HOTARARE Nr. 1559 din 23 septembrie 2004
privind procedura de omologare a produselor de protectie a plantelor in vederea
plasarii pe piata si a utilizarii lor pe teritoriul Romaniei
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 955 din 19 octombrie 2004
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Procedura de omologare a produselor de protectie a plantelor in vederea
plasarii pe piata si a utilizarii lor pe teritoriul Romaniei se stabileste
potrivit prevederilor prezentei hotarari.
Art. 2
Pe teritoriul Romaniei sunt plasate pe piata si se utilizeaza produse de
protectie a plantelor omologate de catre Comisia Nationala de Omologare a
Produselor de Protectie a Plantelor.
Art. 3
Termenii de specialitate in intelesul prezentei hotarari sunt definiti
astfel:
a) produse de protectie a plantelor - substante active si preparate
continand una sau mai multe substante active care sunt prezentate in forma in
care sunt livrate utilizatorului si sunt destinate pentru:
1. protectia plantelor sau produselor vegetale impotriva tuturor
organismelor daunatoare ori prevenirea actiunii acestor organisme;
2. exercitarea unei actiuni asupra proceselor vitale ale plantelor, alta
decat o actiune nutritiva;
3. asigurarea conservarii produselor vegetale in masura in care aceste
substante sau produse nu fac obiectul altor reglementari legale privind agentii
de conservare;
4. distrugerea plantelor nedorite;
5. distrugerea unor parti ale plantelor, oprirea sau prevenirea unei
cresteri nedorite a plantelor;
b) preparate - amestecuri solide ori lichide, compuse din doua sau mai
multe substante din care cel putin una este o substanta activa destinata
utilizarii ca produs de protectie a plantelor;
c) substante - elemente chimice si compusii lor, asa cum apar in stare
naturala sau obtinute printr-un proces de fabricatie, inclusiv orice impuritate
care rezulta din acesta;
d) substante active - substante sau microorganisme, incluzand virusii, care
exercita o actiune generala ori specifica asupra organismelor daunatoare sau
asupra plantelor, partilor vii ale acestora ori asupra produselor vegetale;
e) conditionare - operatie prin care substanta activa se prelucreaza sub
forma de produs comercial, si anume: pulberi de prafuit, pulberi pentru
tratarea semintelor, pulberi umectabile, emulsii, suspensii, solutii, granule
si altele asemenea, prin adaugarea unor componente organice sau anorganice cu
rol diluant ori adjuvant;
f) comercializare - ansamblul de activitati autorizate pentru promovarea
comerciala a produselor, inclusiv publicitatea, relatiile publice si serviciile
de informare, distribuire si vanzare pe piata interna sau externa;
g) plasarea pe piata - orice introducere pe teritoriul Romaniei, cu titlu
oneros sau gratuit, a produselor de protectie a plantelor, alta decat cea in
vederea depozitarii si expedierii ulterioare in afara teritoriului Romaniei sau
a eliminarii lor. Importul unui produs de protectie a plantelor pe teritoriul
Romaniei constituie o introducere pe piata in sensul prezentei hotarari;
h) omologare - procedura prin care Comisia Nationala de Omologare a
Produselor de Protectie a Plantelor, in urma unei solicitari, aproba plasarea
pe piata si utilizarea unui produs de protectie a plantelor pe teritoriul
Romaniei;
i) certificat de omologare - act oficial care atesta ca un produs de
protectie a plantelor este aprobat pentru plasarea pe piata si utilizare pe
teritoriul Romaniei;
j) detinatorul omologarii - orice persoana care detine omologarea pentru
plasarea pe piata si utilizarea unui produs de protectie a plantelor;
k) Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protectie a Plantelor -
reprezinta autoritatea nationala desemnata pentru omologarea produselor de
protectie a plantelor;
l) Secretariatul tehnic al Comisiei Nationale de Omologare a Produselor de
Protectie a Plantelor - organismul executiv de lucru al Comisiei Nationale de
Omologare a Produselor de Protectie a Plantelor;
m) plante - plante vii, respectiv partile vii ale acestora, inclusiv
fructele proaspete si semintele;
n) produse vegetale - produse de origine vegetala neprelucrate sau care au
suferit o prelucrare simpla, si anume: uscare, stoarcere, macinare, atata vreme
cat nu este vorba de plante ca cele definite la lit. m);
o) organisme daunatoare - daunatori ai plantelor sau produselor vegetale
care apartin regnului animal sau vegetal, precum si virusi, bacterii si
micoplasme si alti patogeni;
p) animale - animale apartinand speciilor hranite si detinute sau consumate
in mod normal de om;
q) reziduuri - una sau mai multe substante prezente in ori pe plante sau
produse vegetale, in produse comestibile de origine animala sau in alta
componenta a mediului si care rezulta din utilizarea produselor de protectie a
plantelor, inclusiv metabolitii acestora si produsii de degradare sau reactie;
r) mediu - apa, aer, sol, fauna si flora salbatica, precum si toate
interdependentele dintre ele sau intre ele si orice organism viu;
s) combaterea integrata - aplicarea rationala a unei combinatii de masuri
biologice, biotehnologice, chimice, culturale sau de ameliorare a plantelor, in
care folosirea produselor chimice de protectie a plantelor este limitata la
strictul necesar pentru a se mentine prezenta organismelor daunatoare sub
nivelul de la care se inregistreaza daune sau pierderi economice inacceptabile;
t) notificarea unei substante active - procedura prin care persoana
interesata solicita includerea unei substante active in lista substantelor
active autorizate in Uniunea Europeana.
