HOTARARE Nr.
1660 din 22 noiembrie 2006
pentru aprobarea Normelor de
aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de achizitie
publica prin mijloace electronice din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de
concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 978 din 7 decembrie 2006
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 303 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de
concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Articol unic. - Se aprobă Normele de aplicare a
prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de achiziţie publică prin
mijloace electronice din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind
atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de
lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 337/2006, care asigură cadrul tehnic şi organizatoric specific,
precum şi metodologia unitară pentru organizarea şi desfăşurarea procedurilor
de atribuire a contractelor de achiziţie publică prin mijloace electronice,
prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Preşedintele Autorităţii
Naţionale pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice,
Alexandru Cojocaru
Ministrul comunicaţiilor şi tehnologiei informaţiei,
Zsolt Nagy
Ministrul transporturilor, construcţiilor şi
turismului,
Radu Mircea Berceanu
Ministrul delegat pentru
lucrări publice şi amenajarea
teritoriului,
Laszlo Borbely
Ministrul integrării europene,
Anca Daniela Boagiu
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
ANEXA
NORME
de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de achiziţie publică prin mijloace
electronice din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor
de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor
de concesiune de servicii
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) In aplicarea prevederilor art. 21 alin.
(1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea
contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări
publice şi a contractelor de concesiune de servicii, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 337/2006, denumită în continuare ordonanţă de
urgenţă, sistemul electronic de achiziţii publice, denumit în continuare SEAP, pune la dispoziţia autorităţilor
contractante facilităţi tehnice pentru:
a) aplicarea, integral prin mijloace electronice, a
procedurilor de licitaţie deschisă, licitaţie restrânsă şi cerere de oferte;
b) aplicarea, parţial prin mijloace electronice, a
procedurilor de atribuire a contractului de achiziţie publică prevăzute la art.
18 din ordonanţa de urgenţă.
(2) SEAP pune la dispoziţia autorităţilor
contractante facilităţi tehnice pentru utilizarea licitaţiei electronice, astfel
cum este prevăzută această modalitate specială de atribuire a contractului de
achiziţie publică la art. 161-169 din ordonanţa de urgenţă.
(3) SEAP pune la dispoziţia autorităţilor
contractante posibilitatea tehnică de a achiziţiona direct, prin intermediul
unui catalog electronic, produse, servicii sau lucrări, a căror achiziţionare
intră sub incidenţa prevederilor art. 19 din ordonanţa de urgenţă.
Art. 2. - Transmiterea spre publicare în SEAP a
anunţurilor de intenţie, de participare şi de atribuire, astfel cum sunt
prevăzute la art. 47 din ordonanţa de urgenţă, se poate realiza numai prin
completarea formularelor specifice disponibile în sistemul informatic şi numai de către
autorităţile contractante înregistrate în SEAP.
CAPITOLUL II
Inregistrarea şi
reînnoirea înregistrării în SEAP
SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale
Art. 3. - Orice autoritate contractantă, precum şi
orice operator economic au obligaţia de a solicita înregistrarea şi, respectiv,
reînnoirea înregistrării în SEAP, cu respectarea condiţiilor şi procedurii
reglementate prin prezentele norme.
Art. 4. - (1) Inregistrarea şi reînnoirea înregistrării
în SEAP se efectuează respectându-se procedura electronică implementată de
către operatorul SEAP.
(2) Procedura electronică pentru înregistrarea şi
reînnoirea înregistrării, atât pentru autorităţile contractante, cât şi pentru
operatorii economici, se publică în SEAP, în termen de 5 zile lucrătoare de la
data intrării în vigoare a prezentelor norme.
Art. 5. - Autorităţile contractante şi operatorii
economici care solicită înregistrarea sau reînnoirea înregistrării în SEAP
răspund pentru corectitudinea datelor şi informaţiilor transmise în cadrul
procedurii de înregistrare şi/sau reînnoire a înregistrării şi au obligaţia de
a transmite operatorului SEAP orice modificare survenită în legătură cu aceste
date şi informaţii, în termen de cel mult 3 zile lucrătoare de la producerea
respectivelor modificări.
SECŢIUNEA a 2-a
Condiţiile şi procedura înregistrării în SEAP
Art. 6. - (1) Procedura de înregistrare în SEAP a
autorităţilor contractante cuprinde următoarele faze:
a) completarea on-line a formularului de înregistrare
disponibil în SEAP;
b) transmiterea unei cereri de înregistrare adresate
operatorului SEAP, semnată de reprezentantul legal al autorităţii contractante
sau de persoana împuternicită expres să o reprezinte pe aceasta în relaţiile cu
terţii, situaţie în care va fi transmisă o copie certificată de pe actul de
împuternicire;
c) transmiterea prin mijloace electronice de către
operatorul SEAP a certificatului digital de înregistrare şi a instrucţiunilor
de utilizare a acestuia, după finalizarea fazelor prevăzute la lit. a) şi b).
(2) Procedura de înregistrare în SEAP a operatorilor
economici cuprinde următoarele faze:
a) completarea on-line a formularului de înregistrare
disponibil în SEAP;
b) transmiterea unei cereri de înregistrare adresate
operatorului SEAP, semnată de reprezentantul legal al operatorului economic sau
de persoana împuternicită expres să îl reprezinte pe acesta în relaţiile cu
terţii, situaţie în care va fi transmisă o copie certificată de pe actul de
împuternicire;
c) transmiterea de documente edificatoare care să
dovedească forma de înregistrare ca persoană fizică autorizată sau juridică şi,
după caz, de atestare ori apartenenţa din punct de vedere profesional;
d) transmiterea prin mijloace electronice de către
operatorul SEAP a certificatului digital de înregistrare şi a instrucţiunilor
de utilizare a acestuia, după finalizarea etapelor prevăzute la lit. a), b) şi
c).
(3) Sucursalele, agenţiile şi orice alte sedii
secundare fără personalitate juridică ale unui operator economic nu pot fi
înregistrate în SEAP.
(4) Documentele prevăzute la alin. (2) lit. c)
trebuie să fie conforme cu prevederile legale din ţara în care operatorul
economic este stabilit.
