HOTARARE Nr.
1377 din 18 noiembrie 2009
privind aprobarea
Regulamentului de organizare si functionare a Inspectiei Muncii, precum si
pentru stabilirea unor masuri cu caracter organizatoric
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 802 din 25 noiembrie 2009
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 5 alin. (1) din Legea nr. 329/2009 privind
reorganizarea unor autorităţi şi instituţii publice, raţionalizarea
cheltuielilor publice, susţinerea mediului de afaceri şi respectarea
acordurilor-cadru cu Comisia Europeană şi Fondul Monetar Internaţional,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Se aprobă Regulamentul de organizare şi
funcţionare a Inspecţiei Muncii, prevăzut în anexa nr. 1.
(2) Unităţile care funcţionează în subordinea
Inspecţiei Muncii sunt prevăzute în anexa nr. 2.
Art. 2. -Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 3. - (1) Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri, personalul Inspecţiei Sociale este preluat sau, după caz, transferat
în interesul serviciului, în condiţiile legii, la Inspecţia Muncii.
(2) Incadrarea personalului în numărul de posturi
aprobat potrivit legii se face în termen de 60 de zile de la data intrării în
vigoare a prezentei hotărâri, cu respectarea dispoziţiilor art. 6 din Legea nr.
329/2009 privind reorganizarea unor autorităţi şi instituţii publice,
raţionalizarea cheltuielilor publice, susţinerea mediului de afaceri şi
respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeană şi Fondul Monetar
Internaţional.
(3) Personalul disponibilizat ca urmare a reorganizării
beneficiază de măsurile de protecţie socială prevăzute de lege.
Art. 4. - Inspecţia Muncii şi inspectoratele teritoriale
de muncă pot deţine un număr de maximum 366 de autoturisme pentru realizarea
acţiunilor de control, cu un consum lunar de carburant pe autoturism de 350
litri, 3 şalupe cu un consum mediu lunar de carburant de 1.500 litri, precum şi
două ambarcaţiuni cu motor, pentru intervenţii urgente la accidente de muncă şi
pentru acţiuni complexe de control, cu un consum lunar mediu de carburant pe
ambarcaţiune de 350 litri.
Art. 5. - (1) Inspecţia Muncii preia, în condiţiile
legii, pe bază de protocol de predare-primire, clădirile, terenurile şi toate
celelalte bunuri aflate în patrimoniul Inspecţiei Sociale.
(2) Pentru dezvoltarea activităţilor proprii,
autorităţile administraţiei publice centrale sau locale vor atribui Inspecţiei
Muncii, cu prioritate, în condiţiile prevăzute de lege, terenuri, clădiri şi
spaţii.
Art. 6. - (1) Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri, în cuprinsul actelor normative în vigoare, denumirea Inspecţia
Socială se înlocuieşte cu denumirea Inspecţia Muncii.
(2) In condiţiile legii, Inspecţia Muncii va prelua
toate drepturile şi va fi ţinută de toate obligaţiile Inspecţiei Sociale,
potrivit prevederilor legale sau contractuale.
Art. 7. - (1) In subordinea Inspecţiei Muncii
funcţionează Centrul de Monitorizare a Unităţilor cu Risc Profesional şi
Centrul de Pregătire şi Perfecţionare Profesională al Inspecţiei Muncii,
instituţii cu personalitate juridică, finanţate din venituri proprii, prevăzute
în anexa nr. 2.
(2) Finanţarea centrelor prevăzute la alin. (1) se
asigură din sumele provenite din tarifele percepute pentru plata serviciilor
prestate de aceste centre în domeniile lor de activitate.
Art. 8. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă:
a) Hotărârea Guvernului nr. 1.059/2007 privind
aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Inspecţiei Sociale,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 656 din 26 septembrie
2007;
b) Hotărârea Guvernului nr. 767/1999 privind aprobarea
Regulamentului de organizare şi funcţionare a Inspecţiei Muncii, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 464 din 24 septembrie 1999, cu
modificările şi completările ulterioare;
c) orice alte dispoziţii contrare prezentei hotărâri.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
p. Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
interimar,
Mihai Constantin Şeitan,
secretar de stat
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea
ANEXA Nr.1
REGULAMENTUL
de organizare şi funcţionare a Inspecţiei Muncii
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Inspecţia Muncii este organul de
specialitate al administraţiei publice centrale în subordinea Ministerului
Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, cu sediul în municipiul Bucureşti, prin
care se exercită atribuţii de autoritate de stat în domeniile relaţiilor de
muncă, securităţii şi sănătăţii în muncă, asistenţei sociale şi incluziunii
sociale.
(2) Inspecţia Muncii este instituţie publică, cu
personalitate juridică, finanţată integral de la bugetul de stat.
(3) Toate veniturile aferente activităţilor desfăşurate
de Inspecţia Muncii se fac venituri la bugetul de stat.
(4) In subordinea Inspecţiei Muncii se organizează şi
funcţionează, în fiecare judeţ şi în municipiul Bucureşti, inspectorate
teritoriale de muncă, unităţi cu personalitate juridică.
