HOTARARE Nr.
188 din 26 noiembrie 2010
privind adoptarea
procedurilor Departamentului de servicii pentru membri
ACT EMIS DE:
CAMERA AUDITORILOR FINANCIARI DIN ROMANIA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 32 din 13 ianuarie 2011
In temeiul prevederilor:
- art. 6 alin. (3) si ale art. 40 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
- art. 24 si 26 din Regulamentul de organizare si
functionare a Camerei Auditorilor Financiari din România, aprobat prin
Hotarârea Guvernului nr. 983/2004, cu modificarile si completarile ulterioare;
- art. 13 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 90/2008 privind auditul statutar al situatiilor financiare
anuale si al situatiilor anuale consolidate, aprobata cu modificari prin Legea
nr. 278/2008, cu modificarile si completarile ulterioare,
Consiliul Camerei Auditorilor Financiari din
România, întrunit în sedinta din 26 noiembrie
2010, hotaraste:
Art. 1. - Se aproba urmatoarele proceduri ale
Departamentului de servicii pentru membri:
- Proceduri privind actualizarea informatiilor din Baza
de date a auditorilor financiari persoane fizice, potrivit anexei nr. 1;
- Proceduri privind actualizarea informatiilor din Baza
de date a auditorilor financiari persoane juridice, potrivit anexei nr. 2;
- Proceduri privind actualizarea si publicarea anuala
în Monitorul Oficial al României, Partea I, a Registrului public al auditorilor
financiari persoane fizice si persoane juridice, potrivit anexei nr. 3;
- Proceduri privind publicarea trimestriala în
Monitorul Oficial al României, Partea I, a modificarilor operate în Registrul
public al auditorilor financiari persoane fizice si persoane juridice, potrivit
anexei nr. 4;
- Proceduri privind actualizarea lunara a informatiilor
din Registrul public electronic al auditorilor financiari persoane fizice si
persoane juridice, potrivit anexei nr. 5.
Art. 2. - Departamentul de servicii pentru membri va
duce la îndeplinire prevederile prezentei hotarâri.
Art. 3. -Anexele nr. 1-5 fac parte integranta din
prezenta hotarâre.
Art. 4. - Prezenta hotarâre se publica în Monitorul
Oficial al României, Partea I, si se avizeaza de catre Consiliul pentru
Supravegherea Publica a Activitatii de Audit Statutar.
Presedintele Camerei Auditorilor Financiari din
România,
Ion Mihailescu
ANEXA Nr. 1
PROCEDURI
privind actualizarea informatiilor din Baza de date
a auditorilor financiari persoane fizice
Principalele acte normative aplicabile:
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 75/1999 privind
activitatea de audit financiar, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare;
- Hotarârea Consiliului Camerei Auditorilor din România
nr. 3/2001 pentru încadrarea membrilor acesteia în categoria de auditori
financiari neactivi;
- Hotarârea Guvernului nr. 983/2004 pentru aprobarea
Regulamentului de organizare si functionare a Camerei Auditorilor Financiari
din România, cu modificarile si completarile ulterioare;
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 90/2008 privind
auditul statutar al situatiilor financiare anuale si al situatiilor financiare
anuale consolidate, aprobata cu modificari prin Legea nr. 278/2008, cu
modificarile si completarile ulterioare;
- Hotarârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari
din România privind adoptarea Procedurilor prin care se aduce un ultim omagiu
auditorilor financiari decedati si sunt scosi din Registrul public electronic;
- Hotarârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari
din România privind aprobarea Procedurilor de reatribuire a calitatii de membru
al Camerei persoanelor care au renuntat sau carora li s-a retras aceasta
calitate.
Departamente/Compartimente implicate:
- Departamentul de admitere, pregatire continua si
stagiari (DAPCS);
- Departamentul de servicii pentru membri (DSM);
- Departamentul de etica, conduita profesionala si
investigatii (DECPI);
- Compartimentul IT;
- Compartimentul secretariat.
