HOTARARE Nr. 162 din 13 februarie 2003
pentru aprobarea Procedurii privind aplicarea facilitatilor fiscale prevazute
in Acordul dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Statelor Unite ale Americii
referitor la programele de asistenta economica, tehnica si in domenii conexe,
semnat la Bucuresti la 24 octombrie 1995
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 121 din 26 februarie 2003
In temeiul art. 107 din Constitutie si al art. III lit. (A) si (F) din
Acordul dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Statelor Unite ale Americii
referitor la programele de asistenta economica, tehnica si in domenii conexe,
ratificat prin Ordonanta Guvernului nr. 25/1996, aprobata prin Legea nr.
30/1997,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Procedura privind aplicarea facilitatilor fiscale prevazute in
Acordul dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Statelor Unite ale Americii
referitor la programele de asistenta economica, tehnica si in domenii conexe,
semnat la Bucuresti la 24 octombrie 1995, prevazuta in anexa care face parte
integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 433/2001 pentru aprobarea Procedurii privind restituirea taxei
pe valoarea adaugata pentru bunurile si serviciile utilizate in cadrul
programelor de asistenta economica, tehnica si in domenii conexe, acordata de
Statele Unite ale Americii in cadrul Acordului dintre Guvernul Romaniei si
Guvernul Statelor Unite ale Americii, semnat la Bucuresti la 24 octombrie 1995,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 233 din 9 mai 2001.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
Ministrul afacerilor externe,
Mircea Geoana
ANEXA 1
PROCEDURA
privind aplicarea facilitatilor fiscale prevazute in Acordul dintre Guvernul
Romaniei si Guvernul Statelor Unite ale Americii referitor la programele de
asistenta economica, tehnica si in domenii conexe, semnat la Bucuresti la 24 octombrie
1995
CAP. 1
Procedura de restituire a taxei pe valoarea adaugata pentru bunurile si
serviciile utilizate in cadrul programelor de asistenta economica, tehnica si
in domenii conexe, acordata de Statele Unite ale Americii in cadrul Acordului
dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Statelor Unite ale Americii, semnat la
Bucuresti la 24 octombrie 1995
Art. 1
Potrivit prevederilor art. III din Acordul dintre Guvernul Romaniei si
Guvernul Statelor Unite ale Americii referitor la programele de asistenta
economica, tehnica si in domenii conexe, ratificat prin Ordonanta Guvernului
nr. 25/1996, aprobata prin Legea nr. 30/1997, se restituie taxa pe valoarea
adaugata pentru:
a) bunurile procurate din tara si/sau serviciile utilizate in cadrul programelor
de asistenta acordata de Statele Unite ale Americii, de catre organizatiile
publice sau private cu responsabilitati in implementarea programelor
respective;
b) bunurile achizitionate din tara, destinate folosintei proprii a
personalului si familiilor acestuia, care sunt in relatii contractuale sau sunt
angajatii organizatiilor publice ori private care sunt responsabile pentru
implementarea programelor de asistenta ale Statelor Unite ale Americii si care
se afla in Romania pentru a indeplini activitati in legatura cu programele de
asistenta ale Statelor Unite ale Americii, cu exceptia cetatenilor romani sau a
acelor persoane care sunt rezidenti permanenti in Romania, in intelesul
Conventiei de la Viena referitor la relatiile diplomatice;
c) inchirierea cladirilor ca resedinta a persoanelor prevazute la lit. b).
Art. 2
(1) Pentru bunurile procurate din tara si/sau serviciile utilizate de
organizatiile publice si private - persoane juridice romane care se incadreaza
la art. 1 lit. a) - taxa pe valoarea adaugata se restituie lunar, la cerere, de
catre organele fiscale teritoriale la care sunt inregistrate ca platitoare de
impozite si taxe, in termen de 30 de zile de la data depunerii cererii de
restituire, pe baza verificarilor efectuate.
(2) Cererea de restituire, intocmita conform modelului prevazut in anexa
nr. 1, impreuna cu borderoul documentelor justificative, intocmit conform
modelului prevazut in anexa nr. 2, se depun la organele fiscale pana la finele
lunii urmatoare celei pentru care se solicita restituirea taxei pe valoarea
adaugata.
