HOTARARE Nr.
1610 din 8 noiembrie 2006
privind aprobarea Statutului
Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 958 din 28 noiembrie 2006
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 4 alin. (1) din Legea nr. 202/2006 privind organizarea
şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă, cu
modificările şi completările ulterioare,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă Statutul Agenţiei Naţionale pentru
Ocuparea Forţei de Muncă, prevăzut în anexa care face parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 2. - La data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă:
a) Hotărârea Guvernului nr. 768/2003 privind aprobarea
Statutului Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I,nr. 487 din 7 iulie 2003, cu
modificările şi completările ulterioare;
b) Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru
Ocuparea Forţei de Muncă nr. 288/2004 pentru aprobarea Statutului centrelor
regionale de formare profesională a adulţilor, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 714 din 6 august 2004;
c) orice alte dispoziţii contrare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul muncii, solidarităţii sociale şi familiei,
Gheorghe Barbu
p. Ministrul integrării europene,
Adrian Ciocănea,
secretar de stat
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
ANEXĂ
STATUTUL
Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de
Muncă, denumită în continuare Agenţia Naţională, instituţie publică cu
personalitate juridică, aflată sub autoritatea Ministerului Muncii,
Solidarităţii Sociale şi Familiei, este organizată şi funcţionează potrivit
prevederilor Legii nr. 202/2006 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei
Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă, denumită în continuare lege, şi ale prezentului statut.
Art. 2. - (1) Agenţia Naţională aplică politicile şi
strategiile privind ocuparea forţei de muncă şi formarea profesională a
persoanelor în căutarea unui loc de muncă, elaborate de Ministerul Muncii,
Solidarităţii Sociale şi Familiei în vederea îndeplinirii obiectivelor
prevăzute de lege, şi asigură coordonarea, îndrumarea şi controlul
activităţilor unităţilor din subordine în scopul realizării atribuţiilor ce le
revin acestora, potrivit legii, şi al aplicării unitare a legislaţiei în
domeniul specific de activitate.
(2) Agenţia Naţională promovează principiul
transparenţei activităţilor profesionale în folosirea eficientă a resurselor
umane, materiale şi financiare alocate în acest scop.
CAPITOLUL II
Organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale
Art. 3. - Pentru realizarea obiectivelor prevăzute de
lege, Agenţia Naţională îndeplineşte şi următoarele atribuţii:
a) implementează strategiile de formare profesională
elaborate potrivit legii;
b) monitorizează activitatea de formare profesională
a persoanelor în căutarea unui loc de muncă, în raport cu indicatorii de
performanţă stabiliţi la nivel naţional/teritorial;
c) stabileşte relaţii de parteneriat cu alte persoane
juridice de drept public sau privat implicate în activitatea de ocupare şi
formare profesională;
d) efectuează controlul asupra respectării de către
persoanele fizice sau juridice a obligaţiilor ce le revin potrivit Legii nr.
76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării
forţei de muncă, cu modificările şi completările ulterioare;
e) verifică acreditarea furnizorilor de servicii
specializate pentru stimularea ocupării forţei de muncă;
f) verifică respectarea obligaţiilor prevăzute în convenţiile
sau în contractele încheiate potrivit legii;
g) asigură, la nivel regional, implementarea schemelor
de finanţare nerambursabilă, componenta „Dezvoltarea resurselor umane",
din cadrul Subprogramului PHARE 2003 - Coeziune economică şi socială;
h) îndeplineşte atribuţiile de autoritate de
implementare pentru schemele de finanţare nerambursabilă, componenta
„Dezvoltarea resurselor umane", din cadrul Subprogramului PHARE 2004 -
2006 - Coeziune economică şi socială;
i) îndeplineşte atribuţiile delegate de Autoritatea de
Management pentru Programul Operaţional Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor
Umane, pentru axele prioritare cu implementare la nivel regional, respectiv
„Creşterea adaptabilităţii forţei de muncă şi a companiilor", „Promovarea
măsurilor active de ocupare" şi „Promovarea incluziunii sociale";
j) îndeplineşte atribuţiile delegate de Autoritatea de
Management pentru Programul Operaţional Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor
Umane, pentru axa prioritară „Modernizarea serviciului public de ocupare";
k) gestionează, prin agenţiile teritoriale, Fondul de
garantare pentru plata creanţelor salariale;
l) asigură implementarea,
menţinerea şi îmbunătăţirea sistemelor de management al calităţii.
