HOTARARE Nr. 109 din 11 aprilie 1997
privind infiintarea Societatii Comerciale "Antrepriza Reparatii si Lucrari
- A.R.L. Cluj" - S.A., prin reorganizarea Administratiei Nationale a
Drumurilor din Romania - R.A.
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 68 din 17 aprilie 1997
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
(1) Se infiinteaza Societatea Comerciala pe actiuni "Antrepriza
Reparatii si Lucrari - A.R.L. Cluj" - S.A., persoana juridica romana cu
capital integral de stat.
(2) Sediul societatii comerciale este in municipiul Cluj-Napoca, Str.
Cojocnei nr. 93-97, judetul Cluj, in imobile aflate in patrimoniul
Administratiei Nationale a Drumurilor din Romania - R.A. si inchiriate
societatii comerciale.
(3) Societatea Comerciala "Antrepriza Reparatii si Lucrari - A.R.L.
Cluj" - S.A. se organizeaza si functioneaza in conformitate cu
dispozitiile legale in vigoare si cu statutul prevazut in anexa nr. 1, care
face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Capitalul social initial al Societatii Comerciale "Antrepriza
Reparatii si Lucrari - A.R.L. Cluj" - S.A., reevaluat conform Hotararii
Guvernului nr. 500/1994, este de 10.221.638 mii lei si se constituie prin preluarea
elementelor de bilant, la data de 28 februarie 1997, de la "Antrepriza
Reparatii si Lucrari - Cluj" din cadrul Directiei de Drumuri si Poduri
Cluj, din structura Administratiei Nationale a Drumurilor din Romania - R.A:
Art. 3
Societatea Comerciala "Antrepriza Reparatii si Lucrari - A.R.L.
Cluj" - S.A. are ca obiect de activitate:
- lucrari generale de constructii;
- lucrari de proiectare in constructii;
- toate formele de constructii de drumuri si poduri, reparatii si
intretinere;
- inchiriere si vanzare de echipamente si unitati de lucru;
- producerea si comercializarea de materiale de constructii;
- producerea si comercializarea de produse din beton;
- producerea si comercializarea de produse din asfalt si produse
bituminoase;
- proiectarea si supervizarea de lucrari de constructii, reparatii si
intretinere;
- consultanta in constructii;
- intretinere pe timp de iarna si pentru operatiuni de urgenta;
- unitati de asamblare a echipamentelor si punctelor de lucru, intretinere
si reparatii;
- executia de drumuri, poduri, tunele rutiere si de metrou, inclusiv
lucrarile colaterale;
- executia de cai ferate;
- intretinerea si repararea drumurilor si podurilor;
- executia de constructii civile si industriale, inclusiv instalatiile
interioare si exterioare aferente, studii de sistematizare, urbanism si
arhitectura;
- realizarea de retehnologizari modernizari, reabilitari, reparatii si
consolidari de cladiri;
- executia de lucrari si instalatii tehnologice in constructii, ca:
amenajari si deschideri de cariere, balastiere, statii de concasare-sortare,
fabrici de beton, fabrici de asfalt etc.;
- executia de constructii pentru depozitarea deseurilor industriale si
menajere (cenusa, zgura, steril, substante toxice, gunoaie);
- realizarea si/sau coordonarea si urmarirea executiei unor studii in
domeniu;
- topogeodezie si cadastru;
- hidrologie si calcule hidraulice;
- incercari pe materiale de constructii si structuri de beton "in
situ" si in laborator;
- informatica, programe de baza si aplicatii;
- organizarea de programe, cursuri, seminarii de perfectionare profesionala
in domeniile de competenta;
- servicii de transport de persoane si marfuri;
- efectuarea oricaror alte operatiuni productive, comerciale si de service,
legate direct sau indirect de obiectul de activitate, inclusiv reprezentanta,
intermediere, consignatie, contrapartida;
- executia de lucrari specifice de constructii si reparatii.
Art. 4
Predarea-preluarea activului si pasivului intre Administratia Nationala a
Drumurilor din Romania - R.A. si Societatea Comerciala "Antrepriza
Reparatii si Lucrari A.R.L. Cluj" - S.A. se va face pe baza de protocol
incheiat intre parti, in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a
prezentei hotarari.
