HOTARARE Nr. 90 din 23 ianuarie 2003
pentru aprobarea Regulamentului-cadru de organizare si functionare a
serviciului public de asistenta sociala
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 81 din 7 februarie 2003
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
In temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 40 alin. (2) din Legea nr.
705/2001 privind sistemul national de asistenta sociala,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Regulamentul-cadru de organizare si functionare a serviciului
public de asistenta sociala, prevazut in anexa care face parte integranta din
prezenta hotarare.
Art. 2
(1) In exercitarea atributiilor ce le revin potrivit prevederilor Legii nr.
705/2001 privind sistemul national de asistenta sociala, consiliile judetene,
respectiv Consiliul General al Municipiului Bucuresti, precum si consiliile
locale ale municipiilor, oraselor si sectoarelor municipiului Bucuresti,
denumite in continuare consilii locale, infiinteaza si organizeaza serviciul
public de asistenta sociala.
(2) Serviciul public de asistenta sociala realizeaza la nivel judetean,
respectiv local, masurile de asistenta sociala in domeniul protectiei
copilului, familiei, persoanelor singure, persoanelor varstnice, persoanelor cu
handicap, precum si a oricaror persoane aflate in nevoie.
Art. 3
(1) Serviciul public de asistenta sociala se infiinteaza prin hotarare a
consiliului judetean, a Consiliului General al Municipiului Bucuresti,
respectiv a consiliului local, pana la 31 martie 2003.
(2) Consiliile judetene, Consiliul General al Municipiului Bucuresti si
consiliile locale aproba, prin hotarare, Regulamentul de organizare si
functionare a serviciului public de asistenta sociala, pe baza prevederilor
regulamentului-cadru aprobat prin prezenta hotarare.
(3) Atributiile serviciului public de asistenta sociala prevazute in
regulamentul-cadru se completeaza cu alte atributii, in functie de
caracteristicile sociale ale unitatilor administrativ-teritoriale.
Art. 4
(1) Consiliile judetene, Consiliul General al Municipiului Bucuresti si
consiliile locale infiinteaza serviciul public de asistenta sociala prin
reorganizarea serviciilor publice cu atributii in domeniu aflate in subordine sau,
dupa caz, a compartimentelor din aparatul propriu si prin redistribuirea
personalului existent in cadrul acestora.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplica serviciilor publice pentru protectia
copilului organizate la nivel judetean.
Art. 5
(1) In termen de cel mult 2 ani de la infiintarea serviciului public de
asistenta sociala se va asigura incadrarea in totalitate a acestuia cu personal
de specialitate cu diverse calificari, care are competente, responsabilitati si
atributii specifice domeniului de activitate.
(2) In aplicarea prevederilor alin. (1) conducatorul serviciului public de
asistenta sociala intocmeste necesarul de personal de specialitate si solicita
institutiilor specializate formarea si perfectionarea personalului existent in
conditiile legii.
Art. 6
Consiliile locale comunale vor incadra in aparatul propriu persoane cu
atributii in domeniile de asistenta sociala stabilite la art. 2 alin. (2), in
raport cu problematica sociala din unitatea administrativ-teritoriala, fara a
depasi numarul maxim de personal din aparatul propriu stabilit potrivit anexei
nr. 1 la Ordonanta Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative de
cheltuieli pentru autoritatile administratiei publice si institutiile publice,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 247/2002, cu modificarile
ulterioare.
Art. 7
In aplicarea prevederilor art. 42 alin. (3) din Legea nr. 705/2001
consiliile locale ale oraselor si comunelor pot realiza acordarea de servicii
sociale in mai multe unitati administrativ-teritoriale, pe baza de
parteneriate, aprobate prin hotarari ale acestora.
Art. 8
(1) Finantarea serviciului public de asistenta sociala se asigura din
bugetele locale.
(2) Finantarea activitatilor de asistenta sociala se asigura de la bugetele
locale si din bugetul de stat, in conformitate cu legislatia in vigoare.
(3) Finantarea activitatilor de asistenta sociala se poate asigura si din
alte surse prevazute de art. 53 alin. (2) din Legea nr. 705/2001.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul muncii si solidaritatii sociale,
Marian Sarbu
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
Ministrul sanatatii si familiei,
Daniela Bartos
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
ANEXA 1
REGULAMENT-CADRU
de organizare si functionare a serviciului public de asistenta sociala
Art. 1
(1) Serviciul public de asistenta sociala de la nivelul judetelor,
respectiv al municipiului Bucuresti, denumit in continuare serviciu public de
asistenta sociala, se organizeaza in subordinea consiliului judetean, respectiv
a Consiliului General al Municipiului Bucuresti.
(2) Serviciul public de asistenta sociala are rolul de a asigura la nivel
judetean, respectiv la nivelul municipiului Bucuresti, aplicarea politicilor si
strategiilor de asistenta sociala in domeniul protectiei familiei, persoanelor
singure, persoanelor varstnice, persoanelor cu handicap, precum si a oricaror persoane
aflate in nevoie.