(5) In urma reorganizării prin reducere de posturi şi
absorbţia Inspecţiei Sociale, care se desfiinţează, Inspecţia Muncii
funcţionează cu un numărde 3.571 de posturi, funcţionari publici şi personal
contractual.
(6) Repartizarea numărului maxim de posturi, structura
organizatorică şi statele de funcţii pentru aparatul propriu al Inspecţiei
Muncii şi pentru inspectoratele teritoriale de muncă se aprobă prin ordin al
ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale.
Art. 2. - (1) Inspecţia Muncii exercită controlul
aplicării unitare a dispoziţiilor legale în domeniile sale de competenţă în
unităţile din sectorul public, mixt, privat, la autorităţile administraţiei
publice centrale şi locale, persoane fizice şi juridice şi organisme
neguvernamentale, precum şi la alte categorii de angajatori.
(2) Inspecţia Muncii are ca principal scop urmărirea
îndeplinirii obligaţiilor legale de către angajatorii prevăzuţi la alin. (1) în
domeniile relaţiilor de muncă, condiţiilor de muncă, asistenţei sociale şi
incluziunii sociale, apărării vieţii, integrităţii corporale şi sănătăţii
salariaţilor şi a altor participanţi la procesul de muncă, în desfăşurarea
activităţii.
CAPITOLUL II
Atribuţiile Inspecţiei Muncii
Art. 3. - (1) Inspecţia Muncii are următoarele
atribuţii:
A. Atribuţii generale:
a) controlează aplicarea corectă şi unitară a legilor
şi a altor acte normative care reglementează relaţiile de muncă, securitatea şi
sănătatea în muncă, asistenţa socială şi incluziunea socială, precum şi
protecţia salariaţilor care lucrează în condiţii deosebite;
b) coordonează, îndrumă metodologic şi controlează
activitatea inspectoratelor teritoriale de muncă şi a celorlalte unităţi aflate
în subordine;
c) reprezintă Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei
Sociale, ca organ de specialitate, în relaţiile de cooperare internaţională cu
instituţii similare;
d) elaborează programele anuale de acţiuni şi de
inspecţie pentru implementarea politicii Ministerului Muncii, Familiei şi
Protecţiei Sociale în domeniu;
e) elaborează metode şi proceduri unitare de inspecţie;
f) controlează respectarea criteriilor de încadrare a
locurilor de muncă cu condiţii deosebite, evidenţa acestora şi modul de
realizare de către operatorul economic a măsurilor tehnico-economice pentru
normalizare;
g) controlează respectarea standardelor de calitate în
acordarea serviciilor sociale;
h) controlează modul de stabilire, acordare şi
administrare a prestaţiilor sociale şi a altor alocări bugetare în domeniul de
competenţă;
i) face propuneri de proiecte de acte normative în
domeniu;
j) organizează şi controlează activitatea de pregătire
şi perfecţionare a pregătirii personalului propriu;
k) cooperează cu ministerele, cu alte inspecţii de
specialitate, cu instituţii publice sau private şi cu reprezentanţii
partenerilor sociali;
l) realizează venituri din prestări de servicii,
calculate pe bază de tarife, taxe, comision, şi alte venituri obţinute conform
prevederilor legale, care se fac venit la bugetul de stat;
m) soluţionează, în limita competenţelor legale,
reclamaţiile şi sesizările persoanelor fizice sau juridice;
n) administrează fondurile bugetare pe care le are la
dispoziţie, precum şi bunurile din domeniul public sau privat al statului
aflate în administrare şi/sau în folosinţă;
o) elaborează proiectul anual de buget, pe care îl
supune aprobării ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale, şi asigură
exerciţiul financiar-contabil al instituţiei, în condiţiile legii;
p) achiziţionează centralizat, prin aparatul propriu,
autoturisme, combustibil, echipamente IT, precum şi servicii de comunicaţii,
pază, curăţenie şi monitorizare, în conformitate cu prevederile art. 22 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor
de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a
contractelor de concesiune de servicii, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 337/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
q) administrează fondurile alocate prin bugetul aprobat
şi finanţează sau cofinanţează proiecte, programe şi investiţii din domeniul
său de activitate, în condiţiile legii;
r) organizează sistemul informatic necesar activităţii
proprii şi gestionează registrele electronice din domeniul de competenţă.