Art. 7. - Prin completarea
formularului de înregistrare, autoritatea contractantă şi operatorul economic
îşi asumă un angajament de confidenţialitate şi de protecţie a informaţiilor
existente în cadrul SEAP, inclusiv a informaţiilor care asigură accesul în acest sistem informatic.
Art. 8. - (1) Cererea de înregistrare prevăzută la art.
6 alin. (1) lit. b) şi la alin. (2) lit. b) trebuie completată utilizându-se
formularul disponibil în cadrul SEAP şi se transmite în formă electronică,
semnată cu semnătura electronică extinsă a solicitantului, bazată pe un
certificat calificat, eliberat de un furnizor de servicii de certificare
acreditat.
(2) In termen de 5 zile, operatorul SEAP va trimite
solicitantului o confirmare de primire în formă electronică, semnată cu
semnătura electronică a operatorului SEAP.
(3) In cazul în care cererea nu poate fi transmisă în
condiţiile prevăzute la alin. (1), aceasta se poate depune la sediul operatorului
SEAP sau se poate transmite prin poştă, cu confirmare de primire. Cererea
astfel transmisă se înregistrează la registratura operatorului SEAP.
Art. 9. - (1) Operatorul SEAP are obligaţia de a pune
la dispoziţia autorităţii contractante şi/sau operatorului economic, prin
mijloace electronice, certificatul digital de înregistrare şi instrucţiunile de
utilizare a acestuia, în termen de cel mult două zile lucrătoare de la data
primirii cererii de
înregistrare, în condiţiile completării corecte şi complete a formularului de
înregistrare.
(2) In cazul în care informaţiile sau, după caz,
documentele solicitate potrivit prevederilor art. 6 alin. (1) şi (2) sunt
incorecte şi/sau incomplete, operatorul SEAP are obligaţia de a solicita
autorităţii contractante şi/sau operatorului economic remedierea acestora.
Certificatul digital de înregistrare şi instrucţiunile de utilizare se transmit
în termenul prevăzut la alin. (1), începând cu data primirii informaţiilor şi
documentelor corecte şi complete.
SECŢIUNEA a 3-a
Condiţiile şi procedura reînnoirii înregistrării
în SEAP
Art. 10. - (1) Certificatul
digital de înregistrare în SEAP este valabil pe o perioadă de 2 ani de la data
emiterii acestuia, atât în cazul autorităţilor contractante, cât şi al
operatorilor economici.
(2) Certificatul de înregistrare în SEAP se
reînnoieşte la fiecare 2 ani, respectându-se procedura electronică stabilită de
operatorul SEAP.
(3) In cazul în care, din motive de natură tehnică,
anterior expirării perioadei de valabilitate, certificatul de înregistrare în
SEAP nu mai poate fi utilizat, acesta urmează a fi reînnoit cu respectarea procedurii de reînnoire.
(4) In situaţia prevăzută la alin. (3), operatorul
SEAP are obligaţia de a-i informa în timp util pe toţi utilizatorii acestui
sistem informatic, atât autorităţi contractante cât şi operatori economici, cu
privire la data până la care trebuie reînnoit certificatul.
Art. 11. - Procedura de reînnoire a înregistrării în
SEAP atât a autorităţilor contractante, cât şi a operatorilor economici
cuprinde următoarele faze:
a) transmiterea unei cereri de reînnoire a înregistrării adresate operatorului SEAP, semnată de reprezentantul
legal al autorităţii contractante şi/sau al operatorului economic ori de
persoana împuternicită expres pentru reprezentare în relaţiile cu terţii,
situaţie în care va fi transmisă o copie de pe actul de
împuternicire;
b) transmiterea prin mijloace electronice de către
operatorul SEAP a certificatului digital de reînnoire a înregistrării şi a
instrucţiunilor de utilizare a acestuia, după finalizarea primei etape.
Art. 12. - (1) Cererea de reînnoire
a înregistrării, prevăzută la art. 11 lit. a), trebuie să cuprindă menţiuni
explicite cu privire la eventualele modificări ale datelor şi informaţiilor
existente în SEAP, referitoare la solicitantul respectiv, precum şi acceptarea
prelungirii valabilităţii angajamentului de confidenţialitate şi de protecţie a
informaţiilor asumat cu ocazia înregistrării în SEAP.
(2) Prevederile art. 8 şi 9 se aplică în mod
corespunzător şi pentru procedura de reînnoire a înregistrării.
CAPITOLUL III
Aplicarea procedurilor de atribuire prin utilizarea
mijloacelor electronice
SECŢIUNEA 1
Licitaţia deschisă
Art. 13. - Licitaţia deschisă prin mijloace electronice
se iniţiază prin completarea formularului specific prevăzut la art. 2.
Art. 14. - (1) In cazul în care autoritatea contractantă decide să utilizeze opţiunea prevăzută la art.
40 alin. (2) lit. a) din
ordonanţa de urgenţă, atunci aceasta va transmite spre publicare în SEAP şi
documentaţia de atribuire, sub forma unui fişier electronic.
(2) Operatorul SEAP are obligaţia
de a asigura oricărui operator economic înregistrat în SEAP accesul liber şi
nerestricţionat la fişierul electronic cuprinzând documentaţia de atribuire.
Art. 15. - (1) După data publicării anunţului de
participare, pentru a continua aplicarea procedurii de licitaţie deschisă prin
mijloace electronice, autoritatea contractantă are obligaţia de a introduce în
SEAP informaţiile solicitate în mod automat de sistemul informatic pentru
generarea procedurii.
(2) In cazul în care autoritatea contractantă
solicită îndeplinirea de către candidaţi a unor criterii de calificare, aceasta
are obligaţia de a introduce în SEAP informaţii referitoare la forma şi
condiţiile în care se demonstrează îndeplinirea de către operatorii economici a
acestor criterii, precum şi termenul în care estimează că va finaliza
verificarea îndeplinirii criteriilor de calificare.
