LEGE
Nr. 149 din 11 mai 2004
pentru modificarea si completarea Legii nr. 64/1995 privind procedura
reorganizarii judiciare si a falimentului, precum si a altor acte normative cu
incidenta asupra acestei proceduri
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 424 din 12 mai 2004
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a
falimentului, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 608
din 13 decembrie 1999, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica
si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Alineatul (1) al articolului 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
(1) Prezenta lege se aplica urmatoarelor categorii de persoane aflate in
insolventa si care vor fi denumite in continuare debitori:
a) comerciantii:
1. societatile comerciale;
2. cooperativele de consum si cooperativele mestesugaresti, denumite in
continuare organizatii cooperatiste, asociatiile teritoriale ale cooperativelor
de consum si mestesugaresti, constituite potrivit Decretului-lege nr. 66/1990
privind organizarea si functionarea cooperatiei mestesugaresti, cu modificarile
ulterioare, respectiv Legii nr. 109/1996 privind organizarea si functionarea
cooperatiei de consum si a cooperatiei de credit, cu modificarile ulterioare,
precum si societatile cooperative;
3. persoanele fizice care actioneaza individual sau in asociatii familiale;
b) societatile agricole;
c) grupurile de interes economic."
2. Articolul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2
Scopul legii este instituirea unei proceduri pentru acoperirea pasivului
debitorului aflat in insolventa, fie prin reorganizarea activitatii acestuia
sau prin lichidarea unor bunuri din averea lui pana la stingerea pasivului, fie
prin faliment."
3. Alineatul (2) al articolului 4 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Platile se vor face dintr-un cont deschis la o unitate a unei
banci, pe baza de dispozitii emise de debitor sau, dupa caz, de administrator,
iar in cursul falimentului, de lichidator."
4. La articolul 4, dupa alineatul (2) se introduce alineatul (2^1) cu
urmatorul cuprins:
"(2^1) Disponibilitatile banesti vor putea fi pastrate intr-un cont
special de depozit bancar."
5. Titlul capitolului II va avea urmatorul cuprins:
"CAP. 2
Participantii la procedura reorganizarii judiciare si a falimentului"
6. Articolul 5 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5
(1) Organele care aplica procedura sunt: instantele judecatoresti,
judecatorul-sindic, administratorul si lichidatorul.
(2) Organele prevazute la alin. (1) trebuie sa asigure efectuarea cu
celeritate a actelor si operatiunilor prevazute de prezenta lege, precum si realizarea
in conditiile legii a drepturilor si obligatiilor celorlalti participanti la
aceste acte si operatiuni."
7. Articolul 6 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 6
Toate procedurile prevazute de prezenta lege, cu exceptia recursului
prevazut la art. 7, sunt de competenta exclusiva a tribunalului in a carui raza
teritoriala se afla sediul debitorului, astfel cum figureaza acesta in
registrul comertului, respectiv in registrul societatilor agricole, si sunt
exercitate de un judecator-sindic desemnat de presedintele tribunalului in
conditiile art. 8."
8. Alineatul (2) al articolului 6^1 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Prin exceptie, indeplinirea actelor mentionate la alin. (1) se va
face prin publicitate, in cazurile expres prevazute de lege."
9. Alineatul (3) al articolului 6^1 se abroga.
10. La articolul 7, dupa alineatul (1) se introduce alineatul (1^1) cu
urmatorul cuprins:
"(1^1) Termenul de recurs este de 10 zile de la comunicarea hotararii,
daca legea nu prevede altfel."
11. Alineatele (2) si (3) ale articolului 7 vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Recursul va fi judecat de completuri specializate, in termen de
30 de zile de la inregistrarea dosarului la curtea de apel. Citarea partilor se
face prin publicitate. In vederea solutionarii recursului, se trimit la curtea
de apel in copie certificata, sub semnatura grefierului-sef al tribunalului,
numai actele care intereseaza rezolvarea recursului.
(3) Prin derogare de la prevederile art. 300 alin. 2 si 3 din Codul de
procedura civila, cu modificarile si completarile ulterioare, hotararile
judecatorului-sindic nu vor putea fi suspendate de instanta de recurs."
12. Dupa alineatul (3) al articolului 7 se introduc alineatele (4) si (5)
cu urmatorul cuprins:
"(4) Prevederile alin. (3) nu se aplica in cazul judecarii recursului
impotriva urmatoarelor hotarari ale judecatorului-sindic:
a) hotararea de respingere a contestatiei debitorului, facuta in temeiul
art. 31 alin. (5);
b) hotararea prin care se decide intrarea in faliment, pronuntata in
conditiile art. 77;
c) hotararea de solutionare a contestatiei la planul de distribuire a
fondurilor obtinute din lichidare si din incasarea de creante, facuta in
temeiul art. 107.
(5) Pentru toate cererile de recurs formulate impotriva hotararilor
pronuntate de judecatorul-sindic in cadrul procedurii deschise impotriva unui
debitor se constituie un singur dosar."
13. Alineatul (2) al articolului 10 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Daca examinarea chestiunilor supuse deliberarii in sedintele de
judecata prezidate de judecatorul-sindic nu se poate finaliza intr-o singura
zi, deliberarea va continua de drept in prima zi lucratoare urmatoare, fara o
noua instiintare, procedandu-se astfel in continuare pana la rezolvarea tuturor
chestiunilor."
14. Alineatul (3) al articolului 10 se abroga.
15. Articolul 11 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 11
Hotararile judecatorului-sindic sunt definitive si executorii. Ele pot fi
atacate separat cu recurs."
16. Alineatul (1) al articolului 13 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 13
(1) Adunarea creditorilor va fi convocata si prezidata de catre
administrator sau, dupa caz, de catre lichidator, daca legea sau
judecatorul-sindic nu dispune altfel; secretariatul sedintelor adunarilor
creditorilor este in sarcina administratorului sau, dupa caz, a
lichidatorului."
17. Alineatele (4) si (5) ale articolului 13^1 vor avea urmatorul cuprins:
"(4) Nu se va tine seama de declaratiile scrise trimise de creditori,
cu exceptia cazurilor in care legea admite votul prin adeziune. In cazul in
care este permisa votarea prin corespondenta, creditorii isi pot transmite
votul printr-un inscris in format electronic caruia i s-a incorporat, atasat
sau asociat o semnatura electronica extinsa, bazata pe un certificat calificat
valabil.
(5) La sedintele adunarii creditorilor vor participa 2 delegati ai
salariatilor debitorului, votand pentru creantele reprezentand salariile si
alte drepturi banesti."
18. Alineatul (6) al articolului 13^1 se abroga.
19. Alineatul (8) al articolului 13^1 va avea urmatorul cuprins:
"(8) Procesul-verbal al adunarii creditorilor va fi semnat de
presedintele sedintei si va cuprinde in rezumat dezbaterile tinute, votul
creditorilor pentru fiecare chestiune si deciziile adoptate."
20. Alineatul (3) al articolului 14 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Calculul valorii totale a creantelor prevazute la alin. (2)
impotriva averii debitorului se va determina prin raportare la urmatoarele
criterii:
a) ulterior afisarii tabelului definitiv si pana la confirmarea unui plan
de reorganizare, astfel cum reiese din cuprinsul tabelului definitiv;
b) ulterior confirmarii planului de reorganizare si pana la afisarea
tabelului definitiv consolidat, astfel cum reiese din planul de reorganizare
confirmat; si
c) ulterior afisarii tabelului definitiv consolidat, astfel cum reiese din
cuprinsul acestuia."
21. Alineatul (2) al articolului 15 se abroga.
22. Alineatele (4) si (5) ale articolului 15 vor avea urmatorul cuprins:
"(4) In cadrul primei sedinte a adunarii creditorilor, acestia vor
putea alege un comitet format din 3 - 7 creditori dintre cei cu creante
garantate si cei chirografari, care se ofera voluntar; comitetul astfel desemnat
va inlocui comitetul desemnat anterior de judecatorul-sindic.
(5) Daca nu se va obtine majoritatea necesara, judecatorul-sindic va putea
desemna comitetul potrivit criteriilor prevazute la alin. (1) sau va putea
mentine comitetul desemnat anterior."
23. Titlul sectiunii a 3^1-a din cadrul capitolului II va avea urmatorul
cuprins:
"Sectiunea a 3^1-a
Adunarea generala a membrilor sau asociatilor/actionarilor. Reprezentantul
membrilor sau asociatilor/actionarilor"
24. Alineatele (3) si (4) ale articolului 16^1 vor avea urmatorul cuprins:
"(3) Prevederile alin. (1) si (2) se aplica in mod corespunzator
adunarii generale a membrilor grupurilor de interes economic si, respectiv, ai
societatilor cooperative; in cazul acestor persoane juridice, procentul
prevazut la alin. (2) se raporteaza la numarul membrilor acestora.
