HOTARARE Nr. 1310 din 25 noiembrie 1996
privind infiintarea Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica
Laserilor, Plasmei si Radiatiei - INFLPR Bucuresti
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 330 din 9 decembrie 1996
In temeiul Ordonantei Guvernului nr. 25/1995, aprobata si modificata prin
Legea nr. 51/1996,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se infiinteaza Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica
Laserilor, Plasmei si Radiatiei - INFLPR Bucuresti, persoana juridica romana
aflata in coordonarea Ministerului Cercetarii si Tehnologiei, care functioneaza
dupa modelul regiilor autonome, conform Legii nr. 51/1996, prin reorganizarea
Institutului de Fizica si Tehnologia Aparatelor cu Radiatii - I.F.T.A.R., care
fuzioneaza cu Institutul de Stiinte Spatiale - I.S.S., unitate fara
personalitate juridica, rezultata in urma reorganizarii Institutului de
Gravitatie si Stiinte Spatiale - I.G.S.S., unitati care se desfiinteaza.
Art. 2
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Laserilor,
Plasmei si Radiatiei - INFLPR Bucuresti are sediul in municipiul Bucuresti,
str. Atomistilor nr. 1, sectorul 5.
Art. 3
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Laserilor,
Plasmei si Radiatiei - INFLPR Bucuresti are ca obiect principal de activitate
efectuarea de cercetari fundamentale si aplicative, dezvoltare tehnologica in
domeniile: fizica laserilor, electronica cuantica a solidului, fizica plasmei,
fizica fasciculelor de electroni, precum si fizica spatiului cosmic
(magnetometrie si plasma cosmica, radiatii cosmice, astrofizica si gravitatie,
teledetectie si tehnologii spatiale).
Art. 4
Structura organizatorica a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare
pentru Fizica Laserilor, Plasmei si Radiatiei - INFLPR Bucuresti este prevazuta
in anexa nr. 1.
Art. 5
Patrimoniul Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica
Laserilor, Plasmei si Radiatiei - INFLPR Bucuresti, stabilit pe baza
bilanturilor contabile, incheiate la data de 30 iunie 1996 ale institutelor
care fuzioneaza, este de 2.210.479 mii lei, din care: imobilizari corporale si
necorporale 1.292.909 mii lei si active circulante 917.570 mii lei, si se preia
pe baza de protocol de predare-preluare de la Institutul de Fizica si
Tehnologia Aparatelor cu Radiatii - I.F.T.A.R. si de la Institutul de
Gravitatie si Stiinte Spatiale - I.G.S.S., reorganizat.
Art. 6
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Laserilor,
Plasmei si Radiatiei - INFLPR Bucuresti isi desfasoara activitatea in
conformitate cu reglementarile legale in vigoare, precum si cu regulamentul de
organizare si functionare prevazut in anexa nr. 2.
Art. 7
Personalul Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica
Laserilor, Plasmei si Radiatiei - INFLPR Bucuresti se preia prin transfer de la
Institutul de Fizica si Tehnologia Aparatelor cu Radiatii si de la Institutul
de Gravitatie si Stiinte Spatiale si isi pastreaza salariile avute la data
transferului, pana la negocierea noului contract colectiv de munca.
Art. 8
Ministerul Cercetarii si Tehnologiei, in calitate de minister coordonator,
va cuprinde in bugetul sau de venituri si cheltuieli fondurile necesare
Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Laserilor, Plasmei
si Radiatiei - INFLPR Bucuresti pentru realizarea unor investitii, dotari,
aparatura, echipamente, instalatii, precum si, potrivit art. 13 alin. (2) lit.
f) din Legea nr. 51/1996, pentru intretinerea, exploatarea si functionarea
instalatiilor nucleare de interes national pe care acesta le administreaza:
- acceleratori de electroni (betatron, accelerator liniar, microton);
- instalatii de plasme dense magnetizate.