(3) Autoritatea contractantă nu are dreptul să solicite
modificarea, iar operatorul SEAP nu are dreptul să modifice informaţiile de
natură să afecteze funcţionarea sistemului informatic, dintre cele prevăzute la
alin. (1), cum ar fi, fără a se limita la cele ce urmează:
a) criteriile de calificare şi selecţie;
b) criteriile de atribuire şi, după caz, factorii de
evaluare şi/sau algoritmul de calcul;
c) cantitatea produselor,
serviciilor sau dimensiunea lucrărilor;
d) codul CPV.
(4) In situaţia în care se constată erori sau omisiuni
cu privire la informaţiile prevăzute la alin. (3), autoritatea contractantă are
obligaţia de a dispune anularea procedurii de atribuire, considerându-se,
implicit, că se îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 209 alin. (1) lit. d)
din ordonanţa de urgenţă.
Art. 16. - Orice operator economic înregistrat în SEAP
are dreptul de a transmite ofertă.
Art. 17. - (1) Operatorul economic
are dreptul de a transmite oferta numai în format electronic şi numai până la
data limită de depunere a ofertelor prevăzută în anunţul de participare.
(2) Atât elementele propunerii tehnice specifice
produselor, serviciilor sau lucrărilor ofertate, cât şi elementele propunerii
financiare sunt transmise în SEAP de către operatorul economic.
(3) In cazul în care, în scopul verificării
conformităţii propunerii tehnice cu cerinţele caietului de sarcini sau în
scopul verificării propunerii financiare, autoritatea contractantă solicită
prezentarea anumitor documente, acestea trebuie transmise în SEAP în format
electronic, semnate cu semnătură electronică.
(4) In cazul în care, din motive tehnice, nu este
posibilă transmiterea anumitor documente în format electronic prin intermediul
SEAP, documentele respective se transmit autorităţii contractante în forma şi
utilizându-se modalitatea de comunicare solicitate de aceasta, cu respectarea
prevederilor ordonanţei de urgenţă cu privire la regulile de comunicare şi
transmitere a datelor.
Art. 18. - Dovada constituirii garanţiei de
participare, în cazul în care aceasta este solicitată, se face similar
prevederilor art. 17 alin. (3) şi (4) referitoare la transmiterea documentelor
în format electronic.
Art. 19. - (1) In cazul în care
prin documentaţia de atribuire s-a solicitat îndeplinirea unor criterii de
calificare, operatorii economici introduc în SEAP, împreună cu oferta, şi informaţiile necesare demonstrării
îndeplinirii criteriilor de calificare, în condiţiile solicitate de către
autoritatea contractantă.
(2) In situaţia în care pentru a demonstra
îndeplinirea anumitor criterii de calificare autoritatea contractantă a
solicitat prezentarea unor documente, prevederile art. 17 alin. (3) şi (4) se
aplică în mod corespunzător.
(3) Autoritatea contractantă are dreptul de a
solicita prezentarea de mostre ale produselor care urmează să fie furnizate în
cursul îndeplinirii viitorului contract, caz în care trebuie să precizeze în
cuprinsul documentaţiei de atribuire modalitatea de
prezentare a acestora.
Art. 20. - (1) Verificarea modului de îndeplinire a
criteriilor de calificare de către fiecare ofertant şi responsabilitatea
rezultatului acestei verificări revin comisiei de evaluare constituite în
cadrul autorităţii contractante.
(2) In situaţia în care constată că nu este posibilă
respectarea termenului prevăzut la art. 15 alin. (2), autoritatea contractantă
are obligaţia de a introduce în SEAP informaţii cu privire la prelungirea
acestui termen.
Art. 21. - (1) Comisia de
evaluare are obligaţia de a analiza şi de a verifica propunerile tehnice depuse
de ofertanţi.
(2) După finalizarea verificărilor prevăzute la alin.
(1) şi la art. 20 alin. (1), comisia de evaluare introduce în SEAP, utilizând
facilităţile tehnice accesibile prin acest sistem informatic, numele
ofertanţilor ale căror oferte sunt admisibile, precum şi ale ofertanţilor ale
căror oferte au fost declarate inacceptabile sau neconforme.
(3) In cazul în care criteriul de atribuire a
contractului de achiziţie publică este „oferta cea mai avantajoasă din punct de
vedere economic", comisia de evaluare introduce în SEAP şi punctajul
obţinut de fiecare ofertă admisibilă prin aplicarea factorilor de evaluare de
natură tehnică prevăzuţi în documentaţia de atribuire.
Art. 22. - (1) Propunerile financiare transmise de
ofertanţi în SEAP nu sunt accesibile autorităţii contractante până la momentul
finalizării verificărilor prevăzute la art. 20 şi 21.
(2) După transmiterea către SEAP a informaţiilor
prevăzute la art. 21 alin. (2) şi, după caz, a informaţiilor prevăzute la art.
21 alin. (3), sistemul informatic permite accesul autorităţii contractante, în
mod automat, la informaţii privind:
a) propunerile financiare ale ofertanţilor ale căror
oferte au fost considerate admisibile;
b) clasamentul ofertanţilor ale căror oferte au fost
considerate admisibile.
Art. 23. - (1) In cazul în care criteriul de atribuire
a contractului de achiziţie publică este „preţul cel mai scăzut",
clasamentul este realizat prin ordonarea în mod crescător a preţurilor
prevăzute în propunerile financiare.
(2) In cazul în care criteriul de atribuire a contractului
de achiziţie publică este „oferta cea mai avantajoasă din punct de vedere
economic", clasamentul este realizat prin ordonarea în mod descrescător a
punctajelor obţinute.
Art. 24. - După vizualizarea informaţiilor prevăzute la
art. 22 alin. (2), responsabilitatea stabilirii ofertei câştigătoare revine
autorităţii contractante.
Art. 25. - (1) Autoritatea contractantă are obligaţia
de a transmite în SEAP rezultatul procedurii de atribuire, în termen de cel
mult 10 zile lucrătoare de la data la care sistemul informatic permite accesul
autorităţii contractante la informaţiile prevăzute la art. 22 alin. (2).
(2) Pe baza informaţiilor introduse în SEAP de către
autoritatea contractantă, sistemul informatic generează automat către toţi
ofertanţii participanţi la procedura de licitaţie deschisă prin mijloace electronice înştiinţări cu privire
la rezultatul procedurii.