Art. 4
(1) Se permit plasarea pe piata si utilizarea pe teritoriul Romaniei a
produselor de protectie a plantelor omologate de catre Comisia Nationala de
Omologare a Produselor de Protectie a Plantelor, cu exceptia utilizarilor
prevazute la art. 26.
(2) Produsele de protectie a plantelor care nu sunt omologate pentru
utilizare pe teritoriul Romaniei pot fi produse, depozitate temporar si pot
tranzita teritoriul Romaniei in vederea comercializarii in statele membre ale
Uniunii Europene, cu conditia ca acestea sa fie omologate in unul dintre statele
membre respective si sa fie supuse cerintelor de inspectie prevazute de
autoritatea competenta din Romania in vederea realizarii prevederilor alin.
(1).
(3) Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protectie a Plantelor
impune ca produsele de protectie a plantelor sa fie utilizate potrivit art. 9,
respectandu-se principiile de buna practica fitosanitara si principiile de
combatere integrata. Conditiile prevazute la art. 9 trebuie sa fie specificate
pe eticheta.
(4) Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protectie a Plantelor
interzice plasarea pe piata a substantelor active daca acestea nu sunt
clasificate, ambalate si etichetate conform Hotararii Guvernului nr. 490/2002
pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 200/2000 privind clasificarea, etichetarea si ambalarea
substantelor si preparatelor chimice periculoase.
(5) Produsele neomologate pot fi testate si utilizate in scopuri
stiintifice si experimentale numai cu acordul Comisiei Nationale de Omologare a
Produselor de Protectie a Plantelor, avandu-se in vedere prevederile art. 26.
CAP. 2
Procedura de omologare
SECTIUNEA 1
Autoritatea nationala desemnata pentru omologarea produselor de protectie a
plantelor
Art. 5
(1) Se infiinteaza Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protectie
a Plantelor, organism independent, fara personalitate juridica, care
functioneaza in cadrul Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii
Rurale si care reprezinta autoritatea desemnata pentru omologarea produselor de
protectie a plantelor pe teritoriul Romaniei.
(2) Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protectie a Plantelor se
compune din reprezentanti ai autoritatilor publice centrale cu atributii in
domeniul protectiei plantelor, reprezentanti ai institutelor de cercetare si
universitatilor, persoane cu pregatire in domeniul produselor de protectie a
plantelor pentru specialitatile: proprietati fizico-chimice si metode
analitice, toxicologie, reziduuri, ecotoxicologie, comportarea in mediu si
eficacitate.
(3) Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protectie a Plantelor
are un presedinte, 3 vicepresedinti, un secretar si un numar egal de membri
pentru fiecare specialitate prevazuta la alin. (2).
Art. 6
Structura Comisiei Nationale de Omologare a Produselor de Protectie a
Plantelor, atributiile, modul de organizare si procedura de lucru ale acesteia
se stabilesc prin Regulamentul de organizare si functionare a Comisiei
Nationale de Omologare a Produselor de Protectie a Plantelor. Regulamentul de
organizare si functionare a Comisiei Nationale de Omologare a Produselor de
Protectie a Plantelor, precum si componenta nominala a Comisiei Nationale de
Omologare a Produselor de Protectie a Plantelor se aproba prin ordin comun al
ministrului agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale, ministrului
sanatatii si al ministrului mediului si gospodaririi apelor, in termen de 180
de zile de la data publicarii prezentei hotarari.
Art. 7
(1) Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protectie a Plantelor
are, ca organism executiv, un secretariat tehnic care va functiona in cadrul
Serviciului de omologare a produselor de protectie a plantelor din cadrul
Directiei fitosanitare din Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii
Rurale.
(2) Seful Serviciului de omologare a produselor de protectie a plantelor
este si secretarul Comisiei Nationale de Omologare a Produselor de Protectie a
Plantelor.
SECTIUNEA a 2-a
Criterii privind procedura de omologare
Art. 8
Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protectie a Plantelor
omologheaza produsele de protectie a plantelor, care contin substantele active
prevazute in lista substantelor active autorizate in Uniunea Europeana.
Art. 9
(1) Un produs de protectie a plantelor poate fi omologat in conformitate cu
principiile uniforme de omologare, daca:
a) din evaluarea dosarelor produselor de protectie a plantelor reiese ca in
conditii normale de utilizare prezinta urmatoarele caracteristici:
1. este eficient;
2. nu are efecte inacceptabile asupra dezvoltarii plantelor sau asupra
calitatii produselor vegetale;
3. nu provoaca suferinte si dureri inutile la vertebratele de combatut;
4. nu are efect nociv direct sau indirect asupra sanatatii oamenilor ori a
animalelor, de exemplu prin apa potabila, alimente si furaje, sau asupra apei
freatice;
5. nu are o influenta inacceptabila asupra mediului inconjurator, avandu-se
in vedere urmatoarele considerente: distributia sa in mediu, in special in ceea
ce priveste contaminarea apelor, inclusiv apele potabile si freatice, si
efectul asupra speciilor netinta;
b) natura si continutul substantelor sale active si, daca este cazul, ale
impuritatilor si coformulantilor semnificativi din punct de vedere toxicologic
si ecotoxicologic pot fi determinate cu ajutorul unor metode adecvate;
c) reziduurile provenite din utilizarile autorizate si care sunt
semnificative din punct de vedere toxicologic sau ecologic pot fi determinate
cu ajutorul metodelor adecvate utilizate in mod curent;
d) proprietatile sale fizico-chimice au fost determinate si considerate
acceptabile pentru o utilizare si depozitare adecvata a produsului;
e) limitele maxime de reziduuri in produsele agricole au fost stabilite
provizoriu de catre Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protectie a
Plantelor, care le comunica Comisiei Europene potrivit art. 27. Comisia
Nationala de Omologare a Produselor de Protectie a Plantelor permite
introducerea pe teritoriul Romaniei a produselor care contin reziduuri de
pesticide, daca continutul acestora nu depaseste limitele maxime provizorii
stabilite. Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protectie a Plantelor
trebuie sa se asigure ca, prin aplicarea conditiilor de omologare, aceste
limite maxime admise nu sunt depasite.
