HOTARARE Nr.
1380 din 18 noiembrie 2009
privind înfiintarea,
organizarea, functionarea si atributiile Administratiei Nationale a Rezervelor
de Stat si Probleme Speciale
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 815 din 27 noiembrie 2009
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, al art. 1 alin. 2, al art. 11 şi 13 din Legea privind rezervele de
stat nr. 82/1992, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, al
art. 4 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 477/2003 privind pregătirea economiei
naţionale şi a teritoriului pentru apărare, cu modificările ulterioare, precum
şi al art. 5 alin. (1) din Legea nr. 329/2009 privind reorganizarea unor
autorităţi şi instituţii publice, raţionalizarea cheltuielilor publice,
susţinerea mediului de afaceri şi respectarea acordurilor-cadru cu Comisia
Europeană şi Fondul Monetar Internaţional,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale şi atribuţii
Art. 1. - (1) Administraţia Naţională a Rezervelor de
Stat şi Probleme Speciale, denumită în continuare Administraţia Naţională, se
organizează şi funcţionează ca organ de specialitate al administraţiei publice
centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Administraţiei
şi Internelor, finanţată integral de la bugetul de stat, prin bugetul
Ministerului Administraţiei şi Internelor.
(2) Administraţia Naţională se înfiinţează prin
comasarea Administraţiei Naţionale a Rezervelor de Stat cu Oficiul Central de
Stat pentru Probleme Speciale, instituţii publice care se desfiinţează.
(3) Administraţia Naţională face parte din structurile
de ordine şi siguranţă publică din subordinea Ministerului Administraţiei şi
Internelor şi este parte componentă a Departamentului ordine şi siguranţă
publică.
(4) Administraţia Naţională are sediul principal în
municipiul Bucureşti, Bd. Libertăţii nr. 12A, sectorul 5, şi un sediu secundar
situat în municipiul Bucureşti, str. Mendeleev nr. 21-25, sectorul 1.
Art. 2. - Pentru îndeplinirea atribuţiilor privind
rezervele de stat, pregătirea economiei naţionale şi a teritoriului pentru
apărare, prevăzute în actele normative în vigoare, Administraţia Naţională
exercită următoarele funcţii:
a) de strategie, prin care se asigură elaborarea şi
aplicarea strategiei rezervelor de stat şi de pregătire a economiei naţionale
şi a teritoriului pentru apărare, în conformitate cu politica economică a
Guvernului şi cu tendinţele pe plan mondial, precum şi orientarea generală
pentru îndeplinirea obligaţiilor asumate de statul român pe linia controlului
armamentelor, creşterii încrederii şi securităţii;
b) de reglementare, prin care se asigură elaborarea
cadrului normativ pentru realizarea obiectivelor din domeniul său de
activitate;
c) de administrare, prin care se asigură administrarea
stocurilor de produse rezerve de stat, intangibile, de conjunctură, de
intervenţie şi a celor disponibile, aflate în domeniul privat al statului, a
rezervelor de mobilizare, precum şi a patrimoniului propriu;
d) de reprezentare, prin care se asigură, în numele
statului sau al Guvernului, reprezentarea pe plan intern şi extern în domeniul
său de activitate;
e) de autoritate de stat, prin care se asigură
organizarea, coordonarea şi controlul aplicării şi respectării reglementărilor
din domeniul său de activitate;
f) socială, prin care se asigură atenuarea
consecinţelor unor situaţii conjuncturale, prin acordarea de împrumuturi;
g) umanitară, prin care se asigură atenuarea consecinţelor
unor situaţii de urgenţă, prin acordarea de ajutoare umanitare gratuite, la
intern sau la extern;
h) de apărare, prin care se asigură elaborarea
proiectului planului de mobilizare a economiei naţionale pentru apărare, a
planului de pregătire a economiei naţionale pentru apărare şi a programului
cuprinzând obiectivele de pregătire operativă a teritoriului pentru apărare,
precum şi constituirea de stocuri intangibile de importanţă strategică pentru
nevoi de apărare;
i) de implementare şi de urmărire a aplicării
acquis-ului comunitar, prin care se asigură îndeplinirea angajamentelor asumate
de România, ca stat membru al Uniunii Europene, în domeniul stocurilor minime
de siguranţă pentru produse petroliere constituite de Administraţia Naţională,
precum şi de implementare şi de urmărire a aplicării documentelor
internaţionale pe linia controlului armamentelor, creşterii încrederii şi
securităţii la care statul român este parte.
Art. 3. - In exercitarea funcţiilor prevăzute la art.
