HOTARARE Nr. 1400 din 10 noiembrie 2005
pentru aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Institutului
National de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Materialelor - INCDFM Bucuresti
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1051 din 25 noiembrie 2005
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 19
alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica
si dezvoltarea tehnologica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
324/2003, cu modificarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Regulamentul de organizare si functionare a Institutului National
de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Materialelor - INCDFM Bucuresti, persoana
juridica romana cu sediul in municipiul Bucuresti, Str. Atomistilor nr. 1,
sectorul 5, aflat in coordonarea Autoritatii Nationale pentru Cercetare
Stiintifica, prevazut in anexa care face parte integranta din prezenta
hotarare.
Art. 2
Structura organizatorica a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare
pentru Fizica Materialelor - INCDFM Bucuresti se aproba prin ordin al
presedintelui Autoritatii Nationale pentru Cercetare Stiintifica, la data
intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
Art. 3
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga art. 4, 6 si 9,
precum si anexele nr. 1 si 2 la Hotararea Guvernului nr. 1.312/1996 privind
infiintarea Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica
Materialelor - INCDFM Bucuresti, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 330 din 9 decembrie 1996.
Art. 4
Prezenta hotarare intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
p. Ministrul educatiei si cercetarii,
Jozsef Koto,
secretar de stat
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Gheorghe Barbu
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vladescu
ANEXA 1
REGULAMENTUL DE ORGANIZARE SI FUNCTIONARE
a Institutului de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Materialelor - INCDFM
Bucuresti
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Materialelor -
INCDFM Bucuresti, denumit in continuare institut national, este persoana
juridica romana aflata in coordonarea Autoritatii Nationale pentru Cercetare
Stiintifica, denumita in continuare organ coordonator.
Art. 2
Institutul national functioneaza pe baza de gestiune economica si autonomie
financiara, calculeaza amortismente si conduce evidenta contabila in regim
economic si isi desfasoara activitatea in baza prevederilor Ordonantei
Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica si dezvoltarea
tehnologica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 324/2003, cu
modificarile ulterioare, precum si ale prezentului regulament.
Art. 3
Institutul national are ca scop desfasurarea activitatii de cercetare
stiintifica si dezvoltare tehnologica in domeniul fizicii starii condensate si
al materialelor.
CAP. 2
Obiectul de activitate
Art. 4
(1) Obiectul de activitate al institutului national cuprinde, in principal:
A. Activitati de cercetare-dezvoltare, cod CAEN 73/731/7310:
a) in cadrul Planului national pentru cercetare-dezvoltare inovare,
institutul national efectueaza:
1. cercetare fundamentala, de baza si orientata, realizate in scopul
cresterii nivelului cunostintelor in domeniul fizicii starii condensate si
stiintei materialelor, componentelor si dispozitivelor noi, speciale
(supraconductoare, semiconductoare, ionice, feroelectrice, magnetice,
piezoceramice etc.);
2. cercetare aplicativa pentru realizarea de modele experimentale,
standuri, platforme si statii-pilot, precum si tehnologii generice cu rol de
suport pentru cercetarile aplicative din mai multe ramuri de varf: electronica,
automatica, telecomunicatii, informatica, electrotehnica, aviatie etc.);
3. elaborarea de studii si cercetari aplicative in vederea restructurarii,
retehnologizarii si modernizarii unor ramuri industriale de varf;
4. elaborarea de strategii, studii de diagnoza si prognoza privind
dezvoltarea domeniului fizicii starii condensate, stiintei si tehnologiei
materialelor;
5. participarea la elaborarea de standarde in domeniul materialelor,
componentelor si dispozitivelor speciale;
b) in afara Planului national de cercetare-dezvoltare inovare, institutul
national efectueaza cercetare aplicativa si/sau dezvoltare tehnologica din
domeniul fizicii materialelor speciale si al fizicii starii condensate;
c) cercetare precompetitiva pentru realizarea planurilor sectoriale si a
programelor-nucleu;
d) cercetari in cadrul proiectelor stabilite prin programe europene,
acorduri interguvernamentale, colaborari bilaterale.