(3) Organele fiscale vor verifica:
a) daca documentele care atesta achizitionarea bunurilor si/sau a
serviciilor corespund formularelor tipizate comune si specifice privind
aplicarea taxei pe valoarea adaugata, prevazute de reglementarile in vigoare,
si daca se refera la luna pentru care se solicita restituirea;
b) daca bunurile si/sau serviciile pentru care se solicita restituirea se
incadreaza in prevederile art. 1 lit. a);
c) existenta documentelor care atesta plata bunurilor si/sau a serviciilor
si a taxei pe valoarea adaugata aferente, solicitate la restituire.
(4) Nedepunerea in termen a cererii de restituire atrage pierderea
dreptului de restituire a taxei pe valoarea adaugata.
(5) Dupa verificare se va intocmi un act de control din care sa rezulte
suma de restituit. In cazul in care organele de control propun in urma
verificarii aprobarea rambursarii partiale a taxei pe valoarea adaugata sau
respingerea cererii, acestea vor mentiona in actul de control intocmit motivele
si cauzele care determina situatia respectiva.
(6) Restituirea taxei pe valoarea adaugata se aproba de conducatorul
unitatii fiscale. Pe baza aprobarii organele fiscale vor efectua restituirea
sumei catre beneficiarul cererii prin trezoreria statului.
(7) Masurile dispuse prin actul de control pot fi contestate de titularul
cererii conform prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 13/2001
privind solutionarea contestatiilor impotriva masurilor dispuse prin actele de
control sau de impunere intocmite de organele Ministerului Finantelor Publice,
aprobata si modificata prin Legea nr. 506/2001.
Art. 3
(1) Organizatiile publice sau private - persoane juridice straine care se
incadreaza la art. 1 lit. a) -, precum si persoanele fizice mentionate la art.
1 lit. b) vor depune in doua exemplare la Ministerul Afacerilor Externe -
Directia protocol, cel tarziu pana la finele lunii urmatoare celei pentru care
se solicita restituirea, cererea de restituire a taxei pe valoarea adaugata,
conform modelului prevazut in anexa nr. 3, insotita de:
a) documentele, in copie si in original, in care sunt consemnate
cumpararile de bunuri si/sau de servicii;
b) documentele, in copie si in original, care atesta achitarea
contravalorii bunurilor si/sau a serviciilor;
c) borderoul, conform modelului prevazut in anexa nr. 2.
(2) Ministerul Afacerilor Externe verifica daca persoanele in cauza sunt
indreptatite sa solicite restituirea taxei pe valoarea adaugata conform
prevederilor Acordului dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Statelor Unite ale
Americii referitor la programele de asistenta economica, tehnica si in domenii
conexe si daca bunurile si serviciile pentru care se solicita restituirea se
incadreaza in prevederile art. III din acelasi acord.
(3) Sumele trecute in borderourile anexate la cererile de restituire a
taxei pe valoarea adaugata se verifica de Directia protocol din cadrul
Ministerului Afacerilor Externe pe baza documentelor primite. In urma
verificarii, pe borderou se va face mentiunea, sub semnatura, "Confruntat
cu documentele justificative".
(4) Dupa verificare Ministerul Afacerilor Externe transmite cererile
avizate impreuna cu documentatia anexata catre titularii cererilor, care le vor
depune la Directia generala a finantelor publice a municipiului Bucuresti.
(5) Directia generala a finantelor publice a municipiului Bucuresti
solutioneaza cererile de restituire a taxei pe valoarea adaugata pe baza
verificarii documentatiei depuse de titularii cererilor, in termen de 30 de
zile de la data primirii acestora.
(6) Verificarea efectuata de Directia generala a finantelor publice a
municipiului Bucuresti in vederea solutionarii cererilor de restituire a taxei
pe valoarea adaugata urmareste:
a) ca documentele ce atesta achizitionarea de bunuri si/sau de servicii sa
corespunda formularelor tipizate comune si specifice privind aplicarea taxei pe
valoarea adaugata, prevazute de reglementarile in vigoare, sa se refere la luna
pentru care se solicita restituirea si sa permita identificarea furnizorilor de
bunuri si/sau a prestatorilor de servicii;
b) existenta documentelor care atesta plata bunurilor si/sau a serviciilor
si a taxei pe valoarea adaugata aferente, solicitate la restituire;
c) existenta avizului favorabil al Ministerului Afacerilor Externe pe
cererile de restituire a taxei pe valoarea adaugata.
(7) In urma verificarii se intocmeste o nota in care se consemneaza numarul
si data cererii, rezultatul verificarii si propuneri cu privire la aprobarea
restituirii sau la respingerea cererii de restituire a taxei pe valoarea
adaugata. Documentele in original prezentate de titularii cererilor vor fi
restituite acestora dupa efectuarea verificarii; copiile de pe documente vor fi
stampilate si semnate de organul fiscal, cu mentiunea "Conform cu
originalul", si vor fi pastrate de organul fiscal.
(8) Restituirea taxei pe valoarea adaugata se aproba de directorul general
al Directiei generale a finantelor publice a municipiului Bucuresti.
(9) Pe baza notei aprobate se intocmesc comunicarea catre trezorerie,
potrivit modelului prevazut in anexa nr. 4, precum si comunicarea catre
solicitant privind modul de solutionare a cererii de restituire a taxei pe
valoarea adaugata, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 5. Comunicarea
catre trezorerie va fi insotita de un exemplar al cererii aprobate.
(10) In baza comunicarii primite trezoreria va intocmi ordine de plata tip
trezorerie (OPHT). Plata se va face in lei prin virament in conturi bancare
deschise de titularul cererii de restituire a taxei pe valoarea adaugata la
banci autorizate de Banca Nationala a Romaniei.
Art. 4
Anexele nr. 1 - 5 fac parte integranta din prezenta procedura.
CAP. 2
Procedura pentru aplicarea scutirii de drepturi de import si de taxa pe
valoarea adaugata a bunurilor importate in cadrul programelor de asistenta
economica, tehnica si in domenii conexe, acordata de Statele Unite ale Americii
in cadrul Acordului dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Statelor Unite ale
Americii, semnat la Bucuresti la 24 octombrie 1995
Art. 5
Potrivit prevederilor art. III lit. (A) din Acordul dintre Guvernul
Romaniei si Guvernul Statelor Unite ale Americii referitor la programele de asistenta
economica, tehnica si in domenii conexe, se scutesc de drepturi de import
bunurile donate de Statele Unite ale Americii in vederea comercializarii, cu
conditia ca sumele obtinute sa fie utilizate pentru acoperirea costurilor de
administrare a programelor de asistenta economica, tehnica si in domenii conexe
derulate in cadrul Acordului dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Statelor
Unite ale Americii.
Art. 6
Comercializarea bunurilor importate conform art. 5 se scuteste de taxa pe
valoarea adaugata, cu conditia ca sumele obtinute sa fie utilizate pentru
acoperirea costurilor de administrare a programelor de asistenta economica,
tehnica si in domenii conexe, mentionate la art. 5.
Art. 7
Scutirile prevazute la art. 5 si 6 se acorda daca importul si
comercializarea bunurilor sunt efectuate de catre organizatiile publice sau
private cu responsabilitati in implementarea programelor de asistenta
economica, tehnica si in domenii conexe derulate in cadrul Acordului dintre
Guvernul Romaniei si Guvernul Statelor Unite ale Americii.
Art. 8
Scutirea de drepturi de import prevazuta la art. 5 se acorda de catre
birourile vamale de control si vamuire, pe baza unei declaratii pe propria
raspundere semnate de reprezentantul legal al importatorului sau de persoana
imputernicita de acesta, prin care se confirma ca bunurile sunt destinate
scopurilor prevazute la art. 6. Reprezentantii legali isi asuma intreaga
raspundere privind corecta declarare a scopului pentru care se realizeaza
importurile. Declaratiile nereale atrag raspunderea civila sau penala, dupa
caz, potrivit prevederilor Legii nr. 141/1997 privind Codul vamal al Romaniei,
cu modificarile ulterioare. Declaratia pe propria raspundere se intocmeste in
trei exemplare originale, dintre care un exemplar se depune la biroul vamal la
care se face declaratia vamala de import, un exemplar se depune la organul
fiscal teritorial, iar al treilea exemplar se pastreaza de importator.