2, Administraţia Naţională îndeplineşte următoarele atribuţii principale:
A. In domeniul rezervelor de stat:
1. elaborează şi prezintă spre aprobare Consiliului
Suprem de Apărare a Ţării, prin Ministerul Administraţiei şi Internelor,
Strategia rezervelor de stat, ca element component al domeniului ordinii,
siguranţei publice şi securităţii naţionale;
2. elaborează şi propune Guvernului, spre aprobare,
prin Ministerul Administraţiei şi Internelor, Nomenclatorul produselor rezervă
de stat, nivelurile maxime, stocurile intangibile şi termenele orientative de
păstrare;
3. stabileşte şi propune Guvernului, prin Ministerul
Administraţiei şi Internelor, produsele şi nivelurile acestora la care se
constituie stocuri intangibile destinate producţiei de tehnică militară şi
nevoilor de apărare în caz de război, corelate cu rezervele proprii ale armatei
şi rezervele de mobilizare;
4. elaborează şi propune Guvernului, spre aprobare,
prin Ministerul Administraţiei şi Internelor, programe anuale pentru
constituirea, reîntregirea sau preschimbarea sortimentală a stocurilor rezerve
de stat de produse şi materii prime cu finanţare în condiţiile legii;
5. elaborează norme metodologice, proceduri şi
instrucţiuni privind activitatea de administrare a rezervelor de stat, aprobate
prin ordin al preşedintelui Administraţiei Naţionale;
6. administrează stocurile de produse rezerve de
stat, stocurile intangibile, cele de conjunctură, de urgenţă şi cele devenite
disponibile;
7. colaborează cu Comisia pentru coordonarea,
constituirea, menţinerea, controlul şi supravegherea stocurilor minime de
siguranţă pentru ţiţei şi produse petroliere, înfiinţată la nivelul
Ministerului Economiei;
8. efectuează inventarierea lunară a stocurilor minime
de siguranţă pentru produse petroliere constituite de Administraţia Naţională
şi raportează situaţia inventarierii acestor stocuri la Comisia pentru
coordonarea, constituirea, menţinerea, controlul şi supravegherea stocurilor
minime de siguranţă pentru ţiţei şi produse petroliere, înfiinţată la nivelul
Ministerului Economiei;
9. elaborează şi propune Guvernului, spre aprobare,
prin Ministerul Administraţiei şi Internelor, proiectul de hotărâre a
Guvernului pentru achiziţionarea stocurilor de conjunctură din producţia
internă sau din import, în scopul valorificării ulterioare, în condiţii
avantajoase, în ţară sau la export;
10. elaborează şi propune Guvernului, spre aprobare,
prin Ministerul Administraţiei şi Internelor, proiectul de hotărâre a
Guvernului pentru achiziţionarea stocurilor de urgenţă, finanţarea putând fi
asigurată şi din credite externe angajate de Guvern, în condiţiile legii;
11. elaborează şi aprobă programele anuale de
împrospătare şi valorificare a produselor din stoc, pe baza situaţiilor
calitative primite de la unităţile teritoriale subordonate şi în funcţie de
dispunerea produselor pe unităţii teritoriale;
12. întocmeşte filele de program privind acumularea,
împrospătarea şi valorificarea produselor pe care le transmite unităţilor
teritoriale;
13. elaborează programul de analize de laborator ce
urmează a fi efectuate în vederea urmăririi evoluţiei stării calitative a
produselor pe timpul păstrării;
14. asigură îndeplinirea programelor anuale de
constituire şi reîntregire a produselor în vederea realizării stocurilor până
la nivelurile maxime aprobate prin nomenclator;
15. desfăşoară activităţi comerciale în vederea
realizării acumulării, preschimbării sortimentale, împrospătării şi
valorificării produselor în/din stocurile rezervelor de stat,
închirieri/concesionări de active fixe din unităţile teritoriale subordonate;
16. fundamentează preţul, termenul de livrare,
condiţiile de livrare şi de plată pentru produsele scoase la împrospătare sau
valorificare, în funcţie de natura şi vechimea produsului, de riscul menţinerii
în stoc, de uzura morală, de conjunctura economică, precum şi de alţi factori
ce pot determina urgenţa împrospătării sau valorificării, după caz, potrivit
legislaţiei specifice; nota de fundamentare se întocmeşte şi pentru produsele
scoase sub formă de împrumut;
17. negociază, pe baza fundamentării, pentru produsele
