HOTARARE Nr. 892 din 3 iunie 2004
privind organizarea si functionarea Centrului Roman pentru Promovarea
Comertului
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 546 din 18 iunie 2004
In temeiul art. 108 din Constitutie, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
(1) Se infiinteaza Centrul Roman pentru Promovarea Comertului, denumit in
continuare CRPC, institutie publica cu personalitate juridica, in subordinea
Ministerului Economiei si Comertului, prin reorganizarea Centrului Roman de
Comert Exterior, care se desfiinteaza.
(2) CRPC preia in patrimoniu si in administrare bunurile mobile si imobile
ale fostului Centru Roman de Comert Exterior.
(3) CRPC are sediul in municipiul Bucuresti, str. Apolodor nr. 17, sectorul
5, ocupand o suprafata de 1.723 mp din imobil.
Art. 2
CRPC are ca obiect principal de activitate promovarea exporturilor,
prezentarea potentialului economic, cercetarea de piata interna si
internationala si publicistica in domeniul comertului interior si exterior,
facilitarea comertului, in conformitate cu orientarile Guvernului Romaniei
privind dezvoltarea relatiilor economice.
Art. 3
In conformitate cu obiectul sau de activitate prevazut la art. 2, CRPC are
urmatoarele atributii si responsabilitati principale:
a) realizeaza materiale promotionale pentru prezentarea oportunitatilor de
afaceri si a potentialului economic al Romaniei;
b) organizeaza misiuni economice si intalniri de afaceri pentru firme
romanesti si straine;
c) organizeaza seminarii, conferinte si forumuri pe teme de promovare si
facilitare a comertului si participa la manifestari similare initiate de
institutii sau de organizatii de profil, in tara si in strainatate;
d) initiaza si organizeaza targuri, expozitii, standuri de informare
comerciala, in tara si in strainatate, precum si participarea si/sau
reprezentarea firmelor romanesti la actiuni promotionale;
e) realizeaza studii de piata, sinteze si materiale de informare comerciala
privind evolutia pietei interne si a pietelor internationale;
f) editeaza carti, buletine informative si publicatii de specialitate;
g) furnizeaza servicii de informare, asistenta si consultanta comerciala
firmelor romanesti si straine;
h) organizeaza cursuri de pregatire profesionala in domeniile: comert
exterior si interior si limbi straine, cu respectarea prevederilor legale in
materie;
i) dezvolta relatii de colaborare cu institutii, organizatii si asociatii
romanesti cu activitate in domeniul comertului, precum si relatii de colaborare
externa cu organizatii reprezentative de promovare a comertului pe plan
international;
j) stabileste tarifele pentru produsele si serviciile pe care le pune la
dispozitia agentilor economici, in conditiile legii;
k) incheie contracte economice, precum si conventii de colaborare cu
persoane juridice si fizice din tara si din strainatate, in conditiile
prevazute de reglementarile legale in vigoare;
l) elaboreaza si deruleaza programe/proiecte de asistenta tehnica pentru
promovarea exporturilor romanesti de marfuri si de servicii;
m) identifica, prin posibilitati proprii si in colaborare cu institutiile,
organizatiile si firmele interesate, oferta de export in vederea promovarii in
mediile de afaceri straine;
n) identifica cereri de produse romanesti si propuneri de afaceri ale
partenerilor straini si le prezinta organizatiilor, asociatiilor si firmelor
romanesti;
o) promoveaza comertul electronic si mijloacele moderne de informare,
comunicare, ofertare si de incheiere a tranzactiilor comerciale prin Internet;
p) elaboreaza materiale documentare cu privire la concesiile tarifare si
conditiile de acces pentru produsele si serviciile romanesti pe pietele
externe;
q) redacteaza analize sectoriale la nivelul economiei nationale;
r) analizeaza periodic evolutia comertului romanesc;
s) asigura accesul firmelor romanesti la documentare in domeniul comertului
international;
t) identifica dificultatile si obstacolele intampinate de exportatorii
romani pe pietele externe si de investitorii romani in strainatate, precum si
de investitorii straini in Romania si informeaza institutiile abilitate in
vederea adoptarii masurilor de eliminare a acestora;
u) furnizeaza institutiilor, organizatiilor si firmelor interesate date
statistice detaliate asupra importului si exportului unor marfuri si asupra
pietei interne;
v) colaboreaza cu camerele de comert si industrie, asociatiile profesionale
si patronale, precum si cu institutii publice si organizatii neguvernamentale
pentru coordonarea actiunilor de promovare a produselor si serviciilor
romanesti pe pietele externe;
w) elaboreaza materiale pentru informarea firmelor romanesti asupra
masurilor de politica comerciala si asupra tehnicilor si uzantelor din domeniul
comertului;
x) promoveaza normele, standardele si recomandarile privind facilitarea
procedurilor de comert intern si international si a schimbului electronic de date
si participa la activitatea grupurilor de experti in domeniu, constituite la
nivel national si international.
Art. 4
In vederea atingerii obiectivelor, CRPC realizeaza urmatoarele activitati
de promovare:
a) editarea si distribuirea in strainatate a buletinelor informative
privind oferta de export si a materialelor promotionale pe suport hartie, pe
suport magnetic si pe Internet, spre exemplu: cataloage cu producatorii si
exportatorii romani, materiale informative cu privire la mediul economic si de
afaceri, brosuri de prezentare a sectoarelor cu potential de export si de
dezvoltare, expozitii virtuale pe grupe de produse si in profil regional si
altele asemenea;
b) publicitate si reclama cu caracter general, pe produse si grupe de
produse;
c) studii de piata si produse;
d) organizarea si participarea la misiuni economice si la actiuni de
promovare a exporturilor in strainatate;
e) organizarea si asigurarea functionarii reprezentantelor teritoriale care
acorda consultanta necesara in vederea promovarii exportului.
Art. 5
(1) Regulamentul de organizare si functionare, statul de functii si
structura organizatorica ale CRPC se aproba prin ordin al ministrului economiei
si comertului.
(2) Numarul maxim de posturi din structura CRPC este de 145.
(3) In structura organizatorica a CRPC functioneaza directii si servicii,
cu incadrarea in numarul maxim de posturi aprobat si cu respectarea
prevederilor Legii nr. 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea
transparentei in exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in
mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei, cu modificarile si
completarile ulterioare.
(4) CRPC poate organiza oficii si birouri in tara, fara personalitate
juridica.
(5) CRPC poate constitui birouri si reprezentante in strainatate, in
asociere cu asociatii patronale, organizatii profesionale si societati
comerciale, in conditiile legii romane si a statului de resedinta, in functie
de resursele financiare aprobate in acest scop prin bugetul anual.
Art. 6
(1) Personalul Centrului Roman de Comert Exterior se preia prin transfer in
noua structura organizatorica, potrivit prevederilor prezentei hotarari, si isi
pastreaza drepturile salariale avute la data transferarii.
(2) Personalul CRPC este format din functionari publici si personal
contractual. Salarizarea personalului CRPC se face potrivit reglementarilor in
vigoare aplicabile personalului din institutiile publice din sectorul bugetar.
Art. 7
(1) CRPC este condus de un director general ajutat de un director general
adjunct, numiti prin ordin al ministrului economiei si comertului.
(2) Directorul general reprezinta CRPC in raporturile cu ministerele, cu
celelalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale si locale,
precum si cu persoane juridice din tara si din strainatate.
(3) In exercitarea atributiilor sale directorul general al CRPC emite
decizii.
(4) Directorul general al CRPC numeste prin decizie intregul personal al
CRPC, in conditiile legii.
(5) Incadrarea, promovarea, sanctionarea disciplinara si concedierea
personalului CRPC se fac prin decizie a directorului general, in conditiile
legii.
(6) Directorul general poate da imputerniciri de reprezentare si delegare de
competenta altor directori sau oricarei alte persoane din cadrul CRPC.
(7) Directorul general al CRPC indeplineste, in conditiile legii, functia
de ordonator de credite pentru sumele alocate de la bugetul de stat si pentru
cele provenite din venituri proprii.
(8) Functia de director general al CRPC inceteaza prin:
a) demisie;
b) imposibilitatea de exercitare a functiei, constand intr-o
indisponibilitate pe o perioada mai mare de 60 de zile consecutive;
c) revocare de catre autoritatea care l-a numit;
d) deces.
(9) Pe langa directorul general functioneaza un consiliu consultativ,
format din reprezentanti ai CRPC, ai ministerelor, institutiilor publice,
agentiilor guvernamentale, bancilor si institutiilor financiare, ai patronatelor
si asociatiilor profesionale cu activitate de comert. Componenta consiliului
consultativ, format din 7 membri, se stabileste prin ordin al ministrului
economiei si comertului pe baza propunerilor formulate de conducatorii
institutiilor publice care isi vor desemna reprezentantii. Consiliul
consultativ se reuneste ori de cate ori este necesar pentru a se asigura
indeplinirea obiectivelor propuse pentru dezvoltarea activitatilor de promovare
a comertului romanesc.
Art. 8
(1) Finantarea cheltuielilor curente, de promovare si de capital se asigura
din venituri proprii si din subventii acordate de la bugetul de stat.
(2) Veniturile proprii ale CRPC se realizeaza din tarife percepute pentru
activitatile prevazute la art. 4 de la agenti economici, organisme
internationale, precum si din orice alte sume realizate din activitati cu
caracter specific prestate de CRPC, in conditiile legii.
(3) Nivelul tarifelor percepute de la agentii economici de catre CRPC se
aproba prin ordin al ministrului economiei si comertului, care se publica in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(4) CRPC intocmeste anual bugetul de venituri si cheltuieli, in
conformitate cu normele elaborate de Ministerul Finantelor Publice, care se
aproba in conditiile legii.
Art. 9
In vederea indeplinirii atributiilor sale, CRPC colaboreaza cu ministerele
si cu celelalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale si
locale, cu reprezentantii din tara si din strainatate ai Ministerului
Afacerilor Externe si ai Ministerului Economiei si Comertului, precum si cu
alte institutii si organizatii cu atributii in domeniul comertului, promovarea
exporturilor si atragerea investitiilor straine.
Art. 10
CRPC are obligatia de a inainta Ministerului Economiei si Comertului
rapoarte semestriale si, la solicitare, informari periodice privind activitatea
proprie.
Art. 11
CRPC are, in conditiile legii, drept de exclusivitate asupra lucrarilor
editate pe suport hartie si pe suport electronic, elaborate, publicate si
difuzate din initiativa, pe responsabilitatea si sub numele sau. Aceste lucrari
nu pot fi reeditate fara acordul CRPC.
Art. 12
Pozitia nr. 1 a punctului III de la litera A din anexa nr. 2 la Hotararea
Guvernului nr. 738/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului
Economiei si Comertului, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 485 din 7 iulie 2003, cu modificarile si completarile ulterioare, se
modifica si va avea urmatorul cuprins:
"1. Centrul Roman pentru Promovarea Comertului - 145 de posturi."
Art. 13
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 905/2001 privind organizarea si functionarea Centrului Roman de
Comert Exterior, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 604
din 26 septembrie 2001, cu modificarile ulterioare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministru de stat,
ministrul economiei si comertului,
Dan Ioan Popescu
Ministrul afacerilor externe,
Mircea Geoana
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Elena Dumitru
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat