HOTARARE Nr. 1615 din 23 decembrie 2003
privind organizarea si functionarea Comisiei de mediere sociala
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 37 din 16 ianuarie 2004
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 63
alin. (3) din Legea nr. 705/2001 privind sistemul national de asistenta
sociala,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
(1) Comisia de mediere sociala, denumita in continuare comisie, se
organizeaza in cadrul fiecarei directii pentru dialog, familie si solidaritate
sociala judetene, respectiv a municipiului Bucuresti.
(2) Comisia functioneaza pentru fiecare judet si sector al municipiului
Bucuresti.
(3) In termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei hotarari,
directorul executiv al directiei pentru dialog, familie si solidaritate sociala
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, organizeaza secretariatul
comisiei.
(4) Comisia are rol consultativ.
Art. 2
Comisia indeplineste urmatoarele atributii principale:
a) mijloceste dialogul dintre serviciile publice de asistenta sociala si
solicitantii sau beneficiarii de drepturi de asistenta sociala;
b) analizeaza motivele de nemultumire notificate in scris de catre
solicitantii drepturilor de asistenta sociala sau de catre beneficiarii acestor
drepturi;
c) analizeaza nemultumirile beneficiarilor legate de masurile cuprinse in
planul de interventie sau de calitatea serviciilor acordate in baza planului
individualizat, planuri prevazute la acordarea serviciilor sociale in
conformitate cu legislatia in vigoare;
d) clarifica prin dialog divergentele dintre parti, respectiv solicitantii
sau beneficiarii de drepturi de asistenta sociala, pe de o parte, si
reprezentantii autoritatilor sau ai institutiilor care le acorda, pe de alta
parte;
e) difuzeaza organelor si autoritatilor interesate si aduce la cunostinta
solicitantilor sau beneficiarilor de drepturi de asistenta sociala concluziile
raportului la mediere;
f) prin secretariatul propriu, elaboreaza programele principalelor sale
activitati;
g) acorda consultatii gratuite in domeniul drepturilor de asistenta
sociala.
Art. 3
(1) Comisia este compusa din 5 membri, reprezentanti ai urmatoarelor
institutii publice si organizatii neguvernamentale:
a) directiile pentru dialog, familie si solidaritate sociala judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, prin responsabilul pentru activitatile de
asistenta sociala;
b) serviciile publice de asistenta sociala judetene, respectiv serviciul
public de asistenta sociala al municipiului Bucuresti;
c) institutiile specializate de asistenta sociala care functioneaza la
nivelul judetului, respectiv al municipiului Bucuresti;
d) organizatiile societatii civile care au incheiat conventii de
parteneriat in domeniul asistentei sociale cu consiliile judetene, Consiliul
General al Municipiului Bucuresti sau consiliile locale.
(2) Conducerea comisiei este exercitata de catre directorul executiv al
directiei pentru dialog, familie si solidaritate sociala judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, pentru cazurile care privesc serviciile sociale si
prestatiile banesti stabilite la nivelul primariilor, sau de catre secretarul
general al prefecturii, pentru cazurile care privesc alocatiile familiale
stabilite la nivelul directiilor pentru dialog, familie si solidaritate sociala
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti. Directorul executiv al directiei
pentru dialog, familie si solidaritate sociala si secretarul general al
prefecturii indeplinesc functia de presedinte al comisiei, in raport cu
problemele analizate.
(3) Cu exceptia responsabilului pentru activitatile de asistenta sociala,
prevazut la alin. (1) lit. a), componenta nominala a comisiei este diferita
pentru fiecare sedinta de mediere in raport cu problemele analizate si este
stabilita de secretariatul comisiei.
Art. 4
(1) Componenta nominala a comisiei se stabileste si activitatea membrilor
comisiei se realizeaza cu respectarea dispozitiilor legale privind eliminarea
conflictului de interese.
(2) Directorul executiv al directiei pentru dialog, familie si solidaritate
sociala judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, anunta, prin secretariatul
comisiei, institutiile publice si organizatiile societatii civile, prevazute la
art. 3 alin. (1) lit. b) - d), pentru a-si desemna reprezentantul sau, dupa
caz, reprezentantii la urmatoarea intrunire a comisiei.
Art. 5
(1) Cererile de mediere insotite de actele doveditoare se depun la sediile
directiilor pentru dialog, familie si solidaritate sociala judetene, respectiv
a municipiului Bucuresti, de catre solicitantii sau beneficiarii de drepturi de
asistenta sociala ori, in numele acestora, de catre secretarul general al
prefecturii.
(2) Solicitantii sau beneficiarii de drepturi de asistenta sociala au
dreptul de a depune cererea de mediere prin intermediul reprezentantului lor
legal, dupa caz.
(3) Cererile de mediere se inregistreaza in registrul de mediere.
(4) Registrul de mediere se completeaza de secretariatul comisiei,
organizat in cadrul compartimentului dialog social, legislatie, salarizare,
conflicte si contracte colective de munca al directiilor pentru dialog, familie
si solidaritate sociala judetene, respectiv a municipiului Bucuresti.
(5) Registrul de mediere va cuprinde datele necesare identificarii
solicitantului, numarul de inregistrare a cererii de mediere, informatii
privind obiectul acesteia, data si ora la care are loc medierea, concluzia la
care a ajuns comisia, precum si, pe scurt, motivarea acesteia.
Art. 6
(1) Comisia se intruneste cel putin o data pe luna la sediul prevazut la
art. 5 alin. (1).
(2) Sedintele de mediere sunt validate in cazul in care sunt prezenti cel
putin 3 membri ai comisiei.
Art. 7
(1) La sedinta de mediere sunt convocati solicitantii sau beneficiarii de
drepturi de asistenta sociala petenti si reprezentantii institutiilor cu
atributii in domeniul asistentei sociale a caror activitate face obiectul
cererii de mediere.
(2) Convocarea se face cu 15 zile calendaristice inainte de data medierii
prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire sau prin alte mijloace care
asigura transmiterea textului actului si confirmarea primirii acestuia.
(3) La convocare se anexeaza copia de pe cererea de mediere.
(4) Reprezentantii institutiilor cu atributii in domeniul asistentei
sociale, prevazuti la alin. (1), trebuie sa se prezinte la mediere cu toate
actele care privesc obiectul cererii de mediere.
Art. 8
(1) Concluziile si masurile adoptate de comisie sunt consemnate intr-un
raport semnat de membrii prezenti la mediere si care este transmis partilor in
termen de 5 zile calendaristice de la redactare.
(2) Masurile cuprinse in raport au rol consultativ.
Art. 9
(1) Sesizarea comisiei nu impiedica beneficiarii sau solicitantii de
drepturi de asistenta sociala sa se adreseze instantei de judecata competente
pentru solutionarea litigiilor ivite si nu suspenda termenele prevazute la art.
5 din Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu modificarile
ulterioare.
(2) Atat convocarea, cat si raportul transmis partilor vor cuprinde
mentiunea expresa privind caracterul consultativ al concluziilor comisiei si a
faptului ca declansarea procedurii de mediere nu ii impiedica pe petenti sa se
adreseze instantei de judecata competente, in termenele prevazute de lege.
Art. 10
Directorii executivi ai directiilor pentru dialog, familie si solidaritate
sociala judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, prezinta anual
ministrului muncii, solidaritatii sociale si familiei un raport privind
cazuistica comisiilor.
Art. 11
Activitatea secretariatului comisiei se finanteaza de la bugetul de stat,
prin bugetul Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul muncii, solidaritatii
sociale si familiei,
Elena Dumitru
Ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministrul delegat pentru
administratia publica,
Gabriel Oprea
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu