HOTARARE Nr. 1440 din 2 septembrie 2004
privind conditiile si procedura de licentiere si de inspectie a serviciilor de
prevenire a separarii copilului de familia sa, precum si a celor de protectie
speciala a copilului lipsit temporar sau definitiv de ocrotirea parintilor sai
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 873 din 24 septembrie 2004
In temeiul art. 108 din Constitutie, republicata, si al art. 117 din Legea
nr. 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
(1) Autoritatile publice si organismele private acreditate in conditiile
legii, care activeaza in domeniul protectiei drepturilor copilului, au
obligatia de a solicita licentierea serviciilor de prevenire a separarii
copilului de familia sa, precum si a serviciilor destinate protectiei speciale
a copilului lipsit temporar sau definitiv de ocrotirea parintilor sai.
(2) Obtinerea licentei prevazute la alin. (1) confera autoritatilor publice
sau organismelor private acreditate dreptul de a infiinta, organiza si dezvolta
serviciile pentru care a fost acordata licenta, in conditiile prezentei
hotarari.
Art. 2
(1) Licenta de functionare pentru serviciile prevazute la art. 1 se
elibereaza de catre Autoritatea Nationala pentru Protectia Drepturilor
Copilului, denumita in continuare Autoritatea, prin compartimentul sau de
specialitate.
(2) In situatia in care autoritatea publica sau organismul privat acreditat
are organizat un anumit tip de serviciu in locatii distincte, licentierea se
realizeaza separat pentru fiecare locatie.
Art. 3
Obligatia de a solicita acordarea licentei de functionare in conditiile
prezentei hotarari revine atat autoritatilor publice sau organismelor private
acreditate care doresc infiintarea unui serviciu dintre cele prevazute la art.
1 alin. (1), cat si celor care au deja organizate astfel de servicii.
Art. 4
Procedura de licentiere cuprinde doua etape:
I. etapa intai:
a) acordarea licentei provizorii, care confera autoritatilor publice sau
organismelor private acreditate dreptul de a infiinta un serviciu dintre cele
prevazute la art. 1 alin. (1), precum si dreptul de functionare a acestuia, in
conditiile legii;
b) licenta provizorie are o durata de valabilitate de 12 luni de la data
eliberarii sale;
II. etapa a 2-a:
a) acordarea licentei de functionare, care confera dreptul autoritatilor
publice sau organismelor private acreditate de a asigura functionarea efectiva
a serviciilor pentru care au obtinut licenta;
b) licenta de functionare are o durata de valabilitate de 36 de luni de la
data eliberarii sale.
Art. 5
(1) In vederea obtinerii licentei provizorii, autoritatile publice sau
organismele private acreditate au obligatia de a formula o cerere in acest sens
si de a anexa urmatoarele documente:
a) un raport care cuprinde descrierea succinta a serviciului, datele de
identificare ale acestuia si argumentarea necesitatii infiintarii serviciului;
b) dovada acreditarii in conditiile legii, pentru organismele private;
c) hotararea autoritatii publice sau a organului de conducere al
organismului privat acreditat, prin care se decide infiintarea serviciului pentru
care se solicita licenta provizorie;
d) strategia judeteana in domeniul protectiei drepturilor copilului;
e) conventia de colaborare dintre organismul privat acreditat si consiliul
judetean ori, dupa caz, consiliul local pe a carui raza administrativ-teritoriala
urmeaza a fi infiintat serviciul, in situatia in care acesta apartine unui
organism privat;
f) angajament al organelor de conducere ale persoanei juridice care
organizeaza serviciul de a notifica Autoritatii orice modificare intervenita in
indeplinirea conditiilor de acordare a licentei provizorii sau in ceea ce
priveste actele initiale depuse cu ocazia acordarii licentei;
g) dovada titlului cu care este detinut imobilul afectat respectivului
serviciu.
(2) In situatia in care se constata ca documentatia depusa nu indeplineste
conditiile prevazute de lege, Autoritatea notifica acest fapt solicitantului,
care are posibilitatea de a remedia neregularitatile sesizate, precum si de a
proceda la completarea documentatiei in termen de 15 zile de la notificare.
Art. 6
Pentru obtinerea licentei provizorii, autoritatile locale sau organismele
private acreditate care infiinteaza un serviciu de prevenire a separarii
copilului de familia sa ori un serviciu destinat protectiei speciale a
copilului lipsit temporar sau definitiv de ocrotirea parintilor sai trebuie sa
faca dovada indeplinirii urmatoarelor conditii:
a) serviciul pentru care se solicita licenta provizorie se incadreaza in
obiectivele strategiei nationale si judetene in domeniul protectiei drepturilor
copilului si raspunde nevoilor comunitatii locale unde serviciul urmeaza sa
functioneze;
b) sunt respectate prevederile legale referitoare la infiintarea,
organizarea si functionarea tipului de serviciu pentru care se solicita licenta
provizorie.
Art. 7
(1) In vederea acordarii licentei provizorii compartimentul de specialitate
din cadrul Autoritatii intocmeste un raport de evaluare pe baza analizei
raportului prevazut la art. 5 alin. (1) lit. a), a verificarii depunerii
celorlalte documente prevazute la art. 5 alin. (1) si a indeplinirii
conditiilor prevazute la art. 6;
(2) Raportul de evaluare prevazut la alin. (1) impreuna cu referatul
compartimentului de specialitate cuprinzand propunerea de acordare sau nu a
licentei provizorii sunt inaintate secretarului de stat al Autoritatii.
(3) Admiterea sau respingerea cererii privind acordarea licentei provizorii
se realizeaza prin ordin al secretarului de stat; in baza ordinului de admitere
a cererii privind acordarea licentei provizorii, compartimentul de specialitate
elibereaza, in termen de 5 zile de la emiterea acestuia, licenta provizorie
pentru serviciul respectiv.
(4) Modelul-cadru al licentei provizorii se aproba prin ordin al
secretarului de stat al Autoritatii.
Art. 8
(1) Cererea privind acordarea licentei provizorii va fi solutionata in
termen de 30 de zile de la data inregistrarii.
(2) In solutionarea cererii, Autoritatea poate solicita orice alte
documente sau informatii pe care le apreciaza ca relevante, autoritatile
publice ori organismele private acreditate fiind obligate sa le puna la
dispozitie in termenul indicat in solicitare.
(3) Ordinul prin care cererea a fost solutionata poate fi atacat in
conditiile Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu modificarile
ulterioare.
Art. 9
(1) Autoritatile publice si organismele private acreditate au obligatia de
a notifica Autoritatii data inceperii functionarii efective a serviciului
pentru care au obtinut licenta provizorie.
(2) Ulterior primirii notificarii prevazute la alin. (1), Autoritatea are
obligatia de a efectua o inspectie a serviciului licentiat provizoriu si de a
intocmi un raport de inspectie care constituie document obligatoriu in procesul
de acordare a licentei de functionare.
(3) Neefectuarea inspectiei prevazute la alin. (2) in termenul de
valabilitate al licentei provizorii determina prelungirea de drept a acesteia.
Art. 10
(1) In vederea obtinerii licentei de functionare, autoritatile publice sau
organismele private acreditate au obligatia de a formula o cerere in acest
sens, cu 90 de zile inaintea expirarii licentei provizorii, si de a anexa
urmatoarele documente:
a) un raport de autoevaluare care cuprinde datele de identificare a serviciului
si prezentarea modalitatilor concrete de punere in practica a cerintelor si
normelor cuprinse in regulamentul-cadru de organizare si functionare, precum si
in standardul minim obligatoriu pentru serviciul respectiv;
b) dovada acreditarii in conditiile legii, pentru organismele private;
c) hotararea autoritatii publice sau a organului de conducere al
organismului privat acreditat, prin care se atesta organizarea si functionarea
serviciului pentru care se solicita licenta de functionare;
d) strategia judeteana in domeniul protectiei drepturilor copilului;
e) conventia de colaborare dintre organismul privat acreditat si consiliul
judetean ori, dupa caz, consiliul local pe a carui raza
administrativ-teritoriala este infiintat serviciul, in situatia in care acesta
apartine unui organism privat;
f) cazierele judiciare ale personalului angajat in cadrul serviciului sau
ale altor categorii de persoane care prin natura activitatii desfasurate intra
in contact cu beneficiarii serviciului respectiv;
g) declaratie pe propria raspundere a persoanelor prevazute la lit. f)
privind asumarea obligatiei de pastrare a confidentialitatii informatiilor
referitoare la beneficiari, la care au acces;
h) titlul de proprietate asupra imobilului in care functioneaza serviciul
sau, dupa caz, actul care atesta dreptul de folosinta asupra imobilului
respectiv;
i) angajament al organelor de conducere ale persoanei juridice care
organizeaza serviciul de a notifica Autoritatii orice modificare intervenita in
indeplinirea conditiilor de licentiere sau in ceea ce priveste actele initiale
depuse cu ocazia acordarii licentei.
