HOTARARE Nr.
662 din 7 iulie 2010
privind unele masuri
organizatorice si functionale pentru Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei
de Munca, Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale,
Agentia Nationala pentru Prestatii Sociale si Inspectia Muncii
ACT EMIS DE: GUVERNUL
ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 519 din 26 iulie 2010
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 2 şi 5 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
68/2010 privind unele măsuri de reorganizare a Ministerului Muncii, Familiei şi
Protecţiei Sociale şi a activităţii instituţiilor aflate în subordinea, în
coordonarea sau sub autoritatea sa,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. I. - Statutul
Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă, aprobat prin Hotărârea
Guvernului nr. 1.610/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 958 din 28 noiembrie 2006, cu modificările şi completările ulterioare,
se modifică după cum urmează:
1. Articolul 8 va avea următorul cuprins:
„Art. 8. - Agenţia Naţională funcţionează cu un număr
maxim de 2.162 de posturi, finanţate din bugetul asigurărilor pentru şomaj,
dintre care 154 de posturi pentru aparatul central, 1.913 de posturi pentru
agenţiile teritoriale şi Centrul Naţional de Formare Profesională a
Personalului Propriu şi 95 de posturi pentru centrele regionale."
2. Anexa nr. 1 se modifică şi se înlocuieşte cu
anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. II. - Statutul
Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale, aprobat prin
Hotărârea Guvernului nr. 13/2004, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 56 din 23 ianuarie 2004, cu modificările şi completările
ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 8, după alineatul (1) se introduce
un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
„(11) Casa Naţională funcţionează cu un
număr maxim de 3.476 de posturi, finanţate din bugetul asigurărilor sociale de
stat, dintre care 123 de posturi aferente sistemului de asigurări pentru
accidente de muncă şi boli profesionale. Numărul maxim de posturi pentru
aparatul central este de 280 de posturi, dintre care 26 aferente sistemului de
asigurări pentru accidente de muncă şi boli profesionale, şi 3.196 de posturi
pentru casele teritoriale de pensii, dintre care 97 aferente sistemului de
asigurări pentru accidente de muncă şi boli profesionale."
2. La articolul 22, alineatul (2) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„(2) Numărul maxim de posturi pentru casele teritoriale
de pensii este de 3.196, dintre care 97 de posturi aferente sistemului de
asigurări pentru accidente de muncă şi boli profesionale."
3. Anexa nr. 1 se modifică şi se înlocuieşte cu
anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. III. - Statutul
propriu de organizare şi funcţionare al Agenţiei Naţionale pentru Prestaţii
Sociale, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.285/2008, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 717 din 22 octombrie 2008, cu
modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 5 punctul 1, litera k) se abrogă.
2. Articolul 8 va avea următorul cuprins:
„Art. 8. - (1) Agenţia funcţionează cu un număr maxim
de 1.032 de posturi, finanţate de la bugetul de stat, funcţionari publici şi
personal contractual, dintre care 47 de posturi pentru aparatul central şi 985
de posturi pentru agenţiile teritoriale.
(2) Statul de funcţii la nivel central se aprobă prin
ordin al ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale.
(3) Structura organizatorică a aparatului central al
Agenţiei este prevăzută în anexa nr. 11, care face parte integrantă
din prezentul statut.
(4) Repartizarea numărului de posturi, statul de
funcţii şi structura organizatorică pentru agenţiile teritoriale se stabilesc
prin ordin al preşedintelui Agenţiei."
3. Articolul 10 va avea următorul cuprins:
„Art. 10. - Prin ordin al preşedintelui Agenţiei, în
cadrul structurii organizatorice, se pot organiza, la nivel central şi
teritorial, servicii, birouri, compartimente, conform legii, în funcţie de
necesităţile care se impun în vederea îndeplinirii atribuţiilor Agenţiei."
4. La articolul 19 alineatul (1) punctul 1, literele
f) şi k) se abrogă.
5. La articolul 19 alineatul (1) punctul 1, literele
I) şi m) vor avea următorul cuprins:
,,l) distribuie bilete de odihnă persoanelor
îndreptăţite, pe baza solicitărilor acestora, în cotele stabilite prin ordin al
ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale;
m) soluţionarea cererilor privind stabilirea calităţii
de persoană persecutată în înţelesul prevederilor Decretului-lege nr. 118/1990
privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de
dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum şi celor deportate
în străinătate ori constituite în prizonieri, republicat, plata acestor
drepturi fiind realizată prin intermediul caselor judeţene de pensii sau, după
caz, a municipiului Bucureşti."