Art. 9
Scutirea de taxa pe valoarea adaugata prevazuta la art. 6 se realizeaza
prin facturarea bunurilor fara taxa pe valoarea adaugata.
ANEXA 1*)
la procedura
*) Anexa nr. 1 este reprodusa in facsimil.
___________________________
| Organul fiscal teritorial
|
CERERE | Numarul de inregistrare
|
de restituire a taxei pe valoarea adaugata | .........................
|
| Din data de .............
|
|___________________________|
______________________________________________________________________________
| | |
| 1. | DENUMIREA SOLICITANTULUI: .............................................
|
|____|_________________________________________________________________________|
| 2. | ADRESA: |
| | Localitatea .........................., str. ................. nr. ...,
|
| | sectorul ....., codul postal ....., codul fiscal ....., judetul .......
|
|____|_________________________________________________________________________|
In conformitate cu prevederile art. III din Acordul dintre Guvernul
Romaniei si Guvernul Statelor Unite ale Americii referitor la programele de
asistenta economica, tehnica si in domenii conexe, semnat la Bucuresti la 24
octombrie 1995, prin prezenta solicitam restituirea sumei de
...................... lei.
(in cifre) (in litere)
pentru bunurile si/sau serviciile cuprinse in borderourile anexate.
Solicitam restituirea prin virament in contul nr.
........................., deschis la ............................... si/sau
compensarea pentru furnizorii mentionati in borderoul anexat.
Restituirea este aferenta perioadei: anul ......... luna ..................
Solicitant,
Semnatura .............. Stampila ................ data ..........
______________________________________________________________________________
| CADRU REZERVAT ORGANULUI FISCAL
|
|
|
| Aprobam restituirea T.V.A. pentru suma de ............................. lei,
|
| Nu aprobam restituirea sumei de ....................................... lei,
|
| din urmatoarele motive: ....................................................
|
| ............................................................................
|
| ............................................................................
|
| Conducatorul unitatii fiscale
|
| Semnatura .............. Stampila ................... Data ..............
|
|______________________________________________________________________________|
ANEXA 2*)
la procedura
*) Anexa nr. 2 este reprodusa in facsimil.
Denumirea solicitantului .......................
Adresa solicitantului ..........................
BORDEROU
cuprinzand documentele justificative
______________________________________________________________________________
| | Documentul | Denumirea | Valoarea inscrisa| Valoarea
|
|Nr. |____________________________| furnizorului/| in document, | taxei pe
|
|crt.| Denumirea | Numarul | Data | prestatorului| inclusiv taxa pe | valoarea
|
| | | | | | valoarea adaugata| adaugata
|
|____|___________|_________|______|______________|__________________|__________|
|____|___________|_________|______|______________|__________________|__________|
|____|___________|_________|______|______________|__________________|__________|
|____|___________|_________|______|______________|__________________|__________|
Semnatura ................ Stampila ............. Data ..........
ANEXA 3*)
la procedura
*) Anexa nr. 3 este reprodusa in facsimil.
______________________________________________________________________________
| Numarul de inregistrare | | Numarul de inregistrare
|
| ....................... | CERERE | .......................
|
| | de restituire a taxei |
|
| Din data de: .......... | pe valoarea adaugata | Din data de: ..........
|
| | |
|
| Loc rezervat pentru | | Loc rezervat pentru
|
| Ministerul | | Ministerul
|
| Finantelor Publice | | Finantelor Publice
|
|_________________________|__________________________|_________________________|
______________________________________________________________________________
| |
|
| 1. | DENUMIREA SOLICITANTULUI: .............................................
|
|____|_________________________________________________________________________|
| |
|
| 2. | ADRESA: ...............................................................
|
|____|_________________________________________________________________________|
In conformitate cu prevederile art. III din Acordul dintre Guvernul
Romaniei si Guvernul Statelor Unite ale Americii, referitor la programele de
asistenta economica, tehnica si in domenii conexe, semnat la Bucuresti la 24
octombrie 1995, prin prezenta solicitam restituirea
sumei de ......................... lei
(in cifre) (in litere)
pentru bunurile si/sau serviciile cuprinse in borderoul anexat.