Art. 9
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministrul cercetarii
si tehnologiei,
Doru Dumitru Palade
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
ANEXA 1
INSTITUTUL NATIONAL DE CERCETARE-DEZVOLTARE
PENTRU FIZICA LASERILOR, PLASMEI SI
RADIATIEI - INFLPR BUCURESTI
STRUCTURA ORGANIZATORICA
__________________________ ________________ ____________________
|CONSILIUL DE ADMINISTRATIE|___|DIRECTOR GENERAL|___|CONSILIUL STIINTIFIC|
|__________________________| |________________| |____________________|
________|_______
|DIRECTOR ADJUNCT|
_____________ |________________|
| CONSILIERI |________________|
|_____________| |
___________________________________|___________________________________
____|___ | | | | | | |
|DIRECTOR| | | | | | | |
|FILIALA | | | | | | | |
|________| | | | | | | |
_____|____ ___|__ _____|_____ _____|_____ ______|_____ _____|_____ | |
|INSTITUTUL||SECTIA||LABORATORUL||LABORATORUL||LABORATORUL ||LABORATORUL| | |
|DE STIINTE||LASERI|| DE ||DE FIZICA || DE ||DE PLASMA, | | |
|SPATIALE || ||ELECTRONICA||PLASMEI SI ||ACCELERATORI||TEMPERATURI| | |
| || ||CUANTICA A ||FUZIUNE ||ELECTRONI ||JOASE | | |
| || ||SOLIDULUI ||NUCLEARA || || | | |
|__________||______||___________||___________||____________||___________| | |
________________________________| |
____|___ ___________|
|DIRECTOR| ____|___
| TEHNIC | |DIRECTOR|
|________| |ECONOMIC|
_________|_________ |________|
| DEPARTAMENTUL | ___________|__________
|TEHNIC-ADMINSTRATIV| |DEPARTAMENTUL ECONOMIC|
|___________________| |______________________|
ANEXA 2
REGULAMENTUL DE ORGANIZARE SI FUNCTIONARE
a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Laserilor,
Plasmei si Radiatiei - INFLPR Bucuresti
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Laserilor,
Plasmei si Radiatiei - INFLPR Bucuresti, denumit in continuare institut, este
persoana juridica romana aflata in coordonarea Ministerului Cercetarii si
Tehnologiei, care functioneaza dupa modelul regiilor autonome conform Legii nr.
51/1996 si isi desfasoara activitatea pe baza prevederilor legale in vigoare si
a prezentului regulament.
Art. 2
(1) Institutul are structura organizatorica cuprinsa in anexa nr. 1 la
Hotararea Guvernului nr. 1.310 din 25 noiembrie 1996.
(2) Institutul are, in cadrul structurii sale, o filiala fara personalitate
juridica. Aceasta este Institutul de Stiinte Spatiale - I.S.S. Bucuresti, str.
Atomistilor nr. 1, sectorul 5.
(3) Institutul poate infiinta, in cadrul structurii sale, subunitati fara
personalitate juridica necesare realizarii obiectului sau de activitate.
Modalitatea de constituire a acestora si relatiile lor in cadrul institutului
si cu tertii sunt reglementate prin prezentul regulament de organizare si
functionare.
CAP. 2
Scopul si obiectul de activitate
Art. 3
Institutul este infiintat in scopul desfasurarii activitatii de cercetare
stiintifica si dezvoltare tehnologica in urmatoarele domenii ale fizicii:
fizica laserilor, electronica cuantica a solidului, fizica plasmei, fizica
acceleratorilor de electroni, precum si fizica spatiului cosmic (magnetometrie
si plasma cosmica, radiatii cosmice, astrofizica si gravitatie, teledetectie si
tehnologii spatiale). Activitatea de cercetare stiintifica si dezvoltare
tehnologica se realizeaza prin participarea la elaborarea strategiei de
dezvoltare a domeniilor si la realizarea cu prioritate a obiectivelor
stiintifice si tehnologice ale Programului national de cercetare stiintifica si
dezvoltare tehnologica "Orizont 2000".
Art. 4
Obiectul de activitate al institutului cuprinde:
A. Activitati de cercetare-dezvoltare:
a) In cadrul Programului national de cercetare stiintifica si dezvoltare
tehnologica:
- cercetare fundamentala de baza si orientata, realizata in scopul cresterii
nivelului cunostintelor in urmatoarele domenii ale fizicii: fizica laserilor,
electronica cuantica a solidului, fizica plasmei, fizica acceleratorilor de
electroni, precum si fizica spatiului cosmic (magnetometrie si plasma cosmica,
radiatii cosmice, astrofizica si gravitatie, teledetectie si tehnologii
spatiale);
- cercetare aplicativa de tip precompetitiv pentru realizarea de studii si
de cercetari aplicative ce vizeaza:
- cercetarea si elaborarea de tehnologii neconventionale cu fascicule laser,
cu plasma si cu acceleratori de electroni;
- cercetarea, proiectarea si realizarea de instalatii si de echipamente
generatoare de radiatii laser, plasma si fascicule de electroni accelerati;
- cercetarea, proiectarea si realizarea de dispozitive, componente si de
aparatura specifica de masura si control pentru instalatiile si echipamentele
cu laseri, plasma si acceleratori de electroni;
- cercetarea, proiectarea si realizarea de echipamente complexe cu
laseri, plasma, fascicule de electroni pentru aplicatii la prelucrarea
materialelor, tratamentul suprafetelor, control nedistructiv, metrologie,
procesari plasma, chimice sau fotochimice, iradieri tehnologice in urmatoarele
domenii: industrie, comunicatii, medicina, protectia mediului, agricultura,
invatamant etc.;
- promovarea activitatilor de valorificare a cercetarii prin transferul
tehnologic al rezultatelor cercetarii agentilor economici cu capital de stat
sau particular;
- elaborarea de strategii, programe si studii de diagnoza privind
dezvoltarea domeniilor specifice institutului;
- standardizarea in domeniul laserilor;
- cercetarea, proiectarea si constructia aparaturii pentru experimente
spatiale.
