HOTARARE Nr.
1059 din 5 septembrie 2007
privind aprobarea
Regulamentului de organizare si functionare al Inspectiei Sociale
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 656 din 26 septembrie 2007
In temeiul art. 108 din Constituţia Romaniei, republicată, şi al art. 28 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 130/2006 privind Inspecţia Socială,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 211/2007,
Guvernul Romaniei adoptă
prezenta hotărare.
Articol unic. - Se aprobă Regulamentul de organizare şi
funcţionare al Inspecţiei Sociale, prevăzut în anexa care face parte integrantă
din prezenta hotărare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul muncii, familiei şi
egalităţii de şanse,
Paul Păcuraru
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David
Preşedintele Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici,
Jozsef Birtalan
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXĂ
REGULAMENT
de organizare şi funcţionare al Inspecţiei Sociale
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Inspecţia Socială este organul de
specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în
subordinea Ministerului Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse, prin care se
exercită atribuţii de autoritate de stat privind activităţile de inspecţie în
domeniul asistenţei sociale şi are sediul în municipiul Bucureşti, str. Vasile
Lascăr nr. 87, sectorul 2.
(2) Inspecţia Socială are în subordine 8 inspectorate
sociale regionale, cu personalitate juridică, denumite în continuare inspectorate regionale.
(3) In cadrul fiecărui
inspectorat regional funcţionează compartimente judeţene de inspecţie socială,
fără personalitate juridică, înfiinţate la nivelul fiecărui judeţ din regiunea
respectivă, precum şi la nivelul municipiului Bucureşti, denumite în continuare
inspecţii sociale
judeţene.
(4) Pentru asigurarea neutralităţii şi eliminării
oricărui conflict de interese între activitatea de reglementare şi cea de inspecţie,
Inspecţia Socială se află în coordonarea directă a ministrului muncii, familiei
şi egalităţii de şanse.
(5) Cheltuielile de organizare şi funcţionare a
Inspecţiei Sociale atat la nivel central, cat şi la nivel regional sunt asigurate din fondurile alocate de la
bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii, Familiei şi Egalităţii de
Şanse.
Art. 2. - (1) Inspecţia Socială
asigură la nivel naţional aplicarea unitară şi respectarea reglementărilor din
domeniul său de competenţă.
(2) In realizarea obiectivului prevăzut la alin. (1),
responsabilităţile şi personalul aferent domeniului inspecţiei sociale ale
Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Copilului, Autorităţii
Naţionale pentru Persoanele cu Handicap, Ministerului Muncii, Familiei şi
Egalităţii de Şanse, precum şi ale structurilor sale deconcentrate stabilite de
lege sunt preluate de Inspecţia Socială.
Art. 3. - (1) In realizarea scopului său, Inspecţia
Socială colaborează cu ministere, alte autorităţi ale administraţiei publice
centrale şi locale, organisme private, reprezentanţi ai partenerilor sociali
şi, după caz, poate contracta, în condiţiile legii, serviciile unor experţi sau
ale unor organisme specializate.
(2) Inspecţia Socială cooperează cu instituţii similare
din alte ţări pe baza tratatelor internaţionale la care Romania este parte, a protocoalelor încheiate
pe bază de reciprocitate, precum şi cu instituţii din cadrul Uniunii Europene.
(3) Sunt supuse activităţii de inspecţie autorităţile
administraţiei publice, persoanele fizice şi juridice publice şi private cu
atribuţii şi responsabilităţi în domeniul asistenţei sociale, precum şi
furnizorii de servicii sociale, publici şi privaţi, denumiţi în continuare entităţi
supuse inspecţiei.
CAPITOLUL II
Organizarea şi funcţionarea Inspecţiei Sociale
Art. 4. - (1) In cadrul Inspecţiei Sociale funcţionează
structuri şi compartimente specializate care sunt organizate în funcţie de
următoarele criterii:
a) rolul şi funcţiile Inspecţiei Sociale prevăzute de
lege;
b) volumul, complexitatea şi specificul atribuţiilor şi
misiunilor de inspecţie aflate într-un proces evolutiv continuu;
c) frecvenţa şi amploarea
situaţiilor care necesită intervenţia Inspecţiei Sociale, în vederea asigurării
respectării drepturilor sociale ale cetăţenilor;
d) caracterul operativ, tehnic şi administrativ al
activităţilor desfăşurate;
e) nivelul de pregătire necesar şi nevoile de
specializare/ perfecţionare ale personalului;
f) nivelul de dotare cu echipamentele şi mijloacele
tehnice necesare derulării activităţii de inspecţie.
(2) Structura organizatorică a aparatului central al
Inspecţiei Sociale este prevăzută în anexa nr. 1.
(3) Structura organizatorică a inspectoratelor
regionale este prevăzută în anexa nr. 2.
(4) Prin decizie a inspectorului general de stat se
organizează compartimente de specialitate în cadrul direcţiilor, atat la nivel central, cat şi la nivel
regional, care asigură funcţionarea Inspecţiei Sociale.
Art. 5. - Inspecţia Socială funcţionează cu un număr
maxim de 350 de posturi, din care 62 în aparatul central şi 288 la
inspectoratele regionale, prevăzute în anexele nr. 1 şi 2.