6. După articolul 27 se introduce anexa nr. 11,
având cuprinsul prevăzut în anexa nr. 3, care face parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. IV. - Regulamentul
de organizare şi funcţionare a Inspecţiei Muncii, aprobat prin Hotărârea
Guvernului nr. 1.377/2009, cu modificările ulterioare, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 802 din 25 noiembrie 2009, se modifică şi se
completează după cum urmează:
1. La articolul 1, alineatele (1) şi (5) se modifică
şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 1. - (1) Inspecţia Muncii este organul de
specialitate al administraţiei publice centrale în subordinea Ministerului
Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, cu sediul în municipiul Bucureşti, prin
care se exercită atribuţii de autoritate de stat în domeniile relaţiilor de
muncă şi securităţii şi sănătăţii în muncă.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
(5) Inspecţia Muncii funcţionează cu un număr de 3.236
de posturi, funcţionari publici şi personal contractual."
2. Articolul 2 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 2. - (1) Inspecţia Muncii exercită controlul
aplicării unitare a dispoziţiilor legale în domeniile sale de competenţă în
unităţile din sectorul public, mixt, privat, precum şi la alte categorii de
angajatori.
(2) Inspecţia Muncii are ca principal scop urmărirea
îndeplinirii obligaţiilor legale de către angajatorii prevăzuţi la alin. (1), în
domeniul relaţiilor de muncă, securităţii şi sănătăţii în muncă, precum şi a
celor referitoare la condiţiile de muncă, apărarea vieţii, integrităţii
corporale şi sănătăţii salariaţilor şi a altor participanţi la procesul de
muncă, în desfăşurarea activităţii."
3. La articolul 3 alineatul (1) punctul A, literele
a), d) şi e) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,a) controlează aplicarea corectă şi unitară a legilor
şi a altor acte normative care reglementează relaţiile de muncă, securitatea şi
sănătatea în muncă, supravegherea pieţei produselor din domeniul de competenţă,
conform legii;
........................................................................................................................................................................ .........................................................
d) elaborează programele anuale de acţiuni pentru
implementarea politicii Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale în
domeniu;
e) elaborează metode şi instrucţiuni unitare de
control;".
4. La articolul 3 alineatul (1) punctul A, literele
g) şi h) şi punctele D-F se abrogă.
5. La articolul 3 alineatul (1) punctul B, litera f)
se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,f) controlează utilizarea de către angajatori a
muncii nedeclarate;".
6. La articolul 3 alineatul (1) punctul B, după
litera o) se introduc două noi litere, literele p) şi q), cu următorul cuprins:
,,p) sprijină negocierea contractelor colective de
muncă; înregistrează şi organizează evidenţa acestora;
q) exercită, în condiţiile prevăzute de lege,
concilierea şi arbitrajul în cazul conflictelor de interese."
7. La articolul 3 alineatul (1) punctul C, literele
n), o) şi r) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,n) controlează modul de aplicare a măsurilor tehnice
şi organizatorice luate de angajatori în vederea prevenirii prezenţei peste
limitele maxime admise a agenţilor chimici, fizici sau biologici pentru
asigurarea stării de sănătate a salariaţilor expuşi la noxe;
o) controlează respectarea legislaţiei privind supravegherea
sănătăţii lucrătorilor, examenul medical la angajare, adaptabilitatea în muncă
şi controlul medical periodic;
........................................................................................................................................................................ .........................................................
r) controlează modul în care angajatorii au organizat
activitatea de acordare a primului ajutor în caz de accidentare, precum şi
organizarea şi dotarea echipelor de salvatori, pentru situaţiile impuse de
specificul activităţii sau prevăzute de lege."
8. La articolul 3 alineatul (1) punctul C, litera p)
se abrogă.
9. La articolul 5 alineatul (1), litera b) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
,,b) pregătirea şi perfecţionarea personalului care îşi
desfăşoară activitatea în domeniile relaţiilor de muncă, securităţii şi
sănătăţii în muncă şi supravegherii pieţei produselor."