b) In afara Programului national de cercetare stiintifica si dezvoltare
tehnologica:
- cercetare aplicativa si/sau dezvoltare tehnologica pentru solutionarea
unor probleme concrete din domeniul de activitate si din domenii conexe.
B. Activitati conexe activitatii de cercetare-dezvoltare:
- asistenta tehnica, transferul de tehnologii, elaborarea de studii de
specialitate si consultanta, atestarea metrologica si eliberarea de certificate
de calitate pentru beneficiari din tara si din strainatate;
- efectuarea de teste, probe si masuratori in vederea autorizarii tehnice
si omologarii aparaturii, instalatiilor, sistemelor si serviciilor din
domeniile fizicii: fizica laserilor, electronica cuantica a solidului, fizica
plasmei, fizica acceleratorilor de electroni, fizica spatiului cosmic, precum
si in domenii conexe;
- cercetarea-dezvoltarea pentru solutionarea unor probleme ale agentilor
economici;
- initierea si elaborarea proiectelor de acte normative in domeniu;
- expertizarea, analizarea si servicii specifice domeniului laserilor, plasmei,
fasciculelor de electroni;
- elaborarea programelor si strategiilor de cercetare-dezvoltare;
- activitati de investitii in domeniul de activitate;
- activitati de import, export de instalatii, aparate, materiale,
documentatii, reviste si de carti pentru necesitati proprii sau la cerere;
- activitati de documentare, editare si tiparire de materiale de
specialitate, reviste, preprinturi, carti, materiale publicitare;
- activitati de pregatire a personalului propriu si a agentilor economici
in lucrul cu laseri si pentru preluarea unor echipamente si tehnologii cu
laseri, plasma, fascicule de electroni;
- activitati didactice in invatamantul superior;
- practica studentilor si asigurarea coordonarii lucrarilor de absolvire a
facultatii;
- conducerea si atribuirea de doctorate in conformitate cu legislatia in
vigoare;
- masurarea, incercarea si certificarea calitatii in domeniul laserilor si
al echipamentului cu laseri;
- certificarea metrologica a laserilor si echipamentelor cu laseri;
- pregatirea prin scolarizare a personalului din tara, expus la risc laser;
- stabilirea metodologiei de protectie la radiatia laser si a proiectelor
de norme de aplicare a acesteia;
- evidenta si controlul unitatilor cu risc laser in tara;
- avizarea functionarii unitatilor laser;
- expertizarea, analizarea si servicii specifice in domeniul laserilor si
echipamentelor cu laseri;
- marketing in domeniul laserilor, plasma, acceleratori si domenii conexe;
- elaborarea procedurilor, normelor de calitate si de control pentru
activitati economice, in acord cu cele practicate pe plan international;
- elaborarea si aplicarea programelor de asigurare a calitatii;
- efectuarea transportului tehnologic si de salariati cu mijloace auto
proprii.
C. Formare si specializare de cercetatori in domeniul propriu de
activitate:
- desfasurarea unor activitati de specializare si perfectionare in vederea
formarii unor specialisti in domeniile specifice institutului, prin
participarea la elaborarea de lucrari teoretice si experimentale, lucrari de
diploma, doctorantura, cursuri si scoli nationale si internationale;
- formarea de cadre de cercetare si tehnicieni de inalta calificare,
necesare activitatilor specifice institutului;
- organizarea de manifestari stiintifice nationale si internationale
specifice institutului;
- integrarea europeana in domeniile specifice prin realizarea de proiecte
comune de cercetare in cadrul unor contracte europene PECO, INCO COPERNICUS,
EUREKA, AIEA, CERN, ESA, NASA si altele, precum si in cadrul unor acorduri
interguvernamentale si bilaterale.