Art. 5
Patrimoniul Administratiei Nationale a Drumurilor din Romania - R.A. se va
diminua in mod corespunzator cu valorile predate societatii comerciale
nou-create.
Art. 6
Personalul existent la data incheierii protocolului de predare-primire in
"Antrepriza Reparatii si Lucrari - Cluj" din cadrul Directiei
Regionale de Drumuri si Poduri Cluj va fi preluat de Societatea Comerciala
"Antrepriza Reparatii si Lucrari - A.R.L. Cluj" - S.A. si se
considera transferat.
Art. 7
(1) Administratia Nationala a Drumurilor din Romania - R.A. va acorda in
anul 1997, prin incredintare directa Societatii Comerciale "Antrepriza
Reparatii si Lucrari - A.R.L. Cluj" - S.A., intregul volum de lucrari de
intretinere periodica la drumuri si poduri.
(2) Din anul 1998, intregul volum de lucrari al Directiei Regionale de
Drumuri si Poduri Cluj va fi acordat numai prin licitatie publica, potrivit
prevederilor legale.
(3) Preturile practicate de Societatea Comerciala "Antrepriza
Reparatii si Lucrari - A.R.L. Cluj" - S.A., pentru lucrarile care
beneficiaza de incredintare directa, fata de Administratia Nationala a
Drumurilor din Romania - R.A. nu pot depasi preturile negociate cu unitatile de
profil similar.
Art. 8
Administratia Nationala a Drumurilor din Romania - R.A. va pune la
dispozitia Societatii Comerciale "Antrepriza Reparatii si Lucrari - A.R.L.
Cluj" - S.A., pe baza de contract, masinile, utilajele si instalatiile
specifice prevazute in anexa nr. 2 la prezenta hotarare, procurate, conform
legii, din creditul extern acordat de Banca Europeana pentru Reconstructie si
Dezvoltare, contractat prin acordul ratificat conform Ordonantei Guvernului nr.
3/1997.
Art. 9
Veniturile realizate din aplicarea prevederilor art. 8 vor fi utilizate de
catre Administratia Nationala a Drumurilor din Romania - R.A. pentru
rambursarea creditului extern contractat prin acordul ratificat conform
Ordonantei Guvernului nr. 3/1997.
Art. 10
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemneaza:
Ministrul transporturilor,
Traian Basescu
p. Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Dan Radu Rusanu,
secretar de stat
Ministru de stat,
ministrul reformei,
Ulm Spineanu
ANEXA 1
STATUTUL
Societatii Comerciale "Antrepriza de Reparatii si Lucrari - A.R.L.
Cluj" - S.A.
CAP. 1
Denumirea, forma juridica, sediul, durata
Art. 1
Denumirea societatii comerciale
Denumirea societatii comerciale este: Societatea Comerciala
"Antrepriza de Reparatii si Lucrari - A.R.L. Cluj" - S.A., cu sediul
in Str. Cojocnei nr. 93-97, Cluj-Napoca, judetul Cluj, Romania.
In toate actele, facturile, anunturile, publicatiile si alte acte emanand
de la societatea comerciala, denumirea acesteia este precedata sau urmata de
cuvintele "societate pe actiuni", sau de initialele "S.A.",
de capitalul social si de numarul de inregistrare la Registrul comertului.
Art. 2
Forma juridica a societatii comerciale
Societatea Comerciala "Antrepriza de Reparatii si Lucrari - A.R.L.
Cluj" - S.A. este persoana juridica romana, avand forma juridica de
societate pe actiuni. Aceasta isi desfasoara activitatea in conformitate cu
legile romane si cu prezentul statut.
Art. 3
Sediul societatii comerciale
Sediul societatii comerciale este in Romania, municipiul Cluj-Napoca, Str.
Cojocnei nr. 93-97, judetul Cluj, in imobile aflate in patrimoniul
Administratiei Nationale a Drumurilor din Romania - R.A. si inchiriate
societatii comerciale. Sediul societatii comerciale poate fi schimbat in alta
localitate din Romania pe baza hotararii generale a actionarilor, potrivit
legii.
Societatea comerciala poate avea sucursale, filiale, reprezentante,
agentii, birouri, depozite, puncte de lucru si altele asemenea, in tara si in
strainatate.
Art. 4
Durata societatii comerciale
Durata societatii comerciale este nelimitata, cu incepere de la data
inregistrarii la Registrul comertului.