B. Atribuţii specifice în domeniul stabilirii şi controlului
relaţiilor de muncă:
a) controlează aplicarea reglementărilor legale,
generale şi speciale, cu privire la încheierea, executarea, modificarea,
suspendarea şi încetarea contractelor individuale de muncă;
b) controlează respectarea clauzelor cuprinse în
contractele colective de muncă aplicabile şi în contractele individuale de
muncă;
c) controlează stabilirea şi acordarea drepturilor
cuvenite salariaţilor ce decurg din lege, din contractul colectiv de muncă
aplicabil şi din contractele individuale de muncă;
d) controlează respectarea principiului egalităţii de
tratament;
e) asigură evidenţa naţională a muncii prestate în
temeiul contractelor individuale de muncă;
f) controlează utilizarea de către angajatori a muncii
nedeclarate autorităţilor publice;
g) controlează modul de completare a carnetelor de
muncă şi condiţiile de păstrare a acestora la unităţile din sectorul public,
privat şi la alte categorii de angajatori;
h) asigură întocmirea şi completarea, în termenul prevăzut
de lege, a carnetelor de muncă pe care le are în păstrare, precum şi evidenţa
acestora;
i) verifică legalitatea clauzelor înscrise în
contractele individuale de muncă, controlează respectarea lor de către
angajatori, asigură şi urmăreşte înregistrarea acestora în carnetele de muncă;
j) controlează dacă persoanele fizice şi juridice
respectă prevederile legale privind înregistrarea contractelor de muncă;
k) certifică şi contrasemnează legalitatea înscrierilor
efectuate în carnetele de muncă de către angajatorii cărora li s-a aprobat
păstrarea şi completarea acestora la sediu;
l) ţine evidenţa persoanelor fizice şi juridice care
datorează comisionul prevăzut de lege pentru păstrarea şi completarea
carnetelor de muncă, verificarea şi certificarea legalităţii acestora;
m) verifică şi urmăreşte modul în care sunt calculate
sumele virate cu titlu de comision pentru păstrarea şi completarea carnetelor
de muncă, precum şi pentru verificarea şi certificarea legalităţii
înregistrărilor efectuate de către angajatori în condiţiile legii;
n) participă la activitatea de reconstituire a vechimii
în muncă, potrivit prevederilor Decretului nr. 92/1976 privind carnetul de
muncă, cu modificările ulterioare;
o) gestionează baza de date organizată la nivel
naţional cu registrele generale de evidenţă a salariaţilor în format
electronic.
C. Atribuţii specifice în domeniul securităţii şi al
sănătăţii în muncă:
a) controlează aplicarea prevederilor legale
referitoare la securitatea şi sănătatea în muncă şi a altor acte normative din
domeniul de competenţă;
b) cercetează evenimentele conform competenţelor,
avizează cercetarea, stabileşte sau confirmă caracterul accidentelor,
colaborează cu instituţiile implicate în ceea ce priveşte evidenţa şi
raportarea accidentelor de muncă şi a bolilor profesionale;
c) controlează activitatea de instruire şi informare a
lucrătorilor şi furnizează informaţii în vederea îmbunătăţirii acesteia;
d) autorizează funcţionarea din punct de vedere al
securităţii şi sănătăţii în muncă a persoanelor juridice şi fizice, prin
eliberarea certificatului constatator, în condiţiile legii aplicabile;
e) abilitează şi retrage abilitarea persoanelor fizice
şi juridice pentru a presta servicii de protecţie şi prevenire în domeniul
securităţii şi sănătăţii în muncă în calitate de serviciu extern de prevenire
şi protecţie;
f) avizează documentaţiile cu caracter tehnic de
informare şi instruire în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, elaborate
de persoane fizice sau juridice;
g) controlează conform competenţelor stabilite,
respectarea prevederilor legale referitoare la introducerea pe piaţă a
produselor din domeniul reglementat;
h) restricţionează comercializarea produselor
neconforme;
i) colaborează cu autorităţile competente în toate
problemele legate de supravegherea pieţei, inclusiv în ceea ce priveşte
notificarea clauzei de salvgardare în cazul produselor neconforme;
j) colaborează cu organismele de supraveghere din
Uniunea Europeană şi cu Comisia Europeană în desfăşurarea programelor
comunitare de supraveghere a pieţei;
k) prelevează probe şi efectuează testări în vederea
stabilirii produselor neconforme;
l) colaborează cu autorităţile responsabile cu
controalele la frontiere în vederea schimbului de informaţii cu privire la
produsele ce prezintă riscuri grave;
m) verifică modul de organizare şi funcţionare a
comitetelor de securitate şi sănătate în muncă;
n) controlează modul de aplicare a măsurilor medicale
preventive privind asigurarea stării de sănătate a salariaţilor expuşi la noxe;
o) controlează respectarea legislaţiei privind examenul
medical la angajare, adaptabilitatea în muncă şi controlul medical periodic;
p) controlează respectarea prevederilor legale în
domeniul medicinei muncii;
q) controlează respectarea principiilor de ergonomie a
muncii şi impune luarea de măsuri tehnice şi organizatorice de îmbunătăţire
progresivă a condiţiilor de muncă şi de reducere a efortului fizic şi psihic;
r) controlează modul în care este pregătit personalul
pentru a acorda primul ajutor în caz de accidentare, precum şi organizarea şi
dotarea echipelor de salvatori, pentru situaţiile impuse de specificul
activităţii sau prevăzute de lege.
