LEGE
Nr. 705 din 3 decembrie 2001
privind sistemul national de asistenta sociala
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 814 din 18 decembrie 2001
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta lege reglementeaza organizarea, functionarea si finantarea
sistemului national de asistenta sociala in Romania.
Art. 2
Asistenta sociala, componenta a sistemului de protectie sociala, reprezinta
ansamblul de institutii si masuri prin care statul, autoritatile publice ale
administratiei locale si societatea civila asigura prevenirea, limitarea sau
inlaturarea efectelor temporare sau permanente ale unor situatii care pot
genera marginalizarea sau excluderea sociala a unor persoane.
Art. 3
Asistenta sociala are ca obiectiv principal protejarea persoanelor care,
datorita unor motive de natura economica, fizica, psihica sau sociala, nu au
posibilitatea sa isi asigure nevoile sociale, sa isi dezvolte propriile
capacitati si competente pentru integrare sociala.
Art. 4
(1) Nevoia sociala reprezinta ansamblul de cerinte indispensabile fiecarei
persoane pentru asigurarea conditiilor de viata in vederea integrarii sociale.
(2) Evaluarea nevoilor sociale se realizeaza potrivit reglementarilor
stabilite prin acte normative.
Art. 5
(1) Asistenta sociala este in responsabilitatea institutiilor publice
specializate ale autoritatilor administratiei publice centrale si locale si a
organizatiilor societatii civile.
(2) In sensul prezentei legi, asistenta sociala cuprinde drepturile
acordate prin prestatii in bani sau in natura, precum si serviciile sociale.
Art. 6
Sistemul national de asistenta sociala se intemeiaza pe urmatoarele
principii generale:
a) respectarea demnitatii umane, potrivit caruia, fiecarei persoane ii este
garantata dezvoltare libera si deplina a personalitatii;
b) universalitatea, potrivit caruia fiecare persoana are dreptul la asistenta
sociala, in conditiile prevazute de lege;
c) solidaritatea sociala, potrivit caruia comunitatea participa la
sprijinirea persoanelor care nu isi pot asigura nevoile sociale, pentru
mentinerea si intarirea coeziunii sociale;
d) parteneriatul, potrivit caruia institutiile publice si organizatiile
societatii civile coopereaza in vederea organizarii si dezvoltarii serviciilor
sociale;
e) subsidiaritatea, potrivit caruia statul intervine atunci cand initiativa
locala nu a satisfacut sau a satisfacut insuficient nevoile persoanelor.
Art. 7
Statul isi asuma responsabilitatea de realizare a masurilor de asistenta
sociala prevazute prin legi speciale si asigura transferul atributiilor si al
mijloacelor financiare necesare catre autoritatile publice locale, serviciile
publice descentralizate si societatea civila.
Art. 8
In cadrul planului national al asistentei sociale Ministerul Muncii si
Solidaritatii Sociale stabileste directiile prioritare in domeniu, este
autoritatea care initiaza legile speciale in domeniul asistentei sociale, si
urmareste aplicarea acestora la nivel central si local.
Art. 9
In aplicarea masurilor de asistenta sociala Ministerul Muncii si
Solidaritatii Sociale colaboreaza cu institutiile guvernamentale, consiliile
judetene si locale, precum si cu reprezentantii societatii civile.
CAP. 2
Dreptul la asistenta sociala
Art. 10
(1) Au dreptul la asistenta sociala, in conditiile legii, toti cetatenii
romani cu domiciliul in Romania, fara deosebire de rasa, de nationalitate, de
origine etnica, de limba, de religie, de sex, de opinie, de apartenenta
politica, de avere sau de origine sociala.
(2) Cetatenii altor state si apatrizii, care au domiciliul sau resedinta in
Romania, au dreptul la masuri de asistenta sociala, in conditiile legislatiei
romane si ale tratatelor internationale la care Romania este parte.
(3) Asistenta sociala se acorda la cerere sau din oficiu, in conformitate
cu prevederile legii.
(4) Toti cetatenii au dreptul de a fi informati asupra continutului si
modalitatilor de acordare a drepturilor de asistenta sociala.
Art. 11
Drepturile la asistenta sociala se stabilesc in conditiile prevazute de
legile speciale care le reglementeaza.
Art. 12
Evidenta beneficiarilor drepturilor la asistenta sociala se realizeaza pe
baza codului numeric personal, cu asigurarea, potrivit legii, a
confidentialitatii datelor personale.
CAP. 3
Prestatii si servicii sociale
SECTIUNEA 1
Prestatii sociale
Art. 13
Prestatiile sociale in bani sau in natura sunt sustinute de masuri de
redistributie financiara si cuprind: alocatiile familiale, ajutoarele sociale
si speciale catre familii sau persoane, in functie de nevoile si veniturile
acestora.
Art. 14
Alocatiile familiale se acorda familiilor cu copii si au in vedere, in
principal, nasterea, educatia si intretinerea copiilor.
Art. 15
Ajutoarele sociale sunt prestatii acordate in bani si in natura persoanelor
sau familiilor ale caror venituri sunt insuficiente pentru acoperirea nevoilor
minime.
Art. 16
Persoanele cu deficiente fizice, senzoriale, psihice sau mentale
beneficiaza de ajutoare speciale.
Art. 17
Persoanele care au dreptul la masuri de asistenta sociala pot beneficia si
de facilitati prevazute in legi speciale.
SECTIUNEA a 2-a
Servicii sociale
Art. 18
In sensul prezentei legi, serviciile sociale au drept obiectiv mentinerea,
refacerea si dezvoltarea capacitatilor individuale pentru depasirea unei
situatii de nevoie, cronice sau de urgenta, in cazul in care persoana sau
familia este incapabila singura sa o solutioneze.
Art. 19
Statul organizeaza si sustine financiar si tehnic sistemul serviciilor
sociale, promovand un parteneriat cu comunitatea locala si cu reprezentanti ai
societatii civile.
Art. 20
Serviciile sociale se acorda la domiciliu, in institutii specializate de zi
sau in institutii rezidentiale.
Art. 21
Serviciile sociale pot fi servicii de ingrijire social-medicala si servicii
de asistenta sociala.
Art. 22
(1) Serviciile de ingrijire social-medicala sunt acordate persoanelor care,
fara acestea, temporar sau permanent, datorita unor afectiuni fizice, psihice,
mentale sau senzoriale, se afla in imposibilitatea desfasurarii unei vieti
demne, precum si persoanelor care sufera de boli incurabile in ultima faza.
(2) Serviciile de ingrijire social-medicala sunt realizate de personal
specializat.
Art. 23
(1) Serviciile de asistenta sociala au drept obiectiv refacerea si
dezvoltarea capacitatilor individuale si ale celor familiale necesare pentru a
depasi cu forte proprii situatiile de dificultate.
(2) Serviciile de asistenta sociala sunt servicii profesionalizate si sunt
efectuate de persoane cu calificare in domeniu.
(3) Serviciile de asistenta sociala se realizeaza prin metode si tehnici
specifice de diagnoza a nevoii de asistenta si de interventie sociala si
constau, in principal, din informare, consiliere, terapie individuala si
colectiva.
Art. 24
(1) Serviciile de asistenta sociala pot fi servicii de asistenta sociala
comunitara si servicii de asistenta sociala specializate.
(2) Serviciile de asistenta sociala comunitara au un caracter
primar-general si se acorda la domiciliu, in familie si in comunitate.
(3) Serviciile de asistenta sociala specializate se acorda pentru nevoi
speciale atat la domiciliu, cat si in institutii specializate sau in cadrul
altor institutii, cum ar fi: scoli, spitale, penitenciare si alte unitati.
Art. 25
(1) Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale stabileste prioritatile
nationale in ceea ce priveste serviciile sociale si initiaza proiecte de acte
normative pentru reglementarea acordarii acestora.
(2) Consiliile judetene si locale stabilesc strategiile si prioritatile
locale in functie de nevoile comunitatii respective, in conformitate cu
strategia nationala.
(3) Organizarea sistemului de servicii si modul de acordare a acestora se
aproba prin hotarare a Guvernului.
Art. 26
Institutiile publice si unitatile private, precum si asociatiile si
fundatiile care acorda servicii sociale au obligatia sa respecte standardele de
calitate, precum si normele metodologice stabilite potrivit legii.