scoase din rezerva de stat, în numele unităţilor teritoriale subordonate,
preţul, condiţiile de scoatere şi/sau restituire, cuantumul şi modul de
constituire a garanţiilor, cota de adaos a Administraţiei Naţionale, după caz;
18. în situaţiile în care împrospătarea unor produse
nu se poate realiza la preţul pieţei datorită lipsei de cerere pe piaţă, uzurii
morale, degradării calitative neimputabile unei persoane şi a căror păstrare
peste limita termenului orientativ ar conduce la cheltuieli suplimentare sau
pagube, scoaterea produselor din rezervele de stat se poate face la preţuri
reduse faţă de cele practicate pe piaţă, potrivit legii, în limitele
procentelor stabilite de Guvern, cu aprobarea primului-ministru sau, prin
delegare, a preşedintelui Administraţiei Naţionale, atunci când reducerile nu
depăşesc 25%;
19. negociază, în numele unităţilor teritoriale
subordonate, tarifele de depozitare pentru produsele rezerve de stat păstrate
la operatorii economici pe bază de contracte de depozit custodie şi/sau
prestări servicii;
20. prezintă Consiliului Suprem de Apărare a Ţării şi
primului-ministru, prin Ministerul Administraţiei şi Internelor, ori de câte
ori este nevoie, starea rezervelor de stat;
21. stabileşte dispunerea în teritoriu a stocurilor de
produse păstrate în custodie la operatorii economici cu care unităţile
teritoriale încheie contracte de depozit, custodie şi prestări servicii, în
funcţie de interesele strategice, zonele de risc natural, consumatorii sau producătorii
potenţiali, posibilitatea asigurării împrospătării stocurilor de către
depozitari, starea şi dotarea tehnică a depozitelor puse la dispoziţie, precum
şi păstrarea temporară în spaţiile de depozitare ale operatorilor economici;
22. stabileşte şi aprobă dispunerea stocurilor pe
unităţi teritoriale subordonate şi spaţiile de depozitare ale acestora;
23. stabileşte şi aprobă transferurile de stocuri de
produse rezerve de stat între unităţile teritoriale subordonate, între acestea
şi operatori economici depozitari, precum şi între operatori economici
depozitari;
24. îndrumă activităţile de recepţie, depozitare,
conservare şi de livrare a produselor din rezervele de stat păstrate în
spaţiile de depozitare proprii sau ale operatorilor economici;
25. desfăşoară activităţi de îndrumare şi control în
domeniul rezervelor de stat;
26. colaborează cu instituţii specializate pentru
activitatea de cercetare ştiinţifică în vederea stabilirii condiţiilor optime
de conservare şi păstrare îndelungată a produselor;
27. aprobă scăderea din gestiune a perisabilităţilor
legale şi a cantităţilor de produse ce fac obiectul programului anual de
analize;
28. avizează scăderea din evidenţele contabile a
creanţelor nerecuperate ca urmare a închiderii procedurii de faliment, potrivit
prevederilor legale, precum şi a pagubelor înregistrate la produsele rezerve de
stat ca urmare a unor situaţii neprevăzute sau de forţă majoră, potrivit legii;
29. încasează de la unităţile teritoriale subordonate
sumele provenite din operaţiunile de valorificare a produselor rezerve de stat
sau din operaţiunile desfiinţate sau restrânse;
30. atribuie, în calitate de unitate de achiziţii
centralizată, în numele şi pentru unităţile teritoriale subordonate, contracte
de achiziţie publică pentru produsele rezervă de stat prevăzute în programele
anuale, în condiţiile legii;
31. analizează şi avizează, din punctul de vedere al
existenţei stocurilor, solicitările ministerelor privind acordarea unor
împrumuturi cu produse rezervă de stat, pe care le prezintă Guvernului, spre
aprobare, prin Ministerul Administraţiei şi Internelor;
32. intervine, în baza hotărârii Guvernului, direct
sau în colaborare cu alte instituţii abilitate, pentru acordarea de ajutoare
umanitare, interne sau externe, cu titlu gratuit;
33. asigură îndeplinirea angajamentelor asumate de
România, ca stat membru al Uniunii Europene, în domeniul stocurilor minime de
siguranţă pentru produse petroliere constituite de Administraţia Naţională;
34. îndeplineşte sarcinile stabilite prin planul de
mobilizare şi planul de pregătire a economiei naţionale pentru apărare;
35. asigură constituirea şi administrarea stocurilor
intangibile.