CAP. 2
Scopul si obiectul de activitate al societatii comerciale
Art. 5
Scopul societatii comerciale este: producerea si comercializarea de bunuri,
prestarea de servicii, realizarea de constructii, astfel cum sunt prevazute in
obiectul de activitate pentru persoane fizice si juridice, din tara si din
strainatate.
Art. 6
Obiectul de activitate al societatii comerciale este:
- lucrari generale de constructii;
- lucrari de proiectare in constructii;
- toate formele de constructii de drumuri si poduri, reparatii si
intretinere;
- inchiriere si vanzare de echipamente si unitati de lucru;
- producerea si comercializarea de materiale de constructii;
- producerea si comercializarea de produse din beton;
- producerea si comercializarea de produse din asfalt si produse
bituminoase;
- proiectarea si supervizarea de lucrari de constructii, reparatii si
intretinere;
- consultanta in constructii;
- intretinere pe timp de iarna si pentru operatiuni de urgenta;
- unitati de asamblare a echipamentelor si punctelor de lucru, intretinere
si reparatii;
- executia de drumuri, poduri, tunele rutiere si de metrou inclusiv
lucrarile colaterale;
- executia de cai ferate;
- intretinerea si repararea drumurilor si podurilor;
- executia de constructii civile si industriale, inclusiv instalatiile
interioare si exterioare aferente, studii de sistematizare, urbanism si
arhitectura;
- realizarea de retehnologizari, modernizari, reabilitari, reparatii si
consolidari de cladiri;
- executia de lucrari si instalatii tehnologice in constructii, ca:
amenajari si deschideri de cariere, balastiere, statii de concasare-sortare,
fabrici de beton, fabrici de asfalt etc;
- executia de constructii pentru depozitarea deseurilor industriale si
menajere (cenusa, zgura, steril, substante toxice, gunoaie);
- realizarea si/sau coordonarea si urmarirea executiei unor studii in
domeniu;
- topogeodezie si cadastru;
- hidrologie si calcule hidraulice;
- incercari pe materiale de constructii si structuri de beton "in
situ" si in laborator;
- informatica, programe de baza si aplicatii;
- organizarea de programe, cursuri, seminarii de perfectionare profesionala
in domeniile de competenta;
- servicii de transport de persoane si marfuri;
- efectuarea oricaror alte operatiuni productive, comerciale si de service,
legate direct sau indirect de obiectul de activitate, inclusiv reprezentanta,
intermediere, consignatie, contrapartida;
- executia de lucrari specifice de constructii si reparatii.
CAP. 3
Capitalul social, actiunile
Art. 7
Capitalul social
Capitalul social initial este fixat la suma de 10.221.638 mii lei, impartit
in 408.865 actiuni nominative in valoare nominala de 25.000 lei fiecare, in
intregime subscrise de actionar.
Capitalul social initial, impartit in actiuni nominative de 25.000 lei
fiecare, este in intregime subscris de statul roman, in calitate de actionar
unic, si varsat in intregime la data constituirii societatii comerciale.
Capitalul social initial este detinut integral de statul roman, ca actionar
unic, pana la transmiterea actiunilor din proprietatea statului catre terte
persoane fizice sau juridice, romane sau straine, in conditiile legii.
Art. 8
Actiunile
Actiunile nominative ale societatii comerciale vor cuprinde toate
elementele prevazute de lege.
Actiunile vor purta timbrul sec al societatii comerciale si semnatura a doi
administratori.
Societatea comerciala va tine evidenta actiunilor intr-un registru
numerotat, sigilat si parafat de presedintele consiliului de administratie,
care se pastreaza la sediul societatii comerciale.
Art. 9
Reducerea sau marirea capitalului social
Capitalul social poate fi redus sau marit pe baza hotararii adunarii
generale extraordinare a actionarilor, in conditiile si cu respectarea
procedurii prevazute de lege.
Art. 10
Drepturi si obligatii decurgand din actiuni
Fiecare actiune subscrisa si varsata de actionari, potrivit legii, confera
acestora dreptul la un vot in adunarea generala a actionarilor, dreptul de a
alege si de a fi ales in organele de conducere, dreptul de a participa la
distribuirea profitului, conform prevederilor prezentului statut si
dispozitiilor legale, respectiv alte drepturi prevazute in statut.
