HOTARARE Nr.
1431 din 18 noiembrie 2009
privind înfiintarea,
organizarea si functionarea Centrului Roman pentru Promovarea Comertului si
Investitiilor Straine
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL
OFICIAL NR. 860 din 10 decembrie 2009
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, al art. 3 lit. c), art. 4, art. 5 alin. (1)-(3) şi (5), art. 8
alin. (5), nr. crt. 1 din anexa nr. 1 şi nr. crt. 6 din anexa nr. 2 la Legea
nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autorităţi şi instituţii publice,
raţionalizarea cheltuielilor publice, susţinerea mediului de afaceri şi
respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeană şi Fondul Monetar International,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Se înfiinţează Centrul Român pentru
Promovarea Comerţului şi Investiţiilor Străine, denumit în continuare CRPCIS,
ca urmare a comasării prin fuziune a Centrului Român pentru Promovarea
Comerţului şi a Agenţiei Române pentru Investiţii Străine, care se
desfiinţează. CRPCIS este instituţie publică cu personalitate juridică ce
funcţionează în subordinea Ministerului Intreprinderilor Mici şi Mijlocii,
Comerţului şi Mediului de Afaceri, organ de specialitate al administraţiei
publice centrale, pentru aplicarea strategiei şi politicilor Guvernului în
domeniul promovării şi dezvoltării comerţului, precum şi în domeniul promovării
şi atragerii investiţiilor străine directe.
(2) CRPCIS are sediul în municipiul Bucureşti, str.
Apolodor nr. 17, sectorul 5, şi alte spaţii necesare desfăşurării activităţii
proprii în Bd. Primăverii nr. 22, sectorul 1.
(3) CRPCIS preia în patrimoniu şi în administrare,
prin protocol de predare-primire, bunurile mobile şi imobile şi întregul
patrimoniu ale Centrului Român pentru Promovarea Comerţului şi ale Agenţiei
Române pentru Investiţii Străine, în termen de 15 zile de la data intrării în
vigoare a prezentei hotărâri.
(4) CRPCIS se substituie în toate drepturile şi
obligaţiile Centrului Român pentru Promovarea Comerţului şi ale Agenţiei Române
pentru Investiţii Străine, decurgând din: acte normative şi administrative,
contracte, convenţii, înţelegeri, protocoale, memorandumuri, acorduri, litigii
şi din orice alte acte care produc efecte juridice.
(5) La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri,
CRPCIS preia toate drepturile şi obligaţiile aferente activităţii de promovare
şi asistenţă a investiţiilor străine de la Agenţia Română pentru Investiţii
Străine, aşa cum sunt recunoscute sau stabilite prin acte normative, acorduri
şi prin contracte încheiate cu terţe persoane fizice sau juridice române ori
străine.
(6) Protocolul de predare-primire se încheie în termen
de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri şi cuprinde
creditele bugetare rămase neutilizate până la data preluării, bunurile,
structurile de personal preluate, patrimoniul aferent, precum şi celelalte
drepturi şi obligaţii ale instituţiilor desfiinţate, în baza balanţelor de
verificare şi a raportărilor financiar-contabile încheiate anterior termenului
de 15 zile.
Art. 2. - Finanţarea activităţii CRPCIS se asigură
integral de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Intreprinderilor Mici
şi Mijlocii, Comerţului şi Mediului de Afaceri.
Art. 3. - CRPCIS îndeplineşte următoarele funcţii
principale:
a) participă, sub coordonarea Ministerului
Intreprinderilor Mici şi Mijlocii, Comerţului şi Mediului de Afaceri, la
elaborarea politicilor publice de promovare şi dezvoltare a comerţului atât la
nivel naţional, cât şi regional, precum şi a strategiilor care au acest obiect,
prin instrumente specifice de analiză asupra schimburilor interne şi
internaţionale de mărfuri şi servicii;
b) asigură implementarea mecanismelor de derulare a
acţiunilor aflate în responsabilitatea Ministerului Intreprinderilor Mici şi
Mijlocii, Comerţului şi Mediului de Afaceri, conform prevederilor legale în
vigoare, precum şi a altor proiecte şi programe care vizează dezvoltarea
sustenabilă a comerţului, elaborate de minister;
c) gestionează şi administrează patrimoniul propriu,
potrivit legii;
d) promovează pe plan intern şi extern interesele de
dezvoltare sustenabilă a comerţului la nivelul mediului de afaceri şi al
autorităţilor publice;
e) pune la dispoziţia mediului de afaceri servicii de
specialitate - informaţii, consultanţă, training - acţionând pentru
satisfacerea nevoilor de dezvoltare a comerţului şi perfecţionarea mecanismelor
specifice acestuia;
f) promovează şi atrage investiţiile străine directe;
g) participă şi reprezintă România la lucrările
instituţiilor şi asociaţiilor internaţionale cu atribuţii în domeniul
investiţiilor străine directe, asigurând plata cotizaţiilor anuale
corespunzătoare din bugetul anual propriu.