D. Atribuţii specifice în domeniul prestaţiilor
sociale:
a) inspectează modul în care sunt respectate
prevederile legale privind stabilirea, acordarea şi promovarea drepturilor
sociale ale cetăţenilor de către autorităţile administraţiei publice centrale
şi locale, precum şi de către alte persoane juridice de drept public sau privat
şi de către unele persoane fizice;
b) inspectează modul în care sunt respectate
prevederile legale referitoare la administrarea fondurilor pentru plata
drepturilor sociale, precum şi a celor alocate pentru susţinerea şi dezvoltarea
serviciilor sociale, a proiectelor, programelor şi politicilor din domeniu;
c) constată săvârşirea faptelor prin care se încalcă
prevederile legale din domeniul asistenţei sociale şi, după caz, sesizează
organele de urmărire penală competente în situaţia în care faptele respective
întrunesc elementele constitutive ale unei infracţiuni;
d) constată contravenţii şi, după caz, aplică
sancţiunile prevăzute de lege;
e) asigură în instanţa de contencios administrativ şi
în instanţa de judecată apărarea şi reprezentarea intereselor proprii în cazul
contestaţiilor formulate împotriva măsurilor de sancţionare dispuse sau în
cazul intentării unor acţiuni pe cale judecătorească.
E. Atribuţii specifice în domeniul serviciilor
sociale:
a) desfăşoară activităţi de investigare socială
derivate din rezultatele controlului şi formulează propuneri de îmbunătăţire a
activităţii, organizării şi a metodei de acordare a prestaţiilor şi serviciilor
sociale;
b) inspectează furnizorii de servicii sociale publici
şi privaţi din punct de vedere al eficienţei şi performanţei acestora în
îndeplinirea obiectivelor stabilite în conformitate cu standardele de calitate
şi de cost, conform reglementărilor în vigoare;
c) constată contravenţii şi, după caz, aplică
sancţiunile prevăzute de lege;
d) înregistrează, centralizează şi sintetizează
informaţiile referitoare la furnizorii de servicii sociale şi la serviciile
sociale acordate de către aceştia şi gestionează Registrul electronic unic al
serviciilor sociale;
e) controlează, evaluează şi monitorizează respectarea
prevederilor legale în ceea ce priveşte îndeplinirea condiţiilor de acordare a
acreditării furnizorilor de servicii sociale şi serviciilor furnizate de
acestea.
F. Atribuţii specifice în domeniul incluziunii
sociale:
a) urmăreşte aplicarea şi respectarea politicilor în
domeniul incluziunii sociale;
b) controlează modul de administrare, gestionare şi
realizare a tuturor programelor şi proiectelor din domeniul incluziunii
sociale;
c) evaluează impactul politicilor şi procedurilor
publice implementate în domeniul incluziunii sociale, în vederea stabilirii de
diagnostice şi elaborării de propuneri şi recomandări de îmbunătăţire a
cadrului legal şi instituţional, precum şi de eficientizare a alocărilor
bugetare necesare promovării incluziunii sociale.
(2) Atribuţiile prevăzute la alin. (1) pot fi detaliate
prin regulamentul propriu de organizare al Inspecţiei Muncii, aprobat prin
ordin al ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale.
Art. 4. - (1) Inspecţia Muncii, prin personalul
propriu, poate presta la cererea celor interesaţi următoarele servicii:
a) eliberarea de certificate/adeverinţe în baza
documentelor existente în arhivele inspectoratelor teritoriale de muncă, la
cererea persoanelor fizice, juridice sau a oricăror entităţi care au dreptul
legal de a solicita şi a obţine aceste informaţii, conform prevederilor Legii
Arhivelor Naţionale nr. 16/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
b) eliberarea de certificate cu informaţii extrase din
registrele generale de evidenţă a salariaţilor depuse de angajatori;
c) participarea inspectorilor de muncă la efectuarea
determinărilor de noxe, respectiv participarea la activităţile pentru acordarea
unor drepturi prevăzute de legislaţia în vigoare, potrivit prevederilor art. 2
din Hotărârea Guvernului nr. 246/2007 privind metodologia de reînnoire a
avizelor de încadrare a locurilor de muncă în condiţii deosebite, cu
modificările şi completările ulterioare;
d) analiza documentaţiei şi expertizarea unităţilor în
vederea eliberării autorizaţiei de deţinere a materialelor explozive;
e) expertiza şi analiza în vederea eliberării
autorizaţiei de depozitare a materiilor explozive;
f) expertiza şi analiza documentaţiei în vederea
acordării vizei anuale a autorizaţiei de deţinere de materii explozive;
g) analiza documentaţiei şi efectuarea expertizării în
vederea acordării vizei anuale a autorizaţiei de funcţionare a depozitelor de
materii explozive;
h) examinarea artificierilor şi pirotehniştilor în
vederea autorizării acestora şi asistenţă tehnică la pregătirea activităţilor
pentru autorizarea şi reautorizarea artificierilor;
i) eliberarea de certificate/adeverinţe în baza
documentelor existente în arhivele inspectoratelor teritoriale de muncă, la
cererea persoanelor fizice, juridice sau a oricăror entităţi care au dreptul
legal de a solicita şi a obţine aceste informaţii;
j) eliberarea de copii în baza documentelor existente
în arhivele inspectoratelor teritoriale de muncă, la cererea persoanelor
fizice, juridice sau a oricăror entităţi care au dreptul legal de a solicita şi
a obţine aceste informaţii;
k) eliberarea de certificate cu informaţii extrase din
baza de date organizată la nivelul Inspecţiei Muncii cu registrele generale de
evidenţă a salariaţilor depuse de angajatori;
l) furnizarea datelor din Registrul general de evidenţă
a salariaţilor pentru refacerea conţinutului său la angajator, prin preluarea
informaţiilor din baza de date organizată la nivelul Inspecţiei Muncii.
(2) Contravaloarea prestaţiilor prevăzute la alin. (1)
se suportă de beneficiari şi se face venit la bugetul de stat.
(3) Pentru prestările de servicii se percep tarife
aprobate prin ordin al ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale, la
propunerea Inspecţiei Muncii.
Art. 5. - (1) Inspecţia Muncii poate înfiinţa, în
condiţiile prevăzute la art. 3 din Legea nr. 108/1999 pentru înfiinţarea şi
organizarea Inspecţiei Muncii, republicată, unităţi cu personalitate juridică
care efectuează prestaţii în domeniul său de competenţă, pentru:
a) pregătirea şi perfecţionarea pregătirii profesionale
a personalului propriu al Inspecţiei Muncii;
b) pregătirea şi perfecţionarea personalului care îşi
desfăşoară activitatea în domeniile securităţii şi sănătăţii în muncă,
relaţiilor de muncă, asistenţei sociale şi incluziunii sociale;
c) alte tipuri de prestaţii legate de specificul
activităţii.
(2) Contravaloarea prestaţiilor prevăzute la alin. (1)
se suportă de beneficiarii serviciilor.
CAPITOLUL III
Organizarea şi funcţionarea Inspecţiei Muncii
Art. 6. - (1) Inspecţia Muncii este condusă de un
inspector general de stat.
(2) In exercitarea atribuţiilor de conducere,
inspectorul general de stat are în subordine 2 inspectori generali de stat
adjuncţi.
(3) Funcţiile de inspector general de stat şi inspector
general de stat adjunct sunt funcţii publice de conducere specifice, asimilate
din punct de vedere al drepturilor salariale cu directorul general şi
directorul general adjunct din minister.
(4) Inspectorul general de stat şi inspectorii generali
de stat adjuncţi sunt numiţi prin ordin al ministrului muncii, familiei şi
protecţiei sociale, în condiţiile legii.
(5) Inspectorul general de stat este ordonator secundar
de credite.
(6) Directorii coordonatori ai inspectoratelor
teritoriale de muncă sunt ordonatori terţiari de credite.
(7) Atribuţiile inspectorului general de stat şi ale
inspectorilor generali de stat adjuncţi sunt stabilite prin regulamentul
propriu de organizare al Inspecţiei Muncii, aprobat prin ordin al ministrului
muncii, familiei şi protecţiei sociale.
(8) Inspectorul general de stat şi inspectorii generali
de stat adjuncţi pot exercita activităţi de inspecţie pe întreg teritoriul
ţării.
(9) In vederea cercetării faptelor care constituie
obiect al sesizărilor privind încălcarea prevederilor legale, precum şi a
regulamentelor, metodologiilor ori a altor norme interne de lucru de către
inspectorii de muncă şi inspectorii sociali, în cadrul Inspecţiei Muncii se
organizează Corpul de control al calităţii inspecţiei, ale cărui atribuţii se
stabilesc prin regulamentul de organizare propriu al Inspecţiei Muncii, aprobat
prin ordin al ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale.
Art. 7. - Inspectorul general de stat poate delega
competenţe şi atribuţii inspectorilor generali de stat adjuncţi.
Art. 8. - (1) In cadrul Inspecţiei Muncii se
organizează şi funcţionează Colegiul Inspecţiei Muncii, organ consultativ în
domeniul de activitate.
(2) Componenţa şi competenţele Colegiului Inspecţiei
Muncii se stabilesc de către inspectorul general de stat.
(3) Colegiul Inspecţiei Muncii se întruneşte periodic
sub conducerea inspectorului general de stat pentru stabilirea strategiei şi
dezbaterea problemelor deosebite.
Art. 9. - (1) Atribuţiile compartimentelor funcţionale
ale Inspecţiei Muncii se stabilesc prin regulament propriu de organizare,
aprobat prin ordin al ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale.
(2) Atribuţiile personalului Inspecţiei Muncii se
stabilesc prin fişa postului.
Art. 10. - (1) Inspectoratele teritoriale de muncă sunt
conduse de un director coordonator.
(2) In exercitarea atribuţiilor de conducere,
directorul coordonator are în subordine 2 directori coordonatori adjuncţi.
(3) Directorul coordonator şi directorii coordonatori
adjuncţi sunt numiţi, în condiţiile legii, prin ordin al ministrului muncii,
familiei şi protecţiei sociale şi îndeplinesc atribuţiile prevăzute de prezenta
hotărâre şi de alte reglementări legale aplicabile în domeniu.