Art. 1. - Procedura de lucru pentru înregistrarea
auditorilor financiari persoane fizice este urmatoarea:
1. Pentru atribuirea calitatii de membru al Camerei
Auditorilor Financiari din România (Camera) si înscrierea în Registrul
public al auditorilor financiari, candidatii declarati admisi la examenele de
aptitudini profesionale trebuie sa depuna la DSM urmatoarele documente:
a) cerere pentru atribuirea calitatii de membru al
Camerei si înscrierea în Registrul public al auditorilor financiari persoane
fizice;
b) copia documentului care face dovada achitarii
tarifului pentru atribuirea calitatii de membru al Camerei si înscrierea în
Registrul publicai auditorilor financiari;
c) declaratia privind încadrarea în categoria
auditorilor financiari activi sau non-activi, pe formularul aprobat prin
Hotarârea Consiliului Camerei Auditorilor din România nr. 3/2001 pentru
încadrarea membrilor acesteia în categoria de auditori financiari neactivi;
d) copia actului de identitate;
e) cazierul judiciar, aflat în termenul legal de
valabilitate.
2. In baza unei note de fundamentare, DSM înainteaza
Consiliului Camerei propunerile pentru atribuirea calitatii de membru al
acesteia.
3. Consiliul Camerei poate aproba cererile pentru
atribuirea calitatii de membru al acesteia si dispune înscrierea în Registrul
public al auditorilor financiari prin emiterea unei hotarâri privind atribuirea
calitatii de membru al Camerei si înscrierea în Registrul public al auditorilor
financiari.
4. In baza hotarârii Consiliului Camerei pentru
atribuirea calitatii de membru al acesteia si înscrierea în Registrul public al
auditorilor financiari, DSM:
a) pregateste documentatia necesara si întreprinde
demersurile necesare emiterii certificatului, carnetului si parafei de membru
al Camerei;
b) înregistreaza noul membru în Baza de date a
auditorilor financiari persoane fizice, care sta la baza generarii Registrului
publicai auditorilor financiari persoane fizice si Registrului public
electronic al auditorilor financiari persoane fizice;
c) comunica Consiliului pentru Supravegherea Publica a
Activitatii de Audit Statutar (CSPAAS) hotarârea Consiliului Camerei
pentru aprobarea membrilor.
Art. 2. - Procedura de lucru pentru înregistrarea
modificarilor ulterioare intervenite în informatiile din evidenta auditorilor
financiari persoane fizice este urmatoarea:
Modificarile intervenite în evidentele auditorilor
financiari persoane fizice trebuie comunicate DSM pentru a actualiza în termen
de 10 zile de la primire Baza de date a auditorilor financiari persoane fizice,
care sta la baza generarii Registrului public al auditorilor financiari
persoane fizice si Registrului public electronic al auditorilor financiari
persoane fizice. Astfel:
a) schimbarea calitatii declarate de auditorul
financiar activ sau non-activ se va comunica în scris Camerei de catre persoana
în cauza, în termen de 15 zile de la modificarea situatiei existente anterior;
b) membrii Camerei, persoane fizice, sunt obligati sa
transmita, în termen de 10 zile lucratoare, notificari în legatura cu:
schimbarea numelui; schimbarea adresei ori a adresei de corespondenta; orice
modificare privind statutul de angajat, asociat sau administrator al unei
societati de audit financiar ori de persoana fizica autorizata; orice alte date
care se refera la calitatea de membru al Camerei;
c) membrii Camerei, persoane fizice, sunt obligati sa
notifice Camerei, în termen de 10 zile, producerea unor evenimente în
activitatea acestora, mentionând toate informatiile corespunzatoare cu privire
la: aplicarea unor sanctiuni disciplinare auditorului financiar persoana fizica
de catre o autoritate legala sau de un alt organism profesional al carui membru
este persoana în cauza; orice condamnare definitiva pronuntata de o instanta
competenta; existenta unei hotarâri judecatoresti definitive si irevocabile
prin care i se interzice auditorului financiar exercitarea functiei de
administrator al unei societati comerciale sau, în general, exercitarea de
functii care privesc gestiunea ori conducerea unei societati comerciale; orice
alte informatii pentru evaluarea reputatiei profesionale si etice a auditorului
financiar;
d) în cazul în care apar modificari ale informatiilor
cuprinse în Registrul public al auditorilor financiari, auditorii statutari au
obligatia notificarii Camerei în termen de 10 zile lucratoare de la aparitia
acestora;
e) auditorii financiari, membri ai Camerei, persoane
fizice, care doresc sa renunte la calitatea de membru al Camerei notifica acest
lucru Consiliului Camerei. Notificarea se face în scris si se transmite cu
preaviz de 15 zile lucratoare.
Art. 3. - Procedura de lucru pentru radierea la cerere
a auditorilor financiari, membri ai Camerei, persoane fizice, care doresc sa
renunte la calitatea de membru al Camerei este urmatoarea:
1. Auditorii financiari, membri ai Camerei, persoane
fizice, care doresc sa renunte la calitatea de membru al Camerei notifica acest
lucru Consiliului Camerei. Notificarea se face în scris si se transmite cu
preaviz de 15 zile lucratoare.
2. DSM va analiza situatia financiara si disciplinara a
solicitantului si va pregati pentru Consiliul Camerei proiectul de hotarâre
privind radierea la cerere a auditorilor financiari.
3. In baza hotarârii Consiliului Camerei privind
radierea la cerere a auditorilor financiari, DSM va actualiza Baza de date a
auditorilor financiari persoane fizice, care sta la baza generarii Registrului
public al auditorilor financiari persoane fizice si Registrului public
electronic al auditorilor financiari persoane fizice.
4. Consiliul Camerei poate hotarî amânarea încetarii
calitatii de membru si, implicit, a radierii persoanei respective din Registrul
public al auditorilor financiari în urmatoarele situatii: existenta unor
datorii ale auditorului financiar fata de Camera; existenta unor masuri
disciplinare împotriva auditorului financiar, aflate în curs de solutionare,
potrivit legii, existenta unor masuri de monitorizare conform Procedurilor
privind revizuirea calitatii activitatii de audit financiar si a altor
activitati desfasurate de auditorii financiari, aprobate prin Hotarârea
Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România nr. 182/2010, publicata
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 856 din 21 decembrie 2010, ca
urmare a obtinerii calificativelor D, C, B.
Art. 4. - Procedura de lucru pentru retragerea
calitatii de membru al Camerei prin hotarâre a Consiliului este urmatoarea:
1. Calitatea de membru al Camerei se retrage prin
hotarâre a Consiliului în una dintre urmatoarele situatii: pierderea calitatii
de auditor financiar; neachitarea cotizatiilor si tarifelor datorate, precum si
neîndeplinirea altor obligatii fata de Camera, la termenele stabilite prin
hotarâri ale Consiliului Camerei, desi au fost notificati despre aceste
situatii si li s-a acordat un termen pentru conformare; aplicarea sanctiunii de
retragere a calitatii de membru al Camerei prin hotarâre ramasa definitiva;
reorganizarea persoanei juridice, în conditiile prevederilor legale.
2. In baza hotarârii Consiliului Camerei privind
retragerea calitatii de membru al Camerei, DSM va actualiza Baza de date a
auditorilor financiari persoane fizice, care sta la baza generarii Registrului
public al auditorilor financiari persoane fizice si Registrului public
electronic al auditorilor financiari persoane fizice.
Art. 5. - Procedura pentru actualizarea Bazei de date a
auditorilor financiari persoane fizice cu auditorii financiari decedati este
urmatoarea:
Prin aplicarea Hotarârii Consiliului Camerei
Auditorilor Financiari din România privind adoptarea Procedurilor prin care se
aduce un ultim omagiu auditorilor financiari decedati si sunt scosi din
Registrul public electronic, DSM va actualiza Baza de date a auditorilor
financiari persoane fizice, care sta la baza generarii Registrului public al
auditorilor financiari persoane fizice si Registrului public electronic al
auditorilor financiari persoane fizice.
Art. 6. - Procedura pentru reatribuirea calitatii de
membru al Camerei unor persoane fizice care au renuntat sau carora li s-a
retras aceasta calitate este urmatoarea:
Prin aplicarea Hotarârii Consiliului Camerei
Auditorilor Financiari din România privind aprobarea Procedurilor de reatribuire
a calitatii de membru al Camerei persoanelor care au renuntat sau carora li s-a
retras aceasta calitate, DSM:
1. va înstiinta, în scris, prin scrisoare recomandata
cu confirmare de primire, cu 60 de zile înainte de expirarea celor 3 ani de la
retragerea calitatii de membru al Camerei, despre posibilitatea reatribuirii
calitatii de membru al Camerei;
2. ca raspuns la înstiintarea emisa de DSM sau din
proprie initiativa, membrii Camerei persoane fizice care au renuntat sau carora
li s-a retras aceasta calitate, în intervalul de 3 ani de la retragerea
calitatii, pot solicita reînscrierea în Registrul public al auditorilor
financiari;
3. dosarul de reînscriere va fi analizat de DSM, va fi
avizat juridic si va fi supus spre aprobare Consiliului Camerei;
4. pe baza hotarârii Consiliului Camerei de redobândire
a calitatii de membru al Camerei, DSM va actualiza Baza de date a auditorilor
financiari persoane fizice, care sta la baza generarii Registrului public al
auditorilor financiari persoane fizice si Registrului public electronic al
auditorilor financiari persoane fizice.