(3) Autoritatea contractantă are obligaţia de a efectua
şi comunicările prevăzute la secţiunea a 5-a a cap. V din ordonanţa de urgenţă.
Art. 26. - După încheierea contractului de achiziţie
publică, autoritatea contractantă are obligaţia de a transmite un anunţ de
atribuire, spre publicare în SEAP, cu respectarea prevederilor art. 56 din
ordonanţa de urgenţă.
SECŢIUNEA a 2-a
Licitaţia restrânsă
Art. 27. - Licitaţia restrânsă prin mijloace
electronice se iniţiază prin completarea formularului specific prevăzut la art.
2.'
Art. 28. - După data publicării anunţului de
participare, pentru a continua aplicarea procedurii de licitaţie restrânsă prin
mijloace electronice, autoritatea contractantă are obligaţia de a introduce în
SEAP informaţiile solicitate în mod automat de sistemul informatic pentru generarea procedurii.
Art. 29. - Autoritatea contractantă are obligaţia de a
introduce în SEAP informaţii referitoare la forma şi condiţiile în care se
demonstrează îndeplinirea de către operatorii economici a criteriilor de
selecţie, precum şi termenul în care estimează că va finaliza verificarea
îndeplinirii criteriilor respective.
Art. 30. - (1) Orice operator economic înregistrat în
SEAP are dreptul de a-şi depune candidatura pentru prima etapă a procedurii de
licitaţie restrânsă prin mijloace electronice.
(2) Candidaţii introduc în SEAP informaţiile privind
îndeplinirea criteriilor de selecţie, în condiţiile solicitate de autoritatea
contractantă.
(3) In situaţia în care pentru a demonstra
îndeplinirea anumitor criterii de selecţie autoritatea contractantă a solicitat
prezentarea unor documente, acestea trebuie transmise în SEAP în format
electronic, semnate cu semnătură electronică.
(4) In cazul în care, din motive tehnice, nu este
posibilă transmiterea anumitor documente în format electronic prin intermediul
SEAP, documentele respective se transmit autorităţii contractante în forma şi
utilizându-se modalitatea de comunicare solicitate de aceasta, cu respectarea
prevederilor ordonanţei de urgenţă cu privire la regulile de comunicare şi
transmitere a datelor.
(5) Autoritatea contractantă are dreptul de a
solicita prezentarea de mostre ale produselor care urmează să fie furnizate în
cursul îndeplinirii viitorului contract, caz în care trebuie să precizeze în
cuprinsul documentaţiei de atribuire modalitatea de
prezentare a acestora.
Art. 31. - (1) Verificarea modului de îndeplinire a
criteriilor de calificare şi selecţie de către fiecare ofertant şi
responsabilitatea rezultatului acestei verificări revin comisiei de evaluare
constituite în cadrul autorităţii contractante.
(2) In situaţia în care constată că nu este posibilă
respectarea termenului prevăzut la art. 29, autoritatea contractantă are
obligaţia de a introduce în SEAP informaţii cu privire la prelungirea acestui
termen.
Art. 32. - (1) In urma
verificării modului de îndeplinire a criteriilor de selecţie, comisia de
evaluare introduce în SEAP, utilizând facilităţile tehnice accesibile prin
acest sistem informatic, denumirea/numele candidaţilor declaraţi selectaţi şi
neselectaţi, precum şi punctajul obţinut de fiecare candidat prin aplicarea
criteriilor de selecţie prevăzute în documentaţia de atribuire.
(2) In baza informaţiilor introduse potrivit alin.
(1), rezultatul etapei de selectare este stabilit automat în cadrul SEAP prin
utilizarea facilităţilor tehnice disponibile în cadrul acestui sistem
informatic.
(3) Sistemul informatic generează automat către toţi
candidaţii participanţi la procedura de licitaţie restrânsă prin mijloace
electronice înştiinţări cu privire la rezultatul etapei
de selectare.
(4) Autoritatea contractantă are obligaţia de a
efectua şi comunicările prevăzute la secţiunea a 5-a a cap. V din ordonanţa de urgenţă.
Art. 33. - Sistemul informatic permite doar
candidaţilor selectaţi în etapa anterioară să depună oferte în cadrul etapei a
doua a procedurii de licitaţie restrânsă prin mijloace electronice.
Art. 34. - In cadrul etapei a doua a licitaţiei
restrânse prin mijloace electronice, prevederile art. 14, 17, 18 şi ale art.
21-26 se aplică în mod corespunzător.
SECŢIUNEA a 3-a
Cererea de oferte
Art. 35. - Cererea de oferte prin mijloace electronice
se iniţiază prin transmiterea de către autoritatea contractantă a unei
invitaţii de participare la procedura de atribuire, care se publică în SEAP.
Art. 36. - După transmiterea invitaţiei de participare,
regulile aplicabile procedurii de cerere de oferte prin mijloace electronice
sunt similare cu cele prevăzute la art. 14-25 pentru aplicarea licitaţiei
deschise.
Art. 37. - In termen de 48 de zile de la data
transmiterii către autoritatea contractantă a clasamentului privind rezultatul
procedurii de cerere de oferte prin mijloace electronice, autoritatea
contractantă are obligaţia de a transmite spre publicare în SEAP informaţii
referitoare la identitatea ofertantului câştigător, la produsele/serviciile/ lucrările
care fac obiectul contractului de achiziţie publică şi la preţurile sau gama de
preţuri care urmează să fie plătite.
CAPITOLUL IV
Licitaţia electronică
Art. 38. - (1) In cazul în care licitaţia electronică
reprezintă etapa finală a unei proceduri de atribuire care a fost aplicată prin
utilizarea integrală a mijloacelor electronice, aceasta poate fi iniţiată de
autoritatea contractantă numai după transmiterea de către SEAP a informaţiilor
prevăzute la art. 22 alin. (2).
(2) In cazul în care licitaţia
electronică reprezintă etapa finală a unei proceduri de atribuire care a fost
aplicată prin utilizarea parţială a mijloacelor electronice sau la reluarea
competiţiei dintre operatorii economici care au semnat un acord-cadru, aceasta
poate fi iniţiată numai după introducerea de către autoritatea contractantă în
SEAP a informaţiilor solicitate în mod automat de sistemul informatic.