CAP. 4
Institutii de asistenta sociala
Art. 27
(1) Institutiile de asistenta sociala sunt infiintate si organizate ca
unitati specializate, publice sau private.
(2) Institutiile de asistenta sociala asigura protectie, ocrotire,
gazduire, ingrijire, activitati de recuperare si reintegrare sociala pentru
copii, persoane cu handicap, persoane varstnice si alte categorii de persoane,
in functie de nevoile specifice.
Art. 28
(1) Gazduirea in institutiile de asistenta sociala se realizeaza atunci
cand mentinerea la domiciliu nu este posibila si poate fi dispusa in urma
evaluarii sociale si socio-medicale a persoanei, cu consimtamantul acesteia.
(2) In situatia in care nu se poate obtine consimtamantul persoanei,
accesul acesteia in institutiile de asistenta sociala se realizeaza cu consimtamantul
reprezentantului legal sau, dupa caz, cu acordul autoritatii tutelare.
Art. 29
Institutiile de asistenta sociala pot acorda servicii sociale si la
domiciliul persoanelor, in functie de nevoile acestora.
Art. 30
Nomenclatorul institutiilor de asistenta sociala, procedura si modul de
acreditare a institutiilor de asistenta sociala, publice si private, dupa caz,
se stabilesc prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Muncii si
Solidaritatii Sociale.
Art. 31
(1) Institutiile de asistenta sociala acreditate au obligatia sa respecte
standardele de calitate pentru serviciile acordate, iar proiectele de
constructie si modernizare a asezamintelor sociale trebuie sa raspunda nevoilor
beneficiarilor.
(2) Institutiile de asistenta sociala prevazute la alin. (1) au obligatia
sa respecte criteriile minime de organizare si functionare, care se aproba prin
hotarare a Guvernului.
Art. 32
(1) Institutiile publice de asistenta sociala, finantate partial sau total
de la bugetul de stat, se infiinteaza prin hotarare a Guvernului, iar cele
finantate de la bugetul judetean sau de la bugetele locale, prin hotarare a
consiliului judetean sau local.
(2) Institutiile publice de asistenta sociala sunt conduse de un director a
carui activitate este sprijinita de un consiliu consultativ compus din
reprezentanti ai beneficiarilor si ai partenerilor sociali.
(3) Organizarea si functionarea institutiilor publice de asistenta sociala
se stabilesc de organele care le infiinteaza.
Art. 33
Consiliul local impreuna cu conducerea institutiei publice de asistenta
sociala au obligatia sa asigure solutionarea urgentelor sociale din unitatea
administrativ-teritoriala unde isi are sediul institutia.
CAP. 5
Organizarea si functionarea sistemului national de asistenta sociala
SECTIUNEA 1
La nivel central
Art. 34
(1) In cadrul administratiei publice centrale Ministerul Muncii si
Solidaritatii Sociale este autoritatea care elaboreaza politica de asistenta sociala,
stabileste strategia nationala de dezvoltare in domeniu si promoveaza
drepturile familiei, copilului, persoanelor singure, persoanelor varstnice,
persoanelor cu handicap si ale oricaror alte persoane aflate in nevoie. In
elaborarea strategiei de dezvoltare in domeniu Ministerul Muncii si
Solidaritatii Sociale se va consulta cu principalii reprezentanti ai societatii
civile.
(2) Ministerul Sanatatii si Familiei, Ministerul Educatiei si Cercetarii,
Ministerul Administratiei Publice, Ministerul Justitiei, Ministerul de Interne,
Autoritatea Nationala pentru Protectia Copilului, precum si alte institutii si
organisme guvernamentale elaboreaza in domeniul lor de competenta politici si
programe de asistenta sociala.
Art. 35
(1) In vederea coordonarii sistemului national de asistenta sociala se
constituie Comisia interministeriala privind asistenta sociala, coordonata de
ministrul muncii si solidaritatii sociale.
(2) Comisia interministeriala privind asistenta sociala are, in principal,
urmatoarele atributii:
a) elaborarea politicii unitare in domeniul asistentei sociale;
b) coordonarea la nivel national a activitatilor de asistenta sociala;
c) avizarea politicilor si masurilor de asistenta sociala elaborate de
ministerele si institutiile prevazute la art. 34 alin. (2).