Art. 7. - Procedura de lucru pentru identificarea
auditorilor financiari din terte tari si actualizarea Bazei de date a
auditorilor financiari persoane fizice, care sta la baza generarii Registrului
public al auditorilor financiari persoane fizice si Registrului public
electronic al auditorilor financiari persoane fizice, este urmatoarea:
Sunt considerati auditori financiari din terte tari
auditorii financiari care solicita acordarea calitatii de membru al Camerei în
baza unui acord de reciprocitate cu organisme profesionale, membre ale
Federatiei Internationale a Contabililor (IFAC), din alte tari decât cele din
Uniunea Europeana.
ANEXA Nr. 2
PROCEDURI
privind actualizarea informatiilor din Baza de date
a auditorilor financiari persoane juridice
Principalele acte normative aplicabile:
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 75/1999 privind
activitatea de audit financiar, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare;
- Hotarârea Consiliului Camerei Auditorilor din România
nr. 3/2001 pentru încadrarea membrilor acesteia în categoria de auditori
financiari neactivi;
- Hotarârea Guvernului nr. 983/2004 pentru aprobarea
Regulamentului de organizare si functionare a Camerei Auditorilor Financiari
din România, cu modificarile si completarile ulterioare;
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 90/2008 privind
auditul statutar al situatiilor financiare anuale si al situatiilor financiare
anuale consolidate, aprobata cu modificari prin Legea nr. 278/2008, cu
modificarile si completarile ulterioare;
- Hotarârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari
din România privind adoptarea Procedurilor prin care se aduce un ultim omagiu
auditorilor financiari decedati si sunt scosi din Registrul public electronic;
- Hotarârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari
din România privind aprobarea Procedurilor de reatribuire a calitatii de membru
al Camerei persoanelor care au renuntat sau carora li s-a retras aceasta
calitate.
Departamente/Compartimente implicate:
- Departamentul de admitere, pregatire continua si
stagiari (DAPCS);
- Departamentul de servicii pentru membri (DSM);
- Departamentul de etica, conduita profesionala si
investigatii (DECPI);
- Compartimentul IT;
- Compartimentul secretariat.
Art. 1. - Procedura de lucru pentru înregistrarea
auditorilor financiari persoane juridice este urmatoarea:
1. Pentru atribuirea calitatii de membru al Camerei
Auditorilor Financiari din România (Camera) si înscrierea în Registrul
public al auditorilor financiari persoane juridice, candidatii, persoane
juridice, înainteaza DAPCS urmatoarele documente:
a) cerere de înscriere semnata de reprezentantul legal
al persoanei juridice;
b) dovada achitarii tarifului de înscriere;
c) act constitutiv cu coduri CAEN compatibile (copie);
d) certificat de înmatriculare (copie);
e) copia carnetelor de membru al Camerei ale tuturor
auditorilor financiari din societate, cu viza la zi;
f) acte aditionale la actul constitutiv si
certificatele de înscriere a mentiunilor aferente (copie).
2. DAPCS va analiza documentatia aferenta cererii si va
înainta, în baza unei note de fundamentare, Consiliului Camerei propunerile
pentru atribuirea calitatii de membru al Camerei.
3. Ca urmare a propunerilor DAPCS, Consiliul Camerei
poate aproba cererile pentru atribuirea calitatii de membru al Camerei si
dispune înscrierea în Registrul public al auditorilor financiari persoane
juridice a persoanelor juridice respective printr-o hotarâre privind atribuirea
calitatii de membru al Camerei si înscrierea în Registrul public al auditorilor
financiari persoane juridice.
4. Pe baza hotarârii Consiliului Camerei pentru
atribuirea calitatii de membru al Camerei si înscrierea în Registrul public al
auditorilor financiari, DSM:
a) pregateste documentatia necesara si întreprinde
demersurile necesare emiterii autorizatiei de membru;
b) înregistreaza noul membru în Baza de date a
auditorilor financiari persoane juridice, care sta la baza generarii
Registrului public al auditorilor financiari persoane juridice si Registrului
public electronic al auditorilor financiari persoane juridice;
c) comunica Consiliului pentru Supravegherea Publica a
Activitatii de Audit Statutar hotarârea Consiliului Camerei privind atribuirea
calitatii de membru al Camerei persoanelor juridice.