B. Activitati conexe activitatii de cercetare-dezvoltare, desfasurate in
domeniul propriu de activitate, conform prevederilor legale, constand in:
a) asistenta tehnica, consultanta, furnizare de servicii stiintifice si
tehnologice operatorilor economici sau oricaror beneficiari interesati in
domeniul fizicii materialelor, componentelor si dispozitivelor cu
caracteristici deosebite, cod CAEN 743, 7414;
b) testare si certificare de produse in domeniul fizicii materialelor, cod
CAEN 743;
c) formare si specializare de cercetatori in domeniul fizicii starii
condensate si al stiintei materialelor, cod CAEN 8042;
d) executie de unicate si serii mici de aparatura, componente, dispozitive
si aparate specifice, din domeniul propriu, cod CAEN 7310;
e) activitati de transfer tehnologic, cod CAEN 7310;
f) editarea-tiparirea unei publicatii proprii in domeniul fizicii starii
condensate si stiintei materialelor, cod CAEN 222.
Art. 5
In cadrul obiectului sau de activitate, institutul national poate colabora
si la realizarea unor activitati de cercetare-dezvoltare privind domeniile
strategice si de aparare nationala sau poate desfasura si alte activitati
conexe, cu aprobarea organului coordonator, conform prevederilor legale.
Art. 6
Activitatile specifice domeniului de activitate de cercetare-dezvoltare a
institutului national pot fi efectuate si in cadrul unor colaborari sau
contracte externe.
CAP. 3
Patrimoniul
Art. 7
Patrimoniul institutului national, reactualizat, stabilit pe baza
bilantului contabil incheiat la data de 30 iunie 2005, este in valoare de
24.045.902 mii lei, din care: imobilizari corporale si necorporale 9.988.631
mii lei si active circulante 14.057.271 mii lei.
Art. 8
(1) Institutul national administreaza cu diligenta unui bun proprietar
bunuri proprietate publica si privata a statului, precum si bunuri dobandite in
conditiile legii sau realizate din venituri proprii. Bunurile proprietate
publica si privata a statului administrate de institutul national, precum si
bunurile proprii dobandite in conditiile legii sau realizate din venituri
proprii, dupa caz, se inregistreaza distinct in patrimoniul acestuia.
(2) In exercitarea drepturilor sale, institutul national poseda si
foloseste bunurile aflate in patrimoniul sau si, dupa caz, dispune de acestea
in conditiile legii, in scopul realizarii obiectului sau de activitate.
Art. 9
Rezultatele cercetarilor obtinute in baza derularii unui contract finantat
din fonduri publice apartin institutului national, in calitate de persoana
juridica executanta, si ordonatorului principal, in egala masura, daca prin
contract nu s-a prevazut altfel. Administrarea, inregistrarea in evidenta
contabila a institutului national, precum si instrainarea, inchirierea sau
concesionarea rezultatelor cercetarilor obtinute in baza derularii unui
contract finantat din fonduri publice se fac potrivit Ordonantei Guvernului nr.
57/2002, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 324/2003, cu
modificarile ulterioare.
Art. 10
Institutul national poate realiza servicii sau activitati de microproductie
si prin asociere in participatiune, in scopul stimularii valorificarii
rezultatelor cercetarii, cu aprobarea organului coordonator.
Art. 11
Patrimoniul institutului national poate fi modificat conform prevederilor
legale.
CAP. 4
Structura organizatorica si functionala
Art. 12
Structura organizatorica a institutului national se aproba prin ordin al
conducatorului organului coordonator.
Art. 13
Institutul national poate avea in structura subunitati, cu sau fara
personalitate juridica, departamente, sectii, laboratoare si alte structuri organizatorice
necesare realizarii obiectului sau de activitate.
Art. 14
In functie de specificul activitatii, prin decizie a directorului general,
cu aprobarea consiliului de administratie, se pot organiza colective
specializate sau colective interdisciplinare proprii ori in colaborare cu alte
unitati din tara sau din strainatate.
CAP. 5
Organele de conducere
Art. 15
Conducerea institutului national este asigurata de:
a) consiliul de administratie;
b) comitetul de directie;
c) directorul general.
Art. 16
Orientarea si coordonarea activitatii tehnico-stiintifice din institutul
national sunt asigurate de consiliul stiintific.