Art. 39. - Licitaţia electronică se poate organiza
numai în măsura în care facilităţile tehnice disponibile în cadrul SEAP permit
aplicarea algoritmului de calcul stabilit de autoritatea contractantă.
Art. 40. - Autoritatea contractantă are obligaţia de a
introduce în SEAP informaţii cu privire la numărul de runde ale licitaţiei
electronice pe care le organizează, calendarul de desfăşurare a acestora,
precum şi elementele ofertei care urmează să facă obiectul procesului repetitiv
de ofertare.
Art. 41. - (1) Durata unei runde de licitaţie
electronică se stabileşte în zile şi este de minimum o zi, iar între runde
trebuie să existe intervale stabilite în zile, a căror durată minimă este de o
zi.
(2) Dacă pe parcursul unei runde de licitaţie
electronică nu se mai introduc preţuri şi/sau valori noi ale elementelor care
fac obiectul procesului repetitiv de ofertare, autoritatea contractantă are
dreptul de a decide cu privire la finalizarea licitaţiei electronice fără a mai
organiza rundele următoare, dar numai dacă a precizat acest lucru în cadrul
informaţiilor prevăzute la art. 40.
Art. 42. - La licitaţia electronică au dreptul să
participe doar operatorii economici înregistraţi în SEAP conform art. 6 alin.
(2) şi cărora le-au fost transmise invitaţii de participare la această fază de
către autoritatea contractantă, conform prevederilor art. 165 alin. (2) din
ordonanţa de urgenţă.
Art. 43. - (1) In orice moment pe parcursul
desfăşurării licitaţiilor electronice, sistemul informatic pune la dispoziţia
participanţilor la procesul repetitiv de ofertare informaţii necesare acestora
pentru a-şi determina poziţia pe care o ocupă în clasament.
(2) Sistemul informatic pune la dispoziţia
participanţilor la procesul repetitiv de ofertare informaţii referitoare la
preţuri sau valori noi prezentate în cadrul licitaţiei electronice, precum şi
numărul participanţilor la licitaţia electronică respectivă, în situaţia în
care autoritatea contractantă a prevăzut la iniţierea acestei faze
posibilitatea comunicării acestor informaţii.
(3) Pe parcursul licitaţiilor electronice, sistemul
informatic nu va dezvălui identitatea ofertanţilor participanţi.
(4) Ofertele depuse în cadrul licitaţiei electronice
de către ofertanţii participanţi nu pot decât să îmbunătăţească ofertele depuse
anterior organizării acestei faze.
Art. 44 - (1) La momentul finalizării licitaţiei
electronice, sistemul informatic va pune la dispoziţia autorităţii contractante
clasamentul rezultat ca urmare a derulării acestei faze, determinat prin luarea
în considerare a ofertelor finale introduse de ofertanţii participanţi şi pe
baza criteriului de atribuire stabilit conform prevederilor secţiunii a 3-a a
cap. V din ordonanţa de
urgenţă.
(2) In cazul în care ofertantul declarat admis şi
înregistrat în SEAP nu modifică în cadrul fazei de licitaţie electronică
elementele ofertei care fac obiectul procesului repetitiv, la stabilirea clasamentului
final este luată în considerare oferta depusă de către acesta anterior
desfăşurării acestei faze, introdusă în prealabil în SEAP de autoritatea
contractantă.
CAPITOLUL V
Catalogul electronic
Art. 45. - (1) In cadrul SEAP, operatorii economici înregistraţi au posibilitatea de a publica un catalog
cuprinzând produsele, serviciile sau lucrările pe care le oferă, cu rol de
instrument de lucru opţional pentru aplicarea prevederilor art. 19 din
ordonanţa de urgenţă.
(2) In cazul în care publică un
astfel de catalog, operatorii economici au obligaţia de a menţiona detalii cu
privire la produsele, serviciile sau lucrările oferite, inclusiv preţul, astfel
încât autoritatea contractantă să aibă suficiente informaţii pentru a alege în
mod corect şi obiectiv.
Art. 46. - (1) Autoritatea contractantă, accesând
cataloagele publicate în SEAP, are dreptul de a alege dintre produsele,
serviciile sau lucrările prezentate în aceste cataloage şi de a transmite în
acest scop, prin intermediul SEAP, notificări operatorilor economici care le oferă.
(2) Notificările prevăzute la alin. (1) trebuie să
conţină informaţii referitoare la:
a) datele de identificare ale produselor, serviciilor
sau lucrărilor solicitate;
b) cerinţele privind livrarea, prestarea sau executarea;
c) condiţiile în care urmează să se efectueze plata.
Art. 47. - (1) In termen de două zile de la primirea notificării prevăzute la art. 46 alin.
(2), operatorul economic are obligaţia de a transmite prin intermediul SEAP
dacă acceptă sau nu acceptă condiţiile impuse de autoritatea contractantă.
Netransmiterea unui răspuns în acest termen echivalează cu neacceptarea
condiţiilor impuse de autoritatea contractantă.
(2) In cazul în care operatorul economic acceptă
condiţiile impuse de autoritatea contractantă, va transmite acesteia, prin
intermediul SEAP, oferta fermă pentru furnizarea produselor, prestarea
serviciilor sau executarea lucrărilor.
(3) Autoritatea contractantă va transmite prin
intermediul SEAP dacă acceptă oferta fermă prevăzută la alin. (2), în termen de
cel mult 5 zile de la data transmiterii ofertei ferme de către operatorul
economic.
CAPITOLUL VI
Soluţionarea contestaţiilor
Art. 48. - Contestaţiile formulate în legătură cu
procedurile şi modalităţile de atribuire aplicate prin utilizarea mijloacelor
electronice se soluţionează în conformitate cu dispoziţiile cap. IX din ordonanţa de urgenţă.
Art. 49. - In cazul contestaţiilor care vizează acte
ale autorităţii contractante în legătură cu o procedură de atribuire aplicată
integral prin mijloace electronice, autoritatea contractantă are obligaţia de a
comunica în SEAP, prin utilizarea facilităţilor tehnice puse la dispoziţie de
sistemul informatic şi nu mai târziu de termenul prevăzut la art. 271 alin. (3)
din ordonanţa de urgenţă, faptul că procedura de atribuire este suspendată de
drept.