D. Executia de unicate si serii mici ale aparaturii, echipamentelor,
instalatiilor si dispozitivelor in urmatoarele domenii ale fizicii: fizica
laserilor, electronica cuantica a solidului, fizica plasmei, fizica
acceleratorilor de electroni, precum si fizica spatiului cosmic.
In cadrul programului sau de activitate, institutul poate colabora si la
realizarea unor activitati de cercetare-dezvoltare privind apararea nationala.
CAP. 3
Patrimoniul
Art. 5
Conform bilanturilor contabile la data de 30 iunie 1996 ale institutelor
care fuzioneaza, institutul are un patrimoniu in valoare de 2.210.479 mii lei,
din care: imobilizari corporale si necorporale 1.292.909 mii lei si active
circulante 917.570 mii lei.
Din acesta, patrimoniul Institutului de Stiinte Spatiale - I.S.S. Bucuresti
este in valoare de 211.889 mii lei, din care imobilizari corporale si
necorporale 56.118 mii lei si active circulante 155.771 mii lei.
Art. 6
(1) Institutul administreaza, cu diligenta unui bun proprietar, bunuri
proprietate publica (terenuri, cai de circulatie si de acces, cladiri,
instalatii de interes national, retele de apa, retele de transport si de
distributie utilitati, retele de comunicatie pentru mesaje si date, spatii
verzi, mijloace auto si altele), precum si alte bunuri dobandite in conditiile
legii.
(2) Prin specificul activitatilor sale si al instalatiilor nucleare de
interes national pe care le administreaza in Platforma Magurele (acceleratori
de electroni, betatron, accelerator liniar, microton, instalatii de plasme
dense magnetizate), institutul este obiectiv nuclear, caracter care ii confera
dreptul, potrivit reglementarilor legale privind desfasurarea activitatilor
nucleare, de a cuprinde in patrimoniul sau toate terenurile, infrastructura si
caile de acces necesare asigurarii functionarii sale in conformitate cu
prevederile nationale si internationale referitoare la radioprotectie,
securitate nucleara, protectie sanitara, protectie fizica si protectie a
mediului inconjurator.
(3) Bunurile proprietate publica, precum si cele dobandite se afla in
administrarea institutului si se evidentiaza in mod distinct in patrimoniul
acestuia.
(4) Rezultatele cercetarilor concretizate in active corporale si
necorporale, efectuate si finalizate din fonduri publice sau din alte fonduri,
sunt bunuri dobandite, daca prin contract nu se prevede altfel, si se
inregistreaza in evidenta contabila a institutului.
(5) In exercitarea drepturilor sale, institutul poseda si foloseste
bunurile aflate in patrimoniul sau si, dupa caz, dispune de acestea in
conditiile legii, in scopul realizarii obiectului sau de activitate, beneficiind
de rezultatele utilizarii acestora.
(6) Concesionarea sau inchirierea unor subunitati, servicii sau activitati
se poate face numai in scopul stimularii transferului rezultatelor activitatii
de cercetare-dezvoltare, in conditiile prevederilor legale corespunzatoare si
cu aprobarea Ministerului Cercetarii si Tehnologiei.
(7) Patrimoniul institutului poate fi modificat conform prevederilor legale
in vigoare.
(8) Institutul preia in patrimoniul sau lucrarile de investitii proprii
aflate in curs de executie pe teritoriul sau si la care a fost beneficiar
Institutul de Fizica si Tehnologia Aparatelor cu Radiatii.
CAP. 4
Structura organizatorica si functionala
Art. 7
(1) Institutul poate avea in structura subunitati, sectii, laboratoare si
alte structuri organizatorice necesare realizarii obiectului sau de activitate.
(2) In functie de specificul activitatii, se pot organiza colective
specializate si/sau colective interdisciplinare etc.
Art. 8
Directorul general stabileste relatiile dintre subunitatile aflate in
structura institutului, precum si relatiile acestora cu tertii si le poate
acorda conducatorilor acestor subunitati imputerniciri de reprezentare in
numele institutului, cu avizul consiliului de administratie. Pentru domeniile
proprii de activitate, institutul de Stiinte Spatiale are imputerniciri de
reprezentare interna si externa.