Art. 17
Relatiile dintre subunitatile aflate in structura institutului national,
precum si relatiile acestora cu tertii sunt stabilite de directorul general,
care poate acorda imputerniciri de reprezentare in numele institutului
national, cu avizul consiliului de administratie.
Art. 18
Conducatorii subunitatilor din structura institutului national raspund in
fata consiliului de administratie si a directorului general de indeplinirea
tuturor atributiilor, responsabilitatilor si competentelor incredintate de
acestia.
Consiliul de administratie
Art. 19
Consiliul de administratie este format din 7 membri, cetateni romani,
numiti prin ordin al conducatorului organului coordonator, la propunerea
autoritatii de la care acestia provin, pentru un mandat de 4 ani, care poate fi
reinnoit din 4 in 4 ani.
Structura consiliului de administratie este urmatoarea:
- un presedinte;
- un vicepresedinte;
- 5 membri.
Art. 20
(1) Din consiliul de administratie fac parte in mod obligatoriu:
a) directorul general al institutului national, care este presedintele
consiliului de administratie;
b) presedintele consiliului stiintific al institutului national;
c) un reprezentant al organului coordonator;
d) un reprezentant al Ministerului Finantelor Publice;
e) un reprezentant al Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si
Familiei.
(2) Ceilalti membri ai consiliului de administratie sunt specialisti in
domeniu, propusi de organul coordonator.
(3) Consiliul de administratie isi desemneaza vicepresedintele.
(4) Revocarea membrilor consiliului de administratie se face de acelasi
organ care a facut numirea, in caz de abateri sau de nerespectare a
indatoririlor ce le revin.
Art. 21
(1) Membrii consiliului de administratie sunt cetateni romani si isi
pastreaza calitatea de angajat la institutia sau la unitatea de la care provin,
precum si toate drepturile si obligatiile care deriva din aceasta calitate.
(2) Pentru activitatea desfasurata in calitate de membru al consiliului de
administratie, acestia beneficiaza de o indemnizatie lunara stabilita de
consiliul de administratie, dar nu mai mult de 20% din salariul de baza al
directorului general al institutului national.
(3) Persoanele numite ca membri ai consiliului de administratie nu pot face
parte din mai mult de doua consilii de administratie ale institutelor nationale
de cercetare-dezvoltare si nu pot participa in aceeasi calitate la alte unitati
cu care institutul national are relatii contractuale sau interese concurente;
(4) Sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de
administratie cei care, personal, sotul/sotia ori rudele pana la gradul al
doilea inclusiv, sunt in acelasi timp patroni sau asociati la alte unitati cu
acelasi profil ori cu care institutul national se afla in relatii comerciale
directe.
Art. 22
(1) Consiliul de administratie are, in principal, urmatoarele atributii:
a) aproba, la propunerea consiliului stiintific, strategia si programele
concrete de dezvoltare a institutului national, de introducere a unor
tehnologii de varf si de modernizare a celor existente, in concordanta cu
strategia generala a domeniului propriu de activitate;
b) propune modificarea structurii organizatorice si functionale a
institutului national, infiintarea, desfiintarea si comasarea de subunitati din
structura acestuia;
c) analizeaza si avizeaza proiectul bugetului de venituri si cheltuieli,
care se depune la organul coordonator in vederea aprobarii conform
reglementarilor legale;
d) analizeaza si avizeaza situatiile financiare si contul de profit si pierdere,
pe care le supune spre aprobare organului coordonator, si aproba raportul de
gestiune asupra activitatii desfasurate de institutul national in anul
precedent;
e) analizeaza realizarea criteriilor de performanta si raportarea
trimestriala privind activitatea realizata de institutul national si aproba
masuri pentru desfasurarea acesteia in conditii de echilibru al bugetului de
venituri si cheltuieli;
f) analizeaza, aproba sau, dupa caz, propune spre aprobare, potrivit
prevederilor legale, investitiile care urmeaza sa fie realizate de institutul
national;
g) propune spre aprobare, in conditiile legii, majorarea sau diminuarea
patrimoniului, precum si concesionarea sau inchirierea unor bunuri din
patrimoniul institutului national, in conditiile legii;
h) aproba valorificarea bunurilor proprii dobandite, cu respectarea
prevederilor legale;
i) aproba volumul creditelor bancare prevazute la art. 44 si stabileste
modul de rambursare a acestora;
j) aproba utilizarea disponibilitatilor in valuta;
k) aproba mandatul pentru negocierea contractului colectiv de munca;
l) aproba criteriile si comisiile de concurs propuse de consiliul
stiintific si de comitetul de directie pentru ocuparea posturilor prin concurs
in cadrul institutului national.