(3) Componenta, modul de organizare, precum si alte atributii ale Comisiei
interministeriale privind asistenta sociala se aproba prin hotarare a
Guvernului.
Art. 36
Principalele atributii ale Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale in
domeniul asistentei sociale sunt urmatoarele:
a) coordoneaza si controleaza functionarea sistemului national de asistenta
sociala;
b) elaboreaza proiecte de acte normative, norme metodologice si
reglementari privitoare la functionarea sistemului de asistenta sociala;
c) elaboreaza planul national prin care se stabilesc directiile prioritate
de actiune in raport cu configuratia concreta a nevoilor si a resurselor
existente;
d) elaboreaza standardele de calitate pentru serviciile sociale, in
colaborare cu institutiile universitare si de cercetare din domeniu, cu
organizatiile profesionale de profil, cu specialistii din sistemul de asistenta
sociala si din sistemul de sanatate;
e) elaboreaza, implementeaza si evalueaza programele nationale de asistenta
sociala;
f) indruma si controleaza activitatea institutiilor de asistenta sociala,
publice sau private, in ceea ce priveste aplicarea masurilor de asistenta
sociala;
g) elaboreaza programe de formare si perfectionare a personalului din
domeniul asistentei sociale, in colaborare cu Ministerul Educatiei si
Cercetarii, Ministerul Sanatatii si Familiei, asociatiile profesionale si cu
institutiile universitare;
h) organizeaza procesul de acreditare, elaboreaza metodologia de acreditare
si criteriile de evaluare a institutiilor de asistenta sociala, publice si
private, precum si a organizatiilor neguvernamentale care activeaza in domeniu;
i) indruma si controleaza activitatea asociatiilor si fundatiilor in
vederea respectarii drepturilor de asistenta sociala ale persoanelor aflate in
situatie de nevoie;
j) dezvolta relatii de colaborare si cooperare cu organisme internationale,
incheie conventii de colaborare cu acestea pentru derularea de programe cu
finantare externa;
k) finanteaza programele nationale de asistenta sociala;
l) administreaza si gestioneaza fondurile alocate, conform legii, pentru
asistenta sociala.
Art. 37
(1) Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale poate constitui organisme
consultative care sa sprijine dezvoltarea strategiei in domeniu, elaborarea de
standarde, evaluarea calitatii serviciilor sociale.
(2) Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale poate organiza in subordinea
sa organisme executive cu functia de rezolvare a problemelor sociale punctuale
sau implementare a unor programe sociale.
SECTIUNEA a 2-a
La nivel teritorial
1. La nivelul directiilor de munca si solidaritate sociala judetene,
respectiv al Directiei generale de munca si solidaritate sociala a municipiului
Bucuresti
Art. 38
(1) Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale organizeaza in cadrul
directiilor de munca si solidaritate sociala judetene, respectiv in cadrul
Directiei generale de munca si solidaritate sociala a municipiului Bucuresti,
compartimente de specialitate, denumite in continuare servicii publice de
asistenta sociala.
(2) Directiile de munca si solidaritate sociala judetene, respectiv
Directia generala de munca si solidaritate sociala a municipiului Bucuresti,
pot organiza birouri in localitatile in care numarul, structura beneficiarilor
si complexitatea activitatii la nivel teritorial o impun.
Art. 39
(1) Directiile de munca si solidaritate sociala judetene, respectiv
Directia generala de munca si solidaritate sociala a municipiului Bucuresti,
indeplinesc in domeniul asistentei sociale urmatoarele atributii principale:
a) realizeaza, la nivel local, evidenta beneficiarilor si a sumelor
cheltuite cu asistenta sociala;
b) acrediteaza personalul specializat care acorda servicii sociale la
domiciliu, in conformitate cu legislatia in vigoare;
c) colecteaza informatii din domeniul asistentei sociale si evalueaza
impactul politicilor sociale asupra beneficiarilor;
d) realizeaza studii si analize in domeniul asistentei sociale;
e) colaboreaza la elaborarea planului judetean si al municipiului Bucuresti
pentru dezvoltarea strategiilor locale de interventie in sprijinul persoanelor
aflate in nevoie;
f) controleaza aplicarea legislatiei in domeniu si aplica sanctiuni in caz
de nerespectare a acesteia;
g) controleaza activitatea institutiilor publice si private de asistenta
sociala cu privire la acordarea prestatiilor si serviciilor sociale, precum si
a organizatiilor neguvernamentale care activeaza in domeniul social;
h) sprijina si indruma din punct de vedere metodologic elaborarea si
derularea programelor din domeniul asistentei sociale dezvoltate pe plan local;
i) administreaza si gestioneaza fondurile alocate, conform legii, pentru
asistenta sociala;
j) elaboreaza propuneri pentru alocarea de fonduri pentru asistenta sociala
si le transmite Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale.