Art. 50. - (1) Responsabilitatea deciziilor şi
măsurilor luate în cursul aplicării procedurii de atribuire prin utilizarea
mijloacelor electronice revine autorităţii contractante.
(2) Responsabilitatea pentru
corecta funcţionare a SEAP revine operatorului acestui sistem.
Art. 51. - In cazul în care contestaţia vizează acte
emise în legătură cu o procedură de atribuire aplicată integral prin mijloace
electronice, autoritatea contractantă are obligaţia de a transmite operatorului
SEAP toate deciziile luate de Consiliul Naţional de Soluţionare a
Contestaţiilor, referitoare la contestaţia în cauză, precum şi dispozitivul
hotărârilor judecătoreşti în situaţia în care au fost formulate acţiuni în
justiţie conform prevederilor ordonanţei de urgenţă.
CAPITOLUL VII
Suspendarea dreptului operatorului economic de a
participa la proceduri de atribuire din SEAP
Art. 52. - Suspendarea dreptului unui operator economic
de a participa la proceduri de atribuire din SEAP se
aplică în cazul în care operatorul economic înregistrat în SEAP încalcă normele
şi procedurile de utilizare şi securitate ale sistemului electronic de
achiziţii publice, stabilite de operatorul acestuia.
Art. 53. - (1) Operatorul SEAP va decide asupra duratei suspendării din sistemul electronic, în
funcţie de efectele încălcării normelor şi procedurilor de utilizare şi securitate asupra bunei funcţionări a
sistemului informatic, durată care nu poate depăşi 2 ani.
(2) Operatorul SEAP are obligaţia
de a emite decizia de suspendare a unui operator economic în termen de două
zile lucrătoare de la constatarea încălcării normelor şi procedurilor de
utilizare şi securitate ale SEAP.
(3) Decizia de suspendare se publică în SEAP.
(4) Deciziile de suspendare
stabilite de operatorul SEAP conform prevederilor prezentului capitol pot fi
contestate în justiţie potrivit Legii contenciosului administrativ nr.
554/2004, cu modificările ulterioare.
Art. 54. - Normele şi procedurile de utilizare şi
securitate ale SEAP vor fi adoptate prin decizie a operatorului SEAP şi
publicate în SEAP în termen de cel mult 20 de zile de la data intrării în
vigoare a prezentelor norme.
CAPITOLUL VIII
Tarife
SECŢIUNEA 1
Tariful de participare
Art. 55. - Nu se percep tarife
pentru următoarele operaţii:
a) înregistrarea şi reînnoirea înregistrării în SEAP
atât a operatorilor economici, cât şi a autorităţilor contractante, astfel cum
se prevede la cap. II;
b) punerea la dispoziţia autorităţilor contractante a
formularului specific prevăzut la art. 2, publicarea în SEAP, indiferent de
procedura aplicată, a anunţurilor de intenţie, de participare şi de atribuire,
precum şi transmiterea acestor anunţuri către Jurnalul Oficial al Uniunii
Europene, de către operatorul SEAP;
c) consultarea de către orice
operator economic a anunţurilor prevăzute la lit. b), precum şi a documentaţiei
de atribuire publicate în SEAP conform prevederilor art. 40 alin. (2) lit. a)
din ordonanţa de urgenţă.
Art. 56. - (1) Pentru a participa la o procedură de atribuire aplicată integral prin utilizarea mijloacelor
electronice sau la o licitaţie electronică ca fază finală a unei proceduri de
atribuire care nu s-a organizat integral prin mijloace electronice, orice
operator economic înregistrat în SEAP are obligaţia să plătească operatorului
acestui sistem informatic un tarif de participare.
(2) Tariful de participare se achită în avans,
operatorul economic neavând dreptul de a participa la procedura respectivă în
cazul în care nu plăteşte acest tarif.
Art. 57. - (1) Cuantumul
tarifului de participare este de maximum 20 de lei pentru orice tip de
procedură de atribuire aplicată integral prin utilizarea mijloacelor
electronice sau pentru licitaţia electronică ca fază finală a unei proceduri de
atribuire care nu s-a organizat integral prin mijloace
electronice.
(2) La cuantumul tarifului de participare se adaugă
taxa pe valoarea adăugată, potrivit legii.
(3) Tariful de participare se face venit la bugetul
operatorului SEAP.
Art. 58. - (1) Cuantumul efectiv al tarifului de participare, datorat de un operator economic, în
conformitate cu prevederile art. 56 alin. (1), pentru participarea la o
procedură de atribuire aplicată integral prin utilizarea mijloacelor
electronice şi/sau la o licitaţie electronică ca fază finală a unei proceduri
de atribuire care nu s-a organizat integral prin mijloace electronice, se
stabileşte prin decizie a operatorului SEAP, în funcţie de necesităţile de
dezvoltare, operare şi administrare ale sistemului electronic de achiziţii
publice şi de cerinţele de securitate adecvate ale acestuia, în limita valorii
maxime prevăzute la art. 57 alin. (1).
(2) Operatorul economic are posibilitatea de a achita
tarifele de participare corespunzătoare mai multor proceduri de atribuire
aplicate integral prin utilizarea mijloacelor electronice şi/sau mai multor
licitaţii electronice ca faze finale ale unor proceduri de atribuire care nu
s-au organizat integral prin mijloace electronice, la care estimează că urmează
să participe.
(3) Operatorul SEAP, prin
decizie, poate acorda reduceri ale tarifului de participare în situaţia în care
operatorul economic optează să participe la un număr determinat de proceduri de
atribuire aplicate prin utilizarea mijloacelor electronice şi/sau de licitaţii
electronice ca faze finale ale unor proceduri de achiziţii publice care nu s-au
organizat integral prin mijloace electronice.
(4) Operatorul SEAP, prin decizie, poate acorda
operatorilor economici posibilitatea de a participa, în mod gratuit, la un
număr determinat de proceduri de atribuire aplicate integral prin utilizarea
mijloacelor electronice şi/sau de licitaţii electronice ca faze finale ale unor
proceduri de achiziţii publice care nu s-au organizat integral prin mijloace electronice.