Art. 4. - Atribuţiile prevăzute de lege şi de prezentul
statut sunt îndeplinite de Agenţia Naţională prin aparatul central şi prin
unităţile aflate în subordinea sa.
Art. 5. - (1) Agenţia Naţională
are în subordine următoarele unităţi cu personalitate juridică:
a) agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă judeţene
şi a municipiului Bucureşti, denumite în continuare agenţii teritoriale;
b) centrele regionale de formare profesională a adulţilor, denumite în continuare centre
regionale;
c) Centrul Naţional de Formare Profesională a
Personalului Propriu.
(2) Agenţia Naţională are în subordine unităţi fără
personalitate juridică, cu rol de implementare a programelor pentru dezvoltarea
resurselor umane finanţate din fonduri ale Uniunii Europene, organizate la
nivel regional, denumite în continuare unităţi de implementare a
programului.
(3) Unităţile de implementare a programului sunt
alcătuite din două structuri distincte: Unitatea de implementare a Programului
PHARE şi Organismul intermediar regional pentru Programul operaţional sectorial
pentru dezvoltarea resurselor umane.
(4) Incepând cu data de 1 ianuarie 2007, unităţile
prevăzute la alin. (2) trec în subordinea Ministerului Muncii, Solidarităţii
Sociale şi Familiei.
Art. 6. - (1) In structura Agenţiei Naţionale funcţionează, la nivel de direcţie,
Organismul intermediar pentru
Programul operaţional sectorial pentru dezvoltarea resurselor umane.
(2) Direcţia prevăzută la alin. (1) îndeplineşte
atribuţiile delegate de Autoritatea de Management pentru Programul Operaţional
Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane, care funcţionează în aparatul
Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei ca organism intermediar
la nivel naţional pentru Programul operaţional sectorial pentru dezvoltarea
resurselor umane - axa prioritară „Modernizarea serviciului public de
ocupare".
Art. 7. - (1) Structura organizatorică a Agenţiei
Naţionale este prevăzută în anexa nr. 1.
(2) Structura organizatorică a unităţilor de
implementare a programului este prevăzută în anexa nr. 2.
(3) Cu aprobarea consiliului de administraţie, prin
ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale, în cadrul structurii organizatorice
prevăzute la alin. (1), în funcţie de necesităţile care se impun în vederea
îndeplinirii atribuţiilor prevăzute de lege, pot fi organizate servicii,
birouri şi compartimente, cu respectarea condiţiilor prevăzute de lege.
Art. 8. - Agenţia Naţională funcţionează cu un număr
maxim de 3.781 de posturi, finanţate din bugetul asigurărilor pentru şomaj, din
care pentru aparatul central 208 posturi, 3.093 de posturi pentru agenţiile
teritoriale, 115 posturi pentru centrele regionale, 15 posturi pentru Centrul
Naţional de Formare Profesională a Personalului Propriu şi 350 de posturi
pentru unităţile de implementare a programului.
Art. 9. - Repartizarea numărului de posturi pentru
unităţile prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. a) şi b) şi alin. (2) se aprobă
prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale.
Art. 10. - (1) Atribuţiile direcţiilor, serviciilor,
birourilor şi compartimentelor din aparatul central al Agenţiei Naţionale se
stabilesc prin regulamentul de organizare şi funcţionare al instituţiei,
aprobat de consiliul de administraţie.
(2) Atribuţiile personalului din aparatul central al
Agenţiei Naţionale sunt prevăzute în fişa postului.
Art. 11. - (1) Parcul normat de mijloace de transport
şi consumul lunar de carburanţi pentru Agenţia Naţională şi unităţile din
subordine sunt prevăzute în anexa nr. 3.
(2) Repartizarea mijloacelor de transport auto pentru
instituţiile prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. a) şi b) se aprobă prin ordin
al preşedintelui Agenţiei Naţionale.
CAPITOLUL III
Conducerea Agenţiei Naţionale
Art. 12. - Agenţia Naţională
este condusă de consiliul de administraţie, care este constituit şi
funcţionează potrivit prevederilor legii.
