HOTARARE Nr. 433 din 25 aprilie 2001
pentru aprobarea Procedurii privind restituirea taxei pe valoarea adaugata
pentru bunurile si serviciile utilizate in cadrul programelor de asistenta
economica, tehnica si in domenii conexe, acordata de Statele Unite ale Americii
in cadrul Acordului dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Statelor Unite ale
Americii, semnat la Bucuresti la 24 octombrie 1995
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 233 din 9 mai 2001
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. III
lit. (F) din Acordul dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Statelor Unite ale
Americii referitor la programele de asistenta economica, tehnica si in domenii conexe,
ratificat prin Ordonanta Guvernului nr. 25/1996, aprobata prin Legea nr.
30/1997,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ARTICOL UNIC
Se aproba Procedura privind restituirea taxei pe valoarea adaugata pentru
bunurile si serviciile utilizate in cadrul programelor de asistenta economica,
tehnica si in domenii conexe, acordata de Statele Unite ale Americii in cadrul
Acordului dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Statelor Unite ale Americii,
semnat la Bucuresti la 24 octombrie 1995, ratificat prin Ordonanta Guvernului
nr. 25/1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 177 din
5 august 1996, aprobata prin Legea nr. 30/1997, prevazuta in anexa care face
parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
Ministrul afacerilor externe,
Mircea Geoana
ANEXA 1
PROCEDURA
privind restituirea taxei pe valoarea adaugata pentru bunurile si serviciile
utilizate in cadrul programelor de asistenta economica, tehnica si in domenii
conexe, acordata de Statele Unite ale Americii in cadrul Acordului dintre
Guvernul Romaniei si Guvernul Statelor Unite ale Americii, semnat la Bucuresti
la 24 octombrie 1995
I. Potrivit prevederilor art. III din Acordul dintre Guvernul Romaniei si
Guvernul Statelor Unite ale Americii referitor la programele de asistenta
economica, tehnica si in domenii conexe, ratificat prin Ordonanta Guvernului
nr. 25/1996, se restituie taxa pe valoarea adaugata pentru:
a) bunurile procurate din tara si/sau serviciile utilizate in cadrul
programelor de asistenta, acordata de Statele Unite ale Americii, de catre
organizatiile publice sau private cu responsabilitati in implementarea
programelor respective;
b) bunurile achizitionate din tara, destinate folosintei proprii a
personalului si familiilor acestuia, care sunt in relatii contractuale sau sunt
angajatii organizatiilor publice ori private care sunt responsabile pentru
implementarea programelor de asistenta ale Statelor Unite ale Americii si care
se afla in Romania pentru a indeplini activitati in legatura cu programele de
asistenta ale Statelor Unite ale Americii, cu exceptia cetatenilor romani sau a
acelor persoane care sunt rezidenti permanenti in Romania, in intelesul
Conventiei de la Viena referitor la relatiile diplomatice;
c) inchirierea cladirilor ca resedinta a persoanelor prevazute la lit. b).
II. a) Pentru bunurile procurate din tara si/sau serviciile utilizate de
organizatiile publice si private - persoane juridice romane care se incadreaza
la pct. I lit. a) - taxa pe valoarea adaugata se restituie lunar, la cerere, de
catre organele fiscale teritoriale la care sunt inregistrate ca platitoare de
impozite si taxe, in termen de 30 de zile de la data depunerii cererii de
restituire, pe baza verificarilor efectuate.
b) Cererea de restituire intocmita conform modelului prezentat in anexa nr.
1 la prezenta procedura, impreuna cu Borderoul documentelor justificative,
intocmit conform modelului prezentat in anexa nr. 2 la prezenta procedura, se
depun la organele fiscale pana la finele lunii urmatoare celei pentru care se
solicita restituirea taxei pe valoarea adaugata.
c) Organele fiscale vor verifica:
- daca documentele care atesta achizitionarea bunurilor si/sau a
serviciilor corespund formularelor tipizate comune si specifice privind
aplicarea taxei pe valoarea adaugata, prevazute de reglementarile in vigoare,
si daca se refera la luna pentru care se solicita restituirea;
- daca bunurile si/sau serviciile pentru care se solicita restituirea se
incadreaza in prevederile pct. I lit. a);
- existenta documentelor care atesta plata bunurilor si/sau a serviciilor
si a taxei pe valoarea adaugata aferente, solicitate la restituire.
d) Nedepunerea in termen a cererii de restituire atrage pierderea dreptului
de restituire a taxei pe valoarea adaugata.
e) Dupa verificare se va intocmi un act de control din care sa rezulte suma
de restituit. In cazul in care organele de control propun in urma verificarii
aprobarea rambursarii partiale a taxei pe valoarea adaugata sau respingerea
cererii, acestea vor mentiona in actul de control intocmit motivele si cauzele
care determina situatia respectiva.
f) Restituirea taxei pe valoarea adaugata se aproba de conducatorul
unitatii fiscale. Pe baza aprobarii organele fiscale vor efectua restituirea
sumei catre beneficiarul cererii prin trezoreria statului.
g) Masurile dispuse prin actul de control pot fi contestate de titularul
cererii conform prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 13/2001
privind solutionarea contestatiilor impotriva masurilor dispuse prin actele de
control sau de impunere intocmite de organele Ministerului Finantelor Publice.
III. a) Organizatiile publice sau private - persoane juridice straine care
se incadreaza la pct. I lit. a) -, precum si persoanele fizice mentionate la
pct. I lit. b) vor depune in doua exemplare la Ministerul Afacerilor Externe -
Directia protocol, cel tarziu pana la finele lunii urmatoare celei pentru care
se solicita restituirea, cererea de restituire a taxei pe valoarea adaugata,
conform modelului prezentat in anexa nr. 3 la prezenta procedura, insotita de:
- documentele, in copie si in original, in care sunt consemnate cumpararile
de bunuri si/sau de servicii;
- documentele, in copie si in original, care atesta achitarea contravalorii
bunurilor si/sau a serviciilor;
- borderoul, conform modelului prezentat in anexa nr. 2 la prezenta
procedura.
b) Ministerul Afacerilor Externe verifica daca persoanele in cauza sunt
indreptatite sa solicite restituirea taxei pe valoarea adaugata conform
prevederilor Acordului dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Statelor Unite ale
Americii, ratificat prin Ordonanta Guvernului nr. 25/1996, aprobata prin Legea
nr. 30/1997, si daca bunurile si serviciile pentru care se solicita restituirea
se incadreaza in prevederile art. III din acelasi acord.
c) Sumele trecute in borderourile anexate la cererile de restituire a taxei
pe valoarea adaugata se verifica de Directia protocol din cadrul Ministerului
Afacerilor Externe pe baza documentelor primite. In urma verificarii pe
borderou se va face mentiunea, sub semnatura, "Confruntat cu documentele
justificative".
d) Dupa verificare Ministerul Afacerilor Externe transmite cererile avizate
impreuna cu documentatia anexata catre titularii cererilor, care le vor depune
la Directia generala a finantelor publice a municipiului Bucuresti.
e) Directia generala a finantelor publice a municipiului Bucuresti
solutioneaza cererile de restituire a taxei pe valoarea adaugata pe baza
verificarii documentatiei depuse de titularii cererilor, in termen de 30 de
zile de la data primirii acestora.
f) Verificarea efectuata de Directia generala a finantelor publice a
municipiului Bucuresti in vederea solutionarii cererilor de restituire a taxei
pe valoarea adaugata urmareste:
- ca documentele ce atesta achizitionarea de bunuri si/sau de servicii sa
corespunda formularelor tipizate comune si specifice privind aplicarea taxei pe
valoarea adaugata, prevazute de reglementarile in vigoare, sa se refere la luna
pentru care se solicita restituirea si sa permita identificarea furnizorilor de
bunuri si/sau a prestatorilor de servicii;
- existenta documentelor care atesta plata bunurilor si/sau a serviciilor
si a taxei pe valoarea adaugata aferente, solicitate la restituire;
- existenta avizului favorabil al Ministerului Afacerilor Externe pe
cererile de restituire a taxei pe valoarea adaugata.
g) In urma verificarii se intocmeste o nota in care se consemneaza numarul
si data cererii, rezultatul verificarii si propuneri cu privire la aprobarea
restituirii sau la respingerea cererii de restituire a taxei pe valoarea
adaugata. Documentele in original prezentate de titularii cererilor vor fi
restituite acestora dupa efectuarea verificarii; copiile de pe documente vor fi
stampilate si semnate de organul fiscal, cu mentiunea "conform cu
originalul", si vor fi pastrate de catre organul fiscal.