(2) Consiliul de administratie exercita orice alte atributii stabilite
potrivit prevederilor legale.
Art. 23
Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea pe baza
regulamentului propriu de organizare si functionare, cu respectarea legislatiei
in vigoare, avizat de organul coordonator. Acesta hotaraste in problemele
privind activitatea institutului national, cu exceptia celor care, potrivit
legii, sunt date in competenta altor organe.
Art. 24
(1) Consiliului de administratie se intruneste, de regula, o data pe luna
sau ori de cate ori interesele institutului national o cer, la convocarea
presedintelui sau, dupa caz, a vicepresedintelui ori la solicitarea a cel putin
3 membri.
(2) Sedintele consiliului de administratie sunt conduse de presedintele
consiliului, iar in lipsa acestuia de catre vicepresedinte.
Art. 25
(1) Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in prezenta a cel
putin 5 membri. Daca nu este indeplinita aceasta conditie, sedinta consiliului
de administratie poate sa fie reprogramata intr-un termen de cel mult 15 zile,
avand aceeasi ordine de zi.
(2) Hotararile consiliului de administratie se iau cu majoritatea voturilor
membrilor prezenti, dar nu mai putin de 5 membri.
Art. 26
La sedintele consiliului de administratie participa, in calitate de invitat
permanent, un reprezentant al sindicatului reprezentativ din institutul
national sau un reprezentant al salariatilor, in cazul in care acestia nu s-au
constituit in sindicat.
Art. 27
Pentru luarea unor decizii vizand probleme complexe, consiliul de
administratie poate atrage in activitatea de analiza consilieri si consultanti
din diferite sectoare de activitate. Activitatea acestora va fi remunerata
conform prevederilor legale.
Art. 28
(1) Membrii consiliului de administratie sunt raspunzatori, in conditiile
legii, pentru indeplinirea atributiilor ce le revin si raspund solidar pentru
gestionarea patrimoniului institutului national.
(2) Membrii consiliului de administratie care s-au abtinut ori s-au
impotrivit luarii unei decizii ce s-a dovedit pagubitoare pentru institutul
national nu raspund daca s-a consemnat expres punctul lor de vedere in
registrul de sedinte al consiliului de administratie si daca au anuntat in
scris aceasta organului coordonator.
(3) Membrii consiliului de administratie care nu respecta prevederile art.
21 alin. 3) si 4) raspund, potrivit legii, pentru daunele cauzate institutului
national ca urmare a acestui fapt.
Art. 29
In primul trimestru al fiecarui an consiliul de administratie prezinta
organului coordonator un raport asupra activitatii desfasurate in anul
precedent si asupra programului de activitate pentru anul in curs.
Art. 30
Secretariatul consiliului de administratie este asigurat de institutul
national. Atributiile secretarului sunt prevazute in regulamentul de organizare
si functionare a consiliului de administratie.
Comitetul de directie
Art. 31
(1) Conducerea operativa a institutului national este asigurata de un
comitet de directie, compus din directorul general si conducatorii
principalelor compartimente din structura organizatorica a institutului
national.
(2) La sedintele comitetului de directie participa, in calitate de invitat
permanent, un reprezentant al sindicatului reprezentativ din institutul
national sau un reprezentant al salariatilor, in cazul in care acestia nu sunt
constituiti in sindicat.
Art. 32
(1) Comitetul de directie exercita atributii si are raspunderi in limita competentelor
stabilite de directorul general si aprobate de consiliul de administratie.
(2) Comitetul de directie stabileste actiunile concrete necesare pentru
realizarea obiectivelor rezultate din:
a) strategia programelor de dezvoltare a institutului national;
b) programul anual de cercetare-dezvoltare;
c) bugetul de venituri si cheltuieli;
d) programul de investitii;
e) sistemul de asigurare a calitatii;
f) alte obligatii.