(2) In situatia in care se constata neregularitati ale documentatiei
depuse, Autoritatea notifica acest lucru solicitantului, acesta avand
posibilitatea de a remedia neregularitatile sesizate, precum si de a proceda la
completarea documentatiei in termen de 15 zile de la notificare.
Art. 11
Pentru obtinerea licentei de functionare, autoritatile locale sau
organismele private acreditate, care asigura functionarea unui serviciu de
prevenire a separarii copilului de familia sa ori a unui serviciu destinat
protectiei speciale a copilului lipsit temporar sau definitiv de ocrotirea
parintilor sai, trebuie sa faca dovada indeplinirii urmatoarelor conditii:
a) serviciul pentru care se solicita licentierea continua sa raspunda
strategiei nationale si judetene in domeniul protectiei drepturilor copilului,
precum si nevoilor comunitatii locale unde serviciul functioneaza;
b) este respectata structura-cadru de organizare si functionare si,
respectiv, standardele minime obligatorii stabilite de lege pentru serviciul
respectiv;
c) spatiul destinat desfasurarii activitatii serviciului pentru care se
solicita licentierea este proprietatea sau in administrarea unitatii
administrativ-teritoriale locale respective sau a organismului privat acreditat
ori este detinut cu titlu de folosinta pentru o perioada de cel putin 3 ani.
Art. 12
(1) In vederea acordarii licentei de functionare, compartimentul de
specialitate din cadrul Autoritatii intocmeste un raport de evaluare pe baza
analizei raportului prevazut la art. 10 alin. (1) lit. a), a verificarii
depunerii celorlalte documente prevazute la art. 10 alin. (1) si indeplinirii conditiilor
prevazute la art. 11. Indeplinirea conditiei prevazute la art. 11 lit. b) se
atesta de catre compartimentul de inspectie, prin raportul intocmit ca urmare a
efectuarii inspectiei serviciului pentru care se solicita licenta.
(2) Raportul de evaluare prevazut la alin. (1), impreuna cu referatul
compartimentului de specialitate cuprinzand propunerea de acordare sau nu a
licentei de functionare este inaintat secretarului de stat al Autoritatii.
(3) Admiterea sau respingerea cererii privind acordarea licentei de
functionare se realizeaza prin ordin al secretarului de stat; in baza ordinului
de admitere a cererii privind acordarea licentei provizorii, compartimentul de
specialitate elibereaza, in termen de 5 zile de la emiterea acestuia, licenta de
functionare.
(4) Modelul-cadru al licentei de functionare se aproba prin ordin al
secretarului de stat al Autoritatii.
Art. 13
Prevederile art. 8 referitoare la acordarea licentei provizorii se aplica
in mod corespunzator si pentru acordarea licentei de functionare.
Art. 14
(1) In scopul organizarii evidentei la nivel national a serviciilor de
prevenire a separarii copilului de familia sa si, respectiv, a celor destinate
protectiei speciale a copilului lipsit temporar sau definitiv de ocrotirea
parintilor sai, Autoritatea are obligatia intocmirii la nivel national a unui
registru al tuturor serviciilor care au obtinut licenta provizorie, precum si
al celor care au obtinut licenta de functionare.
(2) Datele cuprinse in acest registru sunt considerate date de interes
public si pot fi puse la dispozitie celor interesati, in conditiile legii.
Art. 15
(1) Autoritatea poate decide retragerea, anularea sau suspendarea, in
conditiile legii, a licentei de functionare a serviciului pentru care a fost
acordata, in urmatoarele situatii:
a) serviciul inceteaza sa intruneasca cerintele si conditiile impuse de
prevederile prezentei hotarari la acordarea licentei;
b) autoritatea publica sau organismul privat acreditat caruia ii apartine
serviciul nu da curs, in termenul acordat, recomandarilor formulate pentru
remedierea abaterilor constatate ca urmare a activitatii de inspectie sau
control.
(2) Retragerea, anularea sau suspendarea licentei de functionare se face
prin ordin al secretarului de stat al Autoritatii, numai la propunerea motivata
a conducatorului compartimentului de inspectie sau a conducatorului
compartimentului de control din cadrul Autoritatii.
(3) Ordinul prin care se decide retragerea, anularea sau suspendarea licentei
de functionare trebuie in mod obligatoriu motivat si comunicat, in termen de 3
zile de la emiterea lui, autoritatii publice sau organismului privat autorizat
caruia ii apartine serviciul respectiv.
(4) Ordinul prin care se decide suspendarea licentei de functionare va
mentiona si termenul pentru care se decide aceasta sanctiune, compartimentul de
inspectie fiind obligat ca, inainte de expirarea acestui termen, sa verifice
daca se mai mentin sau nu motivele care au determinat dispunerea suspendarii.
(5) Ordinul de retragere, anulare sau suspendare a licentei de functionare
poate fi atacat in conditiile Legii nr. 29/1990, cu modificarile ulterioare.
Art. 16
(1) Autoritatile publice sau organismele private acreditate au obligatia sa
solicite eliberarea unei noi licente de functionare, cu cel putin 90 de zile
inainte de expirarea termenului pentru care aceasta a fost acordata.
(2) Persoanele juridice prevazute la alin. (1) au obligatia sa afiseze
intr-un loc vizibil licenta de functionare, in original sau in copie
legalizata, la locul de desfasurare a fiecarui serviciu pentru care aceasta a
fost acordata.
Art. 17
(1) Acordarea unei noi licente de functionare pentru serviciile prevazute
de prezenta hotarare se face cu respectarea prevederilor art. 11 si 12.
(2) Raportul de evaluare intocmit potrivit prevederilor art. 12 alin. (1)
de catre compartimentul de specialitate va lua in considerare si rapoartele de
inspectie intocmite pe perioada celor 36 de luni de functionare a serviciului.
Art. 18
(1) Autoritatea efectueaza inspectii cu privire la modul in care
autoritatile publice sau organismele private acreditate respecta standardele
minime obligatorii elaborate pentru serviciile de prevenire a separarii
copilului de familia sa si, respectiv, pentru cele destinate protectiei
speciale a copilului lipsit temporar sau definitiv de ocrotirea parintilor sai.
(2) Inspectiile prevazute la alin. (1) se realizeaza prin intermediul
compartimentului de specialitate constituit in acest scop la nivelul
Autoritatii.
Art. 19
Principalele atributii ale compartimentului de inspectie sunt:
a) efectuarea inspectiei serviciilor care au dobandit licenta provizorie si
pentru care s-a solicitat obtinerea licentei de functionare si intocmirea de
rapoarte in acest sens;
b) efectuarea inspectiilor periodice, de cel putin doua ori pe an, pentru
fiecare serviciu pentru care a fost acordata licenta de functionare;
c) intocmirea rapoartelor scrise in urma fiecarei inspectii periodice si
asigurarea transmiterii acestora autoritatii publice sau organismului privat
acreditat al carui serviciu a fost inspectat;
d) asigurarea transmiterii tuturor rapoartelor de inspectie catre
compartimentul de licentiere al Autoritatii sau catre alte compartimente si
structuri, potrivit rezolutiei secretarului de stat al Autoritatii;
e) formularea de propuneri vizand revizuirea standardelor minime
obligatorii si a regulamentului-cadru de organizare si functionare pentru
serviciile de prevenire a separarii copilului de familia sa si, respectiv,
pentru cele destinate protectiei speciale a copilului lipsit temporar sau
definitiv de ocrotirea parintilor sai;
f) formularea de recomandari vizand remedierea abaterilor constatate in
legatura cu modul de respectare a standardelor minime obligatorii prevazute de
lege pentru serviciul inspectat, precum si de recomandari de revizuire a
regulamentului propriu de organizare si functionare al serviciului;
g) formularea de propuneri vizand suspendarea sau retragerea, in conditiile
prezentei hotarari, a licentei de functionare;
h) constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute de
prezenta hotarare;
i) intocmirea, anual, si asigurarea publicarii unui raport cu privire la
activitatea de inspectie desfasurata.
Art. 20
Inspectia se realizeaza pe baza unui plan anual de inspectie, intocmit de
Compartimentul de inspectie si aprobat de catre secretarul de stat al
Autoritatii.
Art. 21
(1) Procedura de efectuare a inspectiei serviciilor pentru care a fost
acordata licenta de functionare include efectuarea la fiecare serviciu a unei
vizite anuntate si a unei vizite cu caracter inopinat.
(2) Vizitele sunt efectuate de catre echipe formate din cel putin 2
inspectori si numai in baza imputernicirii acordate in acest sens de secretarul
de stat al Autoritatii.
(3) In cazul vizitelor anuntate, Compartimentul de inspectie are obligatia
de a anunta in scris autoritatea publica sau, dupa caz, organismul privat
acreditat care are organizat serviciul ce urmeaza a fi inspectat, de a prezenta
succint obiectivele acesteia si de a transmite solicitarea de completare a unui
formular cuprinzand informatii preliminare necesare efectuarii inspectiei;
autoritatea publica sau organismul privat acreditat are obligatia de a completa
si de a transmite formularul in termenul indicat in solicitare.
(4) In cazul vizitelor inopinate se vor lua masurile corespunzatoare pentru
pastrarea confidentialitatii asupra obiectivelor acestora si asupra datei la
care urmeaza sa se desfasoare vizita, imputernicirea echipei de inspectori
mentionand in mod expres caracterul inopinat al vizitei.
Art. 22
(1) Echipele de inspectori care au fost imputernicite sa efectueze
inspectiile au drept de acces la sediul autoritatilor publice sau a
organismului privat acreditat, precum si la locul desfasurarii activitatii
serviciilor ce urmeaza a fi inspectate.
(2) Autoritatile publice si organismele private acreditate au obligatia de
a permite desfasurarea inspectiei, precum si de a pune la dispozitie
inspectorilor toate actele si informatiile solicitate de acestia, care au
incidenta asupra indeplinirii obiectivelor inspectiei.
Art. 23
Desfasurarea inspectiei presupune derularea urmatoarelor activitati:
a) intalniri cu organele de conducere ale autoritatilor publice sau ale
organismelor private acreditate, care au organizate serviciul sau, dupa caz,
serviciile inspectate;
b) vizitarea serviciului sau, dupa caz, a serviciilor inspectate;
c) interviuri individuale cu personalul serviciului;
d) interviuri individuale cu beneficiarii serviciului, daca exista acordul
acestora;
e) intalniri sau interviuri cu orice alta persoana care poate detine
informatii suplimentare utile atingerii obiectivelor inspectiei;
f) solicitarea documentelor considerate relevante pentru realizarea
obiectivelor inspectiei.
Art. 24
(1) La finalizarea activitatii de inspectie, echipa de inspectori va
prezenta verbal organelor de conducere ale autoritatilor publice sau ale
organismelor private acreditate, care au organizate serviciul sau, dupa caz,
serviciile inspectate, un sumar al constatarilor de pe parcursul inspectiei.
(2) In situatia in care se impun remedieri urgente ale unor deficiente sau
abateri constatate, echipa de inspectori va formula recomandari scrise.
Recomandarile scrise se intocmesc in doua exemplare, unul pentru autoritatea
publica sau organismul privat acreditat si unul pentru echipa de inspectori.
(3) Raportul final al inspectiei se intocmeste de echipa de inspectori, se
supune avizarii conducatorului compartimentului de inspectie si se aproba de
secretarul de stat al Autoritatii, urmand a fi comunicat autoritatii publice
sau organismului privat autorizat, in termen de 30 de zile de la data
finalizarii inspectiei.
(4) In situatia in care raportul final include recomandari ce trebuie aduse
la indeplinire intr-un termen dat, Compartimentul de inspectie are obligatia de
a urmari si de a verifica punerea lor in aplicare.
Art. 25
Ca urmare a efectuarii inspectiilor, in exercitarea atributiilor ce le
revin, inspectorii pot lua urmatoarele masuri:
a) sa propuna stabilirea unor recomandari si termene pentru remedierea
abaterilor si deficientelor constatate;
b) sa propuna prelungirea termenului de valabilitate a licentei provizorii
in situatia in care aceasta expira si au fost stabilite recomandari ale caror
termene de remediere presupune depasirea termenului de valabilitate a licentei
provizorii;
c) sa propuna acordarea sau neacordarea licentei de functionare serviciilor
care au primit licenta provizorie;
d) sa propuna suspendarea sau retragerea licentei de functionare;
e) sa stabileasca recomandari scrise in cazul in care se impun remedieri
urgente ale unor abateri si deficiente constatate;
f) sa constate contraventiile si sa aplice amenzile prevazute de prezenta
hotarare.
Art. 26
(1) In situatia in care autoritatile publice sau organismele private
acreditate nu sunt de acord cu recomandarile formulate de echipele de
inspectori sau sunt nemultumite de modul de efectuare a inspectiei, pot sesiza
Autoritatea, care are obligatia de a analiza si a solutiona aceste sesizari.
(2) Solutionarea sesizarilor formulate se realizeaza de catre Corpul de
control al Autoritatii.
Art. 27
(1) Serviciile de prevenire a separarii copilului de familia sa, precum si
serviciile destinate protectiei speciale a copilului lipsit temporar sau
definitiv de ocrotirea parintilor sai, existente la data intrarii in vigoare a
prezentei hotarari si care apartin autoritatilor publice sau organismelor
private, se considera licentiate provizoriu pentru o perioada de 12 luni.
(2) In termen de 12 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei
hotarari, Autoritatea are obligatia de a efectua cate o inspectie a tuturor
serviciilor prevazute la alin. (1).
(3) Inspectia vizeaza modul in care sunt respectate standardele minime
obligatorii elaborate pentru serviciile respective, se desfasoara in conditiile
prevazute de art. 21 alin. (2) si (3) si se finalizeaza cu un raport de
inspectie care este luat in considerare la acordarea, in conditiile prezentei
hotarari, a licentei de functionare pentru fiecare tip de serviciu.
(4) Autoritatile publice si organismele private se vor conforma conditiilor
si procedurii de acordare a licentei de functionare prevazute de prezenta
hotarare, in termen de 60 de zile de la data la care au primit raportul de
inspectie prevazut la alin. (3).
Art. 28
(1) Constituie contraventii urmatoarele fapte:
a) infiintarea de servicii de prevenire a separarii copilului de familia sa
si, respectiv, de servicii destinate protectiei speciale a copilului lipsit
temporar sau definitiv de ocrotirea parintilor sai, fara obtinerea in prealabil
a licentei provizorii;
b) nerespectarea obligatiei prevazute la art. 9 alin. (1);
c) desfasurarea de activitati in cadrul unor servicii de prevenire a
separarii copilului de familia sa ori in cadrul celor destinate protectiei
speciale a copilului lipsit temporar sau definitiv de ocrotirea parintilor sai,
fara licenta de functionare;
d) nerespectarea obligatiei prevazute la art. 22 alin. (2).
(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) cu amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei, contraventia
prevazuta la lit. a);
b) cu amenda de la 20.000.000 lei la 50.000.000 lei, contraventia prevazuta
la lit. b);
c) cu amenda de la 70.000.000 lei la 120.000.000 lei, contraventia
prevazuta la lit. c) si d).
(3) Constatarea contraventiilor si aplicarea amenzilor se fac de catre
inspectorii din cadrul compartimentului de specialitate al Autoritatii.
(4) Contravenientul poate achita, pe loc sau in termen de cel mult 48 de
ore de la data incheierii procesului-verbal ori, dupa caz, de la data
comunicarii acestuia, jumatate din minimul amenzii prevazute la alin. (2),
agentul constatator facand mentiune despre aceasta posibilitate in
procesul-verbal.
Art. 29
Contraventiilor prevazute la art. 28 le sunt aplicabile prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile
ulterioare.
Art. 30
Prezenta hotarare intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2005.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Dan Mircea Popescu
Ministru de stat,
ministrul administratiei si internelor,
Marian Florian Saniuta
Ministrul delegat
pentru administratia publica,
Gheorghe Emacu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
p. Secretarul de stat
al Autoritatii Nationale pentru
Protectia Copilului si Adoptie,
Vali Sonia Botezatu