Art. 9
Conducatorii subunitatilor din structura institutului raspund in fata
consiliului de administratie si a directorului general pentru indeplinirea
tuturor atributiilor, responsabilitatilor si competentelor incredintate de
catre acestia.
CAP. 5
Organele de conducere
Art. 10
(1) Conducerea institutului este asigurata de catre:
- consiliul de administratie;
- comitetul de directie;
- directorul general.
(2) - Orientarea si coordonarea activitatii tehnico-stiintifice din
institut sunt asigurate de catre consiliul stiintific.
Art. 11
Consiliul de administratie este format din 7 membri, numiti pentru un
mandat de 4 ani, care poate fi reinnoit.
Structura consiliului de administratie este alcatuita din:
- 1 presedinte;
- 1 vicepresedinte;
- 5 membri.
Art. 12
(1) Din consiliul de administratie fac parte, in mod obligatoriu:
- directorul general al institutului - presedinte;
- un reprezentant al Ministerului Cercetarii si Tehnologiei;
- un reprezentant al Ministerului Finantelor;
- un reprezentant al Ministerului Muncii si Protectiei Sociale;
- directorul Institutului de Stiinte Spatiale;
- presedintele consiliului stiintific.
(2) Consiliul de administratie isi desemneaza vicepresedintele.
(3) Numirea membrilor consiliului de administratie se face prin ordin al
ministrului cercetarii si tehnologiei.
(4) Revocarea membrilor consiliului de administratie pentru abateri grave
sau pentru lipsa de activitate in executarea mandatului se face de catre
acelasi organ care a facut numirea.
Art. 13
Membrii consiliului de administratie sunt cetateni romani, care nu au atins
varsta de pensionare, si:
a) isi pastreaza calitatea de angajati la institutia sau la unitatea de la
care provin si toate drepturile si obligatiile ce deriva din aceasta calitate;
b) sunt platiti pentru activitatea desfasurata in aceasta calitate cu o
indemnizatie lunara stabilita de catre consiliul de administratie;
c) nu pot face parte din mai mult de doua consilii de administratie si nu
pot participa, in aceeasi calitate, la societatile comerciale cu care institutul
are relatii contractuale sau interese contrare;
d) sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de
administratie cei care, personal ori sotul, sotia, copiii sau rudele pana la
gradul al doilea inclusiv, sunt, in acelasi timp, patroni sau asociati la
societati comerciale cu capital privat cu acelasi profil sau cu care institutul
se afla in relatii comerciale directe.
Art. 14
Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in baza
regulamentului propriu de functionare si cu respectarea legislatiei in vigoare.
El hotaraste in problemele privind activitatea institutului, cu exceptia celor
care, potrivit legii, sunt in competenta altor organe.
Art. 15
(1) Consiliul de administratie se intruneste o data pe luna si ori de cate
ori interesele institutului o cer, convocarea acestuia facandu-se de catre
presedinte sau la solicitarea a cel putin o treime din numarul membrilor
consiliului de administratie.
(2) Dezbaterile consiliului de administratie sunt conduse de presedintele
consiliului, iar in lipsa acestuia, de catre vicepresedinte.
Art. 16
(1) Consiliul de administratie isi poate desfasura activitatea in prezenta
a cel putin doua treimi din numarul membrilor sai. Daca nu este indeplinita
aceasta conditie, sedinta consiliului de administratie se poate reprograma
intr-un interval de cel mult 15 zile, avand aceeasi ordine de zi.
(2) Hotararile consiliului de administratie se iau cu majoritatea voturilor
membrilor prezenti, dar nu mai putin de jumatate plus unul din numarul total al
membrilor.
Art. 17
La sedintele consiliului de administratie este invitat si reprezentantul
sindicatului.
Art. 18
Pentru luarea unor decizii complexe, consiliul de administratie poate
atrage in activitatea de analiza consilieri si consultanti din diferite
sectoare de activitate. Activitatea acestora va fi compensata material, conform
prevederilor legale.
Art. 19
(1) Membrii consiliului de administratie sunt raspunzatori, in conditiile
legii, pentru indeplinirea atributiilor si obligatiilor ce le revin. In astfel
de situatii ei pot fi revocati prin ordin al organului care a facut numirea.
(2) Membrii consiliului de administratie care s-au impotrivit luarii unei
decizii care s-a dovedit pagubitoare pentru institut nu raspund, daca au
consemnat expres punctul lor de vedere in registrul de sedinte al consiliului
de administratie si au anuntat in scris, despre aceasta, organul coordonator.