h) Restituirea taxei pe valoarea adaugata se aproba de catre directorul
general al Directiei generale a finantelor publice a municipiului Bucuresti.
i) Pe baza notei aprobate se intocmesc comunicarea catre trezorerie,
potrivit modelului prezentat in anexa nr. 4 la prezenta procedura, precum si
comunicarea catre solicitant privind modul de solutionare a cererii de
restituire a taxei pe valoarea adaugata, potrivit modelului prezentat in anexa
nr. 5 la prezenta procedura. Comunicarea catre trezorerie va fi insotita de un
exemplar al cererii aprobate.
j) In baza comunicarii primite trezoreria va intocmi ordine de plata tip
trezorerie (OPHT). Plata se va face in lei prin virament in conturi bancare
deschise de titularul cererii de restituire a taxei pe valoarea adaugata la
banci autorizate de Banca Nationala a Romaniei.
IV. Anexele nr. 1 - 5 fac parte integranta din prezenta procedura.
ANEXA 1
la procedura
_______________________________
CERERE | Organul fiscal teritorial |
de restituire a taxei pe valoarea adaugata | Numarul de inregistrare |
| ............................. |
| Din data de ................. |
|_______________________________|
___________________________________________________________________________
| 1. DENUMIREA SOLICITANTULUI ............................................ |
|___________________________________________________________________________|
| 2. ADRESA: |
| Localitatea ........................., str. ............... nr. ...., |
| sectorul ........., codul postal ............., codul fiscal ........ |
| ..................., judetul ...................... |
|___________________________________________________________________________|
In conformitate cu prevederile art. III din Acordul dintre Guvernul
Romaniei si Guvernul Statelor Unite ale Americii referitor la programele de
asistenta economica, tehnica si in domenii conexe, semnat la Bucuresti la 24
octombrie 1995, prin prezenta solicitam restituirea sumei de
.............................
(in cifre) (in litere)
lei pentru bunurile si/sau serviciile cuprinse in borderourile anexate.
Solicitam restituirea prin virament in contul nr.
........................., deschis la ................................. .
Restituirea este aferenta perioadei: anul .......... luna ................
Solicitant,
Semnatura ................ Stampila ................. Data ...............
___________________________________________________________________________
| CADRU REZERVAT ORGANULUI FISCAL |
| |
| Aprobam restituirea T.V.A. pentru suma de ......................... lei. |
| Nu aprobam restituirea sumei de ..................................... lei |
| din urmatoarele motive: ................................................. |
| ......................................................................... |
| ......................................................................... |
| |
| Conducatorul unitatii fiscale, |
| Semnatura ................... Stampila ............ Data ................ |
|___________________________________________________________________________|
ANEXA 2
la procedura
Denumirea solicitantului .......................
Adresa solicitantului ..........................
BORDEROU
cuprinzand documentele justificative
___________________________________________________________________________
| | Documentul | Denumirea |Valoarea inscrisa|Valoarea taxei|
|Nr. |______________________|furnizorului/ | in document, | pe valoarea |
|crt.|Denumirea|Numarul|Data|prestatorului |inclusiv taxa pe | adaugata |
| | | | | |valoarea adaugata| |
|____|_________|_______|____|______________|_________________|______________|
|____|_________|_______|____|______________|_________________|______________|
|____|_________|_______|____|______________|_________________|______________|
|____|_________|_______|____|______________|_________________|______________|
Semnatura ................ Stampila ................ Data ...........
ANEXA 3
la procedura
____________________________________________________________________________
| Numarul de inregistrare | | Numarul de inregistrare |
| .............................. | | ........................|
| Din data de .................. | CERERE | Din data de ............|
| | de restituire | |
| Loc rezervat | a taxei pe | Loc rezervat |
|Ministerului Finantelor Publice |valoarea adaugata| Ministerului |
| | | Afacerilor Externe |
|________________________________|_________________|_________________________|
____________________________________________________________________________
| 1. | DENUMIREA SOLICITANTULUI ............................................ |
|____|_______________________________________________________________________|
| 2. | ADRESA .............................................................. |
|____|_______________________________________________________________________|
In conformitate cu prevederile art. III din Acordul dintre Guvernul
Romaniei si Guvernul Statelor Unite ale Americii referitor la programele de
asistenta economica, tehnica si in domenii conexe, semnat la Bucuresti la 24
octombrie 1995, prin prezenta solicitam restituirea sumei de
.............................
