HOTARARE Nr. 1449 din 17 noiembrie 2005
privind organizarea si functionarea Autoritatii Nationale pentru Cercetare
Stiintifica
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1101 din 7 decembrie 2005
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, al art. 7^1 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 11/2004 privind stabilirea unor masuri de
reorganizare in cadrul administratiei publice centrale, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 228/2004, cu modificarile si completarile ulterioare,
si al art. II din Ordonanta Guvernului nr. 25/2005 pentru modificarea art. 7^1
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 11/2004 privind stabilirea unor
masuri de reorganizare in cadrul administratiei publice centrale, aprobata prin
Legea nr. 309/2005,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
(1) Autoritatea Nationala pentru Cercetare Stiintifica, denumita in
continuare Autoritatea, are personalitate juridica si este organul de
specialitate al administratiei publice centrale aflat in subordinea
Ministerului Educatiei si Cercetarii, prin care acesta, in calitate de
autoritate de stat pentru cercetare-dezvoltare, isi realizeaza atributiile in
acest domeniu.
(2) Autoritatea este institutie publica, finantata de la bugetul de stat,
prin bugetul Ministerului Educatiei si Cercetarii, cu sediul in municipiul
Bucuresti, str. Mendeleev nr. 21 - 25, sectorul 1.
Art. 2
Autoritatea isi desfasoara activitatea in conformitate cu prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica si dezvoltarea
tehnologica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 324/2003, cu
modificarile ulterioare.
Art. 3
Ministerul Educatiei si Cercetarii exercita prin intermediul Autoritatii
misiunea de a asigura elaborarea, aplicarea, monitorizarea si evaluarea
politicilor in domeniul cercetarii-dezvoltarii si inovarii, in acord cu
strategia si cu Programul de guvernare, in scopul de a fi asigurate pe aceste
baze largirea patrimoniului national si international tehnologic si de inovare,
dezvoltarea economica durabila, accesul pe piata interna, europeana si pe piete
globale, realizarea societatii informationale bazate pe cunoastere, satisfacerea
nevoilor cetateanului si cresterea calitatii vietii acestuia.
Art. 4
Ministerul Educatiei si Cercetarii are, prin intermediul Autoritatii, rolul
si responsabilitatea:
a) de a asigura planificarea strategica si tactica;
b) de a defini obiectivele strategice si tactice;
c) de a defini, aplica, monitoriza si evalua politicile necesare realizarii
obiectivelor;
d) de a defini cadrul normativ-metodologic, functional, operational si
financiar necesar aplicarii politicilor, de a urmari armonizarea legislatiei
nationale cu cea a Uniunii Europene si de a prelua acquis-ul comunitar;
e) de a asigura comunicarea cu celelalte autoritati publice pentru a
realiza coerenta politicilor guvernamentale;
f) de a asigura comunicarea cu structurile societatii civile si cu
cetatenii;
g) de a defini, finanta, aplica, monitoriza si evalua programe, in scopul
atingerii obiectivelor;
h) de a stimula dezvoltarea regionala si locala, precum si pe cea a
sectorului privat;
i) de a stimula dezvoltarea parteneriatului international.
Art. 5
In vederea indeplinirii rolului sau, Ministerul Educatiei si Cercetarii
exercita, prin intermediul Autoritatii, urmatoarele functii:
a) politica - functia de prezentare si armonizare a punctelor de vedere
politice privind domeniul cercetarii-dezvoltarii si inovarii;
b) de strategie - prin care planifica strategic si asigura elaborarea si
implementarea politicilor in domeniul cercetarii-dezvoltarii si inovarii;
c) de administrare - prin care prognozeaza, planifica, aloca, monitorizeaza
si evalueaza utilizarea de resurse pentru implementarea politicilor in domeniu;
d) de monitorizare, evaluare si control al realizarii politicilor in
domeniul cercetarii-dezvoltarii si inovarii;
e) de elaborare a cadrului normativ-metodologic, functional-operational si
financiar in care se realizeaza politicile in domeniu;
f) de comunicare atat cu celelalte structuri ale administratiei publice,
cat si cu societatea civila si cu cetateanul;
g) de cooperare internationala - prin care asigura aplicarea acordurilor
internationale in domeniu si promovarea de noi acorduri.
Art. 6
(1) Autoritatea indeplineste urmatoarele atributii principale:
a) fundamentarea, elaborarea si actualizarea periodica a politicilor si
strategiilor in domeniu;
b) diseminarea de informatii in domeniul cercetarii-dezvoltarii si
inovarii; stimularea cresterii constiintei publice cu privire la rolul
cercetarii-dezvoltarii si inovarii in procesul dezvoltarii economice durabile;
stimularea si, dupa caz, asigurarea editarii, tiparirii si difuzarii de
publicatii sau de materiale specifice domeniului sau de competenta;
c) elaborarea de politici privind dezvoltarea resurselor umane pentru si
prin cercetare;
d) stimularea transferului tehnologic, a valorificarii rezultatelor,
inovarii, a absorbtiei si difuziei acestora in randul operatorilor economici si
in economie in general; definirea, finantarea si implementarea de proiecte, de
programe si de activitati, prin care se creeaza si se utilizeaza instrumente
financiare si scheme de finantare pentru reducerea riscului pe piata al
intreprinderilor, in special al celor mici si mijlocii; sustinerea brevetarii
unor rezultate ca prima forma de valorificare; cofinantarea temelor care
asigura parteneriate intre unitatile de cercetare si operatorii economici;
e) definirea de politici de restructurare, privatizare si de atragere a
capitalului strain in domeniu;
f) urmarirea armonizarii politicilor proprii cu cele din domeniul industriei,
comertului, sanatatii, educatiei, precum si din alte domenii;
g) atragerea, utilizarea, monitorizarea si evaluarea asistentei tehnice si
a consultatiei interne si internationale pentru domeniul sau specific de
competenta;
h) definirea de indicatori specifici, asigurarea elaborarii si
implementarii de scheme de analiza si de monitorizare si evaluare a sistemului
cercetarii tehnologice si inovarii; publicarea de rapoarte, studii si altele
asemenea; realizarea de studii, analize, monitorizari, evaluari si alte
activitati similare in domeniul cercetarii-dezvoltarii si inovarii, pentru
evaluarea si controlul conducerii programelor si proiectelor; organizarea de
seminarii si mese rotunde, actiuni promotionale de imagine si diseminare de
informatii, traduceri, precum si altele asemenea; in aceste scopuri poate
contracta servicii de consultanta, expertiza, asistenta tehnica, si altele
asemenea;
i) stimularea si monitorizarea participarii Romaniei la programe si
proiecte internationale, europene, comunitare si bilaterale in domeniu;
j) elaborarea si initierea de proiecte de acte normative si de reglementari
in domeniu; crearea si dezvoltarea cadrului institutional in domeniu; avizarea
proiectelor de acte normative care contin prevederi ce intra sub incidenta
domeniului sau de competenta; monitorizarea aplicarii, dupa aprobare, a actelor
normative si a reglementarilor promovate;
k) stimularea dezvoltarii regionale si locale, precum si a coeziunii
sociale, prin programe si proiecte de dezvoltare a cercetarii stiintifice si
dezvoltarii tehnologice si de stimulare a inovarii; stimularea, infiintarea sau
initierea infiintarii si dezvoltarii de parcuri stiintifice si tehnologice,
centre de inovare si incubare in afaceri, centre de legaturi cu industria, de
transfer tehnologic si altele asemenea, inclusiv organizatii fara scop lucrativ
sau patrimonial;
l) conducerea, finantarea, monitorizarea si implementarea de
programe/proiecte de cercetare-dezvoltare si de stimulare a inovarii;
atribuirea conducerii programelor, conform reglementarilor in vigoare;
m) exercitarea atributiilor ce ii revin, potrivit legii, ca organ de
specialitate al administratiei publice centrale, sub a carui autoritate directa
functioneaza unitati aflate in subordinea sau in coordonarea sa; monitorizarea
si evaluarea de unitati specifice domeniului;
n) elaborarea Planului national de cercetare-dezvoltare si inovare, denumit
in continuare Planul national, pe perioade multianuale, inclusiv evaluarea
surselor necesare; stabilirea si actualizarea obiectivelor strategiei urmarite
prin Planul national, in concordanta cu prioritatile politicilor economice si
sociale ale Guvernului;
o) stimularea dialogului cu comunitatea stiintifica si cu alte structuri
ale societatii civile; in acest sens, se consulta si se stimuleaza implicarea
acestor structuri in mod direct si activ, inclusiv prin sustinere financiara,
in definirea si implementarea politicilor in domeniul cercetarii-dezvoltarii si
inovarii;
p) aprobarea regulamentului-cadru si a componentei Colegiului consultativ
pentru cercetare-dezvoltare si inovare, denumit in continuare Colegiul
consultativ, precum si a organelor de lucru ale acestuia; asigurarea
secretariatului Colegiului consultativ si, dupa caz, a organelor de lucru ale
acestuia;
q) evaluarea programelor cuprinse in Planul national si detalierea lor
anuala; aprobarea prevederilor anuale ale Planului national si informarea
Guvernului asupra realizarii acestora;
r) stabilirea fondurilor destinate finantarii programelor-nucleu si
repartizarea acestor fonduri pe fiecare program-nucleu;
s) elaborarea planului sectorial de cercetare-dezvoltare propriu, precum si
avizarea planurilor sectoriale de cercetare-dezvoltare ale celorlalte
autoritati publice;
t) prognozarea, planificarea si programarea, dupa caz, a bugetului aferent
cercetarii, cuprins in bugetul de stat, a resurselor financiare necesare
realizarii politicilor in domeniul sau de competenta; utilizarea acestor
resurse;
u) implementarea sistemului informativ national pentru cercetare
stiintifica si dezvoltare tehnologica, elaborarea si implementarea politicilor
de dezvoltare a tehnologiilor informatice;
v) colaborarea cu organisme si cu organizatii nationale si internationale
din domeniul cercetarii-dezvoltarii si inovarii;
w) coordonarea de politici in domeniul proprietatii intelectuale si
stimularea dezvoltarii unui mediu favorabil inovarii;
x) coordonarea activitatii de participare a Romaniei la targuri, expozitii
si la alte asemenea manifestari interne si internationale cu caracter
tehnico-stiintific.
(2) Autoritatea indeplineste orice alte atributii stabilite prin acte
normative pentru domeniul sau de activitate.
(3) Autoritatea, corespunzator obiectului sau de activitate, reprezinta
Ministerul Educatiei si Cercetarii in toate drepturile si obligatiile ce decurg
din raporturile juridice ale acestuia cu tertii.
Art. 7
(1) Regulamentul de organizare si functionare al Autoritatii se aproba prin
ordin al ministrului educatiei si cercetarii.
(2) Structura organizatorica a Autoritatii este prevazuta in anexa nr. 1.
(3) In structura organizatorica a Autoritatii, prin decizie a
presedintelui, se pot organiza servicii si birouri, precum si colective
temporare de lucru.
Art. 8
(1) In cadrul Autoritatii se organizeaza, la nivel de directie generala,
Organismul intermediar pentru programul operational sectorial de crestere a
competitivitatii economice, pentru obiectivele de cercetare stiintifica,
dezvoltare tehnologica si inovare, denumit in continuare Organismul intermediar
pentru cercetare.
(2) Organismul intermediar pentru cercetare indeplineste atributiile
delegate de Autoritatea de management pentru programul operational sectorial de
crestere a competitivitatii economice si/sau de catre autoritatile de plata,
prin acordul partilor implicate.
(3) Organismul intermediar pentru cercetare va functiona cu un numar de 60
de posturi in anul 2006, dintre care 35 de posturi in anul 2005.
(4) Numarul de posturi cu care functioneaza Organismul intermediar pentru
cercetare este cuprins in numarul maxim de posturi aprobat pentru functionarea
Autoritatii.
Art. 9
(1) Numarul maxim de posturi pentru functionarea Autoritatii este de 136,
exclusiv vicepresedintele.
(2) In anul 2005 Autoritatea va functiona cu un numar maxim de 111 posturi,
exclusiv vicepresedintele.
(3) Statul de functii se aproba prin ordin al ministrului educatiei si
cercetarii, la propunerea presedintelui Autoritatii.
Art. 10
(1) Autoritatea este condusa de un presedinte, care este secretarul de stat
pentru activitatea de cercetare din cadrul Ministerului Educatiei si
Cercetarii, ajutat de un vicepresedinte, cu rang de subsecretar de stat.
Vicepresedintele este numit prin decizie a primului-ministru, la propunerea
ministrului educatiei si cercetarii.
(2) Salarizarea presedintelui si a vicepresedintelui Autoritatii se face
conform prevederilor legale aplicabile persoanelor care ocupa functii de
demnitate publica.
Art. 11
(1) Presedintele Autoritatii are urmatoarele atributii principale:
a) asigura conducerea operativa a Autoritatii;
b) reprezinta Autoritatea in relatia cu tertii si semneaza actele ce o
angajeaza fata de acestia, in conditiile legii;
c) angajeaza si concediaza personalul unitatii, in conditiile legii;
d) incheie contracte individuale de munca si dispune masuri cu privire la
modificarea, executarea, suspendarea si incetarea acestora, cu respectarea
legislatiei in vigoare;
e) exercita orice atributii care ii revin conform prevederilor legale si
regulamentului de organizare si functionare.
(2) In exercitarea atributiilor sale, presedintele emite decizii si
instructiuni, in conditiile legii.
(3) Pentru fondurile primite de la bugetul de stat, presedintele este
ordonator secundar de credite.
(4) Presedintele poate delega dreptul de semnatura vicepresedintelui sau
secretarului general.
Art. 12
Presedintele Autoritatii reprezinta institutia in raporturile cu celelalte
autoritati publice, cu persoanele juridice si fizice din tara si din
strainatate, precum si in justitie.
Art. 13
Atributiile vicepresedintelui se stabilesc prin regulamentul de organizare
si functionare.
Art. 14
(1) Autoritatea are un secretar general care este inalt functionar public,
numit si salarizat conform prevederilor legale.
(2) Secretarul general asigura stabilitatea functionarii Autoritatii,
continuitatea conducerii administrative si realizarea legaturilor functionale
dintre structurile Autoritatii.
(3) Secretarul general indeplineste si alte atributii stabilite prin
decizie a presedintelui Autoritatii sau prevazute in regulamentul de organizare
si functionare.
Art. 15
Pentru exercitarea atributiilor sale, Autoritatea este sprijinita de
Colegiul consultativ, care se constituie si functioneaza conform prevederilor
art. 44 din Ordonanta Guvernului nr. 57/2002, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 324/2003, cu modificarile ulterioare.
Art. 16
(1) Pentru desfasurarea activitatii, Autoritatea preia in administrare de
la Ministerul Educatiei si Cercetarii unele bunuri aflate in patrimoniul
acestuia.
(2) Predarea-preluarea bunurilor prevazute la alin. (1) se face prin
protocol incheiat intre partile interesate, in termen de 30 de zile de la data
intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
(3) Autoritatea are in dotare pentru activitatile specifice un parc auto,
stabilit potrivit dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 80/2001 privind
stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autoritatile administratiei
publice si institutiile publice, aprobata cu modificari prin Legea nr.
247/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si un autovehicul
destinat deplasarilor in teritoriu pentru monitorizare si control.
Art. 17
(1) Institutiile si unitatile care functioneaza in subordinea Autoritatii
sunt prevazute in anexa nr. 2, iar cele care functioneaza in coordonarea sa
sunt prevazute in anexa nr. 3.
(2) Structurile organizatorice, statele de functii si regulamentele de
organizare si functionare pentru unitatile subordonate se stabilesc prin
decizie a presedintelui, la propunerea directorului general sau, dupa caz, a
directorului unitatii.
(3) Numirea si eliberarea directorilor generali sau, dupa caz, a
directorilor unitatilor prevazute in anexa nr. 3 se fac prin ordin al
ministrului educatiei si cercetarii, la propunerea presedintelui Autoritatii.
(4) Numirea si eliberarea directorilor generali sau, dupa caz, a
directorilor unitatilor prevazute in anexa nr. 2 se fac prin decizie a
presedintelui Autoritatii.
(5) Numirea si eliberarea din functie a membrilor consiliilor de
administratie ale unitatilor prevazute in anexa nr. 3 se fac prin ordin al
ministrului educatiei si cercetarii, la propunerea presedintelui Autoritatii.
Art. 18
Personalul Autoritatii se constituie din personalul care a fost preluat
sau, dupa caz, transferat de la Ministerul Educatiei si Cercetarii, precum si
din personal nou-angajat, in conditiile legii.
Art. 19
Autoritatea poate sa incheie contracte sau conventii cu alte organisme si
cu operatorii economici din tara si din strainatate, in vederea colaborarii si
cooperarii pe plan national ori international in domeniul sau de activitate, in
conditiile legii.
Art. 20
Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 21
(1) Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 2.200/2004 privind organizarea si functionarea Autoritatii Nationale
pentru Cercetare Stiintifica, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 16 din 6 ianuarie 2005, cu modificarile ulterioare.
(2) Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga numarul
curent 5 din anexa nr. 5 la Hotararea Guvernului nr. 223/2005 privind
organizarea si functionarea Ministerului Educatiei si Cercetarii, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 283 din 5 aprilie 2005, cu
modificarile ulterioare.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul educatiei si cercetarii,
Mihail Hardau
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Gheorghe Barbu
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vladescu
ANEXA 1
Numarul maxim de posturi = 136,
exclusiv vicepresedintele
STRUCTURA ORGANIZATORICA
a Autoritatii Nationale pentru Cercetare Stiintifica
________________
| PRESEDINTE |
|________________|
__________________________ |
| Juridic si contencios*) |__ | ______________________
|__________________________| | | __| VICEPRESEDINTE |
__________________________ | | | |______________________|
| Audit public intern*) |__| |___|
|__________________________| | | | ______________________
__________________________ | | |__| SECRETAR GENERAL |
| Relatii publice si | | | |______________________|
| mass-media*) |__|___|
|__________________________| | |
__________________________ | |
| Resurse umane*) |__| |
|__________________________| | |
__________________________ | |
| Informatizare*) |__| |
|__________________________| |
____________________________|____________________________
_____|____ ______|____ _______|______ ____|____
| Directia | |Organismul | |Directia de | |Directia
|
| generala | |intermediar| |transfer |
|economica|
| programe | |pentru | |tehnologic si | |
|
| | |cercetare*)| |infrastructuri| |
|
|__________| |___________| |______________|
|_________|
_________|______________ _|_________________
_____|_______________ ______|_______ _|___________ _____|_______
|Directia politici de | |Directia de | |Directia | |Directia |
|cercetare-dezvoltare,| |integrare | |programe, | |implementare,|
|contractare si | |europeana si | |evaluare, | |management |
|monitorizare | |cooperari | |monitorizare | |financiar |
|programe nationale | |internationale| | | |si control |
|_____________________| |______________| |_____________| |_____________|
------------
*) Organismul intermediar pentru cercetare este organizat la nivel de
directie generala.
*) Organizate la nivel de compartimente sau colective de lucru.
ANEXA 2
INSTITUTIILE SI UNITATILE
de cercetare stiintifica, dezvoltare tehnologica si inovare care functioneaza
in subordinea Autoritatii Nationale pentru Cercetare Stiintifica
________________________________________________________________________________
Nr. Denumirea unitatii/Localitatea Sursa de finantare
crt.
________________________________________________________________________________
1. Institutul de Fizica Atomica - IFA Bucuresti*) Venituri proprii si
subventii acordate
de la bugetul de
stat
2. Institutul National de Informare si Documentare - Venituri proprii si
INID Bucuresti*) subventii acordate
de la bugetul de
stat
3. Agentia Spatiala Romana - ASR Bucuresti Venituri proprii
4. Institutul de Cercetari in Chimie "Raluca Ripan" - Venituri
proprii
ICC RR Cluj-Napoca
5. Institutul National de Inventica - INI Iasi Venituri proprii
6. Institutul de Medicina Comparata - IMC Venituri proprii
7. Centrul National de Management Programe - Venituri proprii
CNMP Bucuresti
________________________________________________________________________________
*) Un numar de maximum 10 posturi pentru administrativ se finanteaza de la
bugetul de stat.
*) Un numar de maximum 20 de posturi pentru biblioteca se finanteaza de la
bugetul de stat.
ANEXA 3
INSTITUTELE NATIONALE
de cercetare-dezvoltare care functioneaza in coordonarea Autoritatii Nationale
pentru Cercetare Stiintifica
________________________________________________________________________________
Nr. Denumirea unitatii/Localitatea Sursa de finantare
crt.
________________________________________________________________________________
1. Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Venituri proprii
Optoelectronica - INOE 2000 Bucuresti
2. Institutul National de Cercetare-Dezvoltare Venituri proprii
Turbomotoare - COMOTI Bucuresti
3. Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Venituri proprii
domeniul Geologiei, Geofizicii, Geochimiei si
Teledetectiei - IGR Bucuresti
4. Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Venituri proprii
Textile si Pielarie - INCDTP Bucuresti
5. Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Venituri proprii
Masini Agricole si Instalatii destinate Agriculturii
si Industriei Alimentare - INMA Bucuresti
6. Institutul National de Cercetare pentru Fizica si Venituri proprii
Inginerie Nucleara "Horia Hulubei" - IFIN HH
Bucuresti
7. Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Venituri proprii
Fizica Laserilor, Plasmei si Radiatiei - INFLPR
Bucuresti
8. Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Venituri proprii
Fizica Tehnica - IFT Iasi
9. Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Venituri proprii
Fizica Materialelor - INCDFM Bucuresti
10. Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Venituri proprii
Fizica Pamantului - INCDFP Bucuresti
11. Institutul National de Cercetare-Dezvoltare Venituri proprii
Chimico-Farmaceutica - ICCF Bucuresti
12. Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Venituri proprii
Electrochimie si Materie Condensata - INCEMC
Timisoara
13. Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Venituri proprii
Geologie si Geoecologie Marina - GEOECOMAR Bucuresti
14. Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Venituri proprii
Stiinte Biologice - INSB Bucuresti
15. Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Venituri proprii
Microtehnologie - IMT Bucuresti
16. Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Venituri proprii
Tehnologii Criogenice si Izotopice - ICSI
Ramnicu Valcea
17. Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Venituri proprii
Tehnologii Izotopice si Moleculare - INCDTIM
Cluj-Napoca
18. Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Venituri proprii
Inginerie Electrica - Cercetari Avansate - ICPE -
CA Bucuresti
________________________________________________________________________________