Art. 13. - In exercitarea actului de conducere,
consiliul de administraţie al Agenţiei Naţionale îndeplineşte, conform art. 18
alin. (2) din lege, şi următoarele atribuţii principale:
a) adoptă hotărâri privind îmbunătăţirea activităţii
Agenţiei Naţionale;
b) aprobă rapoartele de activitate ale Agenţiei
Naţionale;
c) aprobă criteriile de înfiinţare a agenţiilor
locale;
d) aprobă structurile
organizatorice cadru ale unităţilor prevăzute la art. 5 alin. (1);
e) aprobă Regulamentul de organizare şi funcţionare al
Agenţiei Naţionale;
f) aprobă tematica anuală a studiilor, cercetărilor
şi analizelor privind domeniul specific de activitate al Agenţiei Naţionale;
g) hotărăşte cu privire la utilizarea donaţiilor şi a
bunurilor dobândite, în condiţiile legii, din alte surse decât bugetul
asigurărilor pentru şomaj.
Art. 14. - (1) Preşedintele Agenţiei Naţionale este şi
preşedinte al consiliului de administraţie şi îndeplineşte, conform art. 22
alin. (2) din lege, şi următoarele atribuţii principale:
a) repartizează creditele bugetare pentru bugetul
propriu şi pentru bugetele unităţilor din subordine, conform aprobării
consiliului de administraţie;
b) asigură elaborarea propunerilor pentru
fundamentarea proiectului bugetului asigurărilor pentru şomaj şi le supune spre
aprobare consiliului de administraţie;
c) aprobă anual calificările sau competenţele
profesionale pentru care angajatorii care încadrează în muncă persoane în baza
unui contract de ucenicie la locul de muncă pot beneficia de măsurile de
stimulare prevăzute de lege;
d) coordonează implementarea, menţinerea şi
îmbunătăţirea sistemelor de management al calităţii.
(2) Preşedintele Agenţiei Naţionale exercită o funcţie
asimilată funcţiilor de demnitate publică, având rang de secretar de stat.
(3) In exercitarea atribuţiilor sale, preşedintele
Agenţiei Naţionale beneficiază de drepturile salariale, precum şi de celelalte
drepturi prevăzute de lege pentru funcţia de secretar de stat.
Art. 15. - In cadrul aparatului central al Agenţiei
Naţionale se organizează şi funcţionează, în condiţiile legii, cabinetul
preşedintelui Agenţiei Naţionale.
Art. 16. - Activitatea executivă
a Agenţiei Naţionale se exercită de secretarul general, care
îndeplineşte,conform art. 24 alin. (2) din lege, şi următoarele atribuţii
principale:
a) asigură ducerea la îndeplinire a ordinelor emise
de preşedintele Agenţiei Naţionale;
b) avizează regulamentele de organizare şi
funcţionare ale unităţilor din subordine şi le supune spre aprobare
preşedintelui Agenţiei Naţionale;
c) coordonează elaborarea metodologiilor de aplicare
unitară a legislaţiei din domeniul specific de activitate;
d) coordonează elaborarea de
studii, prognoze şi programe privind domeniul specific de activitate;
e) asigură implementarea, menţinerea şi îmbunătăţirea
sistemelor de management al calităţii.
CAPITOLUL IV
Unităţile din subordinea Agenţiei Naţionale
SECŢIUNEA 1
Agenţiile teritoriale
Art. 17. - (1) Agenţiile teritoriale sunt servicii
publice deconcentrate constituite la nivelul judeţelor şi al municipiului
Bucureşti.
(2) Agenţiile teritoriale asigură, potrivit legii,
implementarea măsurilor de prevenire a şomajului, a măsurilor de stimulare a
ocupării forţei de muncă, protecţia socială a persoanelor neîncadrate în muncă,
organizează şi realizează activitatea de ocupare şi de formare profesională a
forţei de muncă.
Art. 18. - Agenţiile teritoriale realizează, în
principal, următoarele activităţi:
a) informarea şi consilierea profesională;
b) medierea muncii;
c) formarea profesională;
d) consultanţa şi asistenţa pentru începerea unei
activităţi independente sau pentru iniţierea unei afaceri;
e) completarea, în condiţiile
legii, a veniturilor salariale ale persoanelor cărora li s-a stabilit dreptul
la indemnizaţia de şomaj şi care se angajează pentru program normal de lucru,
conform prevederilor legale în vigoare;
f) stimularea mobilităţii forţei de muncă;
g) stimularea angajatorilor pentru încadrarea în muncă
a şomerilor;
h) stimularea angajatorilor care încadrează în muncă
persoane în baza unui contract de ucenicie la locul de muncă;
i) acreditarea furnizorilor de servicii specializate
pentru stimularea ocupării forţei de muncă;
j) efectuarea plăţii drepturilor de protecţie socială
ce se suportă din bugetul asigurărilor de şomaj, potrivit legii;
k) efectuarea plăţii creanţelor salariale ce se suportă
din Fondul de garantare pentru plata creanţelor salariale, în limitele şi în
condiţiile prevăzute de lege.
Art. 19. - (1) In subordinea agenţiilor teritoriale
funcţionează următoarele subunităţi fără personalitate juridică:
a) agenţii locale pentru ocuparea forţei de muncă,
denumite în continuare agenţii locale;
b) centre proprii de formare profesională, denumite
în conţinuare centre proprii.
(2) La nivelul fiecărui sector al municipiului
Bucureşti funcţionează o agenţie locală.
Art. 20. - (1) In funcţie de necesităţile care se impun
în vederea îndeplinirii sarcinilor prevăzute de lege, în subordinea agenţiilor
teritoriale se pot înfiinţa şi alte subunităţi din categoria celor prevăzute la
art. 19 alin. (1), cu aprobarea consiliului de administraţie al Agenţiei
Naţionale.
(2) Agenţiile locale se înfiinţează în vederea
realizării, la nivelul municipiilor reşedinţă de judeţ, la nivelul
principalelor localităţi din cadrul fiecărui judeţ, precum şi la nivelul
sectoarelor municipiului Bucureşti, a activităţilor prevăzute la art. 18 lit.
a), b), e), f) şi j).
(3) In unităţile
administrativ-teritoriale în care se înregistrează un nivel ridicat al
şomajului, în subordinea agenţiilor locale se pot înfinţa puncte de lucru.
(4) Agenţiile locale şi punctele de lucru din
subordinea acestora se pot desfiinţa, cu aprobarea consiliului de
administraţie.
Art. 21. - Structura organizatorică cadru şi
regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare ale agenţiilor teritoriale se
aprobă de consiliul de administraţie al Agenţiei Naţionale.
Art. 22. - (1) Structurile organizatorice ale agenţiilor teritoriale, elaborate pe baza structurii
organizatorice cadru, se aprobă de consiliul de administraţie al Agenţiei Naţionale.
(2) Regulamentele de organizare şi funcţionare ale
agenţiilor teritoriale, elaborate pe baza regulamentului-cadru de organizare şi
funcţionare, se aprobă de preşedintele Agenţiei Naţionale.
Art. 23. - (1) Cu aprobarea consiliului de administraţie,
prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale, în cadrul structurilor
organizatorice ale agenţiilor teritoriale, în funcţie de necesităţile care se
impun în vederea îndeplinirii atribuţiilor prevăzute de lege, pot fi organizate
servicii, birouri şi compartimente, cu respectarea condiţiilor prevăzute de
lege.
(2) Atribuţiile serviciilor, birourilor şi
compartimentelor se stabilesc prin regulamentele de organizare şi funcţionare
ale agenţiilor teritoriale.
(3) Atribuţiile personalului din cadrul agenţiilor
teritoriale şi al subunităţilor prevăzute la art. 19 sunt prevăzute în fişa
postului.
Art. 24. - (1) Agenţiile teritoriale sunt conduse de
directori executivi şi de directori executivi adjuncţi.
(2) Agenţiile locale constituite la nivelul
sectoarelor municipiului Bucureşti sunt conduse de directori executivi
adjuncţi.
(3) Ocuparea posturilor de director executiv şi
director executiv adjunct ai agenţiilor teritoriale, precum şi ai agenţiilor
locale constituite la nivelul sectoarelor municipiului Bucureşti se face pe
bază de concurs sau de examen, organizat în condiţiile legii.
(4) Directorii executivi şi directorii executivi
adjuncţi au statut de funcţionari publici şi sunt numiţi de preşedintele
Agenţiei Naţionale, în condiţiile legii.
(5) In exercitarea atribuţiilor lor, directorii
executivi ai agenţiilor teritoriale emit decizii cu caracter nenormativ.
Art. 25. - In îndeplinirea
atribuţiilor ce le revin potrivit legii, directorii executivi ai agenţiilor
teritoriale sunt sprijiniţi de consilii consultative tripartite, care sunt
constituite şi funcţionează potrivit prevederilor legii.
Art. 26. - Consiliile consultative ale agenţiilor
teritoriale îşi desfăşoară activitatea numai în prezenţa a cel puţin două
treimi din numărul membrilor lor, cu condiţia ca fiecare parte să fie
reprezentată.
SECŢIUNEA a 2-a
Centrele regionale
Art. 27. - (1) Centrele
regionale sunt unităţi cu personalitate juridică, constituite la nivel
regional, care organizează şi realizează formarea profesională a persoanelor în
căutarea unui loc de muncă, potrivit legii, precum şi a altor persoane care pot
participa la programe de formare profesională în condiţiile prevăzute de
Ordonanţa Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesională a adulţilor,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Centrele regionale organizează şi coordonează
activitatea prevăzută la alin. (1) la nivelul judeţelor arondate acestora.
Art. 28. - (1) Centrele regionale furnizează, în
principal, următoarele servicii:
a) formarea profesională a persoanelor prevăzute la
art. 27 alin. (1), realizată la solicitarea agenţiilor teritoriale, a
angajatorilor, precum şi a altor entităţi interesate în domeniul formării
profesionale, în vederea dobândirii, menţinerii şi ridicării nivelului competitivităţii
profesionale pe piaţa muncii;
b) informarea şi consilierea profesională;
c) evaluarea şi monitorizarea
formării profesionale;
d) certificarea formării profesionale a persoanelor
prevăzute la art. 27 alin. (1).
(2) Centrele regionale pot fi autorizate, în condiţiile
legii, ca centre de evaluare şi certificare a competenţelor profesionale
obţinute pe căi nonformale şi informale.
Art. 29. - (1) Arondarea judeţelor în sfera de
competenţă a centrelor regionale se aprobă de consiliul de administraţie al
Agenţiei Naţionale.
(2) Centrele regionale pot desfăşura şi activităţi de
formare profesională şi de evaluare a competenţelor profesionale ale
persoanelor prevăzute la art. 27 alin. (1) din alte judeţe nearondate, la
solicitarea agenţiilor teritoriale, a angajatorilor, precum şi a altor entităţi
interesate.
Art. 30. - Structura organizatorică-cadru
şi regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare ale centrelor regionale se
aprobă de consiliul de administraţie al Agenţiei Naţionale.
Art. 31. - (1) Structurile organizatorice ale centrelor
regionale, elaborate pe baza structurii organizatorice-cadru,
se aprobă de consiliul de administraţie al Agenţiei Naţionale.
(2) Regulamentele de organizare şi funcţionare ale
centrelor regionale, elaborate pe baza regulamentului-cadru de organizare şi
funcţionare, se aprobă de preşedintele Agenţiei Naţionale.
Art. 32. - (1) Cu aprobarea consiliului de
administraţie, prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale, în cadrul
structurilor organizatorice ale centrelor regionale, în funcţie de necesităţile
care se impun în vederea îndeplinirii atribuţiilor prevăzute de lege, pot fi
organizate servicii, birouri şi compartimente, cu respectarea condiţiilor
prevăzute de lege.
(2) Atribuţiile serviciilor, birourilor şi
compartimentelor se stabilesc prin regulamentele de organizare şi funcţionare
ale centrelor regionale.
(3) Atribuţiile personalului din cadrul centrelor
regionale sunt prevăzute în fişa postului.
Art. 33. - (1) Centrele regionale sunt conduse de
directori.
(2) Conducerea activităţilor financiar-contabilă şi
administrativă ale centrelor regionale este asigurată de directori adjuncţi.
(3) Conducerea activităţii de formare profesională
desfăşurate de centrele regionale este asigurată de responsabili cu formarea
profesională, aflaţi în subordinea directorilor centrelor regionale.
Art. 34. - (1) Ocuparea
posturilor de director şi director adjunct ai centrelor regionale se face pe
bază de concurs, organizat în condiţiile legii.
(2) Directorii şi directorii adjuncţi ai centrelor
regionale sunt numiţi de preşedintele Agenţiei Naţionale, în condiţiile legii.
(3) Personalul centrelor regionale este încadrat pe
bază de contract individual de muncă, potrivit legii, şi este salarizat
potrivit prevederilor legale aplicabile personalului contractual din sectorul
bugetar.
(4) Responsabilii cu formarea profesională sunt desemnaţi de directorii centrelor regionale.
(5) In exercitarea atribuţiilor lor, directorii
centrelor regionale emit decizii cu caracter nenormativ.