B. In domeniul problemelor speciale:
1. elaborează strategia privind pregătirea economiei
naţionale şi a teritoriului pentru apărare şi asigură implementarea acesteia;
2. îndeplineşte atribuţiile ce îi revin Guvernului în
domeniul pregătirii economiei naţionale şi a teritoriului pentru apărare;
3. organizează, coordonează şi controlează activitatea
ministerelor şi a celorlalte autorităţi ale administraţiei publice,
instituţiilor şi operatorilor economici privind pregătirea economiei naţionale
şi a teritoriului pentru apărare;
4. elaborează, pe baza cererilor instituţiilor publice
cu atribuţii în domeniul apărării, siguranţei naţionale şi ordinii publice şi a
propunerilor autorităţilor administraţiei publice, instituţiilor şi
operatorilor economici, proiectele planului de mobilizare a economiei naţionale
pentru apărare, planului de pregătire a economiei naţionale pentru apărare şi
programului cuprinzând obiectivele de pregătire operativă a teritoriului pentru
apărare, pe care le supune aprobării conform legii;
5. iniţiază, elaborează şi promovează sau avizează,
după caz, proiecte de acte normative privind pregătirea economiei naţionale şi
a teritoriului pentru apărare, industria de apărare, rechiziţiile de bunuri şi
prestările de servicii în interes public, protecţia civilă sau cele care au
implicaţii asupra acestor domenii;
6. organizează, coordonează şi administrează măsurile
şi acţiunile referitoare la sistemul de priorităţi şi alocare a resurselor
pentru apărare şi exercită controlul asupra îndeplinirii acestora;
7. analizează şi avizează, din punctul de vedere al
sarcinilor la mobilizare, propunerile autorităţilor administraţiei publice
centrale şi locale, precum şi ale celorlalte instituţii referitoare la
elaborarea proiectului bugetului de stat pentru război;
8. administrează rezervele de mobilizare;
9. cuprinde în planul de pregătire a economiei
naţionale pentru apărare măsuri de păstrare a capacităţilor de apărare
identificate de ministerele de resort şi ţine evidenţa acestor capacităţi;
10. transmite autorităţilor administraţiei publice
centrale şi locale, instituţiilor şi operatorilor economici, după caz,
sarcinile rezultate din planul de mobilizare a economiei naţionale, din planul
de pregătire a economiei naţionale pentru apărare, din programul cuprinzând
obiectivele de pregătire operativă a teritoriului pentru apărare şi din
precizările metodologice referitoare la măsurile ce urmează a fi întreprinse în
vederea îndeplinirii acestora;
11. cuprinde în bugetul propriu fondurile necesare
pentru îndeplinirea măsurilor stabilite prin planul de pregătire a economiei
naţionale pentru apărare;
12. solicită, în condiţiile legii, date şi informaţii
privind potenţialul economic şi uman al autorităţilor administraţiei publice,
instituţiilor publice şi operatorilor economici;
13. îndeplineşte atribuţiile autorităţii de
specialitate, stabilite prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 95/2002
privind industria de apărare, aprobată cu modificări şi completări prin Legea
nr. 44/2003, cu modificările şi completările ulterioare;
14. aprobă inventarul capacităţilor de producţie
pentru apărare, precum şi actualizarea acestuia;
15. coordonează asigurarea resurselor materiale
necesare susţinerii efortului de apărare prin planul de mobilizare a economiei
naţionale;
16. asigură activitatea de secretariat pentru Comisia
centrală de rechiziţii, la nivel naţional, şi pentru comisiile mixte de
rechiziţii, în unităţile administrativ-teritoriale, conform prevederilor
legale;
17. controlează, împreună cu instituţiile publice
beneficiare, evidenţa, întreţinerea şi starea tehnică a bunurilor supuse
rechiziţiei şi verifică exactitatea datelor comunicate de instituţii şi
operatorii economici;
18. elaborează, împreună cu Ministerul Apărării
Naţionale, instrucţiunile privind întocmirea şi actualizarea monografiilor
economico-militare ale unităţilor administrativ-teritoriale;
19. avizează solicitările privind concesionarea
bunurilor şi serviciilor, potrivit legii;
20. organizează, coordonează şi controlează la
autorităţile administraţiei publice centrale şi locale activităţile privind
consumul raţionalizat al populaţiei în situaţii de mobilizare şi război;
21. întocmeşte, coordonează, analizează şi avizează
documentele de mobilizare la locul de muncă, pe unităţi
administrativ-teritoriale, în vederea aprobării acestora, potrivit legii;
22. îndrumă şi controlează activitatea comisiilor
pentru probleme de apărare, constituite în cadrul autorităţilor administraţiei
publice, instituţiilor publice şi operatorilor economici cărora le revin
sarcini în domeniul pregătirii economiei naţionale şi a teritoriului pentru
apărare;
23. coordonează în unităţile
administrativ-teritoriale, prin structurile teritoriale pentru probleme
speciale, modul de întocmire a lucrărilor privind asigurarea cererilor
unităţilor militare pe timpul mobilizării, existentul şi starea calitativă a
bunurilor prevăzute a fi asigurate;
24. analizează, la instituirea stării de asediu sau a
stării de urgenţă, precum şi pentru înlăturarea urmărilor unor dezastre,
cererile de întrebuinţare a unor rezerve materiale, umane şi financiare
prevăzute a fi utilizate în caz de mobilizare sau război şi face propuneri,
potrivit legii;
25. verifică, împreună cu Ministerul Apărării
Naţionale sau separat, prin exerciţii şi antrenamente de mobilizare, stadiul
pregătirii economiei naţionale şi a teritoriului pentru apărare, conform
planului aprobat de Consiliul Suprem de Apărare a Ţării;
26. asigură, pe plan intern managementul tuturor
activităţilor pentru implementarea prevederilor, documentelor internaţionale pe
linia controlului armamentelor, creşterii încrederii şi securităţii, la care
ţara noastră este parte;
27. planifică sau/şi coordonează pregătirea
centralizată a personalului destinat executării activităţilor specifice de
verificare a armamentelor conform actelor internaţionale în domeniu, organizate
în ţară sau străinătate.
C. Alte atribuţii:
1. elaborează şi avizează, după caz, proiecte de acte
normative în domeniul său de activitate, pe care le înaintează Ministerului
Administraţiei şi Internelor;
2. elaborează, după caz, instrucţiuni, regulamente,
nomenclatoare şi norme metodologice în domeniile sale de activitate, pe care le
supune aprobării, potrivit legii;
3. participă, în calitate de membru, la activităţile
desfăşurate de Comitetul Naţional pentru Situaţii de Urgenţă pentru asigurarea
funcţiilor de sprijin privind prevenirea şi gestionarea situaţiilor de urgenţă
ce îi revin conform prevederilor legale;
4. organizează cursuri de instruire, activităţi de
formare profesională şi convocări periodice pe domenii de activitate cu
conducerile şi personalul de specialitate din unităţile teritoriale
subordonate, scop în care poate colabora cu universităţi tehnice, economice şi
centre de perfecţionare;
5. elaborează şi asigură executarea programului de
finanţare a unităţilor teritoriale în corelare cu programele aprobate;
6. organizează activitatea de audit public intern şi
control financiar preventiv intern, potrivit legii;
7. acordă unităţilor teritoriale asistenţă tehnică în
domeniul activităţilor de logistică şi mentenanţă, pază, prevenire şi stingere
a incendiilor, securitatea în muncă şi protecţia mediului;
8. elaborează şi aprobă programele de investiţii şi
programele de reparaţii ale activelor fixe corporale din patrimoniul
Administraţiei Naţionale;
9. desfăşoară activităţi de transparenţă
decizională, informare publică şi de relaţii cu presa;
10. organizează inventarierea elementelor de activ şi
pasiv din patrimoniul unităţilor teritoriale, precum şi pentru bunurile şi
valorile deţinute de Administraţia Naţională cu orice titlu, aparţinând altor
persoane juridice sau fizice în vederea întocmirii situaţiilor financiare
pentru exerciţiul bugetar anual, ale reglementărilor contabile aplicabile,
precum şi normelor în vigoare privind inventarierea;
11. îndrumă metodologic activităţile din domeniile
contabilitate, resurse umane, salarizare, juridic şi contencios din unităţile
teritoriale subordonate;
12. constată contravenţiile şi aplică sancţiunile,
prin reprezentanţii împuterniciţi potrivit legii;
13. îndrumă, coordonează şi controlează activitatea de
protecţie a informaţiilor clasificate în unităţile teritoriale şi structurile
teritoriale pentru probleme speciale, în condiţiile legii;
14. monitorizează şi controlează aplicarea
prevederilor legale privind funcţiile publice şi contractuale, perfecţionarea
profesională, salarizarea, precum şi aplicarea măsurilor privind respectarea
egalităţii de şanse şi tratament în domeniul relaţiilor de serviciu şi al
raporturilor de muncă, din cadrul unităţilor teritoriale subordonate;
15. reprezintă Ministerul Administraţiei şi
Internelor în raporturile cu persoanele juridice şi fizice, române şi străine,
în domeniul său de competenţă;
16. colaborează cu ministerele şi cu alte autorităţi
publice pentru îndeplinirea atribuţiilor ce îi revin;
17. colaborează cu instituţii şi organisme similare
din străinătate în domeniul său de activitate;
18. editează buletine informative şi alte publicaţii
de specialitate;
19. îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de
lege.
CAPITOLUL II
Conducerea Administraţiei Naţionale
Art. 4. - (1) Conducerea Administraţiei Naţionale este
exercitată de un preşedinte, cu rang de secretar de stat, numit prin decizie a
primului-ministru, la propunerea ministrului administraţiei şi internelor.
(2) Preşedintele conduce întreaga activitate a
Administraţiei Naţionale, o reprezintă în raporturile cu celelalte autorităţi
şi instituţii publice, cu persoanele juridice şi fizice din ţară şi din
străinătate, precum şi în justiţie.
(3) Preşedintele numeşte şi eliberează din funcţie
personalul Administraţiei Naţionale, în condiţiile legii.
(4) Preşedintele Administraţiei Naţionale are
calitatea de ordonator secundar de credite.
(5) In calitate de ordonator secundar de credite,
preşedintele Administraţiei Naţionale repartizează, prin compartimentele de
specialitate, bugetul aprobat pe ordonatori terţiari şi bugetul propriu şi
urmăreşte execuţia acestuia conform prevederilor legale.
(6) In exercitarea atribuţiilor sale, preşedintele
Administraţiei Naţionale emite ordine cu caracter normativ sau individual,
precum şi instrucţiuni, în condiţiile legii.
Art. 5. - (1) Administraţia Naţională are un secretar
general, înalt funcţionar public, numit în condiţiile legii.
(2) Secretarul general îndeplineşte atribuţiile
prevăzute de lege, precum şi alte însărcinări stabilite prin regulamentul de
organizare şi funcţionare sau încredinţate de preşedintele Administraţiei
Naţionale.
(3) In cazul în care preşedintele Administraţiei
Naţionale, datorită unor împrejurări întemeiate, nu îşi poate exercita
atribuţiile curente, acesta îşi poate delega prin ordin atribuţiile
secretarului general, care îl înlocuieşte în limitele mandatului încredinţat.
Art. 6. - (1) Pe lângă preşedintele Administraţiei
Naţionale funcţionează, ca organ consultativ, colegiul de conducere.
(2) Componenţa şi regulamentul de funcţionare ale
colegiului de conducere se aprobă prin ordin al preşedintelui Administraţiei
Naţionale.
(3) Colegiul de conducere al Administraţiei Naţionale
se întruneşte, la cererea preşedintelui Administraţiei Naţionale, pentru
dezbaterea problemelor privind activitatea Administraţiei Naţionale.
CAPITOLUL III
Organizarea Administraţiei Naţionale
Art. 7. - (1) Structura organizatorică a Administraţiei
Naţionale este prevăzută la anexa nr. 1*).
(2) In structura organizatorică a Administraţiei
Naţionale funcţionează direcţii generale, direcţii, servicii, birouri şi
compartimente.
(3) In cadrul structurii organizatorice a
Administraţiei Naţionale, prin ordin al preşedintelui Administraţiei Naţionale,
se pot organiza servicii, birouri şi compartimente sau alte colective
specializate şi se pot stabili funcţiile de conducere ale acestora, în
condiţiile legii.
Art. 8. - (1) Atribuţiile şi sarcinile direcţiilor
generale, direcţiilor, serviciilor, birourilor şi compartimentelor se stabilesc
prin regulamentul de organizare şi funcţionare, aprobat prin ordin al
preşedintelui Administraţiei Naţionale.
(2) Atribuţiile, sarcinile şi răspunderile individuale
ale personalului Administraţiei Naţionale se stabilesc, potrivit legii, pe baza
regulamentului de organizare şi funcţionare şi a fişelor posturilor.
Art. 9. - (1) Personalul Administraţiei Naţionale se
compune din: funcţionari publici, personal contractual, funcţionari publici cu
statut special şi cadre militare în activitate detaşate de la Ministerul
Apărării Naţionale, cărora li se aplică prevederile legislaţiei specifice în
domeniu.
(2) Personalul Administraţiei Naţionale cu atribuţii în
domeniul rezervelor de stat, în timpul activităţii în cadrul instituţiei,
precum şi o perioadă de 5 ani de la încetarea activităţii în cadrul acesteia,
are obligaţia de a păstra secretul profesional, fiind interzisă folosirea sau
dezvăluirea de date şi fapte care, devenite publice, ar dăuna intereselor
acesteia.
*) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil.
Art. 10. - (1) Administraţia Naţională are în subordine
unităţi teritoriale cu personalitate juridică şi serviciul verificarea
calităţii produselor rezervă de stat, prevăzute în anexa nr. 2.
(2) In structura Administraţiei Naţionale, la nivelul
fiecărui judeţ şi al Municipiului Bucureşti, funcţionează structuri teritoriale
pentru probleme speciale, fără personalitate juridică.
(3) Numărul maxim de posturi ale Administraţiei
Naţionale finanţate de la bugetul de stat este de 1.280, exclusiv preşedintele
Administraţiei Naţionale, din care aparatul propriu 309 posturi, exclusiv
preşedintele Administraţiei Naţionale.
(4) Statul de organizare al aparatului propriu al
Administraţiei Naţionale se aprobă prin ordin al ministrului administraţiei şi
internelor, iar statele de organizare ale unităţilor teritoriale subordonate de
către preşedinte prin ordin, în limita numărului de posturi aprobat.
(5) Modificările în structura organizatorică se vor
efectua cu încadrarea în numărul maxim de posturi şi în structura acestora,
precum şi în creditele bugetare alocate, în condiţiile legii.
Art. 11. - (1) Unităţile teritoriale subordonate au ca
obiect de activitate administrarea, contractarea, plata, primirea, recepţia,
depozitarea, asigurarea integrităţii cantitative şi nivelului calitativ ale
produselor pe timpul păstrării îndelungate, precum şi livrarea cu operativitate
a acestora.
(2) In scopul realizării obiectivelor prevăzute la
alin. (1), unităţile teritoriale subordonate au următoarele atribuţii şi
răspunderi:
1. încheie cu operativitate şi execută în mod
corespunzător contracte de vânzare-cumpărare şi acte adiţionale, după caz, de
împrumut şi de depozit-custodie şi prestări servicii, în condiţiile stabilite
prin documentele, notă de negociere, addendum, ordin de livrare, raport privind
procedura de achiziţie, transmise de Administraţia Naţională, şi răspunde de
îndeplinirea obligaţiilor ce îi revin unităţii din aceste documente;
2. urmăresc şi răspund de derularea contractelor
încheiate, scop în care întreprind următoarele operaţiuni: emit şi primesc
facturi, încasează şi plătesc sumele din facturi, predau şi recepţionează
produse şi servicii, primesc garanţia constituită în cuantumul şi forma
stabilită prin documentele primite de la Administraţia Naţională şi o execută
sau o restituie la termen, după caz;
3. controlează şi răspund de activitatea de recepţie
şi autorecepţie la primirea şi livrarea produselor;
4. raportează periodic mişcările de produse;
5. desfăşoară activităţi economico-financiare şi
comerciale, în condiţiile legii;
6. organizează şi răspund de executarea controlului
integrităţii cantitative;
7. organizează şi răspund de controlul nivelului
calităţii stocurilor de produse din administrare, scop în care prelevează probe
conform programului anual de analize şi execută operaţiunile de conservare,
acolo unde este cazul;
8. răspund de verificarea periodică a integrităţii
cantitative şi a nivelului de calitate ale produselor păstrate la operatorii
economici pe bază de contracte de depozit-custodie şi prestări servicii;
9. coordonează şi răspund pentru regruparea în unitate
a produselor aflate în custodie temporară la furnizori, în cadrul termenelor
prevăzute de instrucţiuni sau aprobate;
10. răspund de încheierea documentelor de constatare a
diferenţelor cantitative şi calitative cu ocazia verificării la recepţie a
produselor; analizează operativ reclamaţiile primite de la beneficiari,
dispunând măsurile de soluţionare a acestora;
11. răspund de inventarierea periodică şi inopinată a
patrimoniului unităţii, potrivit prevederilor legale şi instrucţiunilor
Administraţiei Naţionale în materie;
12. răspund, în condiţiile prevăzute de lege, de
înregistrarea plusurilor constatate cu ocazia inventarierii sau a lichidării
stocurilor de produse; stabilesc măsurile materiale sau disciplinare care se
impun privind diferenţele înregistrate în minus cu ocazia inventarierii sau
lichidării stocurilor de produse şi în orice alte ocazii;
13. organizează şi răspund de exploatarea
corespunzătoare şi menţinerea în stare de funcţionare a spaţiilor de
depozitare;
14. organizează şi răspund de respectarea prevederilor
din instrucţiuni şi fişe tehnice în ceea ce priveşte depozitarea produselor
aflate în administrare;
15. răspund de întocmirea documentelor şi aprobă
scăderea din contabilitate, pe baza avizului ordonatorului principal de
credite, a pagubelor, nedatorate culpei unei persoane, înregistrate la
produsele aflate în administrare, apărute ca urmare a unor situaţii neprevăzute
sau de forţă majoră, potrivit legii;
16. răspund de întocmirea documentelor şi aprobă
operaţiunea de înregistrare în evidenţele contabile a eventualelor diferenţe de
preţ, ca urmare a efectuării operaţiunilor de împrospătare produse rezervă de
stat, prin schimb de marfă contra marfă, în cazul în care preţul de
înregistrare în evidenţele contabile este mai mare faţă de preţul practicat pe
piaţă;
17. răspund de întocmirea documentelor şi
veridicitatea datelor înscrise în acestea şi efectuează scăderea din gestiune,
pe baza aprobării ordonatorului principal de credite, a perisabilităţilor
legale şi a cantităţilor de produse ce fac obiectul programului anual de
analize;
18. urmăresc recuperarea de la persoanele fizice şi
juridice a sumelor prevăzute în sentinţele definitive şi executorii şi în alte
hotărâri ce privesc recuperarea unor datorii generate de lipsuri, furturi,
deteriorări etc. ale produselor şi/sau ambalajelor;
19. răspund de organizarea şi asigurarea activităţilor
de pază, prevenirea şi stingerea incendiilor, protecţia muncii şi protecţia
mediului, potrivit legii;
20. răspund de executarea programelor de investiţii,
reparaţii şi întreţinere la activele fixe corporale din patrimoniu, menţinând
în permanenţă unitatea în stare operativă;
21. desfăşoară, în nume propriu, activităţi de
transport rutier de produse rezervă de stat şi produse pentru aprovizionarea
curentă, respectiv efectuează operaţiuni de manevră feroviară pe liniile de
cale ferată industriale aflate în administrare;
22. organizează procedurile legale pentru atribuirea
contractelor de achiziţii publice, altele decât cele pentru produsele rezervă
de stat;
23. organizează şi răspund de respectarea prevederilor
privind protecţia informaţiilor clasificate, în condiţiile legii;
24. asigură aplicarea prevederilor legale privind
funcţiile publice şi contractuale, perfecţionarea profesională şi salarizarea;
25. răspund de aplicarea măsurilor privind egalitatea
de şanse şi tratament în domeniul relaţiilor de serviciu şi al raporturilor de
muncă;
26. virează la Administraţia Naţională sumele
provenite din operaţiuni de valorificare a produselor rezerve de stat sau din
operaţiunile desfiinţate sau restrânse;
27. desfăşoară alte activităţi dispuse de conducerea
Administraţiei Naţionale.
(3) Conducerea unităţilor teritoriale subordonate
este exercitată de către directori executivi care au calitatea de ordonatori
terţiari de credite.
(4) Directorii executivi ai unităţilor teritoriale
subordonate aprobă, cu avizul ordonatorului principal de credite, închiderea
prin scăderea din contabilitate a creanţelor nerecuperate ca urmare a
închiderii procedurii insolvenţei, potrivit prevederilor legale.
(5) Personalul unităţilor teritoriale subordonate
răspunde disciplinar, material şi penal, după caz, pentru neaplicarea în cadrul
unităţii teritoriale subordonate a prevederilor legale în materie, a ordinelor
primite de la Administraţia Naţională, precum şi pentru neîndeplinirea la
termen a sarcinilor, lucrărilor, atribuţiilor şi răspunderilor care îi revin.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii finale
Art. 12. - (1) Dotarea Administraţiei Naţionale şi a
unităţilor teritoriale subordonate cu mijloace de transport, de comunicaţii şi
informatică, mijloace specifice, precum şi alte bunuri materiale se stabilesc
prin ordin al ministrului administraţiei şi internelor, conform reglementărilor
în vigoare.
(2) Pentru deplasarea în zonele calamitate, precum şi
pentru intervenţii, exerciţii şi alte activităţi specifice, personalului din
structurile teritoriale pentru probleme speciale i se asigură mijloace de
transport din parcul instituţiilor prefectului şi/sau al consiliilor judeţene,
în limita a 40 de litri carburant lunar, contravaloarea acestuia fiind
decontată de Administraţia Naţională.
Art. 13. - Instituţiile prefectului, împreună cu
consiliile judeţene/Consiliul General al Municipiului Bucureşti, asigură
structurilor teritoriale pentru probleme speciale spaţiile
corespunzătoare necesare pentru desfăşurarea activităţilor, în condiţiile
legii.
Art. 14. - Armamentul şi muniţia necesare dotării
personalului de pază din cadrul unităţilor teritoriale subordonate se asigură,
în mod gratuit, prin comodat, de către structurile de poliţie.
Art. 15. -Administraţia Naţională a Rezervelor de Stat
şi Probleme Speciale preia patrimoniul instituţiilor publice care se
desfiinţează, prevăzute la art. 1 alin. (2), pe bază de protocol de
predare-preluare, încheiat în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare
a prezentei hotărâri, care cuprinde menţiunile prevăzute la art. 8 alin. (5)
din Legea nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autorităţi şi instituţii
publice, raţionalizarea cheltuielilor publice, susţinerea mediului de afaceri
şi respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeană şi Fondul Monetar
Internaţional.
Art. 16. - (1) Personalul instituţiilor publice care se
desfiinţează, prevăzute la art. 1 alin. (2), se preia de către Administraţia
Naţională şi se încadrează în limita posturilor prevăzute la art. 10 alin. (3),
în condiţiile legii.
(2) Incetarea raporturilor de muncă sau de serviciu
ale personalului, prin emiterea de ordine şi/sau decizii, se face cu
respectarea procedurilor legale aplicabile categoriei de personal din care face
parte şi a prevederilor legale privind protecţia socială, pe baza criteriilor
stabilite potrivit art. 6 alin. (5) sau (6) din Legea nr. 329/2009, în termen
de maximum 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri.
(3) Incadrarea personalului în numărul de posturi
aprobat şi pe noile funcţii, precum şi stabilirea drepturilor salariale
aferente, potrivit dispoziţiilor art. 6 alin. (3) din Legea nr. 329/2009, se
realizează în termen de maximum 60 de zile de la intrarea în vigoare a
prezentei hotărâri.
Art. 17. - (1) In caz de mobilizare sau război, Administraţia
Naţională se organizează şi funcţionează conform anexei nr. 3.
(2) La instituirea stării de asediu sau a stării de
urgenţă, Administraţia Naţională îşi desfăşoară activitatea conform programelor
elaborate pentru astfel de situaţii.
Art. 18. -Anexele nr. 1, 2*) şi 3*) fac parte
integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 19. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 111/2004 privind organizarea,
funcţionarea şi atribuţiile Oficiului Central de Stat pentru Probleme Speciale,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 132 din 13 februarie
2004.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Viceprim-ministru, ministrul administraţiei şi
internelor, interimar,
Vasile Blaga
Preşedintele Administraţiei Naţionale a Rezervelor de
Stat,
Adrian Gurău
Şeful Oficiului Central de Stat pentru Probleme
Speciale,
Adrian Mironescu
p. Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
interimar,
Mihai Constantin Şeitan,
secretar de stat
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea
*) Anexele nr. 2 şi 3 se comunică instituţiilor
interesate, fiind clasificate potrivit legii.
ANEXA Nr. 1
STRUCTURA ORGANIZATORICA
a Administraţiei Naţionale a Rezervelor de Stat şi
Probleme Speciale