(5) Deciziile prevăzute la alin. (1), (3) si (4) se
publică în SEAP.
Art. 59. - (1) Operatorul economic are dreptul de a
participa la orice procedură de atribuire aplicată integral prin mijloace
electronice sau la orice licitaţie electronică, pentru care a achitat tariful
de participare, pe toată perioada în care este înregistrat în SEAP.
(2) Operatorul economic nu are dreptul de a solicita
restituirea sumelor achitate cu titlu de tarif de participare, aferente
procedurilor de atribuire aplicate integral prin utilizarea mijloacelor electronice şi/sau licitaţiilor electronice la care nu mai
intenţionează să participe.
Art. 60. - (1) Pentru a publica produsele, serviciile
sau lucrările pe care le oferă conform prevederilor art. 45, orice operator economic
înregistrat în SEAP are obligaţia să plătească operatorului acestui sistem
informatic un tarif de participare pentru publicarea în catalog.
(2) Tariful de participare pentru publicarea în
catalog se achită în avans.
(3) După plata tarifului de participare pentru
publicarea în catalog, operatorul SEAP pune la dispoziţie oricărui operator
economic o poziţie în catalog care îi va permite acestuia publicarea în catalog
a unui produs, serviciu sau lucrare pentru o perioadă de 2 ani.
(4) Perioada prevăzută la alin. (3) se calculează de
la data la care operatorul SEAP permite operatorului economic publicarea unui
produs, serviciu sau unei lucrări în cadrul unei poziţii din catalog.
(5) La expirarea perioadei prevăzute la alin. (3), în
condiţiile în care operatorul economic nu achită un nou tarif de participare
pentru publicarea în catalog, poziţia respectivă va fi radiată automat.
Art. 61. - (1) Cuantumul tarifului de participare
pentru publicarea în catalog este de maximum 2 lei pentru o poziţie din catalog.
(2) La cuantumul tarifului de
participare pentru publicarea în catalog se adaugă taxa pe valoarea adăugată,
potrivit legii.
(3) Operatorul economic are posibilitatea de a achita
tarifele de participare pentru publicarea în catalog, corespunzătoare mai
multor poziţii de catalog.
(4) Tariful de participare pentru publicarea în catalog
se face venit la bugetul operatorului SEAP.
Art. 62. - (1) Cuantumul efectiv al tarifului de
participare pentru publicarea în catalog, datorat de un operator economic, se
stabileşte prin decizie a operatorului SEAP, în funcţie de necesităţile de
dezvoltare, operare şi administrare ale SEAP şi de cerinţele de securitate
adecvate ale acestuia, în limita valorii maxime prevăzute la art. 61 alin. (1).
(2) Operatorul SEAP, prin decizie, poate acorda operatorilor economici posibilitatea de a publica în catalog
produse, servicii sau lucrări în mod gratuit, în limita a 50 de poziţii de
catalog.
(3) Deciziile prevăzute la alin. (1) si (2) se
publică în SEAP.
Art. 63. - Operatorul economic nu are dreptul de a solicita restituirea sumelor achitate cu titlu de tarif de
participare pentru publicarea în catalog, aferente poziţiilor în care nu a
publicat sau nu mai intenţionează să publice produse, servicii sau lucrări.
SECŢIUNEA a 2-a
Tariful de utilizare
Art. 64. - (1) Orice autoritate
contractantă care a declanşat în SEAP o procedură de atribuire aplicată
integral prin utilizarea mijloacelor electronice sau o licitaţie electronică
are obligaţia să plătească operatorului SEAP un tarif de utilizare al cărui
cuantum este stabilit în funcţie de numărul şi de tipul procedurii derulate
prin mijloace electronice în SEAP. In cazul unei achiziţii pe loturi, tariful
este perceput pentru o singură procedură de atribuire.
(2) In funcţie de tipul procedurii de atribuire
aplicate prin utilizarea mijloacelor electronice, declanşată în SEAP, orice
autoritate contractantă datorează:
a) 80 lei în cazul unei proceduri de licitaţie
deschisă sau de licitaţie restrânsă, aplicată integral prin utilizarea
mijloacelor electronice, chiar dacă aceasta include sau nu include o fază
finală de licitaţie electronică;
b) 50 lei în cazul unei proceduri de cerere de
ofertă, aplicată integral prin utilizarea mijloacelor electronice, chiar dacă
aceasta include sau nu include o fază finală de licitaţie electronică.
(3) Pentru organizarea unei licitaţii electronice cu
fază finală a unei proceduri de atribuire care nu s-a organizat întegral prin
mijloace electronice sau la reluarea competiţiei dintre operatorii economici
care au semnat un acord-cadru, orice autoritate contractantă datorează un tarif
de utilizare de 50 lei, numărul de runde organizate neavând relevanţă la
stabilirea tarifului respectiv.
(4) In cazul achiziţionării pe baza catalogului
electronic prin utilizarea mijloacelor electronice, orice autoritate
contractantă datorează un tarif de utilizare de 5 lei.
(5) La cuantumul tarifului de utilizare determinat
potrivit alin. (2), (3) şi (4) se adaugă taxa pe valoarea adăugată, potrivit
legii.
(6) La individualizarea tarifului de utilizare se au în vedere situaţiile prevăzute la alin. (2), (3)
şi (4), chiar dacă acestea au fost finalizate sau nu au fost finalizate prin
atribuirea de contracte de achiziţii publice.
(7) Tariful de utilizare se face venit la bugetul
operatorului SEAP.
Art. 65. - (1) Plata tarifului de utilizare a SEAP se
efectuează semestrial în baza deciziei titlu de creanţă emise de operatorul
SEAP şi a facturii anexate la aceasta.
(2) Operatorul SEAP are obligaţia de a emite decizia
titlu de creanţă şi factura pentru tariful de utilizare datorat pentru
achiziţiile prevăzute la art. 64 alin. (2), (3) şi (4), care au fost iniţiate
în cadrul primului semestru al anului, până la data de 15 august a anului în
curs, iar pentru cele iniţiate în cadrului celui de-al doilea semestru al
anului, până la data de 15 februarie a anului următor.