(4) Membrilor sau, dupa caz, asociatilor/actionarilor li se vor notifica,
in conditiile legii, in mod obligatoriu:
a) hotararea de deschidere a procedurii;
b) propunerea de indeplinire a unor acte, operatiuni si plati care depasesc
conditiile obisnuite de exercitare a activitatii curente;
c) solicitarea de intrare in faliment, precum si hotararea
judecatorului-sindic de intrare in faliment a debitorului;
d) propunerea de vanzare in bloc sau de vanzare a imobilelor;
e) raportul final si bilantul general, intocmite de lichidator;
f) hotararea de inchidere a procedurii."
25. Articolul 16^2 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 16^2
(1) In cadrul sedintelor adunarii generale a membrilor sau, dupa caz, a
asociatilor/actionarilor, acestia vor desemna, pe cheltuiala lor, un
reprezentant, persoana fizica sau juridica, care sa le reprezinte interesele si
vor avea dreptul sa analizeze situatia debitorului, rapoartele intocmite de
reprezentantul membrilor ori, dupa caz, al asociatilor/actionarilor, masurile
luate de administrator sau de lichidator si efectele acestora si sa propuna,
motivat, si alte masuri.
(2) Cu exceptia cazurilor in care legea cere o majoritate speciala,
sedintele vor avea loc in prezenta asociatilor/actionarilor reprezentand cel
putin jumatate din capitalul social, iar deciziile se adopta cu majoritate
simpla, raportata la capitalul social reprezentat. In toate cazurile insa deciziile
se adopta doar cu votul asociatilor/actionarilor reprezentand cel putin o
treime din capitalul social.
(3) Pentru grupurile de interes economic si, respectiv, societatile
cooperative, procentele prevazute la alin. (2) se raporteaza la numarul membrilor
acestora.
(4) Comunicarea sau notificarea oricarui act de procedura catre membri sau,
dupa caz, asociati/actionari se realizeaza la adresa reprezentantului membrilor
ori, dupa caz, al asociatilor/actionarilor, aleasa de acesta.
(5) Reprezentantul membrilor sau, dupa caz, al asociatilor/actionarilor
este imputernicit sa exercite orice drepturi ori atributii pe care le poate
exercita debitorul persoana fizica, cu exceptia cazurilor in care legea prevede
ca acestea vor fi exercitate de membri sau, dupa caz, asociati/actionari,
individual ori in alte conditii.
(6) In cazurile prevazute la art. 16^1 alin. (4) lit. b), c), d) si e),
reprezentantul membrilor sau, dupa caz, al asociatilor/actionarilor va putea
formula obiectii in conditiile stabilite de lege, dar nu va participa la
exercitarea votului pentru aprobarea masurilor respective, daca un astfel de
vot este prevazut de lege."
26. Alineatele (1), (3) si (4) ale articolului 16^3 vor avea urmatorul
cuprins:
"Art. 16^3
(1) Judecatorul-sindic va desemna un reprezentant dintre primii 3
asociati/actionari titulari ai partilor sociale/actiunilor cele mai mari, prin
valoare.
...........................................................................
(3) In cadrul primei sedinte a adunarii generale a asociatilor/actionarilor
sau ulterior, acestia vor putea alege, pe cheltuiala lor, un reprezentant,
persoana fizica sau juridica; reprezentantul astfel desemnat va inlocui
reprezentantul desemnat anterior de judecatorul-sindic.
(4) In cursul activitatii sale judecatorul-sindic va putea cere asistenta
reprezentantului asociatilor/actionarilor sau a unui delegat al acestuia."
27. La articolul 16^3, dupa alineatul (4) se introduce alineatul (5) cu
urmatorul cuprins:
"(5) Prevederile alin. (1) - (4) se aplica, in mod corespunzator, in
ceea ce priveste desemnarea reprezentantului membrilor grupului de interes
economic sau, dupa caz, ai societatilor cooperative."
28. Articolul 16^4 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 16^4
Reprezentantul membrilor sau, dupa caz, al asociatilor/actionarilor poate
indeplini urmatoarele atributii:
a) propunerea de desemnare a unui administrator;
b) consultarea cu administratorul sau lichidatorul cu privire la
desfasurarea si administrarea procedurii;
c) examinarea actelor savarsite de debitor, administrator sau lichidator, a
activitatii si situatiei financiare a debitorului, precum si a posibilitatii de
continuare a activitatii acestuia;
d) formularea si negocierea unui plan de reorganizare, precum si informarea
si consilierea membrilor sau, dupa caz, a asociatilor/actionarilor cu privire
la continutul oricarui alt plan propus;
e) efectuarea oricaror alte activitati necesare pentru protejarea
intereselor membrilor sau, dupa caz, ale asociatilor/actionarilor."
29. Alineatele (1) - (4) ale articolului 17 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 17
(1) In cadrul primei sedinte a adunarii creditorilor sau ulterior,
creditorii care detin cel putin 50% din valoarea totala a creantelor pot decide
desemnarea unui administrator - persoana fizica sau societate comerciala -,
stabilindu-i si remuneratia, in conformitate cu criteriile aprobate prin
hotarare a Guvernului.
(2) Creditorii nemultumiti pot contesta decizia prevazuta la alin. (1), in
termen de 3 zile, la judecatorul-sindic, care va solutiona, de urgenta si
deodata, toate contestatiile printr-o incheiere prin care va desemna
administratorul propus de creditori sau, dupa caz, va mentine administratorul
desemnat prin hotararea de deschidere a procedurii.
(3) Daca in termenul stabilit la alin. (2) decizia adunarii creditorilor nu
este contestata, judecatorul-sindic, printr-o incheiere, va desemna
administratorul propus de creditori, dispunand totodata incetarea atributiilor
administratorului pe care l-a desemnat prin hotararea de deschidere a
procedurii.
(4) Administratorul, persoana fizica sau societate comerciala, inclusiv
reprezentantul acesteia, trebuie sa aiba calitatea de practician in
reorganizare si lichidare, in conditiile legii."
30. Alineatul (5) al articolului 17 se abroga.
31. Literele c) si g) ale articolului 18 vor avea urmatorul cuprins:
"c) conducerea integrala, respectiv in parte, a activitatii
debitorului, cu precizarea expresa, in acest caz, a atributiilor sale si a
conditiilor de efectuare a platilor din contul averii debitorului;
...........................................................................
g) verificarea creantelor si, atunci cand este cazul, formularea de
obiectiuni la acestea;"
32. Dupa litera e^1) a articolului 18 se introduce o litera noua, litera
e^2), cu urmatorul cuprins:
"e^2) sesizarea de urgenta a judecatorului-sindic in cazul in care
constata ca nu exista bunuri in averea debitorului ori ca acestea sunt
insuficiente pentru a acoperi cheltuielile administrative;"
33. Articolul 19 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 19
(1) Administratorul va depune la dosarul cauzei un raport lunar cuprinzand
descrierea modului in care s-a achitat de atributiile sale, precum si
justificarea cheltuielilor efectuate in conditiile art. 106 alin. (1) si art.
108.
(2) Debitorul persoana fizica, reprezentantul membrilor sau al
asociatilor/actionarilor, oricare dintre creditori, precum si orice alta
persoana interesata pot face contestatie impotriva masurilor luate de
administrator.
(3) Contestatia trebuie sa fie inregistrata in termen de 5 zile de la
depunerea raportului prevazut la alin. (1).
(4) Judecatorul-sindic va solutiona contestatia, in termen de 10 zile de la
inregistrarea ei, in Camera de consiliu, cu citarea contestatorului si a
administratorului, putand, daca va considera necesar, sa suspende executarea
masurii contestate."
34. Alineatul (3) al articolului 20 va avea urmatorul cuprins:
"(3) In orice stadiu al procedurii, pentru motive temeinice,
judecatorul-sindic poate dispune, prin incheiere, inlocuirea
administratorului."
35. Literele b) si f) ale articolului 23 vor avea urmatorul cuprins:
"b) conducerea activitatii debitorului;
...........................................................................
f) verificarea creantelor si, atunci cand este cazul, formularea de
obiectiuni la acestea;"
36. Articolul 24 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 24
(1) Procedura va incepe pe baza unei cereri introduse la tribunal de catre
debitor sau de catre creditori.
(2) Banca Nationala a Romaniei, Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare si
Comisia de Supraveghere a Asigurarilor vor putea introduce cerere impotriva
persoanelor juridice aflate sub supravegherea si controlul acestora, care,
potrivit datelor de care autoritatile respective dispun, indeplinesc criteriile
prevazute de dispozitiile legale speciale pentru pornirea procedurii prevazute
de prezenta lege."
37. Alineatul (4) al articolului 25 va avea urmatorul cuprins:
"(4) Introducerea prematura si cu rea-credinta de catre debitor a unei
cereri de deschidere a procedurii atrage raspunderea patrimoniala a debitorului
persoana fizica sau a reprezentantilor legali ai persoanelor juridice
debitoare, pentru prejudiciile pricinuite."
38. La alineatul (1) al articolului 26, dupa litera c) se introduce o
litera noua, litera c^1), cu urmatorul cuprins:
"c^1) o lista cuprinzand platile si transferurile patrimoniale
efectuate de debitor in cele 120 de zile anterioare formularii cererii
introductive;"
39. Literele e) - g) ale alineatului (1) al articolului 26 vor avea
urmatorul cuprins:
"e) o lista a membrilor grupului de interes economic sau, dupa caz, a asociatilor
cu raspundere nelimitata, pentru societatile in nume colectiv si cele in
comandita;
f) o declaratie prin care debitorul isi arata intentia de intrare in
faliment sau de reorganizare, conform unui plan, prin restructurarea
activitatii sau prin lichidarea, in tot sau in parte, a averii, in vederea
stingerii datoriilor sale; daca aceasta declaratie nu va fi depusa pana la
expirarea termenului stabilit la alin. (2), se prezuma ca debitorul este de
acord cu inceperea falimentului;
g) o declaratie pe propria raspundere sau un certificat de la registrul
societatilor agricole ori, dupa caz, oficiul registrului comertului in a carui
raza teritoriala se afla domiciliul profesional/sediul social, din care sa
rezulte daca a mai fost supus procedurii prevazute de prezenta lege intr-un
interval de 5 ani anterior formularii cererii introductive."
40. Alineatul (2) al articolului 26 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Daca debitorul nu dispune, la momentul inregistrarii cererii, de
vreuna dintre informatiile prevazute la alin. (1) lit. a) - e) si g), el va
putea inregistra acea informatie la tribunal, in termen de 10 zile; daca nu o
va face, cererea sa va fi respinsa."
41. La articolul 27, dupa alineatul (2) se introduce un alineat nou,
alineatul (3), cu urmatorul cuprins:
"(3) Prevederile alin. (1) si (2) se aplica, in mod corespunzator, in
privinta cererilor introduse de grupurile de interes economic sau de membrii
acestora."
42. Titlul subsectiunii 2 din sectiunea 1 a capitolului III va avea
urmatorul cuprins:
"2. Cererile creditorilor"
43. Articolul 29 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 29
(1) Orice creditor care are una sau mai multe creante certe, lichide si
exigibile poate introduce la tribunal o cerere impotriva unui debitor care este
prezumat in insolventa din cauza incetarii platilor fata de acesta timp de cel
putin 30 de zile, in urmatoarele conditii:
a) daca creantele izvorasc din raporturi de munca sau raporturi
obligationale civile, acestea trebuie sa aiba un cuantum superior valorii
insumate a 6 salarii medii pe economie, stabilite in conditiile legii si
calculate la data formularii cererii introductive;
b) in celelalte cazuri, creantele trebuie sa aiba un cuantum superior
echivalentului in lei al sumei de 3.000 euro, calculat la data formularii
cererii introductive;
c) in cazul unui creditor care detine creante din ambele categorii
mentionate la lit. a) si b), cuantumul total al creantelor trebuie sa fie
superior valorii insumate a 6 salarii medii pe economie, stabilite in
conditiile legii si calculate la data formularii cererii introductive.
(2) Daca intre momentul formularii cererii de catre un creditor si cel al
judecarii acestei cereri de catre judecatorul-sindic sunt formulate cereri de
catre alti creditori, judecatorul-sindic va dispune conexarea acestora si va
stabili indeplinirea conditiilor prevazute la alin. (1) referitoare la
cuantumul minim al creantelor in raport cu valoarea insumata a creantelor
tuturor creditorilor care au formulat cereri.
(3) Daca s-a deschis o procedura intr-un dosar, celelalte eventuale dosare
aflate pe rol, cu acelasi obiect, vor fi conexate la primul dosar."
44. Alineatele (1) - (4) ale articolului 31 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 31
(1) Daca cererea debitorului corespunde conditiilor stabilite la art. 25,
26 si 28, judecatorul-sindic va pronunta o incheiere de deschidere a
procedurii, pe care o va notifica in conditiile art. 58^1. In cazul in care
creditorii se opun deschiderii procedurii in termen de 15 zile de la publicarea
notificarii, judecatorul-sindic va tine, in termen de 10 zile, o sedinta la
care vor fi citati debitorul si creditorii care se opun deschiderii procedurii,
in urma careia va solutiona, deodata, printr-o sentinta, toate opozitiile.
(2) In termen de 48 de ore de la inregistrarea cererii creditorilor,
judecatorul-sindic va comunica cererea, in copie, debitorului si va dispune
afisarea unei copii la usa instantei.
(3) Daca, in termen de 5 zile de la primirea copiei, debitorul contesta ca
ar fi in stare de insolventa, in conditiile stabilite la art. 29,
judecatorul-sindic va tine, in termen de 10 zile, o sedinta la care vor fi
citati debitorul si creditorii care au introdus cererea.
(4) La cererea debitorului, judecatorul-sindic ii poate obliga pe
creditorii care au introdus cererea sa consemneze, in termen de 15 zile, la o
banca, o cautiune de cel mult 10% din valoarea creantelor. Cautiunea va fi
restituita creditorilor, daca cererea lor va fi admisa. Daca cererea va fi respinsa,
cautiunea poate fi folosita pentru a acoperi pagubele suferite de debitor. Daca
nu este consemnata in termen cautiunea, cererea introductiva va fi
respinsa."
45. Alineatul (2) al articolului 32 se abroga.
46. Articolul 33 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 33
Daca debitorul nu a prezentat informatiile prevazute la art. 26 alin. (1)
lit. b), c), c^1), d) si g) sau le-a prezentat in mod necorespunzator,
administratorul poate, pe cheltuiala averii debitorului, sa angajeze, in
conditiile legii, unul sau mai multi experti de specialitate care, folosind
bilantul, registrele contabile si documentele contabile si extracontabile ale
debitorului, sa le intocmeasca sau, dupa caz, sa le corecteze, cu maxima
urgenta."
47. Articolul 34 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 34
Prin hotararea de deschidere a procedurii, judecatorul-sindic va desemna un
administrator, stabilindu-i atributiile, potrivit art. 18, precum si
remuneratia, in conformitate cu criteriile aprobate prin hotarare a Guvernului."
48. La articolul 35^1, partea introductiva a alineatului (1) va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 35^1
(1) Creditorul titular al unei creante garantate cu ipoteca, gaj sau alta
garantie reala mobiliara ori drept de retentie, de orice fel, poate solicita
judecatorului-sindic ridicarea suspendarii mentionate la art. 35 cu privire la
creanta sa si valorificarea imediata, in cadrul procedurii, a bunului asupra
caruia poarta garantia sau dreptul de retentie, in una dintre urmatoarele
situatii:"
49. Articolul 38 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 38
(1) Dupa ce s-a dispus deschiderea procedurii potrivit art. 31, este
interzis administratorilor debitorilor persoane juridice, sub sanctiunea
nulitatii, sa instraineze, fara acordul judecatorului-sindic, actiunile ori
partile lor sociale sau de interes, detinute la debitorul care face obiectul
acestei proceduri.
(2) Judecatorul-sindic va dispune indisponibilizarea actiunilor ori a
partilor sociale sau de interes, potrivit alin. (1), in registrele speciale de
evidenta sau in conturile inregistrate electronic."
50. Articolul 39 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 39
Debitorul are obligatia de a pune la dispozitie administratorului sau, dupa
caz, lichidatorului toate informatiile cerute de acesta cu privire la
activitatea si averea sa, precum si lista cuprinzand platile si transferurile
patrimoniale facute de el in cele 120 de zile anterioare deschiderii
procedurii."
51. Alineatul (1) al articolului 40 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 40
(1) In afara de cazurile prevazute de prezenta lege sau de cele autorizate
de judecatorul-sindic, toate actele, operatiunile si platile efectuate de
debitor, ulterior deschiderii procedurii, sunt nule."