Detinerea actiunii implica adeziunea de drept la statut.
Drepturile si obligatiile legate de actiuni urmeaza actiunile in cazul
trecerii lor in proprietatea altor persoane.
Obligatiile societatii comerciale sunt garantate cu capitalul social al
acesteia, iar actionarii raspund in limita valorii actiunilor pe care le detin.
Patrimoniul societatii comerciale nu poate fi grevat de datorii sau de alte
obligatii personale ale actionarilor. Un creditor al unui actionar poate
formula pretentii asupra partii din profitul societatii comerciale ce i se va
repartiza de catre adunarea generala a actionarilor sau asupra cotei-parti
cuvenite acestuia la lichidarea societatii comerciale, efectuata in conditiile
prezentului statut.
Art. 11
Cesiunea actiunilor
Actiunile sunt indivizibile cu privire la societatea comerciala, care nu
recunoaste decat un proprietar pentru fiecare actiune.
Cesiunea partiala sau totala a actiunilor intre actionari sau terti se face
in conditiile si cu procedura prevazute de lege.
Art. 12
Pierderea actiunilor
In cazul pierderii unor actiuni, proprietarul va trebui sa anunte consiliul
de administratie si sa faca public faptul prin presa, in cel putin doua ziare
de larga circulatie din localitatea in care se afla sediul societatii
comerciale.
Dupa 6 luni va putea obtine un duplicat al actiunii.
CAP. 4
Adunarea generala a actionarilor
Art. 13
Atributii
Adunarile generale ale actionarilor sunt ordinare si extraordinare.
Adunarea generala ordinara are urmatoarele atributii:
a) aproba structura organizatorica a societatii comerciale si numarul de
posturi, precum si normativul de constituire a compartimentelor functionale si
de productie;
b) alege pe membrii consiliului de administratie si ai comisiei de cenzori,
inclusiv pe cenzorii supleanti, le stabileste remunerarea, ii descarca de
activitate si ii revoca;
c) alege pe directorul general, il descarca de activitate si il revoca;
directorul general este si presedintele consiliului de administratie;
d) stabileste salarizarea personalului angajat, in functie de studii si
munca efectiv prestata, cu respectarea limitei minime de salarizare prevazute
de lege;
e) stabileste nivelul de salarizare a membrilor consiliului de
administratie, a directorului general si a membrilor comisiei de cenzori, in
conformitate cu prevederile legii;
f) aproba bugetul de venituri si cheltuieli si, dupa caz, programul de
activitate pe exercitiul financiar urmator;
g) se pronunta asupra gestiunii administratorilor;
h) hotaraste angajarea, inchirierea sau desfiintarea uneia sau a mai
multora dintre unitatile societatii comerciale;
i) examineaza, aproba sau modifica bilantul si contul de profit si pierderi
dupa analizarea rapoartelor consiliului de administratie si al comisiei de
cenzori; aproba repartizarea profitului conform legii;
j) hotaraste cu privire la contractarea de imprumuturi bancare pe termen
lung, inclusiv a celor externe; stabileste competentele si nivelul de
contractare a imprumuturilor bancare curente, a creditelor comerciale si a
garantiilor.
Adunarea generala extraordinara are urmatoarele atributii:
a) hotaraste cu privire la infiintarea si desfiintarea de sucursale,
filiale si agentii;
b) hotaraste cu privire la marirea sau reducerea capitalului social sau la
reinregistrarea sa;
c) hotaraste cu privire la adoptarea sau modificarea statutului, la
transformarea formei juridice a societatii comerciale, precum si la mutarea
sediului;
d) hotaraste cu privire la fuziunea, divizarea, dizolvarea si lichidarea
societatii comerciale sau la schimbarea obiectului de activitate al acesteia;
e) analizeaza rapoartele consiliului de administratie privind stadiul si
perspectivele societatii comerciale, cu referire la profit si dividende,
pozitia pe piata interna si internationala, nivelul tehnic, calitatea, forta de
munca, protectia mediului, relatiile cu clientii;
f) hotaraste cu privire la actionarea in justitie a membrilor consiliului
de administratie, a directorului general si a cenzorilor, pentru paguba
pricinuita societatii comerciale;
g) hotaraste emisiunea de obligatiuni, precum si orice alta modificare a
statutului;
h) hotaraste in orice alte probleme privind societatea comerciala.
Art. 14
Convocarea adunarii generale a actionarilor
Adunarea generala a actionarilor se convoaca de presedintele consiliului de
administratie sau de vicepresedinte, pe baza imputernicirii date de presedinte.
Adunarile generale ordinare au loc cel putin o data pe an, la doua luni de
la incheierea exercitiului financiar, pentru examinarea bilantului si a
contului de profit si pierderi pe anul precedent si pentru stabilirea
programului de activitate si a bugetului pe anul in curs.
Adunarile generale extraordinare se convoaca la cererea actionarilor
reprezentand cel putin 1/3 din capitalul social, la cererea comisiei de cenzori,
precum si in cazul in care capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10%
timp de 2 ani consecutivi, cu exceptia primilor 2 ani de la infiintarea
societatii comerciale.
Adunarea generala va fi convocata de administratori ori de cate ori va fi
nevoie, in conformitate cu dispozitiile din statut, cu cel putin 15 zile
inainte de data stabilita.
Convocarea va fi publicata in Monitorul Oficial al Romaniei si intr-unul
dintre ziarele de larga circulatie din localitatea in care se afla sediul societatii
comerciale sau din cea mai apropiata localitate.
Convocarea va cuprinde locul si data tinerii adunarii generale, precum si
ordinea de zi, cu indicarea exacta a tuturor problemelor care vor face obiectul
dezbaterilor acesteia.
Cand in ordinea de zi figureaza propuneri pentru modificarea statutului,
convocarea va trebui sa cuprinda textul integral al propunerilor.
Adunarea generala a actionarilor se intruneste la sediul societatii
comerciale sau in alt loc indicat in convocare.
Art. 15
Organizarea adunarii generale a actionarilor
Adunarea generala ordinara este constituita valabil si poate lua hotarari,
daca la prima convocare actionarii prezenti sau reprezentati detin cel putin
2/3 din capitalul social, iar la a doua convocare, daca detin cel putin 1/2 din
capitalul social.
Adunarea generala extraordinara este constituita valabil si poate lua
hotarari, daca la prima convocare actionarii prezenti sau reprezentati detin
cel putin 3/4 din capitalul social, iar la a doua convocare, daca detin cel
putin 1/2 din capitalul social.
Adunarea generala a actionarilor este prezidata de presedintele consiliului
de administratie, iar in lipsa acestuia, de catre vicepresedinte.
Presedintele consiliului de administratie desemneaza, dintre membrii
adunarii generale, doi secretari care sa verifice lista de prezenta a
actionarilor si sa intocmeasca procesul-verbal al adunarii generale.
Procesul-verbal al adunarii generale se va scrie intr-un registru sigilat
si parafat. Procesul-verbal va fi semnat de persoana care a prezidat sedinta si
de secretarul care l-a intocmit.
La sedintele ordinare si extraordinare ale adunarii generale a
actionarilor, in care se dezbat probleme privitoare la raporturile de munca cu
personalul societatii comerciale, pot fi invitati si reprezentantii
sindicatului si/sau reprezentantii salariatilor care nu sunt membri de
sindicat.
Art. 16
Exercitarea dreptului de vot in adunarea generala a actionarilor.
Hotararile adunarii generale se iau prin vot deschis.
Actionarii voteaza, de regula, prin ridicarea mainii.
La propunerea persoanei care prezideaza sau a unui grup de actionari
prezenti sau reprezentati, care detin cel putin 1/4 din capitalul social, se va
decide ca votul sa fie secret.
Votul secret este obligatoriu pentru alegerea membrilor consiliului de
administratie si a cenzorilor, pentru revocarea si pentru luarea hotararilor
referitoare la raspunderea administratorilor.
Hotararile adunarii generale sunt obligatorii chiar pentru actionarii
absenti sau nereprezentati.
Art. 17
Pana la aparitia unor noi reglementari privind situatia societatilor
comerciale avand ca actionar unic statul, interesele capitalului de stat vor fi
reprezentate de doi imputerniciti mandatati de Ministerul Finantelor si un
imputernicit mandatat de Ministerul Transporturilor.
CAP. 5
Consiliul de administratie
Art. 18
Organizare
Societatea comerciala pe actiuni este administrata de catre un consiliu de
administratie compus din 7 administratori, alesi de adunarea generala a
actionarilor pe o perioada de 4 ani, cu posibilitatea de a fi realesi pe noi
perioade de 4 ani, care pot avea calitatea de actionari.
Cand se creeaza un loc vacant in consiliul de administratie, adunarea generala
a actionarilor alege un nou administrator pentru completarea locului vacant.
Durata pentru care este ales noul administrator pentru a ocupa locul vacant va
fi egala cu perioada care a ramas pana la expirarea mandatului predecesorului
sau.
Componenta consiliului de administratie se stabileste de adunarea generala
a actionarilor.
La prima sedinta, consiliul de administratie alege, dintre membrii sai, un
presedinte si un vicepresedinte.
Consiliul de administratie se intruneste la sediul societatii comerciale,
ori de cate ori este necesar, la convocarea presedintelui sau a unei treimi din
numarul membrilor sai. El este prezidat de presedinte, iar in lipsa acestuia,
de catre vicepresedinte. Presedintele numeste un secretar, fie dintre membrii
consiliului, fie din afara acestuia.
Pentru valabilitatea deciziilor este necesara prezenta a cel putin 1/2 din
numarul membrilor consiliului de administratie si deciziile se iau cu
majoritatea absoluta a membrilor prezenti.
Dezbaterile consiliului de administratie au loc conform ordinii de zi
stabilite pe baza proiectului comunicat de presedinte cu cel putin 15 zile
inainte.
Acestea se consemneaza in procesul-verbal al sedintei, care se scrie
intr-un registru sigilat si parafat de presedintele consiliului de
administratie. Procesul-verbal se semneaza de persoana care a prezidat sedinta
si de secretar.
Consiliul de administratie poate delega unuia sau mai multor membri ai sai
unele imputerniciri pe probleme limitate si poate recurge la experti pentru
studierea anumitor probleme.
In relatiile cu tertii, societatea comerciala este reprezentata de catre
presedintele consiliului de administratie pe baza si in limitele
imputernicirilor date de adunarea generala a actionarilor sau, in lipsa lui, de
catre vicepresedinte. Cel care reprezinta societatea comerciala semneaza actele
care o angajeaza fata de terti.
Membrii consiliului de administratie vor putea exercita orice act care este
legat de administrarea societatii comerciale in interesul acesteia, in limita
drepturilor care li se confera.
Presedintele consiliului de administratie este obligat sa puna la
dispozitia actionarilor si a comisiei de cenzori, la cererea acestora, toate
documentele societatii comerciale.
Membrii consiliului de administratie raspund individual sau solidar, dupa
caz, fata de societatea comerciala pentru prejudiciile rezultate din
infractiuni sau abateri de la dispozitiile legale, pentru abaterile de la
statut sau pentru greseli in administrarea societatii comerciale. In astfel de
situatii, ei vor putea fi revocati prin hotararea adunarii generale a
actionarilor.
Sunt incompatibile cu calitatea de membru in consiliul de administratie
persoanele care, potrivit Legii nr. 31/1990, nu pot fi fondatori, precum si
cele care, personal, rudele sau afinii acestora pana la gradul al doilea
inclusiv, sunt in acelasi timp patroni sau asociati la societati comerciale cu
capital privat, cu acelasi profil, sau cu care sunt in relatii comerciale
directe.
Nu pot fi directori ai societatii comerciale persoanele care, potrivit
Legii nr. 31/1990, nu pot fi fondatori sau administratori.
Art. 19
Atributiile consiliului de administratie
Consiliul de administratie are, in principal, urmatoarele atributii:
a) angajeaza si concediaza personalul si stabileste drepturile si
obligatiile acestuia;
b) stabileste indatoririle si responsabilitatile personalului societatii
comerciale pe compartimente;
c) aproba operatiunile de incasari si plati, potrivit competentelor acordate;
d) aproba operatiunile de cumparare si vanzare de bunuri, potrivit
competentelor aprobate;
e) aproba incheierea de contracte de inchiriere (luarea sau darea cu
chirie);
f) stabileste tactica si strategia de marketing;
g) aproba incheierea sau rezilierea contractelor, potrivit competentelor
acordate;
h) supune anual adunarii generale a actionarilor, in termen de 60 de zile
de la incheierea exercitiului financiar, raportul cu privire la activitatea
societatii comerciale, bilantul si contul de profit si pierderi pe anul
precedent, precum si proiectul de program de activitate si proiectul de buget
al societatii comerciale pe anul in curs;
i) rezolva orice alte probleme stabilite de adunarea generala a
actionarilor.