Art. 35. - (1) In vederea asigurării îndeplinirii de
către centrele regionale a cerinţelor de autorizare a acestora ca furnizori de
formare profesională şi ca centre de evaluare a competenţelor, potrivit legii,
conducerea centrelor regionale adoptă măsuri tehnice şi organizatorice.
(2) Măsurile tehnice au ca scop asigurarea cerinţelor
de echipamente şi logistică necesare instruirii teoretice şi practice la
nivelul standardelor care stau la baza elaborării materialelor didactice şi a
metodelor de pregătire adoptate.
(3) Măsurile organizatorice au ca scop asigurarea
condiţiilor necesare derulării în mod eficient a
serviciilor furnizate.
Art. 36. - In îndeplinirea atribuţiilor ce le revin
potrivit legii, directorii centrelor regionale sunt sprijiniţi de consilii
consultative tripartite, care sunt constituite şi funcţionează potrivit
prevederilor legii.
Art. 37. - Consiliile consultative ale centrelor
regionale îşi desfăşoară activitatea numai în prezenţa a cel puţin două treimi
din numărul membrilor lor, cu condiţia ca fiecare parte să fie reprezentată.
Art. 38. - Finanţarea cheltuielilor privind organizarea
şi funcţionarea centrelor regionale se asigură din următoarele surse:
a) venituri proprii;
b) subvenţii acordate de la bugetul asigurărilor
pentru şomaj, în condiţiile legii.
Art. 39. - Veniturile prevăzute la art. 38 lit. a) se
încasează, se administrează şi se utilizează de către centrele regionale
potrivit legii şi pot proveni din furnizarea de servicii specifice centrelor
regionale, valorificarea de produse şi servicii rezultate din activităţi
desfăşurate în condiţiile legii, chirii, publicaţii, prestaţii editoriale,
studii, proiecte, prestări de alte servicii.
Art. 40. - Centrele regionale au obligaţia de a furniza
cu prioritate servicii persoanelor în căutarea unui loc de muncă, înregistrate
în evidenţa agenţiilor teritoriale, care beneficiază în mod gratuit, potrivit
legii, de aceste servicii.
Art. 41. - (1) In scopul constituirii, dezvoltării,
alocării şi utilizării eficiente şi durabile a resurselor materiale şi
financiare destinate formării profesionale a adulţilor, centrele regionale
stabilesc relaţii de parteneriat cu:
a) agenţii teritoriale;
b) angajatori;
c) organizaţii patronale, sindicale sau profesionale;
d) instituţii de învăţământ;
e) alte structuri organizaţionale, la nivel regional,
judeţean şi al comunităţilor locale.
(2) Parteneriatele stabilite cu
instituţiile prevăzute la alin. (1) lit. a) asigură corelarea sarcinilor de
ocupare a forţei de muncă, cuprinse în planurile de ocupare ale agenţiilor
teritoriale, cu capacitatea şi programele de formare profesională organizate de centrele
regionale, potrivit legii.
(3) In parteneriatele prevăzute la alin. (2) se prevăd
obligaţiile agenţiilor teritoriale privind consilierea, orientarea
profesională, constituirea grupelor de cursanţi şi încadrarea în muncă a
absolvenţilor, precum şi obligaţiile centrelor regionale privind
înmatricularea, formarea, evaluarea şi certificarea formării profesionale a
persoanelor prevăzute la art. 27 alin. (1), cu respectarea indicatorilor de
perfomanţă managerială stabiliţi prin contractul anual de performanţă
managerială.
Art. 42. - (1) Centrele regionale suportă cheltuielile
ocazionate de programele de formare profesională prevăzute la art. 32 alin. (1)
lit. A şi B din Procedurile privind accesul la măsurile pentru stimularea
ocupării forţei de muncă, modalităţile de finanţare şi instrucţiunile de
implementare a acestora, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 377/2002, cu
modificările şi completările ulterioare, cu excepţia cheltuielilor pentru
consultaţii medicale, analize medicale şi teste, necesare participării la
programele de formare profesională, care se suportă de agenţiile teritoriale
pentru persoanele care beneficiază gratuit de servicii de formare profesională,
atunci când serviciile de formare profesională se asigură în judeţele în care
îşi au sediile centrele regionale.
(2) Cheltuielile ocazionate de programele de formare
profesională, suportate de centrele regionale, atunci când acestea asigură
servicii în alte judeţe decât cele în care îşi au sediul, sunt cele prevăzute
la art. 32 alin. (1) lit. A din Procedurile privind accesul la măsurile pentru
stimularea ocupării forţei de muncă, modalităţile de finanţare şi
instrucţiunile de implementare a acestora, aprobate prin Hotărârea Guvernului
nr. 377/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
SECŢIUNEA a 3-a
Centrul Naţional de Formare Profesională a
Personalului Propriu
Art. 43. - (1) Centrul Naţional de Formare Profesională
a Personalului Propriu este unitate cu personalitate juridică, având sediul în
oraşul Râşnov, judeţul Braşov.
(2) Centrul Naţional de Formare
Profesională a Personalului Propriu asigură, pe baza strategiilor şi
programelor anuale de formare a personalului, aprobate de Consiliul de
administraţie al Agenţiei Naţionale, formarea şi perfecţionarea personalului
Agenţiei Naţionale, precum şi a personalului din unităţile aflate în subordine.
Art. 44. - Obiectivele principale ale Centrului
Naţional de Formare Profesională a Personalului Propriu sunt următoarele:
a) formarea şi dezvoltarea abilităţilor, aptitudinilor,
cunoştinţelor şi competenţelor personalului Agenţiei Naţionale şi al unităţilor
din subordine, prin cursuri de specialitate;
b) dezvoltarea capacităţilor manageriale ale
personalului Agenţiei Naţionale şi al unităţilor din subordine, prin programe
de formare şi perfecţionare, organizate în parteneriat cu instituţii de
învăţământ superior, institute de cercetare, precum şi cu alte instituţii de
profil;
c) specializarea personalului Agenţiei Naţionale şi
al unităţilor din subordine în domeniile specifice ocupării şi formării forţei
de muncă, prin cursuri organizate în parteneriat cu instituţii de ocupare din
alte ţări.
Art. 45. - (1) Structura organizatorică a Centrului
Naţional de Formare Profesională a Personalului Propriu se aprobă de consiliul
de administraţie al Agenţiei Naţionale.
(2) Regulamentul de organizare şi funcţionare al
Centrului Naţional de Formare Profesională a Personalului Propriu se aprobă de
preşedintele Agenţiei Naţionale.
Art. 46. - (1) Cu aprobarea consiliului de
administraţie, prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale, în cadrul
structurii organizatorice a Centrului Naţional de Formare Profesională a
Personalului Propriu pot fi organizate servicii, birouri şi compartimente, cu
respectarea condiţiilor prevăzute de lege.
(2) Atribuţiile şi sarcinile serviciilor, birourilor
şi compartimentelor se stabilesc prin Regulamentul de organizare şi funcţionare
al Centrului Naţional de Formare Profesională a Personalului Propriu.
(3) Atribuţiile şi sarcinile personalului din cadrul
Centrului Naţional de Formare Profesională a Personalului Propriu sunt
prevăzute prin fişa postului.
Art. 47. - (1) Centrul Naţional de Formare Profesională
a Personalului Propriu este condus de un director executiv.
(2) Conducerea activităţii financiar-contabile a
Centrului Naţional de Formare Profesională a Personalului Propriu este
asigurată de un director executiv adjunct.
(3) Personalul Centrului Naţional de Formare
Profesională a Personalului Propriu este format din funcţionari publici şi
salariaţi încadraţi pe bază de contract individual de muncă şi este salarizat
potrivit prevederilor legale aplicabile funcţionarilor publici şi personalului
contractual din sectorul bugetar.
Art. 48. - (1) Ocuparea posturilor de director executiv
şi director executiv adjunct ai Centrului Naţional de Formare Profesională a
Personalului Propriu se face pe bază de concurs, organizat în condiţiile legii.
(2) Directorul executiv şi directorul executiv
adjunct ai Centrului Naţional de Formare Profesională a Personalului Propriu au
statut de funcţionari publici şi sunt numiţi de preşedintele Agenţiei
Naţionale, în condiţiile legii.
(3) In exercitarea atribuţiilor sale, directorul
executiv al Centrului Naţional de Formare Profesională a Personalului Propriu
emite decizii cu caracter nenormativ.
SECŢIUNEA a 4-a
Unităţile de implementare a programului
Art. 49. - Unităţile de implementare a programului sunt
unităţi fără personalitate juridică, aflate din punct de vedere administrativ
în subordinea Agenţiei Naţionale, care funcţionează în cadrul celor 8 regiuni
de dezvoltare în aceleaşi localităţi în care îşi au sediile agenţiile de
dezvoltare regională.
Art. 50. - (1) In structura unităţilor de implementare
a programului funcţionează, la nivel judeţean, compartimente de implementare a programului.
(2) Compartimentele de implementare a programului
îndeplinesc funcţii delegate de unităţile de implementare a programului.
Art. 51. - Unităţile de implementare a programului
îndeplinesc, la nivel regional, atribuţiile delegate de Autoritatea de
Management pentru Programul Operaţional Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor
Umane, atât pentru implementarea fondurilor de preaderare PHARE, cât şi pentru
Fondul Social European, pentru axele prioritare delegate.
Art. 52. - Unităţile de implementare a programului
îndeplinesc atribuţia de implementare tehnică a schemelor de finanţare
nerambursabilă, componenta „Dezvoltarea resurselor umane", din cadrul
Subprogramului PHARE 2003 - Coeziune economică şi socială.
Art. 53. - (1) Unităţile de implementare a programului
îndeplinesc atribuţia de implementare tehnică a schemelor de finanţare
nerambursabilă, componenta „Dezvoltarea resurselor umane", din cadrul
Subprogramului PHARE 2004-2006 - Coeziune economică şi socială.
(2) Pentru implementarea tehnică a schemelor de
finanţare nerambursabilă, componenta „Dezvoltarea resurselor umane", din
cadrul Subprogramului PHARE 2004-2006 - Coeziune economică şi socială,
unităţile de implementare a programului îndeplinesc atribuţiile de implementare
sub coordonarea Agenţiei de Implementare PHARE din cadrul Ministerului Muncii,
Solidarităţii Sociale şi Familiei.
Art. 54. - Implementarea, la nivel judeţean, a
schemelor de finanţare nerambursabilă pentru dezvoltarea resurselor umane se
realizează de către unităţile de implementare a
programului prin compartimentele de implementare a programului.
Art. 55. - Organismele intermediare regionale pentru
Programul operaţional sectorial pentru dezvoltarea resurselor umane din
structura unităţilor de implementare a programului îndeplinesc atribuţiile
prevăzute la art. 3 lit. i).
Art. 56. - Anexele nr. 1-3*) fac parte integrantă din
prezentul statut.
*) Anexele nr. 1 -3 sunt reproduse în facsimil.
ANEXA Nr. 1
STRUCTURA ORGANIZATORICĂ A AGENŢIEI NAŢIONALE PENTRU
OCUPAREA FORŢEI DE MUNCĂ
Număr maxim de posturi: 208
*Organismul Intermediar pentru Programul Operaţional Sectorial
pentru Dezvoltarea Resurselor Umane este organizat la nivel de direcţie.
**Cele 8 Unităţi de Implementare a Programului sunt în
prezent unităţi fără personalitate juridică, organizate la nivel de direcţii,
care funcţionează până la data de 31 decembrie 2006 în subordinea Preşedintelui
ANOFM.
ANEXA Nr. 2
UNITĂŢILE DE IMPLEMENTARE A PROGRAMULUI
* Incepând cu data de 1 ianuarie 2007, Unităţile de
Implementare a Programului trec în subordinea Ministerului Muncii,
Solidarităţii Sociale şi Familiei.
ANEXA Nr. 3
PARCUL NORMAT
de mijloace de transport şi consumul lunar de
carburanţi pentru Agenţia
Naţională şi unităţile din
subordine
Nr. crt.
|
Agenţia Naţională şi unităţile din
subordine
|
Tipul mijlocului de transport
|
Parcul normat
|
Consum de
carburanţi
(litri/lună/vehicul*)
|
1
|
Agenţia Naţională (aparatul propriu)
|
autoturism
|
4
|
300
|
autovehicul pentru transport persoane
|
1
|
350
|
2
|
Agenţiile teritoriale
|
autoturism
|
95
|
250
|
şalupă şi ponton (capacitate de până la 30 persoane)
|
1
|
1500
|
3
|
Centrele regionale
|
autoturism
|
12
|
250
|
4
|
Centrul National de Formare Profesională
a Personalului Propriu
|
autoturism
|
1
|
250
|
autovehicul pentru transport marfă
|
1
|
350
|
autovehicul pentru transport persoane
|
1
|
350
|
* Nu se consideră depăşiri la consumul de carburanţi
normat pe autoturism consumul care, la nivelul anului, se încadrează în limita
combustibilului normat, în raport cu numărul total de autoturisme aprobat
pentru fiecare dintre unităţile subordonate Agenţiei Naţionale.