52. Alineatele (5) si (6) ale articolului 40^1 vor avea urmatorul cuprins:
"(5) Creditorii, comitetul creditorilor ori reprezentantul membrilor
sau, dupa caz, al asociatilor/actionarilor pot oricand adresa
judecatorului-sindic o cerere de a se ridica debitorului dreptul de
administrare, avand ca justificare pierderile continue din averea debitorului
sau lipsa probabilitatii de realizare a unui plan rational de activitate.
(6) Judecatorul-sindic va examina in termen de 15 zile cererea prevazuta la
alin. (5), intr-o sedinta la care vor fi citati debitorul, creditorii,
administratorul, comitetul creditorilor si reprezentantul membrilor sau, dupa
caz, al asociatilor/actionarilor."
53. Alineatele (1) si (2) ale articolului 40^2 se abroga.
54. Alineatele (2) si (3) ale articolului 40^3 vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Actele, operatiunile si platile care depasesc conditiile
mentionate la alin. (1) vor putea fi autorizate de judecatorul-sindic; acesta
va convoca o sedinta in termen de maximum 20 de zile de la data primirii
cererii, instiintandu-i pe creditori despre posibilitatea de a depune
contestatii motivate cu cel putin 5 zile inainte de data convocarii.
(3) In cadrul sedintei prevazute la alin. (2), judecatorul-sindic va
solutiona toate contestatiile si va decide, prin incheiere, asupra cererii
formulate de debitor/administrator."
55. Dupa articolul 40^4 se introduc doua articole noi, articolele 40^5 si
40^6, cu urmatorul cuprins:
"Art. 40^5
Deschiderea procedurii de insolventa nu afecteaza dreptul unui creditor de
a invoca compensarea creantei sale cu cea a debitorului asupra sa, atunci cand
conditiile prevazute de lege in materie de compensare legala sunt indeplinite
la data deschiderii procedurii.
Art. 40^6
Bunurile instrainate de administrator sau lichidator, in exercitiul
atributiilor sale prevazute de prezenta lege, sunt dobandite libere de orice
sarcini, precum ipoteci, garantii reale mobiliare sau drepturi de retentie, de
orice fel, ori masuri asiguratorii."
56. Articolul 41 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 41
(1) Administratorul va intocmi si va supune judecatorului-sindic, in
termenul stabilit de judecatorul-sindic, dar care nu va putea depasi 60 de zile
de la desemnarea administratorului, un raport amanuntit asupra cauzelor si
imprejurarilor care au dus la aparitia insolventei debitorului, cu mentionarea
persoanelor carora le-ar fi imputabila.
(2) Raportul va indica daca exista o posibilitate reala de reorganizare
efectiva a activitatii debitorului ori, dupa caz, motivele care nu permit
reorganizarea si, in acest caz, propunerea de intrare in faliment.
(3) Raportul prin care se propune intrarea in faliment a debitorului va fi
supus aprobarii adunarii generale a creditorilor la prima sedinta a acesteia.
(4) Judecatorul-sindic va dispune, in termen de 48 de ore de la primirea
raportului prevazut la alin. (3), publicarea unui anunt referitor la raport in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, si in doua ziare cu larga
difuzare, cu indicarea datei sedintei adunarii creditorilor si a faptului ca
este admisibila votarea prin scrisoare, cu legalizarea semnaturii creditorului
de catre notarul public, comunicata prin orice mijloace si inregistrata la
tribunal cu cel putin 3 zile inainte de data fixata pentru exprimarea votului.
(5) Administratorul va asigura posibilitatea consultarii raportului la
sediul sau, pe cheltuiala solicitantului. O copie de pe raport va fi depusa la
grefa tribunalului si la registrul comertului sau, dupa caz, la registrul
societatilor agricole si va fi comunicata debitorului."
57. Dupa articolul 41 se introduce un articol nou, art. 41^1, cu urmatorul
cuprins:
"Art. 41^1
(1) In cadrul primei sedinte a adunarii creditorilor, administratorul ii va
informa pe creditorii prezenti despre voturile valabile primite in scris cu
privire la raportul prin care se propune intrarea in faliment a debitorului.
(2) Adunarea creditorilor va aproba raportul prevazut la alin. (1) prin
votul titularilor a cel putin doua treimi din creantele prezente la vot.
(3) In baza hotararii adunarii creditorilor de aprobare a raportului
prevazut la alin. (1), judecatorul-sindic va decide, prin incheiere, intrarea
in faliment a debitorului in conditiile art. 77.
(4) Prevederile alin. (1) - (3) nu se aplica in cazul in care, pana la data
primei sedinte a adunarii creditorilor a fost admis un plan de reorganizare de
catre judecatorul-sindic."
58. Articolul 42 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 42
Actiunile introduse de administrator in aplicarea dispozitiilor prezentei
sectiuni sunt scutite de taxele de timbru. Toate actiunile si cererile
introduse de lichidatorul judiciar sunt scutite de plata taxei de timbru."
59. Articolul 44 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 44
Administratorul sau, dupa caz, lichidatorul poate introduce la
judecatorul-sindic actiuni pentru anularea actelor frauduloase incheiate de
debitor in dauna drepturilor creditorilor, in cei 3 ani anteriori deschiderii
procedurii."
60. La articolul 45, partea introductiva a alineatului (1) va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 45
(1) Administratorul sau, dupa caz, lichidatorul poate introduce la
judecatorul-sindic actiuni pentru anularea constituirilor sau transferurilor de
drepturi patrimoniale catre terti si pentru restituirea de catre acestia a
bunurilor transmise si a valorii altor prestatii executate, realizate de
debitor prin urmatoarele acte:"
61. La articolul 45 alineatul (2), partea introductiva si literele a) - c)
vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Urmatoarele operatiuni, incheiate in anul anterior deschiderii
procedurii, cu persoane aflate in raporturi juridice cu debitorul, vor putea,
de asemenea, sa fie anulate si prestatiile recuperate, daca sunt in paguba
creditorilor:
a) cu un asociat comanditat sau cu un asociat detinand cel putin 20% din
capitalul societatii comerciale ori, dupa caz, din drepturile de vot in
adunarea generala a asociatilor, atunci cand debitorul este respectiva
societate in comandita, respectiv o societate agricola, in nume colectiv sau cu
raspundere limitata;
b) cu un actionar detinand cel putin 20% din actiunile debitorului ori,
dupa caz, din drepturile de vot in adunarea generala a actionarilor, atunci
cand debitorul este respectiva societate pe actiuni;
c) cu un administrator, director sau un membru al organelor de supraveghere
a debitorului, societate cooperativa, societate pe actiuni, cu raspundere
limitata sau, dupa caz, societate agricola;"
62. La alineatul (2) al articolului 45, dupa litera a) se introduce litera
a^1), cu urmatorul cuprins:
"a^1) cu un membru sau administrator, atunci cand debitorul este un
grup de interes economic;"
63. Alineatul (1) al articolului 46 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 46
(1) Actiunea pentru anularea unui transfer patrimonial, potrivit art. 44
sau 45, poate fi introdusa de administrator/lichidator in termen de un an de la
data expirarii termenului stabilit pentru intocmirea raportului prevazut la
art. 18 lit. a), dar nu mai tarziu de 18 luni de la data deschiderii
procedurii."
64. Alineatul (2) al articolului 48 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Tertul dobanditor, care a restituit averii debitorului bunul sau
valoarea bunului ce-i fusese transferat de catre debitor, va avea impotriva
averii o creanta de aceeasi valoare, cu conditia ca tertul sa fi acceptat
transferul cu buna-credinta si fara intentia de a-i impiedica, intarzia ori
insela pe creditorii debitorului."
65. Articolul 50 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 50
(1) Cererea pentru anularea unui transfer cu caracter patrimonial se va
nota, din oficiu, in registrele de publicitate aferente.
(2) O persoana obtinand un titlu sau dobandind o garantie ori un alt drept
real asupra bunului respectiv, dupa efectuarea unei astfel de notari, va avea
titlul sau dreptul sau conditionat de dreptul de a fi recuperat bunul."
66. Alineatul (3) al articolului 51 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Administratorul/lichidatorul va putea mentine contractele de
credit si va putea, cu acordul cocontractantilor, sa le modifice clauzele,
astfel incat acestea sa asigure echivalenta viitoarelor prestatii ale
debitorului. Modificarile vor fi supuse aprobarii judecatorului-sindic, care va
avea in vedere daca ele sunt atat in folosul averii debitorului, cat si in cel
al averii creditorilor."