(in cifre) (in
litere)
lei pentru bunurile si/sau serviciile cuprinse in borderoul anexat.
Se anexeaza documentele (se marcheaza cu x):
_
- factura fiscala |_|
_
- bon de comanda-chitanta |_|
_
- alte documente legal aprobate |_|
_
- documente de plata |_|
_
- borderou |_|
Restituirea taxei pe valoarea adaugata este aferenta perioadei: anul
....... luna ............. .
Solicitam restituirea in contul nr. ............, deschis la ..............,
sucursala .............. .
Solicitant,
Nume ............ Prenume .............. Functia (daca este cazul)
.........
Semnatura .............. Stampila (daca este cazul)
______________________________________________________________________________
| CADRU REZERVAT MINISTERULUI AFACERILOR EXTERNE
|
|
|
| Avizam favorabil restituirea T.V.A. in suma de .............. lei, fiind
|
| indeplinite conditiile prevazute la art. III din Acordul dintre Guvernul |
| Romaniei si Guvernul Statelor Unite ale Americii referitor la programele de
|
| asistenta economica, tehnica si in domenii conexe, semnat la Bucuresti la
|
| 24 octombrie 1995.
|
|
|
| Directorul Directiei protocol, |
|
|
| Semnatura ........... Data ..............
|
| Stampila
|
|______________________________________________________________________________|
____________________________________________________________________________
| CADRU REZERVAT MINISTERULUI FINANTELOR PUBLICE |
| |
| Aprobam restituirea T.V.A. in suma de .......................... lei. |
| |
| Directorul general al Directiei generale a finantelor publice a |
| municipiului Bucuresti, |
| |
| Semnatura ............. Data ............. |
| Stampila |
|____________________________________________________________________________|
ANEXA 4
la procedura
DIRECTIA GENERALA A FINANTELOR PUBLICE
A MUNICIPIULUI BUCURESTI
Directia control financiar fiscal Nr....../........
Catre
Trezoreria ...................
Urmare cererii de restituire a taxei pe valoarea adaugata, inregistrata la
Directia generala a finantelor publice a municipiului Bucuresti sub nr.
....../.........., in baza prevederilor art. III lit. (F) din Acordul dintre
Guvernul Romaniei si Guvernul Statelor Unite ale Americii referitor la
programele de asistenta economica, tehnica si in domenii conexe, semnat la
Bucuresti la 24 octombrie 1995, s-a aprobat restituirea sumei de
............... lei, reprezentand taxa pe valoarea adaugata aferenta bunurilor
si serviciilor cumparate de catre .............................. .
(titularul cererii)
Va rugam ca suma de mai sus sa fie restituita prin virament in contul nr.
................., deschis la Banca .........................,
sucursala/filiala .................................... .
Alaturat va remitem cererea de restituire aprobata, pe baza careia va rugam
sa efectuati viramentul.
Director,
........................
ANEXA 5
la procedura
DIRECTIA GENERALA A FINANTELOR PUBLICE
A MUNICIPIULUI BUCURESTI
Directia control financiar fiscal Nr........./.......
Catre
..........................
Prin prezenta va comunicam ca, urmare a cererii dumneavoastra de restituire
a taxei pe valoarea adaugata, inregistrata la Directia generala a finantelor
publice a municipiului Bucuresti sub nr. ........../..........., in baza
prevederilor art. III lit. (F) din Acordul dintre Guvernul Romaniei si Guvernul
Statelor Unite ale Americii referitor la programele de asistenta economica,
tehnica si in domenii conexe, semnat la Bucuresti la 24 octombrie 1995, vi s-a
aprobat restituirea taxei pe valoarea adaugata in suma de .................
lei, urmand ca plata sa se efectueze prin virament in contul nr.
..................., deschis la Banca ....................., sucursala/filiala
.................... .
De asemenea, va comunicam ca nu s-a aprobat restituirea sumei de
........... lei din urmatoarele motive:
.................................................. .
Director,
.........................