Art. 33
Comitetul de directie se intruneste decadal sau ori de cate ori interesele
institutului national o impun.
Art. 34
(1) La nivelul subunitatilor din institutul national se organizeaza si
functioneaza comitetul de conducere, care isi desfasoara activitatea in
conformitate cu propriul regulament de organizare si functionare aprobat de
consiliul de administratie si este prezidat de directorul subunitatii
respective.
(2) Comitetul de conducere exercita atributii si are raspunderi in limita
competentelor stabilite de directorul general al institutului national si
aprobate de consiliul de administratie.
Directorul general
Art. 35
(1) Activitatea curenta a institutului national este condusa de directorul
general, numit pentru o perioada de 4 ani, pe baza rezultatelor concursului de
selectie organizat conform reglementarilor legale. La expirarea acestui termen,
in functie de performantele realizate, numirea directorului general poate fi
prelungita pentru o perioada de cel mult 4 ani.
(2) Numirea sau eliberarea din functie a directorului general se face prin
ordin al conducatorului organului coordonator.
Art. 36
Directorul general are, in principal, urmatoarele atributii si
responsabilitati:
a) reprezinta, personal sau prin delegat, interesele institutului national
in relatiile cu celelalte organe, organizatii si operatori economici, precum si
cu persoanele fizice din tara si din strainatate;
b) stabileste atributiile, competentele si relatiile la nivelul
subunitatilor si departamentelor institutului national, precum si relatiile
acestora cu tertii, cu avizul consiliului de administratie;
c) propune organului coordonator modificarea structurii organizatorice si
functionale a institutului national, cu avizul consiliului de administratie;
d) numeste directorii si conducatorii departamentelor si compartimentelor
din structura organizatorica a institutului national in urma concursului si ii
revoca, dupa caz, cu avizul consiliului de administratie;
e) angajeaza si concediaza personalul institutului national, conform
prevederilor legale si ale contractului colectiv de munca;
f) asigura negocierea contractului colectiv de munca la nivelul
institutului national si a salariilor individuale ale personalului acestuia,
prin comitetul de directie; aproba salariile rezultate din negocierea directa;
g) raspunde de administrarea intregului patrimoniu, cu respectarea
prevederilor legale;
h) adopta masuri si urmareste realizarea operatiunilor de comert interior
si de import-export, prin compartimentele proprii si specializate;
i) analizeaza lunar stadiul valorificarii rezultatelor cercetarii, inclusiv
activitatea compartimentului de marketing;
j) are atributii si raspunderi similare unui ordonator de credite pentru
sumele alocate institutului national de la bugetul de stat, in conditiile
legii;
k) poate delega, in conditiile legii, o parte din atributiile sale
celorlalte persoane din conducerea institutului national;
l) exercita orice alte atributii ce ii sunt delegate de consiliul de
administratie.
Consiliul stiintific
Art. 37
(1) Consiliul stiintific este format din 21 de membri, reprezentand toate
compartimentele de cercetare din cadrul institutului national care desfasoara
activitati de cercetare-dezvoltare.
(2) Consiliul stiintific este alcatuit din cercetatori principali cu
realizari deosebite, salariati ai institutului, alesi pe 4 ani prin vot secret
de catre cadrele cu studii superioare din compartimentele de cercetare ale
institutului national.
(3) Din consiliul stiintific fac parte de drept directorul general si
directorul stiintific al institutului national.
(4) Consiliul stiintific este condus de un presedinte si un vicepresedinte,
alesi prin vot secret de catre membrii consiliului stiintific.
(5) Consiliul stiintific se organizeaza si functioneaza in conformitate cu
regulamentul propriu, aprobat de consiliul de administratie.