(2) Stabilirea, in conditiile legii, a drepturilor de asistenta sociala si
plata acestora, precum si acordarea facilitatilor reglementate de lege se fac
de catre directorul directiei judetene de munca si solidaritate sociala,
respectiv de directorul general al Directiei generale de munca si solidaritate
sociala a municipiului Bucuresti.
2. La nivelul consiliilor judetene, respectiv al Consiliului General al
Municipiului Bucuresti
Art. 40
(1) Consiliile judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti
organizeaza, ca serviciu public, un compartiment de asistenta sociala care
asigura la nivel teritorial aplicarea politicilor de asistenta sociala in
domeniul protectiei copilului, familiei, persoanelor singure, persoanelor
varstnice, persoanelor cu handicap, precum si a oricarei persoane aflate in
nevoie.
(2) Regulamentul-cadru de organizare si functionare a serviciului public se
aproba prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Muncii si
Solidaritatii Sociale si a Ministerului Administratiei Publice, in termen de 30
de zile de la data publicarii prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.
Art. 41
Consiliile judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti au, in
domeniul asistentei sociale, urmatoarele atributii principale:
a) aproba planul judetean de asistenta sociala pentru dezvoltarea
strategiilor locale de interventie in sprijinul persoanelor aflate in nevoie;
b) stabilesc masuri de prevenire a situatiilor de marginalizare si
excludere sociala si asigura mijloacele umane, materiale si financiare necesare
pentru solutionarea urgentelor sociale la nivel judetean si, in lipsa
resurselor, si la nivel local;
c) evalueaza activitatile desfasurate de organizatiile neguvernamentale in
cadrul programelor subventionate de la bugetul consiliului judetean si,
respectiv, al Consiliului General al Municipiului Bucuresti;
d) aproba infiintarea, finantarea sau, dupa caz, cofinantarea institutiilor
publice de asistenta sociala si evalueaza activitatile desfasurate de catre
acestea;
e) colaboreaza cu serviciile publice de asistenta sociala in vederea
aplicarii strategiilor din domeniul asistentei sociale;
f) incheie conventii de parteneriat cu reprezentanti ai societatii civile
implicati in derularea programelor de asistenta sociala.
3. La nivelul consiliilor locale
Art. 42
(1) Consiliile locale ale municipiilor, oraselor si sectoarelor
municipiului Bucuresti organizeaza, in conditiile art. 40 alin. (2), ca
serviciu public, compartimente de asistenta sociala.
(2) Consiliile locale comunale vor angaja in aparatul propriu persoane cu
atributii de asistenta sociala.
(3) Consiliile locale ale oraselor si comunelor pot organiza servicii
zonale de asistenta sociala.
(4) Consiliile locale ale municipiilor, oraselor, sectoarelor municipiului
Bucuresti si ale comunelor au, in domeniul asistentei sociale, urmatoarele
atributii principale:
a) asigura identificarea problemelor sociale din domeniul asistentei
sociale si solutionarea acestora in conditiile legii;
b) administreaza si gestioneaza fondurile alocate pentru asistenta sociala;
c) organizeaza si sustin financiar sistemul de servicii de asistenta
sociala;
d) organizeaza servicii sociale, in functie de solicitarile locale;
e) asigura plata subventiilor aprobate pentru asociatiile si fundatiile
romane cu personalitate juridica, care desfasoara programe de servicii sociale,
in conditiile legii;
f) elaboreaza propuneri pentru alocarea de fonduri pentru asistenta sociala
si le transmit directiei generale a finantelor publice judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti;
g) aproba programe de colaborare cu organizatii neguvernamentale,
institutii de cult recunoscute in Romania si cu alti reprezentanti ai
societatii civile, in conformitate cu prevederile planului national si ale planului
judetean de asistenta sociala;
h) incheie, in conditiile legii, conventii in vederea asigurarii
serviciilor sociale;
i) acorda spatii, mijloace financiare si logistice pentru sustinerea
realizarii activitatilor de asistenta sociala;
j) asigura locuinte sociale, in conditiile legii;
k) finanteaza sau, dupa caz, cofinanteaza institutiile publice de asistenta
sociala de interes local, precum si programele de servicii de asistenta
sociala;
l) comunica lunar directiei de munca si solidaritate sociala judetene,
respectiv Directiei generale de munca si solidaritate sociala a municipiului
Bucuresti, numarul de beneficiari de asistenta sociala si sumele cheltuite cu
aceasta destinatie.
(5) Stabilirea, in conditiile legii, a drepturilor la prestatii de
asistenta sociala si plata acestora, precum si acordarea facilitatilor
reglementate de lege se fac de catre primar, prin dispozitie.
CAP. 6
Personalul din sistemul de asistenta sociala
Art. 43
In domeniul asistentei sociale activeaza personal angajat si voluntari,
specialisti cu diverse calificari, care au competente, responsabilitati si
atributii specifice domeniului de activitate.
Art. 44
Serviciile de asistenta sociala prevazute la art. 23 sunt realizate de
personal de specialitate de asistenta sociala.
Art. 45
(1) Formarea personalului de specialitate de asistenta sociala se
realizeaza in institutii de invatamant superior, postliceal sau prin alte forme
de invatamant avand profil de asistenta sociala, cu respectarea prevederilor
legislatiei in vigoare.
(2) Personalul de specialitate de asistenta sociala are obligatia sa
indeplineasca atributiile si responsabilitatile prevazute in statutul
profesiei, aprobat prin lege, la propunerea asociatiilor profesionale,
infiintate potrivit legii si acreditate de Ministerul Muncii si Solidaritatii
Sociale.
Art. 46
Tinerii care au optat pentru serviciul utilitar alternativ pot participa,
dupa instruirea adecvata, la acordarea serviciilor de ingrijire social-medicala.
Art. 47
Personalul si voluntarii care activeaza in domeniul asistentei sociale au
obligatia:
a) sa asigure confidentialitatea informatiilor obtinute prin exercitarea
profesiei;
b) sa respecte intimitatea persoanei, precum si libertatea acesteia de a
decide;
c) sa respecte etica profesionala.
Art. 48
Nerespectarea obligatiilor prevazute la art. 47 atrage, in conditiile
legii, raspunderea materiala, disciplinara, civila sau penala, dupa caz.
Art. 49
Institutiile de asistenta sociala au obligatia sa asigure structura de
personal stabilita prin normativele aprobate prin hotarare a Guvernului.
Art. 50
(1) In statutul prevazut la art. 45 alin. (2) este obligatorie infiintarea
comisiei de disciplina in cadrul fiecarei asociatii profesionale, stabilindu-se
si regulamentul de organizare si functionare a acesteia.
(2) Prin deciziile comisiei de disciplina se sanctioneaza abaterile de la
etica si deontologia profesionala savarsite in exercitarea profesiei de catre personalul
prevazut la art. 45.
(3) Deciziile comisiei de disciplina pot fi atacate la judecatorie in
termen de 30 de zile de la data comunicarii.
Art. 51
In domeniul asistentei sociale nu isi pot exercita profesia persoanele care
au fost condamnate definitiv pentru savarsirea unei infractiuni de natura sa le
faca incompatibile cu exercitarea acestei profesii.
Art. 52
Activitatile de evaluare a programelor de asistenta sociala sunt realizate
de serviciile publice teritoriale, scop in care pot apela si la experti
independenti.
CAP. 7
Finantarea asistentei sociale
Art. 53
(1) Asistenta sociala se finanteaza din bugetele locale si din bugetul de
stat.
(2) La finantarea asistentei sociale sunt utilizate si sume provenite din
fonduri extrabugetare, din donatii, sponsorizari sau din alte contributii din
partea unor persoane fizice ori juridice, din tara si din strainatate, din
contributia platita de catre persoanele beneficiare de servicii sociale, precum
si din alte surse, cu respectarea legislatiei in domeniu.
Art. 54
Modul de finantare a asistentei sociale, potrivit prevederilor art. 53, se
stabileste prin legile speciale care reglementeaza acordarea de prestatii si
servicii sociale.
Art. 55
(1) Institutiile publice de asistenta sociala pot organiza activitati
autofinantate.
(2) Veniturile obtinute din activitatile prevazute la alin. (1) se
utilizeaza pentru acoperirea cheltuielilor activitatilor respective, precum si
pentru imbunatatirea serviciilor acordate de catre institutia publica de
asistenta sociala.
Art. 56
(1) Contributiile persoanelor beneficiare de servicii sociale se suporta
din veniturile proprii lunare realizate de acestea sau, dupa caz, prin
participarea altor persoane obligate la intretinere, potrivit normelor
metodologice aprobate prin hotarare a Guvernului.
(2) Contributiile prevazute la alin. (1) nu pot depasi nivelul costului
mediu lunar aprobat prin ordin al ministrului muncii si solidaritatii sociale,
pe tipuri de institutii.
Art. 57
Consiliile judetene, Consiliul General al Municipiului Bucuresti, precum si
consiliile locale pot contracta, in conditiile legii, servicii sociale cu
furnizorii de astfel de servicii.
Art. 58
Institutiile de asistenta sociala sunt scutite de taxe si impozite pe
terenuri si cladiri folosite pentru activitatile de asistenta sociala.
Art. 59
Disponibilitatile existente in contul institutiilor bugetare la sfarsitul
anului, provenite din activitati extrabugetare, se reporteaza cu aceeasi
destinatie in anul urmator.
CAP. 8
Jurisdictia asistentei sociale
Art. 60
Cererea pentru acordarea drepturilor de asistenta sociala se inregistreaza
la primarul unitatii administrativ-teritoriale in a carei raza teritoriala locuieste
persoana, urmand ca in termen de 30 de zile de la data inregistrarii cererii sa
se emita dispozitia primarului si sa se comunice solicitantului.
Art. 61
Dispozitia primarului poate fi atacata potrivit prevederilor Legii
contenciosului administrativ nr. 29/1990.
Art. 62
Cererile adresate instantelor judecatoresti pentru solutionarea litigiilor
in legatura cu drepturile de asistenta sociala sunt scutite de taxa judiciara
de timbru.
CAP. 9
Comisia de mediere sociala
Art. 63
(1) In fiecare judet si sector al municipiului Bucuresti se infiinteaza o
comisie de mediere sociala, cu rol consultativ.
(2) Comisia de mediere sociala clarifica prin dialog punctele divergente
dintre solicitantii, beneficiarii drepturilor de asistenta sociala si
reprezentantii institutiilor care acorda aceste drepturi.
(3) Organizarea si functionarea comisiilor de mediere sociala se aproba
prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Muncii si Solidaritatii
Sociale si a Ministerului Administratiei Publice.
CAP. 10
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 64
La solicitarea persoanelor interesate serviciile publice teritoriale de
asistenta sociala, compartimentele de specialitate ale consiliilor judetene si
ale Consiliului General al Municipiului Bucuresti, precum si ale consiliilor
locale acorda gratuit consultanta de specialitate in domeniul asistentei
sociale.
Art. 65
Consiliile judetene si locale, organizatiile neguvernamentale si celelalte
persoane juridice care realizeaza programe de asistenta sociala au obligatia sa
comunice lunar serviciilor publice de asistenta sociala date si informatii
referitoare la activitatea in acest domeniu.
Art. 66
Institutul National de Statistica, in colaborare cu Ministerul Muncii si
Solidaritatii Sociale, organizeaza si asigura prelucrarea datelor din domeniul
asistentei sociale, in vederea fundamentarii de strategii, si publica anual
indicatorii de asistenta sociala in Anuarul Statistic al Romaniei.
Art. 67
(1) Prezenta lege intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2002.
(2) Masurile de asistenta sociala reglementate de prezenta lege vor fi
aplicate la datele prevazute de legile speciale.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 29 octombrie 2001, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 5 noiembrie
2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU