HOTARARE Nr. 1581 din 30 septembrie 2004
pentru aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Institutului
National de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Laserilor, Plasmei si Radiatiei
- INFLPR Bucuresti
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 965 din 21 octombrie 2004
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 19
alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica
si dezvoltarea tehnologica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
324/2003, cu modificarile si completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Regulamentul de organizare si functionare a Institutului National
de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Laserilor, Plasmei si Radiatiei - INFLPR
Bucuresti, aflat in coordonarea Ministerului Educatiei si Cercetarii, prevazut
in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Patrimoniul Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica
Laserilor, Plasmei si Radiatiei - INFLPR Bucuresti, stabilit pe baza bilantului
contabil incheiat la data de 31 decembrie 2003, este de 49.491.959 mii lei, din
care: imobilizari corporale si necorporale 34.242.644 mii lei si active
circulante 15.249.315 mii lei.
Art. 3
Prezenta hotarare intra in vigoare la 30 de zile de la publicarea in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 4
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga sintagma
"prevazut in anexa nr. 2" din finalul art. 6, precum si prevederile
art. 4, ale art. 9, ale anexei nr. 1 "Structura organizatorica" si
ale anexei nr. 2 "Regulamentul de organizare si functionare a Institutului
National de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Laserilor, Plasmei si Radiatiei
- INFLPR Bucuresti" din Hotararea Guvernului nr. 1.310/1996 privind
infiintarea Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica
Laserilor, Plasmei si Radiatiei - INFLPR Bucuresti, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 330 din 9 decembrie 1996.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul educatiei si cercetarii,
Alexandru Athanasiu
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Dan Mircea Popescu
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
ANEXA 1
REGULAMENT
de organizare si functionare a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare
pentru Fizica Laserilor, Plasmei si Radiatiei - INFLPR Bucuresti
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Laserilor,
Plasmei si Radiatiei - INFLPR Bucuresti, cu sediul in comuna Magurele, Str.
Atomistilor nr. 409, judetul Ilfov, denumit in continuare institut national,
este persoana juridica romana in coordonarea Ministerului Educatiei si
Cercetarii, denumit in continuare minister coordonator.
(2) Institutul national functioneaza pe baza de gestiune economica si
autonomie financiara, calculeaza amortismente si conduce evidenta contabila in
regim economic si isi desfasoara activitatea in conformitate cu prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica si dezvoltarea
tehnologica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 324/2003, cu
modificarile ulterioare, precum si ale prezentului regulament.
Art. 2
Institutul national contribuie, in principal, la elaborarea strategiei de
dezvoltare a domeniului specific, potrivit hotararii de infiintare, si la
realizarea cu prioritate a obiectivelor stiintifice si tehnologice stabilite
prin programele nationale de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica,
precum si in conformitate cu alte prevederi legale in vigoare.
CAP. 2
Obiectul de activitate
Art. 3
(1) Obiectul de activitate al institutului national cuprinde, in principal:
A. Activitati de cercetare-dezvoltare:
a) in cadrul Planului national pentru cercetare-dezvoltare si inovare:
1. cercetare fundamentala de baza si orientata, realizata in scopul
cresterii nivelului cunostintelor in urmatoarele domenii ale fizicii:
a) fizica laserilor;
b) electronica cuantica a solidului;
c) fizica plasmei;
d) fizica acceleratorilor de electroni;
2. cercetare fundamentala de baza si orientata, realizata in scopul
cresterii nivelului cunostintelor in urmatoarele domenii ale fizicii spatiului
cosmic si conexe privind:
a) magnetosfera terestra;
b) interactiile Soare-Pamant, vremea spatiala si protectia planetara;
c) mediul interplanetar;
d) sistemul Pamant-Luna, planete si corpuri mici din sistemul solar
(atmosfere planetare si stelare, surse de energie, deseuri spatiale);
e) stelele si Universul;
f) astrofizica (compozitia si spectrele energetice ale radiatiilor cosmice,
centurile de radiatii ale Pamantului, efectele radiatiilor cosmice);
g) fizica teoretica si matematica;