(3) In vederea realizarii atributiilor prevazute de lege serviciul public
de asistenta sociala indeplineste, in principal, urmatoarele functii:
a) de strategie, prin care asigura elaborarea planurilor de asistenta
sociala pentru prevenirea si combaterea marginalizarii sociale si a programelor
de actiune antisaracie, pe care le supune spre aprobare consiliului judetean,
respectiv Consiliului General al Municipiului Bucuresti;
b) de coordonare, prin care stabileste masuri pentru dezvoltarea
strategiilor de interventie in sprijinul persoanelor aflate in nevoie si de
prevenire a situatiilor de marginalizare si excludere sociala la nivelul
judetului, respectiv al municipiului Bucuresti;
c) de administrare a fondurilor pe care le are la dispozitie;
d) de colaborare cu serviciile publice descentralizate ale ministerelor si
institutiilor care au responsabilitati in domeniul asistentei sociale, cu
serviciile publice locale de asistenta sociala, precum si cu reprezentantii
societatii civile implicati in derularea programelor de asistenta sociala;
e) de executie, prin asigurarea mijloacelor umane, materiale si financiare
necesare pentru implementarea strategiilor cu privire la actiunile antisaracie,
prevenirea si combaterea marginalizarii sociale, precum si pentru solutionarea
urgentelor sociale individuale si colective la nivelul judetului, respectiv al
municipiului Bucuresti;
f) de reprezentare, prin reprezentarea consiliului judetean, respectiv a
Consiliului General al Municipiului Bucuresti, pe plan intern si extern in
domeniul asistentei sociale.
(4) Structura organizatorica, numarul de personal si bugetul serviciului
public de asistenta sociala se aproba prin hotarare a consiliului judetean,
respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucuresti, astfel incat
functionarea acestuia sa asigure indeplinirea atributiilor ce ii revin potrivit
legii.
Art. 2
(1) Serviciul public de asistenta sociala de la nivelul municipiilor,
oraselor si sectoarelor municipiului Bucuresti, denumit in continuare serviciu
public local, se organizeaza in subordinea consiliilor locale.
(2) Structura organizatorica, numarul de personal, precum si bugetul
serviciului public local, se aproba prin hotarare a consiliului local, astfel
incat functionarea acestuia sa asigure indeplinirea atributiilor ce ii revin.
Art. 3
(1) Serviciul public local are rolul de a identifica si de a solutiona
problemele sociale ale comunitatii din domeniul protectiei copilului, familiei,
persoanelor singure, persoanelor varstnice, persoanelor cu handicap, precum si
a oricaror persoane aflate in nevoie.
(2) In exercitarea atributiilor prevazute de lege serviciul public local
desfasoara activitati in urmatoarele domenii:
A. in domeniul protectiei copilului:
a) monitorizeaza si analizeaza situatia copiilor din unitatea
administrativ-teritoriala respectiva, respectarea si realizarea drepturilor
lor, asigura centralizarea si sintetizarea acestor date si informatii;
b) identifica copiii aflati in dificultate, elaboreaza documentatia pentru
stabilirea masurilor speciale de protectie a acestora si sustine in fata
organelor competente masurile de protectie propuse;
c) realizeaza si sprijina activitatea de prevenire a abandonului copilului;
d) actioneaza pentru clarificarea situatiei juridice a copilului, inclusiv
pentru inregistrarea nasterii acestuia, in vederea identificarii unei solutii
cu caracter permanent pentru protectia copilului;
e) exercita dreptul de a reprezenta copilul si de a administra bunurile
acestuia, in situatiile si in conditiile prevazute de lege;
f) organizeaza si sustine dezvoltarea de servicii alternative de tip
familial;
g) identifica, evalueaza si acorda sprijin material si financiar familiilor
cu copii in intretinere; asigura consiliere si informare familiilor cu copii in
intretinere asupra drepturilor si obligatiilor acestora, asupra drepturilor
copilului, asupra serviciilor disponibile pe plan local, asupra institutiilor
speciale etc.;
h) asigura si urmareste aplicarea masurilor educative stabilite de organele
competente pentru copilul care a savarsit o fapta prevazuta de legea penala,
dar care nu raspunde penal;
i) asigura si urmareste aplicarea masurilor de prevenire si combatere a consumului
de alcool si droguri, precum si a comportamentului delincvent;
j) colaboreaza cu serviciile publice descentralizate ale ministerelor si
ale celorlalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale in
vederea identificarii situatiilor deosebite care apar in activitatea de
protectie a copilului, a cauzelor aparitiei acestor situatii si a stabilirii
masurilor pentru imbunatatirea acestei activitati;
k) realizeaza parteneriate si colaboreaza cu organizatiile neguvernamentale
si cu reprezentantii societatii civile in vederea dezvoltarii si sustinerii
masurilor de protectie a copilului;
l) asigura relationarea cu diverse servicii specializate;
m) sprijina accesul in institutiile de asistenta sociala destinate
copilului sau mamei si copilului si evalueaza modul in care sunt respectate
drepturile acestora;
n) asigura realizarea activitatilor in domeniul asistentei sociale, in
conformitate cu responsabilitatile ce ii revin, stabilite de legislatia in
vigoare;
B. in domeniul protectiei persoanelor adulte:
a) evalueaza situatia socioeconomica a persoanei, identifica nevoile si
resursele acesteia;
b) identifica situatiile de risc si stabileste masuri de preventie si de
reinsertie a persoanelor in mediul familial natural si in comunitate;
c) elaboreaza planurile individualizate privind masurile de asistenta
sociala pentru prevenirea sau combaterea situatiilor de risc social, inclusiv
interventii focalizate pentru consumatorii de droguri, de alcool, precum si
pentru persoanele cu probleme psihosociale;
d) organizeaza acordarea drepturilor de asistenta sociala si asigura
gratuit consultanta de specialitate in domeniul asistentei sociale, colaboreaza
cu alte institutii responsabile pentru a facilita accesul persoanelor la aceste
drepturi;
e) organizeaza si raspunde de plasarea persoanei intr-o institutie de
asistenta sociala si faciliteaza accesul acesteia in alte institutii
specializate (spitale, institutii de recuperare etc.);
f) evalueaza si monitorizeaza aplicarea masurilor de asistenta sociala de
care beneficiaza persoana, precum si respectarea drepturilor acesteia;
g) asigura consiliere si informatii privind problematica sociala (probleme
familiale, profesionale, psihologice, de locuinta, de ordin financiar si
juridic etc.);
h) asigura prin instrumente si activitati specifice asistentei sociale
prevenirea si combaterea situatiilor care implica risc crescut de marginalizare
si excludere sociala, cu prioritate a situatiilor de urgenta;
i) asigura relationarea cu diversele servicii publice sau alte institutii
cu responsabilitati in domeniul protectiei sociale;
j) realizeaza evidenta beneficiarilor de masuri de asistenta sociala;
k) dezvolta parteneriate si colaboreaza cu organizatii neguvernamentale si
cu alti reprezentanti ai societatii civile in vederea acordarii si
diversificarii serviciilor sociale, in functie de realitatile locale, pentru
persoanele cu handicap si persoanele varstnice;
l) colaboreaza cu serviciile publice descentralizate ale ministerelor in
vederea dezvoltarii de programe de asistenta sociala de interes local;
m) sustine financiar si tehnic realizarea activitatilor de asistenta
sociala, inclusiv serviciile sociale acordate la domiciliu sau in institutii;
n) asigura sprijin pentru persoanele varstnice sau persoanele cu handicap
prin realizarea unei retele eficiente de asistenti personali si ingrijitori la
domiciliu pentru acestia;
o) sprijina activitatea unitatilor protejate pentru persoanele cu handicap;
p) asigura amenajarile teritoriale si institutionale necesare, astfel incat
sa fie permis accesul neingradit al persoanelor cu handicap;
q) asigura realizarea activitatilor de asistenta sociala, in conformitate
cu responsabilitatile ce ii revin, stabilite de legislatia in vigoare;
C. in domeniul institutiilor de asistenta sociala publice sau private:
a) infiinteaza si organizeaza institutii de asistenta sociala, in functie
de nevoi si de numarul de potentiali beneficiari;
b) finanteaza sau cofinanteaza institutiile de asistenta sociala;
c) asigura resursele tehnice, materiale si de personal necesare pentru buna
functionare a institutiilor de asistenta sociala, in conformitate cu
standardele de calitate aprobate;
d) evalueaza si monitorizeaza activitatea desfasurata in cadrul
institutiilor de asistenta sociala, in conformitate cu responsabilitatile
stabilite de legislatia in vigoare;
e) controleaza modul de utilizare a fondurilor acordate institutiilor de
asistenta sociala de la bugetul local;
f) dezvolta si diversifica, singur sau in parteneriat cu organizatiile
neguvernamentale, serviciile acordate in cadrul institutiilor de asistenta
sociala, in vederea cresterii calitatii vietii persoanelor asistate;
D. in domeniul finantarii asistentei sociale:
a) elaboreaza si fundamenteaza propunerea de buget pentru finantarea
masurilor de asistenta sociala;
b) pregateste documentatia necesara in vederea stabilirii dreptului la
prestatiile si serviciile de asistenta sociala;
c) realizeaza activitatea financiar contabila privind asistenta sociala;
d) comunica directiilor generale de munca si solidaritate sociala judetene,
respectiv Directiei generale de munca si solidaritate sociala a municipiului
Bucuresti, numarul de beneficiari de asistenta sociala si sumele cheltuite cu
aceasta destinatie, potrivit prevederilor legislatiei in vigoare, precum si
altor autoritati centrale cu competente in implementarea strategiilor
sectoriale din domeniul asistentei sociale.