(3) Membrii consiliului de administratie care s-au impotrivit luarii unei decizii
care s-a dovedit pagubitoare pentru institut nu raspund, daca au consemnat
expres punctul lor de vedere in registrul de sedinte al consiliului de
administratie si au anuntat in scris, despre aceasta, organul coordonator.
(4) Membrii consiliului de administratie care nu au respectat prevederile
art. 13 lit. c) vor raspunde pentru daunele cauzate din aceasta, pentru
institut.
Art. 20
Consiliul de administratie are, in principal, urmatoarele atributii:
a) aproba modificarea structurii organizatorice si functionale a
institutului, infiintarea, desfiintarea si comasarea de subunitati din
structura institutului;
b) aproba, la propunerea consiliului stiintific, strategia si programele
concrete de dezvoltare a institutului, de introducere a unor tehnologii de varf
si de modernizare a celor existente, in concordanta cu strategia generala a
domeniului propriu;
c) propune programul anual de cercetare-dezvoltare, pe care il inainteaza
Colegiului Consultativ pentru Cercetare Stiintifica si Dezvoltare Tehnologica;
d) analizeaza si avizeaza proiectul bugetului de venituri si cheltuieli si
il depune la organul coordonator, in vederea aprobarii prin hotarare a
Guvernului;
e) analizeaza si avizeaza bilantul contabil si contul de profit si pierderi
pe care le supune aprobarii Ministerului Finantelor si aproba raportul de
gestiune asupra activitatii desfasurate de institut in anul precedent;
f) analizeaza raportarea trimestriala privind activitatea realizata de
institut, aproba masuri pentru desfasurarea acesteia in conditii de echilibru
al bugetului de venituri si cheltuieli;
g) analizeaza, aproba sau, dupa caz, propune spre aprobare, potrivit
prevederilor legale, investitiile care urmeaza a fi realizate de institut;
h) propune spre aprobare, in conditiile legii, majorarea sau diminuarea
patrimoniului, concesionarea, inchirierea sau locatia de gestiune a unor
bunuri, servicii si subunitati de productie din patrimoniul institutului;
i) aproba asocierea institutului cu terte persoane juridice, in vederea
realizarii de activitati comune care prezinta interes pentru asociati si care
se incadreaza in obiectul de activitate al institutului, cu respectarea
prevederilor legale;
j) aproba valorificarea bunurilor dobandite, cu respectarea prevederilor
legale;
k) fundamenteaza si prezinta Ministerului Cercetarii si Tehnologiei
propuneri pentru asigurarea de fonduri prin bugetul de venituri si cheltuieli
al acestuia, pentru finantarea obiectivelor de interes public specifice
activitatii institutului;
l) aproba volumul creditelor bancare prevazute la art. 35 si stabileste
modul de rambursare a acestora;
m) aproba utilizarea disponibilitatilor in valuta;
n) aproba mandatul pentru negocierea contractului colectiv de munca;
o) executa orice alte atributii stabilite potrivit prevederilor legale.
Art. 21
In primul trimestru al fiecarui an, consiliul de administratie prezinta
Ministerului Cercetarii si Tehnologiei un raport asupra activitatii desfasurate
in anul precedent si asupra programului de activitate pentru anul in curs.
Art. 22
Secretariatul consiliului de administratie este asigurat de catre institut;
atributiile secretariatului sunt prevazute in regulamentul de functionare a
consiliului de administratie.
Art. 23
Conducerea operativa a institutului este asigurata de un comitet de
directie, compus din directorul general si directorii din structura
organizatorica a institutului.
Art. 24
Comitetul de directie stabileste actiunile concrete necesare pentru
realizarea obiectivelor rezultate din:
- strategia programelor de dezvoltare a institutului;
- programul anual de cercetare-dezvoltare;
- bugetul de venituri si cheltuieli;
- programul de investitii;
- sistemul de asigurare a calitatii;
- alte obligatii.
Art. 25
Comitetul de directie se intruneste decadal sau ori de cate ori interesele
institutului o impun.
Art. 26
(1) La nivelul subunitatilor din institut se organizeaza si functioneaza
comitetul de conducere, care isi desfasoara activitatea in conformitate cu
propriul regulament de organizare si functionare, aprobat de consiliul de
administratie al institutului, si este prezidat de directorul subunitatii
respective.
(2) Comitetul de conducere exercita atributii si are raspunderi in limita
competentelor stabilite de directorul general al institutului si aprobate de
consiliul de administratie.