CAP. 6
Gestiunea societatii comerciale
Art. 20
Comisia de cenzori
Gestiunea societatii comerciale este controlata de actionari si de comisia
de cenzori formata din 3 membri, care trebuie sa fie actionari, cu exceptia
cenzorilor contabili. Cenzorii se aleg de adunarea generala a actionarilor. In
perioada in care statul este actionar unic, cenzorii sunt reprezentanti ai
Ministerului Finantelor.
Adunarea generala alege, de asemenea, acelasi numar de cenzori supleanti
care vor inlocui pe cenzorii titulari.
Pentru a putea exercita dreptul de control, actionarilor li se pot
prezenta, la cerere, date cu privire la activitatea societatii comerciale, la
situatia patrimoniului, a profitului si a pierderilor.
Comisia de cenzori are urmatoarele atributii principale:
a) in cursul exercitiului financiar verifica gospodarirea mijloacelor fixe
si a mijloacelor circulante, a portofoliului de efecte, casa si registrele de
evidenta contabila si informeaza consiliul de administratie asupra neregulilor
constatate;
b) la incheierea exercitiului financiar controleaza exactitatea
inventarului, a documentelor si informatiilor prezentate de consiliul de
administratie asupra conturilor societatii comerciale, bilantului si contului
de profit si pierderi, prezentand adunarii generale a actionarilor un raport
scris;
c) la lichidarea societatii comerciale controleaza operatiunile de
lichidare;
d) prezinta adunarii generale a actionarilor punctul sau de vedere la
propunerile de reducere a capitalului social sau de modificare a statutului si
a obiectului de activitate al societatii comerciale.
Comisia de cenzori se intruneste la sediul societatii comerciale si ia
decizii in unanimitate. Daca nu se realizeaza unanimitatea, raportul cu
divergente se inainteaza adunarii generale a actionarilor.
Comisia de cenzori poate convoca adunarea generala extraordinara a
actionarilor, daca aceasta nu a fost convocata de catre consiliul de
administratie, in cazul in care capitalul social s-a diminuat cu mai mult de
10% timp de 2 ani consecutivi (cu exceptia primilor 2 ani de la constituirea
societatii) sau ori de cate ori considera necesar pentru alte situatii privind
incalcarea dispozitiilor legale si statutare.
Atributiile si modul de functionare a comisiei de cenzori, precum si
drepturile si obligatiile cenzorilor se completeaza cu dispozitiile legale in
acest domeniu.
Cenzorii si cenzorii supleanti se numesc pe o perioada de maximum 3 ani si
pot fi realesi. Numarul cenzorilor trebuie sa fie impar.
Sunt incompatibile cu calitatea de cenzor persoanele care intra sub
incidenta art. 18 alineatul penultim din prezentul statut, precum si cei care
sunt afini pana la gradul al patrulea sau sotii administratorilor, cei care
primesc, orice forma, pentru alte functii decat aceea de cenzor un salariu sau
o remuneratie de la administrator sau de la societatea comerciala.
CAP. 7
Activitatea societatii comerciale
Art. 21
Exercitiul financiar
Exercitiul financiar incepe la 1 ianuarie si se incheie la 31 decembrie ale
fiecarui an. Primul exercitiu financiar incepe la data constituirii societatii
comerciale.
Art. 22
Personalul societatii comerciale
Personalul de conducere al societatii comerciale si cenzorii sunt alesi de
adunarea generala a actionarilor. In perioada cat statul este actionar unic,
personalul de conducere si cenzorii vor fi numiti de imputernicitii mandatati
sa reprezinte interesele capitalului de stat.
Restul personalului este angajat de catre consiliul de administratie sau de
catre directorul general al societatii comerciale
Salarizarea se face conform legislatiei in vigoare.
Plata salariilor, a impozitelor pe acestea si a cotei de asigurari sociale
se va face potrivit legii.
Drepturile si obligatiile personalului societatii comerciale sunt stabilite
de catre consiliul de administratie sau de catre directorul general al
acesteia.