Art. 2. - Procedura pentru înregistrarea modificarilor
ulterioare intervenite în informatiile din evidenta auditorilor financiari
persoane juridice este urmatoarea:
Modificarile intervenite în evidentele auditorilor
financiari persoane juridice trebuie comunicate DSM pentru a actualiza, în
termen de 10 zile de la primire, Baza de date a auditorilor financiari persoane
juridice, care sta la baza generarii Registrului public al auditorilor
financiari persoane juridice si Registrului public electronic al auditorilor
financiari persoane juridice. Astfel:
a) membrii Camerei, persoane juridice, sunt obligati sa
notifice Camerei, în termen de 10 zile, în legatura cu: schimbarea denumirii
sub care este înregistrata persoana juridica; schimbarea sediului social ori a
adresei de corespondenta; deschiderea sau închiderea unei filiale ori a unei
subunitati; orice modificare privind statutul angajatilor, asociatilor,
actionarilor sau administratorilor societatii de audit financiar; orice alte
date care se refera la calitatea de membru al Camerei;
b) membrii Camerei, persoane juridice, sunt obligati sa
transmita, în termen de 10 zile, notificari în legatura cu: demisia sau
demiterea unui administrator ori retragerea, excluderea sau decesul unui
actionar ori asociat al societatii de audit financiar; aplicarea unor sanctiuni
disciplinare societatii de audit financiar ori luarea de masuri împotriva
acesteia de catre o autoritate sau de un alt organism profesional al carui
membru este persoana juridica în cauza; orice condamnare definitiva pronuntata
de o instanta competenta din tara sau din strainatate împotriva
reprezentantului legal al societatii de audit financiar; existenta unei
hotarâri judecatoresti definitive si irevocabile prin care i se interzice
reprezentantului legal al societatii de audit financiar exercitarea functiei de
administrator sau exercitarea de functii care privesc gestiunea ori conducerea
unei societati; orice modificari survenite în continutul informatiilor
furnizate anterior Camerei; numirea unui lichidator de catre autoritatea
competenta;
c) în cazul în care apar modificari ale informatiilor
cuprinse în Registrul public al auditorilor financiari, auditorii statutari au
obligatia notificarii Camerei în termen de 10 zile lucratoare de la aparitia
acestora.
Art. 3. - Procedura pentru radierea la cerere a auditorilor
financiari, membri ai Camerei, persoane juridice, care doresc sa renunte la
calitatea de membru al Camerei este urmatoarea:
1. Auditorii financiari, membri ai Camerei, persoane
juridice, care doresc sa renunte la calitatea de membru al Camerei notifica
acest lucru Consiliului Camerei. Notificarea se face în scris si se transmite
cu preaviz de 15 zile lucratoare.
2. DSM va analiza situatia financiara si disciplinara a
solicitantului si va pregati pentru Consiliul Camerei proiectul de hotarâre
privind radierea la cerere a auditorilor financiari.
3. In baza hotarârii Consiliului Camerei privind
radierea la cerere a auditorilor financiari, DSM va actualiza Baza de date a
auditorilor financiari persoane juridice, care sta la baza generarii
Registrului public al auditorilor financiari on line, Registrului public al
auditorilor financiari persoane juridice si Registrului public electronic al
auditorilor financiari persoane juridice.
4. Consiliul Camerei poate hotarî amânarea încetarii
calitatii de membru si, implicit, a radierii persoanei respective din Registrul
public al auditorilor financiari în urmatoarele situatii: existenta unor
datorii ale auditorului financiar fata de Camera; existenta unor masuri
sanctionatorii disciplinare împotriva auditorului financiar aflate în curs de
solutionare, potrivit legii; existenta unor masuri de monitorizare conform
Procedurilor privind revizuirea calitatii activitatii de audit financiar si a
altor activitati desfasurate de auditorii financiari, aprobate prin Hotarârea
Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România nr. 182/2010, publicata
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 856 din 21 decembrie 2010, ca
urmare a obtinerii calificativelor D, C, B.
Art. 4. - Procedura pentru retragerea calitatii de membru
al Camerei prin hotarâre a Consiliului este urmatoarea:
1. Calitatea de membru al Camerei se retrage prin
hotarâre a Consiliului în una dintre urmatoarele situatii: pierderea calitatii
de auditor financiar de catre administratorul sau actionarii/asociatii firmei
de audit, neachitarea cotizatiilor si tarifelor datorate, precum si
neîndeplinirea altor obligatii fata de Camera, la termenele stabilite prin
hotarâri ale Consiliului, desi au fost notificati despre aceste situatii si li
s-a acordat un termen pentru conformare; aplicarea sanctiunii de excludere din
Camera prin hotarâre ramasa definitiva; reorganizarea persoanei juridice, în
conditiile prevederilor legale.
2. In baza hotarârii Consiliului Camerei privind
retragerea calitatii de membru al Camerei, DSM va actualiza Baza de date a
auditorilor financiari persoane juridice, care sta la baza generarii
Registrului public al auditorilor financiari persoane juridice si Registrului
public electronic al auditorilor financiari persoane juridice.
3. Consiliul Camerei poate hotarî amânarea încetarii
calitatii de membru si, implicit, a radierii persoanei respective din Registrul
public al auditorilor financiari în urmatoarele situatii: existenta unor
datorii ale auditorului financiar fata de Camera; existenta unor masuri
sanctionatorii disciplinare împotriva auditorului financiar aflate în curs de
solutionare, potrivit legii; existenta unor masuri de monitorizare conform
Procedurilor privind revizuirea calitatii activitatii de audit financiar si a
altor activitati desfasurate de auditorii financiari, aprobate prin Hotarârea
Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România nr. 182/2010, ca urmare
a obtinerii calificativelor D, C, B.
Art. 5. - Procedura pentru actualizarea Bazei de date a
auditorilor financiari persoane juridice suspendati este urmatoarea:
1. Auditorii financiari persoane juridice a caror
activitate a fost suspendata de la Oficiul National al Registrului Comertului
pot solicita Camerei suspendarea din Registrul public al auditorilor financiari
persoane juridice, pe baza copiei legalizate a hotarârii Oficiului National al
Registrului Comertului privind suspendarea.
2. In baza hotarârii Consiliului Camerei privind
suspendarea calitatii de membru al Camerei, DSM va actualiza Baza de date a
auditorilor financiari persoane juridice, care sta la baza generarii
Registrului public al auditorilor financiari persoane juridice si Registrului
public electronic al auditorilor financiari persoane juridice.
Art. 6. - Procedura pentru reatribuirea calitatii de membru
al Camerei auditorilor financiari persoane juridice care au renuntat sau carora
li s-a retras aceasta calitate este urmatoarea:
Prin aplicarea Hotarârii Consiliului Camerei
Auditorilor Financiari din România privind aprobarea Procedurilor de
reatribuire a calitatii de membru al Camerei persoanelor care au renuntat sau
carora li s-a retras aceasta calitate, DSM:
a) va înstiinta, în scris, prin scrisoare recomandata
cu confirmare de primire, cu 60 de zile înainte de expirarea celor 3 ani de la
retragerea calitatii de membru al Camerei, despre posibilitatea reatribuirii
calitatii de membru al Camerei;
b) ca raspuns la înstiintarea emisa de DSM sau din
proprie initiativa, membrii Camerei persoane juridice care au renuntat sau
carora li s-a retras aceasta calitate, în intervalul de 3 ani de la retragerea
calitatii, pot solicita reînscrierea în Registrul public al auditorilor
financiari;
c) dosarul de reînscriere va fi analizat de DSM, va fi
avizat juridic si va fi supus spre aprobare Consiliului Camerei;
d) pe baza hotarârii Consiliului Camerei de redobândire
a calitatii de membru al Camerei, DSM va actualiza Baza de date a auditorilor
financiari persoane juridice, care sta la baza generarii Registrului public al auditorilor
financiari persoane juridice si Registrului public electronic al auditorilor
financiari persoane juridice.
ANEXA Nr. 3
PROCEDURI
privind actualizarea si publicarea anuala în
Monitorul Oficial al României, Partea I, a Registrului public al auditorilor
financiari persoane fizice si persoane juridice
Principalele acte normative aplicabile:
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 75/1999 privind
activitatea de audit financiar, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare;
- Hotarârea Consiliului Camerei Auditorilor din România
nr. 3/2001 pentru încadrarea membrilor acesteia în categoria de auditori
financiari neactivi;
- Hotarârea Guvernului nr. 983/2004 pentru aprobarea
Regulamentului de organizare si functionare a Camerei Auditorilor Financiari
din România, cu modificarile si completarile ulterioare;
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 90/2008 privind
auditul statutar al situatiilor financiare anuale si al situatiilor financiare
anuale consolidate, aprobata cu modificari prin Legea nr. 278/2008, cu
modificarile si completarile ulterioare;
- Hotarârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari
din România privind adoptarea Procedurilor prin care se aduce un ultim omagiu
auditorilor financiari decedati si sunt scosi din Registrul public electronic;
- Hotarârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari
din România privind aprobarea Procedurilor de reatribuire a calitatii de membru
al Camerei persoanelor care au renuntat sau carora li s-a retras aceasta
calitate.