Art. 11. - (1) Personalul Inspecţiei Muncii şi al
inspectoratelor teritoriale de muncă este alcătuit din inspectori de muncă,
inspectori sociali, funcţionari publici şi alte categorii de personal.
(2) Funcţiile de inspector de muncă şi inspector social
sunt funcţii publice în cadrul categoriei funcţiilor publice specifice, cu
statut special. Inspectorul general de stat şi inspectorii generali de stat
adjuncţi sunt inspectori de muncă, respectiv inspectori sociali.
(3) Funcţionarii publici prevăzuţi la alin. (1)
beneficiază de stabilitate în funcţie şi independenţă faţă de orice schimbare
guvernamentală şi influenţă neprevăzută din afară.
(4) Selectarea, recrutarea, pregătirea şi numirea în
funcţii a inspectorilor de muncă şi a inspectorilor sociali se fac potrivit
legislaţiei din domeniul funcţiei publice.
(5) Drepturile, îndatoririle şi incompatibilităţile
specifice ale personalului Inspecţiei Muncii se stabilesc prin statut special,
care se aprobă prin lege.
(6) In exercitarea atribuţiilor legale, inspectorii de
muncă şi inspectorii sociali sunt învestiţi cu exerciţiul autorităţii publice,
beneficiind de protecţie în condiţiile legii.
(7) Pot fi inspectori de muncă şi inspectori sociali
persoanele cu studii universitare de licenţă absolvite cu diplomă, respectiv
studii superioare de lungă durată absolvite cu diplomă de licenţă sau
echivalentă în domeniile fundamentale: ştiinţe inginereşti, ştiinţe agricole şi
silvice, ştiinţe juridice, ştiinţe economice sau în următoarele specializări:
sociologie, psihologie, medicină şi administraţie publică.
(8) Perioada în care persoanele care ocupă funcţia de
inspector de muncă sau inspector social îşi desfăşoară activitatea în Inspecţia
Muncii sau inspectoratele teritoriale de muncă este considerată vechime în
specialitatea studiilor absolvite, cu condiţia ca în fişa postului să existe ca
atribuţii desfăşurarea unor activităţi din domeniul în care au absolvit.
(9) Personalul Inspecţiei Muncii şi al inspectoratelor
teritoriale de muncă beneficiază de măsuri speciale de protecţie împotriva
ameninţărilor, violenţelor sau a oricăror fapte care îi pun în pericol pe ei,
familiile şi/sau bunurile lor, precum şi de sprijin financiar din partea
instituţiei, prin suportarea integrală a sumelor necesare asigurării asistenţei
juridice, în cazurile în care actele şi faptele îndeplinite în timpul
exercitării atribuţiilor de serviciu, în limitele şi cu respectarea
prevederilor legale, fac obiectul unor proceduri judiciare.
(10) Măsurile speciale de protecţie, condiţiile şi
modul de realizare a acestora, precum şi modalitatea de acordare a sprijinului
financiar, prevăzute la alin. (6), se stabilesc prin regulamentul de organizare
propriu al Inspecţiei Muncii, aprobat prin ordin al ministrului muncii,
familiei şi protecţiei sociale.
Art. 12. - Drepturile salariale ale personalului
încadrat la Inspecţia Muncii se acordă după cum urmează:
a) pentru Inspecţia Muncii, potrivit prevederilor
legale aplicabile aparatului propriu al Ministerului Muncii, Familiei şi
Protecţiei Sociale;
b) pentru inspectoratele teritoriale de muncă, potrivit
prevederilor legale aplicabile serviciilor publice deconcentrate ale
ministerelor.
Art. 13.-In realizarea funcţiilor şi atribuţiilor sale,
Inspecţia Muncii cooperează, pe plan naţional şi internaţional, pe bază de
protocoale, acorduri şi memorandumuri, cu ministere, alte instituţii ale
administraţiei publice centrale şi locale, organisme private, reprezentanţi ai
partenerilor sociali şi, după caz, poate contracta, în condiţiile legii,
serviciile unor experţi sau ale unor organisme specializate.
CAPITOLUL IV
Inspectorul de muncă şi inspectorul social
Art. 14. - Inspectorii de muncă au, în principal,
următoarele obligaţii:
a) să nu aibă niciun interes, direct sau indirect, de
orice natură ar fi acesta, în unităţile care se află sub incidenţa controlului
lor;
b) să nu deţină calitatea de asociat sau de membru în
organele de conducere, administrare sau control la persoanele fizice sau
juridice, publice ori private, supuse controlului;
c) să nu dezvăluie secretele de fabricaţie sau de
comerţ şi, în general, procedeele de exploatare de care iau cunoştinţă în
exercitarea funcţiilor lor, atât pe durata existenţei raporturilor de serviciu,
cât şi timp de 2 ani după data încetării acestora;
d) să păstreze confidenţialitatea asupra identităţii
persoanei care semnalează nerespectarea prevederilor legale în domeniul
reglementat de prezenta hotărâre şi să nu dezvăluie angajatorului ori prepuşilor
săi faptul că activitatea de control este efectuată ca urmare a unei sesizări;
e) să respecte regulile deontologice ale funcţiei
publice.
Art. 15. - (1) Inspectorii de muncă care poartă asupra
lor legitimaţia care atestă funcţia pe care o îndeplinesc în exercitarea
atribuţiilor stabilite prin lege au următoarele drepturi:
a) să aibă acces liber, permanent şi fără înştiinţare
prealabilă, la orice oră din zi şi din noapte, în sediul oricărui angajator,
persoană fizică sau juridică, şi în orice loc unde au motive temeinice să
efectueze controlul sau cercetarea de evenimente;
b) să identifice, pe baza actelor care dovedesc
identitatea, persoanele aflate în locurile de muncă sau în alte locuri supuse
controlului sau cercetării evenimentelor;
c) să solicite angajatorului sau reprezentantului
legal, precum şi lucrătorilor, singuri sau în prezenţa martorilor, documentele,
registrele, evidenţele şi informaţiile necesare pentru realizarea controlului
sau pentru efectuarea cercetării evenimentelor;
d) să ridice de la entitatea controlată orice document
care are legătură cu controlul efectuat sau cu cercetarea evenimentului,
eliberând o dovadă în acest sens;
e) să constate existenţa unui contract individual de
muncă deghizat sub forma unui alt tip de contract;
f) să facă fotografii, să înregistreze audiovideo, să
ia declaraţii scrise, singuri sau în prezenţa martorilor, lucrătorilor,
angajatorilor şi/sau, după caz, a reprezentanţilor legali ai acestora, precum
şi a altor persoane care pot da informaţii cu privire la obiectul controlului
efectuat sau al evenimentului cercetat;
g) să preleveze şi să ridice, în vederea efectuării de
analize în laboratoare specializate sau administrării de probe, mostre de
produse, materiale ori substanţe fabricate, utilizate, depozitate, manipulate
şi să înştiinţeze deţinătorul sau angajatorul despre aceasta;
h) să dispună angajatorului măsuri în vederea
remedierii într-un timp determinat a neconformităţilor constatate;
i) să dispună sistarea imediată a proceselor de
producţie şi/sau oprirea echipamentelor de muncă, atunci când constată că prin
nerespectarea cerinţelor legale în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă
sunt puse în pericol viaţa, sănătatea şi securitatea lucrătorului;
j) să dispună angajatorului efectuarea de studii şi
expertize tehnice pentru clarificarea unor evenimente sau situaţii de pericol,
precum şi verificarea, prin organisme abilitate, a încadrării nivelului noxelor
profesionale în limite admisibile la locurile de muncă;
k) să beneficieze, la solicitare, de sprijinul
organelor de poliţie şi/sau al jandarmeriei.
(2) Cheltuielile necesare aplicării prevederilor alin.
(1) lit. g) şi j) sunt suportate de angajator.
Art. 16. - (1) Constatările rezultate în urma
controalelor şi a cercetării evenimentelor, precum şi măsurile dispuse de către
inspectorii de muncă şi inspectorii sociali sunt consemnate de către aceştia în
procese-verbale al căror model se aprobă prin decizie a inspectorului general
de stat.
(2) Contestaţiile formulate împotriva
proceselor-verbale încheiate de inspectorii de muncă şi inspectorii sociali
sunt soluţionate de instanţa competentă, potrivit legii.
Art. 17. - Inspectorii sociali au, în principal,
următoarele obligaţii:
a) să nu aibă interese directe sau indirecte, de orice
natură ar fi acestea, faţă de autorităţile administraţiei publice centrale şi
locale ori faţă de persoanele fizice sau juridice, publice ori private, supuse
controlului;
b) să nu deţină calitatea de asociat sau de membru în
organele de conducere, administrare sau control la persoanele fizice sau
juridice, publice ori private, supuse controlului;
c) să păstreze, în afara raporturilor de serviciu,
confidenţialitatea, discreţia profesională şi să respecte regulile deontologice
ale funcţiei publice;
d) să înştiinţeze fără întârziere autorităţile şi
instituţiile competente dacă, în perioada derulării misiunii de inspecţie,
constată delicte ori abateri grave în respectarea legii, care atrag răspunderea
juridică, şi să ia măsuri imediate conform competenţelor proprii.
Art. 18. - Inspectorii sociali care poartă asupra lor
legitimaţia care atestă funcţia pe care o îndeplinesc în exercitarea
atribuţiilor stabilite prin lege au următoarele drepturi:
a) să aibă acces liber, permanent şi fără înştiinţare
prealabilă, la orice oră din zi şi din noapte, în sediul autorităţilor
administraţiei publice centrale şi locale ori al persoanei fizice sau juridice,
publice ori private, cu atribuţii în domeniu, şi/sau în orice alt loc în care
aceştia îşi desfăşoară activitatea, pentru exercitarea misiunii de inspecţie;
b) să solicite autorităţilor administraţiei publice
centrale şi locale ori persoanei fizice sau juridice, publice ori private,
toate documentele şi informaţiile necesare pentru realizarea controlului;
c) să aibă acces la bazele de date informatice ale
organismelor controlate, în condiţiile legii;
d) să ceară informaţii de la orice persoană şi despre
orice problemă care constituie obiectul controlului şi să solicite orice
documentaţie pe care o consideră necesară pentru realizarea rapoartelor de
control, în condiţiile legii;
e) să constate contravenţii şi să aplice măsurile de
sancţionare prevăzute de legislaţia în vigoare;
f) să dispună măsuri în vederea remedierii într-un timp
determinat a neconformităţilor constatate;
g) să sesizeze organele de urmărire penală cu privire
la cazurile sau la situaţiile de încălcare a dispoziţiilor legale în domeniu,
care întrunesc elementele constitutive ale infracţiunii;
h) să solicite autorităţilor competente sau
organismelor abilitate prin lege aplicarea măsurilor constând în încetarea sau
suspendarea activităţii unităţilor care acordă servicii sociale ori, după caz,
retragerea acreditării furnizorilor de servicii sociale, în condiţiile legii;
i) să ridice de la entitatea controlată orice document
care are legătură cu controlul efectuat sau cu cercetarea evenimentului,
eliberând o dovadă în acest sens;
j) să dispună suspendarea plăţii prestaţiilor sociale
în cazul constatării acordării de drepturi necuvenite;
k) să facă fotografii, să înregistreze audiovideo, să
ia declaraţii scrise, singuri sau în prezenţa martorilor, reprezentanţilor
entităţilor controlate, beneficiarilor, precum şi a altor persoane care pot da
informaţii cu privire la obiectul controalelor efectuate;
l) să dispună ridicarea acreditării furnizorilor de
servicii sociale care nu respectă standardele generale şi specifice, afectând
drepturile beneficiarilor, şi să solicite suspendarea/ încetarea activităţii
acestora cel puţin până la remedierea deficientelor;
m) să solicite autorităţilor competente sau
organismelor abilitate prin lege măsuri de sancţionare a persoanelor vinovate,
conform legii, în cazul faptelor grave care pun în pericol viaţa şi siguranţa
beneficiarilor de servicii sociale;
n) să beneficieze, la solicitare, de sprijinul organelor
de poliţie şi/sau al jandarmeriei.
Art. 19. - Constatările rezultate în urma activităţilor
de inspecţie socială, precum şi măsurile dispuse de inspectorii sociali sunt
consemnate de aceştia în rapoartele de control sau în procesele-verbale de
contravenţie, după caz.
Art. 20. - Persoanele fizice sau juridice, publice ori
private, controlate au obligaţia de a pune la dispoziţia inspectorilor de muncă
şi inspectorilor sociali documentele, registrele, evidenţele şi informaţiile
solicitate de aceştia, necesare controlului sau cercetării evenimentului.
Art. 21. - Inspectorii de muncă şi inspectorii sociali
din cadrul unui inspectorat teritorial de muncă îşi pot desfăşura activitatea
de control pe raza teritorială a altor inspectorate, altele decât cel în care îşi
desfăşoară activitatea în mod curent, în baza deciziei emise de inspectorul
general de stat.
CAPITOLUL V
Conducerea pe niveluri ierarhice a Inspecţiei Muncii
Art. 22. -In exercitarea atribuţiilor sale, inspectorul
general de stat emite decizii, metodologii şi instrucţiuni.
Art. 23. - Inspectorul general de stat are, în
principal, următoarele atribuţii:
a) conduce activitatea Inspecţiei Muncii;
b) răspunde de administrarea întregului patrimoniu, cu
respectarea prevederilor legale;
c) exercită atribuţiile delegate de ministrul muncii,
familiei şi protecţiei sociale;
d) urmăreşte realizarea obiectivelor principale ale
Inspecţiei Muncii la nivel naţional şi teritorial;
e) analizează periodic şi ori de câte ori este nevoie,
împreună cu directorii coordonatori, activitatea inspectoratelor teritoriale de
muncă;
f) stabileşte măsurile necesare pentru realizarea
obiectivelor instituţiei şi pentru aplicarea ordinelor ministrului muncii,
familiei şi protecţiei sociale;
g) organizează acţiuni de importanţă naţională în
domeniul de competenţă;
h) elaborează anual proiectul de buget de venituri şi
cheltuieli al Inspecţiei Muncii;
i) aprobă bugetele de venituri şi cheltuieli pentru
inspectoratele teritoriale de muncă şi pentru celelalte unităţi subordonate;
j) organizează şi coordonează elaborarea metodologiilor
de aplicare unitară a legislaţiei specifice domeniilor de activitate;
k) îndeplineşte atribuţiile ce îi revin din actele
normative în vigoare şi orice alte atribuţii stabilite de Ministerul Muncii,
Familiei si Protecţiei Sociale.
ANEXA Nr. 2
UNITĂŢILE
care funcţionează în subordinea Inspecţiei Muncii
1. Inspectoratele teritoriale de muncă
2. Centrul de Monitorizare a Unităţilor cu Risc
Profesional - finanţat din venituri proprii
3. Centrul de Pregătire şi Perfecţionare Profesională
al Inspecţiei Muncii - finanţat din venituri proprii