Art. 4. - Pentru îndeplinirea funcţiilor prevăzute la
art. 3, CRPCIS exercită următoarele atribuţii principale: A. în domeniul
comerţului internaţional:
a) realizează lucrări de evaluare a potenţialului
existent pe pieţele externe pentru fundamentarea strategiilor de export la
nivel de ţări partenere şi/sau regional, acordând prioritate punerii în
aplicare a reglementărilor prevăzute în acordurile de comerţ sau de parteneriat
economic ale Uniunii Europene şi promovării ofertei româneşti de export în
condiţiile pieţei concurenţiale;
b) identifică categoriile de produse româneşti cu
potenţial de export şi realizează analize sectoriale şi de prezentare a
capacităţii de absorbţie a ofertei româneşti pe plan extern, urmărind
promovarea activă a sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii şi a
celorlalte componente ale mediului de afaceri;
c) elaborează materiale de informare şi documentare
economică şi comercială;
d) realizează materiale promoţionale pentru
prezentarea ofertei de export, a oportunităţilor de afaceri şi a potenţialului
economic al României;
e) gestionează şi dezvoltă baze de date cu
exportatorii şi producătorii din România, precum şi baze de date statistice de
comerţ exterior şi realizează lucrări de sinteză privind evoluţia relaţiilor
comerciale ale României pe plan internaţional;
f) furnizează date statistice privind importurile şi
exporturile de produse, servicii de informare, asistenţă şi consultanţă
comercială firmelor româneşti şi, în special, întreprinderilor mici şi
mijlocii, în vederea dezvoltării relaţiilor de afaceri cu parteneri străini;
g) mediatizează cererile de produse româneşti şi
propunerile de afaceri ale partenerilor străini la nivelul mediului de afaceri
românesc;
h) iniţiază propuneri de programe şi proiecte pentru
promovarea exporturilor româneşti de produse şi servicii, în conformitate cu
strategiile sectoriale de susţinere a acestora;
i) organizează seminare, conferinţe şi forumuri pe teme
de promovare şi facilitare a comerţului şi participă la manifestări similare
iniţiate de instituţii sau organizaţii de profil, în ţară şi în străinătate;
j) organizează întâlniri de afaceri între firmele
romaneşti şi străine, direct sau în colaborare cu instituţii şi agenţii
guvernamentale, camere de comerţ, asociaţii profesionale, organizaţii de
promovare a întreprinderilor mici şi mijlocii din România şi instituţii
partenere de promovare a comerţului din alte ţări;
k) organizează misiuni economice în străinătate, cu
participarea reprezentanţilor din mediul de afaceri, asociaţiile profesionale,
patronatele de ramură, instituţiile implicate în implementarea şi derularea
programelor de promovare a exportului, mass-media, precum şi a formatorilor şi
a liderilor de opinie;
l) implementează Programul de susţinere şi promovare a
exportului, administrat de Ministerul Intreprinderilor Mici şi Mijlocii,
Comerţului şi Mediului de Afaceri, conform prevederilor legale, direct sau prin
delegarea unor competenţe pentru organizarea participării firmelor româneşti la
târgurile, expoziţiile şi misiunile economice din străinătate, conform
prevederilor legale;
m) colaborează cu direcţiile de specialitate din cadrul
Ministerului Intreprinderilor Mici şi Mijlocii, Comerţului şi Mediului de
Afaceri, precum şi cu alte autorităţi şi instituţii interesate pentru
organizarea în România a acţiunilor de promovare a exportului, la care
participă firme străine, potenţial importatoare de bunuri şi servicii
româneşti;
n) acordă asistenţă tehnică operatorilor economici, cu
deosebire întreprinderilor mici şi mijlocii, care intenţionează să participe
independent din resurse proprii la târgurile, expoziţiile şi misiunile
economice internaţionale;
o) organizează şi coordonează, cu aprobarea ministrului
întreprinderilor mici şi mijlocii, comerţului şi mediului de afaceri, reţeaua
proprie de reprezentanţe teritoriale, pentru a oferi servicii de informare şi
consultanţă operatorilor economici în profil teritorial, colaborând cu reţeaua
de oficii teritoriale pentru întreprinderi mici şi mijlocii şi cooperaţie,
pentru întărirea legăturilor şi sprijinirea operatorilor economici în
activităţile de promovare a producţiei şi a ofertei locale de export;
p) promovează normele, standardele şi recomandările