Departamente/Compartimente implicate:
- Departamentul de servicii pentru membri (DSM);
- Departamentul de etica, conduita profesionala si
investigatii (DECPI);
- Compartimentul IT;
- Compartimentul secretariat.
Articol unic. - Procedura pentru publicarea anuala a
Registrului public al auditorilor financiari persoane fizice si persoane
juridice în Monitorul Oficial al României, Partea I, este urmatoarea:
1. Compartimentul IT, în prima zi lucratoare a lunii
ianuarie a fiecarui an, va lansa în executie si va rula programele de actualizare
a Registrului public al auditorilor financiari persoane fizice si persoane
juridice, pe baza informatiilor la zi aflate în Baza de date a auditorilor
financiari persoane fizice si persoane juridice, si va transmite electronic DSM
Registrul public al auditorilor financiari persoane fizice si persoane juridice
actualizat, în vederea publicarii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
2. DSM va verifica corectitudinea si completitudinea
informatiilor primite si, daca sunt corecte, va lista Registrul public al
auditorilor financiari persoane fizice si persoane juridice si va pregati forma
electronica a acestuia pe CD în vederea transmiterii pentru publicare în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
3. DECPI va emite proiectul de hotarâre a Consiliului
Camerei Auditorilor Financiari din România (Camera) pentru aprobarea
publicarii în Monitorul Oficial al României, Partea I, a Registrului public al
auditorilor financiari persoane fizice si persoane juridice, care va fi supusa
aprobarii Consiliului Camerei la sedinta de consiliu din luna ianuarie a
fiecarui an. Dupa aprobarea hotarârii de catre Consiliul Camerei,
Compartimentul secretariat va întreprinde demersurile necesare publicarii
acesteia în Monitorul Oficial al României, Partea I, si va trimite Consiliului
pentru Supravegherea Publica a Activitatii de Audit Statutar, pentru informare
în vederea monitorizarii, documentele transmise la Regia Autonoma „Monitorul
Oficial".
4. Registrul public al auditorilor financiari persoane
fizice si persoane juridice, dupa publicarea în Monitorul Oficial al României,
Partea I, va fi arhivat electronic.
ANEXA Nr. 4
PROCEDURI
privind publicarea trimestriala în Monitorul Oficial
al României, Partea I, a modificarilor operate în Registrul public al
auditorilor financiari persoane fizice si persoane juridice
Principalele acte normative aplicabile:
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 75/1999 privind
activitatea de audit financiar, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare;
- Hotarârea Consiliului Camerei Auditorilor din România
nr. 3/2001 pentru încadrarea membrilor acesteia în categoria de auditori
financiari neactivi;
- Hotarârea Guvernului nr. 983/2004 pentru aprobarea Regulamentului
de organizare si functionare a Camerei Auditorilor Financiari din România, cu
modificarile si completarile ulterioare;
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 90/2008 privind
auditul statutar al situatiilor financiare anuale si al situatiilor financiare
anuale consolidate, aprobata cu modificari prin Legea nr. 278/2008, cu
modificarile si completarile ulterioare;
- Hotarârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari
din România privind adoptarea Procedurilor prin care se aduce un ultim omagiu
auditorilor financiari decedati si sunt scosi din Registrul public electronic;
- Hotarârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari
din România privind aprobarea Procedurilor de reatribuire a calitatii de membru
al Camerei persoanelor care au renuntat sau carora li s-a retras aceasta
calitate.
Departamente/Compartimente implicate:
- Departamentul de servicii pentru membri (DSM);
- Departamentul de etica, conduita profesionala si
investigatii (DECPI);
- Compartimentul IT;
- Compartimentul secretariat.
Articol unic. - Procedura pentru publicarea
trimestriala a modificarilor operate în Registrului public al auditorilor
financiari persoane fizice si persoane juridice în Monitorul Oficial al
României, Partea I, este urmatoarea:
1. In prima zi lucratoare a lunilor aprilie, iulie si
octombrie ale fiecarui an, Compartimentul IT va lansa în executie si va rula
programele de extragere si listare a modificarilor intervenite în trimestrele
I-III în Registrul public al auditorilor financiari persoane fizice si persoane
juridice, pe baza informatiilor la zi aflate în Baza de date a auditorilor
financiari persoane fizice si persoane juridice, si va transmite electronic DSM
modificarile intervenite în Registrul public al auditorilor financiari persoane
fizice si persoane juridice, în vederea publicarii în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
2. DSM va verifica corectitudinea si completitudinea
informatiilor primite si, daca sunt corecte, va lista modificarile intervenite
în Registrul public al auditorilor financiari persoane fizice si persoane
juridice si va pregati forma electronica a acestora pe CD în vederea
transmiterii pentru publicare în Monitorul Oficial al României, Partea I.