(3) Deciziile şi facturile prevăzute la alin. (2) vor
fi transmise autorităţilor contractante în termen de 10 zile lucrătoare de la emiterea
acestora, fie prin poştă cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire, fie
prin alte mijloace ce asigură transmiterea textului actului şi confirmarea
primirii acestuia.
(4) Autorităţile contractante au obligaţia de a plăti
tariful de utilizare până la data de 20 septembrie a anului în curs, pentru
tariful de utilizare aferent primului semestru, şi, respectiv, până la data de
20 martie a anului viitor, pentru tariful de utilizare aferent celui de-al
doilea semestru.
Art. 66. - Operatorul SEAP are obligaţia de a pune la
dispoziţie oricărei autorităţi contractante, la solicitarea acesteia, situaţia
privind numărul şi tipul de proceduri de atribuire aplicate prin utilizarea
mijloacelor electronice, care a stat la baza individualizării tarifului de
utilizare.
CAPITOLUL IX
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 67. - In vederea informării tuturor persoanelor
interesate, operatorul SEAP are obligaţia de a publica prezentele norme SEAP.
Art. 68. - (1) Funcţionarea SEAP este asigurată din
punct de vedere tehnic de către operatorul SEAP, în mod etapizat, după cum
urmează:
a) începând cu data intrării în vigoare a prezentelor
norme, sunt disponibile oricărui solicitant, indiferent dacă acesta este
autoritate contractantă sau operator economic, procedurile de înregistrare şi
de reînnoire a înregistrării, prevăzute la cap. II;
b) în cel mult 30 de zile de la data intrării în
vigoare a prezentelor norme, sunt disponibile facilităţile tehnice pentru
publicarea anunţurilor de intenţie, de participare, de atribuire şi pentru
asigurarea accesului direct şi nerestricţionat al oricărui operator economic la
documentaţia de atribuire, transmisă de autoritatea contractantă către SEAP sub
forma unui fişier electronic;
c) în cel mult 45 de zile de la data intrării în
vigoare a prezentelor norme, sunt disponibile facilităţile tehnice pentru
punerea în aplicare a prevederilor art. 49 alin. (1), (2) şi (3) din ordonanţa
de urgenţă, pentru aplicarea, integral prin utilizarea mijloacelor electronice,
a procedurii de cerere de oferte şi pentru achiziţionarea directă de către
orice autoritate contractantă, prin intermediul catalogului electronic;
d) în cel mult 90 de zile de la data intrării în
vigoare a prezentelor norme, sunt disponibile facilităţile tehnice pentru
utilizarea licitaţiilor electronice.
e) în cel mult 120 de zile de
la data intrării în vigoare a prezentelor norme, sunt disponibile facilităţile
tehnice pentru aplicarea, integral prin utilizarea mijloacelor electronice, a
procedurilor de licitaţie deschisă şi licitaţie restrânsă.
(2) Până la data de 1 iunie 2007, operatorul SEAP are
obligaţia de a prezenta Autorităţii Naţionale pentru Reglementarea şi
Monitorizarea Achiziţiilor Publice şi Ministerului Comunicaţiilor şi
Tehnologiei Informaţiei proiectul tehnic aferent realizării sistemelor de
achiziţie dinamice, astfel cum este prevăzut în cadrul secţiunii a 2-a a cap. IV din ordonanţa de urgenţă, în scopul
adoptării normelor de aplicare specifice pentru punerea în practică a acestei
modalităţi speciale de atribuire a contractelor de achiziţie publică.
Art. 69. - (1) Incepând cu data
de 1 ianuarie 2007, orice autoritate contractantă are obligaţia de a transmite
spre publicare anunţurile de intenţie, de participare şi de atribuire către
operatorul SEAP.
(2) Autoritatea contractantă are dreptul de a transmite
spre publicare un anunţ de atribuire în SEAP numai în condiţiile publicării
anterioare în SEAP a anunţului de participare pentru procedura de atribuire
corespunzătoare.
Art. 70. - Operatorul SEAP are obligaţia de a respecta
principiile nediscriminării şi tratamentului egal atunci când acordă reducerile
şi gratuităţile prevăzute la art. 58 alin. (3) şi (4), precum şi la art. 62
alin. (2).
Art. 71. - (1) In scopul instruirii personalului
autorităţilor contractante şi operatorilor economici în domeniul organizării
achiziţiilor publice prin mijloace electronice şi cu privire la utilizarea
SEAP, operatorul acestui sistem informatic are dreptul de a organiza cursuri de
pregătire.
(2) Perioadele şi condiţiile în care se organizează
cursurile de pregătire se publică în SEAP.
(3) Tarifele care vor fi percepute pentru organizarea
cursurilor de pregătire vor fi stabilite prin decizie a operatorului SEAP şi
vor fi publicate în SEAP.
(4) Tarifele percepute pentru organizarea cursurilor
de pregătire se fac venit la bugetul operatorului SEAP.
Art. 72. - (1) Pentru licitaţiile electronice iniţiate
anterior datei intrării în vigoare a ordonanţei de urgenţă, se vor percepe tarifele de utilizare
în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare la data iniţierii acestora.
(2) Tarifele de participare achitate de operatorii
economici anterior datei intrării în vigoare a ordonanţei de urgenţă, fără a
participa la procedurile de atribuire organizate prin sistemul electronic, se
restituie de către operatorul SEAP, la solicitarea
acestora.
Art. 73. - Prevederile prezentelor norme se completează
cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 925/2006 pentru aprobarea normelor de
aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de achiziţie
publică din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea
contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări
publice şi a contractelor de concesiune de servicii, cu modificările şi
completările ulterioare.
Art. 74. - (1) Prezentele norme intră în vigoare la 5
zile de la data publicării acestora în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Tarifele prevăzute în cuprinsul cap. VIII vor fi
percepute începând cu data de 1 ianuarie 2007.
(3) Până la data de 1 ianuarie 2007, operatorii
economici au dreptul de a publica produse, servicii sau lucrări în cataloagele
prevăzute la art. 45, în limita a 50 de poziţii de catalog