10. La articolul 6, alineatele (6), (7) şi (9) se
modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(6) Inspectorii şefi ai inspectoratelor teritoriale de
muncă sunt ordonatori terţiari de credite.
(7) Atribuţiile inspectorului general de stat şi ale
inspectorilor generali de stat adjuncţi sunt stabilite prin regulamentul
propriu de organizare şi funcţionare al Inspecţiei Muncii, aprobat prin ordin
al ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
(9) In vederea cercetării faptelor care constituie
obiect al sesizărilor privind încălcarea prevederilor legale, precum şi a
regulamentelor, metodologiilorori a altor norme interne de lucru de către
inspectorii de muncă, în cadrul Inspecţiei Muncii se organizează Corpul de
control al calităţii inspecţiei, ale cărui atribuţii se stabilesc prin
regulamentul propriu de organizare şi funcţionare al Inspecţiei Muncii, aprobat
prin ordin al ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale."
11. La articolul 9, alineatul (1) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„Art. 9. - (1) Atribuţiile compartimentelor funcţionale
ale Inspecţiei Muncii se stabilesc prin regulament propriu de organizare şi funcţionare,
aprobat prin ordin al ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale."
12. Articolul 10 se
modificaşi va avea următorul cuprins:
„Art. 10. - (1) Inspectoratele teritoriale de muncă
sunt conduse de un inspector şef, funcţie publică de conducere.
(2) In exercitarea atribuţiilor de conducere,
inspectorul şef are în subordine 2 inspectori şefi adjuncţi, funcţii publice de
conducere.
(3) Inspectorii şefi şi inspectorii şefi adjuncţi sunt
numiţi, în condiţiile legii, prin ordin al ministrului muncii, familiei şi
protecţiei sociale şi îndeplinesc atribuţiile prevăzute de prezenta hotărâre şi
de alte reglementări legale aplicabile în domeniu."
13. Articolul 11 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 11. - (1) Personalul Inspecţiei Muncii şi
al inspectoratelor teritoriale de muncă este alcătuit din inspectori de muncă,
funcţionari publici şi alte categorii de personal.
(2) Funcţia de inspector de muncă este funcţie publică
în cadrul categoriei funcţiilor publice specifice, cu statut special. Inspectorul
general de stat şi inspectorii generali de stat adjuncţi sunt inspectori de
muncă.
(3) Funcţionarii publici prevăzuţi la alin. (1)
beneficiază de stabilitate în funcţie şi independenţă faţă de orice schimbare
guvernamentală şi influenţă neprevăzută din afară.
(4) Selectarea, recrutarea, pregătirea şi numirea în
funcţii a inspectorilor de muncă se fac potrivit legislaţiei din domeniul
funcţiei publice.
(5) In exercitarea atribuţiilor legale, inspectorii de
muncă sunt învestiţi cu exerciţiul autorităţii publice, beneficiind de
protecţie în condiţiile legii.
(6) Pot fi inspectori de muncă persoanele care
îndeplinesc următoarele condiţii: au studii universitare de licenţă absolvite
cu diplomă, respectiv studii superioare de lungă durată absolvite cu diplomă de
licenţă sau echivalentă în domeniile fundamentale: ştiinţe inginereşti, ştiinţe
agricole şi silvice, ştiinţe juridice, ştiinţe economice sau în specializările:
sociologie, psihologie, administraţie publică şi medicină.
(7) Perioada în care persoanele care ocupă funcţia de
inspector de muncă îşi desfăşoară activitatea în Inspecţia Muncii sau în
inspectoratele teritoriale de muncă este considerată vechime în specialitatea
studiilor absolvite, cu condiţia ca în fişa postului să existe ca atribuţii
desfăşurarea unor activităţi din domeniul în care au absolvit.
(8) Personalul Inspecţiei Muncii şi al inspectoratelor
teritoriale de muncă beneficiază de măsuri speciale de protecţie împotriva
ameninţărilor, violenţelor sau a oricăror fapte care îi pun în pericol pe ei,
familiile şi/sau bunurile lor, precum şi de sprijin financiar din partea
instituţiei, prin suportarea integrală a sumelor necesare asigurării asistenţei
juridice, în cazurile în care actele şi faptele îndeplinite în timpul exercitării
atribuţiilor de serviciu, în limitele şi cu respectarea prevederilor legale,
fac obiectul unor proceduri judiciare.