3. DECPI va emite proiectul de hotarâre a Consiliului
Camerei Auditorilor Financiari din România (Camera) pentru aprobarea
publicarii în Monitorul Oficial al României, Partea I, a modificarilor
intervenite în Registrul public al auditorilor financiari persoane fizice si
persoane juridice, care va fi supusa aprobarii Consiliului Camerei la sedinta
de consiliu din lunile aprilie, iulie si octombrie. Dupa emiterea hotarârii de
catre Consiliul Camerei, Compartimentul secretariat va întreprinde demersurile
necesare publicarii acesteia în Monitorul Oficial al României, Partea I, si va
trimite Consiliului pentru Supravegherea Publica a Activitatii de Audit
Statutar, pentru informare în vederea monitorizarii, documentele transmise la
Regia Autonoma „Monitorul Oficial".
ANEXA Nr. 5
PROCEDURI
privind actualizarea lunara a informatiilor din
Registrul public electronic al auditorilor financiari persoane fizice si
persoane juridice
Principalele acte normative aplicabile:
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 75/1999 privind
activitatea de audit financiar, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare;
- Hotarârea Consiliului Camerei Auditorilor din România
nr. 3/2001 pentru încadrarea membrilor acesteia în categoria de auditori
financiari neactivi;
- Hotarârea Guvernului nr. 983/2004 pentru aprobarea
Regulamentului de organizare si functionare a Camerei Auditorilor Financiari
din România, cu modificarile si completarile ulterioare;
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 90/2008 privind
auditul statutar al situatiilor financiare anuale si al situatiilor financiare
anuale consolidate, aprobata cu modificari prin Legea nr. 278/2008, cu
modificarile si completarile ulterioare;
- Hotarârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari
din România privind adoptarea Procedurilor prin care se aduce un ultim omagiu
auditorilor financiari decedati si sunt scosi din Registrul public electronic;
- Hotarârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari
din România privind aprobarea Procedurilor de reatribuire a calitatii de membru
al Camerei persoanelor care au renuntat sau carora li s-a retras aceasta
calitate.
Departamente/Compartimente implicate:
- Departamentul de servicii pentru membri (DSM);
- Compartimentul IT
Art. 1. - Procedura pentru actualizarea informatiilor
din Registrul public electronic al auditorilor financiari persoane fizice este
urmatoarea:
1. Compartimentul IT, în ultima zi lucratoare a
fiecarei luni, va lansa în executie si va rula programele de actualizare a
Registrului public electronic al auditorilor financiari persoane fizice, pe baza
informatiilor la zi aflate în Baza de date a auditorilor financiari persoane
fizice, si va posta pe site-ul Camerei Auditorilor Financiari din România (Camera)
Registrul public electronic al auditorilor financiari persoane fizice
actualizat.
2. DSM va verifica daca în prima zi lucratoare a
fiecarei luni Registrul public electronic al auditorilor financiari persoane
fizice este actualizat pe baza datelor la zi existente în Baza de date a
auditorilor financiari persoane fizice din ultima zi lucratoare a lunii
precedente si va informa în scris conducerea executiva asupra rezultatului.
Art. 2. - Procedura pentru actualizarea informatiilor
din Registrul public electronic al auditorilor financiari persoane juridice
este urmatoarea:
1. Compartimentul IT, în ultima zi lucratoare a
fiecarei luni, va lansa în executie si va rula programele de actualizare a
Registrului public electronic al auditorilor financiari persoane juridice, pe
baza informatiilor la zi aflate în Baza de date a auditorilor financiari
persoane juridice, si va posta pe site-ul Camerei Registrul public electronic
al auditorilor financiari persoane juridice actualizat.
2. DSM va verifica daca în prima zi lucratoare a
fiecarei luni Registrul public electronic al auditorilor financiari persoane
juridice este actualizat pe baza datelor la zi existente în Baza de date a
auditorilor financiari persoane juridice din ultima zi lucratoare a lunii
precedente si va informa în scris conducerea executiva asupra rezultatului.