h) cercetarile de fizica, experimentale si teoretice, la sol;
i) gravitatia si microgravitatia;
j) teledetectia;
k) tehnologiile spatiale;
l) stiintele materialelor in spatiu;
m) aplicatiile spatiale;
n) cercetarea, proiectarea si constructia aparaturii pentru experimente
spatiale;
3. cercetare aplicativa de tip precompetitiv pentru realizarea de studii si
de cercetari aplicative ce vizeaza:
a) cercetarea si elaborarea de tehnologii neconventionale cu fascicule
laser, cu plasma si cu acceleratori de electroni;
b) cercetarea, proiectarea si realizarea de instalatii si de echipamente
generatoare de radiatii laser, plasma si fascicule de electroni accelerati;
c) cercetarea, proiectarea si realizarea de dispozitive, componente si de
aparatura specifica de masura si control pentru instalatiile si echipamentele
cu laseri, plasma si acceleratori de electroni;
d) cercetarea, proiectarea si realizarea de echipamente complexe cu laseri,
plasma, fascicule de electroni pentru aplicatii la prelucrarea materialelor,
tratamentul suprafetelor, control nedistructiv, metrologie, procesari cu
plasma, procesari chimice, fotochimice si iradieri tehnologice in urmatoarele
domenii: industrie, comunicatii, medicina, protectia mediului, agricultura
etc.;
e) promovarea activitatilor de valorificare a cercetarii prin transferul
tehnologic al rezultatelor cercetarii agentilor economici cu capital de stat
sau privat;
f) standardizarea in domeniul laserilor;
g) cercetarea, proiectarea si constructia aparaturii pentru experimente
spatiale;
b) pentru alte activitati de cercetare stiintifica si dezvoltare
tehnologica:
1. cercetarea aplicativa si/sau dezvoltarea tehnologica pentru solutionarea
unor probleme concrete din domeniul de activitate si din domenii conexe;
2. asistenta tehnica, transferul de tehnologii, elaborarea de studii de specialitate
si consultanta, atestarea metrologica si eliberarea de certificate de calitate
pentru beneficiari din tara si din strainatate;
3. efectuarea de teste, probe si masuratori in vederea autorizarii tehnice
si omologarii aparaturii, instalatiilor, sistemelor si serviciilor din
domeniile fizicii: fizica laserilor, electronica cuantica a solidului, fizica
plasmei, fizica acceleratorilor de electroni, fizica spatiului cosmic, precum
si in domenii conexe;
4. expertizarea, analizarea si serviciile specifice domeniului laserilor,
plasmei, fasciculelor de electroni;
5. elaborarea programelor de cercetare-dezvoltare;
6. masurarea, incercarea si certificarea calitatii in domeniul laserilor si
al echipamentului cu laseri, plasma si acceleratori;
7. certificarea metrologica a laserilor si echipamentelor cu laseri, plasma
si acceleratori;
8. stabilirea metodologiei de protectie la radiatia laser si a proiectelor
de norme de aplicare a acesteia;
9. expertizarea, analizarea si serviciile specifice in domeniul laserilor
si echipamentelor cu laseri, plasma si acceleratori;
c) pentru realizarea planurilor sectoriale si a programelor-nucleu:
1. activitati contractuale pentru dezvoltarea strategiei domeniului laseri,
plasma, fascicule accelerate si stiinte spatiale in scopul cresterii eficientei
stiintifice a institutului national;
2. cercetari fundamentale si elaborarea de strategii, programe si studii de
diagnoza privind dezvoltarea domeniilor specifice institutului national;
3. activitati de coordonare a programului-nucleu al INFLPR-LAPLAS, constand
in:
a) cercetari avansate de optica si fotonica pentru dezvoltarea de surse
laser, nanotehnologii si nanomateriale, procesarea materialelor, stiintele
vietii si mediu, optica neliniara si informationala, metrologia;
b) materiale active solide si surse fotonice avansate;
4. cercetari avansate de fizica si tehnologia plasmei, privind: plasme
fierbinti si fuziunea nucleara, ingineria suprafetelor si depoluarea mediului;
5. cercetari fundamentale si aplicative ale descarcarilor in gaze si
proceselor plasmei pentru obtinerea materialelor si suprafetelor functionale,
filmelor subtiri, surselor si dispozitivelor cu plasme utile in aplicatii
tehnologice, mediu, biologie si medicina;
6. cercetari in domeniul interactiei electronilor accelerati si a
microundelor cu substanta pentru dezvoltarea de aplicatii in protectia
mediului, securitatea alimentara, obtinerea de noi materiale;
7. cercetari teoretice si experimentale de fizica spatiala;
d) in cadrul programelor internationale de cercetare-dezvoltare si inovare:
- participarea la programul CORINT pentru proiecte din PC 5, PC 6, COST,
NATO, EUREKA, INCO COPERNICUS, ESA, NASA, AIEA, CERN, IUCN-Dubna si altele,
precum si la proiecte dezvoltate in cadrul acordurilor interguvernamentale si
bilaterale.
B. Activitati conexe activitatii de cercetare-dezvoltare, desfasurate in
domeniul propriu de activitate, cu aprobarea ministerului coordonator si cu
avizul autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare si, dupa caz, cu
autorizarea institutiilor abilitate, constand in:
a) participarea la elaborarea strategiei domeniului pentru realizarea de:
1. laseri si aplicatii in nanomateriale si nanotehnologii;
2. aplicatiile laserilor in stiintele vietii/biofotonica;
3. noi surse laser si componente optice specifice;
4. plasma de fuziune si plasma de temperatura joasa;
5. fizica fasciculelor de electroni si tehnologii adecvate de iradieri
complexe dedicate aplicatiilor in medicina, biologie, conservarea si protectia
mediului;
6. cercetari de fizica spatiului cosmic;
b) formare si specializare profesionala:
1. desfasurarea unor activitati de specializare si perfectionare in vederea
formarii unor specialisti in domeniile specifice institutului national;
2. formarea de cadre de cercetare si de tehnicieni de inalta calificare,
necesare activitatilor specifice institutului national;
3. activitati de pregatire a personalului propriu si a agentilor economici
in domeniile de activitate specifice institutului national si in domenii
conexe;
4. asigurarea coordonarii lucrarilor de absolvire a facultatii, in
conditiile legii;
c) consultanta si asistenta de specialitate;
d) propunerea pentru initierea proiectelor de acte normative in domeniu;
e) activitati de investitii in domeniul de activitate;
f) marketing in domeniile laserilor, plasmei, acceleratorilor, aparaturii
spatiale si in domenii conexe;
g) efectuarea de teste, probe si masurari in vederea autorizarii tehnice si
omologarii aparaturii, instalatiilor, sistemelor si serviciilor din domeniile
de activitate;
h) organizarea de manifestari stiintifice nationale si internationale
specifice institutului national;
i) activitati de documentare, editare si tiparire de materiale de
specialitate, reviste, preprinturi, carti, materiale publicitare;
j) prestari de servicii aferente obiectului sau de activitate, in
conditiile legii;
k) participare la realizarea transferului tehnologic:
1. promovarea activitatilor de valorificare a cercetarii prin transferul
tehnologic al rezultatelor cercetarii agentilor economici cu capital de stat
sau privat;
2. standardizarea in domeniul aparaturii spatiale;
l) executie de unicate si serii mici, in cadrul activitatii de
microproductie, ale aparaturii, echipamentelor, instalatiilor si
dispozitivelor, precum si elaborarea de softuri in domeniile de activitate
specifice institutului national si conexe;
m) activitati de comert interior si de import-export, aferente obiectului
sau de activitate, in conditiile legii.
(2) Obiectul de activitate al institutului national, conform Hotararii
Guvernului nr. 656/1997 privind aprobarea Clasificarii activitatilor din
economia nationala - CAEN, cu modificarile ulterioare, este constituit din
urmatoarele activitati:
Domeniul principal de activitate
731 - cercetare-dezvoltare in stiinte fizice si naturale
Activitatea principala
7310 - cercetare-dezvoltare in stiinte fizice si naturale
Activitati secundare
7311 - cercetare fundamentala;
7312 - cercetare aplicativa;
7313 - dezvoltare experimentala;
7221 - editare de programe;
7222 - consultanta si furnizare de alte produse software;
7230 - prelucrarea informatica a datelor;
7240 - activitati legate de bazele de date;
7260 - alte activitati legate de informatica;
9251 - activitati ale bibliotecilor si arhivelor;
2211 - editarea cartilor;
2213 - editarea revistelor si periodicelor;
7430 - activitati de testari si analize tehnice;
3320 - productia de aparatura si instrumente de masura, verificare si
control (cu exceptia echipamentelor de masura, reglare si control pentru
procesele industriale);
3330 - executia de echipamente de masura, reglare si control pentru
procesele industriale;
7484 - alte activitati de servicii prestate in principal intreprinderilor;
5186 - comert cu ridicata cu alte componente si echipamente electronice -
organizarea de manifestari stiintifice nationale si internationale specifice
institutului.
(3) In cadrul obiectului sau de activitate, institutul national poate
colabora si la realizarea unor activitati de cercetare-dezvoltare privind
domeniile strategice si de aparare nationala sau poate desfasura si alte
activitati conexe, cu aprobarea autoritatii de stat pentru
cercetare-dezvoltare.
CAP. 3
Patrimoniul
Art. 4
(1) Patrimoniul institutului national, stabilit pe baza situatiilor
financiare anuale la data de 31 decembrie 2003, este de 49.491.959 mii lei, din
care: imobilizari corporale si necorporale 34.242.644 mii lei si active
circulante 15.249.315 mii lei. Din acesta patrimoniul Institutului de Stiinte
Spatiale - I.S.S. este in valoare de 6.753.967 mii lei, din care imobilizari
corporale si necorporale in valoare de 4.593.515 mii lei si active circulante
2.160.451 mii lei.
(2) Institutul national administreaza cu diligenta unui bun proprietar
bunuri proprietate publica si privata a statului, precum si bunuri proprii
dobandite in conditiile legii sau realizate din venituri proprii. Bunurile
proprietate publica si privata a statului, administrate de institutul national,
precum si bunurile proprii dobandite in conditiile legii sau realizate din
venituri proprii, dupa caz, se inregistreaza distinct in patrimoniul acestuia.
(3) Rezultatele cercetarilor concretizate in active corporale sau
necorporale, obtinute in baza derularii unor contracte finantate din fonduri
publice, apartin institutului national, in calitate de persoana juridica
executanta, si ordonatorului principal de credite, in egala masura, daca prin
contract nu s-au stabilit alte clauze.
(4) Administrarea, inregistrarea in evidenta contabila a institutului
national, precum si instrainarea, inchirierea sau concesionarea si casarea
rezultatelor cercetarilor obtinute in baza derularii unui contract finantat din
fonduri publice se fac potrivit Ordonantei Guvernului nr. 57/2002.
(5) In exercitarea drepturilor sale, institutul national poseda si
foloseste bunurile aflate in patrimoniul sau si, dupa caz, dispune de acestea
in conditiile legii, in scopul realizarii obiectului sau de activitate.
(6) Institutul national poate efectua prestari de servicii, activitati de
productie sau de comert in mod direct si prin asociere in participatiune, in
scopul stimularii valorificarii rezultatelor cercetarii, cu aprobarea
autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
(7) Patrimoniul institutului national poate fi modificat conform
prevederilor legale in vigoare.
CAP. 4
Structura organizatorica si functionala
Art. 5
(1) Institutul national are in cadrul structurii sale o filiala cu
personalitate juridica. Aceasta este Institutul de Stiinte Spatiale - I.S.S.,
cu sediul in comuna Magurele, Str. Atomistilor nr. 409, judetul Ilfov. Pentru
domeniile proprii de activitate, Institutul de Stiinte Spatiale - I.S.S. are
autonomie de reprezentare interna si externa.
(2) Structura organizatorica a institutului se aproba prin ordin al
conducatorului autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
(3) In functie de specificul activitatii, prin decizie a directorului
general, cu aprobarea consiliului de administratie, se pot organiza colective
specializate sau colective interdisciplinare proprii ori in colaborare cu alte
unitati din tara sau din strainatate.
CAP. 5
Organele de conducere
Art. 6
Conducerea institutului national este asigurata de:
a) consiliul de administratie;
b) comitetul de directie;
c) directorul general.
Art. 7
Orientarea si coordonarea activitatii tehnico-stiintifice din institutul
national sunt asigurate de consiliul stiintific.
Art. 8
(1) Relatiile dintre subunitatile aflate in structura institutului
national, precum si relatiile acestora cu tertii sunt stabilite de directorul
general, care poate acorda imputerniciri de reprezentare in numele institutului
national, cu avizul consiliului de administratie.
(2) Conducatorii subunitatilor din structura institutului national raspund
in fata consiliului de administratie si a directorului general de indeplinirea
tuturor atributiilor, responsabilitatilor si competentelor incredintate de
acestia sau aferente domeniilor proprii de activitate.
Consiliul de administratie
Art. 9
(1) Consiliul de administratie este format din 7 membri, cetateni romani,
numiti prin ordin al ministrului coordonator, cu avizul autoritatii de stat
pentru cercetare-dezvoltare, la propunerea conducerii autoritatii de la care
acestia provin, pentru un mandat de 4 ani, care poate fi reinnoit.
(2) Din consiliul de administratie fac parte in mod obligatoriu:
a) directorul general al institutului national, care este presedintele
consiliului de administratie;
b) presedintele consiliului stiintific al institutului national;
c) un reprezentant al autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare;
d) un reprezentant al Ministerului Finantelor Publice;
e) un reprezentant al Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si
Familiei;
f) doi specialisti din domeniu, propusi de ministerul coordonator.
(3) Revocarea membrilor consiliului de administratie se face de acelasi
organ care a facut numirea, in caz de abateri sau de nerespectare a
indatoririlor ce le revin.
Art. 10
(1) Membrii consiliului de administratie isi pastreaza calitatea de angajat
la institutia sau la unitatea de la care provin, precum si toate drepturile si
obligatiile ce deriva din aceasta calitate.
(2) Pentru activitatea desfasurata in calitatea de membru al consiliului de
administratie, acestia beneficiaza de o indemnizatie lunara stabilita de
consiliul de administratie, dar nu mai mult de 20% din salariul de baza al
directorului general al institutului national.
(3) Persoanele numite ca membri ai consiliului de administratie nu pot face
parte din mai mult de doua consilii de administratie ale institutelor nationale
si nu pot participa in aceeasi calitate la alte unitati cu care institutul
national are relatii contractuale sau interese concurente.
(4) Sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de
administratie cei care, personal, sotul/sotia ori rudele pana la gradul al
doilea inclusiv, sunt in acelasi timp patroni sau asociati la alte unitati cu
acelasi profil sau cu care institutul se afla in relatii comerciale directe.
Art. 11
(1) Consiliul de administratie are, in principal, urmatoarele atributii:
a) aproba, la propunerea consiliului stiintific, strategia si programele
concrete de dezvoltare a institutului national, de introducere a unor
tehnologii de varf si de modernizare a celor existente, in concordanta cu
strategia generala a domeniului propriu de activitate;
b) propune modificarea structurii organizatorice si functionale a
institutului national, infiintarea, desfiintarea si comasarea de subunitati din
structura acestuia;
c) analizeaza si avizeaza proiectul bugetului de venituri si cheltuieli,
care se depune la ministerul coordonator in vederea aprobarii conform
reglementarilor legale;
d) analizeaza si avizeaza situatiile financiare anuale, pe care le supune
spre aprobare ministerului coordonator si aproba raportul de gestiune asupra
activitatii desfasurate de institutul national in anul precedent;
e) analizeaza realizarea criteriilor de performanta si raportarea trimestriala
privind activitatea realizata de institutul national si aproba masuri pentru
desfasurarea acesteia in conditii de echilibru al bugetului de venituri si
cheltuieli;
f) analizeaza, aproba sau, dupa caz, propune spre aprobare, potrivit
prevederilor legale, investitiile care urmeaza a fi realizate de institutul
national;
g) propune spre aprobare majorarea sau diminuarea patrimoniului, precum si
concesionarea sau inchirierea unor bunuri din patrimoniul institutului
national, in conditiile legii;
h) aproba valorificarea bunurilor proprii dobandite, cu respectarea
prevederilor legale;
i) aproba volumul creditelor bancare prevazute la art. 32 si stabileste
modul de rambursare a acestora;
j) aproba utilizarea disponibilitatilor in valuta, altele decat cele
realizate prin contracte si comenzi economice;
k) aproba mandatul pentru negocierea contractului colectiv de munca;
l) aproba criteriile si comisiile de concurs pentru ocuparea posturilor
vacante din cadrul institutului national.
