HOTARARE Nr.
139 din 23 februarie 2010
privind înfiintarea,
organizarea si functionarea Centrului National de Supercomputing
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 140 din 3 martie 2010
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 42 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea
şi funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor, cu
modificările şi completările ulterioare,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se înfiinţează Centrul
Naţional de Supercomputing, denumit în continuare CNS, ca organ de
specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate
juridică, în subordinea Ministerului Comunicaţiilor şi
Societăţii Informaţionale, denumit în continuare MCSI, finanţat
integral de la bugetul de stat.
Art. 2. - CNS are sediul în municipiul Bucureşti,
bd. Mareşal Al. Averescu nr. 8-10, sectorul 1, cod poştal 011455.
Art. 3. - (1) CNS îşi desfăşoară
activitatea în conformitate cu legislaţia în vigoare şi cu
regulamentul propriu de organizare şi funcţionare.
(2) In vederea realizării obiectului său de
activitate, CNS colaborează cu entităţi publice sau private, pe
bază de convenţii, protocoale, înţelegeri.
Art. 4. -In realizarea obiectului său de
activitate, CNS are următoarele atribuţii principale:
a) procesează informaţiile transmise şi
furnizează soluţii tehnice avansate pentru prevenirea oricăror
acţiuni de natură a perturba sistemele electronice şi pentru
prevenirea şi minimizarea efectelor dezastrelor naturale şi
tehnologice;
b) analizează şi testează soluţii
avansate din punctul de vedere al tehnologiei informaţiei şi
comunicaţiilor;
c) furnizează soluţii tehnice TIC care
să asigure simularea proceselor complexe nucleare în condiţii cât mai
apropiate de cele reale;
d) realizează simulări de politici
social-economice;
e) efectuează analiza, modelarea şi
simularea de procese complexe interdisplinare în variate domenii de
ştiinţă cum ar fi medicină, nanotehnologie, astronomie,
biologie, geografie, chimie, fizică, biotehnologie etc;
f) efectuează analiza, modelarea şi
simularea fenomenelor economico-financiare în vederea combaterii efectelor
crizei economice şi a prevenirii riscurilor asociate;
g) efectuează modelarea şi analiza
factorilor de influenţă a mediului în vederea eficientizării
protecţiei acestuia;
h) înaintează MCSI propuneri de acte normative
pentru îmbunătăţirea cadrului legislativ în domeniul său de
activitate;
i) acordă consultanţă de specialitate
pentru instituţii şi organizaţii naţionale, regionale
şi internaţionale;
j) încheie convenţii, protocoale, înţelegeri
cu instituţiile din ţară care au atribuţii în domeniu
şi cu instituţiile similare din străinătate, în
condiţiile legii;
k) poate fi membru al organizaţiilor interne şi
internaţionale de specialitate şi participă la
activităţile acestora;
l) realizează cercetări, studii, analize,
sinteze, activităţi de proiectare şi cursuri de pregătire
privind domeniile sale de activitate;
m) întocmeşte rapoarte anuale asupra activităţii
proprii, pe care le supune spre aprobare ministrului comunicaţiilor
şi societăţii informaţionale;
n) exercită oricare alte activităţi
stabilite în sarcina sa în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare.
Art. 5. - Structura organizatorică, regulamentul
intern de organizare şi funcţionare şi statul de funcţii
ale CNS se stabilesc prin ordin al ministrului comunicaţiilor şi
societăţii informaţionale, în termen de maximum 60 de zile de la
intrarea în vigoare a prezentei hotărâri.
Art. 6. - (1) Conducerea CNS este asigurată de un
director, numit prin ordin al ministrului comunicaţiilor şi
societăţii informaţionale.
(2) Poate ocupa funcţia prevăzută la
alin. (1) persoana care îndeplineşte cumulativ următoarele
condiţii:
a) are cetăţenia română;
b) cunoaşte limba română, scris şi
vorbit;
c) are capacitate deplină de exerciţiu;
d) are o stare de sănătate
corespunzătoare, atestată pe bază de examen medical de
specialitate;
e) are studii universitare de licenţă,
respectiv studii superioare de lungă durată, absolvite cu
diplomă;
f) nu a fost condamnată pentru
săvârşirea unei infracţiuni contra umanităţii, contra
statului sau contra autorităţii, de serviciu ori în
legătură cu serviciul, care împiedică înfăptuirea justiţiei,
de fals ori a unor fapte de corupţie sau a unei infracţiuni
săvârşite cu intenţie, cu excepţia situaţiei în care a
intervenit reabilitarea;
g) nu a desfăşurat activitate de poliţie
politică, astfel cum este definită prin lege;
h) îndeplineşte şi alte criterii specifice
stabilite de ministrul comunicaţiilor şi societăţii
informaţionale.
(3) Funcţia prevăzută la alin. (1) se
exercită în baza unui contract de management încheiat cu ministrul
comunicaţiilor şi societăţii informaţionale pe o
perioadă de maximum 4 ani, în conţinutul căruia sunt prevăzuţi
indicatorii specifici de performanţă, obiectivele, clauzele
contractuale care reglementează drepturile şi obligaţiile
părţilor, precum şi condiţiile de suspendare, încetare
şi reziliere a acestuia.
(4) Contractul de management este asimilat contractului
individual de muncă şi conferă titularului vechime în muncă
şi în specialitate.
(5) Directorul conduce întreaga activitate a CNS
şi îl reprezintă în raporturile cu autorităţile publice, cu
instituţii şi organizaţii, precum şi cu persoane fizice
şi juridice din ţară sau din străinătate.
(6) Directorul este ordonator terţiar de credite.
(7) In exercitarea atribuţiilor ce îi revin,
directorul CNS emite decizii cu caracter normativ sau individual.
Art. 7. - Finanţarea activităţilor CNS
se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul MCSI.
Art. 8. - (1) CNS poate realiza:
a) venituri din taxe pentru activităţile
desfăşurate în domeniul său de activitate;
b) venituri din donaţii, legate şi
sponsorizări în condiţiile legii;
c) alte venituri în condiţiile legii.
(2) Sumele încasate din sursele prevăzute la alin.
(1) lit. a) şi c) constituie venituri la bugetul de stat.
Art. 9. - MCSI desfăşoară toate
procedurile de achiziţii publice de bunuri, servicii sau lucrări
necesare desfăşurării activităţii CNS, inclusiv cele
legate de extinderea şi îmbunătăţirea performanţelor
sistemelor informatice, în limita sumelor aprobate prin lege pentru fiecare an
cu această destinaţie în bugetul MCSI.
Art. 10. - Rezultatele investiţiilor
prevăzute la art. 9 se predau pe bază de contract de comodat
către CNS.
Art. 11. -In vederea desfăşurării
procedurilor prevăzute la art. 9, CNS pune la dispoziţia MCSI
documentaţia necesară şi va desemna cel puţin două
persoane care fac parte din comisia de evaluare.
Art. 12. - (1) In vederea asigurării sumelor
necesare pentru achiziţiile prevăzute la art. 9, prin includerea
acestora în bugetul MCSI, CNS transmite MCSI, până la data de 1 iulie a
fiecărui an, propunerile pentru proiectul de buget şi anexele la acesta
pentru anul bugetar următor, cu încadrarea în limitele de cheltuieli,
şi estimările pentru următorii 3 ani, comunicate potrivit art.
33 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările
şi completările ulterioare, însoţite de documentaţii
şi fundamentări detaliate.
(2) In cazul în care pe parcursul anului bugetar se
constată de către CNS un necesar suplimentar de bunuri, produse sau
servicii, transmite MCSI datele prevăzute la alin. (1), în vederea
introducerii sumelor necesare în proiectul de buget de rectificare, cu cel
puţin 15 zile înainte ca propunerea să fie depusă la Ministerul
Finanţelor Publice.
Art. 13. - (1) CNS funcţionează cu un
număr de 8 posturi.
(2) Personalul CNS este format numai din personal
contractual.
(3) Organizarea şi desfăşurarea
examenelor sau concursurilor se fac cu aprobarea ordonatorului principal de
credite.
(4) Salarizarea personalului din cadrul CNS se face
potrivit prevederilor legale în vigoare privind salarizarea personalului
bugetar.
Art. 14. -In vederea realizării obiectului său
de activitate, prin decizie a directorului şi cu aprobarea ministrului
comunicaţiilor şi societăţii informaţionale, se pot
organiza sau desfiinţa centre regionale cu personal propriu,
fără personalitate juridică.
Art. 15. - CNS are în dotare, pentru transportul
persoanelor din aparatul propriu, un număr de autoturisme stabilit conform
Ordonanţei Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative de
cheltuieli pentru autorităţile administraţiei publice şi
instituţiile publice, aprobată cu modificări prin Legea nr.
247/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 16. - Hotărârea Guvernului nr. 12/2009
privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Comunicaţiilor
şi Societăţii Informaţionale, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 51 din 28 ianuarie 2009, cu
modificările şi completările ulterioare, se modifică
după cum urmează:
1. Articolul 15 va avea următorul cuprins:
„Art. 15. - Ministerul Comunicaţiilor şi
Societăţii Informaţionale are în subordine Centrul Naţional
de Management pentru Societatea Informaţională, Centrul Naţional
«România Digitală» şi Centrul Naţional de Supercomputing şi
în coordonare directă Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în
Informatică - ICI Bucureşti şi Institutul Naţional de
Studii şi Cercetări pentru Comunicaţii - I.N.S.C.C.
Bucureşti, instituţii prevăzute în anexele nr. 2 şi
3."
2. Anexa nr. 2 „Unităţi care
funcţionează în subordinea Ministerului Comunicaţiilor şi
Societăţii Informaţionale" se modifică şi se
înlocuieşte cu anexa care face parte integrantă din prezenta
hotărâre.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul comunicaţiilor şi
societăţii informaţionale,
Gabriel Sandu
Preşedintele Autorităţii Naţionale
pentru Reglementarea şi MonitorizareaAchiziţiilor Publice,
Cristina Trăilă
Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga
Ministrul educaţiei, cercetării, tineretului
şi sportului,
Daniel Petru Funeriu
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
ANEXĂ (Anexa nr. 2 la Hotărârea
Guvernului nr. 12/2009)
UNITĂŢI
care funcţionează în subordinea
Ministerului Comunicaţiilor şi Societăţii
Informaţionale
Nr. crt.
|
Denumirea unităţii
|
1.
|
Centrul Naţional de Management
pentru Societatea Informaţională
|
2.
|
Centrul Naţional „România
Digitală"
|
3.
|
Centrul Naţional de
Supercomputing
|