Se anexeaza documentele (se marcheaza cu x):
_
- factura fiscala |_|
_
- bon de comanda-chitanta |_|
_
- alte documente legal aprobate |_|
_
- documente de plata |_|
_
- borderou |_|
Restituirea este aferenta perioadei: anul ...... luna ..............
Solicitam restituirea in contul nr.
......................................., deschis la .......................
Sucursala ......................
Solicitant,
Nume ......... Prenume .............. Functia (daca este cazul) ...........
Semnatura ............... Stampila (daca este cazul)
______________________________________________________________________________
| |
| CADRU REZERVAT MINISTERULUI AFACERILOR EXTERNE
|
|
|
| Avizam favorabil restituirea T.V.A. in suma de ............... lei, fiind
|
| indeplinite conditiile prevazute la art. III din Acordul dintre Guvernul
|
| Romaniei si Guvernul Statelor Unite ale Americii referitor la programele
|
| de asistenta economica, tehnica si in domenii conexe, semnat la Bucuresti la
|
| 24 octombrie 1995.
|
|
|
| Directorul Directiei protocol,
|
| |
| Semnatura ................... Data .............
|
|
|
| Stampila |
|
|
|______________________________________________________________________________|
______________________________________________________________________________
|
|
| CADRU REZERVAT MINISTERULUI FINANTELOR PUBLICE
|
| |
| Aprobam restituirea T.V.A. in suma de ........................ lei.
|
|
|
| Directorul general al Directiei generale a finantelor publice a
|
| municipiului Bucuresti,
|
|
|
| Semnatura ................... Data .............
|
|
|
| Stampila
|
|
|
|______________________________________________________________________________|
ANEXA 4
la procedura
DIRECTIA GENERALA A FINANTELOR PUBLICE
A MUNICIPIULUI BUCURESTI
Nr. ....../...........
Catre
Trezoreria ..............................
Ca urmare a cererii de restituire a taxei pe valoarea adaugata,
inregistrata la Directia generala a finantelor publice a municipiului Bucuresti
sub nr. ....../............, in baza prevederilor art. III lit. (F) din Acordul
dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Statelor Unite ale Americii referitor la
programele de asistenta economica, tehnica si in domenii conexe, ratificat prin
Ordonanta Guvernului nr. 25/1996, aprobata prin Legea nr. 30/1997, s-a aprobat
restituirea sumei de ........................ lei, reprezentand taxa pe
valoarea adaugata aferenta bunurilor si serviciilor cumparate de catre:
............................................. .
(titularul cererii)
Va rugam ca suma de mai sus sa fie restituita prin virament in contul nr.
...................., deschis la Banca ......................,
Sucursala/Filiala ........................ .
Alaturat va remitem cererea de restituire aprobata, pe baza careia va rugam
sa efectuati viramentul.
Director,
.........................
ANEXA 5
la procedura
DIRECTIA GENERALA A FINANTELOR PUBLICE
A MUNICIPIULUI BUCURESTI
Nr. ....../...........
Catre
.................................
Prin prezenta va comunicam ca, urmare a cererii dumneavoastra de restituire
a taxei pe valoarea adaugata, inregistrata la Directia generala a finantelor
publice a municipiului Bucuresti sub nr. ......./........., in baza
prevederilor art. III lit. (F) din Acordul dintre Guvernul Romaniei si Guvernul
Statelor Unite ale Americii referitor la programele de asistenta economica,
tehnica si in domenii conexe, ratificat prin Ordonanta Guvernului nr. 25/1996,
aprobata prin Legea nr. 30/1997, vi s-a aprobat restituirea taxei pe valoarea
adaugata in suma de ...................... lei, urmand ca plata sa se efectueze
prin virament in contul nr. ........................, deschis la Banca
........................., Sucursala/Filiala .......................... .
De asemenea, va comunicam ca nu s-a aprobat restituirea sumei de
........... din urmatoarele motive:
........................................................
Director,
.........................