Art. 6. - (1) Repartizarea
numărului de posturi la nivel regional şi judeţean se stabileşte prin ordin al
ministrului muncii, familiei şi egalităţii de şanse, la propunerea
inspectorului general de stat, şi se realizează după următoarele criterii:
a) specificul activităţilor şi
complexitatea atribuţiilor Inspecţiei Sociale la nivel regional şi judeţean;
b) efectuarea misiunilor de inspecţie în echipe de minimum
2 inspectori sociali;
c) efectuarea inspecţiilor tematice de către echipe
pluridisciplinare de inspectori;
d) organizarea unor echipe de control cu inspectori
sociali aparţinand unor
inspectorate regionale sau inspecţii sociale judeţene diferite, pentru misiuni
specifice, fără a perturba activitatea curentă a acestora;
e) numărul entităţilor supuse inspecţiei într-o
unitate administrativ-teritorială dată;
f) specificul procedurilor de inspecţie utilizate;
g) dificultăţi de acces la entităţile supuse inspecţiei.
(2) Statul de funcţii pentru Inspecţia Socială la nivel
central se aprobă prin ordin al ministrului muncii, familiei şi egalităţii de
şanse, iar la nivel regional se aprobă prin decizie a inspectorului general de
stat.
Art. 7. - Atribuţiile structurilor şi compartimentelor
specializate ale Inspecţiei Sociale, atat la nivel
central, cat şi regional, se stabilesc prin
regulamentul propriu de organizare şi funcţionare, aprobat prin ordin al
ministrului muncii, familiei şi egalităţii de şanse, la propunerea
inspectorului general de stat.
Art. 8. - (1) Inspectoratele regionale se organizează
şi funcţionează în fiecare regiune de dezvoltare a
Romaniei constituită potrivit legii şi au sediul în
localităţile reşedinţă de judeţ prevăzute în anexa nr. 3.
(2) Inspectoratele regionale sunt conduse de inspectori
sociali şefi, funcţionari publici de conducere, salarizaţi la nivelul directorilor executivi din structurile deconcentrate
ale ministerelor.
CAPITOLUL III
Atribuţiile Inspecţiei Sociale
Art. 9. - In îndeplinirea funcţiilor cu caracter
general prevăzute la art. 3 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
130/2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 211/2007,
denumită în continuare Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 130/2006, Inspecţia
Socială îndeplineşte următoarele atribuţii corespunzătoare funcţiilor sale
generale:
A. Funcţia de autoritate de stat:
a) asigură exercitarea activităţilor de inspecţie la
nivel naţional în domeniul asistenţei sociale, în scopul respectării
drepturilor sociale ale cetăţenilor;
b) coordonează şi administrează aplicarea unitară,
precum şi respectarea reglementărilor din domeniul său de activitate;
c) planifică activităţile de inspecţie şi le include
în planul anual de control, evaluare şi consiliere;
d) coordonează, îndrumă metodologic şi controlează
activitatea inspectoratelor regionale;
e) elaborează propuneri în
vederea iniţierii, modificării şi completării legislaţiei din domeniile supuse
inspecţiei, ca urmare a activităţilor de evaluare şi control;
f) organizează activitatea de inspecţie în baza
deciziilor, instrucţiunilor, metodologiilor şi procedurilor
emise;
g) participă, prin reprezentanţi, în comisiile
interministeriale sau în alte comisii cu atribuţii în domeniul asistenţei
sociale;
h) iniţiază şi implementează proiecte naţionale şi
internaţionale conform mandatului acordat în condiţiile
legii;
i) finanţează sau cofinanţează proiecte, programe,
investiţii în domeniul său de activitate;
j) inspectează furnizorii de servicii sociale publici
şi privaţi din punctul de vedere al eficienţei şi performanţei acestora în
îndeplinirea obiectivelor stabilite în conformitate cu standardele de calitate
şi de cost, conform reglementărilor în vigoare;
k) acţionează pentru prevenirea şi înlăturarea
efectelor oricăror acte sau fapte care încalcă principiile şi normele în
domeniul asistenţei sociale, stabilite prin convenţiile internaţionale la care
Romania este parte sau prin
reglementările Uniunii Europene.
B. Funcţia de comunicare:
a) elaborează strategia de comunicare internă şi
externă privind activităţile specifice inspecţiei;
b) informează autorităţile statului asupra
rezultatelor misiunilor de control şi evaluare;
c) comunică în mod obligatoriu Autorităţii Naţionale
pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi Autorităţii Naţionale pentru
Persoanele cu Handicap rapoartele de inspecţie privind serviciile de protecţie
a copilului şi a persoanelor cu handicap, în termen de 10 zile de la data
redactării acestora;
d) comunică entităţilor supuse inspecţiei
rezultatele controlului şi evaluării atat pentru
informarea acestora, cat şi pentru formularea de
observaţii şi propuneri;
e) transmite ministrului muncii, familiei şi egalităţii
de şanse raportul anual de activitate al Inspecţiei Sociale, în vederea
aprobării;
f) transmite spre publicare raportul anual de
activitate, precum şi rapoartele de inspecţie, după caz;
g) realizează un permanent schimb de informaţii cu alte
autorităţi ale administraţiei publice centrale, cu entităţile supuse
inspecţiei, cu alte instituţii naţionale şi internaţionale cu atribuţii în
domeniu, precum şi cu reprezentanţi ai societăţii civile, în vederea creşterii
eficienţei şi eficacităţii activităţii de inspecţie;
h) organizează şi realizează comunicarea permanentă cu
publicul;
i) utilizează instrumentele şi metodologiile specifice
domeniului e-comunicare în vederea facilitării schimbului de informaţii;
j) organizează şi gestionează Registrul electronic unic
al serviciilor sociale;
k) iniţiază şi asigură schimbul de informaţii prin
organizarea de dezbateri publice, conferinţe, reuniuni şi seminarii;
l) asigură pentru domeniul său
de competenţă difuzarea şi publicarea materialelor informative, ghidurilor,
manualelor operaţionale, metodologiilor;
m) desfăşoară orice alte activităţi care contribuie la
promovarea imaginii instituţiei.
C. Funcţia de formare:
a) stabileşte strategia de formare continuă în vederea
perfecţionării sau specializării personalului propriu şi elaborează planul de
măsuri pentru dezvoltarea carierei profesionale a acestuia;
b) stabileşte cadrul tehnic şi logistic pentru formarea
continuă a personalului;
c) coordonează şi controlează
activitatea de instruire şi perfecţionare a personalului propriu;
d) cooperează cu instituţii de formare profesională din
ţară şi din străinătate în vederea creşterii calităţii actului de inspecţie,
prin dezvoltarea de programe comune de perfecţionare şi schimburi de bune
practici.
D. Funcţia de reprezentare:
a) asigură reprezentare pe plan intern şi extern în
domeniul său de activitate;
b) participă la derularea unor proiecte naţionale sau
internaţionale, conform mandatului acordat în condiţiile legii;
c) asigură apărarea şi reprezentarea intereselor
proprii la instanţele de contencios administrativ şi la alte instanţe
judecătoreşti competente, potrivit legii;
d) reprezintă şi, după caz, îşi apără interesele
patrimoniale în relaţiile cu terţi.
E. Funcţia de administrare:
a) administrează fondurile bugetare pe care le are la
dispoziţie, precum şi bunurile din domeniul public sau privat al statului
aflate în administrare şi/sau în folosinţă;
b) elaborează proiectul anual de buget, pe care îl
supune aprobării ministrului muncii, familiei şi egalităţii de şanse, şi
asigură exerciţiul financiar-contabil al instituţiei, în condiţiile legii;
c) achiziţionează, concesionează sau închiriază, în
condiţiile legii, bunuri mobile ori imobile necesare desfăşurării activităţilor
proprii;
d) administrează bunurile mobile şi imobile atribuite
în condiţiile legii de către autorităţile administraţiei publice centrale şi
locale, în conformitate cu prevederile art. 24 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 130/2006;
e) administrează fondurile alocate prin bugetul
aprobat şi finanţează sau cofinanţează proiecte, programe şi investiţii din
domeniul său de activitate, în condiţiile legii.
Art. 10. - In îndeplinirea funcţiilor cu caracter
specific prevăzute la art. 3 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 130/2006, Inspecţia Socială îndeplineşte următoarele atribuţii:
A. Funcţia de control:
a) controlează respectarea prevederilor legale privind
gestionarea fondurilor alocate şi modalităţile de stabilire şi acordare a
prestaţiilor sociale şi serviciilor sociale;
b) controlează respectarea prevederilor legale privind
accesul egal şi nediscriminatoriu al cetăţenilor la drepturile sociale;
c) controlează respectarea standardelor minime de
calitate specifice fiecărui tip de serviciu social;
d) controlează activitatea organismelor care dispun
măsuri de protecţie pentru toate categoriile de beneficiari prevăzute de lege,
respectiv modul de încadrare a persoanei, familiei sau comunităţii în una
dintre situaţiile pentru care s-a dispus o măsură de asistenţă socială;
e) realizează inspecţii tematice privind aspecte
specifice politicilor sociale şi strategiilor naţionale în domeniul asistenţei
sociale;
f) constată săvarşirea faptelor care încalcă prevederile legale din domeniul
asistenţei sociale, propune instituţiilor competente aplicarea măsurilor legale
pentru stabilirea răspunderii juridice a personelor vinovate şi, după caz,
sesizează organele de urmărire penală competente;
g) constată contravenţii şi, după caz, aplică
sancţiunile prevăzute de legile speciale care reglementează prestaţiile şi
serviciile sociale, precum şi de art. 23 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 130/2006;
h) sesizează organele competente în cazul constatării
încălcării altor dispoziţii legale decat cele aplicabile în domeniul său de activitate, dacă există
indicii temeinice că aceste fapte întrunesc elemente constitutive ale unor
infracţiuni;
i) elaborează proceduri, instrumente standardizate,
metodologii, ghiduri şi altele asemenea necesare activităţii de control;
j) monitorizează modul în care entităţile supuse
inspecţiei respectă dispoziţiile legale cu privire la realizarea adaptărilor în
vederea accesului neîngrădit al persoanei cu handicap şi face propuneri de
remediere/sancţionare;
k) controlează modul de aplicare a prevederilor art. 77
din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor
cu handicap, cu modificările şi completările ulterioare, referitoare la
încadrarea în muncă a persoanelor cu handicap, şi aplică sancţiunile
corespunzătoare în cazul încălcării acestor prevederi legale.
B. Funcţia de evaluare:
a) realizează evaluarea performanţei şi eficienţei
furnizorilor de servicii în raport cu respectarea standardelor de calitate din
domeniul asistenţei sociale;
b) elaborează propuneri şi recomandări de îmbunătăţire
a cadrului legal şi instituţional, precum şi a sistemului de finanţare aferent
domeniului asistenţei sociale;
c) evaluează impactul politicilor sociale în ceea ce
priveşte eficienţa programelor de prestaţii şi servicii sociale.
C. Funcţia de consiliere:
a) acordă îndrumările şi recomandările necesare
îmbunătăţirii activităţilor şi remedierii deficienţelor constatate ca urmare a
activităţilor de evaluare şi control;
b) asigură îndrumarea
metodologică privind respectarea standardelor de calitate a serviciilor
sociale;
c) asigură consiliere în vederea prevenirii săvarşirii faptelor de încălcare a
prevederilor legale.
CAPITOLUL IV
Personalul Inspecţiei Sociale
Art. 11. - (1) Personalul
Inspecţiei Sociale este constituit din:
a) inspectori sociali - persoane care ocupă funcţii
publice specifice;
b) funcţionari publici cu atribuţii şi responsabilităţi
cu caracter general, prevăzute de Legea nr. 188/1999 privind statutul
funcţionarului public, republicată;
c) personal încadrat în baza contractului individual de
muncă.
(2) Drepturile, îndatoririle şi incompatibilităţile
specifice ale personalului
Inspecţiei Sociale se stabilesc prin statut special, care se aprobă prin lege.
Art. 12. - (1) In exercitarea
atribuţiilor legale, inspectorii sociali sunt învestiţi cu exerciţiul
autorităţii publice, beneficiind de protecţie, potrivit legii.
(2) Inspectorii sociali de la nivel central au
competenţa de inspecţie pe întreg teritoriul ţării.
(3) Inspectorii sociali poartă însemnele Inspecţiei
Sociale numai pe timpul şi în legătură cu exercitarea atribuţiilor de serviciu,
în limitele şi competenţele stabilite prin lege şi prin prezentul regulament.
(4) Inspectorii sociali se pot constitui sau pot face parte din organizaţii profesionale şi sindicale, cu
respectarea dispoziţiilor legale.
Art. 13. - Inspecţia socială este condusă de un
inspector general de stat ajutat de 2 inspectori generali adjuncţi.
Art. 14. - (1) In conformitate cu prevederile art. 9 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
130/2006, inspectorul general de stat are următoarele atribuţii principale:
a) conduce activitatea Inspecţiei Sociale, avand calitatea de ordonator secundar de credite;
b) organizează, coordonează şi îndrumă activitatea
Inspecţiei Sociale şi a structurilor subordonate, exercitand toate prerogativele stabilite de lege;
c) propune spre aprobare ministrului muncii, familiei
şi egalităţii de şanse, în condiţiile legii, proiectul de lege al Inspecţiei
Sociale şi al inspectoratelor regionale;
d) aprobă bugetele inspectoratelor regionale;
e) avizează strategia activităţii de inspecţie, precum
planul anual de inspecţie şi de inspecţie tematică şi le supune aprobării
ministrului muncii, familiei şi egalităţii de şanse;
f) avizează raportul anual de activitate al Inspecţiei
Sociale, pe care îl înaintează spre aprobare ministrului muncii, familiei şi
egalităţii de şanse, precum şi Comisiei pentru muncă, familie şi protecţie
socială a Senatului şi Comisiei pentru muncă şi protecţie socială a Camerei
Deputaţilor;
g) aprobă rapoartele anuale privind rezultatele
inspecţiilor efectuate anual de către inspectoratele regionale, precum şi cel
privind inspecţiile tematice;
h) coordonează implementarea planului anual de
inspecţie şi urmăreşte punerea în aplicare a măsurilor dispuse ca urmare a
misiunilor de inspecţie;
i) aprobă ordinele de misiune pentru realizarea
misiunilor de inspecţie tematice la nivel naţional;
j) aprobă componenţa şi repartizarea echipelor de
inspectori sociali care realizează misiunile de inspecţie;
k) decide, prin ordin de misiune special, emis în regim
de urgenţă, orice misiune de control operativ şi inopinat necesar prevenirii,
descoperirii şi combaterii oricăror acte şi fapte din domeniul asistenţei
sociale care conduc la încălcarea drepturilor sociale ale cetăţeanului;
l) aprobă rapoartele de
inspecţie ale inspectoratelor regionale şi le transmite instituţiilor şi
organismelor abilitate de lege pentru a remedia neregulile constatate şi pentru
a lua măsurile legale privind răspunderea juridică a persoanelor vinovate;
m) coordonează elaborarea proiectelor şi programelor
internaţionale în domeniul inspecţiei;
n) aprobă planul anual de audit intern şi calendarul
misiunilor de evaluare anuală a activităţii inspectoratelor regionale şi ia
toate măsurile legale pentru îmbunătăţirea activităţii acestora;
o) aprobă încadrarea,
promovarea, sancţionarea şi eliberarea din funcţie a personalului Inspecţiei
Sociale, cu respectarea prevederilor legale;
p) numeşte inspectorii sociali şefi, în condiţiile
prevăzute de Legea nr. 188/1999, republicată;
q) coordonează activitatea de evaluare a performanţelor
profesionale ale personalului Inspecţiei Sociale la sfarşitul fiecărui an de activitate;
r) aprobă şi coordonează
implementarea planului anual de formare profesională şi perfecţionare a
personalului propriu;
s) elaborează propuneri de îmbunătăţire a cadrului
legislativ din domeniile supuse inspecţiei şi le înaintează Ministerului
Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse pentru promovare, precum şi altor
autorităţi ale administraţiei publice centrale spre informare;
t) aprobă metodologia, procedurile de inspecţie,
instrucţiunile şi ghidurile specifice activităţii de inspecţie;
u) reprezintă Inspecţia Socială în raporturile cu
autorităţile administraţiei publice, cu alte persoane juridice şi fizice
publice sau private, cu organismele internaţionale în domeniu, precum şi în
relaţiile cu mass-media şi cu societatea civilă.
(2) Pentru exercitarea
atribuţiilor ce îi revin în realizarea funcţiilor generale ale Inspecţiei
Sociale, inspectorul general de stat emite decizii cu caracter individual şi
normativ.
(3) Pentru îndeplinirea funcţiilor specifice ale
Inspecţiei Sociale, inspectorul general de stat emite ordine de misiune,
metodologii şi instrucţiuni.
(4) Atribuţiile inspectorului general de stat pot fi
delegate, prin decizie a acestuia, inspectorilor generali adjuncţi, precum şi
persoanelor cu funcţii de conducere din compartimentele de specialitate ale
Inspecţiei Sociale.
Art. 15. - (1) Inspectorii generali adjuncţi
îndeplinesc, în principal, următoarele atribuţii:
a) întocmesc raportul anual al activităţii şi îl supun
spre aprobare inspectorului general de stat;
b) coordonează activitatea de monitorizare şi
centralizare a rapoartelor de inspecţie;
c) coordonează realizarea rapoartelor privind
rezultatele inspecţiilor tematice şi le supun spre avizare inspectorului
general de stat;
d) coordonează realizarea proiectului de raport anual
privind rezultatele inspecţiilor efectuate anual de către inspectoratele
regionale;
e) coordonează realizarea proiectului anual privind
strategia activităţii de inspecţie, precum şi planul anual de inspecţie şi le
supun avizării inspectorului general de stat;
f) coordonează activitatea de
informare, relaţii publice şi managementul informaţiei;
g) îndrumă activitatea de administrare a registrului
electronic al furnizorilor de servicii sociale acreditaţi şi organizează
activitatea de monitorizare aferentă;
h) elaborează propuneri şi
recomandări de îmbunătăţire a cadrului legal şi instituţional, precum şi a
sistemului de finanţare aferent domeniului asistenţei sociale;
i) întocmesc raportul anual al activităţii şi îl supun
spre aprobare inspectorului general de stat;
j) coordonează activitatea de relaţii externe, programe
şi parteneriate din domeniul de activitate al Inspecţiei Sociale;
k) organizează activitatea de arhivare a documentelor
în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
1) coordonează activitatea
administrativă şi de protocol;
m) coordonează activitatea de relaţii cu publicul;
n) organizează activitatea de legislaţie şi contencios
administrativ;
o) răspund de buna desfăşurare a activităţilor
serviciilor pe care le coordonează;
p) reprezintă Inspecţia Socială, la propunerea
inspectorului general de stat, în relaţiile cu autorităţile administraţiei
publice locale, alte instituţii publice sau private şi cu reprezentanţi ai
societăţii civile;
q) îndeplinesc orice alte atribuţii stabilite de
inspectorul general de stat.
(2) Inspectorii generali adjuncţi coordonează
direcţiile şi compartimentele din structura centrală şi regională a căror
activitate se regăseşte în atribuţiile acestora.
(3) Inspectorii generali adjuncţi pot participa la
misiuni de inspecţie.
(4) Atribuţiile fiecărui inspector general adjunct se
stabilesc în fişa postului.
Art. 16. - (1) Inspectoratul regional este condus de un
inspector social şef numit pe bază de concurs, prin decizie a inspectorului
general de stat.
(2) Inspectorul social şef are,
în principal, următoarele atribuţii:
a) organizează, coordonează şi răspunde de activitatea
inspectoratului regional;
b) elaborează şi propune spre aprobare inspectorului
general de stat planul anual de activitate la nivel regional, realizat în
conformitate cu nevoile teritoriale, precum şi bugetul instituţiei;
c) planifică şi organizează misiunile de inspecţie,
în conformitate cu planul anual de inspecţie;
d) propune spre aprobare inspectorului general de stat
inspecţiile inopinate şi organizează desfăşurarea acestora;
e) repartizează sarcinile specifice de inspecţie şi
stabileşte componenţa echipelor de inspectori;
f) răspunde de patrimoniul, bunurile mobile şi imobile
ale inspectoratului regional şi al inspecţiilor judeţene;
g) colaborează cu omologii săi
de la celelalte inspectorate regionale pentru îndeplinirea activităţilor de
inspecţie aprobate de inspectorul general de stat;
h) elaborează rapoartele de sinteză privind rezultatele
inspecţiilor efectuate şi le transmite inspectorului general
de stat;
i) transmite inspectorului general de stat rapoartele
de inspecţie, precum şi cele privind activitatea desfăşurată;
j) aprobă încadrarea, promovarea, sancţionarea şi
eliberarea din funcţie a personalului din cadrul inspectoratului regional, în
condiţiile legii;
k) evaluează nevoile de perfecţionare a personalului
propriu şi propune participarea personalului din cadrul inspectoratului
regional la programele de perfecţionare profesională;
l) participă la misiunile de
inspecţie;
m) sesizează organele de urmărire penală competente în
situaţia în care faptele supuse controlului întrunesc elementele constitutive
ale unei infracţiuni;
n) organizează, prin decizie, controlul financiar
preventiv propriu în cadrul inspectoratului regional;
o) reprezintă Inspecţia Socială
în relaţiile cu autorităţile administraţiei publice locale, alte instituţii
publice sau private şi cu reprezentanţii societăţii civile;
p) promovează acţiuni de informare şi conştientizare a
cetăţenilor asupra drepturilor sociale şi stabileşte programe de colaborare cu
societatea civilă;
q) avizează lunar foaia colectivă de prezenţă a
personalului din subordine, aprobă planificarea anuală a concediilor de odihnă,
precum şi acordarea de ore suplimentare, avizează concediile medicale şi
îndeplineşte toate atribuţiile, potrivit legii, din domeniul managementului
resurselor umane;
r) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite prin
decizie a inspectorului general de stat, potrivit legii.
Art. 17. - In realizarea atribuţiilor prevăzute de art.
15 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 130/2006, inspectorii sociali
îndeplinesc următoarele activităţi:
a) evaluează şi controlează respectarea prevederilor
legale privind stabilirea şi acordarea prestaţiilor sociale, serviciilor
sociale şi altor drepturi de asistenţă socială de către entităţile supuse
inspecţiei;
b) controlează şi evaluează activitatea organismelor
care dispun măsuri de protecţie pentru toate categoriile de beneficiari
prevăzute de lege, respectiv modul de încadrare a persoanei, familiei sau
comunităţii în una dintre situaţiile pentru care s-a dispus o măsură de asistenţă
socială;
c) controlează respectarea standardelor minime de
calitate specifice fiecărui tip de serviciu social;
d) controlează respectarea procedurilor de acordare a
serviciilor sociale de către furnizorii de servicii sociale publici şi privaţi;
e) monitorizează modul în care entităţile supuse
inspecţiei respectă dispoziţiile legale cu privire la realizarea adaptărilor în
vederea accesului neîngrădit al persoanei cu handicap şi fac propuneri de
remediere/sancţionare;
f) controlează modul de aplicare a prevederilor art.
77 din Legea nr. 448/2006, cu modificările şi completările ulterioare,
referitoare la încadrarea în muncă a persoanelor cu handicap, şi aplică
sancţiunile corespunzătoare în cazul încălcării acestor prevederi legale;
g) întocmesc rapoartele scrise în care se consemnează
constatările misiunii de control efectuate, recomandările de îmbunătăţire a
activităţii, precum şi propunerile de aplicare a măsurilor legale pentru
stabilirea răspunderii juridice a persoanelor vinovate;
h) constată săvarşirea faptelor care încalcă prevederile legale din domeniul
asistenţei sociale, propune instituţiilor competente aplicarea măsurilor legale
pentru stabilirea răspunderii juridice a persoanelor vinovate şi, după caz,
sesizează organele de urmărire penală competente;
i) constată contravenţii şi, după caz, aplică
sancţiunile prevăzute de legile speciale privind prestaţiile şi serviciile
sociale, precum şi de art. 23 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
130/2006;
j) sesizează organele competente în cazul constatării
încălcării altor dispoziţii legale decat cele aplicabile în domeniul său de activitate, dacă există
indicii temeinice că aceste fapte întrunesc elemente constitutive ale unor
infracţiuni;
k) realizează consilierea entităţilor supuse
controlului în ceea ce priveşte îmbunătăţirea activităţii acestora;
l) îndeplinesc orice alte
atribuţii stabilite de inspectorul social şef sau de conducerea Inspecţiei
Sociale.
Art. 18. - (1) Formarea şi perfecţionarea personalului
Inspecţiei Sociale se realizează în conformitate cu prevederile Legii nr.
188/1999, republicată, şi ale Ordonanţei Guvernului nr. 129/2000 privind
formarea profesională a adulţilor, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, precum şi cu planul anual de formare aprobat prin decizie a
inspectorului general de stat.
(2) Prin planul anual de formare se stabilesc domeniile
şi tematicile de formare, respectiv specializare sau perfecţionare, şi
instituţiile sau organismele de formare.
CAPITOLUL V
Procedurile privind activitatea de inspecţie
Art. 19. - (1) Activitatea de inspecţie socială se
desfăşoară cu respectarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
130/2006, a celor cuprinse în legile care reglementează domeniul asistenţei
sociale, precum şi cu alte prevederi legale care stabilesc atribuţii şi competenţe de control în sarcina
Inspecţiei Sociale.
(2) In activitatea de inspecţie socială, precum şi la
redactarea actelorde control se utilizează limba romană. Dispoziţiile legale cu privire la folosirea limbii minorităţilor
naţionale se aplică în mod corespunzător.
Art. 20. - (1) Misiunile de control cuprind controlul
operativ, inopinat şi tematic.
(2) Controlul operativ constă în verificarea
periodică a activităţilor derulate de entităţile supuse inspecţiei.
(3) Controlul inopinat constă în verificarea punctuală
şi neanunţată a activităţii entităţilor supuse inspecţiei, ca urmare a unei
sesizări de la persoane fizice sau juridice, publice ori private, sau ca urmare
a autosesizării.
(4) Controlul tematic constă în activităţi de control
şi evaluare referitoare la obiective specifice privind eficienţa şi
eficacitatea politicilor şi programelor sociale, precum şi a strategiilor
naţionale în domeniul asistenţei sociale.
Art. 21. - (1) Activitatea de inspecţie se desfăşoară
numai în baza unui ordin de misiune scris, aprobat de inspectorul general de
stat, al cărui model se aprobă prin decizie a acestuia.
(2) Ordinul de misiune cuprinde
în mod obligatoriu numele inspectorilor care vor efectua inspecţia, entitatea
supusă inspecţiei, tematica inspecţiei, perioada de timp necesară, precum şi
data de depunere a raportului de inspecţie.
(3) Pentru realizarea controlului stabilit prin ordin de misiune, inspectorii sociali acţionează în echipe de minimum
două persoane. Echipele de inspecţie se pot constitui din inspectori sociali
care îşi desfăşoară activitatea în cadrul inspecţiilor judeţene,
inspectoratelor regionale, precum şi în aparatul central al Inspecţiei Sociale.
(4) Inspectorii sociali pot participa în echipe de lucru
pluridisciplinare, alături de reprezentanţii celorlalte instituţii cu implicare
în activitatea de asistenţă socială, în vederea evaluării, controlului şi
monitorizării respectării prevederilor legale referitoare la stabilirea şi
acordarea prestaţiilor sociale, serviciilor sociale şi altor drepturi de
asistenţă socială de către entităţile supuse inspecţiei.
(5) Inspectorilor sociali li se asigură protecţie din
partea organelor de poliţie, atunci cand pe parcursul derulării misiunii de inspecţie întampină acţiuni care pot împiedica
desfăşurarea activităţii sau care pot leza integritatea fizică a acestora.
(6) Pe tot parcursul desfăşurării misiunii,
inspectorii sociali trebuie să aibă asupra lor legitimaţia de serviciu, precum
şi ordinul de misiune.
(7) Inspectorii sociali pot efectua misiuni, în
funcţie de ordinele de misiune, pe tot teritoriul ţării.
Art. 22. - (1) Principalele documente utilizate în
activitatea de inspecţie sunt:
a) notificarea referitoare
la misiunea de control reprezintă actul transmis anterior demarării acţiunii de
inspecţie entităţilor ce urmează a fi inspectate;
b) raportul de inspecţie reprezintă documentul care cuprinde, în principal, datele de
identificare ale entităţilor supuse inspecţiei, obiectivele controlate şi
evaluate, descrierea faptelor constatate şi încadrarea juridică a acestora,
propunerile şi recomandările formulate faţă de situaţia constatată, precum şi
organismul abilitat să aplice sancţiunile corespunzătoare sau, după caz,
sancţiunea aplicată direct de echipa de inspectori;
c) procesul-verbal reprezintă
actul încheiat în cazul aplicării de sancţiuni ca urmare a constatării unei
contravenţii, la ridicarea unor documente de la entităţile supuse inspecţiei,
la constatarea unor stări de fapt în prezenţa unor martori, precum şi în alte
cazuri prevăzute expres de lege;
d) alte documente sau formulare specifice activităţii
de control şi evaluare, potrivit legii.
(2) Redactarea documentului
prevăzut la alin. (1) lit. b) se realizează în termen de maximum 15 zile de la
finalizarea misiunii de inspecţie. In situaţii excepţionale, perioada de
redactare se poate prelungi pană
la 30 de zile, cu aprobarea inspectorului social şef sau, după caz, a inspectorului general de stat.
(3) Modelul standard al documentelor prevăzute la alin.
(1), precum şi metodologia de completare a acestora se aprobă prin ordin al
ministrului muncii, familiei şi egalităţii de şanse, la propunerea
inspectorului general de stat.
Art. 23. - Etapele desfăşurării misiunii de inspecţie
constau în:
a) lansarea misiunii, stabilirea obiectivelor şi
documentarea prealabilă asupra activităţii entităţii supuse inspecţiei.
Entităţile şi obiectivele supuse inspecţiei sunt stabilite prin ordinul de
misiune aprobat de inspectorul general de stat sau, după caz, de inspectorul
social şef şi sunt conforme cu prevederile planului anual de inspecţie. In
anumite situaţii prevăzute prin ordinul de misiune, precum şi în cazul
inspecţiilor tematice se realizează investigaţia socială;
b) notificarea prealabilă a vizitei de inspecţie
transmisă entităţii inspectate, cu excepţia controlului inopinat;
c) activitatea de inspecţie propriu-zisă se realizează
cu respectarea următoarelor etape:
1. solicitarea documentelor
considerate relevante pentru realizarea obiectivelor inspecţiei;
2. verificări privind respectarea conformităţii
(există sau nu/respectă ori nu condiţiile) şi constatări asupra stării de fapt
- condiţii prealabile continuării acţiunii, în limitele
obiectivelor prestabilite sau ale obiectivelor extinse;
3. interviuri individuale cu personalul serviciului;
4. interviuri individuale cu beneficiarii serviciilor
sociale, dacă există acordul acestora, iar în situaţia în care aceştia sunt
copii, adaptate gradului de dezvoltare fizică şi psihică a acestora, cu acordul
scris al reprezentantului legal, respectiv cu consimţămantul
copilului care a împlinit varsta de 10 ani şi numai în
prezenţa persoanei de referinţă pentru copil sau, după caz, în prezenţa
psihologului;
5. întalniri sau interviuri cu
orice altă persoană care poate deţine informaţii suplimentare utile atingerii
obiectivelor inspecţiei;
6. consultarea cu persoana desemnată să reprezinte
entitatea supusă inspecţiei;
7. încadrarea juridică a
faptelor şi actelor constatate;
8. aplicarea de sancţiuni, după caz;
9. formularea de propuneri şi recomandări cu privire
la deficienţele constatate;
10. înscrierea observaţiilor formulate de entitatea
supusă inspecţiei;
d) finalizarea activităţii de inspecţie se realizează
după transmiterea către entitatea inspectată a raportului de inspecţie care
cuprinde datele prevăzute la lit. c), în vederea formulării de observaţii, şi
constă în:
1. analiza constatărilor, a concluziilor şi a
măsurilor preconizate;
2. refacerea, dacă este cazul, a constatărilor, a
concluziilor şi a măsurilor preconizate;
3. întocmirea documentului/documentelor de control sau
de evaluare;
4. prezentarea raportului de inspecţie, spre
însuşire, inspectorului social şef;
5. transmiterea raportului
semnat şi asumat de echipa de inspectori sociali la structura responsabilă de
monitorizarea acestora din cadrul Inspecţiei Sociale la nivel central;
6. comunicarea către persoanele responsabile pentru
luare la cunoştinţă despre cele constatate, ca urmare a activităţii de
inspecţie socială;
7. aplicarea de sancţiuni contravenţionale sau, după
caz, sesizarea organelor de urmărire penală competente în situaţia în care
faptele constatate în urma controlului întrunesc elementele constitutive ale
unei infracţiuni;
e) activităţi ulterioare inspecţiei:
1. monitorizarea respectării recomandărilor din
rapoartele de inspecţie;
2. realizarea, după caz, a activităţilor de
investigaţie socială.