(9) Măsurile speciale de protecţie, condiţiile şi modul
de realizare a acestora, precum şi modalitatea de acordare a sprijinului financiar,
prevăzute la alin. (8), se stabilesc prin regulamentul propriu de organizare şi
funcţionare al Inspecţiei Muncii, aprobat prin ordin al ministrului muncii,
familiei şi protecţiei sociale."
14. Titlul capitolului IV se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„CAPITOLUL IV
Inspectorul de muncă"
15. La articolul 15 alineatul (1), litera b) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
,,b) să identifice, pe baza actelor care dovedesc
identitatea, persoanele aflate în locurile de muncă sau în alte locuri supuse
controlului sau cercetării evenimentelor şi să impună completarea fişei de
identificare prevăzute în anexă."
16. La articolul 15 alineatul (1), litera e) se
abrogă.
17. Articolul 16 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 16. - (1) Constatările rezultate în urma
controalelor şi a cercetării evenimentelor, precum şi măsurile dispuse de către
inspectorii de muncă sunt consemnate de către aceştia în procese-verbale, al
căror model se aprobă prin decizie a inspectorului general de stat.
(2) Constatările privind nerespectarea prevederilor
legale din domeniile relaţiilor de muncă, securităţii şi sănătăţii în muncă,
care conform actelor normative în vigoare constituie contravenţie, sunt
consemnate de inspectorii de muncă în procese-verbale de constatare şi
sancţionare a contravenţiilor, al căror model se aprobă prin decizie a
inspectorului general de stat.
(3) Contestaţiile formulate împotriva
proceselor-verbale încheiate de inspectorii de muncă sunt soluţionate de
instanţa competentă, potrivit legii."
18. Articolele 17-19 se abrogă.
19. Articolele 20-22 se modifică şi vor avea
următorul cuprins:
„Art. 20. - Unităţile din sectorul public, mixt,
privat, precum şi alte categorii de angajatori controlaţi au obligaţia de a
pune la dispoziţia inspectorilor de muncă documentele, registrele, evidenţele
şi informaţiile solicitate de aceştia, necesare controlului sau cercetării
evenimentului.
Art. 21. - Inspectorii de muncă din cadrul unui
inspectorat teritorial de muncă îşi pot desfăşura activitatea de control pe raza
teritorială a altor inspectorate, altele decât cel în care îşi desfăşoară
activitatea în mod curent, pe baza deciziei emise de inspectorul general de
stat.
Art. 22. -In exercitarea atribuţiilor sale, inspectorul
general de stat emite decizii şi aprobă metodologii şi instrucţiuni."
20. La articolul 23, litera e) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
,,e) analizează periodic şi ori de câte ori este
nevoie, împreună cu inspectorii şefi, activitatea inspectoratelor teritoriale
de muncă;".
21. După articolul 23 se introduce un nou articol,
articolul 24, cu următorul cuprins:
„Art. 24. - Anexa face parte integrantă din prezentul
regulament de organizare şi funcţionare."
22. După articolul 24 se introduce o anexă, având
cuprinsul prevăzut în anexa nr. 4, care face parte integrantă din prezenta
hotărâre.
Art. V. - Măsurile de
reorganizare stabilite prin prezenta hotărâre se realizează în termen de 45 de
zile de data intrării în vigoare a acesteia, cu respectarea procedurilor şi
dispoziţiilor legale în vigoare.
Art. VI. - Hotărârea
Guvernului nr. 1.610/2006 privind aprobarea Statutului Agenţiei Naţionale
pentru Ocuparea Forţei de Muncă, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 958 din 28 noiembrie 2006, cu modificările şi completările ulterioare,
Hotărârea Guvernului nr. 13/2004 privind aprobarea Statutului Casei Naţionale
de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 56 din 23 ianuarie 2004, cu modificările şi
completările ulterioare, Hotărârea Guvernului nr. 1.285/2008 privind aprobarea
Statutului propriu de organizare şi funcţionare al Agenţiei Naţionale pentru
Prestaţii Sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
717 din 22 octombrie 2008, cu modificările şi completările ulterioare, şi
Hotărârea Guvernului nr. 1.377/2009 privind aprobarea Regulamentului de
organizare şi funcţionare a Inspecţiei Muncii, precum şi pentru stabilirea unor
măsuri cu caracter organizatoric, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 802 din 25 noiembrie 2009, cu modificările ulterioare, precum şi
cu modificările şi completările aduse prin prezenta hotărâre, se vor republica
în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă
numerotare.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
Mihai Constantin Şeitan
Preşedintele Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor
Publici,
Szakal Andras Zsolt
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
ANEXA Nr. I1) (Anexa nr. 1 la Hotărârea
Guvernului nr. 1.610/2006)
STRUCTURA ORGANIZATORICĂ
a Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă
Numărul maxim de posturi = 154
1) Anexa nr. 1 este
reprodusă în facsimil.