Art. 27
Activitatea curenta a institutului este condusa de directorul general,
numit prin ordin al ministrului cercetarii si tehnologiei, la propunerea
Colegiului Consultativ pentru Cercetare Stiintifica si Dezvoltare Tehnologica,
dintre cercetatorii stiintifici principali care lucreaza in domeniu si au
competenta manageriala.
Art. 28
Directorul general are, in principal, urmatoarele atributii si
responsabilitati:
a) reprezinta, personal sau prin delegat, interesele institutului in
relatiile cu celelalte organe, organizatii si agenti economici, precum si cu
persoane fizice din tara si din strainatate;
b) stabileste atributiile, competentele si relatiile compartimentelor de la
toate nivelurile organizatorice ale institutului, precum si relatiile acestora
cu tertii;
c) propune modificarea structurilor organizatorice si functionale ale
institutului;
d) asigura negocierea contractului colectiv de munca la nivelul
institutului si a salariilor personalului din institut, prin comitetul de
directie, si aproba salariile personalului din institut rezultate din
negocierea directa;
e) numeste si revoca pe conducatorii compartimentelor de munca din aparatul
propriu, precum si pe directorii din structura organizatorica a institutului,
cu avizul consiliului de administratie;
f) angajeaza si concediaza personalul propriu, conform reglementarilor
legale;
g) aproba comisiile de concurs pentru promovarea pe functiile de cercetator
stiintific principal gradul I, II si III si cercetator stiintific, la
propunerea consiliului stiintific;
h) are atributii si raspunderi similare unui ordonator de credite pentru
sumele alocate institutului de la bugetul de stat, in conditiile art. 21 alin.
(1) din Ordonanta Guvernului nr. 25/1995, aprobata si modificata prin Legea nr.
51/1996;
i) raspunde de administrarea intregului patrimoniu, cu respectarea prevederilor
legale;
j) adopta masuri si urmareste realizarea operatiunilor de comert exterior,
prin compartimentele proprii specializate;
k) exercita atributiile si are raspunderile care ii revin din prevederile
legale; aproba si ia masuri privind activitatea institutului, cu exceptia celor
date, potrivit reglementarilor legale, in competenta altor organe;
l) exercita orice alte atributii ce-i sunt delegate de consiliul de
administratie;
m) poate delega, in conditiile legii, o parte dintre atributiile sale
celorlalte persoane din conducerea institutului.
Art. 29
(1) Consiliul stiintific este format din 19 membri, reprezentand toate
departamentele (directiile) stiintifice din cadrul institutului.
(2) Consiliul stiintific este alcatuit din cercetatori cu realizari
deosebite, cu capacitate de sinteza si de prospectare, cadre didactice din
invatamantul superior, salariati ai institutului si din afara acestuia, alesi,
prin vot secret, de catre cadrele cu studii superioare din institut.
(3) Consiliul stiintific este condus de un presedinte si un vicepresedinte,
alesi pe timp de 2 ani, prin vot secret, de catre membrii consiliului
stiintific. Din consiliul stiintific fac parte, de drept, directorul general si
directorul adjunct al institutului.
(4) Consiliul stiintific se organizeaza si functioneaza in conformitate cu
regulamentul propriu.
Art. 30
Atributiile principale ale consiliului stiintific sunt urmatoarele:
a) participa la elaborarea strategiei de dezvoltare a activitatii de
cercetare-dezvoltare si la elaborarea Programului national de cercetare
stiintifica si dezvoltare tehnologica, in domeniul propriu de activitate;
b) analizeaza realizarea obiectivelor stiintifice si tehnologice finantate
ale Programului national de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica;
c) examineaza si avizeaza proiectele de cercetare stiintifica, precum si
realizarea acestora;
d) avizeaza hotararile care implica politica de cercetare a institutului si
a ramurii de cercetare-dezvoltare;
e) propune masuri pentru perfectionare profesionala si pentru incadrarea
personalului de cercetare in grade profesionale, stiintifice si academice;
f) face propuneri privind modul de organizare a concursurilor de incadrare
si promovare a personalului de cercetare;
g) propune comisiile de concurs pentru promovarea pe functiile atestabile
si confirma rezultatele concursurilor pentru functiile de cercetator stiintific
principal gradul I, II si III si cercetator stiintific;
h) organizeaza si coordoneaza desfasurarea actiunilor cu caracter
stiintific;
i) avizeaza actiunile de cooperare, interne si internationale, cu scop
stiintific;
j) avizeaza acordarea de burse de studii si stagii de perfectionare in
strainatate.
k) acorda titlul de doctor si il supune spre confirmare Consiliului
National de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare de
pe langa Ministerul Invatamantului.
CAP. 6
Bugetul de venituri si cheltuieli si administrarea acestuia. Relatii
financiare.
Art. 31
(1) Institutul intocmeste anual bugetul de venituri si cheltuieli, bilantul
contabil si contul de profit si pierderi, potrivit normelor metodologice
elaborate de Ministerul Finantelor.
(2) Bilantul contabil anual se supune spre aprobare Ministerului Finantelor
si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.
Art. 32
(1) Veniturile si cheltuielile institutului se stabilesc prin buget pentru
fiecare exercitiu financiar.
(2) Bugetul de venituri si cheltuieli se aproba de catre Guvern, la
propunerea Ministerului Cercetarii si Tehnologiei, cu avizul Ministerului
Finantelor si al Ministerului Muncii si Protectiei Sociale.
Art. 33
Corelat cu contractele incheiate pentru activitatea programata, institutul
determina anual volumul de venituri de realizat si cheltuielile totale de
efectuat.
Art. 34
Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere, conform
reglementarilor cuprinse in contractul colectiv de munca, in limita fondului
total destinat platii salariilor.
Art. 35
(1) Pentru acoperirea cheltuielilor curente, in situatia in care, in cursul
unui an, resursele financiare ale institutului nu sunt suficiente, acesta poate
contracta credite cu societatile comerciale bancare, in valoare de cel mult 20%
din veniturile brute, in termeni reali, realizate in anul precedent.
(2) Contractarea de credite peste plafonul stabilit se face cu aprobarea
Ministerului Finantelor.
Art. 36
(1) Institutul hotaraste cu privire la investitiile ce urmeaza a fi
realizate, potrivit obiectului sau de activitate, finantarea efectuandu-se din
surse proprii si din credite bancare, cu exceptia investitiilor care intra sub
incidenta prevederilor art. 6 si 11 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1993.
(2) In cazul investitiilor, altele decat cele prevazute la art. 6 din
Ordonanta Guvernului nr. 15/1993, finantate integral sau partial de la bugetul
de stat, limita de finantare se aproba o data cu legile de adoptare a acestora,
iar institutul are obligatia ca, in executia bugetului de venituri si
cheltuieli, sa se incadreze in alocatiile bugetare aprobate.
Executia investitiilor prevazute la alin. (1) si (2) se adjudeca pe baza de
licitatie publica, potrivit legislatiei privind achizitiile publice.
Contractarea de credite mai mari de 500 milioane lei la nivelul anului
anterior, in vederea realizarii de investitii de natura celor prevazute la
alin. (1) si (2), se efectueaza cu aprobarea Ministerului Cercetarii si
Tehnologiei, pe baza avizului prealabil al Ministerului Finantelor.
Art. 37
(1) Operatiunile de incasari si plati ale institutului se efectueaza prin
conturi deschise la banci comerciale cu sediul in Romania. Institutul de
Stiinte Spatiale are subcont separat.
(2) Institutul poate efectua operatiuni de incasari si plati in lei si in
valuta prin casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de casa si a
normativelor de disciplina financiar-valutara, stabilite prin actele normative
in vigoare.
(3) Institutul poate efectua operatiuni de comert exterior potrivit legii.
Operatiunile de incasari si plati cu strainatatea se vor efectua prin conturi
deschise la unitatile bancare specializate, cu sediul in Romania.
Art. 38
Institutul isi va organiza controlul financiar preventiv si controlul
financiar de gestiune, potrivit legii.
CAP. 7
Reglementarea litigiilor
Art. 39
Litigiile institutului cu persoane fizice sau juridice, nesolutionate pe
cale amiabila, sunt supuse spre rezolvare instantelor de judecata romane
competente, potrivit legii.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 40
(1) Prezentul regulament de organizare si functionare se completeaza cu
celelalte reglementari legale care se refera la activitatea institutelor de cercetare-dezvoltare.
(2) Modificarile si completarile regulamentului de organizare si
functionare se pot face la propunerea consiliului de administratie, cu
respectarea actelor normative in vigoare, cu aprobarea Ministerului Cercetarii
si Tehnologiei.
Art. 41
Pentru toate aspectele nereglementate prin prezentul regulament se aplica
prevederile care, potrivit dispozitiilor legale, sunt aplicabile regiilor
autonome.
Art. 42
Statutul de institut national de cercetare dezvoltare se reinnoieste prin
reacreditare, care are loc intr un interval de maximum 5 ani.