67. Articolul 58 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 58
(1) Daca un asociat dintr-o societate agricola, societate in nume colectiv,
societate in comandita ori cu raspundere limitata sau actionarul unei societati
pe actiuni este debitor intr-o procedura prevazuta de prezenta lege si daca
implicarea debitorului intr-o astfel de procedura nu atrage dizolvarea acelei
societati, administratorul/lichidatorul poate cere lichidarea drepturilor
debitorului in acea societate, potrivit ultimei situatii financiare aprobate,
sau poate propune ca debitorul sa fie pastrat ca asociat, daca ceilalti
asociati sunt de acord.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica, in mod corespunzator, in cazul
membrilor societatilor cooperative si ai grupurilor de interes economic."
68. Alineatul (1) al articolului 58^1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 58^1
(1) In urma deschiderii procedurii, administratorul va trimite o notificare
tuturor creditorilor mentionati in lista depusa de debitor in conformitate cu
art. 26 sau 32 ori, dupa caz, intocmita in conditiile art. 33, debitorului si
oficiului registrului comertului sau, dupa caz, registrului societatilor
agricole unde debitorul este inmatriculat, pentru efectuarea mentiunii."
69. Alineatele (2) si (3) ale articolului 58^2 vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Sedinta de intrunire a adunarii creditorilor va fi convocata la
un termen situat in primele 10 zile de la expirarea termenului prevazut la
alin. (1) lit. d).
(3) In functie de circumstantele cauzei si pentru motive temeinice,
judecatorul-sindic va putea hotari o majorare a termenelor prevazute la alin.
(1) lit. b), c) si d) cu maximum 30, 15, respectiv 15 zile."
70. Alineatul (1) al articolului 58^4 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 58^4
(1) Cu exceptia salariatilor ale caror creante vor fi inregistrate de
administrator conform evidentelor contabile, toti ceilalti creditori, ale caror
creante sunt anterioare datei de deschidere a procedurii, vor depune cererea de
admitere a creantelor in termenul fixat in hotararea de deschidere a
procedurii; declaratiile de creante vor fi inregistrate intr-un registru care
se va pastra la grefa tribunalului."
71. La articolul 58^4, dupa alineatul (1) se introduce alineatul (1^1) cu
urmatorul cuprins:
"(1^1) Prevederile alin. (1) se aplica, in mod corespunzator,
titularilor de actiuni la purtator."
72. Alineatul (3) al articolului 58^5 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Posesorii de titluri de valoare la ordin sau la purtator pot
solicita administratorului restituirea titlurilor originale si pastrarea la
dosar a unor copii certificate de acesta. Administratorul va face mentiunea pe
original despre prezentarea acestora. Originalele vor fi prezentate din nou la
orice repartitie de sume intre creditori, precum si la exercitarea votului in
adunarea creditorilor."
73. Alineatele (2) si (3) ale articolului 58^6 vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Nu sunt supuse acestei proceduri creantele bugetare rezultand
dintr-un titlu executoriu necontestat in termenele prevazute de legi speciale.
(3) Prin creante bugetare, in sensul prezentei legi, se intelege creantele
izvorate din impozite, taxe, contributii, amenzi si alte venituri bugetare,
precum si accesoriile acestora, respectiv dobanzi, penalitati si penalitati de
intarziere."
74. Alineatul (1) al articolului 58^7 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 58^7
(1) Administratorul va proceda de indata la verificarea fiecarei cereri si
a documentelor depuse si va putea efectua o cercetare amanuntita pentru a
stabili legitimitatea, valoarea exacta si prioritatea fiecarei creante."
75. La articolul 58^9 se introduce un alineat nou, alineatul (2), cu
urmatorul cuprins:
"(2) Creantele exprimate in valuta vor fi inregistrate la valoarea lor
in lei, la cursul Bancii Nationale a Romaniei existent la data deschiderii
procedurii."
76. Alineatele (3) si (4) ale articolului 58^12 vor avea urmatorul cuprins:
"(3) Tabelul preliminar va fi, totodata, afisat de grefa la usa
instantei, intocmindu-se in acest sens un proces-verbal de afisare, si va fi
comunicat debitorului.
(4) O data cu afisarea tabelului, administratorul va trimite imediat
notificari creditorilor, ale caror creante sau drepturi de preferinta au fost
trecute partial in tabelul preliminar sau inlaturate, precizand totodata si
motivele."
77. Punctul 3 al alineatului (1) al articolului 58^16 va avea urmatorul
cuprins:
"3. dreptul de a-si realiza creantele impotriva debitorului sau a
membrilor ori asociatilor cu raspundere nelimitata ai persoanei juridice
debitoare, ulterior inchiderii procedurii, sub rezerva ca debitorul sa nu fi
fost condamnat pentru bancruta simpla sau frauduloasa ori sa nu i se fi
stabilit raspunderea pentru efectuarea de plati ori transferuri frauduloase."
78. Litera c) a alineatului (1) al articolului 59 va avea urmatorul
cuprins:
"c) comitetul creditorilor, reprezentantul membrilor sau, dupa caz, al
asociatilor/actionarilor, in termen de 30 de zile de la data afisarii tabelului
definitiv al creantelor."
79. Alineatele (1^1) si (1^2) ale articolului 59 se abroga.
80. Alineatele (1^3) si (5) ale articolului 59 vor avea urmatorul cuprins:
"(1^3) La cererea oricarei parti interesate, judecatorul-sindic poate
scurta, pentru motive temeinice, perioadele prevazute la alin. (1).
...........................................................................
(5) Nerespectarea termenelor prevazute la alin. (1) conduce la decaderea
partilor respective din dreptul de a depune un plan de reorganizare si, ca
urmare, la trecerea, din dispozitia judecatorului-sindic, la faliment."
81. Alineatele (1), (2), (3) si (6) ale articolului 60 vor avea urmatorul
cuprins:
"Art. 60
(1) Planul de reorganizare va indica perspectivele de redresare in raport
cu posibilitatile si specificul activitatii debitorului, cu mijloacele
financiare disponibile si cu cererea pietei fata de oferta debitorului si va
cuprinde masuri concordante cu interesele creditorilor si ale membrilor sau
asociatilor/actionarilor, precum si cu ordinea publica, inclusiv in ceea ce
priveste modalitatea de selectie, desemnare si inlocuire a administratorilor si
directorilor.
(2) Planul de reorganizare va indica modalitatea si termenele la care se
face lichidarea totala sau partiala a pasivului pentru fiecare creditor inscris
in tabloul final de creante.
(3) Executarea planului de reorganizare nu va putea depasi 2 ani, socotiti
de la data confirmarii.
...........................................................................
6) Amanarile, esalonarile, scutirile sau reducerile la plata obligatiilor
bugetare se inscriu in plan in conditiile prevazute de legea speciala in
materie."
82. Literele c) si d) ale alineatului (4) al articolului 60 vor avea
urmatorul cuprins:
"c) daca si in ce masura debitorul, membrii grupului de interes
economic, asociatii din societatile in nume colectiv si asociatii comanditati
din societatile in comandita vor fi descarcati de raspundere;
d) ce despagubiri urmeaza a fi oferite titularilor tuturor categoriilor de
creante, in comparatie cu valoarea estimativa ce ar putea fi primita prin
distribuire in caz de faliment; valoarea estimativa se va calcula la data
propunerii planului;"
83. La alineatul (5) al articolului 60, literele A, F si partea
introductiva a literei I vor avea urmatorul cuprins:
"A. pastrarea, in intregime sau in parte, de catre debitor a
conducerii activitatii sale, inclusiv dreptul de dispozitie asupra bunurilor
din averea sa, cu supravegherea activitatii sale de catre un administrator
desemnat in conditiile legii;
...........................................................................
F. modificarea sau stingerea garantiilor reale, cu acordarea obligatorie,
in beneficiul creditorului garantat, a unei garantii sau protectii echivalente,
in conditiile prevazute de art. 35^1 alin. (2) lit. c);
...........................................................................
I. emiterea de titluri de valoare de catre debitor sau oricare dintre
persoanele mentionate la lit. C si D, in conditiile prevazute de Legea nr.
31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile
ulterioare, si de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/2002 privind
valorile mobiliare, serviciile de investitii financiare si pietele
reglementate, aprobata si modificata prin Legea nr. 525/2002, cu modificarile
si completarile ulterioare, prin urmatoarele metode:"
84. Alineatul (2) al articolului 60^3 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Nu se considera modificare a creantei sau a conditiilor de
realizare a acesteia situatia in care planul propus prevede revenirea la
conditiile de realizare a creantei anterioare survenirii evenimentelor care au
condus la modificarea conditiilor respective, cum ar fi neplata uneia sau mai
multor rate scadente ale unui imprumut, la termenele si in conditiile stipulate
in contract, care conduce la accelerarea platii intregului rest al
imprumutului."
85. Alineatele (1) si (3) ale articolului 62 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 62
(1) Cate o copie de pe planul propus va fi depusa la grefa tribunalului si
la registrul comertului sau, dupa caz, registrul societatilor agricole si va fi
comunicata debitorului, administratorului, comitetului creditorilor si
reprezentantului membrilor sau, dupa caz, al asociatilor/actionarilor.
...........................................................................
(3) Judecatorul-sindic va putea admite un plan propus de partile legal
indreptatite, care contine toate informatiile si care denota sanse obiective de
realizare. Judecatorul-sindic poate sa ceara parerea unui expert practician in
reorganizare si lichidare autorizat, confirmand posibilitatea de realizare a
planului, inainte de admiterea lui. Plata expertului va fi suportata din averea
debitorului."
86. Alineatul (3) al articolului 66 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Actionarii si creditorii cu titluri de valoare la purtator vor
trebui sa depuna originalele la administrator cu cel putin 5 zile inainte de
data fixata pentru exprimarea votului, sub sanctiunea decaderii din dreptul de
a vota."
87. Alineatul (2) al articolului 67 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Creditorii cu creante subordonate, membrii, asociatii si
actionarii pot participa la sedinta, dar pot vota cu privire la plan doar in
cazul in care acesta le acorda mai putin decat ar primi in cazul
falimentului."
88. Litera b) a alineatului (6) al articolului 67 va avea urmatorul
cuprins:
"b) membrii, asociatii si actionarii, pentru drepturile reziduale
derivand din calitatea lor."
89. Alineatul (7) al articolului 67 va avea urmatorul cuprins:
"(7) Un plan va fi socotit acceptat de catre o categorie de creante
daca in categoria respectiva planul este acceptat in urmatoarele conditii
cumulative:
a) de catre o majoritate de doua treimi din valoarea creantelor din acea
categorie;
b) de catre cel putin jumatate din numarul titularilor de creante din
categoria respectiva."
90. Alineatul (1) al articolului 68 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 68
(1) La data stabilita, un plan va fi confirmat de catre judecatorul-sindic
daca sunt intrunite cumulativ urmatoarele conditii:
A. cel putin 3 dintre categoriile de creante mentionate la art. 67 alin.
(5) accepta sau sunt socotite ca accepta planul, cu conditia ca minimum una
dintre categoriile defavorizate sa accepte planul;
B. fiecare categorie defavorizata de creante care a respins planul va fi
supusa unui tratament corect si echitabil prin plan;
C. fiecare creanta care a respins planul va fi supusa unui tratament corect
si echitabil prin plan."
91. La articolul 68, dupa alineatul (1) se introduce un alineat nou,
alineatul (1^1), cu urmatorul cuprins:
"(1^1) Tratament corect si echitabil exista atunci cand sunt
indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) nici una dintre categoriile care resping planul si nici o creanta care
respinge planul nu primesc mai putin decat ar fi primit in cazul falimentului;
b) nici o categorie sau nici o creanta apartinand unei categorii nu primeste
mai mult decat valoarea totala a creantei sale;
c) in cazul in care o categorie defavorizata respinge planul, nici un
membru, asociat, actionar sau categorie de creante cu rang inferior categoriei
defavorizate neacceptante, astfel cum rezulta din ordinea de prioritate
prevazuta la art. 108, nu primeste nimic. Se considera ca membrii, asociatii
sau actionarii nu primesc nimic si in cazul in care planul prevede ca acestia
vor primi o valoare cel mult egala cu o noua contributie financiara pe care au
efectuat-o in favoarea debitorului, pana la data confirmarii planului, cu titlu
irevocabil si nesupusa vreunei alte conditii decat cea a confirmarii
planului."
92. Alineatele (1) si (2) ale articolului 70 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 70
(1) In urma confirmarii unui plan de reorganizare, debitorul isi va conduce
activitatea sub supravegherea administratorului si in conformitate cu planul
confirmat, pana cand judecatorul-sindic va dispune, motivat, ca reorganizarea
sa inceteze si sa se treaca la faliment, in conditiile art. 77 si urmatoarele.
(2) In cazul reorganizarii unei persoane juridice, aceasta va fi condusa de
persoanele legal imputernicite sa o reprezinte, sub supravegherea
administratorului. Actionarii, asociatii si membrii cu raspundere limitata nu
au dreptul de a interveni in conducerea activitatii ori in administrarea averii
debitoarei, cu exceptia si in limita cazurilor expres si limitativ prevazute in
lege si planul de reorganizare."
93. Alineatul (1) al articolului 73 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 73
(1) Daca debitorul nu se conformeaza planului sau desfasurarea activitatii
aduce pierderi averii sale, administratorul, comitetul creditorilor sau oricare
dintre creditori, precum si reprezentantul membrilor ori, dupa caz, al
asociatilor/actionarilor poate solicita oricand judecatorului sa aprobe
intrarea in faliment, in conditiile art. 77 si urmatoarele."
94. La alineatul (1) al articolului 77, dupa litera C se introduce o litera
noua, litera D, cu urmatorul cuprins:
"D. a fost aprobat raportul administratorului prin care se propune
intrarea in faliment a debitorului, potrivit art. 41^1."
95. Litera b) a alineatului (2) al articolului 77 va avea urmatorul
cuprins:
"b) desemnarea unui lichidator, precum si stabilirea atributiilor si a
remuneratiei acestuia, in conformitate cu criteriile aprobate prin hotarare a
Guvernului;"
96. Alineatul (1) al articolului 77^1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 77^1
(1) Lichidatorul va trimite o notificare tuturor creditorilor mentionati in
lista depusa de debitor/administrator, mentionata la art. 77 alin. (2) lit. d),
debitorului si oficiului registrului comertului sau, dupa caz, registrului
societatilor agricole unde debitorul este inmatriculat, pentru efectuarea
mentiunii. Dispozitiile alin. (2) si (3) ale art. 58^1 se aplica in mod
corespunzator."
97. Articolul 80 se abroga.
98. Dupa alineatul (2) al articolului 81 se introduc doua alineate noi,
alineatele (2^1) si (2^2), cu urmatorul cuprins:
"(2^1) Cand debitorul are bunuri si in alte judete, judecatorul-sindic
va trimite notificari tribunalelor din acele judete, in vederea sigilarii de
urgenta a bunurilor.
(2^2) Documentele intocmite de alte tribunale, certificand ca sigiliile au
fost aplicate, vor fi trimise judecatorului-sindic."
99. Alineatele (2) - (4) ale articolului 100 vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Cu exceptia cazurilor prevazute expres de lege, lichidarea va
incepe de indata dupa finalizarea de catre lichidator a inventarierii bunurilor
din averea debitorului. Bunurile vor putea fi vandute in bloc - ca un ansamblu
in stare de functionare - sau individual. Daca bunurile nu se pot vinde prin
negociere directa, acestea vor fi vandute la licitatie, in conditiile prevazute
de Codul de procedura civila, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Lichidatorul va angaja in numele debitorului un evaluator, persoana
fizica sau juridica, ce va evalua bunurile din averea debitorului, in
conformitate cu standardele internationale de evaluare.
(4) In functie de circumstantele cauzei si pe cat posibil, bunurile din
averea debitorului vor fi evaluate atat individual, cat si in bloc; prin bloc,
ca ansamblu functional, se intelege o parte sau toate bunurile debitorului,
necesare pentru desfasurarea unei afaceri, pentru care un cumparator ofera un
pret nedefalcat pe bunurile componente."
100. La articolul 101, dupa alineatul (1) se introduce un alineat nou,
alineatul (1^1), cu urmatorul cuprins:
"(1^1) Raportul prevazut la alin. (1) va cuprinde propuneri privind
modalitatea de vanzare in bloc, dupa cum urmeaza:
a) vanzare prin negociere directa catre un cumparator deja identificat, cu
precizarea conditiilor minime ale contractului, cum ar fi pretul si modalitatea
de plata;
b) vanzare prin negociere directa, fara cumparator identificat, cu
precizarea pretului minim propus. In acest caz, lichidatorul poate negocia
pretul concret al vanzarii bunurilor, iar daca pretul minim nu se poate obtine,
adunarea creditorilor se va intruni din nou pentru a decide daca pretul minim
initial scade sau urmeaza sa se treaca la vanzarea individuala a bunurilor;
c) vanzare prin licitatie, in conditiile prevazute de Codul de procedura
civila, cu modificarile si completarile ulterioare."
101. Alineatul (2) al articolului 101 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Judecatorul-sindic va convoca adunarea creditorilor in termen de
maximum 20 de zile de la data primirii sesizarii lichidatorului, instiintandu-i
pe creditori despre posibilitatea studierii raportului."
102. La articolul 101, dupa alineatul (2) se introduce un alineat nou,
alineatul (2^1), cu urmatorul cuprins:
"(2^1) In cazul in care vanzarea in bloc nu este necesara, iar
cumparatorul nu este identificat in mod ferm prin raport, adunarea creditorilor
poate fixa un pret minim la care bunurile se pot vinde in bloc. Daca acest pret
nu este obtinut, iar adunarea creditorilor nu decide altfel, bunurile vor fi
vandute individual."
103. Alineatul (3) al articolului 101 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Daca adunarea creditorilor aproba raportul, judecatorul-sindic va
da, printr-o incheiere, dispozitie lichidatorului sa efectueze actele si
operatiunile de lichidare, in conditiile propuse in raport."
104. Alineatul (3) al articolului 102 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Judecatorul-sindic va convoca o sedinta, in termen de maximum 20
de zile de la data primirii cererii, notificand propunerea debitorului si
creditorilor cu garantii reale asupra bunului si instiintandu-i despre
posibilitatea de a depune contestatii motivate cu cel putin 5 zile inainte de
data convocarii."
105. Articolul 104 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 104
Valorile mobiliare vor fi vandute in conditiile Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 28/2002, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
525/2002, cu modificarile ulterioare."
106. Alineatul (2) al articolului 106 va avea urmatorul cuprins:
"(2) In cazul in care sumele realizate din vanzarea acestor bunuri ar
fi insuficiente pentru plata in intregime a respectivelor creante garantate,
creditorii vor avea, pentru diferenta, creante chirografare care vor veni in
concurs cu cele cuprinse in categoria corespunzatoare, potrivit naturii lor,
prevazute la art. 108, si vor fi supuse dispozitiilor art. 37. Daca dupa plata
sumelor prevazute la alin. (1) rezulta o diferenta in plus, aceasta va fi
depusa, prin grija lichidatorului, in contul averii debitorului."
107. Articolul 107 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 107
(1) La fiecare 3 luni, calculate de la data inceperii lichidarii,
lichidatorul va prezenta judecatorului-sindic un raport asupra fondurilor
obtinute din lichidare si din incasarea de creante si un plan de distribuire
intre creditori. Raportul va prevedea si plata retributiei sale si a celorlalte
cheltuieli, mentionate la art. 108 pct. 1.
(2) Pentru motive temeinice, judecatorul-sindic poate prelungi cu cel mult
o luna sau poate scurta termenul de prezentare a raportului si a planului de
distribuire. Planul de distribuire va fi inregistrat la grefa tribunalului si
lichidatorul va notifica aceasta fiecarui creditor. O copie de pe raport si o
copie de pe planul de distribuire vor fi afisate la usa tribunalului.
(3) Orice creditor poate formula contestatii la raport si la plan, in
termen de 10 zile de la afisare. O copie de pe contestatie se comunica, de
urgenta, lichidatorului si debitorului.
(4) In termen de 20 de zile de la afisare, judecatorul-sindic va tine cu
lichidatorul, cu debitorul si cu creditorii o sedinta in care va solutiona,
deodata, prin sentinta, toate contestatiile."
108. La articolul 108, punctul 2, litera a) a punctului 10 si punctul 11
vor avea urmatorul cuprins:
"2. creantele reprezentand creditele, cu dobanzile si cheltuielile aferente,
acordate de institutii de credit dupa deschiderea procedurii, precum si
creantele rezultand din continuarea activitatii debitorului dupa deschiderea
procedurii;
...........................................................................
a) creditele acordate persoanei juridice debitoare de catre un asociat sau
actionar detinand cel putin 10% din capitalul social, respectiv din drepturile
de vot in adunarea generala a asociatilor, ori, dupa caz, de catre un membru al
grupului de interes economic;
...........................................................................
11. creantele membrilor, asociatilor sau actionarilor persoanei juridice
debitoare, derivand din dreptul rezidual al calitatii lor, in conformitate cu
prevederile legale si statutare."
109. Punctul 5 al articolului 108 se abroga.
110. Articolul 109 se abroga.
111. Articolul 112 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 112
In cazul in care bunurile care alcatuiesc averea unui grup de interes
economic ori a unei societati in nume colectiv sau in comandita nu sunt
suficiente pentru plata creantelor inregistrate in tabelul definitiv consolidat
al creantelor, impotriva grupului sau societatii, judecatorul-sindic va
autoriza executarea silita, in conditiile legii, impotriva asociatilor cu
raspundere nelimitata sau, dupa caz, membrilor, pronuntand o sentinta
definitiva si executorie, care va fi pusa in executare de lichidator, prin
executor judecatoresc."
112. Articolul 117 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 117
In orice stadiu al procedurii prevazute de prezenta lege,
judecatorul-sindic va putea da o sentinta de inchidere a procedurii, daca se
constata ca nu exista bunuri in averea debitorului ori ca acestea sunt
insuficiente pentru a acoperi cheltuielile administrative si nici un creditor
nu se ofera sa avanseze sumele corespunzatoare."
113. Dupa articolul 117 se introduce un articol nou, articolul 117^1, cu
urmatorul cuprins:
"Art. 117^1
(1) O procedura de reorganizare prin continuarea activitatii sau lichidare
pe baza de plan va fi inchisa, printr-o sentinta, in urma indeplinirii tuturor
obligatiilor de plata asumate in planul confirmat. Daca o procedura incepe ca
reorganizare, dar apoi devine faliment, aceasta va fi inchisa in conformitate cu
alin. (2).
(2) O procedura de faliment va fi inchisa atunci cand judecatorul-sindic a
aprobat raportul final, cand toate fondurile sau bunurile din averea
debitorului au fost distribuite si cand fondurile nereclamate au fost depuse la
banca. In urma unei cereri a lichidatorului, judecatorul-sindic va pronunta o
sentinta, inchizand procedura, iar in cazul persoanelor juridice dispunand si
radierea acestora."
114. Alineatul (1) al articolului 120 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 120
(1) In cazul procedurii deschise in urma formularii cererii introductive de
catre debitor, in conditiile art. 25, daca judecatorul-sindic constata, la
expirarea termenului pentru inregistrarea cererilor de admitere a creantelor,
ca nu s-a depus nici o cerere, va pronunta o sentinta de inchidere a procedurii
si de revocare a hotararii de deschidere a procedurii."
115. Articolul 121 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 121
Sentinta de inchidere a procedurii va fi notificata de judecatorul-sindic
debitorului, tuturor creditorilor, membrilor sau, dupa caz,
asociatilor/actionarilor, directiei teritoriale a finantelor publice si
oficiului registrului comertului sau, dupa caz, registrului societatilor
agricole unde debitorul este inmatriculat, pentru efectuarea mentiunii, si se
va afisa in extras la sediul tribunalului."
116. Alineatul (1) al articolului 124 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 124
(1) Judecatorul-sindic poate dispune ca o parte a pasivului debitorului,
persoana juridica, ajuns in stare de insolventa, sa fie suportata de catre
membrii organelor de conducere - administratori, directori, cenzori si de orice
alta persoana - care au contribuit la ajungerea debitorului in aceasta
situatie, prin una dintre urmatoarele fapte:
a) au folosit bunurile sau creditele persoanei juridice in folosul propriu
sau in cel al unei alte persoane;
b) au facut acte de comert in interes personal, sub acoperirea persoanei
juridice;
c) au dispus, in interes personal, continuarea unei activitati care ducea
in mod vadit persoana juridica la incetarea de plati;
d) au tinut o contabilitate fictiva, au facut sa dispara unele documente
contabile sau nu au tinut contabilitatea in conformitate cu legea;
e) au deturnat sau au ascuns o parte din activul persoanei juridice ori au
marit, in mod fictiv, pasivul acesteia;
f) au folosit mijloace ruinatoare pentru a procura persoanei juridice
fonduri, in scopul intarzierii incetarii de plati;
g) in luna precedenta incetarii platilor au platit sau au dispus sa se
plateasca cu preferinta unui creditor, in dauna celorlalti creditori."
117. Articolul 126 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 126
In vederea luarii masurilor prevazute la art. 124, judecatorul-sindic va
dispune masuri asiguratorii, din oficiu sau la sesizarea facuta de catre
administrator/lichidator, de catre oricare dintre creditori, membri sau, dupa
caz, asociati/actionari."
118. La articolul 127 se introduce alineatul (2) cu urmatorul cuprins:
"(2) Dupa inchiderea procedurii falimentului, sumele rezultate din
executarea silita vor fi depuse intr-un cont bancar distinct la dispozitia
judecatorului-sindic pentru distribuirea acestor sume, in conditiile
legii."
119. Articolul 127^1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 127^1
(1) Constituie infractiunea de bancruta simpla si se pedepseste cu
inchisoare de la 3 luni la un an sau cu amenda neintroducerea sau introducerea
tardiva, de catre debitorul persoana fizica ori reprezentantul legal al
persoanei juridice debitoare, a cererii de deschidere a procedurii in termenul
prevazut la art. 25.
(2) Constituie infractiunea de bancruta frauduloasa si se sanctioneaza cu
pedeapsa prevazuta la art. 276 din Legea nr. 31/1990 privind societatile
comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, fapta
persoanei care:
a) falsifica, sustrage sau distruge evidentele debitorilor prevazuti la
art. 1 alin. (1) lit. a) pct. 2 si 3, lit. b) si c) ori ascunde o parte din
activul averii acestora;
b) infatiseaza datorii inexistente sau prezinta in registrele debitorilor
prevazuti la art. 1 alin. (1) lit. a) pct. 2 si 3, lit. b) si c), in alt act
sau in situatia financiara, sume nedatorate, fiecare dintre aceste fapte fiind
savarsite in vederea diminuarii aparente a valorii activelor;
c) instraineaza, in frauda creditorilor, in caz de insolventa a debitorilor
prevazuti la art. 1 alin. (1) lit. a) pct. 2 si 3, lit. b) si c), o parte
insemnata din active."
120. Articolul 127^5 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 127^5
Refuzul debitorului persoana fizica sau al administratorului, directorului,
directorului executiv sau reprezentantului legal al debitorului, persoana
juridica, de a pune la dispozitie judecatorului-sindic, administratorului sau
lichidatorului judiciar, in conditiile prevazute la art. 32 alin. (1),
documentele si informatiile prevazute la art. 26 alin. (1) lit. a) - e) sau
impiedicarea acestora, cu rea-credinta, de a intocmi documentatia respectiva se
pedepseste cu inchisoare de la un an la 3 ani sau cu amenda."
121. Dupa articolul 127^5 se introduce un articol nou, art. 127^6, cu
urmatorul cuprins:
"Art. 127^6
Infractiunile prevazute la art. 127^1 - 127^5 se judeca in prima instanta
de tribunal, cu celeritate."
122. Articolul 129 se abroga.
Art. 2
(1) In vederea publicarii citatiilor, convocarilor si notificarilor actelor
de procedura efectuate de instantele judecatoresti dupa deschiderea procedurii
prevazute de Legea nr. 64/1995, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, se infiinteaza Buletinul procedurilor de reorganizare judiciara si
faliment, publicatie ce va fi editata de Oficiul National al Registrului
Comertului.
(2) Continutul, etapele si conditiile de finantare a publicarii Buletinului
procedurilor de reorganizare judiciara si faliment, precum si de publicare si
distribuire a acestuia, inclusiv pe Internet, se stabilesc prin hotarare a
Guvernului, in termen de 3 luni de la data publicarii prezentei legi in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(3) In vederea editarii Buletinului procedurilor de reorganizare judiciara
si faliment, prin ordin al ministrului justitiei, emis in termen de 6 luni de
la data publicarii prezentei legi si publicat in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, se va stabili procedura de comunicare a informatiilor intre
instantele judecatoresti, judecatorii-sindici, administratorii sau lichidatorii
numiti si Oficiul National al Registrului Comertului.
(4) Publicarea actelor de procedura sau, dupa caz, a hotararilor
judecatoresti in Buletinul procedurilor de reorganizare judiciara si faliment
inlocuieste, de la data publicarii acestuia, citarea, convocarea si notificarea
actelor de procedura efectuate individual fata de participantii la proces,
acestea fiind prezumate a fi indeplinite la data publicarii.
(5) Face exceptie de la regula prezumtiei de comunicare a actelor de
procedura instituita prin alin. (4) comunicarea citatiilor, convocarilor si
notificarilor fata de participantii la proces al caror sediu, domiciliu sau
resedinta se afla in strainatate si fata de care comunicarea actelor de
procedura este supusa dispozitiilor Codului de procedura civila, cu
modificarile si completarile ulterioare.
(6) Data publicarii primului numar al Buletinului procedurilor de
reorganizare judiciara si faliment se stabileste prin hotarare a Guvernului.
(7) Pretul de vanzare a Buletinului procedurilor de reorganizare judiciara
si faliment se va aproba prin hotarare a Guvernului, adoptata pe baza
fundamentarii economice prezentate de Oficiul National al Registrului
Comertului cu cel putin 30 de zile inaintea datei aparitiei primului numar.
Art. 3
Articolele 89 si 90 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998
privind valorificarea unor active bancare, republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 948 din 24 decembrie 2002, se abroga.
Art. 4
Ordonanta Guvernului nr. 79/1999 privind organizarea activitatii
practicienilor in reorganizare si lichidare, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 421 din 31 august 1999, aprobata prin Legea nr.
505/2002, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Dupa articolul 7 se introduce un articol nou, art. 7^1, cu urmatorul
cuprins:
"Art. 7^1
Atunci cand administratorul sau lichidatorul judiciar considera necesar,
organele de politie, jandarmerie sau alti agenti ai fortei publice, dupa caz,
sunt obligati sa ii acorde concursul la indeplinirea efectiva a atributiilor
sale, stabilite de lege sau de judecatorul-sindic."
2. Articolul 22 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 22
(1) Persoanele juridice straine, precum si persoanele fizice straine, care
nu au domiciliul in Romania, pot activa in calitate de practician in
reorganizare si lichidare, potrivit prevederilor prezentei ordonante, daca in
statele in care isi au domiciliul sau, dupa caz, sediul profesional au aceasta
specializare, certificata de organismele profesionale recunoscute sau, dupa
caz, de autoritatile publice care le autorizeaza, si in conditiile stabilite
prin conventii bilaterale incheiate in acest scop de Uniune cu organismele
similare din statele respective.
(2) Persoanele fizice sau juridice care isi au domiciliul sau, dupa caz,
sediul profesional intr-unul dintre statele membre ale Uniunii Europene pot
activa in calitate de practician in reorganizare si lichidare, potrivit
prevederilor prezentei ordonante, daca au, in statul domiciliului sau, dupa
caz, al sediului profesional, aceasta specializare, certificata de organismele
profesionale recunoscute sau, dupa caz, de autoritatile publice care le
autorizeaza."
3. Litera c) a articolului 32 va avea urmatorul cuprins:
"c) alege si revoca presedintele si pe ceilalti membri ai comitetului
de conducere si membrii comisiei de cenzori a filialei;"
4. Dupa articolul 32 se introduce un articol nou, articolul 32^1, cu
urmatorul cuprins:
"Art. 32^1
Comitetul de conducere a filialei este compus din 3 - 5 membri, din care un
presedinte, precum si 2 membri supleanti, desemnati de adunarea generala a
filialei, dintre membrii filialei, pe o perioada de 4 ani."
Art. 5
Articolul III din Ordonanta Guvernului nr. 38/2002 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a
falimentului, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 95 din
2 februarie 2002, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 82/2003,
se abroga.
Art. 6
Articolele 3 si 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/2002
privind unele masuri pentru stimularea cererii de atribuire a folosintei
gratuite si a investitiilor in imobilele ce fac obiectul Ordonantei de urgenta
a Guvernului nr. 168/2001 privind punerea in valoare a constructiilor
zootehnice dezafectate, destinate cresterii, ingrasarii si exploatarii
animalelor, precum si a fabricilor de nutreturi combinate dezafectate,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 673 din 11 septembrie
2002, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 78/2003, se abroga.
Art. 7
Alineatul (1^2) al articolului 16 din Legea nr. 137/2002 privind unele
masuri pentru accelerarea privatizarii, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 215 din 28 martie 2002, cu modificarile si completarile
ulterioare, se abroga.
Art. 8
(1) Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a
falimentului, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 608
din 13 decembrie 1999, cu modificarile ulterioare si cu cele aduse prin
prezenta lege, va fi republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
dandu-se textelor o noua numerotare.
(2) Ordonanta Guvernului nr. 79/1999 privind organizarea activitatii
practicienilor in reorganizare si lichidare, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 421 din 31 august 1999, aprobata prin Legea nr.
505/2002, cu modificarile si completarile aduse prin prezenta lege, va fi
republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o
noua numerotare.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 8 aprilie 2004, cu
respectarea prevederilor art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei,
republicata.
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 27
aprilie 2004, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (1) din Constitutia
Romaniei, republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU