea si coordonarea activitatii stiintifice din institut sunt
asigurate de consiliul stiintific.
Consiliul de administratie
Art. 11
(1) Consiliul de administratie este format din 9 membri numiti pentru un
mandat de 4 ani, care poate fi reinnoit.
(2) Structura consiliului de administratie este:
- un presedinte;
- un vicepresedinte;
- 7 membri.
Art. 12
(1) Din consiliul de administratie fac parte, in mod obligatoriu:
- directorul general al institutului;
- un reprezentant al Agentiei Nationale pentru Stiinta, Tehnologie si
Inovare;
- un reprezentant al Ministerului Educatiei Nationale;
- un reprezentant al Agentiei Nationale pentru Comunicatii si Informatica;
- un reprezentant al Ministerului Finantelor;
- un reprezentant al Ministerului Muncii si Protectiei Sociale;
- presedintele consiliului stiintific.
(2) Ceilalti membri ai consiliului de administratie pot fi cadre didactice
din invatamantul superior, ingineri, economisti, juristi, alti specialisti din
domeniul de activitate al institutului.
(3) Consiliul de administratie isi desemneaza vicepresedintele.
(4) Numirea membrilor consiliului de administratie se face prin ordin al
ministrului educatiei nationale, la propunerea autoritatilor din care acestia
fac parte.
(5) Revocarea membrilor consiliului de administratie pentru abateri grave
sau pentru inactivitate in executarea mandatului se face de acelasi organ care
i-a numit, dupa consultarea prealabila a autoritatilor din care fac parte.
Art. 13
(1) Membrii consiliului de administratie sunt cetateni romani, avand
urmatoarele drepturi si obligatii:
a) isi pastreaza calitatea de angajat la institutia sau la unitatea de la
care provin si toate drepturile si obligatiile derivand din aceasta calitate;
b) sunt remunerati pentru activitatea desfasurata in aceasta calitate cu o
indemnizatie lunara stabilita de consiliul de administratie;
c) nu pot face parte din mai mult de doua consilii de administratie si nu
pot participa in aceeasi calitate la societatile comerciale cu care institutul
are relatii contractuale sau interese concurente.
(2) Sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de
administratie cei care, personal ori sotul, sotia, copiii sau rudele pana la
gradul al doilea inclusiv, sunt in acelasi timp patroni sau asociati la
societati comerciale cu capital privat cu acelasi profil sau cu care institutul
se afla in relatii comerciale directe concurente.
Art. 14
Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in baza
regulamentului propriu de functionare si cu respectarea legislatiei in vigoare.
El hotaraste in problemele privind activitatea institutului, cu exceptia celor
care, potrivit legii, sunt date in competenta altor organe.
Art. 15
(1) Consiliul de administratie se intruneste o data pe luna si ori de cate
ori interesele institutului o impun, convocarea acestuia facandu-se de catre
presedinte sau la solicitarea a cel putin unei treimi din numarul membrilor
consiliului de administratie.
(2) Dezbaterile in consiliul de administratie sunt conduse de presedintele
acestuia, iar in lipsa lui, de catre vicepresedinte.
Art. 16
(1) Consiliul de administratie isi poate desfasura activitatea in prezenta
a cel putin doua treimi din numarul membrilor sai. Daca nu este indeplinita
aceasta conditie, sedinta consiliului de administratie se poate reprograma
intr-un interval de cel mult 15 zile, avand aceeasi ordine de zi.
(2) Hotararile consiliului de administratie se iau cu majoritatea voturilor
membrilor prezenti, dar nu mai putin de jumatate plus unul din numarul total al
membrilor.
Art. 17
La sedintele consiliului de administratie este invitat si reprezentantul
sindicatului.
Art. 18
Pentru luarea unor decizii complexe consiliul de administratie poate atrage
in activitatea de analiza consilieri si consultanti din diferite sectoare de
activitate. Activitatea acestora va fi recompensata material, conform
prevederilor legale.
Art. 19
(1) Membrii consiliului de administratie raspund, in conditiile legii,
pentru indeplinirea atributiilor ce le revin.
(2) Membrii consiliului de administratie care s-au impotrivit luarii unei
decizii care s-a dovedit pagubitoare pentru institut nu raspund, daca au
consemnat expres punctul lor de vedere in registrul de sedinte al consiliului
de administratie si au anuntat in scris despre aceasta organul coordonator.
(3) Membrii consiliului de administratie care nu au respectat prevederile
art. 13 alin. (1) lit. c) raspund pentru daunele cauzate institutului ca urmare
a acestui fapt.
Art. 20
Consiliul de administratie are, in principal, urmatoarele atributii:
a) avizeaza modificarea structurii organizatorice si functionale a
institutului, organizarea de subunitati, sectii, laboratoare si alte structuri
organizatorice necesare pentru realizarea obiectului de activitate al
institutului;
b) aproba, la propunerea consiliului stiintific, strategia si programele
concrete de dezvoltare a institutului, de introducere a unor tehnologii de varf
si de modernizare a celor existente, in concordanta cu strategia generala a
domeniului propriu;
c) propune programul anual de cercetare-dezvoltare, pe care il inainteaza
Colegiului consultativ pentru cercetare-dezvoltare si inovare;
d) analizeaza si avizeaza proiectul bugetului de venituri si cheltuieli si
il depune la organul coordonator, in vederea aprobarii prin hotarare a
Guvernului;
e) analizeaza si avizeaza bilantul contabil si contul de profit si
pierderi, pe care le supune aprobarii Ministerului Finantelor, si aproba
raportul de gestiune asupra activitatii desfasurate de institut in anul
precedent;
f) analizeaza raportarea semestriala privind activitatea realizata de
institut, aproba masuri pentru desfasurarea acesteia in conditii de echilibru
al bugetului de venituri si cheltuieli;
g) analizeaza, aproba sau, dupa caz, propune spre aprobare, potrivit
prevederilor legale, investitiile care urmeaza sa fie realizate de institut;
h) propune spre aprobare, in conditiile legii, majorarea sau diminuarea
patrimoniului, concesionarea, inchirierea sau locatia de gestiune a unor
bunuri, servicii si subunitati de productie din patrimoniul institutului;
i) aproba asocierea institutului cu terte persoane juridice, in vederea
realizarii de activitati comune care prezinta interes pentru asociati si care
se incadreaza in obiectul de activitate al institutului, cu respectarea
prevederilor legale;
j) aproba valorificarea bunurilor dobandite, cu respectarea prevederilor
legale;
k) fundamenteaza si prezinta Ministerului Educatiei Nationale propuneri
pentru asigurarea de fonduri, prin bugetul de venituri si cheltuieli al
acestuia, pentru finantarea obiectivelor de interes national specifice
activitatii institutului;
l) aproba volumul creditelor bancare prevazute la art. 35 alin. (1) si
stabileste modul de rambursare a acestora;
m) aproba utilizarea disponibilitatilor in valuta;
n) aproba contractul colectiv de munca;
o) executa orice alte atributii stabilite, potrivit prevederilor legale.
Art. 21
In primul trimestru al fiecarui an consiliul de administratie prezinta
organului coordonator un raport asupra activitatii desfasurate in anul
precedent si asupra programului de activitate pentru anul in curs.
Art. 22
Secretariatul consiliului de administratie este asigurat de institut;
atributiile secretariatului sunt prevazute in regulamentul de functionare a
consiliului de administratie.
Comitetul de directie
Art. 23
Conducerea operativa a institutului este asigurata de un comitet de
directie, compus din directorul general si din directorii din structura
organizatorica a institutului.
Art. 24
Comitetul de directie stabileste actiunile concrete, necesare pentru
realizarea obiectivelor, rezultate din:
a) strategia programelor de dezvoltare a institutului;
b) programul anual de cercetare-dezvoltare;
c) bugetul de venituri si cheltuieli;
d) programul de investitii;
e) sistemul de asigurare a calitatii;
f) alte obligatii.
Art. 25
Comitetul de directie se intruneste decadal sau ori de cate ori interesele
institutului o impun.
Art. 26
Comitetul de directie exercita atributii si are raspundere in limita
competentei stabilite de conducerea institutului si aprobate de consiliul de
administratie.
Directorul general
Art. 27
Activitatea curenta a institutului este condusa de directorul general,
numit prin ordin al ministrului educatiei nationale pe baza rezultatelor
concursului organizat conform criteriilor propuse de consiliul stiintific al
institutului si aprobate de ministrul educatiei nationale.
Art. 28
Directorul general are, in principal, urmatoarele atributii si
responsabilitati:
a) reprezinta, personal sau prin delegat, interesele institutului in
relatiile cu autoritatile publice, cu alte organizatii si agenti economici,
precum si cu persoane fizice din tara si din strainatate;
b) propune modificarea structurii organizatorice si functionale a
institutului;
c) stabileste atributiile, competentele si relatiile compartimentelor de la
toate nivelurile organizatorice ale institutului, precum si relatiile acestora
cu tertii;
d) numeste si revoca conducatorii compartimentelor de munca din aparatul
propriu, precum si directorii din structura organizatorica a institutului, cu
avizul consiliului de administratie;
e) angajeaza si concediaza personalul institutului, conform prevederilor
legale;
f) asigura negocierea contractului colectiv de munca si a salariilor
personalului din institut prin comitetul de directie; aproba salariile rezultate
din negocierea directa;
g) raspunde de administrarea intregului patrimoniu, cu respectarea
prevederilor legale;
h) adopta masuri si urmareste realizarea operatiunilor de comert exterior
prin compartimentele specializate ale institutului;
i) exercita atributiile si are raspunderile care ii revin potrivit
prevederilor legale, aproba si ia masuri privind activitatea institutului, cu
exceptia celor date, potrivit reglementarilor legale, in competenta altor
organe;
j) exercita orice alte atributii care ii sunt delegate de consiliul de
administratie;
k) poate delega, in conditiile legii, o parte din atributiile sale
celorlalte persoane din conducerea institutului;
l) are atributii si raspunderi similare unui ordonator de credite pentru
sumele alocate institutului de la bugetul de stat, in conditiile art. 21 alin.
(1) din Ordonanta Guvernului nr. 25/1995, aprobata si modificata prin Legea nr.
51/1996 si ale art. 12 din Ordonanta Guvernului nr. 8/1997 privind stimularea
cercetarii stiintifice, dezvoltarii tehnologice si inovarii, aprobata si
modificata prin Legea nr. 95/1998.
Consiliul stiintific
Art. 29
(1) Consiliul stiintific este format din 19 membri reprezentand toate
compartimentele stiintifice din cadrul institutului.
(2) Consiliul stiintific este alcatuit din cercetatori cu realizari
deosebite, cu capacitate de sinteza si de prospectare in domeniu, din cadre
didactice din invatamantul superior, salariati ai institutului sau din afara
acestuia, alesi prin vot secret de catre cadrele cu studii superioare din
institut.
(3) Consiliul stiintific este condus de un presedinte si un vicepresedinte,
alesi pe o perioada de 2 ani, prin vot secret, de catre membrii acestuia. Din
consiliul stiintific fac parte, de drept, directorul general si directorul
stiintific al institutului.
(4) Consiliul stiintific se organizeaza si functioneaza in conformitate cu
regulamentul propriu, aprobat de consiliul de administratie.
Art. 30
Atributiile principale ale consiliului stiintific sunt urmatoarele:
a) participa la elaborarea strategiei de dezvoltare a activitatii de
cercetare-dezvoltare si la elaborarea de propuneri pentru planul national de
cercetare-dezvoltare si inovare;
b) contribuie la realizarea obiectivelor stiintifice si tehnologice ale
planului national de cercetare-dezvoltare si inovare, in domeniul tehnologiilor
informatiei si comunicatiei de date;
c) examineaza si avizeaza ofertele de proiecte de cercetare stiintifica,
urmarind si modul de realizare a acestora;
d) avizeaza hotararile care implica politica de cercetare a institutului;
e) propune masuri pentru perfectionarea profesionala si pentru incadrarea
personalului de cercetare in grade profesionale;
f) face propuneri privind modul de organizare a concursurilor de incadrare
si promovare a personalului de cercetare;
g) propune spre aprobare comisiile de concurs pentru promovarea pe
functiile atestabile si confirma rezultatele concursurilor pentru functiile de
cercetator stiintific si cercetator principal gradele III, II si I;
i) organizeaza si coordoneaza desfasurarea actiunilor cu caracter
stiintific;
j) avizeaza actiunile de cooperare, interne si internationale, cu scop
stiintific;
k) avizeaza acordarea de burse de studii si stagii de perfectionare in
strainatate.
CAP. 6
Bugetul de venituri si cheltuieli si administrarea acestuia. Relatii
financiare
Art. 31
(1) Institutul intocmeste anual bugetul de venituri si cheltuieli, bilantul
contabil si contul de profit si pierderi, potrivit normelor metodologice
elaborate de Ministerul Finantelor.
(2) Bilantul contabil anual se avizeaza de catre consiliul de
administratie, se aproba de Ministerul Educatiei Nationale si se prezinta
Ministerului Finantelor, dupa care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea a IV-a.
Art. 32
(1) Veniturile si cheltuielile institutului se stabilesc prin bugetul de
venituri si cheltuieli pentru fiecare exercitiu financiar.
(2) Bugetul de venituri si cheltuieli se aproba de Guvern, la propunerea
Ministerului Educatiei Nationale, cu avizul Ministerului Finantelor si al
Ministerului Muncii si Protectiei Sociale.
Art. 33
Corelat cu contractele incheiate pentru activitatea programata, institutul
determina anual volumul veniturilor de realizat si cheltuielile totale de
efectuat.
Art. 34
Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere, conform
reglementarilor cuprinse in contractul colectiv de munca, in limita fondului
total destinat platii salariilor, prevazut in bugetul de venituri si cheltuieli
stabilit potrivit legii.
Art. 35
(1) Pentru acoperirea cheltuielilor curente, in situatia in care in cursul
unui an resursele financiare ale institutului nu sunt suficiente, acesta poate
contracta credite cu bancile, in valoare de cel mult 20% din veniturile brute,
in termeni reali, realizate in anul precedent.
(2) Contractarea de credite peste plafonul stabilit se face cu aprobarea
Ministerului Finantelor.
Art. 36
(1) Institutul hotaraste cu privire la investitiile care urmeaza sa fie
realizate, potrivit obiectului sau de activitate, finantarea efectuandu-se din
surse proprii si din credite bancare, cu exceptia investitiilor care intra sub
incidenta art. 6 si 11 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1993 privind unele
masuri pentru restructurarea activitatii regiilor autonome.
(2) In cazul altor investitii decat cele prevazute la art. 6 din Ordonanta
Guvernului nr. 15/1993, finantate integral sau partial de la bugetul de stat,
limita de finantare se aproba o data cu legile de adoptare a acestora, iar
institutul are obligatia ca in executia bugetului de venituri si cheltuieli sa
se incadreze in alocatiile bugetare aprobate.
(3) Executia investitiilor prevazute la alin. (1) si (2) se adjudeca pe
baza de licitatie publica, potrivit legislatiei privind achizitiile publice.
(4) Contractarea de credite mai mari de 500 de milioane lei, in vederea
realizarii de investitii de natura celor prevazute la alin. (1) si (2), se
efectueaza cu aprobarea Ministerului Educatiei Nationale, pe baza avizului
prealabil al Ministerului Finantelor.
Art. 37
(1) Operatiunile de incasari si plati ale institutului se efectueaza prin
conturi deschise la banci cu sediul in Romania.
(2) Institutul poate efectua operatiuni de incasari si plati in lei si in
valuta, prin casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de casa si a
normativelor de disciplina financiar-valutara, stabilite prin actele normative
in vigoare.
(3) Institutul poate efectua operatiuni de comert exterior potrivit legii.
Operatiunile de incasari si plati cu strainatatea se vor efectua prin conturi
deschise la societati comerciale cu sediul in Romania.
Art. 38
Institutul isi va organiza controlul financiar preventiv si controlul
financiar de gestiune potrivit legii.
CAP. 7
Reglementarea litigiilor
Art. 39
Litigiile institutului cu persoane fizice sau juridice, nesolutionate pe
cale amiabila, sunt supuse spre rezolvare instantelor de judecata romane
competente, in conformitate cu prevederile legale.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 40
(1) Prezentul regulament de organizare si functionare se completeaza cu
celelalte reglementari legale care se refera la activitatea institutelor de
cercetare-dezvoltare.
(2) Modificarile si completarile prezentului regulament de organizare si
functionare se pot face la propunerea consiliului de administratie, cu
respectarea actelor normative in vigoare, cu aprobarea Ministerului Educatiei
Nationale.
Art. 41
Statutul de institut national de cercetare se reinnoieste prin
reacreditare, care are loc intr-un interval de maximum 5 ani.
Art. 42
Prevederile prezentului regulament de organizare si functionare se
completeaza, in cazul unor aspecte nereglementate in continutul acestuia, cu
dispozitiile legale aplicabile regiilor autonome.