Art. 23
Amortizarea mijloacelor fixe
Consiliul de administratie stabileste, in conditiile legii, modul de
amortizare a mijloacelor fixe.
Art. 24
Evidenta contabila si bilantul contabil
Societatea comerciala va tine evidenta contabila in lei, va intocmi anual
bilantul si contul de profit si pierderi, avand in vedere normele metodologice
elaborate de Ministerul Finantelor.
Bilantul si contul de profit si pierderi vor fi publicate in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, conform legii.
Art. 25
Calculul si repartizarea profitului
Profitul societatii comerciale se stabileste pe baza bilantului aprobat de
adunarea generala a actionarilor. Profitul impozabil se stabileste in
conditiile legii.
Profitul societatii comerciale ramas dupa plata impozitului pe profit se va
repartiza conform dispozitiilor legale in vigoare.
Societatea comerciala isi constituie fond de rezerva si alte fonduri, in
conditiile legii.
Plata dividendelor cuvenite actionarilor se face de catre societatea
comerciala in conditiile legii, dupa aprobarea bilantului de catre adunarea
generala a actionarilor.
In cazul inregistrarii de pierderi, adunarea generala a actionarilor va
analiza cauzele si va hotari in consecinta.
Suportarea pierderilor de catre actionari se va face proportional cu
aportul la capital si in limita capitalului subscris.
Art. 26
Registrele societatii comerciale
Societatea comerciala tine registrele prevazute de lege.
CAP. 8
Modificarea formei juridice, dizolvarea, lichidarea, litigii
Art. 27
Modificarea formei juridice
Societatea comerciala va putea fi transformata in alta forma de societate
prin hotararea adunarii generale a actionarilor.
In perioada in care statul este actionar unic, transformarea formei
juridice a societatii comerciale se va putea face numai cu aprobarea
imputernicitilor mandatati sa reprezinte interesele capitalului de stat.
Noua societate comerciala va indeplini formalitatile legale de inregistrare
si publicitate cerute la infiintarea societatilor comerciale.
Art. 28
Dizolvarea societatii comerciale
Urmatoarele situatii duc la dizolvarea societatii comerciale:
- imposibilitatea realizarii obiectului de activitate;
- falimentul;
- pierderea unei jumatati din capitalul social, dupa ce s-a consumat fondul
de rezerva, daca adunarea generala a actionarilor nu decide completarea
capitalului social sau reducerea lui la suma ramasa;
- numarul de actionari va fi redus sub 5, mai mult de 6 luni;
- la cererea oricarui actionar, daca imprejurarile de forta majora si
consecintele lor dureaza mai mult de 8 luni, iar adunarea generala a
actionarilor constata ca functionarea societatii comerciale nu mai este
posibila;
- in orice alte situatii, pe baza hotararii adunarii generale a
actionarilor, luata in unanimitate.
Dizolvarea societatii comerciale trebuie sa fie inscrisa la Registrul
comertului si publicata in Monitorul Oficial al Romaniei.
Art. 29
Lichidarea societatii comerciale
In caz de dizolvare, societatea comerciala va fi lichidata.
Lichidarea societatii comerciale si repartitia patrimoniului se fac in
conditiile si cu respectarea procedurii prevazute de lege.
Art. 30
Litigii
Litigiile de orice fel aparute intre societatea comerciala si persoane
fizice sau juridice sunt de competenta instantelor judecatoresti de drept
comun.
Pentru solutionarea litigiilor cu alte societati comerciale se poate apela
si la arbitraj.
CAP. 9
Dispozitii finale
Art. 31
Prevederile prezentului statut se completeaza cu dispozitiile legale
referitoare la societatile comerciale cu capital de stat din Legea nr. 31/1990
privind societatile comerciale si ale Codului comercial.
ANEXA 2
LISTA
masinilor, utilajelor si instalatiilor specifice, care vor fi achizitionate din
credit extern
1. Finisor asfalt - 2 bucati
2. Cilindru compactor tandem - 4 bucati
3. Autoincarcator cu remorca basculanta - 6 bucati
4. Masina de marcaj rutier - 1 bucata
5. Incarcator pe pneuri CAT - 3 bucati.
NOTA:
Achizitiile se vor realiza pe baza de licitatie publica internationala.