(2) Consiliul de administratie exercita orice alte atributii stabilite,
potrivit prevederilor legale.
Art. 12
Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea pe baza
regulamentului propriu de organizare si functionare, avizat de ministerul
coordonator. Acesta hotaraste in problemele privind activitatea institutului
national, cu exceptia celor care, potrivit legii, sunt date in competenta altor
organe.
Art. 13
(1) Consiliul de administratie se intruneste de regula o data pe luna sau
ori de cate ori interesele institutului national o cer, la convocarea
presedintelui sau, dupa caz, a vicepresedintelui, precum si la solicitarea unei
treimi din numarul membrilor consiliului de administratie.
(2) Dezbaterile consiliului de administratie sunt conduse de catre
presedintele consiliului, iar in lipsa acestuia, de catre vicepresedintele ales
de membrii acestuia.
Art. 14
(1) Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in prezenta a cel
putin doua treimi din numarul membrilor sai. Daca nu este indeplinita aceasta
conditie, sedinta consiliului de administratie poate fi reprogramata intr-un
interval de cel mult 15 zile, avand aceeasi ordine de zi.
(2) Hotararile consiliului de administratie se iau cu majoritatea voturilor
membrilor prezenti, dar nu mai putin de jumatate plus unu din numarul total al
membrilor.
Art. 15
La sedintele consiliului de administratie participa, in calitate de invitat
permanent, un reprezentant al sindicatului reprezentativ din institutul national.
Art. 16
Pentru luarea unor decizii vizand probleme complexe, consiliul de
administratie poate atrage in activitatea de analiza consilieri si consultanti
din diferite sectoare de activitate. Activitatea acestora va fi remunerata
conform prevederilor legale.
Art. 17
(1) Membrii consiliului de administratie sunt raspunzatori, in conditiile
legii, pentru indeplinirea atributiilor ce le revin si raspund solidar pentru
gestionarea patrimoniului institutului national.
(2) Membrii consiliului de administratie care s-au abtinut ori s-au
impotrivit luarii unei decizii ce s-a dovedit pagubitoare pentru institutul
national nu raspund daca au consemnat expres punctul lor de vedere in registrul
de sedinte al consiliului de administratie si daca au anuntat in scris despre
aceasta ministerul coordonator.
(3) Membrii consiliului de administratie care nu respecta prevederile art.
10 alin. (3) si (4) raspund, potrivit legii, pentru daunele cauzate
institutului national ca urmare a acestui fapt.
Art. 18
In primul trimestru al fiecarui an consiliul de administratie prezinta
ministerului coordonator un raport asupra activitatii desfasurate in anul
precedent si asupra programului de activitate pentru anul in curs.
Art. 19
Secretariatul consiliului de administratie este asigurat de institutul
national. Atributiile secretariatului sunt prevazute in regulamentul de
organizare si functionare a consiliului de administratie.
Comitetul de directie
Art. 20
(1) Conducerea operativa a institutului national este asigurata de un
comitet de directie compus din directorul general, directorul adjunct
stiintific, directorul Institutului de Stiinte Spatiale - I.S.S. si
conducatorii principalelor compartimente din structura organizatorica a institutului
national.
(2) La sedintele comitetului de directie participa, in calitate de invitat
permanent, un reprezentant al sindicatului reprezentativ din institutul
national.
Art. 21
(1) Comitetul de directie exercita atributii si are raspunderi in limita
competentelor propuse de directorul general si aprobate de consiliul de
administratie.
(2) Comitetul de directie stabileste actiunile concrete necesare pentru
realizarea obiectivelor rezultate din:
a) strategia programelor de dezvoltare a institutului national;
b) programul anual de cercetare-dezvoltare;
c) bugetul de venituri si cheltuieli;
d) programul de investitii;
e) sistemul de asigurare a calitatii;
f) alte obligatii.
Art. 22
Comitetul de directie se intruneste decadal si ori de cate ori interesele
institutului national o impun.
Art. 23
(1) La nivelul Institutului de Stiinte Spatiale - I.S.S. se organizeaza si
functioneaza comitetul de conducere, care isi desfasoara activitatea in
conformitate cu propriul regulament de organizare si functionare aprobat de
Consiliul de administratie al institutului national si este prezidat de
directorul subunitatii respective.
(2) Comitetul de conducere al Institutului de Stiinte Spatiale - I.S.S.
exercita atributii si are raspunderi in limita competentelor stabilite de
directorul general al institutului national si aprobate de consiliul de
administratie.
Directorul general
Art. 24
(1) Activitatea curenta a institutului national este condusa de directorul
general, numit pentru o perioada de 4 ani pe baza rezultatelor concursului
organizat conform metodologiei elaborate de autoritatea de stat pentru
cercetare-dezvoltare. La expirarea acestui termen, in functie de performantele
realizate, numirea directorului general poate fi prelungita pentru o perioada
de cel mult 4 ani.
(2) Numirea si eliberarea din functie a directorului general se fac prin
ordin al ministrului coordonator.
Art. 25
Directorul general are, in principal, urmatoarele atributii si
responsabilitati:
a) reprezinta, personal sau prin delegat, interesele institutului national
in relatiile cu celelalte organe, organizatii si agenti economici, precum si cu
persoane fizice din tara si din strainatate;
b) stabileste atributiile, competentele si relatiile la nivelul
departamentelor institutului national, precum si relatiile acestora cu tertii,
cu avizul consiliului de administratie;
c) propune consiliului de administratie modificarea structurii
organizatorice si functionale a institutului national;
d) numeste directorii si conducatorii compartimentelor din structura
organizatorica a institutului national, in urma concursului organizat pe baza
criteriilor propuse de comitetul de directie, si ii revoca, dupa caz, cu avizul
consiliului de administratie;
e) angajeaza si concediaza personalul institutului national, conform
prevederilor legale si ale contractului colectiv de munca;
f) asigura negocierea contractului colectiv de munca la nivelul
institutului national si a salariilor personalului acestuia, prin comitetul de
directie; aproba salariile rezultate din negocierea directa;
g) raspunde de administrarea intregului patrimoniu, cu respectarea
prevederilor legale;
h) adopta masuri si urmareste realizarea operatiunilor de comert interior
si de import-export, prin compartimentele proprii specializate;
i) analizeaza lunar stadiul valorificarii rezultatelor cercetarii, inclusiv
activitatea compartimentului de marketing;
j) este ordonator de credite pentru sumele alocate institutului national de
la bugetul de stat;
k) poate delega, in conditiile legii, o parte din atributiile sale
celorlalte persoane din conducerea institutului national;
l) exercita orice alte atributii ce ii sunt delegate de consiliul de
administratie.
Consiliul stiintific
Art. 26
(1) Consiliul stiintific este format din minimum 5 membri, reprezentand
principalele compartimente din cadrul institutului national care desfasoara
activitati de cercetare-dezvoltare.
(2) Consiliul stiintific este alcatuit din cercetatori cu realizari
deosebite in domeniu, salariati ai institutului national, alesi pe 4 ani prin
vot secret de catre cadrele cu studii superioare din institutul national.
(3) Din consiliul stiintific fac parte, de drept, directorul general si
directorul stiintific al institutului national.
(4) Consiliul stiintific este condus de un presedinte si de un
vicepresedinte, alesi prin vot secret de catre membrii consiliului stiintific.
(5) Consiliul stiintific se organizeaza si functioneaza in conformitate cu
regulamentul propriu, aprobat de consiliul de administratie.
Art. 27
Atributiile principale ale consiliului stiintific sunt urmatoarele:
a) participa la elaborarea strategiei de dezvoltare a activitatii de
cercetare-dezvoltare a domeniului si la elaborarea planurilor proprii de
cercetare-dezvoltare;
b) analizeaza, avizeaza si urmareste realizarea lucrarilor de cercetare
stiintifica;
c) propune spre aprobare consiliului de administratie programul anual de
cercetare-dezvoltare si inovare al institutului national;
d) avizeaza hotararile consiliului de administratie care implica politica
de cercetare a institutului national si a ramurii;
e) propune masuri pentru perfectionarea profesionala si pentru incadrarea
personalului de cercetare in grade profesionale;
f) organizeaza si coordoneaza desfasurarea manifestarilor cu caracter
stiintific;
g) avizeaza actiunile de cooperare, interne si internationale, cu scop
stiintific;
h) avizeaza acordarea de burse de studii si stagii de perfectionare in tara
si in strainatate.