Art. 24. - (1) Constatările şi măsurile cuprinse în documentele de inspecţie
prevăzute la art. 22 alin. (1) pot fi atacate în condiţiile Legii
contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările
ulterioare.
(2) In cazul contestaţiilor formulate împotriva
măsurilor de sancţionare dispuse sau în cazul intentării unor acţiuni pe cale
judecătorească, Inspecţia Socială asigură apărarea şi reprezentarea intereselor
proprii la instanţele de contencios administrativ şi la alte instanţe
judecătoreşti competente, conform legii.
Art. 25. - Metodologia şi
procedurile de inspecţie detaliate în funcţie de specificul entităţilor supuse
inspecţiei, obiectivelor de inspectat, tipurilor de misiuni de control,
evaluare şi consiliere,
precum şi instrumentele de lucru standardizate şi ghidurile metodologice se
aprobă prin decizie a inspectorului general de stat.
CAPITOLUL VI
Dispoziţii finale
Art. 26. - Pană la adoptarea
legii salarizării speciale a personalului din Inspecţia Socială, salarizarea
personalului încadrat în aparatul central al Inspecţiei Sociale se face la
nivelul utilizat pentru ministere, iar salarizarea personalului încadrat la
nivel teritorial se face la nivel utilizat pentru structurile deconcentrate ale
ministerelor.
Art. 27. - (1) Pentru îndeplinirea atribuţiilor
specifice de serviciu se vor folosi mijloace de transport, aparatură tehnică
adecvată şi alte mijloace de lucru necesare pentru asigurarea operativităţii şi
rapidităţii.
(2) Inspecţia Socială poate deţine un număr de 66 de
autoturisme pentru realizarea acţiunilor de inspecţie, cu un consum lunar de
carburanţi conform anexei nr. 4.
(3) In îndeplinirea atribuţiilor de serviciu,
inspectorul social va purta legitimaţie şi insignă cu însemnele specifice
Inspecţiei Sociale, ale căror modele se aprobă prin ordin al ministrului muncii,
familiei şi egalităţii de şanse, la propunerea inspectorului general de stat.
Art. 28. -Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din
prezentul regulament.
ANEXA Nr. 1 la regulament
Numărul maxim de posturi = 62
(inclusiv inspectorul general de stat şi inspectorii generali adjuncţi)
STRUCTURA ORGANIZATORICĂ
a aparatului central al Inspecţiei Sociale
ANEXA Nr. 2 la regulament
Numărul maxim de posturi = 288
STRUCTURA ORGANIZATORICĂ
a inspectoratelor regionale
*) Inspecţiile sociale judeţene se înfiinţează în
fiecare judeţ şi în municipiul Bucureşti.
ANEXA Nr. 3 la regulament
LOCALITĂŢILE REŞEDINŢĂ DE JUDEŢ
în care se organizează şi funcţionează
inspectoratele regionale
Nr. crt.
|
Regiunea de dezvoltare
|
Judeţe
|
Localitatea reşedinţă de judeţ a inspectoratului social regional
|
1.
|
Nord-Est
|
Bacău
|
Bacău
|
Botoşani
|
Iaşi
|
Neamţ
|
Suceava
|
Vaslui
|
2.
|
Sud-Est
|
Brăila
|
Galaţi
|
Buzău
|
Constanta
|
Galaţi
|
Tulcea
|
Vrancea
|
3.
|
Sud- Muntenia
|
Argeş
|
Piteşti
|
Călăraşi
|
Dambovita
|
Giurgiu
|
Ialomiţa
|
Prahova
|
Teleorman
|
4.
|
Sud-Vest Oltenia
|
Dolj
|
Ramnicu Valcea
|
Gorj
|
Mehedinţi
|
Olt
|
Valcea
|
5.
|
Vest
|
Arad
|
Timişoara
|
Caras-Severin
|
Hunedoara
|
Timiş
|
Nr. crt.
|
Regiunea de dezvoltare
|
Judeţe
|
Localitatea reşedinţă de judeţ a
inspectoratului social regional
|
6.
|
Nord-Vest
|
Bihor
|
Baia Mare
|
Bistriţa-Năsăud
|
Cluj
|
Maramureş
|
Satu Mare
|
Sălaj
|
7.
|
Centru
|
Alba
|
Targu Mureş
|
Braşov
|
Covasna
|
Harghita
|
Mureş
|
Sibiu
|
8.
|
Bucureşti- Ilfov
|
Ilfov
|
Bucureşti
|
Municipiul Bucureşti
|
ANEXA Nr. 4 la regulament
PARCUL NORMAT
de mijloace de transport şi consumul lunar de
carburanţi pentru Inspecţia Socială
Nr crt
|
Denumirea instituţiei
|
Tipul mijlocului de transport
|
Parc normat
|
Consumul lunar de carburanţi
- litri lună/mijloc
de transport -
|
1.
|
Inspecţia Socială - aparatul central
|
autoturism
|
1
|
Inspector general de stat
|
300
|
autoturism
|
2
|
Inspectori generali adjuncţi
|
250
|
autoturism
|
3
|
Activităţi de inspecţie
|
250
|
autovehicul
pentru transport
marfă şi persoane
|
1
|
Activităţi administrative
|
350
|
2.
|
Inspectoratele regionale
|
autoturism
|
14
|
2/inspectorat regional
|
300
|
3.
|
Inspectoratul social al Regiunii Bucureşti şi Ilfov
|
autoturism
|
5
|
3 Bucureşti 2 Ilfov
|
250
|
4.
|
Inspecţiile sociale judeţene
|
autoturism
|
40
|
1/inspecţie socială judeţeană
|
250
|