(2) Omologarea trebuie sa stipuleze cerintele referitoare la plasarea pe
piata si la utilizarea produsului sau cel putin cele care asigura respectarea
prevederilor alin. (1) lit. a).
(3) Prevederile alin. (1) se realizeaza prin efectuarea de teste si analize
oficiale sau recunoscute oficial, in conditii agricole, fitosanitare si de
mediu adecvate folosirii produsului de protectie a plantelor respectiv si reprezentative
pentru elementele preponderente din locurile in care produsul urmeaza sa fie
folosit pe teritoriul Romaniei.
Art. 10
Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protectie a Plantelor
omologheaza un produs numai daca solicitantul face dovada achitarii integrale a
tarifelor si obligatiilor financiare care ii revin pe parcursul derularii
procedurii de omologare.
Art. 11
Omologarea este acordata pe o perioada de 10 ani, cu posibilitatea
reinnoirii de catre Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protectie a
Plantelor, dupa ce se verifica daca sunt indeplinite conditiile prevazute la
art. 9 alin. (1).
Art. 12
Cererea de reinnoire a omologarii trebuie adresata Comisiei Nationale de
Omologare a Produselor de Protectie a Plantelor cu 12 luni inainte de expirarea
termenului de valabilitate prevazut la art. 11.
Art. 13
Omologarea unui produs de protectie a plantelor poate fi revizuita in orice
moment, daca nu mai sunt satisfacute cerintele de omologare prevazute la art. 9
alin. (1); in acest caz Comisia Nationala de Omologare a Produselor de
Protectie a Plantelor poate cere detinatorului omologarii sau partii careia i-a
fost acordata o extindere a domeniului de utilizare, in conformitate cu art.
20, sa furnizeze date suplimentare, necesare pentru revizuire. Omologarea poate
fi mentinuta pe durata efectuarii revizuirii si a furnizarii informatiilor
suplimentare.
Art. 14
(1) Prin exceptie de la prevederile art. 8, precum si in situatii
particulare, Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protectie a
Plantelor poate omologa, pentru o perioada care nu depaseste 120 de zile,
plasarea pe piata a unor produse de protectie a plantelor care nu respecta
prevederile art. 9, in vederea unei utilizari limitate si controlate, daca
aceasta este necesara in urma aparitiei unui pericol neprevazut care nu poate
fi controlat prin alte metode.
(2) Pana la data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, Comisia Nationala
de Omologare a Produselor de Protectie a Plantelor va stabili, fara intarziere,
daca si in ce conditii masura luata poate fi prelungita pentru o perioada
determinata, poate fi repetata sau anulata.
(3) Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protectie a Plantelor
este obligata sa informeze imediat statele membre ale Uniunii Europene si
Comisia Europeana despre masura luata potrivit alin. (1).
Art. 15
(1) Omologarea poate fi anulata, cu respectarea prevederilor art. 23 si 24,
daca se constata ca nu sunt sau nu mai sunt indeplinite conditiile cerute
pentru obtinerea sa ori daca solicitantul, pentru a obtine omologarea, a depus
la Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protectie a Plantelor
documente false sau inexacte cu privire la produs, care, daca ar fi fost
cunoscute, ar fi condus la neacordarea omologarii pentru produsul de protectie
a plantelor respectiv.
(2) Omologarea se modifica daca se stabileste ca, pe baza noilor cunostinte
stiintifice si tehnice disponibile, modul de utilizare si cantitatile de
produse utilizate se pot modifica.
(3) Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protectie a Plantelor
retrage omologarea daca au fost furnizate indicatii false sau inselatoare
privind datele pe baza carora aceasta a fost acordata.
(4) Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protectie a Plantelor
poate anula sau modifica omologarea la cererea detinatorului acesteia, care va
motiva in scris aceasta solicitare. Omologarea poate fi modificata numai in
cazul in care se stabileste ca sunt indeplinite in continuare cerintele de
omologare prevazute la art. 9 alin. (1).
Art. 16
Dupa retragerea unei omologari, Comisia Nationala de Omologare a Produselor
de Protectie a Plantelor trebuie sa informeze detinatorul omologarii despre
decizia luata si poate acorda o perioada de gratie pentru comercializarea,
utilizarea, depozitarea si distrugerea stocurilor de produse de protectie a
plantelor, existente la momentul retragerii omologarii. Durata perioadei de
gratie se stabileste in raport cu motivul retragerii, precum si cu respectarea
dispozitiilor legale privind interzicerea utilizarii pe teritoriul Romaniei a
produselor de uz fitosanitar continand anumite substante active.
SECTIUNEA a 3-a
Conditii privind cererea de omologare
Art. 17
Omologarea este solicitata de catre sau in numele persoanei responsabile
pentru prima plasare pe piata pe teritoriul Romaniei a unui produs de protectie
a plantelor.
Art. 18
(1) O persoana care nu are rezidenta si nu desfasoara activitati comerciale
in Romania poate solicita omologarea doar prin intermediul unui reprezentant
care are rezidenta sau reprezentanta de afaceri in Romania. Aceasta persoana
trebuie sa fie autorizata sa-l reprezinte in procedura de omologare.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplica statelor membre ale Uniunii Europene
si ale Spatiului Economic European.
(3) De la data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana fiecare solicitant
trebuie sa aiba un birou permanent in unul dintre statele membre ale Uniunii
Europene.
Art. 19
Solicitantul omologarii trebuie sa puna la dispozitie, o data cu cererea de
omologare, urmatoarele:
a) un dosar pentru produsul de protectie a plantelor, care sa cuprinda
toate testele necesare pentru evaluare in vederea omologarii;
b) un dosar pentru fiecare substanta activa continuta in produsul de
protectie a plantelor, care sa cuprinda toate testele necesare pentru evaluare
in vederea omologarii.
Art. 20
(1) Autoritatile sau institutele stiintifice de cercetare, care actioneaza
in domeniul agricol, organizatiile agricole si utilizatorii profesionali pot
cere o extindere a domeniului de aplicare a unui produs de protectie a
plantelor deja omologat in Romania, in alte scopuri decat cele pentru care s-a
acordat omologarea.
(2) Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protectie a Plantelor
poate acorda o extindere a domeniului de aplicare a unui produs de protectie a
plantelor omologat, atunci cand exista un interes public, daca:
a) documentele si informatiile destinate justificarii extinderii domeniului
de aplicare au fost furnizate de catre solicitanti;
b) se constata ca sunt indeplinite conditiile prevazute in art. 9 alin. (1)
lit. a) pct. 3 - 5;
c) utilizarea vizata prezinta un caracter minor;
d) se asigura o informare completa si specifica a utilizatorilor privind
modul de folosire prin indicatii complementare pe eticheta sau printr-o
publicatie oficiala.
Art. 21
(1) Cererile de omologare sunt redactate in limba romana, iar documentele
anexate la cerere sunt redactate in limba romana sau in limba engleza.
(2) Solicitantii omologarii furnizeaza probe din produsul formulat si din
ingredientii acestuia.
(3) Secretariatul tehnic al Comisiei Nationale de Omologare a Produselor de
Protectie a Plantelor analizeaza toate cererile de omologare care ii sunt
prezentate.
(4) Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protectie a Plantelor
este obligata sa asigure intocmirea unui dosar pentru fiecare cerere si fiecare
dosar va contine cel putin o copie a cererii, o lista a deciziilor
administrative privind cererea, precum si indicatiile si documentele prevazute
la art. 19, impreuna cu un rezumat al acestora din urma.
(5) La cerere, Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protectie a
Plantelor va pune la dispozitie statelor membre ale Uniunii Europene si
Comisiei Europene dosarele prevazute la alin. (4) si le va furniza acestora
toate informatiile solicitate.
Art. 22
(1) Detinatorul unei omologari sau cei carora le-a fost acordata o
extindere a domeniului de aplicare, potrivit art. 20, sunt obligati sa comunice
imediat Comisiei Nationale de Omologare a Produselor de Protectie a Plantelor
toate informatiile noi privind efectele periculoase potentiale ale unui produs
de protectie a plantelor sau ale reziduurilor unei substante active asupra
sanatatii oamenilor ori a animalelor sau asupra apelor freatice ori privind
efectele periculoase potentiale asupra mediului.
(2) Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protectie a Plantelor
are obligatia sa comunice imediat aceste informatii statelor membre ale Uniunii
Europene si Comisiei Europene.
CAP. 3
Recunoasterea reciproca a omologarilor
Art. 23
(1) La cererea solicitantului, insotita de acte care justifica elementele
de comparabilitate invocate, Comisia Nationala de Omologare a Produselor de
Protectie a Plantelor, careia ii este prezentata o cerere de omologare a unui
produs de protectie a plantelor deja omologat intr-un stat membru al Uniunii
Europene, are obligatia:
a) sa nu ceara repetarea testelor si analizelor deja efectuate pentru
omologarea produsului de protectie a plantelor in acel stat membru al Uniunii
Europene, in masura in care conditiile agricole, fitosanitare si de mediu din
acel stat membru, relevante pentru utilizarea produsului, sunt comparabile cu
cele din Romania;
b) in masura in care principiile uniforme pentru omologarea produselor de
protectie a plantelor au fost adoptate, sa autorizeze plasarea pe piata a
produsului respectiv pe teritoriul Romaniei, daca produsul contine numai
substante active autorizate pentru utilizare, iar conditiile agricole,
fitosanitare si de mediu, in special cele climatice, relevante pentru
utilizarea produsului, sunt comparabile in regiunile in cauza.
(2) Omologarea poate fi supusa prevederilor rezultate din implementarea
altor prevederi legale referitoare la conditiile de distribuire si folosire a
produselor de protectie a plantelor, care sa asigure protectia sanatatii
distribuitorilor, utilizatorilor si lucratorilor. De asemenea, omologarea poate
fi insotita si de restrictii de folosire, datorate unor diferente de obiceiuri
alimentare, necesare pentru evitarea, in cazul consumatorilor de produse
tratate, a unei expuneri la riscurile unei contaminari prin dieta care
depaseste doza zilnica admisa pentru reziduurile respective.
Art. 24
(1) In cazul in care conditiile relevante pentru modul de aplicare a
produsului de protectie a plantelor pe teritoriul Romaniei nu corespund in
totalitate celor din statul membru al Uniunii Europene unde produsul de
protectie a plantelor a fost omologat, Comisia Nationala de Omologare a
Produselor de Protectie a Plantelor, cu acordul solicitantului, poate exclude
sau restrictiona domeniile de aplicare sau poate stipula alte moduri de utilizare
a produselor de protectie a plantelor, daca acestea sunt necesare pentru
compensarea diferentelor.
(2) Daca aceste restrictii sau stipulari relevante pentru utilizarea
produselor de protectie a plantelor nu sunt suficiente, nu se va face
omologarea pentru utilizarea produselor de protectie a plantelor.
(3) Omologarile care fac obiectul art. 23 se acorda numai pana la data
expirarii certificatelor de omologare emise de statul la care solicitantul a
facut referire.
Art. 25
(1) In cazul in care Comisia Nationala de Omologare a Produselor de
Protectie a Plantelor are motive intemeiate sa considere ca un produs de
protectie a plantelor, care a fost omologat sau care trebuie omologat potrivit
art. 23, constituie un risc pentru sanatatea oamenilor ori a animalelor si
pentru mediu, poate restrictiona sau interzice provizoriu utilizarea si/sau
comercializarea acestui produs de protectie a plantelor pe teritoriul Romaniei.
(2) Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protectie a Plantelor
este obligata sa informeze imediat statele membre ale Uniunii Europene si
Comisia Europeana despre decizia luata si despre motivele care au dus la
aceasta decizie.
CAP. 4
Cercetare si dezvoltare
Art. 26
(1) Experimentele sau testele efectuate in scopuri de cercetare-dezvoltare,
care implica eliberarea in mediu a unui produs de protectie a plantelor ce nu
este omologat, nu pot avea loc decat in cazul in care s-a emis o autorizatie de
efectuare de teste in conditii controlate si pentru cantitati si zone limitate.
(2) Utilizarea in scop experimental a produselor de protectie a plantelor
neomologate sau a substantelor active continute de acestea este permisa numai
cu acordul Comisiei Nationale de Omologare a Produselor de Protectie a
Plantelor.
(3) Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protectie a Plantelor
poate aproba utilizarea produsului de protectie a plantelor sau a substantei
active respective exclusiv in scopul si pe perioada desfasurarii
experimentului, daca solicitantul face dovada cunostintelor de specialitate
necesare desfasurarii experimentului.
(4) Solicitantul va inainta Comisiei Nationale de Omologare a Produselor de
Protectie a Plantelor o cerere insotita de un dosar care contine toate
informatiile necesare care permit evaluarea eventualelor efecte asupra
sanatatii oamenilor sau a animalelor ori a impactului asupra mediului.
(5) Daca experimentele sau testele prevazute la alin. (1) au efecte nocive
asupra sanatatii oamenilor sau a animalelor ori au un impact inacceptabil
asupra mediului, Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protectie a
Plantelor interzice sau autorizeaza, in anumite conditii, efectuarea
experimentelor ori testelor mentionate.
(6) Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protectie a Plantelor
poate anula aprobarea utilizarii in scopuri experimentale a produselor de
protectie a plantelor, daca anumiti factori, care nu au fost cunoscuti in
momentul aprobarii, conduc la concluzia ca experimentul are efecte negative
asupra mediului sau asupra sanatatii populatiei ori ca solicitantul nu poseda
tehnica si cunostintele de specialitate necesare continuarii experimentului.
CAP. 5
Schimbul de informatii
Art. 27
(1) La sfarsitul fiecarui trimestru Comisia Nationala de Omologare a
Produselor de Protectie a Plantelor informeaza in scris Comisia Europeana si
statele membre ale Uniunii Europene, in termen de o luna, cu privire la
produsele de protectie a plantelor omologate sau retrase, indicand cel putin:
a) numele detinatorului omologarii;
b) denumirea comerciala a produsului de protectie a plantelor;
c) tipul formularii;
d) denumirea si cantitatea din fiecare substanta activa continuta;
e) utilizarea sau utilizarile la care este destinat;
f) limitele maxime de reziduuri stabilite provizoriu;
g) daca este cazul, motivele retragerii omologarii;
h) dosarul necesar evaluarii limitelor maxime de reziduuri fixate
provizoriu.
(2) Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protectie a Plantelor
stabileste anual o lista de produse de protectie a plantelor omologate pe
teritoriul Romaniei pe care o comunica statelor membre ale Uniunii Europene si
Comisiei Europene.
CAP. 6
Protectia datelor si confidentialitatea
Art. 28
(1) Solicitantul unei omologari a unui produs de protectie a plantelor este
obligat sa anexeze la cererea sa documentele prevazute la art. 19.
(2) Fara a se aduce atingere prevederilor art. 29, solicitantul este scutit
de furnizarea informatiilor cerute la art. 19 lit. b), cu exceptia celor
referitoare la identitatea substantei active, daca aceasta figureaza in lista
substantelor active autorizate in Uniunea Europeana si nu difera semnificativ,
in ceea ce priveste gradul de puritate si natura impuritatilor sale, de
compozitia indicata in dosarul care a insotit cererea initiala, in urma careia
substanta activa a fost autorizata pentru utilizare, respectandu-se prevederile
prezentei hotarari.
Art. 29
Atunci cand acorda o omologare, Comisia Nationala de Omologare a Produselor
de Protectie a Plantelor utilizeaza informatiile prevazute in dosarele
substantei active si ale produsului de protectie a plantelor in avantajul altor
solicitanti, numai daca acestia au convenit cu detinatorul omologarii ca aceste
informatii pot fi utilizate si au obtinut o scrisoare de acces de la acesta sau
dupa o perioada de 10 ani de la data acordarii omologarii.
Art. 30
(1) In cazul in care solicitantul sau detinatorul omologarii a indicat in
mod special ca datele sunt confidentiale, Comisia Nationala de Omologare a
Produselor de Protectie a Plantelor este obligata sa nu dezvaluie informatiile
constituind sau continand secrete comerciale ori de afaceri.
(2) Secretele comerciale si de afaceri prevazute la alin. (1) nu pot include:
a) denumirea comerciala a produsului de protectie a plantelor si denumirea
si continutul in substanta activa;
b) denumirea altor substante care sunt considerate periculoase conform
Hotararii Guvernului nr. 490/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice de
aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 200/2000 privind
clasificarea, ambalarea si etichetarea substantelor si preparatelor chimice
periculoase si Hotararii Guvernului nr. 92/2003 pentru aprobarea Normelor
metodologice privind clasificarea, etichetarea si ambalarea preparatelor
chimice periculoase;
c) datele fizico-chimice referitoare la produsul de protectie a plantelor
si la substanta activa;
d) orice mijloace utilizate pentru a face substanta activa sau produsul de
protectie a plantelor inofensiv;
e) un rezumat al rezultatelor testelor si studiilor privind stabilirea
eficacitatii substantei active sau produsului si lipsa efectelor daunatoare
asupra sanatatii oamenilor si animalelor, plantelor si mediului;
f) metodele si masurile de precautie recomandate pentru reducerea
riscurilor care rezulta din manipulare, depozitare, transport, riscurile de
incendiu si altele;
g) metodele de analiza pentru determinarea substantelor active, a
produselor comerciale, impuritatilor si reziduurilor, conform art. 9 alin. (1)
lit. b) si c);
h) metodele de eliminare a produsului de protectie a plantelor si a
ambalajului acestuia;
j) procedurile de decontaminare in cazul raspandirii accidentale a
produsului sau in caz de scurgere accidentala;
j) masurile de prim ajutor si tratament medical care trebuie acordate in
caz de accidente.
(3) Solicitantii si detinatorii certificatului de omologare sunt obligati
sa informeze imediat Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protectie a
Plantelor despre publicarea din proprie initiativa a informatiilor si
documentelor pentru care au cerut anterior pastrarea confidentialitatii
potrivit alin. (1).
Art. 31
(1) Solicitantul unei omologari pentru un produs de protectie a plantelor
este obligat, cu respectarea prevederilor art. 23 si 28, ca, in cazul in care
acesta contine o substanta activa ce figureaza in lista cu substantele active
autorizate in Uniunea Europeana, sa consulte Comisia Nationala de Omologare a
Produselor de Protectie a Plantelor inaintea inceperii experimentelor asupra
vertebratelor, daca produsul de protectie a plantelor pentru care cererea
urmeaza sa fie introdusa este identic cu un produs de protectie a plantelor
deja omologat, si sa solicite datele referitoare la numele si adresa
detinatorilor omologarii sau omologarilor anterioare, corespondente.
Solicitarea este insotita de acte justificative ce atesta ca solicitantul
potential are intentia sa inainteze aceasta cerere de omologare in nume propriu,
respectand prevederile art. 28.
(2) Daca Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protectie a
Plantelor considera ca solicitantul are intentia sa inainteze o cerere de acest
tip, ea furnizeaza numele si adresa detinatorului sau detinatorilor omologarilor
anterioare corespondente si, in acelasi timp, comunica acestora din urma numele
si adresa solicitantului.
Art. 32
(1) Detinatorul sau detinatorii de omologari anterioare si solicitantul vor
face toate demersurile necesare pentru a ajunge la un acord privind utilizarea
partajata a informatiilor, astfel incat sa poata evita o repetare a testelor pe
vertebrate.
(2) Daca se solicita informatii in vederea inscrierii in lista cu
substantele active autorizate in Uniunea Europeana a unei substante active care
se afla deja pe piata, Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protectie
a Plantelor incurajeaza detinatorii acestor informatii sa coopereze la
furnizarea informatiilor necesare pentru limitarea repetarii testelor pe
vertebrate.
(3) Daca solicitantul si detinatorul de omologari anterioare pentru acelasi
produs nu ajung la un acord cu privire la partajarea informatiilor, Comisia
Nationala de Omologare a Produselor de Protectie a Plantelor ia masuri in
vederea obligarii solicitantului si detinatorilor de omologari anterioare sa
isi comunice reciproc informatiile pentru evitarea repetarii testelor pe
vertebrate si determina atat procedura de utilizare a informatiilor, cat si
echilibrul rezonabil al intereselor partilor in cauza.
CAP. 7
Ambalarea si etichetarea produselor de protectie a plantelor
Art. 33
Ambalarea si etichetarea produselor de protectie a plantelor se fac conform
prevederilor Hotararii Guvernului nr. 92/2003.
Art. 34
(1) Un produs de protectie a plantelor poate fi plasat pe piata numai daca
urmatoarele informatii sunt tiparite in limba romana pe ambalajul comercial
intr-o forma clara, vizibila, usor de citit si care nu pot fi sterse:
a) denumirea comerciala a produsului de protectie a plantelor;
b) numele si adresa detinatorului omologarii, precum si numarul
certificatului de omologare si, daca sunt diferite, numele si adresa persoanei
juridice responsabile pentru ambalarea si etichetarea finala sau pentru
etichetarea finala a produsului pe piata;
c) denumirea si cantitatea fiecarei substante active, potrivit art. 16 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 200/2000 privind clasificarea,
etichetarea si ambalarea substantelor si preparatelor chimice periculoase,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 451/2001, trebuie sa corespunda cu cea
din lista cuprinsa in anexa nr. 2 la Hotararea Guvernului nr. 490/2002 sau,
daca nu este inclusa in aceasta, sa corespunda cu denumirea ISO, daca exista,
sau, in caz contrar, cu denumirea conform IUPAC;
d) cantitatea neta de produs de protectie a plantelor indicata in unitati
legale de masura;
e) numarul de lot al produsului formulat sau o indicatie ce permite
identificarea acestuia;
f) indicarea naturii riscurilor particulare pentru om, animale sau mediu,
sub forma de fraze-tip;
g) masurile de siguranta ce trebuie luate pentru protejarea omului,
animalelor sau mediului, sub forma de fraze-tip;
h) tipul de actiune exercitata de produs, de exemplu: insecticid, erbicid
etc.;
i) tipul de conditionare, de exemplu: concentrat emulsionabil, pulberi
solubile etc.;
j) utilizarile pentru care produsul de protectie a plantelor este omologat
si conditiile agricole, fitosanitare si de mediu specifice in care poate fi
utilizat si din care trebuie exclus;
k) instructiunile de folosire si doza de aplicare pentru fiecare utilizare
autorizata, exprimata in unitati metrice;
l) daca este necesar, timpul de pauza pentru fiecare utilizare intre ultima
aplicare si:
1. insamantarea sau plantarea culturii de protejat;
2. insamantarea sau plantarea culturii ulterioare;
3. accesul omului sau animalelor la cultura tratata;
4. recoltare;
5. utilizare sau consumare;
m) detaliile privind fitotoxicitatea posibila, susceptibilitatea soiurilor
si orice alte efecte secundare directe ori indirecte nefavorabile asupra
plantelor sau asupra produselor de origine vegetala, impreuna cu intervalele
care trebuie respectate intre tratamente si semanatul ori plantatul culturii in
cauza sau culturii ulterioare;
n) fraza "Citeste instructiunile alaturate inaintea utilizarii",
in cazul in care produsul este insotit de instructiuni de utilizare conform
alin. (2);
o) instructiunile pentru eliminarea in siguranta a produsului de protectie
a plantelor si a ambalajului sau;
p) data de expirare in conditii normale de depozitare, cand perioada de
valabilitate a produsului este mai mica de 2 ani;
q) fara a aduce atingere prevederilor lit. a) - p) si frazelor-tip pentru
masurile de siguranta, pe eticheta se va inscriptiona urmatoarea fraza:
"Pentru a evita riscurile pentru om si mediul inconjurator, se vor
respecta instructiunile de utilizare."
(2) Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protectie a Plantelor
poate permite ca indicatiile prevazute la alin. (1) lit. k), l) si m) sa fie
mentionate pe o notita separata care insoteste ambalajul in cazul in care
spatiul disponibil de pe ambalaj este prea mic. Aceasta notita este considerata
ca facand parte din eticheta.
(3) Pe eticheta se va indica daca produsul este interzis pentru utilizare
anumitor categorii de utilizatori, in functie de grupa de toxicitate a
produsului.
(4) Eticheta ambalajului unui produs de protectie a plantelor nu poate avea
indicatii precum: "nu este toxic", "nu dauneaza sanatatii",
"nu dauneaza mediului" sau alte indicatii similare. Informatiile care
prevad ca produsul de protectie a plantelor poate fi utilizat in perioada de
activitate a albinelor sau a altor specii netinta ori in timpul infloririi
culturilor sau a buruienilor ori alte fraze de acest tip, menite sa protejeze
albinele sau alte specii netinta, pot fi trecute pe eticheta daca omologarea se
refera in mod explicit la o utilizare pe timpul sezonului activ al albinelor
sau al altor organisme specificate si pe care le expune la un risc minim.
(5) Etichetele vor fi inscriptionate in limba romana si, de asemenea,
pentru fiecare produs de protectie a plantelor trebuie furnizat un esantion,
model sau propunere pentru ambalajul, eticheta si notita prevazute in prezentul
articol. Prin exceptie de la alin. (1) lit. f) si g), Comisia Nationala de
Omologare a Produselor de Protectie a Plantelor poate cere ca fraze aditionale
sa fie indicate clar pe ambalaje, cand acest lucru este necesar pentru a proteja
oamenii, animalele sau mediul, caz in care trebuie sa informeze statele membre
ale Uniunii Europene si Comisia Europeana despre aceasta cerinta, comunicand
textul frazei sau frazelor aditionale si motivele exigentelor.
(6) Prevederile acestui articol se vor aplica fara a aduce atingere
prevederilor Hotararii Guvernului nr. 92/2003.
Art. 35
Pentru determinarea proprietatilor fizico-chimice si a proprietatilor
periculoase pentru sanatatea omului sau a animalelor si pentru mediu, ale
produselor pentru protectia plantelor, in vederea evaluarii pericolelor care
decurg din aceste proprietati potrivit prevederilor art. 4 - 6 din Hotararea
Guvernului nr. 92/2003, se folosesc metode de testare in conformitate cu
cerintele prevazute in dosarele substantei active si a produselor de protectie
a plantelor.
Art. 36
(1) Tarifele privind omologarea produselor de protectie a plantelor, precum
si cuantumul acestora se vor stabili in termen de 180 de zile de la data
publicarii prezentei hotarari. Cuantumul tarifelor poate varia in functie de
tipul produselor, de volumul expertizei si de complexitatea modificarilor.
(2) Dupa omologarea unui produs, detinatorul omologarii trebuie sa
plateasca anual o taxa de sustinere a omologarii, taxa care se plateste pe toata
durata valabilitatii acesteia.
CAP. 8
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 37
(1) Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protectie a Plantelor
este obligata sa ia masurile necesare pentru ca produsele de protectie a
plantelor plasate pe piata si utilizarea lor sa fie controlate oficial in
vederea verificarii respectarii conditiilor prevazute in prezenta hotarare si
in special a conditiilor de omologare si a indicatiilor ce figureaza pe
eticheta.
(2) Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protectie a Plantelor
are obligatia prezentarii unui raport anual, inainte de data de 1 august a
fiecarui an, statelor membre ale Uniunii Europene si Comisiei Europene cu
privire la rezultatele masurilor de inspectie luate in anul precedent.
Art. 38
(1) Prin exceptie de la prevederile art. 8, Comisia Nationala de Omologare
a Produselor de Protectie a Plantelor poate, pentru a permite efectuarea unei
evaluari treptate a proprietatilor unei substante active noi si pentru a inlesni
disponibilitatea noilor preparate pentru utilizare in agricultura, sa decida
omologarea provizorie, pentru o perioada de maximum 3 ani, a produselor de
protectie a plantelor continand substante active care nu sunt incluse in lista
substantelor active autorizate pentru utilizare pe teritoriul Uniunii Europene,
in cazul in care:
a) dosarele substantei active si ale produsului de protectie a plantelor
cuprind toate testele necesare pentru evaluare in vederea omologarii;
b) Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protectie a Plantelor
stabileste ca produsul de protectie a plantelor indeplineste criteriile de
omologare prevazute la art. 9 alin. (1);
c) produsul de protectie a plantelor respecta principiile uniforme de
omologare.
(2) In asemenea cazuri, Comisia Nationala de Omologare a Produselor de
Protectie a Plantelor are obligatia sa informeze imediat statele membre ale
Uniunii Europene si Comisia Europeana privind evaluarea pe care o face asupra
dosarului si conditiile de omologare, comunicand informatiile prevazute la art.
27.
Art. 39
Lista cu substantele active autorizate pentru utilizare in Uniunea
Europeana va fi aprobata prin hotarare a Guvernului, in termen de 180 de zile
de la data publicarii prezentei hotarari, iar cerintele pe care trebuie sa le
indeplineasca dosarele substantelor active si ale produselor formulate,
necesare evaluarii in vederea omologarii, frazele de risc, frazele-tip pentru
masurile de siguranta, precum si principiile uniforme pentru evaluarea produselor
de protectie a plantelor vor fi aprobate prin ordin comun al ministrului
agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale, ministrului sanatatii si al
ministrului mediului si gospodaririi apelor, in termen de 180 de zile de la
data publicarii prezentei hotarari.
Art. 40
(1) Prin exceptie de la prevederile art. 8, omologarea produselor de
protectie a plantelor formulate pe baza substantelor active notificate si
pentru care nu s-a luat inca o decizie de includere in lista cu substante
active autorizate in Uniunea Europeana se face tot de catre Comisia Nationala
de Omologare a Produselor de Protectie a Plantelor, conform unei proceduri
nationale, cu respectarea prevederilor art. 9. Aceasta procedura nationala va
fi aprobata prin ordin comun al ministrului agriculturii, padurilor si
dezvoltarii rurale, ministrului sanatatii si al ministrului mediului si
gospodaririi apelor, in termen de 180 de zile de la data publicarii prezentei
hotarari.
(2) Din momentul includerii substantelor active notificate in lista cu
substante active autorizate in Uniunea Europeana, detinatorii omologarilor au
obligatia sa depuna dosarele produselor de protectie a plantelor omologate pe
baza acestor substante active pentru reevaluare in vederea reomologarii in
conformitate cu cerintele prezentei hotarari.
(3) Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protectie a Plantelor va
retrage omologarea produselor de protectie a plantelor mentionate la alin. (2)
ale caror dosare nu respecta cerintele prezentei hotarari.
Art. 41
Pentru produsele de protectie a plantelor ale caror substante active sunt
deja incluse in lista cu substante active autorizate in Uniunea Europeana,
reevaluarea dosarelor va incepe o data cu intrarea in vigoare a prezentei
hotarari, fiecare persoana avand obligatia de a informa Comisia Nationala de
Omologare a Produselor de Protectie a Plantelor asupra substantelor active
pentru care se doreste reevaluarea dosarelor.
Art. 42
(1) Prezenta hotarare transpune prevederile art. 1 - 5, art. 7 - 18 si ale
art. 22 - 23 din Directiva Consiliului nr. 91/414/CEE privind plasarea pe piata
a produselor de protectie a plantelor, publicata in Jurnalul Oficial al
Comunitatilor Europene nr. L 230 din 19 august 1991, pag. 1.
(2) Prevederile anexelor I - VI la Directiva nr. 91/414/CEE vor fi preluate
integral prin actele normative prevazute la art. 39.
Art. 43
Prezenta hotarare intra in vigoare la data de 1 octombrie 2005, cu exceptia
art. 9 alin. (1) lit. e), art. 14 alin. (3), art. 18 alin. (3), art. 21 alin.
(5), art. 22 alin. (2), art. 23 - 25, art. 27, art. 37 alin. (2) si a art. 38,
care vor intra in vigoare la data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul agriculturii,
padurilor si dezvoltarii rurale,
Petre Daea
Ministrul sanatatii,
Ovidiu Brinzan
Ministrul mediului si gospodaririi apelor,
Speranta Maria Ianculescu