CAP. 6
Bugetul de venituri si cheltuieli si executia acestuia. Relatii financiare
Art. 28
(1) Institutul national intocmeste anual bugetul de venituri si cheltuieli,
situatii financiare anuale, potrivit normelor metodologice elaborate de
Ministerul Finantelor Publice.
(2) Situatiile financiare anuale se aproba de catre ministerul coordonator,
in conditiile legii.
Art. 29
(1) Veniturile si cheltuielile institutului national se stabilesc prin
buget pentru fiecare exercitiu financiar.
(2) Bugetul de venituri si cheltuieli se intocmeste pe baza indicatorilor
de performanta stabiliti de ministerul coordonator si se aproba prin ordin al
ministrului coordonator, cu avizul Ministerului Finantelor Publice si al
Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale si Familiei.
Art. 30
Institutul national determina anual volumul de venituri de realizat si de
cheltuieli totale de efectuat, corelat cu contractele incheiate pentru
activitatea programata.
Art. 31
(1) Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere,
conform reglementarilor legale si prevederilor contractului colectiv de munca,
in limita fondului total destinat platii salariilor, prevazut in bugetul de
venituri si cheltuieli stabilit potrivit legii.
(2) Salariul de baza al directorului general se stabileste prin ordin al
conducatorului autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare, potrivit
reglementarilor legale in vigoare.
Art. 32
(1) Pentru acoperirea cheltuielilor curente, in situatia in care in cursul
unui an resursele financiare ale institutului national nu sunt suficiente,
acesta poate contracta credite bancare in valoare de cel mult 20% din
veniturile brute realizate in anul precedent.
(2) Contractarea de credite peste plafonul stabilit se efectueaza cu
aprobarea ministerului coordonator, pe baza avizului prealabil al Ministerului
Finantelor Publice.
Art. 33
(1) Institutul national hotaraste cu privire la investitiile ce urmeaza a
fi realizate, potrivit obiectului sau de activitate, finantarea efectuandu-se
din surse proprii si din credite bancare, precum si din surse bugetare, prin
ministerul coordonator, potrivit legii.
(2) Ministerul coordonator va cuprinde in bugetul sau de venituri si
cheltuieli fondurile necesare realizarii unor investitii, dotari,
achizitionarii de aparatura, echipamente si instalatii pentru institutul
national.
(3) Executia investitiilor prevazute la alin. (1) si (2) se adjudeca
potrivit legii.
Art. 34
(1) Operatiunile de incasari si plati ale institutului national se
efectueaza prin conturi deschise la banci comerciale si unitati de trezorerie
cu sediul in Romania.
(2) Institutul national poate efectua operatiuni de incasari si plati in
lei si in valuta, prin casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de
casa si a normativelor de disciplina financiar-valutare stabilite prin actele
normative in vigoare.
(3) Institutul national poate efectua operatiuni de comert exterior,
aferente obiectului sau de activitate, potrivit legii. Operatiunile de incasari
si plati cu strainatatea se vor efectua prin conturi bancare deschise la
unitatile bancare specializate cu sediul in Romania.
Art. 35
Institutul national isi va organiza controlul financiar preventiv propriu
si auditul financiar, potrivit legii.
CAP. 7
Reglementarea litigiilor
Art. 36
Litigiile institutului national cu persoane fizice sau cu persoane
juridice, nesolutionate pe cale amiabila, sunt supuse spre rezolvare
instantelor judecatoresti romane de drept comun.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 37
Modificarile si completarile regulamentului de organizare si functionare a
institutului national se pot face la propunerea consiliului de administratie,
cu respectarea prevederilor legale in vigoare.
Art. 38
Statutul de institut national se reinnoieste periodic prin reacreditare,
care are loc intr un interval de maximum 5 ani, sau la modificarea obiectului
de activitate al institutului national.