* Nu necesită funcţie publică de conducere.
ANEXA Nr. 2*) (Anexa nr. 1 la statut)
STRUCTURA ORGANIZATORICĂ
a Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de
Asigurări Sociale
Nr. maxim de posturi: 280 (inclusiv preşedintele),
din cane 26 aferente sistemului de asigurari pentru accidente de munca si boli
profesionale
*) Anexa nr. 2 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 3*) (Anexa nr. 11 la statut)
STRUCTURA ORGANIZATORICĂ
a aparatului central al Agenţiei Naţionale pentru
Prestaţii Sociale (ANPS)
Număr maxim de posturi
|
1.032
|
din care pentru:
|
|
aparatul central
|
47
|
agenţiile teritoriale
|
985
|
*) Anexa nr. 3 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 4 (Anexă la regulament)
MINISTERUL MUNCII, FAMILIEI Şl PROTECŢIEI SOCIALE
INSPECŢIA MUNCII
Inspectoratul Teritorial de Muncă..........
Adresa ............
Tel./fax:...... e-mail:...........
Operator de date cu caracter personal nr........
FIŞĂ DE IDENTIFICARE
Inspector de muncă.................................
Legitimaţie
nr...........................................
Semnătura...............................................
Completată în ziua de...........................,
ora........., la locul de muncă al S.C........................................,
situat în..............................
str........................................... nr........., sectorul...........
judeţul ..........................
Subsemnatul(a),
............................................................., fiul/fiica
lui.........................şi al..............................., născut(ă)în
anul............., luna........................, ziua..........,
domiciliat(ă)în localitatea...................................,
str............................ nr..........., bl..........., sc.............,
ap.............., sectorul/judeţul............., legitimat cu Bl (CI)/ paşaport
seria.............nr.................., eliberat(ă)
de...........................................................la data de...................................,
cod numeric personal......................................., declar pe propria
răspundere următoarele:
Prestez activitate în
funcţia/meseria........................................................................,
de la data de..................................., la
S.C................................................................ cu sediul
în ...........................................,
str............................... nr............,
sectorul/judeţul....................................
I. Forma în baza căreia prestez activitatea*)......................................................................................
II. Timpul de muncă şi timpul de odihnă
1. Norma de muncă:
- normă întreagă...............ore/zi
- fracţiune de normă de..........ore/zi, de la
ora..........până la ora..........
2. Repartizarea programului de lucru:
- în ture : tura I de la ora...............până la
ora................; tura II de la ora.............până la
ora...................;
- prestez muncă suplimentară.........ore/zi;
- prestez muncă de noapte.........ore/ noapte;
- prestez muncă în repaus săptămânal:
- număr de ore lucrate..........sâmbăta; număr de
zile de sâmbătă lucrate/luna...............;
- număr de ore lucrate..........duminica; număr de
zile de duminică lucrate/luna...........;
- prestez munca în zilele de sărbători
legale...........................număr de ore lucrate....../zi.
III. Drepturi salariale
Primesc un salariu lunar de...................lei net
(în mână) şi ........................lei brut pe statul de plată, pentru care
am semnat/nu am semnat stat de plata.
Menţionez că lucrez împreună cu următoarele persoane:
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
Aceasta îmi este declaraţia pe care o dau, o susţin şi
o semnez, cele de mai sus fiind adevărate, nefiind silit(ă) sau intimidat(ă).
Data.............................
Semnătura....................
*) Dupa caz, se va înscrie: „- contract de muncă
încheiat în forma scrisă, durată nedeterminată/perioadă de probă; - fără
contract de muncă/perioadă de probă".