HOTARARE Nr. 1878 din 22
decembrie 2005
privind infiintarea Centrului de Pregatire Profesionala in Cultura
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 40 din 17 ianuarie 2006
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 4
lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 102/1998 privind organizarea si
functionarea sistemului de educatie permanenta prin institutiile educationale,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 133/2000,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ART. 1
(1) Se infiinteaza Centrul de Pregatire Profesionala in Cultura prin
reorganizarea Centrului pentru Formare, Educatie Permanenta si Management in
Domeniul Culturii, care se desfiinteaza.
(2) Centrul de Pregatire Profesionala in Cultura, denumit in continuare
Centrul, se organizeaza si functioneaza ca institutie publica educationala, de
importanta nationala, cu personalitate juridica, in subordinea Ministerului
Culturii si Cultelor.
(3) Centrul este finantat integral din venituri proprii si are sediul in
municipiul Bucuresti, Calea Dorobantilor nr. 99A, sectorul 1.
ART. 2
(1) Misiunea Centrului este ducerea la indeplinire a Strategiei
Ministerului Culturii si Cultelor in domeniul formarii profesionale continue,
educatiei permanente si al managementului cultural.
(2) Scopul Centrului consta in realizarea activitatilor specifice formarii
profesionale continue, educatiei permanente si managementului in domeniul
culturii, in beneficiul institutiilor publice de cultura, indiferent de
subordonare, al persoanelor juridice de drept privat cu activitate in domeniul
cultural si al persoanelor fizice, prin elaborarea si implementarea de programe
si proiecte.
(3) Pentru indeplinirea misiunii sale Centrul are urmatoarele atributii
principale:
A. In domeniul formarii profesionale continue si al educatiei permanente:
a) determina nevoile de formare profesionala ale angajatilor institutiilor
publice si persoanelor juridice de drept privat cu activitate in domeniul
cultural;
b) elaboreaza, in colaborare cu Consiliul National de Formare Profesionala
a Adultilor, precum si cu alte autoritati si organisme cu competente in
domeniu, standarde profesionale si ocupationale, tematici si programe specifice
domeniului culturii;
c) ofera servicii de educatie recurenta sau compensatorie, formare
profesionala si educatie civica, prin organizarea si desfasurarea de programe,
cursuri si alte activitati specifice;
d) ofera servicii de orientare profesionala in colaborare cu entitatile
educationale din sistemul educational national;
e) organizeaza si desfasoara activitati de evaluare si atestare a
competentelor profesionale dobandite pe cale nonformala si informala;
f) organizeaza si desfasoara cursuri sau alte forme specifice de pregatire
postliceala si postuniversitara, potrivit obiectului sau de activitate, in
conditiile legii;
g) elaboreaza si realizeaza aplicatii practice pentru programele, cursurile
si celelalte activitati organizate;
h) in colaborare cu directiile de specialitate ale Ministerului Culturii si
Cultelor si cu alte institutii ale acestuia, organizeaza si desfasoara
atestarea specialistilor si expertilor in domeniul patrimoniului cultural,
respectiv a personalului din institutiile de spectacole;
i) sprijina activitatea si colaboreaza cu institutiile de invatamant
artistic si cu persoanele juridice de drept privat fara scop lucrativ din acest
domeniu;
j) elibereaza, in conditiile legii, diplome educationale si certificate de
absolvire persoanelor care au urmat programele si cursurile organizate;
k) dezvolta, perfectioneaza si pune la dispozitia persoanelor interesate
aplicatii informatice necesare formarii profesionale si educatiei permanente specifice
domeniului culturii;
l) organizeaza si desfasoara programe, cursuri si alte activitati de
formare profesionala a personalului institutiilor publice de cultura,
indiferent de subordonare, persoanelor juridice de drept privat, precum si a
persoanelor fizice;
m) participa la organizarea de programe si activitati de formare
profesionala a personalului din domeniul cultelor, in ceea ce priveste
conservarea, evidenta si punerea in valoare a patrimoniului cultural mobil si
imobil detinut de unitatile de cult.
B. In domeniul managementului cultural:
a) elaboreaza si pune la dispozitia persoanelor juridice sau fizice
interesate programe de management si marketing cultural;
b) elaboreaza studii, lucrari si metodologii cu aplicabilitate in domeniile
culturii si cultelor;
c) dezvolta aplicatii informatice specifice managementului cultural;
d) asigura consultanta si asistenta metodologica si de specialitate in
domeniul managementului si marketingului cultural institutiilor publice de cultura,
indiferent de subordonare, si persoanelor juridice de drept privat.
C. In domeniul dezvoltarii institutionale:
a) la solicitarea persoanelor juridice de drept privat, acorda consultanta
si realizeaza examinari pentru evaluarea caracteristicilor profesionale si de
personalitate ale persoanelor fizice pentru identificarea disponibilitatilor
pentru activitatea de conducere;
b) pregateste si perfectioneaza specialisti in domenii care sunt solicitate
de economia de piata, pentru sectorul culturii - legislatie, managementul
resurselor umane, managementul proiectelor, management financiar, marketing,
informatica etc;
c) elaboreaza proiectele metodologiilor si criteriilor de autorizare a
persoanelor juridice cu activitate in domeniul culturii, precum si modalitatile
de examinare finala si de certificare a pregatirii profesionale, pe care le
supune aprobarii Ministerului Culturii si Cultelor.
D. Alte atributii:
a) editeaza si comercializeaza publicatii de specialitate, potrivit obiectului
sau de activitate, precum Revista Muzeelor si altele;
b) propune Ministerului Culturii si Cultelor, in vederea aprobarii prin
ordin, tarife pentru serviciile oferite;
c) organizeaza si intretine o baza de date, precum si un centru de
documentare specifice obiectului sau de activitate;
d) organizeaza manifestari stiintifice - mese rotunde, colocvii, ateliere,
simpozioane, schimburi de experienta si de informare documentara - in domeniile
sale de competenta;
e) acorda premii absolventilor programelor de formare profesionala si
educatie continua;
f) poate asigura, in spatiile proprii sau pe baza de contract ori de
protocol incheiat cu alte persoane juridice, cazarea beneficiarilor cursurilor.
ART. 3
Centrul isi stabileste si realizeaza programul de activitate, proiectele si
programele educationale si de formare profesionala proprii, cu respectarea
prevederilor legale, in conditiile prezentei hotarari.
ART. 4
Functionarea Centrului se asigura prin activitatea personalului angajat si
prin constituirea unui corp de formatori si instructori.
ART. 5
(1) Centrul este condus de un director, numit prin ordin al ministrului
culturii si cultelor, potrivit legii.
(2) Directorul Centrului conduce intreaga activitate a institutiei, pe care
o reprezinta in raporturile cu autoritatile publice, cu institutii si
organizatii, precum si cu persoanele fizice si juridice din tara sau din
strainatate.
(3) Directorul Centrului poate delega, in conditiile legii, o parte din
atributiile sale celorlalte persoane cu functii de conducere.
(4) Directorul Centrului este ordonator tertiar de credite.
(5) Directorul Centrului numeste si elibereaza din functie, in conditiile
legii, personalul din aparatul propriu.
(6) In exercitarea atributiilor sale, directorul Centrului emite decizii.
ART. 6
(1) Pe langa directorul Centrului se organizeaza si functioneaza:
a) Consiliul calitatii - organ consultativ in domeniul calitatii, care are
misiunea de a stabili, documenta, implementa, mentine si imbunatati sistemul de
management al calitatii din Centru, in conformitate cu cerintele formarii
profesionale continue si ale educatiei permanente;
b) Consiliul administrativ - organ colectiv de conducere cu caracter
consultativ in domeniul managementului institutiei.
(2) Infiintarea, organizarea si functionarea consiliilor prevazute la alin.
(1) se stabilesc prin decizie a directorului Centrului, in termen de 30 de zile
de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
ART. 7
(1) Structura organizatorica a Centrului cuprinde si alte functii de
conducere, conform structurii organizatorice si regulamentului de organizare si
functionare aprobate potrivit art. 8.
(2) Salarizarea personalului angajat al Centrului se realizeaza in
conformitate cu prevederile legale in vigoare privind institutiile publice
finantate din venituri proprii.
ART. 8
Structura organizatorica si regulamentul de organizare si functionare ale
Centrului se aproba prin ordin al ministrului culturii si cultelor, in termen
de maximum 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
ART. 9
Personalul existent in fostul Centru pentru Formare, Educatie Permanenta si
Management in Domeniul Culturii este preluat de Centru pe baza de examen pentru
verificarea aptitudinilor profesionale, corespunzator atributiilor si
structurii organizatorice ale Centrului, organizat in termen de 60 de zile de
la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
p. Ministrul culturii si cultelor,
Ioan Onisei,
secretar de stat
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Gheorghe Barbu
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vladescu