Art. 38
Atributiile principale ale consiliului stiintific sunt urmatoarele:
a) participa la elaborarea strategiei de dezvoltare a activitatii de
cercetare-dezvoltare a domeniului si la elaborarea planurilor proprii de
cercetare-dezvoltare;
b) analizeaza, avizeaza si urmareste realizarea lucrarilor de cercetare
stiintifica;
c) propune spre aprobare consiliului de administratie programul anual de
cercetare-dezvoltare si inovare al institutului national;
d) avizeaza hotararile consiliului de administratie care implica politica
de cercetare a institutului national si a ramurii;
e) propune masuri pentru perfectionarea profesionala si pentru incadrarea
personalului de cercetare pe grade profesionale;
f) organizeaza si coordoneaza desfasurarea manifestarilor cu caracter
stiintific sau tehnic;
g) avizeaza proiectele si actiunile de cooperare interne si internationale,
cu scop stiintific, in care este implicat institutul national;
h) avizeaza acordarea de burse de studii si stagii de perfectionare in tara
si strainatate personalului institutului national.
CAP. 6
Bugetul de venituri si cheltuieli si executia acestuia. Relatii financiare
Art. 39
(1) Institutul national intocmeste anual bugetul de venituri si cheltuieli
si situatii financiare, potrivit normelor metodologice elaborate de Ministerul
Finantelor Publice.
(2) Situatiile financiare anuale se aproba de organul coordonator, in
conditiile legii.
Art. 40
Veniturile si cheltuielile institutului national se stabilesc prin buget
pentru fiecare exercitiu financiar.
Art. 41
(1) Institutul national hotaraste cu privire la investitiile ce urmeaza sa
fie realizate, potrivit obiectului sau de activitate, finantarea efectuandu-se
din surse proprii si din credite bancare, precum si din surse bugetare, prin
organul coordonator, potrivit legii.
(2) Organul coordonator va cuprinde in bugetul sau de venituri si
cheltuieli fondurile necesare realizarii unor investitii, dotari,
achizitionarii de aparatura, echipamente si instalatii pentru institutul
national.
(3) Executia investitiilor prevazute la alin. (1) si (2) se adjudeca
potrivit legii.
Art. 42
Bugetul de venituri si cheltuieli se intocmeste pe baza indicatorilor de
performanta stabiliti de organul coordonator, corelat cu contractele incheiate
pentru activitatea programata, si se aproba prin ordin al conducatorului
acestuia, cu avizul Ministerului Finantelor Publice si al Ministerului Muncii,
Solidaritatii Sociale si Familiei.
Art. 43
(1) Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere,
conform reglementarilor legale si prevederilor contractului colectiv de munca,
in limita fondului total destinat platii salariilor, prevazut in bugetul de
venituri si cheltuieli, stabilit potrivit legii.
(2) Salariul de baza al directorului general se stabileste prin ordin al
conducatorului organului coordonator, potrivit reglementarilor legale.
Art. 44
(1) Pentru acoperirea cheltuielilor curente, in situatia in care, in cursul
unui an, resursele financiare ale institutului national nu sunt suficiente,
acesta poate contracta credite bancare in valoare de cel mult 20% din
veniturile brute realizate in anul precedent.
(2) Contractarea de credite bancare peste plafonul stabilit se efectueaza
cu aprobarea organului coordonator, pe baza avizului prealabil al Ministerului
Finantelor Publice.
Art. 45
(1) Operatiunile de incasari si plati ale institutului national se
efectueaza prin conturi deschise la banci comerciale cu sediul in Romania si cu
trezoreria, conform legii.
(2) Institutul national poate efectua operatiuni de incasari si plati in
lei si in valuta, prin casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de
casa si a normativelor de disciplina financiar-valutare stabilite prin acte
normative.
(3) Institutul national poate efectua operatiuni de comert exterior,
aferente obiectului sau de activitate, potrivit legii. Operatiunile de incasari
si plati cu strainatatea se vor efectua prin conturi bancare deschise la
unitatile bancare specializate cu sediul in Romania.
Art. 46
Institutul national isi va organiza controlul financiar preventiv propriu
si auditul financiar, potrivit legii.
CAP. 7
Dispozitii finale
Art. 47
Litigiile institutului national cu persoane fizice sau juridice,
nesolutionate pe cale amiabila, sunt supuse spre rezolvare instantelor
judecatoresti romane de drept comun.
Art. 48
Modificarile si completarile regulamentului de organizare si functionare se
pot face la propunerea consiliului de administratie, cu respectarea actelor
normative.
Art. 49
Statutul de institut national se reinnoieste periodic prin reacreditare,
care are loc intr un interval de maximum 5 ani sau la modificarea obiectului de
activitate al institutului national.