privind facilitarea procedurilor de comerţ intern şi internaţional şi participă
la activitatea grupurilor de experţi în domeniu, constituite la nivel naţional
şi internaţional;
q) participă la grupurile de lucru pentru elaborarea şi
actualizarea Strategiei naţionale de export;
r) colaborează cu camerele de comerţ şi industrie,
asociaţiile profesionale şi patronale, precum şi cu instituţii publice şi
organizaţii neguvernamentale pentru coordonarea acţiunilor de promovare a
produselor şi serviciilor româneşti pe pieţele externe;
s) dezvoltă relaţii de cooperare şi parteneriat cu
organizaţii, instituţii şi asociaţii profesionale româneşti şi străine pentru
promovarea comerţului pe plan internaţional, potrivit legii;
ş) realizează şi editează buletine şi jurnale de
informare comercială şi de afaceri;
t) organizează seminare şi cursuri de pregătire
profesională de specialitate;
B. în domeniul comerţului interior:
a) mediatizează şi monitorizează aplicarea
reglementărilor comunitare referitoare la comerţul cu mărfuri şi servicii pe
piaţa internă, programele guvernamentale de susţinere a activităţii de comerţ
şi de prestări de servicii de piaţă, precum şi proiectele de promovare a
sistemelor moderne de distribuţie şi a calităţii produselor în România;
b) participă la realizarea evaluărilor, analizelor şi
activităţilor de auditare iniţiate de Ministerul Intreprinderilor Mici şi
Mijlocii, Comerţului şi Mediului de Afaceri, în vederea determinării impactului
pieţei interne şi externe asupra mediului de afaceri, balanţei comerciale şi de
plăţi, a dinamicii fluxurilor comerciale locale, transnaţionale şi regionale,
precum şi a altor elemente care asigură dezvoltarea comerţului;
c) identifică şi furnizează informaţii privind
evoluţia indicatorilor economico-financiari care caracterizează activitatea de
comerţ interior, structura reţelelor de desfacere a mărfurilor şi formele de
distribuţie a acestora;
d) realizează sinteze privind evoluţia importurilor de
produse care impun măsuri de apărare comercială, distorsionează concurenţa pe
piaţa internă sau afectează siguranţa consumatorilor;
e) colaborează cu instituţii ale administraţiei
publice şi organizaţii neguvernamentale cu activitate în domeniul
comercializării produselor şi serviciilor pentru implementarea strategiilor în
domeniul dezvoltării comerţului interior şi al protecţiei consumatorilor;
f) colaborează cu direcţiile de specialitate şi
instituţiile coordonate de Ministerul Intreprinderilor Mici şi Mijlocii,
Comerţului şi Mediului de Afaceri pentru organizarea de întâlniri de afaceri
între producători şi distribuitori autohtoni şi susţinerea activităţilor de
bună practică ale operatorilor economici;
g) sprijină dezvoltarea pieţei interne, a centrelor
regionale de susţinere şi dezvoltare a comerţului şi a grupurilor de firme
exportatoare şi asigură baza de date şi de analiză privind concentrările
teritoriale de firme şi evoluţia pieţei interne;
C. în domeniul investiţiilor străine directe:
a) asigură promovarea climatului investiţional din
România în mediile de afaceri internaţionale şi desfăşoară activitatea de
atragere a capitalului străin în economie, diseminând la nivel naţional
informaţiile referitoare la oportunităţile şi facilităţile oferite
investitorilor;
b) promovează, împreună cu Ministerul Afacerilor
Externe, o imagine atractivă privind politica şi realităţile economice din
România în mediile de afaceri internaţionale;
c) stabileşte tehnicile de abordare a potenţialilor
investitori străini interesaţi de dezvoltarea unor proiecte de investiţii în
România, aplicând cele mai bune practici în domeniu;
d) monitorizează respectarea prevederilor legale
privind regimul investiţiilor în România şi face propuneri ministrului
întreprinderilor mici şi mijlocii, comerţului şi mediului de afaceri pentru
îmbunătăţirea legislaţiei în domeniu;
e) identifică, în colaborare cu ministerele, organele
de specialitate ale administraţiei publice centrale şi cu celelalte instituţii
publice, cu societăţile comerciale şi regiile autonome interesate, proiecte noi
de investiţii în sectorul privat şi de stat şi asigură prezentarea acestora
investitorilor străini;
f) asigură legătura dintre investitorii străini şi
ministrul întreprinderilor mici şi mijlocii, comerţului şi mediului de afaceri,
în vederea concretizării cât mai rapide a proiectelor;
g) examinează propunerile investitorilor străini
pentru efectuarea de investiţii în România şi stabileşte acţiunile pentru
implementarea acestora, consultând, după caz, instituţiile şi societăţile
comerciale implicate;
h) acordă, la solicitarea investitorilor străini,
asistenţă de specialitate, împreună cu instituţiile competente, pentru
realizarea proiectelor de investiţii străine directe;
i) acordă, la cerere, asistenţă investitorilor străini
în teritoriu pentru identificarea celor mai atractive amplasamente pentru
investiţii, inclusiv prin acordarea de informaţii de specialitate referitoare
la mediul de afaceri românesc în perioada anterioară şi ulterioară realizării
investiţiei;
j) evaluează reacţiile investitorilor străini în
legătură cu problemele curente ale activităţii de investiţii în România, cu
informarea operativă a factorilor de decizie, pentru a acţiona în consecinţă;
k) organizează, împreună cu alte organisme
guvernamentale şi neguvernamentale, în ţară şi în străinătate, seminare,
conferinţe, mese rotunde şi dezbateri pe teme de investiţii străine directe şi
participă la manifestări similare iniţiate de alte instituţii sau de
organizaţii române ori străine;
l) organizează, împreună cu ministerele, în baza
direcţiilor de dezvoltare şi a priorităţilor stabilite de Guvern, misiuni
economice specializate pe domeniul său de activitate;
m) organizează întâlniri pentru schimb de experienţă cu
agenţiile sau instituţiile guvernamentale similare din străinătate, cu
organizaţii de profil private din ţară şi din străinătate;
n) încheie, în condiţiile legii, convenţii şi
înţelegeri de colaborare cu instituţii, asociaţii, firme de specialitate şi
experţi din ţară şi din străinătate, în scopul promovării climatului
investiţional din România;
o) acţionează, inclusiv prin consultări cu investitorii
străini, cu organizaţiile profesionale, cu patronatele, cu camerele de comerţ,
cu agenţiile de dezvoltare regională, pentru menţinerea permanentă a unui mediu
de afaceri favorabil implementării investiţiilor străine directe, prin
informarea operativă a factorilor de decizie;
p) lucrează în strânsă legătură cu firmele româneşti şi
asigură o comunicare efectivă între acestea şi companiile străine;
q) elaborează periodic analize cu privire la volumul,
originea, structura, domeniul de activitate şi tendinţa investiţiilor străine
directe; în acest scop, lunar, Oficiul Naţional al Registrului Comerţului,
Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului, Banca Naţională a
României, Autoritatea Naţională a Vămilor, Institutul Naţional de Statistică,
Comisia Naţională de Prognoză şi celelalte instituţii publice sau private care
înregistrează, conform legii, informaţii privind investiţiile străine directe
în România au obligaţia de a comunica CRPCIS datele pe care le deţin,
referitoare la elementele prevăzute mai sus, periodic şi, în funcţie de
necesităţi, la cerere;
r) elaborează şi difuzează materiale promoţionale -
broşuri, pliante, afişe, informaţii pe suport electronic, pagină de internet şi
altele asemenea, studii şi analize privind investiţiile străine directe în
România - şi organizează manifestări promoţionale, seminare, mese rotunde şi
conferinţe;
s) identifică şi atrage surse de finanţare
internaţionale cu sprijinul Ministerului Afacerilor Externe; totodată va
contribui la constituirea unei baze de date actualizate permanent privind surse
externe de finanţare, respectiv domenii de interes pentru partenerii externi;
ş) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite prin
lege sau prin alte acte normative pentru domeniul său de activitate.
Art. 5. - (1) CRPCIS este condus de un director
general, funcţionar public, ordonator terţiar de credite, numit prin ordin al
ministrului întreprinderilor mici şi mijlocii, comerţului şi mediului de
afaceri.
(2) Directorul general conduce întreaga activitate a
CRPCIS şi îl reprezintă în relaţiile cu Ministerul Intreprinderilor Mici şi
Mijlocii, Comerţului şi Mediului de Afaceri, cu ministerele, cu alte organe ale
administraţiei publice centrale, cu alte instituţii publice şi organizaţii, cu
instituţiile internaţionale, precum şi cu persoane fizice şi juridice din ţară
şi din străinătate, potrivit legii.
(3) In exercitarea atribuţiilor sale, directorul
general emite decizii.
(4) In activitatea de conducere, directorul general al
CRPCIS este ajutat de un director general adjunct, funcţionar public.
(5) Directorul general adjunct este numit prin ordin
al ministrului întreprinderilor mici şi mijlocii, comerţului şi mediului de
afaceri.
(6) Calitatea de director general şi director general
adjunct se poate suspenda şi poate înceta în condiţiile legii.
Art. 6. - (1) Structura organizatorică a CRPCIS este
prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
(2) In structura organizatorică a CRPCIS funcţionează
direcţii, servicii, birouri şi compartimente.
(3) In cadrul structurii organizatorice, prin ordin al
ministrului întreprinderilor mici şi mijlocii, comerţului şi mediului de
afaceri, se pot organiza birouri, servicii şi compartimente, cu încadrarea în
numărul maxim de posturi aprobat, în condiţiile legii.
(4) Atribuţiile şi sarcinile direcţiilor, serviciilor,
birourilor şi compartimentelor se stabilesc prin Regulamentul de organizare şi
funcţionare al CRPCIS, aprobat prin ordin al ministrului întreprinderilor mici
şi mijlocii, comerţului şi mediului de afaceri în termen de 30 de zile de la
intrarea în vigoare a prezentei hotărâri.
(5) CRPCIS poate organiza reprezentanţe în ţară, fără
personalitate juridică, care vor colabora cu reţeaua de oficii teritoriale
pentru întreprinderi mici şi mijlocii şi cooperaţie, cu camerele de comerţ şi
industrie, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, precum şi cu
alte autorităţi şi instituţii publice.
Art. 7. - (1) Personalul Centrului Român pentru
Promovarea Comerţului şi al Agenţiei Române pentru Investiţii Străine va fi
preluat în condiţiile art. 6 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 329/2009 privind
reorganizarea unor autorităţi şi instituţii publice, raţionalizarea
cheltuielilor publice, susţinerea mediului de afaceri şi respectarea
acordurilor-cadru cu Comisia Europeană şi Fondul Monetar Internaţional, urmând
a fi încadrat în limita posturilor aprobate şi urmând a beneficia de drepturile
salariale acordate fiecărei categorii de personal potrivit legii.
(2) Selecţia personalului mai sus menţionat se va face
pe baza criteriilor stabilite în lege, în condiţiile art. 6 alin. (5) şi (6)
din Legea nr. 329/2009.
(3) Incadrarea personalului în numărul de posturi
aprobat şi pe noile funcţii, precum şi stabilirea drepturilor salariale
aferente urmează a se realiza în maximum 60 de zile de la intrarea în vigoare a
prezentei hotărâri, în condiţiile art. 6 alin. (4) din Legea nr. 329/2009.
(4) In termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare
a prezentei hotărâri se vor emite, pentru personalul ale cărui raporturi de
muncă încetează ca urmare a reducerii de posturi, deciziile de încetare a
raporturilor de muncă sau de serviciu.
(5) Numărul maxim de posturi din structura CRPCIS este
de 96.
(6) Personalul CRPCIS este format din funcţionari
publici şi personal contractual.
(7) Incadrarea personalului, modificarea, suspendarea
sau încetarea raporturilor de serviciu ori, după caz, a raporturilor de muncă
se face prin decizie a directorului general al CRPCIS, în condiţiile legii.
Art. 8. - CRPCIS va pune în aplicare prevederile
prezentei hotărâri în termen de 60 de zile de la data intrării acesteia în
vigoare.
Art. 9. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă:
a) Hotărârea Guvernului nr. 752/2003 pentru aprobarea
numărului de posturi şi a structurii organizatorice ale Agenţiei Române pentru
Investiţii Străine, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
494 din 9 iulie 2003;
b) Hotărârea Guvernului nr. 892/2004 privind
organizarea şi funcţionarea Centrului Român pentru Promovarea Comerţului,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 546 din 18 iunie
2004.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul întreprinderilor mici şi mijlocii, comerţului
şi mediului de afaceri, interimar,
Gabriel Sandu
p. Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
interimar,
Mihai Constantin Şeitan,
secretar de stat
Ministrul afacerilor externe, interimar,
Cătălin Marian Predoiu
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea
ANEXĂ*)
STRUCTURA ORGANIZATORICĂ
a Centrului Român pentru Promovarea Comerţului şi
Investiţiilor Străine
Numărul maxim de posturi: 96
*) Anexa este reprodusă în facsimil.